Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.563 din 1 noiembrie 2006  pentru modificarea si completarea   Hotararii Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza si a   Hotararii Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.563 din 1 noiembrie 2006 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza si a Hotararii Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 971 din 5 decembrie 2006
HOTĂ?RÂRE nr. 1.563 din 1 noiembrie 2006
pentru modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar convenţional din România cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 971 din 5 decembrie 2006

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. I
<>Hotãrârea Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 9 ianuarie 2004, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta hotãrâre are ca obiect stabilirea condiţiilor care trebuie îndeplinite pentru realizarea interoperabilitatii pe teritoriul României, aferentã sistemului de transport feroviar transeuropean de mare viteza prevãzut în anexa nr. 1. Aceste condiţii privesc proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, modernizarea, innoirea, exploatarea şi întreţinerea pentru pãrţile acestui sistem puse în funcţiune dupã data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, precum şi calificarea şi condiţiile de sãnãtate şi siguranta ale personalului care participa la exploatarea sa.
(2) Îndeplinirea acestui obiectiv trebuie sa conducã la definitia unui nivel optim de armonizare tehnica şi sa ofere posibilitatea:
a) de a facilita, îmbunãtãţi şi dezvolta serviciile din transportul feroviar internaţional pe teritoriul României şi cu tari terţe;
b) de a contribui la crearea treptata a pieţei interne de echipamente şi servicii pentru construirea, exploatarea, reînnoirea şi modernizarea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza;
c) de a contribui la interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza."
2. La articolul 2, dupã litera n) se introduc şapte noi litere, literele o)-v), cu urmãtorul cuprins:
"o) parametru de baza - orice condiţie de reglementare, tehnica sau operationala, care este foarte importanta pentru interoperabilitate şi necesita o decizie sau recomandare în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 235 din 17 septembrie 1996, înainte de elaborarea proiectelor complete de ŞTI;
p) caz specific - orice parte a sistemului feroviar transeuropean de mare viteza care necesita prevederi speciale în ŞTI, fie temporar, fie definitiv, datoritã restrictiilor geografice, topografice sau urbane ori restrictiilor care afecteazã compatibilitatea cu sistemul existent; acestea pot cuprinde în special liniile şi reţelele feroviare izolate de restul teritoriului României, gabaritul de încãrcare, ecartamentul sau distanta dintre sine;
r) modernizare - orice lucrare majorã de modificare a unui subsistem sau a unei pãrţi a subsistemului, care aduce o imbunatatire la randamentul general al subsistemului;
s) substituire în cadrul întreţinerii - orice înlocuire de pãrţi componente cu pãrţi care au o funcţie şi un randament identice în cadrul întreţinerii preventive sau corective;
t) reinnoire - orice lucrare majorã de substituire a unui subsistem sau a unei pãrţi a unui subsistem care nu modifica randamentul general al subsistemului;
u) sistem feroviar existent - structura alcãtuitã din infrastructuri feroviare, cuprinzând liniile şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar existent plus materialul rulant existent, de toate categoriile şi originile, care circula pe infrastructura respectiva;
v) punere în funcţiune - toate operaţiunile prin care un subsistem este pus în starea sa proiectata de exploatare."
3. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 5 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Fiecare subsistem trebuie sa fie prevãzut de o ŞTI. În cazul în care este necesar, un subsistem poate fi prevãzut de mai multe ŞTI, iar o ŞTI poate stipula pentru mai multe subsisteme. Pentru luarea unei decizii de a elabora şi/sau de a revizui o ŞTI şi selectarea sferei sale tehnice şi geografice este necesar un mandat, ŞTI urmând a fi elaborate în conformitate cu art. 6 alin. (1).
...........................................................................................
(3) În mãsura în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea obiectivelor prevãzute la art. 1, fiecare ŞTI trebuie:
a) sa indice sfera propusã de aplicabilitate, ca parte din reţeaua sau materialul rulant prevãzute în anexa nr. 1, subsistem ori parte dintr-un subsistem prevãzut în anexa nr. 2;
b) sa prevadã cerinţele esenţiale pentru fiecare subsistem implicat şi interfetele sale fata de alte sisteme;
c) sa stabileascã specificaţiile functionale şi tehnice care trebuie respectate de subsistem şi interfetele sale fata de alte sisteme. În cazul în care este necesar, aceste specificaţii pot varia în funcţie de utilizarea subsistemului, de exemplu în funcţie de categoriile de linii şi/sau material rulant prevãzute în anexa nr. 1;
d) sa determine pãrţile componente de interoperabilitate şi interfetele care trebuie prevãzute de specificaţiile europene, inclusiv standardele europene, care sunt necesare pentru a se realiza interoperablitatea în cadrul sistemului feroviar transeuropean de mare viteaza;
e) sa specifice, pentru fiecare caz luat în considerare, care sunt procedurile ce trebuie utilizate pentru evaluarea conformitatii sau aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, pe de o parte, ori verificarea CE a subsistemelor, pe de alta parte. Aceste proceduri trebuie sa se bazeze pe modulele definite în Decizia 93/465/CEE ;
f) sa indice strategia pentru implementarea ŞTI. Este necesar sa se specifice, în special, etapele care trebuie finalizate pentru a se realiza tranzitia treptata de la situaţia existenta la situaţia finala când norma va fi conformitatea cu ŞTI;
g) sa indice, pentru personalul implicat, aptitudinile profesionale şi condiţiile de sãnãtate şi siguranta în vigoare pentru exploatarea şi întreţinerea subsistemului, precum şi pentru implementarea ŞTI."
4. Dupã alineatul (5) al articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) ŞTI pot face o trimitere explicita, identificata clar, la standardele sau specificaţiile europene atunci când acest lucru este extrem de necesar în scopul îndeplinirii obiectivelor prezentei hotãrâri. Într-un astfel de caz, aceste standarde sau specificaţii europene ori pãrţile respective din acestea sunt considerate anexe la respectiva ŞTI şi devin obligatorii din momentul în care se aplica ŞTI. În lipsa standardelor sau specificatiilor europene şi în asteptarea elaborãrii lor, se pot face trimiteri la alte acte normative identificate clar; într-un astfel de caz se fac trimiteri la documente care pot fi uşor accesibile şi sunt din domeniul public."
5. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) ŞTI şi modificãrile aduse ulterior ŞTI se elaboreazã la nivel comunitar potrivit art. 6 din Directiva 96/48/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE .
(2) Începând cu data aderãrii la Uniunea Europeanã, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, participa la evaluarea prevãzutã la art. 6 paragraful 4 din Directiva 96/48/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , prin furnizarea datelor necesare.
(3) Începând cu data aderãrii la Uniunea Europeanã, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, are dreptul de a cere comitetului prevãzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , verificarea soluţiilor alternative şi introducerea într-un raport anexat la proiectul ŞTI a evaluãrii cost-beneficiu pentru aceste soluţii alternative, în conformitate cu art. 6 paragraful 5 din aceeaşi directiva.
(4) Începând cu data aderãrii la Uniunea Europeanã, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate solicita comitetului prevãzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , reverificarea şi actualizarea listei asociaţiilor şi organismelor prevãzute la art. 6 paragraful 7 din aceeaşi directiva."
