Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 453 din 18 aprilie 2003 (*republicata*)  privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a aparatelor consumatoare de combustibili gazosi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 453 din 18 aprilie 2003 (*republicata*) privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a aparatelor consumatoare de combustibili gazosi

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 489 din 9 iunie 2005
HOTĂ?RÂRE nr. 453 din 18 aprilie 2003 (*republicatã*)
privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a aparatelor consumatoare de combustibili gazosi
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 489 din 9 iunie 2005

_________
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Hotãrârea Guvernului nr. 1.480/2003 pentru modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 453/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a aparatelor consumatoare de combustibili gazosi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 923 din 22 decembrie 2003.
<>Hotãrârea Guvernului nr. 453/2003 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 6 mai 2003.

CAP. I
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Domeniu de aplicare

ART. 1
(1) Prevederile prezentei hotãrâri se aplica:
a) aparatelor consumatoare de combustibili gazosi, folosite pentru gãtit, încãlzit, producerea apei calde, refrigerare, iluminare sau spalare şi având, când este cazul, o temperatura normalã a apei care nu depãşeşte 105°C; precum şi
b) arzatoarelor cu aer insuflat şi corpurilor de încãlzire care urmeazã sa fie echipate cu astfel de arzatoare, denumite în continuare aparate;
c) dispozitivelor de siguranta, de control sau de reglaj şi subansamblurilor, altele decât arzatoarele cu aer insuflat şi corpurile de încãlzire care urmeazã sa fie echipate cu astfel de arzatoare, care sunt comercializate separat şi sunt destinate sa fie încorporate într-un aparat sau asamblate cu scopul de a constitui un aparat, denumite în continuare echipamente.
(2) Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica aparatelor prevãzute la alin. (1), special destinate folosirii în procese industriale care se desfãşoarã în incinte industriale.

SECŢIUNEA a 2-a
Definirea unor termeni

ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) combustibil gazos - orice combustibil care este în stare gazoasa la o temperatura de 15°C, cu o presiune de pana la 1 bar;
b) aparat folosit în mod normal este un aparat:
- corect instalat şi întreţinut regulamentar, în conformitate cu instrucţiunile producãtorului;
- folosit la o variatie normalã a calitãţii gazelor şi cu o fluctuatie normalã a presiunii de alimentare; şi
- folosit în conformitate cu destinaţia sa sau într-un mod care poate fi prevãzut în mod rezonabil.

SECŢIUNEA a 3-a
Condiţii de introducere pe piata

ART. 3
(1) Se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a aparatelor prevãzute la art. 1 alin. (1), dacã atunci când sunt folosite în mod normal nu pun în pericol siguranta persoanelor, a animalelor domestice şi a proprietãţii.
(2) Ministerul Economiei şi Comerţului, în colaborare cu Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale şi cu producãtorii de combustibili gazosi, elaboreazã lista cuprinzând tipurile de gaze şi presiunile de alimentare corespunzãtoare utilizate pe teritoriul României. Lista aprobatã şi actualizatã ori de câte ori este necesar, prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Aparatele şi echipamentele prevãzute la art. 1 trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale care le sunt aplicabile, prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 5
(1) Se considera ca sunt respectate toate cerinţele prevãzute de prezenta hotãrâre, inclusiv procedurile pentru evaluarea conformitatii, prevãzute în cap. II, şi se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a aparatelor, dacã acestea poarta marcajul european de conformitate CE, denumit în continuare marcaj CE, aplicat de un producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene. Elementele de identificare a marcajului CE sunt prevãzute în anexa nr. 3 din <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a aparatelor care îndeplinesc cerinţele prevãzute la alin. (1) nu pot fi interzise sau restrictionate.
(3) Se considera ca sunt respectate toate cerinţele prevãzute de prezenta hotãrâre şi se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a echipamentelor prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. c) care sunt însoţite de un certificat emis conform prevederilor art. 9 alin. (4).
(4) Introducerea pe piata a echipamentelor care îndeplinesc cerinţele prevãzute la alin. (3) nu poate fi interzisã sau restrictionata.
ART. 6
(1) Se considera ca aparatele şi echipamentele respecta cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4 atunci când acestea sunt conforme cu:
a) standardele romane şi/sau cu standardele naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene aplicabile, care adopta standardele europene armonizate, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
b) standardele romane sau cu standardele naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene, care sunt aplicabile în domeniile în care nu exista standarde armonizate şi care au fost validate de Comisia Europeanã.
(2) Ministerul Economiei şi Comerţului comunica Comisiei Europene textele standardelor romane prevãzute la alin. (1) lit. b) considerate a fi corespunzãtoare cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4.
ART. 7
În situaţia în care se considera ca standardele prevãzute la art. 6 alin. (1) nu satisfac în totalitate cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4, Ministerul Economiei şi Comerţului sesizeazã Comisia Europeanã. În baza deciziei adoptate Ministerul Economiei şi Comerţului acţioneazã în consecinta.
ART. 8
(1) În cazul în care organismul de control constata ca aparatele care poarta marcajul CE, folosite în mod normal, pot pune în pericol siguranta persoanelor, a animalelor domestice sau a proprietãţii, ia mãsuri corespunzãtoare de retragere a acelor aparate de pe piata şi interzice sau limiteazã introducerea acestora pe piata.
(2) Organsimul de control are obligaţia sa informeze în scris Ministerul Economiei şi Comerţului, în termen de 72 de ore, cu privire la deciziile luate conform alin. (1), indicând motivele care au stat la baza deciziei şi, în special, dacã neconformitatea se datoreazã:
a) nerespectãrii cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 4, în cazul în care aparatele nu au fost proiectate conform standardelor prevãzute la art. 6 alin. (1);
b) aplicãrii incorecte a standardelor prevãzute la art. 6 alin. (1);
c) deficienţelor din cuprinsul standardelor prevãzute la art. 6 alin. (1).
(3) În cazul în care organismul de control constata ca un aparat care nu este conform poarta marcajul CE, ia mãsuri conform prevederilor prezentei hotãrâri impotriva celui care a aplicat marcajul, informand în termen de 72 de ore Ministerul Economiei şi Comerţului asupra deciziei sale.
(4) Ministerul Economiei şi Comerţului informeazã de îndatã Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene cu privire la deciziile adoptate conform prevederilor alin. (1) şi (3).

