Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 312 din 4 aprilie 2002  privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a ambarcatiunilor de agrement    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 312 din 4 aprilie 2002 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a ambarcatiunilor de agrement

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 264 din 19 aprilie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. 1
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Domeniu de aplicare

ART. 1
(1) Prevederile prezentei hotãrâri stabilesc condiţiile de introducere pe piata a ambarcatiunilor de agrement complete, a ambarcatiunilor parţial construite şi echipate, denumite în continuare ambarcatiuni, precum şi a componentelor prevãzute în anexa nr. 1, luate separat sau instalate pe ambarcatiunile de agrement.
(2) Prevederile prezentei hotãrâri se aplica şi ambarcatiunilor folosite pentru transporturi comerciale sau pentru instruire în navigaţia de agrement, care sunt introduse pe piata pentru activitãţi recreative.
(3) Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica:
a) ambarcatiunilor concepute exclusiv pentru competitii sportive, incluzând ambarcatiunile cu vasle şi ambarcatiunile destinate instruirii în canotaj, care au fost etichetate ca atare de cãtre constructorul lor;
b) canoelor şi caiacelor, gondolelor şi hidrobicicletelor;
c) planşelor cu vele;
d) planşelor cu motor, ambarcatiunilor individuale de tipul scuterelor nautice şi altor ambarcatiuni similare cu motor;
e) originalelor sau copiilor individuale ale ambarcatiunilor vechi, concepute înainte de 1950, construite în cea mai mare parte din materiale originale şi etichetate ca atare de cãtre constructorul lor;
f) ambarcatiunilor experimentale, cu condiţia ca ulterior respectivele exemplare sa nu fie introduse pe piata;
g) ambarcatiunilor construite pentru utilizare proprie, cu condiţia ca ulterior respectivele exemplare sa nu fie introduse pe piata pentru o perioada de cel puţin 5 ani de la data construcţiei;
h) ambarcatiunilor special destinate sa aibã echipaj şi sa transporte persoane în scop comercial;
i) submersibilelor;
j) ambarcatiunilor pe perna de aer;
k) ambarcatiunilor pe aripi imerse.

SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii

ART. 2
(1) În sensul prezentei hotãrâri urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) ambarcatiune de agrement - orice ambarcatiune, indiferent de tip şi de modul de propulsie, al carei corp are o lungime de la 2,5 m pana la 24 m, masurata conform standardelor armonizate aplicabile, şi care este destinatã sa fie utilizata în scopuri sportive şi recreative;
b) producãtor - persoana responsabilã pentru proiectarea şi fabricarea ambarcatiunilor complete sau care preia ambarcatiuni parţial construite şi echipate pentru a realiza ambarcatiuni complete, cu scopul de a le introduce pe piata în nume propriu;
c) constructor - persoana responsabilã pentru proiectarea şi fabricarea ambarcatiunilor parţial construite şi echipate sau a componentelor pentru ambarcatiuni, cu scopul de a le introduce pe piata în nume propriu;
d) punere în funcţiune - prima utilizare a produsului pe teritoriul României de cãtre utilizatorul final;
e) organism de control - organism desemnat de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei pentru verificarea respectãrii prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Termenii definiţi la alin. (1) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.

CAP. 2

SECŢIUNEA 1
Condiţii de introducere pe piata

ART. 3
(1) Se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a ambarcatiunilor şi componentelor pentru acestea prevãzute la art. 1 alin. (1), dacã nu pun în pericol siguranta şi sãnãtatea persoanelor, a mediului şi a proprietãţii, atunci când sunt construite, întreţinute şi utilizate conform destinaţiei lor.
(2) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei poate iniţia reglementãri privind navigaţia în apele naţionale, în scopul asigurãrii protecţiei mediului, calitãţii şi siguranţei navigaţiei în apele naţionale, cu condiţia ca aceste reglementãri sa nu determine modificãri ambarcatiunilor care se conformeazã prevederilor prezentei hotãrâri.

SECŢIUNEA a 2-a
Cerinţe esenţiale

ART. 4
Ambarcatiunile şi componentele prevãzute la art. 1 alin. (1) se introduc pe piata numai dacã satisfac cerinţele esenţiale de securitate prevãzute în anexa nr. 2.

SECŢIUNEA a 3-a
Libera circulaţie a ambarcatiunilor

ART. 5
(1) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4 şi se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a ambarcatiunilor complete, dacã:
a) poarta marcajul naţional de conformitate CS, prevãzut în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 , aplicat de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, care semnifica conformitatea produsului cu prevederile prezentei hotãrâri, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate prevãzutã în anexa nr. 3, redactatã în limba romana;
b) poarta marcajul european de conformitate CE, prevãzut în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 608/2001 , aplicat de un producãtor dintr-un stat membru al Uniunii Europene, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate, tradusa în limba romana.
(2) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4 şi se admite introducerea pe piata a ambarcatiunilor parţial construite şi echipate dacã pentru acestea exista o declaraţie emisã de cãtre constructor sau de reprezentantul autorizat al acestuia ori de cãtre importator, conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 4 lit. A, potrivit cãreia respectivele ambarcatiuni sunt destinate spre a fi finalizate de alţi producãtori.
(3) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4 şi se admite introducerea pe piata a componentelor prevãzute în anexa nr. 1, care poarta marcajul CS sau CE, care semnifica conformitatea cu cerinţele esenţiale aplicabile, atunci când respectivele componente urmeazã sa fie încorporate într-o ambarcatiune de agrement, potrivit unei declaraţii emise de cãtre constructor, conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 4 lit. B, sau de reprezentantul autorizat al acestuia ori de cãtre importator.
(4) Cu ocazia organizãrii saloanelor, expozitiilor şi prezentarilor, ambarcatiunile şi componentele prevãzute la art. 1 alin. (1), care nu sunt conforme prevederilor prezentei hotãrâri, pot fi expuse cu condiţia ca un anunţ vizibil sa indice faptul ca respectivele produse nu pot fi introduse pe piata şi nici nu pot fi puse în funcţiune pana când nu vor fi îndeplinite prevederile prezentei hotãrâri.
(5) În cazul în care ambarcatiunilor şi componentelor prevãzute la art. 1 alin. (1) le sunt aplicabile şi alte reglementãri care, de asemenea, impun aplicarea marcajului CS, acest marcaj indica conformitatea produsului cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
ART. 6
(1) Se considera ca ambarcatiunile şi componentele prevãzute la art. 1 alin. (1) respecta cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4 în cazul în care acestea sunt conforme cu standardele româneşti care adopta standardele europene armonizate aplicabile, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene.
(2) Lista standardelor româneşti care adopta standardele europene armonizate se elaboreazã în termen de 6 luni de la data publicãrii prezentei hotãrâri şi se aproba prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

SECŢIUNEA a 4-a
Deţinerea documentaţiei

ART. 7
(1) Pentru ambarcatiunile şi componentele prevãzute la art. 1 alin. (1), introduse pe piata cu marcaj CS sau CE, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligaţia sa întocmeascã şi sa pãstreze timp de 10 ani de la data ultimei fabricatii a acestora documentaţia tehnica ce atesta conformitatea, care va fi prezentatã spre examinare, la cerere, organismului de control.
(2) Documentaţia tehnica prevãzutã la alin. (1) va cuprinde:
a) dosarul tehnic de fabricaţie prevãzut în anexa nr. 5;
b) declaraţia de conformitate;
c) certificatele de conformitate emise de organisme notificate;
d) adresele spaţiilor de depozitare de pe teritoriul României;
e) copii de pe rapoartele de încercãri prin care se demonstreaza conformitatea cu standardele menţionate la art. 6 sau cu standardele europene armonizate, ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene, dupã caz.
(3) În cazul în care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul în România, importatorul are obligaţia sa detina documentele menţionate mai sus, care vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organismului de control.
ART. 8
(1) În cazul în care organismul de control constata ca ambarcatiunile prevãzute la art. 1 alin. (1) sau componentele destinate acestora, prevãzute în anexa nr. 1, care poarta marcajul CS sau CE, atunci când, fiind corect construite, instalate, întreţinute şi utilizate în conformitate cu destinaţia lor, pun în pericol siguranta persoanelor, a mediului şi a proprietãţii, va decide, dupã caz, fie retragerea de pe piata a produselor respective, fie interzicerea sau restrictionarea introducerii acestora pe piata.
(2) Organismul de control are obligaţia sa informeze în scris Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în termen de 72 de ore, cu privire la deciziile adoptate, indicând motivele care au stat la baza deciziei şi în special dacã neconformitatea se datoreazã:
a) nerespectãrii cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 4, în cazul în care ambarcatiunile nu au fost proiectate conform standardelor prevãzute la art. 6;
b) aplicãrii incorecte a standardelor prevãzute la art. 6, în cazul în care s-a declarat aplicarea acestora.
(3) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei analizeazã situaţiile şi constata dacã mãsura este justificatã sau nu şi comunica imediat organismului de control, precum şi producãtorului sau reprezentantului autorizat al acestuia rezultatul analizei.
(4) În cazul în care organismul de control constata ca o ambarcatiune sau o componenta prevãzutã în anexa nr. 1 poarta marcajul CS, în condiţiile în care aceasta nu este conform prevederilor prezentei hotãrâri, ia mãsuri impotriva celui care a aplicat marcajul, conform prevederilor art. 13 alin. (1) lit. c), informand Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei asupra deciziei sale.

