Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1
Activitatea de avizare a consumurilor de combustibili şi energie la obiectivele noi, precum şi a înlocuirii de combustibili sau a modificãrii de soluţii energetice la obiectivele existente, va fi exercitatã de cãtre ministerele, primãriile judeţene şi a municipiului Bucureşti prevãzute în anexa nr. 1, care vor emite acorduri şi avize potrivit competenţelor stabilite pentru fiecare, conform anexei.
ART. 2
Toate organele de avizare energeticã vor respecta în activitatea lor criteriile de atribuire a tipurilor de combustibil şi a formelor de energie potrivit prevederilor anexei nr. 2.
ART. 3
Ministerul Economiei naţionale, împreunã cu ministerele producãtoare de combustibili şi energie, va elabora şi difuza în termen de 30 de zile, celor interesaţi, instrucţiuni metodologice privind modul de obţinere a acordurilor şi avizelor de combustibili şi energie. De asemenea, vor asigura elaborarea de studii şi normative pentru perfecţionarea criteriilor pe baza cãrora se vor aviza diferitele tipuri de combustibili şi forme de energie necesare noilor obiective din toate ramurile de activitate economicã şi socialã.
ART. 4
Ministerele producãtoare de combustibili şi energie vor stabili, prin reglementãri proprii aduse la cunoştinţa celor interesaţi, modul de repartizare a competenţelor de avizare între diversele unitãţi din cadrul fiecãrui minister.
ART. 5
Pentru situaţiile prevãzute în anexa nr. 3 nu este necesarã obţinerea de acorduri privind asigurarea cu combustibili şi energie a obiectivelor respective.
ART. 6
Oricare prevederi contrare celor din prezenta hotãrîre, cuprinse în acte normative emise înainte de 22 decembrie 1989, nu se aplicã.
PRIM-MINISTRU,
PETRE ROMAN
Bucureşti, 10 aprilie 1990.
Nr. 391.
ANEXA 1
COMPETENTELE
acordate ministerelor şi primãriilor judeţene în emiterea de
acorduri privind utilizarea combustibililor şi energiei
Ministerul Economiei Naţionale
Emite acorduri pentru toate tipurile de combustibili şi formele de energie în urmatoarele situaţii:
- la obiectivele al caror necesar total de resurse energetice sub forma de combustibili, energie termicã şi energie electricã depaseste echivalentul a 5000 tcc/an;
- la obiectivele pentru care se solicitã carbuni la un nivel de consum de peste 1000 tcc/an;
- la obiectivele pentru care se solicitã hidrocarburi - gaze naturale şi combustibili lichizi - indiferent de nivelul consumului, cu excepţia cazurilor prevãzute în competentele acordate celorlalte ministere şi primariilor judeţene cuprinse în anexa;
- la obiectivele pentru care se solicitã energia termicã din centrale apartinand Ministerului Energiei Electrice, la un nivel de consum depasind 30.000 Gcal/an;
- la obiectivele pentru care se solicitã energie termicã din centrale apartinand altor ministere, indiferent de nivelul consumului;
- la obiectivele pentru care se solicitã energie electricã din sistemul energetic naţional la un nivel de consum depãşind 15.000 MWh/an.
Ministerul Petrolului
Emite acorduri pentru consum de gaze naturale la:
- prepararea hranei în toate cazurile şi pentru incalzire la populaţie, indiferent de marimea consumului orar şi anual;
- activitãţile de extractie, transport şi distributie a titeiului şi gazelor naturale,
- înlocuirea de utilaje consumatoare de gaze naturale prin renominalizarea de receptori pânã la un debit instalat de 200 Nmc/h, în cadrul consumului anual realizat;
- activitãţi de micã industrie şi prestari servicii de toate categoriile, indiferent de marimea consumului orar şi anual.
Totodata, avizeaza posibilitãţile şi condiţiile tehnice pentru toti ceilalti consumatori din competenta de aprobare a Ministerului Economiei Naţionale.
