Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 268 din 14 martie 2007  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor   Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 268 din 14 martie 2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 233 din 4 aprilie 2007

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 103 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aprobã Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap,
Silviu George Didilescu

p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat

Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolãescu

Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Mihail Hãrdãu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 14 martie 2007.
Nr. 268.

ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc modul de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege.
ART. 2
Beneficiazã de dispoziţiile legii urmãtoarele categorii de persoane:
a) copiii care posedã certificat de încadrare în grad de handicap eliberat prin hotãrâre a comisiei pentru protecţia copilului;
b) adulţii care posedã certificat de încadrare în grad de handicap eliberat de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap sau, dupã caz, decizie eliberatã de comisia superioarã de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, în termen de valabilitate.

CAP. II
Drepturile persoanelor cu handicap

SECŢIUNEA 1
Sãnãtate şi recuperare

ART. 3
În cazul în care familia sau reprezentantul legal al persoanei cu handicap nu poate asigura exercitarea drepturilor persoanelor cu handicap, aceasta revine, în principal, autoritãţilor administraţiei publice locale unde îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap.
ART. 4
Asistentul social al serviciului public specializat din localitatea de domiciliu sau reşedinţã a persoanei cu handicap se autosesizeazã, rãspunde la sesizãri/reclamaţii, constatã cã familia sau reprezentantul legal al persoanei cu handicap nu asigurã sau încalcã drepturile persoanei cu handicap şi anunţã în acest sens autoritãţile administraţiei publice locale.
ART. 5
În aplicarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit. e) din lege, autoritãţile publice se vor baza, în principal, pe promovarea programelor de intervenţie timpurie.
ART. 6
În cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, persoanele cu handicap beneficiazã de asistenţã medicalã, inclusiv de medicamente, atât pentru tratamentul ambulatoriu, cât şi pe timpul spitalizãrii, în condiţiile art. 10 din lege şi în conformitate cu contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate.
ART. 7
Însoţitorul copilului sau adultului cu handicap grav ori accentuat poate fi orice persoanã care însoţeşte copilul sau adultul, inclusiv asistentul personal în cazul copilului ori adultului cu handicap grav.
ART. 8
Biletele gratuite de tratament balnear se acordã în limita numãrului total de bilete prevãzute în legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul respectiv.
ART. 9
Cererea pentru acordarea biletului gratuit de tratament balnear se depune la casele teritoriale de pensii şi este însoţitã de urmãtoarele documente:
a) copie de pe actul de identitate;
b) copie de pe documentul care atestã încadrarea în grad de handicap;
c) recomandare medicalã emisã de medicul de familie sau medicul specialist.
ART. 10
În cazul în care decizia ori aprobarea de platã pentru dispozitivele medicale solicitate, prevãzutã la art. 11 alin. (2) din lege, nu este emisã în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei necesare, persoana cu handicap se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Educaţie

ART. 11
În situaţia în care studentul cu handicap grav sau accentuat adreseazã cererea de reducere cu 50% a taxelor pentru cazare şi masã la cantinele şi cãminele studenţeşti, iar aceasta nu este rezolvatã favorabil, persoana lezatã se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, în condiţiile legii.
ART. 12
În vederea obţinerii unui loc gratuit în tabere de odihnã pentru preşcolarul sau elevul cu handicap, pãrintele ori reprezentantul legal al acestuia va depune o cerere la unitatea de învãţãmânt de care aparţine, însoţitã de copie de pe documentul care atestã încadrarea în grad de handicap. Studentul cu handicap va depune cererea personal sau prin reprezentant.

SECŢIUNEA a 3-a
Locuinţã

ART. 13
La nivel local, responsabile cu asigurarea accesului persoanelor cu handicap la închirierea unei locuinţe sunt consiliile locale, ca autoritãţi deliberative, şi primarii, ca autoritãţi executive, în raza cãrora îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap.