SECŢIUNEA a 5-a
Marcaje

ART. 9
(1) Ambarcatiunile şi componentele prevãzute la art. 1 alin. (1) care respecta cerinţele esenţiale prevãzute la art. 4 trebuie sa aibã aplicat marcajul CS sau CE, atunci când sunt introduse pe piata.
(2) Marcajele CS şi CE se aplica în mod vizibil, lizibil şi durabil, direct pe ambarcatiuni, conform anexelor nr. 2 şi 3 la <>Legea nr. 608/2001 , pe componentele prevãzute în anexa nr. 1 şi/sau pe ambalajul acestora. Marcajele CS şi CE trebuie sa fie asociate cu numãrul de identificare al organismului notificat care a evaluat conformitatea prin una dintre procedurile prevãzute în anexele nr. 6, 10, 11, 12 sau 13.
(3) Este interzisã aplicarea pe ambarcatiuni şi pe componente a unor marcaje sau inscripţii asemãnãtoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje de conformitate. Oricare alt marcaj poate fi aplicat pe ambarcatiuni şi pe componentele prevãzute în anexa nr. 1 şi/sau pe ambalajul acestora, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajelor CS sau CE sa nu fie astfel reduse.
(4) În cazul în care organismul de control constata ca marcajul a fost aplicat în mod eronat, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa înceteze încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri şi sa realizeze produsul conform cu prevederile privind aplicarea marcajului.
(5) În cazul în care organismul de control constata ca neconformitatea continua, acesta ia mãsurile necesare de limitare sau de interzicere de la introducerea pe piata a ambarcatiunii în cauza ori asigura retragerea de pe piata, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.

CAP. 3

SECŢIUNEA 1
Proceduri pentru evaluarea conformitatii

ART. 10
(1) Înainte de producerea şi introducerea pe piata a ambarcatiunilor şi componentelor prevãzute la art. 1 alin. (1) producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice urmãtoarele proceduri pentru evaluarea conformitatii, ţinând seama de categoriile de proiectare a ambarcatiunilor A, B, C şi D, definite în anexa nr. 2.
(2) Pentru categoriile A şi B:
a) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului mai mica de 12 m se efectueazã "Controlul intern al producţiei cu încercãri suplimentare", prevãzut în anexa nr. 7;
b) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsã între 12 m şi 24 m se efectueazã "Examinarea CS de tip", prevãzutã în anexa nr. 8, completatã cu procedura "Conformitatea cu tipul", prevãzutã în anexa nr. 9, sau "Examinarea CS de tip" împreunã cu "Asigurarea calitãţii producţiei", prevãzutã în anexa nr. 10, sau "Examinarea CS de tip" împreunã cu "Verificarea produsului", prevãzutã în anexa nr. 11, sau "Verificarea unitãţii de produs", prevãzutã în anexa nr. 12, sau "Asigurarea calitãţii", prevãzutã în anexa nr. 13.
(3) Pentru categoria C:
a) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsã între 2,5 m şi 12 m, care sunt conform standardelor prevãzute la art. 6 alin. (1), aplicate pentru respectarea cerinţelor esenţiale prevãzute în anexa nr. 2 pct. 3.2 şi 3.3, se efectueazã "Controlul intern al producţiei", prevãzut în anexa nr. 6;
b) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsã între 2,5 m şi 12 m, care nu sunt conform standardelor româneşti prevãzute la art. 6 alin. (1), referitoare la cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 2 pct. 3.2 şi 3.3, se efectueazã "Controlul intern al producţiei cu încercãri suplimentare", prevãzut în anexa nr. 7;
c) pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsã între 12 m şi 24 m se efectueazã "Examinarea CS de tip", completatã cu procedura "Conformitatea cu tipul", sau "Examinarea CS de tip" împreunã cu "Asigurarea calitãţii producţiei", sau "Examinarea CS de tip" împreunã cu "Verificarea produsului", sau "Verificarea unitãţii de produs" ori "Asigurarea calitãţii".
(4) Pentru categoria D, pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsã între 2,5 m şi 24 m se efectueazã "Controlul intern al producţiei".
(5) Pentru componentele prevãzute în anexa nr. 1 se efectueazã "Examinarea CS de tip", completatã cu procedura "Conformitatea cu tipul", sau "Examinarea CS de tip" împreunã cu "Asigurarea calitãţii producţiei", sau "Examinarea CS de tip" împreunã cu "Verificarea produsului", sau "Verificarea unitãţii de produs" ori "Asigurarea calitãţii".
(6) Documentele şi corespondenta realizate în legatura cu procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute la alin. (1) se redacteazã în limba romana sau într-o limba acceptatã de organismul de certificare care evalueaza conformitatea.
ART. 11
Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic în anexa nr. 14.

SECŢIUNEA a 2-a
Organisme notificate

ART. 12
(1) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în calitate de autoritate competenta în domeniu, va aproba, prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, lista cuprinzând organismele notificate desemnate sa execute procedurile prevãzute la art. 10 alin. (1) şi (2), împreunã cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa le îndeplineascã şi numãrul/codul lor de identificare, lista urmând sa se actualizeze periodic. Acest ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Competenta organismelor de certificare şi a laboratoarelor este recunoscuta de cãtre autoritatea competenta pe baza unei proceduri de evaluare, având în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 15.
(3) În condiţiile în care constata ca un organism notificat nu mai întruneşte criteriile minime prevãzute în anexa nr. 15, autoritatea competenta decide cu privire la retragerea recunoaşterii şi desemnãrii organismului respectiv.

CAP. 4
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 13
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 şi 6 se sancţioneazã cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea utilizãrii şi a introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 7 se sancţioneazã cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii pana la o data stabilitã de organismul de control, de comun acord cu producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupã caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 9 se sancţioneazã cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
(2) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile şi dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare.
ART. 14
(1) Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri, constata contravenţiile şi aplica sancţiunile potrivit art. 13 alin. (1) este Inspectoratul Navigaţiei Civile, organ de specialitate care funcţioneazã în subordinea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
(2) Orice sancţiune aplicatã în baza prezentei hotãrâri de Inspectoratul Navigaţiei Civile se aduce la cunostinta Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei în termen de 72 de ore de la încheierea procesului-verbal de contravenţie.

CAP. 5
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 15
Lista cuprinzând standardele româneşti care adopta standardele europene armonizate, prevãzute la art. 6, se actualizeazã periodic şi se aproba prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 16
Procedura de evaluare a organismelor de certificare şi a laboratoarelor în vederea recunosterii de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei se elaboreazã în termen de 6 luni de la data publicãrii prezentei hotãrâri şi se aproba prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 17
Anexele nr. 1-15 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 18
Se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a ambarcatiunilor şi componentelor destinate acestora, care sunt în curs de fabricaţie conform Regulilor pentru construcţia şi supravegherea tehnica a ambarcatiunilor - cod M.T.R.N.R.-CA-99, aprobate prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 285/1999 .
ART. 19
Prevederile prezentei hotãrâri intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
ART. 20
Pe data de 1 ianuarie 2004 se abroga <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 285/1999 privind aprobarea Regulilor pentru construcţia şi supravegherea tehnica a ambarcatiunilor - cod M.T.R.N.R.-CA-99, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 29 iunie 1999.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1

COMPONENTE

Componentele pentru ambarcatiunile de agrement sunt:
1. echipamente protejate la incendiu pentru motoare instalate în interiorul şi la pupa ambarcatiunii;
2. dispozitive de protecţie la pornire pentru motoare instalate în exteriorul ambarcatiunii;
3. timone, mecanisme de guvernare şi ansambluri de cabluri pentru guvernare;
4. rezervoare şi furtunuri pentru combustibil;
5. capace de magazii şi hublouri prefabricate.


