Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 320 din 8 martie 2006  privind aprobarea Programului national pentru reducerea costurilor cu energia pentru populatie, prin cresterea eficientei energetice si utilizarea energiei regenerabile in anul 2006    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 320 din 8 martie 2006 privind aprobarea Programului national pentru reducerea costurilor cu energia pentru populatie, prin cresterea eficientei energetice si utilizarea energiei regenerabile in anul 2006

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 279 din 28 martie 2006
HOTĂ?RÂRE nr. 320 din 8 martie 2006
privind aprobarea Programului naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficientei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 279 din 28 martie 2006

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Se aproba Programul naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficientei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(2) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei va elabora Regulamentul de selecţie a beneficiarilor cofinantarilor prevãzute în programul menţionat la alin. (1), care se aproba prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
ART. 2
(1) Mãsurile de natura ajutorului de stat prevãzute de prezenta hotãrâre vor fi notificate potrivit <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicatã, şi se vor acorda numai dupã autorizarea acestora de cãtre Consiliul Concurentei.
(2) În cazul actelor administrative emise şi al contractelor administrative încheiate fãrã respectarea obligaţiei prevãzute la alin. (1), Consiliul Concurentei va solicita instanţelor de judecata competente anularea actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul ilegal şi, pe cale de consecinta, recuperarea, rambursarea sau suspendarea plãţii oricãrui ajutor ilegal.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul economiei şi comerţului,
Codrut Ioan Seres

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

Bucureşti, 8 martie 2006.
Nr. 320.

ANEXA

PROGRAM NAŢIONAL
pentru reducerea costurilor cu energia pentru
populaţie, prin creşterea eficientei energetice
şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006

