Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.567 din 18 decembrie 2003  privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.567 din 18 decembrie 2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 31 din 14 ianuarie 2004

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 73/2003 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/2002 privind achiziţiile publice prin licitaţii electronice,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/2002 privind achiziţiile publice prin licitaţii electronice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 468/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Prezenta hotãrâre se aplicã începând cu luna ianuarie 2004.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul comunicaţiilor
şi tehnologiei informaţiei,
Dan Nica

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 18 decembrie 2003.
Nr. 1.567.

ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/2002
privind achiziţiile publice prin licitaţii electronice

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice asigurã cadrul tehnic şi organizatoric specific, precum şi metodologia unitarã necesare organizãrii şi desfãşurãrii achiziţiilor publice prin mijloace electronice.
(2) Prezentele norme metodologice se aplicã operatorului sistemului electronic de achiziţii publice, autoritãţilor contractante expres prevãzute în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 182/2002 privind lista autoritãţilor contractante care au obligaţia de a aplica prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/2002 privind achiziţiile publice prin licitaţii electronice şi produsele care urmeazã sã fie achiziţionate prin procedura de licitaţie electronicã, cu completãrile ulterioare, precum şi furnizorilor, executanţilor sau prestatorilor care doresc sã se înscrie, respectiv deja înscrişi, în sistemul electronic de achiziţii publice.

CAP. II
Înregistrarea şi reînnoirea înregistrãrii în sistemul electronic de achiziţii publice

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 2
Condiţiile, procedurile şi tarifele înregistrãrii şi reînnoirii certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice au la bazã principiile liberei concurenţe, eficienţei utilizãrii fondurilor publice, tratamentului egal, confidenţialitãţii, transparenţei şi celeritãţii desfãşurãrii procedurilor electronice pentru atribuirea contractelor de achiziţie publicã, prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 privind achiziţiile publice prin licitaţii electronice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 468/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare <>Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 .
ART. 3
(1) Procedurile de înregistrare şi reînnoire a înregistrãrii în sistemul electronic de achiziţii publice se efectueazã ori de câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea unei proceduri electronice.
(2) În cazul în care procedurile de înregistrare şi reînnoire a înregistrãrii în sistemul electronic de achiziţii publice nu se pot realiza prin utilizarea unei proceduri electronice, acestea se efectueazã la sediul operatorului sistemului electronic de achiziţii publice.
(3) Operatorul sistemului electronic are obligaţia de a publica în sistemul electronic de achiziţii publice condiţiile, procedurile şi tarifele înregistrãrii şi reînnoirii certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice atât pentru autoritãţi contractante, cât şi pentru diferitele categorii de furnizori/executanţi/prestatori.

SECŢIUNEA a 2-a
Condiţiile, procedura şi tariful înregistrãrii în sistemul electronic de achiziţii publice

