Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 306 din 23 martie 2011  privind unele masuri de supraveghere a pietei produselor reglementate de legislatia Uniunii Europene care armonizeaza conditiile de comercializare a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 306 din 23 martie 2011 privind unele masuri de supraveghere a pietei produselor reglementate de legislatia Uniunii Europene care armonizeaza conditiile de comercializare a acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 376 din 30 mai 2011

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, al art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor mãsuri pentru aplicarea unitarã a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor şi având în vedere prevederile art. 16 alin. (1) şi ale art. 41 ale Regulamentului (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 218 din 13 august 2008,

    Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezenta hotãrâre stabileşte unele mãsuri de supraveghere a pieţei produselor reglementate de legislaţia Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a acestora.
    (2) Activitãţile de supraveghere a pieţei se realizeazã de cãtre autoritãţi de supraveghere a pieţei nominalizate, cu respectarea prevederilor art. 9 alin. (3) şi ale art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor mãsuri pentru aplicarea unitarã a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor.
    (3) Supravegherea pieţei acoperã întregul teritoriu al României.
    ART. 2
    (1) În scopul aplicãrii prevederilor prezentei hotãrâri, termenii "producãtor", "importator", "distribuitor", "rechemare", "retragere" şi expresiile "punere la dispoziţie pe piaţã", "introducere pe piaţã", "reprezentant autorizat", "operatori economici", "evaluare a conformitãţii", "standard armonizat", "organism de evaluare a conformitãţii", "supraveghere a pieţei", "autoritate de supraveghere a pieţei", "punere în liberã circulaţie", "marcaj CE" au semnificaţiile prevãzute în Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 218 din 13 august 2008.
    (2) Termenii şi expresiile prevãzute la alin. (1) se completeazã cu:
    a) termenul "consumator", stabilit în Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    b) expresiile "autoritate competentã", "legislaţia Uniunii Europene de armonizare" şi "specificaţie tehnicã", precum şi cu termenul "standard", stabilite în Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010.
    (3) În sensul prevederilor prezentei hotãrâri, expresia supraveghere în utilizare se defineşte ca fiind ansamblul de mãsuri prin care se asigurã şi se confirmã siguranţa în funcţionare şi performanţele, conform scopului propus, pe toatã durata de exploatare a produsului, precum şi detectarea incidentelor în utilizare.
    ART. 3
    (1) Prin activitatea de supraveghere a pieţei se urmãreşte a se controla dacã:
    a) produsele reglementate de legislaţia Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a acestora, denumite în continuare produse, astfel cum sunt definite la art. 15 alin. (4) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 , îndeplinesc cerinţele prevãzute în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor, aplicabile, dupã caz;
    b) operatorii economici acţioneazã, conform obligaţiilor ce le revin, pentru ca produsele neconforme sã fie aduse în conformitate cu cerinţele prevãzute în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor, aplicabile, dupã caz, şi pun în aplicare mãsurile dispuse de autoritãţile de supraveghere a pieţei, atunci când este cazul.
    (2) În situaţiile în care, conform prevederilor actelor normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor, autoritãţile de supraveghere a pieţei trebuie sã dispunã sancţiunile şi/sau mãsurile necesare, acestea se stabilesc cu respectarea prevederilor prezentei hotãrâri.
    (3) Autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sã îndeplineascã sarcinile privind supravegherea pieţei, cu respectarea principiului proporţionalitãţii. Potrivit acestui principiu, mãsurile stabilite de cãtre autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sã fie corelate cu gradul de risc sau de neconformitate al produsului, iar impactul asupra liberei circulaţii a mãrfurilor nu trebuie sã fie mai mare decât este necesar pentru atingerea obiectivelor supravegherii pieţei.
    ART. 4
    (1) Pot fi autoritãţi de supraveghere a pieţei structuri ale administraţiei centrale sau instituţii publice, organe de specialitate ale statului pentru anumite domenii.
    (2) Nu pot fi autoritãţi de supraveghere a pieţei entitãţile prevãzute la alin. (1) în cadrul cãrora funcţioneazã organisme notificate.
    ART. 5
    (1) Autoritatea de supraveghere a pieţei poate subcontracta activitãţi tehnice, cum ar fi, de exemplu, încercãri şi inspecţii, cu condiţia sã îşi asume responsabilitatea luãrii deciziei privind rezultatul supravegherii şi numai dacã nu existã niciun conflict de interese între sarcinile sale de supraveghere a pieţei şi activitãţile de evaluare a conformitãţii ale entitãţii subcontractante.
