Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 11 din 27 iunie 2001  pentru aprobarea Normelor privind procedurile de control al calitatii auditului financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 11 din 27 iunie 2001 pentru aprobarea Normelor privind procedurile de control al calitatii auditului financiar

EMITENT: CAMERA AUDITORILOR DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 3 iulie 2002
Consiliul Camerei Auditorilor din România, întrunit în şedinţa din 27 iunie 2001,
în temeiul prevederilor <>art. 7 alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Normele privind procedurile de control al calitãţii auditului financiar, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Departamentul de monitorizare şi competenta profesionalã din cadrul Camerei Auditorilor din România va urmãri punerea în aplicare a prevederilor normelor prevãzute la art. 1.
ART. 3
Prezenta hotãrâre va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele
Camerei Auditorilor din România,
prof. univ. dr. Florin Georgescu

ANEXA 1

NORME
privind procedurile de control al calitãţii auditului financiar

Raportul anual al membrilor
Membrii Camerei Auditorilor din România (Camera) au obligaţia de a întocmi şi de a transmite Camerei un raport anual. Raportul anual se referã la perioada încheiatã la data de 31 decembrie şi trebuie depus pana la data de 31 martie a fiecãrui an.
Membrii Camerei care sunt angajaţi, administratori, asociaţi sau acţionari ai unei firme de audit şi care nu efectueazã audit în nume propriu vor transmite Camerei un raport anual (declaraţie anuala) în care vor specifica faptul ca nu desfãşoarã activitate în nume propriu.
Nedepunerea raportului anual la termenul stabilit constituie caz de abatere disciplinarã conform art. 34 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor din România, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 591/2000.
Raportul anual trebuie semnat de preşedintele consiliului de administraţie sau de administratorul unic ori de auditorul financiar, persoana fizica, dupã caz.
Pe durata efectuãrii inspecţiei inspectorii au obligaţia de a verifica acuratetea raportului anual.
În anexa A la prezentele norme este prezentat modelul de raport anual al membrilor.
Raportul anual cãtre Ministerul Finanţelor Publice
În temeiul <>art. 31 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, Camera are obligaţia de a oferi, la solicitarea Ministerului Finanţelor Publice, informaţiile solicitate la anumite termene şi/sau pentru anumite perioade. În acest sens, începând cu data de 31 decembrie 2001, la data de 31 decembrie a fiecãrui an Camera va avea obligaţia de a întocmi şi de a transmite Ministerului Finanţelor Publice un raport anual sintetic asupra calitãţii activitãţii de audit financiar.
Raportul anual va fi prezentat în primul rând Consiliului Camerei ca raport detaliat, asa cum este prevãzut în anexa B la prezentele norme, înainte de data de 31 martie a fiecãrui an.
În termen de 31 de zile de la întrunirea Consiliului Camerei pentru aprobarea raportului detaliat, raportul simplificat prevãzut în anexa C la prezentele norme trebuie transmis Ministerului Finanţelor Publice.
Inspectiile
Pentru toate firmele de audit care efectueazã audit la societãţile cotate la bursa Camera va organiza cel puţin o inspecţie pe an, al carei obiect va consta în analiza dosarelor de audit pentru cel puţin un client cotat la bursa. Pentru restul firmelor de audit Camera va organiza cel puţin o inspecţie o data la 5 ani, începând cu primul angajament de audit efectuat.
Inspectiile repetate şi inspectiile efectuate ca urmare a unor sesizãri nu sunt incluse în cele de mai sus.
Angajamentele de audit ce urmeazã sa fie inspectate vor fi selectate de inspectorul-şef (şeful Departamentului de monitorizare şi competenta profesionalã) pe baza raportului anual.
Anterior inspecţiei Camera va notifica firmei de audit data la care se va efectua inspecţia. La data efectuãrii inspecţiei firma de audit va trebui sa aibã pregãtite toate dosarele de audit aferente angajamentelor de audit al situaţiilor financiare întocmite pentru exerciţiul financiar încheiat în ultimele 12 luni.
Cu ocazia fiecãrei inspecţii inspectorul va întocmi raportul prevãzut în anexa D la prezentele norme, în finalul cãruia va preciza clasa propusã, o motivare sinteticã a acesteia şi mãsurile propuse.
Clasa A înseamnã ca nu au existat probleme de semnalat.
Clasa B înseamnã ca au existat erori minore care nu au necesitat mãsuri de remediere.
Clasa C înseamnã ca au existat abateri care au necesitat mãsuri de remediere.
Clasa D înseamnã ca raportul va fi transmis Departamentului de conduita şi disciplina profesionalã.
Inspectiile vor fi efectuate dupã manualul de proceduri elaborat de Departamentul de monitorizare şi competenta profesionalã din cadrul Camerei.
Inspectorii vor verifica informaţiile din ultimul raport anual al membrilor şi probele care vin în susţinerea declaraţiei privind pregãtirea profesionalã continua.

ANEXA A
-------
la norme
---------

RAPORTUL ANUAL AL MEMBRILOR


Scop
Raportul anual al membrilor este cerut de Camera pentru îndeplinirea obligaţiilor legale ale acesteia.


┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Confirmãri şi angajamente │
│ Dacã nu puteti sa declaraţi una sau mai multe dintre urmãtoarele, va rugãm│
│ sa taiati şi sa includeti o prezentare detaliatã a motivelor pentru care │
│ nu puteti sa faceti declaraţia respectiva. │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Înregistrare │
│ (i) Confirm ca structura actionariatului şi controlul firmei sunt în │
│ concordanta cu reglementãrile de audit în vigoare. │
│ (ii) Confirm ca firma a stabilit şi a aplicat procedurile necesare pentru │
│ ca auditorii asociaţi şi angajaţii care desfãşoarã activitãţi de │
│ audit sa fie şi sa continue sa fie competenţi pentru a desfasura │
│ activitãţile de audit pentru care sunt responsabili sau angajaţi. │
│ (iii) Confirm ca firma are o buna reputaţie morala şi profesionalã pentru │
│ a desfasura activitãţi de audit. │
│ (iv) Confirm ca firma a notificat Camerei în mod prompt toate modificãrile│
│ de circumstanţe apãrute. │
│ (v) Imi iau angajamentul ca activitatea firmei se va desfasura în │
│ permanenta în conformitate cu reglementãrile de audit în vigoare. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


Semnãturi
Subsemnatul certific cu toatã încrederea şi în deplina cunostinta de cauza ca angajamentele, confirmãrile şi informaţiile conţinute în acest raport reprezintã o declaraţie adevarata şi corecta privind circumstanţele în care firma îşi desfãşoarã activ
itatea.


┌─────────────────┐
│ Se completeazã │
..................... │ de Camera │
(semnatura) │ Auditorilor din │
.................................. │ România │
(numele şi prenumele, cu majuscule) │ Primit .........│




Data ...............

Informaţii generale privind completarea formularului
Va rugãm ca la completare sa adaugati orice explicaţii sau note direct pe acest formular. Dacã spaţiul nu este suficient, atasati pagini suplimentare şi scrieti pe formular ca aţi fãcut acest lucru, notând numãrul de pagini adãugate.

Date fixe
Secţiunile care încep cu litera S conţin informaţii care sunt pãstrate de Camera.


S1 Sediul central
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ S1. Sediul central │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Denumirea firmei │
codul fiscal
│ Adresa sediului social │
│ Codul poştal │
│ Telefon/fax │
│ Internet HTTP │
│ Codul membrului │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


S2. Asociaţi-auditori/administratori
Angajaţi - aceasta secţiune trebuie sa includã doar auditorii financiari care sunt angajaţi.


┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ S2.a) Asociaţi-auditori/administratori │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ (i) Detalii în legatura cu membrii │
│ Codul Numele, prenumele şi iniţiale │
│ Anul naşterii │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

S2.b) Angajaţi-auditori (asa cum a fost notificat Camerei)
┌─────────────────────┬──────────────────────────────────┬────────────────────┐
│ Codul membrului │ Numele, prenumele şi iniţiale │ Anul naşterii │
├─────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────────────┤
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
└─────────────────────┴──────────────────────────────────┴────────────────────┘


S3. Firme de audit cu conducere comuna
Firme conectate sunt doua firme de audit care au unul sau mai mulţi asociaţi/administratori comuni.
O asociere nationala este orice asociaţie sau federatie de firme ce acţioneazã pe teritoriul României.
O asociere internationala este orice asociaţie sau federatie internationala de firme în afarã graniţelor naţionale.


S4. Firme de audit conectate
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ a) Înregistrate în Camera │
├───────────────────────────┬───────────────────────────┬────────────────────┤
│ │ Denumirea firmei │ │
│ │ Codul firmei │ │
│ │ Adresa │ │
│ │ Codul poştal │ │
└───────────────────────────┴───────────────────────────┴────────────────────┘

┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ b) Asocieri naţionale c) Asocieri internaţionale│
├───────────────────────────┬───────────────────────────┬────────────────────┤
│ │ Denumirea │ │
│ │ Sediul central │ │
│ │ Adresa │ │
│ │ Codul poştal │ │
└───────────────────────────┴───────────────────────────┴────────────────────┘


Date variabile
Informaţii generale privind completarea
Secţiunile care încep cu litera A sunt secţiuni ce conţin date variabile; ele trebuie completate cu informaţiile valabile la data pentru care se întocmeşte raportul anual al membrilor.
La introducerea datelor din raport computerul efectueazã verificarea acestora. Orice secţiune necompletata sau orice inconsecvente pot duce la solicitarea unei scrisori de clarificare.
În anumite circumstanţe raportul cere atasarea unei declaraţii ce conţine informaţii suplimentare. Acolo unde astfel de informaţii au fost oferite Camerei într-un raport anterior, iar circumstanţele nu s-au schimbat de la acea data, anexati copia de
pe acea declaraţie.
Acolo unde se cer raspunsuri de tipul DA, NU sau NICI UNA, incercuiti opţiunea adecvatã.

A2.a) Numãrul de clienţi de audit
Atunci când se completeazã aceasta secţiune societãţile care fac parte dintr-un grup trebuie sa fie tratate ca un singur client.


┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A2.a) Numãrul de clienţi de audit (sau cea mai buna estimare a acestui │
│ numãr) la data de .................... │
│ │
│ (i) Societãţi cotate │
│ (ii) Organizaţii neincluse mai sus, ca de exemplu: │
│ a) bãncile ............ │
│ b) societãţile de asigurãri ............ │
│ c) entitatile autorizate sa desfãşoare activitãţi de │
│ investiţii financiare ............ │
│ TOTAL: ............ │
│ (iii) Alte societãţi ............ │
│ TOTAL GENERAL: ............ │
│ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

A2.b) Detalii despre client
┌────┬──────────┬──────────┬──────────┬───────────┬──────────┬─────────────────┐
│ │ │ │ │ │ │ Raportul │
│Nr. │ Numele │ Cifra │ Valoarea │ Numãrul│ Onorarii │ de audit a fost│
│crt.│clientului│de afaceri│bilantiera│de angajaţi│ de audit │ fãrã rezerve? │
│ │ │ │ │ │ │ (DA/NU) │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────────┼──────────┼─────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴──────────┴──────────┴───────────┴──────────┴─────────────────┘


A3. Venitul din onorarii
Va rugãm sa exprimati toate valorile în milioane lei, rotunjite la valoarea imediat superioarã.
Venitul brut total nu include T.V.A. şi cheltuielile decontate, dar include toate comisioanele primite, indiferent dacã acestea sunt reţinute de firma.
Venitul total din audit reprezintã onorariile cerute de la clienţi pentru angajamentele de audit sau o estimare a acestora.


┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A3. Venitul din onorarii │
├───────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────┤
│ Valori (pentru valori nule se va scrie "zero"): │ Milioane lei │
├───────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
│ a) venitul brut din toate sursele de venit │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
│ b) venitul total din audit │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────┘

A4. Independenta şi alte aspecte
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┐
│ a) A stabilit şi a aplicat firma dumneavoastrã proceduri │ DA/NU │
│ respectãrii de cãtre privind asigurarea auditori-asociaţi │ │
│ şi de toţi angajaţii a principiilor de confidenţialitate │ │
│ şi independenta, asa cum sunt stipulate în Codul privind │ │
│ conduita etica şi profesionalã? │ │
│ b) Este independenta firmei dumneavoastrã ameninţatã de unul │ │
│ sau mai mulţi dintre urmãtorii factori: │ │
│ (i) dependenta financiarã fata de un client de audit? │ DA/NU │
│ (ii) relaţii personale sau familiale? │ DA/NU │
│ (iii) participatii la fonduri mutuale ce au investit într-un │ │
│ client de audit? │ DA/NU │
│ (iv) implicare ca administrator de fonduri al unui client │ │
│ de audit? │ DA/NU │
│ (v) interese de afaceri comune cu clienţii? │ DA/NU │
│ │ │
│ c) A stabilit şi a urmat firma proceduri pentru: │ │
│ (i) a impiedica orice persoana, alta decât dumneavoastrã, │ │
│ sa aibã o influenta care ar putea sa afecteze independenta │ │
│ sau integritatea activitãţilor de audit desfãşurate? │ │
│ (ii) a asigura faptul ca independenta sau capacitatea de a │ │
│ efectua auditul în mod corespunzãtor sunt luate în │ │
│ considerare şi înregistrate înaintea încheierii │ │
│ contractului? │ │
│ │ │
│ Dacã se rãspunde cu NU la oricare dintre întrebãrile de mai sus, │ │
│ va rugãm sa atasati o declaraţie care sa clarifice situaţia şi │ │
│ justificati orice alte mãsuri de protecţie adoptate de firma. │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A5. Reputaţie profesionalã şi morala │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┤
│ a) A stabilit şi a urmat firma dumneavoastrã pentru a se asigura │ DA/NU │
│ ca dumneavoastrã ca asociat-auditor, precum şi angajaţii │ │
│ implicaţi în activitãţi de audit au o reputaţie profesionalã │ │
│ şi morala buna? │ │
│ b) (i) Exista aspecte în ceea ce va priveşte pe dumneavoastrã │ DA/NU │
│ sau pe angajaţii dumneavoastrã care sa ridice semne de │ │
│ intrebare asupra bunei reputatii profesionale şi morale a │ │
│ firmei dumneavoastrã? │ │
│ (ii) Dacã DA, a fost Camera încunoştinţatã de aspectele │ DA/NU │
│ respective? │ │
│ │ │
│ Dacã se rãspunde cu NU la oricare dintre întrebãrile de mai sus, │ │
│ va rugãm sa atasati o declaraţie explicativa. │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A6. Asigurarea profesionalã şi reclamaţii │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┤
│ a) Este firma asigurata profesional conform cerinţelor Camerei? │ DA/NU │
│ b) În ceea ce priveşte activitatea de audit desfasurata, a primit│ DA/NU/ │
│ firma reclamaţii care nu au fost rezolvate sau care este │ NICI UNA│
│ probabil sa rãmânã nerezolvate de la ultimul raport anual sau │ │
│ de la ultima înregistrare (dacã prezentul este primul raport │ │
│ anual)? (Raspundeti cu NICI UNA dacã nu s-au înregistrat │ │
│ reclamaţii). │ │
│ │ │
│ │ │
│ Dacã raspundeti cu NU la lit. a) sau cu DA la lit. b), va rugãm sa│ │
│ oferiti informaţii suplimentare. │ │
│ │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘

A7. Competenta în audit
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┐
│ a) Aplica firma procedurile minimale de audit? │ DA/NU │
│ b) Este utilizata o lista de verificare a prezentãrii conturilor │ DA/NU │
│ actualizatã? │ │
│ c) Se utilizeazã o documentaţie adecvatã acolo unde angajamentul │ DA/NU/ │
│ de audit presupune utilizarea unor specialişti [de exemplu, │ NICI UNA│
│ pentru clienţii de audit din secţiunea A2.a)(ii)]? │ │
│ (Raspundeti cu NICI UNA dacã nu aveti clienţi de tipul celor │ │
│ din secţiunea de mai sus). │ │
│ d) (i) Dumneavoastrã şi angajaţii care sunt auditori financiari │ DA/NU │
│ aţi participat la orele de pregãtire profesionalã continua│ │
│ structurate sau nestructurate, recomandate de Camera? │ │
│ (ii) Exista o pregãtire adecvatã pentru angajamentele de audit│ DA/NU/ │
│ specializate? [Raspundeti cu NICI UNA dacã nu aveti │ NICI UNA│
│ clienţi de tipul celor de la secţiunea A2 a)(ii)]. │ │
│ (iii) Pãstreazã firma evidente privind procesul de pregãtire │ DA/NU │
│ profesionalã continua? │ │
│ │ │
│ Dacã raspundeti cu NU la oricare dintre întrebãrile de mai sus, │ │
│ va rugãm sa atasati o declaraţie oferind detalii despre cum │ │
│ este menţinutã şi ţinuta evidenta competentei individuale │ │
│ în audit. │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘


Lista de verificare

Înainte de a expedia raportul completat va rugãm sa revedeti toate secţiunile pentru a va asigura ca raportul este complet şi corect. Corecturile şi corespondenta asociate sunt costisitoare.
Pasul 1 - Verificaţi dacã aţi completat toate secţiunile.
Pasul 2 - Verificaţi dacã angajamentele şi confirmãrile de pe prima pagina au fost citite şi semnate de persoana/persoanele potrivita/potrivite.
Pasul 3 - Asiguraţi-va ca toate valorile monetare sunt exprimate în milioane lei.
Pasul 4 - Verificaţi dacã aţi atasat raportului toate declaraţiile cerute.
Pasul 5 - Pastrati o copie de pe raport şi de pe orice declaraţii, împreunã cu datele primare utilizate pentru compilare.
Pasul 6 - Asiguraţi-va ca trimiteti Camerei toate paginile completate ale raportului, împreunã cu orice declaraţii cerute, în plicul închis preadresat.
Pasul 7 - Va rugãm sa includeti urmãtoarele:
a) copie de pe asigurarea profesionalã
b) formularele de pregãtire profesionalã continua, completate pentru toţi auditorii financiari asociaţi, administratori sau angajaţi.

Va multumim ca aţi completat acest raport.


┌──────────────────────────┐
│ Se completeazã de Camera │
│ Auditorilor din România │
│ │
│ Completat de ............│
│ │
│ Data completãrii ........│
└──────────────────────────┘




ANEXA B


la norme
--------

RAPORT ANUAL DETALIAT
cãtre consiliul Camerei

Anul [XXXX]


┌──────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┐
│ Numãr de auditori financiari │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Numãr de auditori financiari inspectati │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│ │
│ │
│ │
│ Clasificarea inspectiilor │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│ Clasa A (fãrã probleme) │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Clasa B (probleme minore) │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Clasa C (mãsuri de remediere necesare) │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Clasa D [art. 34 lit. b) ROF] │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│ │
│ Propuneri pentru Clasa D │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│ Retragerea calitãţii de membru al Camerei │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Suspendarea calitãţii de membru al Camerei │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Limitarea anumitor drepturi │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Mustrare │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Avertisment │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Pregãtire profesionalã obligatorie │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Alte propuneri │ X │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┘

┌──────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────┐
│ Propuneri pentru Clasa D pe anul precedent │Mãsuri luate de Camera│
├──────────────────────────────────────────────────┬───┼──────────────────────┤
│ Retragerea calitãţii de membru al Camerei │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Suspendarea calitãţii de membru al Camerei │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Limitarea anumitor drepturi │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Mustrare │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Avertisment │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Pregãtire profesionalã obligatorie │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Alte propuneri │ X │ Y │
└──────────────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────────┘

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Problemele cele mai frecvente │
├──────────────┬──────────────────────────────────┬───────────────────────────┤
│ Nr. crt. │ Probleme │ Propuneri │
├──────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 1. │ X │ Y │
├──────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 2. │ X │ Y │
├──────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 3. │ X │ Y │
├──────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 4. │ X │ Y │
├──────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 5. │ X │ Y │
└──────────────┴──────────────────────────────────┴───────────────────────────┘

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Informaţii despre Clasa D │
├──────────────┬──────────────────────────────────┬───────────────────────────┤
│ Numele │ Probleme │ Mãsuri propuse │
├──────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ [ ] │ │ │
├──────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ [ ] │ │ │
├──────────────┼──────────────────────────────────┼───────────────────────────┤
│ [ ] │ │ │
└──────────────┴──────────────────────────────────┴───────────────────────────┘

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Programul inspectiilor │
├──────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┤
│ Inspecţii aleatoare │ X │
├──────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│ Inspecţii repetate │ X │
├──────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│ Inspecţii ca urmare a unor sesizãri │ X │
└──────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Propuneri pentru Clasa C │
├──────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┤
│ Pregãtire profesionalã │ X │
├──────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│ Planuri de mãsuri convenite cu │ │
│ auditorii financiari │ X │
├──────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│ Inspecţii repetate │ X │
└──────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


Data Şeful Departamentului de monitorizare
........... şi competenta profesionalã,
............................





ANEXA C


la norme
--------

RAPORTUL ANUAL SIMPLIFICAT
cãtre Ministerul Finanţelor Publice
Anul [XXXX]


┌──────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┐
│ Numãr de auditori financiari │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Numãr de auditori financiari inspectati │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│ │
│ Clasificarea inspectiilor │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│ Clasa A (fãrã probleme) │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Clasa B (probleme minore) │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Clasa C (mãsuri de remediere necesare) │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Clasa D [art. 34 lit. b) ROF] │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│ │
│ Propuneri pentru Clasa D │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┤
│ Retragerea calitãţii de membru al Camerei │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Suspendarea calitãţii de membru al Camerei │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Limitarea anumitor drepturi │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Mustrare │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Avertisment │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Pregãtire profesionalã obligatorie │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│ Alte propuneri │ X │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────┤
│ Propuneri pentru Clasa D pe anul precedent │Mãsuri luate de Camera│
├──────────────────────────────────────────────────┬───┼──────────────────────┤
│ Retragerea calitãţii de membru al Camerei │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Suspendarea calitãţii de membru al Camerei │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Limitarea anumitor drepturi │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Mustrare │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Avertisment │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Pregãtire profesionalã obligatorie │ X │ Y │
├──────────────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────────┤
│ Alte propuneri │ X │ Y │
└──────────────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────────┘



Data Preşedinte,
.......... .................




ANEXA D


la norme
--------

RAPORT DE INSPECŢIE


┌──────┬─────────┐
Pentru secţiunile selectate de inspector din Procedurile │DA/NU │Referinte│
minimale de audit: │ │ │
├──────┼─────────┤
- documentele de lucru evidenţiazã corespunzãtor natura │DA/NU │ │
şi întinderea angajamentului de audit, precum şi │ │ │
rezultatele şi concluziile trase? │ │ │
├──────┼─────────┤
- au fost obţinute suficiente probe pe baza procedurilor │DA/NU │ │
de fond, în vederea sustinerii asertiunilor din │ │ │
situaţiile financiare: │ │ │
├──────┼─────────┤
● existenta │DA/NU │ │
● proprietate │DA/NU │ │
● aparitie │DA/NU │ │
● exhaustivitate │DA/NU │ │
● evaluare? │DA/NU │ │
├──────┼─────────┤
- au fost obţinute suficiente probe în vederea evaluãrii │DA/NU │ │
rezonabilitatii estimarilor contabile? │ │ │
└──────┴─────────┘


Descriere Referinta
┌───────────────┐
Lista de verificare a finalizarii angajamentului A │ 2 secţiuni │
Revizuirea generalã a situaţiilor financiare B │ selectate de │
Lista de verificare a documenelor de lucru C │ inspector │
Punctele finale şi intalnirea cu clientul D │ (G - L plus O)│
Confirmarea planului de audit E │ │
Modelul de audit F │ │
Active imobilizate - corporale şi necorporale G │ │
Investiţii financiare H │ │
Stocuri şi contracte pe termen lung I │ │
Creanţe şi plati în avans J │ │
Disponibilitati în conturi şi casa (inclusiv K │ │
creanţe pe termen lung) │ │
Creditori şi angajamente L │ │
Impozitare M │ │
Capital, rezerve şi registre statutare N │ │
Contul de profit şi pierderi O │ │
Registrul nominal P │ │
└───────────────┘

Programul de activitate al inspectorilor
┌───────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────┐
│ Numele clientului │ │
├───────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Persoana care semneazã raportul de audit │ │
├───────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Informaţii despre client: │ │
│ - natura activitãţii │ │
│ - cerinţe specifice │ │
│ - sfârşitul perioadei │ │
│ - cifra de afaceri │ │
│ - profit/pierderi înainte de impozitare │ │
│ - active/obligaţii nete │ │
│ - data aprobãrii conturilor │ │
│ - raportul de audit Fãrã/cu rezerve │ │
│ în privinta │ │
│ - data raportului de audit │ │
│ - onorariul de audit │ │
├───────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Inspector │ │
└───────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────┘

┌───────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────┐
│ Data revizuirii │ │
├───────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Clasa propusã │ A/B/C/D │
├───────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Motivare sinteticã │ │
├───────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Mãsuri propuse pentru clasele C şi D │ │
└───────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────┘

┌────┬──────────────────────────────────────────┬──────┬──────────┬───────────┐
│Nr. │ │ │ │ │
│crt.│ Planificarea auditului │ Da/Nu│ Referinte│ Observaţii│
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 1.│Înainte de acceptarea angajamentului/ │ │ │ │
│ │innoirii angajamentului au fost avute în │ │ │ │
│ │vedere şi documentate independenta, │ │ │ │
│ │resursele şi capacitatea firmei de a │ │ │ │
│ │efectua auditul? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 2.│Exista o scrisoare de angajament curenta? │ │ │ │
│ │Au fost avuti în vedere termenii │ │ │ │
│ │angajamentului în cursul procesului de │ │ │ │
│ │planificare? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 3.│Exista o evidenta şi o evaluare │ │ │ │
│ │actualizatã a sistemului contabil şi de │ │ │ │
│ │control intern al clientului? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 4.│A fost actualizat dosarul permanent cu │ │ │ │
│ │schimbãrile intervenite în ultimul an? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 5.│A fost planul de audit aprobat de persoana│ │ │ │
│ │care semneazã raportul de audit înainte │ │ │ │
│ │de începerea activitãţii? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 6.│A fost pragul de semnificatie stabilit │ │ │ │
│ │la etapa planificarii? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 7.│A fost facuta o evaluare adecvatã a │ │ │ │
│ │riscului specific şi general şi, acolo │ │ │ │
│ │unde au fost identificate riscuri, au │ │ │ │
│ │fost aduse amendamente corespunzãtoare │ │ │ │
│ │la procedurile de audit documentate? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 8.│Exista probe privind analiza riscului unor│ │ │ │
│ │înregistrãri gresite, semnificative în │ │ │ │
│ │situaţiile financiare, ca urmare a unor │ │ │ │
│ │fraude, erori sau a nerespectãrii │ │ │ │
│ │legislaţiei? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 9.│Exista probe neprezentate privind analiza │ │ │ │
│ │riscului de a exista tranzacţii între │ │ │ │
│ │pãrţi afiliate? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 10.│În cazul în care este oportuna folosirea │ │ │ │
│ │unui expert sau a altui auditor, au fost │ │ │ │
│ │documentate adecvat scopul colaborãrii cu │ │ │ │
│ │aceştia şi evaluarea obiectivitatii, │ │ │ │
│ │calificãrii profesionale, experienţei şi │ │ │ │
│ │resurselor lor? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 11.│Exista o analiza adecvatã a nivelului de │ │ │ │
│ │esantionare, a selecţiei esantioanelor şi │ │ │ │
│ │a nivelului erorii asteptate şi │ │ │ │
│ │acceptabile? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 12.│Au fost selecţionaţi membrii echipei de │ │ │ │
│ │audit, avându-se în vedere competenta lor │ │ │ │
│ │de a efectua activitatea alocata? │ │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼──────┼──────────┼───────────┤
│ 13.│Exista probe la dosar care sa indice ca │ │ │ │
│ │auditul a fost planificat corespunzãtor, │ │ │ │
│ │avându-se în vedere circumstanţele │ │ │ │
│ │clientului? │ │ │ │
└────┴──────────────────────────────────────────┴──────┴──────────┴───────────┘


┌────┬─────────────────────────────────────────────────────┬──────┬───────────┐
│Nr. │ │ │ │
│crt.│ Probe de audit │Da/Nu │ Referinte │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼──────┼───────────┤
│ 1.│Pentru toate secţiunile dosarului de audit: │ │ │
│ │a) exista tabele principale pentru toate poziţiile │Da/Nu │ │
│ │ semnificative şi sunt conforme cu conturile? │ │ │
│ │b) exista tabele care sa susţinã tabelele principale?│Da/Nu │ │
│ │c) au fost procedurile minimale de audit adaptate la │Da/Nu │ │
│ │ circumstanţele clientului? │ │ │
│ │d) sunt procedurile minimale de audit aplicate │ │ │
│ │ integral? │Da/Nu │ │
│ │e) în cazurile în care nu au fost aplicate │Da/Nu │ │
│ │ procedurile minimale de audit sau au fost │ │ │
│ │ amendate, au fost documentate suficiente │ │ │
│ │ explicaţii? │ │ │
│ 2.│Au fost obţinute suficiente probe de audit privind │Da/Nu │ │
│ │reluarea corespunzãtoare şi înregistrarea corecta │ │ │
│ │a soldurilor de deschidere? │ │ │
│ 3.│Au fost politicile contabile aplicate consecvent şi, │Da/Nu │ │
│ │dacã nu, au fost toate modificãrile contabilizate şi │ │ │
│ │prezentate corespunzãtor? │ │ │
│ 4.│În cazul în care s-a apelat la un expert, au fost │Da/Nu │ │
│ │evaluate probele privind oportunitatea utilizãrii │ │ │
│ │acestuia şi concluziile documentate? │ │ │
│ 5.│A fost principiul continuitãţii activitãţii evaluat │Da/Nu │ │
│ │şi documentat cu declaraţii scrise, acolo unde a │ │ │
│ │fost cazul? │ │ │
│ 6.│S-au fãcut suficiente cercetãri pentru a identifica │Da/Nu │ │
│ │posibile cazuri de nerespectare a legislaţiei │ │ │
│ │esenţiale pentru capacitatea de a-şi desfasura │ │ │
│ │activitatea? Dacã da, sunt acestea documentate şi, │ │ │
│ │unde este cazul, au fost obţinute declaraţii scrise? │ │ │
│ 7.│Exista probe suficiente privind prezentarea adecvatã │Da/Nu │ │
│ │a tranzacţiilor între pãrţile afiliate? │ │ │
└────┴─────────────────────────────────────────────────────┴──────┴───────────┘

┌────┬─────────────────────────────────────────────────────┬──────┬───────────┐
│Nr. │ │ │ │
│crt.│ Finalizarea auditului │Da/Nu │ Referinte │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼──────┼───────────┤
│ 1.│Exista probe privind revizuirea şi supravegherea │ │ │
│ │activitãţii angajaţilor? │Da/Nu │ │
│ 2.│A fost planificarea, inclusiv riscul de audit şi │Da/Nu │ │
│ │pragul de semnificatie, revizuitã, dacã a fost cazul,│ │ │
│ │în cursul sau la finalul auditului? │ │ │
│ 3.│Exista o evidenta a erorilor necorectate identificate│Da/Nu │ │
│ │în cursul auditului şi a probelor privind evaluarea │ │ │
│ │impactului erorilor? │ │ │
│ 4.│Exista probe privind rezolvarea tuturor punctelor de │Da/Nu │ │
│ │revizuire şi a problemelor în disputa? │ │ │
│ 5.│A fost efectuatã o revizuire analitica a situaţiilor │Da/Nu │ │
│ │financiare şi a explicatiilor privind abaterile │ │ │
│ │semnificative documentate la dosar? │ │ │
│ 6.│A fost efectuatã o revizuire generalã a situaţiilor │Da/Nu │ │
│ │financiare pentru a verifica consecventa cu │ │ │
│ │informaţiile despre client deţinute de firma şi cu │ │ │
│ │rezultatele procedurilor de audit? │ │ │
│ 7.│A fost efectuatã o revizuire a evenimentelor │Da/Nu │ │
│ │ulterioare pentru a se asigura ca toate ajustarile │ │ │
│ │şi prezentãrile aferente tuturor evenimentelor │ │ │
│ │ulterioare semnificative pana la data raportului au │ │ │
│ │fost efectuate? Dacã da, au fost natura, întinderea │ │ │
│ │şi durata activitãţii corespunzãtor documentate? │ │ │
│ 8.│A fost intalnirea cu administratorii documentata │ │ │
│ │corespunzãtor? │Da/Nu │ │
│ 9│ A fost utilizata o lista de verificare a │Da/Nu │ │
│ │ prezentarilor din situaţiile financiare sau o alta │ │ │
│ │ procedura de asigurare a conformitatii cu cerinţele │ │ │
│ │ legale, pentru a se verifica dacã situaţiile │ │ │
│ │ financiare au fost întocmite conform standardelor │ │ │
│ │ contabile, legislaţiei şi altor reglementãri │ │ │
│ │ aplicabile? │ │ │
│ 10│ A luat firma în considerare dacã poseda gradul de │Da/Nu │ │
│ │ independenta, resursele şi competenta pentru a │ │ │
│ │ îndeplini angajamentul în anul urmãtor? │ │ │
│ 11│ A fost auditul efectuat în conformitate cu │Da/Nu │ │
│ │ standardele şi recomandãrile de audit, cerinţele │ │ │
│ │ legale şi cu procedurile firmei? │ │ │
└────┴─────────────────────────────────────────────────────┴──────┴───────────┘

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Raportul de audit │
├──────────────────────────────────────────────────────────┬──────┬───────────┤
│ │Da/Nu │ Referinte │
│ Este raportul de audit în conformitate cu cerinţele │ │ │
│ legale? │Da/Nu │ │
│ Este raportul de audit semnat de un auditor financiar? │Da/Nu │ │
└──────────────────────────────────────────────────────────┴──────┴───────────┘

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Raportul anual │
├──────────────────────────────────────────────────────────┬──────┬───────────┤
│ │Da/Nu │ Referinte │
│ Este raportul anual susţinut de documente probatorii? │Da/Nu │ │
│ Este raportul anual în concordanta cu probele existente │ │ │
│ în cadrul firmei? │ │ │
└──────────────────────────────────────────────────────────┴──────┴───────────┘


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016