ANEXA 2

CERINŢE ESENŢIALE DE SECURITATE
pentru proiectarea şi construcţia ambarcatiunilor de agrement

1. Categorii de proiectare a ambarcatiunilor


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Condiţii de vant şi val
─────────────────────────────────────────────
Categoria de proiectare Forta vantului pe scara Înãlţimea
Beaufort valurilor*)
(viteza vantului, km/h) (H1/3, metri)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A - oceanica peste 8 peste 4 m
(viteza vantului
peste 74 km/h)
B - maritima în largul coastei pana la 8 inclusiv pana la 4 m inclusiv
(viteza vantului
pana la 74 km/h)
C - maritima în apropierea coastei pana la 6 inclusiv pana la 2 m inclusiv
(viteza vantului
pana la 49 km/h)
D - ape protejate pana la 4 inclusiv pana la 0,5 m
(viteza vantului inclusiv
pana la 28 km/h)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-----------
*) Media inaltimilor a 10% din numãrul total de valuri care au cea mai mare înãlţime între gol şi creasta, în cursul unei observaţii de scurta durata.

Definiţii:
Categoria A - oceanica - ambarcatiune de dimensiuni suficient de mari, proiectata pentru a efectua voiaje nelimitate, pe parcursul cãrora condiţiile pot depãşi forta vantului 8 pe scara Beaufort şi înãlţimea valurilor de peste 4 metri.
Categoria B - maritima în largul coastei - ambarcatiune proiectata pentru voiaje în largul coastelor, în condiţii în care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 8 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înãlţime de pana la 4 metri inclusiv.
Categoria C - maritima în apropierea coastei - ambarcatiune proiectata pentru voiaje în apropierea coastelor, în golfuri mari, estuare, lacuri şi fluvii, în condiţii în care forta vantului poate atinge inclusiv valoarea 6 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înãlţime de pana la 2 metri inclusiv.
Categoria D - ape protejate - ambarcatiune proiectata pentru voiaje pe lacuri mici, râuri şi canale, în condiţii în care forta vantului poate atinge valoarea 4 pe scara Beaufort şi valurile pot avea o înãlţime de pana la 0,5 metri inclusiv.
Ambarcatiunile din fiecare categorie vor fi corespunzãtor proiectate, construite şi echipate pentru a corespunde acelor parametri referitori la stabilitate, flotabilitate, precum şi celorlalte cerinţe esenţiale din prezenta anexa, cat şi pentru a avea bune caracteristici de manevrare.
2. Cerinţe generale
Ambarcatiunile şi componentele prevãzute în anexa nr. 1 la hotãrâre vor fi conforme cu cerinţele esenţiale din prezenta anexa în mãsura în care acestea le sunt aplicabile.
2.1. Identificarea corpului
Fiecare ambarcatiune va fi marcata cu un numãr de identificare a corpului, care include urmãtoarele informaţii:
a) codul producãtorului;
b) ţara de fabricaţie;
c) numãrul unic de serie al corpului;
d) anul de fabricaţie;
e) anul modelului.
Standardele aplicabile prevãzute la art. 6 din hotãrâre conţin detalii privind aceste cerinţe.
2.2. Placuta constructorului
Pe fiecare ambarcatiune va exista o placa fixatã permanent, separat de marcajul de identificare a numãrului corpului, care va conţine urmãtoarele informaţii:
a) numele producãtorului;
b) marcajul de conformitate;
c) categoria de proiectare a ambarcatiunii, conform pct. 1;
d) capacitatea maxima de încãrcare recomandatã de producãtor, conform pct. 3.6;
e) numãrul maxim de persoane recomandat de producãtor pentru transportul cãrora ambarcatiunea a fost proiectata.
2.3. Prevenirea caderilor peste bord şi mijloace care sa permitã revenirea la bord
În funcţie de categoria de proiectare ambarcatiunile vor fi proiectate în asa fel încât sa se reducã la minimum riscurile de cadere peste bord şi sa se asigure urcarea înapoi la bord.
2.4. Vizibilitatea de la postul principal de comanda
Pentru ambarcatiunile cu motor postul principal de comanda va oferi conducatorului, în condiţii normale de utilizare (din punct de vedere al vitezei şi al încãrcãrii), o buna vizibilitate în toate direcţiile.
2.5. Manualul proprietarului
Fiecare ambarcatiune va fi însoţitã de manualul proprietarului, redactat sau tradus în limba romana şi în alte limbi strãine stabilite conform prevederilor contractuale între pãrţi.
Acest manual va atrage atenţia în mod special asupra riscurilor de incendiu şi de inundare şi va conţine totodatã informaţiile prevãzute la pct. 2.2, 3.6 şi 4, precum şi masa ambarcatiunii fãrã incarcatura, exprimatã în kg.
3. Cerinţe referitoare la integritate şi structura
3.1. Structura
Alegerea materialelor şi combinarea lor, precum şi felul construcţiei vor asigura robustetea ambarcatiunii, din toate punctele de vedere. Se va acorda o atentie deosebita categoriei de proiectare, conform pct. 1, şi capacitãţii maxime de încãrcare recomandate de producãtor, conform pct. 3.6.
3.2. Stabilitate şi bord liber
Ambarcatiunile vor avea suficienta stabilitate şi bord liber, în funcţie de categoria de proiectare, conform pct. 1, şi de capacitatea maxima de încãrcare recomandatã de producãtor, conform pct. 3.6.
3.3. Plutirea şi flotabilitatea
Ambarcatiunile vor fi construite astfel încât sa se asigure caracteristicile de flotabilitate şi de menţinere în plutire adecvate categoriei de proiectare, conform pct. 1, şi capacitãţii maxime de încãrcare recomandate de producãtor, conform pct. 3.6.
Toate ambarcatiunile cu mai multe corpuri locuibile vor fi proiectate astfel încât sa aibã suficienta flotabilitate care sa le permitã sa rãmânã în plutire, chiar şi în poziţie rasturnata.
Ambarcatiunile cu o lungime mai mica de 6 metri, la care exista pericolul inundarii atunci când sunt utilizate conform categoriei lor de proiectare, vor fi prevãzute prin construcţie cu mijloace de flotabilitate adecvate care sa le menţinã în plutire dupã inundare.
3.4. Deschideri în corp, punte şi suprastructura
Deschiderile practicate în corp, punte (punti) şi suprastructura nu vor afecta integritatea structuralã a ambarcatiunii sau etanseitatea acesteia când sunt închise.
Ferestrele, hublourile, uşile şi bocaportii vor rezista la presiunea apei care este posibil sa apara în locurile în care sunt amplasate aceste deschideri, precum şi la sarcini concentrate reprezentând greutatea persoanelor care se deplaseaza pe punte.
Armaturile destinate sa permitã trecerea apei cãtre sau dinspre interiorul corpului ambarcatiunii, aflate sub linia de plutire corespunzãtoare capacitãţii maxime de încãrcare recomandate de producãtor, conform pct. 3.6, vor fi prevãzute cu dispozitive de închidere uşor accesibile în orice moment.
3.5. Inundarea
Ambarcatiunile vor fi proiectate astfel încât riscul de scufundare sa fie minim. O atentie specialã se va acorda:
a) cockpit-urilor şi altor adancituri în punte, care vor fi cu autodrenare sau sa aibã alte mijloace de menţinere a apei departe de interiorul ambarcatiunii;
b) sistemelor de ventilare;
c) sistemelor de evacuare a apei cu pompe sau cu alte mijloace.
3.6. Capacitatea maxima de încãrcare recomandatã de producãtor
Capacitatea maxima de încãrcare recomandatã de producãtor, marcata pe placuta constructorului (combustibil, apa, provizii, diverse echipamente şi persoane), exprimatã în kg, pentru care a fost proiectata ambarcatiunea, va fi determinata corespunzãtor categoriei de proiectare conform pct. 1, caracteristicilor de stabilitate şi de bord liber conform pct. 3.2 şi caracteristicilor de plutire şi flotabilitate conform pct. 3.3.
3.7. Amplasarea plutelor de salvare
Toate ambarcatiunile de categoriile A şi B, precum şi ambarcatiunile de categoriile C şi D cu o lungime mai mare de 6 metri vor fi prevãzute cu unul sau mai multe amplasamente pentru una sau mai multe plute de salvare, suficient de mari pentru a prelua numãrul de persoane pentru care ambarcatiunea a fost conceputã sa le transporte, asa cum este recomandat de producãtor. Aceste amplasamente vor fi uşor accesibile în orice moment.
3.8. Evacuare
Toate ambarcatiunile cu mai multe spaţii locuibile, cu o lungime mai mare de 12 metri, vor fi prevãzute cu mijloace de evacuare eficiente în caz de rasturnare.
