Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 278 din 21 martie 2002  pentru aprobarea Procedurilor privind accesul la masurile pentru prevenirea somajului, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 278 din 21 martie 2002 pentru aprobarea Procedurilor privind accesul la masurile pentru prevenirea somajului, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 224 din 3 aprilie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 52 alin. (2) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Procedurile privind accesul la mãsurile pentru prevenirea somajului, modalitãţile de finanţare şi instrucţiunile de implementare a acestora, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii şi
solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1

PROCEDURI

privind accesul la mãsurile pentru prevenirea somajului,
modalitãţile de finanţare şi instrucţiunile de implementare a acestora

Prezentele proceduri reglementeazã punerea în aplicare a prevederilor <>cap. IV "Mãsuri pentru prevenirea somajului" din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca, denumita în continuare lege.
ART. 1
Mãsurile pentru prevenirea somajului se realizeazã, în principal, prin furnizarea serviciilor de preconcediere.
ART. 2
Serviciile de preconcediere se acorda, potrivit legii, persoanelor care urmeazã sa fie disponibilizate în cazul unor restructurari ale activitãţii care conduc la modificãri substanţiale ale numãrului şi structurii profesionale a personalului şi, la cerere, persoanelor amenintate de riscul de a deveni someri.
ART. 3
Sintagma "modificãri substanţiale ale numãrului şi structurii profesionale a personalului" din textul art. 49 din lege se interpreteazã în sensul <>art. 30 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 174/2002 , denumite în continuare norme.
ART. 4
Serviciile de preconcediere pentru persoanele disponibilizate în condiţiile art. 49 din lege se realizeazã de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii pentru ocuparea forţei de munca, sau prin furnizori de servicii de ocupare acreditaţi, cu care se încheie contracte, potrivit legii.
ART. 5
Angajatorii care disponibilizeaza personal în condiţiile art. 49 din lege au obligaţia sa înştiinţeze agenţiile pentru ocuparea forţei de munca asupra restructurãrii activitãţii care poate conduce la disponibilizari de personal. Înştiinţarea se face în forma scrisã, în termenul prevãzut la art. 50 alin. (3) din lege, şi cuprinde şi lista cuprinzând persoanele care urmeazã sa fie disponibilizate, conform anexei nr. 1.
ART. 6
În scopul prevenirii şi reducerii efectelor sociale nefavorabile ale restructurãrii activitãţii angajatorilor agenţiile pentru ocuparea forţei de munca comunica în scris disponibilizarile de personal ce vor fi efectuate pe plan local prefecturilor şi autoritãţilor administraţiei publice locale, pentru ca acestea sa participe activ la elaborarea şi realizarea mãsurilor pentru prevenirea somajului, potrivit dispoziţiilor art. 104 din lege.
ART. 7
(1) Pentru acordarea serviciilor de preconcediere agenţiile pentru ocuparea forţei de munca contacteaza conducerea unitãţilor, precum şi organizaţiile sindicale legal constituite şi reprezentative la nivel de unitate sau, dupã caz, reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, în vederea stabilirii unui program comun de lucru.
(2) Prin programul comun de lucru se stabilesc: data şi locul desfãşurãrii serviciilor de preconcediere, tipul serviciilor furnizate, numãrul participanţilor, precum şi reprezentanţii angajatorilor, ai organizaţiilor sindicatelor reprezentative la nivel de unitate sau, dupã caz, reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, care colaboreazã cu agenţiile pentru ocuparea forţei de munca pentru realizarea serviciilor de preconcediere. La stabilirea programului comun de lucru se tine seama de situaţia în care se afla angajatorul, respectiv restructurare, închidere operationala parţialã sau totalã a activitãţii, schimbarea profilului de activitate, privatizare, lichidare, reorganizare judiciarã şi faliment.
(3) În vederea acordãrii serviciilor de preconcediere agenţiile pentru ocuparea forţei de munca culeg informaţii cu privire la datele personale, planurile de viitor, tipul serviciului solicitat, pe baza unor chestionare ce se completeazã de cãtre beneficiari. Conţinutul minimal al chestionarului este prevãzut în anexa nr. 2.
ART. 8
Agenţiile pentru ocuparea forţei de munca pot propune angajatorilor care vor efectua restructurari ale activitãţii, ce pot conduce la modificãri substanţiale ale numãrului şi structurii profesionale ale personalului, urmãtoarele mãsuri:
a) constituirea unui comitet de sprijin pentru salariaţii care vor fi disponibilizaţi, format din reprezentanţi ai conducerii angajatorului şi reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale legal constituite şi reprezentative la nivel de unitate sau, dupã caz, din reprezentanţi aleşi ai salariaţilor, coordonat de un preşedinte neutru. Scopul comitetului de sprijin este de a ajuta angajaţii care urmeazã sa fie disponibilizaţi în gãsirea unui nou loc de munca adecvat, în cel mai scurt timp posibil, de preferinta înainte de încetarea activitãţii în unitate;
b) constituirea unor centre de tranzitie care sa ofere un cadru organizat pentru acordarea în mod rapid a serviciilor de preconcediere, ce se organizeazã, de regula, în spaţii puse la dispoziţie de cãtre angajatorii ce urmeazã sa îşi restructureze activitatea.
ART. 9
(1) Persoanele amenintate de riscul de a deveni someri, prevãzute la art. 52 alin. (1) din lege, sunt persoanele angajate care urmeazã sa fie disponibilizate de la angajatorii care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 30 din norme sau care considera ca în cazul unor restructurari sau restrangeri ale activitãţii îşi pot pierde locul de munca.
(2) Cererea de participare la serviciile de preconcediere a persoanelor prevãzute la alin. (1) este cea prevãzutã în anexa nr. 6 la norme.
ART. 10
Serviciile de preconcediere oferite sunt cele prevãzute la art. 51 din lege, dupã cum urmeazã:
A. Informarea privind prevederile legale referitoare la protecţia şomerilor şi acordarea serviciilor de ocupare şi de formare profesionalã au ca scop cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor persoanelor asigurate în sistemul asigurãrilor pentru şomaj, documentelor necesare pentru înscriere la şomaj, cuantumului şi duratei legale a indemnizaţiei de şomaj, precum şi a serviciilor de care pot beneficia în condiţiile legii.
Acest serviciu presupune prezentarea principalelor prevederi din legislaţia cu privire la:
a) sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca;
b) formarea profesionalã a adulţilor;
c) asigurãri sociale şi pensii;
d) asigurarea venitului minim garantat;
e) înfiinţarea de întreprinderi mici şi mijlocii, asociaţii familiale şi activitãţi independente;
f) asistenta socialã;
g) relaţii de munca.
B. Plasarea pe locurile de munca vacante existente pe plan local şi instruirea în ceea ce priveşte modalitãţile de cãutare a unui loc de munca au ca obiectiv prevenirea somajului prin ocuparea imediata a locurilor de munca disponibile, precum şi creşterea sanselor de reintegrare profesionalã prin dobândirea de noi tehnici şi cunoştinţe.
Aceste servicii se realizeazã prin:
a) oferirea de locuri de munca în ocupaţia de baza, vacante pe piata muncii atât la nivel judeţean, cat şi la nivel naţional, pe perioada determinata sau nedeterminatã;
b) prezentarea activitãţii serviciilor de mediere în vederea ocupãrii unui loc de munca, precum şi a posibilitãţilor de formare profesionalã;
c) prezentarea serviciului electronic de mediere a muncii pe Internet (SEMM) şi instruirea în vederea accesarii acestuia;
d) informaţii privind stimularea financiarã prevãzutã de lege pentru încadrarea în alta localitate, cu schimbarea domiciliului, sau pentru încadrarea la o distanta de peste 50 km fata de domiciliu;
e) instruirea pentru participarea la bursa locurilor de munca;
f) informarea şi pregãtirea în tehnici de cãutare a unui loc de munca;
g) informarea cu privire la alte acţiuni organizate pe piata muncii în vederea oferirii unui loc de munca: proiecte locale, programe de ocupare prin munca la domiciliu, programe pentru persoane defavorizate pe piata muncii.
C. Reorientarea profesionalã în cadrul unitãţii sau prin cursuri de formare de scurta durata are ca scop dobândirea de noi cunoştinţe şi abilitaţi necesare pentru a ocupa un alt loc de munca în cadrul aceleiaşi unitãţi sau un loc de munca vacant existent pe piata muncii.
Aceasta mãsura se realizeazã prin asigurarea unor servicii de informare şi consiliere privind cariera profesionalã, precum şi prin organizarea de cursuri de formare profesionalã de scurta durata ori de instruire la locul de munca.
D. Sondarea opiniei salariaţilor şi consilierea acestora cu privire la mãsurile de combatere a somajului au ca scop identificarea necesitãţilor şi prioritatilor persoanelor asistate, în vederea orientarii acestora cãtre cele mai potrivite mãsuri active.
Modalitãţile de realizare a acestei mãsuri constau în chestionarea persoanelor care urmeazã sa fie concediate cu privire la planurile de viitor, la serviciile solicitate, la experienta în alte activitãţi decât cele în care sunt calificate, precum şi în evaluarea şi valorificarea chestionarelor în vederea orientarii lor spre mãsurile de combatere a somajului.
ART. 11
(1) În situaţia în care serviciile de preconcediere nu pot fi realizate de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, acestea se acorda prin intermediul furnizorilor de servicii de ocupare din sectorul public sau privat, acreditaţi şi selectaţi în condiţiile legii.
(2) Selecţia furnizorilor de servicii de ocupare se efectueazã de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca în conformitate cu prevederile legale privind achiziţiile publice.
(3) Agenţiile pentru ocuparea forţei de munca încheie, în condiţiile legii, contracte cu furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi şi selectaţi în condiţiile legii, declaraţi castigatori în urma selecţiei efectuate.
ART. 12
Cheltuielile de finanţare privind mãsurile de prevenire a somajului se fac din urmãtoarele surse:
a) bugetul asigurãrilor pentru şomaj, pentru mãsurile care se realizeazã de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca sau de cãtre furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi, cu care agenţiile pentru ocuparea forţei de munca încheie contracte în condiţiile legii;
b) fondurile angajatorilor, pentru mãsurile care se realizeazã la initiativa acestora cu forte proprii sau prin intermediul unor furnizori de servicii de ocupare acreditaţi în condiţiile legii;
c) alte surse financiare atrase prin diferite programe şi utilizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca sau de furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi în condiţiile legii.
ART. 13
(1) Pe baza analizei datelor înregistrate de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca, precum şi a celor primite de la furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi se realizeazã evaluarea rezultatelor acordãrii serviciilor de preconcediere, care urmãreşte în principal: numãrul persoanelor asistate, numãrul persoanelor plasate pe locurile de munca vacante existente, numãrul persoanelor care şi-au gãsit un loc de munca în termen de maximum 3 luni de la acordarea serviciilor, numãrul persoanelor orientate în mãsuri pentru stimularea ocupãrii forţei de munca, numãrul persoanelor cuprinse la cursuri de scurta durata.
(2) Sistemul de indicatori şi procedurile de evaluare a rezultatelor acordãrii serviciilor de prevenire a somajului se aproba prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru ocuparea Forţei de Munca.
ART. 14
Evaluarea impactului serviciilor de preconcediere se realizeazã de cãtre agenţiile pentru ocuparea forţei de munca trimestrial, semestrial, anual sau ori de câte ori este cazul, evidentiindu-se cele mai eficiente servicii, precum şi identificarea dificultãţilor intampinate în implementarea acestora.
ART. 15
Rezultatele finale ale evaluãrilor la nivel judeţean se centralizeazã şi se cuprind în Raportul anual de activitate pe care Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca îl supune spre aprobare ministrului muncii şi solidaritãţii sociale.
ART. 16
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele proceduri.


