Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
			
		 
		
		
	 
				
  HOTARARE nr. 312 din 19 aprilie 1999  pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate pe anul 1999    
EMITENT:    GUVERNUL    PUBLICAT:    MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 26 aprilie 1999     
	
	
	
	
	    În temeiul <>art. 11 alin. (2) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    Guvernul României hotãrãşte:
    ART. 1
    Se aproba Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate pe anul 1999, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
    ART. 2
    Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate împreunã cu Colegiul Medicilor din România va elabora, în termen de 15 zile de la publicarea prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, numite în continuare norme, care se actualizeazã, dupã caz.    Normele se aproba prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al preşedintelui Colegiului Medicilor din România, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Finanţelor şi Ministerului Justiţiei, şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 3
    (1) În anul 1999, pana la încheierea contractelor între furnizorii de servicii medicale, de servicii farmaceutice şi de dispozitive medicale destinate corectãrii şi recuperãrii deficienţelor organice sau functionale ori corectãrii unor deficiente fizice şi casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Transporturilor, acordarea acestora se realizeazã pe baza convenţiilor între pãrţi.
    (2) Pana la sfârşitul semestrului I 1999 se vor încheia toate contractele prevãzute la alin. (1), conform prevederilor legale în vigoare.
    (3) Convenţiile prevãzute la alin. (1) au în vedere cote destinate decontãrii serviciilor medicale din fiecare domeniu al asistenţei medicale, stabilite prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate.
    ART. 4
    (1) Lista denumirilor comune internaţionale ale medicamentelor din Nomenclatorul de medicamente, de care beneficiazã asiguraţii pe baza de prescripţie medicalã, cu contribuţie personalã, este prevãzutã în anexa nr. 1 la contractul-cadru. Lista medicamentelor fãrã contribuţie personalã, prevãzutã în anexa nr. 1, este suportatã de la bugetul de stat prin programele naţionale de sãnãtate ale Ministerului Sãnãtãţii. Aceasta lista este valabilã pana la  elaborarea, în termenul prevãzut la art. 2, a listei prevãzute la <>art. 24 din Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Lista se aproba prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Modul de prescriere, eliberare şi decontare a medicamentelor, cu sau fãrã contribuţie personalã, este prevãzut în anexa nr. 1 la contractul-cadru şi este valabil pana la elaborarea, în termenul prevãzut la art. 2, a listei conform prevederilor <>art. 24 din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Noul mod de prescriere, eliberare şi decontare a medicamentelor, cu sau fãrã contribuţie personalã, valabil dupã aceasta data, se aproba prin acelaşi ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii, prevãzut la alin. (1), şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 5
    (1) Lista de materiale sanitare, proteze, orteze, destinate corectãrii şi recuperãrii deficienţelor organice sau functionale ori corectãrii unor deficiente fizice, potrivit prezentei hotãrâri, se elaboreazã potrivit legii, în termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a acestei hotãrâri.
    (2) Modul de procurare a dispozitivelor medicale-etalon, obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor şi modul de decontare sunt prevãzute în anexa nr. 2 la contractul-cadru şi sunt valabile pana la elaborarea, în termenul prevãzut la alin. (1), a listei de materiale sanitare, proteze, orteze, destinate corectãrii şi recuperãrii deficienţelor organice sau functionale ori corectãrii unor deficiente fizice.
    ART. 6
    La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga orice dispoziţii contrare.
             PRIM-MINISTRU
              RADU VASILE
                  Contrasemneazã:
                  ---------------
                Ministrul sãnãtãţii,
                   Hajdu Gabor
                Ministrul finanţelor,
                Decebal Traian Remes
             Ministrul muncii şi protecţiei
                       sociale,
                  Alexandru Athanasiu
    ANEXA 1
            CONTRACT-CADRU
privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate pe anul 1999
    CAP. 1
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate sunt reglementate în prezentul contract-cadru, elaborat de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi de Colegiul Medicilor din România, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii.
    (2) Ministerul Sãnãtãţii, ca autoritate centrala în domeniul asistenţei de sãnãtate publica, are obligaţia ca împreunã cu Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, cu Colegiul Medicilor din România şi cu Colegiul Farmacistilor din România sa supravegheze respectarea legislaţiei în domeniu pentru garantarea dreptului la asistenta medicalã.
    ART. 2
    Asigurarea calitãţii serviciilor medicale constituie o obligaţie a furnizorilor de servicii medicale de respectare a criteriilor privind calitatea asistenţei medicale, elaborate de comisiile de specialitate ale Colegiului Medicilor din România şi de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate.
    ART. 3
    (1) Furnizorii de servicii medicale sunt obligaţi:
    a) sa respecte confidenţialitatea prestaţiei medicale;
    b) sa respecte criteriile medicale de calitate, conform legii;
    c) sa informeze asiguraţii despre serviciile oferite şi despre modul în care vor fi furnizate;
    d) sa furnizeze tratamentul adecvat şi sa prescrie medicamentele prevãzute în Nomenclatorul de medicamente, conform reglementãrilor în vigoare;
    e) sa utilizeze, în condiţii de eficienta, fondurile contractate cu casele de asigurãri de sãnãtate;
    f) sa nu refuze acordarea asistenţei medicale asiguraţilor în caz de urgenta medicalã.
    (2) Casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Transporturilor, denumite în continuare case de asigurãri de sãnãtate, sunt obligate:
    a) sa verifice autorizarea şi/sau acreditarea furnizorilor de servicii medicale;
    b) sa verifice prescrierea medicamentelor în conformitate cu reglementãrile în vigoare şi sa asigure decontarea acestora cãtre furnizorii de servicii farmaceutice;
    c) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale şi farmaceutice contravaloarea serviciilor contractate şi prestate cãtre asiguraţi, pe baza actelor necesare în acest scop, care se stabilesc prin norme;
    d) sa asigure un sistem permanent de informare a asiguraţilor asupra mijloacelor de pãstrare a sãnãtãţii, în vederea reducerii şi evitãrii cauzelor de imbolnavire;
    e) sa accepte înscrierea în bugetele furnizorilor de servicii medicale a cheltuielilor privind educaţia medicalã continua, pe baza unor criterii stabilite prin norme;
    f) sa accepte un sistem informaţional unitar corespunzãtor asigurãrii cel puţin a unei evidente primare privind diagnosticul şi terapia aplicatã;
    g) sa organizeze un sistem de asigurare pentru rãspundere civilã a furnizorilor de servicii medicale;
    h) sa stabileascã un sistem de diferentiere pentru furnizorii de servicii medicale, care activeazã în unele zone ale tarii. Sistemul de diferentiere şi zonele se stabilesc prin norme.
    ART. 4
    (1) Pentru a beneficia de drepturile prevãzute de <>Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, asiguraţii sunt obligaţi:
    a) sa se înscrie pe lista unui medic de familie acreditat potrivit legii;
    b) sa anunţe medicul de familie ori de câte ori apare o modificare în starea lor de sãnãtate;
    c) sa anunţe medicul de familie în cazul în care se decid sa se înscrie pe lista altui medic de familie, pentru a putea fi radiati de pe listele celui dintâi;
    d) sa anunţe, în termen de 5 zile, medicul de familie şi casa de asigurãri de sãnãtate atunci când apar modificãri ale datelor de identitate sau modificãri referitoare la încadrarea lor într-o anumitã categorie de asiguraţi;
    e) sa se prezinte la controalele periodice stabilite prin norme;
    f) sa respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului curant;
    g) sa aibã o conduita civilizata în relaţiile cu personalul medical.
    (2) Medicul de familie poate refuza un asigurat de pe lista, dacã acesta nu respecta prevederile alin. (1) lit. e), f) şi g). În caz de litigiu, nerespectarea prevederilor lit. e), f) şi g) este supusã analizei şi deciziei comisiei paritare organizate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi Colegiul Medicilor din România, conform legii.