SECŢIUNEA a 4-a
Asistenţã juridicã şi facilitãţi

ART. 14
În sensul prevederilor art. 23 alin. (4) din lege, în cazul în care instanţa judecãtoreascã numeşte ca tutore autoritatea administraţiei publice locale, aceasta are obligaţia de a desemna o persoanã sau o comisie din aparatul de specialitate al primarului, respectiv din cadrul compartimentului cu atribuţii în domeniu, care sã ducã la îndeplinire hotãrârea instanţei judecãtoreşti.
ART. 15
(1) În vederea obţinerii rovinietei, persoanele care se încadreazã în prevederile art. 27 din lege vor depune fie la primãriile din localitatea de domiciliu sau reşedinţã, fie la direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, o cerere însoţitã de urmãtoarele documente în copie: documentul care atestã încadrarea în grad de handicap, actul de identitate, certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului.
(2) Primãriile vor centraliza lunar solicitãrile primite în acest sens şi le vor trimite pânã în data de 10 a lunii urmãtoare direcţiilor generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(3) Direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, vor centraliza lunar solicitãrile în acest sens şi le vor trimite pânã în data de 20 a lunii urmãtoare Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., împreunã cu cererea de acordare a rovinietelor.
(4) Temeiul cererii prevãzute la alin. (3) îl constituie convenţiile tripartite care se încheie anual între direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.
(5) Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. va elibera rovinietele solicitate cãtre direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pânã în ultima zi lucrãtoare a acelei luni.
ART. 16
Pentru a beneficia de scutirea de la plata taxei hoteliere, persoanele cu handicap grav sau accentuat trebuie sã facã dovada cu actul de identitate şi documentul care atestã încadrarea în grad de handicap.
ART. 17
(1) Pentru a beneficia de prevederile art. 25 din lege, persoana cu handicap grav sau accentuat se adreseazã Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi depune prin registraturã urmãtoarele documente:
a) cerere;
b) copie de pe documentul care atestã încadrarea în grad de handicap;
c) copie de pe documentul de identitate;
d) declaraţie pe propria rãspundere referitoare la faptul cã îndeplineşte condiţiile art. 25 din lege;
e) declaraţie pe propria rãspundere referitoare la faptul cã va comunica Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap orice modificare privind încadrarea în grad de handicap.
(2) Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap elibereazã persoanei cu handicap o adeverinţã referitoare la acordul plãţii dobânzii.
(3) Dupã obţinerea adeverinţei, persoana cu handicap grav sau accentuat se adreseazã unei unitãţi bancare în vederea obţinerii creditului. La solicitarea unitãţii bancare, Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap va încheia un angajament de platã a dobânzii.
(4) În situaţia în care persoana cu handicap, beneficiarã a creditului, înregistreazã restanţe la rambursarea acestuia, dobânda aferentã creditului se va suporta de cãtre aceasta.

