Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 20 din 18 noiembrie 2003  privind modificarea si completarea Regulamentului Senatului, republicat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 20 din 18 noiembrie 2003 privind modificarea si completarea Regulamentului Senatului, republicat

EMITENT: SENATUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 24 noiembrie 2003
Senatul adoptã prezenta hotãrâre.

ART. I
Regulamentul Senatului, aprobat prin <>Hotãrârea Senatului nr. 16/1993 , republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 2 februarie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Grupurile parlamentare îşi aleg un lider, unul sau 2 vicelideri şi un secretar."

2. La articolul 18 alineatul (1) partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Liderul grupului are urmãtoarele atribuţii:"

3. La articolul 18 alineatul (1), litera a) se abrogã.

4. La articolul 18 alineatul (1), litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) participã la şedinţele Biroului permanent, fãrã drept de vot;"

5. La articolul 18 alineatul (1), litera j) se abrogã.

6. La articolul 18, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Viceliderul grupului îl înlocuieşte pe lider în lipsa acestuia sau ori de câte ori este nevoie, în baza mandatului."

7. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Liderul grupului prezintã Senatului denumirea acestuia, precum şi componenţa lui numericã şi nominalã."

8. La articolul 26, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În vederea depunerii propunerilor, Senatul stabileşte numãrul de locuri din Biroul permanent care revine fiecãrui grup parlamentar.
(3) Propunerile nominale pentru funcţiile prevãzute la alin. (1) şi repartizate conform alin. (2) se fac de liderii grupurilor parlamentare. Propunerile se înainteazã preşedintelui Senatului, care le va supune votului. Alegerea se face prin vot secret cu buletine."

9. La articolul 32 alineatul (1), litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) primeşte proiectele de legi şi propunerile legislative şi decide:
- reţinerea proiectului şi sesizarea comisiilor permanente competente în vederea întocmirii rapoartelor sau avizelor în cazul în care Senatul este competent sã dezbatã şi sã adopte ca primã Camerã sesizatã, precum şi în cazul în care Senatul este sesizat de cãtre Camera Deputaţilor;
- transmiterea proiectelor de legi şi a propunerilor legislative Camerei Deputaţilor, în cazul în care aceasta este competentã sã le dezbatã şi sã le adopte ca primã Camerã sesizatã;"

10. La articolul 32 alineatul (1), dupã litera e) se introduce o literã nouã, litera e^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"e^1) dispune difuzarea proiectelor de legi, a propunerilor legislative şi a rapoartelor tuturor senatorilor, dupã îndeplinirea cerinţei prevãzute la lit. e);"

11. La articolul 32 alineatul (1), litera f) va avea urmãtorul cuprins:
"f) întocmeşte proiectul ordinii de zi a şedinţelor Senatului şi programul de activitate, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, a preşedinţilor comisiilor permanente şi cu consultarea reprezentantului Guvernului pentru relaţia cu Parlamentul;"

12. La articolul 32 alineatul (1), litera h) se abrogã.

13. La articolul 32 alineatul (1), litera n) va avea urmãtorul cuprins:
"n) aprobã statul de funcţii şi regulamente pentru buna desfãşurare a activitãţii serviciilor Senatului, la propunerea secretarului general al Senatului."

14. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Biroul permanent va invita la lucrãrile sale preşedinţii comisiilor parlamentare ori de câte ori considerã necesar."

15. La articolul 35 alineatul (1), litera h) va avea urmãtorul cuprins:
"h) poate sesiza Curtea Constituţionalã în condiţiile prevãzute la art. 146 lit. a), b), c) şi e) din Constituţie*);"

-----------
*) Constituţia României a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003.

16. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Vicepreşedinţii îndeplinesc atribuţiile stabilite de Biroul permanent sau încredinţate de preşedintele Senatului şi rãspund, dupã caz, în faţa acestora şi de activitatea desfãşuratã de comisiile permanente repartizate.
(2) Vicepreşedinţii conduc activitatea Biroului permanent şi a Senatului, la solicitarea preşedintelui sau, în absenţa acestuia, prin decizie.
(3) În perioada în care preşedintele Senatului asigurã interimatul funcţiei de Preşedinte al României, atribuţiile preşedintelui Senatului se exercitã de unul dintre vicepreşedinţi, desemnat la propunerea preşedintelui."

17. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Secretarii îndeplinesc urmãtoarele atribuţii, stabilite de Biroul permanent sau de Senat:
a) participã la conducerea operativã a şedinţelor în plen, alãturi de preşedintele Senatului, şi întocmesc lista înscrierilor la cuvânt în ordinea în care au fost fãcute; prezintã preşedintelui propunerile, amendamentele şi orice alte comunicãri adresate Senatului; ţin evidenţa prezenţei senatorilor la lucrãri; verificã cvorumul de şedinţã şi efectueazã apelul nominal din dispoziţia preşedintelui de şedinţã; prezintã Senatului rezultatul votului atunci când acest lucru se impune;
b) rãspund de evidenţa hotãrârilor adoptate;
c) supravegheazã întocmirea stenogramelor şi verificã transmiterea lor spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a;
d) ţin evidenţa situaţiei proiectelor de legi şi a propunerilor legislative înregistrate la Senat;
e) ţin evidenţa avizelor necesare pentru propunerile legislative;
f) urmãresc evidenţa proiectelor de legi şi a propunerilor legislative retransmise de Camera Deputaţilor, pentru care Senatul decide în mod definitiv.
(2) Atribuţiile prevãzute la alin. (1) lit. b)-f) se îndeplinesc prin serviciile Senatului."

