Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 321 din 28 martie 2007  privind infiintarea Companiei Nationale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 321 din 28 martie 2007 privind infiintarea Companiei Nationale "Aeroporturi Bucuresti" - S.A. prin fuziunea Companiei Nationale "Aeroportul International Henri Coanda - Bucuresti" - S.A. cu Societatea Nationala "Aeroportul International Bucuresti Baneasa - Aurel Vlaicu" - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 245 din 12 aprilie 2007

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Compania Naţionalã "Aeroporturi Bucureşti" - S.A., sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin fuziunea Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A. cu Societatea Naţionalã "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A., care se dizolvã, potrivit legii.
(2) Compania Naţionalã "Aeroporturi Bucureşti" - S.A., denumitã în continuare Compania, având forma juridicã de societate comercialã pe acţiuni, este persoanã juridicã românã care se organizeazã şi funcţioneazã conform prevederilor legale în vigoare şi în baza statutului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. Sursele de finanţare se asigurã din venituri proprii, credite interne şi/sau externe şi din alte surse, potrivit legii.
(3) Compania are sediul central în oraşul Otopeni, Calea Bucureştilor nr. 224E, judeţul Ilfov.
ART. 2
(1) În cadrul Companiei, Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu funcţioneazã ca puncte de lucru.
(2) Compania poate înfiinţa filiale şi sucursale, potrivit legii.
ART. 3
(1) Capitalul social iniţial al Companiei este de 143.772.150 lei, integral subscris şi vãrsat la data constituirii acesteia, fiind deţinut în proporţie de 80% de statul român, reprezentat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, şi în proporţie de 20% de Fondul Proprietatea.
(2) Capitalul social iniţial este împãrţit în 14.377.215 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominalã de 10 lei, deţinute dupã cum urmeazã:
a) 11.501.772 de acţiuni de cãtre statul român, reprezentat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
b) 2.875.443 de acţiuni de cãtre Fondul Proprietatea.
(3) Fuziunea se va face la valoarea nominalã a acţiunilor deţinute de cele douã societãţi.
(4) Capitalul social al Companiei, organizatã conform prevederilor art. 1, se constituie prin preluarea capitalului social al Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A., precum şi al Societãţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A., conform situaţiilor financiare întocmite la data de 31 decembrie 2006 şi actualizate potrivit prevederilor legale.
(5) Bunurile proprietate publicã a statului, reprezentând piste de decolare-aterizare, cãi de rulare, platforme de îmbarcare-debarcare, precum şi terenurile de sub acestea, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi în concesiunea societãţilor comerciale care fuzioneazã, se preiau în concesiune de cãtre Companie, care se subrogã în toate drepturile şi obligaţiile acestora, potrivit legii.
(6) Contravaloarea bunurilor proprietate publicã nu se regãseşte în valoarea capitalului social al Companiei.
(7) Bunurile aparţinând domeniului privat al statului, aflate în folosinţa gratuitã a Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A., potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.267/2000 privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului şi darea în folosinţã gratuitã a unor terenuri aflate în administrarea Ministerului Transporturilor Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Bucureşti-Otopeni" - S.A., trec în folosinţa gratuitã a Companiei la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
(8) Terenurile aflate în proprietatea Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A. şi a Societãţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A. trec în proprietatea Companiei, potrivit legii.
ART. 4
Compania va putea fi privatizatã în condiţiile legii, statul pãstrând pachetul de acţiuni care sã-i asigure poziţia majoritarã.
ART. 5
(1) Compania are ca obiect principal de activitate efectuarea de prestaţii, servicii, lucrãri de exploatare, gestionare, întreţinere, reparare, dezvoltare şi modernizare a bunurilor din patrimoniul sãu, aflate în proprietate sau în concesiune, în vederea asigurãrii condiţiilor pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor în trafic naţional şi/sau internaţional, asigurarea serviciilor aeroportuare pentru tranzitul de persoane, mãrfuri şi poştã, precum şi servicii de interes public naţional.
(2) Compania va putea efectua orice alte operaţiuni şi activitãţi legale necesare realizãrii obiectului sãu de activitate.
ART. 6
(1) Cheltuielile de capital ale Companiei, aferente patrimoniului propriu, se asigurã din surse proprii, credite interne şi/sau externe şi din alte surse atrase, potrivit legii.
(2) Finanţarea programelor de investiţii aeroportuare aprobate de cãtre Guvern pânã la data înfiinţãrii Companiei se asigurã din surse proprii, credite bancare şi, în completare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, conform legislaţiei în vigoare.
(3) Crearea de noi bunuri proprietate publicã, dezvoltarea şi modernizarea celor existente în scopul extinderii şi modernizãrii activitãţii Companiei se asigurã integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Obiectivele de investiţii respective se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, potrivit legii.
(4) Bunurile proprietate publicã a statului rezultate în urma finalizãrii programelor de investiţii aprobate de Guvern pânã la data înfiinţãrii Companiei, precum şi alte bunuri de natura proprietãţii publice nou-create sau rezultate în urma dezvoltãrii sau/şi modernizãrii celor existente se concesioneazã acesteia în condiţiile legii.
(5) Obligaţiile de platã ale societãţilor comerciale care fuzioneazã, nescadente pânã la data înfiinţãrii Companiei, conform condiţiilor şi perioadelor prevãzute în contractele aflate în derulare pentru realizarea programelor de investiţii aparţinând domeniului privat al statului sau domeniului privat al Companiei, se vor asigura din surse proprii şi, în completare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, potrivit legii.
(6) Obligaţiile de platã, nescadente pânã la data înfiinţãrii Companiei, pentru crearea de noi bunuri proprietate publicã şi pentru modernizarea sau dezvoltarea bunurilor proprietate publicã existente se vor asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, conform condiţiilor şi perioadelor prevãzute în contractele aflate în derulare.
ART. 7
Compania poate pune la dispoziţie spaţii şi utilitãţi necesare instituţiilor statului care desfãşoarã activitãţi în cadrul perimetrelor aeroportuare şi au ca scop apãrarea şi siguranţa naţionalã, precum şi ordinea publicã. În acest scop, Compania încheie contracte cu instituţiile statului implicate în activitãţile de apãrare, siguranţã naţionalã şi ordine publicã care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul perimetrelor aeroportuare, potrivit legii.
ART. 8
(1) Compania este condusã de adunarea generalã a acţionarilor, constituitã în condiţiile legii.
(2) Adunarea generalã a acţionarilor are atribuţii şi competenţe stabilite prin statut, conform legii.
(3) Interesele capitalului de stat în adunarea generalã a acţionarilor vor fi reprezentate de împuterniciţii mandataţi de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, unul dintre aceştia fiind numit la propunerea Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 9
(1) Compania este administratã de consiliul de administraţie, ai cãrui membri sunt aleşi de adunarea generalã a acţionarilor. În perioada în care statul deţine pachetul majoritar de acţiuni, membrii consiliului de administraţie şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(2) Preşedintele consiliului de administraţie este şi directorul general al Companiei.
(3) Atribuţiile consiliului de administraţie şi ale preşedintelui acestuia sunt stabilite prin statut.
ART. 10
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, datã ulterioarã aprobãrii fuziunii de cãtre adunãrile generale ale acţionarilor societãţilor comerciale care fuzioneazã, Compania preia elementele de activ şi pasiv pe baza situaţiilor financiare la 31 decembrie 2006, precum şi toate drepturile şi obligaţiile Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A. şi ale Societãţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A. şi se substituie în toate litigiile în curs ale acestora.
(2) Predarea-preluarea elementelor de activ şi de pasiv între Compania Naţionalã "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A. şi Societatea Naţionalã "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A., pe de o parte, şi Companie, pe de altã parte, se va face pe bazã de protocoale încheiate între pãrţi, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
(3) Pentru creditele interne şi externe contractate de Compania Naţionalã "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A. şi de Societatea Naţionalã "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A. se vor încheia protocoale în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. În acelaşi termen, pentru creditele garantate de stat, Compania are obligaţia sã încheie cu Ministerul Finanţelor Publice, în calitatea acestuia de garant, acte juridice prin care preia drepturile şi obligaţiile Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A. şi ale Societãţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A., rezultate din convenţiile de garantare încheiate de acestea cu Ministerul Finanţelor Publice.
(4) Obligaţiile de platã cu scadenţã dupã data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, aferente Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A. pentru creditele externe garantate de stat, vor fi transferate Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" - S.A., cu acordul bãncilor/instituţiilor financiare, şi asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, conform condiţiilor şi perioadelor prevãzute în contractele aflate în derulare.
ART. 11
(1) Personalul salariat de la Compania Naţionalã "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A. şi Societatea Naţionalã "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A. se preia de Companie de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, conform legii.
(2) Contractele colective de muncã şi contractele individuale de muncã încheiate de unitãţile care fuzioneazã potrivit art. 1 rãmân în vigoare pânã la încheierea noilor contracte colective şi individuale de muncã, potrivit prevederilor legale.
ART. 12
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 13
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 522/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A., publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 335 din 7 septembrie 1998, cu modificãrile ulterioare, şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 524/1998 privind înfiinţarea Societãţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A., publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 8 septembrie 1998, cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 28 martie 2007.
Nr. 321.

