Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 284 din 11 martie 2009  privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 284 din 11 martie 2009 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 182 din 24 martie 2009

Având în vedere prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 229/2008 privind mãsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administraţiei publice,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, denumitã în continuare Autoritate, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri.
(2) Autoritatea are sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Aviatorilor nr. 72, sectorul 1.
(3) Finanţarea Autoritãţii se realizeazã din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
ART. 2
(1) Autoritatea coordoneazã şi realizeazã strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţioneazã pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dãuneazã vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
(2) Autoritatea are ca principale obiective:
a) armonizarea protecţiei directe a statului cu cea oferitã de formele de protecţie asociativã pentru apãrarea drepturilor consumatorilor;
b) stimularea capacitãţii de autoprotecţie individualã şi asociativã a consumatorilor, astfel încât aceasta sã devinã calea principalã de protecţie;
c) eficientizarea activitãţii statului în materie de protecţie directã şi indirectã a consumatorilor prin cercetarea pieţei, informarea şi educarea consumatorilor şi întãrirea capacitãţii decizionale;
d) protejarea consumatorilor împotriva practicilor comerciale incorecte şi promovarea bunelor practici comerciale.
ART. 3
(1) Autoritatea are urmãtoarele atribuţii principale:
1. participã, împreunã cu alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu organismele neguvernamentale ale consumatorilor, la elaborarea strategiei în domeniul protecţiei consumatorilor, asigurând corelarea acesteia cu cea existentã în Uniunea Europeanã;
2. asigurã armonizarea cadrului legislativ naţional cu reglementãrile din Uniunea Europeanã în domeniul protecţiei consumatorilor;
3. propune Guvernului spre adoptare şi avizeazã proiecte de acte normative în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul, comercializarea produselor, prestarea serviciilor, serviciilor financiare, precum şi interzicerea penalitãţilor asimetrice dintre client şi prestatorul de servicii publice şi alte servicii de interes general pentru abaterile contractuale şi garantarea compensãrii prejudiciilor suferite de beneficiar, astfel încât acestea sã nu punã în pericol viaţa, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor ori sã afecteze drepturile şi interesele lor legitime;
4. elaboreazã, împreunã cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul de colaborare în desfãşurarea activitãţii de protecţie a consumatorilor;
5. participã la realizarea programelor interne şi internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, colaborând cu organizaţii şi instituţii din ţarã şi din strãinãtate, conform competenţelor ce îi revin potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
6. prezintã informãri periodice Guvernului şi organelor administraţiei publice centrale interesate, referitoare la activitatea proprie privind respectarea drepturilor şi intereselor consumatorilor;
7. evalueazã efectele pe piaţã ale sistemelor de supraveghere a produselor şi serviciilor destinate consumatorilor;
8. controleazã respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi serviciilor, precum şi la apãrarea drep urilor legitime ale consumatorilor, prin efectuarea de controale pe piaţã la producãtori, importatori, distribuitori, vânzãtori, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, şi în unitãţile vamale, având acces la locurile în care se produc, se depoziteazã ori se comercializeazã produsele sau în care se presteazã serviciile, precum şi la documentele referitoare la acestea, excepţie fãcând controalele igienico-sanitare şi sanitar-veterinare la producãtori, în cazul produselor alimentare;
9. constatã contravenţii şi dispune mãsuri de limitare a consecinţelor producerii, prestãrii, importului, comercializãrii sau oferirii gratuite a unor produse alimentare ori nealimentare şi servicii care nu sunt în concordanţã cu dispoziţiile legale din domeniile de activitate ale Autoritãţii, prin aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevãzute de lege, sesizeazã organele de urmãrire penalã ori de câte ori constatã încãlcãri ale legii penale;
10. controleazã dacã mijloacele de mãsurare folosite pe piaţã sunt însoţite de documentele prevãzute de lege care atestã verificarea acestora din punct de vedere metrologic;
11. solicitã organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare, a licenţei de fabricaţie ori a certificatului de clasificare, în condiţiile legii;
12. coordoneazã schimbul rapid de informaţii cu instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale, privind produsele şi serviciile care reprezintã risc pentru sãnãtatea şi securitatea consumatorilor;
