Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 2.406 din 21 decembrie 2004  privind gestionarea vehiculelor scoase din uz    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 2.406 din 21 decembrie 2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 11 ianuarie 2005
HOTĂ?RÂRE nr. 2.406 din 21 decembrie 2004
privind gestionarea vehiculelor scoase din uz
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 11 ianuarie 2005

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 54 pct. 1 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre reglementeazã mãsurile de prevenire a producerii de deşeuri provenite de la vehiculele scoase din uz şi reutilizarea, reciclarea, precum şi alte forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz şi a componentelor acestora, în vederea reducerii cantitãţii de deşeuri destinate eliminãrii.
(2) Prevederile prezentei hotãrâri stabilesc mãsuri pentru îmbunãtãţirea din punct de vedere al protecţiei mediului a activitãţilor agenţilor economici implicaţi în ciclul de viata al vehiculelor şi, în special, ale agenţilor economici direct implicaţi în tratarea vehiculelor scoase din uz.
(3) Prezenta hotãrâre se aplica cu respectarea legislaţiei naţionale privind standardele de siguranta, emisiile în atmosfera şi nivelul emisiilor de zgomot, precum şi cele referitoare la protecţia solului şi a apei.
(4) Prevederile prezentei hotãrâri se aplica vehiculelor scoase din uz, inclusiv componentelor şi materialelor acestora, fãrã a se tine seama de modul în care vehiculul a fost întreţinut sau reparat pe toatã durata utilizãrii acestuia şi indiferent dacã acesta este echipat cu componente furnizate de producãtor sau cu alte componente a cãror montare ca piese de schimb sau ca piese de înlocuire se realizeazã respectându-se reglementãrile naţionale în domeniu.
ART. 2
În sensul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni şi expresii semnifica:
a) vehicul - orice vehicul aparţinând categoriilor M(1) sau N(1), precum şi vehiculele cu 3 roti, astfel cum sunt definite prin <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementãrilor privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia mototriciclurilor;
b) vehicul scos din uz - un vehicul devenit deseu, în sensul definitiei din anexa nr. IA la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 ;
c) producãtor - fabricantul de vehicule sau importatorul profesional al unui vehicul în România;
d) producãtor individual - persoana fizica sau juridicã care produce ori importa vehicule, dar care nu desfãşoarã aceasta activitate cu titlu profesional;
e) prevenire - mãsurile care urmãresc reducerea cantitãţii şi nocivitatii pentru mediu a vehiculelor scoase din uz, a materialelor şi substanţelor din componenta acestora;
f) tratare - orice activitate desfasurata dupã ce vehiculul scos din uz a fost predat unui agent economic care desfãşoarã activitãţi de depoluare, dezmembrare, tãiere, maruntire, valorificare sau pregãtire pentru eliminarea deşeurilor maruntite, precum şi orice alta operaţiune efectuatã în vederea valorificãrii şi/sau eliminãrii vehiculelor scoase din uz şi a componentelor lor;
g) reutilizare - orice operaţiune prin care componentele vehiculelor scoase din uz sunt utilizate în acelaşi scop pentru care au fost concepute;
h) reciclare - reprelucrarea deşeurilor într-un proces de producţie în vederea utilizãrii în scopul iniţial sau pentru alte scopuri, dar cu excluderea valorificãrii energetice;
i) valorificare energetica - utilizarea deşeurilor combustibile ca mijloc de generare a energiei, prin incinerare directa sau coincinerare, cu sau fãrã alte deşeuri, dar cu recuperarea caldurii;
j) valorificare - oricare dintre operaţiunile prevãzute în anexa nr. IIB la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 ;
k) eliminare - oricare dintre operaţiunile prevãzute în anexa nr. IIA la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 ;
l) agenţi economici - producãtorii, distribuitorii, colectorii, companiile de asigurare, precum şi agenţii care au ca obiect de activitate tratarea, recuperarea, reciclarea vehiculelor scoase din uz, inclusiv a componentelor şi materialelor acestora;
m) substanta periculoasa - orice substanta consideratã periculoasa potrivit <>art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 451/2001 ;
n) instalatie de maruntire a vehiculelor scoase din uz - orice instalatie utilizata pentru taierea în bucãţi sau pentru fragmentarea vehiculelor scoase din uz, inclusiv în scopul obţinerii de resturi metalice direct refolosibile;
o) informaţii referitoare la dezmembrare - toate informaţiile necesare pentru tratarea corespunzãtoare şi ecologic raţionalã a vehiculelor scoase din uz. Aceste informaţii vor fi puse la dispoziţie agenţilor economici care deţin instalaţii de tratare autorizate de cãtre producãtorii de vehicule şi producãtorii de componente sub forma de manuale sau pe suport electronic, cum ar fi CD-ROM, servicii on-line;
p) piesa de înlocuire - piesa destinatã sa înlocuiascã la un vehicul acea piesa cu care vehiculul a fost omologat de tip;
r) masa medie la gol a vehiculului - masa proprie a vehiculului, conform cãrţii de identitate a vehiculului, minus masa conţinutului rezervorului de carburant umplut la 90% din capacitate şi masa conducatorului auto evaluatã la 75 kg;
