Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 2 din 18 decembrie 2008  privind adoptarea Regulamentului de organizare si functionare al Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 2 din 18 decembrie 2008 privind adoptarea Regulamentului de organizare si functionare al Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL PENTRU STUDIEREA ARHIVELOR SECURITATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 18 din 9 ianuarie 2009
Având în vedere extrasul Procesului-verbal nr. CSC/590 din data de 18 decembrie 2008,
în temeiul art. 24 lit. c), coroborat cu <>art. 39 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 ,

Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii emite prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se adoptã cu unanimitate de voturi Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, cuprins în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, adoptat prin Hotãrârea Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii nr. 1/2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008.

Preşedintele Colegiului Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securitãţii,
Ladislau-Antoniu Csendes

Bucureşti, 18 decembrie 2008.
Nr. 2.


ANEXĂ



REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securitãţii

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se organizeazã şi funcţioneazã în baza prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, şi ale prezentului regulament, emis potrivit prevederilor acestei ordonanţe.
ART. 2
(1) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, denumit în continuare CNSAS, este autoritate administrativã autonomã cu personalitate juridicã, sub controlul Parlamentului României, având sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Sediul administrativ al CNSAS, din municipiul Bucureşti, str. Matei Basarab nr. 55-57, sectorul 3, precum şi depozitul de arhivã, din oraşul Popeşti-Leordeni nr. 114, judeţul Ilfov, beneficiazã de pazã permanentã, în condiţiile legii, asiguratã de Comandamentul Trupelor de Jandarmi.
ART. 3
Prezentul regulament stabileşte reguli de funcţionare privind structura organizatoricã, atribuţiile, procedura de desfãşurare a activitãţilor, statutul personalului de specialitate şi administrativ din cadrul compartimentelor CNSAS, precum şi reguli de disciplinã şi rãspundere disciplinarã.
ART. 4
Dispoziţiile prezentului regulament se interpreteazã în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , precum şi ale celorlalte dispoziţii legale aplicabile funcţionarilor publici şi personalului contractual.

CAP. II
Atribuţiile CNSAS

ART. 5
CNSAS exercitã urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã exercitarea dreptului de acces la propriul dosar, constând în studierea nemijlocitã a dosarului, eliberarea de copii ale actelor dosarului şi ale altor înscrisuri care privesc propria persoanã;
b) comunicã, la cererea persoanelor îndreptãţite, identitatea lucrãtorilor Securitãţii şi a colaboratorilor acesteia care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament;
c) transmite, în vederea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, hotãrârile judecãtoreşti irevocabile prin care s-a constatat calitatea de lucrãtor sau colaborator al Securitãţii şi le pune la dispoziţia mass-mediei;
d) asigurã exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes public cetãţenilor români cu domiciliul în ţarã şi în strãinãtate, precum şi presei scrise şi audiovizuale, partidelor politice, organizaţiilor neguvernamentale legal constituite, autoritãţilor şi instituţiilor publice, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) verificã, din oficiu, persoanele care candideazã, au fost alese sau au fost numite în demnitãţile ori în funcţiile prevãzute la <>art. 3 lit. a)-h^1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , precum şi persoanele aflate în exerciţiul respectivelor demnitãţi sau funcţii la data intrãrii în vigoare a ordonanţei;
f) dã publicitãţii, pe pagina de internet a CNSAS şi prin alte mijloace - cãrţi, studii, expoziţii etc. -, informaţiile şi documentele cu privire la activitatea, structura şi componenţa Securitãţii, care atestã implicarea Securitãţii şi a altor structuri politice şi represive ale regimului totalitar comunist în sãvârşirea unor fapte împotriva vieţii, integritãţii fizice sau psihice, a drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului, precum şi în sãvârşirea unor acte de trãdare a intereselor naţionale, cu respectarea legislaţiei privind protejarea informaţiilor care privesc siguranţa naţionalã; procedura urmatã în vederea publicãrii numelor celor implicaţi în sãvârşirea acestor fapte este aceeaşi ca şi pentru lucrãtorii Securitãţii, identificaţi în urma verificãrilor din oficiu prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 ;
g) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi formativ-educative şi sprijinã cercetãrile, prin conferinţe şi expoziţii, în vederea consemnãrii istorice a activitãţilor represive ale regimului comunist, precum şi prin editarea de studii ştiinţifice şi documentare;
h) dã publicitãţii documente cu privire la cazurile neelucidate de decese sau de dispariţii care s-au produs în legãturã cu activitatea Securitãţii şi sesizeazã organele de cercetare penalã, dacã este cazul;
i) pune la dispoziţia cercetãtorilor acreditaţi de Colegiul CNSAS documente şi informaţii deţinute cu privire la structura, componenţa, metodele şi activitãţile Securitãţii, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament;
j) pune la dispoziţia Comisiei pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã din cadrul Ministerului Justiţiei copii certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva CNSAS, care fac obiectul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 568/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
k) pune la dispoziţia persoanelor interesate copii certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva CNSAS, care fac obiectul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 103/2000 privind decoraţia "Crucea Comemorativã a Rezistenţei Anticomuniste", aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 767/2001 , în vederea acordãrii decoraţiei "Crucea Comemorativã a Rezistenţei Anticomuniste";
l) continuã sã preia în gestiune toate documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , precum: acte, dosare, registre, înregistrãri foto, video, audio şi informatice, baze de date, dosarele de cadre ale ofiţerilor şi subofiţerilor de Securitate, inclusiv acoperiţi, identificaţi cu activitãţi prin care au fost suprimate sau îngrãdite drepturi şi libertãţi fundamentale ale omului, în scopul susţinerii puterii totalitare comuniste.
ART. 6
Bugetul CNSAS se prevede distinct în bugetul de stat, pe baza proiectului elaborat şi înaintat Guvernului, în condiţiile legislaţiei privind finanţele publice.
ART. 7
(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor care îi revin, CNSAS se poate adresa autoritãţilor prevãzute la <>art. 31 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , precum şi oricãror instituţii publice sau entitãţi private, autoritãţi şi persoane, solicitându-le informaţii, documente sau acte în legãturã cu domeniul sãu de activitate.
(2) CNSAS poate utiliza, în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, şi alte categorii de surse, precum arhive strãine sau documente puse la dispoziţie de cetãţeni români şi strãini.

