Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 26 din 26 septembrie 2006  pentru aprobarea Regulamentului privind dobandirea dreptului de semnatura pentru documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism si a Regulamentului referitor la organizarea si functionarea Registrului Urbanistilor din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 26 din 26 septembrie 2006 pentru aprobarea Regulamentului privind dobandirea dreptului de semnatura pentru documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism si a Regulamentului referitor la organizarea si functionarea Registrului Urbanistilor din Romania

EMITENT: CONSILIUL SUPERIOR AL REGISTRULUI URBANISTILOR DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 853 din 18 octombrie 2006

În temeiul dispoziţiilor <>art. III din Legea nr. 289/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul,
având în vedere Avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nr. 5.095/R.B. din 19 septembrie 2006,

Consiliul Superior al Registrului Urbaniştilor din România hotãrãşte:

ART. 1
Se aprobã Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevãzut în anexa nr. 1.
ART. 2
Se aprobã Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România, prevãzut în anexa nr. 2.
ART. 3
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 4
Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 5
Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România va întreprinde demersurile necesare publicãrii prezentei hotãrâri.

Preşedintele Consiliului Superior al
Registrului Urbaniştilor din România,
Alexandru Sandu

Bucureşti, 26 septembrie 2006.
Nr. 26.


ANEXA 1

REGULAMENT
privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru
documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism

CAP. I
Prevederi generale

ART. 1
(1) Prezentul regulament are ca scop definirea dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, precum şi stabilirea procedurilor privind dobândirea şi exercitarea acestui drept.
(2) Prin instituirea dreptului de semnãturã se urmãresc asigurarea calitãţii documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, precum şi respectarea reglementãrilor legale în procesul elaborãrii acestora, prin stabilirea responsabilitãţilor ce revin specialiştilor care elaboreazã şi/sau verificã astfel de documentaţii.
(3) Prezentul regulament are urmãtoarele obiective:
a) definirea dreptului de semnãturã;
b) stabilirea exercitãrii dreptului de semnãturã în raport cu tipurile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
c) stabilirea procedurilor şi condiţiilor de dobândire, exercitare şi pierdere a dreptului de semnãturã;
d) definirea creaţiei intelectuale în elaborarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în vederea protejãrii dreptului de autor.
ART. 2
Prezentul regulament este elaborat în temeiul prevederilor <>art. 38 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege.
ART. 3
Aplicarea prezentului regulament se va face corelat cu prevederile celorlalte acte normative cu incidenţã asupra domeniului.
ART. 4
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile urmãtoare semnificã:
a) urbanist - profesionistul în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului, calificat prin diverse formaţii academice de bazã şi specializãri în domeniu sau prin practicã profesionalã; în aceastã accepţiune, termenul urbanist se referã la toate categoriile de specialişti definite la lit. b)-d);
b) urbanist diplomat - absolventul cu diplomã universitarã în urbanism, recunoscutã de statul român, cu durata studiilor de minimum 5 ani; acest specialist poartã titlul academic "urbanist diplomat"; în prezentul regulament, referirea la acest specialist se face prin utilizarea sintagmei urbanist diplomat;
c) arhitect-urbanist - absolventul cu diplomã universitarã în arhitecturã, recunoscutã de statul român, cu durata studiilor de minimum 5 ani şi cu experienţã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului de 6 ani, pentru absolvenţii de studii universitare pânã în anul 2002 inclusiv, sau de 2 ani, pentru absolvenţii de studii universitare începând cu anul 2003, ori care a absolvit un program de studii de specializare postuniversitarã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului; în prezentul regulament, adãugarea termenului urbanist la formaţia academicã de arhitect face referire la experienţa în domeniu sau la absolvirea unor programe de specializare postuniversitarã;
d) economist-urbanist, inginer-urbanist, geograf-urbanist, sociolog-urbanist - absolventul cu licenţã sau diplomã universitarã în economie, inginerie, geografie, sociologie, cu experienţã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului de minimum 2 ani, care a absolvit un program de specializare postuniversitarã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului; în prezentul regulament, adãugarea termenului urbanist la formaţia academicã de bazã face referire la absolvirea acestor programe de specializare postuniversitarã;
e) specialiştii calificaţi în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului care dobândesc dreptul de semnãturã şi se înscriu în Registrul urbaniştilor - în înţelesul art. 38 alin. (4) din lege, aceastã sintagmã se referã la urmãtoarele categorii de profesionişti:
1. urbaniştii diplomaţi, conform lit. b);
2. absolvenţii cu diplomã ai unor domenii/specializãri acreditate de statul român, din urmãtoarele domenii conexe urbanismului şi amenajãrii teritoriului: construcţii-instalaţii, geografie, sociologie, economie, ecologie, transporturi, telecomunicaţii, energeticã, hidrotehnicã, geodezie, istorie, care au absolvit un program de specializare postuniversitarã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului, acreditat conform legii şi recunoscut de Registrul Urbaniştilor din România;
3. absolvenţii cu diplomã ai învãţãmântului superior de arhitecturã sau de alte domenii conexe urbanismului şi amenajãrii teritoriului, menţionate la pct. 2, din promoţiile anterioare anului 2002 inclusiv, care s-au specializat prin practicã profesionalã de cel puţin 6 ani în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului;
f) specialist cu drept de semnãturã - specialistul calificat în domeniul urbanismului şi/sau al amenajãrii teritoriului, care a dobândit dreptul de semnãturã conform prevederilor prezentului regulament şi care este înscris în Registrul urbaniştilor;
g) dreptul de semnãturã - dreptul pe care îl au specialiştii în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului de a elabora şi/sau de a semna documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului sau pãrţi ale acestora, conform schemelor A şi B prevãzute în anexa la prezentul regulament;
h) dobândirea dreptului de semnãturã - procesul în cursul cãruia specialistul în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului îşi demonstreazã capacitãţile profesionale, experienţa şi cunoaşterea cadrului juridic al domeniului şi la sfârşitul cãruia i se atribuie dreptul de semnãturã;
i) atestarea dreptului de semnãturã - eliberarea certificatului de atestare, înscrierea în Registrul urbaniştilor şi dovedirea deţinerii dreptului de semnãturã prin modalitãţi specifice: ştampila şi legitimaţia;
j) exercitarea dreptului de semnãturã - ansamblul de proceduri, drepturi şi obligaţii pe care le îndeplineşte specialistul cu drept de semnãturã pentru documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului.
ART. 5
Principiile ce stau la baza prezentului regulament sunt urmãtoarele:
1. Principiul integrãrii multidisciplinare. Activitãţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, astfel cum sunt definite în lege, au caracter interdisciplinar; elaborarea şi aplicarea strategiilor, politicilor şi programelor de dezvoltare durabilã în profil spaţial, precum şi elaborarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism sunt procese de integrare la nivel spaţial a unor elemente din diferite domenii: social, economic, ecologie, protecţia mediului, cultural, tehnic, politic, juridic.
2. Principiul planificãrii participative. Planificarea urbanã şi teritorialã şi proiectarea urbanã sunt procese participative, în care sunt implicaţi deopotrivã profesionişti în domeniu, factori de decizie din administraţia publicã, cetãţeni, organizaţii neguvernamentale, agenţi economici, precum şi alte persoane juridice sau fizice care sunt implicate în dezvoltarea spaţialã.
3. Principiul lucrului în echipã. Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism se elaboreazã de cãtre echipe pluridisciplinare, ce cuprind urbanişti, arhitecţi, ingineri, geografi, economişti, sociologi, jurişti, biologi, istorici, demografi, peisagişti, ecologi, experţi tehnici judiciari şi extrajudiciari, specialişti în mediere şi participarea populaţiei, în management urban, în administraţie publicã, în formare academicã şi continuã, dupã caz; componenţa echipei de elaborare trebuie sã acopere integral problematica specificã ce face obiectul documentaţiei.
4. Principiul organizãrii spaţiale. Documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului sunt instrumente specializate de planificare spaţialã; în consecinţã, capacitatea de a organiza spaţiul este o abilitate profesionalã de bazã pentru specialiştii care lucreazã în echipele ce elaboreazã aceste documentaţii, iar coordonatorul echipei de elaborare a documentaţiilor care determinã nemijlocit configurarea spaţialã urbanã trebuie sã aibã o formaţie academicã de bazã referitoare la organizarea fizicã a spaţiului.
5. Principiul specializãrii şi interdisciplinaritãţii. Caracterul integrator şi complex al documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism impune specializarea în domeniu a profesioniştilor având altã formaţie academicã decât cea de urbanist; aceastã specializare se obţine prin absolvirea unor programe academice postuniversitare şi prin practicã în domeniu, în cadrul unor echipe multidisciplinare.
6. Principiul diferenţierii documentaţiilor. Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevãzute de lege, sunt diferenţiate atât în raport cu domeniul de referinţã - amenajarea teritoriului sau urbanism - şi mãrimea teritoriului care face obiectul documentaţiei, cât şi în raport cu caracteristicile acestui teritoriu - fizico-funcţionale, economice, sociale, spaţiale - şi cu scopul, natura şi amploarea obiectivelor sau ale intervenţiilor propuse.
7. Principiul diferenţierii dreptului de semnãturã. Dreptul de semnãturã se defineşte în raport cu tipurile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism, ţinându-se seama de diferenţele în ceea ce priveşte conţinutul şi gradul de complexitate ale documentaţiilor; în consecinţã, la definirea dreptului de semnãturã, tipurile de documentaţii sunt grupate în raport cu natura conţinutului şi cu competenţele similare necesare coordonãrii elaborãrii.
8. Principiul diferenţierii între coordonarea elaborãrii întregii documentaţii şi responsabilitatea privind elaborarea unei pãrţi din documentaţie. Complexitatea şi amploarea unor documentaţii conduc la structurarea conţinutului lor, conform reglementãrilor, sub forma unor pãrţi componente; dreptul de semnãturã se exercitã diferenţiat, în raport cu coordonarea elaborãrii întregii documentaţii sau cu responsabilitatea privind elaborarea unei pãrţi din documentaţie.
ART. 6
(1) Dreptul de semnãturã se acordã de Registrul Urbaniştilor din România ca urmare a atestãrii sau promovãrii examenului organizat conform prevederilor prezentului regulament.
(2) Dreptul de semnãturã poate fi acordat pentru coordonarea elaborãrii documentaţiilor de amenajare a teritorului şi de urbanism sau pentru elaborarea unor pãrţi ale acestora oricãrei persoane care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are capacitatea de exerciţiu deplinã;
b) are calitatea de "specialist calificat în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului", conform prevederilor art. 4 lit. e);
c) a fost atestatã sau a promovat examenul pentru dobândirea dreptului de semnãturã.
(3) Profesioniştii din categoriile menţionate la art. 4 lit. e) pct. 1 şi 2 pot deveni specialişti calificaţi numai dupã efectuarea unui stagiu de practicã profesionalã de 2 ani în elaborarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