    ART. 5
    Din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate nu se suporta gratuitatile privind asistenta medicalã, medicamentele şi protezele la care au dreptul unele categorii de asiguraţi potrivit actelor normative cu caracter special.
    CAP. 2
    Asistenta medicalã primara
    ART. 6
    Asistenta medicalã primara se acorda în cabinete medicale autorizate şi/sau acreditate potrivit dispoziţiilor legale.
    ART. 7
    (1) Listele cuprinzând asiguraţii înscrişi la fiecare medic de familie se depun de cãtre medicul titular al cabinetului medical sau de cãtre cel delegat de medicii asociaţi, la casele de asigurãri de sãnãtate, pentru verificare şi avizare. Pana la verificarea şi avizarea acestei liste, plata se va efectua conform listei înaintate, urmând ca în termen de 3 luni sa se facã regularizarea. Pacientii care nu sunt cuprinşi pe lista medicului de familie achitã contravaloarea serviciilor medicale, cu excepţia cazurilor prevãzute la alin. (3).
    (2) Asistenta medicalã primara se acorda numai de medicul acreditat ca medic de familie împreunã cu personal sanitar acreditat.
    (3) În situaţii de urgenta, precum şi în cazul asigurãrii continuitãţii, medicul de familie poate acorda asistenta medicalã şi altor asiguraţi care nu sunt înscrişi pe lista proprie. Modalitatea de asigurare a continuitãţii acordãrii asistenţei medicale în cabinetul medical, precum şi modalitatea de plata a serviciilor medicale acordate se stabilesc prin norme.
    ART. 8
    Cabinetul medical are urmãtoarele obligaţii:
    a) sa respecte dreptul la libera alegere de cãtre asigurat a medicului, în limitele de calitate impuse de activitatea medicalã, şi dreptul asiguratului de a-şi schimba medicul de familie dupã expirarea a cel puţin 3 luni de la data înscrierii. Transferul fisei medicale a asiguratului care a solicitat scoaterea de pe lista medicului se face prin serviciul poştal în maximum 15 zile lucrãtoare de la solicitare, iar cabinetul medical de la care pleacã asiguratul pãstreazã, minimum 5 ani, o copie de pe fişa medicalã a acestuia;
    b) sa actualizeze lista proprie a asiguraţilor înscrişi ori de câte ori apar modificãri în cuprinsul acesteia şi sa comunice aceste modificãri caselor de asigurãri de sãnãtate;
    c) sa îşi stabileascã programul de activitate şi sa îl aducã la cunostinta asiguraţilor şi casei de asigurãri de sãnãtate;
    d) sa solicite asiguraţilor, la înscrierea pe lista proprie, documentele justificative care atesta calitatea de asigurat. Actele necesare în acest sens se stabilesc prin norme.
    ART. 9
    Modalitãţile de plata a furnizorilor de servicii în asistenta medicalã primara sunt:
    a) tarif pe persoana asigurata sau per capita;
    b) tarif pe serviciu medical.
    ART. 10
    (1) Plata prin tarif pe persoana asigurata se face în raport cu numãrul de puncte, calculat în funcţie de numãrul şi de structura pe grupe de varsta ale asiguraţilor înscrişi pe listele proprii. Numãrul de puncte în funcţie de structura pe grupe de varsta se stabileşte prin norme.
    (2) Numãrul de puncte acordate pentru fiecare persoana înscrisã corespunde asigurãrii de cãtre cabinetul medical a unui pachet de servicii medicale pe durata unui an. Acest pachet de servicii medicale şi condiţiile în care se acorda se stabilesc prin norme.
    (3) Valoarea punctului este unica pe ţara şi se stabileşte de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate. Ea va fi regularizata trimestrial, conform normelor.
    ART. 11
    Medicii nou-veniti într-o localitate, în cabinete medicale nou-înfiinţate sau în cabinetele deja existente, care stabilesc relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate, beneficiazã timp de maximum 3 luni, perioada acordatã pentru întocmirea listei de asiguraţi, de un venit echivalent unui salariu şi un buget de practica medicalã, în condiţiile stabilite prin norme. Plata se efectueazã în limita unei cote alocate din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical pentru asistenta medicalã primara.
    ART. 12
    Plata prin tarif pe serviciu medical se face pentru anumite servicii şi activitãţi. Lista acestor servicii şi activitãţi, precum şi numãrul de puncte acordat pentru acestea se stabilesc prin norme.
    ART. 13
    Pentru perioada concediului de odihna, a concediilor medicale şi pentru alte perioade de absenta, medicii de familie organizeazã preluarea activitãţii medicale de cãtre un alt medic de familie. În cazurile în care acest lucru nu este posibil, pe baza unei notificãri prealabile din partea medicului titular al cabinetului medical sau a celui delegat de medicii asociaţi, casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia de a numi un înlocuitor, cu licenta de înlocuire temporarã, potrivit legii. Condiţiile de înlocuire se stabilesc prin norme.
    ART. 14
    (1) Pentru acordarea serviciilor medicale contractate şi pentru funcţionarea cabinetelor medicale, cabinetul medical are dreptul la un buget de practica medicalã, care este prevãzut în contractul de furnizare de servicii încheiat de acesta cu casele de asigurãri de sãnãtate.
    (2) Din bugetul de practica medicalã se suporta urmãtoarele:
    a) cheltuielile de personal pentru personalul angajat, altul decât medici;
    b) cheltuielile de administrare şi funcţionare a cabinetului medical;
    c) cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare pentru trusa de urgenta.
    (3) Condiţiile acordãrii bugetului de practica medicalã se stabilesc prin norme.
    (4) În bugetul de practica medicalã nu se includ veniturile realizate de medici.
    (5) Fondul pentru asistenta medicalã primara reprezintã un cuantum distinct alocat din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical.
    CAP. 3
    Asistenta medicalã de specialitate din ambulatoriu
    ART. 15
    Asistenta medicalã de specialitate din ambulatoriu se realizeazã de cãtre medicii specialişti acreditaţi în cabinetele medicale autorizate şi/sau acreditate potrivit dispoziţiilor legale.
    ART. 16
    (1) Asiguraţii au dreptul la asistenta medicalã de specialitate în ambulatoriu la indicaţia medicului de familie, cu respectarea liberei alegeri de cãtre asigurat a medicului specialist acreditat.
    (2) Asiguraţii se pot prezenta direct la medicul specialist acreditat în toate cazurile care constituie urgente, precum şi în cazurile în care:
    a) necesita tratament prespitalicesc, la recomandarea medicului specialist;
    b) necesita tratament postcura, dacã acest lucru este menţionat în biletul de externare;
    c) necesita tratament şi supraveghere medicalã activa la nivel de medic specialist, pentru afecţiuni care se stabilesc prin norme.
    ART. 17
    (1) Tarifele minimale ale serviciilor medicale decontate de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate în asistenta medicalã de specialitate din ambulatoriu se stabilesc prin norme.
    (2) Asiguraţii care se prezintã direct la medicul specialist acreditat fãrã bilet de trimitere de la medicul de familie, cu excepţia cazurilor prevãzute la art. 16 alin. (2), suporta integral tarifele serviciilor medicale acordate.
    ART. 18
    Medicul specialist din ambulatoriu are obligaţia sa informeze medicul de familie, prin scrisoare medicalã expediatã direct sau prin intermediul pacientului, despre diagnosticul şi tratamentele recomandate.
    ART. 19
    Lista serviciilor medicale de specialitate şi a altor activitãţi prestate de medicul specialist acreditat din ambulatoriu se stabileşte prin norme.