CAP. III
Structura CNSAS

ART. 8
CNSAS este condus de Colegiu. Structura organizatoricã, înfiinţarea şi desfiinţarea unor compartimente din structurã se aprobã de Colegiul CNSAS.
ART. 9
(1) Personalul CNSAS este alcãtuit din funcţionari publici şi personal contractual, care se supun prevederilor legale specifice.
(2) Din CNSAS nu pot face parte lucrãtorii Securitãţii sau colaboratorii acesteia, astfel cum sunt definiţi prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , cei ai altor servicii de informaţii strãine şi ai altor structuri informative interne şi strãine.
(3) De asemenea, nu pot face parte din CNSAS persoanele care au suferit condamnãri pentru infracţiuni de drept comun, chiar dacã au fost amnistiate.
ART. 10
Pot avea calitatea de angajat al CNSAS persoanele care au cetãţenia românã şi domiciliul în ţarã şi care nu fac parte din partidele politice.
ART. 11
(1) Personalul de specialitate este angajat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare aplicabile funcţionarilor publici sau personalului contractual. Numirea personalului CNSAS se face prin ordin al preşedintelui Colegiului CNSAS, cu informarea Colegiului.
(2) La angajare, candidaţii depun o declaraţie pe propria rãspundere în care menţioneazã cã nu sunt foşti lucrãtori sau colaboratori ai Securitãţii şi cã nu au sãvârşit infracţiuni de drept comun, chiar dacã au fost amnistiate.
(3) Personalul CNSAS este obligat sã respecte normele de confidenţialitate şi dupã pierderea calitãţii de angajat.
(4) Angajaţii CNSAS sunt obligaţi sã informeze în scris Colegiul CNSAS despre orice modificãri intervenite în statutul profesional, care privesc regimul incompatibilitãţilor şi al conflictelor de interese.

CAP. IV
Colegiul CNSAS

ART. 12
CNSAS este condus de un Colegiu, compus din 11 membri numiţi de Parlamentul României pentru un mandat de 6 ani.
ART. 13
(1) Colegiul CNSAS funcţioneazã dupã principiul egalitãţii membrilor sãi. În termen de 5 zile de la constituire, aceştia aleg, prin vot, preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul, care vor forma Biroul de coordonare al Colegiului.
(2) De asemenea, dintre membrii Colegiului, se va alege şeful Structurii de Securitate, care are atribuţii conform legislaţiei în vigoare.
ART. 14
(1) Pentru funcţia de preşedinte, vicepreşedinte sau de secretar al Colegiului poate candida orice membru al Colegiului, numit în condiţiile legii.
(2) Candidaturile se depun în termen de o sãptãmânã de la data vacantãrii funcţiilor.
ART. 15
Alegerea candidatului pentru oricare dintre funcţiile prevãzute la art. 14 se face prin vot secret, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 16
(1) Biroul de coordonare al Colegiului CNSAS conduce activitatea curentã a instituţiei şi informeazã, la prima şedinţã, membrii Colegiului despre mãsurile luate. În acest scop, Biroul de coordonare se întâlneşte ori de câte ori este nevoie. Deciziile în Biroul de coordonare se iau cu majoritate de voturi.
(2) Preşedintele Colegiului CNSAS este ordonator principal de credite şi asigurã gestionarea mijloacelor materiale şi bãneşti ale instituţiei. În exercitarea atribuţiilor sale administrative interne, preşedintele Colegiului CNSAS emite ordine.
(3) Preşedintele convoacã şi conduce şedinţele Colegiului CNSAS.
(4) În absenţa preşedintelui, atribuţiile sale se exercitã de drept de cãtre vicepreşedinte.
ART. 17
(1) Preşedintele Colegiului CNSAS reprezintã şi angajeazã CNSAS în raporturile cu celelalte autoritãţi publice şi organizaţii din ţarã, precum şi în relaţiile internaţionale, în baza mandatului stabilit de Colegiul CNSAS.
(2) Prin ordin, preşedintele Colegiului CNSAS numeşte şi elibereazã din funcţie personalul aparatului tehnic de specialitate al CNSAS, în temeiul şi în condiţiile stabilite de lege, cu informarea Colegiului.
ART. 18
(1) Colegiul CNSAS rãspunde pentru actele sau mãsurile întreprinse. Fiecare membru al Colegiului CNSAS este rãspunzãtor pentru propria activitate şi rãspunde individual pentru declaraţiile fãcute în legãturã cu subiectele dezbãtute în şedinţe.
(2) Colegiul CNSAS în întregul sãu şi fiecare dintre membrii sãi rãspund în faţa Parlamentului României pentru modul de îndeplinire a atribuţiilor ce le revin.
(3) Pentru membrii Colegiului CNSAS, activitatea în cadrul instituţiei se considerã vechime în specialitate.
(4) Membrii Colegiului CNSAS sunt obligaţi sã respecte normele de confidenţialitate şi dupã pierderea calitãţii de membru.
ART. 19
Potrivit legii, Colegiului CNSAS îi revin urmãtoarele atribuţii:
a) adoptã, prin hotãrâre, Regulamentul de organizare şi funcţionare al CNSAS, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I;
b) primeşte în gestiune toate documentele referitoare la exercitarea atribuţiilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 ;
c) aprobã sau infirmã notele de constatare cu privire la existenţa sau inexistenţa calitãţii de lucrãtor al Securitãţii ori de colaborator al acesteia, precum şi notele de constatare a identitãţii colaboratorilor şi lucrãtorilor Securitãţii care au contribuit cu informaţii la completarea şi instrumentarea dosarelor persoanelor urmãrite şi emite adeverinţe, conform procedurii stabilite de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , şi de prezentul regulament;
d) coordoneazã activitãţile educaţionale şi de cercetare desfãşurate de CNSAS;
e) acrediteazã cercetãtori, cãrora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la structura, componenţa, metodele şi activitãţile Securitãţii, în scopul stabilirii adevãrului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste;
f) analizeazã oportunitatea participãrii la activitãţile şi manifestãrile ce au loc în ţarã şi în strãinãtate, aprobã punctul de vedere sau poziţia oficialã a instituţiei şi desemneazã reprezentanţi la aceste manifestãri;
g) asigurã colaborarea şi cooperarea ştiinţificã dintre CNSAS şi instituţiile similare din Europa Centralã şi de Est, precum şi cu orice alte instituţii interesate în cercetarea activitãţilor represive ale regimului comunist;
h) urmãreşte respectarea termenelor prevãzute în procedurile de verificare;
i) adoptã raportul anual de activitate, care urmeazã a fi prezentat Parlamentului;
j) stabileşte structura organizatoricã a aparatului propriu al CNSAS, înfiinţarea şi desfiinţarea unor compartimente din structura acestuia, precum şi organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor din organigramã.
ART. 20
(1) În exercitarea atribuţiilor sale legale, Colegiul CNSAS adoptã note de constatare şi adeverinţe.
(2) Toate actele Colegiului CNSAS trebuie sã fie motivate în fapt şi în drept şi se comunicã persoanelor interesate.

