Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 318 din 16 iunie 1998  privind aprobarea instructiunilor de metrologie legala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 318 din 16 iunie 1998 privind aprobarea instructiunilor de metrologie legala

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 23 iunie 1998
În aplicarea prevederilor <>art. 17 şi 37 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 ,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba instrucţiunile de metrologie legalã prevãzute în anexele nr. 1-7, care fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
- Anexa nr. 1 - I.M.L. 1-97 Transmiterea unitãţilor de mãsura;
- Anexa nr. 2 - I.M.L. 2-97 Aprobarea de model;
- Anexa nr. 3 - I.M.L. 3-97 Autorizaţii şi avize metrologice;
- Anexa nr. 4 - I.M.L. 4-97 Mãrci metrologice de stat;
- Anexa nr. 5 - I.M.L. 5-97 Sistemul naţional de etaloane ale unitãţilor de mãsura;
- Anexa nr. 6 - I.M.L. 6-97 Controlul metrologic al statului prin inspecţii şi testãri inopinate;
- Anexa nr. 7 - I.M.L. 7-97 Supravegherea metrologica a activitãţii deţinãtorilor de autorizaţii metrologice.
ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 811/1995 privind aprobarea "I.M.L. 1-95 - Instrucţiuni de metrologie legalã - Transmiterea unitãţilor de mãsura" şi "I.M.L. 2-95 - Instrucţiuni de metrologie legalã - Aprobarea de model", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 30 octombrie 1995, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
-------------------
Ministrul cercetãrii
şi tehnologiei,
Horia Ene

Directorul general al
Biroului Roman
de Metrologie Legalã,
Dan Grigore Stoichitoiu


ANEXA 1


INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ - I.M.L. 1-97 -TRANSMITEREA UNITĂŢILOR DE MĂSURA

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Prezentele instrucţiuni reglementeazã modul de exercitare a controlului metrologic al statului prin etalonari şi/sau verificãri metrologice. Rezultatele operaţiunilor efectuate sunt exprimate în unitãţi de mãsura legale.
Unitãţile de mãsura legale folosite în România sunt unitãţile de mãsura din Sistemul internaţional de unitãţi de mãsura (ŞI), şi anume: unitãţi fundamentale, derivate şi suplimentare. Sunt tolerate şi unitãţile de mãsura care nu fac parte din ŞI şi care sunt specificate la pct. 2 din anexa nr. 1 la <>Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 2
În România, folosirea unitãţilor de mãsura legale este obligatorie.
ART. 3
Transmiterea unitãţilor de mãsura se realizeazã prin operaţiuni tehnice de etalonare şi/sau verificare metrologica, inclusiv a mijloacelor de mãsurare, pornind de la etaloanele internaţionale şi naţionale, trecând prin niveluri succesive de exactitate, la mijloacele de mãsurare de lucru, conform schemei de principiu anexate.
Trasabilitatea constituie proprietatea rezultatului unei masurari sau a valorii unui etalon de a putea fi raportat la referinte stabilite, de regula etaloane naţionale sau internaţionale, prin intermediul unui lant neintrerupt de comparari, toate având incertitudini determinate.
ART. 4
Asigurarea uniformitatii, exactitatii şi legalitãţii masurarilor se realizeazã în România sub coordonarea şi supravegherea Biroului Roman de Metrologie Legalã, prin transmiterea unitãţilor de mãsura de cãtre laboratoare de metrologie autorizate şi/sau acreditate.

CAP. 2
Etalonari şi verificãri metrologice
ART. 5
Etalonarea este ansamblul de operaţiuni prin care, în condiţii specificate, se determina relaţia dintre valorile indicate de un mijloc de mãsurare sau dintre valorile reprezentate de o mãsura sau un material de referinta şi valorile corespunzãtoare indicate de un etalon care mãsoarã aceeaşi mãrime. Rezultatele etalonarii se consemneazã în documentul Certificat de etalonare, întocmit de cãtre personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a efectuat operaţiunea şi care îşi asuma responsabilitatea asupra rezultatelor obţinute.
ART. 6
Verificarea metrologica este ansamblul de operaţiuni prin care se constata dacã un mijloc de mãsurare satisface prevederile normelor de metrologie legalã sau ale altor reglementãri metrologice care îi sunt aplicabile. Rezultatul verificãrii se consemneazã în documentul Buletin de verificare metrologica, întocmit de cãtre personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a efectuat operaţiunea.
ART. 7
Etalonarile şi verificãrile metrologice se executa, de regula, în laboratoare de metrologie, unde sunt asigurate condiţiile tehnice şi de mediu necesare.
Etalonarea sau verificarea mijloacelor de mãsurare netransportabile din cauza gabaritelor sau a greutatilor mari sau care se pot deregla în timpul transportului se executa la locul de utilizare, cu asigurarea condiţiilor necesare.
ART. 8
Etalonarea sau verificarea metrologica poate fi iniţialã sau ulterioara.
Etalonarea sau verificarea iniţialã se efectueazã asupra mijloacelor de mãsurare noi sau care nu au mai fost supuse unei asemenea operaţiuni pe teritoriul naţional.
Etalonarea sau verificarea ulterioara se efectueazã asupra mijloacelor de mãsurare care au parcurs o anumitã perioada de exploatare şi poate fi: periodicã, dupã reparare sau la cerere.
ART. 9
Trasabilitatea etalonarii sau a verificãrii se atesta prin indicarea, în certificatele de etalonare, respectiv în buletinele de verificare metrologica, a etaloanelor din Sistemul naţional de etaloane ale unitãţilor de mãsura, care au servit ca referinta în cadrul operaţiunilor respective.

CAP. 3
Transmiterea unitãţilor de mãsura la mijloacele de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
ART. 10
Mijloacele de mãsurare utilizate în domeniile de interes public şi nominalizate în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului sunt supuse obligatoriu transmiterii unitãţilor de mãsura, în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni.
Domeniile de interes public sunt cele evidentiate în <>Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 11
Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se executa, în conformitate cu prevederile normelor de metrologie legalã şi cu alte reglementãri care le sunt aplicabile, în laboratoarele de metrologie autorizate din structura Biroului Roman de Metrologie Legalã sau, dupã caz, în laboratoare de metrologie autorizate de cãtre acesta.
ART. 12
Mijloacele de mãsurare utilizate ca etaloane sunt supuse, de regula, etalonarii, iar în cazuri stabilite prin reglementãri ale Biroului Roman de Metrologie Legalã, numai verificãrii metrologice sau pot fi supuse ambelor operaţiuni.
Mijloacele de mãsurare de lucru se supun obligatoriu verificãrii metrologice. În situaţii speciale, ele pot fi, în mod suplimentar, supuse şi etalonarii.
ART. 13
Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se executa asupra fiecãrui exemplar de mijloc de mãsurare, în conformitate cu prevederile normativelor metrologice specifice în vigoare (norme de metrologie legalã, norme tehnice metrologice, documente şi recomandãri ale Organizaţiei Internaţionale de Metrologie Legalã, standarde şi altele).
Normativele metrologice în baza cãrora se efectueazã etalonarea sau verificarea metrologica se precizeazã în documentele întocmite: certificate de etalonare sau buletine de verificare metrologica.
Rezultatele verificãrii metrologice se concretizeazã în buletinele de verificare metrologica prin înscrierea deciziei Admis, atunci când mijlocul de mãsurare a corespuns integral normativelor metrologice, sau Respins, în caz contrar.
ART. 14
Etalonarea sau verificarea metrologica iniţialã se efectueazã numai asupra mijloacelor de mãsurare care deţin aprobare de model; situaţiile speciale sunt reglementate prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legalã.
ART. 15
Etalonarea sau verificarea metrologica iniţialã se efectueazã obligatoriu asupra tuturor categoriilor de mijloace de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, respectiv:
- mijloace de mãsurare noi, produse în ţara sau importate, înainte de intrarea în exploatare;
- mijloace de mãsurare importate, care au mai fost utilizate în ţara de origine a producãtorului sau a beneficiarului acestora şi care îndeplinesc toate celelalte condiţii necesare pentru a fi acceptate la etalonare sau la verificare.
ART. 16
Etalonarea sau verificarea metrologica iniţialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueazã de cãtre personalul de metrologie autorizate:
a) în laboratoare de metrologie autorizate. Operaţiunea se executa obligatoriu înainte de livrare şi constituie obligaţia producãtorului autohton sau a importatorului care suporta cheltuielile aferente;
b) la locul de utilizare a mijlocului de mãsurare, pentru mijloacele de mãsurare pentru care în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se prevede acest lucru. Operaţiunea se executa obligatoriu înainte de utilizare şi constituie obligaţia producãtorului/importatorului/deţinãtorului care suporta cheltuielile aferente.
ART. 17
Etalonarea sau verificarea metrologica periodicã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueazã:
a) în laboratoare de metrologie autorizate, cu o periodicitate stabilitã de utilizator, în cadrul intervalului de timp specificat în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului şi cu respectarea celorlalte condiţii prevãzute în aceasta;
b) la locul de utilizare a mijlocului de mãsurare, de cãtre laboratoare de metrologie autorizate.
Prezentarea la etalonare sau verificare metrologica periodicã a mijloacelor de mãsurare constituie obligaţia deţinãtorului, care suporta cheltuielile aferente.
În situaţia în care au avut loc incidente care sa afecteze corecta funcţionare a mijloacelor de mãsurare sau dacã, datoritã frecvenţei mari de utilizare a regimurilor grele de exploatare ori altor cauze, nu mai exista garanţia unor masurari corecte, deţinãtorul are obligaţia de a prezenta mijloacele de mãsurare respective la etalonare şi/sau verificare metrologica ori de a le scoate din uz imediat ce se constata asemenea situaţii, indiferent de data expirãrii termenului de valabilitate a etalonarii sau verificãrii metrologice anterioare.
ART. 18
Etalonarea sau verificarea metrologica dupã reparare, precum şi dupã instalarea categoriilor de mijloace de mãsurare la care reglementãrile prevãd ca aceste operaţiuni sa se efectueze dupã ce au fost instalate se executa de cãtre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate, înainte de utilizarea mijloacelor de mãsurare. În aceste cazuri, prezentarea la etalonare sau verificare metrologica constituie obligaţia celor care au efectuat repararea sau instalarea.
ART. 19
Mijloacele de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru care, în urma operaţiunilor de transmitere a unitãţilor de mãsura, s-a eliberat Buletin de verificare metrologica cu decizia Admis, se marcheaza cu marca metrologica de verificare de cãtre personalul laboratorului de metrologie autorizat.
Pe mijloacele de mãsurare respinse la verificarea metrologica se aplica la loc vizibil, o eticheta cu aceasta menţiune de cãtre personalul laboratorului de metrologie care a efectuat operaţiunea.