    ART. 20
    (1) Acordarea serviciilor în asistenta medicalã ambulatorie de specialitate asiguraţilor se face în baza contractului de furnizare de servicii medicale, care se încheie între unitatea sanitarã de specialitate şi casele de asigurãri de sãnãtate.
    (2) În contractele încheiate cu spitalele care au în structura lor şi unitãţi sanitare de asistenta medicalã de specialitate ambulatorie se prevede în mod distinct suma aferentã acestora.
    (3) Fondul pentru asistenta medicalã ambulatorie de specialitate reprezintã o cota distinctã alocata din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii medicale.
    (4) Casele de asigurãri de sãnãtate încheie contract cu furnizorii de servicii medicale din ambulatoriul de specialitate, luând în calcul tarifele pe serviciu medical stabilite prin norme. Pana la data de 15 a fiecãrei luni casele de asigurãri de sãnãtate avanseaza furnizorilor de servicii medicale prevãzute la alin. (1) sumele aferente, urmând ca la finele trimestrului, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii urmãtoare, sa facã regularizarea sumelor cuvenite, în funcţie de serviciile efectiv prestate, de tarifele pe serviciu şi de sumele alocate în cursul trimestrului respectiv.
    CAP. 4
    Servicii medicale spitaliceşti
    ART. 21
    Asistenta medicalã spitaliceasca se realizeazã în cadrul spitalelor autorizate şi/sau acreditate potrivit legii, dacã tratamentul ambulatoriu sau la domiciliu nu este eficace sau dacã spitalizarea se impune potrivit diagnosticului. Necesitatea şi durata optima de spitalizare se stabilesc prin norme.
    ART. 22
    (1) Serviciile medicale spitaliceşti se acorda prin spitalizare integrala sau parţialã (spitalizare de scurta, medie şi lungã durata, precum şi spitalizare la domiciliu) şi cuprind:
    a) consultaţii;
    b) investigaţii;
    c) stabilirea diagnosticului;
    d) tratament medical, chirurgical şi/sau fizical recuperator;
    e) îngrijire, medicamente şi materiale sanitare, cazare şi masa.
    (2) Definirea spitalizarii de diverse tipuri se stabileşte prin norme.
    ART. 23
    (1) Serviciile medicale spitaliceşti urmãresc rezolvarea cazurilor internate într-o anumitã perioada de spitalizare, optima pentru afectiunea tratata.
    (2) Continuarea tratamentului spitalicesc se poate face cu mãsuri de îngrijire sau de recuperare, acordate de medic în unitãţi ambulatorii de specialitate prin secţii cu spitalizare de zi şi/sau la domiciliu, în condiţii stabilite prin norme.
    ART. 24
    (1) Serviciile medicale spitaliceşti sunt:
    a) de profil medical;
    b) de profil chirurgical;
    c) alte servicii, inclusiv speciale.
    (2) Definirea şi detalierea acestor servicii se vor face prin norme.
    ART. 25
    (1) Serviciile medicale spitaliceşti acordate asiguraţilor pe baza recomandarii medicului de familie acreditat sau a medicului specialist acreditat, precum şi urgentele medico-chirurgicale se suporta din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate şi din bugetul de stat, dupã caz, potrivit dispoziţiilor legale.
    (2) Pentru anumite servicii medicale de inalta performanta, stabilite prin norme, plata se efectueazã din cota alocata asistenţei medicale spitaliceşti pentru cheltuieli materiale şi prestãri de servicii cu caracter medical.
    ART. 26
    Insotitorii copiilor bolnavi în varsta de pana la 3 ani beneficiazã de plata serviciilor hoteliere din partea casei de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile prevãzute de criteriile stabilite prin norme.
    ART. 27
    Persoanele care nu dovedesc calitatea de asigurat suporta tarifele serviciilor medicale, stabilite de fiecare unitate furnizoare de servicii medicale. Fac excepţie urgentele medico-chirurgicale, a cãror plata se asigura din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical, destinat asistenţei medicale spitaliceşti, conform normelor.
    ART. 28
    (1) Asiguraţii suporta contravaloarea:
    a) serviciilor hoteliere care au grad înalt de confort. Contribuţia personalã se stabileşte de cãtre conducerea fiecãrui spital;
    b) unor servicii medicale de inalta performanta, stabilite prin norme;
    c) serviciilor efectuate la cererea pacientului.
    (2) Contribuţia personalã a asiguraţilor are la baza tarifele stabilite de cãtre unitatea furnizoare de servicii medicale, potrivit normelor.
    ART. 29
    (1) Asigurarea asistenţei medicale spitaliceşti se realizeazã în baza contractului de furnizare de servicii medicale încheiat între spital şi casele de asigurãri de sãnãtate.
    (2) Fondul pentru asistenta medicalã spitaliceasca reprezintã o cota distinctã alocata din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, aferentã cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii medicale.
    (3) Plata de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale spitaliceşti furnizate se va face prin buget global constituit în urma negocierii unor indicatori specifici.
    (4) Sumele contractate cu furnizorii din asistenta medicalã spitaliceasca au în vedere toate cheltuielile spitalului, care, potrivit legii, sunt suportate din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, inclusiv medicamente şi materiale sanitare care se acorda asiguraţilor în spital.
    (5) Stabilirea sumelor la care au dreptul unitãţile medicale spitaliceşti se determina trimestrial de cãtre conducerea acestor unitãţi cu reprezentantul caselor de asigurãri de sãnãtate, pe baza unor indicatori stabiliţi în contractele de prestãri de servicii medicale.
    CAP. 5
    Asistenta medicalã ambulatorie stomatologica
    ART. 30
    Serviciile medicale stomatologice se acorda de cãtre cabinetele de stomatologie şi de serviciile de chirurgie buco-maxilo-faciala, autorizate şi/sau acreditate potrivit legii pentru acest tip de activitate medicalã.
    ART. 31
    Serviciile medicale stomatologice se asigura de cãtre medicii stomatologi, acreditaţi conform legii.
    ART. 32
    Serviciile medicale stomatologice cuprind servicii stomatologice preventive, corective, curative, lucrãri protetice şi urgente stomatologice. Urgentele stomatologice se vor asigura de cãtre medicii stomatologi printr-un sistem organizat de cãtre aceştia, cu avizul caselor de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile prevãzute prin norme.
    ART. 33
    Serviciile medicale stomatologice preventive, suportate de casele de asigurãri de sãnãtate, sunt prevãzute la <>art. 17 din Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 34
    Lista serviciilor medicale stomatologice şi a tratamentelor stomatologice decontate de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, precum şi tarifele aferente acestora se stabilesc prin norme.
    ART. 35
    (1) Tratamentele stomatologice prevãzute la art. 34 se suporta de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, astfel:
    a) integral, în cazurile prevãzute de lege;
    b) 40% pentru asiguraţii care nu respecta indicaţiile preventive;
    c) 60% în cazul asiguraţilor care se prezintã la controalele profilactice impuse de serviciul stomatologic.
    (2) Modalitãţile de plata în asistenta medicalã ambulatorie stomatologica se stabilesc prin norme.
    ART. 36
    (1) Contractarea serviciilor medicale stomatologice se realizeazã între casele de asigurãri de sãnãtate şi unitatea stomatologica prin reprezentanţii sãi legali.
    (2) Fondul pentru asistenta medicalã stomatologica reprezintã o cota distinctã din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii medicale.
    (3) Casele de asigurãri de sãnãtate încheie contracte cu furnizorii de servicii medicale din asistenta medicalã ambulatorie stomatologica luând în calcul tarifele pe serviciu stabilite prin norme. Pana la data de 15 a fiecãrei luni casele de asigurãri de sãnãtate avanseaza furnizorilor de servicii medicale prevãzute la alin. (1) sumele aferente, urmând ca la finele trimestrului, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii urmãtoare, sa facã regularizarea sumelor cuvenite, în funcţie de serviciile efectiv prestate, de tarifele pe serviciu şi de sumele alocate în cursul trimestrului respectiv.