CAP. V
Proceduri de funcţionare

SECŢIUNEA 1
Dezbaterile în plenul Colegiului CNSAS

ART. 21
(1) Colegiul CNSAS se întruneşte în plen cel puţin de douã ori pe sãptãmânã, la convocarea preşedintelui sau la cererea a cel puţin 4 dintre membrii sãi.
(2) Şedinţele Colegiului CNSAS sunt pregãtite de secretarul acestuia. Ordinea de zi va fi stabilitã cu 7 zile înainte de data desfãşurãrii şedinţei la care se referã şi se va posta pe pagina de internet a CNSAS cu 24 de ore înainte de data şedinţei.
(3) Colegiul CNSAS lucreazã în prezenţa a cel puţin 8 membri.
(4) Dezbaterile Colegiului CNSAS sunt publice, cu excepţia situaţiilor în care se decide cu minimum 6 voturi ca şedinţa sã fie secretã.
(5) Actele Colegiului CNSAS se adoptã cu majoritate simplã, adicã jumãtate plus unu dintre membrii prezenţi. Votul este nominal şi public, cu excepţia votului privind alegerea Biroului de coordonare.
(6) La şedinţele Colegiului CNSAS pot participa, în calitate de invitaţi, în funcţie de subiectul dezbaterilor, conducãtorii compartimentelor de specialitate. În cazul în care se dezbate un material propus de unul dintre compartimentele CNSAS, va participa în mod obligatoriu conducãtorul compartimentului sau un înlocuitor al acestuia. Şedinţele Colegiului CNSAS sunt conduse de preşedinte sau vicepreşedinte ori, prin delegare, de oricare dintre membrii Colegiului CNSAS.
(7) Preşedintele de şedinţã va solicita membrilor Colegiului CNSAS sã îşi exprime opiniile în legãturã cu problemele dezbãtute, asigurând condiţiile optime de exprimare a acestora.
(8) Membrii Colegiului CNSAS voteazã prin DA sau NU, iar actul final va fi motivat în fapt şi în drept.
(9) În cazul în care nu se întruneşte numãrul de voturi prevãzut la alin. (5), votul se reia în şedinţa urmãtoare.
(10) Dezbaterile Colegiului CNSAS şi modul de adoptare a actelor, precum şi a altor mãsuri se consemneazã în procesul-verbal şi în stenograma de şedinţã. Acestea vor fi redactate în termen de 5 zile lucrãtoare de la data şedinţei. La cerere, se va consemna şi opinia separatã cu privire la vreuna dintre problemele supuse deliberãrii, care se depune cel mai târziu la data semnãrii procesului-verbal. Procesul-verbal va fi semnat, în termen de 48 de ore de la redactare, de cãtre membrii Colegiului CNSAS prezenţi la şedinţã.
(11) Procesul-verbal şi stenograma conţinând dezbaterile Colegiului CNSAS asupra notelor de constatare devin publice în momentul introducerii acţiunii în constatare la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, cu anonimizarea informaţiilor prevãzute la <>art. 1 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 .

