Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 217 din 20 februarie 2012  privind stabilirea cerintelor pentru indicarea, prin etichetare si informatii standard despre produs, a consumului de energie si de alte resurse al produselor cu impact energetic si de modificare a Hotararii Guvernului nr. 1.039/2003 privind stabilirea cerintelor referitoare la etichetarea si eficienta energetica a aparatelor frigorifice de uz casnic pentru introducerea lor pe piata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 217 din 20 februarie 2012 privind stabilirea cerintelor pentru indicarea, prin etichetare si informatii standard despre produs, a consumului de energie si de alte resurse al produselor cu impact energetic si de modificare a Hotararii Guvernului nr. 1.039/2003 privind stabilirea cerintelor referitoare la etichetarea si eficienta energetica a aparatelor frigorifice de uz casnic pentru introducerea lor pe piata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 28 martie 2012

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2012 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor mãsuri pentru aplicarea unitarã a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor,

    Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

    ART. 1
    Prezenta hotãrâre stabileşte cerinţele privind informaţiile standard despre produs referitoare la consumul de energie şi, atunci când este relevant, de alte resurse esenţiale în timpul utilizãrii, precum şi informaţiile suplimentare privind produsele cu impact energetic, care trebuie indicate prin etichetare şi care sunt destinate utilizatorilor finali pentru a le da posibilitatea sã opteze pentru produse mai eficiente.
    ART. 2
    (1) Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã produselor cu impact energetic direct sau indirect semnificativ asupra consumului de energie şi, atunci când este relevant, asupra altor resurse esenţiale în timpul utilizãrii.
    (2) Prezenta hotãrâre nu se aplicã:
    a) produselor second-hand;
    b) mijloacelor de transport de persoane sau de mãrfuri;
    c) plãcuţei indicatoare a caracteristicilor tehnice sau echivalentului sãu ataşat pe produse din raţiuni de siguranţã.
    ART. 3
    Pentru aplicarea prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã:
    a) produs cu impact energetic sau produs - orice bun care are un impact asupra consumului de energie în timpul utilizãrii, care este introdus pe piaţã şi/sau pus în funcţiune pe teritoriul României ori al celorlalte state membre ale Uniunii Europene, inclusiv piesele destinate spre a fi integrate în produsele cu impact energetic care fac obiectul prezentei hotãrâri, care sunt introduse pe piaţã şi/sau puse în funcţiune ca piese individuale pentru consumatorii finali şi a cãror performanţã de mediu poate fi evaluatã în mod independent;
    b) fişã - tabel standard cu informaţii referitoare la un produs;
    c) alte resurse esenţiale - apã, substanţe chimice sau orice altã substanţã consumatã de produs pe durata utilizãrii sale normale;
    d) informaţii suplimentare - alte informaţii referitoare la performanţa şi caracteristicile unui produs, care se referã la utilizarea energiei sau a altor resurse esenţiale de cãtre produsul respectiv ori care ajutã la evaluarea acestei utilizãri pe baza unor date mãsurabile;
    e) impact direct - impactul produselor care sunt efectiv consumatoare de energie în timpul utilizãrii;
    f) impact indirect - impactul produselor care nu sunt consumatoare de energie, dar care contribuie la conservarea energiei în timpul utilizãrii;
    g) distribuitor - vânzãtorul cu amãnuntul sau o altã persoanã care vinde, închiriazã, oferã spre cumpãrare în rate ori expune produse utilizatorilor finali;
    h) furnizor - producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat, persoanã juridicã cu sediul pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, ori importatorul care introduce sau pune în funcţiune produsul pe piaţa Uniunii Europene. În absenţa acestora, este consideratã furnizor orice persoanã fizicã sau juridicã ce introduce pe piaţã ori pune în funcţiune produse reglementate de prezenta hotãrâre;
    i) introducere pe piaţã - punerea la dispoziţie a produsului pentru prima datã pe piaţa României sau a celorlalte state membre ale Uniunii Europene în vederea distribuţiei ori utilizãrii sale pe aceste pieţe, contra cost sau gratuit şi indiferent de modul de vânzare;
    j) punere în funcţiune - prima utilizare a produsului în scopul prevãzut în România sau în celelalte state membre ale Uniunii Europene;
    k) utilizare neautorizatã a etichetei - utilizarea etichetei de cãtre un utilizator, altul decât autoritãţile române sau instituţiile Uniunii Europene, într-un mod care nu este prevãzut de prezenta hotãrâre.
    ART. 4
    (1) Produsele oferite utilizatorilor finali spre vânzare, închiriere, cumpãrare în rate sau expuse direct ori indirect prin intermediul vânzãrii la distanţã, inclusiv prin internet, trebuie sã fie însoţite de o fişã şi o etichetã care conţin informaţii referitoare la consumul de energie electricã, de alte forme de energie şi, atunci când este relevant, de alte resurse esenţiale în timpul utilizãrii, precum şi informaţii suplimentare, în conformitate cu mãsurile de punere în aplicare.
