Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 216 din 25 martie 1999  pentru aprobarea Normelor metodologice-cadru de aplicare a   Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 216 din 25 martie 1999 pentru aprobarea Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 140 din 6 aprilie 1999
În temeiul prevederilor <>art. 41 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor,

Guvernul României hotãrãşte:

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice-cadru de aplicare a <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Departamentul pentru
Reforma Administraţiei
Publice Centrale
Petrica Diaconu,
secretar de stat

Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu

Ministrul agriculturii
şi alimentaţiei,
Ioan Avram Muresan

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

Ministrul apelor,
pãdurilor şi protecţiei
mediului,
Romica Tomescu

Ministrul lucrãrilor
publice şi amenajãrii
teritoriului,
Nicolae Noica

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

Secretar de stat,
şeful Departamentului
pentru Administraţie
Publica Localã,
Vlad Rosca

ANEXA 1

NORME METODOLOGICE-CADRU
de aplicare a <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor

TITLUL I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme stabilesc conţinutul-cadru al caietului de sarcini al concesiunii, instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare, precum şi cadrul general privind regimul juridic al contractelor de concesiune, în aplicarea prevederilor <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, denumita în continuare lege.
ART. 2
Contractul de concesiune are ca obiect bunurile, proprietate publica ori privatã a statului, a judeţului, a oraşului sau a comunei, activitãţile şi serviciile publice de interes naţional sau local.
ART. 3
(1) În scopul ţinerii evidentei documentelor şi informaţiilor cu privire la desfãşurarea procedurilor de concesionare şi la derularea contractelor de concesiune, concedentul va întocmi şi va pãstra doua registre:
a) registrul "Candidaturi şi oferte", care va cuprinde date şi informaţii referitoare la derularea procedurilor prealabile încheierii contractului de concesiune; se vor preciza cel puţin datele şi informaţiile referitoare la studiul de oportunitate, la depunerea candidaturilor şi la oferte;
b) registrul "Contracte", care va cuprinde date şi informaţii referitoare la derularea contractului de concesiune; se vor preciza cel puţin datele şi informaţiile referitoare la obiectul contractului, durata concesiunii, termenele de realizare a investiţiilor, termenele de plata a redeventei, obligaţiile de mediu.
(2) Registrele se întocmesc şi se pãstreazã la sediul concedentului.
ART. 4
(1) Toate documentele licitaţiei publice şi negocierii directe, întocmite pe parcursul desfãşurãrii procedurilor de licitaţie publica, respectiv de negociere directa, se vor pãstra de cãtre concedent într-un dosar al concesiunii, care se va întocmi pentru fiecare concesiune în parte.
(2) Concedentul are obligaţia de a pãstra confidenţialitatea documentelor din dosarul concesiunii.

TITLUL II
Proceduri prealabile concesionarii

CAP. 1
Iniţierea concesiunii

ART. 5
(1) Concedentul poate iniţia procedura de concesionare prin întocmirea studiului de oportunitate, a caietului de sarcini şi prin publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei.
(2) Orice investitor interesat poate iniţia procedura de concesionare prin înaintarea unei propuneri de concesionare adresate concedentului, înregistratã de cãtre concedent în registrul "Candidaturi şi oferte". Propunerea de concesionare se va face în scris şi va cuprinde datele de identificare a investitorului, manifestarea ferma şi serioasã a intentiei de concesionare, obiectul concesiunii, planul de afaceri.

CAP. 2
Studiul de oportunitate

ART. 6
(1) Studiul de oportunitate se va întocmi potrivit prevederilor art. 7 şi 9 din lege.
(2) Studiul de oportunitate va fi aprobat prin ordin, hotãrâre sau decizie a concedentului, dupã caz.
(3) În cazul atribuirii directe, în conformitate cu art. 40 alin. (1) din lege, concedentul nu va întocmi studiul de oportunitate.

CAP. 3
Caietul de sarcini

ART. 7
(1) Caietul de sarcini va cuprinde condiţiile minime pentru licitaţie.
(2) În cazul atribuirii directe, în conformitate cu art. 40 alin. (1) din lege, concedentul nu va întocmi caietul de sarcini.
ART. 8
(1) Caietul de sarcini va fi pus în vânzare de cãtre concedent la sediul sau şi/sau în alte locuri stabilite de cãtre acesta şi prevãzute în anunţul publicitar.
(2) Preţul caietului de sarcini se stabileşte de cãtre concedent.
ART. 9
(1) În funcţie de bunurile, activitãţile sau serviciile ce fac obiectul concesiunii, caietul de sarcini va cuprinde, în mod obligatoriu:
a) condiţiile de exploatare a concesiunii şi obiectivele de ordin economic, financiar şi de mediu urmãrite de cãtre concedent privind exploatarea eficace a bunurilor, activitãţilor sau serviciilor ce fac obiectul concesiunii;
b) investiţiile pe care concesionarul este obligat sa le realizeze şi termenele de realizare a acestora;
c) clauzele financiare şi de asigurãri;
d) regimul bunurilor utilizate de concesionar în derularea concesiunii;
e) obligaţiile privind protecţia mediului, stabilite conform legislaţiei în vigoare.
(2) Caietul de sarcini poate cuprinde:
a) obiectul concesiunii: datele necesare pentru identificarea exactã a obiectului concesiunii, care se vor obţine din fundamentarea tehnico-economicã prevãzutã în studiul de oportunitate, identificarea bunurilor rezultate în urma inventarierii şi evaluãrii;
b) destinaţia bunurilor, activitãţilor sau serviciilor ce fac obiectul concesiunii;
c) obligativitatea asigurãrii activitãţilor şi serviciilor publice în regim de continuitate şi permanenta;
d) interdicţia subconcesionarii bunului, activitãţii ori serviciului public concesionat;
e) condiţiile în care concesionarul poate închiria bunul concesionat pe durata concesiunii;
f) durata concesiunii, care nu poate depãşi 49 de ani;
g) redeventa minima şi modul de calcul al acesteia;
h) valoarea investiţiilor fãcute pana la data concesionarii;
i) condiţiile impuse de natura bunurilor, activitãţilor sau serviciilor publice ce fac obiectul concesiunii, cum sunt: protejarea secretului de stat, materiale cu regim special, condiţii de siguranta în exploatare, condiţii privind folosirea şi conservarea patrimoniului sau cele privind protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural naţional, dupã caz, protecţia mediului, protecţia muncii, condiţii impuse de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte;
j) modul de organizare a concesionarului: opţiunea autoritãţii concedente pentru forma de organizare a concesionarului;
k) cuantumul garanţiilor ce urmeazã a fi depuse de cãtre concesionar în conformitate cu art. 34 din lege;
l) clauze referitoare la încetarea contractului de concesiune;
m) în cazul activitãţilor sau serviciilor publice în derulare, clauze referitoare la personalul angajat şi la protecţia socialã;
n) orice alte condiţii specifice care vor fi stabilite de cãtre concedent.

