Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 433 din 30 aprilie 2002  privind stabilirea conditiilor de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 433 din 30 aprilie 2002 privind stabilirea conditiilor de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 368 din 31 mai 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre stabileşte condiţiile de punere în funcţiune a instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane.
(2) În sensul prezentei hotãrâri, prin instalaţii de transport pe cablu pentru persoane se înţelege instalaţiile compuse din mai multe componente proiectate, construite, asamblate şi puse în funcţiune în vederea transportului de persoane. Aceste instalaţii de transport pe cablu pentru persoane, denumite în continuare instalaţii, sunt fixe şi sunt utilizate pentru transportul persoanelor în vehicule sau cu ajutorul dispozitivelor de tractare al cãror sistem de suspendare şi/sau de tractare este asigurat de cabluri pozitionate de-a lungul traseului instalaţiei.
ART. 2
(1) În sensul prezentei hotãrâri urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) instalatie - sistemul complet montat în teren, care cuprinde infrastructura şi subsistemele prevãzute în anexa nr. 1; infrastructura special proiectata pentru fiecare instalatie şi construitã în teren include traseul instalaţiei, sistemul de date, lucrãrile de linie şi staţiile care sunt necesare pentru construirea şi funcţionarea instalaţiei, inclusiv fundaţiile;
b) componenta de securitate - orice componenta elementara, grup de componente, subansambluri sau ansambluri complete de echipamente şi orice dispozitiv inclus în instalatie în scopul asigurãrii unei funcţionari sigure, care este identificata prin analiza de securitate şi a carei defectare pune în pericol securitatea sau sãnãtatea persoanelor, care pot fi utilizatori, personal de deservire sau alte persoane;
c) contractant principal - orice persoana fizica sau juridicã ce contracteazã construirea unei instalaţii;
d) exploatabilitate - ansamblul de mãsuri şi prevederi tehnice care influenţeazã proiectarea şi realizarea instalaţiei şi care sunt necesare pentru funcţionarea acesteia în condiţii de securitate;
e) mentenabilitate - ansamblul de mãsuri şi prevederi tehnice care influenţeazã proiectarea şi realizarea instalaţiei şi care sunt necesare pentru mentenanta proiectata în scopul garantarii functionarii acesteia în condiţii de securitate;
f) specificaţie tehnica comunitara - specificaţie tehnica elaborata conform unei proceduri recunoscute la nivel comunitar şi al carei numãr de referinta a fost publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene;
g) agrement tehnic european - specificaţie tehnica exprimand o evaluare tehnica favorabilã asupra adecvarii unui produs, bazatã pe satisfacerea cerinţelor esenţiale, la o utilizare specifica, pentru construcţii, având în vedere caracteristicile intrinseci ale produsului şi condiţiile de utilizare a acestuia;
h) organism de control - organism desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor pentru verificarea respectãrii prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Termenii definiţi la alin. (1) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
ART. 3
Prevederile prezentei hotãrâri se aplica urmãtoarelor instalaţii:
a) instalaţii de ridicat pe plan înclinat şi alte instalaţii ale cãror vehicule sunt susţinute de role sau de alte dispozitive de sustinere, la care tractiunea este asigurata de unul sau mai multe cabluri;
b) teleferice la care vehiculele sunt susţinute şi/sau deplasate de unul sau mai multe cabluri, inclusiv telegondolele şi telescaunele;
c) instalaţii de tractat la care utilizatorii care poarta echipament corespunzãtor sunt tractati cu ajutorul unui cablu.
ART. 4
Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica urmãtoarelor:
a) ascensoare - reglementate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 225/2002 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a ascensoarelor;
b) tramvaie acţionate cu cabluri, în construcţie tradiţionala;
c) instalaţii destinate activitãţilor agricole;
d) echipamente montate în teren sau mobile, utilizate la serbari campenesti şi/sau parcuri de distracţii, care sunt destinate activitãţilor recreative şi care nu sunt utilizate ca mijloace de transport pentru persoane;
e) instalaţii utilizate în sectorul minier, precum şi alte instalaţii montate în teren, utilizate în scopuri industriale;
f) bacuri fluviale trase cu cabluri;
g) trenuri cu cremaliera;
h) instalaţii trase cu lanturi.
ART. 5
(1) Instalatia, infrastructura, subsistemele şi componentele de securitate ale instalaţiei trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale care le sunt aplicabile, prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale prevãzute la alin. (1) în cazul în care instalaţiile, infrastructura, subsistemele şi componentele de securitate ale instalaţiei sunt construite conform standardelor naţionale care adopta standardele europene armonizate ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene.
(3) În absenta standardelor naţionale prevãzute la alin. (2) se pot utiliza specificaţii tehnice comunitare sau agremente tehnice europene.
ART. 6
(1) La solicitarea contractantului principal sau a reprezentantului autorizat al acestuia, toate instalaţiile ce urmeazã sa fie construite trebuie supuse unei analize de securitate conform prevederilor anexei nr. 3. Aceasta analiza trebuie sa acopere toate aspectele de securitate a instalaţiei şi condiţiile locale de amplasare la proiectare, realizare şi punere în funcţiune, pentru identificarea, pe baza experienţei existente, a riscurilor care pot sa apara în timpul functionarii.
(2) Analiza de securitate se încheie cu un raport de securitate care cuprinde mãsurile avute în vedere pentru eliminarea riscurilor şi lista componentelor de securitate şi a subsistemelor, cãrora le sunt aplicabile prevederile prezentei hotãrâri.

CAP. 2
Componente de securitate
ART. 7
(1) Se admite introducerea pe piata a componentelor de securitate numai dacã permit construirea/realizarea unor instalaţii care satisfac cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1).
(2) Se admite punerea în funcţiune a componentelor de securitate numai dacã, atunci când sunt instalate, întreţinute corect şi sunt utilizate conform destinaţiei lor, permit construirea unor instalaţii care nu pun în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor sau securitatea bunurilor, dupã caz.
(3) Autoritãţile publice pot reglementa cerinţe specifice de protecţie a sãnãtãţii şi integritãţii fizice a persoanelor şi, în special, a lucrãtorilor, cu ocazia utilizãrii instalaţiei. Respectivele reglementãri nu pot aduce modificãri care contravin prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 8
Nu se poate interzice, restrânge sau impiedica introducerea pe piata a componentelor de securitate destinate a fi utilizate în instalaţii, atunci când acestea sunt conforme prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 9
(1) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale aplicabile, prevãzute la art. 5 alin. (1), şi se admite introducerea pe piata a componentelor de securitate, dacã:
a) poarta marcajul naţional de conformitate CS, prevãzut în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 , şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS, prevãzutã în anexa nr. 4;
sau
b) poarta marcajul european de conformitate CE, prevãzut în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 608/2001 , aplicat de un producãtor dintr-un stat membru al Uniunii Europene, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate CE, tradusa în limba romana.
(2) Înainte de introducerea pe piata a componentelor de securitate producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, are obligaţia:
a) sa supunã componenta de securitate unei proceduri de evaluare a conformitatii, prevãzutã în anexa nr. 5; şi
b) sa aplice marcajul de conformitate CS pe componenta de securitate şi sa emita declaraţia de conformitate CS.
(3) Pentru evaluarea conformitatii componentelor de securitate producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, alege unul dintre organismele notificate în acest scop.
(4) Aceleaşi obligaţii revin şi producãtorilor care fabrica componente de securitate pentru uzul propriu.
(5) În cazul în care componentelor de securitate li se aplica şi alte reglementãri în vigoare ce impun alte cerinţe şi care prevãd aplicarea marcajului CS, acest marcaj trebuie sa indice conformitatea componentelor de securitate cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
(6) Atunci când nici producãtorul, nici reprezentantul sau autorizat nu au îndeplinit obligaţiile ce le revin conform prevederilor alin. (2)-(4), aceste obligaţii revin importatorului de componente de securitate, atunci când acestea nu sunt produse într-un stat membru al Uniunii Europene.
(7) Prevederile alin. (6) nu se aplica în cazul componentelor de securitate ce se introduc pe piata în condiţiile prevãzute la alin. (1) lit. b).