CAP. II
Proceduri pentru evaluarea conformitatii

ART. 9
(1) Procedurile pentru evaluarea conformitatii aparatelor fabricate în serie sunt:
a) examinarea EC de tip prevãzutã la pct. 1 din anexa nr. 3;
şi
b) înainte de introducerea pe piata, la alegerea producãtorului, una dintre urmãtoarele proceduri:
1. declararea conformitatii cu tipul, prevãzutã la pct. 2 din anexa nr. 3; sau
2. asigurarea calitãţii producţiei, prevãzutã la pct. 3 din anexa nr. 3; ori
3. asigurarea calitãţii produsului, prevãzutã la pct. 4 din anexa nr. 3; sau
4. verificarea EC, prevãzutã la pct. 5 din anexa nr. 3.
(2) În cazul fabricaţiei unui aparat unicat sau în cantitãţi mici, producãtorul are posibilitatea sa aleagã verificarea EC pentru unitatea de produs, prevãzutã la pct. 6 din anexa nr. 3.
(3) Dupã efectuarea procedurilor prevãzute la alin. (1) lit. b) şi la alin. (2), se aplica marcajul CE pe aparatele conforme, cu respectarea prevederilor art. 10.
(4) Procedurile prevãzute la alin. (1) se aplica şi echipamentelor prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. c), cu excepţia cerinţelor privind aplicarea marcajului CE şi, când este cazul, a celor privind întocmirea declaraţiei de conformitate. În acest caz se emite un certificat în care se declara conformitatea echipamentelor cu prevederile prezentei hotãrâri aplicabile acestora, indicandu-se caracteristicile echipamentelor şi modul în care acestea trebuie sa fie încorporate în aparat sau asamblate pentru a rãspunde cerinţelor esenţiale aplicabile aparatelor finite. Certificatul sus-menţionat însoţeşte echipamentul.
(5) a) În cazul în care aparatelor li se aplica şi alte reglementãri care acoperã alte cerinţe şi care, de asemenea, prevãd aplicarea marcajului CE, acest marcaj indica conformitatea aparatelor cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
b) Dacã una sau mai multe dintre aceste reglementãri, prevãzute la lit. a), permit producãtorului ca într-o perioada de tranzitie sa aleagã ce prevederi sa aplice, marcajul CE indica conformitatea doar cu prevederile acelor reglementãri aplicate de producãtor. În astfel de situaţii, în documentele, notele sau instrucţiunile care însoţesc aparatele, conform cerinţelor din reglementãrile aplicabile, trebuie specificate elementele de identificare particulare ale reglementãrilor, asa cum sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(6) Documentele şi corespondenta realizate în legatura cu procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute la alin. (1) şi (2) se redacteazã în limba romana, limba oficialã a statului membru unde este stabilit organismul notificat care evalueaza conformitatea sau într-o limba acceptatã de acesta.

CAP. III
Marcaje

ART. 10
(1) Marcajul CE şi inscriptionarile prevãzute în anexa nr. 4 se aplica în mod vizibil, uşor lizibil şi durabil, direct pe aparat sau pe o placa de timbru fixatã pe acesta. Placa de timbru trebuie astfel proiectata încât sa nu poatã fi refolosita.
(2) Este interzisã aplicarea pe aparat a unor marcaje asemãnãtoare cu marcajul CE, care pot fi confundate cu acesta. Oricare alt marcaj poate fi aplicat pe aparat sau pe placa de timbru, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE sa nu fie reduse.
ART. 11
Fãrã a impieta asupra aplicãrii prevederilor art. 8:
1. În cazul în care organismul de control constata ca marcajul CE a fost aplicat incorect, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, este obligat sa asigure conformitatea aparatului ori echipamentului cu prevederile privind aplicarea marcajului CE şi sa opreascã încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri.
2. În cazul în care organismul de control constata ca aplicarea incorectã a marcajului continua, acesta ia mãsurile necesare de limitare sau de interzicere a introducerii pe piata a aparatului în cauza sau de asigurare a retragerii de pe piata, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.

CAP. IV
Organisme notificate şi organisme de control

SECŢIUNEA 1
Organisme notificate

ART. 12
(1) Ministerul Economiei şi Comerţului evalueaza organismele din România pe baza unei proceduri de evaluare elaborate, având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 5, aprobatã prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Criteriile minime prevãzute în anexa nr. 5 sunt presupuse a fi îndeplinite de cãtre organismele care satisfac criteriile de evaluare incluse în standardele armonizate aplicabile.
(3) Ministerul Economiei şi Comerţului notifica Comisiei Europene şi statelor membre organismele desemnate pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevãzute în art. 9, împreunã cu atribuţiile specifice pe care aceste organisme le îndeplinesc şi numãrul de autentificare alocat acestora anterior de cãtre Comisia Europeanã.
(4) Lista organismelor notificate şi numãrul alocat acestora, precum şi sarcinile specifice pentru care au fost notificate se publica şi se actualizeazã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(5) În condiţiile în care constata ca un organism notificat nu mai întruneşte criteriile minime prevãzute în anexa nr. 5, Ministerul Economiei şi Comerţului retrage desemnarea unui astfel de organism.
(6) Ministerul Economiei şi Comerţului informeazã Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene cu privire la decizia adoptatã în baza prevederilor alin. (4), în scopul retragerii notificãrii la nivel european.

SECŢIUNEA a 2-a
Organisme de control

ART. 13
Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul Supraveghere Piata - ISCIR - SP, organ de specialitate care funcţioneazã în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului.

