Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 224 din 5 martie 2008  privind stabilirea cadrului general de implementare a masurilor cofinantate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2007-2013    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 224 din 5 martie 2008 privind stabilirea cadrului general de implementare a masurilor cofinantate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2007-2013

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 7 martie 2008
HOTĂ?RÂRE nr. 224 din 5 martie 2008
privind stabilirea cadrului general de implementare a mãsurilor cofinanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã prin Programul Naţional de Dezvoltare Ruralã 2007-2013
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 7 martie 2008


Având în vedere prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind sprijinul pentru dezvoltare ruralã acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã (FEADR), ale Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.974/2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 , ale Regulamentului Consiliului (CE EURATOM) nr. 1.605/2002 privind Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţii Europene, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 492/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 74 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 ,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Obiectiv şi dispoziţii generale

ART. 1
(1) Obiectul prezentei hotãrâri îl constituie stabilirea cadrului general pentru aplicarea procedurilor de evaluare, selecţie, contractare, achiziţii, platã, control şi monitorizare, aferente proiectelor cofinanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã, denumit în continuare FEADR, prin Programul Naţional de Dezvoltare Ruralã 2007-2013, denumit în continuare PNDR, pe întreaga perioadã de derulare a programului, în regiunile eligibile în cadrul Obiectivului de convergenţã.
(2) Prin PNDR se finanţeazã inclusiv douã scheme transparente de ajutor de stat, ale cãror prevederi sunt de strictã interpretare şi aplicare. Aceste scheme, instituite/aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale, sunt aferente mãsurii 123, şi anume:
a) Schema XS 13/2008 "Stimularea IMM-urilor care proceseazã produse agricole în vederea obţinerii unor produse alimentare, altele decât cele prevãzute în anexa nr. 1 la Tratatul CE, precum şi a celor care desfãşoarã activitãţi de procesare a produselor agricole în vederea obţinerii şi utilizãrii surselor de energie regenerabilã şi a biocombustibililor", denumitã în continuare XS 13/2008;
b) Schema XS 28/2008 "Stimularea microîntreprinderilor din domeniul prelucrãrii primare a produselor forestiere lemnoase şi nelemnoase", denumitã în continuare XS 28/2008.
ART. 2
(1) Termenii "programare", "regiune", "axã", "mãsurã", "operaţiune", "monitorizare, evaluare", "strategie de dezvoltare localã", "beneficiar", "cheltuialã publicã", "Obiectiv de convergenţã" au înţelesul din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind sprijinul pentru dezvoltare ruralã acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 277 din 21 octombrie 2005.
(2) În înţelesul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) PNDR - reprezintã documentul programatic elaborat potrivit Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 , în baza cãruia vor fi accesate sumele alocate României pentru perioada de programare 2007-2013;
b) Ghidul solicitantului - reprezintã o detaliere tehnicã şi financiarã a fiecãrei mãsuri şi cuprinde setul de informaţii necesare solicitantului pentru pregãtirea, derularea şi implementarea proiectului, elaborat pentru fiecare mãsurã de cãtre Agenţia de Plãţi pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit, denumitã în continuare APDRP; este disponibil la sediul central al APDRP, la centrele regionale ale APDRP şi la oficiile judeţene ale APDRP, precum şi pe site-ul APDRP şi al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, denumit în continuare MADR;
c) contract de finanţare - reprezintã documentul juridic încheiat între APDRP şi beneficiar, prin care se stabilesc obiectul, drepturile şi obligaţiile pãrţilor, durata de execuţie, valoarea, plata, precum şi alte dispoziţii şi condiţii specifice, prin care se acordã asistenţã financiarã nerambursabilã din FEADR în scopul atingerii obiectivelor mãsurilor cuprinse în PNDR;