s) depoluare - golirea de fluide şi de substanţe chimice periculoase a vehiculelor scoase din uz, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1 la prezenta hotãrâre;
t) certificat de distrugere - certificatul eliberat ultimului deţinãtor al vehiculului scos din uz de cãtre unitãţile autorizate pentru colectare/tratare.
ART. 3
În scopul prevenirii apariţiei deşeurilor, producãtorii de vehicule, în colaborare cu producãtorii de componente şi de materiale, vor lua mãsurile necesare pentru:
a) limitarea şi reducerea pe cat posibil a utilizãrii substanţelor periculoase la construcţia vehiculelor, începând din faza de proiectare, pentru a evita poluarea mediului, facilitarea reciclarii componentelor şi materialelor, precum şi evitarea eliminãrii deşeurilor periculoase;
b) conceperea şi construirea noilor vehicule cu luarea în considerare a posibilitãţilor de dezmembrare, reutilizare şi valorificare a componentelor şi materialelor acestora;
c) dezvoltarea utilizãrii materialelor reciclate la producerea de noi vehicule sau alte produse.
ART. 4
(1) Materialele şi componentele vehiculelor vor fi introduse pe piata numai dacã nu conţin plumb, mercur, cadmiu şi crom hexavalent.
(2) Materialele şi componentele vehiculelor exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1), precum şi condiţiile în care se pot utiliza se aproba prin ordin comun al ministrului mediului şi gospodãririi apelor şi al ministrului economiei şi comerţului, în termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri.
ART. 5
Producãtorii de vehicule şi producãtorii de componente sau de materiale au obligaţia de a codifica componentele şi materialele pentru a facilita identificarea acestora la dezmembrarea pentru reutilizare, valorificare, reciclare. Pot fi aplicate ca standarde de referinta urmãtoarele: SR EN ISO 1043-1:2003, SR ISO 1043-2:1995, SR EN ISO 11469:2001 pentru componente din materiale plastice şi SR ISO 1629:1993 pentru componente din cauciuc sau latex, cu excepţia anvelopelor.
ART. 6
(1) Producãtorii, în colaborare cu agenţii economici implicaţi în gestionarea vehiculelor scoase din uz, sunt obligaţi sa publice în cartea tehnica sau prin alte mijloace de informare informaţii privind:
a) construcţia vehiculelor şi a componentelor acestora din punct de vedere al posibilitãţilor de reciclare şi valorificare a acestora;
b) modalitãţile de tratare ecologica a vehiculelor uzate, în special în ceea ce priveşte dezmembrarea şi evacuarea tuturor fluidelor;
c) dezvoltarea şi optimizarea metodelor de reutilizare, reciclare şi recuperare a vehiculelor uzate şi a componentelor acestora;
d) progresele realizate în domeniul valorificãrii şi reciclarii în scopul reducerii cantitãţii de deşeuri, precum şi pentru creşterea gradului de valorificare şi reciclare.
(2) Producãtorii au obligaţia de a pune la dispoziţie potenţialilor cumpãrãtori informaţiile prevãzute la alin. (1). Date generale referitoare la informaţiile prevãzute la alin. (1) vor fi incluse în materialele promotionale utilizate la comercializarea noilor vehicule.
ART. 7
(1) Producãtorii de vehicule au obligaţia de a furniza gratuit agenţilor economici autorizaţi, care realizeazã dezmembrarea şi/sau tratarea vehiculelor scoase din uz, la cererea acestora şi cu respectarea secretului industrial şi comercial, informaţii privind dezmembrarea tipurilor noi de vehicule în termen de cel mult 6 luni de la punerea pe piata a acestora. Aceste informaţii vor privi componentele şi materialele, precum şi localizarea tuturor substanţelor periculoase utilizate cu scopul atingerii obiectivelor prevãzute la art. 15.
(2) Producãtorii de componente pentru vehicule trebuie sa furnizeze agenţilor economici autorizaţi, care realizeazã dezmembrarea şi/sau tratarea vehiculelor scoase din uz, la cererea acestora şi cu respectarea secretului industrial şi comercial, informaţiile necesare privind dezmembrarea, depozitarea şi testarea componentelor reutilizabile.
ART. 8
Persoanele fizice sau persoanele juridice deţinãtoare de vehicule scoase din uz au urmãtoarele obligaţii:
a) sa nu abandoneze vehiculele scoase din uz ori componentele solide şi/sau lichide ale acestora, pe sol, în apele de suprafata şi ale marii teritoriale;
b) sa predea vehiculele scoase din uz agenţilor economici autorizaţi sa desfãşoare activitãţi de colectare şi/sau tratare a vehiculelor scoase din uz.
ART. 9
(1) Producãtorii de vehicule trebuie sa asigure, individual sau prin contracte cu terţe pãrţi, preluarea de la ultimul deţinãtor a vehiculelor pe care le-au introdus pe piata, atunci când acestea devin vehicule scoase din uz.
(2) În scopul aplicãrii prevederilor alin. (1), producãtorii de vehicule vor asigura, individual sau prin contracte cu terţe pãrţi, minimum:
a) un punct de colectare în fiecare judeţ;
b) un punct de colectare în fiecare oraş cu peste 100.000 de locuitori;
c) 3 puncte de colectare în municipiul Bucureşti.
(3) Producãtorii de vehicule trebuie:
a) sa transmitã anual Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor lista cu punctele de colectare desemnate, potrivit obligaţiilor prevãzute la alin. (1);