ANEXA 1
-------
la proceduri
------------

Societatea Comercialã ................
Adresa ...............................
codul fiscal .........................
Telefon/fax/e-mail ...................

Cãtre

Agenţia pentru ocuparea forţei de munca a judeţului ......./municipiului Bucureşti

ÎNŞTIINŢARE
privind salariaţii care urmeazã sa primeascã preaviz în vederea acordãrii serviciilor de preconcediere

În conformitate cu <>art. 50 din Legea nr. 76/2002 va instiintam ca începând cu data de ....... urmeazã sa fie disponibilizat un numãr de ........ salariaţi.
În prezent în cadrul societãţii comerciale este angajat un numãr total de ......... salariaţi.
Preavizul va fi acordat începând cu data de ............................., conform:

. Codului muncii []
. Contractului colectiv de munca []

Anexãm tabelul nominal cuprinzând salariaţii care urmeazã sa primeascã preaviz.

Director general sau alta persoana autorizata,
...........................................
(numele şi prenumele)


ANEXA 1.1.


la proceduri
------------

Societatea Comercialã ...............
Adresa ..............................
codul fiscal ........................
Telefon/fax/e-mail ..................

TABEL
nominal cuprinzând salariaţii care urmeazã sa primeascã preaviz


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Numele Cod numeric Denumire
crt. şi prenumele personal Domiciliul Ocupaţia cod COR
(6 caractere) 12 ...
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────






───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Director general Lider sindical/
sau alta persoana autorizata, reprezentantul salariaţilor,
.............................. .............................
(numele şi prenumele) (numele şi prenumele)
Semnatura şi ştampila Semnatura şi ştampila


ANEXA 2
-------
la proceduri
------------

CHESTIONAR

Date personale
1. Numele şi prenumele ...................................................
2. Codul numeric personal ................................................
3. Domiciliul ............................................................
4. Telefon ............ 5. Data naşterii .......... 6. Sexul: M [] F []
7. Studii: Şcoala generalã [] Şcoala profesionalã [] Şcoala de maiştri [] Şcoala de ucenici [] Liceu [] Şcoala postliceala [] Studii superioare []
8. Calificare: meseria ...... alte calificãri ...... alte aptitudini ......
9. Vechimea în munca ........... în meseria de baza .......................

Planuri de viitor

10. Doriti un loc de munca? DA [] NU []
11. Sunteţi dispusi sa faceti naveta la o distanta mai mare de 50 km?
DA [] NU []
12. Sunteţi dispusi sa va schimbati domiciliul pentru ocuparea unui loc de munca?
DA [] NU []
13. Doriti sa va (re) calificaţi? DA [] NU []
Dacã da, în ce meserie? ..................................................
14. Doriti sa desfasurati o activitate pe cont propriu? DA [] NU []
15. Doriti sa va pensionaţi? DA [] NU []
16. Alte planuri (agricultura etc.)
..........................................................................

Doriti sprijin în domeniile:

17. [] Tehnici de cãutare a unui loc de munca
18. [] Consiliere şi informare profesionalã
19. [] Activitãţi pe cont propriu: Nu ştiu [] DA [] NU []
Dacã da: Comerţ [] Servicii [] Producţie [] Agricultura []
20. [] Alte domenii (specificati)
.....................................................................
21. Credeti ca informaţiile oferite va sunt utile? DA [] NU [] Nu ştiu []
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016