Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 348 din 27 martie 2003  pentru modificarea si completarea unor metodologii fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 348 din 27 martie 2003 pentru modificarea si completarea unor metodologii fiscale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 248 din 10 aprilie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. XIII alin. (1) şi (11) din Ordonanta Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispoziţii din legislaţia financiar-fiscalã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Instrucţiunile privind metodologia de calcul al impozitului pe profit, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 859/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 29 august 2002, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã punctul 2.14, la alineatul (4) al articolului 2 din lege se introduce punctul 2.15 cu urmãtorul cuprins:
"2.15. Intra sub incidenta art. 2 alin. (7) din lege urmãtoarele sume înregistrate în conturi de rezerve sau surse proprii de finanţare, în conformitate cu reglementãrile privind impozitul pe profit:
a) sumele reprezentând diferenţele nete rezultate din evaluarea disponibilului în devize, în conformitate cu actele normative în vigoare, care au fost neimpozabile;
b) scutirile şi reducerile de impozit pe profit aplicate asupra profitului investit potrivit prevederilor legii, inclusiv suma profitului investit, diferenţa dintre cota redusã de impozit pentru exportul de bunuri şi/sau servicii şi cota standard, precum şi cele prevãzute în legi speciale.
Facilitãţile fiscale de natura scutirilor/reducerilor de impozit pe profit, prevãzute în acte normative speciale, în care nu s-a prevãzut în mod expres cerinta constituirii de rezerve sau surse proprii de finanţare, precum cele cuprinse în reglementãrile privind zonele defavorizate, protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, zonele libere, brevetele de invenţie, reducerea cu 20% pentru crearea de noi locuri de munca şi altele asemenea în condiţiile legii, nu intra sub incidenta prevederilor alineatului precedent."
2. Punctul 9.4 va avea urmãtorul cuprins:
"9.4. Cota de 5% reprezentând rezerva prevãzutã la art. 9 alin. (3) lit. a) din lege se aplica asupra diferenţei dintre totalul veniturilor, mai puţin veniturile neimpozabile, şi totalul cheltuielilor, mai puţin cheltuiala cu impozitul pe profit şi cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, înregistrate în contabilitate. Aceasta diferenţa se calculeazã cumulat de la începutul anului.
În veniturile neimpozabile care se scad la determinarea bazei de calcul pentru rezerva sunt incluse veniturile prevãzute la art. 8 din lege, cu excepţia celor prevãzute la lit. c)."
3. Punctul 10.3 va avea urmãtorul cuprins:
"10.3. Gradul de indatorare al capitalului se determina ca raport între capitalul împrumutat şi capitalul propriu. Prin capital împrumutat se înţelege totalul creditelor şi împrumuturilor cu termen de rambursare peste un an, respectiv credite bancare, împrumuturi de la instituţii financiare, împrumuturi de la acţionari, asociaţi sau alte persoane, credite furnizori.
Capitalul propriu cuprinde capitalul social, rezervele legale, alte rezerve, profitul nedistribuit, rezultatul exerciţiului şi alte elemente de capital propriu constituite potrivit reglementãrilor legale.