6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) România poate sa nu aplice una sau mai multe ŞTI, inclusiv cele privind materialul rulant, în urmãtoarele cazuri şi împrejurãri:
a) pentru un proiect de linie noua, de reinnoire ori de modernizare a unei linii existente sau pentru oricare element prevãzut la art. 1 alin. (1), aflat într-un stadiu avansat de finalizare ori fãcând obiectul unui contract în curs de executare la momentul publicãrii respectivelor ŞTI;
b) pentru orice proiect privind reînnoirea sau modernizarea unei linii existente, dacã gabaritul de încãrcare, ecartamentul, spaţiul dintre sine sau tensiunea electrica aferentã instalaţiilor de electrificare din aceste ŞTI nu sunt compatibile cu cele ale liniei existente;
c) pentru orice proiect de reinnoire, extindere sau modernizare a unei linii existente, dacã aplicarea respectivelor ŞTI ar compromite viabilitatea economicã a proiectului şi/sau compatibilitatea sistemului feroviar din România;
d) în cazul în care dupã un accident sau dezastru natural, condiţiile de redresare rapida a reţelei nu permit, din punct de vedere economic ori tehnic, aplicarea parţialã sau totalã a respectivei ŞTI.
(2) În toate cazurile, România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, notifica în prealabil Comisiei Europene intenţia de a deroga şi îi comunica acesteia un dosar cu ŞTI sau pãrţile de ŞTI pe care nu doreşte sa le aplice, precum şi cu specificaţiile corespondente pe care doreşte sa le aplice. România aplica deciziile şi eventualele recomandãri luate de Comisia Europeanã în aceste cazuri."
7. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Pe teritoriul României nu se admite interzicerea, restrangerea sau împiedicarea punerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate pentru utilizarea lor în cadrul sistemului de transport feroviar de mare viteza, dacã aceştia îndeplinesc prevederile prezentei hotãrâri. Nu se pot solicita, în special, verificãri care au fost deja efectuate în cadrul procedurii pentru declaraţia de conformitate CE sau de aptitudini de utilizare."
8. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Toţi constituentii de interoperabilitate sunt supuşi procedurii de evaluare a conformitatii şi de aptitudini de utilizare indicatã în respectiva ŞTI şi sunt insotiti de certificatul respectiv.
(3) Se considera ca un constituent de interoperabilitate întruneşte cerinţele esenţiale dacã acesta respecta condiţiile prevãzute în respectiva ŞTI sau specificaţiile europene elaborate pentru respectarea acestor condiţii."
9. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - În cazul în care România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, considera ca specificaţiile utilizate direct sau indirect pentru scopurile prezentei hotãrâri nu respecta cerinţele esenţiale, se poate decide retragerea parţialã ori totalã a specificatiilor respective din publicaţiile care le cuprind sau modificarea acestora, în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 96/48/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , dupã constituirea comitetului înfiinţat conform Directivei 98/34/CE a Parlamentului European şi Consiliului din data de 22 iunie 1998 privind procedura de furnizare a informaţiilor în domeniul standardelor şi regulamentelor tehnice şi al regulilor privind serviciile de informare a societãţii."
10. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana, înfiinţatã conform prevederilor <>Legii nr. 55/2006 privind siguranta feroviara, autorizeaza punerea în funcţiune a subsistemelor structurale care alcãtuiesc sistemul feroviar transeuropean de mare viteza şi sunt amplasate sau exploatate pe teritoriul României. În acest scop, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana ia toate mãsurile adecvate pentru a se asigura ca aceste subsisteme pot fi date în folosinta numai dacã sunt proiectate, construite şi instalate astfel încât sa nu compromita respectarea cerinţelor esenţiale care le privesc, atunci când sunt integrate în sistemul feroviar transeuropean de mare viteza. Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana verifica, în special, compatibilitatea acestor subsisteme cu sistemul în care sunt integrate.
(2) Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana verifica, atunci când subsistemele sunt puse în funcţiune şi la perioade regulate dupã aceea, dacã acestea sunt exploatate şi întreţinute în conformitate cu cerinţele esenţiale care le privesc. În acest scop, se utilizeazã procedurile de evaluare şi verificare prevãzute în ŞTI structurale şi functionale respective.
(3) În cazul reînnoirii sau modernizãrii, administratorul infrastructurii feroviare sau operatorul de transport feroviar trimite Autoritãţii de Siguranta Feroviara Romana un dosar cu descrierea proiectului. Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana analizeazã acest dosar şi, luând în considerare strategia de implementare indicatã în ŞTI aplicabilã, decide dacã dimensiunea lucrãrilor impune o noua autorizare a punerii în funcţiune în înţelesul prezentei hotãrâri. Este necesarã o noua autorizare a punerii în funcţiune de fiecare data când nivelul de siguranta generalã a subsistemului în cauza poate fi afectat de lucrãrile planificate.
(4) Atunci când Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana autorizeaza punerea în funcţiune a materialului rulant, aceasta trebuie sa se asigure ca un cod de identificare alfanumeric este atribuit fiecãrui vehicul. Acest cod trebuie marcat pe fiecare vehicul şi trebuie înscris într-un registru naţional de înmatriculare pentru vehicule feroviare, care îndeplineşte urmãtoarele criterii:
a) respecta specificaţiile comune definite la alin. (5);
b) este ţinut şi actualizat de Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana, care este independenta fata de orice operator de transport feroviar;
c) au acces la registru Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana şi Organismul de Investigare Feroviar Roman prevãzute la art. 16 şi, respectiv, <>art. 19 din Legea nr. 55/2006 . La registru au acces, în baza unei solicitãri legitime, şi Consiliul de supraveghere prevãzut la <>art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitãţilor de infrastructura feroviara şi tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , cu modificãrile ulterioare, Agenţia Feroviara Europeanã, operatorii de transport feroviar şi administratorii de infrastructura feroviara.
(5) În cazul materialului rulant dat în folosinta pentru prima data într-o ţara terta, România, prin autoritatea competenta, poate accepta vehiculele corect identificate în funcţie de un sistem diferit de codificare. Cu toate acestea, dacã România a autorizat punerea în funcţiune a unor astfel de vehicule pe teritoriul sau, trebuie sa fie posibil sa se obţinã din registru datele prevãzute la alin. 6 lit. c)-e).
(6) Specificaţiile comune pentru registru se adopta în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 96/48/CE , pe baza proiectelor de specificaţii elaborate de Agenţia Feroviara Europeanã. Aceste proiecte de specificaţii cuprind: conţinutul, formatul datelor, arhitectura funcţionalã şi tehnica, modul de operare şi reguli privind introducerea şi consultarea datelor. Registrul cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) informaţii privind declaraţia de verificare CE şi organismul emitent;
b) informaţii privind registrul de material rulant prevãzut la art. 22^1;
c) datele de identificare ale proprietarului vehiculului sau ale chiriaşului;
d) toate restricţiile privind utilizarea vehiculului;
e) datele pertinente de siguranta cu privire la programul de întreţinere al vehiculului."
11. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Pe teritoriul României nu se admite interzicerea, restrangerea sau împiedicarea construirii, punerii în funcţiune şi exploatãrii subsistemelor de natura structuralã, componente ale sistemului de transport feroviar de mare viteza, care satisfac cerinţele esenţiale relevante. În special nu se pot solicita verificãri care au fost deja realizate în cadrul procedurii pentru «declaraţia de verificare CE»."
12. Dupã alineatul (2) al articolului 16 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În lipsa ŞTI şi în cazurile în care a fost notificatã o derogare conform art. 7, România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, trimite altor state membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene, pentru fiecare subsistem, o lista de reguli tehnice în vigoare pentru aplicarea cerinţelor esenţiale. Acest lucru se notifica în termen de 3 luni de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã şi de fiecare data când se modifica lista de reguli tehnice. Cu aceasta ocazie, România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, desemneazã şi organismele care rãspund de aplicarea, în cazul acestor reguli tehnice, a procedurii de verificare prevãzutã la art. 18."
13. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - În cazul în care se constata ca ŞTI nu îndeplinesc în întregime cerinţele esenţiale, România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate sesiza comitetul prevãzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE ."
14. Dupã articolul 17 se elimina titlul "Capitolul V - Organismul notificat".
15. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) În vederea stabilirii declaraţiei de verificare CE, autoritatea contractantã sau reprezentantul sau autorizat invita organismul notificat pe care l-a ales în acest scop sa aplice procedura de verificare CE, prevãzutã în anexa nr. 6.
(2) Sarcina organismului notificat, însãrcinat cu verificarea CE a unui subsistem, începe din etapa de proiectare şi acoperã intreaga perioada de construire pana la etapa de recepţie, înaintea punerii în funcţiune a subsistemului. Acestea vizeazã şi verificarea interfetelor subsistemului în cauza în legatura cu sistemul în care este integrat, pe baza informaţiilor disponibile în respectiva ŞTI şi în registrele definite la art. 22^1.
(3) Organismul notificat este responsabil cu întocmirea dosarului tehnic care trebuie sa însoţeascã declaraţia de verificare CE. Acest dosar tehnic conţine toate documentele necesare referitoare la caracteristicile subsistemului, precum şi, dacã este cazul, toate documentele care certifica conformitatea constituentilor de interoperabilitate. Dosarul conţine, de asemenea, toate elementele referitoare la condiţiile şi limitele de utilizare, instrucţiuni de exploatare, de supraveghere continua sau periodicã, de reglaj şi întreţinere."
16. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Atunci când România constata, prin intermediul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, ca un subsistem de natura structuralã, stabilit de declaraţia de verificare CE, care însoţeşte dosarul tehnic, nu îndeplineşte în întregime dispoziţiile prezentei hotãrâri şi, în special, cerinţele esenţiale, poate sa ceara sa fie realizate verificãri complementare.
(2) România, pe baza iniţiativei Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, informeazã imediat Comisia Europeanã despre verificãrile complementare cerute, expunand motivele care stau la baza acestei cereri."
17. Dupã articolul 19 se introduce capitolul V cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL V
Organismul notificat"
18. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, notifica Comisiei Europene şi celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele însãrcinate cu efectuarea procedurii de evaluare a conformitatii sau a aptitudinilor de utilizare prevãzute la art. 13 şi 18, indicând pentru fiecare dintre ele domeniul de competenta şi numãrul de identificare obţinut în prealabil de la Comisia Europeanã. Evaluarea organismului care solicita sa fie notificat prin cerere adresatã Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului se face de o comisie de specialişti din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numita prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului. Preşedintele comisiei este secretarul de stat cu atribuţii în domeniul transportului feroviar, iar în componenta comisiei trebuie numiţi specialişti în domeniile de expertiza relevante; din comisie nu pot lipsi specialişti din domeniile: feroviar, integrare europeanã, economic şi juridic.
(2) România aplica criteriile prevãzute în anexa nr. 7 pentru evaluarea organismului care trebuie notificat. Organismele care satisfac criteriile de evaluare prevãzute în standardele europene relevante sunt prezumate ca rãspunzând respectivelor criterii. Metodologia de evaluare a organismelor notificate se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Desemnarea ca organisme notificate se face prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, în care se precizeazã domeniul de competenta al acestuia şi care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) România isi retrage agrementul acordat unui organism care nu mai satisface criteriile prevãzute în anexa nr. 7 şi informeazã imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene. Retragerea desemnãrii se face de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) În situaţia în care România constata ca un organism notificat de un alt stat membru al Uniunii Europene nu satisface cerinţele esenţiale, comitetul prevãzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE este sesizat pe aceasta tema şi isi emite punctul de vedere într-un interval de 3 luni. Pe baza punctului de vedere al comitetului, Comisia Europeanã informeazã statul membru în cauza despre toate modificãrile care sunt necesare pentru ca organismul notificat sa isi poatã pãstra statutul care i-a fost recunoscut.
(5) Reprezentanţii României, desemnaţi de Organismul Notificat Feroviar Roman înfiinţat conform prevederilor <>Legii nr. 55/2006 , pot lua parte în calitate de observator la activitatea grupului de coordonare a organismelor notificate, înfiinţat de Comisia Europeanã conform prevederilor Directivei 2004/50/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie 2004 pentru modificarea Directivei Consiliului 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza şi a Directivei 2001/16/CE a Parlamentului European şi Consiliului privind interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean convenţional. Comisia Europeanã şi observatorii informeazã comitetul prevãzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE cu privire la activitatea desfasurata în cadrul grupului de coordonare."
19. Dupã articolul 20 se introduce capitolul VI cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL VI
Comitetul"
20. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Participarea României la activitatea comitetului prevãzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE este asigurata de reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
21. Dupã articolul 21 se introduc doua noi articole, articolele 21^1 şi 21^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - (1) România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate solicita Comisiei Europene sa mandateze elaborarea unei ŞTI pentru un subiect suplimentar, dacã acesta priveşte un subsistem prevãzut în anexa nr. 2.
(2) În conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 96/48/CE , comitetul adopta, pe baza propunerii Comisiei Europene, un program de lucru corespunzãtor obiectivelor Directivei 96/48/CE şi ale Directivei 2001/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 martie 2001 privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional transeuropean.
Aer. 21^2. - Anexele nr. 2-6 la Directiva 96/48/CE , care vor fi modificate în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 96/48/CE , vor fi transpuse în legislaţia nationala."
22. Dupã articolul 21^2 se introduce capitolul VII cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale şi sancţiuni"
23. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Toate deciziile luate de organele competente în aplicarea prezentei hotãrâri privind evaluarea de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, verificarea subsistemelor care formeazã sistemul de transport feroviar de mare viteza, precum şi deciziile luate în aplicarea art. 11, 12, 17 şi 19 trebuie motivate temeinic. Ele sunt notificate cat mai curând posibil pãrţilor interesate, cu indicarea cãilor de atac prevãzute de legislaţia în vigoare şi a termenelor la care aceste acţiuni trebuie introduse."
24. Dupã articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 22^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 22^1. - (1) Autoritatea Feroviara Romana - AFER asigura publicarea şi actualizarea anuala a unui registru de infrastructura şi a unui registru de material rulant. Aceste registre indica caracteristicile principale ale fiecãrui subsistem sau parte de subsistem implicata, de exemplu parametrii de baza şi corelarea acestora cu caracteristicile prevãzute de ŞTI aplicabile. În acest scop, fiecare ŞTI indica în mod exact informaţiile care trebuie incluse în registrele de infrastructura şi de material rulant.
(2) Copiile acestor registre sunt trimise statelor membre ale Uniunii Europene vizate şi Agenţiei Feroviare Europene şi vor fi puse, pentru consultare, la dispoziţia pãrţilor interesate, incluzând cel puţin agenţii economici profesionali din sector."
25. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Dispoziţiile corespunzãtoare utilizãrii constituentilor de interoperabilitate şi punerii în funcţiune şi exploatare a subsistemelor conform prezentei hotãrâri vor fi puse în aplicare la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri. România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, informeazã Comisia Europeanã, pana la data aderãrii la Uniunea Europeanã, despre adoptarea acestei hotãrâri."
26. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi."
27. Dupã articolul 24 se introduc trei noi articole, articolele 25, 26 şi 27, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), cu amenda de la 5.000 lei la 20.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea utilizãrii şi introducerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate în cauza;
b) nerespectarea prevederilor art. 9, cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Sancţiunile se aplica şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de control împuternicite prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(4) Contravenientul poate achitã, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.
Art. 26. - Contravenţiilor prevãzute la art. 20 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Art. 27. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre."
28. Dupã articolul 27 se introduce urmãtoarea menţiune:
"Prezenta hotãrâre transpune Directiva Consiliului 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 235 din 17 septembrie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
29. Anexa nr. 1 se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta hotãrâre.
30. Anexa nr. 2 se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta hotãrâre.
31. La anexa nr. 3, dupã subpunctul 2.4.3 se introduce un nou subpunct, subpunctul 2.4.4, cu urmãtorul cuprins:
"2.4.4. Control
Trenurile trebuie echipate cu un dispozitiv de înregistrare. Datele colectate de acest dispozitiv şi procesarea informaţiilor trebuie armonizate."
32. Punctul 2 al anexei nr. 7 va avea urmãtorul cuprins:
"2. Organismul şi personalul însãrcinat sa efectueze verificarea trebuie sa execute operaţiunile de verificare cu cea mai mare integritate profesionalã şi cea mai mare competenta tehnica şi trebuie sa fie libere de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi de ordin financiar, care pot sa influenteze decizia lor sau rezultatele verificãrii lor, în special de cele care vin din partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificãrilor. În special, organismul şi personalul care rãspund de verificãri trebuie sa fie independente din punct de vedere funcţional fata de Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana desemnatã sa emita autorizaţiile de punere în funcţiune conform prezentei hotãrâri, precum şi fata de Organismul de Licenţe Feroviare Roman şi Organismul de Investigare Feroviar Roman, înfiinţate conform <>Legii nr. 55/2006 privind siguranta feroviara."
ART. II
<>Hotãrârea Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar convenţional din România cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 23 iulie 2003, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul va avea urmãtorul cuprins:
"HOTÃRÂRE
privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional"
2. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta hotãrâre are ca obiectiv îndeplinirea condiţiilor pentru realizarea interoperabilitatii pe teritoriul României a sistemului feroviar convenţional transeuropean, astfel cum este prevãzut în anexa nr. 1. Aceste condiţii privesc proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, modernizarea, reînnoirea, exploatarea şi întreţinerea pãrţilor acestui sistem care au fost date în folosinta dupã data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, precum şi calificarile profesionale şi condiţiile de sãnãtate şi siguranta a personalului care contribuie la exploatarea şi întreţinerea sa."
3. La articolul 1, partea introductivã a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Îndeplinirea acestui obiectiv trebuie sa conducã la definirea unui nivel optim de armonizare tehnica şi sa permitã:".
4. Dupã alineatul (2) al articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Sfera de aplicare a prezentei hotãrâri se extinde progresiv pentru a cuprinde întregul sistem feroviar convenţional, inclusiv accesul pe calea feratã la terminale şi principalele instalaţii portuare care sunt utilizate sau pot fi utilizate de mai mult de un utilizator, cu excepţia infrastructurii şi materialului rulant prevãzut pentru o utilizare strict localã, istorica sau turistica ori a infrastructurii care este izolata din punct de vedere funcţional de restul sistemului feroviar, fãrã sa se aducã atingere derogarilor de la aplicarea ŞTI prevãzute la art. 7. Prezenta hotãrâre se aplica pãrţilor de reţea care nu sunt încã prevãzute la alin. (1) începând cu data intrãrii în vigoare a ŞTI corespunzãtoare care urmeazã a fi adoptate în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 1 paragraful 3 din Directiva 2001/16/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã de Directiva 2004/50/CE . România poate sa nu aplice prevederile art. 1 paragraful 3 din directiva menţionatã, în cazul proiectelor care se afla într-un stadiu avansat de execuţie sau reprezintã obiectul unui contract în derulare atunci când grupul respectiv de ŞTI este publicat."
5. La articolul 2, literele p) şi q) vor avea urmãtorul cuprins:
"p) modernizare - orice lucrare majorã de modificare a unui subsistem sau a unei pãrţi a unui subsistem care aduce o imbunatatire a randamentului general al subsistemului;
q) reinnoire - orice lucrare majorã de înlocuire a unui subsistem sau a unei pãrţi a unui subsistem care nu modifica randamentul general al subsistemului;".
6. La articolul 2, dupã litera s) se introduc doua noi litere, literele t) şi u), cu urmãtorul cuprins:
"t) substituire în cadrul întreţinerii - orice înlocuire de pãrţi componente cu pãrţi care au o funcţie şi un randament identice în cadrul întreţinerii preventive sau corective;
u) punere în funcţiune - toate operaţiunile prin care un subsistem este pus în starea sa proiectata de exploatare."
7. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Fiecare subsistem trebuie sa facã obiectul unei ŞTI. Dacã este necesar, un subsistem poate face obiectul mai multor ŞTI, iar o ŞTI poate viza mai multe subsisteme. Pentru luarea unei decizii de a elabora şi/sau revizui o ŞTI şi selectarea sferei sale tehnice şi geografice este necesar un mandat, ŞTI urmând a fi elaborate în conformitate cu art. 6 alin. (1)."
8. La articolul 5 alineatul (3), litera e) va avea urmãtorul cuprins:
"e) sa indice, în fiecare caz luat în considerare, care sunt procedurile ce trebuie utilizate pentru a evalua conformitatea sau aptitudinile de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, pe de o parte, sau verificarea CE a subsistemelor, pe de alta parte. Aceste proceduri se bazeazã pe modulele definite în Decizia 93/465/CEE ;".
9. Dupã alineatul (6) al articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmãtorul cuprins:
"(7) ŞTI pot face o trimitere identificata clar şi explicit la standardele sau specificaţiile europene atunci când acest lucru este esenţial pentru a îndeplini obiectivele prezentei hotãrâri. În acest caz, standardele şi specificaţiile europene sau pãrţile respective sunt considerate anexe la respectivele ŞTI şi devin obligatorii în momentul în care se aplica ŞTI. În lipsa unor standarde sau specificaţii europene şi în asteptarea elaborãrii lor, se pot face trimiteri la alte acte normative identificate clar; în acest caz se fac trimiteri la documente care pot fi uşor accesibile şi sunt din domeniul public."
10. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) ŞTI şi modificãrile aduse ulterior ŞTI se elaboreazã la nivel comunitar potrivit art. 6 din Directiva 2001/16/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE .
(2) Începând cu data aderãrii la Uniunea Europeanã, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, participa la evaluarea prevãzutã la art. 6 paragraful 4 din Directiva 2001/16/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , prin furnizarea datelor necesare.
(3) Începând cu data aderãrii la Uniunea Europeanã, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, are dreptul de a cere comitetului prevãzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE , verificarea soluţiilor alternative şi introducerea într-un raport anexat la proiectul de ŞTI a evaluãrii cost-beneficiu pentru aceste soluţii alternative, în conformitate cu art. 6 paragraful 5 din aceeaşi directiva.
(4) Începând cu data aderãrii la Uniunea Europeanã, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate solicita comitetului prevãzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , reverificarea şi actualizarea listei asociaţiilor şi organismelor prevãzute la art. 6 paragraful 7 din aceeaşi directiva."
11. La articolul 7, partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Prevederile uneia sau mai multor ŞTI, adoptate de Comisia Europeanã, inclusiv cele referitoare la materialul rulant, pot sa nu fie aplicate pe teritoriul României în urmãtoarele situaţii:".
12. La articolul 7, literele a)-c) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) pentru un proiect de linie noua, de reinnoire ori de modernizare a unei linii existente sau pentru orice element prevãzut la art. 1 alin. (1) aflat într-un stadiu avansat de finalizare ori fãcând obiectul unui contract în curs de executare la momentul publicãrii respectivelor ŞTI;
b) pentru orice proiect de modernizare sau reinnoire a unei linii existente, atunci când gabaritul, ecartamentul ori distanta dintre axele liniilor de cale feratã sau tensiunea electrica prevãzute de respectivele ŞTI sunt incompatibile cu cele ale liniei existente;
c) pentru orice proiect referitor la reînnoirea, extinderea sau modernizarea unei linii existente, atunci când aplicarea respectivelor ŞTI compromite viabilitatea economicã a proiectului şi/sau compatibilitatile sistemului feroviar existente în România;".
13. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Toţi constituentii de interoperabilitate sunt supuşi procedurii de evaluare a conformitatii şi aptitudinii de utilizare indicatã în respectiva ŞTI şi sunt însoţite de declaraţia respectiva.
(3) Se considera ca un constituent de interoperabilitate îndeplineşte cerinţele esenţiale dacã acesta respecta condiţiile prevãzute în respectiva ŞTI sau în specificaţiile europene elaborate pentru respectarea acestor condiţii."
14. Dupã alineatul (3) al articolului 10 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Atunci când o specificaţie europeanã nu este încã disponibilã în momentul adoptãrii unei ŞTI şi atunci când respectarea acestei specificaţii este o condiţie esenţialã pentru garantarea interoperabilitatii, ŞTI poate sa facã referire la versiunea disponibilã cea mai avansatã a proiectului specificatiei europene pe care trebuie sa o respecte sau care sa conţinã tot proiectul ori numai o parte din acesta."
15. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - În cazul în care România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, considera ca specificaţiile utilizate direct sau indirect pentru scopurile Directivei 2004/50/CE nu respecta cerinţele esenţiale, se poate decide retragerea parţialã sau totalã a specificatiilor respective din publicaţiile care le cuprind ori modificarea acestora, în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 2001/16/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , dupã consultarea comitetului înfiinţat conform Directivei 98/34/CE a Parlamentului European şi Consiliului din 22 iunie 1998 privind procedura de furnizare a informaţiilor în domeniul standardelor şi regulamentelor tehnice şi al regulilor privind serviciile de informare a societãţii."
16. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) În cazul în care se constata ca un constituent de interoperabilitate, prevãzut în declaraţia de conformitate CE sau a aptitudinii de utilizare, introdus pe piata şi utilizat pe teritoriul României conform destinaţiei sale, nu satisface cerinţele esenţiale, autoritatea competenta ia toate mãsurile necesare pentru a-i restrânge domeniul de aplicare, pentru a-i interzice folosirea sau pentru a-l retrage de pe piata şi informeazã imediat Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, mai ales dacã neconformitatea este datoratã:
a) unei nerespectari a cerinţelor esenţiale;
b) unei aplicari gresite a specificatiilor europene, atunci când se bazeazã pe aplicarea acestor specificaţii europene;
c) unei insuficiente a specificatiei europene. România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, informeazã imediat Comisia Europeanã despre mãsurile luate şi arata motivele deciziei sale.
(2) În situaţia în care decizia prevãzutã la alin. (1) este motivatã de existenta unei lacune în specificaţiile europene, se aplica procedura prevãzutã la art. 11. Atunci când un constituent de interoperabilitate prevãzut în declaraţia de conformitate CE se dovedeşte a fi neconform, România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, ia mãsurile adecvate impotriva celui care a stabilit declaraţia şi informeazã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene."
17. Alineatul (3) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Autoritatea Feroviara Romana - AFER verifica la punerea în funcţiune şi apoi periodic faptul ca aceste subsisteme sunt exploatate şi întreţinute conform cerinţelor esenţiale specifice lor. În acest scop se utilizeazã procedurile de evaluare şi verificare prevãzute de ŞTI structurale şi functionale respective."
18. Alineatul (4) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul unei reinnoiri sau modernizãri, administratorul infrastructurii sau operatorul de transport feroviar prezintã Autoritãţii de Siguranta Feroviara Romana un dosar cu descrierea proiectului. Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana analizeazã acest dosar şi, luând în considerare strategia de implementare indicatã în ŞTI aplicabilã, decide dacã importanta lucrãrilor impune o noua autorizare a punerii în funcţiune în înţelesul prezentei hotãrâri. O autorizare noua a punerii în funcţiune este necesarã de fiecare data când nivelul de siguranta generalã a subsistemului respectiv poate fi afectat de lucrãrile planificate. Dacã o noua autorizaţie este solicitatã, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana decide în ce mãsura este necesar ca ŞTI sa fie aplicate proiectului. România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, notifica decizia sa Comisiei Europene şi celorlalte state membre interesate."
19. Dupã alineatul (4) al articolului 14 se introduc doua noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Dacã Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana autorizeaza punerea în funcţiune a materialului rulant, aceasta trebuie sa se asigure ca un cod de identificare alfanumeric este atribuit fiecãrui vehicul. Acest cod trebuie marcat pe fiecare vehicul şi trebuie înscris într-un registru naţional de înmatriculare pentru vehicule feroviare, care îndeplineşte urmãtoarele criterii:
a) respecta specificaţiile comune definite la alin. (6);
b) este ţinut şi actualizat de Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana care este independenta fata de operatorii de transport feroviar;
c) au acces la registru Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana şi Organismul de Investigare Feroviar Roman prevãzute la art. 16 şi, respectiv, la <>art. 19 din Legea nr. 55/2006 privind siguranta feroviara. La registru au acces, în baza unei solicitãri legitime, şi Consiliul de supraveghere prevãzut la <>art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacitãţilor de infrastructura feroviara şi tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 8/2004 , cu modificãrile ulterioare, Agenţia Feroviara Europeanã, operatorii de transport feroviar şi administratorii de infrastructura feroviara. În cazul materialului rulant pus în funcţiune pentru prima data într-o ţara terta, România poate accepta vehiculele corect identificate în funcţie de un sistem diferit de codificare. Cu toate acestea, dacã România a autorizat punerea în funcţiune a unor astfel de vehicule pe teritoriul sau, trebuie sa fie posibil sa se obţinã din registru datele respective, prevãzute la alin. (6) lit. c), d) şi e).
(6) Specificaţiile comune pentru registru se adopta în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 2001/16/CE , pe baza proiectelor specificatiilor elaborate de Agenţia Feroviara Europeanã. Aceste proiecte de specificaţii cuprind: conţinutul, formatul datelor, arhitectura funcţionalã şi tehnica, modul de operare şi reguli privind introducerea şi consultarea datelor. Registrul cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) informaţii privind declaraţia de verificare CE şi organismul emitent;
b) informaţii privind registrul de material rulant;
c) datele de identificare ale proprietarului vehiculului sau ale chiriaşului;
d) toate restricţiile privind utilizarea vehiculului;
e) datele pertinente de siguranta cu privire la programul de întreţinere a vehiculului."
20. Dupã alineatul (2) al articolului 16 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În lipsa ŞTI şi în cazurile în care a fost notificatã o derogare conform art. 7, România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, trimite altor state membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene, pentru fiecare subsistem, o lista de reguli tehnice în vigoare pentru implementarea cerinţelor esenţiale. Acestea se notifica în termen de 3 luni de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã şi apoi de fiecare data când se modifica lista de reguli tehnice. Cu aceasta ocazie România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, desemneazã şi organismele care rãspund de aplicarea, în cazul acestor reguli tehnice, a procedurii de verificare prevãzute la art. 18."
21. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - În cazul în care se constata ca ŞTI nu satisfac în întregime cerinţele esenţiale, România, pe baza iniţiativei Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate sesiza comitetul prevãzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE ."
22. Dupã articolul 17 se elimina titlul "Capitolul V - Organismul notificat".
23. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) În vederea stabilirii declaraţiei de verificare CE, autoritatea contractantã sau reprezentantul sau oficial invita organismul notificat pe care l-a ales în acest scop sa aplice procedura de verificare CE prevãzutã în anexa nr. 6.
(2) Sarcina organismului notificat, însãrcinat cu verificarea CE a unui subsistem, începe din etapa de proiectare şi acoperã intreaga perioada de construire pana la etapa de recepţie, înaintea punerii în funcţiune a subsistemului. Ea vizeazã de asemenea verificarea interfetelor subsistemului respectiv în raport cu sistemul în care este incorporat, bazându-se pe informaţiile disponibile în ŞTI relevanta şi în registrele prevãzute la art. 24.
(3) Organismul notificat este responsabil cu întocmirea dosarului tehnic care trebuie sa însoţeascã declaraţia de verificare CE. Acest dosar tehnic conţine toate documentele necesare referitoare la caracteristicile subsistemului, precum şi, dacã este cazul, şi toate documentele care certifica conformitatea constituentilor de interoperabilitate. Dosarul conţine de asemenea toate elementele referitoare la condiţiile şi limitele de utilizare, instrucţiuni de întreţinere, de supraveghere continua sau periodicã, de reglaj şi întreţinere."
24. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) În cazul în care România, prin autoritatea competenta, constata ca un subsistem de natura structuralã, prevãzut în declaraţia de verificare CE însoţitã de dosarul tehnic, nu satisface în întregime dispoziţiile prezentei hotãrâri şi mai ales cerinţele esenţiale, poate cere sa fie realizate verificãri suplimentare.
(2) România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, informeazã imediat Comisia Europeanã despre verificãrile suplimentare cerute, prezentând motivele care le justifica."
25. Dupã articolul 19 se introduce capitolul V cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL V
Organismul notificat"
26. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, notifica Comisiei Europene şi celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele însãrcinate cu efectuarea procedurii de evaluare a conformitatii sau a aptitudinilor de utilizare prevãzute la art. 13 şi 18, indicând pentru fiecare dintre ele domeniul de competenta şi numãrul de identificare obţinut în prealabil de la Comisia Europeanã. Comisia Europeanã publica în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene lista organismelor cu numãrul lor de identificare, precum şi domeniile de competenta şi îi asigura actualizarea. Evaluarea organismului care solicita sa fie notificat prin cerere adresatã Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului se face de o comisie de specialişti din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numita prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului. Preşedintele comisiei este secretarul de stat cu atribuţii în domeniul transportului feroviar, iar în componenta comisiei trebuie numiţi specialişti în domeniile de expertiza relevante; din comisie nu pot lipsi specialişti din domeniile: feroviar, integrare europeanã, economic şi juridic.
(2) România aplica criteriile prevãzute în anexa nr. 7 pentru evaluarea organismului care trebuie notificat. Organismele care satisfac criteriile de evaluare prevãzute în standardele europene relevante sunt prezumate ca rãspunzând respectivelor criterii. Metodologia de evaluare a organismelor notificate se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Desemnarea ca organisme notificate se face prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, în care se precizeazã domeniul de competenta al acestuia şi care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) România isi retrage agrementul acordat unui organism care nu mai satisface criteriile prevãzute în anexa nr. 7 şi informeazã imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene. Retragerea desemnãrii se face de cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) În situaţia în care România constata ca un organism notificat de un alt stat membru al Uniunii Europene nu satisface criteriile relevante, comitetul prevãzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE este sesizat pe aceasta tema şi isi emite punctul de vedere într-un interval de 3 luni. Pe baza punctului de vedere al comitetului, Comisia Europeanã informeazã statul membru în cauza despre toate modificãrile care sunt necesare pentru ca organismul notificat sa isi poatã pãstra statutul care i-a fost recunoscut.
(5) Reprezentanţii României, desemnaţi de Organismul Notificat Feroviar Roman înfiinţat conform prevederilor <>Legii nr. 55/2006 , pot lua parte în calitate de observator la activitatea grupului de coordonare a organismelor notificate, înfiinţat de Comisia Europeanã conform prevederilor Directivei 2004/50/CE . Comisia Europeanã şi observatorii informeazã comitetul prevãzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE cu privire la activitatea desfasurata în cadrul grupului de coordonare."
27. Dupã articolul 20 se introduce capitolul VI cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL VI
Comitetul şi programul de lucru"
28. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Participarea României la activitatea comitetului prevãzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE este asigurata de reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
29. Dupã articolul 21 se introduc doua noi articole, articolele 21^1 şi 21^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - România aplica recomandãrile de implementare privind Directiva 2001/16/CE , adoptate de Comisia Europeanã conform prevederilor art. 21^1 din Directiva 2001/16/CE .
Art. 21^2. - Anexele nr. 2-6 la Directiva 2001/16/CE , care vor fi modificate în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 2001/16/CE , vor fi transpuse în legislaţia nationala."
30. Articolul 22 se abroga.
31. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - În conformitate cu art. 23 din Directiva 2001/16/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate solicita comitetului prevãzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE sa mandateze elaborarea unei ŞTI pentru un subiect suplimentar, dacã acesta are legatura cu un subsistem prevãzut în anexa nr. 2."
32. Dupã articolul 23 se introduce capitolul VII cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL VII
Registre ale infrastructurii şi ale materialului rulant"
33. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Autoritatea Feroviara Romana - AFER va asigura publicarea şi actualizarea anuala a registrelor infrastructurii şi ale materialului rulant. Aceste registre trebuie sa prezinte caracteristicile principale pentru fiecare subsistem sau parte a subsistemului, de exemplu parametrii de baza, şi corelatia lor cu caracteristicile prescrise prin ŞTI aplicabile. În acest scop, fiecare ŞTI va preciza informaţiile care trebuie sa fie incluse în registrele infrastructurii şi ale materialului rulant.
(2) Copiile acestor registre sunt trimise statelor membre ale Uniunii Europene implicate şi Agenţiei Feroviare Europene şi vor fi puse, pentru consultare, la dispoziţie pãrţilor interesate, incluzând cel puţin operatorii economici profesionali din sector."
34. Dupã articolul 24, se introduce capitolul VIII cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii"
35. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Dupã adoptarea sistemului de referinta prevãzut la art. 25 din Directiva 2001/16/CE , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin Directiva 2004/50/CE , România, la initiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, va informa comitetul prevãzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE asupra intentiei de a adopta orice dispoziţie nationala sau de a dezvolta orice proiect pe teritoriul sau, care diferã în raport cu sistemul de referinta."
36. Dupã articolul 25 se introduce un nou capitol, capitolul IX, cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale şi sancţiuni"
37. Dupã articolul 25 se introduc şase noi articole, articolele 26-31, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Toate deciziile luate în aplicarea prezentei hotãrâri privind evaluarea de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, verificarea constituentilor sistemului de transport feroviar convenţional transeuropean, precum şi deciziile luate în aplicarea art. 11, 12, 17 şi 19 sunt temeinic motivate şi într-o maniera precisa. Ele sunt notificate în cel mai scurt timp posibil pãrţilor interesate, cu indicarea cãilor de atac prevãzute de legislaţia în vigoare şi termenele la care aceste acţiuni trebuie introduse.
Art. 27 - (1) Dispoziţiile corespunzãtoare fiecãrei ŞTI vor fi puse în aplicare prin ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, conform modalitãţilor proprii fiecãrei ŞTI. Adoptarea acestor dispoziţii va conţine o referire la prezenta hotãrâre sau o astfel de referire cu ocazia publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã, toate ordinele ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, prin care se preiau ŞTI adoptate de Uniunea Europeanã prin acte comunitare direct aplicabile conform legislaţiei comunitare, se abroga.
Art. 28 - Încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi.
Art. 29 - (1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), cu amenda de la 5.000 lei la 20.000 lei, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea utilizãrii şi introducerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate în cauza;
b) nerespectarea prevederilor art. 9, cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Sancţiunile se aplica şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de control împuternicite prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(4) În cazul în care subiectul activ al contravenţiilor prevãzute la alin. (1) lit. c) este organismul desemnat sau agreat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre minister.
(5) Contravenientul poate achitã, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.
Art. 30 - Contravenţiilor prevãzute la art. 29 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
Art. 31 - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre."
38. Dupã articolul 31 se introduce urmãtoarea menţiune:
"Prezenta hotãrâre transpune toate prevederile aplicabile ale Directivei 2001/16/CE a Parlamentului European şi Consiliului din 19 martie 2001 privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional transeuropean, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 110 din 20 aprilie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
39. Anexa nr. 1 se înlocuieşte cu anexa nr. 3 la prezenta hotãrâre.
40. La anexa nr. 3, dupã punctul 2.4.3 se introduce un nou punct, punctul 2.4.4, cu urmãtorul cuprins:
"2.4.4. Control
Trenurile trebuie echipate cu un dispozitiv de înregistrare. Datele colectate de acest dispozitiv şi procesarea informaţiilor trebuie armonizate."
41. Punctul 2 al anexei nr. 7 va avea urmãtorul cuprins:
"2. Organismul şi personalul însãrcinate sa efectueze verificarea trebuie sa execute operaţiunile de verificare cu cea mai mare integritate profesionalã şi cu cea mai mare competenta tehnica şi trebuie sa fie libere de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi de ordin financiar, care pot sa influenteze decizia lor sau rezultatele verificãrii lor, în special de cele care vin din partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificãrilor. În special, organismul şi personalul care rãspund de verificãri trebuie sa fie independente din punct de vedere funcţional fata de autoritãţile desemnate sa emita autorizaţiile de punere în funcţiune conform prezentei hotãrâri, fata de Organismul de Licenţe Feroviare Roman, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana şi fata de Organismul de Investigare Feroviar Roman, prevãzute de <>Legea nr. 55/2006 privind siguranta feroviara."
ART. III
(1) Ca mãsuri tranzitorii se aplica prevederile <>art. 29 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicatã.
(2) Dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã, marcajul "CS" din cuprinsul <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.533/2003 şi al <>Hotãrârii Guvernului nr. 850/2003 se înlocuieşte cu marcajul "CE".

*
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 2004/50/CE a Parlamentului European şi Consiliului din 29 aprilie 2004 pentru modificarea Directivei Consiliului 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza şi a Directivei 2001/16/CE a Parlamentului European şi Consiliului privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional transeuropean, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 164 din 30 aprilie 2004, şi Rectificativul la Directiva 2004/50/CE a Parlamentului European şi Consiliului din 29 aprilie 2004 pentru modificarea Directivei Consiliului 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza şi a Directivei 2001/16/CE a Parlamentului European şi Consiliului privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional transeuropean, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 220 din 21 iunie 2004.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu

Ministrul integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu

Bucureşti, 1 noiembrie 2006.
Nr. 1.563.

ANEXA 1

(Anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.533/2003 )
----------------------------------------------------

SISTEMUL FEROVIAR TRANSEUROPEAN DE MARE VITEZA

1. Infrastructura
Infrastructura sistemului feroviar transeuropean de mare viteza este infrastructura cu liniile care fac parte din reţeaua transeuropeana de transport, prevãzutã în <>Legea nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea şi modernizarea reţelei de transport de interes naţional şi european, republicatã, sau prevãzute în orice actualizare a acestei legi ca urmare a revizuirii.
Liniile de mare viteza cuprind:
- liniile special construite pentru mare viteza şi echipate pentru viteze mai mari sau egale cu 250 km/h;
- liniile special modernizate pentru mare viteza şi echipate pentru viteze de ordinul a 200 km/h;
- liniile special modernizate pentru mare viteza şi care au caracteristici specifice ca urmare a restrictiilor topografice, reliefului sau mediului urban şi pe care viteza trebuie adaptatã de la caz la caz.
Aceasta infrastructura cuprinde managementul traficului, sistemele de identificare a vehiculelor şi de navigare: instalaţiile tehnice pentru procesarea datelor şi de telecomunicaţii, destinate serviciilor pentru cãlãtori pe aceste linii pentru a se garanta exploatarea sigura şi armonioasã a reţelei şi un management eficient al traficului.
2. Materialul rulant
Materialul rulant prevãzut în prezenta hotãrâre cuprinde trenurile proiectate sa circule:
- pe liniile special construite pentru mare viteza, la o viteza de cel puţin 250 km/h, permitand în condiţii potrivite atingerea unei viteze de peste 300 km/h;
- pe liniile prevãzute la pct. 1, dacã acest lucru este compatibil cu performanţele liniilor respective, la o viteza de ordinul a 200 km/h.
3. Compatibilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza
Calitatea serviciilor feroviare din Europa depinde, printre altele, de compatibilitatea perfecta dintre caracteristicile infrastructurii - în cel mai larg sens, adicã pãrţile fixe ale tuturor subsistemelor implicate - şi cele ale materialului rulant, inclusiv pãrţile componente la bord ale tuturor subsistemelor implicate. Nivelurile de randament, siguranta, calitatea serviciilor şi costurile depind de aceasta compatibilitate.

ANEXA 2

(Anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.533/2003 )
----------------------------------------------------

SUBSISTEME

1. Lista subsistemelor
În scopul prezentei hotãrâri, sistemul care alcãtuieşte sistemul feroviar transeuropean de mare viteza poate fi împãrţit în urmãtoarele subsisteme:
a) domenii structurale:
- infrastructura;
- energie;
- control-comanda şi semnalizare;
- exploatare şi managementul traficului;
- material rulant, fie
b) domenii functionale:
- întreţinere;
- aplicaţii telematice pentru serviciile de transport de cãlãtori şi mãrfuri.
2. Domenii care trebuie prevãzute
Pentru fiecare subsistem lista de aspecte privind interoperabilitatea este indicatã în mandatele pentru elaborarea ŞTI acordate Agenţiei Feroviare Europene.
Conform art. 6 alin. (1) din hotãrâre, aceste mandate se stabilesc în conformitate cu procedura prevãzutã la art. 21 alin. (2) din Directiva 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare viteza.
Dacã este necesar, lista de aspecte privind interoperabilitatea indicatã în mandate este specificatã de cãtre Agenţia Feroviara Europeanã, în conformitate cu art.5 alin. (3) lit. c) din hotãrâre.

ANEXA 3

(Anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 850/2003 )
--------------------------------------------------

SISTEMUL FEROVIAR TRANSEUROPEAN CONVENŢIONAL

1. Infrastructura
Infrastructura sistemului feroviar transeuropean convenţional este infrastructura cu liniile care fac parte din reţeaua transeuropeana de transport, prevãzutã de <>Legea nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea şi modernizarea reţelei de transport de interes naţional şi european, republicatã, sau prevãzute în orice actualizare a acestei legi ca urmare a revizuirii.
În scopul prezentei hotãrâri, aceasta reţea poate fi subimpartita pe urmãtoarele categorii:
- liniile pentru transportul de cãlãtori;
- liniile pentru transportul mixt (cãlãtori şi marfa);
- liniile special proiectate sau modernizate pentru transportul de mãrfuri;
- nodurile feroviare în transportul de cãlãtori;
- nodurile feroviare în transportul de mãrfuri, inclusiv terminalele intermodale;
- cãile de conectare dintre elementele menţionate mai sus.
Aceasta infrastructura cuprinde managementul traficului, sistemele de identificare a vehiculelor şi de navigare: instalaţiile tehnice pentru procesarea datelor şi telecomunicaţii destinate serviciilor din transportul de cãlãtori de mare distanta şi transportul de mãrfuri de pe reţea pentru a se garanta exploatarea sigura şi armonioasã a reţelei şi un management eficient al traficului.
2. Materialul rulant
Materialul rulant cuprinde toate vehiculele care pot circula pe toatã reţeaua feroviara transeuropeana conventionala sau pe o parte a acesteia, inclusiv:
- trenurile electrice şi termice autopropulsate;
- unitãţile cu tracţiune electrica sau termica;
- vagoanele de cãlãtori;
- vagoanele de marfa, inclusiv materialul rulant destinat sa transporte camioane.
Se includ şi echipamentele mobile pentru construcţia şi întreţinerea infrastructurii feroviare, dar acestea nu reprezintã o prioritate.
Fiecare dintre categoriile de mai sus se subimparte în:
- material rulant pentru uz internaţional;
- material rulant pentru uz naţional.
3. Compatibilitatea sistemului feroviar transeuropean convenţional
Calitatea serviciilor feroviare din Europa depinde, printre altele, de compatibilitatea perfecta dintre caracteristicile infrastructurii - în cel mai larg sens, pãrţile fixe ale tuturor subsistemelor implicate - şi cele ale materialului rulant, inclusiv pãrţile componente la bord ale tuturor subsistemelor implicate. Nivelurile de randament, siguranta, calitatea serviciilor şi costurile depind de aceasta compatibilitate.
4. Extinderea sferei de aplicare
1. Subcategorii de linii şi material rulant
Pentru ca interoperabilitatea sa fie însoţitã de eficienta costurilor se pot elabora, dacã este necesar, mai multe subcategorii ale tuturor categoriilor de linii şi material rulant prevãzute în prezenta anexa.
Dacã este necesar, specificaţiile functionale şi tehnice prevãzute la art. 5 alin. (3) pot varia în funcţie de subcategorie.
2. Protecţia costurilor
La analiza cost-beneficiu a mãsurilor propuse se iau în considerare, printre altele, urmãtoarele:
- costurile mãsurii propuse;
- reducerea costurilor de capital pentru economiile de scara şi mai buna utilizare a materialului rulant;
- reducerea costurilor de investiţie şi întreţinere/ exploatare pentru concurenta sporitã între producãtori şi companiile de întreţinere;
- beneficiile de mediu, datorate imbunatatirilor tehnice ale sistemului feroviar;
- creşterea siguranţei de exploatare.
În plus, aceasta evaluare va indica impactul probabil pentru toţi operatorii de transport feroviar şi operatorii economici implicaţi.


---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016