Toate ambarcatiunile cu mai multe spaţii locuibile vor fi prevãzute cu mijloace de evacuare eficiente în caz de incendiu.
3.9. Ancorare, amarare şi remorcare
Toate ambarcatiunile, ţinând seama de categoria de proiectare şi de caracteristicile acestora, vor fi prevãzute cu unul sau mai multe puncte întãrite sau cu alte mijloace capabile sa suporte, în deplina siguranta, solicitarile sistemelor de ancorare, amarare şi remorcare.
4. Caracteristici de conducere şi manevrare
Constructorul va asigura caracteristici de conducere şi de manevrare satisfãcãtoare pentru ambarcatiune, atunci când este echipata cu motorul cel mai puternic pentru care este proiectata şi construitã.
Pentru toate motoarele de uz naval care echipeaza ambarcatiunile de agrement, în manualul proprietarului va fi indicatã puterea maxima a motorului, conform standardelor prevãzute la art. 6 din hotãrâre.
5. Cerinţe referitoare la instalaţii
5.1. Motoare şi spaţii pentru motoare
5.1.1. Motoare instalate în interiorul ambarcatiunii
Toate motoarele instalate permanent în interiorul ambarcatiunii vor fi amplasate într-un spaţiu închis şi izolat de spaţiile pentru locuit, astfel încât sa fie reduse la minimum riscul de producere şi propagare a unor incendii, precum şi riscul oricãror pericole datorate patrunderii fumului toxic şi de propagare a caldurii, a zgomotului sau a vibratiilor în spaţiile pentru locuit.
Pãrţile motorului şi accesoriile care necesita o inspecţie şi/sau o întreţinere frecventa vor fi uşor accesibile.
Materialele izolante utilizate în interiorul compartimentelor pentru motoare vor fi ignifuge.
5.1.2. Ventilatia
Compartimentele pentru motoare vor fi ventilate. Se va preveni pãtrunderea apei prin toate cãile de ventilaţie în compartimentele pentru motoare.
5.1.3. Pãrţile expuse ale motorului
În cazul în care motorul nu este protejat de o carcasa sau nu are un locas propriu închis, pãrţile mobile sau fierbinti ale acestuia, care pot cauza accidente corporale, vor fi protejate local.
5.1.4. Pornirea motoarelor instalate în exteriorul ambarcatiunii
Toate ambarcatiunile echipate cu motoare instalate în exteriorul acestora vor fi prevãzute cu un dispozitiv care sa împiedice pornirea în priza a motorului, cuplat la propulsor, cu excepţia cazurilor în care:
a) tractiunea la punct fix produsã de motor este mai mica de 500 N (50 kgf);
b) motorul este echipat cu un limitator de putere care reduce tractiunea la 500 N (50 kgf) în momentul pornirii sale.
5.2. Instalatia de alimentare cu combustibil
5.2.1. Generalitati
Amplasarea şi instalarea sistemelor de umplere, inmagazinare, aerisire şi alimentare cu combustibil vor fi concepute în asa fel încât sa reducã la minimum riscurile de incendiu şi de explozie.
5.2.2. Rezervoare pentru combustibil
Rezervoarele, conductele şi furtunurile pentru combustibil vor fi fixate şi separate sau protejate de orice sursa de caldura puternica. Alegerea materialelor constitutive pentru rezervoare şi a metodelor de fabricaţie a acestora va fi corespunzãtoare pentru capacitarea rezervorului şi tipul de combustibil. Toate spaţiile în care sunt rezervoare vor fi ventilate.
Combustibilii lichizi al cãror punct de aprindere este mai mic de 55°C vor fi depozitati în rezervoare independente care sa nu facã parte din corpul ambarcatiunii şi care vor fi:
a) izolate de compartimentul pentru motoare şi de orice alta sursa de aprindere;
b) izolate de spaţiile locuibile de la bordul ambarcatiunii.
Combustibilii lichizi al cãror punct de aprindere este egal sau mai mare de 55°C pot fi depozitati în rezervoare integrate în corpul ambarcatiunii.
5.3. Instalaţii şi echipamente electrice
Instalaţiile şi echipamentele electrice vor fi proiectate şi realizate astfel încât sa asigure buna funcţionare a ambarcatiunii în condiţii normale de utilizare, iar riscurile de incendiu şi de electrocutare sa fie reduse la minimum.
Toate circuitele alimentate de la baterii, cu excepţia circuitelor de pornire a motoarelor, vor fi protejate contra suprasarcinilor şi scurtcircuitelor.
Va fi asigurata o ventilaţie corespunzãtoare în scopul prevenirii acumularii gazelor pe care bateriile ar putea sa le degaje. Bateriile vor fi fixate solid şi vor fi protejate impotriva patrunderii apei.
5.4. Sistemul de guvernare
5.4.1. Generalitati
Sistemul de guvernare va fi proiectat, construit şi instalat astfel încât sa permitã transmiterea forţelor de guvernare în condiţii previzibile de funcţionare a ambarcatiunii.
5.4.2. Guvernarea de avarie
Ambarcatiunile cu vele şi ambarcatiunile cu un singur motor instalat în interiorul lor, care sunt dotate cu sistem de guvernare cu comanda de la distanta a carmelor, vor fi prevãzute şi cu un sistem de guvernare de avarie, pentru manevrarea ambarcatiunii la viteza redusã.
5.5. Aparate cu gaz
Aparatele cu gaz pentru uz gospodãresc vor fi de tipul celor cu evacuare de vapori şi vor fi proiectate şi instalate în asa fel încât sa se previnã scurgerile de gaz şi riscurile de explozie şi sa permitã efectuarea verificãrilor de etanseitate. Materialele şi componentele acestora vor fi adecvate tipului de gaz utilizat, pentru a rezista la solicitarile şi acţiunile mediului marin.
Fiecare aparat cu gaz va fi echipat cu un dispozitiv de siguranta la stingerea flacarii, care sa funcţioneze pentru fiecare arzator. Fiecare aparat consumator de gaz va fi alimentat printr-o racordare separatã din sistemul de distribuţie şi fiecare aparat va fi controlat separat printr-un dispozitiv propriu de închidere. Se va asigura o ventilaţie adecvatã pentru a se preveni pericolele datorate scurgerilor de gaz şi de produse rezultate din ardere.
Toate ambarcatiunile care au aparate cu gaz instalate permanent la bord vor fi prevãzute cu o incinta destinatã depozitarii tuturor buteliilor cu gaz. Incinta va fi izolata de spaţiile de locuit, va fi accesibila doar de la exterior şi va fi ventilata în asa fel încât sa se asigure evacuarea gazelor spre exteriorul ambarcatiunii. Orice aparat cu gaz instalat permanent la bord va fi încercat dupã instalare.
5.6. Protecţia contra incendiilor
5.6.1. Generalitati
Tipurile de echipamente instalate la bord şi planul de amenajare al ambarcatiunii vor tine seama de riscurile de incendiu şi de propagare a focului. Se va acorda o atentie specialã zonelor din jurul dispozitivelor cu flacara libera, zonelor fierbinti ale motoarelor şi maşinilor auxiliare, dispozitivelor de deversare a uleiului şi combustibilului, conductelor pentru ulei şi combustibil neacoperite şi se va evita instalarea cablurilor electrice deasupra zonelor fierbinti ale maşinilor.
5.6.2. Echipamente de prevenire şi stingere a incendiilor
Ambarcatiunile vor fi prevãzute cu mijloace de prevenire şi stingere a incendiilor, adecvate riscurilor de incendiu. Spaţiile în care sunt amplasate motoarele cu benzina vor fi protejate printr-un sistem de stingere a incendiilor, care sa nu necesite deschiderea respectivelor spaţii în caz de incendiu. Stingatoarele portabile vor fi amplasate în locuri uşor accesibile şi unul dintre acestea va fi amplasat astfel încât sa se poatã ajunge la el cu usurinta de la postul principal de comanda al ambarcatiunii.
5.7. Lumini de navigaţie
Atunci când sunt instalate lumini de navigaţie, acestea vor fi conforme cu reglementãrile internaţionale aplicabile*), dupã caz.
5.8. Prevenirea deversarii poluantilor
Ambarcatiunile vor fi construite astfel încât sa se previnã orice deversare accidentala în apa a sustantelor poluante (ulei, combustibil etc.).
Ambarcatiunile dotate cu grupuri sanitare vor fi prevãzute cu:
a) rezervoare; sau
b) sisteme care sa poatã permite instalarea temporarã a unor rezervoare, pentru a fi utilizate în zone în care deversarea deşeurilor umane este interzisã.
În plus, orice tubulatura pentru deversarea deşeurilor umane în exteriorul ambarcatiunii va fi prevãzutã cu armãturi care sa poatã fi închise etans.

