Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 383 din 23 iulie 1997  privind organizarea si functionarea prefecturilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 383 din 23 iulie 1997 privind organizarea si functionarea prefecturilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 177 din 30 iulie 1997
În temeiul <>art. 115 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 , republicatã, modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 ,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
(1) Prefectura se organizeazã şi funcţioneazã ca instituţie publica cu personalitate juridicã, menita sa îndeplineascã prerogativele conferite prin acte normative prefectului. Prefectura contribuie la asigurarea realizãrii în judeţ a strategiei şi obiectivelor cuprinse în programul de guvernare.
(2) Exercitarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor civile ale prefecturii se realizeazã de cãtre prefect sau de cãtre persoana desemnatã de acesta. Prefectul este ordonator tertiar de credite.
(3) Exercitarea capacitãţii juridice de drept public aparţine numai prefectului.
ART. 2
(1) Prefectura are sediul în municipiul resedinta de judeţ, în Palatul administrativ, proprietate publica de interes naţional, aflat în administrarea acesteia.
(2) În lipsa prefectului, subprefectul îndeplineşte atribuţiile ce revin acestuia potrivit legii, precum şi alte însãrcinãri date de Guvern.
ART. 3
(1) Prefectura are un aparat propriu condus de cãtre prefect.
(2) Prefectul stabileşte prin ordin structura organizatoricã a aparatului propriu al prefecturii, în condiţiile legii. În cadrul acestei structuri organizatorice se pot organiza direcţii, servicii, birouri şi alte compartimente.
(3) În judeţele cu o suprafata întinsã, cu localitãţi amplasate la mari distanţe de resedinta judeţului sau în mari aglomerari urbane, prefectul poate organiza, cu aprobarea Departamentului pentru Administraţie Publica Localã, oficii prefecturale. Oficiile prefecturale funcţioneazã în subordinea directa a prefectului şi sunt componente ale structurii aparatului propriu al prefecturii.
(4) Oficiile prefecturale se organizeazã în condiţiile legii prin încadrarea în numãrul de posturi şi în fondurile alocate anual prefecturilor, prin ordinul ministrului delegat pe lângã primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului şi a Departamentului pentru Administraţie Publica Localã.
(5) Oficiile prefecturale asigura îndeplinirea atribuţiilor specifice aparatului propriu al prefecturii, în localitãţile situate în zona teritorialã aferentã.
ART. 4
(1) Conducerea operativã a aparatului propriu al prefecturii se exercita de cãtre un secretar general având, de regula, studii superioare juridice sau administrative. Secretarul general este numit şi eliberat din funcţie de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, la initiativa prefectului, în condiţiile legii.
(2) Oficiile prefecturale sunt conduse de un director, ale cãrui numire şi eliberare din funcţie se fac prin ordin al prefectului.
ART. 5
Aparatul propriu al prefecturii îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
1. Cu privire la activitatea consiliului judeţean, a consiliilor locale şi a primarilor:
a) examineazã legalitatea actelor administrative ale autoritãţilor administraţiei publice locale, a dispoziţiilor emise de preşedintele consiliului judeţean şi a deciziilor delegaţiei permanente ale acestui consiliu şi face propuneri corespunzãtoare;
b) elaboreazã rapoarte şi prezintã informãri cu privire la actele controlate, la modul de organizare a executãrii legilor şi a altor acte normative de cãtre primari, consiliile locale, consiliul judeţean, preşedintele acestuia, ori de cãtre delegaţia permanenta;
c) realizeazã procedura prealabilã cu privire la actele socotite ilegale; întocmeşte documentaţia necesarã sesizãrii instanţelor de contencios administrativ cu privire la actele administrative nelegale şi susţine în justiţie acţiunile formulate;
d) asigura evidenta şi pãstrarea actelor autoritãţilor administraţiei publice locale, transmise, potrivit legii, în vederea exercitãrii dreptului de control asupra legalitãţii acestora; controleazã respectarea dispoziţiilor legale cu privire la transmiterea, în termenele prevãzute de lege, a actelor autoritãţilor administraţiei publice locale;
e) conlucreaza cu preşedintele consiliului judeţean şi cu delegaţia permanenta la elaborarea proiectelor de hotãrâri ale Guvernului, propuse de consiliul judeţean;
f) face propuneri de acte normative din sfera de competenta a autoritãţilor administraţiei publice locale, pe care le transmite Departamentului pentru Administraţie Publica Localã.

2. Cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale:
a) solicita şi primeşte, în condiţiile legii, informãri privind activitatea desfasurata de serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul judeţului şi al municipiului Bucureşti, de unitãţile din subordinea ministerelor care nu au servicii descentralizate, precum şi de regiile autonome de interes naţional şi de sucursalele acestora din judeţe sau din municipiul Bucureşti pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, potrivit legii;
b) întocmeşte informãri cu privire la activitatea desfasurata de serviciile publice descentralizate, semnaleaza divergenţele apãrute între acestea şi autoritãţile administraţiei publice locale şi elaboreazã propuneri corespunzãtoare privind medierea acestora, conform legii;
c) examineazã, împreunã cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale şi cu autoritãţile administraţiei publice locale, stadiul de execuţie a unor lucrãri şi acţiuni care se deruleazã în comun, de cãtre acestea.

3. Cu privire la activitatea Comitetului director teritorial:
a) întocmeşte şi propune spre adoptare Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comitetului director teritorial pe baza Regulamentului-cadru orientativ elaborat de cãtre departamentul pentru Administraţie Publica Localã;
b) realizeazã lucrãrile de secretariat pentru Comitetul director teritorial şi prezintã propuneri cu privire la programul de activitate al acestuia;
c) elaboreazã, anual, pe baza programului de guvernare, propriul program al judeţului sau al municipiului Bucureşti;
d) difuzeazã hotãrârile adoptate de Comitetul director teritorial serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unitãţile administrativ-teritoriale, precum şi regiile autonome de interes naţional ori sucursalelor acestora şi, spre informare, autoritãţilor administraţiei publice locale.

4. Cu privire la respectarea legilor şi hotãrârilor Guvernului, asigurarea ordinii publice şi apãrarea drepturilor cetãţenilor:
a) elaboreazã studii şi rapoarte cu privire la aplicarea actelor normative în vigoare şi prezintã propuneri de eliminare a disfunctiilor semnalate;
b) colaboreazã cu unitãţile teritoriale ale Ministerului de Interne, care sunt obligate, potrivit legii, sa acorde sprijin prefectului, în vederea exercitãrii atribuţiilor de menţinere a ordinii şi liniştii publice şi prevenirii infracţiunilor;
c) conlucreaza cu reprezentanţii locali ai Ministerului Apãrãrii Naţionale şi Serviciului Roman de Informaţii la elaborarea mãsurilor ce se impun pentru apãrarea proprietãţii publice şi private, precum şi pentru asigurarea siguranţei cetãţenilor;
d) urmãreşte îndeplinirea mãsurilor dispuse de prefect, ca şef al apãrãrii civile din judeţ, şi se îngrijeşte de elaborarea propunerilor privind acordarea ajutoarelor umanitare de prima urgenta constând în bunuri, produse şi bani - puse la dispoziţie de cãtre Guvern - în scopul protecţiei populaţiei în situaţii excepţionale, determinate de calamitati naturale, epidemii, incendii, fenomene sociale sau economice deosebite.

5. Cu privire la realizarea programului de guvernare:
a) contribuie la organizarea aplicãrii programelor şi strategiilor guvernamentale sau ministeriale cu privire la restructurarea sectoriala, privatizare, aprovizionarea populaţiei cu produse de baza şi combustibili, protecţia consumatorilor etc.;
b) realizeazã documentarea necesarã în vederea elaborãrii raportului anual privind starea generalã economico-socialã a judeţului, care se înainteazã Guvernului pana la data de 15 februarie a anului urmãtor, precum şi a informarilor ce vor fi prezentate autoritãţilor administraţiei publice locale, cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate.

6. Cu privire la integrarea europeanã:
a) elaboreazã propuneri privind integrarea europeanã în probleme care privesc judeţul respectiv;
b) se îngrijeşte de aplicarea, în activitatea proprie, a prevederilor din Acordul de asociere şi din Strategia nationala privind aderarea României la Uniunea Europeanã;
c) elaboreazã informãri privind activitatea desfasurata şi stadiul aplicãrii mãsurilor de integrare europeanã;
d) urmãreşte ca proiectele hotãrârilor Guvernului iniţiate la nivel judeţean, actele emise de autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi hotãrârile Comitetului director teritorial sa fie în concordanta cu legislaţia europeanã în materie. Asigura consultanţa autoritãţilor administraţiei publice locale privind proiectele acordurilor de colaborare, cooperare, asociere, înfrãţire şi aderare, iniţiate de acestea.

7. În afarã atribuţiilor prevãzute la pct. 1-6, aparatul propriu al prefecturii îndeplineşte şi urmãtoarele sarcini:
a) întocmeşte documentaţiile aferente proiectului de hotãrâre a Guvernului privind defalcarea patrimoniului, iar dupã aprobarea acestuia, procedeazã la predarea-preluarea patrimoniului cuvenit fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale, încheind protocoalele necesare, pe care le prezintã spre semnare; sprijinã autoritãţile administraţiei publice locale la elaborarea propunerilor privind defalcarea patrimoniului;
b) elaboreazã, pe baza datelor statistice, oficiale, proiectul ordinului de stabilire a numãrului consilierilor locali şi judeţeni, în condiţiile legii, şi îl supune spre aprobare prefectului, care coordoneazã, sprijinã şi controleazã activitatea consiliilor locale, a consiliului judeţean şi a primarilor în legatura cu pregãtirea, organizarea şi desfãşurarea alegerilor locale, parlamentare şi prezidenţiale; întocmeşte graficul de convocare a consiliilor locale şi a consiliului judeţean în şedinţa de constituire;
c) efectueazã verificãri şi întocmeşte documentaţia necesarã în vederea sesizãrii Guvernului cu propuneri de dizolvare a unor consilii locale sau judeţene, dupã caz, suspendarea din funcţie a unor consilieri sau primari ori pentru demiterea unor primari, precum şi pentru stabilirea datei noilor alegeri;
d) participa în comisiile de examinare a candidaţilor înscrişi la examen sau la concurs pentru ocuparea unor posturi vacante de secretari ai primãriilor, întocmeşte documentaţia necesarã emiterii ordinului prefectului pentru numirea în funcţie a candidaţilor declaraţi reusiti; urmãreşte modul de îndeplinire de cãtre secretarii primãriilor a atribuţiilor stabilite prin lege şi face propuneri corespunzãtoare;
e) participa la realizarea lucrãrilor de secretariat ale comisiei judeţene de aplicare a Legii fondului funciar nr. 18/1991; verifica sesizãrile şi contestaţiile şi prezintã concluziile în legatura cu stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor; susţine în instanţele de judecata acţiunile introduse în aplicarea legii;
f) întocmeşte lucrãrile necesare emiterii avizului prefectului pentru numirea şi eliberarea din funcţie a conducãtorilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale ale administraţiei publice, organizate în judeţ şi în municipiul Bucureşti;
g) elaboreazã proiectele de ordine ale prefectului, având ca obiect stabilirea de mãsuri cu caracter tehnic sau de specialitate;
h) aduce la cunostinta publica, prin afişare sau publicare, ordinele cu caracter normativ emise de prefect şi comunica persoanelor interesate ordinele cu caracter individual, urmãrind modul de îndeplinire a acestora;
i) rezolva, în limitele competentelor ce revin prefecturii, cererile şi sesizãrile, adresate acesteia, prezentând prefectului propuneri de rezolvare;
j) desfãşoarã, din însãrcinarea Departamentului pentru Administraţie Publica Localã, acţiuni de îndrumare şi control privind îndeplinirea de cãtre primari a atribuţiilor delegate şi executate de cãtre aceştia în numele statului.
Prefectul poate stabili, prin ordin, şi alte atribuţii, pentru aparatul propriu, în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiţii a prerogativelor ce i-au fost conferite prin reglementãrile legale.
ART. 6
(1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, prefectul va aproba, prin ordin, Regulamentul de organizare şi funcţionare a aparatului propriu, care va cuprinde şi atribuţiile ce revin fiecãrui compartiment.
(2) Pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare a aparatului propriu se va întocmi fişa fiecãrui post din statul de funcţii.
ART. 7
(1) Încadrarea şi eliberarea personalului din funcţie se efectueazã potrivit legii, prin ordin al prefectului.
(2) Numãrul maxim de posturi alocate prefecturilor se stabileşte anual, prin ordin al ministrului delegat pe lângã primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului şi a Departamentului pentru Administraţie Publica Localã, în funcţie de prevederile bugetului de stat. La aceasta se adauga, în mod corespunzãtor, numãrul de posturi aferente funcţiilor de prefect, subprefect şi secretar general al prefecturii.
(3) La încadrarea sau promovarea personalului în grade profesionale superioare nu se vor depãşi ponderile de 60% pentru gradul I A şi de 40% pentru gradul I din totalul funcţiilor de execuţie cu studii superioare.
ART. 8
Personalul din aparatul propriu al prefecturii, inclusiv secretarul general al acesteia, are statut de funcţionar public.
ART. 9
Îndrumarea şi controlul asupra activitãţii desfãşurate de aparatul propriu, cat şi perfecţionarea pregãtirii profesionale se asigura de cãtre departamentul pentru Administraţie Publica Localã.
ART. 10
Fondurile necesare acoperirii cheltuielilor generale pentru funcţionarea prefecturilor se asigura în bugetul acestora de cãtre Secretariatul General al Guvernului.
ART. 11
<>Hotãrârea Guvernului nr. 935 din 8 octombrie 1996 privind organizarea şi funcţionarea prefecturilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 24 octombrie 1996, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei hotãrâri se abroga.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministru delegat
pe lângã primul-ministru
pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului
şi a Departamentului
pentru Administraţie Publica Localã,
Remus Opris

---------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016