ANEXĂ

STATUTUL
Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" - S.A.

CAP. I
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata

ART. 1
Denumirea
(1) Denumirea societãţii comerciale este Compania Naţionalã "Aeroporturi Bucureşti" - S.A., cu sigla C.N.A.B, denumitã în continuare Compania.
(2) În orice facturã, ofertã, comandã, tarif, prospect şi în alte documente întrebuinţate în comerţ, emanând de la Companie, trebuie sã se menţioneze denumirea, forma juridicã, sediul social, numãrul din registrul comerţului şi codul unic de înregistrare. Sunt exceptate bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice, care vor cuprinde elementele prevãzute de legislaţia din domeniu. Dacã Compania deţine o paginã de internet proprie, aceste informaţii vor fi publicate şi pe pagina de internet a Companiei.
ART. 2
Forma juridicã
Compania este persoanã juridicã românã, având forma juridicã de societate comercialã pe acţiuni. Aceasta îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile române şi cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul
(1) Sediul Companiei este în oraşul Otopeni, Calea Bucureştilor nr. 224E, judeţul Ilfov, şi poate fi schimbat la o altã adresã, în aceeaşi localitate sau în altã localitate din România, pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor, potrivit legii.
(2) În cadrul Companiei, Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu funcţioneazã ca puncte de lucru.
(3) Compania poate avea în componenţã filiale şi sucursale, potrivit legii.
ART. 4
Durata
Compania se constituie pentru o duratã nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii sale în registrul comerţului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 5
Scopul
(1) Scopul Companiei îl constituie, în principal, efectuarea de prestaţii, servicii, lucrãri de exploatare, întreţinere, reparare, dezvoltare şi modernizare a bunurilor din patrimoniul sãu, aflate în proprietate sau în concesiune, în vederea asigurãrii condiţiilor pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor în trafic naţional şi/sau internaţional, asigurarea serviciilor aeroportuare pentru tranzitul de persoane, mãrfuri şi poştã, precum şi servicii de interes public naţional.
(2) Compania va efectua orice alte operaţiuni şi activitãţi necesare pregãtirii şi promovãrii obiectului de activitate, în scopul acesta putând efectua orice fel de operaţiuni legale.
ART. 6
Obiectul de activitate
Compania are ca obiect de activitate:
I. În domeniul tehnic:
1. asigurã exploatarea, întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare: piste, cãi de rulare, platforme, drumuri de acces şi de incintã, parkinguri, aerogãri, hangare, construcţii, instalaţii şi echipamente speciale, precum şi alte dotãri care concurã la buna desfãşurare a activitãţii aeroportuare, în concordanţã cu standardele interne şi internaţionale, în vederea satisfacerii cerinţelor transportului aerian;
2. asigurã exploatarea, întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea echipamentelor şi instalaţiilor aeroportuare în sectoarele mecanoenergetic, telecomunicaţii, de transport şi deservire aeroportuarã, tehnicã de calcul şi informaticã, supraveghere şi control, informaţii şi publicitate;
3. elaboreazã, aprobã şi aplicã norme tehnice adaptate la specificul dotãrii, pentru exploatarea, dezvoltarea, modernizarea şi întreţinerea bazei aeroportuare;
4. organizeazã şi ţine evidenţa de cadastru;
5. analizeazã şi se pronunţã asupra proiectelor de construcţii-montaj elaborate pentru zonele de servituţi aeronautice ale aeroportului, în vederea avizãrii acestora de cãtre organele în drept;
6. aplicã reglementãrile interne şi internaţionale privind activitatea aeroportuarã;
7. asigurã controlul desfãşurãrii proceselor şi operaţiunilor aeroportuare, în vederea respectãrii normelor, reglementãrilor şi recomandãrilor de exploatare aeroportuarã internã şi internaţionalã;
8. elaboreazã şi propune spre promovare proiecte de acte normative referitoare la exploatarea, dezvoltarea şi modernizarea sa;
9. întocmeşte studii şi cercetãri referitoare la dezvoltarea, modernizarea şi optimizarea activitãţii aeroportuare, precum şi la impactul aeroportului în zona sa de influenţã;
10. prin posibilitãţi proprii sau cu parteneri din ţarã şi din strãinãtate, pe bazã de contract, realizeazã activitãţi de import şi de aprovizionare tehnico-materialã;
11. organizeazã şi desfãşoarã activitãţi de cooperare tehnicã, economicã cu firme din ţarã şi din strãinãtate în domeniul sãu de activitate, potrivit normelor interne şi internaţionale în vigoare;
12. ia mãsuri pentru perfecţionarea pregãtirii de specialitate, în ţarã sau în strãinãtate, a personalului propriu. Atestã calificarea personalului pentru meserii specifice deservirii activitãţilor aeroportuare, cu excepţia acelor meserii pentru care normele în vigoare interne sau internaţionale prevãd alte condiţii de atestare.
II. În domeniul operaţional:
1. asigurã aplicarea reglementãrilor interne şi internaţionale privind activitatea aeroportuarã;
2. asigurã facilitãţi de protecţie a navigaţiei aeriene, de infrastructurã, mecanoenergetice, de telecomunicaţii, informatice, de anunţare, de supraveghere, de pazã şi control, necesare desfãşurãrii în condiţii de siguranţã a transporturilor aeriene de pasageri şi de mãrfuri executate de transportatori interni şi externi;
3. asigurã supervizarea la sol: servicii de reprezentanţã şi legãturã cu autoritãţile locale sau cu oricare altã entitate; controlul înregistrãrilor şi comunicaţii; servicii de manipulare, stocare şi administrare a unitãţilor de încãrcare; orice altfel de serviciu de supervizare, înaintea, în timpul sau dupã zbor, şi orice altfel de servicii administrative cerute de utilizatori;
4. asigurã orice fel de asistenţã la sosirea, plecarea, transferul sau tranzitul pasagerilor, în sau în afara aeroportului, incluzând primirea şi informarea acestora, verificarea biletelor şi a documentelor de cãlãtorie, înregistrarea bagajelor şi transportul lor în zona de sortare;
5. asigurã orice fel de operaţiune privind tratamentul bagajelor, manipularea lor în zonele de înregistrare şi sortare, sortarea, pregãtirea acestora pentru plecare, încãrcarea şi descãrcarea lor de pe mijloacele de transport de la aeronavã la zona de sortare şi invers;
6. asigurã orice fel de operaţiune privind tratamentul mãrfurilor şi al poştei, manipulare, transport, stocare la export, tranzit şi import, inclusiv în ceea ce priveşte prelucrarea documentelor de însoţire, organizarea procedurilor de vãmuire şi implementarea oricãror proceduri de securitate în acord cu transportatorul sau impuse de circumstanţe;
7. asigurã activitatea de escalã a aeronavelor, cuprinzând însoţirea şi dirijarea aeronavei la sol, la sosire şi la plecare; asistarea aeronavei la plecare; furnizarea şi operarea mijloacelor necesare; organizarea comunicaţiilor între aeronavã şi sol; încãrcarea şi descãrcarea aeronavei, inclusiv aprovizionarea şi operarea mijloacelor corespunzãtoare, ca şi transportul echipajului şi al pasagerilor între aeronavã şi terminal; furnizarea şi operarea unitãţilor pentru alimentarea, aprovizionarea şi pornirea aeronavei; organizarea mãsurilor de siguranţã împotriva focului şi altor riscuri, ca şi furnizarea şi operarea mijloacelor necesare; mişcarea aeronavei la sol, la sosire şi la plecare, precum şi furnizarea şi operarea mijloacelor corespunzãtoare; curãţarea interioarã şi exterioarã a aeronavei, servicii de toaletã şi apã; rãcorirea şi încãlzirea cabinei; îndepãrtarea zãpezii şi a gheţii, dezgheţarea aeronavei;