CAP. I
Necesitatea Programului naţional

O mare parte din populaţia urbana din România, peste 5 milioane de persoane, foloseşte energie termica din sistemele de termoficare, pentru încãlzire şi apa calda menajera.
Mãrimea, structura şi starea tehnica a acestor sisteme pot fi evaluate prin utilizarea bazei de date www.save200.asa.ro, realizatã de Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei, unitate care funcţioneazã în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului, denumita în continuare ARCE, în cooperare cu alţi parteneri romani în cadrul proiectului DHCAN (District Heating în Candidate Countries and Pilot Action în Hungary and România), integrat în Programul SAVE II al Comisiei Europene.
Tehnologia încãlzirii urbane a evoluat mult în ultimul timp datoritã avantajelor oferite:
a) eficienta energetica ridicatã;
b) posibilitatea utilizãrii mai multor tipuri de combustibili în funcţie de conjunctura pieţei, inclusiv a unor surse de energie reziduala - apa fierbinte, abur industrial -, sau a unor surse regenerabile - biogaz din staţiile de epurare urbana, deşeuri menajere şi alte deşeuri combustibile etc.;
c) operare simpla din partea consumatorului care nu se implica în activitãţi de aprovizionare cu combustibil, întreţinere, supravegherea functionarii etc.;
d) pericol redus pentru consumator, comparativ cu sursele individuale pe baza de combustibil;
e) poluare redusã în spaţiul urban prin amplasarea surselor de energie termica în afarã zonei locuibile şi transportul la distanta al agentului termic;
f) facilitarea aplicãrii unor politici municipale de investiţii, de coeziune socialã, de protecţie a mediului etc.
Sistemele de încãlzire din România sunt afectate de o serie de probleme generate de introducerea dificila a noilor tehnologii (conducte preizolate, schimbatoare cu plãci, echipamente de contorizare şi reglaj individual, automatizarea punctelor termice), operarea nerationala a sistemelor existente, concurenta neloialã a altor sisteme de încãlzire, ca urmare a lipsei unei viziuni unitare şi bine coordonate privind încãlzirea urbana.
Toate aceste probleme se reflecta în valoarea facturii pentru energie termica suportate de populaţie, ceea ce a determinat o tendinta de deconectare de la sistemele de încãlzire urbana. Problema s-a accentuat prin deconectarea consumatorilor industriali, ceea ce a necesitat transferarea costurilor fixe de operare integral asupra populaţiei.
Ca urmare, reducerea facturii consumatorilor casnici implica reabilitarea sistemelor de încãlzire pentru reducerea pierderilor aferente transportului şi distribuţiei, inclusiv a celor din punctele termice, pentru introducerea sistemelor de facturare şi reglaj individual, care sa permitã adaptarea consumului la puterea de plata a consumatorilor individuali, precum şi motivarea acestora pentru realizarea operaţiilor de izolare termica a locuinţelor.
Intervenţia statului în susţinerea programelor de investiţii de reabilitare este justificatã de urmãtoarele aspecte:
a) acţiunea de reabilitare este în concordanta cu Strategia nationala în domeniul eficientei energetice, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 163/2004 , unde sectorul de alimentare centralizata cu energie termica a fost identificat ca o a doua prioritate a Programului naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficientei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006, denumit în continuare Programul naţional;
b) dezvoltarea acestor sisteme de încãlzire este o opţiune strategica, dat fiind faptul ca înlocuirea lor cu alte sisteme individuale pe gaz nu este posibila din cauza lipsei de resurse şi a infrastructurii aferente;
c) existenta acestor sisteme conditioneaza promovarea cogenerarii, ca tehnologie de maxima eficienta în utilizarea gazelor naturale;
d) procesul de integrare europeanã necesita aplicarea Directivei nr. 93/76/EEC cu referire la facturarea individualã a energiei termice şi a Directivei nr. 2004/8/EC cu referire la cogenerarea de inalta eficienta;
e) realizarea unor investiţii de mari proporţii necesita politici naţionale speciale care sa permitã atragerea capitalului privat prin parteneriat public-privat, finanţarea cu a treia parte etc., atragerea unor bãnci importante în realizarea unui sistem de garanţii pentru credite, cofinantarea unor componente de investiţii de interes public, din fonduri locale sau naţionale;
f) acţiunea de reabilitare trebuie sa compenseze total sau parţial atât efectul reducerii subvenţiilor pentru energia termica, cat şi efectul creşterii preţului petrolului pana la valori de 60-70 dolari/baril.
Experienta ARCE în promovarea investiţiilor de reabilitare demonstreaza ca prin cofinantare se asigura:
a) motivarea autoritãţilor locale;
b) concentrarea diferitelor surse de finanţare;
c) creşterea încrederii instituţiilor de finanţare, inclusiv a celor internaţionale, în a susţine astfel de proiecte.
Exemplul cel mai elocvent este realizarea proiectului "Sawdust 2000", care a reuşit sa atragã surse adiţionale externe nerambursabile în proporţie de 4/1.

CAP. II
Grupurile-tinta

Proiectul se adreseazã urmãtoarelor categorii de potenţiali beneficiari:
1. populaţia din mediul urban ale carei apartamente sunt racordate la sistemele centralizate de încãlzire. Conform Strategiei naţionale pentru alimentare cu energie termica în sistem centralizat, potenţialul maxim de conservare a energiei în domeniul alimentarii centralizate este de 15-30%. Valorificarea acestui potenţial, corelata cu valorificarea potenţialului rezultat din reabilitarea termica a locuinţelor, ar putea conduce la reduceri semnificative ale facturilor de energie termica sau la creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu caldura şi apa calda menajera;
2. autoritãţile locale, din cauza urmãtoarelor motive:
a) bugetul local este în mod serios afectat de valoarea subvenţiilor pentru energie termica, ceea ce limiteazã capacitatea de investiţie a acestora şi eligibilitatea lor pentru credite bancare interne şi externe. Reducerea valorii facturii energetice determina, implicit, scãderea presiunii asupra bugetului local, reducerea arieratelor financiare ale companiilor locale de încãlzire cãtre furnizorii de combustibil, prin diminuarea pierderilor şi utilizarea unor surse de energie regenerabila;
b) crearea de noi locuri de munca este un obiectiv important pe plan local şi naţional. Reabilitarea sistemelor de încãlzire presupune investiţii cu intensitate mare a forţei de munca datoritã volumului mare de lucrãri de construcţii-montaj, a cãror pondere poate ajunge la 40-60% din volumul investiţiei;
3. furnizorii de echipamente - creşterea volumului de investiţii determina o creştere a cererii de echipamente specifice: conducte, izolaţii, armãturi, elemente de automatizare etc., ceea ce va stimula producţia, iar achiziţionarea în cantitãţi de masa va determina o scãdere a preţului. Din experienta ARCE, licitarea unui pachet de proiecte cu echipamente similare poate determina reduceri de costuri de pana la 25%. Acest lucru este deosebit de important în echiparea cu mijloace de contorizare şi reglaj individual (ventile termostat şi alocatoare de costuri, deoarece faciliteazã achiziţionarea lor de cãtre categoriile sociale cu venituri reduse).