18. La capitolul I, dupã secţiunea a 3-a se introduce o secţiune nouã, secţiunea a 3^1-a, cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 3^1-a
Competenţa Senatului
Art. 38^1. - Senatul, ca primã Camerã sesizatã, are în competenţã spre dezbatere şi adoptare proiectele de legi şi propunerile legislative, în domeniile stabilite de art. 75 din Constituţie, dupã cum urmeazã:
1. toate proiectele de legi şi propunerile legislative de nivelul legilor ordinare;
2. proiectele legilor organice prevãzute la:
a) art. 3 alin. (2) - Teritoriul;
b) art. 5 alin. (1) - Cetãţenia;
c) art. 12 alin. (4) - Simboluri naţionale;
d) art. 16 alin. (4) - Egalitatea în drepturi;
e) art. 44 alin. (2) - Dreptul de proprietate privatã;
f) art. 52 alin. (2) - Dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã;
g) art. 55 alin. (3) - Apãrarea ţãrii - încorporarea;
h) art. 73 alin. (3) - Categorii de legi - lit. a), b), d), f), g), h), i), j), m), p), r) şi s);
i) art. 83 alin. (3) - Preşedintele României - prelungirea mandatului;
j) art. 136 alin. (3), (4) şi (5) - Proprietatea;
k) art. 141 - Consiliul Economic şi Social.
Art. 38^2. - Senatul ia în dezbatere şi adoptare, în calitate de Camerã decizionalã, proiectele de legi şi propunerile legislative adoptate de Camera Deputaţilor, la sesizarea acesteia, în domeniile stabilite la art. 75 din Constituţie, dupã cum urmeazã:
1. proiectele de legi şi propunerile legislative pentru ratificarea tratatelor sau a altor acorduri internaţionale şi a mãsurilor legislative ce rezultã din aplicarea acestor tratate ori acorduri;
2. proiectele legilor organice prevãzute la:
a) art. 31 alin. (5) - Dreptul la informaţie;
b) art. 40 alin. (3) - Dreptul de asociere;
c) art. 55 alin. (2) - Apãrarea ţãrii - îndatoriri militare;
d) art. 58 alin. (3) - Avocatul Poporului - numirea şi rolul;
e) art. 73 alin. (3) - Categorii de legi - lit. e), k), l), n) şi o);
f) art. 79 alin. (2) - Consiliul Legislativ;
g) art. 102 alin. (3) - Guvernul - rolul şi structura;
h) art. 105 alin. (2) - Guvernul - incompatibilitãţi;
i) art. 117 alin. (3) - Înfiinţarea de autoritãţi administrative autonome;
j) art. 118 alin. (2) şi (3) - Sistemul de apãrare;
k) art. 120 alin. (2) - Administraţia publicã localã - principii de bazã;
l) art. 123 alin. (3) - Prefectul;
m) art. 125 alin. (2) - Statutul judecãtorilor;
n) art. 126 alin. (4) şi (5) - Instanţele judecãtoreşti;
o) art. 128 alin. (2) - Folosirea limbii materne şi a interpretului în justiţie;
p) art. 134 alin. (2) şi (4) - Consiliul Superior al Magistraturii - atribuţii;
r) art. 140 alin. (1) - Curtea de Conturi;
s) art. 142 alin. (5) - Curtea Constituţionalã - structura.
Art. 38^3. - Senatul desfãşoarã lucrãri împreunã cu Camera Deputaţilor, în şedinţã comunã, potrivit Regulamentului şedinţelor comune, privind urmãtoarele activitãţi ce sunt în conformitate cu competenţele prevãzute de Constituţie:
a) primirea mesajului Preşedintelui României; aprobarea bugetului de stat şi a bugetului asigurãrilor sociale de stat; declararea mobilizãrii totale sau parţiale; declararea stãrii de rãzboi; suspendarea sau încetarea ostilitãţilor militare; aprobarea strategiei naţionale de apãrare a ţãrii; examinarea rapoartelor Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii; numirea, la propunerea Preşedintelui României, a directorilor serviciilor de informaţii şi exercitarea controlului asupra activitãţii acestor servicii; numirea Avocatului Poporului; stabilirea statutului deputaţilor şi al senatorilor, stabilirea indemnizaţiei şi a celorlalte drepturi ale acestora; îndeplinirea altor atribuţii care se exercitã în şedinţã comunã - art. 65 alin. (2) din Constituţie;
b) recunoaşterea circulaţiei şi înlocuirea monedei naţionale cu aceea a Uniunii Europene - art. 137 alin. (2) din Constituţie;
c) înnoirea cu o treime din consilierii de conturi numiţi de Parlament - art. 140 alin. (5) din Constituţie;
d) aderarea României la tratatele constitutive ale Uniunii Europene - art. 148 alin. (1) din Constituţie;
e) aderarea României la Tratatul Atlanticului de Nord - art. 149 din Constituţie."

19. La articolul 45, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) conduce şedinţele comisiei, conform normelor stabilite în Regulamentul Senatului şi în regulamentul comisiei;"

20. La articolul 53, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Rapoartele şi avizele vor cuprinde, pe lângã opinia majoritãţii membrilor comisiei, şi pãrerile contrare, motivate, ale celorlalţi senatori din comisie, la cererea expresã a acestora, rezultatul votului şi menţionarea amendamentelor admise sau respinse în anexe separate."

21. La articolul 56 alineatul (2), punctele VII, VIII, IX, X, XI şi XIV vor avea urmãtorul cuprins:
"VII. Comisia pentru apãrare, ordine publicã şi securitate naţionalã;
VIII. Comisia pentru drepturile omului, culte şi minoritãţi;
IX. Comisia pentru muncã, familie şi protecţie socialã;
X. Comisia pentru învãţãmânt, ştiinţã şi tineret;
XI. Comisia pentru culturã, artã şi mijloace de informare în masã;
..................................................................
XIV. Comisia pentru sãnãtate, ecologie şi sport."

22. La articolul 56, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Comisiile permanente elaboreazã regulamente proprii, care se aprobã de Biroul permanent. Acestea vor preciza şi domeniile lor de activitate."

23. La articolul 57, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Preşedintele Senatului şi senatorii, membri ai Guvernului, pot face parte din comisiile permanente pe durata exercitãrii acestor funcţii."

24. La articolul 60, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - (1) Orice comisie permanentã care se considerã competentã cu privire la un proiect de lege, o propunere legislativã sau un amendament, trimise de Biroul permanent altei comisii, poate solicita Biroului permanent, cu cel puţin 5 zile înainte de termenul stabilit pentru depunerea raportului, sã-i fie transmise spre avizare."