b) sa afiseze lista cu punctele de colectare prevãzute la alin. (2) la punctele de vânzare a vehiculelor noi; lista va include detaliile de contact privind persoanele care reprezintã aceste puncte de colectare;
c) sa punã la dispoziţie publicului, prin publicarea pe Internet, lista prevãzutã la lit. a) a prezentului alineat.
ART. 10
(1) Predarea vehiculului scos din uz cãtre punctele de colectare prevãzute la art. 9 alin. (2) se face fãrã nici o cheltuiala a deţinãtorului care îl preda.
(2) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1):
a) vehiculele scoase din uz, care nu sunt înmatriculate sau pentru care ultima înmatriculare nu s-a fãcut în România, potrivit prevederilor legale în vigoare;
b) vehiculele scoase din uz, care au fost înmatriculate temporar în România;
c) vehiculele scoase din uz, care nu mai conţin una sau mai multe componente esenţiale, în mod special grupul motopropulsor, trenul de rulare, caroseria, sasiul, catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a funcţiilor vehiculului;
d) vehiculele scoase din uz, cãrora li s-au adãugat deşeuri.
ART. 11
(1) Colectarea vehiculelor scoase din uz se va face numai în baza prezentãrii agentului economic care efectueazã colectarea şi/sau dezmembrarea a urmãtoarelor documente:
a) cartea de identitate a vehiculului (original şi o copie care va fi predatã agentului economic care efectueazã colectarea şi/sau dezmembrarea);
b) pentru persoane fizice, documentul de identitate al ultimului proprietar, dacã acesta efectueazã predarea vehiculului, sau al altei persoane împuternicite de acesta printr-un act notarial sa efectueze predarea vehiculului uzat, precum şi actul notarial de împuternicire, dupã caz;
c) pentru persoane juridice, documentul de identitate al persoanei delegate de societatea deţinãtoare a vehiculului scos din uz sa efectueze predarea vehiculului şi delegaţia din partea societãţii deţinãtoare a vehiculului scos din uz pentru persoana care va efectua predarea vehiculului.
(2) Se excepteazã de la aplicarea prevederilor lit. a) şi b) ale alin. (1) vehiculele fãrã proprietar sau abandonate pe domeniul public ori privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale şi trecute, potrivit legii, în proprietatea unitãţilor administrativ-teritoriale de pe a cãror raza au fost ridicate.
(3) Agenţii economici autorizaţi pentru colectarea vehiculelor scoase din uz au obligaţia de a emite ultimului deţinãtor al vehiculului scos din uz un certificat de distrugere, la preluarea vehiculului scos din uz. În cazul în care agenţii economici desfãşoarã doar activitãţi de colectare, certificatele de distrugere vor fi emise în numele unitãţilor de tratare cu care au contract, cu acordul scris al acestora şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(4) Modelul şi condiţiile de emitere ale certificatului de distrugere se aproba prin ordin comun al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, al ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, în termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri.
ART. 12
(1) Colectarea şi tratarea vehiculelor scoase din uz, care au fost introduse pe piata de producãtori individuali sau ale cãror producãtori şi-au încetat activitatea, se asigura prin proiecte finanţate de la Fondul pentru mediu, conform legislaţiei în vigoare.
(2) Finanţarea proiectelor prevãzute la alin. (1) se face numai în cazul în care se dovedeşte cu documente ca nivelul costurilor de colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz depãşeşte veniturile obţinute din vânzarea pieselor reutilizabile şi a materiilor prime secundare, rezultate din tratarea acestora.
ART. 13
Agenţii economici care efectueazã operaţiuni de întreţinere şi reparaţii auto au obligaţia de a preda pentru reciclare, valorificare sau reutilizare materialele şi piesele înlocuite, care constituie deşeuri, cãtre agenţii economici autorizaţi, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare.
ART. 14
(1) Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de colectare şi dezmembrare a vehiculelor scoase din uz trebuie sa fie autorizaţi potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 , şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 222/2003 , cu modificãrile ulterioare.
(2) Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de valorificare şi/sau eliminare a componentelor şi materialelor rezultate în urma dezmembrarii vehiculelor scoase din uz trebuie sa fie autorizaţi potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 , şi ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
(3) Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligaţi sa respecte cerinţele minime prevãzute în anexa nr. 1.
(4) În vederea respectãrii obligaţiilor prevãzute în anexa nr. 1, agenţii economici prevãzuţi la alin. (1) au obligaţia ca, în termen de 18 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri, sa solicite autoritãţii teritoriale pentru protecţia mediului revizuirea autorizaţiei de mediu.
(5) Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de dezmembrare şi/sau tratare a vehiculelor scoase din uz au obligaţia de a tine evidenta tuturor categoriilor de deşeuri şi a componentelor reutilizabile.
ART. 15