d) angajament - reprezintã documentul încheiat de un solicitant al sprijinului acordat pentru utilizarea durabilã a terenurilor agricole şi forestiere, prin care se obligã sã respecte condiţiile şi modalitatea de acordare a plãţilor de cãtre Agenţia de Plãţi şi Intervenţie în Agriculturã, denumitã în continuare APIA;
e) proiect eligibil - reprezintã proiectul care îndeplineşte condiţiile minime prevãzute în fişa tehnicã a mãsurii şi care poate fi selectat, conform criteriilor stabilite prin PNDR, pentru a primi asistenţã financiarã nerambursabilã din FEADR;
f) cheltuieli eligibile generale - se încadreazã în categoria de cheltuieli eligibile comune tuturor mãsurilor şi reprezintã costurile necesare pentru pregãtirea şi implementarea proiectelor finanţate din PNDR;
g) cheltuieli eligibile specifice - reprezintã cheltuielile privind realizarea de investiţii pentru fiecare dintre mãsurile cuprinse în PNDR;
h) costuri generale ale proiectului - reprezintã acele costuri necesare pentru pregãtirea şi implementarea proiectului, constând în cheltuieli pentru consultanţã, proiectare, monitorizare şi management, inclusiv taxele pentru eliberarea certificatelor, conform art. 55 din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.974/2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind sprijinul pentru dezvoltare ruralã acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 368 din 23 decembrie 2006, precum şi cele privind obţinerea avizelor şi autorizaţiilor necesare implementãrii proiectelor, aşa cum sunt acestea prevãzute în legislaţia naţionalã;
i) schemã de ajutor de stat transparentã - reprezintã instrumentul de cofinanţare din FEADR a proiectelor aferente mãsurii 123 "Creşterea valorii adãugate a produselor agricole şi forestiere", cu respectarea criteriilor prevãzute în Regulamentul Comisiei (CE) nr. 70/2001 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE la ajutoarele de stat pentru întreprinderi mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 10 din 13 ianuarie 2001;
j) schema de minimis - reprezintã instrumentul de cofinanţare din FEADR a proiectelor aferente mãsurilor 312 "Sprijin pentru crearea şi dezvoltarea de microîntreprinderi", 313 "Încurajarea activitãţilor turistice" şi 322 "Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunãtãţirea serviciilor de bazã pentru economia şi populaţia ruralã şi punerea în valoare a moştenirii rurale", cu respectarea criteriilor prevãzute în Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE la ajutoarele de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 379 din 28 decembrie 2006;
k) aviz cu recomandãri la studiul de fezabilitate privind încadrarea în specificul arhitectural local - reprezintã documentul eliberat de un organism competent pentru proiectele speficice mãsurilor 313 "Încurajarea activitãţilor turistice" şi 322 "Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunãtãţirea serviciilor de bazã pentru economia şi populaţia ruralã şi punerea în valoare a moştenirii rurale", cu privire la atestarea respectãrii criteriului de încadrare în arhitectura specificã localã;
l) mijloace de transport specializate - reprezintã autovehiculele adaptate la cerinţele de transport în cont propriu al materiei prime şi/sau al producţiei obţinute şi care sunt prevãzute în studiul de fezabilitate sau în memoriul justificativ, anexate cererii de finanţare, vehiculele care îndeplinesc aceleaşi cerinţe şi au o funcţie specificã ce necesitã adaptãri ale caroseriei şi/sau echipamente speciale, precum şi mijloacele de transport prevãzute ca eligibile în fişele mãsurilor din cadrul PNDR;
m) conflict de interese - reprezintã situaţia în care existã legãturi între structurile acţionariatului beneficiarului şi ofertanţii acestuia, între membrii comisiei de evaluare şi ofertanţi sau atunci când ofertantul câştigãtor deţine pachetul majoritar de acţiuni în douã firme participante pentru acelaşi tip de achiziţie în cadrul achiziţiilor realizate de solicitanţii privaţi ai fondurilor nerambursabile FEADR.

CAP. II
Reguli de implementare

II.1. - Reguli privind mãsurile de investiţii

ART. 3
(1) Un solicitant poate depune în acelaşi timp mai multe proiecte pentru mãsuri diferite din cadrul PNDR, pentru a fi cofinanţate din FEADR.