--------------
*) "Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare" (Colreg - 1972) sau "Codul european al cãilor de navigaţie interioarã" (CEVNI), adoptat prin Rezoluţia CEE-ONU nr. 24 din 15 noiembrie 1985.

ANEXA 3

DECLARAŢIA DE CONFORMITATE

1. Declaraţia scrisã de conformitate cu prevederile prezentei anexe va însoţi întotdeauna:
a) ambarcatiunea şi va fi ataşatã la manualul proprietarului (a se vedea pct. 2.5 din anexa nr. 2);
b) componentele prevãzute în anexa nr. 1.
2. Declaraţia scrisã de conformitate va fi redactatã în limba romana sau într-o limba strãinã, conform prevederilor pct. 2.5 din anexa nr. 2, şi va include urmãtoarele informaţii:
a) numele şi adresa producãtorului sau ale reprezentantului autorizat al acestuia (numele comercial şi sediul, reprezentantul autorizat va specifica şi numele comercial şi sediul producãtorului);
b) descrierea ambarcatiunii sau a componentei (descrierea produsului: marca, tipul, numãrul seriei, dupã caz);
c) referinte privind standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre care au fost utilizate sau specificaţii legate de conformitatea declarata;
d) în unele cazuri, referinte privind certificatul de examinare CS de tip eliberat de organismul notificat;
e) dupã caz, numele şi adresa organismului notificat;
f) date pentru identificarea persoanei împuternicite sa semneze în numele producãtorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia.


- Model -

Noi ........./(denumirea completa a persoanei juridice)/................., ....../(sediul)/....................................., cu nr. de înmatriculare la registrul comerţului ......................../.........../........, declaram pe propria rãspundere ca produsul/serviciul ......................../(denumirea, tipul sau modelul, numãrul lotului, al sarjei sau al seriei, eventual sursele şi numãrul de exemplare)/................................................... la care se referã aceasta declaraţie este în conformitate cu ......./(titlul şi/sau numãrul şi data publicãrii documentului/documentelor tehnic/tehnice normativ/normative)/............................................., având certificatul de examinare CS de tip nr. ................ din data de ........................, eliberat de*) ................/(numele şi adresa organismului notificat)/.................................................


........................ ............................................
(locul şi data emiterii) (numele, prenumele şi semnatura sau marcajul
echivalent ale persoanei autorizate)


----------------
*) Indicarea numãrului certificatului de examinare CS de tip şi numele organismului notificat care l-a eliberat se înscriu doar în unele cazuri.


ANEXA 4

DECLARAŢIA
constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului

A. Declaraţia constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului, referitoare la ambarcatiunile parţial construite conform prevederilor art. 5 alin. (2) din hotãrâre, va cuprinde urmãtoarele informaţii:
a) numele şi adresa constructorului;
b) numele şi adresa reprezentantului constructorului sau, dupã caz, ale importatorului;
c) descrierea ambarcatiunii parţial construite;
d) o declaraţie din care sa rezulte ca ambarcatiunea parţial construitã este destinatã sa fie terminatã de alţii şi ca este conformã cu cerinţele esenţiale aplicabile pentru stadiul de construcţie în care se afla.
B. Declaraţia constructorului, a reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului, conform prevederilor art. 5 alin. (3) din hotãrâre, referitoare la componente, va cuprinde urmãtoarele informaţii:
a) numele şi adresa constructorului;
b) numele şi adresa reprezentantului constructorului sau, dupã caz, ale importatorului;
c) descrierea componentei;
d) o declaraţie din care sa rezulte conformitatea componentelor cu cerinţele esenţiale aplicabile acestora.

ANEXA 5

DOSARUL TEHNIC DE FABRICAŢIE

Dosarul tehnic de fabricaţie la care se face referire în anexele nr. 6, 8, 9, 10 şi 12 la hotãrâre va conţine toate datele sau mijloacele relevante folosite de producãtor pentru a asigura ca ambarcatiunile sau componentele sunt conforme cu cerinţele esenţiale aplicabile.
Dosarul tehnic de fabricaţie va permite înţelegerea proiectului, construcţiei şi a functionarii produsului şi va asigura posibilitatea evaluãrii conformitatii cu cerinţele prezentei hotãrâri.
Dosarul tehnic de fabricaţie va conţine, în mãsura în care sunt relevante pentru evaluare:
a) descrierea generalã a tipului;
b) desene conceptuale de ansamblu, planuri de fabricaţie cu detalii de execuţie, inclusiv desenele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) explicaţii, descrieri şi precizãri necesare pentru înţelegerea celor de mai sus şi pentru înţelegerea functionarii produsului;
d) lista cu standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre, aplicate total sau parţial, şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru a satisface cerinţele esenţiale, atunci când nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre;
e) rezultatele calculelor de proiectare, examinarile efectuate etc.;
f) rapoarte de încercãri sau calcule, în special privind stabilitatea conform pct. 3.2 şi flotabilitatea conform pct. 3.3 din cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 2 la hotãrâre.


ANEXA 6

CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI
(Modulul A)

1. Controlul intern al producţiei este procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2, asigura şi declara faptul ca produsele avute în vedere satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, care le sunt aplicabile. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe fiecare produs şi va emite o declaraţie de conformitate.
2. Producãtorul va elabora documentaţia tehnica descrisã la pct. 3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va deţine documentaţia tehnica şi o va pune la dispoziţie organismelor de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, în vederea inspectarii. În cazul în care nici producãtorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, documentaţia tehnica revine importatorului.
3. Documentaţia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotãrâri. Dacã este relevant pentru evaluare, documentaţia tehnica se va referi la fazele de proiectare, producţie şi funcţionare a produsului.
4. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pãstra o copie de pe declaraţia de conformitate împreunã cu documentaţia tehnica.
5. Producãtorul va lua toate mãsurile necesare pentru ca procesele de fabricaţie sa asigure conformitatea produselor fabricate cu documentaţia tehnica la care se face referire la pct. 2, precum şi cu cerinţele aplicabile ale prezentei hotãrâri.

ANEXA 7

CONTROLUL INTERN AL PRODUCŢIEI CU ÎNCERCĂRI SUPLIMENTARE
(Modulul Aa)

Aceasta procedura conţine toate prevederile procedurii prezentate în anexa nr. 6 la hotãrâre, la care se adauga urmãtoarele cerinţe suplimentare:
1. Producãtorul va efectua direct sau va dispune efectuarea în numele sau, pe una sau mai multe ambarcatiuni care reprezintã fabricatia producãtorului, urmãtoarele încercãri, calcule echivalente sau controale:
a) verificarea stabilitatii conform pct. 3.2 din cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 2 la hotãrâre;
b) verificarea caracteristicilor de flotabilitate conform pct. 3.3 din cerinţele esenţiale prevãzute în anexa nr. 2 la hotãrâre.
2. Prevederi comune pentru cele doua variante:
Incercarile, calculele echivalente sau controalele vor fi efectuate sub responsabilitatea unui organism notificat ales de producãtor. Producãtorul va aplica numãrul de identificare al organismului notificat, în timpul procesului de fabricaţie, sub responsabilitatea organismului respectiv.