CAP. V
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 14
(1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea disciplinarã, patrimonialã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi.
(2) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 referitoare la cerinţele esenţiale şi a prevederilor art. 6 referitoare la aplicarea standardelor armonizate, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata, interzicerea utilizãrii şi a introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 9 referitoare la respectarea procedurilor pentru evaluarea conformitatii, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii, pana la o data stabilitã de organismul de control de comun acord cu producãtorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, dupã caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 referitoare la aplicarea marcajului se sancţioneazã cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata şi interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (2) se realizeazã de persoane împuternicite de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul Supraveghere Piata - ISCIR - SP.
(4) Contravenţiilor prevãzute la alin. (2) le sunt aplicabile şi dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Orice decizie luatã în baza prezentei hotãrâri de ISCIR-SP, din care rezulta sancţiuni şi restrictii de introducere pe piata sau punere în funcţiune a aparatelor şi echipamentelor, menţioneazã temeiul legal al deciziei, în condiţiile prezentei hotãrâri, şi se aduce la cunostinta Ministerului Economiei şi Comerţului.
(6) Decizia se aduce la cunostinta celui sancţionat într-un interval de 72 de ore. Ea va trebui sa indice cãile de atac prevãzute de legislaţia în vigoare în România, precum şi intervalul în care acestea pot fi exercitate.

CAP. VI
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 15
Ministerul Economiei şi Comerţului elaboreazã şi actualizeazã periodic lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate referitoare la aparatele consumatoare de combustibili gazosi, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a), precum şi a standardelor romane prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. b), care au fost validate de Comisia Europeanã; lista se aproba prin ordin al ministrului economiei şi comerţului care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 16
(1) Pana la data intrãrii în vigoare a Protocolului la Acordul european privind evaluarea conformitatii şi acceptarea produselor industriale, denumit în continuare PECA, se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune şi a aparatelor consumatoare de combustibili gazosi care poarta marcajul naţional de conformitate CS, denumit în continuare marcaj CS, aplicat conform procedurilor prevãzute la art. 18 alin. (1). Elementele de identificare a marcajului CS sunt prevãzute în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Se interzice aplicarea pe aparatele consumatoare de combustibili gazosi atât a marcajului CS, cat şi a marcajului CE, în condiţiile prezentei hotãrâri.
ART. 17
(1) Pana la data intrãrii în vigoare a PECA, pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevãzute de prezenta hotãrâre, Ministerul Economiei şi Comerţului recunoaşte şi aproba organismele care realizeazã evaluarea conformitatii prevãzutã la art. 9.
(2) Recunoaşterea şi aprobarea prevãzute la alin. (1) se realizeazã avându-se în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 5, conform normelor metodologice care se aproba prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Lista organismelor recunoscute care realizeazã evaluarea conformitatii aparatelor consumatoare de combustibili gazosi, prevãzute la alin. (1), şi sarcinile specifice pe care acestea le îndeplinesc se aproba şi se actualizeazã prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, ori de câte ori este necesar, şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) În ordinul prevãzut la alin. (3) pentru fiecare organism recunoscut se va preciza şi numãrul de identificare atribuit potrivit prevederilor <>art. 29^2 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 18
(1) În situaţia în care evaluarea conformitatii aparatelor consumatoare de combustibili gazosi destinate pieţei naţionale se realizeazã de cãtre organismele prevãzute la art. 17 alin. (1), producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România, aplica marcajul CS.
(2) În cazul în care aparatelor li se aplica şi alte reglementãri care acoperã alte cerinţe şi care, de asemenea, prevãd aplicarea marcajului CS, acest marcaj indica conformitatea aparatelor cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
ART. 19
(1) Producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau persoana responsabilã cu introducerea pe piata, dupã caz, care introduce pe piata şi pune în funcţiune aparatele consumatoare de combustibili gazosi cu marcaj CS, are aceleaşi responsabilitãţi ca şi în cazul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi introduse pe piata cu marcaj CE.
(2) Pana la data intrãrii în vigoare a PECA, prevederile referitoare la marcajul CE sunt aplicabile şi pentru marcajul CS.
(3) Sancţiunile şi mãsurile prevãzute la cap. V se aplica şi în cazul aparatelor consumatoare de combustibili gazosi introduse pe piata cu marcaj CS.
ART. 20
De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune numai a aparatelor consumatoare de combustibili gazosi care poarta marcajul CE.
ART. 21
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 22
Prevederile art. 7 şi ale art. 8 alin. (4) se aplica de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, iar prevederile art. 6 alin. (2) şi art. 12 alin. (2) şi (5) se aplica la data intrãrii în vigoare a PECA.
ART. 23
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi, publicatã în Monitorul Oficial al Romanei, Partea I, nr. 485 din 22 august 2001.
ART. 24
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 90/396/EEC din 29 iunie 1990 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la aparatele consumatoare de combustibili gazosi, amendata de Directiva 93/68/EEC din 22 iulie 1993.