    (2) Autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sã se asigure cã nu existã conflicte de natura celor prevãzute la alin. (1).
    ART. 6
    (1) Autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sã asigure respectarea cerinţelor privind confidenţialitatea, în principal:
    a) în cazul în care o autoritate competentã sau o altã autoritate de supraveghere a pieţei care transmite informaţia precizeazã caracterul secret al informaţiei;
    b) în situaţia în care informaţia priveşte conţinutul documentaţiei tehnice;
    c) pe tot parcursul evaluãrii unui caz pentru care s-a declanşat procedura comunitarã de salvgardare prevãzutã în prezenta hotãrâre;
    d) pentru protejarea datelor cu caracter personal.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), deciziile şi/sau mãsurile luate pe baza informaţiilor obţinute de cãtre autoritatea de supraveghere a pieţei pot fi fãcute publice, dacã sunt impuse de circumstanţe, în scopul protecţiei sãnãtãţii şi securitãţii utilizatorilor.

    CAP. II
    Mãsuri de supraveghere a pieţei

    ART. 7
    În cadrul activitãţii de supraveghere a pieţei, autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sã parcurgã, în principal, urmãtoarele etape:
    a) monitorizarea produselor introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune;
    b) stabilirea mãsurilor ce trebuie luate de cãtre operatorul economic, dupã caz, pentru îndeplinirea conformitãţii produselor;
    c) urmãrirea modului de aplicare a mãsurilor stabilite.
    ART. 8
    (1) Supravegherea produselor introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune se realizeazã, în principal, prin: a) verificarea periodicã a locurilor unde se comercializeazã şi se depoziteazã produsele;
    b) verificarea periodicã a locurilor unde produsele sunt puse în funcţiune;
    c) organizarea de controale inopinate şi de verificãri punctuale;
    d) prelevarea de mostre de produse şi verificarea prin examinare şi încercare a acestora.
    (2) În cazul în care au fost identificate neconformitãţi majore, pentru a stabili dacã erorile apar în mod sistematic, autoritatea de supraveghere a pieţei verificã produsele în conformitate cu procedurile de evaluare a conformitãţii corect alese pentru evaluarea conformitãţii produselor cu cerinţele prevãzute în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile, dupã caz.
    (3) Autoritatea de supraveghere a pieţei poate monitoriza produsele prezentate la târguri, expoziţii, demonstraţii şi altele asemenea şi verificã dacã pentru produsele care nu corespund cerinţelor prevãzute în legislaţia Uniunii Europene ori în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare sunt furnizate indicaţii vizibile care sã precizeze clar cã astfel de produse nu pot fi comercializate şi/sau puse în funcţiune în România ori în Uniunea Europeanã înainte de a fi realizate conform cerinţelor din legislaţia Uniunii Europene sau din actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile.
    ART. 9
    Verificãrile realizate de cãtre autoritatea de supraveghere a pieţei pot fi:
    a) verificãri formale;
    b) verificãri de fond.
    ART. 10
    Pot fi verificate prin verificãri formale, dupã caz, prezenţa şi modul de aplicare a marcajului CE şi/sau a altor marcaje specifice prevãzute în legislaţia aplicabilã, disponibilitatea declaraţiei de conformitate, documentaţia tehnicã, informaţiile ce însoţesc produsul şi/sau corecta alegere de cãtre producãtor a procedurilor de evaluare a conformitãţii aplicate produsului.
    ART. 11
    (1) În situaţia în care legislaţia Uniunii Europene ori actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare prevãd obligaţia întocmirii declaraţiei de conformitate şi/sau a documentaţiei tehnice, acestea trebuie sã fie puse la dispoziţia autoritãţii de supraveghere a pieţei, la cererea acesteia, imediat ori, dupã caz, într-o perioadã rezonabilã, stabilitã de cãtre autoritatea de supraveghere a pieţei, în funcţie de importanţa şi de riscul în cauzã bazat pe principiul proporţionalitãţii şi pe asigurarea protecţiei operatorilor economici împotriva sarcinilor inutile.
    (2) Neprezentarea declaraţiei de conformitate, respectiv a documentaţiei tehnice în condiţiile prevãzute la alin. (1) constituie un motiv suficient pentru a pune la îndoialã conformitatea produsului cu cerinţele stabilite în legislaţia Uniunii Europene sau în actul normativ de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabil, dupã caz.
    (3) Documentaţia tehnicã poate fi pãstratã în orice format, inclusiv sub formã tipãritã sau CD-ROM, cu condiţia sã fie disponibilã pentru perioada şi în condiţiile prevãzute de legislaţia Uniunii Europene sau de actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile produsului.