25. La articolul 61, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - (1) Dacã o comisie permanentã considerã cã un proiect de lege sau o propunere legislativã este de competenţa în fond a altei comisii, poate cere Biroului permanent transmiterea proiectului de lege sau a propunerii legislative cãtre acea comisie, în termen de cel mult 5 zile de la înregistrarea la comisie."

26. La articolul 62, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - (1) Comisia permanentã sesizatã în fond primeşte şi analizeazã avizele celorlalte comisii care examineazã proiectul de lege sau propunerea legislativã în termenul stabilit de Biroul permanent."

27. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - (1) La şedinţele comisiei, alãturi de membrii acesteia, au dreptul sã participe senatorii şi deputaţii, în calitate de iniţiatori ai propunerilor legislative sau, în cazul în care comisia considerã necesar, şi autorii unor amendamente la proiecte de legi sau propuneri legislative aflate pe ordinea de zi a comisiei.
(2) La şedinţele comisiei sesizate în fond pot participa la dezbateri atât reprezentanţii comisiilor sesizate pentru avize, cât şi senatorii interesaţi.
(3) Numai membrii comisiilor permanente au drept de vot.
(4) Membrii Guvernului sau reprezentanţii acestora au acces la lucrãrile comisiilor. Dacã li se solicitã participarea, prezenţa este obligatorie. Preşedintele comisiei va înştiinţa Guvernul, în termen util, despre data şedinţei şi ordinea de zi."

28. La articolul 64, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - (1) În raportul comisiilor sesizate în fond se fac referiri motivate la avizele celorlalte comisii care au examinat proiectul, la avizul Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic şi Social ori al altor instituţii sau organisme care, potrivit legii, sunt competente sã avizeze un proiect sau o propunere legislativã, precum şi la toate amendamentele din avizele primite, inclusiv cele prevãzute în punctul de vedere al Guvernului. În cazul propunerilor respinse se menţioneazã motivele avute în vedere."

29. La articolul 64, dupã alineatul (2) se introduc 4 alineate noi, alineatele (3)-(6), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În toate cazurile raportul va cuprinde, în anexe distincte, amendamentele admise şi cele respinse de comisie, cu motivarea corespunzãtoare, precizând Camera decizionalã pentru fiecare amendament admis sau respins.
(4) În cazul în care o comisie examineazã în fond mai multe proiecte de legi şi propuneri legislative, care au acelaşi obiect de reglementare, se întocmeşte un singur raport de admitere, cu respectarea prevederilor alin. (1)-(3).
(5) Pentru fiecare dintre celelalte proiecte de legi sau propuneri legislative se întocmeşte raport de respingere.
(6) Prevederile alineatelor precedente se aplicã şi ordonanţelor Guvernului, cu obligaţia de a fi prevãzute în raport şi mãsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţelor soluţionate."

30. Articolul 65 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - Raportul comisiei sesizate în fond se depune la Biroul permanent în termenul stabilit de acesta. Termenul poate fi modificat, la cererea motivatã a comisiei, fãrã a depãşi 15 zile de la data sesizãrii sale de cãtre Biroul permanent în cazul ordonanţelor de urgenţã şi în cazul în care Senatul este prima Camerã sesizatã."

31. Articolul 67 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - (1) Dacã în urma dezbaterilor în plen sunt necesare modificãri importante ale conţinutului proiectului sau propunerii legislative, preşedintele Senatului, la cererea oricãrui senator sau a unui grup parlamentar, supune votului Senatului suspendarea dezbaterilor şi trimiterea proiectului spre reexaminare comisiei sesizate în fond, cu stabilirea termenului în care Comisia urmeazã sã se pronunţe şi sã adopte raport suplimentar.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul în care Senatul dezbate prevederi ce intrã în competenţa sa decizionalã, în condiţiile art. 75 alin. (4) şi (5) din Constituţie."

32. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - (1) Comisiile permanente pot ţine şedinţe comune. În asemenea situaţii comisiile dezbat şi adoptã raport sau aviz comun.
(2) Biroul permanent poate stabili ca douã sau mai multe comisii sã dezbatã şi sã adopte raport comun asupra unui proiect de lege ori unei propuneri legislative."

33. La articolul 69, alineatele (1) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - (1) Orice comisie permanentã poate iniţia o anchetã parlamentarã, în limitele competenţelor sale materiale, privitoare la activitatea desfãşuratã de un minister sau de altã autoritate publicã centralã ori instituţii de sub autoritatea acestora.
.................................................................
(5) Prezenţa la audieri este obligatorie. Persoanele care, cu rea-credinţã, nu rãspund solicitãrilor comisiilor Senatului vor fi sancţionate potrivit legii."

34. Articolul 78 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 78. - (1) În timpul sesiunilor senatorii lucreazã în şedinţe în plen, în comisii şi în grupuri parlamentare, precum şi în circumscripţiile electorale ori îndeplinesc alte activitãţi dispuse de Senat.
(2) În afara sesiunilor, senatorii îşi pot desfãşura activitatea, din dispoziţia sau cu aprobarea Biroului permanent, în comisii permanente ori speciale, în grupuri parlamentare, în circumscripţiile electorale sau îndeplinesc alte sarcini dispuse de Senat."

35. Articolul 81 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 81. - (1) Proiectul ordinii de zi cuprinde proiecte de legi, propuneri legislative, rapoarte, informãri şi alte acte prevãzute de lege pentru a fi dezbãtute de Senat, precum şi, dupã caz, întrebãri, interpelãri, declaraţii sau alte probleme propuse de Biroul permanent, de senatori ori de Guvern.
(2) La întocmirea şi aprobarea ordinii de zi în domeniul legislativ se va asigura prioritate dezbaterii ordonanţelor de urgenţã ale Guvernului, proiectelor de legi şi propunerilor legislative în procedurã de urgenţã, proiectelor de legi şi propunerilor legislative care sunt în competenţa Senatului, ca primã Camerã sesizatã, şi rapoartelor întocmite de comisiile de mediere."

36. La articolul 82, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Ordinea de zi şi programul de lucru se definitiveazã şi se adoptã la începutul fiecãrei şedinţe, la propunerea Biroului permanent."

37. Articolul 83 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 83. - Proiectele de legi pentru ratificarea tratatelor internaţionale, precum şi rapoartele sau declaraţiile primuluiministru cu privire la politica Guvernului se înscriu în proiectul ordinii de zi şi se dezbat cu prioritate."

