Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 17 din 4 ianuarie 2001  privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 17 din 4 ianuarie 2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 14 din 10 ianuarie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, având sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului realizeazã politica în domeniul apelor şi protecţiei mediului, la nivel naţional, elaboreazã strategia şi reglementãrile specifice de dezvoltare şi armonizare a acestor activitãţi în cadrul politicii generale a Guvernului, asigura şi coordoneazã aplicarea strategiei Guvernului în domeniile respective, indeplinind rolul de autoritate de stat, de sinteza, coordonare şi control în aceste domenii.
ART. 2
Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului are urmãtoarele atribuţii principale:
1. stabileşte prioritãţile programelor de dezvoltare şi cercetare în domeniile sale de activitate, elaboreazã studii, prognoze şi strategii de dezvoltare şi urmãreşte aplicarea şi realizarea acestora, având şi calitatea de titular al investiţiilor cu finanţare din bugetul de stat sau al celor pentru a cãror finanţare sunt asigurate garanţii de cãtre stat;
2. elaboreazã proiecte de acte normative privind activitatea în domeniul sau, avizeazã proiecte de acte normative elaborate de alte ministere şi autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, care privesc sfera sa de competenta;
3. asigura la nivel naţional controlul respectãrii de cãtre persoanele juridice şi fizice a legilor şi a reglementãrilor din domeniile gospodãririi apelor şi al protecţiei mediului;
4. reprezintã Guvernul în relaţiile cu organisme interne şi internaţionale din domeniile apelor şi al protecţiei mediului;
5. iniţiazã şi dezvolta programe de educaţie şi de formare a specialiştilor în domeniul sau, colaboreazã cu ministerele economice, cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţiile de învãţãmânt, ştiinţa şi cultura, cu mijloacele de informare în masa;
6. aplica prevederile legale în raporturile cu companiile naţionale de sub autoritatea sa, îndeosebi în ceea ce priveşte administrarea bunurilor din patrimoniul public;
7. emite acordurile de mediu, avizeazã licentele sau permisele speciale prevãzute de actele normative în vigoare pentru activitãţile de import-export sau supuse unui regim special de autorizare, omologheaza împreunã cu alte autoritãţi competente tehnologii, echipamente, produse şi aparatura din domeniile sale de activitate şi acorda asistenta tehnica de specialitate;
8. iniţiazã şi sprijinã dezvoltarea activitãţii de cercetare ştiinţificã şi inginerie tehnologicã în domeniile sale de activitate, valideazã rezultatele cercetãrii şi proiectãrii în domeniile menţionate şi acţioneazã pentru realizarea acestora, organizeazã elaborarea unor studii necesare obiectului sau de activitate, pe baze contractuale, prin unitãţile din subordinea, din coordonarea sau de sub autoritatea sa;
9. asigura baza metodologicã şi atesta persoanele juridice pentru întocmirea studiilor de meteorologie, hidrologie şi hidrometeorologie, a studiilor de impact asupra surselor de apa şi apelor riverane acestora, precum şi lucrãrilor construite pe ape sau în legatura cu apele, a studiilor şi a proiectelor de gospodãrire a apelor, pentru executarea de expertize la lucrãrile hidrotehnice, precum şi pentru execuţia lucrãrilor specifice;
10. asigura controlul în domeniul gospodãririi apelor şi siguranţei construcţiilor hidrotehnice şi constata contravenţiile la normele legale în vigoare, aplica sancţiunile contravenţionale în domeniul apelor şi sesizeazã organele de urmãrire sau de cercetare penalã, potrivit prevederilor legale;
11. organizeazã periodic acţiuni de verificare a stãrii tehnice şi functionale a lucrãrilor hidrotehnice de apãrare impotriva inundatiilor din administrarea unitãţilor subordonate sau coordonate şi stabileşte mãsurile ce se impun;
12. organizeazã şi sprijinã editarea publicaţiilor de specialitate şi de informare specifice;
13. exercita atribuţiile ce îi revin, potrivit legii, fata de unitãţile economice care funcţioneazã sub autoritatea sa;
14. organizeazã, sprijinã şi urmãreşte elaborarea de studii şi proiecte pentru investiţii în domeniile protecţiei mediului, gospodãririi apelor, meteorologiei şi hidrologiei şi asigura elaborarea de studii şi prognoze de dezvoltare în domeniul sau de activitate;
15. elaboreazã şi propune indicatori specifici de ramura şi colaboreazã cu Institutul Naţional de Statistica şi Studii Economice în scopul adaptãrii continue a statisticii de ramura la cerinţele naţionale şi al corelãrii cu datele statistice internaţionale;