SECŢIUNEA a 2-a
Proceduri de analizã şi investigaţii

1. Accesul la propriul dosar

ART. 22
(1) Pentru exercitarea dreptului de acces la propriul dosar, persoana îndreptãţitã conform <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , se adreseazã CNSAS printr-o cerere. În termen de 30 de zile, petentul va fi informat, prin intermediul Direcţiei comunicare, în legãturã cu demersurile pe care CNSAS le realizeazã în urma cererii sale.
(2) În cerere, petiţionarul menţioneazã în mod obligatoriu numele şi prenumele, inclusiv schimbãrile anterioare ale numelui, data şi locul naşterii, numele şi prenumele pãrinţilor, domiciliul, precum şi adresele anterioare.
(3) Dacã petiţionarul acţioneazã în nume propriu, la depunerea cererii la CNSAS îşi dovedeşte identitatea şi prezintã documentul care îi atestã cetãţenia, conform <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 . Dacã la data depunerii cererii petiţionarul nu mai este cetãţean român şi nici nu are cetãţenia unui stat membru UE sau NATO, acesta va anexa la cerere o copie legalizatã de pe actul doveditor al statutului sãu de cetãţean român dupã anul 1945.
(4) Dacã petiţionarul este persoanã îndreptãţitã conform <>art. 1 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , acesta va anexa la cerere date despre decedat şi actele doveditoare care îl îndreptãţesc sã consulte dosarul persoanei decedate.
ART. 23
(1) Cererea care nu conţine datele prevãzute la art. 22 alin. (3) şi (4) se restituie în vederea completãrii, în termen de maximum 15 zile lucrãtoare de la înregistrare, petiţionarul fiind înştiinţat în scris asupra datelor care lipsesc din cerere.
(2) Cererea care nu conţine domiciliul sau alte date de contact se claseazã.
ART. 24
(1) Pe baza cererilor depuse de petiţionar, Direcţia comunicare verificã în evidenţele proprii, precum şi la instituţiile deţinãtoare de arhivã, dupã caz, dacã pe numele persoanei s-au identificat dosare sau documente întocmite de Securitate. Dacã persoana este necunoscutã, transmite în scris petentului acest lucru, potrivit legii. Dacã pe numele persoanei au fost identificate dosare sau documente, înştiinţeazã petentul în scris, stabilind data programãrii acestuia la sala de lecturã. Accesul petenţilor la propriul dosar este permis ori de câte ori se solicitã acest lucru, în urma unei programãri prealabile. În rãspunsul scris, Direcţia comunicare informeazã petiţionarul:
a) dacã în evidenţele informatizate ale CNSAS, precum şi în cele ale celorlalte instituţii deţinãtoare ale arhivelor fostei Securitãţi se regãsesc menţiuni referitoare la existenţa/inexistenţa unor documente care se referã la persoana petentului, în mãsura în care acestea sunt culese sau exploatate de Securitate;
b) data şi locul unde pot fi consultate documentele;
c) date despre existenţa anterioarã a documentelor, în cazul în care acestea nu s-au pãstrat.
(2) Direcţia comunicare transmite Direcţiei investigaţii, cu 5 zile lucrãtoare înaintea datei programãrii, lista persoanelor care urmeazã sã îşi exercite dreptul de acces la dosar, datele de identificare ale acestora şi cotele dosarelor care urmeazã sã fie studiate. Dacã din rãspunsul deţinãtorilor rezultã cã petentul figureazã într-un dosar de grup şi este necesarã selecţia documentelor privitoare la persoana sa, acest fapt se comunicã în scris Direcţiei investigaţii.
(3) Direcţia investigaţii acordã asistenţã persoanelor programate la sala de studiu, furnizând informaţiile necesare înţelegerii documentelor studiate, precum şi orice alte informaţii privind aplicarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 .
ART. 25
(1) CNSAS elibereazã petiţionarului îndreptãţit, la cererea acestuia, copii certificate de pe toate tipurile de informaţii, indiferent de suportul pe care se aflã acestea.
(2) Direcţia arhivã centralã remite Direcţiei investigaţii copiile solicitate în urma accesului, pentru prelucrare în vederea protejãrii terţelor persoane.
(3) Nu se elibereazã copii de pe acele înscrisuri al cãror conţinut poate afecta o terţã persoanã decât asigurând o copie care nu cuprinde informaţii referitoare la o persoanã fizicã ce poate fi identificatã, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un numãr de identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identitãţii sale.
(4) Pentru eliberarea copiei, CNSAS percepe o taxã, care se constituie venit la bugetul de stat.
ART. 26
(1) Titularul dreptului de acces poate solicita, printr-o cerere scrisã, restituirea obiectelor şi/sau a înscrisurilor personale originale, identificate cu ocazia studierii dosarului, reţinute de Securitate în urma unor acţiuni de represiune.
(2) În termen de 60 de zile de la înregistrarea cererii, CNSAS procedeazã la restituirea înscrisului original, la dosar pãstrându-se o fotocopie conformã cu originalul. În cazul restituirii, predareaprimirea se consemneazã într-un proces-verbal, întocmit în douã exemplare originale. Procesul-verbal se arhiveazã în locul înscrisului sau obiectului restituit.
