Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 187 din 20 februarie 2007  privind procedurile de informare, consultare si alte modalitati de implicare a angajatilor in activitatea societatii europene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 187 din 20 februarie 2007 privind procedurile de informare, consultare si alte modalitati de implicare a angajatilor in activitatea societatii europene

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 161 din 7 martie 2007
HOTĂ?RÂRE nr. 187 din 20 februarie 2007
privind procedurile de informare, consultare şi alte modalitãţi de implicare a angajaţilor în activitatea societãţii europene
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 161 din 7 martie 2007


În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 13 din Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre reglementeazã informarea, consultarea, participarea şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea societãţii europene, înfiinţatã conform Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.157/2001 privind statutul societãţii europene (SE).
(2) Prezenta hotãrâre se aplica angajaţilor societãţilor europene cu sediul social în România, precum şi angajaţilor cu contract individual de munca în baza legii romane, ai societãţilor participante, filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare ale unei societãţi europene cu sediul în alt stat membru al Uniunii Europene ori într-un stat aparţinând Spaţiului Economic European.
(3) Procedurile privind informarea, consultarea şi alte modalitãţi de implicare a angajaţilor în activitatea societãţii europene sunt adoptate de fiecare societate europeanã, în conformitate cu procedura de negociere prevãzutã la art. 3-11 sau, în cazurile prevãzute la art. 22 şi 23, în conformitate cu prevederile art. 12-21.
ART. 2
În sensul prevederilor prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) societate europeanã, denumita în continuare SE, reprezintã o societate înfiinţatã conform Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.157/2001;
b) societãţi participante reprezintã societãţile care participa direct la înfiinţarea unei SE;
c) filiala unei societãţi, denumita şi întreprindere controlatã, reprezintã o întreprindere asupra cãreia societatea respectiva exercita o influenta dominanta, conform prevederilor <>Legii nr. 217/2005 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea comitetului european de întreprindere, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) filiala, sucursala sau alt sediu secundar aferent reprezintã o filiala, sucursala sau alt sediu secundar al unei societãţi participante care devine filiala, sucursala sau alt sediu secundar al unei SE la înfiinţarea acesteia;
e) reprezentanţi ai angajaţilor - reprezentanţii organizaţiilor sindicale sau, în cazul în care nu exista sindicat, persoanele alese şi mandatate sa reprezinte angajaţii, potrivit legii şi/sau practicii naţionale;
f) organ de reprezentare semnifica organul care îi reprezintã pe angajaţi, înfiinţat în baza acordurilor prevãzute la art. 10 alin. (1) sau în conformitate cu prevederile art. 12-21, în scopul informãrii şi consultãrii angajaţilor dintr-o SE şi din filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale situate pe teritoriul Comunitãţii Europene şi, dacã este cazul, în scopul exercitãrii drepturilor de participare referitoare la SE;
g) grup special de negociere reprezintã grupul constituit în conformitate cu art. 3 alin. (2) pentru a negocia cu organul de conducere competent al societãţilor participante stabilirea modalitãţilor de implicare a angajaţilor în cadrul unei SE;
h) implicarea angajaţilor reprezintã orice mecanism de implicare, inclusiv informarea, consultarea şi participarea, prin care reprezentanţii angajaţilor pot sa exercite o influenta asupra deciziilor ce urmeazã a fi luate în cadrul SE;
i) informare - se referã la informarea organului care îi reprezintã pe angajaţi şi/sau a reprezentanţilor angajaţilor de cãtre organul de conducere competent al SE cu privire la problemele de interes pentru SE şi pentru oricare dintre filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale situate într-un alt stat membru ori cu privire la problemele care depãşesc competentele organelor decizionale dintr-un stat membru la un moment dat. Conţinutul şi modalitãţile informãrii trebuie realizate astfel încât sa permitã reprezentanţilor angajaţilor sa analizeze potentialele efecte şi sa initieze consultãri cu organul competent al SE, dacã considera necesar;
j) consultare reprezintã instituirea unui dialog şi schimb de puncte de vedere între organul care îi reprezintã pe angajaţi şi/sau reprezentanţii angajaţilor, pe de o parte, şi organul de conducere competent al SE, pe de alta parte. Conţinutul şi modalitãţile consultãrii trebuie sa permitã reprezentanţilor angajaţilor sa elaboreze, pe baza informaţiilor puse la dispoziţia lor, un punct de vedere cu privire la mãsurile preconizate de organul de conducere competent, care poate fi luat în considerare în cadrul procesului decizional derulat la nivelul unei SE;
k) participare reprezintã influenta exercitatã de organul de reprezentare al angajaţilor şi/sau de reprezentanţii angajaţilor asupra activitãţii unei societãţi, prin:
- exercitarea dreptului de a alege sau de a numi anumiti membri ai organului de control ori de administrare a societãţii; sau
- exercitarea dreptului de a recomanda sau de a se opune desemnãrii unei pãrţi ori tuturor membrilor organului de control sau de administrare a societãţii.