CAP. II
Dreptul de semnãturã şi categoriile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism

SECŢIUNEA 1
Responsabilitãţi privind dreptul de semnãturã

ART. 7
Coordonarea elaborãrii documentaţiei de urbanism sau a celei de amenajare a teritoriului implicã asumarea responsabilitãţii specialistului cu drept de semnãturã privind calitatea întregii documentaţii, prin aplicarea şi respectarea reglementãrilor legale referitoare la procesul de planificare sau, dupã caz, proiectare, conţinutul documentaţiei şi susţinerea acesteia în procesul de avizare şi aprobare.
ART. 8
Elaborarea unei pãrţi din documentaţia de amenajare a teritoriului şi de urbanism implicã asumarea responsabilitãţii specialistului cu drept de semnãturã privind calitatea acelei pãrţi, prin aplicarea şi respectarea reglementãrilor legale specifice, precum şi calitatea şi concluziile eventualelor studii de fundamentare ce au stat la baza elaborãrii respectivei pãrţi din documentaţie.
ART. 9
(1) Dreptul de semnãturã se acordã, diferenţiat, pentru fiecare dintre urmãtoarele categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism:
a) planul de amenajare a teritoriului naţional;
b) planurile de amenajare a teritoriului judeţean, planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier;
c) planurile de amenajare a teritoriului interorãşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al principalelor municipii şi oraşe;
d) planurile urbanistice generale şi planurile urbanistice zonale împreunã cu regulamentele locale aferente acestora;
e) planurile urbanistice de detaliu.
(2) Un specialist calificat poate dobândi drept de semnãturã pentru mai multe categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, dupã caz, pentru mai multe pãrţi ale documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(3) Specialiştii prevãzuţi la art. 10-13 pot semna documentaţiile numai dupã dobândirea dreptului de semnãturã, potrivit prevederilor prezentului regulament.
ART. 10
(1) Dreptul de semnãturã privind coordonarea elaborãrii planurilor de amenajare a teritoriului se stabileşte dupã cum urmeazã:
a) planurile de amenajare a teritoriului judeţean, planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier se semneazã numai de cãtre urmãtorii specialişti: urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, economişti-urbanişti, geografi-urbanişti, sociologi-urbanişti şi ingineri-urbanişti;
b) planurile de amenajare a teritoriului interorãşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al principalelor municipii şi oraşe se semneazã numai de cãtre urmãtorii specialişti: urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, geografi-urbanişti şi ingineri-urbanişti.
(2) Dreptul de semnãturã privind coordonarea elaborãrii secţiunilor planului de amenajare a teritoriului naţional revine specialiştilor în domeniul care constituie subiectul secţiunii respective, calificaţi conform prevederilor prezentului regulament.
(3) Dreptul de semnãturã implicã asumarea rãspunderii coordonatorului asupra calitãţii documentaţiei de amenajare a teritoriului în integralitate.
ART. 11
(1) Dreptul de semnãturã privind coordonarea elaborãrii documentaţiilor de urbanism se stabileşte dupã cum urmeazã:
a) planurile urbanistice generale şi planurile urbanistice zonale, precum şi regulamentele locale de urbanism aferente acestora se semneazã numai de cãtre urmãtorii specialişti: urbanişti diplomaţi şi arhitecţi-urbanişti;
b) planurile urbanistice de detaliu se semneazã numai de cãtre urmãtorii specialişti: urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti şi arhitecţi;
c) planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale de urbanism aferente pentru parcelãri de locuinţe şi alte funcţiuni asociate acestora pot fi semnate şi de arhitecţi.
(2) Dreptul de semnãturã implicã asumarea rãspunderii coordonatorului asupra calitãţii documentaţiei de urbanism în integralitate.
ART. 12
(1) Planurile de amenajare a teritoriului pot avea, conform conţinutului-cadru, pãrţi structurate sub forma unor capitole sau secţiuni, care se semneazã numai de specialişti cu drept de semnãturã, aparţinând uneia dintre urmãtoarele categorii:
a) cadrul natural şi calitatea mediului - urbanişti diplomaţi, geografi-urbanişti, geografi, biologi, ecologi, ingineri de mediu;
b) dezvoltarea economicã a teritoriului - urbanişti diplomaţi, economişti-urbanişti;
c) demografia şi forţa de muncã - urbanişti diplomaţi, geografi-urbanişti, geografi, sociologi-urbanişti, sociologi;
d) echiparea tehnicã a teritoriului - urbanişti diplomaţi, ingineri de specialitate;
e) protejarea şi dezvoltarea patrimoniului natural - urbanişti diplomaţi, geografi-urbanişti, ecologi, biologi, peisagişti;
f) protejarea şi dezvoltarea patrimoniului construit - urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, arhitecţi, istorici;
g) studiile de teren - ingineri de specialitate.
(2) Planurile urbanistice generale ale municipiilor de rangurile "0" şi "1", stabilite de lege, şi cele ale municipiilor, oraşelor şi comunelor ce includ staţiuni balneoclimaterice ori turistice, precum şi planurile urbanistice zonale ale zonelor centrale ale municipiilor de rangurile "0" şi "1", cele ale staţiunilor balneoclimaterice şi cele ale zonelor urbane protejate pot avea, conform conţinutului-cadru, pãrţi structurate sub forma unor capitole sau secţiuni.
(3) Pentru planurile urbanistice prevãzute la alin. (2), urmãtoarele pãrţi vor fi semnate numai de specialişti cu drept de semnãturã, aparţinând uneia dintre urmãtoarele categorii:
a) echipare edilitarã - ingineri de specialitate cu specializare în urbanism;
b) sociologie urbanã şi demografie - urbanişti diplomaţi, sociologi-urbanişti sau cu experienţã în domeniul sociologiei urbane, geografi;
c) calitatea mediului - urbanişti diplomaţi, geografi, ecologi, ingineri de specialitate;
d) economie urbanã - urbanişti diplomaţi, economişti-urbanişti sau cu experienţã în domeniul economiei urbane;
e) studii de istorie urbanã - urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, arhitecţi, istorici cu studii postuniversitare de urbanism sau cu experienţã în domeniul istoriei urbane;
f) amenajare peisagisticã - arhitecţi diplomaţi, urbanişti diplomaţi, urbanişti-peisagişti, ingineri horticoli-peisagişti;
g) cãi de comunicaţii şi transporturi - urbanişti diplomaţi, ingineri de specialitate;
h) studii de teren - ingineri de specialitate.
(4) Prevederile prezentului articol se aplicã în corelare cu prevederile reglementãrilor privind conţinutul-cadru al documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
ART. 13
(1) Pentru asigurarea condiţiilor de punere optimã în aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum şi în vederea valorificãrii experienţei profesionale în domeniul elaborãrii documentaţiilor a unor categorii de specialişti, Consiliul Superior al Registrului Urbaniştilor din România (denumit în continuare Consiliul) poate decide acordarea pe o perioadã limitatã a dreptului de semnãturã şi altor categorii de profesionişti, în afara celor prevãzuţi la art. 4 şi 6.
(2) Perioada pentru care se acordã dreptul de semnãturã nu poate depãşi 6 ani, dupã care, pentru obţinerea dreptului de semnãturã, este necesarã respectarea condiţiilor generale prevãzute de prezentul regulament.
(3) Consiliul va stabili şi va face publice, în termen de 6 luni de la publicarea prezentului regulament, categoriile de profesionişti care vor putea beneficia de prevederile prezentului articol, pe baza criteriilor privind experienţa profesionalã în elaborarea sau în avizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau a celor referitoare la studiile absolvite, precum şi procedura de acordare a dreptului de semnãturã pentru aceşti profesionişti.
(4) Dupã publicarea categoriilor de profesionişti care pot beneficia de prevederile prezentului articol, cei interesaţi vor putea depune solicitãri timp de un an. La încheierea acestei perioade, prevederile prezentului articol se abrogã.
(5) La înscrierea în Registrul urbaniştilor se va face menţiunea "drept de semnãturã acordat pe perioadã determinatã", cu specificarea datei limitã de valabilitate a dreptului de semnãturã.
ART. 14
Conducãtorii arhitecţi absolvenţi ai Colegiului de Arhitecturã şi Urbanism, Secţia Urbanism, din cadrul Universitãţii de Arhitecturã şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti pot dobândi drept de semnãturã pentru urmãtoarele planuri urbanistice:
a) planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale aferente care au drept subiect o parcelare nouã pentru realizarea în exclusivitate de locuinţe, cu maximum 20 de parcele, nu mai mari de 1.000 mp fiecare;
b) planurile urbanistice de detaliu care au drept subiect amplasarea unei construcţii de importanţã redusã, astfel cum este definitã în <>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare.

SECŢIUNEA a 2-a
Specializarea

ART. 15
(1) Programele de specializare postuniversitarã în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului sunt programele de studii aprofundate, programele integrate "master", programele de studii academice postuniversitare, precum şi programele de doctorat în amenajarea teritoriului şi urbanism.
(2) Programele de specializare vor fi diversificate pentru a permite calificarea în: dezvoltare economicã urbanã şi ruralã, planificare socialã şi servicii de prognozã, locuire, renovare urbanã şi ruralã, transporturi, energie, comunicaţii, peisagisticã, protecţia mediului natural şi construit, recreere şi turism, drept urban.
(3) În vederea dobândirii dreptului de semnãturã, specialiştii formaţi de facultãţile de arhitecturã şi de cele din domeniile conexe urbanismului şi amenajãrii teritoriului, începând cu promoţia 2003, trebuie sã absolve programele de specializare postuniversitare în domeniu, recunoscute şi agreate de Registrul Urbaniştilor din România, pentru a coordona documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, potrivit prezentului regulament.
(4) Pentru specialiştii formaţi pânã la promoţia 2002 inclusiv, absolvirea unor programe de specializare postuniversitarã poate fi înlocuitã cu dovedirea unei experienţe profesionale în domeniu de minimum 6 ani.
(5) În vederea recunoaşterii cursurilor de specializare din domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului, în sensul art. 4, Consiliul va emite hotãrâre de agreare, la propunerea Comisiei profesionale care examineazã conţinutul lor, în urma cererii organizatorului sau a celui care solicitã obţinerea dreptului de semnãturã şi pe baza unui set de criterii stabilite şi aprobate de Consiliu, în conformitate cu reglementãrile Consiliului European al Urbaniştilor. Consiliul va asigura publicarea anualã a listei cursurilor agreate.
ART. 16
Registrul Urbaniştilor din România ţine evidenţa şi avizeazã spre acreditare programele de specializare în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului, care corespund exigenţelor privind formarea specialiştilor şi practicarea profesiunii în domeniu.