8. asigurã organizarea şi efectuarea operaţiunilor de alimentare cu combustibil, stocarea combustibililor, controlul calitãţii combustibililor, alimentarea cu ulei şi cu alte fluide;
9. asigurã organizarea şi executarea transportului echipajului, pasagerilor, bagajelor, mãrfurilor şi al poştei între aeroporturi şi orice alt punct; precum şi orice alt transport cerut de transportator;
10. asigurã organizarea şi executarea transportului, încãrcãrii şi descãrcãrii din avion a mâncãrii şi bãuturii, depozitarea mâncãrii, bãuturilor şi echipamentului necesar preparãrii lor, curãţarea acestui echipament;
11. asigurã organizarea şi executarea de activitãţi şi servicii cu specific aeroportuar;
12. asigurã datele de informare aeronauticã internã şi internaţionalã cu privire la starea şi funcţionarea sectoarelor şi a mijloacelor care concurã la activitatea aeroportuarã;
13. organizeazã activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor specificã domeniului aeroportuar, potrivit normelor interne şi internaţionale;
14. organizeazã şi coordoneazã elaborarea procedurilor de înştiinţare şi scoatere a personalului în situaţii deosebite şi stabileşte mijloacele de alarmare;
15. participã la planurile de acţiune privind alarmarea, cãutarea şi salvarea aeronavelor aflate în dificultate;
16. organizeazã şi executã controlul tehnic periodic în vederea omologãrii infrastructurii, instalaţiilor şi a echipamentelor proprii, obţinerii certificatelor de exploatare sau prelungirii duratei lor de valabilitate;
17. asigurã organizarea şi efectuarea controlului medical al personalului aeroportului şi intervenţia de urgenţã în aeroport; asigurã, contra cost, asistenţã medicalã personalului companiilor aeriene, agenţilor economici, precum şi servicii pentru respectarea normelor igienico-sanitare, conform reglementãrilor în vigoare;
18. asigurã respectarea disciplinei muncii în desfãşurarea activitãţilor aeroportuare, a atribuţiilor de serviciu şi a celorlalte prevederi legale de cãtre întregul personal aeroportuar şi sancţioneazã abaterile constatate;
19. asigurã coordonarea întregii activitãţi aeroportuare desfãşurate în spaţiul aeroportuar. Elaboreazã norme, normative, regulamente şi instrucţiuni pentru întreaga activitate aeroportuarã, urmãreşte aplicarea acestora şi sancţioneazã abaterile constatate. Încheie regulamente-cadru cu organele statului şi cu agenţii economici implicaţi în activitatea aeroportuarã, pentru stabilirea obligaţiilor, responsabilitãţilor şi a modului comun de acţiune;
20. în cadrul obiectului de activitate îşi poate diversifica serviciile în scopul creşterii veniturilor şi al satisfacerii cererii activitãţii aeroportuare;
21. deţine, utilizeazã şi depoziteazã, în condiţile legii, materiale pirotehnice, rachete, armament, muniţie de vânãtoare, armament cu aer comprimat şi seringi pentru tranchilizarea animalelor.
III. În domeniul securitãţii aeronautice:
Compania rãspunde de stabilirea şi aplicarea mãsurilor de securitate declarate prin programul de securitate al Companiei în scopul prevenirii actelor de intervenţie ilicitã pe aeroport şi, în acest sens:
1. elaboreazã, aplicã şi menţine un program de securitate al Companiei, aprobat de autoritatea de stat pentru securitate aeronauticã, în conformitate cu Programul Naţional de Securitate Aeronauticã;
2. elaboreazã reglementãri, instrucţiuni şi proceduri de securitate, urmãreşte aplicarea acestora şi sancţioneazã abaterile; elibereazã documente de acces în Companie şi gestioneazã activitatea de control al accesului;
3. stabileşte un comitet de securitate al Companiei şi desemneazã un şef al securitãţii Companiei, care sã coordoneze aplicarea mãsurilor şi procedurilor revãzute în Programul de Securitate al Companiei;
4. coordoneazã operativ activitatea de securitate aeronauticã de pe aeroporturi, inclusiv activitatea celorlalte componente ale sistemului de securitate, care nu sunt în subordinea administrativã a Companiei, conform reglementãrilor în vigoare;
5. organizeazã şi menţine o structurã funcţionalã a sistemului de securitate aeronauticã, în funcţie de importanţa, mãrimea şi vulnerabilitatea activitãţii aeroportuare;
6. asigurã selecţionarea şi pregãtirea personalului propriu cu atribuţii în domeniul securitãţii aeronautice, în conformitate cu cerinţele Programului Naţional de Securitate Aeronauticã şi Programului Naţional de Pregãtire în domeniul Securitãţii Aeronautice;
7. asigurã integrarea cerinţelor securitãţii aeronautice în proiectele de autorizare a lucrãrilor de construire şi verificã respectarea acestor cerinţe la recepţia lucrãrilor de construire, facilitãţilor noi sau care urmeazã sã fie modificate în vederea extinderii sau modernizãrii;
8. asigurã aplicarea şi urmãreşte respectarea dispoziţiilor şi reglementãrilor emise de autoritatea de stat în domeniul securitãţii aeronautice;
9. elaboreazã, implementeazã şi menţine la zi Programul de control intern al calitãţii, pentru a asigura implementarea efectivã şi eficientã a mãsurilor de securitate;
10. elibereazã licenţe de lucru în perimetrele aeroportuare numai organizaţiilor care aplicã programul de securitate aprobat;
11. întocmeşte şi pune în aplicare, la termenele stabilite, planul de acţiuni corective pentru deficienţele semnalate cu ocazia activitãţilor de control.
IV. În domeniul economico-financiar:
1. realizeazã programarea şi executarea activitãţii economico-financiare, întocmeşte bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale, urmãreşte executarea acestora conform legislaţiei în vigoare;
2. elaboreazã programul sãu de dezvoltare şi modernizare, solicitã acordarea de alocaţii bugetare şi de alte surse prevãzute de lege pentru finanţare, urmãreşte elaborarea şi avizarea legalã a documentaţiei tehnice de execuţie şi realizarea obiectivelor programate;
3. pregãteşte documentele necesare şi fundamenteazã cheltuielile de administrare şi exploatare pentru stabilirea, conform legii, a tarifelor şi redevenţelor în lei şi în valutã pentru toate prestaţiile efectuate conform obiectului sãu de activitate;
4. efectueazã prestaţii legate de transportul aerian, respectiv comercializarea produselor în condiţiile legii, catering, transport terestru în continuarea transportului aerian, servicii hoteliere, comercializarea echipamentelor şi utilajelor specifice activitãţii aeroportuare şi a pieselor de schimb aferente;
5. identificã şi exploateazã toate sursele de venituri pentru eficientizarea activitãţii pe care o desfãşoarã;
6. efectueazã operaţiuni de comerţ exterior şi de marketing, potrivit legii;
7. se poate afilia la organe şi organisme internaţionale din domeniul sãu de activitate şi poate participa la seminariile şi conferinţele organizate;
8. fundamenteazã politica de credite şi a altor surse de finanţare a sa;
9. asigurã patrimoniul şi activitatea aeroportului prin agenţi economici specializaţi în acest domeniu;
10. încheie contracte de prestãri de servicii, închiriere, antreprizã, asistenţã tehnicã, consultanţã, asigurãri, asociere etc. pentru realizarea obiectului sãu de activitate, cu parteneri din ţarã şi din strãinãtate;
11. încheie contracte de închiriere, concesiune şi subconcesiune, în condiţiile legii, pentru utilizarea terenurilor, infrastructurii instalaţiilor şi echipamentelor aeroportuare, în scopul realizãrii obiectului sãu de activitate, în condiţiile legii;
12. achiziţioneazã terenuri noi pentru dezvoltarea şi modernizarea platformei aeroportuare.