38. La articolul 84, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 84. - (1) Ordinea de zi poate fi modificatã la propunerea Biroului permanent, la solicitarea unui grup parlamentar sau a unei comisii permanente, precum şi la cererea Guvernului pentru motive întemeiate şi urgente."

39. La capitolul II, titlul secţiunii a 3-a va avea urmãtorul cuprins:
"Procedura legislativã a Senatului"

40. Articolul 85 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85. - (1) Iniţiativa legislativã aparţine, dupã caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui numãr de cel puţin 100.000 de cetãţeni cu drept de vot, în conformitate cu art. 74 din Constituţie.
(2) Proiectele de legi iniţiate de Guvern şi propunerile legislative iniţiate de senatori, de deputaţi şi cetãţenii care exercitã dreptul la iniţiativã legislativã trebuie sã fie însoţite de expunere de motive şi trebuie sã fie redactate în forma proprie unui act normativ, pe articole şi, dupã caz, pe capitole şi secţiuni.
(3) Guvernul îşi exercitã iniţiativa legislativã prin transmiterea cãtre Senat a proiectului de lege ce intrã în competenţa sa de adoptare, ca primã Camerã sesizatã.
(4) Senatorii, deputaţii şi cetãţenii îşi exercitã dreptul la iniţiativã legislativã prin transmiterea cãtre Camera competentã a propunerii legislative, în scopul de a o dezbate şi adopta ca primã Camerã sesizatã.
(5) Legile constituţionale pot fi iniţiate în condiţiile art. 150 şi 151 din Constituţie.
(6) Propunerile legislative formulate de senatori şi deputaţi, care implicã modificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurãrilor sociale de stat, trebuie sã fie însoţite de dovada solicitãrii informãrii Guvernului, înaintatã prin preşedintele Senatului, în conformitate cu dispoziţiile art. 111 din Constituţie."

41. Dupã articolul 85 se introduc douã articole noi, articolele 85^1 şi 85^2, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85^1. - (1) Proiectele de legi şi propunerile legislative se supun spre dezbatere şi adoptare Senatului, ca primã Camerã sesizatã, în condiţiile prevãzute la art. 75 din Constituţie. În cazul propunerilor legislative care sunt depuse la Senat, ca primã Camerã sesizatã, acestea se înregistreazã şi se ţin în evidenţã. Acestea vor intra în procesul legislativ numai dupã primirea avizelor legale de la: Consiliul Legislativ, Guvern, Consiliul Economic şi Social şi Curtea Constituţionalã.
(2) Pentru celelalte proiecte de legi şi propuneri legislative care se dezbat şi se adoptã, potrivit art. 75 alin. (1) din Constituţie, mai întâi de Camera Deputaţilor, ca primã Camerã sesizatã, competenţa decizionalã aparţine Senatului.
(3) Senatul, ca primã Camerã sesizatã, se pronunţã asupra proiectelor de legi şi propunerilor legislative cu care este sesizat, în termen de 45 de zile de la data prezentãrii acestora în Biroul permanent. Pentru coduri şi alte legi de complexitate deosebitã, termenul este de 60 de zile de la data prezentãrii în Biroul permanent.
(4) Dupã adoptarea ori respingerea de cãtre Senat, ca primã Camerã sesizatã, a proiectului de lege sau a propunerii legislative, acestea se trimit Camerei Deputaţilor, care va decide definitiv.
(5) În cazul depãşirii termenelor prevãzute la alin. (3), proiectul de lege sau propunerea legislativã se considerã cã a fost adoptatã şi se înainteazã Camerei Deputaţilor, care va decide definitiv.
Art. 85^2. - (1) În vederea încadrãrii în termenele prevãzute la art. 85^1 alin. (3) şi la art. 103, 103^1 şi 103^2, proiectele de legi şi propunerile legislative se înainteazã Biroului permanent al Senatului, care dispune:
a) sesizarea comisiilor permanente competente pentru întocmirea avizelor sau a raportului, stabilind şi termenele de depunere a acestora;
b) transmiterea proiectului de lege sau a propunerii legislative Camerei Deputaţilor, în cazul în care o comisie permanentã apreciazã cã Senatul nu este competent sã dezbatã şi sã adopte proiectul ca primã Camerã sesizatã. În aceste cazuri, avizul Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri este obligatoriu;
c) solicitarea avizului Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic şi Social şi al altor instituţii sau organisme care, potrivit legii, au competenţa de avizare, dacã acesta nu a fost dat;
d) distribuirea cãtre senatori a proiectelor sau propunerilor legislative, a avizului Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic şi Social şi al altor instituţii ori organisme care, potrivit legii, au competenţa de avizare, a hotãrârii Curţii Constituţionale, în cazurile prevãzute de Constituţie, şi a punctului de vedere al Guvernului, în cazurile cerute de lege, pentru propunerile legislative, stabilind şi termenul de depunere a amendamentelor de cãtre senatori, sub sancţiunea decãderii.
(2) Conflictul negativ şi conflictul pozitiv de competenţe între Senat şi Camera Deputaţilor, ca primã Camerã sesizatã, potrivit soluţiilor date de birourile permanente ale Camerelor, se rezolvã în conformitate cu prevederile regulamentului şedinţelor comune.
(3) Mãsurile hotãrâte de Biroul permanent se duc la îndeplinire de secretarul general, prin serviciile Senatului. Termenele prevãzute pentru toate operaţiunile reglementate în acest articol se stabilesc de cãtre Biroul permanent, în funcţie de procedura ordinarã sau procedura de urgenţã.
(4) În cazul în care Biroul permanent al Senatului constatã cã este competent sã dezbatã, secretarul general al Senatului trimite propunerea legislativã prevãzutã la alin. (2) Curţii Constituţionale, pentru a proceda potrivit legii. Propunerile legislative fãcute de cetãţeni se distribuie senatorilor şi sunt transmise comisiilor permanente competente, împreunã cu hotãrârea Curţii Constituţionale privind îndeplinirea condiţiilor pentru exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni. În cazul în care Biroul permanent al Senatului hotãrãşte cã Senatul nu este competent sã o dezbatã ca primã Camerã sesizatã, propunerea legislativã respectivã este transmisã Camerei Deputaţilor.
(5) Termenele prevãzute la alin. (1)-(3), precum şi cele prevãzute la art. 85 şi 85^1, pentru avize, rapoarte şi amendamente nu pot fi mai scurte de 5 zile calendaristice pentru procedura ordinarã şi de 3 zile calendaristice pentru procedura de urgenţã."

