Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.998 din 16 noiembrie 2004  privind aprobarea Normelor metodologice pentru concesionarea bunurilor proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si a activitatilor/serviciilor publice de interes national sau local, aflate in administrarea zonelor libere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.998 din 16 noiembrie 2004 privind aprobarea Normelor metodologice pentru concesionarea bunurilor proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si a activitatilor/serviciilor publice de interes national sau local, aflate in administrarea zonelor libere

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.166 din 9 decembrie 2004

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. II alin. (1) din Legea nr. 244/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice pentru concesionarea bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 682/1994 privind aprobarea Metodologiei pentru concesionarea de terenuri şi construcţii din zonele libere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 8 noiembrie 1994.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:


──────────────
p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Traian Panait,
secretar de stat

p. Ministrul de stat,
ministrul administraţiei şi internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat

Ministrul delegat pentru administraţia publicã,
Gheorghe Emacu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 16 noiembrie 2004.
Nr. 1.998.

ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
pentru concesionarea bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice stabilesc procedura de desfãşurare a licitaţiei de concesiune a bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/ serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, conţinutul-cadru al chestionarului de participare, conţinutul-cadru al caietului de sarcini, precum şi conţinutul-cadru al contractului de concesiune.
(2) În sensul prezentelor norme metodologice, prin obiect al concesiunii se înţelege orice bun proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi orice activitate/serviciu public de interes naţional sau local, aflatã/aflat în administrarea zonelor libere.
ART. 2
Concesionarea bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, se desfãşoarã pe bazã de licitaţie publicã.
ART. 3
Concesionarea se face în baza unui contract prin care administraţia zonei libere, în calitate de concedent, transmite pentru o perioadã de cel mult 49 de ani operatorului, în calitate de concesionar, dreptul şi obligaţia de exploatare a unui bun sau a unei activitãţi/serviciu public de interes naţional sau local, în schimbul unei redevenţe care se constituie venit propriu al administraţiei.
ART. 4
Licitaţiile publice în vederea concesionãrii bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/ serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, se organizeazã de cãtre administraţiile acestor zone.
ART. 5
Plata redevenţelor aferente contractului de concesiune se face în valuta liber convertibilã acceptatã de Banca Naţionalã a României.

CAP. II
Proceduri prealabile concesionãrii

SECŢIUNEA 1
Iniţierea concesiunii

ART. 6
Iniţiativa concesionãrii o pot avea atât administraţiile zonelor libere, cât şi orice investitor, persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, care justificã interesul în dobândirea în regim de concesiune a unui bun proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi în realizarea unei activitãţi/serviciu public de interes naţional sau local, aflatã/aflat în administrarea zonelor libere.
ART. 7
Concedentul poate iniţia procedura de concesionare prin întocmirea şi aprobarea caietului de sarcini şi prin publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei.
ART. 8
Orice investitor interesat poate iniţia procedura de concesionare prin înaintarea unei propuneri scrise de concesionare, adresatã concedentului şi înregistratã de cãtre acesta, propunere care trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele: datele de identificare a investitorului, manifestarea fermã a intenţiei, obiectul concesiunii.

SECŢIUNEA a 2-a
Aprobarea documentelor necesare procedurii de licitaţie

ART. 9
Administraţia zonei libere stabileşte valoarea minimã de începere a licitaţiei de concesionare, contravaloarea documentaţiei de licitaţie, precum şi taxa de participare. Toate acestea sunt aprobate de consiliul de administraţie al administraţiei zonei libere respective.
ART. 10
(1) Documentaţia de licitaţie se aprobã de cãtre consiliul de administraţie al administraţiei zonei libere şi cuprinde:
a) regulamentul de organizare şi desfãşurare a licitaţiei;
b) regulamentul de desfãşurare a activitãţilor în zona liberã;
c) chestionarul de participare la licitaţia de concesionare, al cãrui conţinut-cadru este prevãzut în anexa nr. 1;
d) caietul de sarcini al obiectului licitaţiei, în al cãrui conţinut se vor regãsi elementele esenţiale prevãzute în anexa nr. 2;
e) criteriile de evaluare;
f) formularul ofertei de preţ;
g) precizãri referitoare la valoarea minimã de începere a licitaţiei aferentã obiectivului concesionat, taxa de participare şi valoarea garanţiei de participare la licitaţie, precum şi alte instrucţiuni pe care administraţia zonei libere le considerã necesare.
(2) Conţinutul-cadru al contractului de concesiune, anexã la caietul de sarcini, este prevãzut în anexa nr. 3.
(3) În sensul prezentelor norme metodologice, prin conţinut-cadru se înţelege cã structurile documentelor prevãzute la alin. (1) au caracter orientativ, conţinutul lor putând fi completat în funcţie de specificul activitãţii fiecãrei administraţii a zonei libere, precum şi al obiectului concesiunii.
ART. 11
Anterior organizãrii licitaţiei de concesionare, administraţia zonei libere trebuie sã obţinã certificatul de urbanism, dupã caz, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã.

SECŢIUNEA a 3-a
Anunţul publicitar

ART. 12
(1) Publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei se face de cãtre administraţia zonei libere în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, într-un cotidian de circulaţie naţionalã şi într-unul de circulaţie localã, precum şi într-un jurnal internaţional de largã circulaţie, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data stabilitã pentru desfãşurarea licitaţiei de concesionare.
(2) Anunţul prevãzut la alin. (1) cuprinde cel puţin datele cu privire la obiectul concesiunii, data, ora, locul desfãşurãrii ei, precum şi termenul limitã de depunere a cererilor de participare.

SECŢIUNEA a 4-a
Comisia de evaluare

ART. 13
(1) Componenţa comisiei de evaluare se aprobã prin decizie a autoritãţii publice coordonatoare a fiecãrei administraţii a zonei libere.
(2) Comisia de licitaţie se compune din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) 1 reprezentant al administraţiei zonei libere, preşedinte al comisiei;
b) 1 reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
c) 2 reprezentanţi ai autoritãţii publice sub autoritatea cãreia funcţioneazã concedentul;
d) 1 reprezentant al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(3) Secretariatul comisiei de evaluare este asigurat de douã persoane care fac parte din personalul de specialitate din cadrul administraţiei zonei libere.
ART. 14
Indemnizaţia membrilor comisiei de evaluare şi a secretariatului acesteia se stabileşte de cãtre administraţia zonei libere şi se aprobã de cãtre consiliul de administraţie al acesteia.
ART. 15
(1) Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de a pãstra confidenţialitatea datelor, informaţiilor şi documentelor cuprinse în ofertele analizate. În acest scop, membrii comisiei de evaluare sunt obligaţi sã dea o declaraţie de compatibilitate, imparţialitate şi confidenţialitate pe propria rãspundere, dupã termenul limitã de depunere a ofertelor/candidaturilor, care se va pãstra la dosarul concesiunii, declaraţie al cãrei conţinut va fi stabilit de cãtre administraţia zonei libere.
(2) În caz de incompatibilitate, preşedintele comisiei de evaluare îi va notifica de îndatã concedentului existenţa stãrii de incompatibilitate şi va propune înlocuirea persoanei incompatibile.
ART. 16
Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) analizarea şi evaluarea ofertelor;
b) întocmirea proceselor-verbale dupã fiecare întrunire a comisiei;
c) desemnarea câştigãtorului licitaţiei publice;
d) analizarea şi soluţionarea contestaţiilor;
e) validarea rezultatului licitaţiei.

CAP. III
Procedura de desfãşurare a licitaţiei de concesionare şi de selectare a ofertanţilor

SECŢIUNEA 1
Date generale

ART. 17
La licitaţia de concesionare a bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, pot participa, în condiţiile legii, persoane fizice sau juridice, române ori strãine, care îşi vor declara domiciliul, reşedinţa ori sediul, dupã caz.
ART. 18
Licitaţia de concesionare se va ţine la data, locul şi ora înscrise în anunţul de licitaţie. Orice modificare a acestora va fi anunţatã în timp util tuturor ofertanţilor.
ART. 19
(1) Licitaţia de concesionare se desfãşoarã în douã etape, prima etapã fiind de preselecţie a cererilor depuse la sediul administraţiei zonei libere, iar cea de-a doua etapã este cea de evaluare propriu-zisã a ofertelor depuse.
(2) La licitaţia de concesionare pot participa numai ofertanţii în nume propriu sau prin reprezentanţi împuterniciţi.

SECŢIUNEA a 2-a
Etapa de preselecţie

ART. 20
În termen de 21 de zile calendaristice de la data publicãrii anunţului, în conformitate cu prevederile art. 12, solicitanţii vor depune la sediul administraţiei zonei libere cererile de participare care vor cuprinde urmãtoarele date: numele/denumirea solicitantului, adresa/sediul, obiectul pe care doreşte sã îl concesioneze, activitãţile pe care doreşte sã le desfãşoare, precum şi durata concesiunii.
ART. 21
Cererile de participare la licitaţia de concesionare se analizeazã de cãtre directorul general al administraţiei zonei libere în termen de douã zile lucrãtoare de la data stabilitã a fi ultima zi de primire a acestor cereri, care desemneazã ofertanţii admişi pentru depunerea documentaţiei de licitaţie pe baza urmãtoarelor criterii de preselecţie:
a) suprafaţa bunului proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale;
b) activitatea pentru care este destinatã respectiva suprafaţã;
c) durata concesiunii.
ART. 22
Candidaţilor li se va comunica de cãtre administraţia zonei libere rezultatul analizei cererilor, iar candidaţilor care nu sunt admişi li se vor transmite, în scris, motivele care au stat la baza respingerii cererilor de participare.
ART. 23
În termen de maximum douã zile lucrãtoare de la data comunicãrii admiterii cererilor, administraţia zonei libere va pune la dispoziţie solicitanţilor, contra cost, întreaga documentaţie de licitaţie compusã din documentele prevãzute la art. 10 alin. (1).

SECŢIUNEA a 3-a
Depunerea şi evaluarea ofertelor

ART. 24
Ofertele se redacteazã în limba românã.
ART. 25
(1) În baza solicitãrilor din chestionarul de participare şi a prevederilor din caietul de sarcini, fiecare candidat selectat va completa în mod corespunzãtor oferta tehnicã, pe care o va depune în plic sigilat, direct sau printr-un reprezentant împuternicit, la sediul administraţiei zonei libere cu cel puţin douã zile lucrãtoare înainte de data organizãrii licitaţiei de concesionare. Dupã aceastã datã administraţia zonei libere nu mai acceptã depunerea nici unei oferte tehnice.
(2) Oferta tehnicã trebuie sã cuprindã toate documentele solicitate în chestionarul de participare şi toate condiţiile prevãzute în caietul de sarcini, precum şi alte obligaţii pe care ofertantul şi le asumã în cazul în care va câştiga licitaţia.
(3) Fiecare ofertant va depune o datã cu oferta tehnicã urmãtoarele documente:
a) copia dovezii de depunere a garanţiei de participare la licitaţia de concesionare, la banca la care administraţia zonei libere are deschis cont;
b) copia dovezii de depunere a taxei de participare;
c) copia facturii privind achitarea contravalorii documentaţiei de licitaţie pentru fiecare obiectiv.
ART. 26
(1) Valoarea garanţiei de participare la licitaţia de concesionare va fi de minimum 5% din valoarea minimã de începere a licitaţiei. În cazul în care un ofertant doreşte sã participe la licitaţie pentru mai mult de un obiectiv, va depune fie câte o garanţie de 5% din valoarea fiecãrui obiectiv, fie o singurã garanţie de 5% din valoarea totalã a obiectivelor pe care doreşte sã le concesioneze.
(2) Garanţia de participare la licitaţia de concesionare va fi restituitã în cazul necâştigãrii acesteia, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data încheierii licitaţiei de concesionare.
(3) În cazul câştigãrii licitaţiei de concesionare, cuantumul acestei garanţii se va majora prin negociere directã, dar nu va fi mai mic de valoarea a 3 redevenţe lunare, devenind garanţie de bunã execuţie contractualã.
ART. 27
În cazul în care un ofertant urmeazã sã liciteze pentru mai multe obiective, acesta achitã o singurã taxã de participare la licitaţia de concesionare şi contravaloarea documentaţiilor de licitaţie pentru fiecare obiectiv.
ART. 28
Oferta financiarã se prezintã comisiei de evaluare de cãtre fiecare ofertant, în plic sigilat, în ziua şi la ora stabilite pentru licitaţia de concesionare.
ART. 29
(1) În perioada de douã zile lucrãtoare rãmasã pânã la data licitaţiei, comisia de evaluare se întruneşte pentru analizarea şi evaluarea fiecãrei oferte tehnice depuse, în baza criteriilor de evaluare incluse în conţinutul documentaţiei de licitaţie.
(2) Deschiderea ofertelor tehnice în vederea analizãrii şi evaluãrii se va face numai dacã sunt depuse, în termenul prevãzut la art. 25 alin. (1), cel puţin douã oferte pentru obiectul licitaţiei.
ART. 30
(1) În cazul în care un singur ofertant a depus documentele de participare la licitaţie în termen, se procedeazã la amânarea licitaţiei cu douã zile lucrãtoare.
(2) Dacã şi dupã acest termen se prezintã tot un singur ofertant, atunci se trece la evaluarea ofertei tehnice depuse.
(3) Atunci când oferta tehnicã şi cea financiarã corespund cerinţelor solicitate prin caietul de sarcini se poate trece la negocierea şi semnarea contractului de concesiune.
ART. 31
Prevederile alin. (2) şi (3) ale art. 30 sunt aplicabile şi în cazul în care pentru obiectul licitaţiei de concesionare nu au fost depuse oferte la primul termen al licitaţiei.
ART. 32
În situaţia în care nici dupã amânarea licitaţiei prevãzute la art. 30 alin. (1) nu se depune nici o ofertã, comisia de licitaţie va întocmi un proces-verbal de anulare a procedurii de licitaţie.
ART. 33
În cazul existenţei mai multor oferte pentru acelaşi obiect al licitaţiei, comisia de evaluare va stabili ofertantul câştigãtor în funcţie de punctajul obţinut la criteriile de evaluare.
ART. 34
(1) Criteriile de evaluare vor fi incluse în documentaţia de licitaţie şi sunt urmãtoarele:
a) specificul activitãţilor prevãzute a se desfãşura în zona liberã;
b) volumul investiţiilor prevãzute a se realiza în zona liberã;
c) ponderea investiţiei strãine în totalul investiţiei;
d) durata de realizare a proiectãrii şi a investiţiei;
e) valoarea exportului din zona liberã, aşa cum reiese din proiect;
f) numãrul locurilor de muncã nou-create;
g) valoarea importurilor din România pentru desfãşurarea activitãţilor;
h) rentabilitatea economicã a ofertanţilor;
i) activitatea desfãşuratã de ofertanţi în alte zone libere;
j) alte activitãţi specifice stabilite de fiecare administraţie a zonei libere;
k) oferta financiarã.
(2) Ponderea criteriilor de evaluare este stabilitã de administraţia zonei libere.
ART. 35
(1) Dupã evaluarea ofertelor depuse, comisia întocmeşte un proces-verbal de evaluare a ofertelor şi stabileşte câştigãtorul/câştigãtorii licitaţiei de concesionare în baza criteriilor de evaluare solicitate prin documentele de licitaţie.
(2) Ofertanţilor li se va comunica de cãtre administraţia zonei libere, în termen de 24 de ore de la finalizarea procesului-verbal, rezultatul procedurii de licitaţie.
ART. 36
(1) Contestaţiile ofertanţilor necâştigãtori vor fi depuse la sediul administraţiei zonei libere în termen de 24 de ore de la data comunicãrii rezultatului procedurii. Comisia de evaluare va analiza, în cel mult 24 de ore de la data depunerii fiecãrei contestaţii, contestaţiile depuse şi va formula şi va înainta rãspunsul administraţiei, aceasta având obligaţia sã îl notifice în termen de 24 de ore tuturor ofertanţilor.
(2) În cazul în care contestaţia/contestaţiile sunt nefondate, comisia va întocmi procesul-verbal de validare a licitaţiei de concesionare şi îl va înainta administraţiei zonei libere, care poate trece la negocierea şi semnarea contractelor de concesiune cu ofertanţii declaraţi câştigãtori, în maximum 10 zile lucrãtoare calculate începând cu ziua imediat urmãtoare datei la care li s-a comunicat ofertanţilor procesul-verbal de validare a licitaţiei de concesionare.
(3) În cazul în care contestaţia/contestaţiile sunt fondate, concedentul va anula procedura de licitaţie pentru obiectul asupra cãruia s-a fãcut contestaţia şi va notifica aceasta tuturor ofertanţilor interesaţi.
ART. 37
(1) În situaţia în care câştigãtorul licitaţiei de concesionare este o persoanã fizicã, aceasta se poate asocia în vederea constituirii unei persoane juridice sau se poate constitui ea însãşi ca persoanã juridicã, în condiţiile legii, în termen de 3 pânã la 30 de zile de la adjudecarea licitaţiei, în funcţie de durata concesiunii.
(2) În situaţia în care câştigãtorul licitaţiei de concesionare este o persoanã juridicã strãinã ce provine dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene şi nu aparţine Spaţiului Economic European, aceasta poate sã deschidã o filialã sau o sucursalã ori un alt sediu secundar pe teritoriul României, în condiţiile legii, în termen de 3 pânã la 30 de zile de la adjudecarea licitaţiei, în funcţie de durata concesiunii.
ART. 38
O datã cu semnarea contractului de concesiune, ofertantul câştigãtor trebuie sã facã dovada constituirii garanţiei de bunã execuţie.
ART. 39
În cazul nesemnãrii contractului în termenul prevãzut la art. 36 alin. (2) sau în cazul în care contractul nu intrã în vigoare în termenul înscris în acesta, din vina exclusivã a ofertantului, atunci garanţia de participare la licitaţie nu se mai restituie, aceasta devenind venit al administraţiei zonei libere. În acest caz administraţia poate pretinde daune-interese, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 40
(1) Contractele de concesiune care nu pot intra în vigoare din cauza nepredãrii-nepreluãrii amplasamentului solicitat se reziliazã de drept.
(2) Rezilierea are loc în cazul în care concesionarul nu acceptã alt termen de predare sau alt amplasament, în situaţia în care amplasamentul licitat nu poate fi predat.
ART. 41
Cazurile de forţã majorã care împiedicã predarea sau preluarea obiectului concesiunii, precum şi încheierea contractului de concesiune trebuie dovedite cu acte, conform legii, şi anunţate în termen de 5 zile de la data producerii acestora.
ART. 42
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.

ANEXA 1
──────────
la normele metodologice
────────────────────────

CONŢINUT-CADRU
al chestionarului de participare la licitaţia pentru concesionarea bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere

1. Principalele informaţii privind agentul economic care doreşte sã participe la licitaţia de concesionare (denumirea, sediul, anul înfiinţãrii, capitalul social, numãrul de înregistrare la registrul comerţului, forma de proprietate etc.)
2. Activitãţile pe care ofertantul doreşte sã le desfãşoare în zona liberã
3. Durata pentru care solicitã concesionarea
4. Suprafaţa terenurilor/construcţiilor aflate în administrarea zonelor libere
5. Date privind investiţiile ce urmeazã a fi realizate pe terenurile aflate în administrarea zonelor libere
6. Structura cheltuielilor pentru bunurile de investiţie
7. Structura cheltuielilor pentru desfãşurarea activitãţii
8. Date privind numãrul şi structura personalului angajat
9. Date cu privire la activitatea principalã şi cele complementare
10. Date privind veniturile estimate din activitatea principalã şi din cele complementare
11. Mãsuri de prevenire a poluãrii mediului
12. Mãsuri privind protecţia şi stingerea incendiilor - P.S.I.
13. Anexe cu informaţii suplimentare, certificat de bonitate.

ANEXA 2
────────
la normele metodologice
────────────────────────

ELEMENTE ESENŢIALE
ale caietului de sarcini pentru concesionarea bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere

1. Obiectul concesiunii:
a) amplasarea în zona liberã;
b) caracteristicile dimensionale;
c) dotarea infrastructurii, suprastructurii şi reţelele de utilitãţi.
2. Activitãţile considerate adecvate parcelei
3. Durata concesiunii (nu poate fi mai mare de 49 de ani)
4. Programul minimal al lucrãrilor de amenajare şi termenul în care vor fi executate aceste lucrãri de cãtre concesionar
5. Tarifarea şi plata redevenţei
6. Condiţiile tehnico-economice necesare realizãrii obiectivului concesiunii
7. Categoriile de bunuri care la expirarea concesiunii vor reveni concedentului şi, respectiv, concesionarului
1. Concedentului îi vor reveni urmãtoarele categorii de bunuri:
a) bunurile de retur - acele bunuri care au fãcut obiectul concesiunii, precum şi cele rezultate în urma investiţiilor impuse prin caietul de sarcini;
b) bunurile de preluare - acele bunuri care au aparţinut concesionarului şi au fost utilizate de cãtre acesta pe durata concesiunii. Bunurile de preluare pot reveni concedentului, în mãsura în care acesta îşi exprimã intenţia de a prelua aceste bunuri în schimbul plãţii unei compensaţii egale cu valoarea contabilã actualizatã, conform dispoziţiilor caietului de sarcini.
2. Concesionarului îi vor reveni bunurile proprii, respectiv acele bunuri care i-au aparţinut şi au fost folosite de cãtre acesta pe durata concesiunii, cu excepţia bunurilor de preluare.
8. Rãscumpãrarea concesiunii
9. Rezilierea contractului de concesiune şi rãspunderea concesionarului/concedentului în cazul nerespectãrii clauzelor contractuale
10. Încetarea concesiunii
11. Controlul respectãrii obligaţiilor asumate prin contract
12. Dispoziţii finale.

ANEXA 3
────────
la normele metodologice
────────────────────────

CONŢINUT-CADRU
al contractului de concesiune pentru concesionarea bunurilor proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activitãţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local aflate în administrarea zonelor libere

1. Pãrţile contractante
1.1. Administraţia zonei libere ....., înfiinţatã, în condiţiile legii, prin ......, având sediul în ...., telefon ...., fax ....., înscrisã la registrul comerţului sub nr. ..... având codul unic de înregistrare ...... şi atribut fiscal R, contul nr. ......, deschis la ......, fiind reprezentatã legal de ....., denumitã în continuare concedent, şi
1.2. persoana fizicã (domiciliul, buletinul/cartea de identitate)/persoana juridicã ....., cu sediul în ...., telefon ....., fax ........, înregistratã la registrul comerţului sub nr. ....., având codul unic de înregistrare nr. ..... şi atribut fiscal R, contul nr. ......., deschis la ......, Sucursala ......., fiind reprezentatã legal de ........, denumitã în continuare concesionar,
ca urmare a licitaţiei organizate de concedent în data de ...., în temeiul legii au convenit încheierea prezentului contract.

2. Obiectul contractului
2.1. Obiectul prezentului contract îl constituie concesionarea unui bun, a unei activitãţi sau a unui serviciu public amplasat/desfãşurat în zona liberã .......... .
2.2. Caracteristicile bunului, activitãţii/serviciului sunt detaliate în caietul de sarcini, parte integrantã a prezentului contract.

3. Durata concesiunii
3.1. Concedentul predã şi concesionarul preia în concesiune bunul, activitatea/serviciul public în vederea exploatãrii, pentru o perioadã de ....... ani, începând cu data intrãrii în vigoare a prezentului contract.
3.2. Durata concesiunii poate fi redusã/prelungitã numai cu acordul scris al pãrţilor.
3.3. Prelungirea duratei prezentului contract poate fi realizatã pe o perioadã egalã cu cel mult jumãtate din durata iniţialã a acestuia.

4. Drepturile pãrţilor
4.1. Drepturile concesionarului
4.1.1. Concesionarul are dreptul de a exploata, în mod direct, pe riscul şi pe rãspunderea sa, cu respectarea legislaţiei în vigoare, bunurile, activitãţile şi serviciile publice ce fac obiectul prezentului contract.
4.1.2. Concesionarul este liber sã încheie orice contract cu terţe persoane, cu excepţia dreptului de a subconcesiona, dar pe toatã durata existenţei oricãrui astfel de contract el este direct rãspunzãtor faţã de concedent pentru tot ce îi incumbã din prezentul contract şi are obligaţia de a prezenta concedentului copiile tuturor contractelor încheiate şi ale actelor adiţionale la acestea.
4.1.3. Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a culege fructele bunurilor care fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului şi obiectivelor stabilite de pãrţi prin prezentul contract.
4.1.4. Concesionarul are dreptul sã vândã activul şi pasivul sau sã fie absorbit de o terţã persoanã, sã îşi cedeze drepturile şi obligaţiile sale sau sã fie supus oricãrei alte modificãri legale, numai dupã avizarea prealabilã, în scris, a concedentului. Succesorul concesionarului are obligaţia sã respecte toate clauzele prezentului contract şi ale anexelor care fac parte integrantã din contract, orice modificare urmând a fi efectuatã în conformitate cu prevederile acestui contract.

4.2. Drepturile concedentului
4.2.1. Concedentul are dreptul sã inspecteze bunurile concesionate, sã verifice stadiul de realizare a investiţiilor, verificând respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.
4.2.2. Verificarea se va efectua cu notificarea prealabilã a concesionarului.
4.2.3. La încetarea prezentului contract prin ajungere la termen, concedentul are dreptul sã îşi manifeste intenţia de a dobândi bunurile de preluare şi de a solicita concesionarului încheierea contractului de vânzarecumpãrare cu privire la aceste bunuri. În termen de ........... concedentul este obligat sã îşi exercite dreptul de opţiune sub sancţiunea decãderii.
4.2.4. Concedentul are dreptul sã modifice în mod unilateral partea reglementarã a prezentului contract, din motive excepţionale legate de interesul naţional sau local, dupã caz, în condiţiile legii.

5. Obligaţiile pãrţilor
5.1. Prin prezentul contract concedentul se obligã:
5.1.1. sã punã la dispoziţie concesionarului bunurile libere de orice sarcini, iar activitãţile/serviciile, cu inventarul complet;
5.1.2. sã nu îl tulbure pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul contract;
5.1.3. sã asigure întreţinerea şi buna stare de funcţionare a reţelelor de utilitãţi - energie electricã, apã, canalizare, telecomunicaţii, de folosinţã comunã, care se gãsesc în patrimoniul sau în administrarea concedentului;
5.1.4. sã nu modifice în mod unilateral prezentul contract, în afarã de cazurile prevãzute expres de lege, inclusiv cel prevãzut la pct. 4.2.4.
5.2. Prin prezentul contract concesionarul se obligã:
5.2.1. sã asigure exploatarea eficientã a bunurilor, activitãţilor/serviciilor publice concesionate, pentru a le conserva şi dezvolta valoarea pe toatã durata concesiunii, desfãşurând numai activitãţile prevãzute în prezentul contract şi pentru care a obţinut licenţe;
5.2.2. sã exploateze în mod direct bunurile, activitãţile/serviciile publice care fac obiectul concesiunii;
5.2.3. sã plãteascã redevenţele în suma şi la termenele prevãzute în prezentul contract, alte taxe şi tarife pe care le va percepe concedentul ca rezultat al derulãrii acestuia, precum şi contravaloarea serviciilor furnizate de concedent în baza contractelor separate ce urmeazã sã fie încheiate între pãrţi;
5.2.4. sã nu întreprindã nici un demers care ar putea aduce atingere regimului juridic al bunurilor primite în concesiune (ipotecare, gajare etc.);
5.2.5. sã nu întreprindã acţiuni de publicitate şi reclamã în incinta zonei libere, fãrã a avea licenţa necesarã;
5.2.6. sã punã la dispoziţie organelor de control şi concedentului toate evidenţele şi informaţiile solicitate de aceştia referitoare la activitãţile desfãşurate în zona liberã, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
5.2.7. sã respecte întocmai legislaţia românã şi regulamentul intern de desfãşurare a activitãţilor în zona liberã, precum şi modificãrile legislative survenite ulterior încheierii prezentului contract;
5.2.8. sã îl despãgubeascã pe concedent pentru orice pagube produse din culpa sa, conform legislaţiei în vigoare. Pagubele trebuie constatate de organele competente în prezenţa ambelor pãrţi semnatare ale prezentului contract;
5.2.9. sã predea concedentului, fãrã platã, la expirarea duratei concesiunii, toate bunurile ce au fãcut obiectul concesiunii, precum şi cele care au fost impuse prin Programul minimal de lucrãri din caietul de sarcini;
5.2.10. sã respecte toate obligaţiile specificate în caietul de sarcini;
5.2.11. sã realizeze, pe cheltuiala sa, toate lucrãrile aferente realizãrii obiectului concesionat, inclusiv cele de amenajare urbanisticã necesare pentru buna funcţionare a acestuia, în conformitate cu legislaţia românã în vigoare;
5.2.12. sã nu subconcesioneze bunul ce face obiectul concesiunii.

6. Valoarea contractului
6.1. Valoarea prezentului contract este determinatã în funcţie de redevenţa anualã şi de durata concesiunii.
Concedentul are dreptul de a indexa aceastã valoare în funcţie de indicele mediu de depreciere a valorii contractate.
6.2. Valoarea totalã a contractului este ....... USD/euro.
Valoarea totalã = redevenţa anualã x durata contractului ...... USD/euro = ...... euro/an x ..... ani
6.3. Redevenţa anualã în valoare de ........... USD/euro se datoreazã începând cu data intrãrii în vigoare a prezentului contract, datã de la care începe durata concesiunii.

7. Condiţii şi termene de platã
7.1. Pãrţile convin ca redevenţa anualã în valoare de ........ USD/euro sã se achite .......... .
7.2. Neplata redevenţei conduce la ......................... .

8. Rãspunderea contractualã
Nerespectarea de cãtre pãrţile contractante a obligaţiilor cuprinse în prezentul contract atrage rãspunderea contractualã a pãrţii în culpã, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

9. Garanţii
9.1. La data semnãrii prezentului contract, concesionarul se obligã sã facã dovada depunerii garanţiei de bunã execuţie contractualã la ........, Sucursala ....., în contul nr. ....... .
9.2. Aceastã garanţie de bunã execuţie va fi de ........., adicã ...... USD/euro, şi va fi valabilã pe toata durata concesiunii. Concedentul are dreptul de a valorifica aceastã garanţie în condiţiile legii şi în conformitate cu prevederile prezentului contract.
9.3. La încetarea prezentului contract, concedentul va restitui garanţia în termen de 30 de zile lucrãtoare, dupã deducerea sumelor datorate de concesionar concedentului.

10. Forţa majorã
10.1. În cazul în care una dintre pãrţi nu îşi îndeplineşte obligaţiile din prezentul contract, invocând forţa majorã, aceasta este obligatã sã notifice celeilalte pãrţi, în scris, în termen de ........ zile lucrãtoare de la apariţia motivului invocat, începutul şi sfârşitul respectivului caz de forţã majorã. Notificarea va fi însoţitã de o confirmare a autoritãţilor competente care sã certifice realitatea şi exactitatea faptelor şi datelor conţinute în respectiva notificare. Partea care nu va respecta aceste cerinţe îşi va asuma toate riscurile şi consecinţele ce decurg, neputând sã invoce forţa majorã.
10.2. Prin forţã majorã se înţelege toate evenimentele independente de voinţa pãrţilor, care nu puteau fi prevãzute, inevitabile şi ale cãror consecinţe nu puteau fi înlãturate, care apar dupã încheierea prezentului contract şi care împiedicã pãrţile sã îşi îndeplineascã obligaţiile asumate în conformitate cu prevederile contractuale.
10.3. Întârzierea sau neexecutarea obligaţiilor asumate din cauza forţei majore nu atrage pentru nici una dintre pãrţi penalizãri, compensaţii sau alte obligaţii de la cealaltã parte. Perioada de executare a prezentului contract va fi prelungitã cu perioada pentru care a fost invocatã şi acceptatã forţa majorã, cu excepţia duratei concesiunii.
10.4. Dacã forţa majorã acţioneazã mai mult de ............. zile, oricare parte contractantã poate denunţa unilateral încetarea prezentului contract, cu excepţia cazului în care partea afectatã de neîndeplinirea obligaţiilor contractuale doreşte continuarea acestuia. Continuarea derulãrii prezentului contract se va face în baza unui act adiţional la acesta.

11. Litigii
11.1. Pãrţile au încheiat prezentul contract cu bunãcredinţã şi într-un spirit de echitate, fiind înţeles cã îndeplinirea obligaţiilor fiecãrei pãrţi depinde de îndeplinirea obligaţiilor celeilalte pãrţi, şi, în acest spirit, ele vor cãuta sã soluţioneze pe cale amiabilã eventualele neînţelegeri ce se pot ivi din sau în legãturã cu prezentul contract.
11.2. Orice neînţelegere între pãrţile contractante decurgând din executarea prezentului contract, care are ca efect un prejudiciu cauzat celeilalte pãrţi, va putea fi soluţionatã pe cale amiabilã în maximum ............ zile de la data producerii prejudiciului. În caz de eşec al soluţionãrii pe cale amiabilã, pãrţile pot conveni deducerea litigiului spre soluţionare pe calea arbitrajului comercial, iar în lipsa unei asemenea opţiuni, litigiul va fi soluţionat de cãtre instanţele judecãtoreşti competente.
11.3. Legea aplicabilã prezentului contract este legea românã.

12. Încetarea contractului
12.1. Prezentul contract înceteazã de drept la expirarea perioadei de concesionare, dacã pãrţile nu convin în scris asupra prelungirii acestuia în condiţiile legii.
12.2. Ca orice contract sinalagmatic, concesiunea va putea înceta prin acordul scris al pãrţilor.
12.3. Prezentul contract poate înceta înainte de expirarea duratei sale în condiţiile .................. .
12.4. Concedentul are dreptul de a rezilia unilateral prezentul contract înainte de expirarea perioadei de concesionare, fãrã punere în întârziere sau altã formalitate, în cel puţin una dintre urmãtoarele situaţii:
a) când dovada reîntregirii garanţiei nu este fãcutã la termenul stipulat;
b) când se constatã nerespectarea condiţiilor/obligaţiilor din caietul de sarcini şi chestionarul de participare;
c) când activitatea concesionarului aduce atingere siguranţei naţionale;
d) când, pe perioada desfãşurãrii activitãţii, toate licenţele de lucru expirã şi concesionarul nu mai solicitã o altã licenţã sau în cazul în care toate licenţele de lucru sunt retrase definitiv din cauze imputabile exclusiv concesionarului;
e) când concedentul este prejudiciat prin încãlcarea regulamentului intern de desfãşurare a activitãţilor în zona liberã, prejudiciu stabilit prin acte doveditoare şi confirmate de organe competente;
f) când concesionarul îşi înceteazã activitatea ca urmare a:
- unei hotãrâri judecãtoreşti;
- lichidãrii societãţii;
- anulãrii certificatului de înregistrare la registrul comerţului.
12.5. Concesionarul are dreptul de a rezilia unilateral prezentul contract înainte de expirarea perioadei de concesionare şi de a cere despãgubiri, cu condiţia notificãrii concedentului în scris cu .............. zile înainte, când concedentul nu respectã condiţiile şi termenii prezentului contract, inclusiv anexele care fac parte integrantã din acesta.
12.6. Concesionarul va putea solicita rezilierea unilateralã a prezentului contract în cazul imposibilitãţii de a-şi desfãşura activitatea în zona liberã din cauze obiective. Investiţiile realizate pe teritoriul concesionat vor trece, fãrã platã, în patrimoniul concedentului, situaţie în care pãrţile nu îşi datoreazã alte despãgubiri.

13. Alte termene şi condiţii
13.1. Prezentul contract poate fi modificat numai cu acordul scris al pãrţilor sau în condiţiile specificate în acesta.
13.2. Nici una dintre pãrţi nu poate sã îşi transfere drepturile şi obligaţiile din prezentul contract unui terţ, fãrã aprobarea celeilalte pãrţi, exprimatã în scris.
13.3. Pânã la data de ........, concesionarul va prezenta un grafic privind realizarea investiţiei în termenul prevãzut de chestionarul de participare.
13.4. Pãrţile se obligã sã respecte orice prevedere legalã referitoare la acquisul comunitar, care va fi adoptatã în România ulterior intrãrii în vigoare a prezentului contract.

14. Dispoziţii finale
14.1. Documentele de licitaţie fac parte integrantã din prezentul contract.
14.2. ..................................................... .
Prezentul contract de concesiune a fost încheiat şi semnat astãzi, ........, la sediul concedentului, în .......... exemplare originale.

Concedent, Concesionar,

___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016