CAP. III
Capitalul social, acţiunile

ART. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social iniţial al Companiei este de 143.772.150 lei şi se constituie prin preluarea capitalului social al Companiei Naţionale "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A., precum şi al Societãţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A., conform raportãrilor contabile întocmite la data de 31 decembrie 2006 şi actualizate potrivit prevederilor legale.
(2) Capitalul social iniţial este împãrţit în 14.377.215 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominalã de 10 lei.
(3) Capitalul social iniţial este deţinut dupã cum urmeazã:
a) 115.017.720 lei de cãtre statul român, reprezentat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
b) 28.754.430 lei de cãtre Fondul Proprietatea.
(4) Compania poate fi privatizatã, în condiţiile legii, statul român pãstrând pachetul majoritar.
ART. 8
Majorarea sau reducerea capitalului social
(1) Capitalul social poate fi majorat sau redus pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(2) Capitalul social poate fi redus prin:
a) micşorarea numãrului de acţiuni;
b) reducerea valorii nominale a acţiunilor;
c) dobândirea propriilor acţiuni, urmatã de anularea lor.
(3) Capitalul social mai poate fi redus, atunci când reducerea nu este motivatã de pierderi, prin:
a) scutirea totalã sau parţialã a acţionarilor de vãrsãmintele datorate;
b) restituirea cãtre acţionari a unei cote-pãrţi din aporturi, proporţionalã cu reducerea capitalului social şi calculatã egal pentru fiecare acţiune sau parte socialã;
c) alte procedee prevãzute de lege.
(4) Reducerea capitalului social se va putea face numai dupã 2 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor.
(5) Capitalul social poate fi majorat prin:
a) subscriere de noi aporturi la capital, în numerar şi/sau în naturã;
b) încorporarea rezervelor, cu excepţia rezervelor legale, precum şi a profitului şi primelor de emisiune, în condiţiile legii;
c) compensarea unor creanţe lichide şi exigibile asupra Companiei cu acţiuni ale acesteia, în condiţiile legii;
d) alte surse stabilite de adunarea generalã a acţionarilor ori de cãtre consiliul de administraţie, dupã caz, potrivit legii.
(6) Hotãrârea adunãrii generale pentru majorarea capitalului social se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, acordându-se pentru exerciţiul dreptului de preferinţã un termen de cel puţin o lunã, cu începere din ziua publicãrii.
ART. 9
Acţiunile
(1) Adunarea generalã a acţionarilor va decide forma şi data la care vor fi imprimate titlurile individuale ori cumulative, care atestã calitatea de acţionar.
(2) Titlurile menţionate în alineatul precedent vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
(3) Acţiunile sau, dupã caz, titlurile cumulative vor purta numerele de ordine, timbrul sec al Companiei, semnãtura preşedintelui consiliului de administraţie şi a unui membru al acestuia.
(4) Compania va ţine evidenţa acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de cãtre preşedintele consiliului de administraţie, care se pãstreazã la sediul Companiei.
(5) Persoanele fizice sau juridice, române sau strãine, vor putea deţine acţiuni la Companie, fãrã a fi afectatã poziţia statului de acţionar majoritar.
ART. 10
Obligaţiuni
Compania poate emite obligaţiuni în condiţiile legii.
ART. 11
Drepturi şi obligaţii decurgând din deţinerea de acţiuni
(1) Acţiunile subscrise şi vãrsate de acţionari, potrivit legii, conferã acestora dreptul la vot în adunarea generalã a acţionarilor, dreptul de a alege şi de a fi aleşi în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut şi dispoziţiilor legale, şi orice alte drepturi prevãzute în statut.
(2) Deţinerea de acţiuni implicã adeziunea de drept la statut.
(3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmeazã acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Când o acţiune nominativã devine proprietatea mai multor persoane, nu se va înscrie transmiterea decât în condiţiile în care acestea desemneazã un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultând din acţiuni.
(5) Când o acţiune este proprietatea indivizã a mai multor persoane, acestea sunt rãspunzãtoare, în mod solidar, pentru efectuarea vãrsãmintelor datorate.
(6) Obligaţiile Companiei sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar acţionarii rãspund în limita valorii acţiunilor pe care le deţin.
(7) Patrimoniul Companiei nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor.
(8) Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra pãrţii din profitul Companiei ce i se va repartiza de cãtre adunarea generalã a acţionarilor sau asupra cotei-pã rţi cuvenite acestuia la lichidarea aeroportului, efectuatã în condiţiile prezentului statut.
ART. 12
Cesiunea acţiunilor
(1) Acţiunile sunt indivizibile în orice raporturi cu Compania, care nu recunoaşte pentru fiecare acţiune decât un singur proprietar.
(2) Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari sau terţi se poate face în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege.
ART. 13
Pierderea acţiunilor
În cazul pierderii uneia sau mai multor acţiuni, proprietarul va trebui sã anunţe Consiliul de administraţie al Companiei şi sã facã public faptul prin presã. Dupã 6 luni de la publicarea pierderii acţiunilor acţionarul va putea obţine un duplicat al acestora.