CAP. III
Servicii şi prestaţii sociale

SECŢIUNEA 1
Servicii sociale

ART. 18
(1) Serviciile sociale prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 515/2003 , şi de <>Hotãrârea Guvernului nr. 539/2005 pentru aprobarea Nomenclatorului instituţiilor de asistenţã socialã şi a structurii orientative de personal, a Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a instituţiilor de asistenţã socialã, precum şi a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt acordate de cãtre furnizorii de servicii sociale acreditaţi în condiţiile legii persoanelor cu handicap, pe perioada valabilitãţii documentului care atestã încadrarea în grad de handicap.
(2) Serviciile sociale prevãzute la alin. (1) se acordã din oficiu în situaţii de crizã.
ART. 19
(1) În sensul prevederilor art. 30 alin. (3) din lege, actele doveditoare sunt:
a) copie de pe documentul care atestã încadrarea în grad de handicap;
b) copie de pe planul individual de servicii;
c) rezultatul anchetei sociale efectuate de serviciul specializat al primãriei localitãţii de domiciliu sau reşedinţã;
d) pentru persoanele cu handicap care solicitã admiterea într-un centru rezidenţial, dovadã eliberatã de serviciul specializat al primãriei în a cãrei razã teritorialã îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap, prin care se atestã cã acesteia nu i s-au putut asigura protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate.
(2) În vederea soluţionãrii cererii, autoritatea administraţiei publice locale în a cãrei razã teritorialã îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap poate solicita şi alte documente.
(3) În situaţia în care persoanei cu handicap nu i se pot asigura serviciile sociale solicitate la nivelul localitãţii de domiciliu sau reşedinţã, serviciul public specializat al acesteia se va adresa autoritãţilor administraţiei publice de la nivelul judeţelor.
ART. 20
Serviciile sociale destinate persoanelor cu handicap pot fi acordate:
a) la domiciliu: îngrijiri specializate la domiciliu, echipa mobilã, asistentul personal;
b) în comunitate: asistent personal profesionist;
c) în centre de zi şi centre rezidenţiale publice, private sau public-private.
ART. 21
În vederea contractãrii serviciilor sociale în condiţiile art. 32 alin. (2) din lege, autoritãţile administraţiei publice locale vor proceda dupã cum urmeazã:
a) stabilesc costul maxim pentru fiecare serviciu social care se intenţioneazã a se contracta, în baza unei analize privind cheltuielile aferente cu acel serviciu, pentru o persoanã asistatã, în decursul unui an;
b) elaboreazã caietul de sarcini care include standardele minime privind asigurarea calitãţii pentru serviciul social respectiv, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
c) contracteazã serviciul social, în condiţiile legii.
ART. 22
Îngrijirile specializate la domiciliu se acordã persoanelor cu handicap în baza evaluãrii nevoilor individuale. Îngrijirile specializate la domiciliu se pot acorda chiar şi în situaţia în care persoana cu handicap grav beneficiazã de asistent personal.
ART. 23
Nevoile individuale ale persoanei cu handicap sunt evaluate în cadrul serviciului de evaluare complexã din cadrul direcţiilor generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, şi vor fi precizate în planul individual de servicii.