CAP. II
Procedura de negociere

SECŢIUNEA 1
Înfiinţarea grupului special de negociere

ART. 3
(1) Atunci când organele de conducere sau de administrare ale societãţilor participante întocmesc un proiect de înfiinţare a unei SE, dupã publicarea proiectului de fuziune sau de creare a unei societãţi constituite în alt mod sau dupã aprobarea unui proiect de înfiinţare a unei filiale ori de transformare într-o SE, aceste organe iau de îndatã ce este posibil mãsurile necesare, inclusiv furnizarea de informaţii cu privire la identitatea societãţilor participante, a filialelor, a sucursalelor sau a altor sedii secundare aferente, precum şi la numãrul de angajaţi ai acestora, în vederea demararii negocierilor cu reprezentanţii angajaţilor cu privire la modalitãţile de implicare a angajaţilor în activitatea SE.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), un grup special de negociere care sa îi reprezinte pe angajaţii din societãţile participante sau din filialele, sucursalele ori alte sedii secundare aferente se va infiinta dupã cum urmeazã:
a) membrii grupului special de negociere sunt aleşi sau numiţi proporţional cu numãrul total al angajaţilor societãţilor participante, filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare aferente. Angajaţilor li se va aloca câte un loc pentru 10% sau o fracţiune din acest procent, dupã caz, din numãrul total de angajaţi ai societãţilor participante, ai filialelor, ai sucursalelor sau ai altor sedii secundare ale SE din toate statele membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European;
b) în cazul SE constituite prin fuziune, fiecare societate participanta care, conform proiectului de fuziune, va inceta sa aibã o existenta juridicã proprie dupã înregistrarea SE va asigura includerea în grupul special de negociere a cel puţin unui membru, în urmãtoarele condiţii:
- numãrul membrilor suplimentari sa nu depãşeascã 20% din numãrul membrilor desemnaţi potrivit lit. a); şi
- alcãtuirea grupului special de negociere nu implica o dubla reprezentare a angajaţilor respectivi;
c) dacã numãrul societãţilor prevãzute la lit. b) depãşeşte 20% din numãrul de membri desemnaţi potrivit lit. a), locurile suplimentare se aloca societãţilor respective în ordinea descrescãtoare a numãrului de angajaţi.
ART. 4
(1) În România, membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi de organizaţiile sindicale legal constituite. În cazul în care nu exista astfel de organizaţii sindicale, membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi de reprezentanţii angajaţilor sau, în situaţia inexistentei acestor reprezentanţi, prin votul majoritãţii angajaţilor din România ai SE.
(2) Membrii grupului special de negociere elaboreazã şi adopta propriul regulament de organizare şi funcţionare.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare prevede modalitãţile de numire sau de alegere a membrilor grupului special de negociere, precum şi procedurile privind suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
(4) Repartizarea locurilor ce revin angajaţilor cu contract individual de munca în baza legii romane de cãtre societãţile participante, filialele, sucursalele sau alte sedii secundare aferente ale SE în cadrul grupului special de negociere se face proporţional cu numãrul de angajaţi ai fiecãrei societãţi participante din România, în cadrul SE, în ordinea descrescãtoare a numãrului de angajaţi.
ART. 5
(1) Grupul special de negociere şi organele de conducere ale societãţilor participante decid, prin acord scris, modalitãţile de informare, consultare şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea societãţii europene.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), organele competente ale societãţilor participante informeazã grupul special de negociere cu privire la proiectul şi derularea realã a procesului de constituire a SE, pana la înregistrarea ei.
ART. 6