    ART. 12
    (1) Declaraţia de conformitate şi documentaţia tehnicã trebuie sã fie puse la dispoziţia autoritãţii de supraveghere a pieţei de cãtre operatorul economic, potrivit obligaţiilor ce îi revin, conform prevederilor legislaţiei Uniunii Europene sau actelor normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile, dupã caz, produsului.
    (2) O autoritate de supraveghere a pieţei poate solicita traducerea în limba românã a documentaţiei tehnice. În situaţia în care autoritatea de supraveghere a pieţei considerã traducerea necesarã, aceasta trebuie sã defineascã clar acea parte a documentaţiei ce se impune a fi tradusã şi sã permitã realizarea traducerii acesteia într-un timp rezonabil, luând în considerare proporţionalitatea cererii. Traducerea nu este necesar a se realiza de cãtre un traducãtor autorizat.
    (3) Cerinţa privind traducerea în limba românã se poate aplica şi declaraţiei de conformitate, dacã traducerea în limba românã a acestui document nu este prevãzutã de legislaţia Uniunii Europene sau de actul normativ de transpunere a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabil, dupã caz, produsului.
    (4) Autoritatea de supraveghere a pieţei poate cere organismelor notificate implicate în evaluarea conformitãţii produsului informaţii relevante pentru scopul supravegherii pieţei.
    ART. 13
    Verificãrile de fond privesc verificarea conformitãţii produsului cu cerinţele esenţiale stabilite în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare. Aceste verificãri pot fi axate numai pe anumite aspecte ale cerinţelor stabilite în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile produsului.
    ART. 14
    În situaţia în care autoritatea de supraveghere a pieţei stabileşte cã un produs nu este în conformitate cu prevederile legislaţiei Uniunii Europene sau cu cele ale actelor normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile acestuia, aceasta trebuie sã ia mãsurile necesare şi sã acţioneze pentru îndeplinirea conformitãţii. Acţiunile corective depind de gradul de neconformitate, care trebuie stabilit, de la caz la caz, în concordanţã cu principiul proporţionalitãţii, şi sunt urmãtoarele:
    a) autoritatea de supraveghere a pieţei solicitã operatorului economic, potrivit obligaţiilor ce îi revin, sã aducã produsul în conformitate;
    b) în situaţia în care mãsurile iniţiale nu au condus la rezultatele aşteptate sau rezultatele obţinute sunt considerate insuficiente, autoritatea de supraveghere a pieţei va lua mãsurile pentru a restricţiona ori a interzice punerea la dispoziţie pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a produsului în cauzã şi/sau pentru a asigura retragerea lui de pe piaţã şi/sau rechemarea acestuia. Retragerea de pe piaţã a produselor neconforme şi/sau rechemarea acestora va fi/vor fi realizatã/realizate de cãtre producãtor, reprezentantul sãu autorizat ori de cãtre importator.
    ART. 15
    (1) În cadrul acţiunilor de supraveghere a pieţei, autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sã analizeze şi sã decidã, de la caz la caz, dacã neconformitãţile constatate sunt minore sau majore.
    (2) În legãturã cu neconformitãţile constatate, înaintea oricãrei decizii privind mãsurile prevãzute la art. 14 lit. b), autoritatea de supraveghere a pieţei va anunţa operatorul economic, dându-i acestuia posibilitatea de a fi consultat. Dacã problema ce se impune a fi rezolvatã este urgentã, dat fiind pericolul grav şi iminent, autoritatea de supraveghere a pieţei dispune mãsurile necesare fãrã a consulta operatorul economic.
    (3) Lipsa de reacţie din partea operatorului economic în intervalul de timp stabilit de cãtre autoritatea de supraveghere a pieţei, dar nu mai puţin de 10 zile, îndreptãţeşte autoritatea de supraveghere a pieţei sã ia decizia pe care o considerã necesarã.
    (4) Orice decizie luatã privind restricţionarea sau interzicerea punerii la dispoziţie pe piaţã şi/sau punerii în funcţiune, privind retragerea de pe piaţã a unor produse şi/sau rechemarea acestora trebuie sã fie motivatã, operatorul economic trebuind sã fie informat în scris în acest sens. Aceastã comunicare va conţine şi informaţii în legãturã cu dreptul celui în cauzã de a contesta decizia, precum şi cu termenul în care contestaţia poate fi fãcutã, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare.