SECŢIUNEA a 3-a
Stagiul de practicã profesionalã

ART. 17
(1) Specialiştii calificaţi menţionaţi la art. 4 lit. e) pct. 1 şi 2 trebuie sã efectueze, în vederea dobândirii dreptului de semnãturã, un stagiu profesional cu o duratã efectivã de 2 ani, pe baza unor contracte individuale de muncã, sub îndrumarea unui specialist în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului, cu drept de semnãturã, în cadrul unor structuri instituţionale publice sau private.
(2) Absolvenţilor programelor de specializare de tip "master", care conţin module dedicate elaborãrii documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi o perioadã de practicã profesionalã în acest domeniu, li se poate echivala de cãtre Registrul Urbaniştilor din România, pe bazã de solicitare individualã, absolvirea programului de specializare cu un an din durata stagiului profesional.
(3) Pentru specialiştii calificaţi în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului, menţionaţi la art. 4 lit. e) pct. 3, activitatea de specialitate cu duratã de 6 ani înlocuieşte stagiul profesional.
(4) Registrul Urbaniştilor din România stabileşte prin regulament condiţiile de desfãşurare a stagiului profesional şi de monitorizare a respectãrii acestora.
ART. 18
(1) Pe durata efectuãrii stagiului profesional, specialiştii au calitatea de "stagiar" şi se înscriu în Registrul urbaniştilor la secţiunea "Stagiari".
(2) Înscrierea ca stagiar în Registrul urbaniştilor se face la cerere.
(2) În vederea înscrierii, odatã cu cererea se depun:
a) copii de pe actele de studii: diploma de absolvire sau, dupã caz, de licenţã şi, dacã este cazul, certificatul de absolvire a programului de specializare postuniversitarã;
b) recomandãrile a 2 specialişti cu drept de semnãturã, care sprijinã cererea de înscriere în Registrul urbaniştilor ca stagiar, dintre care unul se angajeazã sã asigure îndrumarea profesionalã efectivã pe întreaga perioadã a stagiului.
ART. 19
(1) Stagiarii au, pe întreaga duratã a stagiului, urmãtoarele drepturi:
a) pot colabora la întocmirea oricãror documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism, semnate de specialişti cu drept de semnãturã;
b) pot semna lucrãri teoretice, studii, planuri şi proiecte proprii întocmite pentru concursuri, expoziţii sau alte manifestãri de specialitate.
(2) Stagiarii au urmãtoarele obligaţii:
a) sã respecte regulamentul privind condiţiile de desfãşurare a stagiului profesional;
b) sã desfãşoare o activitate efectivã în profesie şi sã anunţe în scris orice motiv de suspendare a stagiului;
c) sã îşi perfecţioneze pregãtirea profesionalã teoreticã şi sã îşi însuşeascã tehnicile de practicã a profesiunii;
d) sã participe la manifestãrile profesionale de stagiu organizate de Registrul Urbaniştilor din România.
ART. 20
La încheierea stagiului, stagiarul primeşte de la îndrumãtorul de stagiu un raport de evaluare, necesar susţinerii examenului de dobândire a dreptului de semnãturã.
ART. 21
(1) Stagiul se suspendã pe durata efectuãrii serviciului militar sau a concentrãrii ori în cazuri de lipsã motivatã din activitatea profesionalã.
(2) Perioada de stagiu efectuatã anterior suspendãrii stagiului se ia în considerare la calculul duratei stagiului.
(3) Suspendarea stagiului se dispune, la cerere, de cãtre Consiliu, care analizeazã împrejurãrile ce justificã lipsa din activitatea profesionalã şi decide în ceea ce priveşte durata suspendãrii şi întinderea perioadei de stagiu efectuat anterior suspendãrii.
(4) Perioada pentru care se suspendã efectuarea stagiului se înscrie în Registrul urbaniştilor.

CAP. III
Dobândirea dreptului de semnãturã

ART. 22
(1) Procedura de dobândire a dreptului de semnãturã cuprinde urmãtoarele etape:
a) înscrierea pentru atestarea dreptului de semnãturã;
b) înscrierea pentru susţinerea examenului de dobândire a dreptului de semnãturã;
c) desfãşurarea procedurii de atestare a dreptului de semnãturã sau, dupã caz, desfãşurarea examenului pentru dobândirea dreptului de semnãturã;
d) acordarea dreptului de semnãturã.
(2) Pentru a putea exercita dreptul de semnãturã, specialiştii care l-au dobândit se înscriu în Registrul Urbaniştilor din România.
ART. 23
(1) Înscrierea pentru atestarea dreptului de semnãturã constã în:
a) depunerea dosarului pentru atestare la secretariatul comisiei de examinare;
b) verificarea conţinutului dosarului de cãtre secretariatul comisiei de examinare;
c) transmiterea cãtre comisie a dosarului verificat;
d) Consiliul poate solicita candidaţilor, la atestarea în vederea obţinerii dreptului de semnãturã pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism, sã participe la o analizã asupra lucrãrilor elaborate;
e) Consiliul poate respinge motivat înscrierea candidaţilor şi poate hotãrî neacordarea dreptului de semnãturã pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(2) Înscrierea la examenul pentru dobândirea dreptului de semnãturã constã în:
a) depunerea dosarului de înscriere la secretariatul comisiei de examinare;
b) verificarea conţinutului dosarului de cãtre secretariatul comisiei de examinare, în ceea ce priveşte respectarea tuturor condiţiilor cuprinse în prezentul regulament;
c) acceptarea înscrierii la examen şi programarea susţinerii lui.
ART. 24
(1) Atestarea dreptului de semnãturã constã în:
a) evaluarea portofoliului de lucrãri înscrise de solicitant;
b) dovada titlului academic deţinut (copie legalizatã de pe diplomã);
c) experienţa profesionalã sau programe de specializare postuniversitare absolvite;
d) recomandarea a 2 specialişti cu drept de semnãturã, dintre care un specialist din aceeaşi regiune de dezvoltare.
(2) Examenul pentru dobândirea dreptului de semnãturã constã în urmãtoarele probe:
a) evaluarea conţinutului dosarului de înscriere în ceea ce priveşte experienţa acumulatã pe durata stagiului, respectiv a practicii profesionale, în domeniul elaborãrii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
b) examinarea cunoştinţelor privind reglementãrile în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului;
c) interviu privind cunoaşterea problemelor recente cu care se confruntã dezvoltarea urbanã şi teritorialã în România şi experienţa de practicã profesionalã a specialistului.
(3) Probele menţionate la alin. (2) lit. a) şi b) sunt eliminatorii, iar nepromovarea uneia dintre acestea atrage nepromovarea examenului, nemaifiind posibilã participarea la urmãtoarele probe.
ART. 25
(1) Atestarea şi examenul în vederea dobândirii dreptului de semnãturã se desfãşoarã, de regulã, trimestrial şi se organizeazã de Registrul Urbaniştilor din România, în cooperare cu Universitatea de Arhitecturã şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti, cu Asociaţia Profesionalã a Urbaniştilor din România şi cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(2) Examenul se desfãşoarã în Bucureşti, dar poate avea loc şi în alte municipii din ţarã, în situaţia unei ponderi semnificative a candidaţilor din zona respectivã, cu cooptarea ca membru în comisia de examinare a unui specialist cu drept de semnãturã, din zonã, de preferinţã din învãţãmântul superior de profil.
(3) Atestarea se desfãşoarã la sediul din municipiul Bucureşti al Registrului Urbaniştilor din România.
ART. 26
Acordarea dreptului de semnãturã se face prin hotãrâre a Consiliului, în urma validãrii rezultatelor.
ART. 27
Pentru atestare şi pentru examinare privind dobândirea dreptului de semnãturã, Consiliul stabileşte tarife de examinare care sã acopere cheltuielile ocazionate de funcţionarea comisiei de examinare, de înregistrarea şi de gestionarea evidenţei privind dreptul de semnãturã.
ART. 28
(1) Pentru desfãşurarea atestãrii sau examinãrii, se instituie o comisie de examinare şi un secretariat al acesteia.
(2) Comisia de examinare este condusã de un preşedinte.
(3) Comisia de examinare va fi formatã din 7 membri titulari şi 4 membri supleanţi, numiţi dupã cum urmeazã:
a) preşedintele comisiei de examinare este numit de Consiliu, dintre membrii sãi;
b) 2 membri titulari vor fi numiţi de Asociaţia Profesionalã a Urbaniştilor din România;
c) 2 membri titulari vor fi numiţi de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
d) 2 membri titulari vor fi numiţi de Universitatea de Arhitecturã şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti.
(4) Membrii supleanţi sunt numiţi în acelaşi mod ca şi membrii titulari de cãtre fiecare dintre instituţiile prevãzute la alin. (3).
(5) Membrii comisiei de examinare vor fi numiţi dintre personalitãţile recunoscute, cu reputaţie profesionalã şi moralã şi cu o bogatã experienţã în domeniu; ei trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie specialişti cu drept de semnãturã;
b) sã aibã o vechime în profesie de minimum 10 ani.
(6) În componenţa comisiei de examinare va fi asigurat un echilibru numeric între specialiştii provenind din mediul universitar şi cei care desfãşoarã în principal activitate de elaborare de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(7) Mandatul comisiei de examinare este de 2 ani şi sunt admise maximum 3 mandate consecutive pentru oricare dintre membrii acesteia, în condiţiile în care la încheierea fiecãrui mandat se înlocuiesc cel puţin 2 membri ai comisiei.
(8) Membrii comisiei de examinare primesc indemnizaţie de şedinţã, al cãrei cuantum se stabileşte de cãtre Consiliu.
(9) Secretariatul comisiei de examinare se asigurã din aparatul propriu al Registrului Urbaniştilor din România.
ART. 29
Data atestãrii sau desfãşurãrii examenului se stabileşte de cãtre comisia de examinare şi este anunţatã public cu cel puţin 3 luni înainte, împreunã cu:
a) calendarul, modul de desfãşurare, precum şi sistemul de punctare;
b) conţinutul dosarului de înscriere;
c) lista reglementãrilor legale în vigoare în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului;
d) tematica şi bibliografia.
ART. 30
Înscrierea la atestare sau la examen se face prin depunerea unui dosar, care cuprinde:
a) cererea de înscriere;
b) curriculum vitae care sã cuprindã descrierea în detaliu a activitãţii profesionale;
c) diploma de absolvire a instituţiei de învãţãmânt superior absolvite sau, dupã caz, de licenţã, în copie legalizatã;
d) certificatul de absolvire a programului de specializare postuniversitarã şi alte certificate de atestare a altor specializãri, în copii legalizate;
e) alte documente care atestã pregãtirea profesionalã sau recunoaşterea activitãţii profesionale;
f) raportul de evaluare a desfãşurãrii stagiului profesional, dacã este cazul;
g) portofoliul de lucrãri;
h) lista de cãrţi, studii, articole de specialitate publicate;
i) dovada achitãrii tarifului de examen.
ART. 31
(1) În vederea atestãrii, comisia de examinare evalueazã materialele depuse în dosarul solicitantului şi propune Consiliului validarea cererii. În cazul respingerii cererii, comisia de examinare motiveazã respingerea.
(2) În vederea examinãrii candidaţilor, comisia de examinare stabileşte sistemul şi baremele de punctare, precum şi punctajul minim necesar pentru promovarea examenului, fãcându-le publice odatã cu anunţarea examenului.
(3) Ponderea rezultatelor obţinute la cele 3 probe ale examenului în cadrul punctajului final este:
a) 40% pentru conţinutul dosarului de înscriere, inclusiv al portofoliului de lucrãri;
b) 30% pentru examinarea cunoştinţelor privind reglementãrile în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului;
c) 30% pentru interviu.
(4) Rezultatul examenului se exprimã printr-un punctaj rezultat prin însumarea evaluãrilor la cele 3 probe, conform ponderilor prevãzute la alin. (3), şi se face public prin afişare la locul desfãşurãrii examenului, prin grija comisiei de examinare.
ART. 32
(1) Contestaţiile privind rezultatele evaluãrilor sau desfãşurarea examenului pot fi depuse, în termen de 48 de ore de la anunţarea rezultatelor examenului, la Consiliu, care trebuie sã rãspundã contestaţiilor în termen de 7 zile de la anunţarea rezultatelor.
(2) Hotãrârea Consiliului poate fi atacatã în justiţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 33
(1) Consiliul valideazã rezultatele atestãrii sau examenului şi acordã, prin hotãrâre, dreptul de semnãturã specialiştilor care l-au promovat, în termen de 30 de zile de la încheierea examenului, dar nu mai târziu de 90 de zile de la depunerea dosarului complet.
(2) Specialiştii care au dobândit dreptul de semnãturã primesc certificate de atestare a dreptului de semnãturã, în care sunt înscrise categoriile de documentaţii pentru care acestea s-au acordat.
(3) Certificatele de atestare a dreptului de semnãturã sunt însoţite de o anexã care cuprinde rezultatele examenului susţinut.
(4) Specialiştii pot exercita dreptul de semnãturã numai dupã înscrierea în Registrul urbaniştilor, pe baza certificatului de atestare a dreptului de semnãturã.
ART. 34
(1) Dreptul de semnãturã se acordã pentru o perioadã nedeterminatã.
(2) Dreptul de semnãturã poate fi retras în situaţia nerespectãrii obligaţiilor privind exercitarea lui.
(3) Suspendarea şi retragerea definitivã a dreptului de semnãturã sunt reglementate prin Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România.
ART. 35
(1) Specialiştii cu drept de semnãturã înscrişi în Registrul urbaniştilor primesc legitimaţii şi ştampile în concordanţã cu certificatul de atestare a dreptului de semnãturã.
(2) În situaţia dobândirii mai multor certificate de atestare a dreptului de semnãturã, la date diferite, pentru mai multe categorii de documentaţii, legitimaţia şi ştampila se preschimbã, cuprinzând informaţiile actualizate, astfel încât fiecare specialist cu drept de semnãturã va poseda o singurã legitimaţie şi o singurã ştampilã.
(3) Legitimaţia cuprinde informaţii privind calificarea academicã, specializarea profesionalã, categoria, respectiv categoriile de documentaţii pentru care are drept de semnãturã, precum şi numãrul de înscriere în Registrul urbaniştilor.
(4) Ştampila cuprinde numele şi prenumele titularului şi categoriile de documentaţii pentru care poate fi exercitat dreptul de semnãturã, precum şi numãrul legitimaţiei.