13. sesizeazã factorii de decizie şi operatorii implicaţi în sistemul de certificare a calitãţii produselor şi serviciilor, în baza constatãrilor proprii şi a informaţiilor primite de la organismele neguvernamentale şi de la consumatori, cu privire la neconformitãţile produselor şi serviciilor destinate consumului populaţiei în raport cu documentele de certificare şi propune îmbunãtãţirea sau elaborarea de reglementãri în domeniu;
14. efectueazã analize şi încercãri în laboratoare acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate;
15. efectueazã sau finanţeazã studii, teste comparative şi cercetãri în domeniu cu privire la calitatea produselor şi serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce la cunoştinţa publicului;
16. stabileşte relaţii de colaborare cu institute de cercetare, laboratoare de expertizare şi certificare, inclusiv din strãinãtate, pentru realizarea de studii, cercetãri şi teste comparative;
17. desfãşoarã activitãţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor; editeazã publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor;
18. sprijinã asociaţiile de consumatori în vederea atingerii obiectivelor prevãzute de lege;
19. sprijinã asociaţiile de consumatori în acţiunea de înfiinţare şi funcţionare a centrelor de consultanţã, informare şi educare a consumatorilor;
20. susţine înfiinţarea unor organisme de mediere în domeniul protecţiei consumatorilor;
21. informeazã permanent consumatorii asupra produselor şi serviciilor care prezintã riscuri pentru sãnãtatea şi securitatea lor sau care le pot afecta interesele economice;
22. primeşte şi rezolvã sau, dupã caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizãrile asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizãrile persoanelor fizice sau juridice cu privire la încãlcarea drepturilor consumatorilor, în condiţiile legii;
23. desfãşoarã activitãţi de pregãtire a specialiştilor în domeniul protecţiei consumatorilor;
24. acordã consultanţã de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor pentru operatorii economici;
25. stabileşte şi percepe taxe şi tarife pentru efectuarea de analize, încercãri, expertizãri, certificãri de laborator, autorizãri, consultanţã, cursuri de pregãtire, specializare sau perfecţionare, alte servicii prestate în condiţiile legii;
26. fundamenteazã şi propune în proiectul de buget resursele financiare în vederea realizãrii politicilor în domeniul sãu de competenţã;
27. urmãreşte, potrivit legii, legalitatea publicitãţii pentru produsele şi serviciile destinate consumatorilor;
28. asigurã aplicarea Programului de atestare a procesului Kimberley, ca autoritate desemnatã;
29. autorizeazã operaţiunile cu metale preţioase şi pietre preţioase, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase, aliajelor acestora şi pietrelor preţioase în România, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
30. stabileşte şi aprobã mãrcile utilizate de producãtorii interni, importatori sau, dupã caz, de comercianţi, pe bazã de tarife proprii, precum şi marca proprie de certificare, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 190/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
31. efectueazã expertize ale metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 190/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
32. acordã consultanţã de specialitate şi sprijin în vederea realizãrii de coduri de conduitã, la solicitarea operatorilor economici;
33. instituie procedurile legale corespunzãtoare pentru încetarea practicilor comerciale incorecte;
34. comunicã Comisiei Europene mãsurile legislative adoptate în domeniile guvernate de directivele comunitare transpuse, potrivit domeniilor sale de responsabilitate.
(2) Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative pentru domeniul sãu de activitate.
ART. 4
În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea colaboreazã cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi cu organismele neguvernamentale.
ART. 5
(1) Autoritatea este condusã de un preşedinte, ajutat de 2 vicepreşedinţi, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(2) Funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte sunt asimilate cu funcţia de secretar de stat şi, respectiv, subsecretar de stat.
(3) Preşedintele Autoritãţii este ordonator secundar de credite.
(4) Preşedintele Autoritãţii conduce activitatea acesteia şi o reprezintã în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţii naţionale şi internaţionale şi cu persoane juridice şi fizice române şi strãine.
(5) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Autoritãţii emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii.
(6) Vicepreşedinţii îndeplinesc atribuţiile şi însãrcinãrile care le sunt delegate de preşedinte prin ordin.
ART. 6
(1) Structura organizatoricã a Autoritãţii este prevãzutã în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al preşedintelui, se pot organiza şi alte servicii, compartimente, precum şi birouri şi colective temporare, conform actelor normative în vigoare.