    ART. 16
    Pot fi considerate neconformitãţi minore, dupã caz, fapte cum ar fi:
    a) folosirea şi aplicarea incorectã a marcajului CE în ceea ce priveşte, de exemplu, forma, mãrimea, vizibilitatea, lizibilitatea, caracteristica marcajului de conformitate CE de a nu putea fi şters, precum şi folosirea şi aplicarea incorectã a altor marcaje specifice prevãzute în legislaţia aplicabilã;
    b) neprezentarea declaraţiei de conformitate sau neînsoţirea produsului de acest document, în situaţia în care legislaţia aplicabilã prevede aceasta;
    c) neînsoţirea sau însoţirea incompletã a produsului de alte informaţii prevãzute în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile;
    d) neînscrierea numãrului de identificare al organismului notificat alãturi de marcajul CE, atunci când în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare este prevãzut acest lucru.
    ART. 17
    Sunt considerate neconformitãţi majore neconformitãţile produselor cu cerinţele care oferã un nivel ridicat de protecţie a intereselor publice, precum sãnãtatea şi siguranţa în general, sãnãtatea şi siguranţa la locul de muncã, protecţia consumatorilor, protecţia mediului şi securitatea, stabilite în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile produsului.
    ART. 18
    Operatorii economici trebuie sã fie capabili sã furnizeze, dupã caz, la solicitarea autoritãţii de supraveghere a pieţei, datele de identificare ale operatorilor economici cãrora le-a fost furnizat produsul ori ale operatorului economic care le-a furnizat produsul.
    ART. 19
    (1) Autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie sã se asigure cã mãsurile stabilite în baza art. 14 sunt respectate şi îndeplinite de cãtre operatorii economici.
    (2) Operatorii economici trebuie sã se asigure cã toate mãsurile corective sunt luate.
    (3) Acţiunea de interzicere sau de restricţionare a punerii la dispoziţie pe piaţã ori a punerii în funcţiune a unui produs, prevãzutã la art. 14 lit. b), poate fi la început o mãsurã temporarã, limitatã ca duratã, pentru a permite autoritãţii de supraveghere a pieţei sã obţinã dovezi suficiente cu privire la riscul sau la altã neconformitate majorã a produsului.
    (4) În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei intenţioneazã sã adopte o mãsurã în conformitate cu prevederile art. 14 şi considerã cã motivele care au condus la adoptarea unei astfel de mãsuri sau efectele mãsurilor ce vor fi luate se extind în afara teritoriului naţional, autoritatea de supraveghere a pieţei informeazã Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene despre rezultatele evaluãrii conformitãţii şi acţiunile pe care le-a solicitat operatorului economic sã le întreprindã. Comunicarea se va face în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 23 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 .
    (5) În situaţia în care produsele prezintã risc grav care necesitã intervenţia rapidã, autoritatea de supraveghere a pieţei comunicã Comisiei Europene orice mãsurã adoptatã de cãtre aceasta sau orice mãsurã voluntar adoptatã de cãtre operatorul economic, în concordanţã cu procedura prevãzutã la art. 22 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 .
    (6) În cazul în care un stat membru ridicã obiecţii la adresa mãsurii adoptate de autoritatea de supraveghere a pieţei sau în cazul în care Comisia Europeanã considerã cã mãsura adoptatã contravine legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aceasta declanşeazã consultãri cu statele membre şi cu operatorii economici relevanţi.
    (7) În situaţiile prevãzute la alin. (5), procedura comunitarã de salvgardare se limiteazã numai la produsele considerate neconforme cu cerinţele aplicabile ce fac obiectul liberei circulaţii a mãrfurilor, inclusiv cu cerinţele referitoare la marcajul CE, chiar dacã produsele sunt corect fabricate, instalate sau întreţinute şi sunt utilizate conform destinaţiei.
    (8) Mãsura naţionalã de restricţionare ori de interzicere a punerii la dispoziţie pe piaţã sau a punerii în funcţiune a unui produs ori de retragere a produsului de pe piaţã şi/sau rechemare trebuie sã fie bazatã pe dovezi care sã constituie mijloace suficiente pentru demonstrarea erorilor privind proiectarea produsului ori fabricarea acestuia şi care sã indice un pericol previzibil, potenţial sau actual ori altã neconformitate majorã, chiar şi în situaţia în care produsele sunt corect fabricate, instalate, întreţinute şi folosite conform scopului propus sau rezonabil prevãzut.
    (9) În situaţia în care motivele care au determinat declanşarea procedurii comunitare de salvgardare au fost eliminate ori în cazul în care motivele care au generat aceastã mãsurã s-au dovedit nejustificate, autoritãţile de supraveghere a pieţei retrag comunicarea prevãzutã la alin. (4) şi întreprind mãsurile necesare pentru restabilirea liberei circulaţii a mãrfurilor.
