Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 218 din 7 martie 2002  privind aprobarea Metodologiei pentru utilizarea setului de instrumente de expertizare si evaluare a copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 218 din 7 martie 2002 privind aprobarea Metodologiei pentru utilizarea setului de instrumente de expertizare si evaluare a copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare a acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 26 martie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Metodologia pentru utilizarea setului de instrumente de expertizare şi evaluare a copiilor/elevilor în vederea orientarii şcolare a acestora, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Serviciul de evaluare complexa din cadrul serviciului public specializat în subordinea consiliului judeţean sau a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi comisia interna de evaluare continua din unitatea şcolarã de învãţãmânt special, integrat şi/sau inclusiv, aplica setul de instrumente de expertizare şi evaluare menţionat la art. 1.
ART. 3
(1) Comisia de protecţie a copilului verifica corectitudinea rapoartelor întocmite de cãtre serviciul de evaluare complexa.
(2) Membrii Comisiei de protecţie a copilului şi ai serviciului de evaluare complexa rãspund, dupã caz, civil, disciplinar, contraventional sau penal pentru nerespectarea prevederilor metodologiei prevãzute la art. 1.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Ecaterina Andronescu

Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Copilului şi Adopţie,
Gabriela Coman,


ANEXA 1

Metodologie pentru utilizarea setului de instrumente
de expertizare şi evaluare a copiilor/elevilor în vederea
orientarii şcolare a acestora