42. Dupã alineatul (1) al articolului 88 se introduce un alineat nou, alineatul (1^1), care va avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) Iniţiatorul propunerii legislative poate sã renunţe la aceasta pânã la înscrierea sa pe ordinea de zi a plenului Senatului. Biroul permanent ia act de renunţare."

43. Articolul 90 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 90. - Proiectele şi propunerile legislative, avizate potrivit art. 87 şi 89, se supun dezbaterii Senatului în succesiunea prevãzutã pe ordinea de zi aprobatã de acesta. Înscrierea pe ordinea de zi a proiectelor de legi şi a propunerilor legislative se face în cel mult 5 zile de la depunerea raportului comisiei permanente sesizate în fond, în cazul în care Senatul este prima Camerã sesizatã, şi în cel mult 10 zile, în celelalte situaţii prevãzute la art. 75 din Constituţie."

44. Dupã articolul 101 se introduce, în cadrul secţiunii a 4-a a capitolului II, un articol nou, articolul 101^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101^1. - Proiectele de legi şi propunerile legislative se dezbat şi se adoptã cu procedurã de urgenţã, de drept, în urmãtoarele situaţii:
a) ordonanţe de urgenţã;
b) Senatul a adoptat, ca primã Camerã sesizatã, o prevedere din proiectul de lege care intrã în competenţa sa decizionalã, neînsuşitã de Camera Deputaţilor şi întoarsã pentru o nouã dezbatere;
c) Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege, în calitate de Camerã decizionalã, dar anumite prevederi din proiectul de lege adoptat sunt de competenţa decizionalã a Senatului."

45. La articolul 102, alineatele (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cererea pentru procedurã de urgenţã se analizeazã de Biroul permanent şi, dacã este cazul, se supune aprobãrii Senatului în prima şedinţã de plen dupã înregistrarea acesteia. Aprobarea procedurii de urgenţã se face cu votul majoritãţii senatorilor prezenţi.
(3) Proiectele de legi referitoare la armonizarea legislaţiei naţionale cu cea a Uniunii Europene şi a Consiliului Europei se dezbat şi se adoptã de Senat în procedurã de urgenţã."

46. La articolul 103, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 103. - (1) Senatorii, grupurile parlamentare, comisiile permanente sau Guvernul pot prezenta amendamente în scris, motivate, care se trimit comisiei sesizate în fond, în termenele stabilite de Biroul permanent. În acelaşi interval de timp, avizul Consiliului Legislativ, al Consiliului Economic şi Social sau al altor autoritãţi ori organisme care, potrivit legii, au competenţe de avizare se va trimite comisiei sesizate în fond."

47. La articolul 103, alineatul (5) se abrogã.

48. Dupã articolul 103 se introduc douã articole noi, articolele 103^1 şi 103^2, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 103^1. - Senatul se pronunţã în termen de 30 de zile asupra proiectelor de legi sau propunerilor legislative prevãzute la art. 101^1 lit. a) şi art. 102.
Art. 103^2. - În cazul ordonanţei de urgenţã, dacã Senatul nu se pronunţã în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, aceasta este consideratã adoptatã şi se trimite Camerei Deputaţilor."

49. La capitolul II, dupã secţiunea a 4-a se introduce o secţiune nouã, secţiunea a 4^1-a, cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 4^1-a
Termene procedurale
Art. 104^1. - În perioadele de vacanţã parlamentarã a Senatului proiectele de legi şi propunerile legislative se înregistreazã la data depunerii lor, iar termenele procedurale de legiferare încep sã curgã de la data reluãrii activitãţii Senatului.
Art. 104^2. - Pentru propunerile legislative termenele de legiferare curg de la data înregistrãrii acestora la Biroul permanent, însoţite de avizele necesare.
Art. 104^3. - Termenele procedurale ale procesului legislativ curg pe zile lucrãtoare în plen şi în comisiile permanente ale Senatului."

50. La articolul 106, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 106. - (1) Deputaţii, în calitate de iniţiatori ai propunerilor legislative aflate pe ordinea de zi, precum şi membrii Guvernului sau reprezentanţii acestora au acces la lucrãrile Senatului. Dacã li se solicitã participarea, prezenţa membrilor Guvernului este obligatorie."

51. Dupã alineatul (2) al articolului 107, se introduce un alineat nou, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Senatorilor absenţi nemotivat de la activitãţile Senatului li se vor reţine din indemnizaţia lunarã cota-parte corespunzãtoare absenţei, precum şi diurna de deplasare corespunzãtoare zilelor de absenţe. Reţinerea se va face pe baza evidenţei întocmite de departamentul de specialitate al serviciilor Senatului, avizatã de secretarul Biroului permanent, însãrcinat cu aceastã atribuţie."

52. Articolul 110 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 110. - (1) Senatul adoptã legi, hotãrâri, moţiuni simple şi alte acte cu caracter politic, în prezenţa majoritãţii senatorilor.
(2) Înainte de votare liderii grupurilor parlamentare pot cere preşedintelui Senatului verificarea întrunirii cvorumului de şedinţã.
(3) În cazul în care cvorumul legal de şedinţã nu este întrunit, preşedintele Senatului suspendã şedinţa şi anunţã ziua şi ora de reluare a lucrãrilor."

53. La articolul 117, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 117. - (1) Senatorii şi celelalte persoane care iau cuvântul sunt obligaţi sã se refere exclusiv la chestiunea în dezbatere pentru care s-au înscris la cuvânt şi sã respecte regulile deontologiei parlamentare. În caz contrar, preşedintele le atrage atenţia şi, dacã nu se conformeazã, le retrage cuvântul."