    (10) Autoritãţile de supraveghere a pieţei informeazã autoritãţile competente în legãturã cu invocarea clauzei de salvgardare şi, dupã caz, retrag comunicãrile în condiţiile prevãzute la alin. (8) şi primesc informaţii în legãturã cu comunicãrile fãcute de celelalte state membre ale Uniunii Europene, prin intermediul autoritãţilor competente care asigurã relaţia cu Comisia Europeanã şi cu celelalte state membre ale Uniunii Europene.
    ART. 20
    Comunicarea prevãzutã la art. 19 alin. (4) trebuie sã cuprindã, în principal:
    a) o referinţã la legislaţia Uniunii Europene sau la actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare şi, în special, la cerinţele faţã de care a fost stabilitã neconformitatea şi/sau riscul;
    b) numele şi adresa operatorului economic care a introdus pe piaţã produsul;
    c) o copie a declaraţiei de conformitate;
    d) numele şi numãrul de identificare ale organismului notificat care a intervenit în procedura de evaluare a conformitãţii, dupã caz;
    e) informaţii asupra procedurii folosite de cãtre autoritatea de supraveghere a pieţei pentru verificarea conformitãţii produsului.
    ART. 21
    Autoritatea de supraveghere a pieţei este obligatã sã aplice orice decizie a Comisiei Europene luatã la nivel european care priveşte restricţionarea liberei circulaţii a mãrfurilor.
    ART. 22
    În situaţia în care producãtorul nu este stabilit pe teritoriul României sau al altui stat membru al Uniunii Europene, mãsurile ce trebuie întreprinse de autoritatea vamalã şi de autoritãţile de supraveghere a pieţei în legãturã cu produsele care trebuie sã respecte cerinţele aplicabile acestora prevãzute în legislaţia Uniunii Europene ori în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare se realizeazã cu respectarea prevederilor art. 27-29 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 . În acest scop, autoritatea vamalã şi autoritãţile de supraveghere a pieţei încheie acorduri de colaborare care vizeazã asigurarea schimbului de informaţii în vederea îmbunãtãţirii mãsurilor de identificare a produselor neconforme şi întreprinderii acţiunilor necesare în vederea eliminãrii acestora, chiar înainte de introducerea pe piaţã a produselor, pentru asigurarea protecţiei sãnãtãţii şi siguranţei şi pentru buna funcţionare a pieţei interne.
    ART. 23
    În plus faţã de activitãţile ce fac obiectul etapelor prevãzute la art. 7, autoritatea de supraveghere a pieţei, atunci când este cazul, trebuie:
    a) sã acţioneze în colaborare cu operatorii economici pentru prevenirea introducerii pe piaţã şi/sau punerii în funcţiune a produselor neconforme şi pentru informarea utilizatorilor asupra aspectelor privind sãnãtatea şi securitatea;
    b) sã previnã şi/sau sã informeze ori sã solicite operatorilor economici prevenirea şi/sau informarea persoanelor care ar putea fi expuse riscurilor ca urmare a introducerii pe piaţã şi/sau punerii în funcţiune a produselor neconforme.
    ART. 24
    (1) În situaţia în care producãtorul nu îşi are sediul pe teritoriul României, în scopul de a obţine informaţii privind declaraţia de conformitate sau detalii în legãturã cu documentaţia tehnicã ori pentru a primi informaţii referitoare la lanţul de distribuţie a produsului, în vederea luãrii de mãsuri justificate împotriva tuturor celor care sunt responsabili pentru introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a unui produs care nu respectã cerinţele aplicabile prevãzute în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, autoritatea de supraveghere a pieţei va contacta autoritatea de supraveghere a pieţei din statul membru în care este înregistrat/stabilit acel producãtor, reprezentant autorizat al acestuia ori acea persoanã responsabilã pentru introducerea pe piaţã şi/sau punerea în funcţiune a produselor. Dacã un organism notificat a fost implicat, autoritatea de supraveghere a pieţei va contacta, de asemenea, şi autoritatea de supraveghere a pieţei din statul membru care a notificat organismul de evaluare a conformitãţii.