(2) Un solicitant poate depune proiecte pentru a fi cofinanţate din FEADR şi în situaţia în care are în derulare proiecte de investiţii diferite, finanţate prin Programul SAPARD.
(3) Un beneficiar poate depune un al doilea proiect în cadrul aceleiaşi mãsuri cofinanţate din FEADR, cu condiţia ca primul proiect sã fie finalizat, cu excepţia celor care aplicã pentru schema de ajutor de stat XS 13/2008.
(4) Proiectele solicitanţilor ai cãror acţionari majoritari au în derulare alte proiecte finanţate din FEADR în cadrul aceleiaşi mãsuri nu sunt eligibile, cu excepţia celor care aplicã pentru schema de ajutor de stat XS 13/2008.
ART. 4
(1) La solicitarea expresã a unui beneficiar de cofinanţare din FEADR, cu privire la contractorii acestuia care nu se achitã de obligaţiile contractuale, APDRP poate, dupã o verificare prealabilã, sã includã informaţiile despre aceşti furnizori în Lista contractorilor care nu îşi respectã obligaţiile contractuale faţã de beneficiarii cofinanţãrii din FEADR.
(2) Lista contractorilor care nu îşi respectã obligaţiile contractuale faţã de beneficiarii cofinanţãrii din FEADR va putea fi consultatã pe site-ul oficial al APDRP.
ART. 5
Pentru anumite categorii de beneficiari din cadrul mãsurilor derulate din PNDR se aplicã urmãtoarele restricţii de finanţare:
a) beneficiarii înregistraţi în lista APDRP a debitorilor pentru Programul SAPARD şi pentru FEADR, pentru un an de la achitarea debitului;
b) beneficiarii care au contracte de finanţare reziliate pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale, din iniţiativa APDRP, pentru un an de la data rezilierii;
c) beneficiarii Programului SAPARD sau ai cofinanţãrii FEADR, care se aflã în situaţii litigioase cu APDRP, pânã la soluţionarea definitivã a litigiului.
ART. 6
(1) Cheltuielile privind costurile generale ale proiectului sunt eligibile dacã respectã prevederile art. 71 alin. (1) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 şi dacã îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) sunt prevãzute sau rezultã din aplicarea legislaţiei în vigoare în vederea obţinerii de avize, acorduri şi autorizaţii necesare implementãrii activitãţilor eligibile ale operaţiunii sau rezultã din cerinţele minime impuse de PNDR şi sunt solicitate de APDRP;
b) sunt aferente unor studii şi/sau analize întocmite în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
c) sunt necesare în procesul de achiziţii publice pentru activitãţile eligibile ale operaţiunii;
d) sunt aferente activitãţilor de coordonare şi supervizare a execuţiei şi recepţiei lucrãrilor de construcţii-montaj.
(2) Cheltuielile de consultanţã şi pentru managementul proiectului sunt eligibile dacã respectã prevederile alin. (1) şi vor fi decontate proporţional cu valoarea fiecãrei tranşe de platã aferente proiectului.
(3) Costurile generale ale proiectului sunt eligibile într-un procent de maximum 10%, fiind detaliate pentru fiecare mãsurã în Ghidul solicitantului, intensitatea acordãrii fiind în funcţie de tipul şi de complexitatea proiectului.
(4) În cazul proiectelor care necesitã acord de mediu şi studiu de impact de mediu, selecţia proiectelor se va efectua fãrã obligativitatea prezentãrii acestora, cu excepţia investiţiilor realizate prin mãsura 322 "Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunãtãţirea serviciilor de bazã pentru economia şi populaţia ruralã şi punerea în valoare a moştenirii rurale", iar perioada de timp dintre notificarea beneficiarului şi încheierea contractului de finanţare nu va putea depãşi 6 luni.
