────────────────
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Alin Teodorescu
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucureşti, 7 octombrie 2004.
Nr. 1.643.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor mãsuri financiare, referitoare la mãsuri de finalizare a aplicãrii <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicatã
ART. 1
Departamentul pentru aplicarea <>Legii nr. 9/1998 , denumit în continuare Departament, se constituie ca structurã fãrã personalitate juridicã în cadrul Cancelariei Primului-Ministru.
ART. 2
(1) Departamentul este condus de cãtre un secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, şi este subordonat şefului Cancelariei Primului-Ministru.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul de stat emite ordine şi instrucţiuni cu caracter intern.
ART. 3
Secretarul de stat are urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã, conduce şi rãspunde, potrivit legii, de întreaga activitate a Departamentului;
b) aprobã prin ordin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Departamentului.
ART. 4
Departamentul are urmãtoarele atribuţii principale, prevãzute la <>art. 7 din Legea nr. 9/1998 , coroborat cu <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 :
a) primeşte hotãrârile transmise de comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti şi le înregistreazã într-un registru special deschis;
b) analizeazã hotãrârile primite de la comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti şi solicitã avizul consultativ al Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste Secţia Cadrilater;
c) înainteazã propunerile de validare/invalidare a hotãrârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în termenul stabilit de lege, cãtre şeful Cancelariei Primului-Ministru, care va dispune prin ordin;
d) analizeazã contestaţiile primite de la solicitanţi împotriva hotãrârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, solicitã avizul consultativ al Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater şi propune şefului Cancelariei Primului-Ministru admiterea sau respingerea prin ordin a contestaţiilor;
e) comunicã ordinul şefului Cancelariei Primului-Ministru de invalidare a hotãrârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti; poate solicita noi acte şi relaţii;
f) comunicã ordinele şefului Cancelariei Primului-Ministru atât solicitanţilor, cât şi comisiilor judeţene sau a municipiului Bucureşti;
g) propune reactualizarea despãgubirilor, conform prevederilor <>Legii nr. 9/1998 , la data emiterii ordinului de validare.
ART. 5
(1) Procedura de validare constã în verificarea condiţiilor prevãzute de lege referitoare la:
a) calitatea de beneficiar al <>Legii nr. 9/1998 ;
b) calitatea de moştenitor a solicitantului;
c) existenţa documentelor emise de Arhivele Naţionale, care atestã situaţia bunurilor pentru care se solicitã compensaţii.
(2) În cazul neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1) Departamentul propune invalidarea hotãrârilor şi transmiterea lor cãtre comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Dacã se constatã erori de calcul al despãgubirilor, omiterea unuia sau mai multor moştenitori, apariţia de moştenitori ca urmare a decesului beneficiarului sau depãşirea plafonului maxim al despãgubirilor, Departamentul propune validarea pe fond a hotãrârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti şi rectificarea acestora în privinţa menţiunilor de mai sus.
ART. 6
(1) Propunerile de validare sau invalidare sunt transmise şefului Cancelariei Primului-Ministru însoţite de avizul consultativ al Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater.
(2) Asociaţia îşi desemneazã 2 reprezentanţi care îşi desfãşoarã activitatea la sediul Departamentului.
(3) Avizul este acordat în termen de 24 de ore de la consultarea dosarului şi a propunerii de validare sau invalidare, neacordarea în termen echivalând cu avizul favorabil.
(4) Avizul consultativ nefavorabil este motivat.
ART. 7
Propunerea de validare sau invalidare transmisã şefului Cancelariei Primului-Ministru poate fi însoţitã de propunerea de reactualizare a despãgubirilor, dacã aceasta este necesarã.
ART. 8
(1) Ordinul de validare sau invalidare precizeazã existenţa termenului de 30 de zile pentru depunerea contestaţiilor.
(2) Prin ordinul de validare i se solicitã beneficiarului ca, dupã expirarea termenului de 30 de zile, sã comunice Departamentului numãrul de cont şi banca la care doreşte sã i se efectueze plata.
(3) În cazul în care existã mai mulţi beneficiari sau moştenitori, aceştia transmit, în original, procura notarialã prin care împuternicesc pe unul dintre ei sã primeascã plata, împreunã cu numãrul de cont al acestuia, sau certificatul de moştenitor împreunã cu numãrul de cont al fiecãrui moştenitor.
(4) Comunicarea acestor date înainte de împlinirea termenului de 30 de zile are semnificaţia renunţãrii la dreptul de a formula contestaţie.
ART. 9
În baza ordinului de validare sau în baza hotãrârii judecãtoreşti definitive, Direcţia generalã economicã din cadrul Cancelariei Primului-Ministru efectueazã de îndatã plata compensaţiilor bãneşti.
ART. 10
(1) Numãrul maxim de posturi în cadrul Departamentului este de 20, inclusiv posturile ocupate de personalul detaşat sau delegat, conform <>art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 .
(2) Personalului propriu al Cancelariei Primului-Ministru, care funcţioneazã în cadrul Departamentului, nu i se aplicã prevederile legale privitoare la funcţionarii publici.
ART. 11
Resursele financiare necesare Departamentului sunt cuprinse în bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
ART. 12
În termen de 15 zile de la data publicãrii prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, Partea I, secretarul de stat aprobã prin ordin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Departamentului.
ART. 13
Comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt organizate, funcţioneazã şi au atribuţiile prevãzute în <>Legea nr. 9/1998 , republicatã, şi în <>Hotãrârea Guvernului nr. 753/1998 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 14
Criteriile şi modalitãţile de stabilire a compensaţiilor sunt cele prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 753/1998 , cu modificãrile ulterioare.
_____________