CAP. IV
Exercitarea dreptului de semnãturã

SECŢIUNEA 1
Modul de exercitare a dreptului de semnãturã

ART. 36
(1) Dreptul de semnãturã se exercitã prin semnarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi prin aplicarea ştampilei.
(2) Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism se semneazã în modul urmãtor:
a) pe pagina de titlu, pentru toate piesele scrise; şi
b) pe toate piesele desenate prevãzute ca obligatorii de reglementãrile privind conţinutul-cadru al documentaţiilor.
ART. 37
Specialiştii cu drept de semnãturã au urmãtoarele drepturi, cu respectarea legislaţiei în vigoare:
a) sã elaboreze şi/sau sã verifice şi sã semneze categoriile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism pentru care au obţinut drept de semnãturã, conform prezentului regulament;
b) sã nu semneze o documentaţie de amenajare a teritoriului şi de urbanism dacã apreciazã conţinutul acesteia ca fiind de o calitate profesionalã necorespunzãtoare sau cã nu au fost respectate reglementãrile privind procesul de elaborare;
c) sã fie permanent informaţi, prin grija Registrului Urbaniştilor din România, despre schimbãrile intervenite în cadrul legal şi despre iniţiativele reglementare în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului;
d) sã foloseascã în toate înscrisurile cu caracter profesional, pe lângã titlul academic de bazã, menţiunea "specialist cu drept de semnãturã în urbanism şi amenajarea teritoriului", precum şi evidenţierea înscrierii în Registrul urbaniştilor, conform regulamentului de organizare şi funcţionare a acestuia.
ART. 38
Obligaţiile specialiştilor cu drept de semnãturã sunt urmãtoarele:
a) sã respecte prezentul regulament;
b) sã cunoascã şi sã respecte prevederile legale în vigoare referitoare la exercitarea profesiunii de urbanist;
c) sã manifeste conştiinciozitate şi probitate profesionalã şi sã-şi asume, prin exercitarea dreptului de semnãturã, întreaga responsabilitate profesionalã faţã de beneficiar şi autoritãţile publice;
d) sã urmãreascã, în elaborarea documentaţiilor, echilibrul între interesul public şi cel privat;
e) sã aducã la cunoştinţa beneficiarului cerinţele privind elaborarea, avizarea şi aprobarea documentaţiei;
f) sã susţinã, alãturi de beneficiar, avizarea şi promovarea documentaţiei în procesul de avizare şi aprobare;
g) sã notifice beneficiarului situaţiile care pot conduce la o calitate profesionalã necorespunzãtoare a documentaţiei sau la nerespectarea reglementãrilor privind procesul de elaborare, avizare şi aprobare;
h) sã se preocupe de perfecţionarea calificãrii profesionale şi de cunoaşterea reglementãrilor legale în domeniu;
i) sã achite tarifele privind exercitarea dreptului de semnãturã, potrivit prevederilor prezentului regulament.

SECŢIUNEA a 2-a
Dreptul de autor

ART. 39
(1) Potrivit prevederilor <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, studiile şi documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism ori pãrţi din acestea constituie opere de creaţie intelectualã (opere ştiinţifice) ale unor persoane fizice sau, dupã caz, persoane juridice, fiind recunoscute şi protejate - independent de aducerea la cunoştinţa publicã, prin simplul fapt al realizãrii lor, chiar neterminate.
(2) Studiile şi documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism sunt opere colective în care contribuţiile personale ale coautorilor formeazã un tot, fãrã a fi posibil sã se atribuie un drept distinct vreunuia dintre coautori asupra ansamblului operei create, cu excepţia structurãrii proceselor de planificare urbanã şi teritorialã şi creaţiei spaţiale.
ART. 40
Pot face obiectul dreptului de autor, în condiţiile legii:
1. La planurile de amenajare a teritoriului zonal şi judeţean, dreptul de autor are ca obiect planşa de ilustrare a scenariilor de dezvoltare propuse.
2. La planurile urbanistice generale şi zonale, dreptul de autor are ca obiect conformarea spaţiilor publice şi private, configuraţia spaţialã, cuprinse în planşa de ilustrare urbanisticã.
3. La planurile urbanistice de detaliu, dreptul de autor are ca obiect conformarea volumelor construibile cuprinse în planşa de ilustrare urbanisticã.
4. Utilizarea în forma originarã a documentaţiilor care intrã sub incidenţa <>Legii nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, conform pct. 1-3, se va face cu menţionarea numelui autorului.
5. Dreptul de autor prevãzut la pct. 1-3 poate fi invocat numai în baza unei clauze speciale prevãzute în contractul dintre pãrţi, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii tranzitorii

ART. 41
(1) Profesioniştii din domeniile conexe amenajãrii teritoriului şi urbanismului pot semna capitolele sau secţiunile de documentaţii prevãzute la art. 12, fãrã a obţine dreptul de semnãturã, pânã la data de 31 decembrie 2006.
(2) Semnarea capitolelor sau secţiunilor este condiţionatã în aceastã perioadã de pregãtirea academicã în domeniul corespunzãtor tematicii pãrţii de documentaţie, atestatã prin diploma de absolvire sau de licenţã.
ART. 42
Dovedirea capacitãţii profesionale se face prin anexarea la documentaţia de amenajare a teritoriului sau de urbanism depusã spre aprobare a unei fotocopii a diplomei de licenţã sau de absolvire a studiilor superioare, iar dupã obţinerea dreptului de semnãturã, prin anexarea certificatului de atestare eliberat de Registrul Urbaniştilor din România.

SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii finale

ART. 43
La încredinţarea elaborãrii documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism finanţate din fonduri publice, în condiţiile legii, este obligatorie existenţa în cadrul entitãţii elaboratoare a unui specialist cu drept de semnãturã, în calitate de coordonator, pentru categoria respectivã de documentaţii.
ART. 44
În situaţia în care documentaţia este elaboratã în cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sau în structuri specializate în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului ale primãriilor, respectiv ale consiliilor judeţene, funcţionarii publici pot exercita dreptul de semnãturã dacã participã la elaborare în cadrul sarcinilor de serviciu, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 45
(1) Pentru specialiştii care ocupã funcţiile de arhitect-şef al judeţului, arhitect-şef al municipiului, arhitect-şef al sectorului sau arhitect-şef al oraşului, Consiliul poate decide echivalarea experienţei de coordonare a aplicãrii prevederilor documentaţiilor de amenajare a teritoriului sau de urbanism cu practica profesionalã prevãzutã la art. 17 alin. (3).
(2) Echivalarea menţionatã la alin. (1) se poate decide numai dacã:
a) experienţa în funcţia de arhitect-şef este de minimum 4 ani;
b) pregãtirea profesionalã corespunde prevederilor art. 10-13.
(3) Echivalarea se poate face numai în vederea dobândirii dreptului de semnãturã pentru urmãtoarele documentaţii:
a) planurile de urbanism şi regulamentele aferente, pentru arhitecţii-şefi de oraşe şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti;
b) planurile de urbanism şi regulamentele aferente, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan sau periurban, dupã caz, pentru arhitecţii-şefi ai municipiilor;
c) planurile de urbanism şi regulamentele aferente, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan, periurban, judeţean, interjudeţean, regional sau transfrontalier, pentru arhitecţii-şefi ai judeţelor.
(4) Echivalarea se decide în urma analizãrii individuale a cazurilor, la cererea celor interesaţi, dupã depunerea unui dosar al cãrui conţinut se va stabili de cãtre Consiliu.
ART. 46
(1) Absolvenţii unei instituţii de învãţãmânt superior din strãinãtate, cetãţeni români sau strãini, pot dobândi drept de semnãturã în cazul în care diploma şi, dacã este cazul, specializarea le sunt recunoscute de statul român, în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi agreate de Registrul Urbaniştilor din România.
(2) Procedura de acordare a dreptului de semnãturã pentru absolvenţii prevãzuţi la alin. (1) este cea prevãzutã de prezentul regulament.
(3) Specialiştii strãini care au drept de semnãturã într-o altã ţarã ori sunt membri ai unei organizaţii naţionale care reglementeazã dreptul de practicã profesionalã în urbanism şi amenajarea teritoriului pot dobândi drept de semnãturã în România, dacã existã convenţii de reciprocitate încheiate, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, între Registrul Urbaniştilor din România şi organizaţiile respective care gestioneazã dreptul de semnãturã sau, dupã caz, cel de practicã profesionalã şi dacã promoveazã un examen privind legislaţia românã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (3), cetãţenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European vor putea dobândi drept de semnãturã pe baza recunoaşterii diplomelor şi calificãrilor profesionale, în conformitate cu prevederile legale privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România.
ART. 47
(1) Pentru exercitarea dreptului de semnãturã se achitã un tarif, pentru fiecare documentaţie elaboratã, în contul Registrului Urbaniştilor din România.
(2) Cuantumul tarifului, în sumã fixã, se stabileşte anual, prin hotãrâre a Consiliului superior al Registrului Urbaniştilor din România.
(3) La depunerea documentaţiei spre aprobare, conform prevederilor legii, se prezintã dovada plãţii tarifului de exercitare a dreptului de semnãturã la Registrul Urbaniştilor din România.
ART. 48
(1) În situaţia înregistrãrii unui numãr mare de înscrieri, pot fi organizate mai multe examene de dobândire a dreptului de semnãturã.
(2) Decizia privind organizarea examenelor aparţine Consiliului.
ART. 49
(1) Programele academice de formare şi cele de specializare din domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului, care au funcţionat sau funcţioneazã şi au fost acreditate potrivit prevederilor legale, pot fi recunoscute, în vederea obţinerii dreptului de semnãturã, de cãtre Registrul Urbaniştilor din România, din oficiu.
(2) Programele academice de formare şi cele de specializare din domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului, care se înfiinţeazã dupã intrarea în vigoare a prezentului regulament, pentru formarea specialiştilor prevãzuti la art. 4, vor fi avizate de Registrul Urbaniştilor din România prin procedura indicatã la art. 15 alin. (5); acest aviz poate fi solicitat de cãtre instituţia interesatã la acreditare potrivit prevederilor legale.
(3) Recunoaşterea va avea în vedere modul în care acestea rãspund exigenţelor şi problematicii profesionale în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului.
ART. 50
(1) Acordarea dreptului de semnãturã pentru capitole sau secţiuni ale documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevãzut la art. 12, se face potrivit prevederilor prezentului regulament.
(2) Modalitãţile specifice de acordare a dreptului de semnãturã pentru diferitele categorii de specialişti vor fi stabilite de Consiliu.
ART. 51
În situaţia modificãrii structurii programelor de formare a specialiştilor sau conţinutului documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, Consiliul este abilitat sã propunã Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului adaptarea prezentului regulament la noile cerinţe, cu respectarea exigenţelor şi limitãrilor privind exercitarea dreptului de semnãturã în funcţie de pregãtirea academicã, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 52
Anexa cuprinzând Schema A privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de studii universitare pânã în anul 2002 inclusiv şi Schema B privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de studii universitare începând cu anul 2003 face parte integrantã din prezentul regulament.

ANEXĂ
la regulament

SCHEMA A
privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru
documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în
Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de
studii universitare pânã în anul 2002 inclusiv


┌──────────────────────────────────┐ ┌────────────────────────────────────┐
│ Arhitecţi │ │ Specialişti din domenii │
│ │ │ conexe │
└───────┬─────────────────┬────────┘ └────────┬────────────────┬──────────┘
│ │ │ │
▼ ▼ ▼ ▼
┌───────┴───────┐ ┌───────┴────────┐ ┌────────┴──────┐ ┌───────┴─────────┐
│ │ │ Specializare │ │ │ │ Specializare │
│ │ │ post-universi- │ │ │ │post-universitarã│
│ │ │tarã în domeniul│ │ │ │în domeniul ame- │
│ │ │amenajãrii teri-│ │ │ │ najãrii terito- │
│ │ │toriului şi/sau │ │ │ │ riului şi/sau │
│ Experienţã │ │ urbanismului │ │ Experienţã │ │ urbanismului │
│ în domeniul │ └───────┬────────┘ │ în domeniul │ └───────┬─────────┘
│ amenajãrii │ │ │ amenajãrii │ │
│teritoriului şi│ ▼ │teritoriului şi│ ▼
│ urbanismului │ ┌───────┴────────┐ │ urbanismului │ ┌───────┴─────────┐
│ de minimum │ │Stagiu practicã │ │ de minimum │ │ Stagiu practicã │
│ 6 ani │ │ profesionalã │ │ 6 ani │ │ profesionalã │
│ │ │ 2 ani │ │ │ │ 2 ani │
└───────┬───────┘ └────────┬───────┘ └────────┬──────┘ └───────┬─────────┘
│ │ │ │
▼ ▼ ▼ ▼
┌───────┴──────────────────┴───────┐ ┌────────┴────────────────┴──────────┐
│ Atestare drept de semnãturã │ │ Examen dobândire drept de │
│ │ │ semnãturã │
└─────────────────┬────────────────┘ └─────────────────┬──────────────────┘
│ │
▼ ▼
┌─────────────────┴─────────────────────────────────────┴──────────────────┐
│ │
│ Înscriere în Registrul urbaniştilor │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




SCHEMA B
privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru
documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în
Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de
studii universitare începând cu anul 2003


┌───────────┐ ┌──────────────────────────────────────────────┐ ┌──────────────┐
│ │ │ │ │ Specialişti │
│ Urbanişti │ │ Arhitecţi │ │ din domenii │
│ │ │ │ │ conexe │
└────┬──────┘ └──────┬───────────────┬────────────────┬──────┘ └───────┬──────┘
│ │ │ │ │
│ ▼ ▼ ▼ ▼
│ ┌──────┴──────┐ ┌──────┴───────┐ ┌──────┴──────┐ ┌────────┴──────┐
│ │ │ │ Fãrã specia- │ │Cu speciali- │ │ │
│ │ │ │ lizare post- │ │ zare post- │ │ │
│ │Experienţã în│ │ universitarã │ │universitarã │ │Cu specializare│
│ │domeniul ame-│ │ │ │ │ │post-universi- │
│ │najãrii teri-│ │Plan urbanis- │ │ Toate cate- │ │ tarã în dome- │
│ │toriului şi │ │tic de detaliu│ │ goriile de │ │niul amenajãrii│
│ │urbanismului │ │ şi planuri │ │documentaţii │ │ teritoriului │
│ │ de minimum │ │ urbanistice │ │de amenajare │ │ şi/sau │
│ │ 6 ani │ │zonale pentru │ │a teritoriu- │ │ urbanismului │
│ │ │ │ parcelãri │ │ lui şi de │ │ │
│ │ │ │ │ │ urbanism │ │ │
│ └──────┬──────┘ └──────┬───────┘ └──────┬──────┘ └────────┬──────┘
│ │ │ │ │
▼ │ ▼ ▼ ▼
┌────┴──────┐ │ ┌───────┴────────────────┴─────────────────┴──────┐
│ Stagiu │ │ │ │
│ practicã │ │ │ Stagiu practicã profesionalã 2 ani │
│profesiona-│ │ │ │
│ lã 2 ani │ │ │ │
└────┬──────┘ │ └──────┬──────────────────────────────────┬───────┘
│ │ │ │
▼ ▼ ▼ ▼
┌────┴───────────────┴──────────────┴─────────────────────────┐ ┌──────┴──────┐
│ │ │Examen dobãn-│
│ Atestare drept de semnãturã │ │dire drept de│
│ │ │ semnãturã │
└────────────────────────┬────────────────────────────────────┘ └──────┬──────┘
│ │
▼ ▼
┌────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────┴──────┐
│ │
│ Înscriere în Registrul urbaniştilor │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




ANEXA 2

REGULAMENT
referitor la organizarea şi funcţionarea
Registrului Urbaniştilor din România