(5) Studiile de fezabilitate sau documentaţiile de avizare a lucrãrilor de intervenţie, aferente cererilor de finanţare depuse de beneficiarii din cadrul mãsurii 322 "Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunãtãţirea serviciilor de bazã pentru economia şi populaţia ruralã şi punerea în valoare a moştenirii rurale" din PNDR, trebuie sã fie întocmite sau actualizate conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii.
(6) Studiul de fezabilitate şi, dupã caz, documentaţia de avizare a lucrãrilor de intervenţie, aferente unui proiect integrat, se realizeazã conform legislaţiei în vigoare pentru fiecare tip de investiţie, integrarea realizându-se printr-un deviz general centralizator, întocmit de proiectantul care elaboreazã documentaţia aferentã investiţiei majoritare.
ART. 7
(1) Cheltuielile generale şi specifice necesare pentru realizarea proiectului sunt eligibile dacã sunt realizate şi efectiv plãtite de beneficiar dupã data semnãrii contractului de finanţare şi dacã îndeplinesc, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) sunt necesare pentru desfãşurarea proiectului şi în conformitate cu principiile managementului financiar adecvat, ale economiei şi ale eficienţei costurilor;
b) sunt efectuate în conformitate cu prevederile contractului de finanţare încheiat cu APDRP;
c) sunt înregistrate în evidenţele contabile ale beneficiarului, sunt identificabile şi verificabile şi sunt susţinute de originalele actelor de platã, precum şi de documente justificative, în condiţiile legii.
(2) În cazul subcontractãrii operaţiunilor de furnizare de bunuri, lucrãri sau servicii, contractorul rãspunde în integralitate de respectarea prevederilor contractuale faţã de beneficiarii cofinanţãrii prin FEADR şi este obligat sã furnizeze APDRP toate informaţiile legate de subcontractori, conform cerinţelor APDRP. Subcontractarea totalã a achiziţiei nu este permisã pentru operaţiunile derulate pentru cofinanţarea din FEADR.
ART. 8
(1) În înţelesul prezentei hotãrâri şi conform fişelor mãsurilor din PNDR, pentru cofinanţare din FEADR sunt eligibile cheltuielile cu investiţiile care au ca rezultat urmãtoarele:
a) active corporale:
(i) construcţii noi şi/sau modernizarea clãdirilor folosite pentru producţie, servicii, inclusiv turism, depozitare, inclusiv construcţii destinate protecţiei mediului, infrastructurã internã şi utilitãţi;
(ii) branşamente şi racorduri necesare proiectelor, aşa cum sunt ele prevãzute în fişele mãsurilor din PNDR;
(iii) construcţii noi şi/sau modernizarea clãdirilor aferente serviciilor publice de bazã pentru populaţia ruralã, precum şi infrastructurii fizice de bazã;
(iv) lucrãri de reabilitare şi conservare a obiectivelor de patrimoniu;
(v) achiziţii sau achiziţii în leasing financiar de utilaje, instalaţii, echipamente şi dotãri noi, de mijloace de transport specializate, precum şi de alte mijloace de transport stabilite prin fişa mãsurii, dacã leasingul financiar se deruleazã pe perioada de implementare a proiectului;
b) active necorporale:
(i) costurile generale legate de realizarea investiţiilor prevãzute la lit. a) pentru proiectare şi asistenţã tehnicã, asimilate categoriei de active necorporale, dupã cum urmeazã: studii de teren; obţinere de avize, acorduri şi autorizaţii, inclusiv avizul cu recomandãri la studiul de fezabilitate privind încadrarea în specificul arhitectural local; proiectare şi inginerie; consultanţã;
(ii) achiziţiile, inclusiv achiziţiile în leasing financiar, de know-how sau de cunoştinţe tehnice nebrevetate, software, brevete şi licenţe pentru pregãtirea şi implementarea proiectului, dacã leasingul financiar se deruleazã pe perioada de implementare a proiectului.