ART. 27
(1) Petiţionarul îndreptãţit, luând cunoştinţã de conţinutul dosarului, poate solicita în scris CNSAS demararea procedurilor pentru a afla identitatea lucrãtorilor Securitãţii şi a colaboratorilor acesteia care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului şi poate solicita verificarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii pentru ofiţerii sau subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului.
(2) CNSAS comunicã petiţionarului îndreptãţit identitatea lucrãtorilor Securitãţii şi a colaboratorilor acesteia care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului, numai dacã aceasta poate fi stabilitã cu certitudine.
(3) Pe baza cererii prin care se solicitã stabilirea identitãţii lucrãtorilor Securitãţii şi a colaboratorilor acesteia, depusã la Direcţia comunicare, Direcţia investigaţii întocmeşte o notã de constatare a identitãţii lucrãtorilor sau colaboratorilor Securitãţii. Nota de constatare a identitãţii va conţine atât numele real şi celelalte date de identitate, cât şi numele conspirativ, acolo unde este cazul. Dacã lucrãtorul sau colaboratorul Securitãţii a deţinut mai multe nume conspirative, nota de constatare a identitãţii va consemna distinct fiecare situaţie în parte. De asemenea, se vor consemna documentele şi informaţiile identificate în cursul desfãşurãrii investigaţiilor, care au condus la stabilirea identitãţii persoanei.
(4) Nota de constatare a identitãţii se înainteazã Colegiului CNSAS, prin secretarul acestuia. Colegiul CNSAS, în maximum 15 zile de la înregistrarea la Secretariat, ia în discuţie nota de constatare a identitãţii şi, dupã caz:
a) aprobã nota de constatare şi dispune Direcţiei comunicare redactarea, în termen de 15 zile lucrãtoare, a unei comunicãri cãtre petiţionarul îndreptãţit, prin care i se transmit datele de identitate ale colaboratorului sau lucrãtorului Securitãţii, precum şi numele conspirative, acolo unde este cazul;
b) infirmã nota de constatare şi dispune Direcţiei investigaţii reluarea procedurilor specifice de investigare a fondului arhivistic şi/sau a corespondenţei cu foştii deţinãtori de arhivã şi cu Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, pentru identificarea documentelor şi informaţiilor necesare soluţionãrii cererii.
(5) Verificarea existenţei sau inexistenţei calitãţii de lucrãtor al Securitãţii pentru ofiţerii sau subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului se face la cerere, remisã în copie Direcţiei investigaţii, care demareazã verificãrile specifice la instituţiile deţinãtoare de arhivã şi în fondul arhivistic propriu. La finalizarea acestora, Direcţia investigaţii întocmeşte nota de constatare cu privire la existenţa sau inexistenţa calitãţii de lucrãtor al Securitãţii. În cazul acelor lucrãtori ai Securitãţii decedaţi, Direcţia comunicare va informa petentul despre imposibilitatea stabilirii calitãţii de lucrãtor, comunicându-i-se totodatã cã activitatea acestuia va fi prezentatã prin publicarea pe pagina de internet a instituţiei a documentelor şi informaţiilor regãsite în arhiva CNSAS.
(6) În cazul în care, pentru un ofiţer sau subofiţer al Securitãţii care face obiectul unei cereri privind verificarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii, s-au întreprins verificãri anterioare finalizate prin publicarea numelui în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei investigaţii remite Direcţiei comunicare, printr-o notã, situaţia completã a respectivei verificãri, pentru a fi comunicatã petiţionarului îndreptãţit.
ART. 28
Prevederile art. 22-27 se aplicã şi lucrãtorilor Securitãţii, precum şi colaboratorilor acesteia, în urmãtoarele condiţii:
a) petiţionarului îndreptãţit i se va rãspunde în scris cã a fost luat în evidenţele Securitãţii în una dintre aceste douã categorii, precum şi dacã dosarul s-a pãstrat;
b) interesele persoanelor afectate sau ale terţilor primeazã atât în ceea ce priveşte accesul la documente, cât şi în privinţa eliberãrii unor copii, la cerere.
ART. 29
(1) În cazurile neelucidate de decese sau de dispariţii care s-au produs în legãturã cu activitatea organelor de securitate, CNSAS oferã informaţii din proprie iniţiativã ori pe baza unei cereri scrise din partea moştenitorilor prezumtivi ai celor dispãruţi sau ai succesorilor celor decedaţi şi sesizeazã organele de cercetare penalã.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1), Direcţia de investigaţii va întocmi, pe baza procedurilor interne, studii de caz, care sã ateste implicarea celor ce fãceau parte din aparatul Securitãţii sau al altor structuri cu caracter represiv în sãvârşirea unor fapte împotriva vieţii, a integritãţii fizice ori psihice sau a drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului.