(1) Grupul special de negociere adopta deciziile cu majoritatea absolutã de voturi ale membrilor sãi, cu condiţia ca aceasta majoritate sa reprezinte, de asemenea, majoritatea absolutã a angajaţilor. Fiecare membru are dreptul la un vot.
(2) Dacã rezultatele negocierilor duc la o diminuare a drepturilor de participare, majoritatea necesarã pentru a putea decide adoptarea unui astfel de acord consta în voturile a doua treimi din numãrul membrilor grupului special de negociere, reprezentând cel puţin doua treimi din numãrul angajaţilor, inclusiv voturile membrilor reprezentând angajaţii din cel puţin doua state membre.
(3) Diminuarea drepturilor de participare, în sensul art. 2 lit. k), înseamnã un procent din numãrul membrilor organelor SE care este mai mic decât cel mai mare procent care exista în cadrul societãţilor participante.
(4) Prevederile alin. (2) se aplica:
a) în cazul unei SE constituite prin fuziune, dacã participarea acoperã cel puţin 25% din numãrul total al angajaţilor societãţilor participante; sau
b) în cazul unei SE constituite prin crearea unei societãţi constituite în alt mod sau prin constituirea unei filiale, dacã participarea acoperã cel puţin 50% din numãrul total al angajaţilor societãţilor participante.
ART. 7
Pentru derularea negocierilor, grupul special de negociere poate solicita sa fie asistat în îndeplinirea sarcinii sale de experţi, aleşi de cãtre acesta, inclusiv reprezentanţi ai organizaţiilor angajaţilor la nivel comunitar. Experţii pot asista, cu titlu consultativ, la reuniunile de negociere, la solicitarea grupului special de negociere, dacã este cazul, pentru promovarea coerentei şi consecventei la nivel comunitar. Grupul special de negociere poate decide informarea reprezentanţilor organizaţiilor externe adecvate, inclusiv a organizaţiilor angajaţilor, cu privire la demararea negocierilor.
ART. 8
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 6 alin. (1), grupul special de negociere poate decide, cu majoritatea prevãzutã la art. 8 alin. (2), sa nu demareze negocierile sau sa punã capãt negocierilor deja iniţiate şi sa se bazeze pe reglementãrile cu privire la informarea şi consultarea angajaţilor, în vigoare în statele membre în care SE are angajaţi. Aceasta decizie pune capãt procedurii de negociere a acordului prevãzute la art. 10 alin. (1). În cazul în care se adopta aceasta decizie, prevederile art. 12-21 nu se aplica.
(2) Majoritatea necesarã pentru a se decide sa nu se demareze negocierile sau sa se punã capãt acestora consta în voturile a doua treimi din numãrul membrilor reprezentând cel puţin doua treimi din numãrul angajaţilor, inclusiv voturile membrilor reprezentând angajaţii din cel puţin doua state membre.
(3) În cazul unei SE constituite prin transformare, prevederile art. 8 alin. (2) nu se aplica, dacã exista participare în societatea ce urmeazã a fi transformata.
(4) Grupul special de negociere se convoacã din nou la cererea în scris a cel puţin 10% din numãrul angajaţilor SE, ai întreprinderilor şi filialelor sale sau din numãrul reprezentanţilor acestora, cel mai devreme în termen de 2 ani de la adoptarea deciziei menţionate, în afarã cazului în care pãrţile convin ca negocierile sa fie reluate mai devreme. Dacã grupul special de negociere decide reluarea negocierilor cu organele de conducere, dar nu se ajunge la niciun acord în urma acestor negocieri, prevederile art. 12-21 nu se aplica.
ART. 9
(1) Cheltuielile legate de funcţionarea grupului special de negociere şi, în general, de negocieri sunt suportate de societãţile participante, astfel încât grupul special de negociere sa isi poatã realiza misiunea într-un mod corespunzãtor.
(2) În mãsura în care conducerea centrala şi grupul special de negociere nu decid altfel, atunci când grupul special de negociere este asistat de experţi, societãţile participante vor suporta cheltuielile numai pentru un expert.

SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul acordului şi durata negocierilor

ART. 10
(1) Organele de conducere competente ale societãţilor participante şi grupul special de negociere poarta negocieri în spirit de cooperare, pentru a ajunge la un acord cu privire la modalitãţile prin care angajaţii sa fie implicaţi în activitatea SE.
(2) Fãrã a aduce atingere autonomiei pãrţilor şi în conformitate cu prevederile art. 6, acordul prevãzut la alin. (1), încheiat între organele de conducere competente ale societãţilor participante şi grupul special de negociere, stabileşte:
a) domeniul de aplicare;
b) alcãtuirea, numãrul de membri şi alocarea locurilor în organul de reprezentare care va fi partenerul de discuţie al organului de conducere competent al SE în cadrul modalitãţilor de informare şi consultare a angajaţilor din SE şi din filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale;
c) atribuţiile şi procedura de informare şi consultare a organului de reprezentare;
d) frecventa reuniunilor organului de reprezentare;
e) resursele financiare şi materiale ce urmeazã a fi alocate organului de reprezentare;
f) în cazul în care, în cursul negocierilor, pãrţile decid sa instituie una sau mai multe proceduri de informare şi consultare în loc de un organ de reprezentare, modalitãţile de punere în practica a acestor proceduri;
g) în cazul în care, în cursul negocierilor, pãrţile decid sa adopte modalitãţi de participare, conţinutul acestor mãsuri, inclusiv, dacã este cazul, numãrul de membri în organul de control sau de administrare al SE, pe care angajaţii vor avea dreptul sa îi aleagã, sa îi numeascã, sa îi recomande ori sa îi conteste, procedurile privind modul în care aceşti membri pot fi aleşi, numiţi, recomandaţi sau contestati de cãtre angajaţi, precum şi drepturile acestora;
h) data intrãrii în vigoare a acordului şi durata sa, cazurile în care acordul trebuie renegociat şi procedura de renegociere.
(3) Exceptând cazul în care exista dispoziţii contrare, acordul nu face obiectul dispoziţiilor de referinta prevãzute la art. 12-21.
(4) În cazul unei SE constituite prin transformare, acordul prevede, pentru toate elementele de implicare a angajaţilor, un nivel cel puţin echivalent cu cel existent în societatea ce urmeazã a fi transformata în SE.
ART. 11
(1) Negocierile încep imediat dupã înfiinţarea grupului special de negociere şi pot continua pe parcursul a încã 6 luni.
(2) Pãrţile pot decide, de comun acord, extinderea negocierilor dupã perioada prevãzutã la alin. (1) cu cel mult un an, în total, de la data infiintarii grupului special de negociere.

SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii de referinta privind informarea, consultarea şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea SE

ART. 12
(1) Prevederile art. 6-11 se aplica în mod corespunzãtor, dacã a fost adoptatã decizia de negociere a unui acord în conformitate cu art. 10 alin. (1), caz în care referirea la termenul "grup special de negociere" se înlocuieşte cu referirea la "organ de reprezentare".
(2) Dacã, la expirarea termenului stabilit pentru încheierea negocierilor, nu s-a ajuns la niciun acord, se aplica în continuare dispoziţiile adoptate iniţial în conformitate cu dispoziţiile de referinta, dupã cum urmeazã:
a) organul de reprezentare este alcãtuit din angajaţi ai SE şi ai filialelor, sucursalelor sau ai altor sedii secundare ale sale, aleşi sau numiţi din rândul lor de cãtre organizaţiile sindicale ori, în caz de inexistenta a acestora, de reprezentanţii angajaţilor sau, în absenta acestora, de cãtre angajaţi în ansamblu;
b) alegerea sau numirea membrilor organului de reprezentare se face de cãtre organizaţiile sindicale sau de reprezentanţii angajaţilor, conform unor proceduri stabilite de cãtre aceştia pentru fiecare SE, filiala, sucursala sau alt sediu secundar al acesteia;
c) dacã dimensiunea sa justifica acest lucru, organul de reprezentare alege un comitet restrâns din rândul membrilor sãi, alcãtuit din cel mult 3 membri;
d) organul de reprezentare elaboreazã şi adopta propriul regulament de organizare şi funcţionare;
e) membrii organului de reprezentare sunt aleşi sau numiţi proporţional cu numãrul total al angajaţilor din fiecare stat membru de cãtre societãţile participante şi filialele, sucursalele sau alte sedii secundare, prin alocarea pentru fiecare stat membru a unui loc care reprezintã 10% sau o fracţiune din acest procent din numãrul angajaţilor societãţilor participante şi filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare aferente din toate statele membre;
f) organul de conducere competent al SE este informat cu privire la alcãtuirea organului de reprezentare;
g) la 4 ani dupã înfiinţarea organului de reprezentare, acesta va examina dacã este cazul sa initieze negocieri pentru încheierea acordului prevãzut la alin. (1) şi la art. 10 alin. (1) sau sa continue aplicarea dispoziţiilor de referinta adoptate în conformitate cu prevederile art. 12-21.
ART. 13
Competenta organului de reprezentare se limiteazã la problemele ce privesc SE şi oricare dintre filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale situate în alt stat membru sau care depãşesc competenta organelor de decizie dintr-un singur stat membru.
ART. 14
(1) Fãrã sa se aducã atingere intalnirilor organizate în conformitate cu art. 15 alin. (1), organul de reprezentare are dreptul de a fi informat şi consultat şi, în acest scop, de a se intalni cu organul competent al SE cel puţin o data pe an, pe baza unor rapoarte periodice elaborate de organul competent cu privire la evoluţia activitãţilor SE şi la perspectivele sale. Organele de conducere locale sunt informate cu privire la aceasta.
(2) Organul de conducere competent al SE prezintã organului de reprezentare agenda şedinţelor organului de administrare sau, dacã este cazul, ale organului de conducere şi de control, precum şi copiile tuturor documentelor transmise adunãrii generale a actionarilor.