(2) Atribuţiile şi sarcinile direcţiilor, serviciilor, compartimentelor şi unitãţilor subordonate din aparatul Autoritãţii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia, care se aprobã prin ordin al preşedintelui.
(3) Numãrul maxim de posturi în Autoritate este de 825, exclusiv demnitarii, din care pentru aparatul central 136, iar pentru comisariatele regionale pentru protecţia consumatorilor, 689.
(4) Autoritatea are un secretar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii, care îndeplineşte atribuţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi orice alte atribuţii încredinţate de preşedinte, conform actelor normative în vigoare.
(5) În cazul în care preşedintele nu îşi poate exercita atribuţiile curente, acestea sunt îndeplinite de cãtre unul dintre vicepreşedinţi, desemnat prin ordin de cãtre preşedinte.
ART. 7
(1) Autoritatea are în subordine 12 comisariate regionale pentru protecţia consumatorilor, ca entitãţi cu personalitate juridicã, a cãror structurã organizatoricã include comisariatele judeţene pentru protecţia consumatorilor, Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, ca entitãţi fãrã personalitate juridicã, şi Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti. Entitãţile cu personalitate juridicã din subordinea Autoritãţii sunt prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Comisariatele regionale pentru protecţia consumatorilor sunt conduse de comisari-şefi, care au calitatea de ordonatori terţiari de credite, fiind asimilaţi cu funcţia de director executiv.
(3) Comisariatele judeţene pentru protecţia consumatorilor şi Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti sunt coordonate de comisari-şefi adjuncţi, asimilaţi cu funcţia de şef serviciu.
(4) În structura Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti-Ilfov funcţioneazã Laboratorul pentru analiza calitãţii vinurilor şi bãuturilor alcoolice.
(5) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi statele de funcţii pentru unitãţile subordonate, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autoritãţii, conform actelor normative în vigoare.
ART. 8
(1) Autoritatea are în dotare 5 autoturisme, cu un consum lunar normat de 360 litri/autoturism.
(2) Comisariatele regionale pentru protecţia consumatorilor împreunã cu comisariatele judeţene pentru protecţia consumatorilor din structura acestora pot deţine în dotare, pentru desfãşurarea activitãţilor specifice, un numãr total de 95 de autoturisme, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
(3) Direcţia metale preţioase şi pietre preţioase poate avea în dotare 3 autoturisme şi o autospecialã blindatã pentru transportul de valori, cu un consum normat lunar de 360 litri/autoturism.
ART. 9
În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul împuternicit al Autoritãţii are dreptul sã aplice sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 10
Personalul Autoritãţii împuternicit sã efectueze controale şi verificãri este obligat sã pãstreze secretul profesional în legãturã cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia cunoştinţã în exercitarea atribuţiilor de serviciu, conform actelor normative în vigoare.
ART. 11
Contravaloarea mãrfurilor şi a eşantioanelor prelevate în cadrul acţiunilor de control efectuate potrivit dispoziţiilor prezentei hotãrâri, precum şi a cheltuielilor ocazionate de încercarea şi verificarea produselor în laboratoare se suportã de Autoritate, dacã în urma controlului nu se constatã vinovãţia operatorului economic. În caz contrar, cheltuielile se suportã de operatorul economic.
ART. 12
În scopul realizãrii rolului şi atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea poate beneficia de consultanţã şi asistenţã din ţarã sau din strãinãtate, precum şi de programe de formare şi perfecţionare profesionalã a personalului sãu, în limita fondurilor bugetare acordate sau a altor surse atrase din ţarã ori din strãinãtate, potrivit legii.
ART. 13
(1) Ca urmare a reorganizãrii Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, personalul acesteia va fi preluat, în condiţiile legii, în noua structurã organizatoricã, în limita numãrului maxim de posturi prevãzut la art. 6 alin. (3).
(2) Preluarea personalului potrivit alin. (1) se va face în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 14
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 15
La litera A din anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 4/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 16 ianuarie 2009, punctul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"1. Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor - ANPC - 825 de posturi, exclusiv demnitarii, cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat."
ART. 16
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 748/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 18 iulie 2007, cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii,
comerţului şi mediului de afaceri,
Constantin Niţã