    CAP. 6
    Servicii medicale de urgenta prespitalicesti
    ART. 37
    Asistenta medicalã de urgenta se acorda în toate cazurile de îmbolnãviri care, prin dezechilibrul funcţiilor vitale, pun în pericol viata bolnavului.
    ART. 38
    (1) Asistenta medicalã de urgenta se asigura prin serviciile de ambulanta, în urmãtoarele situaţii:
    a) la locul accidentului sau al imbolnavirii;
    b) în timpul transportului pana la unitãţile sanitare.
    (2) Lista serviciilor medicale de urgenta şi alte tipuri de transporturi medicale se stabilesc prin norme.
    (3) În situaţiile de urgenta se recomanda ca asiguratul sa apeleze întâi la medicul de familie sau la medicul care asigura continuitatea, conform prevederilor stabilite în contractele de furnizare de servicii medicale. În cazuri deosebite, asiguratul se poate adresa direct serviciului de ambulanta care are contract încheiat cu casele de asigurãri de sãnãtate.
    ART. 39
    (1) Plata serviciilor medicale de urgenta se asigura pe baza contractelor de furnizare de servicii medicale, care se încheie între serviciile de ambulanta şi casele de asigurãri de sãnãtate, şi reprezintã o cota distinctã din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii medicale.
    (2) În situaţiile în care medicul de medicina de urgenta constata ca solicitarea asiguratului nu reprezintã un caz de urgenta, precum şi pentru cazurile sociale, definite prin norme, plata serviciilor medicale de urgenta prespitalicesti se suporta de la bugetul de stat, prin direcţiile de sãnãtate publica.
    (3) Sumele contractate cu serviciile de ambulanta au în vedere toate cheltuielile acestora care, potrivit legii, sunt suportate din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate.
    (4) Stabilirea sumelor la care au dreptul serviciile de ambulanta se determina trimestrial de cãtre conducerea acestor unitãţi cu reprezentantul caselor de asigurãri de sãnãtate, pe baza unor indicatori stabiliţi în contractele de prestãri de servicii medicale de urgenta.
    CAP. 7
    Servicii medicale de reabilitare a sãnãtãţii
    ART. 40
    Asiguraţii, alţii decât cei care beneficiazã de bilete de tratament balnear suportate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, au dreptul la servicii medicale de reabilitare a sãnãtãţii - recuperare, medicina fizica şi/sau asistenta balneoclimatica, în unitãţi de tip ambulator şi spital pentru o perioada şi potrivit unui ritm, recomandate de medicul curant, cu avizul medicului de specialitate de profil, autorizate şi/sau acreditate. Lista serviciilor medicale de reabilitare, inclusiv unele servicii medicale complementare şi modalitatea de decontare a acestora se stabilesc prin norme.
    ART. 41
    Fondul pentru asistenta medicalã de reabilitare a sãnãtãţii reprezintã un cuantum distinct alocat din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical.
    ART. 42
    (1) Pentru serviciile medicale de reabilitare a sãnãtãţii, acordate în unitãţi de tip ambulator, casele de asigurãri de sãnãtate încheie contracte cu furnizorii de servicii medicale din ambulatoriul de specialitate luând în calcul tarifele pe serviciu stabilite prin norme. Pana la data de 15 a fiecãrei luni casele de asigurãri de sãnãtate avanseaza furnizorilor de servicii medicale prevãzute la art. 40 sumele aferente, urmând ca la finele trimestrului, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii urmãtoare, sa facã regularizarea sumelor cuvenite, în funcţie de serviciile efectiv prestate, de tarifele pe serviciu şi de sumele alocate în cursul trimestrului respectiv.
    (2) Pentru serviciile medicale de reabilitare a sãnãtãţii, acordate în spitale, sumele contractate cu furnizorii din asistenta medicalã de reabilitare a sãnãtãţii au în vedere toate cheltuielile spitalului, care, potrivit legii, sunt suportate din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, inclusiv medicamente şi materiale sanitare care se acorda asiguraţilor în spital.
    (3) Stabilirea sumelor la care au dreptul unitãţile medicale spitaliceşti se determina trimestrial de cãtre conducerea acestor unitãţi cu reprezentantul caselor de asigurãri de sãnãtate, pe baza unor indicatori stabiliţi în contractele de furnizare de servicii medicale.
    CAP. 8
    Asistenta cu medicamente în tratamentul ambulatoriu
    ART. 43
    Asiguraţii au dreptul la medicamente cu sau fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu, pe baza de prescripţie medicalã eliberata de medicii care au încheiat contract de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurãri de sãnãtate.
    ART. 44
    Serviciile farmaceutice se asigura de cãtre farmaciile autorizate de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, cu avizul prealabil al Colegiului Farmacistilor din România, şi acreditate potrivit legii, care au încheiat contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate.
    ART. 45
    (1) Plata cheltuielilor aferente medicamentelor prescrise în tratamentul ambulatoriu cu sau fãrã contribuţie personalã se face în baza contractului de furnizare de servicii farmaceutice, încheiat între casele de asigurãri de sãnãtate şi farmacii, şi se deconteazã de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate printr-un compartiment distinct, pe baza unor evidente organizate la nivel de medic.
    (2) Fondul pentru asistenta cu medicamente în tratamentul ambulatoriu reprezintã un cuantum distinct alocat din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical.
    ART. 46
    (1) Lista cu denumirile comune internaţionale ale medicamentelor din Nomenclatorul de medicamente, de care beneficiazã asiguraţii pe baza de prescripţie medicalã, cu sau fãrã contribuţie personalã, se elaboreazã anual de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, cu avizul Colegiului Medicilor din România şi al Colegiului Farmacistilor din România, în baza contractului-cadru.
    (2) Preţurile de referinta ale medicamentelor cu contribuţie personalã de care beneficiazã asiguraţii pe baza de prescripţie medicalã se stabilesc de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea Colegiului Farmacistilor din România şi a Colegiului Medicilor din România.
    (3) La 3 luni dupã introducerea listei elaborate conform art. 4 din prezenta hotãrâre a Guvernului, în cazul în care aceasta se dovedeşte necorespunzãtoare, Ministerul Sãnãtãţii, Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, Colegiul Medicilor din România şi Colegiul Farmacistilor din România analizeazã situaţia şi adopta toate mãsurile care se impun pentru a asigura funcţionarea în continuare a sistemului de compensare a medicamentelor.
    ART. 47
    Decontarea medicamentelor prescrise în tratament ambulatoriu se face pe baza preţurilor de referinta în vigoare la data achiziţionãrii medicamentului de cãtre farmacie.
    ART. 48
    Modul de prescriere, eliberare şi decontare a medicamentelor de uz uman este prevãzut la art. 4 din prezenta hotãrâre a Guvernului şi în anexa nr. 1 la prezentul contract-cadru.
    CAP. 9
    Dispozitive medicale destinate corectarii şi recuperãrii deficienţelor organice sau functionale ori corectãrii unor deficiente fizice
    ART. 49
    (1) Asiguraţii au dreptul la materiale sanitare, proteze, orteze, destinate corectãrii şi recuperãrii deficienţelor organice sau functionale ori corectãrii unor deficiente fizice, pe baza prescripţiei medicale, cu sau fãrã contribuţie personalã. Lista materialelor sanitare, protezelor şi ortezelor se elaboreazã de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi Colegiul Medicilor din România şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Modul de procurare, obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor, precum şi modul de decontare se stabilesc prin norme.
    (3) Contribuţia personalã a asiguraţilor se stabileşte în funcţie de preţurile de referinta stabilite de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, cu consultarea Colegiului Medicilor din România, prin norme.