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Registrul Urbaniştilor din România este autoritatea care administreazã dreptul de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în condiţiile legii.
(2) Registrul Urbaniştilor din România se înfiinţeazã ca instituţie publicã, autonomã, cu personalitate juridicã, finanţatã integral din venituri proprii, care se constituie din tarifele de atestare sau de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnãturã, de înscriere în Registrul urbaniştilor şi de exercitare a dreptului de semnãturã, precum şi din alte surse legale.
(3) Registrul Urbaniştilor din România are sediul central în municipiul Bucureşti.
ART. 2
(1) Documentul pentru evidenţa specialiştilor cu drept de semnãturã pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism are denumirea de "Registrul urbaniştilor", denumit în continuare registru.
(2) În registru sunt înscrişi specialiştii care au dobândit dreptul de semnãturã, precum şi profesioniştii care participã la realizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în condiţiile legii.
ART. 3
(1) Registrul Urbaniştilor din România îndeplineşte, cu respectarea reglementãrilor în vigoare, urmãtoarele atribuţii:
1. organizeazã examenele privind dobândirea dreptului de semnãturã, conform Regulamentului privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
2. asigurã şi gestioneazã evidenţa specialiştilor cu drept de semnãturã în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului;
3. stabileşte, în detaliu, modalitãţile de exercitare a dreptului de semnãturã;
4. monitorizeazã aplicarea şi respectarea regulamentului privind dobândirea dreptului de semnãturã;
5. controleazã exercitarea dreptului de semnãturã, ca urmare a sesizãrii autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, a altor instituţii, a persoanelor juridice şi fizice sau din oficiu şi stabileşte aplicarea sancţiunilor potrivit reglementãrilor în vigoare;
6. elaboreazã, împreunã cu Asociaţia Profesionalã a Urbaniştilor din România şi în colaborare cu alte asociaţii ale profesioniştilor din domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului şi cu instituţiile de învãţãmânt superior de profil, statutul şi codul deontologic ale profesiunii de urbanist, care se supun aprobãrii în conformitate cu legislaţia în vigoare;
7. asigurã publicitatea privind specialiştii înscrişi în registru;
8. propune şi participã la elaborarea de reglementãri în domeniul planificãrii teritoriale şi de urbanism şi în cel al proiectãrii urbane;
9. avizeazã norme metodologice privind elaborarea, avizarea şi aprobarea, precum şi conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
10. organizeazã expoziţii de specialitate şi concursuri de urbanism, naţionale şi internaţionale;
11. editeazã împreunã cu Asociaţia Profesionalã a Urbaniştilor din România publicaţii de specialitate, având rol de informare şi promovare a bunelor practici şi de criticã în domeniu;
12. acordã premii pentru cele mai bune lucrãri realizate;
13. desfãşoarã activitãţi cu caracter economic, al cãror profit va fi utilizat pentru îndeplinirea atribuţiilor;
14. menţine o permanentã comunicare cu structurile sale şi cu specialiştii înscrişi în registru;
15. îndeplineşte şi alte atribuţii, conform legislaţiei în vigoare.
(2) Registrul Urbaniştilor din România contribuie la definirea locului şi rolului specialiştilor şi profesioniştilor în dezvoltarea teritorialã şi urbanã, promoveazã valorile profesionale şi interesul public în practica de amenajare a teritoriului şi urbanism.
ART. 4
În îndeplinirea atribuţiilor sale, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, Registrul Urbaniştilor din România:
1. conlucreazã permanent cu Asociaţia Profesionalã a Urbaniştilor din România;
2. coopereazã cu ministerele, instituţiile centrale, prefecturile, precum şi cu autoritãţile administraţiei publice locale - consilii locale, consilii judeţene, primãrii, precum şi cu Federaţia Autoritãţilor Locale din România;
3. coopereazã cu alte organizaţii profesionale în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului, precum şi cu asociaţiile profesioniştilor în amenajarea teritoriului şi urbanism din administraţia publicã localã - Asociaţia arhitecţilor-şefi de municipii, Asociaţia arhitecţilor-şefi de judeţe - ori cu alte asociaţii similare;
4. coopereazã cu Universitatea de Arhitecturã şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti şi cu celelalte instituţii de învãţãmânt superior care desfãşoarã programe de formare acreditate;
5. se consultã cu Ordinul Arhitecţilor din România privind practica profesionalã în urbanism şi în amenajarea teritoriului;
6. coopereazã cu instituţiile care desfãşoarã programe de formare continuã sau programe de asistenţã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului din ţarã şi din strãinãtate.