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2007, agenţii economici trebuie sa asigure realizarea urmãtoarelor obiective, luând în considerare masa medie la gol:
a) reutilizarea şi valorificarea a cel puţin 75% din masa vehiculelor fabricate înainte de 1 ianuarie 1980;
b) reutilizarea şi valorificarea a cel puţin 85% din masa vehiculelor fabricate dupã 1 ianuarie 1980;
c) reutilizarea şi reciclarea a 70% din masa vehiculelor fabricate înainte de 1 ianuarie 1980;
d) reutilizarea şi reciclarea a 80% din masa vehiculelor fabricate începând cu data de 1 ianuarie 1980.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2015, agenţii economici trebuie sa asigure realizarea urmãtoarelor obiective, luând în considerare masa medie la gol:
a) reutilizarea şi valorificarea a cel puţin 95% din masa vehiculelor, pentru toate vehiculele scoase din uz;
b) reutilizarea şi reciclarea a cel puţin 85% din masa vehiculelor, pentru toate vehiculele scoase din uz.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) şi, de asemenea, prevederile art. 5 şi 7 nu se aplica vehiculelor cu destinaţii speciale, astfel cum sunt definite în <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Obiectivele prevãzute la alin. (1) se pot realiza în urmãtoarele moduri:
a) individuale cãtre producãtori, în instalaţii proprii, sau în instalaţii autorizate ale unor alţi agenţi economici cu care producãtorii au contract;
b) prin transferarea acestei responsabilitãţi cãtre o persoana juridicã autorizata în acest scop de cãtre Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor.
(5) Procedura şi criteriile de autorizare pentru persoanele juridice prevãzute la alin. (4) lit. b) se stabilesc prin ordin comun al ministrului mediului şi gospodãririi apelor şi al ministrului economiei şi comerţului, în termen de 12 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri.
(6) În scopul monitorizarii atingerii obiectivelor prevãzute la alin. (1) şi (2), agenţii economici care desfãşoarã operaţiuni de tratare a vehiculelor scoase din uz au obligaţia de a transmite autoritãţilor teritoriale pentru protecţia mediului formularele prevãzute în anexa nr. 2, completate pentru anul precedent, pana la data de 15 martie a anului în curs.
(7) La interval de 3 ani, Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor înainteazã Comisiei Europene un raport privind punerea în aplicare a prezentei hotãrâri. Raportul este întocmit pe baza formularelor prevãzute la alin. (6), cu scopul de a stabili o baza de date privind vehiculele uzate şi tratarea acestora. Raportul conţine informaţii relevante referitoare la posibilele modificãri în structura comercializãrii autovehiculelor şi în sectoarele de colectare, dezmembrare, tãiere, recuperare şi reciclare, care pot duce la perturbarea concurentei între sau în interiorul statelor membre ale Uniunii Europene. Formularele sau schemele sunt trimise statelor membre ale Uniunii Europene cu 6 luni înainte de începutul perioadei acoperite de raport. Raportul este înaintat Comisiei Europene în termen de 9 luni de la sfârşitul perioadei de 3 ani pe care o acoperã.
ART. 16
(1) Vehiculele fabricate în serie mica sau cele aparţinând sfarsitului de serie de fabricaţie, astfel cum sunt definite în <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt exceptate de la aplicarea art. 12 şi 15.
(2) Pentru vehiculele cu 3 roti se aplica numai prevederile art. 8, 9 şi 14.
ART. 17
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 6, cu amenda de la 10.000.000 la 20.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 7 şi ale art. 15 alin. (1), (2) şi (6), cu amenda de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 5, 9, 13 şi 14, cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei şi cu suspendarea temporarã a activitãţii agentului economic pana la conformarea cu prevederile prezentei hotãrâri;
d) punerea pe piata a vehiculelor cu încãlcarea prevederilor art. 4, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei şi cu suspendarea temporarã a activitãţii agentului economic pana la conformarea cu prevederile prezentei hotãrâri.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit al Autoritãţii Naţionale de Control, prin Garda Nationala de Mediu, sau al celorlalte autoritãţi competente potrivit legii.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, inclusiv cele prevãzute la art. 28 din ordonanta menţionatã.
ART. 18
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. 4, 5, 10, 12 şi a art. 15 alin. (7), care intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2007, şi a art. 9, care intra în vigoare la data de 1 octombrie 2006.
ART. 19
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 20
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2000/53/CE privind vehiculele scoase din uz, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene (JOCE) nr. L 269 din 21 octombrie 2000, P. 0034-0043, cu excepţia art. 4 alin. (2) şi art. 5 alin. (3) paragraful 2 şi 3, care vor fi transpuse prin ordin al ministrului mediului şi gospodãririi apelor, pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
------------
p. Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Florin Stadiu,
secretar de stat