(2) Activele corporale şi necorporale rezultate din implementarea proiectelor cofinanţate din FEADR trebuie sã îndeplineascã, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) sã fie considerate active amortizabile;
b) sã fie achiziţionate în condiţii de piaţã;
c) sã fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului şi sã fie utilizate în exclusivitate în locaţia în care a beneficiat de finanţare nerambursabilã pentru minimum 5 ani, termen calculat din momentul în care investiţia a fost finalizatã.
(3) Pentru categoriile de beneficiari ai cofinanţãrii din FEADR, care, pe perioada derulãrii proiectului, precum şi în perioada de monitorizare, îşi schimbã tipul şi dimensiunea întreprinderii avute la data depunerii cererii de finanţare, în sensul trecerii de la categoria de microîntreprindere la categoria de întreprindere micã sau mijlocie, respectiv de la categoria întreprindere micã sau mijlocie la categoria alte întreprinderi, cheltuielile pentru finanţare rãmân eligibile pe toatã perioada derulãrii proiectului şi în perioada de monitorizare.
ART. 9
Proiectele depuse de beneficiarii publici pentru finanţare prin FEADR, respectiv comunele şi asociaţiile acestora, se încadreazã în categoria proiectelor negeneratoare de profit şi sunt de utilitate publicã.
ART. 10
(1) Durata maximã de execuţie a investiţiei cofinanţate din FEADR este de 3 ani de la data încheierii contractului de finanţare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), durata maximã de execuţie este de 2 ani pentru investiţiile în achiziţiile simple fãrã leasing financiar de utilaje, instalaţii, echipamente şi dotãri noi, de mijloace de transport specializate, precum şi de alte mijloace de transport stabilite prin fişa mãsurii.
(3) Durata maximã de execuţie prevãzutã la alin. (1) şi (2) poate fi prelungitã cu acordul prealabil al APDRP şi cu aplicarea penalitãţilor prevãzute în contractul de finanţare, cu excepţia investiţiilor care prevãd adaptarea la standardele comunitare, caz în care aceastã prelungire nu poate depãşi termenul de graţie legal impus pentru adaptarea la standarde.
ART. 11
Nu sunt eligibile urmãtoarele categorii de cheltuieli şi investiţii:
a) achiziţia de terenuri şi alte imobile;
b) investiţiile privind operaţiunile de simplã înlocuire;
c) achiziţia de echipamente/bunuri second-hand;
d) cheltuielile pentru locuinţe şi sedii sociale;
e) simpla achiziţie de acţiuni ale unei întreprinderi;
f) taxa pe valoarea adãugatã, cu excepţia taxei pe valoarea adãugatã nerecuperabilã, în cazul în care este în mod real şi definitiv suportatã de cãtre beneficiari, alţii decât persoanele neimpozabile, conform art. 71 alin. (3) din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.698/2005 ;
g) dobânda şi alte comisioane aferente creditelor;
h) cheltuielile aferente leasingului financiar;
i) amenzile, penalitãţile şi cheltuielile de judecatã;
j) costurile necesare pentru operarea obiectivelor de investiţii;
k) achiziţia de drepturi de producţie agricolã, de animale şi plante anuale, precum şi plantarea acestora din urmã, în cazul investiţiilor agricole.
ART. 12
(1) Contractul de finanţare pentru investiţiile cofinanţate din FEADR, în integralitatea sa, precum şi toate drepturile şi obligaţiile ce decurg din acesta nu pot face obiectul cesiunii, fãrã acordul expres şi prealabil al APDRP. În caz de imposibilitate, neimputabilã beneficiarului, de a executa prevederile contractuale, activitatea poate fi preluatã de succesorii sãi în drepturi, în condiţiile legii, cu aprobarea prealabilã a APDRP.
(2) Beneficiarul cofinanţãrii din FEADR poate constitui garanţii în favoarea unei instituţii de credit, sub forma gajãrii sau ipotecãrii asupra investiţiei care face obiectul contractului de finanţare, în condiţiile legii.