16. organizeazã şi exercita, potrivit legii, direct şi prin autoritãţile teritoriale pentru protecţia mediului, controlul privind respectarea legislaţiei şi a standardelor de protecţie a mediului, precum şi al aplicãrii sancţiunilor şi stabilirii mãsurilor corespunzãtoare de inlaturare a situaţiilor care contravin reglementãrilor legale;
17. acrediteazã personalul împuternicit sa exercite controlul privind protecţia mediului, conform procedurilor legale;
18. promoveazã mãsurile necesare pentru conservarea naturii, a diversitatii biologice şi pentru utilizarea durabila a componentelor acestora, stabileşte regimul de administrare a reţelei naţionale de arii protejate, organizeazã şi exercita controlul asupra respectãrii acestuia;
19. dezvolta cadrul legal pentru facilitarea accesului societãţii civile la informaţiile privind calitatea factorilor de mediu, precum şi la elaborarea şi aplicarea deciziilor în domeniile sale de activitate;
20. avizeazã programele de exploatare a resurselor naturale ale tarii în raport cu cerinţele dezvoltãrii economico-sociale pe termen mediu şi lung, formuleazã şi propune autoritãţilor naţionale competente strategii şi politici pentru mediu şi dezvoltare durabila, corelate cu capacitatea de suport a ecosistemelor;
21. propune autoritãţilor competente sau, dupã caz, stabileşte, în condiţiile legii, instrumentele juridice, economicofinanciare, instituţionale şi administrative, menite sa stimuleze şi sa accelereze integrarea principiilor şi obiectivelor strategiei naţionale pentru mediu şi dezvoltare durabila în strategiile sectoriale şi locale pentru reforma şi dezvoltare;
22. analizeazã împreunã cu autoritãţile publice centrale şi locale, dupã caz, strategiile sectoriale şi locale de reforma şi dezvoltare şi face propuneri şi/sau stabileşte mãsuri care sa asigure integrarea obiectivelor politicii şi strategiei naţionale pentru mediu şi dezvoltare durabila în politicile şi strategiile sectoriale şi locale de reforma şi dezvoltare;
23. face propuneri şi recomandãri autoritãţilor competente sau, dupã caz, stabileşte mãsuri care sa asigure conformarea politicilor şi programelor de dezvoltare regionala şi localã cu politica şi strategia nationala pentru mediu şi dezvoltare durabila;
24. stabileşte sau, dupã caz, propune autoritãţilor competente, în conformitate cu dispoziţiile legii, mãsurile instituţionale, administrative şi financiare corespunzãtoare pentru asigurarea punerii în aplicare a dispoziţiilor convenţiilor şi acordurilor internaţionale în sfera sa de competenta, precum şi pentru îndeplinirea responsabilitãţilor ce revin Guvernului în cadrul organismelor şi organizaţiilor internaţionale, al programelor subregionale, regionale şi globale pentru mediu şi dezvoltare durabila;
25. întreprinde acţiuni şi iniţiative, potrivit competentelor stabilite de lege, pentru aprofundarea şi creşterea participãrii României la acţiunile de cooperare internationala bilaterala şi multilaterala, la nivel subregional, regional şi global, pentru valorificarea oportunitatilor şi facilitãţilor de asistenta financiarã, tehnica, tehnologicã, ştiinţificã şi informationala şi în acest scop identifica, fundamenteazã şi promoveazã noi proiecte de cooperare pentru atingerea obiectivelor strategiei naţionale pentru mediu şi dezvoltare durabila;
26. iniţiazã şi negociaza, din împuternicirea Guvernului, încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale, reprezintã interesele statului în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvolta relaţii de cooperare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi cu organismele internaţionale competente;
27. avizeazã, potrivit legii, planurile de intervenţie pentru cazurile de accident ecologic industrial, nuclear şi participa la asigurarea intervenţiei;
28. în îndeplinirea responsabilitãţilor generale Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului va acorda prioritate problemelor identificate ca fiind de importanta majorã pentru procesul de pregãtire a aderãrii la Uniunea Europeanã;
29. Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului exercita şi alte responsabilitãţi în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei naţionale şi ale actelor juridice internaţionale la care România este parte, precum şi cu prevederile Programului naţional de aderare la Uniunea Europeanã;
30. asigura relaţia cu Parlamentul României, cu sindicatele şi patronatele din sfera sa de activitate, cu populaţia, precum şi cu mass-media;
31. îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de legile în vigoare.
ART. 3
Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, îndeplineşte şi urmãtoarele atribuţii specifice domeniilor de activitate pe care le coordoneazã:

I. În domeniul gospodãririi apelor:
a) stabileşte regimul de utilizare a resurselor de apa şi asigura elaborarea de cercetãri, studii, prognoze şi strategii pentru domeniul gospodãririi cantitative şi calitative a apelor, precum şi a programelor de dezvoltare a lucrãrilor, instalaţiilor şi amenajãrilor de gospodãrire a apelor;
b) realizeazã unitatea de conceptie în domeniul gospodãririi apelor şi colaboreazã cu celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale pentru amenajarea complexa a bazinelor hidrografice, valorificarea unor noi surse de apa în concordanta cu dezvoltarea economicosociala a tarii, protecţia apelor impotriva epuizarii şi degradãrii, precum şi pentru apãrarea impotriva efectelor distructive ale apelor;
c) asigura reactualizarea schemelor-cadru de amenajare şi gospodãrire a apelor pe bazine sau pe grupe de bazine hidrografice şi desfãşurarea activitãţilor de interes public din domeniul meteorologiei şi hidrologiei;
d) coordoneazã activitatea de avizare şi de autorizare, din punct de vedere al gospodãririi apelor, a lucrãrilor care se construiesc pe ape sau în legatura cu apele;
e) organizeazã activitatea de avizare şi reglementare a regimului de utilizare a surselor de apa minerale şi geotermale;
f) organizeazã întocmirea cadastrului apelor şi a evidentei dreptului de folosire cantitativã şi calitativã a apelor;
g) asigura documentaţiile necesare pentru concesionarea resurselor de apa şi a lucrãrilor de gospodãrire a apelor aparţinând domeniului public şi urmãreşte îndeplinirea de cãtre concesionar a sarcinilor din caietele de concesionare;
h) stabileşte strategia organizãrii la nivel naţional a activitãţilor de meteorologie, hidrologie şi hidrogeologie, a sistemului de informare, prognoza şi avertizare asupra fenomenelor hidrometeorologice periculoase şi a sistemului de avertizare în caz de accident la construcţiile hidrotehnice;
i) stabileşte metodologia de fundamentare a sistemului de plati în domeniul apelor, precum şi procedura de elaborare a acesteia;
j) dispune mãsuri de instituire a unui regim de supraveghere specialã sau de oprire a activitãţii poluatorului ori a instalaţiei care provoacã poluarea apelor;
k) reprezintã statul în calitate de unic acţionar la companiile naţionale din domeniile meteorologiei, hidrologiei şi gospodãririi resurselor de apa, care se afla sub autoritatea sa;
l) elaboreazã, potrivit legii, regulamente, instrucţiuni şi norme tehnice specifice domeniilor meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei şi gospodãririi apelor;
m) asigura secretariatele tehnice ale Comisiei Centrale pentru Apãrare impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase şi Accidentelor la Construcţiile Hidrotehnice, Comisiei Naţionale pentru Siguranta Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice şi Comitetului Naţional Roman pentru Programul Hidrologic Internaţional;
n) actualizeazã şi, dupã caz, pune în aplicare strategia nationala şi planul naţional de acţiuni pentru gospodãrirea resurselor de apa;
o) reglementeazã modul de desfãşurare a activitãţii privind hidrometria de exploatare şi emite norme specifice;
p) îndeplineşte funcţiile de secretariat tehnic şi administrativ pentru tratatele, acordurile şi convenţiile internaţionale din domeniul gospodãririi apelor, precum şi de punct focal naţional şi/sau de autoritate nationala competenta pentru activitãţile aflate în coordonarea unor instituţii, organisme şi organizaţii internaţionale, în conformitate cu prevederile actelor juridice internaţionale la care România este parte; asigura secretariatele comisiilor mixte pentru apele transfrontaliere.