CAP. 4
Transmiterea unitãţilor de mãsura la mijloacele de mãsurare care nu sunt supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
ART. 20
Mijloacele de mãsurare care nu sunt utilizate în domeniile de interes public sau care sunt incluse în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului şi nu sunt utilizate în domeniile de interes public nu sunt supuse obligativitatii transmiterii unitãţilor de mãsura.
Aceasta prevedere nu scuteşte de rãspundere persoanele fizice sau juridice cãrora li se impune, prin alte reglementãri legale, obligativitatea transmiterii unitãţilor de mãsura sau din cauza cãrora, prin neasigurarea transmiterii unitãţilor de mãsura la mijloacele de mãsurare pe care le deţin sau le utilizeazã, s-au produs evenimente care afecteazã valori materiale sau sociale.
În cazul mijloacelor de mãsurare care figureazã în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, declarate ca nu sunt utilizate în domeniile de interes public, dar se afla amplasate în locuri unde se desfãşoarã activitãţi de interes public, deţinãtorii sunt obligaţi sa inscriptioneze la loc vizibil pe acestea: Interzisã utilizarea în domeniul de interes public.
Aceasta menţiune se va preciza în toate documentele eliberate de laboratorul de metrologie - certificate de etalonare şi buletine de verificare metrologica.
ART. 21
Nu sunt supuse obligatoriu verificãrii metrologice sau etalonarii mijloacelor de mãsurare:
- nevandabile, expuse în muzee, standuri demonstrative sau expoziţii;
- aflate în tranzit pe teritoriul naţional;
- montate pe mijloace de transport neinmatriculate în România;
- aflate în stare de conservare;
- destinate uzului personal, casnic sau didactic.
ART. 22
La cerere mijloacele de mãsurare nesupuse obligatoriu controlului metrologic al statului pot fi etalonate, verificate metrologic sau supuse ambelor ambelor operaţiuni, la solicitarea beneficiarului, în conformitate cu normativele metrologice, standardele sau alte reglementãri specificate de beneficiarii acestor operaţiuni, în laboratoare de metrologie care asigura trasabilitatea.
Documentele eliberate ca urmare a efectuãrii etalonarii şi/sau verificãrii metrologice - certificate de etalonare/buletine de verificare metrologica -, precum şi conţinutul de informaţii al acestora sunt cele specifice acestor operaţiuni sau cele impuse prin sistemul de acreditare al laboratoarelor de metrologie, cu precizarea ca în documentul Buletin de verificare metrologica se va consemna decizia Corespunde cu cerinţele în baza cãrora s-a efectuat verificarea metrologica sau, dupã caz, Nu corespunde cu cerinţele în baza cãrora s-a efectuat verificarea metrologica.

CAP. 5
Sancţiuni
ART. 23
Nerespectarea prevederilor specificate la art. 9-19 din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea conform <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .

CAP. 6
Prevederi finale şi tranzitorii
ART. 24
În vederea aplicãrii prezentelor instrucţiuni, Biroul Roman de Metrologie Legalã va emite proceduri de metrologie legalã în termen de 90 de zile de la data publicãrii acestora în Monitorul Oficial al României.
ART. 25
Pana la elaborarea normelor de metrologie legalã pentru etalonarea sau verificarea metrologica a tuturor mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, transmiterea unitãţilor de mãsura la mijloacele de mãsurare pentru care nu sunt elaborate norme de metrologie legalã se efectueazã în conformitate cu normele tehnice de metrologie şi cu instrucţiunile de verificare metrologica în vigoare sau cu alte reglementãri naţionale sau internaţionale, stabilite prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legalã.
ART. 26
Mijloacele de mãsurare care nu au avut aprobare de model la data de 1 decembrie 1995, dar au fost supuse anterior operaţiunilor de etalonare sau verificare metrologica, sau care au fost exceptate de la aprobarea de model, în temeiul I.M.L. 2-95, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 811/1995 , pot fi acceptate, în continuare, la etalonare sau verificare metrologica.
ART. 27
Documentele emise în alte tari ca urmare a unor operaţiuni de transmitere a unitãţilor de mãsura - etalonari şi/sau verificãri metrologice - au valabilitate în România numai în situaţia în care Biroul Roman de Metrologie Legalã le recunoaşte prin convenţii, protocoale sau ordine.
ART. 28
Anexa face parte integrantã din prezentele instrucţiuni.


ANEXA 1
la I.M.L. 1-97
--------------


SCHEMA DE PRINCIPIU
a transmiterii unitãţilor de mãsura


| -------------------------- |
| | ETALOANE INTERNAŢIONALE | |
| --------------------------- |
| | |
| | |
| ETALOANE -------------- |
| PRIMARE | BIROUL | |
| |INTERNAŢIONAL| |
| | DE MĂSURI | |
| | ŞI GREUTĂŢI | |
| --------------- |
|............................|..............................................|
| | |
| --------------------- |
| | ETALOANE NAŢIONALE | |
| ---------------------- |
| | |
| ETALOANE | |
| PRIMARE ŞI --------------- |
| SECUNDARE | INSTITUTUL | |
| | NAŢIONAL | |
| | DE | |
| | METROLOGIE | |
| --------------- |
|.............................|.............................................|
| | |
| ----------------------- |
| | ETALOANE TERITORIALE | |
| | (REGIONALE) | |
| ------------------------ |
| | |
| | |
| --------------------------------------- |
| | | |
| ------------ ----------------- |
| |INSTITUTUL | | LABORATOARELE | |
| | NAŢIONAL | | TERITORIALE | |
| | DE | | ALE | |
| | METROLOGIE| | B.R.M.L. | |
| ETALOANE ------------- ----------------- |
| SECUNDARE | | |
| ŞI DE | | |
| REFERINTA -------------------------------------------- |
| | | |
| | | |
| | --------------------------- |
| | | | |
| | ------------------------ ---------------------- |
| | | ETALOANE TERITORIALE | | ALTE ETALOANE | |
| | | (JUDEŢENE) | | | |
| ETALOANE | ------------------------ ---------------------- |
| DE | | | |
| REFERINTA | ---------------- --------------- |
| ŞI | | LABORATOARELE| | LABORATOARE | |
| DE LUCRU | | TERITORIALE | | ALE AGENŢILOR| |
| | | ALE | | ECONOMICI | |
| | | B.R.M.L. | | ŞI ALTE | |
| | | | | LABORATOARE | |
| | ---------------- ---------------- |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|.............|..........|............................|.....................|
| | | | |
| |----- | | |
| | | | |
| ---------------------------------------------------------- |
| | MIJLOACE DE MĂSURARE SUPUSE ETALONARII SAU VERIFICĂRII | |
| MIJLOACE ---------------------------------------------------------- |
| DE | | |
| MĂSURARE | | |
| DE LUCRU | | |
| ----------------- ---------------- |
| | AGENŢI | | INSTITUŢII ŞI | | | | ECONOMICI | | ORGANIZAŢII | |
| ------------------ | DIVERSE | |
| ---------------- |
-----------------------------------------------------------------------------



ANEXA 2

INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ - I.M.L. 2-97 - APROBAREA DE MODEL

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Prezentele instrucţiuni de metrologie legalã stabilesc, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 , condiţiile în care se exercita controlul metrologic al statului prin aprobãri de model pentru mijloacele de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, produse sau importate în România.
Metodologia de acordare a aprobãrii de model este stabilitã prin proceduri de metrologi legalã.
ART. 2
Prin aprobarea de model Biroul Roman de Metrologie Legalã atesta conformitatea unui mijloc de mãsurare cu prevederile normelor de metrologie legalã în vigoare.
ART. 3
La mijloacele de mãsurare pentru care nu exista norme de metrologie legalã, Biroul Roman de Metrologie Legalã acorda aprobãri de model în conformitate cu prevederile reglementãrilor aprobate de directorul general al acestuia, precum şi ale standardelor internaţionale, naţionale şi profesionale.
ART. 4
Persoanele care participa la activitãţi legate de acordarea aprobãrii de model trebuie sa asigure confidenţialitatea informaţiilor referitoare la rezultatele încercãrilor, la construcţia mijlocului de mãsurare şi la tehnologiile de fabricaţie, cu excepţia informaţiilor destinate publicãrii.

CAP. 2
Mijloacele de mãsurare supuse aprobãrii de model
ART. 5
Se supun aprobãrii de model:
a) mijloacele de mãsurare care figureazã în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, publicatã periodic de Biroul Roman de Metrologie Legalã, şi care sunt utilizate în domenii de interes public;
b) dispozitivele suplimentare sau auxiliare, dacã acestea pot influenta rezultatele masurarilor executate cu mijloacele de mãsurare cãrora le sunt asociate.
ART. 6
Aprobarea de model se acorda pentru:
a) un tip de mijloc de mãsurare cu anumite caracteristici tehnice şi metrologice, inclusiv un ansamblu, o instalatie sau un sistem de mãsurare;
b) o familie de mijloace de mãsurare definitã ca atare de cãtre producãtori, recunoscuta şi aprobatã de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã; în acest caz, incercarile sunt efectuate pe mijlocul de mãsurare desemnat ca reprezentativ pentru intreaga familie de mijloace de mãsurare;
c) un mijloc de mãsurare.
ART. 7
Orice modificare a unui tip de mijloc de mãsurare aprobat atrage dupã sine reevaluarea.