Ministerul Minelor
Emite acorduri pentru consum de carbuni în toate cazurile în care necesarul anual nu depaseste 1 000 tcc/an.
Totodata, avizeaza posibilitãţile şi condiţiile tehnice pentru obiectivele al caror necesar anual intrã în competenţa de aprobare a Ministerului Economiei Naţionale.
Ministerul Industriei Chimice şi Petrochimice
Emite acorduri pentru utilizarea de combustibili lichizi şi gaze petroliere lichefiate pentru activitãţile de micã industrie şi prestari de servicii, precum şi pentru prepararea hranei în locuinţe, unitãţi de alimentaţie publicaţie publica, cantine etc., indiferent de nivelul consumului anual Totodata, avizeaza posibilitãţile şi condiţiile tehnice pentru situaţiile care intra în competenta de aprobare a Ministerului Economiei Naţionale.
Ministerul Energiei Electrice
Emite acorduri pentru utilizarea de energie termicã (abur şi apã fierbinte) din centralele proprii la obiective al caror necesara anual este de pânã la 30.000 Gcal.
Emite acorduri pentru utilizarea de energie electricã din sistemul energetic naţional pentru obiective al caror necesar anual este de pânã la 15.000 MWh.
Totodata, avizeaza posibilitãţile şi condiţiile tehnice pentru obiectivele al caror necesar anual de energie termicã şi energie electricã intrã în competenţã de aprobare a Ministerului Economiei Naţionale.
Primãriile judeţene
Emit acorduri pentru utilizarea de combustibil lichid usor în instalaţii de incalzire pentru locuinţe individuale, în limita cantitãţilor ce se repartizeaza în acest scop de catre Ministerul Economiei Naţionale.
ANEXA 2
CRITERIILE
care vor fi avute în vedere în activitatea de avizare
a utilizãrii combustibilor şi energiei
1. În repartizarea resurselor de energie şi combustibil vor avea prioritate activitãţile legate de satisfacerea directã a cerintelor populaţiei; prepararea hranei în locuinţe, cantine şi unitãţi de alimentaţie publica; incalzirea locuinţelor şi obiectivelor social-culturale.
În continuare vor fi asigurate resursele necesare dezvoltarii prestarilor de servicii, turismului, industriei mici şi în general micilor consumatori de toate categoriile. Dintre ramurile industriale se va acorda prioritate industriei alimentare, industriei usoare şi în general obiectivelor producatorilor de bunuri de larg consum.
2. Obiectivele pentru care se solicitã consumuri mari de combustibili şi energie vor fi supuse unei analize detaliate pornind de la oportunitatea realizãrii şi de la premisa ca asigurarea resurselor energetice necesare implica majorarea importului acestora la preturile medii ale pietei mondiale.
3. La centralele termice existente, de zona, de cartier sau de bloc, care functioneaza pe combustibil solid şi nu au realizat niciodatã parametrii proiectaţi ai agentului termic, se vor putea realiza imbunatãţirile necesare prin lucrari de investiţii legal aprobate. În aceste cazuri Ministerul Economiei Naţionale va emite acorduri de combustibili pe baza unor documentaţii tehnico-economice care sã trateze ca varianta de baza menţinerea tipului de combustibil prevazut în proiect, eventual de calitate mai buna din tara sau din import.
Acolo unde soluţiile propuse impun dezafectarea, modificarea sau adaptarea echipamentelor sau adaptarea echipamentelor care nu au realizat parametrii proiectaţi, documentaţiile vor fi elaborate sau insusite de institutele de specialitate ale ministerelor furnizoare.
4. Gazele naturale
a) Ca urmare a reducerii resurselor de gaze naturale, avizarea acestora trebuie sã fie limitatã la situaţiile în care utilizarea altor combustibili ar conduce la dificultãţi tehnice importante sau la cheltuieli exagerate în investiţii şi exploatare.
Avizarea utilizãrii gazelor naturale va fi luatã în considerare în limita prevederilor de balanta.
Prioritate în avizare o vor avea consumurile populaţiei, ale obiectivelor social-culturale, comerciale şi de alimentaţie publica.
b) Gazele naturale vor fi acordate obiectivelor din localitãţile care dispun în prezent de retele de distributie.
Înfiinţarea distributiei de gaze naturale în noi localitãţi se va face în situaţii temeinic justificate prin hotarare de guvern.
Extinderea retelelor de distributie în localitãţile în care existã în prezent distributie de gaze naturale va putea fi luatã în considerare în cazul utilizãrii gazelor naturale la prepararea hranei în locuinţe, precum şi la alti mici consumatori (instituţii social-culturale, unitãţi prestatoare de servicii, brutarii etc.).
c) Ţinând seama de condiţiile de mai sus, gazele naturale se vor acorda în urmatoarele situaţii:
- în activitãţile de preparare a hranei;
- la procese tehnologice cu flacãrã directã şi activitãţi de laborator, în cazurile în care nu pot fi utilizaţi alti combustibili;
- ca materie primã în industria chimicã, petrochimicã, metalurgicã, petrolierã etc.;
- în activitãţile de extracţie transport şi distributie a titeiului şi gazelor naturale;
- în gospodãriile populaţiei, prin aprobarea unui foc pentru încãlzire.
d) Cu excepţia cazurilor aprobate prin acte normative nu se vor acorda gaze naturale în industrie, instituţii şi obiective social-culturale, în urmatoarele situaţii:
- la producerea de energie termicã sau energie electricã în noi centrale termice, centrale termoelectrice sau centrale electrice de termoficare, precum şi în extinderea celor existente cu noi capacitãţi;
- ca suport de flacara pentru centralele termoelectrice sau centrale termice care functioneaza pe alti combustibili;
- la inlocuirea combustibililor de orice fel utilizaţi în prezent de consumatori existenti.
5. Combustibil lichid greu (pacura)
Urmeazã a fi acordat de regulã marilor consumatori la care existã sau la care se pot realiza gospodãrii de combustibili cu instalaţii de fluidificare şi eventual cu linie CF de garaj, pentru urmatoarele domenii de utilizare:
- procese tehnologice cu flacãrã directã;
- suport de flacãrã la arderea cãrbunelui pulverizat;
- producerea aburului tehnologic şi apei fierbinţi în cazane mijlocii şi mari;
- inlocuirea gazelor naturale la instalaţiile care au fost trecute de pe pãcura pe gaze în baza <>decretelor nr. 304/1981 şi nr. 380/1981.
6. Combustibil lichid uşor
Va fi acordat cu precãdere la micii consumatori pentru care nu se justificã din punct de vedere tehnico-economic utilizarea combustibilului lichid greu, printre care:
- la prepararea hranei în bucãtãriile cantinelor şi unitãţilor de alimentaţie publicã;
- la procese tehnologice cu flacãrã directã în cuptoare de capacitãţi mici;
- la producerea energiei termice în cazane mici de abur sau de apã caldã.
7. Motorina
Nu va fi acordatã decât în situaţii de exceptie bine justificate, la anumite procese tehnologice cu flacãrã directã în care nu poate fi utilizat combustibilul lichid uşor.
8. Gazele petroliere lichefiate
Principala destinaţie pentru care se va aviza utilizarea lor va fi prepararea hranei în locuinţele şi obiectivele social-culturale din zonele în care nu pot fi asigurate gazele naturale.
De asemenea, se vor putea emite acorduri pentru activitãţi de laborator.
9. Cãrbuni
a) Avizarea utilizãrii lignitului va fi restrânsã treptat, urmând ca acesta sã fie destinat în special centralelor electrice sau unor centrale termice de zona cu cazane de debite mijlocii şi mari.
Avizarea utilizãrii altor sorturi de cãrbune va fi luatã în considerare în funcţie de prevederile balanţelor şi de destinaţia consumului.
b) Principalele activitãţi la care se va aviza utilizarea cãrbunilor vor fi:
- încãlziri locale cu sobe;
- producerea energiei termice pentru scopuri tehnologice şi încãlziri;
- unele procese tehnologice cu flacãrã directã (de exemplu la fabricarea cãrãmizilor).