CAP. III
Scopul Programului naţional

Scopul Programului naţional consta în realizarea unei reduceri a facturii de energie termica a populaţiei cu 15-25% prin stimularea unui volum de investiţii de peste 250 milioane lei/an, prin cofinantare de la bugetul de stat a maximum 30% din valoarea proiectelor de reabilitare a sistemelor de încãlzire urbana.
Programul naţional concretizeazã aplicarea prevederilor <>Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin facilitarea finanţãrii investiţiilor rezultate din programele proprii de eficienta energetica întocmite de autoritãţile locale.
De asemenea, Programul naţional rãspunde obligaţiilor ce revin României ca ţara care a ratificat Protocolul de eficienta energetica şi aspecte asociate de mediu, document în baza cãruia trebuie aplicate o serie de mecanisme financiare şi fiscale de sprijinire a eficientei energetice.
Programul naţional urmãreşte reducerea pierderilor de apa şi caldura în reţelele de transport şi distribuţie a agentului termic, modernizarea structurii reţelei în raport cu situaţia şi pozitionarea actuala a consumatorilor de energie termica, introducerea sistemelor de contorizare în conformitate cu prevederile legale în vigoare, introducerea sistemului de distribuţie pe doua conducte şi a punctelor termice de bloc, acolo unde este cazul.
Programul naţional susţine implementarea Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termica a localitãţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 882/2004 .

CAP. IV
Obiectivele Planului naţional privind reabilitarea reţelei de încãlzire urbana, aferent Strategiei naţionale în domeniul eficientei energetice

Reabilitarea reţelei de încãlzire urbana se realizeazã pe baza urmãtoarelor obiective:
a) aplicarea Strategiei de eficienta energetica, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 163/2004 , şi a planului de acţiune aferent;
b) aplicarea prevederilor <>Legii nr. 199/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) aplicarea prevederilor actelor normative care transpun directivele Comisiei Europene cu referire la eficienta energetica şi a altor angajamente internaţionale asumate;
d) aplicarea prevederilor Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termica a localitãţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 882/2004 ;
e) facilitarea unor investiţii importante la nivel local, inclusiv atragerea de surse de finanţare externe nerambursabile şi sub forma de credite, stimularea parteneriatului public-privat;
f) compensarea efectului reducerii subvenţiilor pentru energie termica şi a efectului creşterii preţului petrolului pe piata internationala asupra facturii populaţiei;
g) dezvoltarea pieţei de servicii energetice în România şi a pieţei de echipamente performanţe energetic, în special dezvoltarea producţiei interne;
h) valorificarea potenţialului de resurse energetice regenerabile pe plan local pentru acoperirea cererii de energie termica pentru populaţie şi înlocuirea sau reducerea cantitãţii de combustibili scumpi ori deficitari;
i) reducerea emisiilor de CO(2) în spaţiul urban locuibil, generate atât de utilizarea surselor locale de încãlzire, cat şi de poluare prin depozitarea de deşeuri combustibile; realizarea acestui deziderat va permite accesarea de noi surse de finanţare prin mecanismul de Joint Implementation, pentru care România are memorandumuri semnate cu mai multe tari;
j) valorificarea experienţei şi rezultatelor obţinute în proiecte-pilot cu finanţare externa: TECP (Thermal Energy Conservation Programme), EEDHHS (Energy Efficiency în District Heating Housing Sector);
k) aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 48/2004 pentru adoptarea unor mãsuri privind furnizarea energiei termice populaţiei, pentru încãlzirea locuinţei şi prepararea apei calde de consum, prin sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termica, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 430/2004 , prin care se prevede acordarea de sume de la bugetul de stat pentru retehnologizarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemelor centralizate de producere a energiei termice prin suplimentarea bugetului Ministerului Economiei şi Comerţului la capitolul 82.01 "Industrie extractiva, producãtoare şi construcţii", titlul 51 "Transferuri între unitãţi ale administraţiei publice", articolul 51.02 "Transferuri de capital", alineatul 51.02.06 "Retehnologizarea centralelor termice şi electrice de termoficare".