Capital împrumutat


Gradul de indatorare = ────────────────────
Capital propriu

Pentru calculul deductibilitatii cheltuielilor cu dobânzile se vor avea în vedere urmãtoarele:
a) Pentru împrumuturile angajate de la alte entitãţi decât instituţiile de credit autorizate se va aplica limita prevãzutã la art. 10 alin. (5) din lege, indiferent de perioada în care au fost contractate.
b) Cheltuielile cu dobanda aferentã împrumuturilor contractate dupã data de 1 iulie 2002 sunt deductibile aplicându-se limita de deductibilitate prevãzutã la art. 10 alin. (2) din lege dupã aplicarea limitei de deductibilitate prevãzute la art. 10 alin. (5) din lege, dupã caz.
c) În scopul aplicãrii art. 10 alin. (5) din lege nivelul ratei dobânzilor recunoscute la calculul profitului impozabil este:
- rata dobânzii de referinta este cea din ultima luna a trimestrului pentru care se calculeazã impozitul pe profit, publicatã de Banca Nationala a României în Monitorul Oficial al României, Partea I;
- ratele dobânzilor LIBOR şi EURIBOR sunt cele din ultima zi a trimestrului pentru care se calculeazã impozitul pe profit corespunzãtor perioadei contractuale.
Ministerul Finanţelor Publice publica, prin ordin al ministrului finanţelor publice, nivelul ratelor dobânzilor LIBOR şi EURIBOR.
d) Modul de calcul al dobânzii conform art. 10 alin. (5) din lege va fi cel corespunzãtor modului de calcul al dobânzii aferente împrumuturilor.
e) Rezultatul exerciţiului luat în calcul la determinarea capitalului propriu pentru sfârşitul perioadei este cel înregistrat de contribuabil înainte de calculul impozitului pe profit.
Cheltuielile cu dobânzile insumate cu pierderea neta din diferenţele de curs valutar aferente împrumuturilor cu termen de rambursare mai mare de un an, luate în considerare la calculul gradului de indatorare, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil în limitele prevãzute la art. 10 alin. (2) din lege.
În anul 2003, în vederea determinãrii valorii deductibile a cheltuielilor cu dobânzile aferente împrumuturilor în valuta obţinute de la alte entitãţi, cu excepţia celor obţinute de la bãnci, sucursalele acestora şi cooperativele de credit, romane sau strãine, de la societãţi de leasing pentru operaţiuni de leasing şi/sau de credit ipotecar, nivelul ratei dobânzii anuale este de 9%, respectiv 2,25% trimestrial. În cazul leasingului financiar, utilizatorul nu aplica limita prevãzutã la art. 10 alin. (5)."
ART. 2
Normele de aplicare a <>Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 598/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 22 iunie 2002, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (5) al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Instituţiile publice nu sunt persoane impozabile pentru urmãtoarele activitãţi:
a) vânzarea, direct sau prin intermediari, cãtre persoane fizice în scop de locuinta a imobilelor sau pãrţilor de imobile aflate în proprietatea statului, date în folosinta înainte de introducerea taxei pe valoarea adãugatã;
b) livrãrile de bunuri dobândite dupã data de 1 iulie 1993, pentru care nu au avut drept de deducere a taxei pe valoarea adãugatã."
2. Alineatele (3), (4) şi (7) ale articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru transportul de persoane prevãzut la art. 7 alin. (1) lit. b) din lege locul prestãrii este considerat a fi în ţara în care se afla locul de plecare al transportului. Când locul plecãrii transportului de persoane se afla în strãinãtate şi locul sosirii este în România, locul prestãrii este considerat a fi în strãinãtate, iar când locul plecãrii transportului de persoane este în România şi locul sosirii este în strãinãtate, locul prestãrii este considerat a fi în România. Pentru transportul de bunuri se aplica aceleaşi reguli, cu excepţia transportului aferent bunurilor importate în România, pentru care locul prestãrii este considerat a fi în România. Pentru orice transport care are locul prestãrii în România taxa pe valoarea adãugatã este datoratã de prestator dacã operaţiunea este taxabila. Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã beneficiazã de dreptul de deducere potrivit prevederilor art. 22 alin. (4) lit. d) din lege, pentru orice transport care are locul prestãrii în strãinãtate.
(4) Pentru operaţiunile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. c) din lege locul prestãrii este situat în ţara în care beneficiarul îşi are stabilit sediul activitãţii sau, în lipsa unui astfel de sediu, domiciliul acestuia, cãtre care serviciile sunt prestate. Atunci când persoane strãine efectueazã prestãri de servicii de natura celor prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. c) din lege, cãtre beneficiari, indiferent de statutul lor juridic, care au sediul activitãţii sau domiciliul în România, taxa pe valoarea adãugatã este datoratã de beneficiari, dacã operaţiunile în cauza sunt taxabile. Aceasta se achitã sau, dupã caz, se evidenţiazã în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã potrivit prevederilor art. 29 lit. D. d) şi e) din lege. Când persoane impozabile din România presteazã servicii de natura celor prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. c) din lege, pentru beneficiari care au sediul activitãţii sau domiciliul în strãinãtate, locul prestãrii este considerat a fi în strãinãtate, iar prestatorii din România au dreptul de deducere potrivit prevederilor art. 22 alin. (4) lit. d) din lege.
......................................................................
(7) Orice persoana strãinã care nu este înregistratã în România ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã, dar efectueazã prestãri de servicii taxabile pentru care locul prestãrii este considerat a fi în România, cu excepţia celor prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. c) din lege, datoreazã taxa pe valoarea adãugatã şi este obligatã sa îşi desemneze un reprezentant fiscal domiciliat în România. În situaţia nedesemnarii unui reprezentant fiscal, beneficiarii prestãrilor de servicii respective datoreazã taxa pe valoarea adãugatã, care se achitã sau, dupã caz, se evidenţiazã în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã potrivit prevederilor art. 29 lit. D. f) din lege."
3. Dupã articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 22^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 22^1. - (1) Pentru operaţiunile de leasing cu bunuri imobile nu se aplica scutirea de taxa pe valoarea adãugatã prevãzutã la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege.
(2) În sensul art. 9 alin. (2) lit. o) pct. 2 din lege, prin închirierea amplasamentelor pentru stationarea vehiculelor se înţelege serviciile de parcare.