    (2) Pentru produsele integrate sau instalate, informaţiile prevãzute la alin. (1) se furnizeazã doar în cazul în care aceastã cerinţã este prevãzutã de mãsura de punere în aplicare relevantã.
    (3) Publicitatea pentru un anumit model de produs cu impact energetic vizat de o mãsurã de punere în aplicare trebuie sã includã o referire la clasa de eficienţã energeticã a produsului, atunci când sunt fãcute publice informaţii legate de impactul energetic sau de preţ.
    (4) Toate materialele tehnice promoţionale, respectiv manualele tehnice şi broşurile producãtorului, imprimate sau online, oferite utilizatorilor finali, cu privire la produsele cu impact energetic, care descriu parametrii tehnici specifici produsului, trebuie sã includã o referire la clasa de eficienţã energeticã a produsului sau informaţii privind consumul de energie.
    ART. 5
    (1) Furnizorii care introduc pe piaţã sau pun în funcţiune produsele care fac obiectul unei mãsuri de punere în aplicare sunt obligaţi sã furnizeze o etichetã şi o fişã, în conformitate cu prezenta hotãrâre şi cu respectiva mãsurã de punere în aplicare.
    (2) Furnizorii sunt obligaţi sã prezinte o documentaţie tehnicã care sã permitã evaluarea exactitãţii informaţiilor redate pe etichetã şi în fişã. Documentaţia tehnicã respectivã trebuie sã includã:
    a) descrierea generalã a produsului;
    b) rezultatele calculelor de proiectare efectuate, dacã sunt relevante;
    c) rapoartele testãrilor, dacã sunt disponibile, inclusiv cele efectuate de organismele notificate competente;
    d) dacã valorile sunt utilizate pentru modele similare, trimiterile care permit identificarea acestor modele.
    În acest scop, furnizorii pot folosi documentaţia deja stabilitã în conformitate cu prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 1.039/2003 privind stabilirea cerinţelor referitoare la etichetarea şi eficienţa energeticã a aparatelor frigorifice de uz casnic pentru introducerea lor pe piaţã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Deciziei nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 iulie 2008 privind un cadru comun pentru comercializarea produselor şi de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului.
    (3) Furnizorii pãstreazã documentaţia tehnicã pentru punerea ei la dispoziţie, în vederea controalelor, timp de 5 ani de la fabricarea ultimului produs vizat de control.
    (4) Dacã organismul de supraveghere a pieţei constatã cã un produs nu respectã toate cerinţele prevãzute de prezenta hotãrâre şi de mãsurile de punere în aplicare referitoare la etichetã şi la fişã, furnizorul este obligat sã asigure conformitatea produsului cu cerinţele respective în termenul impus.
    (5) În termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea unei solicitãri din partea organismelor de supraveghere a pieţei sau a Comisiei Europene, furnizorii pun documentaţia tehnicã, în format electronic, la dispoziţia acestora.
    (6) Furnizorii pun în mod gratuit la dispoziţia distribuitorilor etichetele aferente etichetãrii şi informaţiilor despre produs. Furnizorii livreazã prompt etichetele, la solicitarea distribuitorilor, fãrã a aduce atingere opţiunii acestora privind sistemul de livrare a etichetelor.
    (7) Furnizorii au obligaţia sã ofere, pe lângã etichete, o fişã a produsului. Aceasta este inclusã de furnizor în toate broşurile produselor. Dacã nu oferã broşuri despre produs, furnizorul furnizeazã fişele împreunã cu un alt document care însoţeşte produsul.
    (8) Furnizorii sunt rãspunzãtori pentru exactitatea datelor incluse în etichetele şi în fişele pe care le furnizeazã.
    (9) Se considerã cã furnizorii şi-au dat consimţãmântul pentru publicarea informaţiilor de pe etichetã sau din fişã.
    ART. 6
    (1) Distribuitorii au obligaţia sã afişeze etichetele în mod adecvat, vizibil şi lizibil şi sã includã fişa în broşura despre produs sau în alte documente care însoţesc produsul în momentul vânzãrii acestuia utilizatorilor finali.
    (2) De fiecare datã când expun un produs la care se referã o mãsurã de punere în aplicare, distribuitorii au obligaţia sã ataşeze o etichetã adecvatã, în poziţia vizibilã specificatã în respectiva mãsurã de punere în aplicare şi redactatã în limba românã.
    ART. 7
    Dacã produsele sunt oferite spre vânzare, închiriere sau cumpãrare în rate prin comandã poştalã, prin catalog, prin internet, prin telemarketing ori prin orice alt mijloc care presupune faptul cã eventualul utilizator final nu are posibilitatea de a vedea produsul expus, mãsurile de punere în aplicare trebuie sã prevadã faptul cã acestor utilizatori finali potenţiali li se comunicã informaţiile specificate pe eticheta produsului şi în fişã înainte de cumpãrarea produsului. Dupã caz, mãsurile de punere în aplicare specificã modul în care eticheta, fişa sau informaţiile specificate pe etichetã sau pe fişã sunt expuse ori furnizate potenţialului utilizator final.
    ART. 8
    (1) Introducerea pe piaţã sau punerea în funcţiune pe teritoriul României a produselor care intrã sub incidenţa prezentei hotãrâri şi sunt conforme cu aceasta şi cu mãsura de punere în aplicare relevantã nu poate fi interzisã, limitatã sau împiedicatã.