II. În domeniul protecţiei mediului:
a) emite avize şi, dupã caz, acorduri, autorizaţii, permise speciale, în conformitate cu dispoziţiile legii şi ale actelor juridice internaţionale la care România este parte;
b) pune în aplicare, prin unitãţile sale teritoriale, în cadrul procesului de privatizare, reglementãrile speciale privind stabilirea organizaţiilor şi a raspunderilor referitoare la mediu;
c) organizeazã activitãţile de monitorizare a stãrii mediului şi a resurselor naturale, elaboreazã şi publica informaţii şi rapoarte privind starea mediului, participa la programele subregionale, regionale şi globale de monitorizare a stãrii mediului şi a resurselor naturale;
d) organizeazã şi coordoneazã activitatea de elaborare a procedurilor şi de acreditare a laboratoarelor în domeniul mediului şi gospodãririi apelor şi de certificare a sistemelor de management de mediu;
e) îndeplineşte funcţiile de secretariat tehnic şi administrativ pentru tratatele, convenţiile şi acordurile internaţionale din domeniul mediului, precum şi de punct focal naţional şi/sau de autoritate nationala competenta pentru activitãţile aflate în coordonarea unor instituţii, organisme şi organizaţii internaţionale, în conformitate cu prevederile actelor juridice internaţionale la care România este parte;
f) asigura elaborarea de cercetãri, studii, prognoze, politici şi strategii în domeniul protecţiei mediului, în scopul obţinerii datelor şi informaţiilor necesare în vederea fundamentarii deciziilor privind mediul şi dezvoltarea durabila, precum şi al promovãrii programelor de dezvoltare în domeniul protecţiei mediului;
g) promoveazã instrumentele juridice, economice şi financiare pentru stimularea introducerii tehnologiilor şi produselor curate, schimbarea modelelor de producţie şi de consum, susţinerea şi consolidarea mecanismelor pieţei libere şi a concurentei loiale;
h) elaboreazã şi promoveazã proiecte de acte normative, norme metodologice şi instrucţiuni de aplicare în domeniul protecţiei mediului;
i) iniţiazã proiecte de standarde şi revizuirea acestora în conformitate cu evoluţia lor pe plan internaţional şi cu cerinţele de imbunatatire;
j) atesta persoanele fizice şi juridice pentru elaborarea studiilor de evaluare a impactului asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu;
k) rãspunde de protecţia şi conservarea habitatelor naturale, de conservarea diversitatii biologice şi utilizarea durabila a componentelor acesteia, dezvoltarea şi buna administrare a reţelei naţionale de arii protejate, în acord cu politicile şi cu practicile aplicate la nivel european şi global;
l) asigura formarea cadrului juridic şi institutional pentru facilitarea şi stimularea dialogului între autoritãţi, comunitatea ştiinţificã şi societatea civilã asupra politicilor, strategiilor şi deciziilor privind mediul şi dezvoltarea economico-socialã a tarii;
m) actualizeazã şi, dupã caz, pune în aplicare strategia şi Planul naţional de acţiuni pentru protecţia mediului, strategia nationala şi Planul naţional de acţiuni pentru conservarea diversitatii biologice şi utilizarea durabila a componentelor acesteia, precum şi a altor politici şi strategii în domeniul protecţiei mediului;
n) asigura secretariatele tehnice şi coordonarea Comitetului interministerial pentru promovarea obiectivelor prioritare stabilite în Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului, a Comitetului naţional pentru modificãri climatice şi a Comitetului naţional pentru protecţia stratului de ozon;
o) orice alte atribuţii specifice, prevãzute de lege.
ART. 4
(1) Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului are în structura sa organizatoricã direcţii generale, inspecţii de stat şi direcţii.
(2) Structura organizatoricã a Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului este prevãzutã în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului se pot organiza servicii şi birouri.
(3) Numãrul maxim de posturi este de 200, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile personalului din aparatul propriu al Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului se stabilesc, în conformitate cu structura organizatoricã prevãzutã în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului, care se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului.
ART. 5
(1) Conducerea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului se exercita exclusiv de ministru.
(2) Ministrul apelor şi protecţiei mediului reprezintã ministerul în relaţiile cu Parlamentul, cu Guvernul, cu celelalte ministere, precum şi cu alte autoritãţi publice şi organizaţii din ţara şi din strãinãtate din domeniul apelor şi protecţiei mediului. Ministrul este ajutat în activitatea sa de patru secretari de stat şi de secretarul general, funcţionar public.
(3) Ministrul apelor şi protecţiei mediului are calitatea de ordonator principal de credite pentru activitãţile din domeniul sau de activitate, finanţate de la bugetul de stat.
(4) Secretarii de stat exercita atribuţiile stabilite de ministrul apelor şi protecţiei mediului prin ordin al acestuia.
(5) În cazul în care ministrul apelor şi protecţiei mediului, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, deleagã un secretar de stat sa exercite temporar aceste atribuţii.
(6) Agenţiile de protecţie a mediului se reorganizeazã în inspectorate de protecţie a mediului. Activitatea agentiilor de protecţie a mediului, împreunã cu activul şi pasivul, se preiau de cãtre inspectoratele de protecţie a mediului nouinfiintate.
ART. 6
(1) Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului are în subordine, sub autoritate sau în coordonare, dupã caz, unitãţile prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Salarizarea personalului din cadrul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare se face în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, corespunzãtoare autoritãţilor publice centrale.
(3) Structura organizatoricã, normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi statele de funcţii pentru instituţiile publice aflate în subordinea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, prevãzute în anexa nr. 2, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, în limita maxima a funcţiilor prevãzute în prezenta hotãrâre.
ART. 7
În exercitarea atribuţiilor sale ministrul apelor şi protecţiei mediului emite ordine şi instrucţiuni.
ART. 8
(1) Pe lângã Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului funcţioneazã urmãtoarele organisme consultative:
a) Comisia Centrala pentru Apãrare impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase şi Accidentelor la Construcţiile Hidrotehnice, al carei regulament de organizare şi funcţionare se aproba prin hotãrâre a Guvernului;
b) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice;
c) Comitetul Naţional Roman pentru Programul Hidrologic Internaţional.
(2) Membrii organismelor prevãzute la alin. (1) sunt salarizaţi de unitãţile la care sunt angajaţi, iar secretariatele tehnice permanente ale acestor organisme se asigura de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului în cadrul numãrului de posturi aprobat.
(3) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice funcţioneazã conform regulamentului prevãzut în anexa nr. 3.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comitetului Naţional Roman pentru Programul Hidrologic Internaţional, precum şi componenta acestuia se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului.
ART. 9
În activitatea sa ministrul apelor şi protecţiei mediului este ajutat de Colegiul ministerului, ca organ consultativ. Componenta şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale Colegiului ministerului se stabilesc prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului. Colegiul ministerului se întruneşte, la cererea şi sub preşedinţia ministrului apelor şi protecţiei mediului, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea acestuia.
ART. 10
Personalul existent în cadrul Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, care a desfãşurat activitãţi de gospodãrire a pãdurilor, se considera transferat în interesul serviciului la Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor.
ART. 11
Patrimoniul aferent activitãţilor prevãzute la art. 10 se preia prin protocol de predare-preluare de la Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului de cãtre Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, în termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 12
Personalul din cadrul agentiilor de protecţie a mediului reorganizate conform art. 5 alin. (6) se considera transferat în interesul serviciului, iar cel disponibilizat ca urmare a aplicãrii prevederilor prezentei hotãrâri beneficiazã de prevederile actelor normative în vigoare.
ART. 13
(1) Personalul disponibilizat din cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi din instituţiile publice subordonate prevãzute la lit. A din anexa nr. 2 beneficiazã de prevederile actelor normative în vigoare.
(2) Încadrarea în numãrul de posturi aprobat se realizeazã în maximum 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 14
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, în cazul structurilor organizatorice modificate sau al celor la care se stabilesc atribuţii noi, personalul va fi reincadrat pe baza examinãrii profesionale, în condiţiile aprobate prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului.
ART. 15
(1) Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului are în dotare un parc auto propriu stabilit potrivit normelor legale.
(2) Pentru activitãţile specifice de control la unitãţile din subordonare şi din coordonare, pentru deplasãri în caz de poluari accidentale, accidente industriale, apãrare impotriva inundatiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase, controlul activitãţilor nucleare şi alte urgente de mediu, precum şi la inspectoratele de protecţie a mediului şi la Administraţia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii" exista un numãr de 247 de autovehicule.
ART. 16
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 17
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 104/1999 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85 din 1 martie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul apelor şi protecţiei
mediului,
Aurel Constantin Ilie