ANEXA 8

EXAMINAREA CS DE TIP
(Modulul B)

1. Examinarea CS de tip este acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata şi atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere corespunde cerinţelor prezentei hotãrâri, care îi sunt aplicabile.
2. Cererea pentru efectuarea examinãrii CS de tip va fi înaintatã de cãtre producãtor sau de cãtre reprezentantul autorizat al acestuia unui organism notificat, ales de producãtor. Cererea va include:
a) numele şi adresa producãtorului şi, dacã cererea este înaintatã de cãtre reprezentantul autorizat al producãtorului, numele şi adresa acestuia din urma;
b) o declaraţie scrisã potrivit cãreia aceeaşi cerere nu a fost înaintatã nici unui alt organism notificat;
c) documentaţia tehnica prevãzutã la pct. 3.
Solicitantul va pune la dispoziţie organismului notificat un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere, denumit în continuare tip.
Organismul notificat poate cere şi alte exemplare dacã acestea îi sunt necesare pentru realizarea programului de încercãri.
3. Documentaţia tehnica va permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotãrâri. În mãsura în care este relevant pentru evaluarea conformitatii produsului, documentaţia tehnica va cuprinde informaţii privind proiectarea, fabricatia şi funcţionarea produsului (a se vedea anexa nr. 5 la hotãrâre).
4. Organismul notificat are urmãtoarele obligaţii:
4.1. sa examineze documentaţia tehnica, sa verifice dacã tipul este fabricat în conformitate cu documentaţia tehnica şi sa identifice elementele care au fost proiectate conform prevederilor din standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre, precum şi componentele care au fost proiectate fãrã a se aplica prevederile din respectivele standarde;
4.2. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare pentru a verifica dacã soluţiile adoptate de producãtor satisfac cerinţele esenţiale din prezenta hotãrâre, în cazul în care nu au fost aplicate standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre;
4.3. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare pentru a verifica dacã standardele au fost aplicate efectiv, în cazul în care producãtorul a ales aplicarea standardelor relevante;
4.4. sa convinã cu solicitantul cererii asupra locului unde vor fi efectuate examinarile şi incercarile necesare.
5. Dacã tipul corespunde cerinţelor prezentei hotãrâri, organismul notificat va elibera solicitantului un certificat de examinare CS de tip. Certificatul va conţine numele şi sediul producãtorului, concluziile examinãrii, condiţiile pentru valabilitatea certificatului şi datele necesare privind identificarea tipului aprobat.
La certificatul de examinare CS de tip va fi anexatã o lista cuprinzând elementele importante pentru evaluare din documentaţia tehnica, iar organismul notificat va pãstra o copie a acestei liste.
Dacã unui producãtor îi este refuzatã certificarea de tip, organismul notificat va justifica detaliat motivele refuzului.
6. Solicitantul va informa organismul notificat care pãstreazã documentaţia tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra tuturor modificãrilor aduse produsului aprobat, care va obţine o certificare suplimentarã, atunci când astfel de modificãri pot afecta conformitatea cu cerinţele esenţiale sau condiţiile prevãzute pentru utilizarea produsului. Aceasta certificare suplimentarã este data sub forma unui act adiţional la originalul certificatului de examinare CS de tip.
7. Fiecare organism notificat va informa alte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare CS de tip şi completãrile la acestea, emise sau retrase.
8. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de examinare CS de tip şi/sau de pe completãrile la acestea. Anexele la certificate se vor pune la dispoziţie celorlalte organisme notificate, la cerere.
9. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pãstra dosarul tehnic de fabricaţie împreunã cu copiile de pe certificatele de examinare CS de tip şi de pe completãrile la acestea o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, conform prevederilor art. 7 din hotãrâre.
În situaţia în care nici producãtorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organismelor de control documentaţia tehnica, la cerere, revine importatorului.


ANEXA 9

CONFORMITATEA CU TIPUL
(Modulul C)

1. Conformitatea cu tipul este acea parte a procedurii prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia asigura şi declara ca produsele avute în vedere sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi satisfac cerinţele esenţiale din prezenta hotãrâre, aplicabile acestora. Producãtorul va aplica marcajul CS pe fiecare produs şi va emite o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotãrâre).
2. Producãtorul va lua toate mãsurile necesare pentru a garanta ca procesul de fabricaţie asigura conformitatea produselor cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pãstra un exemplar al declaraţiei de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs.
În situaţia în care nici producãtorul şi nici reprezentantul autorizat al acestuia nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organismelor de control documentaţia tehnica, la cerere, revine importatorului.

ANEXA 10

ASIGURAREA CALITĂŢII PRODUCŢIEI
(Modulul D)

1. Asigurarea calitãţii producţiei este acea parte a procedurii prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 asigura şi declara ca produsele considerate sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe fiecare produs şi va întocmi în scris o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotãrâre). Marcajul CS va fi însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea CS, conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul va aplica un sistem al calitãţii aprobat pentru producţie, inspecţie şi încercare finala a produsului, asa cum se prevede la pct. 3; sistemul calitãţii certificat este supus supravegherii conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul va inainta o cerere unui organism notificat ales de el, pentru evaluarea propriului sistem al calitãţii, corespunzãtor produselor considerate.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii va conţine:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de produse considerate;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii;
c) dacã este cazul, documentaţia tehnica a tipului aprobat (a se vedea anexa nr. 5 la hotãrâre) şi o copie de pe certificatul de examinare CS de tip.
3.2. Sistemul calitãţii va asigura conformitatea produselor cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate de cãtre producãtor vor fi reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calitãţii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia privind sistemul calitãţii va conţine, în special, o descriere adecvatã a urmãtoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã, responsabilitãţile conducerii şi atribuţiile acesteia în ceea ce priveşte calitatea produselor;
b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calitãţii, precum şi procesele şi mãsurile sistematice care vor fi utilizate;
c) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate înainte, în timpul şi dupã fabricaţie, precum şi frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
e) mijloacele de urmãrire a realizãrii calitãţii cerute produselor şi a functionarii efective a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitãţii pentru a determina dacã acesta îndeplineşte cerinţele prevãzute la pct. 3.2. Organismul notificat presupune conformitatea cu cerinţele standardului roman SR EN ISO 9003:1994, referitor la sistemul calitãţii.
Echipa de audit va avea cel puţin un membru cu experienta în tehnologia de fabricare a produsului considerat. Procedura de evaluare va include o vizita de inspectare la locul de fabricaţie a produsului.
Decizia echipei de audit se va notifica producãtorului. Notificarea va conţine concluziile examinãrii şi decizia motivatã a evaluãrii.
3.4. Producãtorul se va angaja sa îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi sa menţinã acest sistem la un nivel corespunzãtor şi eficient.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de actualizare a sistemului calitãţii.
Organismul notificat va evalua modificãrile propuse şi va decide dacã sistemul calitãţii modificat satisface în continuare cerinţele prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o reevaluare a acestuia.
Decizia organismului notificat se va transmite producãtorului. Notificarea va conţine concluziile examinãrii şi motivarea deciziei evaluãrii.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este de a asigura ca producãtorul îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul va permite accesul reprezentanţilor organismului notificat pentru efectuarea inspectiilor în incintele de producţie, de control şi încercare şi de depozitare a produselor şi va pune la dispoziţie acestora toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
4.3. Organismul notificat va efectua audituri periodice pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii aprobat şi va elibera producãtorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevãzute la pct. 4.3 organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producãtor. În timpul acestor vizite organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite efectuarea de încercãri pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitãţii, dacã se considera necesar. Organismul notificat va preda producãtorului un proces-verbal al vizitei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5. Producãtorul va deţine şi va pune la dispoziţie organismului de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, urmãtoarele documente:
a) documentaţia prevãzutã la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii prevãzut la pct. 3.4;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat prevãzute la pct. 3.4, 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat va comunica celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la certificatele privind sistemul calitãţii, emise sau retrase.