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor,
Bogdan Marcel Pandelicã

Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu

Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Bucureşti, 11 martie 2009.
Nr. 284.


ANEXA 1



STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

Numãr total de posturi = 136, exclusiv demnitarii

┌────────────────┐
│ PREŞEDINTE │
└───────┬────────┘


┌────────────────┐ │
│ COMPARTIMENT ├─────────────┤
│ AUDIT │ │
└────────────────┘ │

┌───────────────────────────┬─┴─────────────────────────┐
│ │ │
▼ ▼ ▼
┌────────────────┐ ┌──────────────┐ ┌────────────────┐
│ VICEPREŞEDINTE │ │ SECRETAR │ │ VICEPREŞEDINTE │
│ │ │ GENERAL │ │ │
└───────┬────────┘ └─┬──────────┬─┘ └─────────┬──────┘
│ │ │ │
┌───────┴──────┐ │ │ │
│ │ │ │ │
▼ ▼ ▼ ▼ ▼
┌──────────┐ ┌──────────────┐ ┌────────────┐ ┌────────────┐ ┌──────────────┐
│ DIRECŢIA │ │ DIRECŢIA │ │ DIRECŢIA │ │COMPARTIMENT│ │ DIRECŢIA │
│ METALE │ │ RELAŢII │ │ BUGET ŞI │ │ JURIDIC * │ │ SUPRAVEGHERE │
│PREŢIOASE │ │INTERNAŢIONALE│ │ADMINISTRARE│ │ │ │ SERVICII ŞI │
│ŞI PIETRE │ │ŞI COMUNICARE │ │ │ │ │ │ PRODUSE │
│PREŢIOASE │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────┘ └──────────────┘ └────────────┘ └────────────┘ └──────────────┘


* Se organizeazã la nivel de serviciu.




ANEXA 2

ENTITĂŢI
cu personalitate juridicã, care funcţioneazã în
subordinea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

I. Unitãţi finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat:
1. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Iaşi, care grupeazã judeţele Botoşani, Suceava, Iaşi, Neamţ, cu sediul în municipiul Iaşi;
2. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Galaţi, care grupeazã judeţele Bacãu, Vaslui, Vrancea, Galaţi, cu sediul în municipiul Galaţi;
3. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, care grupeazã judeţele Constanţa, Tulcea, Brãila, cu sediul în municipiul Constanţa;
4. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Prahova, care grupeazã judeţele Ialomiţa, Cãlãraşi, Buzãu, Prahova, cu sediul în municipiul Ploieşti;
5. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Argeş, care grupeazã judeţele Argeş, Dâmboviţa, Teleorman, Giurgiu, cu sediul în municipiul Piteşti;
6. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Dolj, care grupeazã judeţele Vâlcea, Gorj, Mehedinţi, Dolj, Olt, cu sediul în municipiul Craiova;
7. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Arad, care grupeazã judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş, cu sediul în municipiul Arad;
8. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Sibiu, care grupeazã judeţele Alba, Sibiu, Braşov, cu sediul în municipiul Sibiu;
9. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Satu Mare, care grupeazã judeţele Bihor, Satu Mare, Maramureş, cu sediul în municipiul Satu Mare;
10. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, care grupeazã judeţele Bistriţa-Nãsãud, Cluj, Sãlaj, cu sediul în municipiul Cluj-Napoca;
11. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Mureş, care grupeazã judeţele Harghita, Covasna şi Mureş, cu sediul în municipiul Târgu Mureş;
12. Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti-Ilfov, care grupeazã municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, cu sediul în municipiul Bucureşti.

II. Instituţii finanţate din venituri proprii:
- Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" Bucureşti.

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016