CAP. 3
Subsisteme
ART. 10
Se admite introducerea pe piata a subsistemelor prevãzute în anexa nr. 1 numai dacã acestea permit realizarea unor instalaţii care satisfac cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1).
ART. 11
Nu se poate interzice, restrânge sau impiedica introducerea pe piata a subsistemelor destinate a fi utilizate în instalaţii, atunci când sunt conforme prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 12
(1) Se considera ca subsistemele prevãzute în anexa nr. 1 sunt conforme cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1) atunci când sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS care trebuie sa conţinã informaţiile prevãzute în anexa nr. 6 sau de declaraţia de conformitate CE şi de documentaţia tehnica prevãzutã la alin. (5) redactatã sau tradusa în limba romana.
(2) Procedura de examinare CS a subsistemelor se efectueazã la cererea producãtorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, de cãtre unul dintre organismele notificate în acest scop, ales de acesta. Declaraţia de conformitate CS se întocmeşte în scris de cãtre producãtor sau de reprezentantul sau autorizat, pe baza examinãrii CS conform prevederilor anexei nr. 7.
(3) Atunci când nici producãtorul, nici reprezentantul sau autorizat nu au îndeplinit obligaţiile ce le revin conform prevederilor alin. (2), aceste obligaţii revin importatorului de subsisteme, atunci când acestea nu sunt produse într-un stat membru al Uniunii Europene.
(4) Organismul notificat trebuie sa întocmeascã în scris certificatul pentru examinarea CS conform procedurii prevãzute în anexa nr. 7, în baza documentaţiei tehnice a subsistemului.
(5) Documentaţia tehnica trebuie sa cuprindã toate documentele referitoare la caracteristicile subsistemului, precum şi, dacã este cazul, toate documentele care certifica conformitatea componentelor de securitate. Documentaţia tehnica conţine informaţii privind condiţiile şi restricţiile de utilizare, precum şi instrucţiuni pentru întreţinere.

CAP. 4
Instalaţii
ART. 13
(1) Instalaţiile se construiesc şi se pun în funcţiune în baza unei autorizaţii emise de cãtre Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere tehnica şi verificare în funcţionare - ISCIR-INSPECT.
(2) Componentele de securitate şi subsistemele, construite cu respectarea cerinţelor prevãzute în prezenta hotãrâre, care sunt încorporate în instalaţiile construite, se monteaza şi se pun în funcţiune numai dacã permit realizarea unei instalaţii care nu pune în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor sau a bunurilor, dupã caz, atunci când sunt montate şi întreţinute corect şi sunt utilizate conform destinaţiei lor.
(3) În cazul în care caracteristicile componentelor de securitate importante sau cele ale subsistemelor din instalaţiile existente sunt supuse unor modificãri pentru care este necesarã eliberarea unei noi autorizaţii în vederea punerii în funcţiune, aceste modificãri şi efectele pe care acestea le au asupra ansamblului instalaţiei trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1).
(4) Atunci când o componenta de securitate sau un subsistem a fost proiectat sau construit într-o maniera inovatoare, ISCIR-INSPECT va lua mãsurile necesare şi va impune condiţii speciale pentru autorizarea construcţiei şi/sau punerea în funcţiune a instalaţiei în care se incorporeaza astfel de componente sau subsisteme inovatoare.
(5) Instalaţiile pot fi construite şi puse în funcţiune numai dacã au fost proiectate şi construite astfel încât sa satisfacã cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1).
(6) Nu se poate interzice, restrânge sau impiedica introducerea pe piata a componentelor de securitate şi a subsistemelor instalaţiei dacã sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS sau CE emisã conform prevederilor art. 9 sau 12, dupã caz.
(7) Analizele de securitate, declaraţiile de conformitate şi documentaţiile tehnice referitoare la componentele de securitate şi subsistemele instalaţiei trebuie prezentate de contractantul principal sau de reprezentantul sau autorizat la ISCIR-INSPECT, iar o copie de pe toate aceste documente trebuie pastrata la instalatia respectiva.
(8) ISCIR-INSPECT trebuie sa fie în posesia analizelor de securitate, a raportului de securitate şi a documentaţiei tehnice şi sa se asigure ca acestea conţin toate documentele referitoare la caracteristicile instalaţiei şi, dacã este cazul, toate documentele care certifica conformitatea componentelor de securitate şi a subsistemelor instalaţiei. De asemenea, ISCIR-INSPECT trebuie sa detina documentaţia referitoare la condiţiile şi restricţiile privind exploatarea, funcţionarea, supravegherea, reglarea şi întreţinerea instalaţiei.
ART. 14
Nu se pot interzice, restrânge sau impiedica construcţia şi punerea în funcţiune a instalaţiilor atunci când acestea sunt conforme prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 15
Instalaţiile sunt menţinute în funcţiune numai dacã satisfac condiţiile stabilite în raportul de securitate.
ART. 16
(1) În cazul în care organismul de control constata ca o componenta de securitate care poarta marcajul CS sau CE şi care este introdusã pe piata şi utilizata conform scopului prevãzut sau un subsistem pentru care exista o declaraţie de conformitate CS sau CE, conform prevederilor art. 12 alin. (1), şi care este folosit conform scopului prevãzut poate pune în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor şi, dupã caz, a bunurilor, trebuie sa ia mãsuri corespunzãtoare de limitare a condiţiilor de utilizare a componentei sau a subsistemului ori de interzicere a utilizãrii acestuia.
(2) Organismul de control va informa în scris Ministerul Industriei şi Resurselor cu privire la deciziile luate, indicând motivele care au stat la baza deciziei şi, în special, dacã neconformitatea se datoreazã:
a) nerespectãrii cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1);
b) aplicãrii incorecte a standardelor naţionale care adopta standarde europene armonizate, a specificatiilor tehnice comunitare, agrementelor tehnice europene şi documentelor tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3), atunci când s-a declarat aplicarea acestora.
(3) În cazul în care organismul de control constata ca o componenta de securitate care poarta marcajul CS sau CE şi/sau un subsistem însoţit de declaraţia de conformitate nu îndeplineşte cerinţele, ia mãsurile prevãzute de prezenta hotãrâre impotriva celui care a aplicat marcajul şi informeazã Ministerul Industriei şi Resurselor asupra deciziei sale.
ART. 17
În cazul în care organismul de control constata ca o instalatie autorizata şi utilizata conform scopului prevãzut poate pune în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor şi, dupã caz, a bunurilor, trebuie sa ia mãsurile necesare de limitare a condiţiilor de funcţionare a instalaţiei sau de interzicere a functionarii acesteia.

CAP. 5
Organisme notificate. Supravegherea pieţei
ART. 18
(1) Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate de stat în domeniu, va publica şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând organismele notificate, aprobatã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, sa execute procedurile prevãzute la art. 9 şi 12 împreunã cu sarcinile specifice pentru care aceste organisme au fost desemnate sa le îndeplineascã şi numãrul de identificare alocat acestora din Registrul organismelor notificate.
(2) Competenta organismelor notificate este recunoscuta de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate de stat în domeniu, pe baza unei proceduri de evaluare, având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 8.
ART. 19
Organismul de control desemnat de administraţia publica centrala care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR - SP.


CAP. 6
Marcaje
ART. 20
(1) Marcajele de conformitate CS şi CE se aplica în mod vizibil, lizibil şi durabil direct pe fiecare componenta de securitate sau, când acest lucru nu este posibil, pe o eticheta aplicatã în mod nedetasabil pe componenta de securitate respectiva.
(2) Este interzisã aplicarea pe componentele de securitate a unor marcaje asemãnãtoare cu marcajele de conformitate CS sau CE, care pot fi confundate cu acestea.
Orice alt marcaj poate fi aplicat pe componentele de securitate, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajelor de conformitate CS sau CE sa nu fie reduse.
ART. 21
(1) Când organismul de control constata ca marcajul de conformitate a fost incorect aplicat, producãtorul sau reprezentantul sau autorizat va fi obligat sa realizeze conformitatea componentelor de securitate cu prevederile privind aplicarea marcajului de conformitate şi sa ia mãsuri impotriva încãlcãrii prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Atunci când organismul de control constata ca neconformitatea continua, trebuie sa ia mãsurile necesare de limitare sau de interzicere a introducerii pe piata a componentei de securitate în cauza şi/sau sa asigure retragerea de pe piata a acesteia, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.