ANEXA 11

VERIFICAREA PRODUSULUI
(Modulul F)

1. Verificarea produsului este acea procedura prin care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia verifica şi atesta faptul ca produsele cãrora li se aplica prevederile pct. 3 sunt conforme cu tipul, asa cum este specificat în certificatul de examinare CS de tip, şi satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
2. Producãtorul va lua mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure conformitatea produselor cu tipul, asa cum este specificat în certificatul de examinare CS de tip, şi satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare produs marcajul CS şi va emite o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotãrâre).
3. Organismul notificat va efectua examinarile şi incercarile corespunzãtoare pentru a verifica conformitatea produselor cu cerinţele prezentei hotãrâri, fie prin examinarea şi încercarea fiecãrui produs conform prevederilor pct. 4, fie prin examinarea şi încercarea produselor prin metode statistice conform prevederilor pct. 5; metoda de examinare şi încercare a produsului este aleasã de producãtor.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va pãstra o copie de pe declaraţia de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs.
4. Verificarea prin examinare şi încercare a fiecãrui produs
4.1. Toate produsele vor fi examinate individual şi vor fi încercate în mod corespunzãtor conform prevederilor din standardul sau standardele relevante aplicabile, prevãzute la art. 6 din hotãrâre, sau vor fi supuse unor încercãri cu efect echivalent, pentru a se verifica conformitatea acestora cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre.
4.2. Organismul notificat va aplica sau va solicita aplicarea numãrului sau de identificare pe fiecare produs aprobat şi va emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
4.3. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la cererea organismului de control, certificatele de conformitate eliberate de organismul notificat.
5. Verificarea statistica
5.1. Producãtorul va prezenta produsele sale sub forma de loturi omogene şi va lua toate mãsurile necesare pentru ca procedeul de fabricaţie sa asigure omogenitatea fiecãrui lot de produse.
5.2. Toate produsele vor fi disponibile pentru verificare, sub forma de loturi omogene. Din fiecare lot se alege în mod aleatoriu un esantion. Produsele din cadrul esantionului vor fi examinate individual şi vor fi supuse unor încercãri adecvate, conform prevederilor standardului sau standardelor relevante aplicabile, prevãzute la art. 6 din hotãrâre, sau vor fi supuse unor încercãri cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestora cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre, pentru a stabili dacã lotul este acceptat sau respins.
5.3. Procedura statistica va utiliza urmãtoarele elemente:
a) metoda statistica aplicatã;
b) planul de esantionare şi caracteristicile sale operationale.
5.4. În cazul loturilor acceptate organismul notificat aplica sau solicita sa fie aplicat numãrul sau de identificare pe fiecare produs aprobat şi emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate. Toate produsele din lot pot fi introduse pe piata, cu excepţia produselor din esantion care au fost gãsite neconforme.
Dacã un lot este respins, organismul notificat sau organismul de control va lua mãsuri corespunzãtoare pentru a impiedica introducerea pe piata a respectivului lot. În cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
Producãtorul poate sa aplice numãrul de identificare al organismului notificat în cursul procesului de fabricaţie, sub responsabilitatea organismului notificat.
5.5. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta, la cerere, organismului de control certificatele de conformitate emise de organismul notificat.

ANEXA 12

VERIFICAREA UNITĂŢII DE PRODUS
(Modulul G)

1. Verificarea unitãţii de produs este procedura prin care producãtorul asigura şi declara ca produsul supus evaluãrii, pentru care a fost eliberat certificatul prevãzut la pct. 2, este conform cu cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestuia.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica marcajul CS pe produs şi va emite o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotãrâre).
2. Organismul notificat va examina produsul individual şi va efectua incercarile corespunzãtoare, conform prevederilor standardului sau standardelor relevante aplicabile, prevãzute la art. 6 din hotãrâre, sau va supune produsul unor încercãri cu efect echivalent, pentru a se asigura conformitatea acestuia cu cerinţele aplicabile din prezenta hotãrâre.
Organismul notificat va aplica sau va solicita sa fie aplicat numãrul sau de identificare pe produsul aprobat şi va emite un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate.
3. Scopul documentaţiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii produsului cu cerinţele prezentei hotãrâri şi înţelegerea proiectului, fabricaţiei şi functionarii produsului (a se vedea anexa nr. 5 la hotãrâre).

ANEXA 13

ASIGURAREA CALITĂŢII
(Modulul H)

1. Asigurarea calitãţii reprezintã procedura prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 asigura şi declara ca produsele supuse evaluãrii satisfac cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica pe fiecare produs marcajul CS şi va întocmi în scris o declaraţie de conformitate (a se vedea anexa nr. 3 la hotãrâre). Marcajul CS va fi însoţit de numãrul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul va aplica un sistem al calitãţii aprobat pentru fazele de proiectare, fabricaţie, inspecţie şi încercare finala a produsului, conform prevederilor pct. 3; sistemul calitãţii aprobat face obiectul supravegherii, conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul va inainta o cerere pentru evaluarea sistemului propriu al calitãţii unui organism notificat ales de el.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii va include:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de produse considerate;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii.
3.2. Sistemul calitãţii va asigura conformitatea produselor cu cerinţele prezentei hotãrâri, aplicabile acestora.
Toate elementele, cerinţele şi mãsurile adoptate de cãtre producãtor vor fi reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calitãţii va asigura o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia privind sistemul calitãţii va conţine în special o descriere adecvatã a urmãtoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã, responsabilitãţile conducerii şi atribuţiile acesteia în ceea ce priveşte calitatea proiectãrii şi calitatea produselor;
b) specificaţiile tehnice de proiectare, inclusiv standardele care vor fi aplicate şi, în situaţia în care nu se aplica integral standardele prevãzute la art. 6 din hotãrâre, vor fi descrise mijloacele utilizate pentru a se asigura îndeplinirea cerinţelor esenţiale aplicabile din prezenta hotãrâre;
c) tehnicile de control şi de verificare a proiectului, procesele şi acţiunile sistematice folosite pentru proiectarea produselor care aparţin unei categorii de proiectare;
d) tehnicile corespunzãtoare de fabricaţie, de control şi asigurare a calitãţii, procesele şi acţiunile sistematice care vor fi utilizate;
e) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate înaintea, în timpul şi dupã fabricaţie, cu indicarea frecvenţei de efectuare a acestora;
f) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor efectuate, datele privind etalonarea aparatelor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
g) mijloacele de urmãrire a realizãrii calitãţii dorite în ceea ce priveşte proiectarea şi realizarea produsului şi, respectiv, funcţionarea efectivã a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat va evalua sistemul calitãţii pentru a determina dacã el corespunde cerinţelor enumerate la pct. 3.2. Organismul notificat va porni de la premisa conformitatii cu acele cerinţe referitoare la sistemele de calitate, astfel încât sa fie asigurata implementarea standardului armonizat SR EN ISO 9003:1994.
Echipa de audit va avea cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare va include o vizita de evaluare la locul de fabricaţie al producãtorului.
Decizia privind evaluarea va fi notificatã producãtorului. Notificarea va conţine concluziile evaluãrii şi motivatiile care stau la baza deciziei de evaluare.
3.4. Producãtorul se va angaja sa îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii aprobat şi sa îl menţinã la un nivel eficient şi corespunzãtor.
Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat va informa organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãror intentii de actualizare a acestuia.
Organismul notificat va evalua modificãrile propuse şi va decide dacã sistemul calitãţii modificat continua sa corespundã cerinţelor pct. 3.2 sau dacã este necesarã o noua evaluare.
Acesta va notifica producãtorului asupra deciziei sale. Notificarea va conţine concluziile evaluãrii şi motivele care stau la baza deciziei.
4. Supravegherea CS sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii este de a se asigura îndeplinirea corecta de cãtre producãtor a obligaţiilor ce decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul va permite accesul organismului notificat pentru efectuarea inspectiilor în locurile în care se proiecteazã, se fabrica, se verifica, se efectueazã incercarile şi se depoziteaza produsele şi va pune la dispoziţie informaţiile necesare, în special în legatura cu:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, prevãzute de sistemul calitãţii la faza de proiectare, cum ar fi: rezultatele analizelor, calculelor, încercãrilor etc.;
c) înregistrãrile privind calitatea, prevãzute de sistemul calitãţii la faza de fabricaţie, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, datele privind etalonarea aparatelor de mãsura, rapoartele privind calificarea personalului folosit etc.
4.3. Organismul notificat va efectua periodic audituri pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii aprobat şi va prezenta producãtorului rapoartele de audit.
4.4. În plus organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producãtor. Cu ocazia unor astfel de vizite reprezentanţii organismului notificat au dreptul sa efectueze încercãri sau pot solicita efectuarea de încercãri pentru a verifica, atunci când este necesar, dacã sistemul calitãţii funcţioneazã corespunzãtor. Organismul notificat va prezenta producãtorului un proces-verbal al vizitei, precum şi rezultatul încercãrilor, dacã astfel de încercãri s-au efectuat.
5. Producãtorul va tine la dispoziţia autoritãţilor naţionale timp de 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs urmãtoarele:
a) documentaţia menţionatã la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare menţionate la pct. 3.4;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, menţionate în ultimul alineat al pct. 3.4 şi, respectiv, la pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat va comunica altor organisme notificate informaţii relevante privind certificatele sistemelor calitãţii emise sau retrase.