    (2) În cazul produselor neconforme realizate de cãtre producãtorii prevãzuţi la art. 22, precum şi pentru produsele considerate de cãtre autoritatea de supraveghere a pieţei ca potenţial periculoase pentru sãnãtatea şi securitatea persoanelor sau pentru protecţia mediului, în scopul de a întreprinde mãsurile necesare pentru eliminarea neconformitãţilor, autoritatea de supraveghere a pieţei şi autoritatea vamalã colaboreazã şi asigurã realizarea schimbului de informaţii necesar, cu respectarea prevederilor art. 29 alin. (5) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 .
    (3) Referitor la neconformitãţile constatate şi la mãsurile luate pentru îndeplinirea conformitãţii unui produs, cu respectarea prevederilor art. 6, autoritatea de supraveghere a pieţei va asigura, la nivel naţional, schimbul de informaţii cu celelalte autoritãţi de supraveghere a pieţei cu responsabilitãţi în realizarea supravegherii pieţei pentru acelaşi produs. În mãsura în care considerã necesar, autoritatea de supraveghere a pieţei va asigura schimbul de informaţii şi cu autoritãţile de supraveghere a pieţei din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
    ART. 25
    (1) Autoritatea de supraveghere a pieţei primeşte informaţii de la entitãţile cu responsabilitãţi privind supravegherea în utilizare a produselor cu privire la neconformitãţile constatate în timpul exercitãrii funcţiei lor, dacã aceste neconformitãţi privesc proiectarea sau fabricarea produselor ori dacã din analiza factorilor ce au generat un incident rezultã cã produsul nu era conform cerinţelor aplicabile prevãzute în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, în momentul introducerii produsului pe piaţã sau punerii acestuia în funcţiune.
    (2) Autoritatea de supraveghere a pieţei este obligatã sã primeascã şi sã analizeze reclamaţiile consumatorilor sau ale utilizatorilor produsului ori ale operatorilor economici şi sã acţioneze în sensul întreprinderii mãsurilor ce se impun. În toate situaţiile autoritatea de supraveghere a pieţei va comunica celor care au formulat reclamaţiile informaţii privind rezultatele obţinute în mod direct în urma investigãrii subiectului ce a fãcut obiectul reclamaţiei, cu respectarea prevederilor art. 6.

    CAP. III
    Contravenţii şi sancţiuni

    ART. 26
    Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
    a) nerespectarea de cãtre operatorii economici a prevederilor art. 19 alin. (1) al doilea paragraf din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 , prin împiedicarea, sub orice formã, a autoritãţilor de supraveghere a pieţei de a-şi exercita atribuţiile de serviciu, prin refuzul accesului acestora în incinte, atunci când este necesar şi justificat, şi al prelevãrii mostrelor necesare din produse, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei;
    b) nerespectarea de cãtre producãtor ori de cãtre reprezentantul sãu autorizat a obligaţiei prevãzute la art. 30 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 referitoare la aplicarea abuzivã a marcajului de conformitate pe produsele pentru care legislaţia Uniunii Europene de armonizare specificã nu prevede aplicarea acestuia, cu amendã de la 2.500 lei la 5.000 lei şi retragerea de pe piaţã şi/sau interzicerea punerii la dispoziţie pe piaţã a produselor marcate incorect.
    ART. 27
    Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 26 se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai autoritãţilor de supraveghere a pieţei nominalizate în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare.
    ART. 28
    Dispoziţiile art. 26 referitoare la contravenţii se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale

    ART. 29
    (1) Contravaloarea mãrfurilor şi a eşantioanelor prelevate pentru verificarea conformitãţii produselor cu cerinţele aplicabile, precum şi cheltuielile ocazionate de examinarea şi încercarea produselor se suportã de cãtre autoritatea de supraveghere a pieţei.
    (2) În situaţia în care în urma încercãrii produsului se stabileşte cã producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul a introdus pe piaţã ori a pus în funcţiune un produs care nu respectã cerinţele prevãzute în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile, autoritatea de supraveghere a pieţei recupereazã cheltuielile efectuate de la cel care a introdus pe piaţã sau a pus în funcţiune produsul neconform.
    ART. 30
    (1) Orice persoanã fizicã sau juridicã care în mod premeditat împiedicã, se opune, ameninţã ori furnizeazã informaţii false sau care nu acordã asistenţã ori sprijin sau nu pune în aplicare deciziile autoritãţii de supraveghere a pieţei aflate în exercitarea sarcinilor ce îi revin conform prevederilor prezentei hotãrâri şi ale actelor normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare va fi deferitã autoritãţilor judiciare competente pentru obstrucţionarea activitãţii autoritãţii de supraveghere a pieţei, conform prevederilor legale.