2. Dreptul de acces la informaţiile de interes public

ART. 30
În vederea exercitãrii dreptului de acces la informaţiile de interes public privind persoanele care ocupã sau care candideazã pentru a fi alese ori numite în demnitãţile sau în funcţiile prevãzute la <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , CNSAS face verificãri în legãturã cu existenţa ori inexistenţa calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia.
ART. 31
(1) CNSAS verificã din oficiu persoanele care candideazã sau care au fost alese ori numite în demnitãţile ori în funcţiile prevãzute la <>art. 3 lit. a) - h^1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , cu excepţia celor care la data de 22 decembrie 1989 nu împliniserã vârsta de 16 ani, inclusiv pe cele aflate în exerciţiul respectivelor demnitãţi sau funcţii la data intrãrii în vigoare a ordonanţei, în cazul în care verificarea nu s-a fãcut în timpul candidaturii.
(2) La cererea persoanelor fizice sau juridice îndreptãţite, în exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes public, în legãturã cu existenţa ori inexistenţa calitãţii de lucrãtor sau de colaborator al Securitãţii a persoanelor prevãzute la <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , CNSAS declanşeazã procedurile de verificare stabilite de lege.
ART. 32
(1) În vederea verificãrii candidaţilor la alegerile prezidenţiale, Biroul Electoral Central transmite cãtre CNSAS, în termen de 24 de ore de la data depunerii candidaturilor, declaraţiile pe propria rãspundere ale candidaţilor, în sensul cã au avut sau nu calitatea de lucrãtor al Securitãţii ori de colaborator al acesteia.
(2) În termen de 7 zile de la primirea declaraţiilor, CNSAS va declanşa procedura de verificare conform legii, urmând a comunica în termen de 48 de ore de la emitere, prin scrisoare recomandatã, nota de constatare sau adeverinţa candidatului verificat. Adeverinţa se va publica pe pagina proprie de internet a CNSAS, iar împotriva acesteia orice persoanã interesatã va putea depune contestaţie.
(3) Acţiunea în constatarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia ori contestaţia împotriva adeverinţei prevãzute se introduce în cel mult 48 de ore de la aprobarea notei de contestare, respectiv de la publicarea pe internet a adeverinţei, la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti. Aceasta se pronunţã în termen de 48 de ore, iar hotãrârea pronunţatã se atacã cu recurs în termen de 24 de ore. Recursul se soluţioneazã în termen de 48 de ore. Hotãrârea instanţei, rãmasã irevocabilã, se publicã de îndatã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
ART. 33
(1) În vederea verificãrii din oficiu, autoritãţile la care persoanele prevãzute la <>art. 3 lit. b) - h^1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , depun declaraţiile pe propria rãspundere sunt obligate sã trimitã CNSAS, în termen de 30 de zile de la data alegerii sau numirii în funcţie, listele însoţite de declaraţiile pe propria rãspundere. Listele vor fi întocmite conform prevederilor <>art. 5 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 .
(2) CNSAS efectueazã verificãrile în ordinea stabilitã la <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , conform procedurilor prevãzute de prezentul regulament. Se verificã cu prioritate persoanele care candideazã, sunt alese sau numite în demnitãţi ori funcţii la nivel naţional.
ART. 34
Orice alte cereri, cu excepţia celor prevãzute la <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , şi care se referã la solicitarea de informaţii de interes public, se soluţioneazã conform <>Legii nr. 544/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

3. Procedura comunã de analizã şi investigaţii

ART. 35
(1) Pentru exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes public, persoanele îndreptãţite potrivit <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , se adreseazã CNSAS printr-o cerere. Aceasta trebuie sã conţinã, în afarã de datele de identificare ale solicitantului, numele şi prenumele persoanei verificate, funcţia/demnitatea publicã deţinutã sau pentru care candideazã persoana verificatã şi, dacã este posibil, alte date de identitate (data şi locul naşterii, prenumele pãrinţilor, nume anterioare, dacã este cazul).
(2) CNSAS înştiinţeazã persoana verificatã în temeiul <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , cu privire la demararea procedurilor de verificare, în legãturã cu existenţa ori inexistenţa calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia. De asemenea, i se solicitã persoanei verificate copie de pe cartea de identitate, un curriculum vitae amãnunţit, precum şi o copie certificatã de pe carnetul de muncã.
(3) Pe baza întregii documentaţii, Direcţia investigaţii întocmeşte o notã de constatare a existenţei ori inexistenţei calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia. Aceastã notã va conţine cel puţin urmãtoarele date:
a) rezultatul verificãrii documentelor şi informaţiilor deţinute în arhiva CNSAS, în sensul existenţei sau inexistenţei calitãţii de lucrãtor al Securitãţi sau colaborator al acesteia;
b) numele, prenumele, numele conspirative, acolo unde existã, ale persoanei verificate, perioada activitãţii în cadrul Securitãţii sau a colaborãrii cu aceasta, în sensul prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , precum şi lista documentelor care probeazã concluzia de la lit. a).
(4) Ori de câte ori sunt aplicabile prevederile <>art. 33 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , Direcţia investigaţii, în cazul lucrãtorilor, şi Direcţia comunicare, în cazul colaboratorilor, vor solicita Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor sã comunice dacã între timp au intervenit modificãri ale datelor de stare civilã, în sensul pierderii capacitãţii de folosinţã a persoanelor verificate.
(5) Direcţia investigaţii şi Direcţia comunicare, la finalizarea verificãrilor, înainteazã întreaga documentaţie Direcţiei juridice, în vederea emiterii unui aviz scris şi motivat în fapt şi în drept. Direcţia juridicã înainteazã Colegiului CNSAS, prin secretarul acestuia, nota de constatare cu privire la existenţa ori inexistenţa calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia şi avizul întocmit împreunã cu materialele care au stat la baza întocmirii lor. Colegiul CNSAS, în maximum 15 zile lucrãtoare de la înregistrarea la Secretariat, va lua în discuţie nota de constatare şi, dupã caz:
a) aprobã nota de constatare şi dispune Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calitãţii de colaborator sau lucrãtor al Securitãţii;
b) infirmã nota de constatare şi dispune Direcţiei juridice eliberarea unei adeverinţe din care sã rezulte cã persoana verificatã nu a avut calitatea de colaborator sau lucrãtor al Securitãţii;
c) dispune eliberarea unei adeverinţe în cazul în care din nota de constatare rezultã cã nu existã date sau documente privind calitatea de colaborator sau lucrãtor al Securitãţii.
ART. 36
(1) Notele de constatare se comunicã, prin intermediul Direcţiei juridice, iar adeverinţele se comunicã, prin intermediul Direcţiei comunicare, persoanelor verificate, precum şi persoanelor care au solicitat verificarea - în cazul verificãrii la cerere, cu respectarea confidenţialitãţii informaţiilor privind terţele persoane. Comunicarea notelor de constatare se face dupã introducerea acţiunii în constatare la instanţa competentã.
(2) Adeverinţele, prin care s-a constatat fie cã persoana verificatã nu a avut calitatea de lucrãtor al Securitãţii ori de colaborator al acesteia, în sensul legii, fie cã nu existã date sau documente privind aceastã calitate, se publicã de îndatã pe pagina proprie de internet a CNSAS şi pot fi contestate la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti de cãtre orice persoanã interesatã, în termen de 30 de zile de la publicarea lor.
(3) Dacã în urma verificãrilor întreprinse în temeiul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , se constatã existenţa unei decizii emise anterior intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , iar Direcţia investigaţii confirmã faptul cã nu existã documente noi, care sã nu fi fost avute în vedere la emiterea deciziei iniţiale, Direcţia juridicã transmite o copie certificatã de pe aceasta solicitantului şi o copie în vederea publicãrii pe pagina proprie de internet a instituţiei.
ART. 37
(1) Pentru categoriile de persoane precizate la <>art. 3 lit. b)-z) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , acţiunea în constatare a calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia se introduce la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data adoptãrii notei de constatare, fiind scutitã de taxa de timbru. Hotãrârea Curţii de Apel Bucureşti poate fi atacatã cu recurs, în condiţiile legii.
(2) La dosarul cauzei se depun copii certificate de pe documentele aflate în arhiva CNSAS, documentele originale putând fi consultate la sediul CNSAS de cãtre pãrţile în proces.
(3) Hotãrârea judecãtoreascã irevocabilã se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se pune la dispoziţia mijloacelor de informare în masã de cãtre CNSAS. Publicarea se va face cu respectarea confidenţialitãţii informaţiilor privind terţele persoane.

