Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 270 din 21 martie 2002  privind stabilirea cerintelor referitoare la eficienta si etichetarea energetica pentru introducerea pe piata a cazanelor noi de apa calda care functioneaza cu combustibil lichid sau gazos    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 270 din 21 martie 2002 privind stabilirea cerintelor referitoare la eficienta si etichetarea energetica pentru introducerea pe piata a cazanelor noi de apa calda care functioneaza cu combustibil lichid sau gazos

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 238 din 9 aprilie 2002

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Prezenta hotãrâre stabileşte cerinţele referitoare la eficienta şi etichetarea energetica pentru introducerea pe piata a cazanelor noi de apa calda care funcţioneazã cu combustibil lichid sau gazos şi care au puterea nominalã de minimum 4 kW şi de maximum 400 kW, denumite în continuare cazane.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) aparat - corpul cazanului destinat sa fie echipat cu un arzator sau arzatorul destinat sa fie fixat pe corpul unui cazan;
b) cazan - ansamblul corp cazan-arzator, destinat sa transmitã apei caldura degajata la arderea combustibilului;
c) cazan standard - cazan la care temperatura medie a apei poate fi limitatã prin proiect;
d) cazan recuperator - cazan destinat sa deserveasca un sistem de încãlzire centrala sau sa fie instalat într-o vatra de ardere ca parte componenta a unui ansamblu cazan-recuperator/arzator cu gaz;
e) cazan cu condensare - cazan conceput sa condenseze în permanenta o mare parte din vaporii de apa continuti în gazele de ardere;
f) cazan de joasa temperatura - cazan care poate funcţiona continuu, asigurând o temperatura a apei de 35-40°C, cu condensare în anumite situaţii, inclusiv cazanul cu condensare care funcţioneazã cu combustibil lichid;
g) cazan ce urmeazã sa fie instalat într-un spaţiu de locuit - cazan cu puterea nominalã utila de maximum 37 kW, destinat sa genereze caldura necesarã încãlzirii spaţiului de locuit în care este instalat, prevãzut cu un vas de expansiune deschis, asigurând circulaţia apei în sistem gravitational şi care are înscrisã pe carcasa indicaţia explicita ca poate fi instalat în spaţii de locuit;
h) putere nominalã utila, exprimatã în kW - puterea calorica maxima stabilitã şi garantatã de constructor a fi furnizatã la mers continuu cu respectarea randamentelor utile indicate de producãtor;
i) randament util, exprimat în % - raportul dintre debitul caloric transmis apei din cazan şi produsul valorii calorice nete la o presiune constanta a combustibilului şi consumul exprimat în cantitatea de combustibil pe unitatea de timp;
j) sarcina parţialã, exprimatã în % - raportul dintre puterea utila a unui cazan care funcţioneazã intermitent sau la o putere inferioarã puterii nominale utile şi aceasta putere nominalã utila;
k) temperatura medie a apei din cazan - media dintre temperatura apei la intrarea şi la ieşirea din cazan.
ART. 3
(1) Se excepteazã de la prevederile prezentei hotãrâri urmãtoarele:
a) cazanele care vor fi alimentate cu alte tipuri de combustibil;
b) echipamentele pentru prepararea instantanee a apei calde;
c) cazanele destinate sa fie alimentate cu un combustibil ale cãrui proprietãţi diferã în mod apreciabil de proprietãţile combustibililor lichizi şi gazosi comercializati în mod curent, cum ar fi gazul rezultat din deşeurile industriale, biogazul şi altele;
d) maşinile de gãtit şi aparatele destinate în special încãlzirii spaţiilor în care sunt instalate şi care au ca funcţie subsidiara furnizarea apei calde pentru încãlzire centrala şi a apei calde sanitare;
e) aparatele cu o putere nominalã sub 6 kW, care folosesc circulaţia apei în sistem gravitational şi sunt destinate numai pentru producerea şi depozitarea apei calde sanitare;
f) cazanele fabricate în regim de unicat.
(2) În cazul cazanelor cu funcţie dubla, respectiv de încãlzire a unui spaţiu şi de furnizare a apei calde sanitare, cerinţele de randament prevãzute în anexa nr. 1 se referã numai la funcţia de încãlzire.
ART. 4
(1) Se admite introducerea pe piata şi punerea în funcţiune numai a cazanelor care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) respecta cerinţele de randament definite conform prevederilor anexei nr. 1 şi stabilite în conformitate cu procedurile din standardele romane care adopta standardele europene armonizate aplicabile;
b) au aplicat simbolul de eficienta energetica prevãzut în anexa nr. 2;
c) au marcajul naţional de conformitate CS, aplicat de producãtor sau de reprezentantul sau autorizat, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS prevãzutã în anexa nr. 3, redactatã în limba romana;
d) au marcajul european de conformitate CE, aplicat de un producãtor dintr-un stat membru al Uniunii Europene, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate CE, tradusa în limba romana.
(2) Elementele de identificare a marcajelor sunt prezentate în anexa nr. 2 din <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
(3) Se admite introducerea pe piata a aparatelor care au marcajul CS sau CE de conformitate, care sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS sau CE şi pentru care sunt definiţi parametrii care le permit, dupã asamblare, sa atinga nivelul cerinţelor de randament prevãzut în anexa nr. 1.
(4) În cazul în care cazanele recuperatoare şi/sau cazanele destinate a fi utilizate în spaţiile de locuit sunt instalate pe scara larga la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, se autorizeaza punerea în funcţiune, cu condiţia ca randamentul lor atât la putere nominalã, cat şi la sarcina parţialã de 30% sa fie cu cel mult 4% sub cerinţele de randament prevãzute în anexa nr. 1.
(5) La punerea în funcţiune cazanele trebuie sa respecte şi prescripţiile în vigoare referitoare la condiţiile climaterice locale, caracteristicile energetice şi de ocupare ale imobilelor.
ART. 5
(1) Evaluarea conformitatii cazanelor şi aparatelor cu cerinţele din prezenta hotãrâre se realizeazã înainte de introducerea pe piata a acestora, prin utilizarea urmãtoarelor proceduri:
a) pentru cazanele care funcţioneazã cu combustibili lichizi procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt examinarea de tip a cazanului în conformitate cu modulul B prevãzut în anexa nr. 4 şi cu modulele C, D sau E prevãzute în anexa nr. 5, la alegerea producãtorului;
b) pentru cazanele care funcţioneazã cu combustibili gazosi procedurile de evaluare a conformitatii cu cerinţele de randament sunt cele utilizate pentru evaluarea conformitatii cu cerinţele de siguranta stabilite de <>Hotãrârea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi.
(2) Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic în anexa nr. 7.
(3) În cazul în care cazanelor şi aparatelor li se aplica şi alte reglementãri tehnice care acoperã şi alte cerinţe şi care, de asemenea, prevãd aplicarea marcajului CS sau CE, acest marcaj indica conformitatea cu prevederile tuturor reglementãrilor aplicabile.
(4) Documentele şi corespondenta realizate în legatura cu procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute în anexa nr. 5 se redacteazã în limba romana sau într-o limba acceptatã de organismul de certificare care evalueaza conformitatea.
ART. 6
(1) Pentru cazanele şi aparatele introduse pe piata cu marcajul CS sau CE producãtorul sau reprezentantul sau autorizat are obligaţia sa intomeasca şi, respectiv, sa pãstreze cel puţin 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs documentele care atesta conformitatea, ce vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organului de control.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) vor cuprinde:
a) documentaţia tehnica prevãzutã în anexa nr. 4;
b) declaraţia de conformitate CS sau CE, dupã caz, întocmitã de producãtor sau de reprezetnantul sau autorizat;
c) certificatele de conformitate emise de organismele notificate de Ministerul Industriei şi Resurselor sau de organismele notificate ale Uniunii Europene, dupã caz;
d) adresele spaţiilor de depozitare de pe teritoriul României;
e) copii de pe rapoartele de încercãri, prin care se demonstreaza conformitatea cu standardele menţionate la art. 4 alin. (1) lit. a) sau cu standardele europene armonizate, dupã caz.
(3) În cazul în care producãtorul sau reprezentantul sau autorizat nu are sediul în România, importatorul are obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organului de control, la cerere, documentele prevãzute la alin. (2), spre examinare.
ART. 7
(1) Marcajele de conformitate CS şi CE, precum şi simbolul de eficienta energetica, prevãzute în anexa nr. 2, se aplica în mod vizibil, lizibil şi durabil, direct pe aparat sau pe o placa de timbru fixatã pe acesta. Placa de timbru trebuie astfel proiectata încât sa nu poatã fi refolosita.
(2) Este interzisã aplicarea pe cazan sau pe aparat a unor marcaje asemãnãtoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje de conformitate. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe cazan, pe aparat sau pe placa de timbru, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajelor CS sau CE sa nu fie reduse.
(3) Este interzisã aplicarea pe cazan a altor etichete decât cele prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 8
(1) În cazul în care organul de control constata ca marcajul a fost aplicat necorespunzãtor, producãtorul va fi obligat sa realizeze cazanul sau aparatul conform prevederilor privind aplicarea marcajului.
(2) În cazul în care organul de control constata ca neconformitatea continua, acesta ia mãsurile necesare de limitare sau de interzicere a introducerii pe piata a acestuia, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.
ART. 9
(1) Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate competenta în domeniu, va publica pana la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând organismele de certificare notificate, desemnate sa realizeze procedurile prevãzute la art. 5 alin. (1), împreunã cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa le îndeplineascã şi cu numerele de identificare alocate acestora.
(2) Competenta organismelor de certificare este recunoscuta de Ministerul Industriei şi Resurselor pe baza unei proceduri de evaluare, avându-se în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 6.
(3) Procedura de evaluare a organismelor de certificare în vederea recunoaşterii de cãtre Ministerul Industriei şi Resurselor va fi elaborata în termen de 6 luni de la data publicãrii prezentei hotãrâri şi va fi aprobatã prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 10
Organul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri şi care asigura supravegherea pieţei este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR, organ de specialitate care funcţioneazã în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor.
ART. 11
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1) şi (2) şi ale art. 6, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializãrii pana la o data stabilitã de organul de control al autoritãţii competente împreunã cu producãtorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, dupã caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b), c), d) şi ale art. 7, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate ori marcate incorect.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de personalul împuternicit de cãtre Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR.
ART. 12
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 11 alin. (1) le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
ART. 13
Orice decizie luatã în baza prezentei hotãrâri, din care rezulta sancţiuni şi restrictii de introducere pe piata sau de punere în funcţiune a cazanelor, va mentiona temeiul legal, în condiţiile prezentei hotãrâri, şi va fi adusã la cunostinta Ministerului Industriei şi Resurselor în termen de 72 ore de la data luãrii la cunostinta a deciziei.
ART. 14
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 15
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 12 luni de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.


PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


──────────────
Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

ANEXA 1

CERINŢELE DE RANDAMENT
Cerinţele de randament pe care trebuie sa le îndeplineascã cazanele:
a) în timpul functionarii la putere nominalã, P(n) exprimatã în kW la o temperatura medie a apei de 70°C; şi
b) în timpul functionarii la o sarcina parţialã de 30%, la o temperatura medie a apei care variaza în funcţie de tipul de cazan
sunt stabilite în tabelul urmãtor:





──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Randamentul la puterea Randamentul la sarcina
nominalã parţialã
─────────────────────────────────────────────────────
Intervalul Temperatura Randamentul Temperatura Randamentul
de putere medie a apei necesar medie a apei necesar
kW din cazan (°C) (%) din cazan (°C) (%)
Tipul
cazanului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cazane standard 4-400 70 ≥84+log P(n) ≥50 ≥80+log P(n)
Cazane de
temperatura
joasa*) 4-400 70 ≥87,5+1,5 log P(n) 40 ≥87,5+1,5 log P(n)
Cazane cu
condensare
de gaz 4-400 70 ≥91+1 log P(n) 30**) ≥97+1 log P(n)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*) Inclusiv cazane cu condensare, care funcţioneazã cu combustibil lichid.
**) Temperatura apei furnizate de cazan.



ANEXA 2

SIMBOLUL DE EFICIENTA ENERGETICA
Cerinţele de randament obligatorii atât la putere nominalã, cat şi la sarcina
parţialã de 0,3 P(n)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Simbolul Randamentul cerut la puterea Randamentul cerut la sarcina
de nominalã P(n) şi la o temperatura parţialã de 0,3 P(n) şi la o
eficienta medie a apei din cazan de 70°C temperatura medie a apei
energetica (%) din cazan de 50°C
(%)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
* ≥ 84+2 log P(n) ≥ 80+3 log P(n)
** ≥ 87+2 log P(n) ≥ 83+3 log P(n)
*** ≥ 90+2 log P(n) ≥ 86+3 log P(n)
**** ≥ 93+2 log P(n) ≥ 89+3 log P(n)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


NOTA:
Dacã randamentul sau la puterea nominalã ori randamentul la sarcina parţialã este egal sau mai mare decât valorile relevante pentru cazanele standard, cazanul primeşte o "*", asa cum se arata în tabelul de mai sus.
Dacã randamentul sau la puterea nominalã ori randamentul la sarcina parţialã este cu 3 sau mai multe puncte mai mare decât valorile relevante pentru cazanele standard, cazanul primeşte "**".
Fiecare treapta suplimentarã pentru randamentul de 3 puncte la puterea nominalã şi la sarcina parţialã permite atribuirea unei stelute "*".

ANEXA 3

DECLARAŢIE DE CONFORMITATE
- Model -
Noi, ............/(denumirea şi sediul producãtorului sau ale reprezentantului sau autorizat) .............. declaram pe propria rãspundere ca aparatul/cazanul ........./(denumirea, tipul sau modelul, numãrul lotului şi al seriei) .........,
produs de .........../(denumirea şi sediul producãtorului) .................,
la care se referã aceasta declaraţie, respecta cerinţele de randament şi este în conformitate cu urmãtorul/urmãtoarele standard/standarde sau cu alt/alte document/documente, normativ/normative: ........./(titlul şi/sau numãrul şi data publicãrii standardului/standardelor sau altui/altor document/documente, normativ/normative, emitentul acestor documente) ..........................,
Certificat de examinare CS de tip nr. ...... din ..........., emis de organismul desemnat: ............/(denumirea şi sediul)...............
Locul şi data emiterii declaraţiei ........./(funcţia, numele şi prenumele persoanei autorizate sa îl reprezinte pe producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia)...........

............................
(semnatura şi ştampila)

ANEXA 4

PROCEDURI
pentru evaluarea conformitatii

Modulul B - Examinarea CS de tip
1.1. Modulul B descrie etapele procedurii prin care un organism notificat constata şi atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere respecta prevederile din prezenta hotãrâre.
2.1. Cererea pentru efectuarea examinãrii CS de tip se înainteazã de cãtre producãtor sau de cãtre reprezentantul sau autorizat cu sediul în România unui organism notificat, ales de cãtre acesta.
2.2. Cererea de examinare de tip cuprinde urmãtoarele:
a) denumirea şi sediul producãtorului, precum şi numele şi sediul reprezentantului sau autorizat, dacã cererea este înaintatã de cãtre acesta din urma;
b) o declaraţie potrivit cãreia aceeaşi cerere nu a mai fost înaintatã nici unui alt organism notificat;
c) documentaţia tehnica prevãzutã în acest modul.
2.3. Solicitantul pune la dispoziţie organismului notificat un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate sa solicite şi alte exemplare, dacã acestea sunt necesare pentru realizarea programului de încercãri.
3.1. Documentaţia tehnica permite evaluarea conformitatii aparatului cu cerinţele din prezenta hotãrâre. Pentru evaluarea conformitatii produsului documentaţia tehnica cuprinde, dupã caz, şi informaţii privind proiectarea, fabricarea şi funcţionarea produsului.
3.2. Documentaţia tehnica conţine în principal:
a) o descriere generalã a aparatului;
b) desene de execuţie, planuri de fabricaţie şi scheme ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor;
c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea desenelor şi schemelor menţionate mai sus şi a modului de funcţionare a produsului;
d) o lista a standardelor ce conferã prezumţia de conformitate cu cerinţele din prezenta hotãrâre, aplicate integral sau parţial, precum şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor din prezenta hotãrâre, atunci când nu s-au aplicat aceste standarde;
e) rezultate ale calculelor de proiectare, ale verificãrilor efectuate;
f) rapoarte de încercare.
4.1. Organismul notificat la care se face referire la pct. 2.1. are urmãtoarele obligaţii:
a) sa examineze documentaţia tehnica, sa verifice dacã tipul a fost fabricat în conformitate cu documentaţia tehnica şi sa identifice elementele care au fost proiectate conform prevederilor din standardele ce conferã prezumţia de conformitate cu cerinţele din hotãrâre, precum şi componentele care au fost proiectate fãrã sa se aplice prevederile din standardele respective;
b) sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze examinarile corespunzãtoare şi incercarile necesare pentru a verifica dacã soluţiile adoptate de producãtor respecta cerinţele din hotãrâre, atunci când nu s-au aplicat standardele ce conferã prezumţia de conformitate cu cerinţele;
c) sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze examinarile corespunzãtoare şi incercarile necesare pentru a verifica dacã standardele au fost într-adevãr aplicate, atunci când producãtorul a optat pentru aplicarea standardelor ce conferã prezumţia de conformitate cu cerinţele din hotãrâre;
d) sa convinã cu solicitantul asupra locului unde vor fi efectuate examinarile şi incercarile necesare.
5.1. Dacã tipul respecta prevederile reglementãrilor tehnice specifice, organismul notificat emite solicitantului un certificat de examinare CS de tip.
5.2. Certificatul de examinare CS de tip conţine:
a) denumirea şi sediul producãtorului;
b) concluziile examinãrii;
c) condiţiile pentru valabilitatea acestuia;
d) datele necesare identificarii tipului aprobat;
e) perioada de valabilitate a certificatului conform reglementãrilor tehnice.
5.3. La certificatul de examinare de tip se anexeazã o lista cuprinzând elementele din documentaţia tehnica, semnificative pentru evaluare, iar o copie de pe acestea se pãstreazã de cãtre organismul notificat.
5.4. În situaţia în care se refuza certificarea unui tip organismul notificat trebuie sa justifice detaliat solicitantului acest refuz.
5.5. Reglementãrile tehnice prevãd o procedura de contestare impotriva refuzului de certificare a tipului.
6.1. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care deţine documentaţia tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra tuturor modificãrilor aduse aparatului certificat; dacã aceste modificãri afecteazã conformitatea cu cerinţele din hotãrâre sau cu condiţiile prevãzute pentru utilizarea aparatului, aparatul trebuie sa primeascã o certificare suplimentarã. Aceasta certificare suplimentarã este data sub forma unei completãri la certificatul de examinare CS de tip iniţial.
7.1. Fiecare organism notificat trebuie sa informeze celelalte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare CS de tip emise şi completãrile la acestea, precum şi cu privire la certificatele de examinare CS de tip retrase.
8.1. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de examinare CS de tip şi/sau de pe completãrile la acestea. Anexele la certificatele de examinare de tip se pun la dispoziţie celorlalte organisme notificate, la cerere.
9.1. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România pãstreazã împreunã cu documentaţia tehnica copiile de pe certificatele de examinare CS de tip emise şi de pe completãrile la acestea o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului aparat.
9.2. În situaţia în care nici producãtorul şi nici reprezentantul sau autorizat nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, documentaţia tehnica revine importatorului.

ANEXA 5

Modulul C - Conformitatea cu tipul
1.1. Modulul C descrie etapele prin care producãtorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România asigura şi declara ca aparatele respective sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi sunt respectate cerinţele din hotãrâre, aplicabile acestora. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România aplica marcajul CS pe fiecare aparat şi întocmeşte o declaraţie de conformitate.
2.1. Producãtorul ia toate mãsurile necesare pentru a garanta ca procesul de fabricaţie asigura conformitatea aparatelor fabricate cu tipul aprobat, asa cum se specifica în certificatul de examinare CS de tip, şi cu cerinţele din hotãrâre, aplicabile acestora.
3.1. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România pãstreazã un exemplar al declaraţiei de conformitate o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs.
3.2. În situaţia în care nici producãtorul şi nici reprezentantul sau autorizat nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, documentaţia tehnica revine importatorului.
4.1. Un organism notificat, ales de producãtor, efectueazã sau solicita efectuarea examinãrii produselor la intervale de timp aleatorii. Se examineazã un esantion adecvat din produsele finite, prelevat de organismul notificat, şi se efectueazã incercarile corespunzãtoare prevãzute în standardele ce conferã prezumţia de conformitate cu cerinţele din hotãrâre sau încercãri cu efect echivalent, pentru a verifica conformitatea procesului de fabricaţie cu cerinţele din prezenta hotãrâre. În cazul în care unul sau mai multe dintre produsele verificate nu sunt conforme, organismul notificat trebuie sa ia mãsurile necesare.
Modulul D - Asigurarea calitãţii producţiei
1.1. Modulul D descrie etapele prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la acest modul asigura şi declara ca aparatele respective sunt conforme cu tipul, asa cum se menţioneazã în certificatul de examinare CS de tip, şi îndeplinesc cerinţele aplicabile în cazul lor. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România aplica marcajul CS pe fiecare aparat şi întocmeşte o declaraţie de conformitate. Marcajul CS este însoţit de simbolul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea CS, conform prevederilor prezentului modul.
2.1. Producãtorul aplica un sistem al calitãţii aprobat pentru producţie, inspecţie şi încercarea aparatului finit, conform prevederilor cuprinse în prezentul modul; sistemul calitãţii aprobat este supus supravegherii sub rãspunderea organismului notificat, prevãzutã în acest modul.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul solicita unui organism notificat, ales de el, evaluarea sistemului calitãţii pentru aparatele avute în vedere. Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii conţine:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de aparate avutã în vedere;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii;
c) documentaţia tehnica a tipului aprobat şi un exemplar al certificatului de examinare CS de tip.
3.2.1. Sistemul calitãţii trebuie sa asigure conformitatea aparatelor cu tipul, asa cum se specifica în certificatul de examinare CS de tip, şi cu cerinţele aplicabile din hotãrâre.
3.2.2. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de producãtor sunt reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã, sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
3.2.3. Documentaţia privind sistemul calitãţii conţine o descriere a urmãtoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã a întreprinderii, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii întreprinderii cu privire la calitatea aparatelor;
b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calitãţii, precum şi procesele şi mãsurile sistematice care vor fi utilizate;
c) incercarile şi testarile care vor fi efectuate înainte, în timpul şi dupã procesul de fabricaţie, precum şi frecventa lor;
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie, rezultatul încercãrilor şi datele de testare, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat;
e) mijloacele de urmãrire a realizãrii calitãţii aparatului, precum şi a functionarii efective a sistemului calitãţii.
3.3.1. Organismul notificat evalueaza sistemul calitãţii pentru a stabili dacã acesta îndeplineşte cerinţele menţionate la pct. 3.2.1. Aceasta presupune conformitatea cu cerinţele standardului roman SR EN ISO 9002:1994 adaptat pentru produsele la care se aplica.
3.3.2. Echipa de audit are cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare include o inspecţie la locul unde se realizeazã produsul respectiv.
3.3.3. Organismul notificat face cunoscutã producãtorului decizia sa. Comunicarea va conţine concluziile examinãrii şi decizia de evaluare motivatã.
3.4.1. Producãtorul se angajeazã sa îndeplineascã obligaţiile ce decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi sa menţinã acest sistem la un nivel corespunzãtor şi eficient.
3.4.2. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România informeazã organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de actualizare a acestui sistem.
3.4.3. Organismul notificat evalueaza modificãrile propuse şi decide dacã sistemul calitãţii modificat satisface în continuare cerinţele prevãzute la pct. 3.2.1 sau dacã este necesarã o reevaluare a acestuia.
3.4.4. Organismul notificat va face cunoscutã producãtorului decizia sa. Comunicarea va conţine concluziile examinãrii şi decizia de evaluare motivatã.
4. Supravegherea sub rãspunderea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este acela de a asigura ca producãtorul îşi îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul permite accesul reprezentanţilor organismului notificat pentru efectuarea inspecţiei în incintele de producţie, control, încercare şi depozitare şi pune la dispoziţie acestuia toate informaţiile necesare şi, în mod special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat.
4.3.1. Organismul notificat efectueazã cel puţin o data la 2 ani un audit pentru a avea garanţia ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii; organismul emite producãtorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevãzute la pct. 4.3.1, organismul notificat poate face inspecţii inopinate la sediul producãtorului.
În timpul acestor inspecţii organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze încercãri pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitãţii, dacã se considera necesar. Organismul notificat preda producãtorului un raport al inspecţiei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5.1. Producãtorul deţine şi pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, urmãtoarele documente:
a) documentaţia prevãzutã la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii, prevãzute la pct. 3.4.2;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevãzute la pct. 3.4.4, 4.3.1 şi 4.4.
6.1. Fiecare organism notificat comunica celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la aprobãrile privind sistemul calitãţii, emise sau retrase.
Modulul E - Asigurarea calitãţii produsului
1.1. Modulul E descrie etapele prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute în acest modul asigura şi declara ca aparatele şi cazanele ce fac obiectul evaluãrii sunt conforme cu tipul, asa cum se specifica în certificatul de examinare CS de tip, şi ca satisfac cerinţele reglementãrii tehnice aplicabile în cazul lor. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România aplica marcajul CS pe fiecare aparat şi cazan şi întocmeşte o declaraţie de conformitate. Marcajul CS este însoţit de simbolul de identificare al organismului notificat care rãspunde de supraveghere, conform prevederilor prezentului modul.
2.1. La inspecţia şi încercarea finala a aparatului şi cazanului producãtorul aplica un sistem al calitãţii aprobat, conform prevederilor prezentului modul; sistemul calitãţii aprobat este supus supravegherii sub rãspunderea unui organism notificat, conform prevederilor prezentului modul.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul solicita unui organism notificat ales de el evaluarea sistemului calitãţii pentru aparatele şi cazanele avute în vedere. Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii conţine:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de aparate şi de cazane avute în vedere;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii;
c) documentaţia tehnica a tipului aprobat şi un exemplar al certificatului de examinare CS de tip.
3.2.1. În cadrul sistemului calitãţii se efectueazã examinarea fiecãrui aparat şi cazan şi se efectueazã incercarile corespunzãtoare prevãzute în standardul sau în standardele ce conferã prezumţia de conformitate cu cerinţele din hotãrâre sau încercãri cu efect echivalent, pentru a garanta conformitatea cu cerinţele aplicabile. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de producãtor sunt reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
3.2.2. Documentaţia privind sistemul calitãţii conţine o descriere a urmãtoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate şi de structura organizatoricã a întreprinderii, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii întreprinderii cu privire la calitatea produselor;
b) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate dupã procesul de producţie;
c) mijloacele de urmãrire a functionarii efective a sistemului calitãţii;
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat.
3.3.1. Organismul notificat evalueaza sistemul calitãţii pentru a stabili dacã acesta îndeplineşte cerinţele menţionate la pct. 3.2.1. Aceasta presupune conformitatea cu cerinţele standardului roman SR EN ISO 9003:1994, completat, dacã este necesar, pentru a tine seama de natura specifica a produselor pentru care se aplica.
3.3.2. Echipa de audit are cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare include o inspecţie la locul unde se realizeazã produsul respectiv.
3.3.3. Organismul notificat face cunoscutã producãtorului decizia sa. Comunicarea va conţine concluziile examinãrii şi decizia de evaluare motivatã.
3.4.1. Producãtorul se angajeazã sa îndeplineascã obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi sa menţinã acest sistem la un nivel corespunzãtor şi eficient.
3.4.2. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România informeazã organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de actualizare a acestui sistem.
3.4.3. Organismul notificat evalueaza modificãrile propuse şi decide dacã sistemul calitãţii modificat satisface în continuare cerinţele prevãzute la pct. 3.2.1 sau dacã este necesarã o reevaluare a acestuia.
3.4.4. Organismul notificat face cunoscutã producãtorului decizia sa. Comunicarea va conţine concluziile examinãrii şi decizia de evaluare motivatã.
4. Supravegherea sub rãspunderea unui organism notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este acela de a asigura ca producãtorul îşi îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul permite accesul reprezentanţilor organismului notificat pentru efectuarea inspecţiei în incintele de producţie, control, încercare şi depozitare şi pune la dispoziţie acestuia toate informaţiile necesare şi, în mod special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) documentaţia tehnica;
c) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat.
4.3. Organismul notificat efectueazã cel puţin o data la 2 ani un audit pentru a avea garanţia ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii; organismul emite producãtorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice anuale prevãzute la pct. 4.3.1, organismul notificat poate face inspecţii inopinate la sediul producãtorului. În timpul acestor inspecţii organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze încercãri pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitãţii, dacã se considera necesar. Organismul notificat preda producãtorului un raport al inspecţiei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5.1. Producãtorul deţine şi pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricãrii ultimului produs, urmãtoarele documente:
a) documentaţia prevãzutã la pct. 3.1 lit. c);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii, prevãzute la pct. 3.4.2;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevãzute la pct. 3.4.4, 4.3 şi 4.4.
6.1. Fiecare organism notificat comunica celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la aprobãrile privind sistemul calitãţii, emise sau retrase.