CAP. 4
Anunţul publicitar

ART. 10
(1) Dupã aprobarea caietului de sarcini concedentul va proceda la publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei, în condiţiile art. 13 sau ale art. 22 alin. (1) din lege, dupã caz.
(2) Anunţul privind organizarea licitaţiei se va afişa şi la sediul concedentului, precum şi/sau la locul unde se afla bunul ori unde se desfãşoarã activitatea sau serviciul public propus spre concesionare.

TITLUL III
Instrucţiuni privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare

ART. 11
Instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare vor fi elaborate de cãtre concedent şi vor fi puse la dispoziţie o data cu vânzarea caietului de sarcini la sediul concedentului şi/sau la locul prevãzut în anunţul publicitar.
ART. 12
Instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare vor cuprinde procedura licitaţiei publice şi procedura negocierii directe.

CAP. 1
Comisia de evaluare

ART. 13
(1) Comisia de evaluare va fi alcãtuitã potrivit art. 16 din lege, iar membrii acesteia vor fi numiţi prin ordin, hotãrâre sau decizie a concedentului, dupã caz.
(2) Comisia de evaluare va fi alcãtuitã dintr-un numãr impar de membri, care nu poate fi mai mic de 5.
(3) Din comisia de evaluare vor face parte:
a) reprezentanţi ai concedentului, dintre care cel puţin unul cu pregãtire juridicã de specialitate;
b) reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor sau ai direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz;
c) un reprezentant al autoritãţii de mediu competente, în cazul în care bunul, activitatea sau serviciul public ce face obiectul concesiunii declanseaza proceduri de mediu.
ART. 14
(1) Preşedintele comisiei de evaluare este numit de concedent dintre reprezentanţii acestuia în comisia de evaluare.
(2) Secretarul comisiei de evaluare este numit de cãtre preşedinte dintre membrii comisiei de evaluare.
(3) La şedinţele comisiei de evaluare preşedintele poate invita pentru consultare personalitãţi recunoscute pentru experienta şi competenta lor în domeniul din care face parte obiectul concesiunii, în condiţiile art. 16 alin. (4) din lege.
ART. 15
(1) Reprezentanţii autoritãţilor publice centrale sau locale ori invitaţii care sunt soţ/sotie, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu persoanele fizice participante la licitaţia publica, cu asociaţii, cu actionarii care deţin poziţie de control în societãţile comerciale participante la licitaţia publica, precum şi cu administratorii sau cenzorii acestora nu pot fi membri ai comisiei de evaluare.
(2) Membrii comisiei de evaluare şi invitaţii sunt obligaţi sa dea o declaraţie de compatibilitate, impartialitate şi confidenţialitate pe propria rãspundere, dupã termenul limita de depunere a ofertelor/candidaturilor, care se va pãstra la dosarul concesiunii.
(3) În caz de incompatibilitate, preşedintele comisiei de evaluare îl va sesiza de îndatã pe concedent despre existenta stãrii de incompatibilitate şi va propune înlocuirea persoanei incompatibile.
ART. 16
Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) analizarea şi evaluarea candidaturilor;
b) selectarea ofertelor pe baza datelor, informaţiilor şi documentelor cuprinse în plicul exterior;
c) întocmirea listei cuprinzând candidaţii admişi la prezentarea unei oferte şi comunicarea acesteia;
d) analizarea şi evaluarea ofertelor;
e) întocmirea raportului de evaluare potrivit art. 19 alin. (1) din lege;
f) întocmirea proceselor-verbale prevãzute de lege;
g) desemnarea castigatorului licitaţiei publice.
ART. 17
(1) Comisia de evaluare este legal întrunitã numai în prezenta tuturor membrilor.
(2) Comisia de evaluare adopta decizii în mod autonom şi numai pe baza criteriilor de selecţie prevãzute în instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare.
(3) Deciziile comisiei de evaluare se adopta cu votul majoritãţii membrilor.
ART. 18
Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de a pãstra confidenţialitatea datelor, informaţiilor şi documentelor cuprinse în candidaturile sau ofertele analizate.