54. La articolul 120, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 120. - (1) Legile, hotãrârile, moţiunile simple, precum şi celelalte acte cu caracter politic se adoptã de cãtre Senat prin vot."

55. La articolul 121, alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) În cazul în care prin regulament nu se stabileşte o anumitã procedurã de vot obligatorie, procedura de vot se va hotãrî de Senat, la propunerea preşedintelui."

56. La articolul 122, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dupã terminarea apelului se repetã numele şi prenumele senatorilor care nu au rãspuns la primul apel."

57. Articolul 123 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 123. - Votul prin bile se desfãşoarã astfel: în faţa preşedintelui Senatului se aşazã o urnã albã şi alta neagrã. Senatorii vin în ordinea apelului la urne, dupã ce primesc de la secretari câte douã bile, dintre care una albã şi una neagrã, pe care le introduc în cele douã urne. Bila albã introdusã în urna albã şi bila neagrã introdusã în urna neagrã înseamnã «vot pentru», iar bila neagrã introdusã în urna albã şi bila albã introdusã în urna neagrã înseamnã «vot contra»."

58. La articolul 129, alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul legilor constituţionale şi al legilor organice, când preşedintele constatã, înainte de vot, cã prezenţa senatorilor nu este asiguratorie pentru cvorumul de vot, amânã votul, stabilind ziua şi ora desfãşurãrii acestuia. O nouã amânare a votului nu poate depãşi 30 de zile."

59. Articolul 133 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 133. - Proiectele de legi şi propunerile legislative adoptate sau respinse de Senat, ca primã Camerã sesizatã, se semneazã de preşedintele Senatului şi se înainteazã Camerei Deputaţilor, Camerã decizionalã. Guvernul va fi înştiinţat despre aceasta."

60. Dupã articolul 133 se introduce un articol nou, articolul 133^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 133^1. - (1) Senatul se pronunţã asupra proiectelor de legi şi propunerilor legislative ce intrã în competenţa sa, ca primã Camerã sesizatã, în termen de 45 de zile. Pentru coduri sau alte legi de complexitate deosebitã termenul este de 60 de zile. Asupra ordonanţelor de urgenţã Senatul se pronunţã în termen de 30 de zile de la depunere.
(2) În cazul depãşirii termenelor prevãzute la alin. (1) se considerã cã proiectul de lege sau propunerea legislativã a fost adoptatã în forma înaintatã de iniţiator. În acest caz, adoptarea se anunţã în plenul Senatului, iar proiectul de lege sau propunerea legislativã se transmite, sub semnãtura preşedintelui Senatului, cãtre Camera Deputaţilor, care va decide definitiv.
(3) În cazurile prevãzute la alin. (2), dacã s-a adoptat raport şi s-au dat avize ori amendamente, acestea se înainteazã anexat proiectului de lege sau propunerii legislative, ca material documentar."

61. La articolul 134, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 134. - (1) În cazul în care Senatul, în calitate de Camerã decizionalã, a adoptat fãrã modificãri un proiect de lege sau o propunere legislativã primitã de la Camera Deputaţilor, aceasta va fi semnatã de preşedintele Senatului, va fi depusã la secretarul general al Senatului în vederea exercitãrii dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale şi va fi transmisã Camerei Deputaţilor pentru îndeplinirea formalitãţilor de promulgare.
................................................................
(3) Depunerea legii la secretarul general al Senatului se face numai în zilele în care Senatul lucreazã în plen şi se aduce la cunoştinţã senatorilor în aceeaşi zi, prin prezentare în şedinţa de plen şi prin afişare datatã şi certificatã la avizierul general de la sala de şedinţã. Senatorii îşi pot exercita dreptul de sesizare a Curţii Constituţionale, potrivit legii."

62. Articolul 135 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 135. - (1) În cazul în care Senatul, ca primã Camerã sesizatã, adoptã o prevedere care, potrivit dispoziţiilor Constituţiei, intrã în competenţa sa decizionalã, prevederea este definitiv adoptatã dacã şi Camera Deputaţilor este de acord. În caz contrar, numai pentru prevederea respectivã legea se întoarce la Senat, care va decide definitiv, în procedurã de urgenţã.
(2) Dispoziţiile alin. (1) referitoare la întoarcerea legii se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul în care Senatul, în calitate de Camerã decizionalã, adoptã o prevedere pentru care competenţa decizionalã aparţine Camerei Deputaţilor, ca primã Camerã sesizatã."

63. Dupã articolul 135 se introduce un articol nou, articolul 135^1, care va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 135^1. - În cazul în care Senatul respinge un proiect de lege sau o propunere legislativã, respinsã anterior de Camera Deputaţilor, respingerea este definitivã, iar proiectul de lege sau propunerea legislativã nu mai poate fi readusã în discuţia acestuia în cursul aceleiaşi sesiuni parlamentare."

64. Articolul 136 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 136. - (1) În cazurile de neconstituţionalitate constatate potrivit art. 146 lit. a) din Constituţie, Senatul reexamineazã prevederile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale. Senatul dezbate, pe baza raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri, obiecţia de neconstituţionalitate şi hotãrãşte asupra acesteia.
(2) Raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri va cuprinde propuneri pentru punerea de acord a prevederilor declarate neconstituţionale cu decizia Curţii Constituţionale. Raportul comisiei se dezbate conform prevederilor art. 97-101. Cu aprobarea Senatului, în urma dezbaterii raportului, în cuprinsul legii se opereazã şi corelãrile tehnico-legislative necesare.
(3) În cazul unei obiecţii de neconstituţionalitate asupra tratatelor sau altor acorduri internaţionale, invocate potrivit art. 146 lit. b) din Constituţie, procedura parlamentarã se suspendã şi se reia dupã publicarea deciziei Curţii Constituţionale.
(4) În cazurile de neconstituţionalitate constatate potrivit art. 146 lit. b) din Constituţie, Senatul nu poate ratifica tratatul sau acordul internaţional declarat ca fiind neconstituţional.
(5) În cazurile de neconstituţionalitate constatate potrivit art. 147 alin. (1) din Constituţie, dispoziţiile declarate neconstituţionale îşi înceteazã efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacã, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupã caz, nu pune de acord prevederile declarate neconstituţionale cu prevederile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.
(6) Reexaminarea textelor declarate neconstituţionale se face întâi de prima Camerã sesizatã."