    (2) Se considerã cã etichetele şi fişele sunt conforme cu dispoziţiile prezentei hotãrâri şi cu cele ale mãsurilor de punere în aplicare. Dacã existã suspiciuni cu privire la exactitatea informaţiilor furnizate pe etichete sau în fişe, organismele de supraveghere a pieţei solicitã furnizorilor sã ofere dovezi în înţelesul art. 5 cu privire la exactitatea acestora.
    ART. 9
    (1) Controlul respectãrii prevederilor prezentei hotãrâri se face de cãtre organismele de supraveghere a pieţei desemnate în acest scop la propunerea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, în funcţie de categoria de produs reglementatã de mãsurile de punere în aplicare.
    (2) În cazul în care furnizorii nu iau mãsurile corective prevãzute la art. 5 alin. (4), autoritãţile prevãzute la alin. (1) iau decizia de restricţionare ori de interzicere a introducerii pe piaţã şi/sau a punerii în funcţiune a produsului în cauzã ori de garantare a retragerii de pe piaţã a acestuia. În cazul retragerii de pe piaţã a produsului sau al interzicerii introducerii pe piaţã a acestuia, organismele de supraveghere a pieţei informeazã imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre.
    ART. 10
    (1) În cazul în care un produs este vizat de o mãsurã de punere în aplicare, autoritãţile contractante prevãzute la art. 8 lit. a)-c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 337/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor achiziţiona cu precãdere produse care îndeplinesc criteriile de performanţã cele mai ridicate şi care aparţin clasei celei mai ridicate de eficienţã energeticã. Autoritãţile contractante pot solicita îndeplinirea acestor criterii în funcţie de eficienţa în materie de costuri, de fezabilitatea economicã şi de adecvarea tehnicã, precum şi de existenţa unei concurenţe suficiente.
    (2) În situaţia în care achiziţia produselor care îndeplinesc criteriile de performanţã cele mai ridicate şi aparţin clasei de eficienţã energeticã celei mai ridicate nu este fezabilã din punct de vedere economic sau al concurenţei, autoritatea contractantã are dreptul de a achiziţiona produsele care îi îndeplinesc cel mai bine necesitãţile.
    (3) Prevederile alin. (1) se aplicã contractelor a cãror valoare se estimeazã în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 337/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (4) Dacã se prevãd mãsuri de stimulare pentru un produs vizat de o mãsurã de punere în aplicare, acestea vizeazã nivelurile de performanţã cele mai ridicate, inclusiv clasa cea mai ridicatã de eficienţã energeticã stabilitã în respectiva mãsurã de punere în aplicare. Mãsurile de impozitare şi alte mãsuri cu caracter fiscal nu constituie mãsuri de stimulare în sensul prezentei hotãrâri.
    (5) Dacã se prevãd mãsuri de stimulare pentru produse, atât pentru utilizatorii finali care utilizeazã produse cu grad ridicat de eficienţã, cât şi pentru industriile care promoveazã şi produc astfel de produse, acestea exprimã nivelurile de performanţã sub formã de clase de performanţã, astfel cum sunt definite în mãsura de punere în aplicare relevantã, cu excepţia cazului în care acestea impun niveluri de performanţã mai ridicate decât pragul corespunzãtor clasei de eficienţã energeticã celei mai ridicate din mãsura de punere în aplicare.
    (6) Introducerea sistemului de etichete şi fişe referitoare la consumul sau la conservarea de energie este însoţitã de campanii de informare educaţionale şi promoţionale destinate promovãrii eficienţei energetice şi utilizãrii mai responsabile a energiei de cãtre utilizatorii finali.
    ART. 11
    Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri şi organismele de supraveghere a pieţei participã la schimbul de informaţii dintre statele membre şi Comisia Europeanã prin furnizarea reciprocã de informaţii.
    ART. 12
    Pânã la data de 19 mai 2014 şi, ulterior, la fiecare 4 ani, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri transmite Comisiei Europene un raport cu privire la aplicarea prezentei hotãrâri.
    ART. 13
    (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
    a) nerespectarea prevederilor art. 4 şi art. 5 alin. (6) şi (7), cu amendã de la 3.000 lei la 10.000 lei;
    b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1)-(5) şi (8), cu amendã de la 10.000 lei la 25.000 lei;
    c) nerespectarea prevederilor art. 6, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei;
    d) afişarea altor etichete, marcaje, simboluri sau inscripţii care nu respectã cerinţele prezentei hotãrâri şi ale mãsurilor de punere în aplicare, dacã existã probabilitatea inducerii în eroare a utilizatorilor finali ori a creãrii de confuzii în rândul acestora în ceea ce priveşte consumul de energie sau, atunci când este relevant, de alte resurse esenţiale în timpul utilizãrii, cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei.
    (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul anume împuternicit de cãtre Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
    (3) Dispoziţiile referitoare la contravenţii prevãzute la alin. (1) se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 14
    La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, Hotãrârea Guvernului nr. 1.039/2003 privind stabilirea cerinţelor referitoare la etichetarea şi eficienţa energeticã a aparatelor frigorifice de uz casnic pentru introducerea lor pe piaţã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 5 iulie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:

    1. Articolul. 2 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 2. - Prezenta hotãrâre nu se aplicã aparatelor frigorifice de uz casnic second-hand, plãcuţei indicatoare a caracteristicilor tehnice sau echivalentului sãu ataşat pe aparatele frigorifice de uz casnic din raţiuni de siguranţã şi aparatelor frigorifice de uz casnic care sunt alimentate şi de la alte surse de energie, de exemplu acumulatoare."

    2. Articolul. 3 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 3. - În înţelesul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
    a) furnizor - producãtorul ori reprezentantul sãu autorizat, persoanã juridicã cu sediul pe teritoriul României sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, ori importatorul care introduce sau pune în funcţiune aparatul frigorific de uz casnic pe piaţa Uniunii Europene. În absenţa acestora, este consideratã furnizor orice persoanã fizicã sau juridicã ce introduce pe piaţã ori pune în funcţiune respectivul aparat;
    b) distribuitor - vânzãtorul cu amãnuntul sau o altã persoanã care vinde, închiriazã, oferã spre cumpãrare în rate ori expune aparate frigorifice de uz casnic utilizatorilor finali;
    c) fişã - tabel standard cu informaţii referitoare la un aparat frigorific de uz casnic."

                             *

    Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2010/30/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 2010 privind indicarea, prin etichetare şi informaţii standard despre produs, a consumului de energie şi de alte resurse al produselor cu impact energetic, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 153 din 18 iunie 2010.


               PRIM-MINISTRU
         MIHAI-RÃZVAN UNGUREANU

                   Contrasemneazã:


                  ────────────────
            Ministrul economiei, comerţului
              şi mediului de afaceri,
                Lucian Nicolae Bode

        Preşedintele Autoritãţii Naţionale
         pentru Protecţia Consumatorilor,
              Constantin Cerbulescu

        Preşedintele Autoritãţii Naţionale
      pentru Reglementarea şi Monitorizarea
            Achiziţiilor Publice,
              Cristina Trãilã

       Preşedintele Autoritãţii Naţionale
     de Reglementare în Domeniul Energiei,
              Iulius Dan Plaveti

       Ministrul afacerilor europene,
               Leonard Orban

    Bucureşti, 20 martie 2012.
    Nr. 217.
                   ________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016