CAP. 7
Raspunderi şi sancţiuni
ART. 22
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, interzicerea utilizãrii instalaţiei şi, dupã caz, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a subsistemelor şi componentelor de securitate neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1) şi (2), precum şi nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1), (2) şi (5), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, interzicerea utilizãrii instalaţiei şi, dupã caz, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a subsistemelor şi componentelor de securitate neconforme în cauza;
c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) şi (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei şi interzicerea functionarii instalaţiei în cauza;
d) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, limitarea sau interzicerea comercializãrii ori, dupã caz, interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul ISCIR - SP.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile şi dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
ART. 23
(1) Orice decizie luatã în baza prezentei hotãrâri de cãtre ISCIR-SP, din care rezulta limitarea utilizãrii componentelor de securitate sau a unui subsistem într-o instalatie ori a comercializãrii acestora pe piata, va mentiona temeiul legal şi va fi adusã la cunostinta Ministerului Industriei şi Resurselor, precum şi persoanelor interesate, în termen de 15 zile lucrãtoare.
(2) Impotriva deciziei se poate face plângere în termen de 15 zile de la data primirii deciziei, la instanta judecãtoreascã competenta teritorial, în condiţiile legii.

CAP. 8
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 24
Lista cuprinzând documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) se elaboreazã pana la data de 31 decembrie 2003 şi se aproba prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care se actualizeazã periodic şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 25
Procedurile pentru autorizarea construirii şi punerii în funcţiune a instalaţiilor se elaboreazã de cãtre ISCIR-INSPECT în termen de 12 luni de la data publicãrii prezentei hotãrâri şi se aproba prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 26
Procedura de evaluare a organismelor notificate în vederea recunoaşterii de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor se elaboreazã în termen de 12 luni de la data publicãrii prezentei hotãrâri şi se aproba prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 27
Pana la data de 31 decembrie 2004 se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a instalaţiilor, a componentelor de securitate şi a subsistemelor destinate acestora, care sunt în curs de realizare conform prevederilor Ordinului ministrului aprovizionarii tehnico-materiale şi controlului gospodãririi fondurilor fixe nr. 14/1987 privind aprobarea Prescripţiilor tehnice R5-86 şi ale Ordinului-decizie al ministrului economiei naţionale nr. 1/1990 privind aprobarea Prescripţiilor tehnice R3-90.
ART. 28
Prevederile prezentei hotãrâri intra în vigoare la data de 1 mai 2004, data la care se abroga Ordinul ministrului aprovizionarii tehnico-materiale şi controlului gospodãririi fondurilor fixe nr. 14/1987 privind aprobarea Prescripţiilor tehnice R5-86 şi Ordinul-decizie al ministrului economiei naţionale nr. 1/1990 privind aprobarea Prescripţiilor tehnice R3-90.
ART. 29
Anexele nr. 1-8 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu


ANEXA 1

SUBSISTEMELE
unei instalaţii de transport pe cablu pentru persoane

Instalatia este alcãtuitã din subsistemele enumerate în continuare, de a cãror exploatabilitate şi mentenabilitate trebuie sa se ţinã seama în fiecare caz:
1. cabluri şi elemente de legatura;
2. trolii şi frane;
3. dispozitive mecanice:
3.1. dispozitive de întindere a cablurilor;
3.2. dispozitive mecanice din staţii;
3.3. dispozitive mecanice pentru traseul instalaţiei;
4. vehicule:
4.1. cabine, scaune şi dispozitive de tractare;
4.2. dispozitive de suspendare;
4.3. caruciorul vehiculului;
4.4. dispozitive de cuplare;
5. echipamente electrotehnice:
5.1. echipamente de comanda, supraveghere şi securitate;
5.2. echipamente de comunicare şi semnalizare;
5.3. echipament paratrasnet şi de legare la pãmânt;
6. echipament de salvare:
6.1. echipament de salvare fix;
6.2. echipament de salvare mobil.