CAP. 2
Preselecţia candidaţilor în cazul licitaţiei publice deschise cu preselecţie

ART. 19
(1) În cazul procedurii licitaţiei publice deschise cu preselecţie, concedentul va publica anunţul de primire de candidaturi în condiţiile art. 22 din lege.
(2) Candidaturile se depun la sediul concedentului sau la locul prevãzut în anunţul publicitar, în plicuri închise şi sigilate, şi se înainteazã comisiei de evaluare dupã expirarea termenului de depunere a candidaturilor.
(3) Dupã analizarea candidaturilor comisia de evaluare întocmeşte un proces-verbal de desfãşurare a evaluãrii şi lista cuprinzând candidaţii admişi pentru prezentarea ofertei.
(4) Concedentul va comunica rezultatul preselecţiei prin afişarea listei la sediul sau şi/sau la locul unde s-a desfãşurat preselecţia, precum şi, în scris, fiecãrui candidat în parte.
(5) Procesul-verbal va cuprinde analiza îndeplinirii de cãtre fiecare candidat a criteriilor de selecţie publicate în anunţ.
(6) Dupã preselecţie licitaţia publica se va desfasura conform procedurii stabilite de lege.

CAP. 3
Depunerea ofertelor

ART. 20
(1) Ofertele vor fi redactate în limba romana.
(2) Ofertele se depun la sediul concedentului sau la locul precizat în anunţul publicitar, în doua plicuri închise şi sigilate, unul exterior şi unul interior, care vor conţine documentele prevãzute la art. 15 din lege, în termenul menţionat la art. 14 din lege.
(3) Plicul exterior trebuie sa conţinã acte prin care se dovedeşte cumpãrarea caietului de sarcini.
(4) Fiecare participant poate depune doar o singura oferta.
(5) Ofertele vor fi înregistrate, în ordinea primirii, în registrul "Candidaturi şi oferte", precizându-se data şi ora.
(6) Ofertele primite şi înregistrate dupã termenul limita de primire prevãzut în anunţul publicitar vor fi excluse de la licitaţie şi vor fi înapoiate ofertanţilor fãrã a fi deschise.
ART. 21
Oferta va fi depusa într-un numãr de exemplare stabilit de cãtre concedent şi prevãzut în anunţul publicitar. Fiecare exemplar trebuie sa fie semnat de cãtre ofertant.
ART. 22
Oferta trebuie sa cuprindã detaliat toate condiţiile prevãzute în caietul de sarcini şi alte obligaţii pe care ofertantul şi le asuma în cazul în care va câştiga licitaţia, precum şi date tehnice şi financiare referitoare la:
a) investiţiile pe care se obliga sa le realizeze;
b) perioada preconizata de amortizare a investiţiilor;
c) standardele de calitate a bunurilor aduse ca investiţii;
d) standardele de calitate a activitãţilor sau serviciilor publice ce urmeazã a fi prestate;
e) preţurile şi/sau tarifele pe care îşi propune sa le practice;
f) redeventa.
ART. 23
(1) Garanţia de participare va fi stabilitã de cãtre concedent prin instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare.
(2) Ofertantul va pierde garanţia de participare, dacã îşi retrage oferta înainte de desemnarea castigatorului.
(3) Garanţia de participare a ofertantului declarat câştigãtor va fi reţinutã de cãtre concedent pana în momentul încheierii contractului de concesiune.
(4) Concedentul este obligat sa restituie celorlalţi ofertanţi garanţia de participare în termen de 7 zile de la desemnarea ofertantului câştigãtor.

CAP. 4
Desfãşurarea licitaţiei publice

Secţiunea I
Procedura licitaţiei publice deschise

ART. 24
(1) Pentru desfãşurarea procedurii licitaţiei publice deschise este obligatorie participarea a cel puţin 2 ofertanţi.
(2) Plicurile, închise şi sigilate, vor fi predate comisiei de evaluare la data fixatã pentru deschiderea lor, prevãzutã în anunţul publicitar.
(3) Dupã deschiderea plicurilor exterioare în şedinţa publica comisia de evaluare elimina ofertele care nu conţin totalitatea documentelor şi a datelor prevãzute la art. 15 din lege, precum şi a celor prevãzute în instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare.
(4) Pentru continuarea desfãşurãrii procedurii de licitaţie este necesar ca dupã deschiderea plicurilor exterioare cel puţin doua oferte sa întruneascã condiţiile prevãzute la art. 15 alin. (2) din lege.
(5) În cazul în care pana la expirarea termenului limita de depunere a ofertelor nu se depun cel puţin doua oferte, concedentul va proceda la republicarea anunţului publicitar în condiţiile art. 13 din lege, iar procedura licitaţiei publice va fi reluatã de la etapa depunerii ofertelor.
ART. 25
Dupã analizarea conţinutului plicului exterior secretarul comisiei de evaluare va întocmi procesul-verbal în care se va mentiona rezultatul analizei.
ART. 26
Deschiderea plicurilor interioare se face numai dupã semnarea procesului-verbal de cãtre toţi membrii comisiei de evaluare şi de cãtre ofertanţi.
ART. 27
Dupã analizarea ofertelor comisia de evaluare poate cere ofertanţilor, în scris, precizãri cu privire la conţinutul ofertei.

Secţiunea a II-a
Criteriile de selecţie a ofertelor

ART. 28
(1) Ponderea importantei criteriilor de selecţie a ofertelor va fi stabilitã de cãtre concedent, în funcţie de bunul, activitatea sau serviciul public ce face obiectul contractului de concesiune.
(2) Criteriile de selecţie a ofertelor se stabilesc de cãtre concedent şi sunt prevãzute ca model orientativ în anexa nr. 1.
ART. 29
(1) Pentru determinarea celei mai avantajoase oferte comisia de evaluare va avea în vedere criteriile de selecţie prevãzute la art. 18 alin. (2) din lege.
(2) Concedentul poate stabili prin instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare, în completarea criteriilor prevãzute la alin. (1), şi alte criterii de selecţie a ofertelor pe care le considera necesare, în funcţie de bunul, activitatea sau serviciul public ce urmeazã a fi concesionat.
ART. 30
(1) Comisia de evaluare alege oferta pe care o considera cea mai buna din punct de vedere al satisfacerii criteriilor de selecţie enunţate în instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare.
(2) În cazul în care exista punctaje egale între ofertanţii clasati pe primul loc, departajarea acestora se va face în funcţie de punctajul obţinut pentru criteriul cu ponderea cea mai mare.
ART. 31
(1) Pe baza evaluãrii ofertelor comisia de evaluare întocmeşte raportul în condiţiile art. 19 alin. (1) din lege şi procesul-verbal de evaluare a ofertelor.
(2) Procesul-verbal de evaluare a ofertelor este întocmit de cãtre secretarul comisiei de evaluare şi se semneazã de cãtre toţi membrii acesteia.
ART. 32
(1) Comisia de evaluare transmite concedentului raportul, precum şi ofertele prezentate.
(2) Raportul va fi depus la dosarul concesiunii.
(3) În termen de 5 zile calendaristice de la primirea raportului comisiei de evaluare concedentul procedeazã la informarea ofertantului câştigãtor despre alegerea sa, precum şi la anunţarea celorlalţi ofertanţi despre respingerea ofertelor lor.