    (2) Punerea la dispoziţie contra cost sau gratuit a produselor dovedite neconforme potrivit prevederilor art. 14 determinã autoritatea de supraveghere a pieţei sã solicite organelor îndreptãţite ale statului aplicarea sancţiunilor complementare de confiscare a acestor produse sau de reţinere a produselor în locaţii stabilite, pe cheltuiala producãtorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau a importatorului produselor respective.
    ART. 31
    În exercitarea atribuţiilor ce îi revin în legãturã cu supravegherea pieţei, personalul autoritãţilor de supraveghere a pieţei are dreptul sã sigileze produsele care nu îndeplinesc cerinţele prevãzute în legislaţia Uniunii Europene sau în actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, aplicabile.
    ART. 32
    Pentru realizarea atribuţiilor sale, autoritatea de supraveghere a pieţei poate solicita sprijinul organelor de poliţie, în condiţiile legii.
    ART. 33
    În scopul realizãrii sarcinilor ce îi revin, autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie:
    a) sã stabileascã, în colaborare cu toate pãrţile implicate, şi sã actualizeze periodic programe sectoriale de supraveghere a pieţei, parte din programul naţional de supraveghere a pieţei, pentru categoriile de produse aflate în responsabilitatea sa de control, cu luarea în considerare a riscurilor pe care acestea le au pentru protecţia sãnãtãţii, securitatea utilizatorilor, protecţia proprietãţii şi mediului, pe care le comunicã Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, punându-le în acelaşi timp şi la dispoziţia publicului;
    b) sã urmãreascã şi sã acţioneze pentru actualizarea cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice ale personalului angajat şi colaborator în ceea ce priveşte securitatea produselor;
    c) sã întocmeascã rapoarte semestriale sau ori de câte ori este necesar, conform prevederilor legislaţiei Uniunii Europene ori actelor normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare, în legãturã cu rezultatele activitãţilor de supraveghere a pieţei, pe care sã le prezinte autoritãţilor competente responsabile pentru reglementarea domeniului în care autoritatea de supraveghere a pieţei acţioneazã;
    d) sã îşi revizuiascã ori de câte ori este necesar procedurile, modul de organizare şi funcţionare, în scopul desfãşurãrii unei activitãţi de control eficiente;
    e) sã asigure realizarea schimbului de informaţii şi respectarea condiţiilor în legãturã cu acestea, conform prevederilor prezentei hotãrâri;
    f) sã fie în mãsurã sã intervinã, prin reprezentantul sãu desemnat în acest scop, la notificarea autoritãţii vamale privind suspendarea punerii în liberã circulaţie a unui produs şi sã îi comunice acesteia decizia cu privire la acţiunile ce vor fi întreprinse, în intervalul prevãzut la art. 28 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 ;
    g) sã emitã declaraţii publice în care sã specifice produsele care sunt sau pot fi nesigure, operatorii economici care au introdus pe piaţã şi/sau au pus în funcţiune ori au pus la dispoziţie pe piaţã astfel de produse şi/sau acei operatori economici ale cãror practici ori activitãţi privind anumite produse pot afecta negativ sãnãtatea şi siguranţa persoanelor, protecţia mediului, a animalelor domestice şi a proprietãţii sau alte interese acoperite de legislaţia Uniunii Europene ori de actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare şi/sau orice alte probleme care pot afecta negativ sãnãtatea şi siguranţa persoanelor, protecţia mediului, a animalelor domestice şi a proprietãţii sau alte interese acoperite de legislaţia Uniunii Europene ori de actele normative de punere în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene de armonizare.
    ART. 34
    În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, autoritãţile de supraveghere a pieţei vor lua mãsurile necesare pentru alinierea procedurilor proprii privind supravegherea pieţei la prevederile prezentei hotãrâri.
    ART. 35
    (1) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri coordoneazã activitãţile de supraveghere a pieţei potrivit cerinţelor aplicabile stabilite în Regulamentul (CE) nr. 765/2008 .
    (2) În acest scop, pe lângã Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri se înfiinţeazã Comitetul de coordonare pentru supravegherea pieţei produselor reglementate de legislaţia Uniunii Europene de armonizare. Componenţa, atribuţiile, precum şi modul de organizare ale Comitetului de coordonare pentru supravegherea pieţei produselor reglementate de legislaţia Uniunii Europene de armonizare sunt prezentate în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
    ART. 36
    La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Hotãrârea Guvernului nr. 1.305/2007 pentru desemnarea autoritãţilor naţionale rãspunzãtoare de supravegherea pieţei în conformitate cu Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 339/93 din 8 februarie 1993 privind controalele de conformitate a produselor importate din ţãri terţe cu regulile aplicabile în materie de securitate a produselor pentru produsele stabilite prin Decizia Comisiei nr. 93/583/CEE din 28 iulie 1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, se abrogã.