CAP. 3
Acordarea aprobãrii de model
ART. 8
Aprobarea de model se acorda de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã, la cerere, pe baza evaluãrii modelului conform art. 6.
ART. 9
Aprobarea de model se solicita de cãtre:
a) producãtor-fabricant/constructor sau reprezentantul împuternicit al acestuia, pentru mijloacele de mãsurare noi, prevãzute la art. 6 lit. a) şi b);
b) deţinãtor, pentru mijloacele de mãsurare destinate utilizãrii în exclusivitate, noi sau utilizate anterior în ţara de origine, pentru mijloacele de mãsurare prevãzute la art. 6 lit. c), pentru care se acorda aprobare de model individualã.
ART. 10
Schimbarea producãtorului atrage dupã sine o noua evaluare.
ART. 11
Evaluarea modelului se realizeazã prin una sau mai multe din urmãtoarele activitãţi:
a) evaluarea documentaţiei anexate cererii;
b) încercãri de model;
c) urmãrirea functionarii la locul de utilizare;
d) evaluarea sistemului de asigurare a calitãţii la producãtor.
ART. 12
Pentru fiecare caz în parte, Biroul Roman de Metrologie Legalã stabileşte, pe baza de programe de evaluare obligatorii, modalitãţile de încercare, conform art. 11, care sunt aplicabile în funcţie de complexitatea şi de dimensiunile de gabarit ale mijloacelor de mãsurare respective, de existenta aprobãrilor de model anterioare şi a unor informaţii privind comportarea în exploatare, de posibilitãţile tehnice de efectuare a încercãrilor.
ART. 13
Incercarile de model se efectueazã sub controlul Biroului Roman de Metrologie Legalã;
a) în laboratoarele de încercãri din structura Biroului Roman de Metrologie Legalã;
b) în laboratoarele de încercãri autorizate de Biroul Roman de Metrologie Legalã;
c) în laboratoarele de încercãri ale producãtorului mijlocului de mãsurare supus aprobãrii, dacã acestea asigura condiţiile de dotare, exactitate şi trasabilitate, impuse prin programul de evaluare;
d) la locul de utilizare;
e) în alte locuri prevãzute în programul de evaluare.
ART. 14
Biroul Roman de Metrologie Legalã poate recunoaşte documentele eliberate în urma încercãrilor de model efectuate în alte tari de cãtre autoritãţile naţionale de metrologie.
ART. 15
Pe baza analizei raportului de evaluare a modelului, Biroul Roman de Metrologie Legalã poate lua una dintre urmãtoarele decizii:
a) sa acorde aprobarea de model, în cazul în care programul de evaluare a modelului a fost încheiat cu rezultate corespunzãtoare, situaţie în care elibereazã certificatul aprobãrii de model;
b) sa nu acorde aprobare de model, situaţie în care comunica motivatia deciziei.
ART. 16
Termenul de valabilitate a unei aprobãri de model poate fi de maximum 10 ani de la acordare. În cazul constatãrii unei comportãri necorespunzãtoare în exploatare a mijlocului de mãsurare, Biroul Roman de Metrologie Legalã poate decide reexaminarea aprobãrii de model prin noi evaluãri.
ART. 17
Prelungirea termenului de valabilitate a aprobãrii de model se poate acorda, la cerere, fie pe baza unor încercãri complete sau parţiale, fie pe baza unor informaţii privind stabilitatea caracteristicilor metrologice constatate în urma etalonarii şi/sau verificãrii metrologice a mijlocului de mãsurare aflat în exploatare .
ART. 18
Mijloacele de mãsurare fabricate/construite sau importate în perioada de valabilitate a aprobãrii de model, aflate în utilizare şi care sunt verificate metrologic în termen, sunt mijloace de mãsurare legale.
ART. 19
Aprobãrile de model pot fi însoţite de conditionari privind: utilizarea, instalarea, montarea, recalibrarea, marcarea, sigilarea, inscriptionarea şi verificarea metrologica iniţialã sau periodicã a mijlocului de mãsurare respectiv, precum şi pãstrarea modelelor.
ART. 20
Marca metrologica de model, ca semn distinctiv care atesta conformitatea cu modelul aprobat, se aplica în cazurile prevãzute la art. 6 lit. a) şi b), prin grija producãtorului sau importatorului autorizat, astfel încât sa fie lizibila şi rezistenta la ştergere.
Aplicarea marcii metrologice de model este reglementatã prin instrucţiuni de metrologie legalã, iar condiţiile specifice fiecãrui mijloc de mãsurare, referitoare la marca de model, sunt reglementate prin precizãrile din aprobarea de model respectiva.
ART. 21
Un exemplar din documentaţia care constituie dosarul aprobãrii de model se pãstreazã la Biroul Roman de Metrologie Legalã pe o perioada cu 5 ani mai mare decât perioada de valabilitate a aprobãrii de model.
Prin Certificatul aprobãrii de model se stabileşte dacã este necesarã reţinerea, ca model de referinta, a unuia sau mai multor exemplare dintre mijloacele de mãsurare supuse evaluãrii, precum şi locul şi condiţiile de pãstrare.
ART. 22
Certificatul aprobãrii de model se elibereazã numai dupã ce solicitantul a achitat costul lucrãrilor efectuate pentru acordarea aprobãrii de model, care se stabileşte conform actelor normative în vigoare.
ART. 23
Biroul Roman de Metrologie Legalã poate retrage aprobarea de model, dacã:
a) mijloacele de mãsurare fabricate/construite sau importate nu sunt conforme cu modelul aprobat;
b) se constata ca mijloacele de mãsurare produse sau importate în baza aprobãrii de model au deficiente care le fac neutilizabile conform scopurilor propuse;
c) ca urmare a modificãrii unor reglementãri de metrologie legalã, mijloacele de mãsurare nu mai corespund prevederilor acestora;
d) titularul nu a respectat conditionarile din Certificatul aprobãrii de model.
ART. 24
Biroul Roman de Metrologie Legalã publica periodic, în publicaţiile oficiale de metrologie deciziile de acordare sau de retragere a aprobãrilor de model şi le notifica unitãţilor de metrologie legalã din subordine, împreunã cu toate informaţiile necesare efectuãrii verificãrilor şi supravegherii metrologice.

CAP. 4
Obligaţiile producãtorilor şi importatorilor de mijloace de mãsurare
ART. 25
Producãtorii şi importatorii de mijloace de mãsurare şi, dupã caz, reprezentanţii împuterniciţi ai acestora sunt obligaţi:
a) sa punã în circulaţie mijlocul de mãsurare respectiv numai dupã obţinerea aprobãrii de model şi, dupã caz, a autorizaţiei de exercitare a activitãţii de fabricare/construire, import sau vânzare;
b) sa punã la dispoziţie Biroului Roman de Metrologie Legalã, în limba romana, toate informaţiile şi documentaţiile necesare pentru definirea modelului supus aprobãrii;
c) sa punã la dispoziţia Biroului Roman de Metrologie Legalã şi sa prezinte în locurile stabilite de acesta modelele supuse evaluãrii, însoţite de piesele şi dispozitivele-anexa, necesare functionarii;
d) atunci când este cazul, sa asigure mijloacele materiale, etaloanele însoţite de certificatele de etalonare, instalaţiile de încercare şi personalul auxiliar, în conformitate cu prevederile programului de evaluare acceptat şi aprobat;
e) sa colaboreze cu Biroul Roman de Metrologie Legalã care efectueazã evaluarea/încercarea, la solicitarea acestuia, pe tot parcursul evaluãrilor de model;
f) sa respecte conditionarile din aprobarea de model;
g) sa informeze beneficiarii mijloacelor de mãsurare în legatura cu conţinutul complet al certificatelor aprobãrii de model, inclusiv despre conditionarile existente;
h) sa aplice marca metrologica de model, conform prevederilor Certificatului aprobãrii de model;
i) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legalã orice modificare pe care intenţioneazã sa o aplice unui tip de mijloc de mãsurare fabricat conform aprobãrii de model şi sa solicite aprobarea modificãrii sau, dupã caz, o noua aprobare de model;
j) sa conserve nealterate, dupã caz, modelele sau unele subansambluri sau pãrţi componente ale acestora, precum şi sa pãstreze documentaţiile predate de Biroul Roman de Metrologie Legalã şi sa le punã la dispoziţie acestuia ori de câte ori li se solicita;
k) sa nu expuna în spaţii destinate operaţiunilor comerciale mijloace de mãsurare fãrã aprobare de model, dacã acestea nu sunt însoţite de inscripţii din care sa rezulte caracterul de mostre nevandabile;
l) sa înceteze producţia sau importul la termenele de expirare a aprobãrii de model sau în momentul în care nu mai sunt îndeplinite cerinţele cuprinse în aprobarea de model, iar în cazul în care, la data expirãrii valabilitãţii aprobãrii de model, în România exista stocuri de astfel de mijloace de mãsurare, producãtorul sau importatorul este obligat sa le declare la Biroul Roman de Metrologie Legalã;
m) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legalã orice modificare în situaţia lor juridicã sau tehnica, de natura sa afecteze conţinutul certificatelor aprobãrii de model sau elementele care au stat la baza acordãrii aprobãrii de model.

CAP. 5
Sancţiuni
ART. 26
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 25 din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea contravenţionalã prevãzutã la <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 , dupã cum urmeazã:
- pentru nerespectarea art. 25 lit. a), sancţionare conform art. 29 pct. I lit. b);
- pentru nerespectarea art. 25 lit. f) şi i), sancţionare conform art. 29 pct. I lit. c);
- pentru nerespectarea art. 25 lit. h), sancţionare conform art. 29 pct. I lit. e);
- pentru nerespectarea art. 25 lit. g), l) şi m), sancţionare conform art. 29 pct. II lit. c);


CAP. 6
Prevederi finale
ART. 27
În vederea aplicãrii prezentelor instrucţiuni, Biroul Roman de Metrologie Legalã va emite proceduri de metrologie legalã în termen de 90 de zile de la data publicãrii acestora în Monitorul Oficial al României, pentru solicitantii aprobãrilor de model şi pentru ceilalţi factori implicaţi în evaluarea modelelor şi în acordarea aprobãrii de model.


ANEXA 3

INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ - I.M.L. 3-97 - AUTORIZAŢII ŞI AVIZE METROLOGICE

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Prezentele instrucţiuni stabilesc condiţiile în care se exercita controlul metrologic al statului prin autorizari şi avizari pentru desfãşurarea activitãţilor care fac obiectul controlului metrologic al statului şi stabilesc cerinţele care trebuie îndeplinite de cãtre agenţii economici în vederea obţinerii autorizaţiilor şi avizelor metrologice.
ART. 2
Autorizarea metrologica este documentul eliberat de Biroul Roman de Metrologie Legalã prin care se acorda dreptul pentru exercitarea unor activitãţi ce fac obiectul controlului metrologic al statului asupra unor sortimente de mijloace de mãsurare sau asupra unui tip de mijloc de mãsurare. Prin autorizare se atesta competenta legalã, organizatoricã şi tehnica a unei entitãţi de a desfasura activitatea metrologica respectiva care face obiectul controlului metrologic al statului.
ART. 3
Avizul metrologic este documentul eliberat de Biroul Roman de Metrologie Legalã, prin care se accepta începerea efectuãrii unor lucrãri asupra anumitor mijloace de mãsurare sau se accepta utilizarea anumitor mijloace de mãsurare. Avizul este necesar numai pentru mijloacele de mãsurare pentru care în Lista Oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului exista aceasta precizare.
ART. 4
Autorizaţiile metrologice se acorda în condiţiile stabilite de Biroul Roman de Metrologie Legalã pentru exercitarea asupra mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului a urmãtoarelor activitãţi:
a) încercarea, etalonarea şi/sau verificarea metrologica;
b) fabricarea/construirea;
c) importul;
d) repararea;
e) închirierea;
f) vânzarea;
g) montarea.
ART. 5
Avizele metrologice se acorda pentru fiecare mijloc de mãsurare în parte şi sunt obligatorii pentru exercitarea urmãtoarelor activitãţi;
a) instalarea mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru care este precizatã verificarea metrologica la locul utilizãrii;
b) punerea în funcţiune a anumitor mijloace de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, la care se prevede obţinerea, în prealabil, a avizului de punere în funcţiune.
ART. 6
Autorizaţiile de verificator metrolog sunt documente personale care conferã personalului laboratoarelor de metrologie dreptul de a efectua încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice ale mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului. Autorizaţiile sunt obligatorii pentru personalul care desfãşoarã activitãţile menţionate la art. 4 lit. a).