(3) În sensul art. 9 alin. (2) lit. o) pct. 3 din lege, maşinile şi utilajele fixate în bunuri imobile sunt cele care pot fi detasate fãrã a fi deteriorate sau fãrã a antrena deteriorarea imobilelor insesi.
(4) Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care au continuat dupã data de 1 martie 2003 regimul de taxare pentru contractele în derulare, se considera ca au optat tacit pentru regimul de taxare pentru operaţiuni de natura celor prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege.
(5) Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de impozite şi taxe, dar neinregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, precum şi cele înfiinţate dupã data de 1 martie 2003, dacã opteazã pentru regimul de taxare al operaţiunilor prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege, vor solicita înregistrarea ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, urmând procedurile privind înregistrarea fiscalã a plãtitorilor de impozite şi taxe. Dupã dobândirea calitãţii de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã vor notifica în scris organelor fiscale competente asupra bunurilor imobile sau pãrţilor de bunuri imobile, pentru care opteazã pentru regimul de taxare. În situaţia în care numai o parte dintr-un imobil este utilizata pentru realizarea operaţiunilor prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege şi se opteazã pentru taxarea acestora, în notificarea transmisã organului fiscal se va înscrie în procente partea din imobil destinatã acestor operaţiuni. Formularul pentru notificarea opţiunii (modelul este prevãzut în anexa nr. 3 la norme) se depune la organul fiscal la care persoanele impozabile sunt înregistrate ca plãtitori de impozite şi taxe. Regimul de taxare pentru operaţiunile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege se aplica de la data înscrisã în notificare. Taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor imobile dobândite anterior datei de la care aceste persoane devin plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã nu poate fi dedusã.
(6) Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã pot opta pentru aplicarea regimului de taxare pentru orice operaţiune prevãzutã la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege. Opţiunea se notifica organelor fiscale teritoriale conform procedurii descrise la alin. (5) şi se aplica de la data înscrisã în notificare.
(7) Persoanele care au optat pentru regimul de taxare pentru orice operaţiune prevãzutã la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege nu mai pot aplica regimul de scutire pentru operaţiunile respective timp de 5 ani. Dupã aceasta perioada persoanele impozabile pot anula opţiunea. Formularul pentru notificarea anulãrii opţiunii (modelul este prevãzut în anexa nr. 4 la norme) se depune la organul fiscal la care persoanele impozabile sunt înregistrate ca plãtitori de impozite şi taxe.
(8) Prin derogare de la prevederile alin. (7), persoanele prevãzute la alin. (4), care la data de 1 martie 2003 au optat tacit pentru taxarea operaţiunilor prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege, pot renunţa oricând la aceasta opţiune în vederea aplicãrii regimului de scutire. Formularul pentru notificarea anulãrii opţiunii (modelul este prevãzut în anexa nr. 4 la norme) se depune la organul fiscal la care persoanele impozabile sunt înregistrate ca plãtitori de impozite şi taxe. Dacã ulterior vor opta pentru taxare, se vor conformã prevederilor alin. (7).
(9) Persoanele impozabile care trec de la regimul de taxare la cel de scutire pentru orice operaţiune prevãzutã la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege au obligaţia sa recalculeze taxa pe valoarea adãugatã dedusã pentru bunurile imobile achiziţionate, construite sau modernizate în ultimii 5 ani, proporţional cu partea din fiecare bun imobil care va fi utilizata pentru realizarea operaţiunilor scutite şi proporţional cu numãrul de luni în care bunul va fi utilizat în regim de scutire. Recalcularea este operata într-o perioada de 5 ani în cadrul cãrora bunurile imobile au fost dobândite, începând cu data de la care fiecare bun imobil a fost dobândit. Pentru bunurile imobile care sunt modernizate recalcularea taxei deduse aferente acestor lucrãri este operata, de asemenea, într-o perioada de 5 ani de la data finalizarii fiecãrei lucrãri de modernizare. Pentru recalculare se va tine cont de suma taxei pe valoarea adãugatã pentru fiecare an, care reprezintã o cincime din taxa pe valoarea adãugatã dedusã aferentã achiziţiei, construirii sau modernizãrii bunurilor imobile. Pentru determinarea recalcularii lunare se împarte fiecare cincime la 12. Suma care nu poate fi dedusã se calculeazã astfel: din perioada de 5 ani se scade numãrul de luni în care bunul imobil a fost utilizat în regim de taxare, iar rezultatul se înmulţeşte cu recalcularea lunarã. Fracţiunile de luna se considera luna intreaga. Taxa pe valoarea adãugatã nedeductibila obţinutã prin recalculare se înregistreazã din punct de vedere contabil pe cheltuieli, precum şi în jurnalul pentru cumpãrãri şi se preia corespunzãtor în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã pentru luna în care persoana impozabilã începe aplicarea regimului de scutire.
(10) Exemple de recalculare a dreptului de deducere:
1. O persoana impozabilã dobândeşte la data de 15 iunie 2001, prin achiziţie sau investiţii, un bun imobil având o valoare de 30 miliarde lei, care este utilizat ca sediu de firma 70%, iar 30% este închiriat. Activitatea persoanei impozabile consta în editarea, tipãrirea şi vânzarea de ziare şi reviste, care sunt taxabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adãugatã, precum şi editarea, tipãrirea şi vânzarea de cãrţi, operaţiune scutitã de taxa pe valoarea adãugatã fãrã drept de deducere. Taxa pe valoarea adãugatã aferentã acestui imobil a fost de 5,7 miliarde lei, din care s-au dedus 4,56 miliarde lei conform pro rata definitiva de 80% din anul 2001. La sfârşitul anului 2002 taxa dedusã s-a recalculat conform art. 61 alin. (9) în funcţie de pro rata definitiva de 70% pentru anul 2002, rezultând din recalculare suma de 570 milioane lei care s-a înregistrat pe cheltuieli. În anul 2002 au fost efectuate lucrãri de modernizare care au mãrit valoarea bunului imobil cu 10 miliarde lei, pentru care taxa pe valoarea adãugatã aferentã este de 1,71 miliarde lei, din care s-a dedus suma de 1,2 miliarde lei, conform pro rata definitiva de 70% din anul 2002. Lucrãrile de modernizare au fost finalizate în data de 9 iunie 2002. De la data de 1 martie 2003 persoana impozabilã aplica regimul de scutire de taxa pe valoarea adãugatã pentru închirierea suprafeţei de 30% din imobil. Recalcularea dreptului de deducere se efectueazã astfel:
A. Recalcularea pentru taxa pe valoarea adãugatã aferentã dobândirii bunului imobil