CAP. IV
Adunarea generalã a acţionarilor

ART. 14
Componenţã şi atribuţii
(1) Adunarea generalã a acţionarilor este organul de conducere al Companiei, care decide asupra activitãţii acestuia şi asupra politicii lui economice.
(2) Interesele capitalului de stat în adunarea generalã a acţionarilor vor fi reprezentate de împuterniciţii mandataţi de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, unul dintre aceştia fiind numit la propunerea Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Adunarea generalã a acţionarilor se întruneşte în şedinţe ordinare şi extraordinare.
(4) În prima şedinţã a adunãrii generale a acţionarilor se stabileşte regulamentul de funcţionare a acesteia.
(5) Pentru activitatea depusã, împuterniciţii mandataţi sã reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generalã a acţionarilor vor beneficia de o indemnizaţie stabilitã prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(6) Adunarea generalã ordinarã a acţionarilor are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) aprobã structura organizatoricã şi funcţionalã a Companiei, precum şi numãrul de posturi;
b) stabileşte competenţele şi rãspunderile consiliului de administraţie, stabileşte remuneraţia membrilor consiliului de administraţie;
c) aprobã programele de activitate şi bugetul de venituri şi cheltuieli ale Companiei, în condiţiile legii;
d) examineazã, aprobã sau modificã situaţiile financiare anuale ale Companiei, dupã analizarea raportului consiliului de administraţie, precum şi al auditorului financiar, şi aprobã repartizarea profitului între acţionari;
e) hotãrãşte cu privire la executarea de reparaţii capitale şi la realizarea de investiţii noi;
f) hotãrãşte cu privire la acţionarea în justiţie a directorului general şi a membrilor consiliului de administraţie pentru pagubele pricinuite Companiei;
g) hotãrãşte gajarea, închirierea sau desfiinţarea uneia sau mai multora dintre unitãţile Companiei;
h) hotãrãşte în orice alte probleme privind Compania, care intrã în competenţa adunãrii generale ordinare a acţionarilor, potrivit legii şi prezentului statut.
(7) Adunarea generalã extraordinarã a acţionarilor are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi la acordarea de garanţii;
b) hotãrãşte cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora, precum şi la cesiunea acţiunilor;
c) hotãrãşte reducerea capitalului social sau reîntregirea sa prin emisiune de noi acţiuni;
d) hotãrãşte cu privire la modificarea statutului;
e) hotãrãşte cu privire la fuziunea, divizarea sau dizolvarea şi lichidarea Companiei, la înfiinţarea de sucursale sau filiale, precum şi la asocierea acesteia cu terţe persoane fizice sau juridice pentru formarea de asociaţii sau societãţi cu sau fãrã personalitate juridicã;
f) hotãrãşte schimbarea formei juridice a Companiei;
g) aprobã conversia acţiunilor dintr-o categorie în alta;
h) aprobã conversia unei categorii de obligaţiuni în altã categorie sau în acţiuni;
i) aprobã emisiunea de obligaţiuni;
j) hotãrãşte cu privire la modificarea obiectului de activitate al Companiei;
k) adoptã orice altã modificare a actului constitutiv sau oricare altã hotãrâre care intrã în competenţa adunãrii generale extraordinare a acţionarilor, potrivit legii şi prezentului statut.
ART. 15
Convocarea adunãrii generale a acţionarilor
(1) Adunarea generalã ordinarã a acţionarilor se convoacã cel puţin o datã pe an, în termen de maximum 5 luni de la încheierea exerciţiului financiar, pentru examinarea situaţiilor financiare anuale pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului pe anul urmãtor.
(2) Adunarea generalã ordinarã a acţionarilor se convoacã de cãtre consiliul de administraţie.
(3) Adunarea generalã extraordinarã a acţionarilor va fi convocatã de cãtre consiliul de administraţie, ori de câte ori este necesar, la solicitarea acţionarului care deţine poziţia de control sau la cererea deţinãtorilor a cel puţin 5% din capitalul social.
(4) În toate cazurile, adunarea generalã a acţionarilor va fi convocatã cu cel puţin 30 de zile înainte, termen care curge de la transmiterea scrisorii de recomandare. Convocarea se va face prin scrisoare recomandatã transmisã fiecãrui deţinãtor de acţiuni la ultima adresã înregistratã în registrul acţionarilor.
(5) Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii generale a acţionarilor, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea explicitã a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterii acesteia. Când în ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sã cuprindã textul integral al propunerilor.
(6) Şedinţele adunãrilor generale ale acţionarilor vor avea loc la sediul Companiei sau în orice alt loc specificat în convocare.
(7) Au dreptul de a cere introducerea unor noi puncte pe ordinea de zi unul sau mai mulţi acţionari reprezentând, individual sau împreunã, cel puţin 5% din capitalul social. Cererile se înainteazã consiliului de administraţie în cel mult 15 zile de la publicarea convocãrii, în vederea publicãrii şi aducerii acestora la cunoştinţã celorlalţi acţionari. În cazul în care pe ordinea de zi figureazã numirea administratorilor şi acţionarii doresc sã formuleze propuneri de candidaturi, în cerere vor fi incluse informaţii cu privire la numele, localitatea de domiciliu şi calificarea profesionalã ale persoanelor propuse pentru funcţiile respective. Ordinea de zi completatã cu punctele propuse de acţionari, ulterior convocãrii, trebuie publicatã cu îndeplinirea cerinţelor prevãzute de lege şi/sau de prezentul statut pentru convocarea adunãrii generale, cu cel puţin 10 zile înaintea adunãrii generale, la data menţionatã în convocatorul iniţial.
(8) Situaţiile financiare anuale, raportul anual al consiliului de administraţie, precum şi propunerea cu privire la distribuirea de dividende se pun la dispoziţia acţionarilor la sediul societãţii, de la data convocãrii adunãrii generale. La cerere, acţionarilor li se vor elibera copii de pe aceste documente. Sumele percepute pentru eliberarea de copii nu pot depãşi costurile administrative implicate de furnizarea acestora.
(9) Membrii consiliului de administraţie al Companiei pot participa la adunãrile generale ale acţionarilor în calitate de invitaţi.
ART. 16
Organizarea adunãrii generale a acţionarilor
(1) Adunarea generalã ordinarã a acţionarilor este constituitã valabil şi poate lua hotãrâri, dacã la prima convocare acţionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin douã treimi din numãrul total de drepturi de vot, iar la a doua convocare, indiferent de cvorumul întrunit. Hotãrârile se iau cu majoritatea voturilor exprimate.
(2) Adunarea generalã extraordinarã a acţionarilor este constituitã valabil şi poate lua hotãrâri, dacã la prima convocare acţionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin trei pãtrimi din numãrul total de drepturi de vot, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin jumãtate din numãrul total de drepturi de vot. La prima adunare hotãrârile se iau cu votul unui numãr de acţionari, care sunt reprezentaţi în aceasta, ce deţin cel puţin jumãtate din capitalul social, iar la a doua adunare, cu votul unui numãr de acţionari, care sunt reprezentaţi în aceasta, ce deţin cel puţin o treime din capitalul social.
(3) Şedinţele adunãrii generale a acţionarilor sunt conduse de cãtre preşedintele consiliului de administraţie sau, în lipsa acestuia, de cãtre o persoanã desemnatã pentru a-l înlocui. În perioada în care statul este acţionar unic, şedinţele adunãrilor generale ale acţionarilor vor fi conduse de cãtre un membru ales de acestea.
(4) Adunarea generalã a acţionarilor va desemna un secretar care va verifica îndeplinirea tuturor formalitãţilor cerute de lege şi de statut pentru desfãşurarea şedinţei. Secretarul întocmeşte procesul-verbal al şedinţei adunãrii generale a acţionarilor, care va fi consemnat într-un registru special, sigilat şi parafat, ţinut prin grija administratorilor.
(5) Procesul-verbal al adunãrii generale a acţionarilor trebuie sã conţinã menţiuni privind formalitãţile de convocare, locul, ora, data şedinţei, reprezentanţii acţionarilor, rezumatul problemelor puse în discuţie şi hotãrârile luate. Documentele referitoare la acestea, precum şi listele de prezenţã a acţionarilor vor constitui anexe ale procesului-verbal de şedinţã.
(6) Procesul-verbal va fi semnat de cãtre persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
ART. 17
Exercitarea drepturilor de vot în adunarea generalã a acţionarilor
(1) Hotãrârile adunãrii generale a acţionarilor se iau, de regulã, prin vot deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru luarea hotãrârilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
(3) Hotãrârile adunãrii generale a acţionarilor sunt obligatorii chiar şi pentru acţionarii absenţi ori nereprezentaţi sau care au votat împotrivã.
(4) Hotãrârile adunãrii generale a acţionarilor vor fi depuse în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului, pentru a fi menţionate, în extras, în registru şi publicate în Monitorul Oficial al României. Ele nu vor putea fi executate înainte de ducerea la îndeplinire a formalitãţilor de mai sus şi, dupã caz, a oricãror alte cerinţe prevãzute de lege.
(5) Acţionarii care nu sunt de acord cu hotãrârile luate de adunãrile generale ale acţionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, a sediului sau a formei juridice a Companiei au dreptul de a se retrage din aceasta şi de a obţine contravaloarea acţiunilor pe care le posedã, conform prevederilor legale.

CAP. V
Consiliul de administraţie

ART. 18
Organizare şi funcţionare
(1) Compania este administratã de un consiliu de administraţie compus din 7-9 administratori, dupã cum urmeazã:
- preşedintele consiliului de administraţie, care îndeplineşte şi funcţia de director general al Companiei;
- un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
- reprezentanţi din Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, specialişti în domeniile de activitate ale Companiei.
(2) Membrii consiliului de administraţie, precum şi preşedintele acestuia trebuie sã îndeplineascã, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) sã aibã capacitatea deplinã de exerciţiu;
b) sã nu fie în situaţia de incompatibilitate conform prevederilor legale în vigoare.
(3) Membrii consiliului de administraţie al Companiei sunt aleşi de cãtre adunarea generalã a acţionarilor. În perioada în care statul deţine pachetul majoritar de acţiuni, membrii consiliului de administraţie şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(4) Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul Companiei lunar şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul administratorilor. Şedinţele ordinare se anunţã tuturor membrilor consiliului de administraţie cu cel puţin 7 zile înainte de ţinerea lor, prin grija secretarului. Modificarea datei se transmite cu cel puţin 24 de ore înainte. Ordinea de zi şi materialele destinate a fi discutate în şedinţele ordinare se elaboreazã în scris şi se depun la secretariatul consiliului de administraţie, astfel încât sã poatã fi transmise tuturor membrilor cu cel puţin 7 zile înainte de data ţinerii şedinţei.
(5) Şedinţa este prezidatã de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de un membru al consiliului, delegat de preşedinte.
(6) Secretariatul va fi asigurat de o persoanã care va fi numitã de preşedintele consiliului de administraţie. Secretarul consiliului de administraţie întocmeşte şi pãstreazã dosarele şedinţelor, care trebuie sã conţinã:
- procesul-verbal al şedinţei;
- ordinea de zi, materialele scrise şi documentare pentru şedinţã;
- stenograma sau materialele de înregistrare a lucrãrilor şedinţei, dacã au existat;
- hotãrârile adoptate, cu lista persoanelor cãrora le-au fost difuzate.
Înainte de începerea şedinţei consiliului de administraţie, secretarul acestuia prezintã preşedintelui sau persoanei care urmeazã sã conducã lucrãrile şedinţei o notã cuprinzând:
- situaţia îndeplinirii hotãrârilor şi sarcinilor cu termene de rezolvare stabilite în şedinţele anterioare;
- numele membrilor consiliului de administraţie care au anunţat cã nu pot participa la şedinţa respectivã şi motivele, dacã se cunosc.
Secretarul consiliului de administraţie ţine un registru unic de înregistrare şi numerotare a hotãrârilor consiliului de administraţie al Companiei şi urmãreşte permanent stadiul îndeplinirii lor. Numerotarea hotãrârilor consiliului de administraţie se face în ordinea adoptãrii lor, anual.
(7) La lucrãrile consiliului de administraţie pot participa ca invitaţi delegaţi ai unor agenţi economici şi instituţii cu care Compania are relaţii în activitatea pe care o desfãşoarã, precum şi specialişti ai acestuia şi reprezentanţi ai sindicatelor.
(8) În situaţia în care se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, va fi numit un nou membru; durata pentru care un membru al consiliului de administraţie este numit pe un post vacant va fi egalã cu perioada care a rãmas pânã la expirarea mandatului predecesorului sãu.
(9) Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite.
(10) Şedinţele consiliului de administraţie se ţin în prezenţa a cel puţin douã treimi din totalul membrilor consiliului de administraţie. Hotãrârile consiliului de administraţie se adoptã prin vot deschis. La cererea a douã treimi din numãrul membrilor prezenţi se poate stabili ca o anumitã hotãrâre sã fie adoptatã prin vot secret. Hotãrârile consiliului de administraţie se iau cu majoritate simplã de voturi. Votul preşedintelui, la adoptarea hotãrârilor, este egal cu al fiecãrui membru al consiliului de administraţie. În caz de egalitate, votul sãu este decisiv.
(11) Dezbaterile se consemneazã într-un proces-verbal, în baza cãruia se redacteazã hotãrârea consiliului de administraţie. Procesul-verbal al şedinţei trebuie sã cuprindã, în mod obligatoriu, urmãtoarele:
- data ţinerii şedinţei;
- felul şedinţei (ordinarã sau extraordinarã);
- membrii consiliului de administraţie care sunt prezenţi;
- membrii consiliului de administraţie care sunt absenţi (motivele);
- prezentarea unor invitaţi (numele, prenumele şi calitatea), cu consemnarea punctelor din ordinea de zi la a cãror dezbatere au fost invitaţi;
- prezentarea unor reprezentanţi ai sindicatelor sau ai salariaţilor (nume, prenume), dacã participã, cu consemnarea punctelor din ordinea de zi la care trebuie sã participe;
- ordinea de zi propusã şi adoptatã;
- problemele discutate, în ordinea dezbaterilor cu menţionarea obiecţiilor şi a propunerilor deosebite;
- hotãrârile adoptate, felul voturilor, nominalizarea membrilor consiliului de administraţie care s-au abţinut sau care au fost împotriva acestor hotãrâri, cu consemnarea obiecţiilor;
- data urmãtoarei şedinţe a consiliului de administraţie, dacã a fost hotãrâtã.
(12) Procesul-verbal este semnat de membrii prezenţi la şedinţa consiliului de administraţie şi de secretar.
(13) Hotãrârea consiliului de administraţie este semnatã de preşedintele consiliului de administraţie şi de secretari.
(14) Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi pe o perioadã de 4 ani, putând fi reînvestiţi, şi îşi pãstreazã calitatea de angajat la unitatea sau la instituţia de la care provin, cu toate drepturile şi obligaţiile ce derivã din aceastã calitate.
(15) Pentru activitatea depusã în consiliul de administraţie, membrii acestuia primesc o indemnizaţie, al cãrei cuantum se stabileşte de adunarea generalã a acţionarilor în conformitate cu prevederile legale.
(16) Membrii consiliului de administraţie rãspund individual sau solidar, dupã caz, faţã de Companie pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la prevederile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greşelile în administrarea acestuia. În astfel de situaţii, ei vor putea fi revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(17) Membrii consiliului de administraţie vor putea lua decizii legate de administrarea Companiei, în limita drepturilor ce li se conferã prin lege şi prin prezentul statut.
(18) Conducerea operativã a Companiei va fi asiguratã de cãtre directorul general împreunã cu directorii executivi.
(19) Preşedintele consiliului de administraţie este obligat sã punã la dispoziţie acţionarilor, la cererea acestora, documentele privind activitatea Companiei.
(20) Preşedintele şi membrii consiliului de administraţie, cu avizul prealabil al adunãrii generale a acţionarilor, vor putea exercita funcţii pentru care se acordã sau nu drepturi salariale într-o altã societate comercialã, exceptând societãţile comerciale la care Compania deţine poziţia de control sau majoritarã.
ART. 19
Atribuţiile consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii şi competenţe:
- aprobã regulamentul propriu de organizare şi funcţionare;
- analizeazã şi prezintã spre avizare adunãrii generale a acţionarilor strategia de dezvoltare, modernizare, restructurare şi retehnologizare a Companiei;
- avizeazã structura organizatoricã şi funcţionalã a Companiei şi numãrul de posturi;
- aprobã normativul de constituire a compartimentelor funcţionale şi de producţie;
- aprobã statul de funcţii şi structura personalului, corespunzãtor necesitãţilor activitãţii Companiei;
- avizeazã propunerile cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, filiale, reprezentanţe, agenţii, birouri şi altele asemenea, în ţarã şi în strãinãtate, precum şi cu privire la participarea la constituirea de noi persoane juridice sau asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
- convoacã adunarea generalã a acţionarilor ori de câte ori este nevoie;
- aprobã structura personalului pentru agenţiile din ţarã ale Companiei, precum şi propunerile nominale pentru personalul detaşat la agenţiile din strãinãtate;
- avizeazã proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli;
- avizeazã situaţiile financiare anuale ale Companiei, pe care le înainteazã spre aprobare adunãrii generale a acţionarilor;
- aprobã, potrivit competenţelor stabilite, investiţiile ce urmeazã a fi realizate de Companie din surse proprii şi surse atrase, în condiţiile legii;
- analizeazã şi aprobã rapoartele periodice privind realizarea indicatorilor aprobaţi prin bugetul de venituri şi cheltuieli pe bazã de balanţã de verificare şi aprobã mãsurile pentru desfãşurarea activitãţii Companiei în condiţii care sã asigure echilibrul bugetului de venituri şi cheltuieli;
- aprobã sistemul de salarizare a personalului angajat, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege şi a fondului de salarii prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli, şi aprobã componenţa şi mandatul comisiei de negociere a contractului colectiv de muncã;
- aprobã contractul colectiv de muncã negociat cu reprezentanţii salariaţilor, potrivit legii;
- aprobã volumul creditelor bancare curente, al creditelor comerciale şi al garanţiilor ce urmeazã a fi contractate de Companie, în limita mandatului acordat de adunarea generalã a acţionarilor;
- aprobã sau propune, dupã caz, modificãri în volumul fondului de rezervã;
- avizeazã propunerile de majorare sau diminuare a patrimoniului Companiei, în condiţiile legii;
- aprobã, potrivit legii, rapoartele periodice ale compartimentelor de control din cadrul Companiei;
- avizeazã prezentarea de cãtre conducerea Companiei la Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului a propunerilor de acte normative şi de modificãri ale celor existente pentru a fi supuse aprobãrii potrivit legii;
- avizeazã vânzarea de clãdiri, spaţii şi terenuri ale Companiei sau aprobã închirierea acestora;
- avizeazã şi propune spre aprobare adunãrii generale a acţionarilor înstrãinarea bunurilor imobile aparţinând Companiei, în condiţiile stabilite de lege;
- aprobã elementele de fundamentare a cheltuielilor de administrare şi exploatare ale Companiei şi stabileşte preţurile şi tarifele pentru prestaţiile efectuate;
- aprobã criteriile de diferenţiere a preţurilor şi tarifelor serviciilor pentru care este prevãzutã încadrarea în limite de bazã, de volum şi complexitate;
- aprobã scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe şi valorificarea acestora prin vânzare sau casare potrivit prevederilor legale în vigoare;
- aprobã regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale Companiei;
- aprobã valoarea actualizatã a mijloacelor fixe dobândite cu titlu gratuit de Companie, estimate la înscrierea lor în activ pe baza propunerilor fãcute de specialiştii acestuia;
- aprobã propunerile de declasare şi casare a unor bunuri materiale, altele decât mijloacele fixe existente în patrimoniul Companiei;
- aprobã programul de lucru al Companiei;
- analizeazã şi hotãrãşte, potrivit competenţelor sale, asupra propunerilor, cererilor şi contestaţiilor salariaţilor Companiei;
- analizeazã activitatea contractualã a Companiei;
- stabileşte indemnizaţia secretarului consiliului de administraţie;
- hotãrãşte asupra invitãrii reprezentanţilor salariaţilor la şedinţele consiliului de administraţie, atunci când se dezbat probleme de interes profesional, economic, social sau cultural, şi stabileşte numãrul acestora;
- numeşte directorii executivi, la propunerea directorului general;
- aprobã regulamentul intern;
- întocmeşte şi transmite Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pentru a fi preluat în bugetul de stat anual, la termenele prevãzute de lege, necesarul resurselor financiare ce urmeazã a fi asigurate de la bugetul de stat, în completarea surselor proprii, a surselor atrase şi a creditelor contractate de Companie pentru finanţarea programelor de investiţii ale Companiei, precum şi a surselor de la bugetul de stat, necesare finanţãrii programelor de investiţii aferente bunurilor publice;
- stabileşte necesarul resurselor financiare ce urmeazã a fi asigurate de la bugetul de stat pentru rambursarea ratelor scadente, plata dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente creditelor externe şi interne contractate pentru finanţarea programelor de investiţii ale Companiei;
- îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite conform legii.