CAP. 2
Cerinţe pentru obţinerea autorizaţiilor metrologice
A. Activitatea de încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice
ART. 7
Activitatea de încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice se desfãşoarã de cãtre laboratoare de metrologie. Pentru recunoaşterea oficialã a dreptului de efectuare a transmiterii unitãţilor de mãsura prin încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice, laboratorul de metrologie trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic în România, având declarata activitatea de laborator de metrologie pentru încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice;
b) sa demonstreze impartialitate, independenta şi integritate;
c) sa fie competent din punct de vedere tehnico-organizatoric pentru efectuarea încercãrilor, etalonarilor şi/sau verificãrilor metrologice;
d) sa aibã proceduri de cooperare cu toate pãrţile interesate în funcţionarea laboratorului de metrologie.
ART. 8
Laboratorul de metrologie solicitant poate demonstra ca îndeplineşte condiţiile specificate la art. 7 prin una dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) laboratorul de metrologie este acreditat de cãtre organismul naţional de acreditare a laboratoarelor de metrologie;
b) laboratorul de metrologie este evaluat de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã pe baza unei proceduri de metrologie legalã.
ART. 9
Biroul Roman de Metrologie Legalã acorda autorizaţie laboratorului de metrologie pentru desfãşurarea activitãţilor de încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice ale mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, dacã acesta îndeplineşte, suplimentar fata de cele specificate la art. 7, urmãtoarele condiţii:
a) se supune controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul împuternicit al Biroului Roman de Metrologie Legalã în baza unei instrucţiuni de metrologie legalã. Conducerea laboratorului trebuie sa prezinte o declaraţie în acest sens;
b) personalul care efectueazã încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice deţine autorizaţii personale pentru sortimentele pentru care se solicita autorizarea laboratorului;
c) conducerea laboratorului prezintã o declaraţie prin care se angajeazã sa foloseascã documentele specifice recunoscute de Biroul Roman de Metrologie Legalã;
d) conducerea laboratorului prezintã o declaraţie de utilizare a marcilor metrologice de verificare în conformitate cu prevederile legale;
e) conducerea laboratorului prezintã o declaraţie de colaborare cu Biroul Roman de Metrologie Legalã în vederea desfãşurãrii expertizelor metrologice;
f) procedurile de etalonare/verificare utilizate sunt în conformitate cu normativele metrologice în vigoare, specifice fiecãrui tip de mijloc de mãsurare.

B. Activitatea de fabricare/construire a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

ART. 10
În vederea obţinerii autorizaţiei pentru exercitarea activitãţii de fabricare/construire, agentul economic interesat trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic în România, având declarata activitatea de fabricare/construire de mijloace de mãsurare;
b) sa aibã aprobare de model pentru tipurile de mijloace de mãsurare pentru care solicita autorizarea;
c) sa aibã condiţii tehnico-organizatorice adecvate fabricãrii/construirii tipurilor de mijloace de mãsurare pentru care solicita autorizarea;
d) sa asigure verificarea metrologica iniţialã, într-un laborator de metrologie autorizat, a mijloacelor de mãsurare fabricate/construite;
e) sa se supunã controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul împuternicit al Biroului Roman de Metrologie Legalã în baza unei instrucţiuni de metrologie legalã. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaraţie în acest sens;
f) sa asigure piese de schimb, service în garanţie şi postgaranţie pe o perioada de minimum 10 ani pentru mijloacele de mãsurare fabricate/construite.

NOTA:
Prin construire se înţelege:
- realizarea unor sisteme de mãsurare din mijloace de mãsurare fabricate de cãtre producãtori diferiţi;
- asamblarea unor mijloace de mãsurare de cãtre un agent economic, altul decât producãtorul, cãruia producãtorul i-a acordat acest drept.

C. Activitatea de import al mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

ART. 11
În vederea obţinerii autorizaţiei pentru exercitarea activitãţii de import, agentul economic interesat trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic în România, având declarata activitatea de impor de mijloace de mãsurare;
b) sa aibã aprobare de model pentru tipurile de mijloace de mãsurare pentru care solicita autorizarea;
c) sa prezinte o împuternicire de comercializare din partea producãtorului mijlocului de mãsurare;
d) sa asigure verificarea metrologica iniţialã a mijloacelor de mãsurare importate, într-un laborator de metrologie autorizat;
e) sa se supunã controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul împuternicit al Biroului Roman de Metrologie Legalã pe baza unei instrucţiuni de metrologie legalã. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaraţie în acest sens;
f) sa prezinte o declaraţie prin care se obliga sa importe numai mijloacele de mãsurare care au aplicatã marca metrologica de model;
g) sa sigure piese de schimb, service în garanţie şi postgaranţie pe o perioada de minimum 10 ani pentru mijloacele de mãsurare importate.

D. Activitatea de reparare a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

ART. 12
În vederea obţinerii autorizaţiei pentru exercitarea activitãţii de reparare, agentul economic interesat trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic în România, având declarata activitatea de reparare de mijloace de mãsurare;
b) sa aibã condiţii tehnico-organizatorice adecvate repararii sortimentelor de mijloace de mãsurare pentru care solicita autorizarea;
c) sa prezinte o declaraţie prin care se obliga sa asigure garanţia reparatiei;
d) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de mãsurare reparate, de cãtre un laborator de metrologie autorizat;
e) sa se supunã controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul împuternicit al Biroului Roman de Metrologie Legalã în baza unei instrucţiuni de metrologie legalã. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaraţie în acest sens.

E. Activitatea de încheiere a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

ART. 13
În vederea obţinerii autorizaţiei pentru exercitarea activitãţii de închiriere, agentul economic interesat trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic în România, având declarata activitatea de închiriere de mijloace de mãsurare;
b) sa aibã condiţii tehnico-organizatorice pentru depozitarea şi manipularea mijloacelor de mãsurare de închiriat, astfel încât sa nu fie afectate caracteristicile metrologice şi legale ale acestora;
c) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de mãsurare închiriate, prin laboratoare de metrologie autorizate;
d) sa se supunã controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul împuternicit al Biroului Roman de Metrologie Legalã în baza unei instrucţiuni de metrologie legalã. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaraţie în acest sens.

F. Activitatea de vânzare a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

ART. 14
În vederea obţinerii autorizaţiei pentru exercitarea activitãţii de vânzare a mijloacelor de mãsurare, agentul economic interesat sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic în România, având declarata activitatea de vânzare de mijloace de mãsurare;
b) sa aibã condiţii tehnico-organizatorice pentru transportul, manipularea, depozitarea şi livrarea mijloacelor de mãsurare, astfel încât sa nu fie afectate caracteristicile metrologice şi legale ale acestora;
c) sa se supunã controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul împuternicit al Biroului Roman de Metrologie Legalã în baza unei instrucţiuni de metrologie legalã. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaraţie în acest sens;
d) sa asigure service pentru mijloacele de mãsurare vândute;
e) sa prezinte o declaraţie prin care se obliga sa vândã numai mijloace de mãsurare care deţin aprobare de model şi care sunt verificate metrologic în termen;
f) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de mãsurare prin laboratoare de metrologie autorizate, în cazul în care mijloacele de mãsurare supuse vânzãrii îşi pierd valabilitatea verificãrii metrologice.

G. Activitatea de montare a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

ART. 15
În vederea obţinerii autorizaţiei pentru exercitarea activitãţii de montare a mijloacelor de mãsurare, agentul economic interesat trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic în România, având declarata activitatea de montare de mijloace de mãsurare;
b) sa aibã condiţii tehnico-organizatorice pentru montarea mijloacelor de mãsurare;
c) sa se supunã controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul împuternicit al Biroului Roman de Metrologie Legalã în baza unei instrucţiuni de metrologie legalã. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaraţie în acest sens;
d) sa prezinte o declaraţie prin care se obliga sa solicite avizul de instalare din partea Biroului Roman de Metrologie Legalã în cazul mijloacelor de mãsurare pentru care este precizatã verificarea metrologica la locul de utilizare;
e) sa prezinte o declaraţie prin care se obliga sa monteze numai mijloace de mãsurare verificate metrologic de laboratoare de metrologie autorizate, în cazul mijloacelor de mãsurare care nu se verifica la locul de utilizare;
f) sa prezinte o declaraţie prin care asigura garanţie pentru fiecare mijloc de mãsurare montat.

NOTA:
Prin montare se înţelege amplasarea, la locul de utilizare, a unui mijloc de mãsurare sau a unui sistem de mãsurare.

CAP. 3
Cerinţe pentru obţinerea avizelor metrologice

H. Instalarea mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

ART. 16
Agentul economic care desfãşoarã activitãţi de instalare a mijloacelor de mãsurare pentru care în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului este prevãzutã verificarea metrologica la locul utilizãrii, înainte de începerea lucrãrilor de instalare, trebuie sa obţinã avizul de instalare de la Biroul Roman de Metrologie Legalã.
Pentru obţinerea avizului de instalare, agentul economic interesat trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa detina autorizaţie de montator din partea Biroului Roman de Metrologie Legalã, pentru sortimentul de mijloace de mãsurare pentru care se solicita avizul;
b) sa aibã competenta tehnico-organizatoricã pentru instalarea mijloacelor de mãsurare conform cerinţelor din Certificatul aprobãrii de model şi celorlalte cerinţe stipulate în documentaţia tehnica de cãtre fabricantul sau importatorul mijlocului de mãsurare;
c) sa prezinte o declaraţie prin care se obliga sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de mãsurare de cãtre un laborator de metrologie autorizat, dupã încheierea lucrãrilor de instalare.