Secţiunea a III-a
Procedura de contestare a licitaţiei publice deschise

ART. 33
În termen de 10 zile calendaristice de la primirea comunicãrii de respingere a ofertelor, la solicitarea, în scris, a ofertanţilor respinsi, concedentul va transmite o copie de pe procesul-verbal de evaluare a ofertelor.
ART. 34
(1) În termen de 5 zile calendaristice de la primirea copiei de pe procesul-verbal de evaluare a ofertelor ofertanţii pot face contestaţii cu privire la modul în care au fost respectate dispoziţiile legale care reglementeazã procedura concesionarii prin licitaţie publica deschisã, la sediul concedentului sau la locul depunerii ofertei, potrivit anunţului publicitar.
(2) În termen de 10 zile calendaristice de la primirea contestaţiei concedentul este obligat sa soluţioneze contestaţia şi sa comunice rãspunsul sau contestatarului.
ART. 35
(1) Pentru soluţionarea contestaţiilor concedentul va numi o comisie formatã din 3 membri.
(2) Membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor sunt numiţi de cãtre concedent prin ordin, hotãrâre sau decizie, dupã caz.
(3) Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot face parte reprezentanţii numiţi de concedent în comisia de evaluare.
ART. 36
(1) Comisia de soluţionare a contestaţiilor va analiza toate documentele întocmite de cãtre comisia de evaluare şi va verifica respectarea dispoziţiilor legale care reglementeazã procedura concesionarii prin licitaţie publica deschisã.
(2) La verificarea documentelor comisia de soluţionare a contestaţiilor va avea în vedere aspectele contestate de cãtre contestatar cu privire la respectarea dispoziţiilor legale referitoare la:
a) modul de alcãtuire a comisiei de evaluare;
b) incompatibilitatea membrilor comisiei de evaluare;
c) condiţiile de întrunire legalã a comisiei de evaluare;
d) evaluarea ofertelor în funcţie de criteriile de selecţie prevãzute în instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare;
e) modul de luare a deciziilor în cadrul comisiei de evaluare;
f) modul de întocmire a raportului comisiei de evaluare.
ART. 37
(1) În cazul în care contestaţia este fondatã, concedentul va revoca decizia de desemnare a ofertantului câştigãtor şi o va notifica tuturor ofertanţilor.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) concedentul va decide anularea licitaţiei şi organizarea unei noi licitaţii.
ART. 38
În cazul unui rãspuns negativ la contestaţia depusa de cãtre ofertantul respins, acesta va putea recurge la instanta judecãtoreascã competenta de drept comun din raza teritorialã în care se afla sediul concedentului.

CAP. 5
Negocierea directa

ART. 39
În cazul în care nu a fost desemnat nici un câştigãtor în urma celei de-a doua licitaţii publice, concedentul va decide iniţierea procedurii de negociere directa.
ART. 40
(1) Concedentul va proceda la publicarea anunţului privind intenţia de a recurge la negociere directa, în condiţiile art. 27 alin. (2) din lege.
(2) În cadrul procedurii de negociere directa participanţii trebuie sa prezinte:
a) date, informaţii şi documente de identitate/identificare;
b) date, informaţii şi documente referitoare la calitãţile şi capacitatile lor;
c) acte doveditoare care sa ateste depunerea garanţiei de participare; cuantumul garanţiei se stabileşte de cãtre concedent şi va fi publicat în anunţul privind negocierea directa;
d) alte date, informaţii şi documente solicitate de cãtre concedent.
ART. 41
Condiţiile concesionarii prin negociere directa nu pot fi inferioare celei mai bune oferte respinse la licitaţia publica.
ART. 42
Alegerea concesionarului va fi facuta de cãtre concedent potrivit art. 26 alin. (2) din lege.
ART. 43
La data prevãzutã în anunţul publicitar pentru începerea procedurii de negociere directa concedentul programeaza ofertanţii şi îi informeazã, în scris, despre data negocierii directe.
ART. 44
Pentru negocierea directa va fi pãstrat caietul de sarcini aprobat pentru licitaţia publica.
ART. 45
Concedentul va negocia cu fiecare ofertant în parte la data stabilitã conform programãrii, în condiţiile prevãzute în caietul de sarcini.
ART. 46
Dupã încheierea negocierii directe concedentul întocmeşte un proces-verbal care va cuprinde concluziile negocierilor purtate şi în care se recomanda cea mai avantajoasã oferta.

