Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 137 din 6 februarie 2003  pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 137 din 6 februarie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 110 din 20 februarie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 60 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul delegat la Ministerul
Educaţiei şi Cercetãrii - pentru
activitatea de cercetare,
Şerban Constantin Valeca

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 6 februarie 2003.
Nr. 137.


ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare

CAP. 1
Cadrul general

ART. 1
Programele-nucleu de cercetare-dezvoltare, denumite în continuare programe-nucleu, pot fi iniţiate de unitãţile de drept public, cu personalitate juridicã, acreditate în acest sens, care fac parte din sistemul de cercetare-dezvoltare de interes naţional, prevãzute la <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã.
ART. 2
(1) Unitãţile prevãzute la art. 1 elaboreazã programe-nucleu, pe perioade anuale sau multianuale, având obiective din domeniul specific de activitate, care se încadreazã în strategia pe termen mediu şi lung a domeniului/sectorului respectiv.
(2) Pentru realizarea obiectivelor stabilite în programele-nucleu se finanţeazã proiecte de cercetare-dezvoltare.
(3) Programele-nucleu nu pot conţine propuneri de proiecte finanţate în cadrul altor programe.
(4) Fiecare dintre unitãţile prevãzute la art. 1 transmite pentru avizare şi aprobare o singura propunere de program-nucleu.
ART. 3
(1) Propunerea de program-nucleu se întocmeşte pe baza unei structuri-cadru obligatorii, care conţine:
a) scopul programului-nucleu;
b) durata programului-nucleu;
c) obiectivele şi proiectele înscrise în ordinea prioritatii;
d) rezultatele estimate ale acestora;
e) resursele umane şi materiale necesare.
(2) Fiecare propunere de proiect component al programului-nucleu se va întocmi pe baza unei structuri-cadru obligatorii, care conţine:
a) titlul, obiectivul şi rezultatele preconizate pentru realizarea proiectului;
b) rezumatul şi prezentarea detaliatã a proiectului, cu evidentierea situaţiei existente pe plan naţional şi internaţional;
c) schema de realizare şi costurile aferente proiectului;
d) resursele existente şi necesare pentru realizarea proiectului;
e) valorificarea şi diseminarea rezultatelor cercetãrii obţinute în proiect.
ART. 4
(1) Propunerea de program-nucleu, întocmitã potrivit art. 3 alin. (1), se transmite de unitatea elaboratoare spre avizare instituţiei publice sub coordonarea sau în subordinea cãreia aceasta funcţioneazã.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare aproba propunerea de program-nucleu, în baza evaluãrii şi selectãrii propunerilor de proiecte conţinute în aceasta, facuta de cãtre Colegiul consultativ pentru cercetare, dezvoltare şi inovare, denumit în continuare Colegiul consultativ, prin comisiile de specialitate organizate în cadrul acestuia, în condiţiile prezentelor norme metodologice.
(3) Valoarea anuala pentru finanţarea de la bugetul de stat a programului-nucleu propus de una dintre unitãţile prevãzute la art. 1 nu poate depãşi 50% din veniturile din activitatea de cercetare-dezvoltare realizate de aceasta în anul anterior.
ART. 5
Termenele în care se depun propunerile de programe-nucleu se comunica de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare printr-un anunţ care se va publica pe pagina de Internet la adresa: http://www.mct.ro.