    (4) Materialele sanitare, protezele şi ortezele pot fi furnizate numai de persoane fizice sau juridice acreditate de casele de asigurãri de sãnãtate.
    (5) Fondul pentru rambursarea cheltuielilor cu dispozitivele medicale destinate corectãrii şi recuperãrii deficienţelor organice sau functionale ori corectãrii unor deficiente fizice reprezintã un cuantum distinct alocat din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical.
    CAP. 10
    Îngrijiri medicale la domiciliu
    ART. 50
    Asiguraţii au dreptul la asistenta medicalã la domiciliu, dacã este necesarã şi indicatã de medic. Ingrijirile medicale la domiciliu se acorda de cãtre medicul de familie pe lista cãruia figureazã asiguratul, în limitele competentei acestuia, sau de cãtre medicul specialist, dupã caz, precum şi de alt personal sanitar acreditat, numai la recomandare şi sub control medical. Condiţiile de acordare a asistenţei medicale la domiciliu se stabilesc prin norme.
    CAP. 11
    Servicii speciale
    ART. 51
    Casele de asigurãri de sãnãtate pot contracta cu serviciile de ambulanta servicii de transport, dacã acestea sunt necesare pentru realizarea unui serviciu medical pentru asigurat, în cazul urgentelor medicale şi în cazurile stabilite prin norme.
    CAP. 12
    Servicii de asistenta medicalã preventivã şi de promovare a sãnãtãţii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor
    ART. 52
    (1) Lista serviciilor medicale pentru prevenirea şi depistarea precoce a bolilor care ar putea afecta dezvoltarea fizica sau mentala a copiilor, care sunt suportate de casele de asigurãri de sãnãtate, se stabileşte prin norme.
    (2) Asiguraţii în varsta de peste 30 de ani au dreptul la un control în fiecare an pentru prevenirea bolilor cu consecinţe majore în morbiditate şi mortalitate. Aceste afecţiuni se stabilesc anual de cãtre comisiile de specialitate ale Colegiului Medicilor din România. Controlul este efectuat de cãtre medicii de familie, fiind inclus în pachetul de servicii medicale stabilit prin norme.
    ART. 53
    (1) Casele de asigurãri de sãnãtate colaboreazã cu comisiile de specialitate ale Colegiului Medicilor din România, cu medicii cu experienta, cu unitãţile sanitare şi cu organizaţiile neguvernamentale, pentru întocmirea şi realizarea de programe de sãnãtate finanţate integral sau parţial de la bugetul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
    (2) Casele de asigurãri de sãnãtate colaboreazã cu direcţiile de sãnãtate publica şi cu Ministerul Sãnãtãţii pentru realizarea serviciilor preventive care se finanţeazã de la bugetul de stat.
    CAP. 13
    Informarea corespunzãtoare a asiguraţilor
    ART. 54
    În scopul prevenirii imbolnavirilor şi al pãstrãrii sãnãtãţii, asiguraţii sunt informati permanent despre mijloacele de pãstrare a sãnãtãţii, de reducere şi de evitare a cauzelor de imbolnavire.
    ART. 55
    Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, împreunã cu Colegiul Medicilor din România şi cu Colegiul Farmacistilor din România, este obligatã sa foloseascã orice mijloc de mediatizare pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor.
    ART. 56
    În vederea informãrii sistematice a asiguraţilor, Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate va edita un periodic, iar împreunã cu Colegiul Medicilor din România va edita un anuar de informare generalã a asiguraţilor, care va fi distribuit gratuit acestora, din fondurile Ministerului Sãnãtãţii.
    ANEXA 1
    -------
la contractul-cadru
-------------------
    Modul de prescriere, eliberare şi decontare a medicamentelor cu sau fãrã contribuţie personalã 
    I. Prescrierea medicamentelor
    1. Asiguraţii au dreptul la medicamente cu sau fãrã contribuţie personalã în tratamentul ambulatoriu, pe baza de prescripţie medicalã eliberata de medicii din unitãţile sanitare care au încheiat convenţii cu casele de asigurãri de sãnãtate.
    2. Prescrierea şi eliberarea medicamentelor se fac prin consemnarea obligatorie în carnetul de sãnãtate la purtãtor, de cãtre medic şi farmacist, a datelor din prescripţia medicalã.
    3. Prescripţiile medicale cuprind medicamentele care se acorda fãrã contribuţie sau cu plata contribuţiei personale. Prescripţia medicalã se elibereazã, la externarea bolnavului, de cãtre medicii din cabinetele medicale şi de cãtre medicii din spitale, cu care casele de asigurãri de sãnãtate au încheiat convenţie de furnizare de servicii medicale. Nu pot elibera prescripţii medicale pentru medicamente cu sau fãrã contribuţie personalã medicii stagiari şi rezidentii.
    4. Prescripţia medicalã poarta, în mod obligatoriu, codul medicului şi specialitatea. Inscriptionarea codului pe prescripţia medicalã se face prin aplicarea parafei, care conţine, în mod obligatoriu, codul medicului.
    5. Prescripţia medicalã fãrã cod şi fãrã semnatura (conform specimenului de semnatura depus la casa de asigurãri de sãnãtate cu care medicul încheie convenţie de furnizare de servicii medicale) este nulã şi nu poate fi onorata de cãtre farmacii.
    6. Prescrierea medicamentelor se face de cãtre medici, exclusiv în limita specialitatii pe care o au, cu excepţia medicilor de familie care pot prescrie medicamente conform recomandãrilor date de medicii specialişti.
    7. Medicii au obligaţia de a înscrie în documentele medicale ale unitãţii, precum şi în carnetul de sãnãtate al bolnavului datele corespunzãtoare formularelor tipizate (numele, prenumele, domiciliul, locul de munca, profesia, varsta, sexul, data consultatiei, diagnosticul, tratamentul prescris, numãrul carnetului de sãnãtate).
    8. Decadal, casele de asigurãri de sãnãtate plãtitoare ale sumelor compensatorii pentru medicamentele cu sau fãrã contribuţie personalã prescrise în tratamentele ambulatorii urmãresc evoluţia consumului de medicamente comparativ cu bugetul alocat acestei categorii de cheltuieli şi, în cazul consumurilor nejustificate, sesizeazã comisiile de control al calitãţii serviciilor medicale, conform <>Legii nr. 145/1997 .
    9. Prescripţiile medicale pe baza cãrora se elibereazã medicamentele cu sau fãrã contribuţie personalã constituie documente financiar-contabile conform cãrora se întocmesc borderourile centralizatoare.
    10. Prescripţia medicalã este document cu regim special, se întocmeşte în trei exemplare şi cuprinde denumirea şi sediul unitãţii medicale, numele, prenumele şi adresa completa a asiguratului, numãrul carnetului de sãnãtate, numãrul din registrul de consultatie, diagnosticul, ştampila unitãţii sanitare în care îşi desfãşoarã activitatea medicul care elibereazã prescripţia medicalã, semnatura şi parafa medicului. Toate prescripţiile medicale poarta, în mod obligatoriu, ştampila cu codul medicului, cod înregistrat conform legii. Toate datele vor fi înscrise lizibil şi fãrã modificãri, ştersãturi sau adaugari.
    11. Perioadele pentru care pot fi prescrise medicamentele sunt de pana la 3 zile în afecţiuni acute, pana la 8-10 zile în afecţiuni subacute şi de pana la 30 de zile pentru bolnavii cu afecţiuni cronice.
    12. Numãrul medicamentelor care pot fi prescrise pentru un bolnav la o consultatie poate fi de 1-3 produse. Cantitatea de medicamente pentru fiecare produs se noteaza în cifre şi în litere.
    13. Casele de asigurãri de sãnãtate nu deconteazã contravaloarea medicamentelor peste cota de 400.000 lei pe prescripţia medicalã.