ANEXA 2

CERINŢE ESENŢIALE

1. Obiect
Prezenta anexa defineste cerinţele esenţiale care se aplica la proiectarea, construirea şi punerea în funcţiune, inclusiv mentenabilitatea şi exploatabilitatea instalaţiilor şi componentelor de securitate prevãzute la art. 5 alin. (1) din hotãrâre.
2. Cerinţe generale
2.1. Securitatea persoanelor
Securitatea utilizatorilor, a lucrãtorilor şi a terţelor persoane este o cerinta fundamentalã pentru proiectarea, construirea şi exploatarea instalaţiilor.
2.2. Principii de securitate
Instalatia trebuie sa fie proiectata, realizatã, exploatatã şi intretinuta aplicându-se urmãtoarele principii, în ordinea indicatã:
a) eliminarea sau, dacã aceasta nu este posibil, reducerea riscurilor prin specificaţii de proiectare şi construire;
b) definirea şi aplicarea mãsurilor necesare de protecţie impotriva riscurilor ce nu pot fi eliminate prin specificaţiile de proiectare şi construire;
c) definirea şi enunţarea mãsurilor de precautie ce trebuie luate pentru evitarea riscurilor care nu pot fi eliminate complet prin specificaţiile şi mãsurile prevãzute mai sus.
2.3. Considerarea factorilor externi
Instalatia trebuie sa fie proiectata şi construitã astfel încât sa poatã fi exploatatã în condiţii de securitate, ţinându-se seama de tipul instalaţiei, de caracteristicile terenului şi mediului înconjurãtor, de condiţiile atmosferice şi de obstacolele posibile terestre şi aeriene aflate în vecinãtate.
2.4. Dimensionarea
Instalatia, subsistemele şi toate componentele de securitate trebuie sa fie dimensionate, proiectate şi realizate pentru a rezista unui grad suficient de securitate, corespunzãtor tuturor condiţiilor previzibile, inclusiv celor ce pot aparea în afarã exploatãrii, ţinându-se seama în special de influentele exterioare, de efectele dinamice şi fenomenele de oboseala, respectându-se regulile artei în domeniu, în special pentru alegerea materialelor.
2.5. Montaj
2.5.1. Instalatia, subsistemele şi componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate şi realizate încât sa asigure montarea şi amplasarea lor în condiţii de securitate.
2.5.2. Componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate încât erorile de montaj sa devinã imposibile, fie prin construcţie, fie prin marcajele aplicate pe componentele respective.
2.6. Integritatea instalaţiei
2.6.1. Componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate, realizate şi utilizate încât sa fie garantatã integritatea lor funcţionalã şi/sau integritatea instalaţiei, astfel cum este definitã în analiza de risc prevãzutã în anexa nr. 3 la prezenta hotãrâre, pentru ca probalilitatea defectarii acestora sa fie cat mai redusã şi în limite corespunzãtoare de securitate.
2.6.2. Instalatia trebuie sa fie astfel proiectata şi realizatã încât, în timpul functionarii, defectarea unei componente, susceptibilã sa afecteze securitatea, chiar şi indirect, sa facã în timp util obiectul unei mãsuri corespunzãtoare de remediere.
2.6.3. Mãsurile de securitate prevãzute la pct. 2.6.1 şi
2.6.2 trebuie sa se aplice pe durata întregului interval de timp dintre doua verificãri prevãzute pentru componenta respectiva. Intervalul de timp dintre doua verificãri ale componentelor de securitate trebuie sa fie indicat clar în manualul de operare.
2.6.4. Componentele de securitate care sunt integrate ca piese de schimb într-o instalatie trebuie sa îndeplineascã cerinţele esenţiale ale prezentei hotãrâri, precum şi sa asigure o buna interactiune cu celelalte componente ale instalaţiei.
2.6.5. Trebuie luate mãsuri care sa asigure ca efectele unui incendiu în cadrul instalaţiei nu pot pune în pericol viata sau securitatea persoanelor transportate sau a lucrãtorilor şi care sa protejeze instalatia şi persoanele de efectele trasnetelor.
2.7. Dispozitive de securitate
2.7.1. În mãsura în care este posibil, orice defectiune a instalaţiei care ar putea conduce la o situaţie de nesiguranta trebuie sa fie detectata, semnalata şi prelucrata cu ajutorul unui dispozitiv de securitate. Aceasta prevedere se aplica pentru toate situaţiile care pot afecta securitatea.
2.7.2. Instalatia trebuie sa poatã fi opritã manual în orice moment.
2.7.3. Dupã ce instalatia a fost opritã de un dispozitiv de securitate, repornirea acesteia nu poate fi efectuatã decât dupã ce au fost luate mãsurile corespunzãtoare situaţiei respective.
2.8. Mentenabilitate
Instalatia trebuie sa fie astfel proiectata şi realizatã încât sa permitã efectuarea în condiţii de securitate a lucrãrilor şi procedurilor de reparatie şi întreţinere atât în situaţiile obişnuite, cat şi în cele speciale.
2.9. Emisii poluante, zgomote şi vibratii
Instalatia trebuie sa fie proiectata şi realizatã astfel încât valorile elementelor care pot avea impact negativ intern şi extern, rezultate din emisia de gaze poluante, zgomote şi vibratii, sa nu depãşeascã valorile limita admise de legislaţia în vigoare.
3. Cerinţele referitoare la infrastructura
3.1. Traseul instalaţiei, viteza, spaţiul dintre vehicule
3.1.1. Instalatia trebuie sa fie proiectata pentru a funcţiona în condiţii de securitate, ţinându-se seama de caracteristicile terenului şi ale mediului înconjurãtor, de condiţiile atmosferice şi meteorologice, de lucrãrile şi obstacolele terestre şi aeriene posibile din vecinãtate, fãrã sa pericliteze sau sa punã în pericol condiţiile normale de exploatare, întreţinere ori de evacuare a persoanelor.
3.1.2. Trebuie sa existe, lateral şi vertical, o distanta suficienta între vehicule, dispozitive de tractare, cai de rulare, cabluri şi lucrãrile şi obstacolele terestre sau aeriene posibile din vecinãtate, ţinându-se seama de deplasarea laterala, verticala şi longitudinala a cablurilor, a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, plasate în cele mai defavorabile condiţii de exploatare care pot fi prevãzute.
3.1.3. Distanta maxima dintre vehicule şi teren trebuie sa ţinã seama de tipul instalaţiei, al vehiculelor şi de modalitãţile de protecţie. În cazul vehiculelor deschise trebuie sa se ţinã seama de pericolul de cadere, precum şi de aspectele psihologice în legatura cu înãlţimea de deplasare a vehiculelor şi cu terenul.
3.1.4. Viteza maxima a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, spaţiul minim, precum şi performanţele de accelerare şi franare trebuie sa fie astfel alese încât sa asigure securitatea persoanelor şi funcţionarea în condiţii de securitate a instalaţiei.
3.2. Construcţiile traseului instalaţiei
3.2.1. Staţiile şi construcţiile traseului instalaţiei trebuie sa fie proiectate, realizate şi echipate astfel încât sa asigure stabilitatea. Acestea trebuie sa permitã o ghidare a cablurilor, a vehiculelor şi a dispozitivelor de tractare şi trebuie sa poatã fi întreţinute în condiţiile de deplina securitate, oricare ar fi condiţiile de exploatare care ar putea sa apara.
3.2.2. Spaţiile de imbarcare şi de debarcare ale instalaţiei trebuie sa fie astfel proiectate încât sa asigure securitatea traficului, a vehiculelor, a dispozitivelor de tractare şi a persoanelor. Miscarea vehiculelor şi a dispozitivelor de tractare în staţii trebuie sa se efectueze fãrã riscuri pentru persoane, ţinându-se seama de eventuala participare activa a acestora.
4. Cerinţe referitoare la cabluri, sisteme de antrenare şi franare, precum şi la instalaţii mecanice şi electrice
4.1. Cabluri şi elemente de sprijin ale acestora
4.1.1. Trebuie sa fie luate toate mãsurile necesare pentru:
a) a evita ruperea cablurilor şi a elementelor de legatura ale acestora;
b) a garanta valorile minime şi maxime ale tensiunii cablurilor;
c) a asigura montarea cablurilor pe elementele de sprijin ale acestora, în condiţii de securitate, pentru a preveni deraierea cablurilor;
d) a permite supravegherea cablurilor.
4.1.2. Pentru ca nu pot fi eliminate toate riscurile de deraiere a cablurilor, în cazul deraierii acestora trebuie sa fie luate mãsuri, astfel încât sa se asigure recuperarea cablurilor şi oprirea instalaţiei fãrã riscuri pentru persoane.
4.2. Instalaţii mecanice
4.2.1. Sistem de antrenare
Sistemul de antrenare al unei instalaţii trebuie sa aibã performanţe corespunzãtoare şi o capabilitate corespunzatoare la diferite regimuri de funcţionare.
4.2.2. Sistem de antrenare de securitate
Instalatia trebuie sa dispunã de un sistem de antrenare de securitate la care sursa de energie sa fie independenta de motorul principal. Sistemul de antrenare de securitate nu este întotdeauna necesar, dacã analiza de risc arata ca persoanele pot pãrãsi cu usurinta, rapid şi sigur instalatia, în special vehiculele şi dispozitivele de tractare, chiar şi în absenta unui sistem de antrenare de securitate.
4.2.3. Frane
4.2.3.1. În caz de pericol oprirea instalaţiei şi/sau a vehiculelor trebuie sa fie posibila în orice moment şi în cele mai defavorabile condiţii de încãrcare nominalã şi de aderenta a rolelor, admise în timpul functionarii. Distanta de oprire trebuie sa fie, de asemenea, redusã, potrivit necesitãţilor de securitate ale instalaţiei.
4.2.3.2. Valorile de reducere a vitezei trebuie sa fie cuprinse între limite corespunzãtoare, stabilite convenabil, astfel încât sa asigure securitatea persoanelor, precum şi o comportare corespunzãtoare a vehiculelor, a cablurilor şi a altor pãrţi ale instalaţiei.
4.2.3.3. La toate instalaţiile trebuie sa existe doua sau mai multe sisteme de franare capabile fiecare sa determine oprirea, coordonate astfel încât sa înlocuiascã automat sistemul de franare în acţiune, atunci când eficacitatea acestuia devine insuficienta. Ultimul sistem de franare al cablului de tracţiune trebuie sa îşi exercite acţiunea sa asupra rotii de antrenare. Aceste prevederi nu se aplica în cazul instalaţiilor de tractare.
4.2.3.4. În cazul oricãrei reporniri premature instalatia trebuie sa fie echipata cu un dispozitiv de oprire şi de blocare eficace.
4.3. Dispozitive de comanda
Dispozitivele de comanda trebuie sa fie proiectate şi realizate pentru a fi sigure şi fiabile, astfel încât sa reziste condiţiilor nefavorabile de folosire, influentelor factorilor externi, precum umiditatea şi temperaturile extreme, interferentelor electromagnetice şi sa nu provoace situaţii periculoase, chiar şi în cazul unei manevrari gresite.
5. Vehicule şi dispozitive de tractare
5.1. Vehiculele şi/sau dispozitivele de tractare trebuie sa fie astfel proiectate şi echipate încât în condiţii normale de funcţionare nici o persoana sa nu poatã cãdea sau sa fie ameninţatã de orice alt pericol.
5.2. Elementele de prindere ale vehiculelor şi dispozitivele de tractare trebuie sa fie astfel dimensionate şi realizate încât, în condiţiile cele mai nefavorabile:
a) sa nu deterioreze cablul;
b) sa nu alunece, cu excepţia situaţiei în care alunecarea nu afecteazã semnificativ securitatea vehiculului, dispozitivului de tractare sau a instalaţiei.
5.3. Uşile vehiculelor (bene, cabine), trebuie sa fie proiectate şi realizate pentru a putea fi închise şi zavorate. Podeaua şi pereţii acestor vehicule trebuie sa fie proiectati şi realizaţi pentru a rezista în toate situaţiile presiunii şi sarcinii datorate utilizatorilor.
5.4. Dacã prezenta unui insotitor la bordul vehiculului este o cerinta a securitãţii în exploatare, vehiculul trebuie sa fie dotat cu echipamente care sa permitã asigurarea îndeplinirii sarcinilor acestuia.
5.5. Vehiculele şi/sau dispozitivele de tractare şi în special mecanismele de suspendare ale acestora trebuie sa fie proiectate şi asamblate astfel încât sa asigure securitatea lucrãtorilor, care trebuie sa intervinã în conformitate cu regulile şi instrucţiunile specifice.
5.6. În cazul vehiculelor echipate cu dispozitive de cuplare-decuplare trebuie sa fie luate toate mãsurile necesare, fãrã riscuri pentru utilizatori, pentru ca un vehicul a cãrui cuplare pe cablu a fost necorespunzãtoare sa poatã fi oprit încã de la plecare şi un vehicul a cãrui cuplare de pe cablu este necorespunzãtoare sa poatã fi oprit la sosire şi sa fie împiedicatã eventuala cadere a acestui vehicul.
5.7. În cazul vehiculelor instalaţiilor de ridicat pe plan înclinat şi atunci când tipul instalaţiei permite aceasta, pentru telefericele bicablu, trebuie sa fie prevãzut un dispozitiv automat de franare care acţioneazã pe traseul instalatie, în condiţiile în care eventualitatea ruperii unui cablu nu poate fi exclusa.
5.8. Atunci când nu pot fi eliminate prin alte mãsuri toate riscurile de deraiere a vehiculului, acesta trebuie sa fie prevãzut cu un dispozitiv antideraiere, care sa permitã oprirea acestuia fãrã riscuri pentru persoane.
6. Dispozitive pentru utilizatori
Accesul utilizatorilor în spaţiile de imbarcare şi debarcare trebuie organizat astfel încât sa asigure securitatea persoanelor, în special în zonele în care exista pericol de cadere, ţinându-se seama de circulaţia şi oprirea vehiculelor. Trebuie sa fie posibila utilizarea instalaţiei în deplina securitate de cãtre copiii şi persoanele cu mobilitate redusã, dacã instalatia a fost proiectata pentru transportul acestor persoane.
7. Exploatabilitatea
7.1. Securitatea
7.1.1. Pentru ca instalatia sa poatã fi utilizata conform destinaţiei sale, specificatiilor sale tehnice şi în conformitate cu condiţiile de utilizare stabilite, trebuie sa se adopte toate mãsurile şi prevederile tehnice astfel încât sa fie respectate instrucţiunile de întreţinere, de securitate şi de funcţionare. Manualul de utilizare şi instrucţiunile aferente trebuie sa fie redactate în limba romana.
7.1.2. Persoanelor care manevreaza instalatia trebuie sa li se asigure mijloace materiale corespunzãtoare. Aceste persoane trebuie sa fie capabile sa îndeplineascã sarcinile ce le revin.
7.2. Securitatea în cazul opririi instalaţiei
În cazul opririi instalaţiei fãrã posibilitatea de repunere rapida în funcţiune trebuie sa se adopte toate mãsurile şi prevederile tehnice, astfel încât utilizatorii sa poatã fi adusi într-un loc sigur, într-un interval de timp corespunzãtor, în funcţie de tipul instalaţiei şi de mediul înconjurãtor al acestuia.
7.3. Alte prevederi specifice privind securitatea
7.3.1. Locurile de munca şi de manevrare a instalaţiei
Elementele în mişcare, accesibile în mod obişnuit în staţii, trebuie sa fie proiectate, realizate şi montate astfel încât sa se evite orice risc sau, atunci când acesta se menţine, sa fie prevãzute dispozitive de protecţie pentru a preveni orice contact direct care poate genera accidente. Aceste dispozitive trebuie sa nu poatã fi uşor inlaturate sau scoase din uz.
7.3.2. Riscuri de cadere
Spaţiul şi zonele de lucru sau de intervenţie, chiar şi ocazionale, precum şi accesul la acestea trebuie sa fie proiectate astfel încât sa se evite cãderea persoanelor care lucreazã sau care se misca în zona respectiva. Dacã aceste amenajãri nu sunt suficiente, trebuie sa fie prevãzute puncte de ancorare a echipamentului de protecţie al persoanelor pentru a preveni cãderea.