II.2. Reguli privind mãsurile de agromediu şi zone defavorizate
ART. 13
(1) În cadrul PNDR este sprijinitã utilizarea durabilã a terenurilor agricole prin intermediul mãsurilor 211 "Sprijin pentru zona montanã defavorizatã", 212 "Sprijin pentru zone defavorizate - altele decât zona montanã" şi 214 "Plãţi de agromediu".
(2) Plãţile efectuate din FEADR pentru mãsurile prevãzute la alin. (1) au un caracter compensatoriu.
ART. 14
APIA, potrivit funcţiilor delegate de Autoritatea de management pentru PNDR, denumitã în continuare AM-PNDR, şi APDRP vor implementa şi vor efectua plãţile pentru mãsurile prevãzute la art. 13 alin. (1).
ART. 15
În executarea angajamentului asumat, beneficiarul mãsurilor prevãzute la art. 13 alin. (1) este obligat sã respecte urmãtoarele condiţii generale:
a) anunţã APIA despre pierderea dreptului de utilizare a suprafeţei care face obiectul angajamentului;
b) informeazã noul utilizator despre faptul cã suprafaţa respectivã este sub angajament şi cã acesta poate solicita transferul angajamentului pe numele sãu, în calitate de nou utilizator;
c) pãstreazã şi pune la dispoziţia APIA pentru verificare toate documentele relevante pentru angajament;
d) permite inspectarea fermei de cãtre reprezentanţi ai organismelor abilitate, în situaţia în care a fost selectat pentru control.
ART. 16
(1) Angajamentele asumate pe o perioadã de 5 ani, potrivit fişelor mãsurilor 211 "Sprijin pentru zona montanã defavorizatã" şi 212 "Sprijin pentru zone defavorizate - altele decât zona montanã", nu sunt condiţionate de menţinerea aceleiaşi suprafeţe pe durata celor 5 ani.
(2) Suprafeţele pentru care se solicitã anual sprijin pot varia ca dimensiune sau locaţie, plãţile efectuându-se în funcţie de suprafaţa pentru care se aplicã anual, cu condiţia amplasãrii într-o zonã defavorizatã, desemnatã în cadrul PNDR.
ART. 17
Pentru beneficiarii mãsurii 214 "Plãţi de agromediu", în cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafeţei care face obiectul angajamentului sau a unei pãrţi a acesteia, fermierul va proceda diferit, dupã cum urmeazã:
a) nu returneazã plãţile primite, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauzã acceptã sã preia angajamentul existent;
b) returneazã plãţile efectuate pânã la acea datã pentru respectiva suprafaţã, în situaţia în care noul utilizator nu acceptã preluarea angajamentului existent.
II.3. Reguli privind mãsurile de asistenţã tehnicã şi formare profesionalã
ART. 18
(1) AM-PNDR este autoritatea direct responsabilã cu implementarea mãsurilor 111 "Formare profesionalã-training, informare şi difuzare de cunoştinţe", 143 "Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţã pentru agricultori" şi 511 "Asistenţã tehnicã".
(2) Implementarea proiectelor cofinanţate din FEADR, prevãzute la alin. (1), se realizeazã dupã cum urmeazã:
a) pentru mãsura 511 "Asistenţã tehnicã", prin:
(i) AM-PNDR, pentru nevoile de asistenţã tehnicã proprii, ale direcţiilor pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã (denumite în continuare DADR), ale organismului de certificare şi ale altor organisme implicate în derularea programului;
(ii) APDRP - Direcţia de asistenţã tehnicã, pentru nevoile de asistenţã tehnicã proprii, ale APIA, ale inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de vânãtoare şi ale altor organisme cãrora le vor fi delegate funcţii ale APDRP;
b) pentru mãsurile 111 "Formare profesionalã-training, informare şi difuzare de cunoştinţe", 143 "Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţã pentru agricultori" - la nivel central prin AM-PNDR, iar la nivel judeţean prin compartimentele de dezvoltare ruralã ale DADR judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Subcontractarea totalã a achiziţiei nu este permisã pentru operaţiunile derulate în cadrul mãsurilor 111 "Formare profesionalã-training, informare şi difuzare de cunoştinţe", 143 "Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţã pentru agricultori" şi 511 "Asistenţã tehnicã".