SECŢIUNEA a 2-a
Asistentul personal

ART. 24
(1) În cazul în care într-o familie existã douã sau mai multe persoane cu handicap grav cu drept la asistent personal, fiecare dintre acestea beneficiazã de asistent personal.
(2) Copilul cu handicap pentru care s-a dispus o mãsurã de protecţie specialã la asistent maternal nu beneficiazã de asistent personal.
ART. 25
(1) Pentru a fi încadratã ca asistent personal, persoana respectivã se va prezenta la primãria localitãţii de domiciliu sau de reşedinţã a persoanei cu handicap grav şi va depune un dosar conţinând urmãtoarele documente:
a) cerere de angajare;
b) copie de pe actele de identitate şi de stare civilã;
c) copie de pe actele de studii;
d) cazier judiciar;
e) adeverinţã medicalã eliberatã de medicul de familie sau de altã unitate sanitarã autorizatã, care sã ateste starea de sãnãtate corespunzãtoare;
f) acordul persoanei cu handicap sau, dupã caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat în scris, pentru angajare;
g) declaraţie pe propria rãspundere cã va respecta obligaţiile prevãzute la art. 37 din lege.
(2) Angajarea asistentului personal se face în maximum 30 de zile de la depunerea dosarului cu documentele prevãzute. În aceastã perioadã, primãria localitãţii de domiciliu sau de reşedinţã a persoanei cu handicap grav face demersurile necesare în vederea efectuãrii anchetei sociale la domiciliul sau reşedinţa persoanei care doreşte sã se angajeze ca asistent personal.
(3) Dacã ancheta socialã se finalizeazã cu recomandarea în vederea angajãrii, asistentului personal i se întocmesc contractul de muncã şi actul adiţional la acesta referitor la respectarea prevederilor art. 37 lit. b) din lege.
ART. 26
(1) Indemnizaţia prevãzutã la art. 36 alin. (3) din lege se asigurã o singurã datã pe an, indiferent dacã asistentul personal efectueazã concediul de odihnã în tranşe.
(2) În cazul copilului cu handicap, indemnizaţia se acordã pãrintelui sau reprezentantului legal.
ART. 27
În aplicarea prevederilor art. 37 lit. a) din lege, autoritãţile publice locale au obligaţia sã asigure gratuit instruirea asistenţilor personali, tematica acesteia urmând a se stabili prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, emis în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 28
Monitorizarea realizãrii instruirii asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav revine în sarcina direcţiilor generale de asistenţa socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, şi în coordonarea metodologicã a Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 29
(1) Serviciul public de asistenţã socialã de la nivelul primãriei sau, în cazul municipiului Bucureşti, direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului prezintã semestrial consiliului local un raport care conţine cel puţin urmãtoarele:
a) dinamica angajãrii asistenţilor personali;
b) informaţii privind modul în care se asigurã înlocuirea asistentului personal pe perioada concediului de odihnã, în strânsã legãturã cu lipsa sau posibilitatea de dezvoltare a centrelor de tip respiro;
c) informaţii privind numãrul de asistenţi personali instruiţi;
d) numãrul de controale efectuate şi problemele sesizate.
(2) În termen de 30 de zile, raportul prezentat consiliului local va fi transmis spre informare direcţiilor generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene şi secretariatului comisiei judeţene pentru incluziune socialã, respectiv a municipiului Bucureşti, din cadrul direcţiei de muncã, solidaritate socialã şi familie judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
ART. 30
Indemnizaţia prevãzutã la art. 41 alin. (3) din lege se acordã începând cu luna urmãtoare depunerii cererii şi înceteazã cu luna urmãtoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineşte condiţiile care au dus la stabilirea dreptului.

SECŢIUNEA a 3-a
Centre pentru persoane cu handicap

ART. 31
(1) Potrivit prevederilor art. 50 alin. (5) din lege, în vederea obţinerii avizului Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, solicitantul va depune urmãtoarele documente:
a) cererea de solicitare a avizului;
b) proiectul de hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti;
c) nota de fundamentare;
d) proiectul de organigramã.
(2) Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap va comunica avizul în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii dosarului complet.
ART. 32
Evaluarea activitãţilor cu caracter inovator se face de serviciul public descentralizat competent teritorial al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, în colaborare cu Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap, pe baza unei grile de evaluare elaborate şi aprobate prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, emis în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 33
(1) În sensul art. 53 alin. (4) din lege, decontarea cheltuielilor se face în baza unui cost mediu lunar al cheltuielilor stabilit de consiliile judeţene, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. La stabilirea costului mediu lunar al cheltuielilor se iau în calcul cheltuielile de personal şi cheltuielile cu bunuri şi servicii.
(2) Obligaţia de decontare a cheltuielilor prevãzute la alin. (1) revine consiliului judeţean sau consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti în a cãrui/cãror razã teritorialã îşi are domiciliul persoana cu handicap, prin direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului.
(3) Decontarea cheltuielilor se face lunar pentru luna anterioarã. Se deconteazã costul mediu lunar al cheltuielilor, din care se scade contribuţia lunarã de întreţinere datoratã de persoana cu handicap.
ART. 34
(1) De la data publicãrii prezentelor norme metodologice, admiterea persoanelor cu handicap în centrele rezidenţiale publice din alt judeţ decât cel de domiciliu se face numai la solicitarea conducãtorului direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului din unitatea administrativ-teritorialã în care persoana cu handicap îşi are domiciliul.
(2) Solicitarea cuprinde acordul direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului de a achita costul mediu lunar de cheltuieli stabilit pentru respectivul centru rezidenţial în care urmeazã sã fie admisã persoana cu handicap.
(3) Costul mediu lunar de cheltuieli pentru persoana cu handicap se datoreazã de la data admiterii efective în centru.