    14. Pentru controlul consumului de medicamente, casele de asigurãri de sãnãtate pot stabili plafoane valorice lunare pe fiecare medic, în limita cãrora medicii pot prescrie medicamente.
    II. Eliberarea medicamentelor
    15. Eliberarea medicamentelor se face numai la nivelul farmaciilor şi numai pe baza prescripţiei medicale şi a carnetului de sãnãtate.
    16. Eliberarea medicamentelor se face la orice farmacie cu care casele de asigurãri de sãnãtate au încheiat convenţie pentru eliberarea medicamentelor. Primitorul completeazã pe versoul prescripţiei medicale numele, prenumele, adresa completa, seria şi numãrul actului de identitate şi semneazã de primire pentru medicamentele eliberate.
    17. La eliberarea medicamentelor farmacia va incasa diferenţa de 20% din preţul de referinta, suportatã de asigurat, precum şi eventualele diferenţe dintre preţul de vânzare şi preţul de referinta. În situaţia în care primitorul renunţa la o parte din medicamentele cuprinse în prescripţia medicalã, acestea nu se elibereazã şi se anuleazã, nefiind permisã compensarea prin medicamente a sumei pe care, potrivit reglementãrilor legale, o suporta asiguratul.
    18. Farmaciile nu pot înlocui medicamentele prescrise pe prescripţia medicalã cu alte medicamente similare în cadrul aceloraşi denumiri comune internaţionale, în cazul absentei din farmacie a medicamentului prescris. În cazul în care medicul indica numai denumirea substanţei active, farmacistul are obligaţia de a elibera medicamentul cu preţul cel mai mic din farmacie.
    19. Înscrierea preţurilor de vânzare cu amãnuntul se face de cãtre farmacist numai pentru medicamentele eliberate, pe toate exemplarele prescripţiei medicale.
    20. Farmacistul noteaza preţurile integrale ale medicamentelor, le totalizeazã şi menţioneazã pe prescripţia medicalã atât suma totalã, cat şi suma aferentã cotei de 80% din preţul de referinta suportat de casele de asigurãri de sãnãtate.
    21. Medicamentele care nu au fost eliberate de farmacie se anuleazã cu o linie, în fata primitorului, pe toate exemplarele prescripţiei medicale.  Farmacistul are obligaţia sa consemneze în carnetul de sãnãtate, sub semnatura, medicamentul şi cantitatea eliberata.
    22. Prevederile pct. 16-22 se aduc la cunostinta asiguraţilor prin afişare la loc vizibil în farmacii.
    III. Modul de decontare
    23. Preţul de vânzare cu amãnuntul al medicamentelor cu sau fãrã contribuţie personalã, corespunzãtoare denumirilor comune internaţionale cuprinse în Lista denumirilor comune internaţionale (D.C.I.) ale medicamentelor cu sau fãrã contribuţie personalã, se acoperã în proporţie de 80% din preţul de referinta de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical, iar asiguratul suporta 20% din preţul de referinta, precum şi diferenţa dintre preţul de vânzare cu amãnuntul şi preţul de referinta.
    24. Decontarea medicamentelor prescrise în tratamentul ambulatoriu se face pe baza preţurilor de referinta în vigoare la data achiziţionãrii medicamentelor de cãtre farmacie.
    25. Casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã sumele aferente medicamentelor eliberate cu sau fãrã contribuţie personalã farmaciilor cu care au fost încheiate convenţii de furnizare de servicii farmaceutice pentru medicii din cadrul unitãţilor sanitare care au încheiat convenţii cu casele de asigurãri de sãnãtate.
    26. Farmaciile întocmesc borderouri centralizatoare distincte pe case de asigurãri de sãnãtate, în care fiecare prescripţie medicalã poarta un numãr curent. Acelaşi numãr este notat pe fiecare prescripţie medicalã. Borderourile se întocmesc în doua exemplare, specificându-se suma ce urmeazã a fi încasatã de la casele de asigurãri de sãnãtate. Aceste borderouri se depun la casa de asigurãri de sãnãtate cu care farmacia a încheiat convenţie de furnizare a serviciilor farmaceutice.
    27. În vederea decontãrii medicamentelor cu sau fãrã contribuţie personalã, farmaciile înainteazã caselor de asigurãri de sãnãtate, la termenele stabilite în convenţiile de furnizare de servicii sau ori de câte ori este nevoie, urmãtoarele acte în original: factura, borderoul centralizator şi prescripţiile medicale.
    28. Suma totalã va fi achitatã farmaciilor de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate la termenele stabilite în convenţiile de furnizare de servicii farmaceutice.
    29. Farmaciile rãspund de exactitatea datelor cuprinse în decont şi în actele justificative, iar casele de asigurãri de sãnãtate, de legalitatea plãţilor efectuate.
    30. Casele de asigurãri de sãnãtate sunt obligate sa analizeze lunar, în consiliile de administraţie, modul de gestionare a fondurilor, precum şi prescrierea şi eliberarea medicamentelor, luând mãsurile care se impun.
    31. În cazul încãlcãrii dispoziţiilor legale se întocmesc acte de constatare şi de sesizare ale organelor competente, potrivit rãspunderii juridice care rezulta din actul de constatare.
               LISTA
denumirilor comune internaţionale (D.C.I.) ale medicamentelor care se elibereazã cu contribuţia bolnavilor
    1. ACENOCOUMAROLUM
    2. ACETAZOLAMIDUM
    3. ACICLOVIRUM
    4. ACIDUM CHLOROGLYCICUM (şi saruri)
    5. ACIDUM FOLICUM
    6. ACIDUM NALIDIXICUM
    7. ACIDUM PARA-AMINOBENZOICUM
    8. ACIDUM VALPROICUM (şi sarurile)
    9. ALLOPURINOLUM
    10. ALLYLESTRENOLUM
    11. AMANTADINUM
    12. AMILORIDUM
    13. AMINOPHYLLUM
    14. AMIODARONUM
    15. AMITRIPTYLINUM
    16. AMLODOPINUM
    17. AMOXICILLINUM
    18. AMPICILLINUM
    19. ATENOLOLUM
    20. AZATHIOPRINUM
    21. BECLOMETASONUM
    22. BENZATHINI BENZYLPENICILLINUM
    23. BENZYLPENICILLINUM
    24. BENZYLPENICILLINUM PROCAINICUM
    25. BUDESONIDUM
    26. BEZAFIBRATUM
    27. CALCITONINUM
    28. CALCITRIOLUM
    29. CAPTOPRILUM
    30. CARBAMAZEPINUM
    31. CEFACLORUM
    32. CHINIDINI SULFAS
    33. CHLOROPYRAMIMUM
    34. CHLOROTRIANISENUM
    35. CHLORPHENAMINUM
    36. CHLORPROMAZINUM
    37. CHLORTALIDONUM
    38. CHLORZOXAZONUM
    39. CIPROFLOXACINUM
    40. CLEMASTINUM
    41. CLONIDINUM
    42. COLCHICINUM
    43. COMBINATII HIPOTENSOARE
    44. CYANCOBALAMINUM
    45. DANAZOLUM
    46. DESMOPRESSINUM
    47. DEXAMETHASONUM
    48. DIAZEPAMUM
    49. DICLOFENACUM
    50. DIGOXINUM
    51. DYHIDRALAZINUM
    52. DILTIAZEMUM
    53. DISOPYRAMIDUM
    54. DORZOLAMIDUM
    55. DOXYCICLINUM
    56. ENALAPRILUM
    57. ERYTHROMYCINUM
    58. METHINYLESTRADIOLUM
    59. ETHOSUXIMIDUM
    60. FENOTEROLUM
    61. FERROSII FUMARAS
    62. FERROSII GLUCONAS
    63. FERROSII GLUTAMAS
    64. FINASTERIDUM
    65. FLUCONAZOLUM
    66. FLUMETASONUM
    67. FLUOCINOLONI ACETONIDUM
    68. FLUOXETINUM
    69. FLUPHENAZINUM
    70. FLUTAMIDUM
    71. FUROSEMIDUM
    72. GENTAMICINUM
    73. GONADOTROPHYNUM CHORIONICUM
    74. GRISEOFULVINUM
    75. HALOPERIDOLUM
    76. HYDROCHLOROTHIAZIDUM
    77. HYDROCORTISONUM
    78. HYDROXICHLOROQINUM
    79. INDOMETHACINUM
    80. ISOSORBIDI DINITRAS
    81. KALII IODIDUM
    82. KANAMYCINUM
    83. KETOCONAZOLUM
    84. LEVODOPUM + CARBIDOCUM
    85. LEVODOPUM + BEZANSERIDUM
    86. LEVOMEPROMAZINUM
    87. LEVOTHYROXINUM
    88. LITHII CARBONAS
    89. LORATADINUM
    90. LYNESTRENOLUM
    91. MAPROTILINUM
    92. MEBENDAZOLUM
    93. MEDROXIPROGESTERONUM
    94. MENOTROPINUM
    95. METHIONINUM
    96. METHOXALENUM (AMMOIDINUM)
    97. METHYLTHIOURACILUM
    98. METOPROLOLUM
    99. METRONIDAZOLUM
    100. MEXILETINUM
    101. MIANSERINUM
    102. NATRII FLUORIDUM
    103. NEOMYCINUM
    104. NICLOSAMIDUM
    105. NIFEDIPINUM
    106. NITROFURANTOINUM
    107. NITROGLYCERINUM
    108. NIZATADINUM
    109. NORFLOXACINUM
    110. NYSTATINUM
    111. OMEPRAZOLUM
    112. OXACILLINUM
    113. PENICILLAMINUM
    114. PENTAERITHRYLI TETRANITRAS
    115. PENTOXIFYLLINUM
    116. PHENOBARBITALUM
    117. PHENOXYMETHYLPENICILLINUM
    118. PHENYTOINUM
    119. PHYTOMENADIONUM
    120. PILOCARPINUM
    121. PIMOZIDUM
    122. PIPERAZINUM
    123. PODOPHYLLOTOXINUM
    124. PRAVASTATINUM
    125. PRAZIQUANTELUM
    126. PRAZOSINUM
    127. PREDNISONUM
    128. PROCHLORPERAZINUM
    129. PROGESTERONUM
    130. PROPAFENONUM
    131. PROPRANOLOLUM
    132. PYRODOSTIGMINI BROMIDUM
    133. PYRVINII CHLORIDUM
    134. RANITIDINUM
    135. SALBUTAMOLUM
    136. SALMETEROLUM
    137. SIMVASTATINUM
    138. SPIRONOLACTONUM
    139. STREPTOMYCINUM
    140. SULFAMETHOXAZOLUM + TRIMETHOPRIMUM
    141. SULFASALAZINUM
    142. TERBUTALINUM
    143. TESTOSTERONUM
    144. TETRACYCLINUM
    145. THEOPHYLINUM
    146. THIAMAZOLUM
    147. THIOPROPERAZINUM
    148. THIORIDAZINUM
    149. TICLOPIDINUM
    150. TIMOLOLUM
    151. TINIDAZOLUM
    152. TRIAMCINOLONUM
    153. TRIMETHOPRIMUM
    154. TRIFLUOPERAZINUM
    155. TRIHEXYPHENIDYLUM
    156. VASSOPRESSINI
    157. VERAPAMILUM
    158. WARFARINUM
    159. XANTINOLI NICOTINAS
                  LISTA
denumirilor comune internaţionale (D.C.I.) ale medicamentelor fãrã contribuţie personalã, în ambulatoriu