I. Punerea în funcţiune a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

ART. 17
Agentul economic care deţine mijloacele de mãsurare pentru care Lista Oficialã a Mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului este prevãzutã obţinerea avizului este obligat sa obţinã avizul de punere în funcţiune din partea Biroului Roman de Metrologie Legalã. Pentru obţinerea avizului, agentul economic interesat trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa asigure montarea mijlocului de mãsurare numai cu agenţii economici autorizaţi de Biroul Roman de Metrologie Legalã pentru exercitarea activitãţii de montare, pentru respectivul sortiment de mijloace de mãsurare;
b) sa asigure la montarea mijlocului de mãsurare respectarea cerinţelor din Certificatul aprobãrii de model şi a altor cerinţe exprese ale fabricantului sau importatorului, stipulate în documentaţia tehnica a produsului;
c) sa demonstreze ca mijlocul de mãsurare care urmeazã a fi pus în funcţiune a fost verificat metrologic de cãtre un laborator de metrologie autorizat.

CAP. 4
Cerinţe pentru obţinerea autorizaţiilor personale
ART. 18
Personalul laboratoarelor de metrologie care efectueazã încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice asupra mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru obţinerea din partea Biroului Roman de Metrologie Legalã a autorizaţiilor personale de verificatori metrologi, trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa detina cel puţin diploma de bacalaureat;
b) sa facã dovada instruirii practice de minimum 15 zile într-un laborator autorizat pentru sortimentele de mijloace de mãsurare pentru care solicita autorizare;
c) sa promoveze examenul de autorizare - probe scrise, orale şi practice;
d) sa facã dovada ca nu au suferit condamnãri pentru fapte penale.

CAP. 5
Eliberarea autorizaţiilor şi a avizelor
ART. 19
Autorizaţiile şi avizele pentru activitãţile ce fac obiectul controlului metrologic al statului se elibereazã de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã, dupã ce solicitantii fac dovada plãţii costurilor lucrãrilor prestate.
Taxele pentru autorizari şi avizari se achitã anticipat solicitãrii şi constituie venit la bugetul de stat.
ART. 20
Autorizaţiile şi avizele se acorda în urma unor evaluãri prin care se stabileşte conformitatea situaţiei reale cu documentaţia prezentatã. Metodologiile de acordare a autorizaţiilor şi a avizelor sunt stabilite prin proceduri de metrologie legalã.
ART. 21
Evaluarea condiţiilor tehnico-organizatorice specificate la art. 10-15 se efectueazã asupra elementelor sistemului de asigurare a calitãţii aplicabil, conform prevederilor seriei de standarde SR ISO 9000.
ART. 22
Autorizaţiile şi avizele conţin definirea clara a obiectului autorizãrii sau al avizului, limitele autorizãrii sau al avizului, conditionarile, precum şi modalitãţile de control metrologic al statului prin supraveghere metrologica. Metodologia generalã de supraveghere metrologica se stabileşte prin instrucţiuni de metrologie legalã.
ART. 23
Durata de valabilitate a tuturor autorizaţiilor acordate de Biroul Roman de Metrologie Legalã este de 2 ani, cu excepţia primei autorizari a verificatorilor metrologi, care este valabilã un an.

CAP. 6
Drepturi şi obligaţii ale agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi ce fac obiectul controlului metrologic al statului
ART. 24
Pentru desfãşurarea legalã a activitãţilor specificate la cap. II, III şi IV din prezentele instrucţiuni, agenţii economici trebuie sa obţinã autorizaţiile şi avizele necesare din partea Biroului Roman de Metrologie Legalã.
ART. 25
În urma desfãşurãrii activitãţilor specificate în prezentele instrucţiuni trebuie asigurata verificarea mijloacelor de mãsurare de cãtre laboratoare de metrologie autorizate.
ART. 26
Agenţii economici care au obţinut autorizaţii şi avize din partea Biroului Roman de Metrologie Legalã sunt obligaţi sa respecte, în cursul desfãşurãrii activitãţii limitele autorizãrii şi/sau avizului, condiţiile în care au fost acordate, precum şi conditionarile acestora.
ART. 27
Agenţii economici care au obţinut autorizaţii şi avize din partea Biroului Roman de Metrologie Legalã pot face referiri la acestea în orice document sau publicaţie.
ART. 28
Orice modificãri ale condiţiilor în care s-au acordat autorizaţiile şi avizele - extinderi ale obiectului de activitate, schimbarea denumirii, adresei etc. - necesita reînnoirea autorizaţiilor şi/sau avizelor în termen de 15 zile. În caz contrar, autorizaţiile/avizele se anuleazã. Reobtinerea autorizaţiilor şi
avizelor se reglementeazã prin proceduri de metrologie legalã.

CAP. 7
Sancţiuni
ART. 29
Nerespectarea prevederilor prevãzute la art. 24 din prezentele instrucţiuni, precum şi utilizarea la efectuarea încercãrilor, etalonarilor şi/sau verificãrilor metrologice, în vederea legalizarii mijloacelor de mãsurare, de cãtre personal neautorizat sau având autorizaţia expiratã, atrage sancţionarea conform la <>art. 29 pct. I lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 30
Nerespectarea prevederilor art. 25 şi 26 din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea conform <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .


ANEXA 4

INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ - I.M.L. 4-97 - MĂRCI METROLOGIE DE STAT

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Prezentele instrucţiuni de metrologie legalã stabilesc, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 , condiţiile de investire a mijloacelor de mãsurare care au corespuns controlului metrologic al statului cu mãrci metrologice de stat.
ART. 2
Mijloacele de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care au corespuns controlului metrologic al statului, devin mijloace de mãsurare legale. Aceasta calitate se atesta prin documentele specifice, întocmite în urma controlului şi, dupã caz, prin investirea acestora cu mãrci metrologice de stat: marca metrologica de model şi marca metrologica de verificare.
ART. 3
Mãrcile metrologice de stat atesta legalitatea mijloacelor de mãsurare care au corespuns controlului metrologic al statului, exercitat în condiţiile specificate în instrucţiunile de metrologie legalã, prin:
- aprobãri de model;
- verificãri metrologice iniţiale ale mijloacelor de mãsurare noi, fabricate/construite sau importate;
- verificãri metrologice ulterioare - periodice, dupã reparare sau la cerere - ale mijloacelor de mãsurare aflate în utilizare.
ART. 4
Biroul Roman de Metrologie Legalã stabileşte reprezentarea grafica şi înscrisul marcilor metrologice de stat, reglementeazã modul de aplicare a acestora prin proceduri de metrologie legalã, tine evidenta acestora, coordoneazã execuţia centralizata, distribuie mãrcile metrologice de verificare şi controleazã modul de utilizare şi de aplicare a marcilor metrologice de stat.

CAP. 2
Marca metrologica de model
ART. 5
Mijloacele de mãsurare produse/fabricate/construite sau importate, supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care sunt conforme cu modelele aprobate, se investesc cu marca metrologica de model.
ART. 6
Documentul eliberat de Biroul Roman de Metrologie Legalã în baza cãruia se aplica marca metrologica de model este Certificatul aprobãrii de model.
ART. 7
Marca metrologica de model se aplica pe mijlocul de mãsurare, prin grija producãtorului şi/sau importatorului mijlocului de mãsurare, la loc vizibil, astfel încât sa fie lizibila şi rezistenta la ştergere.
ART. 8
Condiţiile specifice de aplicare pe un anumit mijloc de mãsurare se stabilesc în proceduri de metrologie legalã specifice şi în Certificatul aprobãrii de model.
ART. 9
Marca metrologica de model se aplica numai pe mijloacele de mãsurare produse sau importate în perioada de valabilitate înscrisã în Certificatul aprobãrii de model.
ART. 10
Reprezentarea grafica şi înscrisul marcii de model sunt redate în anexa, iar detaliile de realizare sunt precizate în procedura de metrologie legalã specifica.

CAP. 3
Marca metrologica de verificare
ART. 11
Mijloacele de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care au corespuns controlului exercitat prin verificãri metrologice, se investesc cu mãrci metrologice de verificare.
ART. 12
Documentul în baza cãruia se aplica marca metrologica de verificare este Buletinul de verificare metrologica, cu decizia Admis, eliberat de personalul verificator autorizat care a efectuat verificarea mijlocului de mãsurare respectiv.
ART. 13
Marca metrologica de verificare se aplica de personalul verificator autorizat care a efectuat verificarea metrologica în conformitate cu prevederile normei de metrologie legalã aplicabilã şi a întocmit Buletinul de verificare metrologica cu decizia Admis.
ART. 14
Marca metrologica de verificare aplicatã pe mijlocul de mãsurare este valabilã numai în intervalul de timp precizat în Buletinul de verificare metrologica, interval care nu trebuie sa depãşeascã perioada de verificare stabilitã în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru mijlocul de mãsurare respectiv.
ART. 15
Reprezentarea grafica şi înscrisul marcilor metrologice de verificare sunt redate în anexa, iar detaliile de realizare - dimensiuni, materiale - sunt precizate în procedura de metrologie specifica.
ART. 16
Mãrcile metrologice de verificare se înapoiazã Biroului Roman de Metrologie Legalã în cazul în care au termenul de valabilitate - anul înscris - depãşit, precum şi în cazul expirãrii autorizaţiei laboratorului de metrologie sau a personalului verificator.

CAP. 4
Obligaţiile deţinãtorilor şi utilizatorilor de mãrci metrologice de stat
ART. 17
Agenţii economici care au obţinut de la Biroul Roman de Metrologie Legalã dreptul de a aplica marca metrologica de model au obligaţia:
a) sa aplice marca metrologica de model numai pe mijloacele de mãsurare conforme cu modelul aprobat;
b) sa aplice marca metrologica de model în condiţiile specificate în Certificatul de aprobare de model.
ART. 18
Personalul verificator autorizat care a obţinut de la Biroul Roman de Metrologie Legalã dreptul de utilizare a marcilor metrologice de verificare are obligaţia:
a) sa aplice marca metrologica de verificare numai pe mijloacele de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care au corespuns verificãrii metrologice;
b) sa predea mãrcile metrologice de verificare Biroului Roman de Metrologie Legalã, la expirarea valabilitãţii acestora, a autorizaţiei laboratorului în care îşi desfãşoarã activitatea sau a autorizaţiei personale.