SECŢIUNEA a 4-a
Prestaţii sociale

ART. 35
(1) Dreptul la asistenţã socialã sub formã de prestaţii sociale se acordã persoanelor cu handicap pe perioada valabilitãţii documentului care atestã încadrarea în grad de handicap.
(2) Dreptul la asistenţã socialã sub formã de prestaţii sociale se acordã din oficiu în toate cazurile în care persoana deţinãtoare de certificat de încadrare în grad de handicap se aflã în platã în evidenţa direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului.
(3) Pentru persoanele cu handicap grav şi accentuat beneficiare de prestaţii sociale la data intrãrii în vigoare a legii, acordarea prestaţiilor sociale se face din oficiu.
ART. 36
(1) Cererea pentru acordarea de prestaţii sociale se înregistreazã fie la primãria localitãţii de domiciliu sau de reşedinţã a persoanei cu handicap, fie la direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(2) Primãria va transmite direcţiilor generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului cererea şi actele doveditoare în termen de 5 zile calendaristice de la data depunerii acestora.
(3) Actele doveditoare sunt urmãtoarele:
a) copie de pe actul de identitate;
b) copie de pe documentul care atestã încadrarea în grad de handicap; în cazul în care existã diferenţe de nume între actul de identitate şi certificat, se solicitã actul care sã ateste schimbarea numelui;
c) declaraţie pe propria rãspundere privind tipul de venit.
(4) Prestaţia socialã are caracter lunar, se acordã începând cu luna urmãtoare depunerii cererii şi înceteazã cu luna urmãtoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineşte condiţiile care au dus la stabilirea dreptului.
(5) Stabilirea, suspendarea sau încetarea dreptului la asistenţã socialã sub formã de prestaţii sociale se face conform legii, în baza dispoziţiei directorului executiv al direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale a sectorului municipiului Bucureşti.

SECŢIUNEA a 5-a
Accesibilitate

ART. 37
În sensul prevederilor art. 60 lit. a) din lege, prin conceptul acces pentru toţi se înţelege proiectarea şi executarea produselor, programelor şi serviciilor astfel încât sã poatã fi utilizate de orice persoanã fãrã a necesita lucrãri de adaptare.
ART. 38
În sensul prevederilor art. 61 alin. (3) din lege, se suportã din bugetele autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale numai costurile lucrãrilor necesare pentru realizarea adaptãrilor prevãzute pentru bunurile proprietate publicã sau privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale.
ART. 39
În sensul prevederilor art. 63 alin. (6) lit. a) din lege, este necesarã adaptarea cel puţin a unui vagon pentru fiecare garniturã de tren pentru a permite accesul persoanelor cu handicap care utilizeazã fotoliul rulant.
ART. 40
(1) Cardul-legitimaţie pentru locuri gratuite de parcare, prevãzut la art. 64 alin. (3) din lege, are urmãtoarele caracteristici:
a) dimensiuni: 106 mm/148 mm;
b) culoare: albastru-deschis, excepţie fãcând doar simbolul alb al utilizatorului de fotoliu rulant, care va avea un fundal de culoare albastru-închis;
c) este plastifiat, excepţie fãcând doar spaţiul rezervat semnãturii titularului în partea stângã verso;
d) este împãrţit pe verticalã în douã pãrţi, atât pe faţã, cât şi pe verso.
(2) Partea din stânga faţã conţine:
a) simbolul utilizatorului de fotoliu rulant, având culoarea alb pe un fundal de culoare albastru-închis;
b) data la care expirã cardul-legitimaţie de parcare;
c) seria şi numãrul cardului-legitimaţie de parcare;
d) denumirea şi ştampila autoritãţii emitente.
(3) Partea din dreapta faţã conţine:
a) cuvintele "Card-legitimaţie de parcare pentru persoanele cu handicap" scrise cu majuscule în limba românã; dupã un spaţiu adecvat, cuvintele "Card-legitimaţie de parcare" vor fi scrise cu caractere mici în celelalte limbi ale Uniunii Europene;
b) cuvintele "Model al Comunitãţii Europene" în limba românã;
c) ca fundal, codul distinctiv al României: RO, încercuit de inelul celor 12 stele simbolizând Uniunea Europeanã.
(4) Partea din stânga verso conţine:
a) numele titularului;
b) prenumele titularului;
c) semnãtura titularului sau alt însemn autorizat;
d) fotografia titularului.
(5) Partea din dreapta verso conţine:
a) afirmaţia "Acest card-legitimaţie îndreptãţeşte titularul la locurile de parcare special amenajate în România";
b) afirmaţia "Atunci când va fi utilizat, cardul-legitimaţie va fi afişat în partea din faţã a vehiculului, astfel încât faţa cardului-legitimaţie sã fie clar vizibilã pentru verificare".
(6) Cu excepţia situaţiei prevãzute la alin. (3), toate înscrierile vor fi fãcute în limba românã.
(7) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap va emite ordin pentru implementarea unui format unic al modelului descris mai sus.
ART. 41
(1) Eliberarea cardurilor-legitimaţie pentru locuri gratuite de parcare se face de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale în termen de 30 de zile de la cererea persoanei cu handicap.
(2) În vederea asigurãrii formalitãţilor necesare, cererea persoanei cu handicap se poate înregistra dupã o perioadã de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.