    1. ACIDUM RETINOICUM
    2. ADENININA
    3. AMFASTINUM
    4. AMINOGLUTETHINIDUM
    5. ASPARAGINAZUM
    6. AZATHIOPRINUM
    7. BACLOFENUM
    8. BIPERIDENUM
    9. BLEOMYCINUM SULFAS
    10. BROMAZEPAMUM
    11. BROMCRIPTINUM
    12. BUFORMINUM
    13. BUSPIRONUM
    14. BUSULFANUM
    15. CALCII FOLINAS
    16. CARBOPLATINUM
    17. CHLORAMBUCILUM
    18. CLOROQUINUM
    19. CISPLATINUM
    20. CLOMIPRAMINUM
    21. CLOZAPINUM
    22. CYCLOBARBITALUM
    23. CYCLOPHOSPHAMIDUM
    24. CYTARABINUM
    25. DACARBAZINUM
    26. DACTINOMYCINUM
    27. DAPSONUM
    28. DAUNORUBICINUM
    29. DOCETAXOLUM
    30. DOXEPINUM
    31. DOXORUBICINUM
    32. EPIRUBICINUM
    33. ETHAMBUTOLUM
    34. ETHOSUXIMIDUM
    35. ETOPOSIDUM
    36. FILGRASTIMUM
    37. FLUNITRAZEPAMUM
    38. FLUOROURACILUM
    39. FLUPHENAZINUM
    40. FLUSPIRILENUM
    41. FLUVOXAMINUM
    42. FOTEMUSTINUM
    43. GANCICLOVIRUM
    44. GEMCITABINUM
    45. GLIBENCLAMIDUM
    46. GLICAZIDUM
    47. GLIPIZIDUM
    48. GLIQUIDONUM
    49. GOSERELINUM
    50. GRANISETRONUM
    51. HYDROXYCARBAMIDUM
    52. HYDROXYCHLORAQUINUM
    53. IDARUBICINUM
    54. IFOSFAMIDUM
    55. IMIPRAMINUM
    56. INSULINE
    57. ISONIAZIDUM
    58. LAMOTRIGINUM
    59. LITHII CARBONAS
    60. LOMUSTINUM
    61. MEGESTROLUM
    62. MELPHALANUM
    63. MERCAPTOPURINUM
    64. MESNUM
    65. METFORMINUM
    66. METHOTREXATUM
    67. MIANSERINUM
    68. MORPHINUM**)
    69. NITRAZEPAMUM
    70. NORTRIPTYLINUM
    71. ONDANSETRONUM
    72. OXAZEPAMUM
    73. PACLITAXELUM
    74. PAROXETINUM
    75. PERICIAZINUM
    76. PETHIDINUM**)
    77. PIPOTIAZINUM
    78. PRIMIDONUM
    79. PROCARBAZINUM
    80. PYRAZINAMIDUM
    81. RIFAMPICINUM
    82. SELEGILINUM
    83. TAMOXIFENUM
    84. TERIZIDONUM
    85. THIOPROPERAZINUM
    86. THIORIDAZINUM
    87. THIOTEPUM
    88. TIANEPTINUM
    89. TIOGUANINUM
    90. TOLBUTAMIDUM
    91. TRETINOINUM
    92. TRIMIPRAMINUM
    93. VINBLASTINUM
    94. VINCRISTINUM
    95. VINDESINUM
    96. VINORELBINUM
    97. ZUCLOPENTHIXOLUM
    98. SACCHARINUM
    99. NATRII CYCLAMAS
    100. ASPARTAMUM
    101. ALPRAZOLAMUM***)
    102. CARDIOXANUM***)
    103. CYCLOSERINUM***)
    104. CICLOSPORINUM***)
    105. FORMESTANUM***)
    106. FOSFESTROLUM***)
    107. FOSFOMYCINUM***)
    108. GABAPENTINUM***)
    109. INTERFERONUM ALFA***)
    110. INTERFERONUM BETA***)
    111. MILTEFOSINUM***)
    112. MOCLOBEMIDUM***)
    113. MOLGRAMOSTINUM***)
    114. MYCOPHENOLATUM***)
    115. PYRIMETHAMINUM***)
    116. RIFABUTINUM***)
    117. RISPERIDONUM***)
    118. SERTRALINUM***)
    119. TIAPRIDUM***)
    120. TOPOTECANUM***)
    121. TROPISETRONUM***)
    122. VIGABATRINUM***)
    123. LENOGRASTINUM***)
    124. THYMOSTIMULINUM***)
    125. ZIDOVUDINUM***)
    126. ZALCITABINUM***)
    127. LAMIVUDINUM***)
    128. RITORNAVIR***)
    129. SAQUINAVIR***)
    130. STAVUDINUM***)
    131. INDINAVIR***)
    132. VALACYCLOVIRUM***)
-------------
    **) Prescripţie în regim de timbru sec.
    ***) Prescripţie limitatã, numai cu aprobarea comisiei de pe lângã casele de asigurãri de sãnãtate.
    ANEXA 2
    --------
la contractul-cadru
-------------------
    MODUL DE PROCURARE A DISPOZITIVELOR MEDICALE-ETALON, OBLIGAŢIILE FURNIZORILOR ŞI ALE BENEFICIARILOR ŞI MODUL DE DECONTARE
    I. Procedura de înregistrare a cererilor şi acordarea dispozitivelor medicale
    1. Dispozitivele medicale se acorda pe baza cererilor scrise, înregistrate la casele de asigurãri de sãnãtate în a cãror raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta persoana indreptatita.
    2. Cererea se întocmeşte de beneficiar, de reprezentantul legal al acestuia sau de orice persoana imputernicita în acest sens.
    3. Cererea va fi însoţitã de actul care certifica calitatea de asigurat, precum şi de recomandarea medicalã pentru dispozitivul medical.
    4. La cererea de procurare a dispozitivelor medicale destinate corectãrii auzului se anexeazã şi audiograma eliberata de clinica de specialitate sau de serviciile de specialitate autorizate de Ministerul Sãnãtãţii.
    5. Recomandarea medicalã se elibereazã de medicul de specialitate.
    6. Aprobarea procurãrii dispozitivelor medicale se face prin decizie a directorului general al caselor de asigurãri de sãnãtate.
    7. Decizia privind procurarea dispozitivelor medicale se comunica beneficiarilor în termen de cel mult 3 zile de la data înregistrãrii cererii.
    8. Un exemplar al deciziei privind aprobarea procurãrii dispozitivelor medicale, cererea şi actele doveditoare de arhiveaza la emitent.
    II. Procedura de procurare a dispozitivelor medicale
    9. Comanda pentru procurarea dispozitivului medical se emite de beneficiar. Acesta se adreseazã furnizorului avizat de Ministerul Sãnãtãţii.
    Beneficiarul alege furnizorul din lista producãtorilor şi comercianţilor, acreditaţi de Ministerul Sãnãtãţii.