p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Traian Panait,
secretar de stat

p. Ministrul integrãrii europene,
Andrei Popescu,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 21 decembrie 2004.
Nr. 2.406.


ANEXA 1

CERINŢE MINIME
necesar a fi îndeplinite de cãtre unitãţile de
colectare şi de cele de tratare a vehiculelor scoase din uz,
în scopul minimizarii impactului asupra mediului al
colectãrii, dezmembrarii şi reciclarii vehiculelor scoase din uz,
precum şi a eliminãrii în condiţii de
siguranta pentru mediu a deşeurilor rezultate

1. Cerinţe care trebuie îndeplinite de unitãţile de colectare:
a) unitãţile de colectare nu au dreptul sa trateze vehiculele scoase din uz, în mod special în ceea ce priveşte evacuarea fluidelor şi dezmembrarea acestora. Acestea trebuie sa încheie contracte cu unitãţile de tratare în ceea ce priveşte perioadele de preluare a vehiculelor, în scopul evitãrii prejudiciilor produse mediului de stocarea prelungitã a acestora şi al evitãrii blocarii activitãţii de colectare. Aceste prevederi nu se aplica agenţilor economici care sunt autorizaţi sa desfãşoare activitãţi de colectare şi tratare;
b) unitãţile de colectare trebuie sa detina toate autorizaţiile necesare pentru activitatea desfasurata, conform prevederilor legale în vigoare;
c) este interzisã stocarea vehiculelor unul peste altul, precum şi aşezate pe una dintre pãrţile laterale sau pe plafon. Vehiculele trebuie stocate în asa fel încât sa se evite orice prejudiciu ce ar putea fi adus componentelor care conţin fluide sau pãrţilor uşor demontabile din sticla (cum ar fi: parbrizul, luneta sau geamurile laterale);
d) suprafata pentru colectare trebuie împãrţitã într-o suprafata unde vehiculele scoase din uz sunt predate de cãtre deţinãtori şi o suprafata pentru stocarea temporarã a acestora în vederea predãrii cãtre unitãţile de tratare. Aceasta ultima suprafata trebuie sa fie protejata impotriva scurgerilor de ulei mineral, în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare, şi sa prezinte o reţea de drenare a apelor meteorice. Dacã suprafata este acoperitã, existenta reţelei de drenare nu mai este obligatorie;
e) deţinerea echipamentelor necesare transportãrii vehiculelor la unitãţile de tratare, ţinându-se seama de faptul ca vehiculele uzate colectate nu mai au drept de circulaţie pe drumurile publice o data cu emiterea certificatului de distrugere şi implicit cu radierea din circulaţie;
f) sunt obligatorii deţinerea în cantitãţi suficiente şi stocarea în condiţii corespunzãtoare a substanţelor pentru tratarea şi neutralizarea oricãror posibile scurgeri de fluide;
g) este obligatorie deţinerea de instalaţii de epurare a apelor, inclusiv a apelor meteorice, în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare;
h) unitatea de colectare trebuie sa aibã o capacitate adecvatã de prevenire şi stingere a incendiilor;
i) unitatea de colectare trebuie sa fie îngrãditã, pentru a preveni accesul persoanelor neautorizate;
j) este obligatorie amplasarea unui indicator în apropierea caii de acces, în care sa se specifice denumirea, adresa şi orele de funcţionare ale unitãţii;
k) toate vehiculele scoase din uz, colectate de la ultimul deţinãtor, precum şi cele care urmeazã sa fie transferate cãtre unitãţile de tratare vor fi evidentiate în scris într-un registru de operare. În plus, vor fi înregistrate urmãtoarele informaţii:
- copii ale cãrţilor de identitate ale vehiculelor uzate colectate;
- pentru persoanele fizice - copii ale documentelor de identitate ale ultimilor proprietari sau ale persoanelor împuternicite de aceştia printr-un document notarial sa efectueze predarea vehiculelor uzate;