CAP. VI
Atribuţiile directorului general

ART. 20
(1) Directorul general conduce activitatea curentã a Companiei, în scopul realizãrii obiectului de activitate şi al îndeplinirii hotãrârilor consiliului de administraţie şi ale adunãrii generale a acţionarilor. Pentru aceasta directorul general emite decizii. Directorul general raporteazã consiliului de administraţie despre principalele mãsuri şi decizii luate în perioada dintre douã şedinţe ale consiliului de administraţie. Directorul general are urmãtoarele atribuţii şi competenţe:
- angajeazã Compania în raporturile cu persoane juridice şi fizice, române sau strãine, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale;
- reprezintã Compania în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice române, cu organismele şi organizaţiile internaţionale la care acesta a aderat, cu alte aeroporturi române sau din alte state, precum şi cu companii aeriene;
- aprobã mandatul delegaţilor Companiei, care participã la negocierea unor contracte interne sau externe, la reuniuni sau la conferinţe interne sau internaţionale;
- propune consiliului de administraţie spre aprobare numirea şi revocarea directorilor executivi ai Companiei;
- angajeazã şi concediazã personalul Companiei, în condiţiile legii;
- propune consiliului de administraţie spre aprobare personalul nominalizat pentru ocuparea posturilor de la agenţiile, filialele, birourile din ţarã şi din strãinãtate;
- aprobã redistribuirea posturilor vacante în cadrul compartimentelor funcţionale ale Companiei, fãrã a depãşi numãrul de personal aprobat;
- negociazã şi semneazã contractele individuale de muncã pentru salariaţii Companiei;
- organizeazã, urmãreşte şi rãspunde de îndeplinirea: bugetului de venituri şi cheltuieli; programului de investiţii; programului de retehnologizare; programului de reparaţii; programului de achiziţionare a materialelor, echipamentelor, pieselor; programului de lucru şi a programului de restructurare;
- coordoneazã administrarea şi exploatarea eficientã, în condiţiile legii, a întregului patrimoniu al Companiei;
- stabileşte relaţiile funcţionale şi de cooperare în structura organizatoricã aprobatã;
- urmãreşte operativ îndeplinirea mãsurilor necesare pentru realizarea obiectivelor stabilite de cãtre consiliul de administraţie;
- semneazã în numele Companiei contractul colectiv de muncã şi asigurã îndeplinirea angajamentelor acestuia decurgând din contract;
- aprobã premiile, ajutoarele materiale şi sporurile salariale care revin angajaţilor prin lege, potrivit contractului colectiv de muncã;
- rezolvã, în limitele competenţelor legale, cererile şi sesizãrile salariaţilor Companiei, precum şi ale altor persoane care se adreseazã acestuia.
(2) Directorul general îndeplineşte orice alte atribuţii sau sarcini care le revin prin lege sau prin alte acte normative directorilor sau directorilor generali ai societãţilor comerciale sau care sunt stabilite prin hotãrâri ale consiliului de administraţie sau ale adunãrii generale a acţionarilor.
(3) În activitatea sa, directorul general este ajutat de unul sau mai mulţi directori generali adjuncţi, cãrora le poate delega o parte din atribuţiile sale.