TITLUL IV
Contractul de concesiune

CAP. 1
Încheierea contractului de concesiune

ART. 47
(1) Contractul de concesiune va fi încheiat în forma scrisã, sub sancţiunea nulitãţii absolute.
(2) Conţinutul contractului de concesiune este prezentat, cu titlu orientativ, în anexa nr. 2.
ART. 48
(1) Contractul de concesiune va fi încheiat în termen de 30 de zile de la data la care concedentul a informat ofertantul despre acceptarea ofertei sale, dacã prin caietul de sarcini nu s-a prevãzut altfel.
(2) Ofertantul se considera informat la data receptionarii scrisorii recomandate cu confirmare de primire, care conţine acceptarea ofertei sale.
ART. 49
Contractul de concesiune va conţine:
a) partea reglementara a contractului, care cuprinde clauzele prevãzute în caietul de sarcini;
b) alte clauze contractuale stabilite de cãtre pãrţi prin acordul lor.
ART. 50
Refuzul ofertantului declarat câştigãtor de a încheia contractul de concesiune atrage aplicarea prevederilor art. 28 alin. (3) din lege.
ART. 51
Cuantumul daunelor-interese prevãzute la art. 28 alin. (2) şi (3) din lege, dacã pãrţile nu s-au înţeles altfel, va fi stabilit de cãtre instanta judecãtoreascã de drept comun, la cererea partii interesate, şi va cuprinde atât prejudiciul efectiv suferit, cat şi beneficiul nerealizat.
ART. 52
În cazul în care ofertantul declarat câştigãtor refuza încheierea contractului, licitaţia publica va fi anulatã, iar concedentul va relua procedura de licitaţie publica de la etapa publicãrii anunţului, în condiţiile legii, studiul de oportunitate şi caietul de sarcini pastrandu-şi valabilitatea.

CAP. 2
Efectele contractului de concesiune

Secţiunea I
Drepturile concesionarului

ART. 53
(1) În temeiul contractului de concesiune, concesionarul dobândeşte dreptul de a exploata, în mod direct, pe riscul şi pe rãspunderea sa, bunurile, activitãţile şi serviciile publice care fac obiectul contractului, potrivit obiectivelor stabilite de cãtre concedent.
(2) Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a culege fructele bunurilor ce fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului şi scopului stabilit de pãrţi prin contractul de concesiune.
(3) Concesionarul are dreptul de a încheia contracte cu terţii pentru asigurarea şi valorificarea exploatãrii bunurilor, activitãţilor şi serviciilor publice care fac obiectul concesiunii în condiţiile legii, fãrã a putea transfera acestora drepturile dobândite prin contractul de concesiune.

Secţiunea a II-a
Obligaţiile concesionarului

ART. 54
În temeiul contractului de concesiune, concesionarul are obligaţia sa asigure exploatarea eficace în regim de continuitate şi permanenta a bunurilor, activitãţilor sau serviciilor publice ce fac obiectul concesiunii.
ART. 55
Concesionarul are obligaţia de a exploata în mod direct bunurile, activitãţile sau serviciile publice care fac obiectul concesiunii, fãrã a putea subconcesiona unei alte persoane, în tot sau în parte, obiectul concesiunii.
ART. 56
Concesionarul este obligat sa plãteascã redeventa la valoarea prevãzutã în oferta şi în modul stabilit în contractul de concesiune.
ART. 57
La încetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen concesionarul este obligat sa restituie concedentului bunurile de retur în mod gratuit şi libere de orice sarcini.
ART. 58
La încetarea contractului de concesiune concesionarul este obligat sa încheie cu concedentul un contract de vânzare-cumpãrare având ca obiect bunurile de preluare prevãzute ca atare în caietul de sarcini şi stabilite prin contractul de concesiune, în privinta cãrora concedentul şi-a manifestat intenţia de a le dobândi.
ART. 59
(1) În termen de 90 de zile de la data semnãrii contractului de concesiune concesionarul este obligat sa depunã garanţia prevãzutã la art. 34 din lege, care va fi stabilitã de cãtre concedent.
(2) Concesionarul poate depune ca garanţie şi titluri de credit asupra cãrora constituie un drept de gaj în favoarea concedentului.
ART. 60
În condiţiile încetãrii contractului de concesiune din alte cauze decât prin ajungere la termen, forta majorã sau cazul fortuit, concesionarul este obligat sa asigure continuitatea prestãrii activitãţii sau serviciului public, în condiţiile stipulate în contract, pana la preluarea acestora de cãtre concedent.
ART. 61
În cazul în care concesionarul sesizeazã existenta unor cauze sau iminenta producerii unor evenimente de natura sa conducã la imposibilitatea realizãrii activitãţii sau a serviciului public, va notifica de îndatã acest fapt concedentului, în vederea luãrii mãsurilor ce se impun pentru asigurarea continuitãţii activitãţii sau serviciului public.

Secţiunea a III-a
Drepturile concedentului

ART. 62
(1) Pe durata contractului de concesiune concedentul are dreptul sa verifice respectarea obligaţiilor asumate de concesionar. Astfel, concedentul are dreptul sa inspecteze bunurile, sa verifice stadiul de realizare a investiţiilor, precum şi modul în care este satisfãcut interesul public prin realizarea activitãţii sau serviciului public.
(2) Verificarea se va exercita cu notificarea prealabilã a concesionarului şi în condiţiile stabilite în contract.
ART. 63
(1) La încetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen concedentul are dreptul sa îşi manifeste intenţia de a dobândi bunurile de preluare şi sa solicite concesionarului încheierea contractului de vânzare-cumpãrare cu privire la aceste bunuri.
(2) Pãrţile vor putea stabili un termen în care concedentul sa fie obligat sa îşi exercite dreptul de opţiune prevãzut la alin. (1), sub sancţiunea decãderii.
ART. 64
(1) Concedentul poate modifica în mod unilateral partea reglementara a contractului de concesiune, în condiţiile art. 31 alin. (1) din lege.
(2) Concesionarul este obligat sa continue exploatarea bunului, desfãşurarea activitãţii ori prestarea serviciului în noile condiţii stabilite de concedent, fãrã a putea solicita încetarea contractului de concesiune.

Secţiunea a IV-a
Obligaţiile concedentului

ART. 65
Concedentul este obligat sa nu îl tulbure pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din contractul de concesiune.
ART. 66
Concedentul nu are dreptul sa modifice în mod unilateral contractul de concesiune, în afarã de cazurile prevãzute de lege.
ART. 67
Concedentul este obligat sa notifice concesionarului apariţia oricãror împrejurãri de natura sa aducã atingere drepturilor acestuia.

CAP. 3
Încetarea contractului de concesiune

ART. 68
(1) Contractul de concesiune înceteazã de drept la expirarea perioadei pentru care a fost încheiat, în mãsura în care pãrţile nu convin, în scris, prelungirea acestuia în condiţiile legii.
(2) Pãrţile pot prelungi contractul de concesiune cu o perioada egala cu cel mult jumãtate din durata sa iniţialã, în condiţiile art. 30 alin. (3) din lege.
(3) În mãsura în care pãrţile nu convin asupra unor noi condiţii cu privire la prelungirea contractului de concesiune, acesta se va derula în condiţiile stabilite iniţial.
ART. 69
(1) Concedentul poate denunta unilateral contractul de concesiune în condiţiile art. 35 lit. b) din lege.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) concedentul va notifica intenţia de a denunta unilateral contractul de concesiune şi va face menţiune cu privire la motivele ce au determinat aceasta mãsura.
(3) Pãrţile vor stabili cuantumul despãgubirilor datorate concesionarului şi modul de plata a acestora. În caz de dezacord, acestea vor fi stabilite de instanta judecãtoreascã sau, dupã caz, de instanta arbitralã precizatã prin contract.
ART. 70
În cazul nerespectãrii din culpa a obligaţiilor asumate de cãtre una dintre pãrţi prin contractul de concesiune sau al incapacitãţii îndeplinirii acestora, cealaltã parte este indreptatita sa ceara instanţei judecãtoreşti sau, dupã caz, celei arbitrale sa se pronunţe cu privire la rezilierea contractului, cu daune-interese.
ART. 71
(1) În cazul dispariţiei, dintr-o cauza de forta majorã, a bunului concesionat sau în cazul imposibilitãţii obiective a concesionarului de a-l exploata, acesta va notifica de îndatã concedentului despre disparitia bunului ori despre imposibilitatea obiectivã de realizare a activitãţii sau serviciului public, declarand renunţarea la concesiune.
(2) Concedentul nu va putea fi obligat la plata vreunei despãgubiri pentru prejudiciile suferite de concesionar ca urmare a situaţiilor prevãzute la alin. (1).
ART. 72
Prin contractul de concesiune pãrţile pot stabili şi alte cauze de încetare a contractului de concesiune, fãrã a aduce atingere cauzelor şi condiţiilor reglementate de lege.

TITLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 73
Procedurile de licitaţie sau de negociere directa, aflate în curs de derulare la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, îşi pãstreazã valabilitatea şi vor fi derulate pana la finalizare în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare în momentul începerii desfãşurãrii lor, în mãsura în care clauzele contractului ce urmeazã a fi încheiat nu contravin prevederilor legale în vigoare.
ART. 74
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice-cadru.

ANEXA 1
la normele metodologice-cadru

CRITERII DE SELECŢIE
- model orientativ -

Comisia de evaluare va face evaluarea ofertelor depuse pe baza criteriilor de selecţie prezentate mai jos şi în conformitate cu numãrul maxim de puncte pentru fiecare criteriu.

Aspecte economice şi financiare ale ofertei (60 de puncte):



Criteriul Numãrul de puncte


Structura organizatoricã a ofertantului şi, dacã este cazul,
capitalul sau social 5
Situaţia economicã şi financiarã, inclusiv bonitatea financiarã
a ofertantului 10
Experienta ofertantului şi, dacã este cazul, a actionarilor
(membrilor grupului) acestuia în organizarea finanţãrii în
scopul dezvoltãrii şi exploatãrii concesiunii sau a altor
proiecte cu caracter similar 10
Nivelurile tarifelor propuse (pentru serviciile ce fac obiectul
concesionarii) la începerea exploatãrii şi un sistem de
determinare a nivelului tarifelor, ţinându-se seama de
nivelurile maxime şi minime considerate adecvate pentru
implementarea proiectului, precum şi de condiţiile de
introducere a acestora 5
Planul de finanţare pentru dezvoltarea şi exploatarea
concesiunii, ţinându-se seama de urmãtoarele aspecte,
dar fãrã a se limita la acestea:
1. investiţiile din fondurile proprii (capitalul)
ofertantului, care pot fi utilizate în scopul demararii
proiectului cat mai repede posibil 5
2. metoda obţinerii finanţãrii externe (credite, împrumuturi) 5
3. capacitatea ofertantului de a asigura finanţare fãrã
garanţii privind rambursarea unui credit de la bugetul
concedentului 5
4. plati cãtre concedent şi formele propuse pentru
repartizarea profitului generat de concesiune 5
5. asigurarea financiarã (de exemplu: acreditiv,
garanţie de execuţie etc.) 5
6. alte aspecte financiare 5

Aspecte tehnice ale ofertei (60 de puncte):

Criteriul Numãrul de puncte
-------------------------------------------------------------------------------
Pregãtirea organizatoricã şi tehnica a ofertantului, precum
şi procedurile şi soluţiile tehnice propuse 10
Programul de construcţie, care specifica data începerii,
etapizarea şi finalizarea construcţiilor, precum şi a sistemului
de operare 20
Programul şi sistemul de supraveghere, organizare şi control
al serviciilor ce urmeazã a fi concesionate 10
Conceptul privind supervizarea lucrãrilor de construcţii şi
montaj 10
Credibilitatea procedurii de previziune a necesarului
(de servicii) a ofertantului şi procedura de încasare a tarifelor 10

Condiţii generale ale ofertei (30 de puncte):