(3) Intalnirea prevãzutã la alin. (1) se referã în special la structura, situaţia economicã şi financiarã, evoluţia probabila a activitãţilor, a producţiei şi a vânzãrilor, la situaţia şi la evoluţia probabila a ocupãrii forţei de munca, a investiţiilor, precum şi la schimbãrile substanţiale privind organizarea, introducerea unor noi metode de lucru sau a unor noi procedee de producţie, la transferuri de producţie, fuziuni, reduceri de capacitate sau inchideri de întreprinderi, unitãţi sau pãrţi importante din acestea, precum şi la concedierile colective.
ART. 15
(1) În eventualitatea unor situaţii excepţionale care afecteazã în mãsura considerabila interesele angajaţilor, în special în eventualitatea unor reamplasari, transferuri, inchideri de unitãţi sau întreprinderi ori disponibilizari colective, organul de reprezentare are dreptul de a fi informat. Acesta, sau dacã hotãrãşte astfel, în special din motive de urgenta, comitetul restrâns, are dreptul de a se intalni, la cererea sa, cu organul de conducere competent al SE sau cu o autoritate la orice alt nivel de conducere mai adecvat din cadrul SE având competente proprii de decizie, pentru a se informa şi consulta cu privire la mãsurile care afecteazã în mod semnificativ interesele angajaţilor.
(2) Dacã organul de conducere competent decide sa nu dea curs punctului de vedere elaborat de organul de reprezentare, acest organ are dreptul sa se intalneasca din nou cu organul de conducere competent al SE, pentru a incerca sa ajungã la un acord.
(3) În cazul unei intalniri organizate cu comitetul restrâns, membrii organului de reprezentare care reprezintã angajaţii direct interesaţi de mãsurile avute în vedere au, de asemenea, dreptul de a participa.
(4) Intalnirile prevãzute la alin. (1)-(3) nu aduc atingere prerogativelor organului de conducere competent.
ART. 16
(1) Procedura privind derularea intalnirilor de informare şi consultare se stabileşte prin acordul pãrţilor.
(2) Înainte de orice intalnire cu organul de conducere competent al SE, organul de reprezentare sau comitetul restrâns, care, dacã a fost necesar, a fost largit în conformitate cu art. 15 alin. (3), are dreptul de a se intalni fãrã ca reprezentanţii organului de conducere competent sa fie prezenţi.
ART. 17
(1) Membrii organului de reprezentare îi informeazã pe reprezentanţii angajaţilor din SE şi din filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale cu privire la conţinutul şi rezultatul procedurilor de informare şi consultare.
(2) Organul de reprezentare sau comitetul restrâns poate fi asistat de experţi aleşi de oricare dintre acestea.
ART. 18
În mãsura în care este necesar pentru realizarea sarcinilor ce le revin, membrii organului de reprezentare au dreptul la un concediu de formare, fãrã diminuarea drepturilor salariale.
ART. 19
(1) Cheltuielile organului de reprezentare sunt suportate de cãtre SE, care pune la dispoziţia membrilor organului resursele financiare şi materiale necesare, care sa le permitã sa isi îndeplineascã misiunea în mod corespunzãtor.
(2) Dacã nu se convine altfel, SE va suporta în special cheltuielile de organizare a reuniunilor şi de interpretare, precum şi cheltuielile de sejur şi de deplasare pentru membrii organului de reprezentare şi ai comitetului restrâns.
(3) În mãsura în care conducerea centrala şi grupul special de negociere nu decid altfel, atunci când organul de reprezentare este asistat de experţi, societãţile participante vor suporta cheltuielile numai pentru un expert.
ART. 20
În cazul unei SE constituite prin transformare, dacã dispoziţiile statului membru referitoare la participarea angajaţilor la organul de control sau de administrare au fost aplicate înainte de înregistrare, toate aspectele referitoare la participarea angajaţilor se aplica în continuare la nivelul SE. Prevederile art. 21 se aplica, în mod corespunzãtor, în acest scop.