CAP. VII
Activitatea Companiei

ART. 21
Auditarea activitãţii Companiei
(1) Întreaga activitate a Companiei va fi auditatã de un compartiment de audit public intern înfiinţat şi organizat în condiţiile prevãzute de lege.
(2) Situaţiile financiare anuale ale Companiei vor fi auditate de cãtre auditori financiari - persoane fizice sau juridice - în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 22
Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Companiei.
ART. 23
Personalul Companiei
(1) Personalul Companiei se încadreazã în condiţiile legii, pe bazã de concurs sau examen şi/sau selecţie.
(2) Condiţiile de organizare şi de desfãşurare a concursului, examenului şi selecţiei, precum şi condiţiile de angajare se stabilesc prin contractul colectiv de muncã şi prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
(3) Personalul Companiei este supus reglementãrilor specifice emise de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile, precum şi regulamentului intern.
(4) Drepturile şi obligaţiile salariaţilor se stabilesc prin contractul colectiv de muncã.
(5) Directorii executivi ai Companiei sunt numiţi şi revocaţi de consiliul de administraţie.
(6) Plata salariilor şi a impozitelor aferente, a cotelor de asigurãri sociale, precum şi a altor obligaţii faţã de bugetul de stat se va face potrivit legii.
ART. 24
Investiţii noi şi reparaţii capitale
(1) Compania îşi acoperã cheltuielile de exploatare din veniturile proprii. Cheltuielile de capital ale Companiei, aferente patrimoniului propriu, se asigurã din surse proprii, credite bancare şi surse atrase. Finanţarea programelor de investiţii aeroportuare, aprobate de cãtre Guvern pânã la data înfiinţãrii Companiei, se asigurã din surse proprii, credite bancare şi, în completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(2) Crearea de noi bunuri proprietate publicã, dezvoltarea şi modernizarea celor existente în scopul extinderii şi modernizãrii activitãţii Companiei se asigurã integral de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Obiectivele de investiţii respective se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, potrivit legislaţiei în vigoare.
ART. 25
Evidenţa contabilã şi situaţiile financiare
(1) Compania organizeazã şi conduce evidenţa contabilã, potrivit legii.
(2) Situaţiile financiare anuale vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
ART. 26
Calculul şi repartizarea profitului
(1) Profitul Companiei se stabileşte pe baza situaţiilor financiare anuale aprobate de adunarea generalã a acţionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legii.
(2) Profitul Companiei rãmas dupã plata impozitului pe profit se va repartiza conform hotãrârii adunãrii generale a acţionarilor, cu respectarea prevederilor legale specifice.
(3) Din profitul Companiei rãmas dupã plata impozitului pe profit se vor constitui fonduri destinate modernizãrii, cercetãrii şi dezvoltãrii, investiţiilor, precum şi pentru alte destinaţii stabilite de adunarea generalã a acţionarilor în condiţiile legii.
(4) Compania îşi constituie fond de rezervã şi alte fonduri, în condiţiile legii.
(5) Plata dividendelor cuvenite acţionarilor, rezultate dupã constituirea fondurilor prevãzute de lege din profitul net, se face de cãtre Companie, în condiţiile legii, dupã aprobarea situaţiilor financiare anuale de cãtre adunarea generalã a acţionarilor.
(6) În cazul înregistrãrii de pierderi, adunarea generalã a acţionarilor va analiza cauzele şi va hotãrî în consecinţã.
(7) Suportarea pierderilor de cãtre acţionari se va face proporţional cu aportul de capital social şi în limita capitalului social subscris.
(8) Compania poate beneficia de reducerea sau de scutirea de impozite şi taxe, conform prevederilor legale.
ART. 27
Registrele Companiei
Compania ţine toate registrele prevãzute de lege.

CAP. IX
Asocierea, modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii

ART. 28
Asocierea
(1) Compania poate constitui, singurã sau împreunã cu alte persoane juridice, alte societãţi comerciale sau alte persoane juridice, în condiţiile prevãzute de lege şi de prezentul statut. Consiliul de administraţie va aproba mandatul reprezentanţilor Companiei în consiliile de administraţie şi în adunãrile generale ale acţionarilor la societãţile comerciale unde Compania deţine acţiuni.
(2) Compania poate încheia contracte de asociere cu alte persoane juridice, fãrã constituirea de noi persoane juridice, dacã asocierea este destinatã realizãrii scopului şi obiectului sãu de activitate.
(3) Condiţiile de participare a Companiei la constituirea de noi persoane juridice sau la încheierea de contracte de asociere vor fi aprobate de adunarea generalã a acţionarilor.
ART. 29
Modificarea formei juridice
Modificarea formei juridice a Companiei se va putea face numai în temeiul hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor şi cu îndeplinirea tuturor formalitãţilor prevãzute de lege.
ART. 30
Dizolvarea
(1) Dacã consiliul de administraţie constatã cã, în urma unor pierderi, stabilite prin situaţiile financiare anuale aprobate conform legii, activul net al Companiei, determinat ca diferenţã între totalul activelor şi totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai puţin de jumãtate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de îndatã adunarea generalã extraordinarã pentru a decide dacã Compania trebuie sã fie dizolvatã.
(2) Consiliul de administraţie va prezenta adunãrii generale extraordinare întrunite potrivit alin. (1) un raport cu privire la situaţia patrimonialã a Companiei, însoţit de observaţii ale auditorilor interni. Acest raport trebuie depus la sediul Companiei cu cel puţin o sãptãmânã înainte de data adunãrii generale, pentru a putea fi consultat de orice acţionar interesat. În cadrul adunãrii generale extraordinare, consiliul de administraţie îi va informa pe acţionari cu privire la orice fapte relevante survenite dupã redactarea raportului scris.
(3) Dacã adunarea generalã extraordinarã nu hotãrãşte dizolvarea Companiei, atunci societatea este obligatã ca, cel târziu pânã la încheierea exerciţiului financiar ulterior celui în care au fost constatate pierderile, sã procedeze la reducerea capitalului social cu un cuantum cel puţin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve, dacã în acest interval activul net al Companiei nu a fost reconstituit pânã la nivelul unei valori cel puţin egale cu jumãtate din capitalul social.
(4) Capitalul social nu poate fi redus sub minimul legal decât dacã valoarea sa este adusã la un nivel cel puţin egal cu minimul legal prin adoptarea unei hotãrâri de majorare de capital în acelaşi timp cu hotãrârea de reducere a capitalului. În cazul încãlcãrii acestor dispoziţii, orice persoanã interesatã se poate adresa instanţei pentru a cere dizolvarea Companiei. Compania nu va fi dizolvatã dacã, pânã la rãmânerea irevocabilã a hotãrârii judecãtoreşti de dizolvare, capitalul social este adus la valoarea minimului legal prevãzut de prezenta lege.
(5) În cazul neîntrunirii adunãrii generale extraordinare în conformitate cu alin. (1) sau dacã adunarea generalã extraordinarã nu a putut delibera valabil nici în a doua convocare, orice persoanã interesatã se poate adresa instanţei pentru a cere dizolvarea Companiei. Dizolvarea poate fi cerutã şi în cazul în care obligaţia impusã Companiei potrivit alin. (3) nu este respectatã. În oricare dintre aceste cazuri, instanţa poate acorda Companiei un termen ce nu poate depãşi 6 luni pentru regularizarea situaţiei. Compania nu va fi dizolvatã dacã reconstituirea activului net pânã la nivelul unei valori cel puţin egale cu jumãtate din capitalul social are loc pânã în momentul rãmânerii irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti de dizolvare.
(6) În cazul în care Compania are mai puţin de 2 acţionari pe o perioadã mai lungã de 9 luni, orice persoanã interesatã poate solicita instanţei dizolvarea Companiei. Compania nu va fi dizolvatã dacã, pânã la rãmânerea irevocabilã a hotãrârii judecãtoreşti de dizolvare, numãrul minim de acţionari prevãzut de prezentul statut este reconstituit.
(7) Urmãtoarele situaţii duc de asemenea la dizolvarea Companiei:
- imposibilitatea realizãrii obiectului de activitate;
- falimentul;
- la cererea oricãrui acţionar, dacã împrejurãrile de forţã majorã şi consecinţele lor dureazã mai mult de 8 luni, iar adunarea generalã extraordinarã a acţionarilor constatã cã funcţionarea Companiei nu mai este posibilã;
- în orice alte situaţii, pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor luate în unanimitate.
(8) Dizolvarea Companiei trebuie sã fie înscrisã în registrul comerţului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
ART. 31
Lichidarea
(1) În caz de dizolvare, Compania va fi lichidatã.
(2) Lichidarea Companiei şi repartiţia patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.

CAP. X
Dispoziţii finale

ART. 32
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele ale Codului comercial.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016