ART. 4
(1) Toate autoritãţile contractante care au obligaţia de a efectua achiziţii publice prin mijloace electronice vor solicita înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice.
(2) Autoritãţile contractante au obligaţia de a furniza operatorului sistemului electronic de achiziţii publice toate datele şi informaţiile privind modificãrile regimului lor juridic ce au efecte asupra modului sãu de participare la achiziţiile publice prin mijloace electronice.
ART. 5
Procedura de înregistrare a autoritãţilor contractante cuprinde urmãtoarele etape obligatorii:
a) completarea on-line a formularului de înregistrare;
b) cerere adresatã operatorului sistemului, însoţitã de documentele obligatorii pentru înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice;
c) semnarea unui angajament de confidenţialitate;
d) emiterea certificatului digital şi a instrucţiunilor de utilizare.
ART. 6
(1) Înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice a furnizorilor, executanţilor sau prestatorilor trebuie sã fie întemeiatã în mod obligatoriu pe atestarea de cãtre oficiul registrului comerţului şi/sau orice alte organe competente legal, dupã caz, a datelor şi informaţiilor referitoare la regimul juridic al acestora, solicitate de operatorul sistemului electronic de achiziţii publice.
(2) Sucursalele, agenţiile şi celelalte sedii secundare fãrã personalitate juridicã ale unui furnizor/executant/prestator nu se pot înregistra în sistemul electronic de achiziţii publice decât în numele şi pe seama persoanei juridice de care aparţin.
(3) Datele şi informaţiile prevãzute la alin. (1) se vor referi, dupã caz, cel puţin la urmãtoarele aspecte:
a) atributele de identificare legale;
b) durata de funcţionare;
c) obiectul principal şi secundar de activitate;
d) valoarea şi structura capitalului social;
e) reprezentanţii legali;
f) existenţa de menţiuni referitoare la declanşarea procedurii de reorganizare judiciarã sau faliment, conform <>Legii nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, lichidare judiciarã voluntarã conform <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau orice altã procedurã legalã similarã;
g) solicitãri de modificãri ale actelor constitutive nesoluţionate pânã la data atestãrii.
(4) Înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice nu poate fi efectuatã decât în interiorul termenului de valabilitate a documentului atestator prevãzut la alin. (1).
(5) În cazul persoanelor juridice strãine, înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice trebuie sã fie întemeiatã în mod obligatoriu pe copia actului de înmatriculare, însoţitã doar de traducerea în limba românã, legalizatã.
ART. 7
Înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice va fi refuzatã oricãrui furnizor/executant/prestator care:
a) este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt administrate de un judecãtor-sindic sau activitãţile sale comerciale sunt suspendate ori este într-o situaţie similarã cu cele anterioare, reglementatã prin lege;
b) nu respectã condiţiile şi procedura de înregistrare prevãzute la art. 8;
c) alte cazuri prevãzute de lege.
ART. 8
Procedura de înregistrare a furnizorilor/prestatorilor/executanţilor cuprinde urmãtoarele etape obligatorii:
a) completarea on-line a formularului de înregistrare;
b) cerere adresatã operatorului sistemului, însoţitã de documentele obligatorii pentru înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice;
c) semnarea unui angajament de confidenţialitate;
d) plata tarifului de înregistrare;
e) constituirea garanţiei de bunã conduitã în sistem;
f) emiterea certificatului digital şi a instrucţiunilor de utilizare.
ART. 9
(1) Orice furnizor, executant sau prestator care solicitã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice trebuie sã plãteascã un tarif de înregistrare al cãrui cuantum este stabilit în lei de operatorul sistemului electronic de achiziţii publice.
(2) Cuantumul tarifului prevãzut la alin. (1) nu poate depãşi nivelul costurilor administrative ale operaţiunii în cauzã.
(3) Tariful prevãzut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului sistemului electronic de achiziţii publice.
ART. 10
Autoritãţile contractante nu au obligaţia de a plãti tariful de înregistrare.

SECŢIUNEA a 3-a
Condiţiile, procedura şi tariful reînnoirii certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice

ART. 11
(1) Certificatul care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice este valabil pe o perioadã de un an de la data emiterii acestuia, atât în cazul autoritãţilor contractante, cât şi al furnizorilor, executanţilor sau prestatorilor.
(2) Certificatul care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice se reînnoieşte anual, pe baza procedurii stabilite de operatorul sistemului electronic de achiziţii publice.
ART. 12
Toate autoritãţile contractante înregistrate în sistemul electronic de achiziţii publice, care au obligaţia de a efectua achiziţii publice prin mijloace electronice conform actelor normative în vigoare la data împlinirii termenului prevãzut la art. 11, au obligaţia de a solicita reînnoirea certificatului care atestã înregistrarea.
ART. 13
Reînnoirea certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice a furnizorilor, executanţilor sau prestatorilor va fi întemeiatã pe o cerere scrisã însoţitã de acte constatatoare de natura celor prevãzute, dupã caz, de art. 6 alin. (1) sau (5).
ART. 14
Reînnoirea certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice va fi refuzatã oricãrui furnizor, executant sau prestator care:
a) este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt administrate de un judecãtor-sindic sau activitãţile sale comerciale sunt suspendate ori este într-o situaţie similarã cu cele anterioare, reglementatã prin lege;
b) încalcã normele şi procedurile de utilizare şi securitate ale sistemului electronic de achiziţii publice, stabilite de operatorul acestuia;
c) este suspendat din sistemul electronic de achiziţii publice;
d) nu respectã condiţiile şi procedura de reînnoire stabilite de operatorul sistemului electronic de achiziţii publice;
e) nu achitã tariful de reînnoire a certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice;
f) alte cazuri prevãzute de lege.
ART. 15
Reînnoirea certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice nu poate fi efectuatã decât în interiorul termenului de valabilitate a documentelor prevãzute la art. 13.
ART. 16
(1) Orice furnizor, executant sau prestator care solicitã reînnoirea certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice trebuie sã plãteascã un tarif de reînnoire al cãrui cuantum este stabilit în lei de operatorul sistemului electronic de achiziţii publice.
(2) Cuantumul tarifului prevãzut la alin. (1) nu poate depãşi nivelul costurilor administrative ale operaţiunii în cauzã.
(3) Tariful prevãzut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului sistemului electronic de achiziţii publice.
(4) Autoritãţile contractante nu au obligaţia de a plãti tariful de reînnoire.
ART. 17
Condiţiile, procedurile şi tarifele înregistrãrii şi reînnoirii certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice se stabilesc şi se actualizeazã periodic de cãtre operatorul sistemului electronic de achiziţii publice în funcţie de evoluţia cadrului legislativ şi tehnic-operaţional specific domeniului achiziţiilor publice prin mijloace electronice, precum şi de cerinţele de securitate adecvate ale sistemului electronic de achiziţii publice.

