Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1 din 16 aprilie 2010  pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1 din 16 aprilie 2010 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania

EMITENT: COLEGIUL PSHIOLOGILOR DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 348 din 26 mai 2010

Având în vedere Hotãrârea Convenţiei naţionale a Colegiului Psihologilor din România din data de 28 martie 2009,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 51 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 788/2005 ,

Comitetul director al Colegiului Psihologilor din România hotãrãşte:

ART. 1
(1) Se aprobã Normele privind organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, potrivit anexei*) care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
________
*) Anexa se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.

(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, aceasta reprezintã procedura unicã de organizare şi funcţionare a Colegiului Psihologilor din România.
(3) Prezenta hotãrâre este valabilã pânã la data adoptãrii de cãtre Convenţia naţionalã a Colegiului Psihologilor din România a noului regulament de organizare şi funcţionare internã a Colegiului Psihologilor din România.
ART. 2
Prezenta hotãrâre se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Preşedintele Colegiului Psihologilor
din România,
Mihai Aniţei

Bucureşti, 16 aprilie 2010.
Nr. 1.


ANEXA

Norme privind organizarea şi funcţionarea
Colegiului Psihologilor din România



CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme de organizare şi funcţionare ale Colegiului Psihologilor din România, denumite în continuare norme, stabilesc metodologia şi procedurile de organizare şi funcţionare ale forurilor de conducere, comisiilor de specialitate şi structurilor administrative ale Colegiului Psihologilor din România, denumit in continuare Colegiu, precum şi competenţele acestora în raport cu atribuţiile stabilite prin actele normative în vigoare.
(2) Normele stabilesc procedura obţinerii atestatelor de liberã practicã eliberate de cãtre Comitetul director al Colegiului, denumit în continuare Comitetul director, precum şi procedura înregistrãrii formelor de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã, denumit în continuare psiholog.
ART. 2
Prezentele norme, elaborate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, stabilesc metodologia unicã de desfãşurare a activitãţii în cadrul Colegiului.

CAP. II
Semnificaţia unor termeni

ART. 3
(1) În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) atestat de liberã practicã în specialitate - act emis de cãtre Comitetul director, la propunerea uneia dintre comisiile aplicative, prin care se certifica şi se autorizeazã calitatea de psiholog, cu competenţe în una dintre specialitãţile profesionale prevãzute la <>art. 15 - 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004 , aprobate prin <>H.G. nr. 788/2005 , denumite în continuare normele metodologice;
b) aviz pentru formarea profesionalã - act emis de cãtre Comitetul director prin care se autorizeazã furnizorii de formare profesionalã complementarã şi/sau continuã şi se atestã relevanţa conţinutului şi a modalitãţii de realizare a formãrii profesionale complementare şi/sau continue a psihologilor;
c) aviz pentru metodele şi tehnicile de evaluare şi asistenţã psihologicã - act emis de cãtre Comitetul director prin care se certificã şi se autorizeazã producerea, distribuţia şi utilizarea metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã;
d) comisii de specialitate - comisiile aplicative şi celelalte comisii prevãzute la <>art. 35 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 213/2004 , denumitã în continuare lege, raportat la dispoziţiile art. 35 alin. (2) din lege;
e) conducere operativã - activitatea specificã de consultare acordatã de persoanele prevazute la art. 40 din lege, forurilor de conducere ale Colegiului Psihologilor din România, la solicitarea expresã a Comitetului director sau a preşedintelui acestuia;
f) structura executivã a Comitetului director - cuprinde direcţiile cu caracter economic, juridic şi tehnico-administrativ care deservesc activitatea Colegiului, aflate în subordinea Comitetului director, conduse de cãtre preşedintele acestuia;
g) evaluare de capacitate profesionalã - mijloc de apreciere şi verificare specific profesiei de psiholog prin care se urmãreşte evaluarea cunoştinţelor profesionale şi abilitãţilor practice dobândite de cãtre psihologii care au finalizat stagiul de supervizare profesionalã în specialitãţile de competenţã, în vederea obţinerii atestatului de liberã practicã autonomã;
h) filialele teritoriale ale Colegiului - structuri teritoriale ale Colegiului, fãrã personalitate juridicã, organizate potrivit dispoziţiilor legii, constituite la propunerea psihologilor din teritoriu, confirmate prin hotãrârea Comitetului director;
i) specialitatea psihologie clinicã - specialitate profesionalã a psihologilor care consta in activitatea de diagnostic şi evaluare psihologica clinicã, în intervenţia şi/sau asistenţa psihologicã în domeniul clinic, consiliere psihologicã în specialitate cu referire la sãnãtate şi boalã, precum şi în situaţii de risc, conflict şi crizã.
j) specialitatea consiliere psihologicã (clinicã) - specialitate profesionalã a psihologilor care constã în intervenţia psihologicã specializatã, realizatã în scopul autocunoaşterii, optimizãrii şi dezvoltãrii personale, promovãrii sãnãtãţii şi/sau în scopul prevenţiei, ameliorãrii şi remiterii problemelor emoţionale, cognitive, relaţionale şi de comportament.
k) consiliere psihologicã în specialitate - competenţa profesionalã a psihologilor în specialitatea atestatã;
l) specialitatea psihoterapie - specialitate profesionalã a psihologilor şi a persoanelor prevãzute de art. 15 alin. (2) din normele metodologice, definitã ca fiind intervenţia psihologicã specializatã realizatã în scopul autocunoaşterii, optimizãrii şi dezvoltãrii personale, promovãrii sãnãtãţii, modificãrii factorilor psihologici implicaţi în tulburãrile psihice, psihosomatice şi în tulburãrile somatice, pentru prevenţia, ameliorarea si remiterea acestora, precum si în situaţii de risc, conflict şi crizã.
m) specialitatea psihologia muncii şi organizaţionalã - specialitate profesionalã a psihologilor care constã în analiza psihologicã a muncii, cu aplicaţie în evaluare psihologicã potrivit legislaţiei privind securitatea şi sãnãtatea în muncã, selecţia, expertiza şi consilierea psihologicã în specialitate în vederea angajãrii, autorizãrii/menţinerii în funcţie sau la solicitarea angajatorilor;
n) specialitatea psihologia transporturilor - specialitate profesionalã a psihologilor care constã în evaluarea şi consilierea psihologicã pentru obţinerea permisului de conducãtor auto, evaluarea periodicã, consilierea, reevaluarea psihologicã a persoanelor care concura la siguranţa circulatiei sau cu responsabilitãţi în celelalte tipuri de transport, precum şi în alte tipuri de activitãţi desfãşurate în domeniu;
o) specialitatea psihologia aplicatã în servicii - specialitate profesionalã a psihologilor care constã în evaluarea, consilierea şi consultanţa psihologicã în management, marketing, relaţii cu publicul, strategii aplicate în comunicare, massmedia, studii de ergonomie şi psihologie aplicatã, precum şi alte tipuri de activitãţi desfãşurate în sfera serviciilor;
p) specialitatea psihologie educationalã, consiliere scolarã şi vocaţionalã - specialitate profesionalã a psihologilor care constã în evaluarea şi psihodiagnoza copiilor, tinerilor, membrilor familiei, consilierea scolarã şi vocaţionalã a persoanelor aflate în procesul de formare, intervenţie psihologicã primarã şi secundarã, consiliere psihologicã în specialitate, consultanţã şi intervenţie psiho-educationalã în instituţii, organizaţii şi comunitate;
q) specialitatea psihopedagogie specialã - specialitate profesionalã a psihologilor/psihopedagogilor asimilaţi care constã în diagnoza şi evaluarea disfuncţiilor copiilor şi tinerilor cu deficienţe intelectuale, senzoriale şi motorii, tulburãri ale limbajului, consiliere psihopedagogicã specialã, intervenţie specificã pentru persoanele cu deficienţe, consiliere şi intervenţie psihopedagogicã specialã în instituţii, organizaţii şi comunitate;
r) specialitatea psihologie aplicatã în domeniul securitãţii naţionale - specialitate a psihologilor care constã în analiza psihologicã a activitãţii din instituţiile de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, din structurile responsabile pentru persoanele instituţionalizate potrivit legii, inclusiv din instituţiile penitenciare, precum şi din organizaţiile cu atribuţii în domeniul securitãţii private având aplicaţie în: evaluarea psihologicã, în conformitate cu legislaţia privind securitatea şi sãnãtatea în muncã, precum şi a celei privind regimul armelor şi muniţiilor letale şi neletale; în selecţia profesionalã pe baza cunoaşterii profilului psihologic al candidaţilor la ocuparea unor funcţii/posturi şi prevenirea fenomenelor de inadaptare profesionalã; analiza, diagnoza şi intervenţia organizaţionalã; identificarea şi gestionarea factorilor de risc şi a vulnerabilitãţilor psihologice individuale şi de grup; managementul stresului, situaţiilor de crizã şi negocierii conflictelor; cunoaşterea şi asistenţã psihologicã a personalului şi a membrilor de familie, a persoanelor care executã pedepse privative de libertate, precum şi a altor persoane, conform legislaţiei în vigoare;
s) specialitatea psihologie judiciarã - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf - specialitate profesionalã a psihologilor care constã în evaluarea sinceritãţii unor persoane bãnuite de implicarea în activitãţi antisociale indiferent de gen, verificarea sinceritãţii depoziţiei persoanelor cuprinse în procedurile adiministrative şi procesul judiciar, precum şi verificarea loialitãţii persoanelor faţã de obiectivele organizaţiei în care îşi desfaşoarã activitatea;
t) autoritatea românã competentã pentru profesia de psiholog/autoritatea de reglementare pentru profesia de psiholog - Colegiul, potrivit dispozitiilor <>Legii nr. 213/2004 şi <>Legii nr. 117/2008 ;
u) supervizarea profesionalã - activitatea definitã potrivit dispoziţiilor art. 38 alin. (1) din norme, realizatã în condiţiile legii, potrivit metodologiei specifice fiecãrei specialitãţi profesionale, aprobate prin hotãrâre a Comitetului director, la propunerea comisiilor aplicative;
v) formarea iniţialã - proces formativ specific profesiei de psiholog, care constã în obţinerea unei diplome de licenţã în psihologie sau a unei alte diplome de licenţã asimilate, în condiţiile legii;
w) formarea profesionalã complementarã - activitatea de formare a psihologilor, ulterioarã formãrii iniţiale, care asigurã, fie dezvoltarea competenţelor profesionale deja dobândite, fie dobândirea de noi competenţe, fiind realizatã prin forme specifice sistemului naţional de învãţãmânt sau alte forme de educaţie profesionalã specifice psihologilor, aprobate prin hotãrârea Comitetului director, la propunerea comisiilor aplicative;
x) formarea profesionalã continuã - activitatea de formare a psihologilor, ulterioara şi/sau concomitentã formãrii profesionale complementare, obligatorie, care asigurã dezvoltarea competenţelor profesionale deja dobândite, fiind realizatã prin forme specifice sistemului naţional de învãţãmânt sau alte forme de educaţie profesionalã specifice psihologilor, aprobate prin hotãrârea Comitetului director, la propunerea comisiilor aplicative;
y) dezvoltarea personalã a psihologului - proces de asistenţã psihologicã prin intermediul cãruia se realizeazã autocunoaşterea şi optimizarea personalã, în vederea pregãtirii pentru desfãşurarea eficientã a activitãţii profesionale;
(2) Specialitãţile de competenţã profesionalã prezentate la alin. (1) au caracter general, aparţin în mod exclusiv profesiei de psiholog şi pot fi exercitate în formele reglementate, procedura obţinerii atestatelor de liberã practicã şi înregistrãrii formelor de exercitare a profesiei fiind gestionatã de cãtre Colegiu, în condiţiile legii.
(3) Fac excepţie specialitãţile prevãzute de literele l), q) şi s), care pot conţine competenţe obţinute în condiţiile legii şi de alte profesii, asimilate, potrivit hotãrârii Comitetului director, în condiţiile legii.
(4) Competenţele profesionale în specialitãţile de competenţã profesionalã pot fi deţinute numai prin obţinerea atestatelor de liberã practicã, care reprezintã titlul profesional unic şi totodatã actul de recunoaştere profesionalã în baza cãruia pot fi desfãşurate activitãţile psihologice în România.
(5) Furnizarea serviciilor psihologice este un drept exclusiv al psihologilor atestaţi, persoane fizice, precum şi persoanelor asimilate în condiţiile legii, realizatã prin una dintre urmãtoarele forme şi modalitãţile de exercitare ale profesiei, înregistrate la Colegiu, dupã cum urmeazã:
a) cabinet individual de psihologie;
b) cabinete asociate de psihologie;
c) societãţi civile profesionale;
d) structurã de psihologie.
(6) Furnizarea serviciilor psihologice în specialitãţile de competenţã obţinute în condiţiile art. 3, alin (3) de cãtre persoanele asimilate se realizeazã potrivit hotãrârii Comitetului director.

CAP. III
Competenţele Colegiului

ART. 4
(1) Colegiul este constitutit ca organizaţie profesionalã unicã a psihologilor români, cu rol de autoritate de reglementare pentru profesia de psiholog, competentã în domeniul reglementãrii profesiei de psiholog, recunoaşterii formãrilor şi calificãrilor profesionale şi a furnizorilor de servicii, având ca atribuţii principale organizarea şi autoreglementarea profesiei de psiholog, precum şi a furnizãrii serviciilor psihologice în România, în condiţiile legii.
(2) Calitatea de membru al Colegiului este compatibilã cu calitatea de membru în formele de asociere cu caracter ştiinţific sau profesional, în condiţiile legii.
(3) În organizarea exercitãrii profesiei de psiholog în România, Colegiul are urmãtoarele competenţe specifice:
a) întreprinde toate mãsurile în vederea asigurãrii respectãrii cadrului organizatoric pentru exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã în condiţiile prezentei legi, putând adopta acte adiminstrative cu caracter normativ, în condiţiile legii;
b) reglementeazã şi detaliazã conţinutul serviciilor psihologice, emite ghiduri de bune practici şi stabileşte condiţiile de realizare a activitãţilor psihologice în România, în vederea instituirii de standarde de calitate a serviciilor psihologice;
c) reglementeazã şi detaliazã competenţele profesionale ale psihologilor, instituind un cadru de promovare şi de dezvoltare a competenţelor profesionale;
d) instituie şi promoveazã norme deontologice în exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã, soluţioneazã cererile cu caracter deontologic şi profesional, putând aplica sancţiuni, în condiţiile legii;
e) reprezintã profesia de psiholog şi interesele membrilor sãi în faţa autoritãţilor publice şi administrative, a entitãţilor naţionale de drept public şi privat, precum şi în organismele profesionale internaţionale;
f) atestã, suspendã şi retrage dreptul de liberã practicã al psihologilor, stabileşte condiţiile de organizare şi funcţionare pentru formele de exercitare a profesiei de psiholog, înregistreazã, suspendã şi radiazã formele independente de exercitare a profesiei de psiholog şi structurile de psihologie, gestionând Registrul unic al psihologilor cu drept de liberã practicã din România;
g) adoptã normele de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã, elibereazã avizul pentru metodele şi tehnicile de evaluare şi asistenţã psihologicã, precum şi modul de utilizare a acestora;
h) avizeazã profesional furnizorii şi programele de formare profesionalã complementarã şi continuã pentru profesia de psiholog, propune instituţiilor abilitate cursuri şi alte forme de educaţie permanentã în domeniul psihologiei, în condiţiile legii;
i) elaboreazã, împreunã cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, proiecte de modificare şi completare a normelor metodologice;
j) întocmeşte, actualizeazã şi face public Registrul unic al psihologilor cu drept de liberã practicã din România;
k) mediazã litigiile dintre psihologii cu drept de liberã practicã, dintre aceştia şi beneficiarii serviciilor psihologice, precum şi dintre psihologi şi angajatorii acestora, în probleme legate de exercitarea profesiei de psiholog;
l) sesizeazã organele în drept în cazurile de exercitare ilicitã a profesiei de psiholog;
m) adoptã hotãrâri pentru stabilirea nivelului taxelor pentru serviciile prestate de cãtre Colegiu, precum şi al cotizaţiei anuale a membrilor;
n) adoptã norme privind controlul şi supravegherea modului de exercitare a profesiei de psiholog şi realizeazã controlul profesional, în condiţiile legii.
ART. 5
În îndeplinirea atribuţiilor specifice ale Colegiului, forurile de conducere emit hotãrâri şi, dupã caz, dispoziţii în condiţiile legii, în domeniile de competenţã.

CAP. IV
Dispoziţii generale privind organizarea şi funcţionarea forurilor de conducere ale Colegiului

ART. 6
(1) Forurile de conducere ale Colegiului menţionate la art. 25 din lege reprezintã organele competente în realizarea atribuţiilor Colegiului de autoritate românã competentã şi de reglementare pentru profesia de psiholog, în condiţiile legii.
(2) Metodologia alegerii membrilor forurilor de conducere ale Colegiului şi functionãrii acestora se realizeaza prin proceduri stabilite potrivit prezentelor norme, în condiţiile legii.
(3) Procedura de organizare şi funcţionare a forurilor de conducere este reglementatã prin lege, fiind pusã în aplicare potrivit dispoziţiilor prezentelor norme.
(4) Convocarea sedinţelor forurilor de conducere cuprinde ordinea de zi, locul, data, şi ora, precum şi alte detalii necesare desfãşurãrii lor.
ART. 7
(1) Forurile de conducere ale Colegiului sunt legal constituite în prezenţa a douã treimi din numãrul membrilor şi adoptã hotãrâri cu votul a jumãtate plus unu din numãrul membrilor prezenţi.
(2) În cazul în care la prima convocare a şedinţei condiţia de cvorum prevãzutã la alin. (1) nu este îndeplinitã, preşedintele Colegiului stabileşte o nouã datã pentru convocarea şedinţei, în cel mult treizeci de zile calendaristice de la data primei şedinţe.
(3) La cea de a doua convocare, şedinţele forurilor de conducere ale Colegiului sunt legal constituite în prezenţa a jumãtate plus unu din numãrul total al membrilor.
(4) Documentele supuse dezbaterii şi, dupã caz, aprobãrii sunt comunicate participantilor şi altor persoane interesate cu cel puţin 10 zile înainte de data şedinţei.
ART. 8
(1) Şedinţele forurilor de conducere se înregistreazã audio. Procesele-verbale ale şedinţelor se comunicã participanţilor la sedinţe în termen de maxim 7 zile şi se arhiveazã.
(2) Participarea membrilor la şedinţele forurilor de conducere ale Colegiului reprezintã o obligaţie profesionalã.
(3) Membrii forurilor de conducere şi ai comisiilor, care participã la şedintele de lucru, au dreptul la plata unor indemnizaţii.
(4) Absenţa nemotivatã la mai mult de trei şedinţe ale forurilor de conducere ale Colegiului aduce atingere bunei funcţionãri a Colegiului şi se constatã prin hotãrâre, pe baza documentãrii prealabile.
ART. 9
(1) Participarea la şedinţe garanteazã dreptul la libera exprimare. Prezenţa în sala de şedinţã este condiţionatã de adoptarea unui comportament civilizat, care sã asigure bunul mers al lucrãrilor şedinţei, în acord cu ordinea de zi adoptatã, în condiţiile legii.
(2) Preşedintele Colegiului asigurã conducerea lucrãrilor şedinţelor forurilor de conducere ale Colegiului şi decide toate mãsurile pe care le considerã necesare pentru buna desfãşurare a acestora. Modalitãţile de înscriere la cuvânt se stabilesc în cadrul şedinţei.
(3) La lucrãrile şedinţelor forurilor de conducere ale Colegiului poate participa şi personalul Colegiului, în calitate de experţi sau referenţi, dupã caz.
(4) În îndeplinirea atribuţiilor legale, forurile de conducere pot mandata în mod expres şi limitativ o parte din competenţele acestora cãtre alte foruri de conducere executivã, potrivit prezentelor norme.

CAP. V
Convenţia naţionalã

ART. 10
(1) Convenţia naţionalã este forul suprem de conducere al Colegiului, constituitã din reprezentanţii filialelor teritoriale ale Colegiului, pe baza unei norme de reprezentare.
(2) În cazul unei diferenţe numerice mai micã decât norma de reprezentare, filiala teritoriala are dreptul la desemnarea a încã unui reprezentant pentru Convenţia naţionalã.
(3) Reglementarea procedurilor de organizare a alegerilor se realizeazã potrivit hotãrârii Comitetului director, modul de punere în aplicare şi de detaliere a acestora fiind stabilit prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului.
ART. 11
(1) Convenţia nationalã se întruneşte, de regulã, odatã la 4 ani sau în sesiune extraordinarã, la solicitarea majoritãţii simple a membrilor Consiliului Colegiului.
(2) Şedintele Convenţiei naţionale a Colegiului sunt convocate prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului, cu cel puţin trei luni înainte de data stabilitã prin hotãrâre a Comitetului director.
ART. 12
(1) Accesul în cadrul locaţiei în care are loc şedinţa Convenţiei naţionale se realizeazã numai de cãtre reprezentanţii delegaţi şi de cãtre candidaţii propuşi în forurile de conducere ale Colegiului, în baza unor ecusoane speciale nominale, eliberate pe baza actelor de identitate valabile.
(2) În cadrul şedinţei Convenţiei naţionale pot fi prezenţi invitaţi şi reprezentanţi ai mass-media acreditaţi de cãtre Comitetul director, care vor purta un ecuson distinct având inscripţionat denumirea invitatului, respectiv a entitãţii massmedia pe care o reprezintã.
ART. 13
(1) La debutul lucrãrilor şedinţei Convenţiei naţionale, reprezentanţii delegaţi în Convenţia naţionalã a Colegiului stabilesc prin vot deschis modalitatea de exprimare a votului în cadrul şedinţei, pentru aprobarea ordinii de zi, precum şi a proiectelor de hotãrâre asupra cãrora se vor pronunţa.
(2) Alegerea membrilor forurilor de conducere ale Colegiului se realizeaza prin vot secret, exprimat liber, în cabine de votare.
(3) Membrii Convenţiei naţionale a Colegiului stabilesc ordinea de zi, aceasta putând fi modificatã şi completatã potrivit votului exprimat.
(4) În cadrul şedinţei, preşedintele Colegiului poate solicita raportul şi avizul experţilor.
ART. 14
(1) Convenţia naţionalã are urmãtoarele competenţe:
a) aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare internã, Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã, Codul de procedurã disciplinarã, Normele de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã, precum şi modificãrile şi completãrile la acestea;
b) alege şi revocã preşedintele Colegiului şi membrii Comitetului director;
c) aproba raportul de activitate al Consiliului Colegiului şi alte documente;
d) valideazã voturile pentru alegerea membrilor în forurile de conducere ale Colegiului, prin intermediul unei Comisii de numãrare şi validare a voturilor, aleasã din rândul reprezentanţilor.
(2) Convenţia naţionalã poate adopta declaraţii şi acte de poziţie cu privire la organizarea exercitãrii profesiei de psiholog în România.

CAP. VI
Consiliul Colegiului

ART. 15
(1) Consiliul Colegiului reprezintã forul de conducere cu atribuţii administrative şi organizatorice, având competenţe specifice în domeniul profesional, financiar şi deontologic, constituit din preşedinte, membrii Comitetului director şi preşedinţii filialelor teritoriale.
(2) Consiliul Colegiului se întruneşte anual şi în mod excepţional la solicitarea a jumatate plus unul din numãrul membrilor sãi.
(3) Consiliul Colegiului adoptã hotãrâri obligatorii pentru membrii Colegiului în domeniile sale de competenţã.
ART. 16
Consiliul Colegiului are urmãtoarele competenţe:
a) stabileşte liniile directoare în legaturã cu problemele fundamentale ale profesiei de psiholog şi ale activitãţii Colegiului;
b) analizeazã şi aprobã raportul de activitate al Comitetului director;
c) aprobã cotizaţia anualã şi nivelul taxelor necesare acoperirii costurilor de atestare şi a altor servicii prestate;
d) aprobã structurile administrative ale Comitetului director, înfiinţarea de noi comisii sau restructurarea celor existente, precum şi dimensionarea organigramei;
e) aprobã raportul de audit financiar, efectuat de o entitate independentã;
f) aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli al Colegiului, bilanţul contabil al Colegiului şi descarcã Comitetul director şi preşedintele Colegiului de gestiunea fondurilor;
g) adoptã opinii unitare cu privire la restructurarea activitãţii Colegiului;
h) adoptã hotãrâri cu privire la modalitatea de gestionare a sumelor provenind din sursele de finanţare ale Colegiului, aprobând în acest sens realizarea de investiţii, înfiinţarea de depozite la unitãţi financiare specializate, precum şi alte operaţiuni financiare;
i) adoptã hotãrâri privind înfiinţarea de persoane juridice, inclusiv de entitãţi comerciale, în vederea desfãşurãrii unor activitãţi specifice, pentru sprijinirea activitãţilor Colegiului;
j) aprobã ajutoare financiare pentru sprijinirea activitãţilor ştiinţifice excepţionale sau a actelor de caritate;
k) aprobã sponsorizarea organizãrii unor activitati profesionale de interes naţional pentru profesia de psiholog;
l) pentru aducerea la îndeplinire a atribuţiilor sale prevãzute la punctele h), i), j), k) Consiliul Colegiului poate mandata Comitetul director sau preşedintele Colegiului.
ART. 17
(1) Consiliul Colegiului este convocat înainte cu treizeci de zile de data stabilitã pentru organizarea şedinţei, prin dispoziţie a preşedintelui, în care va fi prevãzutã, data, ora, locaţia, precum şi ordinea de zi propusã.
(2) Convocarea şedinţei Consiliului Colegiului poate fi realizatã concomitent cu convocarea şedinţei Comitetului director.

CAP. VII
Comitetul director

ART. 18
(1) Comitetul director reprezintã organul executiv al Colegiului cu atribuţii directe în organizarea exercitãrii profesiei de psiholog în România, autoreglementare, precum şi în reglementarea condiţiilor de desfãşurare a activitãţilor psihologice, în condiţiile legii, constituit din preşedintele Colegiului şi membrii comisiilor Comitetului director.
(2) Comitetul director funcţioneazã prin şedinţe în plen şi pe comisii.
(3) Comitetul director este convocat cu treizeci de zile înainte de data stabilitã pentru organizarea şedinţei, prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului.
(4) Comitetul director se întruneşte în plen semestrial şi în mod excepţional la solicitarea a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor care asigurã conducerea operativã sau a jumãtate din numãrul membrilor Comitetului director, aprobatã prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului.
ART. 19
(1) În scopul îndeplinirii unor atribuţii conferite prin dispoziţii legale, Comitetul director poate hotãrî înfiinţarea de comisii de lucru cu caracter temporar, în condiţiile legii.
(2) Comitetul director adoptã hotãrâri cu caracter profesional, normativ, deontologic şi administrativ, obligatorii pentru membrii Colegiului.
ART. 20
(1) Comitetul director are urmãtoarele competenţe:
a) aprobã şi emite urmãtoarele documente: atestatele de psiholog cu drept de liberã practicã pentru psihologi şi alte persoane asimilate, precum şi orice act de recunoaştere a diplomelor, formãrilor şi calificãrilor profesionale pentru psihologi, în condiţiile legii; certificatele de înregistrare pentru formele independente de exercitare a profesiei, avizele de funcţionare ale structurilor de psihologie, precum şi orice alte documente prin care se certificã dreptul de liberã practicã în România; avizele pentru metodele şi tehnicile de evaluare şi asistenţã psihologicã standardizate, precum şi modul de utilizare al acestora; avizele profesionale pentru programele şi modalitãţile de formare profesionalã complementarã şi/sau continuã, precum şi pentru furnizorii de formare profesionalã;
b) propune instituţiilor abilitate cursuri şi alte forme de educaţie permanentã în domeniul psihologiei, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
c) elaboreazã proiectele urmãtoarelor documente: Regulamentul de organizare si funcţionare internã a Colegiului, Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã, Codul de procedurã disciplinarã precum şi orice hotãrâre de modificare şi/sau completare a acestuia, Normele de avizare a metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica, precum si orice alta modificare si/sau completare ale acestora;
d) elaboreazã, împreunã cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, normele metodologice, precum şi orice modificare şi/sau completare a acestora;
e) întocmeşte, actualizeazã, gestioneazã şi face public Registrul unic al psihologilor cu drept de liberã practicã din România;
f) mediazã litigiile dintre psihologi, dintre aceştia şi beneficiarii serviciilor psihologice, dintre psihologi şi orice alte persoane, precum şi dintre psihologi şi angajatorii acestora, în probleme legate de exercitarea profesiei de psiholog;
g) desfãşoarã activitãţi specifice de control şi supraveghere profesionalã şi mandateazã psihologi pentru realizarea activitãţilor de control şi supraveghere profesionalã;
h) judecã abaterile disciplinare date în competenţa sa şi aplicã sancţiuni, în condiţiile legii;
i) sesizeazã organele în drept în cazurile de exercitare ilicitã a profesiei de psiholog;
j) propune nivelul taxelor pentru serviciile prestate de cãtre Colegiu, precum şi al cotizaţiei anuale de membru;
k) urmãreşte respectarea legii şi a Codului deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã;
l) adoptã şi emite norme privind formarea profesionalã a psihologilor, norme privind accesul în profesia de psiholog, norme privind competenţele profesionale ale psihologilor, precum şi alte acte administrative cu caracter normativ pentru detalierea şi punerea în aplicare a dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, Comitetul director poate mandata în mod expres şi limitativ preşedintele Colegiului.
(3) Coordonarea procesului de analiza a cererilor date spre soluţionare Comitetului director este realizatã de cãtre preşedintele Colegiului, care soluţioneazã cererile date în competenţa sa sau le înainteazã împreunã cu documentele de susţinere comisiilor de specialitate sau forurilor de conducere, dupã caz.
(4) În îndeplinirea atribuţiilor sale, Comitetul director are în subordine structura executivã, condusã de cãtre preşedintele Colegiului, organizatã potrivit prezentelor norme.

CAP. VIII
Comisiile de specialitate ale Colegiului

SECŢIUNEA I
Dispoziţii generale

ART. 21
(1) Comisiile de specialitate ale Colegiului sunt structuri profesionale autonome aflate în subordinea Comitetului director, care desfãşoarã proceduri de analizã profesionalã specializatã, în vederea înaintãrii cãtre Comitetul director a propunerilor de aprobare, amânare sau respingere a cererilor formulate, date spre soluţionare Comitetului director, în condiţiile legii şi ale prezentelor norme.
(2) Comisiile de specialitate ale Colegiului sunt urmãtoarele:
a) comisiile aplicative: Comisia de psihologie clinicã şi psihoterapie, Comisia de psihologia muncii, transporturilor şi serviciilor, Comisia de psihologie educaţionalã, consiliere scolarã şi vocaţionalã si Comisia de psihologie pentru apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã;
b) Comisia metodologicã şi
c) Comisia de deontologie şi disciplinã.
(3) Preşedintele Colegiului poate desemna din rândul membrilor comisiilor de specialitate persoanele care reprezintã Colegiul în conferinţele şi congresele interne şi internaţionale în domeniile de competenţã.
ART. 22
(1) Alegerea membrilor comisiilor de specialitate se realizeazã de cãtre Convenţia naţionalã, în cadrul procedurilor specifice de alegere a membrilor Comitetului director.
(2) În termen de maxim cincisprezece zile calendaristice de la data alegerii membrilor comisiilor de specialitate de cãtre Convenţia naţionalã a Colegiului, este organizatã şedinţele de alegere a organelor de conducere ale comisiilor de specialitate, conduse de catre membrii fiecarei comisii cu vechimea cea mai mare în profesie.
(3) Membrii comisiilor de specialitate propun din rândul acestora: preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei, care vor fi aprobaţi în funcţie, prin votul majoritãţii membrilor prezenţi.
(4) Rezultatele lucrãrilor şedinţelor comisiilor de specialitate sunt evidenţiate în câte un proces-verbal de şedinţã, redactat de cãtre secretarul de şedinţã, semnat sub condiţia nulitãţii absolute de cãtre toţi membrii prezenţi.
(5) Procesele-verbale de şedinţã se notificã imediat preşedintelui Comitetului director, care verificã îndeplinirea condiţiilor de fond şi de formã şi dispune înregistrarea.
(6) De la data înregistrãrii fiecarui proces-verbal de şedinţã, conducerea comisiei de specialitate işi organizeazã activitatea specifica potrivit atribuţiilor stabilite prin lege şi prezentele norme.
ART. 23
În îndeplinirea atribuţiilor specifice comisiile de specialitate adoptã propuneri şi proiecte de acte administrative, care sunt înaintate spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului, dupã caz.
ART. 24
(1) În cazul constatãrii neîndeplinirii condiţiilor generale privind eliberarea unor acte date spre analizã comisiilor de specialitate, acestea pot propune Comitetului director respingerea, amânarea soluţionarii acestora pânã la data prezentarii documentelor necesare completãrii corespunzatoare a dosarului care însoţeşte cererea, sau pot solicita avizul juridic consultativ al Direcţiei juridice şi de relaţii publice.
(2) În cazul constatãrii încadrãrii greşite în treapta de competenţã şi forma de atestare, comisiile aplicative pot propune Comitetului director o nouã încadrare, cu respectarea dispoziţiilor prezentelor norme, în condiţiile legii.
(3) Propunerile de acceptare, de amânare sau de respingere a cererilor se evidenţiazã în procesul-verbal al şedinţei comisiei de specialitate, semnat pentru validitate de cãtre toţi membrii prezenţi.
(4) Şedinţele comisiilor de specialitate sunt convocate prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului, direct sau la propunerea majoritãţii simple a fiecãrei comisii de specialitate.
(5) Validarea propunerilor adresate Comitetului director este condiţionatã de prezenţa în sedinţã a unui numãr de jumãtate plus unul din membrii comisiei de specialitate.
ART. 25
(1) Reglementarea activitãţilor specifice comisiilor de specialitate în cadrul procedurilor de analizare a cererilor date spre soluţionare Comitetului director, se realizeazã prin normele privind accesul în profesia de psiholog cu drept de liberã practicã, normele privind competenţele profesionale ale psihologilor cu drept de liberã practicã, normele privind formarea profesionalã a psihologilor cu drept de liberã practicã, precum şi prin alte norme, aprobate prin hotãrâre a Comitetului director.
(2) Reglementarea activitatilor specifice in cadrul procedurilor de înregistrare a formelor de exercitare a profesiei de psiholog şi de certificare a dreptului de supervizare profesionalã se realizeazã potrivit legii, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Comitetului director.
(3) Reglementarea activitaţilor specifice în cadrul procedurilor de înregistrare a furnizorilor de formare profesionalã, precum şi de avizare şi creditare a modalitãţilor de formare profesionalã complementarã şi continuã se realizeazã prin normele privind formarea profesionalã a psihologilor, aprobate prin hotãrâre a Comitetului director.
(4) Activitãţile specifice Comisiei de deontologie şi disciplinã se realizeaza potrivit Codului deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã şi Codului de procedurã disciplinarã, în condiţiile legii şi ale prezentelor norme.
(5) Activitãţile specifice Comisiei metodologice se realizeaza potrivit Normelor de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã, în condiţiile legii şi ale prezentelor norme.
(6) În vederea sprijinirii procedurilor de analizã demarate de cãtre comisiile de specialitate, preşedintele Colegiului poate emite dispoziţii, în condiţiile legii.
ART. 26
Comisiile de specialitate au urmãtoarele competenţe generale:
a) organizeazã formele de evaluare specifice pentru accesul în profesia de psiholog, pentru absolvenţi ai unei instituţii de învaţãmânt superior, care au obţinut diploma de licenţã în psihologie sau asimilatã, pentru persoane asimilate în condiţiile legii şi ale normelor, pentru cetãţeni ai unui alt stat membru al Uniunii Europene care au obţinut titlul profesional în ţarã, cetãţeni strãini care au obţinut titlul profesional în unul din statele cu care România are încheiate convenţii bilaterale în domeniu, cu excepţia statelor membre ale Uniunii Europene, sub condiţia formãrii profesionale complementare, precum şi pentru alte categorii de persoane, în condiţiile legii şi ale prezentelor norme, dupã caz;
b) aplicã, în procesul de analizã, condiţiile accesului în profesia de psiholog în specialitãţile de competenţã, cu respectarea condiţiilor generale de eliberare a atestatului de liberã practicã, dupã caz;
d) propun Comitetului director aprobarea, amânarea sau respingerea cererilor de eliberare a urmãtoarelor documente: atestate de liberã practicã, adeverinţe privind dreptul de supervizare profesionalã, certificate de înregistrare a formelor independente de exercitare a profesiei de psiholog şi a actelor de modificare, avize de funcţionare ale structurilor de psihologie şi a actelor de modificare, avize profesionale pentru furnizorii de formare profesionalã, avize profesionale pentru programele de formare profesionalã, certificate de recunoaştere, adeverinţe privind rezultatul evaluãrii în vederea accesului în profesia de psiholog cu drept de liberã practicã, avize pentru metodele şi tehnicile de evaluare şi asistenţã psihologicã, precum şi a altor documente date în competenţa lor, dupã caz;
e) pot propune Comitetului director şi preşedintelui acestuia, proiecte de acte administrative privind accesul în profesia de psiholog cu drept de liberã practicã, formarea profesionalã complementarã şi continuã, competenţele profesionale, înregistrarea formelor şi modalitãţilor de exercitare ale profesiei, controlul şi supravegherea profesionalã, avizarea metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã, în vederea detalierii şi punerii în aplicare a dispoziţiilor legii, normelor şi hotãrârilor cu caracter normativ ale Comitetului director, dupã caz;
f) înainteazã cãtre preşedinte, propuneri privind soluţionarea petiţiilor înaintate Comitetului director sau Comisiei de deontologie şi disciplina, în legaturã cu domeniul de competenţã specific;
g) propun nominal persoane pentru realizarea activitaţilor de control şi supraveghere profesionalã, precum şi pentru activitãţile de anchetã disciplinarã;
h) desemneazã persoane în comisiile de lucru, precum şi în cadrul unor întruniri profesionale interne, naţionale sau internaţionale;
i) propun Comitetului director şi preşedintelui Colegiului aprobarea ghidurilor de bune practici în domeniile de competenţã specificã;
j) propun Comitetului director şi preşedintelui Colegiului aprobarea unor mãsuri de eficientizare a activitãţii Colegiului;
j) emit puncte de vedere sau precizãri cu caracter consultativ în orice altã problemã legatã de domeniile de competenţã specifice, supuse procedurilor de avizare şi aprobare;
k) îndeplinesc orice altã atribuţii prevãzute în lege, în norme şi în actele administrative emise de cãtre Comitetul director şi preşedintele Colegiului.

SECŢIUNEA a II-a
Comisia de psihologie clinicã şi psihoterapie

ART. 27
Comisia de psihologie clinicã şi psihoterapie desfãşoarã proceduri le specifice în vederea analizãrii şi înaintãrii cãtre Comitetul director, a propunerilor pentru aprobarea, amânarea sau respingere a oricãror cereri sau petiţii date spre soluţionare Comitetului director şi care privesc specialitãţile:
a) psihologie clinicã;
b) consiliere psihologicã (clinicã) şi
c) psihoterapie.
ART. 28
Comisia de psihologie clinicã şi psihoterapie are toate competenţele generale aplicabile, prevãzute la art. 26, având totodatã urmãtoarele competenţe specifice:
a) analizeazã şi propune Comitetului director sau preşedintelui Colegiului aprobarea, amânarea sau respingerea cererilor de aliberare a atestatelor de liberã practicã pentru persoanele prevãzute la art. 15 alin (2) din normele metodologice;
b) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului pachetul de discipline de specialitate solicitat pentru persoanele prevãzute de art. 15 alin (2) din normele metodologice;
c) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului spre aprobare metodele şi tehnicile psihoterapeutice care sunt recunoscute pentru activitatea profesionalã în specialitãţile psihoterapie şi consiliere psihologicã;
d) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului norme specifice pentru recunoaşterea şi compatibilizarea practicii psihoterapiei şi consilierii psihologice în România cu practica psihoterapiei şi consilierii psihologice în celelalte state ale Uniunii Europene;
e) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului proiecte de acte normative privind reglementarea competenţelor profesionale ale psihologilor clinicieni în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã.

SECŢIUNEA a III-a
Comisia de psihologia muncii, transporturilor şi serviciilor

ART. 29
Comisia de psihologia muncii, transporturilor şi serviciilor desfãşoarã procedurile specifice în vederea analizãrii şi înaintãrii cãtre Comitetul director, a propunerilor pentru aprobarea, amânarea sau respingerea oricãror cereri sau petiţii date spre soluţionare Comitetului director şi care privesc specialitãţile:
a) psihologia muncii şi organizationalã;
b) psihologia transporturilor şi
c) psihologia aplicatã în servicii.
ART. 30
Comisia de psihologia muncii, transporturilor şi serviciilor are toate competenţele generale aplicabile, prevãzute la art. 26, având totodatã urmãtoarele competenţe specifice:
a) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului proiecte de acte normative privind reglementarea competenţelor profesionale în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã;
b) analizeazã şi propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului proiectele de acte normative privind reglementarea condiţiilor de exercitare ale profesiei în domeniul siguranţei circulaţiei şi navigaţiei, precum şi în alte domenii de activitate socio-economice din sfera serviciilor;
c) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului norme privind recunoaşterea şi compatibilizarea practicii profesionale cu celelalte state din Uniunea Europeanã în specialitãţile de competenţã;
d) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului norme privind punerea în aplicare şi detalierea dispoziţiilor art. 18 alin. (3) din normele metodologice;
e) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului norme privind actualizarea domeniului de aplicare a competenţelor în specialitatea psihologia aplicatã în servicii.

SECŢIUNEA a IV-a
Comisia de psihologie educaţionalã, consiliere scolarã şi vocaţionalã

ART. 31
Comisia de psihologie educationala, consiliere scolarã şi vocaţionalã desfãşoarã proceduri le specifice în vederea analizãrii şi înaintãrii cãtre Comitetul director, a propunerilor pentru aprobarea, amânarea sau respingere a oricãror cereri sau petiţii date spre soluţionare Comitetului director şi care privesc specialitãţile:
a) psihologie educaţionalã, consiliere scolarã şi vocaţionalã şi
b) psihopedagogie specialã.
ART. 32
Comisia de psihologie educaţionalã, consiliere scolarã şi vocaţionalã are toate competenţele generale aplicabile, prevãzute la art. 26, având totodatã urmãtoarele competenţe specifice:
a) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului privind recunoaşterea şi compatibilizarea practicii profesionale în sistemul de educaţie şi educaţie specialã;
b) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului norme privind recunoaşterea şi compatibilizarea practicii profesionale nationale cu practicã din celelalte ţãri ale Uniunii Europene în specialitãţile de competenţã;
c) elaboreazã precizãri referitoare la reglementarea procedurilor de recunoaştere şi atestare profesionalã a psihopedagogilor speciali, în condiţiile legii şi ale normelor.

SECŢIUNEA a V-a
Comisia de psihologie pentru apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã

ART. 33
Comisia de psihologie pentru apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã desfãşoarã procedurile specifice în vederea analizãrii şi înaintãrii cãtre Comitetul director, a propunerilor pentru aprobarea, amânarea sau respingere a oricãror cereri sau petiţii date spre soluţionare Comitetului director şi care privesc specialitãţile:
a) psihologie aplicatã în domeniul securitãţii naţionale şi
b) psihologie judiciarã - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf.
ART. 34
Comisia de psihologie pentru apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã are toate competenţele generale aplicabile, prevãzute la art. 26, având totodatã urmãtoarele competenţe specifice:
a) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului, norme privind punerea în aplicare şi detalierea dispoziţiilor art. 18 alin. (3) si art. 24 lit. b) din norme;
b) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului, norme privind punerea în aplicare a dispoziţiilor art. 25 si 26 din norme;
c) propune spre aprobare Comitetului director sau preşedintelui Colegiului, norme privind obţinerea atestatului de liberã practicã în specialitatea psihologie judiciarã - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf de cãtre persoanele prevãzute la art. 18 alin. (2) din norme.

SECŢIUNEA a VI-a
Comisia metodologicã

ART. 35
(1) Comisia metodologicã desfãşoarã activitãţi specifice de analizare a cererilor de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã, în condiţiile legii şi ale normelor de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã, elaborate de cãtre Comitetul director şi aprobate de cãtre Convenţia naţionalã, potrivit prevederilor prezentelor norme.
(2) Comisia metodologicã elaboreazã propuneri de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã analizate, în condiţiile legii.
(3) Comisia metodologicã propune Comitetului director evidenţa metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã, precum şi modurile de utilizare a acestora pentru publicarea anualã a Catalogului metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã şi prezintã rapoarte la cererea Comitetului director sau a preşedintelui Colegiului.
ART. 36
În baza mandatului acordat de cãtre preşedintele Colegiului, membrii Comisiei metodologice pot întreprinde controale tematice la entitãţile care construiesc sau distribuie metodele şi tehnicile de evaluare şi asistenţã psihologicã din România, în vederea verificãrii îndeplinirii condiţiilor care au stat la baza acordãrii avizului, precum şi la utilizatorii metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã.
ART. 37
Comisia metodologicã avizeazã cursurile de formare şi training-urile având ca obiect utilizarea metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţã psihologicã standardizate, altele decât cele cu relevanţã pentru formarea profesionalã continuã a psihologilor.

SECŢIUNEA a VII-a
Comisia de deontologie şi disciplinã

ART. 38
(1) Comisia de deontologie şi disciplinã realizeazã atribuţiile specifice prevãzute la art. 36 lit. c) din lege, în condiţiile prezentelor norme.
(2) Comisia de deontologie şi disciplinã desfãşoarã activitãţi specifice în vederea finalizãrii şi utilizarii activitãţii de control şi supraveghere profesionalã.
(3) Comisia de deontologie şi disciplinã poate cerceta cazurile de incompatibilitate şi conflict de interese indicate în actele de sesizare.
(4) Comisia de deontologie şi disciplinã poate media litigiile dintre psihologi, dintre aceştia şi beneficiarii serviciilor psihologice, precum şi dintre psihologi şi angajatorii acestora, în cadrul procedurilor de cercetare specifice, pe baza mandatului expres acordat de cãtre Comitetul director.
(5) Comisia de deontologie şi disciplinã are toate responsabilitãţile prevãzute de lege, fiind suveranã în aprobarea hotãrârilor.
ART. 39
(1) Comisia de deontologie şi disciplinã poate solicita în îndeplinirea atribuţiilor specifice avizul consultativ al Direcţiei juridice şi de relaţii publice a Colegiului.
(2) Comisia de deontologie şi disciplinã urmãreşte respectarea principiului confidentialitãţii actului psihologic, a secretului profesional şi inviolabilitãţii lucrãrilor şi înregistrãrilor cu caracter profesional, aflate în paza juridicã a psihologului sau a angajatorului acestuia.
(3) Comisia de deontologie şi disciplinã poate propune Comitetului director sau preşedintelui aprobarea normelor privind rãspunderea profesionalã, în vederea încheierii de cãtre psihologi a contractelor de asigurare pentru rãspundere civilã profesionalã.
(4) Comisia de deontologie şi disciplinã colaboreazã în vederea îndeplinirii atribuţiilor prevãzute la alin. (3) cu celelalte comisii de specialitate, precum şi cu Direcţia juridicã şi de relaţii publice a Colegiului.
ART. 40
(1) Comisia de deontologie şi disciplinã avizeazã actele de sesizare înaintate organelor competente, de cãtre Comitetul director, în temeiul dispoziţiilor art. 33 lit. k) raportate la art. 58 din lege.
(2) În aplicarea Codului deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberã practicã şi a Codului de procedurã disciplinarã, Comisia de deontologie şi disciplinã poate propune Comitetului director sau preşedintelui Colegiului norme şi proceduri privind sancţionarea practicilor anticoncurenţiale din domeniul serviciilor psihologice.

CAP. IX
Preşedintele Colegiului

ART. 41
Preşedintele Colegiului este cea mai înaltã funcţie ocupatã de cãtre un psiholog în ierarhia Colegiului, cu atribuţii de reglementare, reprezentare, conducere şi coordonare a activitãţii forurilor de conducere şi a structurii executive a Colegiului.
ART. 42
(1) În realizarea atribuţiilor ce îi revin, preşedintele Colegiului poate înfiinţa comisii cu caracter consultativ şi poate solicita consultarea membrilor care asigurã conducerea operativã sau a unor experţi.
(2) Preşedintele Colegiului poate solicita rapoarte periodice conducerilor comisiilor de specialitate sau conducerii structurii executive a Comitetului director.
ART. 43
(1) Preşedintele Colegiului are urmãtoarele competenţe:
a) asigurã conducerea executivã a Colegiului;
b) aproba şi emite dispoziţii obligatorii, cu caracter normativ sau administrativ, şi alte acte, pentru punerea în aplicare şi detalierea legii, a normelor metodologice, precum şi a altor acte administrative sau normative privind exercitarea profesiei de psiholog în România;
c) reprezintã Colegiul în faţa tuturor entitãţilor naţionale şi internaţionale, fiind singurul reprezentant legal al acestuia;
d) convoacã, conduce şi prezideazã şedinţele forurilor de conducere ale Colegiului şi ale altor structuri cu caracter profesional, aprobând mãsurile necesare pentru organizarea şi funcţionarea acestora;
e) coordoneazã activitatea structurii executive a Colegiului şi aprobã toate actele privind dimensionarea resurselor umane şi materiale necesare pentru desfãşurarea activitãţii acesteia;
f) asigurã cadrul necesar organizãrii exercitãrii profesiei de psiholog, în condiţiile art. 24 din lege;
g) semneazã toate actele emise de cãtre forurile de conducere ale Colegiului, în condiţiile legii şi ale prezentelor norme;
h) dispune punerea în aplicare a suspendãrii şi încetãrii dreptului de liberã practicã, precum şi încetarea acestor mãsuri, în condiţiile legii şi ale prezentelor norme;
i) primeşte, coordoneazã şi dispune soluţionarea contestaţiilor, a plângerilor, precum şi a oricãrui alt act de sesizare cu privire la organizarea exercitãrii profesiei de psiholog în România;
j) coordoneazã activitatea filialelor teritoriale ale Colegiului şi aprobã dispoziţii obligatorii de eficientizare a activitãţii acestora;
k) gestioneazã Registrul unic al psihologilor cu drept de liberã practicã din România şi aprobã mãsurile necesare în vederea actualizãrii şi restructurãrii acestuia;
l) ordonanţeazã cheltuielile şi coordoneazã activitatea financiarã a Colegiului;
m) asigurã confecţionarea, înregistrarea şi emiterea actelor aprobate de cãtre forurile de conducere ale Colegiului;
n) asigurã publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a actelor administrative cu caracter normativ ale Colegiului;
o) asigurã publicitatea actelor, comunicatelor, anunţurilor, precum şi a declaraţiilor de poziţie ale Colegiului;
p) aplicã ştampila organizaţiei profesionale şi mandateazã persoanele responsabile cu aplicarea acesteia pe actele aprobate şi emise de cãtre Colegiu;
q) încadreazã personalul administrativ al Colegiului, stabileşte condiţiile şi aprobã actele privind organizarea şi desfãşurarea activitãţii acestuia;
r) aplicã hotãrârile forurilor de conducere ale Colegiului şi aprobã mãsuri de punere în aplicare şi de detaliere a acestora;
s) îndeplineşte orice alte atribuţii pentru care a fost mandatat prin hotãrâri ale forurilor de conducere ale Colegiului.
(2) Preşedintele Colegiului poate emite dispoziţii obligatorii pentru punerea în aplicare şi detalierea prezentelor norme, precum şi pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1), dupã caz.
(3) Preşedintele Colegiului poate propune în plen suspendarea temporarã a şedinţelor forurilor de conducere şi comisiilor lucrative, precum şi reconvocarea acestora, în cazul constatãrii unor motive care nu permit desfãşurarea lucrãrilor în bune condiţii.

CAP. X
Alegerea membrilor în forurile de conducere ale Colegiului

ART. 44
(1) Alegerea membrilor forurilor de conducere ale Colegiului se realizeazã în cadrul sedinţelor ordinare ale Convenţiei naţionale, organizate potrivit hotãrârii Comitetului director.
(2) Dispoziţia preşedintelui Colegiului privind convocarea şedinţei Convenţiei naţionale a Colegiului cuprinde data, ora, locaţia şi ordinea de zi a şedinţei, precum şi procedurile privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor.
(3) Comitetul director voteazã componenţa nominalã a Comisiei de numãrare şi validare a voturilor pentru candidaţii la forurile de conducere ale Colegiului.
ART. 45
(1) Procedurile privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor cuprind metodologia de organizare a alegerilor la nivelul filialelor teritoriale şi Convenţiei naţionale. Procedurile privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru filialele teritoriale cuprind: calendarul, procedurile de realizare şi modalitatea de comunicare şi validare a rezultatelor. Procedurile privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor în cadrul Convenţiei naţionale cuprind: norma de reprezentare şi procedurile detaliate de alegere.
(2) Procedurile privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor sunt aprobate prin hotãrâre a Comitetului director, în condiţiile legii şi ale prezentelor norme.
ART. 46
(1) Membrii forurilor de conducere ale Colegiului sunt aleşi prin vot secret de cãtre reprezentanţii delegaţi în Convenţia naţionalã.
(2) Pot fi desemnaţi drept candidaţi pentru ocuparea funcţiilor în cadrul forurilor de conducere ale Colegiului, membri ai Colegiului, în activitate, cu o buna reputaţie moralã şi profesionalã, care nu se aflã într-o stare de incompatibilitate sau conflict de interese cu ocuparea funcţiilor în cadrul forurilor de conducere ale Colegiului.
(3) Nu pot fi desemnaţi drept candidaţi persoanele care prin acţiunile promovate au adus atingere imaginii şi bunei desfãşurãri a activitãţii Colegiului demnitãţii profesionale a psihologilor români, precum şi organizãrii exercitãrii profesiei de psiholog în România.
(4) Convenţiile filialelor teritoriale ale Colegiului desemneazã prin vot candidaţii pentru funcţiile de preşedinte al Colegiului şi de membru al Comitetului director, comunicând Comitetului director lista nominalã a candidaţilor propuşi.
(5) Candidaţii desemnaţi de cãtre convenţiile filialelor teritoriale ale Colegiului la funcţiile de preşedinte şi de membru al Comitetului director pot fi şi membri ai Colegiului care nu sunt membri ai filialei teritoriale electoare.
(6) Pe perioada mandatului încredinţat, preşedinţii filialelor teritoriale ale Colegiului îndeplinesc şi funcţiile de membri ai Consiliului Colegiului.
(7) Pe baza propunerilor realizate de cãtre comitetele filialelor teritoriale, convenţiile filialelor teritoriale desemneazã prin vot reprezentanţii în Convenţia naţionalã.
ART. 47
(1) Convenţiile filialelor teritoriale desemneazã candidaţii pentru comisiile Comitetului director şi pentru funcţia de preşedinte al Colegiului.
(2) Candidaţii desemnaţi trebuie sã îşi exprime în mod expres acordul pentru includerea pe listele de vot.
(3) Numãrul membrilor Comitetului director este stabilit potrivit unui algoritm, aprobat prin hotãrâre a Comitetului director.
ART. 48
Sedinţa privind desfãşurarea alegerilor debuteazã cu desemnarea prin vot a membrilor Comisiei de numãrare şi validare a voturilor.
ART. 49
(1) Alegerea preşedintelui Colegiului şi a celorlalţi membri ai forurilor de conducere are loc numai dupã prezentarea de cãtre toţi candidaţii propuşi la funcţia de preşedinte a Colegiului a proiectului managerial.
(2) Votul pentru alegerea membrilor forurilor de conducere ale Colegiului este votul secret individual, exprimat în cabine de vot individuale.
(3) Votul se exprimã pe buletine de vot comune pentru toate funcţiile în forurile de conducere, securizate prin ştampilare şi semnate de cãtre preşedintele Colegiului.
ART. 50
(1) Dupã exprimarea voturilor are loc numãrarea şi validarea acestora, urmatã de validarea finalã a rezultatelor de cãtre Comisia de numãrare şi de validare a voturilor.
(2) Dupã finalizarea procedurilor de validare finalã a rezultatelor, preşedintele Comisiei de numãrare şi validare a voturilor anunţã rezultatele finale ale alegerilor.
(3) Dupã acceptarea mandatelor încredinţate, preşedintele ales şi membrii Comitetului director preiau toate atribuţiile legale, iar preşedintele poate prelua şi conducerea lucrãrilor şedinţei Convenţiei naţionale, dupã caz.
ART. 51
(1) În cazul renunţãrii sau încetãrii mandatului unui membru al Comitetului director, candidatul urmãtor, cu numãrul cel mai mare de voturi obţinute la comisia de specialitate va fi validat în mod automat pe locul rãmas vacant.
(2) Pentru confirmarea validãrii în funcţie a noului membru al Comitetului director, este necesarã exprimarea acordului expres al acestuia.

CAP. XI
Organizarea teritorialã a Colegiului

SECŢIUNEA I
Filialele teritoriale ale Colegiului

ART. 52
(1) Organizarea Colegiului are la bazã filialele teritoriale, constituite prin voinţa liber exprimatã a cel puţin cincizeci de psihologi şi care reprezintã o arie teritorialã compactã, constituitã de regulã la nivelul unui judeţ şi în municipiul Bucuresti.
(2) În şedinţa de constituire a filialei teritoriale pot participa cu statut de observatori reprezentanţi ai Colegiului, mandataţi prin dispoziţie a preşedintelui.
(3) Procesul-verbal şi celelalte acte doveditoare privind validitatea desfãşurãrii procesului de constituire a filialei teritoriale a Colegiului se înregistreazã în mod obligatoriu la secretariatul Comitetului director în termen de maxim 30 de zile calendaristice.
(4) Membrii Comitetului director care asigurã conducerea operativã analizeazã conţinutul procesului-verbal privind constituirea filialei teritoriale şi transmit avizul preşedintelui Colegiului, care, poate aproba sau respinge înregistrarea filialei teritoriale nou-constituite.
(5) Dupã înfiinţare, filiala teritorialã se constituie din totalitatea psihologilor înregistraţi în aria teritorialã de competenţã.
ART. 53
(1) Filiala teritorialã ia fiinţã de la constituire şi este înregistratã de la data comunicãrii dispoziţiei preşedintelui Colegiului privind aprobarea înregistrãrii constituirii acesteia.
(2) În termen de maximum treizeci de zile calendaristice de la înregistrarea constituirii filialei teritoriale se organizeazã în mod obligatoriu alegeri pentru desemnarea forurilor de conducere ale acesteia.
ART. 54
(1) În vederea certificãrii actelor emise de cãtre comitetele filialelor teritoriale, acestea poartã în mod obligatoriu ştampila Colegiului, utilizatã pe baza unui mandat expres, având menţionatã în cuprinsul sãu denumirea filialei teritoriale.
(2) Ştampilele filialelor teritoriale pot fi utilizate numai în îndeplinirea atribuţiilor specifice, menţionate în mandatele acordate prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului, acestea neputând angaja rãspunederea Colegiului în acte juridice care nu au fost aprobate anterior în mod expres şi limitativ de cãtre forurile de conducere ale Colegiului.
(3) Ştampilele filialelor teritoriale sunt realizate potrivit dispoziţiei preşedintelui Colegiului.
ART. 55
(1) Filialele teritoriale realizeazã o evidenţã iniţialã a psihologilor şi a formelor de exercitare a profesiei de psiholog din aria de competenţã, într-un registru al filialei teritoriale.
(2) Transmiterea documentelor în vederea obţinerii atestatelor de liberã practicã şi înregistrarea formelor de exercitare ale profesiei de psiholog poate fi realizatã numai sub condiţia inregistrarii acestora în registrul de evidenţã al filialei teritoriale competente.
(3) Prevederile art. 46 alin (3) litera f) din lege şi dispoziţiile art. 12 din normele metodologice se interpreteazã în sensul verificãrii existenţei actelor obligatorii care însoţesc cererile adresate Comitetului director, fãrã a analiza şi a aprecia conţinutul acestora.
(4) Constatarea lipsei unor documente se poate comunica solicitantului şi Comitetului director printr-o notã explicativã.
(5) Cererea însoţitã de documentele doveditoare se transmite în mod obligatoriu Comitetului director, indiferent de situaţia cererii.
ART. 56
(1) Activitatea filialei teritoriale se realizeaza sub autoritatea Comitetului director, fiind coordonatã de cãtre preşedintele Colegiului.
(2) În bugetul Colegiului sunt prevãzute sume alocate pentru desfãşurarea activitãţii curente a filialelor teritoriale. Cuantumul sumelor se alocã în mod diferenţiat, în funcţie de numãrul de psihologi, membri ai filialei teritoriale, fãrã a depãşi cuantumul maxim stabilit.
(3) Decontarea cheltuielilor de cãtre filialele teritoriale este condiţionatã de prezentarea prealabilã a documentelor financiar-contabile doveditoare.
(4) Filialele teritoriale nu pot desfãşura activitãţi economice în mod direct sau indirect şi nu pot percepe pentru serviciile prestate taxe sau alte contribuţii bãneşti.

SECŢIUNEA a II-a
Convenţia filialei teritoriale

ART. 57
(1) Convenţia filialei reprezintã forul de dezbatere al membrilor Colegiului, cu domiciliul în zona arondatã filialei teritoriale.
(2) Convenţia teritorialã are urmãtoarele competenţe specifice:
a) dezbate problemele specifice ale practicii profesionale curente;
b) aprobã raportul anual de activitate al comitetului filialei;
c) alege şi revocã preşedintele şi membrii comitetului filialei;
d) alege reprezentanţii pentru Convenţia naţionalã;
e) propune candidaţi la funcţia de preşedinte al Colegiului şi de membru al Comitetului director.

SECŢIUNEA a III-a
Comitetul filialei

ART. 58
(1) Comitetul filialei este structura de coordonare la nivel teritorial, care se aflã sub autoritatea Comitetului director.
(2) Comitetul filialei este condus de un preşedinte şi este constituit dintr-un numãr de membri raportat la numãrul de membri al filialei, potrivit hotãrârii Comitetului director.
(3) Competenţele specifice ale comitetului filialei sunt urmãtoarele:
a) elaboreazã raportul anual de activitate şi, dupã aprobarea acestuia de cãtre convenţia filialei, îl înainteazã Comitetului director;
b) informeazã membrii cu privire la actele aprobate de cãtre forurile de conducere ale Colegiului;
c) propune reprezentanţii la Convenţia naţionalã;
d) propune candidaţii pentru funcţia de preşedinte si de membru al Comitetului director;
e) controleazã preliminar activitatea profesionalã a membrilor Colegiului din zona filialei respective, pe baza mandatului acordat de cãtre Comitetul director şi avizeazã dosarele psihologilor propuşi pentru activitãţi de control profesional;
f) primeşte cererile de eliberare a atestatelor de liberã practicã şi cererile de înregistrare a formelor de exercitare a profesiei de psiholog, adresate Comitetului director, precum şi documentele aferente acestora, le înregistreazã şi le transmite Comitetului director.
(4) În desfãşurarea activitãţii, comitetul filialei teritoriale poate fi sprijinit de un secretar tehnic, care are calitatea de salariat al Colegiului.
ART. 59
(1) În baza mandatului acordat de cãtre Comitetul director sau de cãtre preşedintele Comitetului director, dupã caz, membrii comitetului filialei teritoriale pot desfãşura activitãţi de control şi supraveghere profesionalã.
(2) În îndeplinirea mandatului acordat, membrii comitetelor filialelor teritoriale sunt obligaţi sã respecte drepturile profesionale şi constitutionale ale psihologilor şi sã nu punã în pericol demnitatea umanã şi profesionalã a acestora.
(3) Comitetele filialelor teritoriale comunicã membrilor filialelor teritoriale actele emise de cãtre organele de conducere ale Colegiului şi pun în aplicare, potrivit competenţelor acestora, dispoziţiile acestora.
ART. 60
La începutul fiecãrui an, comitetul filialei teritoriale prezintã Convenţiei filialei un raport de activitate privind anul precedent, care se aprobã prin orice mijloc convenit de cãtre membri.

SECŢIUNEA a IV-a
Preşedintele filialei teritoriale

ART. 61
(1) Preşedintele filialei teritoriale este persoana care asigurã conducerea şi reprezentarea filialei teritoriale.
(2) Competenţele preşedintelui filialei teritoriale sunt urmãtoarele:
a) coordoneazã activitatea comitetului filialei teritoriale;
b) convoacã şi conduce şedintele forurilor de conducere ale filialei teritoriale;
c) reprezintã filiala teritorialã în faţa entitãţilor de drept public şi privat, în baza mandatului Comitetului director;
d) asigurã coordonarea activitãţii de control preliminar;
e) semneazã actele elaborate de cãtre Comitetul filialei teritoriale şi asigurã arhivarea acestora.
(3) În desfãşurarea activitãţii, preşedintele filialei teritoriale este sprijinit de cãtre secretarul tehnic al Comitetului filialei, dupã caz.

CAP. XII
Managementul furnizãrii serviciilor psihologice

ART. 62
(1) Colegiul asigurã la nivel naţional managementul calitãţii serviciilor psihologice prin reglementarea standardelor de calitate în serviciile psihologice, în conditiile legii.
(2) Instituirea standardelor de calitate în serviciile psihologice se realizeazã prin:
a) eliberarea atestatelor de liberã practicã pentru psihologi;
b) eliberarea certificatelor de înregistrare pentru formele independente de exercitare ale profesiei;
c) eliberarea avizelor profesionale pentru furnizorii de formare profesionalã;
d) eliberarea avizelor de funcţionare pentru structurile de psihologie;
e) eliberarea adeverinţelor privind dreptul de supervizare profesionalã;
f) controlul periodic şi supravegherea profesionalã a psihologilor şi a condiţiilor de spaţiu şi de dotare a formelor de exercitare ale profesiei;
g) soluţionarea contestaţiilor şi plângerilor privind calitatea serviciilor psihologice, precum şi abaterile disciplinare;
h) medierea cauzelor privind psihologii;
i) reglementarea condiţiilor de spaţiu şi de dotare necesare pentru desfãşurarea activitãţii;
j) aprobarea ghidurilor de bune practici în serviciile psihologice;
k) stabilirea normelor privind competenţele, formarea şi supervizarea profesionalã a psihologilor;
l) reglementarea condiţiilor de exercitare ale profesiei şi a actelor profesionale, potrivit legii;
m) gestionarea înregistrãrii, suspendãrii şi radierii din Registrul unic al psihologilor cu drept de liberã practicã din România, precum şi publicitatea acestora;
n) aprobarea oricãrei mãsuri de dezvoltare a standardelor de calitate în serviciile psihologice şi de eficientizare a modului de exercitare a profesiei de psiholog în România.
(3) În vederea eliminãrii practicilor anticoncurenţiale, Colegiul poate stabili acorduri şi protocoale de colaborare cu instituţiile şi autoritãţile publice şi private.
(4) Colegiul poate stabili prin acorduri şi protocoale cu autoritãţile publice şi instituţiile private competente, politici comune şi mãsuri concrete de reglementare a raporturilor de muncã, a raporturilor de serviciu, precum şi a condiţiilor de furnizare a serviciilor psihologice în anumite sectoare de activitate.
ART. 63
Colegiul este singura autoritate românã competentã în gestionarea condiţiilor de furnizare a serviciilor psihologice în România.

CAP. XIII
Formarea profesionalã a psihologilor

ART. 64
(1) Formarea profesionalã complementarã şi/sau continuã în profesia de psiholog este reglementatã de cãtre Colegiu, prin comisiile aplicative, în condiţiile legii.
(2) Comitetul director şi/sau preşedintele Colegiului emit acte administrative cu caracter normativ în vederea punerii în aplicare şi detalierii dispoziţiilor legale privind formarea profesionalã a psihologilor şi instituie standarde de calitate în formarea profesionalã complementarã.
(3) Comitetul director adoptã normele privind formarea profesionalã a psihologilor.

CAP. XIV
Structura executivã a Colegiului

ART. 65
(1) Structura executivã a Colegiului este constituitã din direcţii care asigurã activitãţile tehnico-administrative ale comisiilor de specialitate ale Comitetului director şi sprijinã îndeplinirea de cãtre forurile de conducere ale Colegiului a atribuţiilor specifice, în condiţiile legii şi ale prezentelor norme.
(2) Direcţiile structurii executive a Colegiului sunt urmatoarele:
a) Direcţia tehnico-administrativã şi de secretariat;
b) Direcţia juridicã şi de relaţii publice;
c) Direcţia economicã şi de resurse umane.
(2) Coordonarea şi conducerea structurii executive este asiguratã de cãtre preşedintele Colegiului.
(3) Preşedintele Colegiului dispune stabilirea condiţilor de muncã, încadrarea sau concedierea personalului structurii executive, acordarea unor drepturi salariale, potrivit organigramei şi în limitele bugetului aprobat de catre Consiliu.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale, personalul Colegiului se poate legitima şi cu legitimaţia de serviciu, realizatã potrivit modelului aprobat prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului.
ART. 66
(1) Direcţia tehnico-administrativã şi de secretariat desfãşoara activitãţi specifice de înregistrare şi arhivare a documentelor în vederea obţinerii atestatelor de liberã practicã, certificatelor de înregistrare, avizelor de funcţionare, avizelor profesionale, precum şi altor documente emise de cãtre Colegiu.
(2) Direcţia tehnico-adiministrativã şi de secretariat desfãşoarã activitãţi administrative curente şi de secretariat, activitãţi de registraturã generalã şi de transmitere a actelor emise de cãtre Colegiu, înregistreazã şi actualizeazã Registrul unic al psihologilor cu drept de liberã practicã din România şi alte registre speciale, în condiţiile legii.
(3) În subordinea Direcţiei tehnico-administrativ şi de secretariat işi desfãşoarã activitatea Secretariatul Comitetului director, care gestioneazã arhiva Colegiului, conţinând datele cu caracter personal, sub coordonarea preşedintelui Colegiului. Secretariatul Comitetului director asigurã gestionarea electronica a arhivei electronice şi a datelor cu caracter personal în format electronic, sub coordonarea preşedintelui Colegiului.
(4) Direcţia tehnico-administrativã şi de secretariat are urmãtoarele birouri:
a) Secretariatul Comitetului director;
b) Biroul tehnic şi de întreţinere;
c) Biroul IT;
d) Biroul de relaţii cu publicul.
(5) Secretariatul Comitetului director este condus de cãtre un secretar şef.
(6) Secretariatul Comitetului director include secretariatele comitetelor filialelor teritoriale.
(7) Direcţia tehnico-administrativã şi de secretariat este condusã de cãtre directorul executiv.
ART. 67
(1) Direcţia juridicã şi de relaţii publice desfãşoarã activitãţi specifice de reprezentare, consultanţã şi asistenţã juridicã a Colegiului, activitãţi de elaborare şi avizare a proiectelor actelor administrative emise de organele de conducere ale Colegiului, activitãţi de dezvoltare, corelare şi integrare normativã şi instituţionalã a Colegiului în sistemul legislativ şi instituţional al României şi al Uniunii Europene, precum şi activitãţi de editare, conferinţe de presã, comunicate, precum şi alte activitãţi în interesul Colegiului.
(2) În cadrul Direcţiei juridice şi de relaţii publice îşi desfãşoarã activitatea unul sau mai mulţi consilieri juridici, precum şi unul sau mai mulţi specialişti în relaţii publice, imagine şi mass-media.
(3) Direcţia juridica şi de relaţii publice este condusã de cãtre un director juridic.
ART. 68
(1) Direcţia economicã si de resurse umane desfãşoarã activitãţi specifice de evidenţã financiar-contabilã şi de gestiune a Colegiului, elaboreazã analize economice şi financiare, elaboreazã rapoarte financiar-contabile, balanţe şi bilanţuri contabile, rapoarte pregãtitoare acţiunilor de audit, precum şi activitãţi de evidenţã şi înregistrare a personalului Colegiului.
(2) În cadrul Direcţia economicã şi de resurse umane îşi desfãşoarã activitatea economişti şi inspectori de resurse umane.
(3) Conducerea Direcţiei economice şi de resurse umane este asiguratã de cãtre un director economic.
ART. 70
(1) Preşedintele Colegiului conduce activitatea structurii executive şi desfãşoarã o activitate managerialã remuneratã.
(2) Şedintele conducerii structurii executive sunt prezidate de cãtre preşedintele Colegiului, hotãrârile acesteia fiind consemnate prin procese-verbale de şedinţã.

CAP. XV
Veniturile şi cheltuielile Colegiului

ART. 71
(1) Veniturile şi cheltuielile Colegiului se reglementeazã de cãtre forurile de conducere competente ale Colegiului.
(2) Structura generala a veniturilor şi cheltuielilor anuale, denumitã în continuare bugetul Colegiului, se aprobã de cãtre Consiliul Colegiului, pe baza proiectului propus de cãtre preşedintele Comitetului director şi elaborat de cãtre Direcţia economicã şi de resurse umane.
(3) În procesul de execuţie, cheltuielile bugetare vor putea fi modificate şi ajustate, în funcţie de necesitãţi, fãrã a afecta bugetul în ansamblul sau valoric, prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului, la propunerea motivatã a comisiilor aplicative sau a Direcţiei economice şi de resurse umane.
(4) Ordonanţarea cheltuielilor bugetare ale Colegiului se realizeazã de cãtre preşedintele Colegiului, potrivit legii.
(5) Execuţia bugetarã este realizatã în cadrul exerciţiului financiar legal, de regulã anul calendaristic.
ART. 72
Sursele de finanţare ale Colegiului sunt urmãtoarele:
a) cotizaţii;
b) taxe;
c) donaţii şi sponsorizãri din partea unor persoane fizice şi juridice;
d) fonduri nerambursabile;
e) alte surse, conform actelor normative în vigoare.
ART. 73
(1) Categoriile de cheltuieli bugetare sunt previzionate prin bugetul anual aprobat.
(2) Principalele cheltuieli bugetare sunt:
a) cheltuieli cu personalul;
b) cheltuieli privind desfãşurarea activitãţii comisiilor aplicative şi ale altor comisii cu caracter lucrativ;
c) cheltuieli de deplasare şi cazare;
d) cheltuieli administrative şi de întreţinere ale locaţiilor;
e) cheltuieli logistice şi tehnice;
f) investiţii;
g) cofinanţarea proiectelor derulate cu fonduri nerambursabile;
h) alte cheltuieli.

CAP. XVI
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 74
(1) Prezentele norme aprobate pentru punerea în executare şi detalierea dispoziţiilor legii, reprezintã procedura unicã de organizare şi funcţionare internã a Colegiului.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme se suspendã în mod automat aplicarea altor norme privind organizarea şi funcţionarea internã a Colegiului.
(3) Punerea în aplicare şi detalierea prezentelor norme se realizeazã prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului.
(4) Interpretarea dispoziţiilor actelor administrative ale Colegiului se realizeazã în condiţiile legii, a normelor metodologice şi ale prezentelor norme.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016