CAP. IV
Orientare, formare profesionalã, ocupare şi angajare în muncã

ART. 42
Salariul de bazã minim brut pe ţarã prevãzut la art. 77 alin. (3) lit. a) din lege este salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, stabilit prin hotãrâre a Guvernului, în vigoare în luna pentru care se plãteşte suma datoratã bugetului de stat în cazul neangajãrii persoanelor cu handicap.
ART. 43
În sensul art. 77 alin. (3) lit. b) din lege, achiziţionarea produselor sau serviciilor de la unitãţile protejate se realizeazã lunar în baza unui contract, însoţit de facturã şi de dovada plãţii.
ART. 44
Sunt considerate unitãţi protejate, în sensul legii:
a) operatorii economici cu personalitate juridicã, indiferent de forma de proprietate şi organizare, care au cel puţin 30% din numãrul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual de muncã;
b) secţii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici, instituţiilor publice sau din cadrul organizaţiilor neguvernamentale, care au gestiune proprie şi cel puţin 30% din numãrul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate şi salarizate;
c) persoana fizicã cu handicap autorizatã potrivit legii sã desfãşoare activitãţi economice independente, inclusiv asociaţia familialã care are în componenţã o persoanã cu handicap. Sunt incluse aici şi persoanele fizice cu handicap autorizate în baza unor legi speciale, care îşi desfãşoarã activitatea atât individual, cât şi în una dintre formele de organizare ale profesiei.
ART. 45
(1) Unitatea protejatã are obligaţia ca pânã la data de 31 ianuarie a anului în curs pentru anul anterior sã prezinte Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap raportul de activitate care trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele:
a) numãrul persoanelor cu handicap angajate raportat la numãrul total de angajaţi, pentru fiecare lunã calendaristicã;
b) domeniile în care lucreazã persoanele cu handicap angajate;
c) modalitatea de respectare a dispoziţiilor legale referitoare la funcţionarea unitãţilor protejate;
d) numãrul de contracte încheiate în sensul art. 77 alin. (3) lit. b) din lege.
(2) În caz de neprezentare a raportului, preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap va dispune suspendarea autorizaţiei.
(3) Unitatea protejatã cãreia i s-a suspendat autorizaţia va putea solicita, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii, anularea mãsurii luate, prezentând în acest sens raportul de activitate.
(4) În cazul în care unitatea protejatã nu prezintã acest raport în termenul precizat mai sus, preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap dispune retragerea autorizaţiei de funcţionare.
(5) Pentru anul 2006, raportul de activitate se va depune în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.