ART. 1
Expertiza/evaluarea în vederea stabilirii cerinţelor educative speciale ale unui copil/elev şi pentru orientarea şcolarã şi profesionalã se realizeazã pe baza urmãtoarelor principii:
a) examinarea globalã şi personalizata a copilului/elevului în contextul familial, social şi/sau şcolar;
b) expertizarea şi evaluarea multidisciplinara, incluzând examinarea medicalã, socialã, psihointelectuala şi psihoeducationala;
c) urmãrirea dinamicii potenţialului de dezvoltare şi invatare;
d) corelarea şi interpretarea rezultatelor evaluãrii copilului pe toate planurile, în vederea stabilirii unui diagnostic obiectiv pentru o orientare cat mai eficienta.
ART. 2
Principalele obiective ale utilizãrii unui set de instrumente de evaluare unitar, coerent, la nivel naţional sunt:
a) identificarea, înregistrarea şi evidenta copiilor/elevilor deficienti;
b) evaluarea individualã şi globalã a copilului;
c) stabilirea tipului şi gradului de deficienta din perspectiva psihointelectuala şi psihoeducationala;
d) recomandarea formei şi a tipului de şcolarizare în concordanta cu tipul şi cu gradul de deficienta;
e) evaluarea capacitãţilor de adaptare şi integrare socialã, şcolarã, precum şi evaluarea capacitãţii de invatare, de formare.
ART. 3
Activitatea de expertiza şi evaluare se va desfasura:
a) pe tipurile de deficienta determinate de Organizaţia Mondialã a Sãnãtãţii, astfel:
1. deficiente intelectuale;
2. alte deficiente ale psihismului;
3. deficiente ale limbajului, vorbirii şi comunicãrii;
4. deficiente auditive;
5. deficiente ale aparatului ocular;
6. deficiente ale altor organe senzoriale;
7. deficiente ale scheletului şi ale aparatului de sustinere;
8. deficiente estetice;
9. deficiente ale funcţiilor generale senzitive;
10. alte deficiente;
b) pe examinarea pluridisciplinara şi intercorelata a fenomenului de deficienta, aprobatã de Organizaţia Mondialã a Sãnãtãţii.
ART. 4
Expertizarea şi evaluarea din punct de vedere psihointelectual şi psihoeducational se realizeazã prin aplicarea setului de instrumente de evaluare şi expertizare prezentat în anexa.
ART. 5
Evaluarea capacitãţii de invatare, precum şi evaluarea periodicã a stãrii de progres/regres în dezvoltarea biopsihoeducationala a copilului/elevului se vor face prin probe de evaluare a nivelului de cunoştinţe.
ART. 6
Probele de evaluare a nivelului de cunoştinţe ale copilului/elevului vor fi prelucrate, adaptate şi utilizate, ţinându-se seama de:
1. tipul şi gradul de deficienta;
2. tipul şi forma de învãţãmânt în care acesta este şcolarizat.
ART. 7
Pentru utilizarea şi aplicarea setului de instrumente de evaluare/expertizare trebuie îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) proba sa se desfãşoare într-un cadru psihoeducational şi socioafectiv adecvat;
b) setul de instrumente sa fie aplicat numai de cãtre specialişti în domeniu: psihologi şcolari, psihopedagogi, psihodiagnosticieni, psihologi-consilieri, pedagogi, care au lucrat sau lucreazã în învãţãmânt, de regula în învãţãmântul special;
c) diagnosticul medical sa fie considerat ca punct de plecare în expertizarea/evaluarea copilului;
d) completarea grilei de interpretare sa fie obligatorie pentru fiecare instrument de evaluare utilizat.
ART. 8
Evaluarea/expertizarea nivelului de cunoştinţe, a gradului şi nivelului de invatare şi adaptare şcolarã şi socialã se desfãşoarã numai în procesul de educaţie, în mediul de studiu al elevului.
ART. 9
(1) Fiecare instrument de expertizare/evaluare a copilului/elevului trebuie sa aibã un ghid de utilizare.
(2) Aplicarea instrumentelor de expertizare/evaluare se realizeazã diferenţiat, în funcţie de varsta copilului, de problematica manifesta a acestuia, de tipul şi gradul de deficienta, de mediul din care provine, precum şi de alte criterii.
ART. 10
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi Comisia Nationala pentru Învãţãmânt Special, în colaborare cu catedrele de specialitate ale facultãţilor de psihologie şi ştiinţe ale educaţiei, elaboreazã un manual de descriere şi utilizare a instrumentelor de expertizare şi evaluare, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 11
Setul de intrumente de expertizare şi evaluare cuprinde:
1. Evaluarea nivelului intelectual:
A. teste de inteligenta generalã:
a) matricele progresive Colorate-Raven;
b) matricele progresive Standard-Raven;
c) Dearborn;
d) fraze absurde;
e) ce s-a schimbat 1;
f) ce s-a schimbat 2;
B. teste de inteligenta globalã:
a) W.P.P.S.I; scara Wechsler-Bellvue;
b) WISC; scara Wechsler-Bellvue;
c) WAIS; scara Wechsler-Bellvue;
d) Kaufman (inteligenta globalã şi stiluri cognitive);
e) Binet-Simon (de reetalonat);
f) N.E.M.I. (R.Zazzo şi colaboratorii) - noua scara metrica a inteligentei;
g) cluburile Kohs pentru adulti, de Goldstein;
h) cuburile Kohs pentru copii, de H. Santucci;
i) testul caramizilor;
j) testul Columbia;
C. probe de inteligenta specifica:
a) probe de evaluare a funcţiei perceptiv-motorii;
- Santucci (4-6 ani);
- Bender-Santucci (7-11 ani) - etalonat de T. Kulcsar;
b) probe de evaluare a capacitãţii de orientare şi structurare spatiala:
- Kohs-Goldstein (adaptat de Santucci şi etalonat de V. Preda);
c) probe de inteligenta pentru desen:
- Goodenough;
d) evaluarea capacitãţii de discriminare a identicului de simetric în structurile grafice:
- R.V.E.R.S.A.L.;
e) ce vede în imaginile Rorschach;
f) domino.
2. Evaluarea motricitatii şi psihomotricitatii:
a) proba Ozeretski-Guillmain;
b) Gesell, scara de dezvoltare;
c) scara Odette Brunet şi Irene Lezine;
d) proba de lateralitate Harris;
e) testul pentru gnozia digitala, Gertsmann;
f) proba pentru sinkinezia membrelor superioare;
g) test de sinkinezie a membrelor superioare, Stambak;
h) proba de motricitate digitala, A. Rey;
i) probe de asamblare (patrat, triunghi);
j) proba Piaget-Head (orientare în spaţiu);
k) testul Head (mana, ochi, ureche);
l) Denver;
m) Portage.
3. Examinarea psihologicã a personalitãţii:
a) chestionare de personalitate;
b) CAT, testul de aperceptie pentru copii;
c) TAT, testul tematic de aperceptie;
d) Lucher, testul culorilor;
e) Szondi, proba pulsiunilor;
f) Catell şi R.Zazzo, proba de perseverare;
g) testul casa-arbore-om;
h) testul arborelui;
i) testul Rorschach;
j) Freiburg;
k) STAI I;
l) STAI II;
m) testul cu 20 de propozitii neterminate (eu sunt) (TST).
4. Probe pentru evaluarea activitãţii psihice:
A. perceptia:
a) testul figurilor complexe, A. Rey;
b) testul de orientare spatiala, H. Head;
c) testul frenaj vointa, A. Rey;
B. afectivitatea:
a) testul de frustratie Rosenzweig;
b) completarea de povestiri;
c) asociere de cuvinte;
d) fabulele DUSS;
C. limbajul:
a) scara de dezvoltare a limbajului, C. Paunescu;
b) proba de evaluare a capacitãţii cititului, M. Lobrot (Bovet);
c) Bender-Santucci;
d) probe de flexibilitate asociativa;
e) A. Rey adaptatã;
D. imaginatia:
a) proba de desen liber;
b) proba Wartegg;
c) proba Collin (completarea lacunelor dintr-un desen);
d) desenul familiei, Corman;
E. memoria:
a) proba A. Rey pe baza de cuvinte;
b) proba A. Rey pe baza de figuri geometrice;
c) testul figurilor complexe, A. Rey;
d) proba Pieron;
e) WISC (proba de memorie);
F. atenţia:
a) proba Toulouse-Pieron;
b) proba de dublu baraj, R. Zazzo;
c) proba Bourdon-Amfimov;
d) proba Praga;
e) labirinte;
f) completarea lacunelor;
g) proba de discriminare perceptiva.
5. Probe pentru evaluarea deficientei de vedere:
a) scala Barraga pentru deficienta vizuala;
b) scala de evaluare Blounsky;
c) scala Reynell-Zinkin;
d) scala Maxfield-Bucholz;
e) proiectul Oregon;
f) chestionarul "Priveşte şi gandeste".
6. Probe de evaluare a nivelului intelectual pentru deficientii de auz:
a) Borelli-Oleron;
b) testul Sans-paroles;
c) testul Snijdern-Oomen;
d) scala Webster.
7. Scala de evaluare a intervenţiei timpurii:
a) Portage;
b) Frohlich.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016