ANEXA 3

ANALIZA DE SECURITATE

Analiza de securitate care se realizeazã pentru instalatia prevãzutã la art. 2 din hotãrâre trebuie sa ia în considerare toate modurile de operare avute în vedere. Analiza trebuie sa se efectueze conform unei metode stabilite sau recunoscute de autoritatea competenta şi sa ia în considerare complexitatea instalaţiei care este supusã analizei. Scopul analizei este de a asigura ca proiectul şi configuraţia instalaţiei sa aibã în vedere condiţiile locale de amplasare, precum şi situaţiile cele mai defavorabile, pentru a garanta îndeplinirea condiţiilor de securitate.
Analiza trebuie sa acopere, de asemenea, şi dispozitivele de securitate şi efectul pe care îl produc în instalatie şi în subsistemele asociate pe care acestea le acţioneazã, astfel încât acestea:
a) sa poatã reactiona la o prima defectiune sau la o defectiune detectata, astfel încât sa rãmânã una dintre urmãtoarele situaţii: într-o stare care garanteazã condiţiile de securitate, într-o capacitate de funcţionare redusã, sa fie oprite în condiţii de securitate; sau
b) sa fie redundante şi supravegheate; sau
c) sa fie realizate astfel încât probabilitatea ca acestea sa se defecteze sa poatã fi evaluatã şi sa fie de un nivel comparabil cu cel atins de dispozitivele de securitate care îndeplinesc prevederile lit. a) şi b).
Analiza de securitate conduce la inventarul riscurilor şi situaţiilor periculoase, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din prezenta hotãrâre, şi la determinarea listei componentelor de securitate prevãzute la art. 6 alin. (2) din hotãrâre.
Rezultatul analizei de securitate se consemneazã într-un raport de securitate.


ANEXA 4

COMPONENTE DE SECURITATE
DECLARAŢIA DE CONFORMITATE

Declaraţia de conformitate CS şi documentaţia tehnica ce o însoţeşte trebuie sa fie datate şi semnate. Acestea trebuie redactate sau traduse în limba romana.
Declaraţia de conformitate trebuie sa conţinã urmãtoarele elemente:
a) referire la hotãrâre;
b) denumirea şi sediul producãtorului de componente de securitate sau ale reprezentantului autorizat al acestuia. În cazul reprezentantului autorizat, acesta trebuie sa indice denumirea şi sediul producãtorului de componente de securitate;
c) descrierea componentei de securitate (marca, detalii asupra tipului sau seriei şi numãrul seriei de fabricaţie etc.);
d) detalii cu privire la procedura utilizata de evaluare a conformitatii, conform art. 9 din prezenta hotãrâre;
e) toate prevederile importante cu care componenta de securitate trebuie sa fie conformã şi, în special, condiţiile de utilizare;
f) denumirea, sediul şi numãrul de identificare ale organismului notificat implicat în procedura de conformitate şi data emiterii certificatului de examinare CS şi, dupã caz, detalii cu privire la durata şi condiţiile de valabilitate a certificatului;
g) referire la standardele armonizate utilizate, acolo unde este cazul;
h) identificarea persoanei împuternicite sa semneze în numele producãtorului de componente de securitate sau al reprezentantului sau autorizat.


ANEXA 5

COMPONENTELE DE SECURITATE
EVALUAREA CONFORMITATII

1. Obiectiv
Prezenta anexa se aplica componentelor de securitate, având ca scop verificarea conformitatii cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1) din prezenta hotãrâre şi care sunt definite în anexa nr. 2. Anexa cuprinde efectuarea de cãtre unul sau mai multe organisme notificate a evaluãrii conformitatii intrinseci a unei componente, luatã izolat, cu documentaţia tehnica pe care trebuie sa o respecte.
2. Proceduri
Procedurile de evaluare aplicate de organismele notificate, atât în stadiul de proiectare, cat şi în cel de producţie, se bazeazã pe modulele definite în cele ce urmeazã. Soluţiile indicate în tabelul de mai jos se considera ca fiind echivalente şi pot fi aplicate de producãtor la alegere.