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1*)

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului


Numãrul maxim de posturi = 200,
exclusiv demnitarii şi posturile
aferente cabinetului ministrului

┌──────────────────┐
│ MINISTRU │
└────────┬─────────┘

┌──────────────────────┐ │ ┌──────────────────────┐
│COLEGIUL MINISTERULUI ├──────┼───────┤PURTĂTOR DE CUVÂNT ŞI │
│ │ │ │ RELAŢII MASS-MEDIA │
└──────────────────────┘ │ └──────────────────────┘
┌──────────────────────┐ │ ┌──────────────────────┐
│DIRECŢIA JURIDICĂ ŞI ├──────┼───────┤ CONSILIER DIPLOMATIC │
│ CONTENCIOS │ │ │ │
└──────────────────────┘ │ └──────────────────────┘
┌──────────────────────┐ │ ┌──────────────────────┐
│CABINETUL MINISTRULUI ├──────┼───────┤ AUDIT INTERN │
│ │ │ │ │
└──────────────────────┘ │ └──────────────────────┘
│ ┌──────────────────────┐
├───────┤CORP DE CONTROL AL │
│ │ MINISTRULUI │
│ └──────────────────────┘

┌───────────┬───────────────┬┴──────────────────────┬────────────────┐
│ │ │ │ │
┌────┴────┐ ┌────┴────┐ ┌────────┴───────┐ ┌──────┴──────┐ ┌─┴─┐
│ A │ │ B │ │ C │ │ D │ │ E │
└────┬────┘ └────┬────┘ └────────┬───────┘ └──────┬──────┘ └─┬─┘
│ │ │ │ │
│ │ ├───────────┐ ┌──┴────────┐ │
│ │ ┌──┴─┐ │ ┌──┴─┐ ┌──┴─┐ │
│ │ │ C1 │ │ │ D1 │ │ D2 │ │
│ │ └─┬──┘ │ └──┬─┘ └──┬─┘ │
┌───┼───┐ ┌───┼────┐ ┌────┼────┬────┐ │ ┌───┼────┐ ┌┴──┐ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
┌─┴┐┌─┴┐┌─┴┐ ┌┴─┐┌┴─┐┌─┴┐ ┌─┴─┐┌─┴─┐┌─┴─┐┌─┴─┐│ ┌──┴┐┌─┴─┐┌─┴─┐ ┌─┴─┐┌┴──┐ │
│a1││a2││a3│ │b1││b2││b3│ │c11││c12││c13││c14││ │d11││d12││d13│ │d21││d22│ │
└──┘└──┘└──┘ └──┘└──┘└──┘ └───┘└───┘└───┘└───┘│ └───┘└───┘└───┘ └───┘└───┘ │
│ │
┌──┴─┐ │
│ C2 │ ┌───────────┘
└────┘ │
┌───┼──┐
│ │ │
┌─┴┐┌─┴┐┌┴─┐
│e1││e2││e3│
└──┘└──┘└──┘



A = SECRETAR DE STAT PENTRU RELAŢIA CU PARLAMENTUL
a1 = RELAŢII CU PARLAMENTUL
a2 = RELAŢII CU SINDICATE ŞI PATRONATE
a3 = DIRECŢIA RELAŢII PUBLICE

B = SECRETAR DE STAT PENTRU INTEGRARE EUROPEANĂ
b1 = DIRECŢIA DE PROGRAME ŞI PROIECTE INTERNAŢIONALE
b2 = DIRECŢIA DE INTEGRARE EUROPEANĂ, RELAŢII INTERNAŢIONALE
b3 = DIRECŢIA DE POLITICI ŞI ARMONIZARE LEGISLATIVĂ

C = SECRETAR DE STAT PENTRU APE
C1 = DIRECŢIA GENERALĂ DE GOSPODĂRIRE A APELOR
c11 = DIRECŢIA STRATEGII, REGLEMENTĂRI ŞI AUTORIZARI
c12 = DIRECŢIA SINTEZE CADASTRU ŞI RESURSE
c13 = DIRECŢIA APĂRARE IMPOTRIVA INUNDATIILOR, SISTEM INFORMAŢIONAL HIDROMETEOROLOGIC
c14 = DIRECŢIA APELOR MINERALE ŞI GEOTERMALE

C2 = INSPECŢIA DE STAT A APELOR

D = SECRETAR DE STAT PENTRU PROTECŢIA MEDIULUI
D1 = DIRECŢIA GENERALĂ DE REGLEMENTARE, AUTORIZARE, ATESTARE MEDIU ŞI GESTIUNE A DEŞEURILOR
d11 = DIRECŢIA GESTIUNE DEŞEURI ŞI SUBSTANŢE CHIMICE PERICULOASE
d12 = DIRECŢIA STRATEGII, POLITICI, REGLEMENTĂRI
d13 = DIRECŢIA DE AUTORIZARE ŞI ATESTARE
D2 = DIRECŢIA GENERALĂ DE PROTECŢIA MEDIULUI
d21 = DIRECŢIA DE CONTROL ECOLOGIC ŞI MONITORING
d22 = DIRECŢIA PROTECŢIE ŞI CONSERVARE A BIODIVERSITATII, ARII PROTEJATE ŞI MONUMENTE ALE NATURII

E = SECRETAR GENERAL
e1 = DIRECŢIA MANAGEMENT ŞI RESURSE UMANE
e2 = DIRECŢIA ECONOMICĂ
e3 = DIRECŢIA DE DEZVOLTARE

--------
*) Anexa este reprodusa în facsimil.