ART. 21
(1) În alte cazuri de constituire a unei SE, angajaţii acesteia, precum şi cei din filialele, sucursalele şi alte sedii secundare ale acesteia şi/sau organul lor de reprezentare au dreptul de a alege, numi, recomanda sau contesta numirea unui numãr de membri în organul de control sau de administrare al SE egal cu procentul cel mai mare valabil pentru societãţile participante aferente, înainte de înregistrarea SE.
(2) Dacã nici una dintre societãţile participante nu a fost sub incidenta unor reguli de participare înainte de înregistrarea SE, aceasta nu are obligaţia sa adopte dispoziţii privind participarea angajaţilor.
(3) Organul de reprezentare decide cu privire la alocarea locurilor în organul de control sau de administrare între membrii care îi reprezintã pe angajaţii din diferite state membre sau cu privire la modul în care angajaţii SE pot recomanda sau contesta numirea membrilor în aceste organisme, în funcţie de numãrul de angajaţi ai SE din fiecare stat membru. Dacã angajaţii unuia sau ai mai multor state membre nu fac obiectul acestui criteriu proporţional, organul de reprezentare numeşte un membru din unul dintre aceste state membre, în special din statul membru unde se afla sediul social al SE, dacã acest lucru este adecvat. Fiecare stat membru poate stabili repartizarea locurilor care îi sunt alocate în cadrul organului de control sau de administrare.
(4) Orice membru al organului de administrare sau, dacã este cazul, al organului de control al SE care a fost ales, numit sau recomandat de organul de reprezentare ori, dacã este cazul, de cãtre angajaţi este membru deplin, având aceleaşi drepturi şi obligaţii cu membrii care îi reprezintã pe acţionari, inclusiv dreptul de a vota.
ART. 22
(1) Prevederile art. 21 se aplica SE dupã cum urmeazã:
A. în cazul unei SE constituite prin fuziune:
a) dacã, înainte de înregistrarea SE, a/au fost aplicatã/aplicate una sau mai multe forme de participare în una ori în mai multe societãţi participante, acoperind cel puţin 25% din numãrul total al angajaţilor din toate societãţile participante; sau
b) dacã, înainte de înregistrarea SE, a/au fost aplicatã/aplicate una sau mai multe forme de participare în una ori în mai multe dintre societãţile participante, acoperind mai puţin de 25% din numãrul total al angajaţilor din toate societãţile participante, şi dacã o astfel de decizie este luatã de grupul special de negociere;
B. în cazul unei SE constituite prin crearea unei societãţi constituite în alt mod sau a unei filiale:
a) dacã, înainte de înregistrarea SE, a/au fost aplicatã/aplicate una sau mai multe dintre formele de participare în una ori în mai multe societãţi participante, acoperind cel puţin 50% din numãrul total de angajaţi din toate societãţile participante; sau
b) dacã, înainte de înregistrarea SE, a/au fost aplicatã/aplicate una sau mai multe forme de participare în una ori în mai multe societãţi participante, acoperind mai puţin de 50% din numãrul total de angajaţi din toate societãţile participante, şi dacã o astfel de decizie este luatã de grupul special de negociere.
(2) În cazul în care au existat mai multe forme de participare în cadrul diverselor societãţi participante, grupul special de negociere decide care dintre aceste forme trebuie aplicatã în cazul SE. Grupul special de negociere informeazã organele de conducere competente ale societãţilor participante cu privire la orice decizii luate în temeiul prezentului alineat.