- pentru persoanele juridice - copii ale documentelor de identitate ale persoanelor delegate de societãţile deţinãtoare ale vehiculelor scoase din uz sa efectueze predarea acestora;
- copii ale certificatelor de distrugere ale tuturor vehiculelor scoase din uz, preluate;
- probleme deosebite şi avarii incluzând cauzele şi mãsurile de remediere ale acestora.
Registrul de operare va fi prezentat, la cerere, autoritãţilor responsabile cu controlul.
2. Cerinţe pentru unitãţile de tratare:
a) zona de lucru trebuie sa fie împãrţitã în:
- zona de livrare (primire şi înregistrare);
- zona de depozitare preliminarã a vehiculelor care nu au fost tratate prealabil;
- zona de pretratare a vehiculelor scoase din uz;
- zona de depozitare a vehiculelor pretratate;
- zona de dezmembrare;
- zona de stocare a pãrţilor reutilizabile care nu conţin fluide;
- zona de stocare a pãrţilor reutilizabile care conţin fluide;
- zona de stocare a deşeurilor solide pentru reciclare/valorificare energetica/eliminare;
- zona de stocare a deşeurilor fluide pentru reciclare/valorificare energetica/eliminare;
- zona de stocare a vehiculelor dezmembrate ce vor fi transportate cãtre shredder;
- zona de compactare (dacã se efectueazã aceasta operaţiune).
Toate zonele trebuie sa fie identificate în mod clar;
b) zonele ce servesc pentru stocarea vehiculelor scoase din uz primite trebuie sa fie impermeabilizate;
c) pe durata depozitarii, înaintea pretratarii şi dezmembrarii, este interzisã stocarea vehiculelor aşezate pe una dintre pãrţile laterale sau pe plafon, pentru a preveni scurgerea fluidelor. Depozitarea vehiculelor uzate unul peste altul este admisã numai dacã exista echipamentele necesare pentru a se asigura prevenirea deformarii şi deteriorarii componentelor care conţin fluide.
d) în zonele în care se realizeazã pretratarea, dezmembrarea, stocarea fluidelor şi a pãrţilor care conţin fluide, precum şi compactarea trebuie luate mãsuri pentru a se asigura evitarea degradãrii deşeurilor valorificabile;
e) vehiculele scoase din uz, pretratate şi dezmembrate, trebuie depozitate pe suprafeţe impermeabile astfel încât sa fie evitata contaminarea solului sau a panzei freatice;
f) operatorii au obligaţia de a tine un registru de evidenta a operaţiunilor de tratare;
g) este obligatorie deţinerea de instalaţii de epurare a apelor, inclusiv a apelor meteorice, în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare;
h) unitatea trebuie sa aibã o capacitate corespunzãtoare de depozitare a anvelopelor uzate şi sa previnã formarea de stocuri;
i) unitatea trebuie sa aibã o capacitate adecvatã de prevenire şi stingere a incendiilor;
Pretratare
j) la primirea vehiculelor scoase din uz operatorii unitãţilor de tratare vor efectua cu prioritate, în cel mai scurt timp posibil, urmãtoarele operaţiuni de pretratare:
- îndepãrtarea acumulatorilor;
- demontarea rezervorului de combustibil lichid sau gazos de cãtre personal autorizat, conform instrucţiunilor producãtorului;
- tratarea componentelor pirotehnice, fie prin dezmembrare şi eliminare conform instrucţiunilor producãtorului, fie prin detonare, pentru a le face inofensive atât timp cat sunt instalate pe vehicule;
- îndepãrtarea pe cat posibil a tuturor componentelor conţinând mercur;
k) înaintea oricãrei tratari operatorii unitãţilor de tratare trebuie sa îndepãrteze de pe vehicule şi sa colecteze selectiv urmãtoarele fluide şi materiale:
- combustibilul (inclusiv gazul lichefiat);
- lichidul de rãcire;
- lichidul de frana;
- lichidul de spalare a parbrizului;