ANEXA 2

UNITĂŢILE
aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului

A. Unitãţi aflate în subordinea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului:
I. Instituţii publice finanţate de la bugetul de stat, cu personalitate juridicã, cu un numãr maxim de posturi de 1.883:
1. Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare
2. 42 de inspectorate de protecţie a mediului judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti
3. Administraţia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii".

B. Unitãţi aflate sub autoritatea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului:
1. Compania Nationala "Apele Romane" - S.A.
2. Compania Nationala "Institutul Naţional de Meteorologie, Hidrologie şi Gospodãrire a Apelor" - S.A.

C. Unitãţi de cercetare ştiinţificã şi proiectare, aflate în coordonarea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, cu personalitate juridicã, finanţate din venituri extrabugetare:
1. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - I.N.C.D.P.M. Bucureşti
2. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta
3. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunãrii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea.

ANEXA 3

REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Siguranta Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice

CAP. 1
Prevederi generale

ART. 1
Deţinãtorii, cu orice titlu, de baraje, cu lacurile de acumulare aferente, şi ai altor construcţii hidrotehnice, denumiţi în continuare deţinãtori de lucrãri hidrotehnice, au obligaţia sa monteze aparatura de mãsura şi control necesarã pentru urmãrirea comportãrii în timp a lucrãrilor, sa îşi organizeze sistemul şi activitatea de urmãrire, sa realizeze expertizarea lucrãrilor la termenele stabilite şi sa obţinã autorizaţia de funcţionare în siguranta, în conformitate cu prevederile normelor emise de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului.
ART. 2
Deţinãtorii/administratorii de lucrãri hidrotehnice a cãror avariere sau distrugere poate pune în pericol vieţi omeneşti şi bunuri sau poate aduce prejudicii mediului sunt obligaţi sa instaleze sisteme de avertizare-alarmare în caz de pericol şi sa organizeze activitatea de supraveghere.
ART. 3
Se supun prevederilor prezentului regulament barajele, cu lacurile de acumulare aferente, şi alte construcţii hidrotehnice, denumite în continuare lucrãri hidrotehnice. Aceste lucrãri hidrotehnice pot fi definitive şi provizorii, indiferent de categoria de importanta şi de tipul acestora, şi includ şi lucrãrile de modernizare, modificare, transformare, consolidare, de reparaţii şi de imbunatatire a terenului de fundare.

CAP. 2
Componenta, modul de organizare şi atribuţiile Comisiei Naţionale pentru Siguranta Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice

ART. 4
Pentru a se asigura respectarea exigenţelor de performanta referitoare la siguranta barajelor şi digurilor pentru acumulari de apa, a barajelor şi digurilor care realizeazã depozite de deşeuri industriale, a centralelor hidroelectrice şi a ecluzelor din frontul barat, a derivatiilor cu nivel liber realizate în rambleu, a rezervoarelor subterane cu volume mai mari de 5.000 mc şi a conductelor forţate, denumite în continuare lucrãri, pe lângã Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului funcţioneazã, ca organism cu caracter consultativ, Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice.
ART. 5
Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor şi a Altor Lucrãri Hidrotehnice, denumita în continuare comisia nationala, are un numãr de pana la 30 de membri şi este constituitã din reprezentanţi ai ministerelor, regiilor autonome, societãţilor comerciale de profil şi ai instituţiilor publice interesate. Comisia nationala este condusã de un preşedinte şi de 2 vicepreşedinţi, secretarul comisiei naţionale fiind membru de drept al acesteia. Pentru rezolvarea problemelor curente şi pentru luarea deciziilor operative comisia nationala desemneazã un birou operativ compus din 9 membri şi condus de un preşedinte executiv propus de aceasta.
Preşedintele comisiei naţionale este ministrul apelor şi protecţiei mediului, unul dintre vicepreşedinţi este directorul general care coordoneazã activitatea de gospodãrire a apelor, iar cel de-al doilea vicepreşedinte este reprezentantul Comitetului Naţional Roman al Marilor Baraje.
Membrii comisiei naţionale sunt reprezentanţi cu drept de decizie, propuşi de ministerele, regiile autonome, societãţile comerciale de profil şi instituţiile publice interesate, specialişti din institutele de învãţãmânt superior, de cercetare şi proiectare pentru construcţii hidrotehnice, precum şi specialişti din unitãţile de exploatare a construcţiilor hidrotehnice, desemnaţi de conducerile unitãţilor respective. Lista cuprinzând unitãţile care sunt reprezentate în comisia nationala se propune de Departamentul apelor şi se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului. Membrii biroului operativ sunt propuşi dintre membrii comisiei naţionale. Componenta nominalã a comisiei naţionale şi a biroului operativ se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului.
ART. 6
Componenta nominalã a comisiei naţionale se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, pe baza propunerilor formulate de autoritãţile menţionate la art. 5.
ART. 7
Comisia nationala se întruneşte într-o şedinţa ordinarã anuala de analiza, precum şi în şedinţe extraordinare, convocate, ori de câte ori este necesar, de cãtre preşedinte sau de biroul operativ al comisiei naţionale atunci când preşedintele lipseşte. Hotãrârile comisiei naţionale se iau în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul total al membrilor sãi şi se aproba cu majoritatea simpla a celor prezenţi.
Deciziile operative luate între şedinţele comisiei naţionale se aproba de biroul operativ al acesteia şi se valideazã de comisia nationala.
ART. 8
La şedinţele comisiei naţionale pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai Comisiei Guvernamentale de Apãrare impotriva Dezastrelor, ai Comisiei Centrale pentru Apãrarea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase şi Accidentelor la Construcţiile Hidrotehnice, ai comisiilor centrale pentru alte tipuri de dezastre, ai Ministerului Apãrãrii Naţionale, ai Inspectoratului de stat în construcţii din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, ai conducerii unitãţilor de exploatare interesate în analiza functionarii în siguranta a lucrãrilor pe care le au în administrare, precum şi alţi invitaţi, cu avizul biroului operativ al comisiei naţionale.
ART. 9
În îndeplinirea obiectivelor prevãzute la art. 4 comisia nationala exercita urmãtoarele atribuţii:
a) analizeazã, împreunã cu deţinãtorii de lucrãri, modul de organizare a activitãţii de urmãrire a comportãrii în timp şi de exploatare în siguranta a lucrãrilor hidrotehnice propuse de deţinãtorii/administratorii acestora, precum şi perioadele în care se efectueazã expertizele tehnice privind starea de siguranta în exploatare; avizeazã regulamentele de organizare şi funcţionare şi componenta nominalã ale comisiilor proprii, organizate la nivel central de cãtre principalii deţinãtori de lucrãri;
b) analizeazã şi avizeazã actele normative referitoare la siguranta lucrãrilor hidrotehnice care sunt incluse în sfera sa de activitate;
c) întocmeşte şi actualizeazã lista cuprinzând lucrãrile hidrotehnice de mare importanta care prezintã elemente de risc crescut, ţinând seama de efectele negative asupra oamenilor şi obiectivelor social-economice în caz de avarii;
d) elaboreazã, împreunã cu Inspectoratul de stat în construcţii din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei metodologia privind stabilirea categoriilor de importanta a lucrãrilor hidrotehnice cuprinse în sfera ei de activitate, precum şi metodologia privind evaluarea stãrii de siguranta a lucrãrilor hidrotehnice, care se aproba prin ordine comune ale celor doua organisme;
e) aproba competentele referitoare la elaborarea documentaţiilor de evaluare a stãrii de siguranta în exploatare pentru toate tipurile de lucrãri hidrotehnice;
f) analizeazã şi avizeazã rapoartele anuale de activitate ale comisiilor deţinãtorilor/administratorilor de lucrãri hidrotehnice, constituite conform art. 14, alte informãri şi propuneri prezentate de aceste comisii, precum şi de ministerele, regiile autonome sau unitãţile interesate;
g) analizeazã, coreleazã şi aproba programele anuale propuse de deţinãtorii/administratorii de lucrãri hidrotehnice pentru evaluarea stãrii de siguranta a acestora; efectueazã analize asupra mãsurilor şi lucrãrilor de punere în siguranta propuse de aceştia şi urmãreşte modul de realizare a acestora;
h) colaboreazã cu Inspectoratul de stat în construcţii din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, precum şi cu alte organisme abilitate de lege pentru controlul calitãţii lucrãrilor şi construcţiilor hidrotehnice;
i) dispune expertizarea lucrãrilor hidrotehnice evidentiate cu risc crescut de avariere şi stabileşte, împreunã cu Inspectoratul de stat în construcţii din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, mãsurile operative imediate şi de perspectiva pentru evitarea accidentelor;
j) avizeazã documentaţiile de expertiza tehnica a stãrii de siguranta în exploatare a lucrãrilor hidrotehnice din sfera ei de activitate şi dispune, dacã este cazul, efectuarea de contraexpertize ca urmare a contestaţiilor formulate de beneficiar sau de organele abilitate cu controlul siguranţei construcţiilor;
k) participa la schimbul de experienta şi la manifestãri ştiinţifice organizate la deţinãtorii/administratorii de lucrãri hidrotehnice din ţara şi din strãinãtate şi stabileşte legãturi de colaborare cu organisme similare din alte tari.
ART. 10
Pentru activitatea curenta, reprezentând participarea la şedinţe anuale de analiza şi la şedinţele extraordinare, membrii comisiei naţionale sunt salarizaţi de unitãţile la care sunt angajaţi.