    ART. 37
    Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                ---------------
            Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
                                   Ion Ariton

    Bucureşti, 23 martie 2011.
    Nr. 306.


    ANEXÃ
                    Componenţa, atribuţiile, precum şi modul
                  de organizare ale Comitetului de coordonare
                     pentru supravegherea pieţei produselor
           reglementate de legislaţia Uniunii Europene de armonizare

    ART. 1
    (1) Comitetul de coordonare pentru supravegherea pieţei produselor reglementate de legislaţia Uniunii Europene de armonizare, denumit în continuare Comitet de Coordonare, este o entitate fãrã personalitate juridicã care funcţioneazã pe lângã Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
    (2) Membrii Comitetului de Coordonare sunt reprezentanţii desemnaţi ai autoritãţilor competente, ai autoritãţilor de supraveghere a pieţei nominalizate, potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din hotãrâre, ai autoritãţii vamale, precum şi ai organismului naţional de standardizare.
    ART. 2
    Comitetul de Coordonare asigurã cadrul adecvat de comunicare şi schimb de informaţii între autoritãţile competente şi autoritãţile de supraveghere a pieţei, între autoritãţile de supraveghere a pieţei şi autoritatea responsabilã cu controalele la frontierele externe, precum şi între autoritãţile de supraveghere a pieţei, în vederea garantãrii cã produsele reglementate de legislaţia Uniunii Europene de armonizare îndeplinesc cerinţe care oferã un nivel ridicat de protecţie a intereselor publice, precum sãnãtatea şi siguranţa în general, sãnãtatea şi siguranţa la locul de muncã, protecţia consumatorilor, protecţia mediului şi securitatea.
    ART. 3
    (1) Comitetul de Coordonare are urmãtoarele atribuţii:
    a) analizeazã şi propune mecanismele de coordonare a activitãţii autoritãţilor de supraveghere a pieţei care activeazã în domeniile reglementate de legislaţia Uniunii Europene de armonizare;
    b) evalueazã periodic derularea activitãţilor de supraveghere a pieţei desfãşurate de autoritãţile de supraveghere a pieţei coordonate;
    c) instituie cadrul pentru elaborarea şi actualizarea, dupã caz, a programului naţional de supraveghere a pieţei;
    d) stabileşte cadrul procedural prevãzut la art. 18 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 ;
    e) stabileşte cadrul adecvat pentru formarea profesionalã a personalului specializat pentru controlul pe piaţã al produselor;
    f) stabileşte modalitãţile de informare şi comunicare care decurg din aplicarea prevederilor art. 17 alin. (1) şi, respectiv, art. 18 alin. (5) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 ;
    g) participã la consultãri privind cadrul legislativ şi instituţional în materie.
    (2) În exercitarea atribuţiilor prevãzute la alin. (1), Comitetul de Coordonare întocmeşte rapoarte privind dezvoltarea şi perfecţionarea activitãţilor de supraveghere a pieţei produselor reglementate de legislaţia Uniunii Europene de armonizare. Rapoartele se realizeazã cel puţin o datã la 4 ani, cu respectarea cerinţelor de informare prevãzute la art. 18 alin. (6) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 .
    (3) Deciziile Comitetului de Coordonare sunt duse la îndeplinire de autoritãţile reprezentate în cadrul acestuia, potrivit atribuţiilor ce le revin în conformitate cu legea în vigoare.
    ART. 4
    (1) Comitetul de Coordonare este condus de un preşedinte - reprezentant al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, mandatat prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, şi 2 vicepreşedinţi aleşi prin vot deschis în prima şedinţã.
    (2) În lipsa preşedintelui, conducerea Comitetului de Coordonare este asiguratã de cãtre unul dintre vicepreşedinţi.
    ART. 5
    Secretariatul Comitetului de Coordonare va fi asigurat de Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
    ART. 6
    Comitetul de Coordonare se întruneşte semestrial şi, ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau, în lipsa acestuia, a unuia dintre vicepreşedinţi.
    ART. 7
    În termen de 10 zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii, autoritãţile şi entitatea menţionate la art. 1 alin. (2) îşi vor desemna reprezentanţii în Comitetul de Coordonare.
    ART. 8
    În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii se va elabora proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a Comitetului de Coordonare, care va fi analizat şi adoptat în prima şedinţã a acestuia.

                                      ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016