CAP. 2
Evaluarea şi aprobarea programelor-nucleu

ART. 6
(1) În termenul stabilit de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, fiecare unitate prevãzutã la art. 1 depune propunerea de program-nucleu, avizatã conform prevederilor art. 4 alin. (1) şi însoţitã de documentul care certifica îndeplinirea condiţiei prevãzute la art. 4 alin. (3), la autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare stabileşte, în cadrul alocaţiilor bugetare anuale aprobate pentru activitatea de cercetare ştiinţificã, fondurile destinate finanţãrii programelor-nucleu şi repartizeazã, în sistem competitional, aceste fonduri pe fiecare program-nucleu, ţinând seama de:
a) orientarea de dezvoltare generalã la care trebuie sa contribuie programul-nucleu;
b) coerenta şi realismul programului-nucleu;
c) impactul pozitiv al programului-nucleu asupra domeniului sau sectorului respectiv;
d) mijloacele şi resursele necesare pentru implementare.
ART. 7
Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare transmite repartizarea fondurilor destinate finanţãrii fiecãrui program-nucleu, precum şi propunerile de programe-nucleu şi proiecte componente Colegiului consultativ, care repartizeazã comisiilor de specialitate organizate în cadrul acestuia propunerile de proiecte componente ale fiecãrui program-nucleu, în vederea evaluãrii şi selectãrii acestora.
ART. 8
Propunerile de proiecte cuprinse într-o propunere de program-nucleu se evalueaza de cãtre un panel constituit din 3 membri ai comisiei de specialitate, selectaţi conform regulamentului-cadru al comisiei de specialitate a Colegiului consultativ, aprobat prin ordin al conducatorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 9
(1) Evaluarea propunerilor de proiecte componente ale programului-nucleu se face potrivit urmãtoarelor criterii:
a) încadrarea şi contribuţia la obiectivul stabilit în propunerea de program-nucleu;
b) claritatea şi credibilitatea scopului;
c) cunoaşterea situaţiei curente în domeniu şi gradul de originalitate şi inovare a propunerii;
d) abordarea ştiinţificã/tehnica, claritatea şi adecvanta metodologiei;
e) credibilitatea şi claritatea definirii fazelor şi rezultatelor;
f) competenta ştiinţificã şi/sau tehnica a personalului propus, încadrarea fiecãrei persoane numai cu contract individual de munca;
g) nivelul adecvat al bugetului propus;
h) calitatea managementului proiectului, inclusiv planificarea resurselor;
i) planul de exploatare şi/sau diseminare, transfer tehnologic.
(2) Pe baza acestor criterii comisia de specialitate a Colegiului consultativ elaboreazã şi supune spre aprobare autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare urmãtoarele:
a) metodologia de notare şi cea de selectare a propunerilor de proiecte în vederea finanţãrii;
b) fişa de evaluare individualã a propunerii de proiect;
c) fişa de evaluare în panel a propunerii de proiect.
(3) Membrii comisiilor de specialitate vor respecta regulile stabilite prin codul de conduita prevãzut în regulamentul-cadru aprobat.
(4) Pentru activitatea desfasurata în cadrul comisiilor de specialitate membrii acestora rãspund în condiţiile legii.
ART. 10
În baza evaluãrilor individuale şi a evaluãrilor în panel, comisia de specialitate întocmeşte raportul de evaluare pentru fiecare program-nucleu, pe care îl transmite la direcţia de specialitate a autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, însoţit de propunerea de program-nucleu şi de lista proiectelor componente admise în urma evaluãrii.
ART. 11
Conducerea autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea direcţiei de specialitate, aproba programul-nucleu şi proiectele componente pentru fiecare unitate de drept public prevãzutã la <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 .

CAP. 3
Contractarea şi finanţarea programelor-nucleu

ART. 12
Pentru fiecare program-nucleu aprobat se încheie un contract de finanţare între autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în calitate de autoritate contractantã, şi unitatea executanta, în calitate de contractor.
ART. 13
Modelul contractului de finanţare se elaboreazã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi se comunica unitãţilor interesate o data cu programul-nucleu aprobat.
ART. 14
(1) Prin contractul de finanţare se stabilesc cheltuielile estimate pentru intreaga durata de realizare a programului-nucleu şi se angajeazã cheltuieli numai pentru primul an bugetar.
(2) În cazul programelor-nucleu cu o desfãşurare pe mai mulţi ani, angajarea de cheltuieli pentru anii bugetari urmãtori se face anual, prin act adiţional la contractul de finanţare, prin care vor fi prevãzute sumele pentru finanţarea programelor respective, stabilite în limita alocaţiilor bugetare aprobate cu aceasta destinaţie pentru anul respectiv.
ART. 15
(1) Cheltuielile care pot fi angajate şi efectuate pentru realizarea proiectelor componente ale programului-nucleu se stabilesc prin contractul de finanţare dintre categoriile de cheltuieli prevãzute în normele metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului, potrivit <>art. 58 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 .
(2) Pentru efectuarea achiziţiilor de produse, servicii sau lucrãri necesare realizãrii programelor-nucleu, contractorii aplica prevederile legale privind achiziţiile publice.
ART. 16
(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în calitate de autoritate contractantã, poate acorda trimestrial, la solicitarea contractorului, plati în avans în cuantum de pana la 30% din valoarea plãţilor prevãzute a fi efectuate în trimestrul respectiv pentru execuţia proiectelor din programul-nucleu.
(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) se face la efectuarea plãţilor prevãzute în contractul de finanţare pentru trimestrul respectiv.
(3) Autoritatea contractantã poate efectua plata în avans pentru un trimestru numai dacã suma acordatã în avans pentru trimestrul precedent a fost recuperatã integral.
(4) Plãţile în avans prevãzute la alin. (1) se efectueazã, dupã semnarea contractului de finanţare, în baza convenţiei de acordare a avansului, încheiatã între pãrţi, numai în cazul îndeplinirii de cãtre contractor a condiţiilor prevãzute la <>art. 65 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 .
ART. 17
(1) În vederea calculãrii costurilor aferente fiecãrui proiect şi fazelor sale de execuţie pe baza cheltuielilor înregistrate în contabilitatea generalã, contractorii asigura:
a) colectarea cheltuielilor directe pe fiecare proiect, precum şi pe faze de execuţie;
b) repartizarea cheltuielilor indirecte pe baza coeficienţilor stabiliţi în funcţie de criteriile de repartizare adoptate de contractor.
(2) Pe baza operaţiunilor prevãzute la alin. (1) contractorul întocmeşte devizul postcalcul pentru fiecare proiect, pe faze de execuţie.
(3) Devizul postcalcul va fi semnat de directorul economic sau de contabilul-şef şi de reprezentantul autorizat al contractorului, care rãspund potrivit legii pentru exactitatea, realitatea şi legalitatea cheltuielilor înscrise în acesta.
ART. 18
(1) Decontarea cheltuielilor aferente fazelor de execuţie realizate în cadrul proiectelor se efectueazã de cãtre autoritatea contractantã, în limita valorii acestor faze prevãzute în contractul de finanţare, la valoarea cheltuielilor înscrise în devizul postcalcul, pe baza urmãtoarelor documente:
a) cerere de plata;
b) proces-verbal de avizare interna;
c) raport de activitate;
d) deviz postcalcul.
(2) Pentru efectuarea plãţii autoritatea contractantã emite ordin de plata.

CAP. 4
Monitorizarea programelor-nucleu

ART. 19
Activitãţile de monitorizare a programului-nucleu şi a proiectelor de cercetare-dezvoltare din componenta acestuia se realizeazã, în moduri specifice, de contractor şi de autoritatea contractantã.
ART. 20
(1) Contractorul stabileşte şi aplica, în condiţiile legii, proceduri proprii de monitorizare prin care asigura urmãrirea, verificarea în mod sistematic şi adoptarea mãsurilor adecvate în scopul realizãrii obiectivelor prestabilite ale programului-nucleu şi ale proiectelor de cercetare-dezvoltare componente, precum şi utilizarea, în condiţii de legalitate, eficacitate şi eficienta, a fondurilor alocate de la bugetul de stat şi prevãzute în contractul de finanţare.
(2) Pentru fiecare faza de execuţie a unui proiect de cercetare-dezvoltare din cadrul programului-nucleu, realizatã în condiţiile contractului de finanţare, contractorul întocmeşte:
a) deviz postcalcul;
b) raport de activitate;
c) proces-verbal de avizare interna.
(3) Dupã realizarea ultimei faze de execuţie din anul bugetar a proiectelor de cercetare-dezvoltare din cadrul programului-nucleu, contractorul elaboreazã un raport de activitate privind desfãşurarea programului-nucleu pe anul respectiv, însoţit de rapoartele de activitate ale proiectelor componente, şi transmite câte un exemplar al acestuia autoritãţii contractante şi comisiei de specialitate a Colegiului consultativ.
ART. 21
(1) Autoritatea contractantã asigura, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, prin direcţiile sale de specialitate, pentru fiecare faza de execuţie a proiectelor de cercetare-dezvoltare din cadrul programului-nucleu, verificarea documentelor prezentate de contractori în vederea decontãrii cheltuielilor efectuate şi compararea datelor şi informaţiilor conţinute în acestea cu prevederile corespunzãtoare din contractele de finanţare.
(2) Prin comisia de monitorizare compusa din 3 membri ai comisiei de specialitate a Colegiului consultativ, selectaţi conform regulamentului aprobat al comisiei de specialitate, autoritatea contractantã asigura monitorizarea de specialitate a programului-nucleu, pe baza raportului de activitate anual prevãzut la art. 20 alin. (3), în vederea luãrii deciziei de continuare în anul bugetar urmãtor a execuţiei programului-nucleu.
(3) Comisia de specialitate, în baza raportului comisiei de monitorizare, întocmeşte raportul anual de evaluare, însoţit de lista programelor-nucleu şi a proiectelor componente aflate în derulare, propuse pentru continuarea finanţãrii, pe care le transmite la direcţia de specialitate a autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4) La repartizarea fondurilor pe fiecare program-nucleu, conform prevederilor art. 6 alin. (2), autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare va tine seama de propunerile comisiei de specialitate, prevãzute în documentele prezentate conform prevederilor alin. (3), precum şi de necesitatea asigurãrii cu prioritate a fondurilor destinate finanţãrii programelor-nucleu şi proiectelor componente aflate în derulare.
ART. 22
Contractorii au obligaţia ca dupã finalizarea fiecãrui proiect component al programului-nucleu sa prezinte autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare rapoarte de valorificare, întocmite pe baza planului de exploatare şi/sau diseminare.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 23
În cazul solicitãrii justificate a uneia dintre pãrţi sau la recomandarea comisiei de specialitate a Colegiului consultativ, pot fi fãcute modificãri şi completãri în structura programului-nucleu şi a proiectelor componente, conform procedurilor utilizate la atribuirea acestora, prin act adiţional la contractul de finanţare, cu încadrarea în valoarea aprobatã a programului-nucleu.
ART. 24
(1) Rezultatele cercetãrii obţinute în cadrul proiectelor componente ale programului-nucleu aparţin contractorului, dacã prin contract nu s-a prevãzut altfel.
(2) În vederea aplicãrii, rezultatele cercetãrii pot fi transferate, la cererea autoritãţilor publice centrale sau locale, prin ordin al conducatorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, cu acordul autoritãţii care a avizat programul-nucleu.
ART. 25
Modelele documentelor care însoţesc procedurile de evaluare, contractare, finanţare şi monitorizare a programelor-nucleu şi a proiectelor componente, care se elaboreazã sau, dupã caz, se aproba de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, se comunica unitãţilor interesate şi se publica pe Internet la adresa: http://www.mct.ro sau prin alte mijloace de informare specifice.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016