CAP. V
Condiţii de eligibilitate pentru finanţare

Programul naţional este conceput dupã criteriile şi principiile programelor comunitare, cu respectarea transparenţei şi nedistorsionarea concurentei şi asigurarea respectãrii regulilor de piata.
Luându-se în considerare experienta dobandita în susţinerea financiarã a proiectelor de conservare a energiei, principalele criterii de eligibilitate pentru proiectele de investiţii în domeniul eficientei energetice sunt:
a) initiatorul investiţiei este o autoritate localã sau o entitate subordonata acesteia;
b) fundamentarea investiţiei se face printr-un studiu de fezabilitate, coerent cu strategia localã de asigurare a energiei termice sau cu programul propriu de eficienta energetica realizat conform <>Legii nr. 199/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) studiul de fezabilitate este aprobat de autoritatea localã;
d) exista alocare de surse financiare în bugetul local sau posibilitatea de accesare a altor surse de finanţare care sa acopere minimum 70% din valoarea proiectului ori a etapei din proiect pentru care se cere cofinantare din Programul naţional; în cazul finanţãrii unei etape, este necesar sa se demonstreze ca rezultatele obţinute pot fi clar identificate şi nu depind de realizarea altor etape;
e) investiţia are la baza indicatori de eficienta energetica şi economicã: economia de combustibil realizabila, reducerea pierderilor de energie, susţinerea cogenerarii, introducerea contorizarii şi facturarii individuale, reducerea costurilor şi, respectiv, a facturii populaţiei etc.;
f) investiţia introduce tehnologii moderne de producere, transport şi distribuţie şi/sau mecanisme moderne de finanţare ori contribuie la dezvoltarea pieţei de servicii energetice;
g) beneficiarul accepta monitorizarea realizãrii investiţiei şi evaluarea efectelor împreunã cu autoritatea competenta care implementeaza Programul naţional, conform unei convenţii încheiate la deschiderea finanţãrii;
h) beneficiarul accepta utilizarea fondurilor primite prin Programul naţional numai pentru achiziţia de echipamente nu şi pentru lucrãri de construcţii-montaj aferente realizãrii investiţiei;
i) beneficiarul accepta sa utilizeze etapizat fondurile primite prin Programul naţional numai în proporţia stabilitã cu fondurile proprii.

CAP. VI
Finanţarea proiectelor

Eligibilitatea proiectelor se determina în condiţiile legislaţiei în vigoare, pe baza analizei tehnice realizate de ARCE, ca autoritate competenta de implementare a Programului naţional, a dosarului înaintat de beneficiar.
Cofinantarea se realizeazã de Ministerul Economiei şi Comerţului prin transferuri la bugetele locale în limitele sumelor alocate prin legea bugetului de stat.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016