CAP. 3
Atribuţiile şi dotarea secretariatului tehnic permanent al comisiei naţionale

ART. 11
Secretariatul tehnic permanent al comisiei naţionale este asigurat de personalul Direcţiei generale de gospodãrire a apelor din cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, în limita numãrului de posturi aprobat ministerului, iar secretarul comisiei naţionale şi al biroului operativ al acesteia este şeful serviciului de specialitate din cadrul acestei direcţii.
ART. 12
Secretarul tehnic permanent al comisiei naţionale are urmãtoarele atribuţii:
a) asigura legatura cu membrii comisiei naţionale şi cu ceilalţi factori interesaţi, pentru definitivarea materialelor propuse sa fie analizate pe ordinea de zi, mobilizeaza membrii comisiei naţionale la şedinţe şi la alte acţiuni;
b) întocmeşte procese-verbale în cadrul şedinţelor ordinare şi extraordinare ale comisiei naţionale, în care se consemneazã ordinea de zi, discutiile purtate, concluziile şi mãsurile stabilite;
c) solicita rapoarte deţinãtorilor/administratorilor de lucrãri hidrotehnice, analizeazã şi sintetizeaza informaţiile şi alte materiale primite pe adresa comisiei naţionale, le prezintã biroului operativ al acesteia şi îi informeazã pe membrii comisiei naţionale despre acţiunile întreprinse între şedinţe;
d) organizeazã şi participa, împreunã cu alţi factori interesaţi, la acţiuni de verificare a activitãţii de urmãrire a comportãrii în timp şi de exploatare în condiţii de siguranta a lucrãrilor hidrotehnice ale diversilor deţinãtori/administratori de lucrãri;
e) asigura secretariatele şedinţelor de avizare a documentaţiilor privind expertizele tehnice ale lucrãrilor hidrotehnice din competenta de avizare a comisiei naţionale, întocmeşte avizele, pãstreazã documentaţiile şi asigura gestionarea cheltuielilor pentru emiterea avizelor de expertiza, conform prevederilor legale.
ART. 13
Pentru buna desfãşurare a activitãţilor comisiei naţionale secretariatul tehnic permanent al acesteia va fi dotat cu: un telefon-fax cu acces internaţional, calculator PC complet (calculator, imprimanta, scaner şi retroproiector), un xerox format mic, camera de luat vederi portabila, videorecorder-player, aparat de fotografiat color, împreunã cu materialele consumabile şi de birou aferente.
Secretariatul tehnic permanent al comisiei naţionale poate avea şi alte dotãri care pot fi constituite din fonduri bugetare sau extrabugetare, inclusiv prin donaţii sau sponsorizãri, efectuate conform prevederilor legale de cãtre persoane juridice sau fizice din ţara sau din strãinãtate. Secretariatul tehnic permanent rãspunde de buna administrare a dotãrilor.

CAP. 4
Urmãrirea comportãrii în timp şi expertizarea tehnica privind siguranta în exploatare a construcţiilor hidrotehnice

ART. 14
Instituţiile publice, principalii deţinãtori/administratori de lucrãri hidrotehnice vor organiza la nivel central comisii proprii de urmãrire a comportãrii în timp şi de exploatare în condiţii de siguranta a lucrãrilor pe care le deţin sau le administreazã, denumite în continuare comisii de specialitate.
ART. 15
Regulamentele de organizare şi funcţionare şi componenta nominalã a comisiilor de specialitate ale deţinãtorilor/administratorilor de lucrãri hidrotehnice se aproba prin ordin sau prin decizie a conducerii unitãţii respective, în baza avizului comisiei naţionale.
ART. 16
Membrii comisiei naţionale pot face parte din comisiile de specialitate ale deţinãtorilor/administratorilor de lucrãri hidrotehnice, având îndatoririle şi drepturile aferente, conform prevederilor legale.
ART. 17
Evaluarea stãrii de siguranta a lucrãrilor hidrotehnice se realizeazã de cãtre experţi tehnici certificati, conform regulamentului comisiei de expertiza, compusa din specialişti în domeniu, preşedintele comisiei fiind expert tehnic atestat din punct de vedere tehnico-profesional conform prevederilor legale.
ART. 18
Regulamentul privind organizarea şi certificarea corpului de experţi pentru evaluarea stãrii de siguranta a barajelor şi lucrãrilor hidrotehnice speciale şi Procedura de avizare a specialiştilor pentru întocmirea evaluãrii stãrii de siguranta a barajelor şi digurilor din categoria de siguranta C şi D se propun de biroul operativ, se avizeazã de cãtre comisia nationala şi se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului.
ART. 19
Documentaţiile privind evaluarea stãrii de siguranta în exploatare a lucrãrilor hidrotehnice, elaborate de experţii certificati, se avizeazã de comisia nationala conform metodologiei privind evaluarea stãrii de siguranta a lucrãrilor hidrotehnice, prevãzutã la art. 9 lit. d).
ART. 20
Pentru eliberarea certificatului de expert în activitatea de evaluare a stãrii de siguranta a barajelor şi a lucrãrilor hidrotehnice speciale şi a avizului pentru specialiştii pentru categoriile de importanta C şi D se percep tarife de înscriere, examinare şi emitere a certificatului şi a avizului. Pentru serviciile de certificare şi avizare se percep tarife care se stabilesc în condiţiile prevãzute de lege, se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, se actualizeazã anual şi se datoreazã Fondului apelor.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 21
În termen de un an de la data aprobãrii prezentului regulament comisia nationala va elabora reglementãrile de aplicare a prevederilor acestuia, care vor fi aprobate prin ordine ale ministrului apelor şi protecţiei mediului. Aceste ordine vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016