CAP. 5
Sancţiuni
ART. 19
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 17 lit. a) şi la art. 18 lit. a) din prezentele instrucţiuni, atrage sancţionarea conform <>art. 29 pct. I lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 20
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 17 lit. b) şi la art. 18 lit. b) din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea conform <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 21
Anexa face parte integrantã din prezentele instrucţiuni.


ANEXA 1
la I.M.L. 4-97
---------------

REPREZENTAREA GRAFICA ŞI ÎNSCRISUL MARCILOR METROLOGICE DE STAT

1. Marca metrologica de model conţine înscrisurile:
- simbolul României (RO);
- numãrul curent al aprobãrii de model (XXX);
- ultimele doua cifre ale anului în care s-a acordat aprobarea de model (YY).
Reprezentare grafica:
RO XXX/YY
2. Marca metrologica de verificare conţine înscrisurile:
- simbolul României (RO);
- ultimele doua cifre ale anului în care s-a efectuat verificarea metrologica (YY);
indicativul de identificare a personalului verificator autorizat (XXX).
Reprezentare grafica:
RO YY/XXX


ANEXA 5

INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ - I.M.L. 5-97
SISTEMUL NAŢIONAL DE ETALOANE ALE UNITĂŢILOR DE MĂSURA

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Sistemul naţional de etaloane ale unitãţilor de mãsura constituie baza ştiinţificã, tehnica şi legalã de referinta pentru asigurarea uniformitatii, exactitatii şi legalitãţii masurarilor efectuate pe teritoriul naţional, inclusiv în relaţiile economice şi tehnico-ştiinţifice cu alte tari.
Sistemul cuprinde etaloanele naţionale şi etaloanele teritoriale, constituind un ansamblu coerent şi ierarhizat în funcţie de nivelurile de exactitate şi de criteriile teritoriale, conform unor proceduri specifice.
Sistemul este deschis şi perfectibil. El trebuie permanent adaptat intereselor economice, ştiinţifice şi sociale ale tarii, convenţiilor internaţionale la care România este parte şi oricãror modificãri ulterioare ale Sistemului internaţional de unitãţi de mãsura.
ART. 2
Mãsurile, aparatele, dispozitivele, instalaţiile, mostrele de materiale şi substantele care materializeaza şi conserva unitãţi de mãsura şi furnizeazã informaţii de mãsurare sunt mijloace de mãsurare.
Mijloacele de mãsurare etalon sunt mijloacele de mãsurare destinate sa defineascã, sa realizeze, sa conserve sau sa reproduca unitãţile de mãsura şi sunt folosite, exclusiv, pentru a le transmite altor mijloace de mãsurare. Ele vor fi denumite, în continuare, pe scurt, etaloane.
ART. 3
Etaloanele, în funcţie de performanţele tehnice şi metrologice, se clasifica în:
a) etaloane primare;
b) etaloane secundare.
ART. 4
Etaloanele primare sunt etaloanele care prezintã cele mai înalte calitãţi metrologice, ale cãror valori sunt atribuite fãrã raportare la alte etaloane ale aceleiaşi marimi.
ART. 5
Etaloanele secundare sunt etaloane ale cãror valori sunt atribuite prin comparatie cu etaloanele primare ale aceloraşi marimi.
ART. 6
Etaloanele, dupã destinaţia lor la locul de utilizare, se clasifica în:
a) etaloane de referinta;
b) etaloane de lucru.
ART. 7
Etaloanele de referinta sunt etaloanele de cea mai inalta calitate metrologica, disponibile într-un loc dat sau într-o organizaţie data, de la care deriva masurarile care sunt efectuate în acel loc.
ART. 8
Etaloanele de lucru sunt etaloanele utilizate în mod curent pentru a etalona sau a verifica mãsuri, aparate de mãsurat sau materiale de referinta.
ART. 9
Etaloanele, dupã locul de utilizare a acestora, se clasifica în:
a) etaloane naţionale;
b) etaloane teritoriale ;
c) etaloane ale agenţilor economici şi ale altor organizaţii.
ART. 10
Etaloanele naţionale sunt etaloane primare sau etaloane secundare, recunoscute prin hotãrâre a Guvernului, care nu sunt aducatoare de venituri.
Etaloanele naţionale trebuie sa fie trasabile la etaloanele internaţionale sau la alte etaloane recunoscute pe plan mondial sau regional.
ART. 11
Etaloanele teritoriale sunt etaloane secundare sau etaloane de lucru, recunoscute de Biroul Roman de Metrologie Legalã ca referinta pentru conservarea şi transmiterea unitãţilor de mãsura în anumite zone teritoriale ale României.
Etaloanele teritoriale trebuie sa fie trasabile la etaloanele naţionale.
ART. 12
Trasabilitatea etaloanelor este garantatã de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã prin atestarea lor în calitate de componente ale Sistemului naţional de etaloane. Atestarea se realizeazã pe baza unor proceduri de metrologie legalã.

CAP. 2
Etaloane naţionale
ART. 13
Etaloanele naţionale reprezintã bunuri publice, referinta unica legalã pentru reproducerea, conservarea şi transmiterea unitãţilor de mãsura în România.
ART. 14
Etaloanele naţionale sunt deţinute, perfectionate, conservate şi utilizate de instituţii specializate, stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 15
Etaloanele naţionale sunt supuse unui regim de pãstrare, perfecţionare, comparare, utilizare, întreţinere, transport, înlocuire şi scoatere din uz, stabilit prin proceduri de metrologie specifice.
ART. 16
Deţinãtorii etaloanelor naţionale au urmãtoarele obligaţii:
a) sa întocmeascã şi sa actualizeze periodic dosarele etaloanelor naţionale;
b) sa menţinã etaloanele naţionale în limitele prescrise ale caracteristicilor metrologice; sa coreleze etaloanele naţionale cu etaloane recunoscute pe plan mondial, în vederea asigurãrii trasabilitatii internaţionale;
c) sa sigure disponibilitatea etaloanelor naţionale pentru transmiterea unitãţii de mãsura; sa realizeze condiţiile necesare de securitate, de prevenire a unor intervenţii neautorizate şi de asigurare a integritãţii etaloanelor naţionale în cazuri de calamitati sau alte evenimente deosebite care le pot afecta integritatea sau performanţele;
d) sa permitã accesul la etaloanele naţionale numai persoanelor autorizate în acest scop.
ART. 17
Se considera ca fiind asociate etalonului naţional: încãperea în care este amplasat, instalaţiile sau aparatele cu ajutorul cãrora se realizeazã compararea altor etaloane cu etalonul naţional, aparatele auxiliare cu care se determina valorile marimilor de influenta, utilajele auxiliare şi cele care contribuie la realizarea condiţiilor necesare pentru funcţionarea etalonului naţional. Acestea sunt precizate la atestarea etalonului naţional.
ART. 18
Fiecare etalon naţional trebuie sa fie însoţit de o documentaţie al carei conţinut este stabilit prin proceduri de metrologie legalã. Documentaţia se întocmeşte în 3 exemplare identice, cu urmãtoarele destinaţii: un exemplar se pãstreazã la Biroul Roman de Metrologie Legalã, un exemplar se pãstreazã de cãtre deţinãtorul etalonului şi un exemplar se pãstreazã de laboratorul de metrologie însãrcinat cu reproducerea, conservarea şi transmiterea unitãţilor de mãsura.
ART. 19
În vederea asigurãrii stabilitatii şi trasabilitatii internaţionale, etaloanele naţionale se compara, direct sau prin intermediul unor metode prevãzute în documentaţia specifica, cu etaloanele internaţionale sau ale altor tari. Aceste comparari reprezintã condiţii în vederea atestarii.
ART. 20
Etaloanele naţionale sunt atestate de cãtre organul tehnic de specialitate al Biroului Roman de Metrologie Legalã, numit în acest scop, prin ordin, de cãtre directorul general.
ART. 21
Etaloanele naţionale care nu mai prezintã garanţiile necesare sunt scoase din uz prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legalã, care informeazã Guvernul despre împrejurãrile care au determinat aceasta decizie.
ART. 22
Mutarea pe alt amplasament sau scoaterea din ţara a etaloanelor naţionale, pentru comparari cu etaloanele internaţionale, se poate face numai cu acordul Biroului Roman de Metrologie Legalã.
ART. 23
Orice situaţii deosebite în legatura cu etaloanele naţionale trebuie comunicate imediat de cãtre deţinãtori Biroului Roman de Metrologie Legalã.
Reparaţiile, modificãrile sau îmbunãtãţirile etaloanelor naţionale pot fi efectuate numai cu acordul prealabil al Biroului Roman de Metrologie Legalã şi implica reatestarea lor.

CAP. 3
Etaloane teritoriale
ART. 24
Etaloanele teritoriale sunt deţinute, perfectionate, conservate şi utilizate, de regula, de cãtre laboratoarele teritoriale de metrologie ale Biroului Roman de Metrologie Legalã.

CAP. 4
Sancţiuni
ART. 25
Nerespectarea prevederilor prevãzute la art. 20 lit. a) şi b) din prezentele instrucţiuni, atrage sancţionarea în conformitate cu <>art. 29 pct. I lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 26
Nerespectarea prevederilor prevãzute la art. 20 lit. c) din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea în conformitate cu <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .


ANEXA 6

INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ - I.M.L. 6-97
CONTROLUL METROLOGIC AL STATULUI PRIN INSPECŢII ŞI TESTĂRI INOPINATE

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Prezentele instrucţiuni stabilesc condiţiile de exercitare a controlului metrologic al statului prin inspecţii şi testãri inopinate asupra masurarilor şi mijloacelor de mãsurare, precum şi drepturile şi obligaţiile personalului Biroului Roman de Metrologie Legalã, împuternicit sa constate şi sa sanctioneze contravenţiile, precum şi ale persoanelor fizice şi juridice supuse controlului.
ART. 2
Controlul metrologic al statului prin inspecţii şi testãri inopinate se exercita de cãtre personal al Biroului Roman de Metrologie Legalã, special împuternicit în acest scop prin ordin al directorului general, în temeiul <>art. 36 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 3
Documentele de referinta utilizate de persoanele prevãzute la art. 2 pentru efectuarea controlului metrologic prin inspecţii şi testãri inopinate sunt reglementãrile legale privind activitatea de metrologie - legi, hotãrâri ale Guvernului, instrucţiuni de metrologie legalã -, precum şi reglementãrile referitoare la masurari.