CAP. III
Suspendarea din sistemul electronic de achiziţii publice

ART. 18
Suspendarea dreptului unui furnizor, executant sau prestator de a participa la proceduri de achiziţii publice prin sistemul electronic de achiziţii publice se aplicã în urmãtoarele cazuri:
a) furnizorul/executantul/prestatorul este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt administrate de un judecãtor-sindic sau activitãţile sale comerciale sunt suspendate ori este într-o situaţie similarã cu cele anterioare, reglementatã prin lege;
b) furnizorul/executantul/prestatorul încalcã normele şi procedurile de utilizare şi securitate ale sistemului electronic de achiziţii publice, stabilite de operatorul acestuia, inclusiv neprelungirea valabilitãţii garanţiei de bunã conduitã în sistemul electronic de achiziţii publice;
c) existenţa unei hotãrâri judecãtoreşti, definitivã şi irevocabilã, pronunţatã împotriva furnizorului/executantului/prestatorului în litigii cu o autoritate contractantã care decurg din aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/2002 ;
d) furnizorul/executantul/prestatorul declarat câştigãtor refuzã în mod nejustificat sã încheie contractul de achiziţie publicã ca urmare a organizãrii unei proceduri de achiziţie publicã prin mijloace electronice;
e) alte cazuri prevãzute de lege.
ART. 19
(1) În cazul de suspendare prevãzut la art. 18 lit. a), dreptul de a solicita suspendarea unui furnizor/executant/prestator din sistemul electronic de achiziţii publice aparţine oricãrei autoritãţi contractante şi operatorului sistemului electronic de achiziţii publice.
(2) În cazul de suspendare prevãzut la art. 18 lit. a), cererea autoritãţii contractante de suspendare din sistemul electronic de achiziţii publice va fi formulatã în scris şi, ori de câte ori este posibil, în format electronic şi va fi însoţitã în mod obligatoriu de înscrisul constatator emis de oficiul registrului comerţului şi/sau orice alte organe competente legal, dupã caz, care atestã existenţa legalã a acestor cazuri de suspendare.
(3) Suspendarea dreptului furnizorului/executantului/prestatorului de a participa la achiziţii publice prin mijloace electronice opereazã pânã la încetarea legalã a efectelor cazurilor prevãzute la art. 18 lit. a) şi reluarea activitãţii comerciale sau civile a furnizorului/executantului/prestatorului.
(4) Operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a emite decizia de suspendare a unui furnizor/prestator/executant în termen de 2 zile lucrãtoare de la primirea documentelor prevãzute la alin. (2) sau constatarea de cãtre operatorul sistemului electronic de achiziţii publice, prin mijloacele legale specifice, a cazului de suspendare prevãzut la art. 18 lit. a).
(5) Decizia de suspendare se publicã în sistemul electronic de achiziţii publice.
ART. 20
(1) În cazul de suspendare prevãzut la art. 18 lit. b), cu excepţia neprelungirii valabilitãţii garanţiei de bunã conduitã în sistemul electronic de achiziţii publice, operatorul sistemului electronic de achiziţii publice va decide asupra duratei suspendãrii din sistemul electronic, în funcţie de efectele încãlcãrii normelor şi procedurilor de utilizare şi securitate asupra bunei funcţionãri a sistemului electronic şi în limita termenului prevãzut de <>art. 64 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 .
(2) Operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a emite decizia de suspendare a unui furnizor/prestator/executant în termen de 2 zile lucrãtoare de la constatarea încãlcãrii normelor şi procedurilor de utilizare şi securitate ale sistemului electronic de achiziţii publice.
(3) Decizia de suspendare se publicã în sistemul electronic de achiziţii publice.
ART. 21
(1) Expirarea valabilitãţii constituirii garanţiei de bunã conduitã a unui furnizor/prestator/executant atrage, de drept, suspendarea acestuia din sistemul electronic de achiziţii publice.
(2) În condiţiile alin. (1), suspendarea dreptului furnizorului/executantului/prestatorului de a participa la achiziţii publice prin mijloace electronice opereazã pânã la reconstituirea valabilã a garanţiei de bunã conduitã, conform prevederilor cap. IV.
(3) Operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a emite decizia de suspendare în prima zi lucrãtoare ulterioarã expirãrii garanţiei de bunã conduitã.
(4) Decizia de suspendare se publicã în sistemul electronic de achiziţii publice.
ART. 22
În cazul de suspendare prevãzut la art. 18 lit. c) şi d), dreptul de a solicita suspendarea unui furnizor/executant/prestator din sistemul electronic de achiziţii publice aparţine exclusiv autoritãţii contractante organizatoare a procedurii de achiziţie publicã.
ART. 23
(1) În cazul de suspendare prevãzut la art. 18 lit. c), cererea de suspendare din sistemul electronic de achiziţii publice va fi formulatã în scris şi, ori de câte ori este posibil, în format electronic şi va fi însoţitã în mod obligatoriu de copia hotãrârii judecãtoreşti cu menţiunea definitivã şi irevocabilã, eliberatã de instanţele judecãtoreşti competente.
(2) În condiţiile alin. (1), suspendarea dreptului furnizorului/executantului/prestatorului de a participa la achiziţii publice prin mijloace electronice opereazã pe termen de un an de la data publicãrii în sistemul electronic de achiziţii publice a copiei hotãrârii judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
(3) Operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a emite decizia de suspendare în termen de 2 zile lucrãtoare de la primirea documentelor prevãzute la alin. (2).
(4) Decizia de suspendare şi copia hotãrârii judecãtoreşti cu menţiunea definitivã şi irevocabilã se publicã în sistemul electronic de achiziţii publice.
ART. 24
(1) Autoritatea contractantã are obligaţia de a notifica în scris şi, ori de câte ori este posibil, în format electronic furnizorului/prestatorului/executantului obligativitatea încheierii contractului de achiziţie publicã cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de expirarea termenului de valabilitate a ofertei.
(2) Nerespectarea termenului prevãzut la alin. (1) atrage decãderea autoritãţii contractante din dreptul de a mai solicita operatorului sistemului electronic de achiziţii publice suspendarea din sistemul electronic de achiziţii publice în cadrul procedurii speciale prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 .
(3) Nerespectarea termenului prevãzut la alin. (1) nu aduce atingere dreptului autoritãţii contractante de a se adresa instanţelor de judecatã împotriva furnizorului/prestatorului/executantului, conform prevederilor dreptului comun în materie.
ART. 25
(1) În cazul în care refuzã încheierea contractului de achiziţie publicã, furnizorul/prestatorul/executantul are obligaţia de a comunica în scris şi, ori de câte ori este posibil, în format electronic autoritãţii contractante motivarea refuzului sãu în termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea notificãrii prevãzute la art. 24 alin. (1).
(2) Nerespectarea termenului prevãzut la alin. (1) atrage decãderea furnizorului/prestatorului/executantului din dreptul de a mai contesta decizia de suspendare din sistemul electronic de achiziţii publice, în cadrul procedurii speciale prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 .
(3) Nerespectarea termenului prevãzut la alin. (1) nu aduce atingere dreptului furnizorului/prestatorului/executantului de a se adresa instanţelor de judecatã împotriva autoritãţii contractante, conform prevederilor <>cap. V din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 .
ART. 26
(1) Autoritatea contractantã are obligaţia de a analiza motivele invocate de furnizor/prestator/executant prin refuzul prevãzut la art. 25 alin. (1), în termen de 2 zile lucrãtoare de la primirea acestuia.
(2) Autoritatea contractantã are obligaţia de a comunica furnizorului/executantului/prestatorului decizia sa privind soluţionarea refuzului prevãzut la art. 25 alin. (1), indiferent de modul de soluţionare.
(3) Nerespectarea termenului prevãzut la alin. (1) atrage decãderea autoritãţii contractante din dreptul de a mai solicita operatorului sistemului electronic de achiziţii publice suspendarea din sistemul electronic de achiziţii publice în cadrul procedurii speciale prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 .
(4) Nerespectarea termenului prevãzut la alin. (1) nu aduce atingere dreptului autoritãţii contractante de a se adresa instanţelor de judecatã, conform prevederilor dreptului comun în materie.
ART. 27
Cererea autoritãţii contractante de suspendare din sistemul electronic de achiziţii publice a unui furnizor/prestator/executant va fi formulatã în scris şi, ori de câte ori este posibil, în format electronic, fiind însoţitã în mod obligatoriu de urmãtoarele documente:
a) notificarea prevãzutã la art. 24 alin. (1);
b) refuzul furnizorului/executantului/prestatorului prevãzut la art. 25 alin. (1);
c) decizia sa motivatã, care atestã caracterul nejustificat al refuzului furnizorului/prestatorului/executantului de a încheia contractul de achiziţie publicã, prevãzutã la art. 26 alin. (2).
ART. 28
În înţelesul <>art. 64 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 , documentele prevãzute la art. 27 din prezentele norme metodologice reprezintã mijloacele probante care atestã în mod obiectiv caracterul nejustificat al refuzului unui furnizor/prestator/executant de a încheia un contract de achiziţie publicã.
ART. 29
(1) Ca urmare a cererii prevãzute la art. 27, operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a emite decizia de suspendare a unui furnizor/prestator/executant în termen de 2 zile lucrãtoare de la primirea acesteia.
(2) Decizia de suspendare se publicã în sistemul electronic de achiziţii publice.
(3) Suspendarea dreptului furnizorului/executantului/prestatorului de a participa la achiziţii publice prin mijloace electronice opereazã pe termen de un an de la data publicãrii în sistemul electronic de achiziţii publice a deciziei de suspendare.
ART. 30
Suspendarea din sistemul electronic de achiziţii publice are ca efect interzicerea dreptului oricãrui furnizor/executant/prestator, inclusiv al sucursalelor şi sediilor sale secundare, de a participa la achiziţii publice prin mijloace electronice.
ART. 31
Ulterior suspendãrii din sistemul electronic de achiziţii publice, reluarea participãrii de cãtre un furnizor/executant/prestator trebuie sã fie întemeiatã în mod obligatoriu pe atestarea de cãtre oficiul registrului comerţului şi/sau orice alte organe competente legal, dupã caz, a datelor şi informaţiilor referitoare la regimul juridic al acestora, solicitate de operatorul sistemului electronic şi, dupã caz, pe reconstituirea garanţiei de bunã conduitã în sistem.

CAP. IV
Garanţia de bunã conduitã în sistemul electronic de achiziţii publice

ART. 32
(1) În vederea protejãrii sistemului electronic de achiziţii publice de orice încãlcare a normelor şi procedurilor de utilizare şi securitate ale sistemului electronic, orice furnizor, executant sau prestator are obligaţia de a constitui o garanţie de bunã conduitã în sistemul electronic de achiziţii publice.
(2) Orice furnizor, executant sau prestator are obligaţia de a avea constituitã garanţie de bunã conduitã în sistemul electronic de achiziţii publice pe întreaga perioadã în care este înregistrat în sistemul electronic de achiziţii publice.
(3) Cuantumul garanţiei de bunã conduitã va fi stabilit în lei de operatorul sistemului electronic de achiziţii publice, în funcţie de necesitãţile de dezvoltare, operare şi administrare ale sistemului electronic de achiziţii publice şi cerinţele de securitate adecvate ale acestuia.
ART. 33
(1) Garanţia de bunã conduitã se poate constitui în urmãtoarele forme:
a) scrisoare de garanţie bancarã în favoarea operatorului sistemului electronic de achiziţii publice, conform modelului prezentat în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice;
b) ordin de platã în favoarea operatorului sistemului electronic de achiziţii publice.
(2) Scrisoarea de garanţie bancarã poate sã fie emisã de o societate bancarã românã sau de o societate bancarã strãinã care are relaţii de corespondent cu o societate bancarã românã.
(3) Plata garanţiei de bunã conduitã prin ordin de platã se va face în contul special al operatorului sistemului electronic de achiziţii publice deschis la Trezoreria Statului exclusiv în acest scop.
ART. 34
Neconstituirea sau expirarea valabilitãţii garanţiei de bunã conduitã atrage, dupã caz, neînregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice, nereînnoirea certificatului care atestã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice sau suspendarea de drept din sistemul electronic de achiziţii publice.
ART. 35
(1) Încãlcarea de cãtre un furnizor/executant/prestator a normelor şi procedurilor de utilizare şi securitate ale sistemului electronic de achiziţii publice atrage, alãturi de suspendarea acestuia din sistemul electronic de achiziţii publice în condiţiile art. 18 lit. b), şi executarea garanţiei de bunã conduitã.
(2) Operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a emite decizia de suspendare prevãzutã la art. 18 lit. b) cu menţiunea expresã a executãrii garanţiei de bunã conduitã.
(3) Garanţiile de bunã conduitã executate conform prevederilor prezentului capitol se fac venit la bugetul operatorului sistemului electronic de achiziţii publice.
(4) Executarea garanţiei de bunã conduitã nu aduce atingere dreptului operatorului sistemului electronic de achiziţii publice de a acţiona în instanţã furnizorul/prestatorul/executantul vinovat, pentru recuperarea întregului prejudiciu cauzat prin încãlcarea normelor şi procedurilor de utilizare şi securitate ale sistemului electronic de achiziţii publice.
ART. 36
Ulterior suspendãrii din sistemul electronic de achiziţii publice ca urmare a încãlcãrii normelor şi procedurilor de utilizare şi securitate ale sistemului electronic, orice furnizor/executant/prestator care doreşte sã reia participarea la proceduri de achiziţii publice prin sistemul electronic are obligaţia de a constitui o nouã garanţie de bunã conduitã.
ART. 37
(1) Orice furnizor/executant/prestator are dreptul de a renunţa la participarea în sistemul electronic de achiziţii publice, cu excepţia cazului în care se aflã în stare de suspendare conform prevederilor art. 18.
(2) Orice furnizor/executant/prestator care are dreptul de a renunţa la participarea în sistemul electronic de achiziţii publice, în condiţiile alin. (1), beneficiazã de restituirea garanţiei de bunã conduitã în cuantumul fix în care a fost depusã.
(3) Restituirea garanţiei de bunã conduitã se va face pe baza cererii formulate în scris şi, ori de câte ori este posibil, în format electronic a furnizorului/executantului/prestatorului, prin care renunţã la dreptul de a mai participa la achiziţii publice prin mijloace electronice.
(4) Operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a restitui garanţia de bunã conduitã în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea cererii prevãzute la alin. (3), dupã analiza modului de respectare a normelor şi procedurilor de utilizare şi securitate ale sistemului electronic de achiziţii publice de cãtre furnizor/executant/prestator pe parcursul participãrii sale la proceduri de achiziţie publicã prin mijloace electronice.
(5) Operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a lua toate mãsurile tehnice necesare interzicerii posibilitãţii furnizorului/executantului/prestatorului de a participa la achiziţiile publice prin mijloace electronice în termen de 2 zile lucrãtoare de la primirea cererii prevãzute la alin. (3).
ART. 38
(1) Renunţarea unui furnizor/executant/prestator la dreptul sãu de a participa la achiziţii publice prin mijloace electronice produce efecte începând cu data expirãrii termenului prevãzut la art. 37 alin. (5).
(2) Renunţarea unui furnizor/executant/prestator la dreptul sãu de a participa la achiziţii publice prin mijloace electronice nu are nici un efect asupra obligaţiilor sale asumate anterior renunţãrii sale.
(3) Un furnizor/executant/prestator care a renunţat la dreptul de a participa la achiziţii publice derulate în sistemul electronic nu are dreptul de a se mai înregistra în sistemul electronic de achiziţii publice timp de 2 ani de la data primei sale renunţãri.

CAP. V
Garanţia de participare şi garanţia de bunã execuţie

ART. 39
(1) Garanţia de participare se constituie de cãtre un furnizor/prestator/executant în scopul de a proteja drepturile autoritãţii contractante faţã de riscul unui eventual comportament necorespunzãtor al acestuia, pe întreaga perioadã dintre încheierea licitaţiei electronice şi pânã la încheierea contractului de achiziţie publicã.
(2) Pentru contractele de achiziţie publicã a cãror valoare estimatã, fãrã taxa pe valoarea adãugatã, depãşeşte 2.000 euro, garanţia de participare se va constitui în mod obligatoriu.
ART. 40
(1) Anunţul de participare şi documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei trebuie sã conţinã în mod obligatoriu cerinţele privind cuantumul garanţiei de participare şi perioada de valabilitate a acesteia.
(2) Garanţia de participare se stabileşte în sumã fixã, într-un cuantum care se va încadra de regulã între 1% şi 2% din valoarea estimatã a contractului de achiziţie publicã şi care în nici un caz nu va fi mai mic de 0,5% sau mai mare de 2,5% din aceastã valoare.
(3) Perioada de valabilitate a garanţiei de participare va fi cel puţin egalã cu perioada de valabilitate a ofertei.
(4) Autoritatea contractantã are obligaţia de a verifica constituirea garanţiei de participare o datã cu verificarea documentelor de calificare ale furnizorului/prestatorului/executantului a cãrui ofertã a fost stabilitã ca fiind câştigãtoare.
(5) Participarea unui furnizor/prestator/executant la o procedurã de achiziţie publicã, fãrã a avea constituitã garanţia de participare în condiţiile stabilite în anunţul de participare şi documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, atrage rãspunderea acestuia pentru întregul prejudiciu cauzat autoritãţii contractante.
ART. 41
Autoritatea contractantã are dreptul de a executa garanţia de participare în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) furnizorul/prestatorul/executantul îşi retrage oferta în perioada de valabilitate a acesteia;
b) furnizorul/prestatorul/executantul a cãrui ofertã a fost stabilitã câştigãtoare nu constituie garanţia de bunã execuţie în perioada de valabilitate a ofertei;
c) furnizorul/prestatorul/executantul a cãrui ofertã a fost stabilitã câştigãtoare refuzã sã încheie contractul de achiziţie publicã în perioada de valabilitate a ofertei.
ART. 42
(1) Garanţia de bunã execuţie a contractului de achiziţie publicã se constituie de cãtre furnizorul/prestatorul/executantul câştigãtor în scopul asigurãrii autoritãţii contractante de îndeplinirea, din punct de vedere cantitativ, calitativ şi în termen, a contractului de achiziţie publicã.
(2) Pentru contractele de achiziţie publicã a cãror valoare estimatã, fãrã taxa pe valoarea adãugatã, depãşeşte 2.000 euro, garanţia de bunã execuţie se va constitui în mod obligatoriu.
(3) Autoritatea contractantã are obligaţia de a stabili în anunţul de participare şi documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei cuantumul garanţiei de bunã execuţie care va fi cuprins între 5% şi 10% din preţul estimat al contractului de achiziţie publicã.
(4) Neconstituirea garanţiei de bunã execuţie în condiţiile stabilite în anunţul de participare şi documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei atrage, alãturi de executarea garanţiei de participare, şi rãspunderea furnizorului/prestatorului/executantului pentru întregul prejudiciu cauzat autoritãţii contractante.

CAP. VI
Tariful de participare şi tariful de utilizare

SECŢIUNEA 1
Tariful de participare

ART. 43
(1) Pentru a participa la o procedurã de achiziţie publicã prin mijloace electronice, orice furnizor/executant/prestator înregistrat în sistemul electronic de achiziţii publice are obligaţia sã plãteascã operatorului sistemului electronic de achiziţii publice un tarif de participare.
(2) Neplata tarifului de participare aferent unei proceduri de achiziţii publice prin mijloace electronice îl lipseşte pe orice furnizor/executant/prestator înregistrat în sistemul electronic de achiziţii publice de dreptul de a participa la procedura respectivã.
ART. 44
(1) Operatorul sistemului electronic de achiziţii publice va implementa mijloace moderne de platã care vor încorpora dreptul oricãrui furnizor/executant/prestator înregistrat în sistemul electronic de achiziţii publice de a participa la un numãr fix de proceduri de achiziţie publicã prin mijloace electronice.
(2) În condiţiile prevãzute la alin. (1), orice furnizor/executant/prestator înregistrat în sistemul electronic de achiziţii publice are dreptul de a alege numãrul de proceduri de achiziţii publice la care doreşte sã participe.
ART. 45
(1) Cuantumul iniţial al tarifului de participare pentru participarea la o procedurã de achiziţie publicã este de 10.000 lei.
(2) Cuantumul tarifului de participare va fi actualizat trimestrial de operatorul sistemului electronic de achiziţii publice, în funcţie de necesitãţile de dezvoltare, operare şi administrare ale sistemului electronic de achiziţii publice şi cerinţele de securitate adecvate ale acestuia.
(3) Cuantumul tarifului de participare se publicã în sistemul electronic de achiziţii publice.
(4) Tariful de participare se face venit la bugetul operatorului sistemului electronic de achiziţii publice.
(5) Cuantumul tarifului de participare prevãzut la alin. (1) nu include taxa pe valoarea adãugatã.

SECŢIUNEA a 2-a
Tariful de utilizare

ART. 46
(1) Orice autoritate contractantã care a încheiat un contract de achiziţie publicã în urma aplicãrii procedurii de achiziţie publicã prin mijloace electronice are obligaţia sã plãteascã în lei operatorului sistemului electronic de achiziţii publice un tarif de utilizare în cuantum de:
a) 0,5% din valoarea contractului, în cazul contractelor cu o valoare mai micã sau cel mult egalã cu 100 milioane lei;
b) 0,3% din valoarea contractului, în cazul contractelor cu o valoare cuprinsã între 100.000.001 lei şi 500 milioane lei, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã;
c) 0,25% din valoarea contractului, în cazul contractelor cu o valoare de peste 500 milioane lei, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
(2) Cuantumurile tarifului de utilizare prevãzute la alin. (1) nu includ taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 47
(1) Plata tarifului de utilizare a sistemului electronic de achiziţii publice se efectueazã trimestrial, prin utilizarea unei proceduri electronice, ori de câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.
(2) Autoritãţile contractante au obligaţia de a plãti operatorului sistemului electronic de achiziţii publice tariful de utilizare corespunzãtor unui an calendaristic, în termen de 60 de zile de la încheierea acestuia.
(3) Tariful de utilizare se face venit la bugetul operatorului sistemului electronic de achiziţii publice.
ART. 48
(1) În termen de cel mult 30 de zile de la încheierea unui an calendaristic, orice autoritate contractantã are obligaţia de a comunica operatorului sistemului electronic de achiziţii publice lista tuturor contractelor de achiziţie publicã prin mijloace electronice încheiate în anul calendaristic precedent, cu precizarea valorii individuale şi totale a acestora.
(2) Nerespectarea termenului prevãzut la alin. (1) atrage decãderea autoritãţii contractante din dreptul de a contesta obligaţia de platã a tarifului de utilizare stabilitã în conformitate cu propriile evidenţe informatizate ale operatorului sistemului electronic de achiziţii publice privind numãrul şi valoarea achiziţiilor publice efectuate prin mijloace electronice de autoritatea contractantã.
ART. 49
Autoritãţile contractante expres prevãzute în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 182/2002 , cu completãrile ulterioare, au obligaţia de a prevedea sumele necesare plãţii tarifului de utilizare în cadrul bugetului propriu aferent programului anual de achiziţii publice.

CAP. VII
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 50
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 20.000.000 lei la 250.000.000 lei urmãtoarele fapte:
a) efectuarea unei achiziţii publice prin eludarea sau încãlcarea prevederilor prezentelor norme metodologice;
b) înţelegerea cu unul sau mai mulţi participanţi, cu autoritatea contractantã sau cu operatorul sistemului electronic de achiziţii publice, în scopul denaturãrii rezultatului procedurii de achiziţie publicã prin mijloace electronice;
c) participarea la o procedurã de achiziţie publicã prin mijloace electronice fãrã a avea constituitã garanţia de participare;
d) încheierea de cãtre o autoritate contractantã a unui contract de achiziţie publicã prin mijloace electronice în lipsa constituirii garanţiei de participare sau a garanţiei de bunã execuţie;
e) nefurnizarea sau furnizarea de date şi informaţii incomplete privind numãrul şi valoarea contractelor de achiziţie publicã prin mijloace electronice încheiate de o autoritate contractantã.
ART. 51
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 50 se fac de cãtre personalul din cadrul Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, împuternicit prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei.
(2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 50 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 52
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, orice furnizor/executant/prestator înregistrat sau care solicitã înregistrarea în sistemul electronic de achiziţii publice are obligaţia de a constitui garanţia de bunã conduitã în conformitate cu dispoziţiile cap. IV.
(2) Furnizorii/executanţii/prestatorii prevãzuţi la alin. (1), care nu constituie garanţia de bunã conduitã în termenul prevãzut la alin. (1), sunt consideraţi suspendaţi de drept din sistemul electronic de achiziţii publice pânã la data constituirii acesteia.
ART. 53
În vederea informãrii tuturor persoanelor interesate, operatorul sistemului electronic de achiziţii publice are obligaţia de a publica dispoziţiile prezentei hotãrâri în sistemul electronic de achiziţii publice.

ANEXĂ
──────
la normele metodologice
────────────────────────

BANCA .............. Data ................
....................

SCRISOARE DE GARANŢIE BANCARĂ DE BUNĂ CONDUITĂ
ÎN SISTEMUL ELECTRONIC DE ACHIZIŢII PUBLICE

Suntem informaţi cã ...../(denumirea furnizorului/prestatorului/executantului)..... executant doreşte sã se înscrie în sistemul electronic de achiziţii publice în calitate de furnizor/prestator/executant.
În conformitate cu prevederile <>art. 11^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2002 privind achiziţiile publice prin licitaţii electronice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 468/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu normele metodologice de aplicare a acestui act normativ, ...../(denumirea furnizorului/prestatorului/executantului)..... are obligaţia sã prezinte o garanţie bancarã privind buna conduitã în sistemul electronic de achiziţii publice în valoare de ................................ lei.
Referitor la dispoziţiile legale sus-menţionate, noi, ...../(denumirea societãţii bancare)....., ne angajãm, în mod ferm şi irevocabil, sã plãtim imediat cãtre Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei şi fãrã a invoca nici un fel de condiţie, excepţie sau orice alte obiecţii explicite sau implicite orice sumã pânã la concurenţa sumei de ....... lei, la prima şi simpla cerere scrisã a Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, prin care se confirmã cã ...../(denumirea furnizorului/prestatorului/executantului).... nu a respectat procedurile şi normele de utilizare şi securitate ale sistemului electronic de achiziţii publice.
Garanţia noastrã este valabilã pânã la data de _____/____/_____ şi expirã în totalitate şi automat dacã cererea scrisã a Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei de executare a prezentei scrisori de garanţie bancarã nu ne este trimisã pânã cel târziu la data scadenţei prezentei scrisori de garanţie bancarã, indiferent dacã prezenta scrisoare de garanţie bancarã ne va fi restituitã sau nu.

Ştampila unitãţii bancare emitente

Semnãturã autorizatã

────────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016