CAP. II
Organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România

ART. 5
Registrul Urbaniştilor din România are urmãtoarea structurã organizatoricã:
1. Consiliul superior;
2. comisii de specialitate;
3. secretariat.
ART. 6
(1) Consiliul superior, denumit în continuare consiliu, este organul de conducere al Registrului Urbaniştilor din România.
(2) Consiliul are 9 membri titulari şi 6 supleanţi, desemnaţi dupã cum urmeazã:
- 3 membri titulari şi un supleant, de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
- 2 membri titulari şi un supleant, de cãtre Asociaţia Profesionalã a Urbaniştilor din România;
- un membru titular şi un supleant, de cãtre Universitatea de Arhitecturã şi Urbanism "Ion Mincu" Bucureşti;
- un membru titular şi un supleant, de cãtre Asociaţia arhitecţilor-şefi de judeţe;
- un membru titular şi un supleant, de cãtre Asociaţia arhitecţilor-şefi de municipii;
- un membru titular şi un supleant, de cãtre Ordinul arhitecţilor din România.
(3) Pot fi desemnaţi pentru funcţia de membru al Consiliului specialiştii şi profesioniştii în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului, cu cel puţin 10 ani de activitate profesionalã în domeniu şi reputaţie profesionalã recunoscutã, cu drept de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, cu tarifele plãtite la zi şi care nu au suferit sancţiuni penale sau sancţiuni disciplinare ori administrative în exercitarea profesiunii.
(4) Membrii supleanţi ai Consiliului înlocuiesc de drept membrii titulari în situaţia în care aceştia se aflã în imposibilitatea exercitãrii mandatului pentru o duratã mai mare de 4 luni sau a nerespectãrii condiţiilor prevãzute la alin. (3).
(5) Activitatea curentã a Registrului Urbaniştilor din România este asiguratã de un secretariat subordonat Consiliului, condus de directorul executiv al acestuia.
ART. 7
(1) Consiliul are urmãtoarele atribuţii în dobândirea şi exercitarea dreptului de semnãturã:
1. stabileşte data şi locul de desfãşurare a atestãrii sau a examenului de dobândire a dreptului de semnãturã;
2. numeşte preşedintele Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnãturã;
3. analizeazã şi soluţioneazã contestaţiile privind respectarea regulilor de desfãşurare a atestãrii sau a examenului privind dobândirea dreptului de semnãturã;
4. hotãrãşte acordarea dreptului de semnãturã specialiştilor care au promovat atestarea sau examenul şi emite certificatele de atestare;
5. hotãrãşte înscrierea în Registrul urbaniştilor;
6. constatã încetarea calitãţii de specialist cu drept de semnãturã;
7. coordoneazã elaborarea şi aprobã procedurile privind acordarea dreptului de semnãturã pentru capitole sau secţiuni ale documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
8. hotãrãşte suspendarea şi/sau retragerea dreptului de semnãturã, precum şi radierea din Registrul urbaniştilor, în condiţiile prezentului regulament;
9. arbitreazã, la cerere, litigii de naturã profesionalã între specialiştii cu drept de semnãturã înscrişi în Registrul urbaniştilor.
(2) Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, urmãtoarele atribuţii în domeniul practicii profesiunii de urbanist:
1. coordoneazã, împreunã cu Asociaţia Profesionalã a Urbaniştilor din România, elaborarea statutului şi codului deontologic ale profesiunii de urbanist;
2. avizeazã sau, dupã caz, recunoaşte programe academice de formare sau de specializare în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului.
(3) Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, urmãtoarele atribuţii privind cooperarea cu alte organizaţii:
1. încheie convenţii de cooperare cu instituţii publice sau cu alte persoane juridice române care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului, în vederea dezvoltãrii unor programe de monitorizare, documentare şi cercetare, sau de reprezentare a urbaniştilor români în organizaţiile internaţionale;
2. încheie convenţii de cooperare bilateralã sau multilateralã cu organizaţii similare de peste hotare.
(4) Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, urmãtoarele atribuţii în activitatea curentã a Registrului Urbaniştilor din România:
1. aprobã programe şi proiecte ce urmãresc îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, în raport cu resursele disponibile;
2. înfiinţeazã comisii de lucru, altele decât cele prevãzute în prezentul regulament;
3. valideazã componenţa comisiilor de specialitate şi de lucru;
4. aprobã regulamentele de funcţionare ale comisiilor de lucru ale Registrului Urbaniştilor din România;
5. aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli al Registrului Urbaniştilor din România şi executarea acestuia, în condiţiile legii;
6. aprobã numãrul şi schema de personal angajat în secretariat, precum şi cuantumul salariilor acestuia;
7. hotãrãşte asupra patrimoniului Registrului Urbaniştilor din România;
8. stabileşte sediul central al Registrului Urbaniştilor din România, înfiinţeazã birourile sale teritoriale şi stabileşte sediile acestora, dupã caz;
9. stabileşte tariful de exercitare a dreptului de semnãturã pe categorii de documentaţii;
10. stabileşte tarifele de atestare, examinare şi de înscriere în Registrul Urbaniştilor din România;
11. aprobã desfãşurarea de activitãţi cu caracter economic ce au drept scop creşterea resurselor financiare ale Registrului Urbaniştilor din România;
12. decide asupra acceptãrii şi folosirii de donaţii, sponsorizãri în vederea îndeplinirii atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România;
13. aprobã raportul anual al directorului executiv;
14. stabileşte calendarul organizãrii de expoziţii de specialitate şi a concursurilor de urbanism naţionale şi internaţionale;
15. aprobã editarea publicaţiilor de specialitate;
16. acordã premii şi aprobã cuantumul premiilor care se acordã celor mai bune lucrãri de specialitate;
17. aprobã, cu acordul Asociaţiei Profesionale a Urbaniştilor din România, înfiinţarea şi acordarea unor distincţii profesionale şi propune acordarea de ordine şi medalii ale României;
18. aprobã cuantumul indemnizaţiei de şedinţã pentru membrii Consiliului şi comisiilor;
19. aprobã Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
20. asigurã continuitatea funcţionãrii Registrului Urbaniştilor din România, prin nominalizarea reprezentanţilor instituţiilor constitutive ale acestuia.
ART. 8
Consiliul se întruneşte în şedinţe la sediul Registrului Urbaniştilor din România, ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a cel puţin 5 dintre membrii sãi.
1. Convocarea Consiliului se face în scris, de regulã cu o sãptãmânã înainte de data şedinţei, cu specificarea datei, a orei şi a ordinii de zi a şedinţei.
2. Materialele ce urmeazã a fi analizate în şedinţele ordinare vor fi transmise membrilor Consiliului odatã cu convocarea pentru şedinţã.
3. La şedinţele Consiliului pot fi invitaţi specialişti cu drept de semnãturã, alţi profesionişti din domeniu, în vederea analizãrii problemelor de pe ordinea de zi.
4. În activitatea ce o desfãşoarã, Consiliul adoptã hotãrâri cu majoritate simplã de voturi.
5. La numãr egal de voturi, votul preşedintelui Consiliului este decisiv.
6. Lucrãrile şedinţelor se consemneazã într-un registru special, care poate fi consultat numai de cãtre specialiştii cu drept de semnãturã înscrişi în registru.
7. La încheierea mandatului, Consiliul întocmeşte un raport de activitate ce se transmite organizaţiilor care desemneazã membrii Consiliului, fiind accesibil specialiştilor cu drept de semnãturã înscrişi în registru.
8. Pentru participarea la şedinţele Consiliului, membrii acestuia primesc o indemnizaţie.
9. Şedinţele Consiliului se desfãşoarã pe bazã de regulament propriu de funcţionare.
ART. 9
(1) Preşedintele Consiliului este desemnat de cãtre Consiliu dintre membrii acestuia, prin vot direct, cu majoritatea simplã a voturilor.
(2) Preşedintele reprezintã Registrul Urbaniştilor din România în relaţiile cu autoritãţile publice, precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţarã şi din strãinãtate.
(3) Preşedintele conduce lucrãrile Consiliului şi coordoneazã activitatea directorului executiv, conducãtor al Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România.
(4) Preşedintele poate decide formarea de grupuri de lucru pentru problemele aflate pe agenda Consiliului şi se poate implica în medierea litigiilor, în conformitate cu prevederile regulamentelor aprobate de Consiliu.
(5) În situaţia imposibilitãţii exercitãrii mandatului, pe perioade determinate, preşedintele poate delega exercitarea atribuţiilor unui alt membru al Consiliului.
(6) În activitatea pe care o desfãşoarã, preşedintele emite decizii.
ART. 10
(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, Consiliul înfiinţeazã comisii de specialitate.
(2) Comisiile Registrului Urbaniştilor din România sunt:
1. Comisia profesionalã;
2. Comisia de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnãturã;
3. Comisia de cenzori.
(3) Comisiile au caracter permanent pe durata mandatului încredinţat de Consiliu.
(4) Consiliul poate decide înfiinţarea unor comisii de lucru, altele decât cele prevãzute la alin. (2), cu caracter permanent sau pentru o duratã limitatã de timp.
(5) O persoanã nu poate face parte din mai multe comisii.
(6) Membrii comisiilor trebuie sã îndeplineascã aceleaşi condiţii ca membrii Consiliului, potrivit art. 6 alin. (3).
(7) Din Comisia de cenzori va face parte un expert contabil.
(8) Consiliul poate solicita în mod justificat instituţiilor care desemneazã membri în comisii reexaminarea nominalizãrii unor membri.
(9) Componenţa şi funcţionarea comisiilor se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliu.
(10) Secretariatul comisiilor este asigurat de Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România.
(11) În activitatea desfãşuratã comisiile adoptã decizii.
ART. 11
(1) Comisia profesionalã
1. Comisia profesionalã are urmãtoarele obiective principale:
a) definirea statutului şi monitorizarea stãrii profesiunii, precum şi a locului şi rolului profesionistului în urbanism şi amenajarea teritoriului, în raport cu evoluţia aşezãrilor umane şi a teritoriului;
b) evaluarea modului în care practicarea profesiunii şi exercitarea dreptului de semnãturã rãspund problemelor din dezvoltarea urbanã şi teritorialã şi respectã reglementãrile tehnice în domeniu;
c) creşterea gradului de adecvare a programelor de formare de bazã şi continuã la necesitãţile impuse de dezvoltarea urbanã şi teritorialã.
2. Comisia profesionalã are urmãtoarele atribuţii, în conformitate cu reglementãrile în vigoare:
a) participã la elaborarea statutului şi a codului deontologic ale profesiunii de urbanist;
b) analizeazã şi evalueazã propunerile de reglementãri privind activitãţile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, precum şi cele referitoare la conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;
c) întocmeşte rapoarte privind statutul profesiunii în alte ţãri;
d) propune sau, dupã caz, evalueazã programe şi proiecte de cooperare profesionalã - conferinţe, seminarii, ateliere;
e) analizeazã, la solicitarea Consiliului, precum şi pe baza audierii unor experţi, dupã caz, calitatea profesionalã a unor documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi propune suspendarea şi/sau retragerea dreptului de semnãturã;
f) analizeazã modul în care se exercitã dreptul de semnãturã, iniţiind acţiuni de monitorizare;
g) coordoneazã monitorizarea şi întocmeşte rapoarte periodice privind calitatea formaţiei profesionale în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului;
h) structureazã şi avizeazã conţinutul programelor de specializare şi perfecţionare continuã, desfãşurate de Registrul Urbaniştilor din România, împreunã cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi în cooperare cu instituţii de învãţãmânt superior sau cu alte persoane juridice;
i) analizeazã şi propune avizarea sau, dupã caz, recunoaşterea programelor academice de formare sau de specializare, precum şi a programelor de perfecţionare continuã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului.
(2) Comisia de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnãturã
Obiectivele, atribuţiile, componenţa şi modul de lucru ale Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnãturã sunt stabilite prin Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(3) Comisia de cenzori
1. Comisia de cenzori are ca principalã atribuţie controlul privind modul în care sunt utilizate resursele Registrului Urbaniştilor din România, verificând:
a) modul în care este gestionat patrimoniul Registrului Urbaniştilor din România;
b) dacã operaţiunile financiare se desfãşoarã în condiţiile legii, sunt conforme cu hotãrârile Consiliului şi dacã se înscriu în prevederile bugetului aprobat;
c) legalitatea bilanţului contabil al Registrului Urbaniştilor din România.
2. Comisia de cenzori întocmeşte şi transmite Consiliului rapoarte.
ART. 12
(1) Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România asigurã desfãşurarea activitãţii curente, în baza hotãrârilor Consiliului.
(2) Secretariatul se compune din directorul executiv şi din personalul angajat cu contract individual de muncã pe perioadã nedeterminatã.
(3) Organigrama este aprobatã de Consiliu.
(4) Salarizarea personalului Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România se face potrivit reglementãrilor în vigoare, specifice instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii.
(5) Directorul executiv este numit de Consiliu, conform legislaţiei în vigoare.
(6) Directorul executiv are urmãtoarele atribuţii principale:
1. conduce activitatea curentã a Registrului Urbaniştilor din România;
2. pune în aplicare hotãrârile Consiliului şi deciziile preşedintelui;
3. asigurã toate condiţiile pentru desfãşurarea lucrãrilor Consiliului şi ale comisiilor de lucru ale Registrului Urbaniştilor din România;
4. asigurã gestionarea curentã a patrimoniului Registrului Urbaniştilor din România;
5. asigurã întocmirea şi execuţia bugetului Registrului Urbaniştilor din România;
6. coordoneazã activitãţile cu caracter economic desfãşurate de Registrul Urbaniştilor din România, conform prevederilor art. 3 alin. (1).
(7) Directorul executiv prezintã Consiliului, la fiecare reuniune a acestuia, rapoarte privind activitatea curentã, precum şi informãri detaliate asupra unor subiecte, ca urmare a solicitãrii preşedintelui sau membrilor Consiliului.
(8) În activitatea sa directorul executiv emite decizii.
(9) Regulamentul de organizare şi funcţionare al Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România se aprobã de Consiliu.
ART. 13
(1) Resursele financiare ale Registrului Urbaniştilor din România se constituie din tarife, donaţii, sponsorizãri şi venituri din activitãţile cu caracter economic, inclusiv dobânzile bancare.
(2) Cuantumul tarifelor se stabileşte în raport cu cheltuielile necesare de organizare şi funcţionare a Registrului Urbaniştilor din România.
(3) Tarifele ce se achitã Registrului Urbaniştilor din România sunt:
- tariful de atestare sau examinare în vederea dobândirii dreptului de semnãturã;
- tariful de înscriere în registru;
- tariful privind exercitarea dreptului de semnãturã aplicat pe categorii de documentaţii.
(4) Tariful privind exercitarea dreptului de semnãturã se stabileşte în mod diferenţiat, pentru categoriile de documentaţii semnate, precum şi pentru coordonarea elaborãrii întregii documentaţii sau, dupã caz, elaborarea unor secţiuni ale acestora. Achitarea tarifului pe categorii de documentaţii se face de cãtre coordonatorul documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism, dupã caz, la data înregistrãrii documentaţiei la autoritatea administraţiei publice locale care avizeazã şi aprobã documentaţia.
(5) Cuantumul tarifelor se stabileşte de Consiliu.
(6) În situaţia susţinerii examenului care are drept scop verificarea doar a cunoştinţelor privind reglementãrile în domeniu, cuantumul tarifului de examinare se reduce cu 50%.
(7) Înscrierea stagiarilor în registru se face fãrã încasarea tarifului de înscriere.
(8) Tarifele pot fi achitate în contul deschis de Registrul Urbaniştilor din România în acest scop sau direct la sediul acestuia.
ART. 14
(1) Bugetul Registrului Urbaniştilor din România este elaborat de secretariat şi este aprobat de Consiliu în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
(2) Bugetul Registrului Urbaniştilor din România cuprinde urmãtoarele capitole:
1. bugetul Consiliului;
2. bugetul comisiilor;
3. bugetul secretariatului.
(3) Bilanţul anual al Registrului Urbaniştilor din România este public, iar datele esenţiale se publicã în Monitorul Registrului Urbaniştilor din România şi se afişeazã pe site-ul propriu.
ART. 15
(1) Pentru activitatea desfãşuratã, membrii Consiliului, cei ai comisiilor sau, dupã caz, ai grupurilor de lucru primesc indemnizaţii care se acordã pentru prezenţa la şedinţe, seminarii, conferinţe, ateliere, întruniri şi alte asemenea manifestãri, pentru deplasãri, cât şi pentru activitatea desfãşuratã în afara acestora.
(2) Cuantumul indemnizaţiilor se stabileşte de Consiliu.