CAP. V
Încadrarea în grad de handicap

ART. 46
(1) Evaluarea persoanelor adulte cu handicap este un proces complex şi continuu prin care sunt estimate şi recunoscute particularitãţile de dezvoltare, integrare şi incluziune socialã a acestora. Procesul presupune colectarea de informaţii cât mai complete şi interpretarea acestora în scopul orientãrii asupra deciziei şi intervenţiei.
(2) Evaluarea este subordonatã principiului interesului persoanei cu handicap, potrivit cãruia orice decizie sau mãsurã este luatã numai în interesul acestei persoane, fiind inacceptabile abordãrile întemeiate pe milã şi pe percepţia persoanelor cu handicap ca fiind neajutorate.
ART. 47
Evaluarea prezintã urmãtoarele caracteristici:
a) este axatã pe potenţialul de dezvoltare, integrare şi incluziune socialã al adultului, evidenţiazã ce ştie şi ce poate face adultul cu handicap, ce abilitãţi şi deprinderi are sau poate dezvolta;
b) este bazatã pe modelul social al abordãrii dizabilitãţii, presupunând o abordare integratoare a elementelor relevante: sãnãtate, grad de adaptare psihosocialã, nivel de educaţie, grad de dezvoltare a abilitãţilor profesionale;
c) este unitarã, în sensul cã opereazã cu aceleaşi obiective, criterii, metodologii;
d) este efectuatã în echipã, toţi membrii echipei sunt implicaţi activ, fiecare lucrând complementar cu celãlalt;
e) respectã drepturile şi demnitatea persoanei cu handicap, precum şi principiul "Nimic pentru noi, fãrã noi" care constituie baza oricãrei decizii luate în ceea ce priveşte persoana cu handicap.
ART. 48
Domeniile obligatorii în care se desfãşoarã evaluarea sunt:
a) evaluarea socialã, asiguratã de asistenţi sociali;
b) evaluarea medicalã, asiguratã de medici de specialitate;
c) evaluarea psihologicã, asiguratã de psihologi;
d) evaluarea vocaţionalã sau a abilitãţilor profesionale, asiguratã de psihopedagogi, instructori de educaţie ori pedagogi de recuperare;
e) evaluarea nivelului de educaţie, asiguratã de psihopedagogi, instructori de educaţie sau pedagogi de recuperare;
f) evaluarea abilitãţilor şi a nivelului de integrare socialã, asiguratã de psihologi, psihopedagogi, pedagogi de recuperare sau asistenţi sociali.
ART. 49
Serviciul de evaluare complexã va fi format din persoane care vor avea cel puţin urmãtoarele specializãri: asistent social cu studii superioare, medic de specialitate, psiholog, psihopedagog, kinetoterapeut, instructor de educaţie, pedagog de recuperare.
ART. 50
Serviciul de evaluare complexã a persoanelor adulte cu handicap are urmãtoarele atribuţii principale:
a) efectueazã evaluarea/reevaluarea complexã a adultului cu handicap, la sediul propriu sau la domiciliul persoanei;
b) întocmeşte raportul de evaluare complexã pentru fiecare persoanã cu handicap evaluatã;
c) recomandã sau nu încadrarea, respectiv menţinerea în grad de handicap a unei persoane, precum şi programul individual de reabilitare şi integrare socialã a acesteia;
d) avizeazã planul individual de servicii al persoanei cu handicap întocmit de managerul de caz. Managerul de caz va înainta planul individual de servicii al persoanei cu handicap atât persoanei în cauzã, cât şi reprezentantului serviciului public specializat din localitatea de domiciliu sau de reşedinţã a persoanei cu handicap;
e) evalueazã îndeplinirea condiţiilor necesare pentru atestare ca asistent personal profesionist, întocmeşte raportul de evaluare complexã şi face recomandãri comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
f) recomandã mãsurile de protecţie a adultului cu handicap, în condiţiile legii;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 51
Revizuirea programului individual de reabilitare şi integrare socialã se efectueazã anual, de cãtre comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap.
ART. 52
În cadrul direcţiilor generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, funcţioneazã un secretariat care asigurã lucrãrile de secretariat ale comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap şi care realizeazã legãtura între comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap şi serviciul de evaluare complexã.