ANEXA 6

CRITERII MINIME
pentru recunoaşterea organismelor de certificare

Organismele de certificare recunoscute de Ministerul Industriei şi Resurselor trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii minime:
a) disponibilitatea personalului şi a mijloacelor şi echipamentelor necesare;
b) competenta tehnica şi integritatea profesionalã a personalului;
c) independenta în efectuarea încercãrilor, în pregãtirea rapoartelor, în eliberarea certificatelor şi în efectuarea supravegherii conform prevederilor hotãrârii, precum şi independenta conducerii şi a personalului tehnic fata de toate cercurile, grupurile sau persoanele direct ori indirect implicate în domeniul aparatelor;
d) menţinerea de cãtre personal a secretului profesional;
e) deţinerea unei asigurãri de rãspundere civilã pentru activitatea prestatã, dacã aceasta rãspundere nu este asumatã de stat sau prin lege.



ANEXA 7
PREZENTAREA SCHEMATICA
a procedurilor de evaluare a conformitatii

┌────────────────────────────────────┐
│ │
┌───────────┴──────────────┐ │
│Evaluarea conformitatii la│ ┌─────────────┐ │
│cazanele cu combustibil │ │Conformitatea│ │
┌─────> │gazos se face conform pro-│ │cu tipul (pct│ │
│ │cedurilor prevãzute în │ │2 din anexa │ │
┌─────┴─────┐ │Hotãrârea Guvernului │ │nr.5) Orga- │ │
│Cazane cu │ │nr.761/2001 privind condi-│ │nismul de │ │
│combustibil│ │tiile de introducere pe │ │certificare │ V
│ gazos │ │piata pentru aparatele │ ┌─>│notificat e- ├─>CS>
└───────────┘ │consumatoare de combus- │ │ │fectueaza ve-│ ^
^ │tibili gazosi │ │ │rificarea │ │
┌──────┤ └──────────────────────────┘ │ │aparatelor la│ │
┌──────────┐ │ Tipul│ │ │locurile de │ │
│PRODUCĂTOR├─>│ pro- │ ┌─────┘ │fabricaţie │ │
└──────────┘ │ dusu-│ │ │Modulul C │ │
│ lui │ │ └─────────────┘ │
└──────┤ │ ┌───────────┐ │
│ │ │Asigurarea │ │
V │ │calitãţii │ │
┌───────────┐ ┌──────────────┐ ┌──────┴────────┐ │producţiei │ │
│ Cazane cu │ │Examinarea CS │ │La alegerea ├─>│(pct.3 din │ │
│combustibil├─>│de tip (pct.1 ├─>│producãtorului │ │anexa. nr.5│ │
│ lichid │ │din anexa nr.5│ └───────┬───────┘ │Organismul ├>│
└───────────┘ │ Modulul B │ │ │de certifi-│ │
└──────────────┘ │ │care noti- │ │
│ │ficat eva- │ │
│ │lueaza cer-│ │
│ │tificarea │ │
│ │şi monito- │ │
│ │rizeaza sis│ │
│ │temul cali-│ │
│ │tatii pro- │ │
│ │ducatorului│ │
│ │Modulul D │ │
│ └───────────┘ │
│ │
│ ┌──────────────────┐ │
│ │Asigurarea calita-│ │
│ │tatii produsului │ │
│ │(pct.4 din anexa │ │
│ │nr.5) │ │
└──>│Organismul de cer-│ │
│tificare notificat├>┘
│evalueaza, certi- │
│fica şi monitori- │
│zeaza sistemul ca-│
│litatii producã- │
│torului │
│Modulul E │
└──────────────────┘





─────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016