Proiectare Fabricaţie

1. Examinarea CS de tip - Modulul B 1. a) Asigurarea calitãţii producţiei
- Modulul D
1. b) Verificarea produsului
- Modulul F
2. Asigurarea calitãţii - Modulul H 2. Asigurarea calitãţii - Modulul H
3. Verificarea unitãţii de produs 3. Verificarea unitãţii de produs
- Modulul G - Modulul G


Modulele trebuie aplicate ţinându-se seama de condiţiile suplimentare specifice prevãzute de fiecare dintre acestea.
Modulul B: Examinarea CS de tip
1. Examinarea CS de tip este acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata şi atesta faptul ca un exemplar reprezentantiv din producţia avutã în vedere respecta prevederile prezentei hotãrâri.
2. Cererea pentru efectuarea examinãrii CS de tip se înainteazã de cãtre producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, unui organism notificat, ales de acesta.
2.1. Cererea pentru examinarea CS de tip trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) denumirea şi sediul producãtorului, precum şi numele şi sediul reprezentantului sau autorizat, dacã cererea este introdusã de acesta;
b) o declaraţie scrisã, potrivit cãreia aceeaşi cerere nu a mai fost înaintatã şi altui organism notificat;
c) documentaţia tehnica cuprinzând elementele prevãzute la pct. 3.1.
2.2. Persoana care a înaintat cererea trebuie sa punã la dispoziţie organismului notificat un exemplar reprezentativ al producţiei avute în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate sa solicite şi alte exemplare, dacã este necesar, pentru efectuarea programului de încercãri.
3. Documentaţia tehnica trebuie sa permitã o evaluare a conformitatii componentei de securitate cu prevederile prezentei hotãrâri şi înţelegerea proiectului, a fabricaţiei şi a functionarii componentei.
3.1. Documentaţia tehnica trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) o descriere generalã a tipului;
b) desene de execuţie şi planuri de fabricaţie, precum şi scheme ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea desenelor şi schemelor de funcţionare a componentelor;
d) lista documentelor tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre, aplicate parţial sau integral, şi descrierea soluţiilor adoptate pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale, atunci când nu exista astfel de specificaţii tehnice;
e) rezultatele oricãror încercãri sau calcule de proiectare efectuate;
f) rapoarte de încercãri.
Documentaţia trebuie sa indice, de asemenea, domeniul de utilizare a componentei.
4. Organismul notificat are urmãtoarele obligaţii:
4.1. sa examineze documentaţia tehnica, sa verifice dacã tipul a fost fabricat în conformitate cu documentaţia tehnica şi sa identifice componentele care au fost proiectate conform prevederilor documentelor tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre, precum şi componentele care au fost proiectate fãrã a se aplica prevederile acestora;
4.2. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare pentru a verifica dacã, acolo unde documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre nu au fost aplicate, soluţiile adoptate de producãtor respecta cerinţele prevãzute de hotãrâre;
4.3. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare pentru a verifica dacã, atunci când producãtorul a ales aplicarea prevederilor documentelor tehnice menţionate la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre, acestea au fost efectiv aplicate;
4.4. sa decidã împreunã cu persoana care a înaintat cererea pentru examinare asupra locului unde se vor efectua examinarile.
5. Dacã tipul respecta prevederile prezentei hotãrâri, organismul notificat trebuie sa elibereze solicitantului un certificat de examinare CS de tip. Certificatul de examinare CS de tip trebuie sa conţinã:
a) denumirea şi sediul producãtorului;
b) concluziile examinãrii;
c) condiţiile pentru valabilitatea acestui certificat;
d) perioada pentru care a fost emis;
e) date speciale necesare identificarii tipului aprobat.
La certificatul de examinare CS de tip se anexeazã o lista cu pãrţile importante din documentaţia tehnica şi o copie de pe acesta se pãstreazã la organismul notificat.
Dacã organismul notificat refuza unui producãtor eliberarea certificatului de examinare CS de tip, acesta trebuie sa justifice detaliat solicitantului acest refuz. În situaţia în care se refuza unui producãtor certificarea, acesta poate face plângere la instanta judecãtoreascã competenta, în condiţiile legii.
6. Persoana care a solicitat efectuarea examinãrii CS de tip trebuie sa informeze organismul notificat care deţine documentaţia tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra tuturor modificãrilor, chiar şi de natura minora, pe care le-a efectuat sau intenţioneazã sa le efectueze la componenta aprobatã. Componenta modificatã trebuie sa primeascã o aprobare suplimentarã în cazul în care modificãrile aduse pot afecta conformitatea componentei cu cerinţele esenţiale sau cu condiţiile de utilizare prescrise. Aceasta aprobare suplimentarã este de forma unui act adiţional la certificatul de examinare CS de tip original.
Fiecare organism notificat trebuie sa informeze celelalte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare CS de tip emise şi completãrile la acestea, precum şi cu privire la certificatele de examinare CS de tip retrase.
8. Fiecare organism notificat poate obţine copii de pe certificatele de examinare CS de tip emise şi completãrile la acestea. Anexele la certificate pot fi puse, la cerere, la dispoziţie celorlalte organisme notificate.
9. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia pãstreazã copiile de pe certificatele de examinare CS de tip emise şi de pe completãrile la acestea, împreunã cu documentaţia tehnica, o perioada de minimum 30 de ani de la data fabricãrii ultimei componente.
10. Certificatele de examinare CS de tip, dosarele şi corespondenta în legatura cu procedurile de examinare CE de tip trebuie redactate în limba romana.
Modulul D: Asigurarea calitãţii producţiei
1. Asigurarea calitãţii producţiei reprezintã acea parte a procedurii prin care producãtorul care respecta obligaţiile care îi revin conform prevederilor pct. 2 asigura şi declara conformitatea componentelor în cauza cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi faptul ca acestea satisfac cerinţele prezentei hotãrâri care le sunt aplicabile. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CS pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate.
Marcajul CS trebuie sa fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul trebuie sa aplice un sistem al calitãţii aprobat pentru producţie, inspecţia finala şi încercãri conform prevederilor pct. 3. De asemenea, sistemul calitãţii trebuie supus supravegherii conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul trebuie sa solicite unui organism notificat, ales de acesta, evaluarea propriului sistem al calitãţii. Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii trebuie sa cuprindã:
a) toate informaţiile necesare despre categoria de componente avutã în vedere;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii;
c) documentaţia tehnica referitoare la tipul aprobat şi o copie de pe certificatul de examinare CS de tip, dupã caz.
3.2. Sistemul calitãţii trebuie sa garanteze conformitatea componentelor cu tipul aprobat, asa cum este descris în certificatul de examinare CS de tip, şi cu cerinţele prezentei hotãrâri.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de un producãtor trebuie sa fie reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa conţinã în special o descriere corespunzãtoare a urmãtoarelor:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii cu privire la calitatea componentelor;
b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calitãţii, precum şi tehnicile, procesele şi mãsurile sistematice care vor fi utilizate;
c) examinarile şi incercarile care au fost efectuate înainte, în timpul şi dupã fabricare, cu indicarea frecvenţei la care acestea se efectueazã;
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
e) mijloacele de monitorizare a realizãrii calitãţii cerute componentei şi funcţionarea eficienta a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitãţii pentru a stabili dacã satisface cerinţele prevãzute la pct. 3.2. Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale ale componentelor de securitate ale instalaţiei dacã acestea sunt construite conform standardelor naţionale care adopta standarde europene armonizate.
Echipa de audit trebuie sa aibã cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei componentei în cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includã o vizita de inspectare la întreprinderea producãtorului.
Decizia motivatã a echipei de audit, care va cuprinde şi concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
3.4. Producãtorul trebuie sa se angajeze ca îndeplineşte obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi trebuie sa asigure ca acesta este menţinut la un nivel corespunzãtor şi eficient.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de modificare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificãrile propuse şi sa decidã dacã sistemul calitãţii modificat va mai satisface în continuare cerinţele prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o noua procedura de evaluare.
Decizia motivatã a echipei de audit, care va cuprinde şi concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este de a asigura ca producãtorul îndeplineşte în totalitate obligaţiile care îi revin din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat pentru efectuarea de inspecţii la locurile de fabricaţie, control, încercãri şi depozitare şi trebuie sa punã acestuia la dispoziţie toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze periodic auditarea, pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii, şi sa emita producãtorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la sediul producãtorului. În timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa solicite sa efectueze încercãri pentru a verifica buna funcţionare a sistemului calitãţii, dacã considera necesar. Organismul notificat trebuie sa predea producãtorului un raport al vizitei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5. Producãtorul trebuie sa pãstreze şi sa punã la dispoziţie Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR - SP, la cerere, pe o perioada de minimum 30 de ani de la data la care a fost fabricata ultima componenta, urmãtoarele documente:
a) documentaţia menţionatã la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii prevãzute la pct. 3.4 alin. 2;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevãzut la pct. 3.4 ultimul alineat, pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la toate aprobãrile privind sistemul calitãţii, emise sau retrase.
Modulul F: Verificarea produsului
1. Verificarea produsului descrie procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia verifica şi atesta faptul ca componentele care îndeplinesc dispoziţiile prevãzute la pct. 3 sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi satisfac cerinţele prezentei hotãrâri.
2. Producãtorul trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure conformitatea componentelor cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CS pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate.
3. Organismul notificat trebuie sa efectueze examinarile şi incercarile potrivite pentru a verifica conformitatea componentelor cu cerinţele prezentei hotãrâri, fie prin examinarea şi încercarea fiecãrei componente, conform prevederilor pct. 4, fie prin examinari şi încercãri pe baza statistica, conform prevederilor pct. 5, la alegerea producãtorului.
Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa pãstreze o copie de pe declaraţia de conformitate pe o perioada de cel puţin 30 de ani de la data de fabricaţie a ultimei componente.
4. Verificarea prin examinarea şi încercarea fiecãrei componente
4.1. Toate componentele trebuie sa fie examinate individual şi se vor efectua incercarile specifice, astfel cum sunt definite în documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, sau încercãri cu efect echivalent, în scopul verificãrii conformitatii acestora cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri.