- agentul frigorific din instalatia de aer condiţionat;
- filtrul de ulei;
- condensatoare ce conţin PCB/PCT;
- uleiul de motor, de transmisie, uleiul hidraulic şi cel utilizat în amortizoare, cu excepţia cazului când acestea sunt necesare pentru reutilizarea componentelor care le conţin.
Componentele şi materialele care prezintã riscuri pentru panza freatica şi pentru apele de suprafata vor fi depozitate pe suprafeţe acoperite şi impermeabilizate;
Tratare
l) înaintea oricãrei tratari ulterioare, operatorii unitãţilor de tratare vor trebui sa îndepãrteze urmãtoarele substanţe, materiale sau componente, din cauza pericolului pe care acestea îl prezintã:
- componentele potenţial periculoase indicate de producãtori;
- suspensiile, dacã nu au fost golite de fluide;
- componentele conţinând azbest;
- componentele conţinând mercur, cum ar fi intrerupatoarele, în mãsura în care este posibil;
- componentele şi materialele care conţin cadmiu, plumb, crom hexavalent;
- substantele care nu au legatura cu vehiculele scoase din uz;
m) înainte de transferarea vehiculelor dezmembrate cãtre shredder sau cãtre o alta instalatie de tratare ulterioara, operatorii unitãţilor de tratare trebuie sa asigure cu prioritate dezasamblarea urmãtoarelor componente:
- convertoare catalitice;
- greutãţi de echilibrare;
- jante de aluminiu;
- luneta, parbriz şi geamuri laterale;
- anvelope;
- componente mari de plastic, cum sunt barele de protecţie, grila radiatorului, dacã acestea nu sunt separate în timpul sau dupã procesul de tocare/maruntire într-o maniera care sa permitã reciclarea materialelor;
- componente metalice care conţin cupru, aluminiu şi magneziu, dacã respectivele metale nu vor fi separate în timpul sau dupã procesul de tocare/maruntire;
n) componentele şi substantele obţinute din vehiculele scoase din uz trebuie sa fie reciclate sau reutilizate într-o mãsura cat mai mare, acordându-se prioritate reutilizarii.
În mãsura posibilitãţilor tehnice şi financiare, lichidul de frana, uleiurile hidraulice, lichidul de rãcire şi agentul frigorific din instalatia de aer condiţionat trebuie sa fie reciclate.
Deşeurile care vor fi reciclate trebuie sa fie depozitate separat de deşeurile care urmeazã sa fie eliminate;
o) vehiculele pretratate sau dezmembrate pot fi compactate în instalaţii corespunzãtoare în scopul transportãrii, dacã s-a asigurat demontarea tuturor componentelor care pot fi reutilizate sau reciclate;
Documente
p) operatorii unitãţilor de tratare au obligaţia de a tine un registru de operare în care se vor mentiona datele de identificare a vehiculelor, operaţiile de evacuare a fluidelor, reutilizarea şi reciclarea materialelor, materialele valorificate energetic, alte tratamente aplicate unor componente;
r) registrul de operare va conţine şi toate datele esenţiale privind funcţionarea unitãţii, care rezulta din principiile de transparenta şi trasabilitate în ceea ce priveşte gestionarea ecologica şi raţionalã a vehiculelor scoase din uz, respectiv:
- copii ale certificatelor de distrugere;
- inventarele şi locatiile, pe tipuri şi cantitãţi, ale tuturor substanţelor, materialelor şi componentelor rezultate în urma operaţiunilor de pretratare şi tratare a vehiculelor uzate;
- evidenta tuturor deşeurilor reciclate sau eliminate, precum şi informaţii privind componentele reutilizate;
- informaţii privind fluxurile de deşeuri din alte domenii de activitate ale unitãţii, care vor fi eliminate împreunã cu fluxurile de deşeuri rezultate de la gestionarea vehiculelor scoase din uz;
- probleme în funcţionare, cauzele acestora şi mãsurile luate pentru soluţionarea acestora.