CAP. III
Evidenţa şi înscrierea în Registrul urbaniştilor

ART. 16
(1) Înregistrarea specialiştilor cu drept de semnãturã în urbanism şi amenajarea teritoriului şi a specialiştilor stagiari, precum şi evidenţa altor categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului se organizeazã distinct în cadrul registrului.
(2) Registrul cuprinde douã pãrţi:
1. specialişti cu drept de semnãturã;
2. stagiari.
(3) Partea referitoare la specialiştii cu drept de semnãturã cuprinde coordonarea elaborãrii de tipuri de documentaţii şi pãrţi ale acestora, pentru care este acordat dreptul de semnãturã.
(4) Coordonarea elaborãrii documentaţiei de amenajare a teritoriului şi de urbanism cuprinde:
1. planul de amenajare a teritoriului naţional, simbol "A";
2. planurile de amenajare a teritoriului judeţean, planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier, simbol "B";
3. planurile de amenajare a teritoriului interorãşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al principalelor municipii şi oraşe, simbol "C";
4. planurile urbanistice generale şi planurile urbanistice zonale împreunã cu regulamentele locale aferente acestora, simbol "D";
5. planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale de urbanism aferente pentru parcelãri de locuinţe şi alte funcţiuni asociate acestora, simbol "D(1)";
6. planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale de urbanism aferente care au drept subiect o parcelare nouã pentru realizarea în exclusivitate de locuinţe, cu maximum 20 de parcele, nu mai mari de 1.000 mp fiecare, simbol "D(2)";
7. planurile urbanistice de detaliu, simbol "E";
8. planurile urbanistice de detaliu care au drept subiect amplasarea unei construcţii de importanţã redusã, aşa cum este definitã în <>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, simbol "E(1)".
(5) Elaborarea unei pãrţi din documentaţia de amenajare a teritoriului sau de urbanism cuprinde:
1. cadrul natural şi calitatea mediului, simbol "F(1)";
2. dezvoltarea economicã a teritoriului, simbol "F(2)";
3. demografia şi forţa de muncã, simbol "F(3)";
4. echiparea tehnicã a teritoriului, simbol "F(4)";
5. protejarea şi dezvoltarea patrimoniului natural, simbol "F(5)";
6. protejarea şi dezvoltarea patrimoniului construit, simbol "F(6)";
7. echipare edilitarã, simbol "G(1)";
8. sociologie urbanã şi demografie, simbol "G(2)";
9. calitatea mediului, simbol "G(3)";
10. economie urbanã, simbol "G(4)";
11. studii de istorie urbanã, simbol "G(5)";
12. amenajare peisagisticã, simbol "G(6)";
13. cãi de comunicaţii şi transporturi, simbol "G(7)";
14. studii de teren, simbol "G(8)";
15. alte studii, simbol "G(9)".
(6) Prin coordonarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se înţelege şi elaborarea acelor pãrţi din documentaţii de cãtre specialistul a cãrui pregãtire profesionalã corespunde prevederilor art. 10-13 din Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
(7) Evidenţa privind alte categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului are caracter informativ şi este organizatã pe urmãtoarele capitole:
1. cercetãtori şi elaboratori de studii de specialitate;
2. specialişti în administraţia publicã;
3. specialişti în managementul urban;
4. specialişti în formare academicã şi continuã;
5. specialişti în dezvoltare economicã urbanã şi ruralã;
6. specialişti în dreptul urbanismului;
7. specialişti în mediere şi participarea populaţiei;
8. experţi tehnici judiciari şi extrajudiciari în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului;
9. alţi specialişti stabiliţi de Consiliu.
(8) În cadrul capitolelor de la alin. (4) şi (5), evidenţa se organizeazã pe domenii de specialitate.
(9) În registru şi în evidenţa privind alte categorii de profesionişti, înregistrarea se face în ordine alfabeticã.
(10) Consiliul stabileşte dreptul de semnãturã pentru pãrţi ale documentaţiilor, precum şi domenii de specialitate ale altor categorii de profesionişti, în raport cu conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
ART. 17
Documentaţia necesarã la înscrierea în registru este urmãtoarea:
a) pentru specialişti cu drept de semnãturã pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism:
- formular-tip de înscriere;
- certificat de atestare a dreptului de semnãturã, eliberat de comisia de examinare;
- dovada achitãrii tarifului de înscriere;
b) pentru stagiari:
- formular-tip de înscriere;
- cerere de admitere la stagiu;
- diplomã sau licenţã şi cea de specializare, dupã caz - copie legalizatã;
- recomandarea a 2 specialişti cu drept de semnãturã, care sprijinã cererea de primire în profesie ca stagiar, dintre care unul garanteazã îndrumarea profesionalã efectivã pe întreaga perioadã a stagiului, potrivit îndrumarului de stagiu aprobat de Consiliu;
c) pentru alte categorii de profesionişti din domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului:
- formular-tip de înscriere;
- diplomã sau licenţã - copie legalizatã;
- diplome postuniversitare, alte diplome ce atestã specializãri - copie legalizatã;
- listã de articole, cãrţi publicate, dupã caz;
- curriculum vitae;
- dovada achitãrii tarifului de înscriere.
ART. 18
(1) Datele înscrise în registru, pe baza formularelor-tip de înscriere, vor avea urmãtoarea structurã:
a) numele, domiciliul şi data naşterii;
b) denumirea actului de absolvire a instituţiei de învãţãmânt superior, anul eliberãrii, instituţia de învãţãmânt superior emitentã şi numãrul acestuia; alte diplome sau acte care atestã studii postuniversitare ori specializãri;
c) anul atestãrii dreptului de semnãturã, dupã caz;
d) numãrul de înregistrare în registru, în ordinea cronologicã a înregistrãrii;
e) forma de exercitare a profesiei;
f) lista lucrãrilor efectuate;
g) distincţii acordate de statul român, de alte state, de instituţii sau autoritãţi din ţarã şi din strãinãtate;
h) diplome şi specializãri, obţinute ulterior înscrierii în registru;
i) sancţiuni;
j) perioadele şi motivele de suspendare a dreptului de semnãturã - când este cazul;
k) data şi motivele radierii din registru.
(2) Datele înscrise în registru, potrivit alin. (1), se vor adapta de Consiliu în funcţie de categoria de specialişti cu drept de semnãturã şi stagiari stabilitã la art. 16.

CAP. IV
Accesul la informaţiile din Registrul urbaniştilor

ART. 19
(1) Registrul este public. Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia sã furnizeze terţilor interesaţi informaţii privind datele înregistrate în evidenţa specialiştilor cu drept de semnãturã, care au fost publicate şi care nu au caracter confidenţial.
(2) Un exemplar din evidenţa specialiştilor cu drept de semnãturã în domeniul urbanismului şi al amenajãrii teritoriului va fi pus la dispoziţie consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru a fi consultat de cãtre cei interesaţi.
ART. 20
Registrul cuprinzând evidenţa specialiştilor cu drept de semnãturã se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, la începutul fiecãrui an.
ART. 21
Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia de a elibera, pe cheltuiala persoanei solicitante, certificate ce vor conţine datele înregistrate, care prin natura lor sunt publice, privitoare la un specialist cu drept de semnãturã în domeniul urbanismului şi amenajarea teritoriului sau la un profesionist aflat în baza de date. Certificatele vor fi înseriate, vor fi semnate de directorul executiv, vor conţine data eliberãrii, precum şi ştampila Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România. Eliberarea lor va fi consemnatã într-un registru de evidenţã.

CAP. V
Suspendarea şi retragerea dreptului de semnãturã

ART. 22
(1) Suspendarea pe o perioadã de 6-12 luni a dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism se aplicã în urmãtoarele cazuri:
a) exercitarea dreptului de semnãturã la altã categorie de documentaţii decât cea pentru care s-a dobândit dreptul de semnãturã;
b) în cazul elaborãrii documentaţiilor fãrã respectarea prevederilor legale;
c) nerespectarea dreptului de autor şi/sau însuşirea, fãrã menţionarea autorului, a proprietãţii intelectuale a acestuia;
d) neplata repetatã a tarifelor privind exercitarea dreptului de semnãturã pe tipuri de documentaţii;
e) alte fapte care prejudiciazã grav onoarea şi prestigiul profesiei de urbanist.
(2) Decizia de suspendare are formã scrisã, se semneazã de preşedintele Consiliului şi se argumenteazã.
(3) Decizia de suspendare îşi produce efectele din momentul comunicãrii acesteia.
(4) Decizia de suspendare se comunicã în termen de 15 zile celor interesaţi, se afişeazã la sediul central al Registrului Urbaniştilor din România, se înscrie în registru şi se publicã în anul urmãtor în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu ocazia publicãrii registrului.
(5) În decizia de suspendare a dreptului de semnãturã se precizeazã termenele şi procedura de contestare a acesteia.
ART. 23
(1) Hotãrârea de retragere a dreptului de semnãturã, urmatã de radierea specialiştilor din registru, se aplicã în urmãtoarele cazuri:
a) invalidarea diplomei de licenţã, a diplomei de specializare sau a certificatului de stagiu;
b) dacã persoana înscrisã a fost condamnatã definitiv pentru o faptã în legãturã directã cu exercitarea dreptului de semnãturã;
c) la cerere, prin renunţarea la exercitarea dreptului de semnãturã;
d) ca urmare a unei sancţiuni de suspendare a dreptului de semnãturã rãmase definitivã;
e) în caz de deces.
(2) Retragerea definitivã a dreptului de semnãturã, respectiv radierea din registru, se face de cãtre Consiliu, prin hotãrâre în formã scrisã, semnatã de preşedintele acestuia.
(3) Efectul hotãrârii luate de Consiliu survine din momentul comunicãrii acesteia.
(4) Hotãrârea de retragere/radiere se comunicã în termen de 15 zile celor interesaţi şi se afişeazã la sediul central al Registrului Urbaniştilor din România şi pe site-ul acestuia.
(5) Hotãrârea de retragere/radiere precizeazã termenele şi modalitãţile de contestare a acesteia.
(6) Hotãrârea de retragere/radiere, rãmasã definitivã, se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 24
Împotriva deciziilor de neacordare, suspendare sau retragere a dreptului de semnãturã persoana care se considerã vãtãmatã poate face contestaţie la Consiliu şi se poate adresa instanţelor judecãtoreşti competente, potrivit prevederilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 25
(1) Specialiştii înscrişi în registru rãspund disciplinar, în condiţiile legii.
(2) Pentru specialiştii înscrişi în registru, care au calitatea de funcţionari publici conform <>art. 35 şi 36 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se poate constitui o comisie de disciplinã.

CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 26
Consiliul se desemneazã pentru o perioadã de 2 ani.
ART. 27
Comisiile de specialitate se desemneazã de Consiliu pentru o perioadã de 2 ani şi se constituie în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament.
ART. 28
Prezentul regulament poate fi modificat sau completat la propunerea Consiliului, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 29
Calitatea de expert tehnic judiciar şi extrajudiciar în domeniul amenajãrii teritoriului şi al urbanismului se dobândeşte potrivit prevederilor legale în vigoare.
ART. 30
Hotãrârile Consiliului privind tarifele de exercitare a dreptului de semnãturã pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, de dobândire a dreptului de semnãturã şi de înscriere în Registrul urbaniştilor, Codul deontologic al urbanistului, componenţa Consiliului, a comisiilor de examinare profesionalã şi a redacţiei publicaţiilor Registrului Urbaniştilor din România se publicã în Monitorul Registrului Urbaniştilor din România şi se afişeazã pe site-ul Registrului.

---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016