65. La articolul 143, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În acelaşi mod se va proceda şi cu privire la celelalte acte adoptate de Parlament - hotãrâri, moţiuni simple, acte cu caracter politic."

66. Dupã articolul 143 se introduc douã articole noi, articolele 143^1 şi 143^2, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 143^1. - Prevederile din aceastã secţiune, privitoare la procedura de mediere, astfel cum sunt modificate şi completate, sunt aplicabile numai proiectelor de legi şi propunerilor legislative aflate pe ordinea de zi a Parlamentului, pânã la data intrãrii în vigoare a Legii de revizuire a Constituţiei - 29 octombrie 2003.
Art. 143^2. - Dispoziţiile prevãzute la art. 137-140 se aplicã în mod corespunzãtor procedurii de revizuire a Constituţiei."

67. Articolul 148 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 148. - (1) Moţiunea simplã exprimã poziţia Senatului într-o anumitã problemã de politicã internã sau externã ori, dupã caz, cu privire la o problemã ce a fãcut obiectul unei interpelãri.
(2) Moţiunile simple pot fi iniţiate de cel puţin o pãtrime din numãrul senatorilor.
(3) Moţiunile simple trebuie sã fie întocmite corespunzãtor actelor juridice ale Senatului şi sã cuprindã motivarea şi dispozitivul. Moţiunile se depun la preşedintele de şedinţã, în plenul Senatului."

68. Articolul 149 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 149. - (1) Pânã la încheierea dezbaterii unei moţiuni simple semnatarii nu mai pot promova o altã moţiune în aceeaşi problemã.
(2) Dupã primirea moţiunilor simple, care nu intrã sub incidenţa art. 150 alin. (2), preşedintele Senatului le comunicã de îndatã Guvernului şi le aduce la cunoştinţã plenului, dupã care dispune afişarea la sediul Senatului şi distribuirea acestora senatorilor."

69. Articolul 150 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 150. - (1) Preşedintele Senatului stabileşte data dezbaterii moţiunii simple, care nu poate depãşi 6 zile de la depunerea acesteia, înştiinţând Guvernul asupra datei stabilite.
(2) Preşedintele Senatului nu va supune dezbaterii moţiunile simple care nu îndeplinesc cerinţele prevãzute la art. 148 şi nici pe cele care vizeazã finalitãţi specifice moţiunii de cenzurã, prezentând Senatului motivele deciziei sale.
(3) Moţiunile simple privind probleme de politicã externã se supun dezbaterii numai însoţite de avizul Comisiei pentru politicã externã şi cu consultarea Ministerului Afacerilor Externe. Aceastã condiţie trebuie îndeplinitã în termen de 3 zile de la depunerea moţiunii."

70. Articolul 151 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 151. - (1) Dupã începerea dezbaterii moţiunii simple senatorii semnatari nu îşi pot retrage adeziunea la moţiune.
(2) La moţiunile simple prezentate nu pot fi propuse amendamente.
(3) Dezbaterea se încheie prin supunerea la vot a moţiunii simple în plenul Senatului.
(4) Nici o moţiune simplã nu poate fi supusã votului înainte de dezbaterea ei."

71. Articolul 152 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 152. - (1) Dezbaterea moţiunii simple se face cu respectarea dispoziţiilor cuprinse în art. 105-119 şi se adoptã cu votul majoritãţii senatorilor.
(2) Moţiunile simple adoptate de Senat se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi sunt obligatorii pentru Guvern şi membrii sãi, precum şi pentru celelalte persoane vizate."

72. La articolul 153, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În plenul Senatului nu pot fi formulate întrebãri care privesc probleme de interes personal ori particular, care urmãresc în exclusivitate obţinerea unei consultaţii juridice sau tehnice ori care privesc activitatea unor persoane care nu îndeplinesc funcţii publice."

73. Articolul 169 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 169. - Senatorii se bucurã de imunitate parlamentarã pe toatã durata exercitãrii mandatului."

74. Dupã articolul 169 se introduc douã articole noi, articolele 169^1 şi 169^2, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 169^1. - Senatorii nu pot fi traşi la rãspundere juridicã pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
Art. 169^2. - (1) Senatorii pot fi urmãriţi şi trimişi în judecatã penalã pentru faptele care nu au legãturã cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi ori arestaţi fãrã încuviinţarea Camerei din care fac parte, dupã ascultarea lor. Urmãrirea şi trimiterea în judecatã penalã se pot face numai de cãtre Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecatã aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2) În caz de infracţiune flagrantã, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele Senatului asupra reţinerii şi a percheziţiei. În cazul în care Senatul constatã cã nu existã temei pentru reţinere, va dispune imediat revocarea acestei mãsuri, cu votul secret al majoritãţii membrilor sãi. Dispoziţia de revocare a reţinerii se executã de îndatã, prin ministrul justiţiei.
(3) Cererea de reţinere, arestare sau percheziţie se adreseazã preşedintelui Senatului de ministrul justiţiei. Sãvârşirea ori descoperirea ulterioarã a unor noi fapte penale determinã introducerea unei noi cereri de reţinere, arestare sau percheziţie.
(4) Preşedintele Senatului aduce cererea la cunoştinţã senatorilor în şedinţã publicã, dupã care o trimite, de îndatã, Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri spre examinare şi întocmirea raportului. Hotãrârea comisiei se adoptã prin votul secret al majoritãţii membrilor acesteia.
(5) Biroul permanent al Senatului supune spre dezbatere şi aprobare plenului raportul comisiei, temeinic motivat, în termen de 15 zile de la data depunerii lui.
(6) Senatul hotãrãşte asupra cererii cu votul secret al majoritãţii membrilor Senatului."

75. Articolul 170 se abrogã.

76. Articolul 171 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 171. - Cererile de reţinere, de arestare sau de percheziţie se înscriu cu prioritate pe ordinea de zi."