ANEXA 14


PREZENTAREA SCHEMATICA A PROCEDURILOR DE
EVALUARE A CONFORMITATII


╔══════════════╗
┌─────┐ ║Control intern║─────────────────────────┐
│corp<├──>║al product. ║ ╔══════════╗ │
┌────────┬───>│ 12 m│ ║plus încercãri║ ║Conformi- ║ │
│Lungimea│ └─────┘ ║ (Anexa 7) ║ ┌─>║tatea cu ║ │
│Corpului│ ╚══════════════╝ │ ║tipul ANX9║ │
└────────┴───>┌──────┐ │ ║Producã- ║ │
^ │12m< │ ╔═════════╗ │ ║torul de- ║─>│
│ │corp< │ ║Examinare║───┐ │ ║clara con ║ │
│ │24m │ ║CS de tip║ │ │ ║formitatea║ │
│ └─┬────┘ ║(Anexa 8)║ │ │ ║produsului║ │
│ │ ╚═════════╝ │ │ ║cu tipul ║ │
│ │ ^ │ │ ╚══════════╝ │
│ │ │ │ │ ╔══════════╗ │
│ │ │ v │ ║Asigurarea║ │
│ │ ┌─────┴──┐ ┌────────┐ │ ║calitãţii ║ │
│ └─────>│Obtiunea│ │Obtiunea├─┼─>║producţiei║ │
│ ┌───────>│producat│ │producat│ │ ║(Anexa 10)║─>│
│ │ └───┬───┬┘ └────────┘ │ ║O.N. eva- ║ │
│ │ │ │ │ ║lueaza şi ║ │
│ │ │ │ │ ║monitori- ║ │
│ │ │ │ │ ║zeaza sis-║ │
│ │ │ │ │ ║temul de ║ │
│ │ │ │ │ ║calitate ║ │
│ │ │ │ │ ║al produ- ║ │
┌──┴────────┐ │ │ │ │ ║catorului ║ │
│Proiectarea│ │ │ │ │ ╚══════════╝ │
│ navelor │ │ │ │ │ ╔═══════════╗ │
│cat. A şi B│ │ │ │ │ ║Verificarea║ │
└───────────┘ │ ┌─────┐ │ │ │ ║produsului ║ │
^ └─┤12m< │ │ │ │ ║(Anexa 11) ║ │
│ │corp<│ │ │ │ ║O.N. veri- ║ │
│ │24m │ │ │ └─>║fica şi cer║─>
│ ┌───────┐ └─────┘ │ │ ║tifica ca ║ │
│ │Compo- │ ^ ^ │ │ ║produsele ║ │
│ │nentele│ │ │ │ │ ║sunt confor║ │
│ │din Ane├───┘ │ │ │ ║me cu tipul║ │
│ │xa I │ │ │ │ ╚═══════════╝ │
│ └───────┘ │ │ │ ╔════════════════════╗ │
│ ^ │ │ │ ║Verificarea unitãţii║ │
│ │ │ │ │ ║de produs (Anexa 12)║ v
│ │ │ │ │ ║O.N. verifica şi cer║CS*1)
┌──────┐ ├─────┤ │ │ │ ║tifica ca produsele ║ ^
│PRODU-│ │Tipul│ │ │ └─────────>║sunt conforme cerin-║ │
│CATOR ├──>│pro- │ │ │ ║telor hotãrârii ║ │
└──────┘ │duse-│ │ │ ╚════════════════════╝ │
│lor │ │ │ ╔════════════════════╗ │
├─────┤ │ │ ║Asigurarea calitãţii║ │
│ │ │ │ ║(Anexa 13) O.N. ║ │
│ │ │ │ ║evalueaza şi moni- ║ │
│ │ │ └────────────>║torizeaza sistemul ║─>│
│ │ │ ║de calitate al ║ │
│ │ │ ║producãtorului ║ │
│ │ │ ╚════════════════════╝ │
│ │ └───┐ │
│ │ │ ╔══════════╗ │
│ │ │ ║Controlul ║ │
│ │ ┌───────┐ │ ║intern al ║ │
│ │ │Proiec-│ ┌─┴──────┐ ┌─────┐ ┌─>║producţiei║──>│
│ └──>│tarea │ │Lungimea│ │2,5m<│ │ ║ plus ║ │
│ │navelor├──>│Corpului├─>│corp<│ │ ║încercãri ║ │
│ │cat. C │ └────────┘ │12m │ │ ║(Anexa 7) ║ │
│ └───────┘ └──┬──┘ │ ╚══════════╝ │
│ │ │ │
│ v │ │
│ ┌──────────────┬─┘ │
│ │ Conformitatea│ │
│ │cu standardele│ │
│ └──────────────┴─┐ │
│ │ │
│ │ │
│ │ ╔══════════╗ │
│ │ ║Controlul ║ │
v │ ║intern al ║ │
┌─────────────┐ └─>║producţiei║───┘
│ Proiectarea │ ║ ║
│ navelor ├───────────────────────────────────────>║(AnexaVII)║
│ cat. D │ ╚══════════╝
│ 2,5m<corp<24│
└─────────────┘



-----------
*1) Navele parţial complete nu sunt marcate CS. Toate produsele trebuie însoţite de declaraţia CS de conformitate.


ANEXA 15

CRITERII MINIME
avute în vedere la notificarea organismelor

1. Organismul notificat, conducãtorul sau şi personalul cu responsabilitãţi privind efectuarea încercãrilor de verificare nu vor fi proiectanţi, producãtori, furnizori sau reparatori ai ambarcatiunilor ori componentelor pe care le inspecteaza. Totodatã ei nu vor fi implicaţi direct sau ca reprezentanţi autorizaţi în activitãţile de proiectare, construcţie, comercializare sau întreţinere a produselor menţionate. Aceasta nu exclude însã posibilitatea schimbului de informaţii tehnice dintre producãtor şi organism.
2. Organismul notificat şi personalul sau vor executa incercarile de verificare cu integritate profesionalã şi competenta tehnica, liberi de orice presiuni şi influente de ordin financiar, care ar putea sa le influenteze deciziile sau rezultatele activitãţilor efectuate, din partea unor persoane ori grupuri de persoane interesate de rezultatele verificãrilor şi/sau ale încercãrilor.
3. Organismul notificat va dispune de personal competent şi de dotarea necesarã pentru a fi în mãsura sa îşi îndeplineascã în mod corespunzãtor atribuţiile administrative şi competentele tehnice necesare efectuãrii verificãrilor şi va dispune sau va avea acces la echipamentele impuse pentru efectuarea încercãrilor specifice.
4. Personalul cu responsabilitãţi privind efectuarea verificãrilor va avea:
a) pregãtire tehnica şi experienta profesionalã de specialitate;
b) cunoştinţe corespunzãtoare cerinţelor şi exigenţelor privind incercarile pe care le efectueazã sau la efectuarea cãrora contribuie şi experienta corespunzãtoare în executarea acestor încercãri;
c) capacitatea de a întocmi certificatele, înregistrãrile şi rapoartele necesare pentru autentificarea rezultatelor încercãrilor.
5. Imparţialitatea personalului de inspecţie va fi garantatã. Remunerarea acestuia nu va fi determinata de numãrul încercãrilor realizate sau de rezultatele respectivelor încercãri.
6. Personalul organismului de notificare va pãstra secretul profesional, potrivit legii, cu privire la informaţiile pe care le deţine ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de serviciu.
7. Organismul notificat va obţine o asigurare corespunzãtoare de rãspundere civilã, pentru cazul în care, potrivit legii, rãspunderea îi revine.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016