CAP. 2
A. Condiţii generale de desfãşurare a controlului

ART. 4
Persoanele fizice şi juridice care utilizeazã în activitãţile proprii, pentru masurari, mijloace de mãsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului sunt denumite în continuare agenţi controlati.
ART. 5
Controalele metrologice prin inspecţii şi testãri inopinate se desfãşoarã de cãtre persoanele împuternicite conform art. 2, pe baza de ordin de serviciu, eliberat de conducãtorul unitãţii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legalã. Aceste persoane sunt denumite în continuare agenţi constatatori.
ART. 6
Cu ocazia inspectiilor inopinate efectuate se consemneazã în procesul-verbal de control cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) datele de identificare a agentului controlat - numele sau denumirea, adresa, buletinul de identitate sau numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului, codul fiscal etc.;
b) activitatea generalã desfasurata şi masurarile de interes public efectuate;
c) metoda de mãsurare utilizata şi constatãri privind corectitudinea ei;
d) constatãri privind adaptarea caracteristicilor tehnice şi metrologice ale mijloacelor de mãsurare la metoda de mãsurare utilizata;
e) legalitatea mijloacelor de mãsurare utilizate în masurarile din domeniile de interes public;
f) rezultatele testarilor şi masurarilor efectuate;
g) aspecte conexe, dacã exista;
h) dacã s-a întocmit proces-verbal de contravenţie.
ART. 7
Pentru stabilirea corectitudinii rezultatelor masurarilor efectuate de agentul controlat şi a modului de funcţionare a mijloacelor de mãsurare se utilizeazã, pentru testare, mijloace de mãsurare legale şi corespunzãtoare din punct de vedere tehnic.
ART. 8
Forma proceselor-verbale de control şi de contravenţie, precum şi modul de completare se stabilesc prin proceduri de metrologie legalã.
ART. 9
Înainte de începerea controlului, agenţii constatatori sunt obligaţi sa prezinte agentului controlat legitimatia de inspecţie şi ordinul de serviciu.
ART. 10
În cazul în care reprezentantul legitim al agentului controlat nu este prezent sau situaţia legalitãţii nu poate fi stabilitã pe loc, agentul constatator va efectua constatãrile tehnice şi va preda reprezentantului prezent al agentului controlat o invitaţie de prezentare la sediul unitãţii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legalã.

B. Ridicarea de probe pentru efectuarea analizelor şi masurarilor comparative, în vederea determinãrii corectitudinii rezultatelor de mãsurare declarate.

ART. 11
În cazurile în care nu se pot face determinãri şi masurari la locul controlului, agentul constatator va proceda la ridicarea de probe pentru efectuarea testarilor în condiţii de laborator.
ART. 12
Probele ridicate vor fi introduse în ambalaje şi vor fi sigilate, în prezenta agentului controlat, cu etichete, astfel încât deschiderea ambalajului sa se poatã face doar cu distrugerea etichetei sigiliu.
ART. 13
Agentul constatator va completa şi va preda agentului controlat o invitaţie în care va consemna denumirea produsului şi cantitatea ridicatã pentru probe, data şi ora la care va avea loc testarea. Agentul controlat este invitat la testare.
ART. 14
Constatãrile se vor efectua în prezenta agentului controlat sau a reprezentantului acestuia ori a unui martor, în cazul în care agentul controlat nu se prezintã la data şi la ora stabilite. Înainte de începerea constatãrilor, agentul constatator va consemna inviolabilitatea sigiliilor.
ART. 15
În urma constatãrilor, agentul constatator va întocmi proces-verbal de control metrologic şi, dacã este cazul, proces-verbal de contravenţie.

C. Interzicerea utilizãrii, sigilarea şi confiscarea mijloacelor de mãsurare nelegale

ART. 16
În cazul în care se constat utilizarea de mijloace de mãsurare nelegale, agentul constatator va întocmi proces-verbal de contravenţie şi va sigila mijlocul de mãsurare.
ART. 17
În cazul în care se constat utilizarea mijloacelor de mãsurare modificate, dereglate, agenţii constatatori vor întocmi proces-verbal de confiscare şi vor confisca mijloacele de mãsurare respective. Mijloacele de mãsurare confiscate se valorifica sau se distrug conform prevederilor legale.
ART. 18
Sigilarea impotriva utilizãrii se consemneazã în procesul-verbal de contravenţie. Ruperea sigiliilor îi este permisã doar personalului atelierelor de reparat mijloace de mãsurare, autorizate pentru respectivul sortiment de mijloace de mãsurare, şi se face numai în prezenta verificatorilor metrologi. Aceasta se consemneazã într-un document oficial.
Ruperea sigiliilor de cãtre alte persoane este interzisã, fapta fiind sanctionabila conform prevederilor Codului penal, republicat.

CAP. 3
Drepturi şi obligaţii ale persoanelor fizice şi juridice supuse controlului metrologic al statului prin inspecţii şi testãri inopinate
ART. 19
Agentul controlat are urmãtoarele drepturi:
a) sa solicite agentului constatator legitimatia de inspecţie şi ordinul de serviciu;
b) sa solicite, pentru luare la cunostinta, documentele de referinta în baza cãrora se efectueazã controlul metrologic;
c) sa-şi expuna obiecţiile privind constatãrile efectuate, care vor fi consemnate în procesele-verbale întocmite;
d) sa conteste, în conformitate cu prevederile legale, rezultatele controlului.
ART. 20
Agentul controlat are urmãtoarele obligaţii:
a) sa permitã accesul agentului constatator în locurile unde se efectueazã masurarile şi unde se afla mijloacele de mãsurare supuse controlului;
b) sa permitã ridicarea de probe în condiţiile stabilite la art. 11-15;
c) sa se conformeze deciziilor luate de agentul constatator privind interzicerea utilizãrii mijloacelor de mãsurare.

CAP. 4
Sancţiuni
ART. 21
Nerespectarea prevederilor art. 20 lit. a) şi b) din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea în conformitate cu <>art. 29 pct. I lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 22
Nerespectarea prevederilor art. 20 lit. c) din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea în conformitate cu <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .


ANEXA 7

INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ - I.M.L. 7-97
SUPRAVEGHEREA METROLOGICA A ACTIVITĂŢILOR DEŢINĂTORILOR DE AUTORIZAŢII METROLOGICE

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Prezentele instrucţiuni reglementeazã modul de exercitare a controlului metrologic al statului prin supraveghere metrologica.
ART. 2
Supravegherea metrologica a activitãţii deţinãtorilor de autorizaţii metrologice este activitatea exercitatã de care Biroul Roman de Metrologie Legalã asupra agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi ce fac obiectul controlului metrologic al statului.
ART. 3
Supravegherea metrologica se desfãşoarã în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni, iar costurile aferente se suporta de cãtre agenţii economici supuşi supravegherii metrologice.

CAP. 2
Condiţii de exercitare a supravegherii metrologice

A. Supravegherea activitãţii de încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice

ART. 4
Incercarile, etalonarile şi verificãrile metrologice se desfãşoarã de cãtre agenţii economici care deţin autorizaţie în acest sens din partea Biroului Roman de Metrologie Legalã.
ART. 5
Supravegherea metrologica a laboratoarelor de metrologie se desfãşoarã pe baza programului de supraveghere metrologica, comunicat cu ocazia autorizãrii şi acceptat de cãtre conducerea laboratorului.
ART. 6
Programul de supraveghere metrologica cuprinde calendarul acţiunilor de supraveghere şi modalitãţile de supraveghere metrologica.
ART. 7
Supravegherea metrologica a laboratoarelor de încercãri, etalonari şi/sau verificãri metrologice se desfãşoarã în doua etape:
a) controlul respectãrii condiţiilor în care a fost acordatã autorizarea şi modul de funcţionare a laboratorului;
b) testarea unui esantion reprezentativ din mijloacele de mãsurare încercate, etaloane şi/sau verificate de cãtre laboratorul de metrologie supus supravegherii. Testarea se efectueazã prin repetarea etaloanelor şi/sau verificãrilor metrologice. Certificarea se efectueazã asupra rezultatelor declarate de cãtre laboratorul de metrologie supravegheat.
ART. 8
Controlul respectãrii condiţiilor în care a fost acordatã autorizarea se efectueazã prin monitorizarea activitãţii laboratorului de metrologie de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã şi prin reevaluari periodice.
Cu ocazia reevaluarilor periodice se urmãresc cel puţin:
a) modul de completare şi de eliberare a documentelor emise la încercare, etalonare şi/sau verificare;
b) înregistrãrile laboratorului de metrologie;
c) starea etaloanelor, mijloacelor de mãsurare, a utilajelor şi instalaţiilor, în vederea pãstrãrii caracteristicilor tehnice şi metrologice iniţiale;
d) modul de executare de cãtre personalul autorizat a operaţiunilor de transmitere a unitãţilor de mãsura;
e) modul de recepţie, manipulare, depozitare şi livrare a mijloacelor de mãsurare asupra cãrora îşi exercita activitatea laboratorul de metrologie.
ART. 9
Numãrul mijloacelor de mãsurare care constituie esantioane supuse supravegherii prin verificãri metrologice, prezentat în anexa, a fost stabilit în funcţie de gradul de asigurare a independentei, imparţialitãţii şi integritãţii, şi anume:
a) pentru laboratoare de metrologie care au demonstrat, cu ocazia autorizãrii, ca au calitatea de parte neutra - tabelul nr. 1 din anexa;
b) pentru laboratoarele de metrologie aparţinând fabricantilor/constructorilor şi importatorilor - tabelul nr. 2 din anexa;
c) pentru laboratoarele de metrologie aparţinând deţinãtorilor mijloacelor de mãsurare - tabelul nr. 3 din anexa.

NOTA:
Pentru evaluarea în vederea autorizãrii, laboratoarele de metrologie se încadreazã în una dintre categoriile prevãzute la lit. a)-c).
ART. 10
Constatãrile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor mãsuri corective.
ART. 11
Metodologia de efectuare a supravegherii metrologice se stabileşte de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã prin proceduri de metrologie legalã.