77. La capitolul IV, secţiunea a 2-a - Incompatibilitãţi, precum şi articolele 172-178 se abrogã.

78. Articolul 179 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 179. - (1) Senatorii intrã în exerciţiul mandatului la data întrunirii legale a Senatului, sub condiţia validãrii şi a depunerii jurãmântului.
(2) Dupã constituirea legalã a Senatului, fiecare senator va depune, în faţa plenului Senatului întrunit în şedinţã solemnã, jurãmântul de credinţã faţã de ţarã şi popor: «Jur credinţã patriei mele, România.
Jur sã respect Constituţia şi legile ţãrii.
Jur sã apãr democraţia, drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorialã a României.
Jur sã-mi îndeplinesc cu onoare şi fidelitate mandatul încredinţat de popor.
Aşa sã mã ajute Dumnezeu!»
(3) Jurãmântul de credinţã se poate depune şi fãrã formula religioasã, aceasta putând fi înlocuitã cu formula: «Jur pe onoare şi conştiinţã», care prefaţeazã jurãmântul."

79. Articolul 181 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 181. - Pe durata exercitãrii mandatului, senatorii şi membrii lor de familie beneficiazã de paşaport diplomatic."

80. Articolul 185 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 185. - Comisia juridicã, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri, la sesizare, propune Biroului permanent diminuarea indemnizaţiei lunare şi a diurnei de deplasare, în funcţie de prezenţa senatorului la activitatea Senatului."

81. Articolul 186 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 186. - Pe durata exercitãrii mandatului de senator, contractul de muncã al persoanei în cauzã se suspendã, cu excepţia cazurilor în care Biroul permanent decide altfel, la cererea senatorului, cu avizul unitãţii şi al Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri a Senatului."

82. Articolul 187 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 187. - Nici un senator nu poate lipsi nemotivat de la şedinţele Senatului sau ale comisiei din care face parte şi de la celelalte activitãţi specifice îndeplinirii mandatului de senator."

83. Articolul 189 se abrogã.

84. Articolul 191 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 191. - Constituie abateri disciplinare sãvârşite de senatori urmãtoarele fapte, dacã, potrivit legii, nu constituie infracţiuni:
a) încãlcarea dispoziţiilor privind îndatoririle senatorului prevãzute de Constituţie şi de legea statutului deputaţilor şi al senatorilor;
b) încãlcarea jurãmântului de credinţã;
c) nerespectarea prevederilor Regulamentului Senatului;
d) exercitarea abuzivã a mandatului de senator;
e) comportamentul injurios sau calomniator la adresa unui parlamentar ori a altui demnitar în şedinţele de plen, de comisii sau de birou ori în afara acestora, dar cu privire la exercitarea mandatului de senator."

85. Articolul 192 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 192. - Abaterile de la deontologia parlamentarã se sancţioneazã cu:
a) atenţionare;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) îndepãrtarea din salã pe durata şedinţei;
e) avertisment public - scris;
f) interzicerea de a participa la lucrãrile Senatului pe o perioadã de cel mult 30 de zile calendaristice."

86. La articolul 197, alineatele (1), (2), (4), (6) şi (7) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 197. - (1) Abaterile grave sau repetate, care implicã aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 192 lit. e) şi f), se constatã de Comisia juridicã, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri a Senatului, la sesizarea unui grup parlamentar din Senat sau din Camera Deputaţilor, a unui senator ori a unui deputat. Sesizarea se adreseazã preşedintelui Senatului.
(2) Comisia juridicã, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri soluţioneazã sesizarea înaintatã de preşedintele Senatului în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii acesteia la comisie. Soluţia comisiei se ia cu votul majoritãţii membrilor prezenţi, în şedinţã secretã.
.................................................................
(4) Biroul permanent soluţioneazã cauza în termen de 7 zile de la data primirii raportului, împreunã cu dosarul cauzei. Hotãrârea Biroului permanent se prezintã în şedinţã publicã a plenului Senatului.
.................................................................
(6) Contestaţia se soluţioneazã de cãtre plenul Senatului, în termen de 30 de zile de la înregistrarea acesteia, cu votul majoritãţii senatorilor prezenţi, în şedinţã secretã.
(7) Hotãrârea plenului Senatului, datã asupra contestaţiei, este definitivã şi executorie şi se aduce la cunoştinţã publicã în şedinţa de plen."

87. Articolul 198 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 198. - (1) În cazul aplicãrii sancţiunii prevãzute la art. 192 lit. f), senatorul în cauzã nu beneficiazã de drepturile bãneşti şi materiale ce i s-ar cuveni pe durata interzicerii participãrii la lucrãrile Senatului.
(2) Senatorul sancţionat disciplinar în baza prevederilor art. 192 lit. e) şi f) nu poate reprezenta Senatul în relaţiile interne şi externe ale acestuia, pe o perioadã de 1 an de la data rãmânerii definitive a sancţiunii."

88. Titlul capitolului VI va avea urmãtorul cuprins:
"Dispoziţii tranzitorii şi finale"

89. Dupã articolul 205 se introduce un articol nou, articolul 205^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 205^1. - Prevederile articolelor privind medierea, precum şi ale articolelor privind dezbaterea în şedinţã comunã a divergenţelor existente între Camere au caracter tranzitoriu, fiind aplicabile pânã la dezbaterea şi adoptarea, respectiv respingerea proiectelor de lege şi a propunerilor legislative înscrise pe ordinea de zi a Senatului şi Camerei Deputaţilor pânã la data de 29 octombrie 2003, data intrãrii în vigoare a Legii de revizuire a Constituţiei, cu excepţia prevederilor art. 143^2."

90. Articolul 206 se abrogã.

ART. II
În tot cuprinsul Regulamentului Senatului, sintagmele: "preşedintele grupului parlamentar", "vicepreşedintele grupului parlamentar", precum şi sintagma "moţiune" se înlocuiesc cu sintagmele: "liderul grupului parlamentar", "viceliderul grupului parlamentar" şi "moţiune simplã".
ART. III
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, comisiile permanente îşi adapteazã regulamentele proprii, cu respectarea prevederilor art. 56 alin. (3) din Regulamentul Senatului.
ART. IV
Regulamentul Senatului, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 2 februarie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta hotãrâre, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Aceastã hotãrâre a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 noiembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 18 noiembrie 2003.
Nr. 20.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016