4.2. Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea numãrului sau de identificare pe fiecare componenta aprobatã şi sa întocmeascã în scris un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate.
4.3. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie în mãsura sa prezinte, la cerere, certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
5. Verificarea statistica
5.1. Producãtorul trebuie sa prezinte componentele sale sub forma unor loturi omogene şi trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru ca procedeul de fabricaţie sa asigure omogenitatea fiecãrui lot de produse.
5.2. Toate componentele trebuie sa fie disponibile pentru verificare în forma de loturi omogene. Din fiecare lot este prelevat un esantion ales la întâmplare. Fiecare componenta din esantion va fi examinata individual şi se vor efectua incercarile corespunzãtoare, astfel cum sunt prevãzute în documentele tehnice menţionate la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre, sau încercãri cu efect echivalent, în scopul verificãrii conformitatii lor cu cerinţele prezentei hotãrâri şi pentru a determina acceptarea sau respingerea lotului.
5.3. Procedurile statistice utilizeazã urmãtoarele elemente:
- o metoda statistica;
- un plan de esantionare, cu caracteristicile operationale.
5.4. Pentru loturile acceptate organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea numãrului sau de identificare pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate. Toate componentele lotului pot fi introduse pe piata, cu excepţia componentelor din esantionul la care nu s-a constatat conformitatea.
Dacã un lot este respins, organismul notificat trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru a impiedica introducerea pe piata a acelui lot. În cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
Producãtorul poate aplica, sub responsabilitatea organismului notificat, numãrul de identificare al acestuia în timpul procesului de fabricaţie.
5.5. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie în mãsura sa prezinte, la cerere, certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
Modulul G: Verificarea unitãţii de produs
1. Verificarea unitãţii de produs este procedura prin care producãtorul asigura şi declara ca componenta analizata, pentru care a fost eliberat certificatul prevãzut la pct. 2, rãspunde prevederilor prezentei hotãrâri. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CS pe componenta şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate CS.
2. Organismul notificat trebuie sa examineze componenta şi trebuie sa efectueze incercarile corespunzãtoare, astfel cum sunt definite în documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre, sau încercãri cu efect echivalent, pentru a asigura conformitatea componentei cu cerinţele prezentei hotãrâri.
Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea numãrului sau de identificare pe componenta aprobatã şi sa întocmeascã în scris un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate.
3. Scopul documentaţiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii componentei cu cerinţele prezentei hotãrâri şi înţelegerea proiectãrii, modului în care a fost fabricata şi a functionarii componentei.
Pentru evaluarea conformitatii documentaţia tehnica trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) o descriere generalã a tipului;
b) proiectul, planul de fabricaţie şi schemele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrierile şi explicaţiile necesare înţelegerii acestor proiecte şi scheme şi a functionarii componentei;
d) o lista a documentelor tehnice aplicate parţial sau integral, prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre, şi o descriere a soluţiilor adoptate de producãtor, pentru a satisface cerinţele esenţiale ale hotãrârii, în cazul în care nu au fost aplicate prevederile documentelor tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre;
e) rezultatele calculelor de proiectare efectuate, examinarile efectuate etc.;
f) rapoarte de încercãri;
g) domeniul de utilizare a componentelor.
Modulul H: Asigurarea calitãţii
1. Asigurarea calitãţii este procedura prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 asigura şi declara ca componentele supuse evaluãrii rãspund prevederilor prezentei hotãrâri. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CS pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate CS. Marcajul CS trebuie sa fie însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul trebuie sa aplice un sistem al calitãţii aprobat pentru fazele de proiectare, fabricaţie, inspecţie şi încercare finala a componentelor, conform prevederilor pct. 3; sistemul calitãţii aprobat este supus supravegherii, conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul trebuie sa solicite unui organism notificat ales de acesta evaluarea propriului sistem al calitãţii.
3.1.1. Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii trebuie sa cuprindã:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de componente avutã în vedere;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii.
3.2. Sistemul calitãţii trebuie sa asigure conformitatea componentelor cu cerinţele prezentei hotãrâri.
3.2.1. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de cãtre producãtor trebuie sa fie reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
3.2.2. Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa conţinã o descriere adecvatã a urmãtoarelor:
a) obiectivele privind calitatea şi structura organizatoricã a întreprinderii, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii întreprinderii în ceea ce priveşte proiectarea şi calitatea componentelor;
b) specificaţiile tehnice de proiectare, inclusiv documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta hotãrâre, care vor fi aplicate şi, atunci când documentele tehnice nu sunt aplicate integral, mijloacele care vor fi utilizate pentru a asigura îndeplinirea cerinţelor esenţiale ale prezentei hotãrâri;
c) tehnicile de control şi de verificare a proiectului, procesele şi acţiunile sistematice care vor fi utilizate pentru proiectarea componentelor din categoria supusã evaluãrii;
d) procesul de fabricaţie corespunzãtor, tehnicile de control şi asigurare a calitãţii, precum şi procesele şi acţiunile sistematice care vor fi utilizate;
e) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate înainte, în timpul şi dupã procesul de fabricaţie, precum şi frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
f) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie, rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.;
g) mijloacele de urmãrire a realizãrii calitãţii cerute în ceea ce priveşte proiectarea şi produsul propriu-zis, precum şi a functionarii eficiente a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitãţii pentru a determina dacã acesta corespunde cerinţelor menţionate la pct. 3.2. Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale ale componentelor de securitate ale instalaţiei dacã acestea sunt construite conform standardelor naţionale care adopta standarde europene armonizate.
3.3.1. Echipa de audit trebuie sa aibã cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare trebuie sa includã o inspecţie la locul unde se fabrica produsul respectiv.
3.3.2. Decizia de evaluare motivatã, care va conţine concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
3.4. Producãtorul se angajeazã sa îndeplineascã obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii, astfel cum a fost aprobat, şi sa menţinã acest sistem la un nivel corespunzãtor şi eficient.
Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze organismul notificat care a certificat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de actualizare a acestui sistem.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificãrile propuse şi sa decidã dacã sistemul calitãţii modificat mai corespunde cerinţelor prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o reevaluare a acestuia.
Decizia de evaluare motivatã, care va conţine concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este de a asigura ca producãtorul îşi îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat, pentru efectuarea inspecţiei în incintele de proiectare, producţie, inspecţie, încercare şi depozitare a produselor, şi sa punã la dispoziţie acestuia toate informaţiile necesare şi în mod special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, prevãzute de faza de proiectare a sistemului calitãţii, cum ar fi rezultatele analizelor, calculelor, încercãrilor etc.;
c) înregistrãrile privind calitatea, prevãzute de faza de producţie a sistemului calitãţii, cum ar fi: rapoartele de inspecţie, rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.
4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze audituri periodice pentru a asigura faptul ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii; organismul trebuie sa emita un raport de audit pentru producãtor.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevãzute la pct. 4.3, organismul notificat poate face inspecţii inopinate la sediul producãtorului. În timpul acestor inspecţii organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze încercãri pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitãţii, dacã se considera necesar. Organismul notificat trebuie sa emita pentru producãtor un raport al inspecţiei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa detina şi sa punã la dispoziţie ISCIR-SP, la cerere, o perioada de cel puţin 30 de ani de la data fabricãrii ultimei componente, urmãtoarele documente:
a) documentaţia menţionatã la pct. 3.1.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii, prevãzute la pct. 3.4 alin. 2;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevãzute la pct. 3.4, 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la aprobãrile privind sistemul calitãţii, care au fost emise sau retrase.
7. Cerinţe suplimentare: examinarea proiectului
7.1. Producãtorul trebuie sa înainteze o solicitare pentru examinarea proiectului cãtre un singur organism notificat. Aceasta solicitare trebuie sa permitã înţelegerea proiectului, fabricaţiei şi functionarii componentei şi sa permitã evaluarea conformitatii cu prevederile prezentei hotãrâri.
7.2. Solicitarea trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) specificaţii tehnice de proiectare, inclusiv documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin (2) şi (3) din prezenta hotãrâre, care au fost aplicate;
b) dovezile necesare care susţin aplicarea acestora, în special în cazul în care documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din prezenta prezenta hotãrâre nu au fost aplicate în totalitate.
Aceste dovezi trebuie sa cuprindã rezultatele încercãrilor efectuate în laboratoarele producãtorului sau în numele acestuia.
7.3. Organismul notificat trebuie sa examineze solicitarea şi, dacã proiectul respecta prevederile prezentei hotãrâri, trebuie sa elibereze producãtorului un certificat de examinare CS. Certificatul trebuie sa conţinã concluziile examinãrii, condiţiile pentru valabilitatea acestuia, datele necesare de identificare a proiectului aprobat şi o descriere a functionarii componentei, dupã caz.
7.4. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care a eliberat certificatul de examinare CS pentru proiect despre orice modificare adusã proiectului aprobat. În cazul în care modificãrile pot afecta condiţiile prescrise de utilizare a componentei sau conformitatea cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin (1) din prezenta hotãrâre, modificarea proiectului aprobat trebuie sa primeascã o aprobare suplimentarã de la organismul notificat care a emis certificatul de examinare CS de tip pentru proiect. Aceasta aprobare suplimentarã este data sub forma unui act adiţional la certificatul de examinare CS de tip al proiectului original.
7.5. Organismele notificate trebuie sa înainteze celorlalte organisme notificate informaţii cu privire la:
a) certificatele de examinare CS pentru proiect şi aprobãrile suplimentare emise;
b) certificatele de examinare CS pentru proiect şi aprobãrile suplimentare retrase;
c) certificatele de examinare CS pentru proiect şi aprobãrile suplimentare refuzate.