B. Supravegherea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de fabricare/construire sau import de mijloace de mãsurare

ART. 12
Supravegherea metrologica a activitãţilor de fabricare/construire şi import de mijloace de mãsurare se desfãşoarã pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizãrii.
ART. 13
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare şi reevaluare.
ART. 14
Monitorizarea urmãreşte, în principal, modul de asigurare a legalitãţii tuturor mijloacelor de mãsurare livrate.
ART. 15
Reevaluarile desfãşurate periodic urmãresc, în principal:
a) respectarea aprobãrilor de model şi a condiţiilor în care s-a acordat autorizaţia pentru exercitarea activitãţii;
b) modul de asigurare a etalonarilor şi/sau verificãrilor metrologice iniţiale ale mijloacelor de mãsurare fabricate/construite sau importate;
c) modul de recepţie, manipulare, transport, depozitare şi livrare;
d) modul de asigurare de service în garanţie şi post-garanţie;
e) înregistrãrile fabricantului/constructorului sau importatorului.
ART. 16
Constatãrile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor mãsuri corective.

C. Supravegherea metrologica a agenţilor economici care desfãşoarã activitate de reparare de mijloace de mãsurare în cadrul atelierelor autorizate

ART. 17
Supravegherea metrologica a atelierelor autorizate de reparat mijloace de mãsurare se desfãşoarã pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizãrii.
ART. 18
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare şi reevaluare.
ART. 19
Monitorizarea urmãreşte, în principal, modul de asigurare a legalitãţii prin verificarea în laboratoarele de metrologie autorizate a tuturor mijloacelor de mãsurare reparate.
ART. 20
Reevaluarile desfãşurate periodic urmãresc, în principal:
a) înregistrãrile atelierului;
b) starea etaloanelor mijloacelor de mãsurare, a instalaţiilor şi utilajelor;
c) modul de asigurare a etalonarilor şi/sau verificãrilor metrologice ale mijloacelor de mãsurare reparate;
d) modul de reparatie, manipulare şi livrare a mijloacelor de mãsurare reparate;
e) modul de acordare şi asigurare a garanţiei dupã reparare.
ART. 21
Constatãrile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor mãsuri corective.

D. Supravegherea metrologica a agenţilor economici care desfãşoarã activitate de închiriere de mijloace de mãsurare

ART. 22
Supravegherea metrologica a agenţilor economici autorizaţi care desfãşoarã activitate de închiriere de mijloace de mãsurare se desfãşoarã pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizãrii.
ART. 23
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare şi reevaluare.
ART. 24
Monitorizarea urmãreşte, în principal, modul de asigurare a legalitãţii tuturor mijloacelor de mãsurare de închiriat.
ART. 25
Reevaluarile periodice urmãresc, în principal, urmãtoarele aspecte:
a) starea tehnico-legalã a mijloacelor de mãsurare închiriate;
b) înregistrãrile agentului economic;
c) modul de tratare a mijloacelor de mãsurare care şi-au pierdut legalitatea;
d) modul propriu de monitorizare a utilizãrii mijloacelor de mãsurare închiriate.
ART. 26
Constatãrile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor mãsuri corective.

E. Supravegherea metrologica a agenţilor economici care desfãşoarã activitate de vânzare de mijloace de mãsurare

ART. 27
Supravegherea metrologica a agenţilor economici autorizaţi care desfãşoarã activitate de vânzare de mijloace de mãsurare se desfãşoarã pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizãrii.
ART. 28
Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare şi reevaluare.
ART. 29
Monitorizarea urmãreşte, în principal, modul de asigurare a legalitãţii tuturor mijloacelor de mãsurare vândute.
ART. 30
Reevaluarile desfãşurate periodic urmãresc, în principal:
a) starea tehnico-legalã a mijloacelor de mãsurare pregãtite pentru vânzare;
b) înregistrãrile agentului economic;
c) modul de tratare a mijloacelor de mãsurare care şi-au pierdut legalitatea;
d) modul de recepţie, transport, manipulare, depozitare şi livrare a mijloacelor de mãsurare.
ART. 31
Constatãrile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor mãsuri corective.

CAP. 3
Obligaţiile agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi ce fac obiectul controlului metrologic al statului şi sunt supuşi supravegherii metrologice
ART. 32
Agenţii economici care sunt supuşi supravegherii metrologice sunt obligaţi:
a) sa respecte programul de supraveghere pe care l-au acceptat cu ocazia autorizãrii;
b) sa permitã personalului Biroului Roman de Metrologie Legalã desemnat cu supravegherea accesul în laboratorul de metrologie şi la documentele metrologice specifice;
c) sa respecte condiţiile în baza cãrora au obţinut autorizarea şi sa aplice mãsurile corective stabilite de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã;
d) sa ţinã şi sa punã la dispoziţie organelor Biroului Roman de Metrologie Legalã evidentele prevãzute de sistemul de evidenta a activitãţii de metrologie, stabilit prin instrucţiuni de metrologie legalã.

CAP. 4
Sancţiuni
ART. 33
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 32 lit. a) şi la art. 32 lit. c) din prezentele instrucţiuni, atrage sancţionarea conform <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 , şi/sau suspendarea autorizaţiei.
ART. 34
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 32 lit. b) din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea conform <>art. 29 pct. I lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
ART. 35
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 32 lit. d) din prezentele instrucţiuni atrage sancţionarea conform <>art. 29 pct. II lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .

CAP. 5
Prevederi finale
ART. 36
Reclamaţiile şi sesizãrile privind mijloacele de mãsurare şi masurarile de interes public se soluţioneazã doar de cãtre Biroul Roman de Metrologie Legalã prin expertize metrologice, efectuate în laboratoare de metrologie autorizate de acesta.
ART. 37
Anexa face parte integrantã din prezentele instrucţiuni.

ANEXA 1
la I.M.L. 7-97
--------------

PLANURILE DE SUPRAVEGHERE METROLOGICA A LABORATOARELOR DE METROLOGIE AUTORIZATE
în funcţie de numãrul de mijloace de mãsurare etalonate şi/sau verificate metrologic de cãtre acestea

Supravegherea unui laborator de metrologie autorizat începe cu nivelul de supraveghere normalã.
Deciziile privind aplicarea nivelurilor de supraveghere redusã, severã, foarte severã sau de retragere a autorizaţiei se iau de cãtre conducerea unitãţii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legalã, în urma analizei rezultatelor supravegherii.
În cazul în care, dupã patru controale metrologice de supraveghere suma A=0, dupã analiza activitãţii laboratorului de metrologie autorizat, conducerea unitãţii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legalã poate lua decizia de efectuare a supravegherii reduse.
Decizia de trecere la un nivel mai sever de supraveghere se ia cu ocazia fiecãrui control metrologic de supraveghere de cãtre personalul Biroului Roman de Metrologie Legalã desemnat cu efectuarea controlului. În cazul în care la doua controale metrologice de supraveghere consecutive s-a trecut la un nivel mai sever de supraveghere, acest nivel de supraveghere devine, prin decizia conducerii unitãţii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legalã, nivelul de începere a supravegherii.
În cazul rezultatelor necorespunzãtoare la nivelul de supraveghere foarte severã, conducerea unitãţii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legalã poate lua decizia de suspendare a autorizaţiei.
Verificãrile metrologice de supraveghere efectuate de cãtre personalul desemnat al Biroului Roman de Metrologie Legalã nu atesta legalitatea nici unui mijloc de mãsurare din lot şi nici unui indice privind calitatea produsului. Prin aceasta operaţiune se cuantifica doar corectitudinea în care s-au efectuat operaţiunile de etalonari şi/sau verificãri metrologice de cãtre laboratorul de metrologie autorizat. În urma verificãrilor metrologice de supraveghere, personalul Biroului Roman de Metrologie Legalã nu elibereazã Buletin de verificare metrologica sau Certificat de etalonare. Rezultatele obţinute se consemneazã în procesul-verbal de control metrologic, care reprezintã şi baza de calcul pentru facturarea şi decontarea lucrãrilor de supraveghere.
Lotul de mijloace de mãsurare supus supravegherii N poate fi şi eterogen, esantionarea fãcându-se la fel, dar urmãrind şi respectarea urmãtoarei relaţii:
100 (C(n)/C(N) = 100 (n/N +/- 2 (%), în care:
C(n) = suma tarifelor de etalonare şi/sau verificare prevãzute în lista oficialã, pentru esantionul n;
C(N) = suma tarifelor de etalonare şi/sau verificare prevãzute în lista oficialã, pentru întregul lot N;
N = numãrul mijloacelor de mãsurare etalonate şi/sau verificate de laboratorul de metrologie supus supravegherii, în perioada dintre doua controale metrologice de supraveghere;
n = numãrul mijloacelor de mãsurare ale esantionului prelevat din lotul N, care sunt supuse unei noi etalonari şi/sau verificãri metrologice în cadrul controlului metrologic de supraveghere;
A = numãrul maxim de mijloace de mãsurare gãsite respinse la verificarea metrologica de supraveghere, pentru care nu se ia o decizie de supraveghere severã;
R = numãrul minim de mijloace de mãsurare gãsite respinse la verificarea metrologica de supraveghere, pentru care se pot lua decizii de supraveghere severã.
Costurile supravegherii metrologice pe care trebuie sa le suporte laboratorul de metrologie autorizat sunt formate din C(n) şi tariful orar al vizitei de reevaluare.



Tabelul nr. 1. - Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevãzute la art. 9 lit. a)


N Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusã normalã severã foarte severã
--------------------------------------------------------------------------------
9...15 n=0 n=1; A=0; R=1 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1
16...25 n=1; A=0; R=1 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1
26...50 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1
51...90 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1
91...150 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1
151...280 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1
281...500 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
501...1.200 n=20; A=0; R=1 n=40; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
--------------------------------------------------------------------------------

Tabelul nr. 2. - Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevãzute la art. 9 lit. b)
--------------------------------------------------------------------------------
N Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusã normalã severã foarte severã
--------------------------------------------------------------------------------
9...15 n=2; A=0; R=1 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1
16...25 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1
26...50 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1
51...90 n=5; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1
91...150 n=8; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1
151...280 n=12; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
281...500 n=20; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
501...1.200 n=30; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1
--------------------------------------------------------------------------------

Tabelul nr. 3. - Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevãzute la art. 9 lit. c)
--------------------------------------------------------------------------------
N Nivel de Nivel de Nivel de Nivel de
supraveghere supraveghere supraveghere supraveghere
redusã normalã severã foarte severã
--------------------------------------------------------------------------------
9...15 n=3; A=0; R=1 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
16...25 n=5; A=0; R=1 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
26...50 n=8; A=0; R=1 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=N; A=0; R=1
51...90 n=12; A=0; R=1 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1
91...150 n=20; A=0; R=1 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1
151...280 n=30; A=0; R=1 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
281...500 n=50; A=0; R=1 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1
501...1.200 n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1 n=270; A=0; R=1
1201...3.200 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1 n=270; A=0; R=1 n=450; A=0; R=1
--------------------------------------------------------------------------------

-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016