4. Cercetarea ştiinţificã şi valorificarea patrimoniului arhivistic

ART. 38
(1) CNSAS, prin direcţia de specialitate, elaboreazã, publicã şi tipãreşte în regie proprie şi în colaborare lucrãri ştiinţifice (monografii, ediţii de documente, studii, broşuri), conform planului de cercetare aprobat anual de Colegiul CNSAS.
(2) CNSAS dã publicitãţii, prin publicaţiile proprii sau realizate în colaborare cu alte instituţii de cercetare şi prin punerea la dispoziţia cercetãtorilor acreditaţi, informaţiile şi documentele care atestã implicarea organelor de securitate şi a altor structuri politice şi represive ale regimului totalitar comunist în sãvârşirea unor fapte grave împotriva vieţii, integritãţii fizice sau psihice şi a libertãţii persoanelor, precum şi a unor acte de trãdare a intereselor naţionale.
(3) CNSAS, prin direcţia de specialitate, aduce la cunoştinţa opiniei publice, prin publicaţiile proprii sau realizate în colaborare cu alte instituţii de cercetare şi prin punerea la dispoziţia cercetãtorilor acreditaţi, documentele cu privire la cazurile neelucidate de decese sau de dispariţii care s-au produs ca urmare a activitãţii organelor de represiune.
(4) Direcţia de specialitate din cadrul CNSAS elaboreazã şi realizeazã proiecte de cercetare, educaţionale şi expoziţii şi participã la astfel de manifestãri, în parteneriat cu alte instituţii publice, organizaţii culturale, organizaţii neguvernamentale, muzee, universitãţi, institute şi centre de cercetare, memoriale ale victimelor represiunii comuniste din ţarã şi din strãinãtate, cu privire la cunoaşterea trecutului României în perioada 1945-1989.
ART. 39
(1) În scopul stabilirii adevãrului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste, Colegiul CNSAS acrediteazã, pe baza unei cereri menţionând caracterul cercetãrii - studiu istoric, politologic, psihologic, sociologic, precum şi forma de valorificare - carte, articol, conferinţã, temã de cercetare, cercetãtori, inclusiv din cadrul CNSAS, cãrora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la structura, metodele şi activitãţile Securitãţii.
(2) Cercetãtorii acreditaţi pot solicita accesul la dosare/documente din arhiva CNSAS, pe baza unei cereri. În cuprinsul acesteia trebuie sã se menţioneze caracterul cercetãrii (studiu istoric, politologic, psihologic, sociologic), precum şi forma de valorificare (articol, studiu, tezã de licenţã, tezã de doctorat).
(3) Cercetãtorii acreditaţi au acces la dosare/documente, indiferent de tipul de suport pe care se aflã acestea, din toate categoriile de fonduri existente în arhiva CNSAS, dupã cum urmeazã:
a) dosare de problemã;
b) documente referitoare la personalitãţi care au jucat un rol în istoria ţãrii (perioada 1945-1989);
c) documente referitoare la lucrãtori, colaboratori ai Securitãţii.
(4) CNSAS pune la dispoziţia cercetãtorilor acreditaţi, în termen de 30 de zile de la data solicitãrii, documentele şi informaţiile cu privire la tema de cercetare menţionatã.
(5) În activitatea de documentare, cercetãtorii acreditaţi au obligaţia sã respecte şi sã ocroteascã viaţa intimã, familialã şi privatã a celor care au fost persecutaţi de organele securitãţii statului, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(6) Cercetãtorii care au consultat documente aflate în arhiva CNSAS pot solicita copii de pe acestea. Se vor elibera, în termen de 60 de zile de la data solicitãrii, numai copiile realizate de pe documentele referitoare la tema de cercetare pentru care s-a acordat acreditarea, cu anonimizarea pasajelor conţinând informaţii ce pot aduce atingere vieţii intime, familiale şi private a persoanelor menţionate în documentele consultate.
(7) Colegiul CNSAS poate retrage acreditarea cercetãtorilor care utilizeazã documentele puse la dispoziţie în alte scopuri decât cele exclusiv ştiinţifice. Hotãrârea Colegiului CNSAS poate fi atacatã la instanţa competentã, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 40
(1) CNSAS organizeazã şi desfãşoarã activitãţi formativ-educative privind funcţionarea şi implicarea structurilor represive în menţinerea regimului totalitar comunist, precum şi pentru conservarea şi cinstirea memoriei victimelor acestuia, prin organizarea de conferinţe, expoziţii şi programe educative în şcoli, publicarea de studii ştiinţifice, documente, realizarea de filme documentare.
(2) CNSAS realizeazã, în colaborare cu instituţii legal abilitate, proiecte de cercetare şi educaţionale care sã vizeze cunoaşterea trecutului României în perioada 1945-1989.
(3) Veniturile obţinute din eliberarea de copii, precum şi cele realizate prin valorificarea produselor editoriale şi pe suport audio-video editate de CNSAS sau la care acesta a colaborat se constituie venituri la bugetul de stat.