    10. Modul de furnizare a dispozitivelor medicale şi condiţiile de plata se stabilesc prin convenţii cu furnizorii de dispozitive medicale.
    11. Decontarea dispozitivelor medicale se face la preţul cel mai mic al produsului considerat produs-etalon. Dacã beneficiarul asigurat doreşte alt produs cu caracteristici tehnico-medicale superioare produsului-etalon, va suporta diferenţa dintre preţul acestuia şi preţul produsului-etalon.
    Preţul produsului-etalon se avizeazã şi se ajusteaza dupã însuşirea acestuia de cãtre Oficiul Concurentei.
    12. Diferenţa dintre preţul de livrare al dispozitivului medical şi contribuţia suportatã de casele de asigurãri de sãnãtate se suporta de beneficiar şi se achitã direct furnizorului.
    III. Categoriile de dispozitive medicale, termenul de garanţie, repararea şi înlocuirea acestora
    13. Categoriile de dispozitive medicale-etalon, termenele de înlocuire a acestora, precum şi dispozitivele medicale care sunt supuse reparaţiilor sunt prevãzute în nomenclatorul stabilit de Ministerul Sãnãtãţii.
    14. Termenul de garanţie este cel prevãzut de norma de fabricaţie pentru fiecare produs. În cadrul acestui termen beneficiarii pot reclama executarea necorespunzãtoare, calitatea sau deteriorarea dispozitivului medical, dacã aceasta nu s-a produs din vina utilizatorului.
    Repararea sau înlocuirea produsului respectiv cu altul corespunzãtor, în cadrul termenului de garanţie, se asigura şi se suporta de cãtre furnizor.
    15. Repararea dispozitivelor medicale dupã expirarea termenului de garanţie se asigura de cãtre furnizori.
    16. Repararea dispozitivelor medicale dupã expirarea termenului de garanţie se aproba pe baza urmãtoarelor acte:
    a) cererea persoanei îndreptãţite;
    b) carnetul de asigurat sau alte acte care atesta calitatea de asigurat.
    Cuantumul contribuţiei personale pentru repararea dispozitivului medical este de pana la 50% din valoarea acestuia şi se acorda o singura data între termenele de acordare a unui nou dispozitiv.
    17. Pentru copiii şi ţinerii în varsta de pana la 18 ani, precum şi pentru cei care sunt elevi sau studenţi în instituţiile de învãţãmânt prevãzute de lege, fãrã a depãşi varsta de 26 de ani, dispozitivele medicale vor fi înlocuite sau reînnoite ori de câte ori va fi necesar, avându-se în vedere procesul de dezvoltare somatica a acestora.
    IV. Gestionarea fondurilor din care se deconteazã dispozitivele medicale
    18. Fondurile necesare pentru procurarea dispozitivelor medicale se prevãd şi se suporta din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate aferent cheltuielilor materiale şi prestãrilor de servicii cu caracter medical şi reprezintã un cuantum distinct.
    19. Decontarea la furnizori a dispozitivelor medicale se face de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, pe baza documentelor de plata emise de furnizorii cu care au încheiat convenţii, dupã confirmarea primirii de cãtre beneficiar a dispozitivului medical.
    Documentul de plata emis de furnizor este însoţit de confirmarea primirii dispozitivului medical sub semnatura beneficiarului, cu specificarea domiciliului şi a actului de identitate al acestuia (seria, numãrul, emitentul) sau a documentaţiei care confirma expedierea şi primirea la domiciliu.
    V. Obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor de dispozitive medicale
    20. Furnizorii dispozitivelor medicale au urmãtoarele obligaţii:
    a) sa confectioneze dispozitivul medical la parametrii tehnico-medicali corespunzatori deficientei pentru care a fost recomandat;
    b) sa livreze la termen dispozitivului medical comandat şi sa asigure primirea acestuia de cãtre beneficiar;
    c) sa execute orice modificare necesarã dispozitivului medical în cazul în care nu au fost respectate specificaţiile din recomandarea medicului specialist;
    d) sa verifice la livrare adaptabilitatea şi buna funcţionare a dispozitivului medical confectionat şi sa facã un instructaj privind folosirea acestuia.
    21. Beneficiarii dispozitivelor medicale au urmãtoarele obligaţii:
    a) sa întreţinã dispozitivele medicale în bune condiţii;
    b) sa nu modifice caracteristicile functionale ale dispozitivelor medicale;
    c) sa pãstreze numãrul şi data stantate pe dispozitivul medical;
    d) sa ridice dispozitivul medical solicitat la data stabilitã de furnizor;
    e) sa anunţe furnizorul cu cel puţin 7 zile înainte dacã din motive bine întemeiate nu se poate prezenta la data stabilitã pentru ridicarea dispozitivului medical;
    f) sa nu înstrãineze dispozitivele medicale achiziţionate.
                 ------------
	Newsletter GRATUIT
	Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
    
	
	
 
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
 
 
	
		
		
		  
			
				MonitorulJuridic.ro este un proiect: