Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 135 din 7 martie 1996  privind aprobarea Metodologiei de evaluare si acreditare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 135 din 7 martie 1996 privind aprobarea Metodologiei de evaluare si acreditare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 65 din 1 aprilie 1996

    În temeiul art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995,

    Guvernul României hotărăşte:

    ARTICOL UNIC
    Se aproba Metodologia de evaluare şi acreditare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

             PRIM-MINISTRU
            NICOLAE VĂCĂROIU

                   Contrasemnează:
                   ---------------
          Ministrul cercetării şi tehnologiei,
               Doru Dumitru Palade

                   Ministru de stat,
          preşedintele Consiliului pentru Coordonare,
              Strategie şi Reforma Economică,
                     Mircea Cosea

    Bucureşti, 7 martie 1996.
    Nr. 135.


    ANEXĂ

                                  METODOLOGIA
                    de evaluare şi acreditare a institutelor
                       naţionale de cercetare-dezvoltare

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) În scopul stimulării activităţii de cercetare-dezvoltare, al creşterii competitivitatii ştiinţifice şi tehnologice, precum şi a gradului de implicare a acestei activităţi în rezolvarea cerinţelor de progres ale economiei naţionale şi ale societăţii, se pot organiza institute naţionale de cercetare-dezvoltare, în conformitate cu normele de evaluare şi acreditare prevăzute în prezenta metodologie.
    (2) Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare participă la elaborarea strategiei de dezvoltare şi desfăşoară activitate de cercetare-dezvoltare pentru realizarea Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică (P.N.C.S.D.T.) în domeniul propriu de activitate.
    ART. 2
    (1) Domeniile ştiinţifice şi tehnologice în care vor funcţiona institute naţionale de cercetare-dezvoltare se stabilesc prin corelare cu direcţiile tematice din P.N.C.S.D.T., aprobat de Guvern.
    (2) Pentru fiecare dintre direcţiile tematice din P.N.C.S.D.T. se pot acredita unul sau mai multe institute naţionale de cercetare-dezvoltare.
    ART. 3
    Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare poate fi obţinut de unităţi de cercetare-dezvoltare (unităţi C-D) existente, prin acreditare, sau de institute noi, înfiinţate la propunerea comuna a Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, a organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a academiilor de ramură, cu atribuţii în activitatea de cercetare-dezvoltare.
    ART. 4
    (1) În vederea evaluării şi acreditării institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare se înfiinţează Comisia de acreditare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, denumită în continuare Comisia de acreditare, precum şi colective de evaluare pe domenii.
    (2) Componenta Comisiei de acreditare şi a colectivelor de evaluare pe domenii se va stabili prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei.
    ART. 5
    (1) Acreditarea unităţilor de cercetare-dezvoltare candidate la statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se realizează prin evaluare, pe baza criteriilor din prezenta metodologie.
    (2) Criteriile de evaluare şi indicatorii utilizaţi în evaluarea activităţii desfăşurate de unităţile de cercetare-dezvoltare au în vedere prioritatea direcţiilor de cercetare-dezvoltare şi importanţa activităţii unităţii de cercetare-dezvoltare pentru economia naţională, nivelul ştiinţific şi de competitivitate al rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, sfera de aplicabilitate şi gradul de valorificare a rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, competenţa profesională şi prestigiul în plan ştiinţific al personalului, nivelul de actualitate şi de performanta al dotărilor, performanţele manageriale, parteneriatul unităţii de cercetare-dezvoltare cu organisme de cercetare-dezvoltare din ţară şi din străinătate, situaţia economico-financiară a unităţii.
    (3) Evaluarea constă în acordarea de puncte (note), corespunzătoare criteriilor şi indicatorilor utilizaţi în chestionarul de evaluare.
    (4) Punctajul final acordat unei unităţi de cercetare-dezvoltare rezultă ca medie a punctelor acordate individual de către specialiştii evaluatori, membri ai colectivului de evaluare pe domenii.
    ART. 6
    Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.
    ART. 7
    Procesul de evaluare a unităţilor de cercetare-dezvoltare în vederea acreditării ca institute naţionale de cercetare-dezvoltare cuprinde două etape:
    a) pregătirea procesului de evaluare şi acreditare;
    b) acreditarea unităţilor de cercetare-dezvoltare ca institute naţionale de cercetare-dezvoltare şi reacreditarea institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare.
    ART. 8
    Definitivarea rezultatelor evaluării, inclusiv rezolvarea contestaţiilor, se face de către Comisia de acreditare.
    ART. 9
    (1) Unităţile de cercetare-dezvoltare, care, în urma procesului de evaluare, vor obţine acreditarea ca institute naţionale de cercetare-dezvoltare, se reorganizează prin hotărâri ale Guvernului, iniţiate de Ministerul Cercetării şi Tehnologiei şi de organele de specialitate ale administraţiei publice centrale în subordinea cărora vor funcţiona, care vor colabora, după caz, cu academiile de ramură.
    (2) Lista unităţilor de cercetare-dezvoltare, care, în urma procesului de reacreditare, pierd statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare, va fi supusă aprobării Guvernului, de către Ministerul Cercetării şi Tehnologiei. Cu aceasta ocazie se va face menţiunea formei de organizare propuse, conform Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995, pentru fiecare unitate de cercetare-dezvoltare care pierde statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare.

    CAP. II
    Comisia de acreditare şi colectivele de evaluare pe domenii

    ART. 10
    Comisia de acreditare
    (1) Comisia de acreditare este alcătuită din personalităţi ştiinţifice, recunoscute pentru înalta competenţă şi prestigiul profesional în domeniile ştiinţifice şi tehnologice în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi pentru statutul de independenţă şi imparţialitate.
    (2) Secretariatul Comisiei de acreditare va fi asigurat de Ministerul Cercetării şi Tehnologiei. Secretariatul Comisiei de acreditare întocmeşte procesele-verbale de şedinţa şi pregăteşte documentele lucrărilor acesteia.
    (3) În exercitarea atribuţiilor sale, Comisia de acreditare va colabora cu reprezentanţii organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniile de activitate ale institutelor de cercetare-dezvoltare analizate, precum şi cu reprezentanţii academiilor de ramură.
    (4) Atribuţiile Comisiei de acreditare pentru fiecare etapa sunt precizate în cadrul cap. III.
    ART. 11
    Colectivele de evaluare pe domenii
    (1) Colectivele de evaluare pe domenii vor fi alcătuite din maximum 7 membri, specialişti de valoare recunoscută în domeniile ştiinţifice şi tehnologice respective, care nu fac parte din unităţile de cercetare-dezvoltare evaluate.
    (2) Colectivele de evaluare pe domenii vor include în mod obligatoriu un reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei şi un reprezentant al organului de specialitate al administraţiei publice centrale, coordonator în domeniul de activitate al unităţii de cercetare-dezvoltare.
    (3) Colectivele de evaluare pe domenii îşi vor organiza secretariate proprii, care vor întocmi procesele-verbale de şedinţa şi vor pregati documentele lucrărilor colectivelor respective.
    (4) Atribuţiile colectivelor de evaluare pe domenii sunt precizate în cadrul cap. III.

    CAP. III
    Etapele procesului de acreditare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare

    ART. 12
    Etapa de pregătire a procesului de acreditare
    (1) Etapa de pregătire a procesului de acreditare are următoarele obiective:
    - stabilirea listei domeniilor ştiinţifice şi tehnologice în care vor funcţiona institute naţionale de cercetare-dezvoltare;
    - înfiinţarea Comisiei de acreditare şi a colectivelor de evaluare pe domenii;
    - elaborarea listei unităţilor de cercetare-dezvoltare care urmează a fi evaluate, conform prezentei metodologii, în vederea obţinerii statutului de institut naţional de cercetare-dezvoltare.
    (2) Stabilirea listei domeniilor ştiinţifice şi tehnologice în care vor funcţiona institute naţionale de cercetare-dezvoltare se face în concordanta cu prevederile strategiei naţionale a activităţii de cercetare-dezvoltare, elaborata şi aplicată de Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în calitate de organ guvernamental cu rol de coordonare în domeniul ştiinţei şi tehnologiei. Ca urmare, aceasta lista se stabileşte de către Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, prin ordin al ministrului, cu consultarea organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a academiilor de ramura.
    (3) Înfiinţarea Comisiei de acreditare şi a colectivelor de evaluare pe domenii se face în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2).
    În etapa de pregătire, Comisia de acreditare are următoarele atribuţii:
    - elaborează propunerile privind numărul, profilul şi componenta colectivelor de evaluare pe domenii;
    - instruieste colectivele de evaluare pe domenii;
    - stabileşte unităţile de cercetare-dezvoltare pe care le va evalua fiecare colectiv de evaluare, în funcţie de domeniul specific al acestuia;
    - planifica derularea procesului de acreditare.
     (4) a) Lista unităţilor de cercetare-dezvoltare care urmează a fi evaluate se va elabora de către Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, prin consultarea organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a academiilor de ramura, precum şi pe baza optiunilor proprii ale unităţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile ştiinţifice şi tehnologice stabilite conform art. 12 alin. (2). În acest sens, unităţile de cercetare-dezvoltare vor transmite opţiunile proprii Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, împreună cu răspunsurile la chestionarul de evaluare prevăzut în anexa nr. 1. Pentru anul 1996, aceste optiuni şi raspunsuri vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la publicarea prezentei metodologii în Monitorul Oficial al României.
    b) În lista unităţilor de cercetare-dezvoltare care urmează a fi evaluate se vor preciza unităţile care fuzionează, cât şi cele care se divid, pentru a se lua în considerare în procesul de acreditare.
    c) Lista unităţilor de cercetare-dezvoltare care urmează a fi evaluate va fi transmisă Comisiei de acreditare de către Ministerul Cercetării şi Tehnologiei.
    ART. 13
    Etapa de acreditare a unităţilor de cercetare-dezvoltare ca institute naţionale de cercetare-dezvoltare şi de reacreditare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare
    (1) Criteriile de evaluare şi indicatorii care se utilizează în etapa de acreditare, respectiv de reacreditare, sunt prezentaţi în următoarele instrumente de evaluare:
    a) chestionarele de evaluare, care se completează de către unităţile de cercetare-dezvoltare (anexa nr. 1 la metodologie);
    b) recomandările şi precizările metodologice privind acordarea punctajului (anexa nr. 2 la metodologie, pag. 1);
    c) fişa de evaluare a unităţilor de cercetare-dezvoltare, care se completează de către specialiştii evaluatori (anexa nr. 3 la metodologie, pag. 2).
    (2) Institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, care urmează a fi evaluate în vederea reacreditarii, completează chestionarele de evaluare din anexa nr. 1 la prezenta metodologie, la solicitarea secretariatelor colectivelor de evaluare pe domenii.
    (3) a) Colectivele de evaluare pe domenii vor stabili, în funcţie de caracteristicile şi cerinţele specifice domeniilor respective, eventualele modificări privind punctajele recomandate conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie (pag. 1). Aceste propuneri se vor înainta spre aprobare Comisiei de acreditare.
    b) În funcţie de cerinţe, colectivele de evaluare pe domenii vor putea elabora recomandări şi precizări metodologice suplimentare privind acordarea punctajului.
    c) Membrii colectivelor de evaluare pe domenii vor utiliza, în etapa de acreditare, respectiv de reacreditare, pentru evaluarea unităţilor de cercetare-dezvoltare, criteriile de evaluare, recomandările privind acordarea punctajului şi modelul fisei de evaluare prezentate în anexa nr. 2 la metodologie (pag. 2), actualizate conform lit. a) şi b).
    d) În etapa de acreditare, respectiv de reacreditare, în vederea definitivării punctajului acordat, specialiştii evaluatori pot face vizite la unităţile de cercetare-dezvoltare a căror activitate o evaluează.
    (4) Baremurile de punctare în etapa de acreditare, respectiv de reacreditare, sunt următoarele:
    a) punctajul maxim total care se poate acorda unei unităţi de cercetare-dezvoltare este de 100 de puncte;
    b) punctajul minim pe care trebuie sa-l obţină o unitate de cercetare-dezvoltare pentru a fi acreditata este de 75 de puncte.
    (5) În etapa de acreditare, respectiv de reacreditare a unităţilor de cercetare-dezvoltare, colectivele de evaluare pe domenii aplica următoarele proceduri:
      (i) acordarea punctajelor pentru fiecare unitate de cercetare-dezvoltare evaluată, pe baza analizei chestionarului de evaluare completat de unitatea respectiva. Specialiştii evaluatori acorda în mod individual note unităţilor evaluate pe baza criteriilor şi a indicatorilor cuprinşi în fişa de evaluare a unităţilor de cercetare-dezvoltare; o unitate de cercetare-dezvoltare este evaluată de minimum 3 specialişti;
      (ii) centralizarea rezultatelor la nivelul fiecărui colectiv de evaluare pe ramura şi stabilirea punctajului final acordat unităţilor, rezultat ca medie a punctajelor acordate de fiecare evaluator;
      (iii) elaborarea rapoartelor de evaluare la nivel de colectiv de evaluare pe ramura, pe baza fişelor de evaluare, a punctajelor finale, precum şi a proceselor-verbale de şedinţa şi a dosarelor lucrărilor colectivelor respective;
      (iv) elaborarea listelor de unităţi de cercetare-dezvoltare admise şi respinse;
      (v) înaintarea la Comisia de acreditare a rapoartelor de evaluare şi a listelor de unităţi de cercetare-dezvoltare admise şi respinse;
      (vi) semnalarea situaţiilor deosebite sau a diferenţelor mari de puncte pentru aceeaşi unitate de cercetare-dezvoltare Comisiei de acreditare. În aceste situaţii specialiştii evaluatori motiveaza în scris punctajul acordat.
    (6) În etapa de acreditare, respectiv de reacreditare a unităţilor de cercetare-dezvoltare, Comisia de acreditare aplica următoarele proceduri:
      (i) analizează rezultatele evaluării şi listele cu unităţile de cercetare-dezvoltare admise şi respinse şi soluţionează cazurile cu probleme deosebite şi diferenţele mari de puncte pentru aceeaşi unitate;
      (ii) centralizează şi definitivează rezultatele evaluării;
      (iii) elaborează raportul final de evaluare şi lista unităţilor de cercetare-dezvoltare admise şi respinse;
      (iv) comunica în scris unităţilor de cercetare-dezvoltare rezultatul evaluării, în termen de maximum 3 zile de la data înregistrării raportului final de evaluare şi a listei unităţilor de cercetare-dezvoltare admise şi respinse.
    (7) Contestaţiile unităţilor de cercetare-dezvoltare respinse se primesc de către secretariatul Comisiei de acreditare, în termen de maximum 5 zile de la data primirii scrisorii de înştiinţare. Contestaţiile trebuie sa fie însoţite de argumente şi elemente concrete, care sa susţină capacitatea unităţilor de cercetare-dezvoltare respective de a fi acreditate sau reacreditate ca institute naţionale de cercetare-dezvoltare.
    (8) a) Contestaţiile vor fi rezolvate de către Comisia de acreditare, în termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului de primire a contestaţiilor.
    b) Rezolvarea contestaţiilor se va face cu consultarea colectivelor de evaluare pe ramura implicate şi a altor specialişti recunoscuţi din domeniile respective, prin reanalizarea chestionarelor completate de unităţile de cercetare-dezvoltare care au depus contestaţii şi a rapoartelor de evaluare ale colectivelor de evaluare pe ramura implicate, în corelare cu contestaţiile şi cu materialele anexate la acestea. Specialiştii evaluatori implicaţi vor pune la dispoziţia Comisiei de acreditare motivarea în scris a punctajului acordat la evaluarea unităţii respective.
    Dacă în urma acestor analize nu se ajunge la un rezultat concludent, Comisia de acreditare poate lua decizia reevaluarii unităţii respective de către un nou colectiv de evaluare pe ramura.
    c) Definitivarea rezultatelor contestaţiilor se va face prin analiza şi dezbatere în plenul Comisiei de acreditare.
    (9) Secretariatul Comisiei de acreditare va actualiza listele unităţilor de cercetare-dezvoltare admise sau respinse şi va comunica în scris unităţilor de cercetare-dezvoltare rezultatul contestaţiilor şi faptul ca nu se mai admit alte contestaţii.
    (10) Documentele finale elaborate de Comisia de acreditare în urma procesului de acreditare, respectiv raportul final de evaluare, lista unităţilor de cercetare-dezvoltare acreditate ca institute naţionale de cercetare-dezvoltare şi lista unităţilor care, în urma reacreditarii, pierd statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare, vor fi transmise Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care va obţine aprobările necesare conform art. 9.


    ANEXA 1
    la metodologie


                        CHESTIONAR
      de evaluare a unităţilor de cercetare-dezvoltare
      - Etapa de acreditare, respectiv de reacreditare -

    Organul administraţiei publice de profil ..................................
    Denumirea unităţii ........................................................
    Codul SIRUES ..............................................................
    Judeţul .............. Codul SIRUTA .......................................
    Localitatea ................. Codul SIRUTA ................................
    Str. .......................... nr. ..............., sectorul .............
    Forma juridică*1) .............................. Codul*1) .................
    Activitatea principala*2) .................................................
    ........................ C.A.E.N.*2) ......................................
    Domeniul principal de activitate ştiinţifică a unităţii de
    cercetare-dezvoltare (unităţi C-D) ............................
    Programe, subprograme din P.N.C.S.D.T. la care participă ..................

--------------------
    *1) Cod 01 = H.G. nr. 100/1991, cod 02 = institut public; cod 03 = societate comercială; cod 04 = filiala regie autonomă.
    *2) Se va completa conform claselor de activitate din Clasificarea activităţilor din economia naţională (C.A.E.N.); 731 = Cercetare şi dezvoltare în ştiinţele fizice şi naturale (7311 = cercetare fundamentală; 7312 = cercetare aplicativă; 7313 = dezvoltare experimentală); 732 = Cercetare şi dezvoltare în ştiinţele sociale şi umaniste (7321 = cercetare fundamentală; 7322 = cercetare aplicativă; 7323 = dezvoltare experimentală).

    Definiţii

    - Cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică (pe scurt cercetare-dezvoltare, C-D) defineşte activitatea sistematică şi creatoare, iniţiată pentru a spori volumul de cunoştinţe (inclusiv cunoştinţele despre om, cultură şi societate) şi utilizarea acestor cunoştinţe pentru realizarea de noi aplicaţii.
    Activităţile de cercetare-dezvoltare (activităţi C-D), componente principale ale procesului general de inovare, cuprind:
    a) Cercetarea fundamentală (C.F.), desfăşurată în principal pentru a dobândi cunoştinţe noi cu privire la fenomene şi procese, precum şi în vederea formulării şi verificării de ipoteze şi teorii.
    b) Cercetarea aplicativă (C.A.), destinată în principal utilizării cunoştinţelor ştiinţifice pentru realizarea de noi tehnologii, sisteme, produse şi servicii.
    c) Dezvoltarea tehnologică (D.T.), formată din activităţile de inginerie a sistemelor, de inginerie şi proiectare tehnologică, de transfer tehnologic şi implementare a invenţiilor, prin care se realizează aplicarea şi transferul rezultatelor cercetării către agenţi economici, precum şi în plan social, şi care are ca scop introducerea şi materializarea de noi tehnologii, produse, sisteme şi servicii, precum şi perfecţionarea celor existente.
    Toate aceste categorii de activităţi C-D se pot desfăşura pe domenii ale ştiinţei şi tehnologiei şi, de aceea, în cadrul C.A.E.N. se face următoarea clasificare:
    - Cercetarea şi dezvoltarea în ştiinţele fizice şi naturale cuprinde studiile sistematice şi eforturile de creaţie întreprinse în cadrul C.F., C.A. şi D.T., în ştiinţele fizice, naturale şi inginereşti (ştiinţe tehnice, matematica, fizica, astronomie, chimie, ştiinţe biologice, ştiinţe medicale, ştiinţe ale pământului, agronomie etc.). Aceste studii şi eforturi sunt destinate imbogăţirii cunoştinţelor existente şi ameliorării utilizării lor.
    - Cercetarea şi dezvoltarea în ştiinţele sociale şi umaniste cuprinde studiile sistematice şi eforturile de creaţie întreprinse în cadrul C.F., C.A. şi D.T., în ştiinţele sociale şi umaniste (economie, psihologie, sociologie, drept, lingvistică şi limbi, arte şi litere etc.). Aceste studii şi eforturi sunt destinate îmbogăţirii cunoştinţelor existente şi ameliorării utilizării lor.

    NOTĂ:
    Activitatea C-D include proiectarea tehnologică, dar nu cuprinde următoarele activităţi:
    - proiectarea de obiective de investiţii şi studiile de fezabilitate pentru obiective de investiţii;
    - servicii ştiinţifice şi tehnologice, care includ următoarele activităţi:
    * asistenţa tehnică;
    * testarea făcută pe baza metodelor cunoscute;
    * servicii de informare ştiinţifică şi tehnică (colectare, clasificare, înregistrare, traducere, diseminare, analiză, evaluare);
    * consultanţa;
    * cursuri de specializare,
    cu excepţia cazurilor în care activităţile mai sus menţionate sunt faze în derularea programelor/subprogramelor/temelor C-D;
    - activitatea de producţie şi desfacere,
    cu excepţia cazurile în care activitatea de producţie reprezintă una sau mai multe faze în derularea programelor/subprogramelor/temelor C-D;
    - activităţi administrative: personal, finanţe-contabilitate, transporturi, reparaţii, întreţinere, depozitare, curăţenie, pază.
    - Total personal cuprinde personalul angajat în unitatea C-D cu contract de munca în ultimul an calendaristic încheiat. Din total personal fac parte următoarele categorii de personal:
    - personalul C-D cu studii superioare include persoanele care execută, conduc sau coordonează realizarea de activităţi de cercetare-dezvoltare în diverse domenii (tehnice, umaniste, sociale etc.). În aceeaşi categorie intră cercetătorii ştiinţifici atestaţi şi alte categorii de personal cu studii superioare care desfăşoară nemijlocit activitate de cercetare-dezvoltare;
    - personalul C-D cu studii medii include tehnicienii, precum şi personalul auxiliar cu pregătire liceala, care participa direct la realizarea proiectelor C-D sau la activităţi direct legate de acestea. Aceasta categorie de personal participă la activitatea C-D prin realizarea de sarcini ştiinţifice şi tehnice, implicând aplicarea de concepte şi metode operaţionale, sub conducerea personalului C-D cu studii superioare;
    - personalul de producţie este personalul care desfăşoară activităţi de producţie, aprovizionare şi comercializare a acesteia;
    - personalul administrativ este format din manageri, administratori, funcţionari care desfăşoară activităţi de personal, financiar-contabile, de administraţie şi management, de plan şi marketing, transporturi, reparaţii, întreţinere, depozitare, curăţenie, pază.
    Formularul pentru acreditare conţine 9 criterii de evaluare, cu indicatorii aferenţi.

    I. Situaţia economico-financiară

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   Nr. Răspunsul
indicato- Indicatorul U.M. ────────────────────────
  rului Anul 1 Anul 2 Anul 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  1. Capitalul social (ultimul inventar) mil. lei
  2. Cifra de afaceri mil. lei
  3. Profit sau pierderi mil. lei
  4. Ponderea veniturilor obţinute din
        următoarele categorii de activităţi
        în total venituri:
        4.1. cercetare-dezvoltare, din care: %
             - teme din P.N.C.S.D.T. %
             - contracte directe %
        4.2. proiecte de obiective de investiţii %
        4.3. servicii ştiinţifice şi tehnologice %
        4.4. producţie şi desfacere %
  5. Cheltuieli curente pentru:
        - cercetare-dezvoltare %
        - proiectare obiective de investiţii %
        - servicii ştiinţifice şi tehnologice %
        - producţie %
        - alte activităţi %
  6. Cheltuieli de capital (investiţii) %
  7. Finanţarea activităţii C-D pe surse de
        fonduri:
        - fonduri publice %
        - agenţi economici %
        - străinătate %
        - alte surse (se vor preciza) %
  8. Finanţare din fonduri publice:
        - pentru proiecte C-D atribuite direct,
          datorită profilului institutului,
          sau proiecte în continuare %
        - pentru proiecte C-D atribuite prin
          selecţie în sistem competitiv %
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    NOTĂ:
    - Pentru indicatorul nr. 3 - Profit sau pierderi vor fi înregistrate conform bilanţului anual; pierderile vor fi marcate cu minus.
    - Suma ponderilor 4.1-4.4. trebuie sa fi egală cu 100% . Din veniturile obţinute în activitatea C-D se calculează separat ponderea veniturilor obţinute din teme contractate din P.N.C.S.D.T. si, respectiv, din contracte directe.
    - Pentru indicatorii nr. 5, 7 şi 8, suma ponderilor trebuie sa fie egală cu 100% .
    - Pentru indicatorul nr. 6 - Cheltuieli de capital - se calculează ponderea acestor cheltuieli în totalul cheltuielilor.

    II. Structura personalului

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     Nr. Indicatorul U.M. Răspunsul
indicatorului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
      1. Total personal nr. persoane
      2. Personal C-D cu studii superioare %
               din care: personal atestat*) %
      3. Personal C-D cu studii medii %
      4. Proiectanţi de investiţii %
      5. Personal de producţie %
      6. Personal administrativ %
      7. Alte categorii de personal (se vor
               specifica) %
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

────────────
    *) Personal atestat: se calculează ca pondere procentuală din personalul C-D cu studii superioare.

    NOTĂ:
    Categoriile de personal se calculează prin ponderi procentuale din total personal. Suma ponderilor exprimate prin valoarea indicatorilor nr. 2-7 trebuie sa fie egală cu 100% . Categoriile de personal de la pct. 4-7 includ personalul cu studii superioare şi medii.


    III. Componenta personalului C-D

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   Nr.
indicato- Indicatorul U.M. Răspunsul
 rului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   1. Ponderea personalului cu titlu de doctor
         în numărul de personal C-D cu studii superioare %
   2. Ponderea doctoranzilor în numărul personalului
         C-D cu studii superioare %
   3. Personalul implicat în activitatea didactică din
         învăţământul superior raportat la personalul C-D
         cu studii superioare %
   4. Numărul de conducători de doctorat
   5. Numărul de membri ai Academiei Romane
   6. Numărul de persoane incluse în organizaţiile
         ştiinţifice şi profesionale de prestigiu din ţară
   7. Numărul de persoane incluse în organizaţii
         ştiinţifice şi profesionale din străinătate
   8. Numărul total de articole şi cărţi publicate în ţară
         (în ultimii 3 ani), din care:
          - articole
          - cărţi
   9. Numărul total de articole şi cărţi publicate în
         străinătate (în ultimii 3 ani), din care:
          - articole
          - cărţi
  10. Numărul de cereri de brevete în ţară (în ultimii
         3 ani)
  11. Numărul de cereri de brevete în străinătate
         (în ultimii 3 ani)
  12. Numărul de brevete acordate în ţară (în ultimii
         3 ani)
  13. Numărul de brevete acordate în străinătate (in
         ultimii 3 ani)
  14. Numărul de burse, stagii de perfecţionare în ţară
         (în ultimii 3 ani)
  15. Numărul de burse, stagii de perfecţionare în
         străinătate (în ultimii 3 ani)
  16. Numărul de lucrări prezentate la manifestări
         ştiinţifice în ţară (în ultimii 3 ani)
  17. Numărul de lucrări prezentate la manifestări
         ştiinţifice în străinătate (în ultimii 3 ani)
  18. Numărul de manifestări ştiinţifice organizate de
         institut (în ultimii 3 ani)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    NOTĂ:
    Datele se prezintă pe ansamblul perioadei de timp, şi nu pentru ani independenţi.

    IV. Direcţii principale de cercetare-dezvoltare desfăşurate de unitatea C-D şi rezultate importante obţinute în cadrul acestor direcţii, comparativ cu nivelul internaţional
    Se enumeră sub formă de listă, menţionând cele mai importante direcţii de cercetare-dezvoltare (maximum 10, dacă sunt mai multe) şi principalele rezultate C-D obţinute.

    V. Specificitatea şi nivelul calitativ al dotărilor

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Nr.
indicato- Indicatorul U.M. Răspunsul
rului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   1. Lista dotărilor tehnice (echipamente, instalaţii)
          şi logistice (tehnică de calcul, software)
          considerate de vârf pe plan naţional sau în domeniul
          de activitate
   2. Surse de informare şi documentare din patrimoniul
          ştiinţific şi tehnic al unităţii C-D:
          - număr de bănci de date:
            * create
            * achiziţionate
          - acces la reţele internaţionale de bănci de date
          (DA/NU)
          - număr total de titluri existente în bibliotecă,
            din care, intrate în ultimii 3 ani:
            * cărţi: româneşti, străine
            * reviste: româneşti, străine
          Se anexează o listă cu cele mai importante 5
          exemple din patrimoniul ştiinţific şi tehnic,
          grupate pe categorii
   3. Nivelul mediu de decalaj al dotărilor fata de ani - uzura
          stadiul curent pe plan european mil. morală
                                                             lei - uzura
                                                                      fizică
                                                                    (amortizare)
   4. Principalele cerinţe de dotare, cu aprecierea lor $ - listă
          valorică, în vederea atingerii unui nivel - preţuri
          competitiv pe plan internaţional
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    NOTĂ:
    - Pentru indicatorul nr. 3 - Nivelul mediu de decalaj al dotărilor faţă de stadiul curent pe plan european - se calculează uzura fizică, respectiv uzura morală, ca medie pentru dotările aflate în patrimoniul unităţii C-D.

    VI. Nivelul de performanţă a activităţii unităţii C-D

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   Nr.
indicato- Indicatorul U.M. Răspunsul
 rului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   1. a) Numărul de teme C-D realizate în nr.
          ultimii 3 ani, din care:
          - din P.N.C.S.D.T. nr.
          - contracte directe cu beneficiarii nr.
          b) Numărul de teme de C-D aplicate nr. - număr de teme
          efectiv la beneficiar (în ultimii 3 ani), nr. - număr mediu de
                                                               teme aplicate pe
                                                               beneficiar
          - din care: număr de teme C-D aplicate nr.
            în administraţia publică
   2. Numărul tehnologiilor noi şi ponderea lor nr.
          în total tehnologii realizate de institut %
          în ultimii 3 ani (se anexează lista
          tehnologiilor noi, cu specificarea celor
          de nivel internaţional)
   3. Numărul produselor noi şi ponderea lor în nr.
          totalul produselor realizate de institut %
          în ultimii 3 ani (se anexează lista
          produselor noi, cu specificarea celor de
          nivel internaţional)
   4. Capitalul tehnologic valorificat (în
          ultimii 3 ani):
          a) număr de brevete aplicate nr.
          b) tehnologii transferate agenţilor nr. - număr
          economici % - pondere în total
                                                                tehnologii
                                                                cercetate
          c) produse transferate agenţilor economici nr. - număr
          Se anexează 5 exemple mai importante (cu % - pondere în total
          specificarea celor de nivel internaţional) produse
          din fiecare categorie a)-c), cu precizarea cercetate
          agenţilor economici beneficiari
   5. Capitalul tehnologic latent (obţinut in
          ultimii 3 ani şi cu posibilităţi de
          valorificare în următorii maximum 3 ani):
          - număr de brevete neaplicate nr.
          - tehnologii nr. - număr
                                                      % - pondere în total
                                                                tehnologii
                                                                cercetate
          - produse nr. - număr
          Se anexează 5 exemple mai importante % - pondere în total
          din fiecare categorie, cu precizarea produse
          beneficiarilor potenţiali cercetate
   6. Capitalul tehnologic activ (dezvoltarea
          capitalului tehnologic în următorii 3 ani):
          - număr de cercetări în derulare, pe
          categorii de obiective urmărite: nr.
           * tehnologii: raţionalizare/informatizare/
             protecţia mediului nr.
           * produse: creşterea calităţii şi perfor-
             manţelor (materiale utilizate, părţi
             componente, funcţiuni noi) nr.
          - număr de cercetări preconizate privind:
          materiale/produse/tehnologii noi nr.
          Se anexează o listă cu 5 exemple mai
          importante din fiecare categorie
   7. Stadiul de aplicare a sistemului de asigurare - în curs de
          a calităţii în microproducţia proprie evaluare
                                                               - elaborat şi
                                                                 aplicat
                                                               - certificat pe
                                                                 plan naţional
                                                                 (se indică
                                                                 organismul
                                                                 certificator)
                                                               - certificat pe
                                                                 plan interna-
                                                                 ţional (se in-
                                                                 dică organismul
                                                                 certificator)
   8. Stadiul acreditării laboratoarelor proprii - în curs de
          (dacă este cazul) acreditare
                                                               - acreditate la
                                                                 nivel naţional
                                                                 (indicaţi pro-
                                                                 filul acestora
                                                                 şi organismul
                                                                 de acreditare)
                                                               - acreditare la
                                                                 nivel interna-
                                                                 ţional (indi-
                                                                 caţi profilul
                                                                 acestora şi
                                                                 organismul de
                                                                 acreditare)
   9. Capitalul logistic transferat în sistemul - la un singur
          economico-social, în ultimii 3 ani, beneficiar
          cuantificat numeric - la mai mulţi
                                                                 beneficiari la
                                                                 nivel de ramură
          Se anexează o lista cu 5 exemple mai - la mai mulţi
          importante de lucrări (cu specificarea beneficiari la
          celor de nivel internaţional) pentru nivelul mai
          fiecare categorie de beneficiari multor ramuri
  10. Capitalul logistic latent (obţinut în - la un singur
          ultimii 3 ani şi cu posibilităţi de beneficiar
          valorificare în următorii maximum 3 ani)
          Se anexează o lista cu 5 exemple mai - la mai mulţi
          importante de lucrări pentru fiecare beneficiari la
          categorie de beneficiari potenţiali nivel de ramură
                                                               - la mai mulţi
                                                                 beneficiari la
                                                                 nivelul mai
                                                                 multor ramuri
  11. Capitalul logistic activ (dezvoltarea
          capitalului logistic în următorii 3 ani) -
          cercetări în curs de derulare
          Se anexează o listă cu 5 exemple mai
          importate de lucrări
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    NOTĂ:
    - Produse noi se consideră produsele substanţial diferite de produsele fabricate anterior, din punct de vedere tehnologic, al materialelor utilizate sau prin facilităţile oferite utilizatorului.
    - Tehnologii noi se consideră tehnologiile care aplică tehnici, procedee şi metode noi, fie pentru fabricarea de produse noi, fie pentru îmbunătăţirea substanţială a procesului de fabricaţie a produselor existente.
    - Capitalul logistic: metode, modele, mecanisme, sisteme, studii prospective, strategii, baze de date etc., create pentru modelarea şi perfecţionarea organizării, funcţionarii şi controlului sistemelor economice, tehnologice şi biologice.
    - Indicatorii se calculează pe ansamblul perioadei de timp.

    VII. Sfera de aplicabilitate

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   Nr. Răspunsul
indicato- Indicatorul U.M. ────────────────────────
  rului Anul 1 Anul 2 Anul 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   1. Beneficiari prin contracte directe - nr. beneficiari
          încheiate în ultimii 3 ani, pe - nr. contracte
          categorii de activităţi:
          1.1. cercetare-dezvoltare - valoarea medie a
                                                        contractelor
          1.2. proiectare de obiective de
               investiţii
          1.3. servicii ştiinţifice şi
               tehnologice
          1.4. producţie şi desfacere
          Se anexează o listă a principalilor
          5 beneficiari pentru fiecare categorie
   2. Cererile acoperite de institut în - nr. contracte
          în ultimii 3 ani, pe domenii/ - nr. beneficiari
          subdomenii de specializare ştiinţifică - valoarea medie a
          în activitatea C-D contractelor
          Se anexează lista cu valoarea indi-
          catorilor pe domenii/subdomenii şi
          pe ani
   3. Domenii/subdomenii ale economiei - nr. beneficiari/domeniu
          naţionale în care au fost aplicate - nr. contracte/domeniu
          efectiv rezultatele C-D ale
          institutului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    NOTĂ:
    - Pentru indicatorul nr. 1 - Beneficiari prin contracte directe încheiate în ultimii 3 ani, pe categorii de activităţi - calculele (pentru determinarea numărului de beneficiari, numărului de contracte şi a valorii medii a contractelor) se fac pentru fiecare categorie de activităţi şi pentru fiecare an.

    VIII. Parteneriat în activitatea de cercetare-dezvoltare

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   Nr.
indicato- Indicatorul U.M. Răspunsul
 rului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   1. Parteneriat cu organisme C-D din ţară:
          - număr de proiecte în cooperare (în - număr
          ultimii 3 ani) - listă (5 exemple
                                                               semnificative)
          - domenii de cooperare - lista domeniilor
   2. Parteneriat cu organisme C-D din străinătate:
          - număr de proiecte în cooperare (în ultimii - număr
          3 ani) - listă (5 exemple
                                                               semnificative)
          - domenii de cooperare (în ultimii 3 ani) - listă domeniilor
          - domenii cu şanse de colaborare în
          creştere (în următorii 3 ani) - listă domeniilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



    IX. Performanţe manageriale

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     Nr. Indicatorul
indicatorului
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
      1. Strategia activităţii C-D elaborată de conducerea institutului,
                cu obiectivele urmărite în ultimii 3 ani, modalităţile de
                aplicare şi rezultatele obţinute
      2. Strategia activităţii C-D elaborată de conducerea institutului,
                cu obiectivele propuse pe termen mediu/lung, şi modalităţile
                propuse de asigurare în viitor a resurselor necesare (organiza-
                torice, umane, materiale şi financiare)
                - Măsuri de valorificare a capitalului tehnologic şi logistic,
                latent şi în curs de acumulare al unităţii C-D (în următorii
                3 ani):
                 * tehnologii, produse abordate
                 * sectoare de piaţă acordate şi segmentele din cadrul acestora
                 * concurenţa
                 * noi servicii, noi clienţi
                - Măsuri de dezvoltare a capitalului tehnologic şi logistic al
                unităţii C-D (în următorii 3 ani)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    NOTĂ:
    Materialele care prezintă performanţa managerială (în conformitate cu pct. 1. şi 2.) se vor anexa la chestionarul completat.

        ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────┐
        │ Pentru corectitudinea şi totalitatea informaţiilor transmise │
        │ prin chestionar răspunde managerul general al unităţii de │
        │ cercetare-dezvoltare. │
        │ │
        │ Data ............. Numele şi prenumele │
        │ Semnătura │
        └─────────────────────────────────────────────────────────────────┘



    ANEXA 2
    la metodologie


                                     - 1 -

                              CRITERII DE EVALUARE
                  si recomandări privind acordarea punctajului
               în etapa de acreditare, respectiv de reacreditare

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                                                     Punctajul
 Criteriul Criteriul/indicatorul maxim
                                                                    recomandat*)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     I Situaţia economico-financiară 5
    II Structura personalului 5
   III Competenta personalului de cercetare-dezvoltare 15
    IV Direcţiile principale de cercetare-dezvoltare şi
            rezultatele importante obţinute în aceste direcţii,
            comparativ cu nivelul internaţional 15
     V Specificitatea şi nivelul calitativ al dotărilor 15
    VI Nivelul de performanţă a activităţii unităţii C-D 25
            1. Numărul de teme de cercetare-dezvoltare realizate şi
            aplicate în ultimii 3 ani 8
            2. Capitalul tehnologic: 12
            - tehnologii şi produse noi sau perfectionate realizate
            (valorificate şi posibil de valorificat) şi în curs de
            realizare
            - stadiul de aplicare a sistemului de asigurare a
            calităţii în microproductia proprie
            - stadiul acreditării laboratoarelor proprii
            3. Capitalul logistic: metode, modele, studii, strategii,
            bănci de date, sisteme realizate (valorificate şi posibil
            de valorificat) şi în curs de realizare 5
   VII Sfera de aplicabilitate 10
  VIII Parteneriat în activitatea de cercetare-dezvoltare 5
    IX Performanţe manageriale 5
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

────────
    *) Precizări metodologice.
    În cazul unor criterii cu un număr mare de indicatori (de exemplu, la chestionarul de acreditare, criteriile I, III şi VI), se recomandă următorul procedeu de notare:
    - notarea sa se face separat, pentru fiecare indicator, cu note cuprinse între 0 şi nota maximă acordată criteriului respectiv;
    - nota finală (rotunjită) acordată criteriului de către fiecare specialist evaluator va reprezenta media notelor indicatorilor.

                                     - 2 -

                           MODELUL FISEI DE EVALUARE
                a unităţilor de cercetare-dezvoltare în vederea
                 acreditării sau reacreditării lor cu statut de
                  institute naţionale de cercetare-dezvoltare

    Numele şi prenumele evaluatorului:
    Profesia:
    Gradul ştiinţific:
    Instituţia:


┌─────────┬──────────┬─────────┬──────────┬─────────┬──────┬──────────────────────────────────┬───────┬──────┬───────┬───────┐
│Denumirea│Situaţia │Structura│Competenţa│Direcţii │Dotări│ Nivelul de performanţă a │Sfera │Parte-│Perfor-│ Total │
│ unităţii│economico-│persona- │persona- │ şi │ │ activităţii C-D │ de │neriat│manţe │punctaj│
│de cerce-│financiară│lului │lului C-D │rezultate│ │ │aplica-│ │manage-│ │
│tare- │ │ │ │de cerce-│ │ │bili- │ │riale │ │
│dezvol- │ │ │ │tare │ │ │tate │ │ │ │
│tare │ │ │ │dezvol- │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │tare │ │ │ │ │ │ │
├─────────┼──────────┼─────────┼──────────┼─────────┼──────┼────────┬─────────┬─────────┬─────┼───────┼──────┼───────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │Teme de │Capitalul│Capitalul│Total│ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │cerceta-│tehnolo- │ logistic│ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │re │gic │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │dezvol- │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │tare │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │contrac-│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │tate şi │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │valorifi│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │cate │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────┼──────────┼─────────┼──────────┼─────────┼──────┼────────┼─────────┼─────────┼─────┼───────┼──────┼───────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────┼──────────┼─────────┼──────────┼─────────┼──────┼────────┼─────────┼─────────┼─────┼───────┼──────┼───────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────┼──────────┼─────────┼──────────┼─────────┼──────┼────────┼─────────┼─────────┼─────┼───────┼──────┼───────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────────┴──────────┴─────────┴──────────┴─────────┴──────┴────────┴─────────┴─────────┴─────┴───────┴──────┴───────┴───────┘

      Data ................ Semnătura evaluatorului
                                                     .......................


                                  ─────────

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016