CAP. VI
Finanţarea sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap

ART. 53
(1) În sensul prevederilor art. 93 alin. (3) din lege, costul mediu lunar de întreţinere pe baza cãruia se stabileşte contribuţia de întreţinere în centrele rezidenţiale publice pentru persoanele cu handicap, stabilit prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, constituie valoarea de referinţã în baza cãreia fiecare consiliu judeţean sau local al sectoarelor municipiului Bucureşti va stabili propriul cost mediu lunar de întreţinere în centrele rezidenţiale publice din subordine.
(2) Costul mediu lunar de întreţinere cuprinde cheltuielile de personal şi cheltuielile cu bunuri şi servicii.
ART. 54
(1) Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap acordã subvenţii organizaţiilor prevãzute la art. 97 din lege, exclusiv în completarea veniturilor proprii, astfel: cheltuielile necesare funcţionãrii organizaţiilor subvenţionate se vor asigura cu prioritate din veniturile proprii ale acestora şi numai dupã epuizarea acestora se vor utiliza sumele provenite din subvenţii de la bugetul de stat.
(2) Sumele provenite din subvenţii de la bugetul de stat se vor utiliza pentru urmãtoarele cheltuieli necesare funcţionãrii organizaţiilor:
a) cheltuieli de administrare, respectiv cheltuieli de personal şi de întreţinere, cu excepţia chiriilor. Prin cheltuieli de personal se înţelege plata personalului administrativ, dar nu mai mult de douã persoane la nivel de filialã şi 5 persoane la nivel central. Este interzisã cumularea funcţiilor subvenţionate de Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap;
b) cheltuieli pentru activitãţi specifice de interes general ale respectivei organizaţii, aprobate prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, la solicitarea motivatã a organizaţiei.
(3) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, iar ulterior, anual, în termen de 30 de zile de la întrunirea adunãrii generale anuale, organizaţiile vor depune prin registratura Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap copii certificate de pe urmãtoarele documente:
a) raportul de activitate pe anul anterior;
b) statul de funcţii;
c) executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
d) bilanţul contabil;
e) proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul în curs;
f) proiectul programelor asociaţiei.
(4) Conturile de execuţie se întocmesc şi se transmit Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap separat pentru venituri proprii şi pentru venituri provenite din subvenţii.
ART. 55
În sensul art. 98 din lege, sunt organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap cele care au în statut ca obiect de activitate protecţia şi asistenţa persoanelor cu handicap sau demonstreazã aceasta prin experienţa anterioarã.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 56
În cazul nerespectãrii dispoziţiilor art. 13 alin. (1), art. 16-18, art. 19 alin. (3) şi (4), art. 20, art. 21 alin. (1) şi (2), art. 22, 29, 30, art. 33 alin. (3), art. 50 alin. (4), art. 54 alin. (1), art. 61-67, art. 68 alin. (1), art. 69, 70, art. 71 alin. (3), art. 77 şi 81 din lege, Autoritatea Naţionalã pentru Pesoanele cu Handicap constatã şi aplicã sancţiunile legale din oficiu sau sesizatã de orice altã persoanã.
ART. 57
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap va elabora, prin ordine ale preşedintelui, instrucţiuni pentru aplicarea unitarã, coerentã şi lipsitã de arbitrariu a art. 37 lit. a), art. 41 alin. (4), art. 50, art. 53 alin. (4) şi art. 77 din lege.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016