SECŢIUNEA a 4-a
Aplicarea dispoziţiilor de referinta

ART. 23
Dispoziţiile de referinta prevãzute la art. 12-22, privind informarea, consultarea şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea societãţii europene, se aplica de la data înregistrãrii SE, al carei sediu social urmeazã sa fie situat în România, dacã:
a) pãrţile convin în acest fel; sau
b) pana la termenul limita prevãzut la art. 11 nu s-a încheiat niciun acord; şi:
- organul de conducere competent al fiecãrei societãţi participante decide sa accepte aplicarea dispoziţiilor de referinta referitoare la SE şi, în acest fel, sa continue înregistrarea SE; şi
- grupul special de negociere nu a adoptat decizia prevãzutã la art. 8 alin. (1).

CAP. III
Dispoziţii finale

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii referitoare la confidenţialitate

ART. 24
(1) Membrii grupului special de negociere sau ai organului de reprezentare, precum şi oricare dintre experţii care îi asista nu sunt autorizaţi sa divulge terţilor informaţiile care le-au fost furnizate în mod expres, cu titlu confidenţial, în interesul legitim al SE. Aceasta prevedere se aplica şi reprezentanţilor angajaţilor în cadrul unei proceduri de informare şi consultare.
(2) Obligaţia prevãzutã la alin. (1) continua sa se aplice respectivilor reprezentanţi sau experţi şi dupã expirarea mandatului lor. Tipul de informaţii supus regimului de confidenţialitate este convenit de pãrţi în acordurile colective sau în alta forma agreatã de parteneri.
ART. 25
(1) Organul de control sau de administrare al unei SE sau al unei societãţi participante cu sediul în România nu este obligat sa comunice informaţii, dacã acestea sunt de natura, în conformitate cu criteriile obiective, sa afecteze grav sau sa aducã prejudicii functionarii SE ori, dupã caz, societãţii participante, filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare ale acestora.
(2) Decizia de a nu comunica aceste informaţii trebuie motivatã fata de reprezentanţii angajaţilor.
(3) În cazul în care membrii grupului special de negociere sau ai organului de reprezentare ori reprezentanţii angajaţilor nu socotesc justificat refuzul organului de control sau de administrare al unei SE ori al unei entitãţi juridice participante de a furniza informaţii pe motiv de confidenţialitate, aceştia au dreptul de a se adresa instanţelor competente, potrivit legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Funcţionarea organului de reprezentare şi procedura informãrii şi consultãrii angajaţilor cu privire la modalitãţile prin care angajaţii sunt implicaţi în activitatea SE. Protecţia reprezentanţilor angajaţilor

ART. 26
Organul de conducere competent al SE, organul de control sau de administrare al SE, organul de reprezentare sau reprezentanţii angajaţilor, dupã caz, conlucreaza în spirit de cooperare, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor ce le revin.
ART. 27
(1) Membrii grupului special de negociere, membrii organului de reprezentare, reprezentanţii angajaţilor care isi exercita funcţiile în cadrul unei proceduri de informare şi consultare şi reprezentanţii angajaţilor în organul de control sau de administrare al unei SE, care sunt angajaţi ai SE, ai filialelor, sucursalelor sau ai altor sedii secundare ale SE ori ai unei societãţi participante, beneficiazã în cursul exercitãrii funcţiilor lor de protecţie şi garanţii care sa le permitã sa isi îndeplineascã în mod corespunzãtor obligaţiile ce le-au fost încredinţate în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Legii sindicatelor nr. 54/2003 .
(2) Prevederile alin. (1) se aplica inclusiv pentru activitãţile de participare la reuniunile grupului special de negociere sau ale organului de reprezentare, la orice reuniune organizatã în cadrul acordului menţionat în art. 10 alin. (2) lit. f) sau la orice reuniune a organului de control ori de administrare, precum şi pentru plata salariului cuvenit membrilor angajaţi de cãtre o societate participanta sau de SE ori de filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale pe durata absentei necesare îndeplinirii funcţiilor ce le revin.

SECŢIUNEA a 3-a
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 28
Nerespectarea obligaţiilor privind informarea şi consultarea angajaţilor în cadrul SE constituie contravenţie şi se sancţioneazã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor.

SECŢIUNEA a 4-a
Dispoziţii finale

ART. 29
(1) Dispoziţiile referitoare la participarea angajaţilor la activitãţile organelor unei societãţi comerciale prevãzute de legislaţia romana, altele decât cele prevãzute de dispoziţiile prezentei hotãrâri, nu se aplica societãţilor europene constituite în temeiul Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.157/2001.
(2) Prezenta hotãrâre nu aduce atingere drepturilor existente ale angajaţilor în ceea ce priveşte informarea, consultarea, participarea şi implicarea, prevãzute de legislaţia romana, de care beneficiazã angajaţii din cadrul unei SE, precum şi din filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale acesteia, altele decât cele de participare în cadrul organelor SE, reglementatã de prezenta hotãrâre.

*

Prezenta hotãrâre transpune Directiva Consiliului 2001/86/CE de completare a statutului societãţii europene în ceea ce priveşte implicarea lucrãtorilor, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L294 din 10 noiembrie 2001.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu

p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de stat

Bucureşti, 20 februarie 2007.
Nr. 187.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016