Criteriul Numãrul de puncte
-------------------------------------------------------------------------------
Condiţiile, nivelul costurilor şi procedurile privind
protecţia mediului, protecţia terenurilor arabile şi
forestiere, a valorilor culturale şi a siturilor arheologice 10
Angajarea de antreprenori romani şi folosirea de materiale şi
produse fabricate pe plan local, propuse de ofertant 20

Aspecte juridice ale ofertei (30 de puncte):

Criteriul Numãrul de puncte
-------------------------------------------------------------------------------
Condiţiile concesiunii acceptate de cãtre ofertant şi
prezentate în caietul de sarcini 10
Împãrţirea riscului şi a rãspunderii între concedent şi
concesionar 5
Forma de control şi de monitorizare cerutã de concedent 5
Sistemul de asigurare propus cu privire la implementarea
concesiunii 5
Durata propusã a concesiunii 5
Numãrul maxim de puncte 180

ST*

ANEXA Nr. 2
la normele metodologice-cadru

CONTRACT DE CONCESIUNE
- model orientativ -

I. Pãrţile contractante

Între ministerul/organul de specialitate al administraţiei publice centrale/consiliul judeţean/consiliul local/instituţia publica de interes local .........................., cu sediul în ........................., reprezentat prin ...................., având funcţia de .............................., în calitate de concedent, pe de o parte,

şi..................................................................., persoana fizica (domiciliul, buletinul/cartea de identitate)/persoana juridicã (actul constitutiv al agentului economic) .................................., cu sediul principal în ......................................................, reprezentat prin ..................., având funcţia de ......................, în calitate de concesionar, pe de alta parte,

la data de .........................................,

la sediul concedentului (alt loc, adresa etc.) .........................,
în temeiul <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor şi al hotãrârii (Guvernului, consiliului judeţean, orasenesc sau comunal) de aprobare a concesionarii nr. ........ din ............., s-a încheiat prezentul contract de concesiune.

II. Obiectul contractului de concesiune

Art. 1. - (1) Obiectul contractului de concesiune este exploatarea unui bun, a unei activitãţi sau a unui serviciu public ..............................., situat în ..................................................................., în conformitate cu obiectivele concedentului.
(2) Obiectivele concedentului sunt:
a)......................................................................;
b)......................................................................;
c)......................................................................;
d)......................................................................
etc.

(3) În derularea contractului de concesiune, concesionarul va utiliza urmãtoarele categorii de bunuri:
a) bunurile de retur: ...................................................;
b) bunurile de preluare: ................................................;
c) bunurile proprii: ................................................... .

III. Termenul

Art. 2. - (1) Durata concesiunii este de .............................. ani, începând de la data de ........................................ .
(2) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioada egala cu cel mult jumãtate din durata sa iniţialã.

IV. Redeventa

Art. 3. - Redeventa este de ...................................... lei, plãtitã anual/lunar, în conformitate cu caietul de sarcini (detalii cu privire la modul de plata).

V. Plata redeventei

Art. 4. - Plata redeventei se face prin conturile:
contul concedentului nr. ................................................,
deschis la Banca ........................................................;
contul concesionarului nr. .............................................,
deschis la Banca ....................................................... .
Neplata redeventei sau executarea cu întârziere a acestei obligaţii conduce la .......................... .

VI. Drepturile pãrţilor

Drepturile concesionarului

Art. 5. - (1) Concesionarul are dreptul de a exploata, în mod direct, pe riscul şi pe rãspunderea sa, bunurile, activitãţile şi serviciile publice ce fac obiectul contractului de concesiune.
(2) Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a culege fructele bunurilor care fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului şi obiectivelor stabilite de pãrţi prin contractul de concesiune.

Drepturile concedentului

Art. 6. - (1) Concedentul are dreptul sa inspecteze bunurile concesionate, sa verifice stadiul de realizare a investiţiilor, precum şi modul în care este satisfãcut interesul public prin realizarea activitãţii sau serviciului public, verificand respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.
(2) Verificarea se va efectua numai cu notificarea prealabilã a concesionarului şi în urmãtoarele condiţii: ................................. .
(3) La încetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen concedentul are dreptul sa îşi manifeste intenţia de a dobândi bunurile de preluare şi de a solicita concesionarului încheierea contractului de vânzare-cumpãrare cu privire la aceste bunuri. În termen de ................. concedentul este obligat sa îşi exercite dreptul de opţiune, sub sancţiunea decãderii.
(4) Concedentul are dreptul sa modifice în mod unilateral partea reglementara a contractului de concesiune, din motive excepţionale legate de interesul naţional sau local.