(4) Pentru implementarea mãsurilor 111 "Formare profesionalã-training, informare şi difuzare de cunoştinţe", 143 "Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţã pentru agricultori" şi 511 "Asistenţã tehnicã" se va elabora un manual de proceduri care va conţine instrucţiuni de coordonare, supervizare, avizare şi monitorizare a proiectelor.
II.4. Reguli pentru monitorizare şi evaluare
ART. 19
(1) Pentru examinarea progresului înregistrat de PNDR 2007-2013, comparativ cu obiectivele propuse, instituţiile implicate în implementare desfãşoarã activitãţi de monitorizare şi evaluare, pe baza datelor puse la dispoziţia acestora de cãtre beneficiarii de cofinanţare din FEADR.
(2) Beneficiarii cofinanţãrii din FEADR trebuie sã furnizeze toate datele solicitate de instituţiile implicate, atât în perioada de implementare a proiectelor, cât şi ulterior finalizãrii acestora.
(3) Monitorizarea sprijinului acordat beneficiarilor prin schemele de minimis se va face distinct, potrivit regulilor specifice prevãzute în scheme.
II.5. Reguli generale pentru control
ART. 20
Beneficiarii mãsurilor de sprijin cofinanţate din FEADR asigurã accesul la locul de implementare a investiţiilor, însoţesc echipele de control şi pun la dispoziţia acestora, în timp util, toate informaţiile şi documentele relevante, conform prevederilor procedurale specifice de control, corespunzãtoare fiecãrei instituţii responsabile.

CAP. III
Dispoziţii finale

ART. 21
(1) Pentru beneficiarii care primesc finanţare pentru proiectele aferente mãsurilor cuprinse în axa 3 din cadrul PNDR, potrivit regulii de minimis, pe baza declaraţiei pe propria rãspundere, valoarea totalã a ajutoarelor de minimis acordate aceluiaşi beneficiar nu va depãşi 200.000 euro pe durata a 3 ani fiscali, perioadã care va fi evaluatã pe o bazã continuã, astfel încât pentru fiecare nouã acordare a unui ajutor de minimis se va determina suma totalã a ajutorului de minimis acordat în anul fiscal în cauzã, precum şi pe perioada ultimilor 2 ani fiscali.
(2) Beneficiarul trebuie sã depunã din proprie iniţiativã toate eforturile pentru a lua cunoştinţã de toate informaţiile oferite, astfel încât sã cunoascã înainte de asumarea obligaţiilor toate drepturile şi obligaţiile nãscute din contractul de finanţare.
ART. 22
(1) Prevederile prezentei hotãrâri nu sunt aplicabile pentru urmãtoarele mãsuri din cadrul PNDR 2007-2013:
a) pentru mãsurile din axa 2 - 213 "Plãţi Natura 2000 pe teren agricol", 221 "Prima împãdurire a terenurilor agricole", 223 "Prima împãdurire a terenurilor nonagricole" şi 224 "Plãţi Natura 2000 pe teren forestier";
b) pentru mãsurile din axa 4 - 4.1 "Implementarea strategiilor de dezvoltare localã", 4.21 "Implementarea proiectelor de cooperare" şi 4.31 "Funcţionarea grupurilor de acţiune localã, dobândirea de competenţe şi animarea teritoriului".
(2) Stabilirea cadrului specific de finanţare şi implementare a mãsurilor prevãzute la alin. (1) se va aproba, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 23
AM-PNDR şi APDRP pot stabili reguli detaliate de implementare pentru fiecare mãsurã, care se aprobã prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul agriculturii
şi dezvoltãrii rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat

p. Ministrul pentru întreprinderi
mici şi mijlocii, comerţ,
turism şi profesii liberale,
Ştefan Imre,
secretar de stat

Departamentul
pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 5 martie 2008.
Nr. 224.
----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016