ANEXA 2

Materiale provenite de la depoluarea şi dezmembrarea vehiculelor scoase din uz
(în tone pe an)


┌───────────────────────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬────────┐
│ Materiale provenite de la │ Reutili-│ Reci- │ Valori- │ Valori- │ Elimi- │
│ depoluare şi dezmem- │ zare │ clare │ ficare │ ficare │ nare │
│ brare(**) │ (A) │ (B1) │ energe- │ totalã │ E1 │
│ │ │ │ tica │(D1=B1+ │ │
│ │ │ │ (C1) │ C1) │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Acumulatori cu plumb │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Uleiuri de motor, de trans-│ │ │ │ │ │
│misie şi de ungere │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Lichide (excluzând │ │ │ │ │ │
│combustibilul) │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Filtre de ulei │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Alte materiale provenite │ │ │ │ │ │
│de la depoluare (excluzând │ │ │ │ │ │
│combustibilul) │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Catalizatori │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Componente metalice │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Anvelope │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Componente mari de plastic │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Sticla │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│Total │ │ │ │ │ │
└───────────────────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┘



Materiale provenite de la tocarea/maruntirea vehiculelor scoase din uz
(în tone pe an)

┌──────────────────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬───────────┐
│ Materiale provenite de │ Reciclare │Valorificare│Valorificare│ Eliminare │
│ la tocare/maruntire(**) │ (B2) │ energetica │ totalã │ E2 │
│ │ │ (C2) │(D2 = B2+C2)│ │
├──────────────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│Materiale feroase (oţel) │ │ │ │ │
├──────────────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│Materiale neferoase (alu- │ │ │ │ │
│miniu, cupru, zinc, plumb,│ │ │ │ │
│etc.) │ │ │ │ │
├──────────────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│Fractie uşoarã rezultatã │ │ │ │ │
│în urma tocarii/maruntirii│ │ │ │ │
│(SLF) │ │ │ │ │
├──────────────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│Altele │ │ │ │ │
├──────────────────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
│Total │ │ │ │ │
└──────────────────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴───────────┘


Monitorizarea vehiculelor scoase din uz (pãrţilor vehiculelor scoase din uz)
exportate pentru tratare (în tone pe an)

┌──────────────────┬──────────────────┬────────────────────┬──────────────────┐
│ │ Totalul vehicu- │ Totalul vehiculelor│ │
│ Masa totalã a │lelor scoase din │scoase din uz (par- │ Totalul vehicu- │
│vehiculelor care │uz (pãrţilor vehi-│ tilor vehiculelor │lelor scoase din │
│sunt exportate │culelor scoase din│ scoase din uz) │uz (pãrţilor ve- │
│ pentru fiecare │ uz) exportate, │exportate, care au │hiculelor scoase │
│ ţara*1)(**) │ care au fost │fost valorificate │ din uz) │
│ │ reciclate (F1) │ energetic (F2) │ (F3) │
├──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
└──────────────────┴──────────────────┴────────────────────┴──────────────────┘

(**) Se vor utiliza, acolo unde este posibil, codurile conform Hotãrârii
Guvernului nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deşeurilor şi pentru
aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase.
*1) Se va preciza separat, pe tari, masa vehiculelor exportate pentru
reutilizare şi valorificare.



--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016