CAP. VI
Rãspunderi şi sancţiuni

ART. 41
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament de cãtre membrii Colegiului CNSAS şi de angajaţii CNSAS atrage rãspunderea disciplinarã a acestora, distinct de rãspunderea contravenţionalã, civilã şi penalã, prevãzutã la <>art. 30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 .
ART. 42
(1) Pentru angajaţii CNSAS urmãtoarele fapte constituie abateri disciplinare şi atrag sancţionarea disciplinarã a acestora, dacã nu sunt aplicabile prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 :
a) întârzierea sistematicã în efectuarea lucrãrilor;
b) neglijenţa repetatã în rezolvarea lucrãrilor;
c) absenţe nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea în mod repetat a programului de lucru;
e) intervenţiile sau stãruinţele pentru soluţionarea unor cereri în afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidenţialitãţii lucrãrilor cu acest caracter;
g) manifestãri care aduc atingere prestigiului autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea;
h) desfãşurarea în timpul programului de lucru a unor activitãţi cu caracter politic;
i) refuzul de a îndeplini atribuţiile de serviciu;
j) încãlcarea prevederilor legale referitoare la îndatoriri, incompatibilitãţi, conflicte de interese şi interdicţii stabilite prin lege pentru funcţionarii publici.
(2) Sancţiunile disciplinare sunt cele prevãzute în <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv în <>Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi se aplicã în conformitate cu dispoziţiile acestor acte normative.
ART. 43
(1) În cazul sãvârşirii de abateri disciplinare, personalul contractual este cercetat de cãtre conducãtorul compartimentului, care se poate sesiza din oficiu sau la plângerea oricãrei persoane interesate.
(2) Sub sancţiunea nulitãţii absolute, nicio mãsurã nu poate fi dispusã mai înainte de efectuarea unei cercetãri disciplinare prealabile.
(3) În vederea desfãşurãrii cercetãrii disciplinare prealabile, angajatul contractual va fi convocat în scris de cãtre conducãtorul compartimentului, precizându-se obiectul, data, ora şi locul întrevederii.
(4) Neprezentarea angajatului la convocarea fãcutã în condiţiile prevãzute la alin. (3) fãrã un motiv obiectiv dã dreptul conducãtorului compartimentului sã înainteze Colegiului CNSAS o notã de constatare a abaterii. Refuzul persoanei de a se prezenta la audiere se consemneazã într-un proces-verbal.
(5) În cursul cercetãrii disciplinare prealabile, angajatul contractual are dreptul sã formuleze şi sã susţinã toate apãrãrile pe care le considerã necesare în favoarea sa. De asemenea, are dreptul sã fie asistat, la cerere, de cãtre un reprezentant al sindicatului al cãrui membru este.
(6) Colegiul CNSAS, analizând nota conducãtorului departamentului, va dispune constituirea unei comisii de disciplinã, pentru soluţionarea cauzelor având ca obiect abaterile disciplinare prevãzute de prezentul regulament. Comisia va fi alcãtuitã din 3 persoane, dintre care cel puţin o persoanã de la Direcţia juridicã.
ART. 44
În cazul în care abaterile disciplinare sunt sãvârşite de un funcţionar public, rãspunderea disciplinarã se angajeazã în condiţiile legislaţiei în materie.
ART. 45
Angajatul nemulţumit de sancţiunea aplicatã poate ataca cu plângere actul pronunţat de Colegiul CNSAS la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, pentru anularea sau modificarea, dupã caz, a dispoziţiei de sancţionare.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 46
În vederea realizãrii atribuţiilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 293/2008 , şi de prezentul regulament, compartimentele de specialitate din cadrul CNSAS vor ţine evidenţa documentelor, întocmind registre, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 47
Prezentul regulament se completeazã cu prevederile legislaţiei în vigoare.
ART. 48
Orice modificare legislativã în materie determinã în mod obligatoriu adaptarea corespunzãtoare a prezentului regulament.

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016