- Taxa pe valoarea adãugatã 5.700 milioane lei
aferentã bunului imobil
- Taxa dedusã iniţial 4.560 milioane lei
- Diferenţa de taxa rezultatã 570 milioane lei
din recalculare la sfârşitul
anului 2002
- Taxa dedusã efectiv pentru 3.990 milioane lei
bunul imobil (4.560-570)
- Taxa dedusã aferentã partii
din bunul imobil care este
închiriatã
3.990 milioane lei x 30% = 1.197 milioane lei

- Recalcularea pentru perioada 15 iunie 2001 - 1 martie 2003

1.197 milioane lei : 5 ani = 239,4 milioane lei
239,4 milioane lei : 12 = 19,95 milioane lei
7 luni din 2001 + 12 luni din 2002 + 2 luni din 2003 = 21 de luni
21 de luni x 19,95 milioane lei = 418,95 milioane lei
1.197 milioane lei - 418,95 milioane lei = 778,05 milioane lei
B. Recalcularea aferentã lucrãrii de modernizare din anul 2002

- Taxa pe valoarea adãugatã dedusã pentru modernizare 1.200 milioane lei
- Taxa dedusã pentru modernizare aferentã partii din bunul imobil care este închiriatã
1.200 milioane lei x 30% = 360 milioane lei
- Recalcularea pentru perioada 9 iunie 2002 - 1 martie 2003
360 milioane lei : 5 ani = 72 milioane lei
72 milioane lei : 12 = 6 milioane lei
7 luni din 2002 + 2 luni din 2003 = 9 luni
9 luni x 6 milioane lei = 54 milioane lei
360 milioane lei - 54 milioane lei = 306 milioane lei
Sumele de 778,05 milioane lei + 306 milioane lei, rezultate din recalcularile efectuate la lit. A şi B, reprezintã diferenţa de taxa care va fi înregistratã pe cheltuieli, în jurnalul pentru cumpãrãri din luna martie, în roşu, şi corespunzãtor va fi preluatã în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã pentru luna martie 2003.
2. Acelaşi exemplu, în situaţia în care persoana impozabilã nu a avut şi operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã în anul 2001:
A. Recalcularea pentru T.V.A. aferentã dobândirii bunului imobil
- Taxa dedusã iniţial 5.700 milioane lei
- Taxa dedusã aferentã partii din bunul imobil care este închiriatã
5.700 milioane lei x 30% = 1.710 milioane lei
- Recalcularea pentru perioada 15 iunie 2001 - 1 martie 2003
1.710 milioane lei : 5 ani = 342 milioane lei
342 milioane lei : 12 = 28,5 milioane lei
7 luni din 2001 + 12 luni din 2002 + 2 luni din 2003 = 21 de luni
21 de luni x 28,5 milioane lei = 598,5 milioane lei
1.710 milioane lei - 598,5 milioane lei = 1.111,5 milioane lei
B. Recalcularea aferentã lucrãrii de modernizare din anul 2002
- Taxa pe valoarea adãugatã dedusã pentru modernizare 1.710 milioane lei
- Taxa dedusã pentru modernizare aferentã partii din bunul imobil care este închiriatã
1.710 milioane lei x 30% = 513 milioane lei
- Recalcularea pentru perioada 9 iunie 2002 - 1 martie 2003
513 milioane lei : 5 ani = 102,6 milioane lei
102,6 milioane lei : 12 = 8,55 milioane lei
7 luni din 2002 + 2 luni din 2003 = 9 luni
9 luni x 8,55 milioane lei = 76,95 milioane lei
513 milioane lei - 76,95 milioane lei = 436,05 milioane lei
Sumele de 1.111,5 milioane lei + 436,05 milioane lei, rezultate din recalcularile efectuate la lit. A şi B, reprezintã diferenţa de taxa care va fi înregistratã pe cheltuieli, în jurnalul pentru cumpãrãri din luna martie, în roşu, şi corespunzãtor va fi preluatã în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã pentru luna martie 2003.
(11) Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care trec de la regimul de scutire la cel de taxare pentru operaţiunile prevãzute la art. 9 alin. (2) lit. o) din lege, pot deduce din taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor imobile achiziţionate, construite sau modernizate în ultimii 5 ani, o suma recalculata proporţional cu partea din fiecare bun imobil care va fi utilizata pentru aceste operaţiuni şi proporţional cu numãrul de luni în care bunul va fi utilizat în regim de taxare. Recalcularea se realizeazã într-o perioada de 5 ani în cadrul cãrora bunurile imobile au fost dobândite, începând cu data de la care fiecare bun imobil a fost dobândit. Pentru bunurile imobile care sunt modernizate recalcularea taxei aferente acestor lucrãri este operata, de asemenea, într-o perioada de 5 ani de la data finalizarii fiecãrei lucrãri de modernizare. Pentru recalculare se va tine cont de suma taxei pe valoarea adãugatã pentru fiecare an, care reprezintã o cincime din taxa pe valoarea adãugatã aferentã achiziţiei, construirii sau modernizãrii bunurilor imobile. Pentru determinarea recalcularii lunare se împarte fiecare cincime la 12. Stabilirea sumei care poate fi dedusã se calculeazã astfel: din perioada de 5 ani se scade numãrul de luni în care bunul imobil a fost utilizat în regim de scutire, iar rezultatul se înmulţeşte cu recalcularea lunarã. Fracţiunile de luna se considera luna intreaga. Taxa pe valoarea adãugatã dedusã se înregistreazã din punct de vedere contabil prin diminuarea cheltuielilor, precum şi în jurnalul pentru cumpãrãri şi se preia corespunzãtor în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã pentru luna în care persoana impozabilã începe aplicarea regimului de taxare.
(12) Exemple pentru calculul taxei pe valoarea adãugatã care poate fi dedusã potrivit prevederilor alin. (11):
1. Pe exemplul de la alin. (10) pct. 1, persoana impozabilã opteazã pentru regimul de taxare a operaţiunii de închiriere de la data de 1 octombrie 2004.
A. Recalcularea taxei pe valoarea adãugatã aferente bunului
Bunul a fost utilizat 21 de luni în regim de taxare şi 19 luni în regim de scutire (10 luni din anul 2003 + 9 luni din anul 2004). Din cei 5 ani, perioada de recalculare, bunul va mai fi utilizat 20 de luni în regim de taxare. Persoana impozabilã are dreptul sa deducã taxa pe valoarea adãugatã pentru 20 de luni, respectiv 19,95 milioane lei x 20 de luni = 399 milioane lei.
B. Recalcularea taxei pe valoarea adãugatã aferente modernizãrii
Modernizarea a fost efectuatã în luna iunie 2002. Bunul modernizat a fost utilizat 9 luni în regim de taxare şi 19 luni în regim de scutire. Din cei 5 ani, perioada de recalculare, bunul modernizat va mai fi utilizat 32 de luni în regim de taxare. Persoana impozabilã are dreptul sa deducã taxa pe valoarea adãugatã pentru 32 de luni, respectiv 6 milioane lei x 32 de luni = 192 milioane lei.
Sumele de 399 milioane lei + 192 milioane lei se înregistreazã din punct de vedere contabil prin diminuarea cheltuielilor, precum şi în jurnalul pentru cumpãrãri şi se preia corespunzãtor în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã pentru luna octombrie 2004.
2. Pe exemplul de la alin. (10) pct. 2, persoana impozabilã opteazã pentru taxarea operaţiunii de închiriere de la data de 1 octombrie 2004.
A. Recalcularea taxei pe valoarea adãugatã aferente bunului
Bunul a fost utilizat 21 de luni în regim de taxare şi 19 luni în regim de scutire (10 luni din anul 2003 + 9 luni din anul 2004). Din cei 5 ani, perioada de recalculare, bunul va mai fi utilizat 20 de luni în regim de taxare. Persoana impozabilã are dreptul sa deducã taxa pe valoarea adãugatã pentru 20 de luni, respectiv 28,5 milioane lei x 20 de luni = 570 milioane lei.
B. Recalcularea taxei pe valoarea adãugatã aferente modernizãrii
Modernizarea a fost efectuatã în luna iunie 2002. Bunul modernizat a fost utilizat 9 luni în regim de taxare şi 19 luni în regim de scutire. Din cei 5 ani, perioada de recalculare, bunul modernizat va mai fi utilizat 32 de luni în regim de taxare. Persoana impozabilã are dreptul sa deducã taxa pe valoarea adãugatã pentru 32 de luni, respectiv 8,55 milioane lei x 32 = 273,6 milioane lei.
Sumele de 570 milioane lei + 273,6 milioane lei se înregistreazã din punct de vedere contabil prin diminuarea cheltuielilor, precum şi în jurnalul pentru cumpãrãri şi se preia corespunzãtor în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã pentru luna octombrie 2004.
4. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adãugatã, prevãzutã la art. 11 alin. (1) lit. g) din lege, se face cu factura fiscalã pe care se înscrie <<scutit cu drept de deducere>> sau, dupã caz, şi cu factura externa, precum şi cu documente specifice din care sa rezulte ca serviciile sunt efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi aeronavelor care efectueazã transporturi internaţionale de persoane şi de mãrfuri, precum şi pentru incarcatura lor."
5. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã, potrivit art. 11 alin. (1) lit. i) din lege, operaţiunile efectuate de persoane impozabile, înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, contractate cu beneficiari cu sediul sau domiciliul în strãinãtate ori cu intermediari care acţioneazã în numele sau contul acestora, privind:
a) servicii prestate în contul beneficiarilor cu sediul în strãinãtate, pentru bunurile din import aflate în perioada de garanţie;
b) transportul şi prestãrile de servicii accesorii transportului, aferente mãrfurilor în tranzit pe teritoriul României;
c) serviciile poştale efectuate pe teritoriul României de operatorii prevãzuţi de <>Ordonanta Guvernului nr. 70/2001 pentru ratificarea actelor adoptate de Congresul Uniunii Poştale Universale de la Beijing (1999), aprobatã prin <>Legea nr. 670/2001 , constând în preluarea şi distribuirea trimiterilor poştale din strãinãtate, inclusiv servicii financiar-poştale.
(2) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adãugatã pentru serviciile prevãzute la alin. (1) lit. a) se face cu:
a) facturile externe şi facturile fiscale;
b) contractele încheiate cu partenerii externi sau comenzile acestora.
(3) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adãugatã pentru serviciile prevãzute la alin. (1) lit. b) se face cu:
a) documentul specific de transport, declaraţia vamalã de tranzit, factura fiscalã pe care se înscrie <<scutit cu drept de deducere>> şi, dupã caz, factura externa, emise cãtre beneficiarul transportului sau casa de expediţie, în cazul transportatorilor;
b) copie de pe documentul specific de transport şi de pe declaraţia vamalã de tranzit, factura fiscalã pe care se înscrie <<scutit cu drept de deducere>> sau, dupã caz, şi factura externa, emise cãtre beneficiarul transportului, în cazul caselor de expediţie;
c) contractele încheiate cu beneficiarul transportului, cu transportatorul sau cu casele de expediţie ori comenzile acestora, factura fiscalã pentru care se înscrie <<scutit cu drept de deducere>> sau, dupã caz, şi factura externa, copie de pe declaraţia vamalã de tranzit, în cazul unitãţilor care presteazã servicii accesorii transportului mãrfurilor în tranzit pe teritoriul României.
(4) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adãugatã pentru serviciile prevãzute la alin. (1) lit. c) se face cu documentele specifice poştale internaţionale."
6. Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Orice persoana strãinã care nu este înregistratã ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã în România, dar realizeazã operaţiuni taxabile, este obligatã sa desemneze un reprezentant fiscal domiciliat în România. În situaţia în care taxa pe valoarea adãugatã este datoratã de beneficiari, potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) lit. c) din lege, persoanele strãine nu au obligaţia sa desemneze un reprezentant fiscal în România. Poate, de asemenea, sa îşi desemneze un reprezentant fiscal orice persoana strãinã, neinregistrata ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã în România, care realizeazã operaţiuni scutite cu drept de deducere în România. Desemnarea reprezentantului fiscal se face pe baza de cerere depusa de persoana strãinã la organul fiscal la care reprezentantul propus este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe. Cererea trebuie însoţitã de:
a) declaraţia de începere a activitãţii, care va cuprinde: data, volumul şi natura activitãţii pe care o va desfasura în România;
b) copie de pe actul de constituire în strãinãtate a persoanei impozabile respective;
c) acceptul scris al persoanei propuse ca reprezentant fiscal, prin care acesta se angajeazã sa îndeplineascã obligaţiile ce îi revin conform legii şi în care acesta trebuie sa precizeze natura operaţiunilor şi valoarea estimatã a acestora."
7. Alineatele (9) şi (10) ale articolului 40 se abroga.
8. Alineatul (4) al articolului 61 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Pro rata se determina ca raport între: veniturile obţinute din operaţiuni care dau drept de deducere, la numarator, iar la numitor veniturile de la numarator plus veniturile obţinute din operaţiuni care nu dau drept de deducere, subvenţii şi/sau alocaţii de la bugetul de stat ori bugetele locale, altele decât cele prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. a) din lege. Prin venituri obţinute se înţelege numai veniturile realizate din livrãri de bunuri şi prestãri de servicii efectuate cu plata şi/sau operaţiuni asimilate acestora, efectuate de persoana impozabilã, inclusiv subvenţiile legate direct de preţul acestora. Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care primesc subvenţii şi/sau alocaţii de la bugetul de stat ori bugetele locale pentru realizarea de investiţii proprii sau pentru finanţarea stocurilor de produse cu destinaţie specialã, nu vor lua în calculul pro rata aceste sume. Nu se includ în calculul pro rata operaţiunile prevãzute la art. 29 lit. D. d)-f). Pro rata se determina de regula anual, astfel cum este prevãzut la alin. (5) şi (6), situaţie în care elementele prevãzute la numitor şi numarator sunt cumulate pentru întregul an fiscal. Prin excepţie, aceasta poate fi determinata lunar, conform prevederilor alin. (8); în acest caz elementele prevãzute la numitor şi numarator sunt cele efectiv realizate în cursul fiecãrei luni."
9. Alineatul (1) al articolului 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - (1) Documentele legale prevãzute la art. 24 alin. (1) lit. a) din lege, în baza cãrora persoanele impozabile pot deduce taxa pe valoarea adãugatã, sunt: exemplarul original al facturii fiscale sau alte documente specifice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiarã şi contabila şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora sau prin ordine ale ministrului finanţelor publice emise în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 831/1997 , bonurile fiscale emise conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicatã, pentru carburanţii auto achizitionati, dacã sunt stampilate şi au înscrise denumirea cumpãrãtorului şi numãrul de înmatriculare a autovehiculului. Pentru achiziţiile de bunuri supuse accizelor documentul legal de deducere a taxei pe valoarea adãugatã este exemplarul original al facturii fiscale speciale utilizate pentru circulaţia acestor produse, vizata de supraveghetorul fiscal. Facturile fiscale sau alte documente legale emise pe numele salariaţilor unei persoane impozabile aflate în deplasare în interesul serviciului, pentru cazarea în hoteluri sau alte unitãţi similare, sunt documente legale de deducere a taxei pe valoarea adãugatã, însoţite de decontul de deplasare întocmit conform prevederilor legale."
10. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - (1) Taxa de rambursat pentru luna de raportare, prevãzutã la art. 26 alin. (1) din lege, rezulta din taxa pe valoarea adãugatã intermediara de rambursat, determinata ca diferenţa între taxa dedusã şi taxa colectata în luna de raportare şi/sau taxa de rambursat din decontul lunii precedente, preluatã în decontul lunii de raportare, din care se scad urmãtoarele compensãri efectuate în ordinea scadentei:
a) taxa pe valoarea adãugatã compensata potrivit art. 29 lit. D. h) din lege;
b) taxa pe valoarea adãugatã compensata potrivit art. 17 alin. (2) lit. a) din lege.
(2) Persoanele impozabile care solicita compensarea diferenţei de taxa, prevãzutã la art. 26 alin. (1) lit. b) din lege, fãrã a solicita şi rambursarea taxei pe valoarea adãugatã, vor depune la organele fiscale teritoriale cererea de compensare, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la norme, o data cu decontul de taxa pe valoarea adãugatã din care rezulta suma de rambursat. Compensarea se realizeazã de cãtre organele fiscale competente şi potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) Persoanele impozabile care solicita rambursarea cu control anticipat sau cu control ulterior a taxei pe valoarea adãugatã nu trebuie sa depunã cerere de compensare. În aceasta situaţie se va efectua din oficiu compensarea prevãzutã la art. 26 alin. (1) lit. b) din lege de cãtre organele fiscale competente şi potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice."
11. Articolul 64 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - (1) Persoanele impozabile care solicita rambursarea taxei pe valoarea adãugatã cu control anticipat, potrivit prevederilor art. 27 alin. (2) din lege, vor depune la organul fiscal teritorial cererea de rambursare prevãzutã în anexa nr. 2 la norme, pe care au bifat caseta <<rambursare cu control anticipat>> o data cu decontul privind taxa pe valoarea adãugatã din care rezulta suma de rambursat.
(2) Soluţionarea cererilor de rambursare cu control anticipat se realizeazã în termenul prevãzut de lege, pe baza verificãrilor efectuate de cãtre organele de control fiscal în conformitate cu prevederile legale privind controlul fiscal.
(3) Rambursarea cu control ulterior a taxei pe valoarea adãugatã poate fi solicitatã de persoanele impozabile care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sunt mari contribuabili la data depunerii cererii de rambursare şi/sau aplica Reglementãrile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitãţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate;
b) obiectul de activitate prevãzut în statut nu include nici una dintre urmãtoarele activitãţi: producţia şi/sau comerţul cu ridicatã de bãuturi alcoolice, comerţul cu ridicatã al materialului lemnos şi de construcţie, comerţul cu ridicatã al deşeurilor şi resturilor. Sunt exceptate unitãţile care sunt cotate la Bursa de Valori Bucureşti sau la burse recunoscute de Bursa de Valori Bucureşti.
(4) Persoanele impozabile care îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (3) vor depune la organele fiscale competente cererea de rambursare prevãzutã în anexa nr. 2 la norme, pe care au bifat caseta <<rambursare cu control ulterior>> o data cu decontul privind taxa pe valoarea adãugatã din care rezulta suma de rambursat şi balanţa de verificare.
(5) Prin ordin al ministrului finanţelor publice vor fi stabilite organele fiscale care au competenta sa soluţioneze cererile de rambursare a taxei pe valoarea adãugatã cu control anticipat şi cu control ulterior, precum şi metodologia de soluţionare a acestora."
12. Articolul 65 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - Prevederile art. 63 şi 64 se aplica pentru cererile de rambursare cu control ulterior şi cu control anticipat, precum şi pentru cererile de compensare, depuse o data cu decontul lunii martie 2003."
13. Alineatul (3) şi alineatul (8) ale articolului 68 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru livrãrile de bunuri şi/sau prestãrile de servicii care se efectueazã continuu - energie electrica şi termica, gaze naturale, apa, servicii telefonice şi altele similiare facturarea se face în termen de 3 zile de la data întocmirii documentelor prin care furnizorii/prestatorii au stabilit cantitãţile livrate şi serviciile prestate, dar nu mai târziu de finele lunii urmãtoare celei în care s-a efectuat livrarea/prestarea. Facturarea livrãrilor de energie termica potrivit <>art. 1 alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încãlzirea locuinţei, precum şi a unor facilitãţi populaţiei pentru plata energiei termice se realizeazã în conformitate cu normele de aplicare a acesteia. Pentru avansurile încasate se aplica şi prevederile alin. (5).
.................................................................................
(8) În cazul bunurilor supuse executãrii silite, dacã operaţiunea constituie livrare de bunuri potrivit prevederilor art. 3 lit. c) din prezentele norme, obligaţia întocmirii facturii fiscale revine persoanei fizice sau juridice abilitate prin lege sa efectueze vânzarea bunurilor respective, care va proceda astfel:
a) va emite factura fiscalã de executare silitã, în trei exemplare, cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (2) lit. c) din lege, pentru bunurile vândute prin licitaţie sau vânzare directa. Originalul facturii fiscale de executare silitã se transmite cumpãrãtorului, respectiv adjudecatarului, iar exemplarul al doilea se transmite debitorului executat silit;
b) va incasa contravaloarea bunurilor, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã, de la cumpãrãtor, iar taxa pe valoarea adãugatã va fi virata bugetului de stat în termen de 3 zile lucrãtoare de la data încasãrii de la cumpãrãtor. O copie de pe documentul prin care s-a efectuat plata taxei pe valoarea adãugatã va fi transmisã debitorului;
c) taxa pe valoarea adãugatã din facturile fiscale de executare silitã va fi înregistratã de cãtre persoanele fizice sau juridice abilitate prin lege sa efectueze vânzarea bunurilor supuse executãrii silite, în alte conturi contabile decât cele specifice taxei pe valoarea adãugatã. În situaţia în care persoana fizica sau juridicã abilitata prin lege sa efectueze vânzarea bunurilor supuse executãrii silite este înregistratã ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã, nu va evidenţia în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã operaţiunile respective."
14. Alineatul (4) al articolului 70 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Persoanele impozabile care au beneficiat de suspendarea plãţii taxei pe valoarea adãugatã la organele vamale, potrivit art. 29 lit. D.c) din lege, vor evidenţia operaţiunile respective astfel:
a) înregistrarea obligaţiei de plata a taxei pe valoarea adãugatã evidenţiatã în declaraţia vamalã de import, pentru care beneficiazã de suspendarea plãţii la organele vamale:

4428 = 446
<<T.V.A. neexigibila>> <<Alte impozite,
taxe şi vãrsãminte
asimilate>>

Operaţiunea se înscrie în col. 9 şi 10 din jurnalul pentru cumpãrãri, corespunzãtor destinaţiei bunurilor potrivit prevederilor art. 61 alin. (2) din prezentele norme;
b) înregistrarea stingerii obligaţiei de plata a taxei pe valoarea adãugatã prin plata efectivã a acesteia:

446 = 512 <<Conturi curente
<<Alte impozite, la bãnci>>
taxe şi vãrsãminte sau alt cont
asimilate>> de disponibilitati
4426 = 4428
<<T.V.A. deductibilã>> <<T.V.A. neexigibila>>

Operaţiunea se înscrie în col. 7 şi 8 din jurnalul pentru cumpãrãri, corespunzãtor destinaţiei bunurilor potrivit prevederilor art. 61 alin. (2) din prezentele norme, pe baza documentului de plata a taxei pe valoarea adãugatã;
c) înregistrarea stingerii obligaţiei de plata a taxei pe valoarea adãugatã prin compensarea efectuatã potrivit art. 29 lit. D.h) din lege:

446 = 4424
<<Alte impozite, <<T.V.A. de recuperat>>
taxe şi vãrsãminte
asimiliate>>
4426 = 4428
<<TVA deductibilã>> <<T.V.A. neexigibila>>

Operaţiunea se înscrie în col. 7 şi 8 din jurnalul pentru cumpãrãri, corespunzãtor destinaţiei bunurilor, potrivit prevederilor art. 61 alin. (2) din prezentele norme, pe baza notei contabile în care se consemneazã operaţiunea de compensare pe care se înscrie în mod obligatoriu data."
15. Dupã alineatul (5) al articolului 70 se introduc alineatele (6), (7), (8), (9) şi (10) cu urmãtorul cuprins:
"(6) Persoanele care sunt înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã vor evidenţia contabil taxa aferentã operaţiunilor prevãzute la art. 29 lit. D.d) - f) din lege pentru înregistrarea 4426 = 4427. Operaţiunea se înscrie în col. 10 şi 11 din jurnalul pentru vânzãri şi în col. 7 şi 8 din jurnalul pentru cumpãrãri, corespunzãtor destinaţiei bunurilor potrivit prevederilor art. 61 alin. (2) din prezentele norme.
(7) Taxa pe valoarea adãugatã datoratã pentru operaţiunile prevãzute la art. 29 lit. D.d) - f) din lege se calculeazã pe baza cursului de schimb valutar valabil la:
a) data prevãzutã în contract pentru plata ratelor de leasing;
b) data plãţii avansurilor pentru operaţiuni de leasing;
c) data primirii facturii emise de prestatorul extern;
d) data plãţii prestatorului extern în cazul plãţilor fãrã factura.
(8) Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã trebuie sa declare la organele fiscale teritoriale scadentele obligaţiilor de plata a taxei pe valoarea adãugatã pentru importurile realizate în condiţiile prevãzute la art. 29 lit. D.c) din lege şi sumele corespunzãtoare fiecãrei scadente.
(9) Beneficiarii livrãrilor prevãzute la art. 17 alin. (1) din lege au obligaţia sa declare la organele fiscale teritoriale scadentele obligaţiilor de plata a taxei pe valoarea adãugatã pentru care exigibilitatea a fost amânatã şi sumele corespunzãtoare fiecãrei scadente.
(10) Persoanele, indiferent de statutul lor juridic, care nu sunt înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, trebuie sa declare la organele fiscale teritoriale scadentele obligaţiilor de plata a taxei pe valoarea adãugatã pentru operaţiunile prevãzute la art. 29 lit. D.d) - f) din lege şi sumele corespunzãtoare fiecãrei scadente.
16. Alineatele (2), (3) şi (4) ale articolului 71 vor avea urmãtorul cuprins:
(2) În cazul persoanelor înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care nu au evidenţiat taxa datoratã conform prevederilor art. 29 lit. D.d) - f) din lege în decontul privind taxa pe valoarea adãugatã şi nu au efectuat înregistrarea contabila 4426 = 4427, organele de control vor proceda astfel:
a) dacã prestãrile de servicii respective sunt destinate exclusiv realizãrii de operaţiuni care dau drept de deducere, vor dispune înregistrarea taxei pe valoarea adãugatã aferente acestor operaţiuni la randurile de regularizare din decontul privind taxa pe valoarea adãugatã întocmit pentru luna în care a avut loc controlul. În aceasta situaţie nu se vor calcula dobânzi şi penalitãţi de întârziere;
b) dacã prestãrile de servicii respective sunt destinate realizãrii de operaţiuni care sunt supuse pro rata, vor calcula diferenţa dintre taxa colectata şi taxa dedusã pentru operaţiunile respective potrivit pro rata aplicabilã la data efectuãrii operaţiunilor. În cazul în care controlul are loc în cursul anului în care sunt efectuate operaţiunile, pentru determinarea diferenţei se va avea în vedere pro rata provizorie aplicatã sau, dupã caz, pro rata lunarã. Dacã controlul are loc într-un alt an, pentru determinarea diferenţei de taxa datorate bugetului se va avea în vedere pro rata definitiva calculatã pentru anul în care a avut loc operaţiunea sau, dupã caz, pro rata lunarã de la data efectuãrii operaţiunii;
c) dacã prestãrile de servicii respective sunt destinate realizãrii de operaţiuni care nu dau drept de deducere, taxa datoratã bugetului de stat este la nivelul taxei colectate.
(3) Taxa datoratã conform prevederilor art. 29 lit. D.d) - f) din lege, constatatã de organele de control fiscal ca neachitata în termenul legal de persoanele impozabile care nu sunt înregistrate ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, precum şi sumele stabilite potrivit alin. (2) lit. b) şi c) vor fi achitate în termenele prevãzute de legislaţia în vigoare privind colectarea creanţelor bugetare.
(4) Orice diferenţe de taxa pe valoarea adãugatã constatate de organele de control, cu excepţia celor prevãzute la alin. (2) lit. a), nu se includ în deconturile de taxa pe valoarea adãugatã."
17. Anexa nr. 1 la norme se modifica şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta hotãrâre.
18. Anexa nr. 2 la norme se modifica şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta hotãrâre.
19. Anexa nr. 3 la norme se modifica şi se înlocuieşte cu anexa nr. 3 la prezenta hotãrâre.
20. Normele se completeazã cu anexa nr. 4 la prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 27 martie 2003.
Nr. 348.



ANEXA 1
(Anexa nr. 1
la norme)

┌────────────┐
│ ROMÂNIA │
│ ┌──────┐ │
│ │M.F.P.│ │
│ └──────┘ │ TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ
│MINISTERUL │
│FINANŢELOR │ CERERE DE COMPENSARE
│ PUBLICE │
└────────────┘


┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
codul fiscal AL PLĂTITORULUI [][][][][][][][][][] │
│ DENUMIREA .......................................................... │
│ Localitatea ......................., str. ............ nr. .............. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


Solicit compensarea sumei de ............, rezultatã din decontul aferent lunii........ anul ......... cu urmãtoarele impozite şi taxe datorate bugetului de stat:
1. Impozit pe venit ...................................
2. Impozit pe profit ..................................
3. Accize .............................................
4. Alte impozite şi taxe datorate bugetului de stat ......................

Numele şi prenumele .......................... funcţia ...................
Semnatura şi ştampila ....................................................



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CADRUL REZERVAT ORGANULUI FISCAL │
├───────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────┤
│Se aproba compensarea sumei de ............│Organul fiscal ....... Codul .....│
│Nu se aproba compensarea sumei de .........│Numãrul de înregistrare...........│
│Numele persoanei care aproba │Data depunerii(ZZ/LL/AA).../.../.,│
│compensarea ...............................│Primit │
│Funcţia ................. Semnatura .......│ │
│Data(ZZ/LL/AA).../.../.., │ │
└───────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────┘






ANEXA 2
(Anexa nr. 2
la norme)

┌────────────┐
│ ROMÂNIA │
│ ┌──────┐ │
│ │M.F.P.│ │
│ └──────┘ │ TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ
│MINISTERUL │
│FINANŢELOR │ CERERE DE RAMBURSARE
│ PUBLICE │
└────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
codul fiscal AL PLĂTITORULUI [][][][][][][][][][] │
│ DENUMIREA .......................................................... │
│ Localitatea ......................., str. ............ nr. .............. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



Solicit
rambursare cu control anticipat []
rambursare cu control ulterior []
în contul nr. ....... deschis la ....................................
Suma de rambursat rezultatã din decontul aferent lunii ..... anul ......... , este de ................. lei.

Numele şi prenumele ............, funcţia .............
Semnatura şi ştampila .................................



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CADRUL REZERVAT ORGANULUI FISCAL │
├───────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────┤
│Se aproba rambursarea sumei de de .........│Organul fiscal ..... codul .......│
│Nu se aproba rambursarea sumei de .........│Numãrul de înregistrare ..........│
│Suma de reportat în decontul lunii │Data depunerii (ZZ/LL/AA) │
│urmãtoare .................................│..../..../...., │
│Numele persoanei care aproba │Primit │
│rambursarea ...............................│ │
│Funcţia ............... Semnatura .........│ │
│Data(ZZ/LL/AA).../.../... │ │
└───────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────┘



ANEXA 3
(Anexa nr. 3
la norme)

NOTIFICARE
privind opţiunea de taxare a operaţiunilor prevãzute la
<>art. 9 alin. (2) lit. o) din Legea nr. 345/2002 privind taxa
pe valoarea adãugatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

1. Denumirea solicitantului .......................................
2. codul fiscal de plãtitor de T.V.A. .............................
3. Adresa .........................................................
...................................................................
4. Data de la care optati pentru taxare ...........................
5. Bunurile imobile pentru care se aplica opţiunea (adresa integrala, denumirea bunului imobil, dacã este cazul, procentul din bunul imobil, dacã este cazul)
....................................................................
....................................................................
....................................................................
....................................................................
....................................................................
....................................................................
....................................................................
....................................................................
....................................................................
....................................................................
Confirm ca datele declarate sunt complete şi corecte.
Numele şi prenumele ......................, funcţia ................
Semnatura şi ştampila ..............................................
Va rugãm sa cititi <>art. 9 alin. (2) lit. o) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispoziţii din legislaţia financiar-fiscalã, şi <>art. 22^1 din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 598/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Dacã nu sunteţi înregistrat ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã, nu puteti completa acest formular decât dupã dobândirea calitãţii de plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã.

ANEXA 4
(Anexa nr. 4
la norme)

NOTIFICARE
privind anularea opţiunii de taxare a operaţiunilor
prevãzute la <>art. 9 alin. (2) lit. o) din Legea nr. 345/2002
privind taxa pe valoarea adãugatã, cu modificãrile
şi completãrile ulterioare

1. Denumirea solicitantului ........................................
2. codul fiscal de plãtitor de T.V.A. ..............................
3. Adresa ..........................................................
....................................................................
4. Data de la care anulati opţiunea pentru taxare ..................
5. Bunurile imobile pentru care se aplica opţiunea (adresa integrala, denumirea bunului imobil, dacã este cazul, procentul din bunul imobil, dacã este cazul)
...................................................................
...................................................................
...................................................................
...................................................................
...................................................................
...................................................................
...................................................................
...................................................................
Confirm ca datele declarate sunt complete şi corecte.
Numele şi prenumele ................., funcţia ...................
Semnatura şi ştampila .............................................

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016