ANEXA 6

SUBSISTEME
DECLARAŢIA DE CONFORMITATE CS

Declaraţia de conformitate CS trebuie redactatã de producãtor sau de reprezentantul sau autorizat.
Declaraţia de conformitate CS şi documentaţia tehnica ce o însoţeşte trebuie sa fie datate şi semnate.
Declaraţia de conformitate CS trebuie sa cuprindã urmãtoarele elemente:
a) referire la prezenta hotãrâre;
b) denumirea şi sediul persoanei care a solicitat examinarea CS;
c) descrierea subsistemului;
d) denumirea şi sediul organismului notificat care a efectuat examinarea CS;
e) toate prevederile importante care trebuie respectate de cãtre subsistem şi, în special, detalii referitoare la condiţiile şi restricţiile de utilizare necesare şi instrucţiuni pentru întreţinere;
f) rezultatul examinãrii CS prevãzut în anexa nr. 7, referinte privind certificatul de examinare CS de tip;
g) date pentru identificarea persoanei împuternicite sa semneze declaraţia de conformitate CS în numele producãtorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.


ANEXA 7

SUBSISTEME
EVALUAREA CONFORMITATII

1. Examinarea CS este procedura prin care un organism notificat constata şi certifica, la solicitarea producãtorului sau a reprezentantului sau autorizat ori, în lipsa acestuia, a persoanei fizice sau juridice care introduce pe piata subsistemul, ca un subsistem este:
a) conform prevederilor prezentei hotãrâri;
b) conform documentaţiei tehnice;
c) complet realizat.
2. Examinarea subsistemului se efectueazã în fiecare dintre fazele de proiectare, construcţie şi încercãri de recepţie ale subsistemului complet realizat.
3. Documentaţia tehnica ce însoţeşte certificatul de examinare CS de tip trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) planuri şi calcule pentru construcţie, diagrame electrice şi hidraulice, diagrame ale circuitelor de control, descrieri ale sistemelor computerizate şi automatizate, instrucţiuni de funcţionare şi de întreţinere etc.;
b) lista componentelor de securitate prevãzutã la art. 6 alin. (2) din prezenta hotãrâre, care sunt utilizate în subsistem;
c) copii de pe declaraţia de conformitate CS, astfel cum este prevãzutã în anexa nr. 4, pentru componentele de securitate, împreunã cu planurile şi calculele corespunzãtoare pentru construcţie, şi o copie de pe rapoartele de încercãri şi verificãri efectuate.
4. Documentaţia şi corespondenta realizate în legatura cu procedurile pentru examinarea CS trebuie redactate în limba romana.
5. Supravegherea
5.1. Scopul supravegherii este sa se asigure respectarea, în timpul construirii subsistemului, a obligaţiilor care decurg din documentaţia tehnica.
5.2. Organismul notificat responsabil pentru examinarea CS trebuie sa aibã acces permanent la locurile de fabricaţie, în spaţiile de depozitare şi, dacã este cazul, la locurile unde se produc prefabricatele, în spaţiile în care se efectueazã încercãri şi, în general, în toate spaţiile pe care considera necesar sa le viziteze pentru a-şi îndeplini sarcinile. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa punã la dispoziţie organismului notificat sau sa obţinã pentru acesta toate documentele solicitate şi, în special, planuri şi documente tehnice referitoare la subsistem.
5.3. Organismul notificat responsabil pentru examinarea CS efectueazã periodic audituri pentru a asigura conformitatea cu prevederile prezentei hotãrâri. Cu ocazia fiecãrei vizite acesta trebuie sa emita un raport de audit pentru persoana responsabilã cu construcţia. Organismul notificat poate solicita sa fie invitat sa efectueze inspecţii şi în diferite faze de construcţie.
5.4. Suplimentar organismul notificat poate efectua vizite inopinate la locurile de fabricaţie. Cu ocazia acestor vizite organismul notificat poate efectua audituri parţiale sau complete. Organismul notificat trebuie sa redacteze un raport al vizitei şi, dacã este necesar, un raport de audit persoanei responsabile cu construcţia.
6. Fiecare organism notificat publica periodic informaţii referitoare la:
a) toate cererile primite pentru efectuarea examinãrii CS;
b) toate certificatele de examinare CS de tip emise;
c) toate certificatele de examinare CS de tip retrase.


ANEXA 8

CRITERII MINIME
avute în vedere la evaluarea organismului în vederea notificãrii

1. Organismul, directorul acestuia şi personalul responsabil cu efectuarea încercãrilor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, producãtorul, furnizorul sau instalatorul componentelor de siguranta sau al subsistemelor pe care aceştia le inspecteaza şi decât reprezentanţii autorizaţi ai acestuia. Aceştia nu pot sa se implice direct sau în calitate de reprezentanţi autorizaţi în activitãţi de proiectare, construcţie, introducere pe piata, întreţinere şi exploatare a componentelor de securitate sau a subsistemelor. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtor şi organism.
2. Organismul şi personalul sau de inspecţie trebuie sa efectueze operaţiunile de verificare cu un înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie sa fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificãrilor şi care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele verificãrilor.
3. Organismul trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa dispunã de dotãrile necesare care sa îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare sau de supraveghere; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru verificãri speciale.
4. Personalul organismului trebuie sa aibã:
a) pregãtire tehnica şi profesionalã temeinica;
b) cunoştinţe corespunzãtoare în ceea ce priveşte cerinţele încercãrilor ce trebuie efectuate şi experienta corespunzãtoare pentru astfel de încercãri;
c) abilitatea de a emite certificate, înregistrãri şi rapoarte de autentificare a rezultatelor obţinute la încercãri.
5. Imparţialitatea personalului trebuie garantatã. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul încercãrilor efectuate şi nici de rezultatele acestora.
6. Organismul trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã pentru incercarile efectuate, în conformitate cu legislaţia nationala în domeniu, dacã rãspunderea civilã nu este asumatã de cãtre stat pe baza dreptului roman.
7. Personalul este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotãrâri sau a altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de autoritãţile competente ale statului.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016