ANEXA 1

CERINŢE ESENŢIALE

Observatie preliminarã
Condiţiile obligatorii care rezulta din cerinţele esenţiale prezentate în aceasta anexa pentru aparate se aplica şi echipamentelor, acolo unde exista pericol.
1. Condiţii generale
1.1. Aparatele trebuie sa fie proiectate şi fabricate astfel încât sa funcţioneze în siguranta şi sa nu prezinte nici un pericol pentru persoane, pentru animale domestice sau pentru proprietate atunci când sunt folosite în mod normal, dupã cum se defineste la art. 2 lit. b) din hotãrâre.
1.2. Atunci când sunt introduse pe piata, toate aparatele trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie însoţite de instrucţiuni tehnice pentru instalator;
b) sa fie însoţite de instrucţiuni pentru utilizare şi service pentru beneficiari;
c) sa poarte etichete de avertisment corespunzãtoare, care trebuie sa existe şi pe ambalaj. Instrucţiunile şi etichetele de avertisment trebuie sa fie redactate în limba romana.
1.2.1. Instrucţiunile tehnice pentru instalator trebuie sa conţinã toate instrucţiunile de instalare, reglare şi service necesare, pentru a se asigura ca aceste operaţii sunt efectuate corect şi ca aparatul poate fi utilizat în siguranta. Instrucţiunile trebuie sa specifice în special:
a) tipul de gaz utilizat;
b) presiunea de alimentare;
c) debitul de aer proaspãt necesar:
(i) pentru alimentarea cu aer de combustie;
(ii) pentru a se evita formarea de amestecuri periculoase de gaze nearse la aparatele care nu au montat dispozitivul menţionat la pct. 3.2.3;
d) condiţiile pentru evacuarea gazelor de ardere;
e) caracteristicile şi cerinţele privind asamblarea pentru arzatoarele cu aer insuflat şi corpurile de încãlzire care vor fi dotate cu astfel de arzatoare, care contribuie la conformarea cu cerinţele esenţiale aplicabile aparatelor finite şi, atunci când este cazul, cu lista cuprinzând combinatiile recomandate de producãtor.
1.2.2. Instrucţiunile pentru utilizare şi service pentru beneficiar trebuie sa conţinã toate informaţiile necesare pentru utilizare în siguranta şi, în special, trebuie sa atragã atenţia beneficiarului asupra eventualelor restrictii la utilizare.
1.2.3. Etichetele de avertisment de pe aparat şi de pe ambalajul acestuia trebuie sa indice clar tipul de gaz utilizat, presiunea de alimentare a gazului şi orice restrictii la utilizare, în special restrictia conform cãreia aparatul trebuie sa fie instalat numai în zonele în care exista suficienta ventilaţie.
1.3. Echipamentele destinate a fi utilizate într-un aparat trebuie sa fie proiectate şi fabricate astfel încât sa îndeplineascã corect funcţiile pentru care acesta a fost destinat, atunci când sunt încorporate conform instrucţiunilor pentru instalare.
Instrucţiunile pentru instalare, reglare, funcţionare şi întreţinere trebuie sa fie livrate împreunã cu echipamentele.
2. Materiale
2.1. Materialele trebuie sa corespundã scopului pentru care sunt utilizate şi trebuie sa reziste la condiţiile mecanice, chimice şi termice la care sunt prevãzute a fi supuse.
2.2. Proprietãţile materialelor, care sunt importante pentru siguranta aparatului, trebuie sa fie garantate de producãtorul sau de furnizorul aparatului.
3. Proiectare şi fabricaţie
3.1. Date generale
3.1.1. Aparatele trebuie sa fie fabricate astfel încât, atunci când sunt folosite în mod normal, sa nu poatã avea loc nici o instabilitate, deformare, rupere sau uzura care ar putea diminua siguranta acestora.
3.1.2. Condensul produs la pornire şi/sau în timpul folosirii nu trebuie sa afecteze siguranta aparatelor.
3.1.3. Aparatele trebuie sa fie proiectate şi construite astfel încât riscul exploziei, în cazul unui incendiu de origine externa, sa fie minim.
3.1.4. Aparatele trebuie sa fie construite astfel încât sa se evite patrunderile de apa şi aer fals în circuitul de gaze.
3.1.5. În cazul unei fluctuatii de energie auxiliara în limite normale, aparatele trebuie sa continue sa funcţioneze în condiţii de siguranta totalã.
3.1.6. O fluctuatie anormala sau o întrerupere în alimentarea cu energie auxiliara ori restabilirea acestei alimentari nu trebuie sa conducã la o situaţie periculoasa.
3.1.7. Aparatele trebuie sa fie proiectate şi fabricate astfel încât riscurile de origine electrica sa fie prevenite. În domeniile aplicabile conformarea cu obiectivele privind riscurile electrice prevãzute în legislaţia nationala privind asigurarea securitãţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune este consideratã a fi echivalenta cu îndeplinirea acestei cerinţe.
3.1.8. Toate pãrţile sub presiune ale unui aparat trebuie sa reziste la solicitarile mecanice şi termice la care sunt supuse, fãrã nici o deformare care sa afecteze siguranta.
3.1.9. Aparatele trebuie sa fie proiectate şi fabricate astfel încât defectarea unui dispozitiv de siguranta, de control sau de reglaj sa nu constituie o sursa de pericol.
3.1.10. Dacã un aparat este dotat cu dispozitive de siguranta şi control, funcţionarea dispozitivelor de siguranta nu trebuie sa fie influentata de funcţionarea dispozitivelor de control.
3.1.11. Toate pãrţile aparatelor care sunt instalate şi reglate în faza de fabricaţie şi care nu trebuie sa fie manipulate de beneficiar sau de instalator trebuie sa fie protejate corespunzãtor.
3.1.12. Manetele şi alte dispozitive de comanda sau de reglaj trebuie sa fie marcate clar şi sa aibã instrucţiuni corespunzãtoare pentru a impiedica orice eroare de manevra. Forma lor trebuie sa fie astfel încât sa excludã manevrarea accidentala.
3.2. Degajarea gazelor nearse
3.2.1. Aparatele trebuie sa fie fabricate astfel încât viteza de degajare a gazelor de ardere sa nu prezinte nici un risc.
3.2.2. Aparatele trebuie sa fie fabricate astfel încât degajarea de gaze combustibile, care se produce în timpul aprinderii, la reaprindere şi dupã stingerea flacarii, sa fie limitatã pentru a se evita o acumulare periculoasa de gaze combustibile în aparat.
3.2.3. Aparatele destinate a fi folosite în spaţii şi în camere închise trebuie sa fie dotate cu un dispozitiv special pentru evitarea acumularilor periculoase de gaze de ardere în astfel de locuri.
Aparatele care nu sunt dotate cu astfel de dispozitive trebuie sa fie folosite numai în locuri aerisite suficient, pentru a se evita o acumulare periculoasa de gaze de ardere în astfel de spaţii.
Autoritãţile competente pot emite reglementãri cu privire la condiţiile adecvate pentru instalarea acestor aparate, ţinând seama de caracteristicile particulare ale acestora.
Aparatele de gãtit de uz profesional şi aparatele alimentate cu gaze care conţin componente toxice trebuie sa fie echipate cu dispozitivul menţionat mai sus.
3.3. Aprinderea
Aparatele trebuie sa fie fabricate astfel încât, atunci când sunt folosite în mod normal:
a) aprinderea şi reaprinderea sa se efectueze lin;
b) sa fie asigurata interaprinderea.
3.4. Combustia
3.4.1. Aparatele trebuie sa fie fabricate astfel încât, atunci când sunt folosite în mod normal, sa fie asigurata stabilitatea flacarii şi produsele de combustie sa nu conţinã concentratii inadmisibile de substanţe nocive pentru sãnãtate.
3.4.2. Aparatele trebuie sa fie fabricate astfel încât, atunci când sunt folosite în mod normal, sa nu aibã loc scapari accidentale de produse de combustie.
3.4.3. Aparatele conectate la un cos pentru evacuarea produselor de combustie trebuie sa fie fabricate astfel încât, în condiţii de tiraj normal, sa nu apara degajari de produse de combustie în cantitãţi periculoase în camera în care este utilizat aparatul.
3.4.4. Aparatele de încãlzire independenta pentru uz casnic şi incalzitoarele instantanee de apa neracordate la un cos de evacuare a produselor de combustie nu trebuie sa producã în camera sau în spaţiul de funcţionare o concentraţie de monoxid de carbon care ar putea prezenta un pericol pentru sãnãtatea persoanelor expuse, avându-se în vedere durata previzibila de expunere a acestor persoane.
3.5. Utilizarea raţionalã a energiei
Aparatele trebuie sa fie fabricate astfel încât sa asigure utilizarea raţionalã a energiei, corespunzãtor nivelului tehnic al acestora şi luându-se în considerare aspectele legale de siguranta.
3.6. Temperaturi
3.6.1. Pãrţile unui aparat, destinate sa fie amplasate în apropierea podelei sau a altor suprafeţe, nu trebuie sa atinga temperaturi care sa prezinte un pericol pentru zona inconjuratoare.
3.6.2. Temperatura butoanelor sau a manetelor nu trebuie sa prezinte un pericol pentru utilizator.
3.6.3. Temperatura suprafeţelor pãrţilor exterioare ale aparatelor destinate uzului casnic, cu excepţia suprafeţelor sau pãrţilor care participa la transmiterea caldurii, nu trebuie sa prezinte, în condiţii de funcţionare, pericol pentru utilizator şi în special pentru copii, motiv pentru care trebuie luat în considerare un timp corespunzãtor de reactie.
3.7. Produsele alimentare şi apa folosite în scopuri sanitare
Materialele şi componentele folosite la fabricarea unui aparat, care ar putea sa vina în contact cu alimentele sau cu apa folositã în scopuri sanitare, nu trebuie sa afecteze calitatea acestora.

ANEXA 2

DOSARUL TEHNIC DE FABRICAŢIE

Dosarul tehnic de fabricaţie trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii, dupã cum cere organismul notificat, pentru efectuarea evaluãrii:
a) o descriere generalã a aparatului;
b) proiecte de execuţie, desene de fabricaţie şi diagrame ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrieri şi note explicative necesare pentru înţelegerea celor de mai sus, inclusiv a functionarii aparatelor;
d) o lista cuprinzând standardele la care se face referire în art. 6 din hotãrâre, aplicate total sau parţial, şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru a satisface cerinţele esenţiale, atunci când nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre;
e) rapoarte de încercãri;
f) instrucţiuni pentru instalare şi utilizare.
Atunci când este cazul, dosarul tehnic de fabricaţie trebuie sa conţinã urmãtoarele elemente:
a) certificatele echipamentelor încorporate în aparat;
b) certificate referitoare la metodele de fabricaţie şi/sau de control al aparatelor;
c) orice alt document care face posibil ca organismul desemnat sa îşi imbunatateasca evaluarea.

ANEXA 3

PROCEDURI PENTRU EVALUAREA CONFORMITATII

1. Examinarea EC de tip
1.1. Examinarea EC de tip este acea parte a procedurii, prin care un organism notificat verifica şi certifica faptul ca un aparat, reprezentativ pentru producţia avutã în vedere, satisface prevederile aplicabile acestuia din prezenta hotãrâre.
1.2. Solicitarea pentru examinarea EC de tip trebuie înaintatã de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia unui singur organism notificat, ales de el.
1.2.1. Solicitarea trebuie sa cuprindã:
a) denumirea şi sediul producãtorului şi, dacã solicitarea este întocmitã de reprezentantul autorizat, numele şi adresa acestuia;
b) o declaraţie scrisã din care sa rezulte ca solicitarea nu a mai fost înaintatã şi unui alt organism notificat;
c) dosarul tehnic de fabricaţie, prevãzut în anexa nr. 2.
1.2.2. Producãtorul trebuie sa punã la dispoziţie organismului notificat un aparat, reprezentativ pentru producţia avutã în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate cere mai multe mostre din tipul respectiv, dacã acestea sunt necesare pentru programul de încercãri.
Tipul poate acoperi şi alte variante ale produsului, cu condiţia ca acele variante sa nu aibã caracteristici diferite cu privire la categoriile de risc.
1.3. Organismul notificat trebuie:
1.3.1. sa examineze dosarul tehnic de fabricaţie, sa verifice dacã tipul a fost fabricat în conformitate cu dosarul tehnic de fabricaţie şi sa identifice elementele care au fost proiectate conform prevederilor din standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre şi cerinţelor esenţiale din prezenta hotãrâre;
1.3.2. sa efectueze sau sa fi efectuat examinarile corespunzãtoare şi/sau incercarile pentru a verifica dacã soluţiile adoptate de producãtor satisfac cerinţele esenţiale, acolo unde nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre;
1.3.3. sa efectueze sau sa fi efectuat examinarile corespunzãtoare şi/sau incercarile pentru a verifica dacã standardele aplicabile au fost efectiv aplicate atunci când producãtorul a ales sa procedeze astfel, prin aceasta asigurându-se conformitatea cu cerinţele esenţiale.
1.4. Atunci când tipul satisface prevederile prezentei hotãrâri, organismul notificat trebuie sa emita solicitantului un certificat de examinare EC de tip. Certificatul de examinare EC de tip trebuie sa conţinã concluziile examinãrii, condiţiile, dacã sunt, pentru valabilitatea acestuia şi datele necesare pentru identificarea tipului aprobat şi, dacã este relevant, descrieri ale functionarii acestuia. Elementele tehnice relevante, cum sunt: desene şi diagrame, trebuie sa fie anexate la certificat.
1.5. Organismul notificat trebuie sa informeze şi celelalte organisme notificate despre emiterea certificatului de examinare EC de tip şi despre orice modificãri aduse la tipul aprobat, dupã cum se menţioneazã la pct. 1.7. Aceste organisme pot obţine, la cerere, un exemplar al certificatului de examinare EC de tip şi/sau modificãrile acestuia şi, în situaţii motivate, pot obţine un exemplar al anexelor la certificat şi al rapoartelor examinarilor şi încercãrilor efectuate.
1.6. Un organism notificat care refuza sa emita sau care retrage un certificat de examinare EC de tip trebuie sa informeze cu privire la aceasta acţiune Ministerul Economiei şi Comerţului, precum şi celelalte organisme notificate pentru aceasta activitate, motivand în scris decizia luatã.
1.7. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care a emis certificatul de examinare EC de tip cu privire la toate modificãrile aduse tipului aprobat, care ar putea afecta conformitatea cu cerinţele esenţiale sau condiţiile prescrise pentru utilizarea aparatului. Modificãrile aduse tipului aprobat trebuie sa primeascã o aprobare suplimentarã de la organismul notificat care a emis certificatul de examinare EC de tip. Aceasta aprobare suplimentarã trebuie data sub forma unui act adiţional la certificatul original de examinare EC de tip.
2. Conformitatea cu tipul
2.1. Conformitatea cu tipul este acea parte a procedurii, prin care producãtorul declara ca aparatele în cauza sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi ca satisfac cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sa întocmeascã o declaraţie de conformitate. Declaraţia de conformitate poate acoperi unul sau mai multe aparate şi trebuie pastrata, în original, de emitentul acesteia. Marcajul CE trebuie sa fie urmat de numãrul de identificare a organismului notificat responsabil de verificãrile prin sondaj prevãzute la pct. 2.3.
2.2. Producãtorul trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru a se asigura ca procesul de fabricaţie, inclusiv verificarea şi încercarea finala a produsului realizat de acesta, are drept rezultat omogenitatea producţiei şi conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri. Un organism notificat, ales de producãtor, trebuie sa efectueze verificãri prin sondaj la aparate, conform pct. 2.3.
2.3. Verificãrile aparatelor la locurile de fabricaţie trebuie efectuate prin sondaj de cãtre organismul notificat, la intervale de un an sau mai puţin. Trebuie examinat un numãr corespunzãtor de aparate şi trebuie efectuate incercarile descrise în standardele aplicabile prevãzute la art. 6 din hotãrâre sau încercãri cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea cu cerinţele esenţiale corespunzãtoare din prezenta hotãrâre. Organismul notificat trebuie sa determine în fiecare caz dacã aceste încercãri trebuie efectuate total sau parţial. Atunci când unul sau mai multe aparate sunt respinse, organismul notificat trebuie sa ia mãsuri corespunzãtoare pentru a impiedica comercializarea acestora, informand despre aceasta organismul de control şi Ministerul Economiei şi Comerţului.
3. Asigurarea calitãţii producţiei
3.1. Asigurarea calitãţii producţiei este acea parte a procedurii, prin care un producãtor care îndeplineşte prevederile pct. 3.2 asigura şi declara ca aparatele în cauza sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi ca satisfac cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sa întocmeascã o declaraţie de conformitate. Declaraţia de conformitate poate fi emisã pentru unul sau mai multe aparate şi trebuie pastrata, în original, de emitentul acesteia. Marcajul CE trebuie sa fie urmat de numãrul de identificare a organismului notificat care rãspunde de supravegherea EC.
3.2. Producãtorul trebuie sa aibã implementat un sistem al calitãţii, care sa asigure conformitatea aparatelor cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre. Producãtorul este supus supravegherii EC, dupã cum este prevãzut la pct. 3.4.
3.3. Sistemul calitãţii
3.3.1. Producãtorul trebuie sa înainteze unui organism de certificare notificat, ales de el, o solicitare pentru aprobarea sistemului calitãţii pentru aparatele în cauza.
Solicitarea trebuie sa cuprindã:
a) documentaţia sistemului calitãţii;
b) un angajament de îndeplinire a obligaţiilor ce rezulta din sistemul calitãţii, asa cum este aprobat;
c) un angajament de menţinere a sistemului calitãţii aprobat, pentru a asigura eficacitatea şi corectitudinea continue ale acestuia;
d) documentaţia referitoare la tipul aprobat şi o copie a certificatului de examinare EC de tip.
3.3.2. Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de producãtor trebuie sa figureze într-o documentaţie sistematizatã şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Aceasta documentaţie a sistemului calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia sistemului calitãţii trebuie sa conţinã, în special, o descriere corespunzãtoare a:
a) obiectivelor sistemului calitãţii, structurii organizatorice şi a responsabilitãţilor conducerii şi prerogativelor acesteia cu privire la calitatea aparatului;
b) proceselor tehnologice de fabricaţie, a controlului calitãţii şi a tehnicilor de asigurare a calitãţii şi acţiunilor sistematice care vor fi folosite;
c) examinarilor şi încercãrilor care vor fi efectuate înainte, în timpul şi dupã fabricaţie, precum şi frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
d) metodei de urmãrire a realizãrii calitãţii cerute aparatului şi de funcţionare efectivã a sistemului calitãţii.
3.3.3. Organismul notificat va examina şi va evalua sistemul calitãţii, pentru a determina dacã satisface cerinţele prevãzute la pct. 3.3.2. Acesta presupune conformitatea cu acele cerinţe ale sistemului calitãţii, care implementeaza standardul roman SR EN ISO 9003:1994.
Organismul notificat trebuie sa notifice decizia sa producãtorului şi sa informeze celelalte organisme cu privire la aceasta. Notificarea la producãtor trebuie sa conţinã concluziile examinãrii, numele şi adresa organismului notificat şi decizia motivatã a evaluãrii efectuate asupra aparatelor în cauza.
3.3.4. Producãtorul trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii, cu ocazia oricãrei intentii de actualizare a sistemului calitãţii, cu privire la schimbãrile aduse acestuia, de exemplu: tehnologii şi concepte noi privind calitatea. Organismul notificat trebuie sa examineze modificãrile propuse şi sa hotãrascã dacã sistemul calitãţii modificat se conformeazã prevederilor sau dacã este necesarã o noua evaluare. Organismul notificat trebuie sa notifice producãtorului decizia sa. Notificarea trebuie sa conţinã concluziile controlului şi decizia motivatã a evaluãrii.
3.3.5. Un organism notificat care retrage aprobarea unui sistem al calitãţii trebuie sa informeze despre aceasta celelalte organisme notificate, motivandu-şi decizia.
3.4. Supravegherea EC
3.4.1. Scopul supravegherii EC este de a se asigura faptul ca producãtorul îndeplineşte în totalitate obligaţiile care îi revin din sistemul calitãţii aprobat.
3.4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat, în scopul efectuãrii inspectiilor la locurile de fabricaţie, control, încercare şi depozitare, şi trebuie sa îi furnizeze toate informaţiile necesare şi, în special:
a) documentaţia sistemului calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, ca de exemplu: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele referitoare la calificarea personalului implicat etc.
3.4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze cel puţin o data la 2 ani un audit pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii aprobat şi trebuie sa elibereze producãtorului un raport de audit.
3.4.4. În plus organismul notificat poate face vizite inopinate la producãtor. În timpul acestor vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa solicite efectuarea de încercãri pe aparate. Acesta trebuie sa elibereze producãtorului un raport al inspecţiei şi un raport al încercãrilor efectuate, dupã caz.
3.4.5. La cerere, producãtorul trebuie sa punã la dispoziţie organismului de control raportul organismului notificat.
4. Asigurarea calitãţii produsului
4.1. Asigurarea calitãţii produsului este procedura prin care un producãtor care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 4.2 asigura şi declara ca aparatele în cauza sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi ca satisfac cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sa întocmeascã o declaraţie de conformitate. Declaraţia de conformitate poate fi emisã pentru unul sau mai multe aparate şi trebuie pastrata, în original, de emitentul acesteia. Marcajul CE trebuie sa fie urmat de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea EC.
4.2. Producãtorul trebuie sa aplice un sistem al calitãţii aprobat, conform prevederilor pct. 4.3, pentru inspecţia finala a aparatelor şi pentru încercãri, şi este supus supravegherii EC conform prevederilor pct. 4.4.
4.3. Sistemul calitãţii
4.3.1. Producãtorul trebuie sa înainteze o solicitare pentru aprobarea sistemului sau de calitate unui organism notificat ales de el pentru aparatele în cauza.
Solicitarea trebuie sa cuprindã:
a) documentaţia sistemului de calitate;
b) un angajament de îndeplinire a obligaţiilor ce rezulta din sistemul calitãţii, asa cum este aprobat;
c) un angajament de menţinere a sistemului calitãţii aprobat, pentru a asigura eficacitatea şi corectitudinea continue ale acestuia;
d) documentaţia referitoare la tipul aprobat şi o copie a certificatului examinãrii EC de tip.
4.3.2. Ca parte a sistemului calitãţii, fiecare aparat trebuie examinat şi încercat conform prevederilor standardelor aplicabile prevãzute la art. 6 din hotãrâre sau trebuie supus unor încercãri cu efect echivalent, în vederea verificãrii conformitatii acestuia cu cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre. Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de producãtor trebuie sa figureze într-o documentaţie sistematizatã şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Aceasta documentaţie a sistemului calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia sistemului calitãţii trebuie sa conţinã, în special, o descriere corespunzãtoare a:
a) obiectivelor sistemului calitãţii, structurii organizatorice şi a responsabilitãţilor conducerii şi prerogativelor acesteia cu privire la calitatea aparatului;
b) examinarilor şi încercãrilor care vor fi efectuate dupã fabricaţie;
c) metodei de verificare a functionarii efective a sistemului calitãţii.
4.3.3. Organismul notificat va examina şi va evalua sistemul calitãţii pentru a determina dacã satisface cerinţele prevãzute la pct. 4.3.2. Acesta prezuma conformitatea cu acele cerinţe ale sistemului calitãţii, care implementeaza standardul roman SR EN ISO 9003:1994. Organismul notificat trebuie sa notifice decizia sa producãtorului şi sa informeze cu privire la aceasta celelalte organisme de certificare desemnate. Notificarea la producãtor trebuie sa conţinã concluziile examinãrii, numele şi adresa organismului notificat şi decizia motivatã a evaluãrii efectuate asupra aparatelor în cauza.
4.3.4. Producãtorul trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii, cu ocazia oricãrei intentii de actualizare a sistemului, cu privire la schimbãrile aduse acestuia, de exemplu: tehnologii şi concepte noi privind calitatea. Organismul notificat trebuie sa examineze modificãrile propuse şi sa hotãrascã dacã sistemul calitãţii modificat se conformeazã prevederilor sau dacã este necesarã o noua evaluare. Organismul notificat trebuie sa notifice producãtorului decizia sa. Notificarea trebuie sa conţinã concluziile controlului şi decizia motivatã a evaluãrii.
4.3.5. Un organism notificat care retrage aprobarea unui sistem al calitãţii trebuie sa informeze celelalte organisme notificate, motivandu-şi decizia.
4.4. Supravegherea EC
4.4.1. Scopul supravegherii EC este de a se asigura ca producãtorul îndeplineşte în totalitate obligaţiile care îi revin din sistemul calitãţii aprobat.
4.4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat, în scopul efectuãrii inspectiilor la locurile de control, încercare şi depozitare, şi trebuie sa îi furnizeze acestuia toate informaţiile necesare şi, în special:
a) documentaţia sistemului calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, ca de exemplu: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele referitoare la calificarea personalului implicat etc.
4.4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze cel puţin o data la 2 ani un audit pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii aprobat şi trebuie sa elibereze producãtorului un raport de audit.
4.4.4. În plus organismul notificat poate face vizite inopinate la producãtor. În timpul acestor vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa solicite efectuarea de încercãri pe aparate. Acesta trebuie sa elibereze producãtorului un raport al inspecţiei şi un raport al încercãrilor efectuate, dupã caz.
4.4.5. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa fie în mãsura sa prezinte, la cerere, organismului de control rapoartele întocmite de organismul notificat.
5. Verificarea EC a produsului
5.1. Verificarea EC a produsului este procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, verifica şi declara ca aparatele care se supun prevederilor pct. 3 sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi satisfac cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre.
5.2. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure conformitatea cu cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare aparat şi sa emita o declaraţie de conformitate. Declaraţia de conformitate poate sa fie emisã pentru unul sau mai multe aparate şi trebuie pastrata, în original, de emitentul acesteia.
5.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze examinarile şi incercarile adecvate pentru a verifica conformitatea aparatului cu cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre, fie prin examinarea şi încercarea fiecãrui aparat conform pct. 5.4, fie prin examinarea şi încercarea aparatelor pe baze statistice, conform pct. 5.5, în funcţie de alegerea producãtorului.
5.4. Verificarea prin examinarea şi încercarea fiecãrui aparat
5.4.1. Toate aparatele trebuie examinate individual şi trebuie efectuate încercãri corespunzãtoare, conform prevederilor standardelor aplicabile prevãzute la art. 6 din hotãrâre, sau trebuie efectuate încercãri cu efect echivalent, în vederea verificãrii conformitatii acestora cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre.
5.4.2. Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea pe fiecare aparat aprobat a numãrului de identificare propriu şi sa emita un certificat de conformitate, pe baza încercãrilor efectuate. Certificatul de conformitate poate sa fie emis pentru unul sau mai multe aparate.
5.4.3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa fie în mãsura sa prezinte, la cerere, organismului de control certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
5.5. Verificarea statistica
5.5.1. Producãtorul trebuie sa prezinte sub forma de loturi uniforme aparatele fabricate şi trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure uniformitatea fiecãrui lot fabricat.
5.5.2. Controlul statistic se efectueazã în modul urmãtor:
Aparatele trebuie supuse unui control statistic în funcţie de parametrii tehnico-funcţionali specificati în dosarul tehnic de fabricaţie. Acestea trebuie grupate în loturi identificabile care sa conţinã aparate de un singur model, fabricate în condiţii identice. Un lot se examineazã la intervale alese în mod aleatoriu. Aparatele care constituie esantioane se examineazã individual şi sunt supuse încercãrilor corespunzãtoare, conform prevederilor din standardele aplicabile prevãzute la art. 6 din hotãrâre, sau se efectueazã încercãri cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea cu cerinţele esenţiale şi pentru a se stabili dacã lotul trebuie acceptat sau respins.
Se aplica un sistem de prelevare a esantioanelor având urmãtoarele caracteristici:
a) un nivel de calitate-standard care corespunde unei probabilitati de acceptare de 95%, având un procentaj de neconformitate cuprins între 0,5% şi 1,5%;
b) o calitate-limita care corespunde unei probabilitati de acceptare de 5%, având un procentaj de neconformitate cuprins între 5% şi 10%.
5.5.3. Pentru loturile acceptate organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea numãrului de identificare propriu şi sa întocmeascã un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate. Toate aparatele din lot pot fi introduse pe piata, cu excepţia acelor produse din esantion care au fost gãsite neconforme. Dacã un lot este respins, organismul notificat trebuie sa ia mãsurile corespunzãtoare pentru a impiedica introducerea pe piata a lotului respectiv, informand despre aceasta organismul de control şi Ministerul Economiei şi Comerţului. În cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica. Sub responsabilitatea organismului notificat, producãtorul poate aplica în timpul fabricaţiei numãrul de identificare a organismului notificat.
5.5.4. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa fie în mãsura sa prezinte, la cerere, organismului de control certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
6. Verificarea EC pentru unitatea de produs
6.1. Verificarea EC pentru unitatea de produs este procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, asigura şi declara ca aparatul în cauza, pentru care s-a emis certificatul de conformitate cu tipul descris la pct. 2, este conform cerinţelor esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe aparat şi trebuie sa emita o declaraţie de conformitate care trebuie pastrata, în original, de emitentul acesteia.
6.2. Organismul notificat trebuie sa examineze aparatul şi sa efectueze incercarile corespunzãtoare, utilizând dosarul tehnic de fabricaţie, pentru a asigura conformitatea acestuia cu cerinţele esenţiale din prezenta hotãrâre. Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea numãrului de identificare propriu pe aparatul aprobat şi trebuie sa emita un certificat de conformitate cu cerinţele esenţiale din prezenta hotãrâre.
6.3. Scopul dosarului tehnic de fabricaţie, referitor la proiectul de execuţie, conform anexei nr. 2, este de a permite evaluarea conformitatii cu cerinţele esenţiale din prezenta hotãrâre şi o înţelegere a proiectului, a fabricaţiei şi a functionarii aparatului. Proiectul de execuţie trebuie pus la dispoziţie organismului notificat.
6.4. Dacã organismul notificat considera necesar, examinarile şi incercarile pot fi efectuate dupã instalarea aparatului.
6.5. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa fie în mãsura sa prezinte, la cerere, organismului de control certificatele de conformitate emise de organismul notificat.

ANEXA 4

INSCRIPTIONARI

Aparatul sau placa de timbru trebuie sa cuprindã marcajul de conformitate CE împreunã cu urmãtoarele informaţii:
a) denumirea sau sigla producãtorului;
b) denumirea comercialã a aparatului;
c) tipul de alimentare electrica utilizata, dupã caz;
d) categoria aparatului;
e) ultimele doua cifre ale anului în care a fost aplicat marcajul de conformitate.

ANEXA 5

CRITERII MINIME
pentru recunoaşterea organismelor notificate

Organismele notificate recunoscute de Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii minime:
a) disponibilitatea personalului şi a mijloacelor şi echipamentelor necesare;
b) competenta tehnica şi integritatea profesionalã a personalului;
c) independenta în efectuarea încercãrilor, pregãtirea rapoartelor, eliberarea certificatelor şi în efectuarea supravegherii conform prevederilor prezentei hotãrâri, precum şi independenta conducerii şi a personalului tehnic fata de toate cercurile, grupurile ori persoanele direct sau indirect implicate în domeniul aparatelor;
d) menţinerea de cãtre personal a secretului profesional;
e) deţinerea unei asigurãri de rãspundere civilã pentru activitatea prestatã, dacã aceasta rãspundere nu este asumatã de cãtre stat prin lege.
______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016