VII. Obligaţiile pãrţilor - clauze stabilite în condiţiile caietului de sarcini

Obligaţiile concesionarului

Art. 7. - (1) Concesionarul este obligat sa asigure exploatarea eficace în regim de continuitate şi de permanenta a bunurilor, activitãţilor sau serviciilor publice care fac obiectul concesiunii, potrivit obiectivelor stabilite de cãtre concedent.
(2) Concesionarul este obligat sa exploateze în mod direct bunurile, activitãţile sau serviciile publice care fac obiectul concesiunii.
(3) Concesionarul nu poate subconcensiona bunul ce face obiectul concesiunii.
(4) Concesionarul este obligat sa plãteascã redeventa.
(5) Concesionarul este obligat sa asigure creşterea eficientei în urmãtoarele modalitãţi:
a) ....................................................................;
b) .....................................................................
etc.
(6) Concesionarul este obligat sa realizeze urmãtoarele investiţii:
a) bunurile aduse ca investiţii (datele de identificare a acestora, datele tehnice) ....................................................................;
b) termenele de realizare a investiţiilor ...............................;
c) investiţiile care nu se amortizeaza pe durata concesiunii ............;
d) avizele ce trebuie obţinute în cazul în care sunt afectate bunuri cu regim special ...............................................................;
e) standardele de calitate a activitãţilor şi serviciilor publice prestate ............................................................................ .
(7) Concesionarul este obligat sa respecte condiţiile impuse de natura bunurilor, activitãţilor sau serviciilor publice (protejarea secretului de stat, materiale cu regim special, condiţii de siguranta în exploatare, protecţia mediului, protecţia muncii, condiţii privind folosirea şi conservarea patrimoniului etc.) ..........................................................
(8) La încetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen concesionarul este obligat sa restituie concedentului, în deplina proprietate, bunurile de retur, în mod gratuit şi libere de orice sarcini.
(9) La încetarea contractului de concesiune concesionarul este obligat sa încheie cu concedentul un contract de vânzare-cumpãrare având ca obiect bunurile de preluare, prevãzute ca atare în caietul de sarcini şi stabilite prin prezentul contract de concesiune, în privinta cãrora concedentul şi-a manifestat intenţia de a le dobândi.
(10) În termen de 90 de zile de la data încheierii contractului de concesiune concesionarul este obligat sa depunã, cu titlu de garanţie, o suma de ............ lei, reprezentând o cota-parte din suma datoratã concedentului cu titlu de redeventa pentru primul an de activitate.
(11) La încetarea contractului de concesiune din alte cauze decât prin ajungere la termen, excluzând forta majorã şi cazul fortuit, concesionarul este obligat sa asigure continuitatea prestãrii activitãţii sau serviciului public, în condiţiile stipulate în contract, pana la preluarea acesteia de cãtre concedent.
(12) În cazul în care concesionarul sesizeazã existenta sau posibilitatea existenţei unei cauze de natura sa conducã la imposibilitatea realizãrii activitãţii sau serviciului public, va notifica de îndatã acest fapt concedentului, în vederea luãrii mãsurilor ce se impun pentru asigurarea continuitãţii activitãţii sau serviciului public.
(13) Concesionarul este obligat sa continue exploatarea bunului, desfãşurarea activitãţii ori prestarea serviciului în noile condiţii stabilite de concedent, în mod unilateral, potrivit art. 6 alin. (4) din prezentul contract de concesiune, fãrã a putea solicita încetarea acestuia.
(14) Concesionarul va menţine un numãr de .............. angajaţi.
(15) Concesionarul se obliga sa plãteascã ........ % din prima de asigurare.
(16) Alte clauze.

Obligaţiile concedentului

Art. 8. - (1) Concedentul este obligat sa nu îl tulbure pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul contract de concesiune.
(2) Concedentul nu are dreptul sa modifice în mod unilateral contractul de concesiune, în afarã de cazurile prevãzute expres de lege.
(3) Concedentul este obligat sa notifice concesionarului apariţia oricãror împrejurãri de natura sa aducã atingere drepturilor concesionarului.

VII. Încetarea contractului de concesiune

Art. (9) - (1) Prezentul contract de concesiune înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contract, dacã pãrţile nu convin, în scris, prelungirea acestuia, în condiţiile legii;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterala de cãtre concedent, cu plata unei despãgubiri juste şi prealabile în sarcina concedentului;
c) în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre concesionar, prin reziliere, cu plata unei despãgubiri în sarcina concesionarului;
d) în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre concedent, prin reziliere, cu plata de despãgubiri în sarcina concedentului;
e) la disparitia, dintr-o cauza de forta majorã, a bunului concesionat sau în cazul imposibilitãţii obiective a concesionarului de a-l exploata, prin renunţare, fãrã plata unei despãgubiri;
f) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin rãscumpãrarea unei concesiuni, care se poate face numai prin act administrativ al organului care a aprobat concesionarea, la propunerea concedentului; în acest caz se va întocmi o documentaţie tehnico-economicã în care se va stabili preţul rãscumpãrãrii. În aceasta situaţie de încetare a concesiunii nu se percep daune;
g) alte cauze de încetare a contractului de concesiune, fãrã a aduce atingere cauzelor şi condiţiilor reglementate de lege.
(2) La încetarea, din orice cauza, a contractului de concesiune bunurile ce au fost utilizate de concesionar în derularea concesiunii vor fi repartizate dupã cum urmeazã:
a) bunuri de retur ....................................................;
b) bunuri de preluare .................................................;
c) bunuri proprii .................................................... .

VIII. Clauze contractuale referitoare la împãrţirea responsabilitãţilor de mediu între concedent şi concesionar

Art. 10. - .................................................................

IX. Rãspunderea contractualã

Art. 11. - Nerespectarea de cãtre pãrţile contractante a obligaţiilor cuprinse în prezentul contract de concesiune atrage rãspunderea contractualã a partii în culpa.

X. Litigii

Art. 12. - (1) Litigiile de orice fel ce decurg din executarea prezentului contract de concesiune sunt de competenta instanţei judecãtoreşti de drept comun.
(2) Pentru soluţionarea eventualelor litigii pãrţile pot stipula în contractul de concesiune clauze compromisorii.

XI. Alte clauze (de exemplu: clauze de reziliere conventionala, clauze penale)
Art. 13. - ...................................................... .

XII. Definiţii

Art. 14. - (1) Prin forta majorã, în sensul prezentului contract de concesiune, se înţelege o împrejurare externa cu caracter excepţional, fãrã relatie cu lucrul care a provocat dãuna sau cu însuşirile sale naturale, absolut invincibila şi absolut imprevizibila.
(2) Prin caz fortuit se înţelege acele împrejurãri care au intervenit şi au condus la producerea prejudiciului şi care nu implica vinovãţia paznicului juridic, dar care nu întrunesc caracteristicile forţei majore.
Prezentul contract de concesiune a fost încheiat în ...... exemplare.



Concedent, Concesionar,
............... ....................


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016