10. Energia termicã
a) În avizare trebuie sã se ţinã seama de sursa de alimentare şi de combustibilul necesar pentru producerea cantitãţii de energie termicã acordatã.
Ca urmare, la examinarea cererilor de energie termicã vor fi avute în vedere printre altele şi criteriile stabilite pentru avizarea combustibililor. Propunerile de asigurare a energiei termice fara spor de consum de combustibil în sursa termicã trebuie sã cuprinda masurile prin care se intentioneaza incadrarea în consumurile existente, precum şi efectul lor cantitativ asupra economiei de combustibil sau energie preconizate.
b) Propunerile de asigurare a energiei termice din resurse energetice secundare trebuie sã precizeze instalaţiile de recuperare aferente şi sã cuprinda date privind capacitatea disponibila a acestora.
c) Pentru distante apreciabile de transport al agentului termic este necesar sã se prezinte o comparaţie tehnico-economicã între solutia de racordare propusa şi o solutie cu sursa termicã proprie amplasatã în apropierea obiectivului.
d) În cazul în care furnizorul de energie şi obiectivul consumator nu apartin aceluiasi minister, solicitantul acordului trebuie sã obţina în prealabil un aviz tehnic din partea furnizorului privind posibilitatea şi condiţiile în care se poate asigura energia solicitata.
e) Racordarea unor locuinţe individuale existente sau noi la retelele de alimentare centralizatã cu energia termicã va putea fi avizatã de la caz la caz în functie de capacitatea sursei termice, de combustibilul utilizat şi de lungimea racordului necesar.
11. Energia electricã
a) Avizarea soluţiilor de alimentare din sistemul energetic naţional a marilor consumatori de energie electricã se va face de regula pe baza unui studiu de solutie care va fi anexat la documentaţia justificativã impreuna cu avizul organului competent din cadrul Ministerului Energiei Electrice.
b) În cazul obiectivelor mari consumatoare de energie electricã un element obligatoriu de analiza va fi necesarul de combustibil care trebuie consumat suplimentar în centralele electrice ale sistemului energetic naţional pentru asigurarea necesarului anual de energie solicitat. Acest consum anual suplimentar va fi adaugat la celelalte consumuri de combustibil solicitate pentru obiectivul respectiv (la procese tehnologice cu flacara directa, la producerea energiei termice), considerandu-se ca asigurarea lor se va face din import.
c) Avizarea utilizãrii receptorilor electrotermici se poate face în cazuri bine justificate din punct de vedere tehnico-economic pe baza compararii cu soluţii prevazand utilizarea unor utilaje similare consumatoare de combustibili cu flacara directã care asigura un randament mai ridicat de utilizare a energiei primare.
ANEXA 3
SITUAŢIILE
în care nu este necesara obţinerea unui acord privind asigurarea
cu combustibili şi energie
- Recuperarea resurselor energetice refolosibile în vederea reducerii consumurilor energetice existente în condiţii de eficienţã.
- Utilizarea surselor de energie neconvenţionalã pentru înlocuirea unor consumuri energetice existente.
- Utilizarea drept combustibili a deşeurilor neindustrializabile.
- Înlocuirea de utilaje vechi consumatoare de combustibil în procese tehnologice cu flacãrã directã cu utilaje noi de acelasi timp, pe acelaşi combustibil (cu excepţia gazelor naturale).
- Înlocuirea cu cazane având randament scãzut cu cazane noi de acelaşi debit termic, pe acelaşi combustibil (cu excepţia gazelor naturale).
- Încãlzirea localã cu sobe şi prepararea apei calde de consum cu cazane de baie (cu excepţia utilizãrii gazelor naturale).
- Încãlzirea centralã a locuinţelor individuale utilizând combustibili solizi.
- Prepararea hranei utilizând combustibili solizi.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: