Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 1.454 din 9 septembrie 2004 pentru aprobarea criteriilor de implantare a structurilor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare si definirea tipologiei structurilor de vanzare
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 88 din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 650/2002 ,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 (1) Prezenta hotãrâre stabileşte criteriile de implantare a structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare şi defineşte tipologia structurilor de vânzare, în scopul dezvoltãrii armonioase a reţelei de distribuţie a produselor şi serviciilor de piaţã, cu respectarea liberei concurenţe şi a reglementãrilor în domeniul urbanismului. (2) Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale au sarcina de a susţine iniţiativa privatã în comerţ, în condiţiile unui climat concurenţial liber şi loial şi de a supraveghea ca structurile de distribuţie cu suprafaţã mare sã permitã coexistenţa microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici cu activitate de comerţ, alãturi de cele mari, de comercianţii independenţi şi de cei integraţi într-un lanţ de distribuţie, prin respectarea criteriilor de implantare definite conform prezentului act normativ. (3) Agenţii economici care exercitã comerţ cu amãnuntul prin structuri de vânzare cu suprafaţã mare au obligaţia sã respecte caracteristicile şi tipologia acestora, definite prin prezenta hotãrâre, din punct de vedere al suprafeţei, tipului de magazin şi grupelor de mãrfuri comercializate, pentru a satisface nevoile consumatorilor referitoare la produsele şi serviciile oferite. ART. 2 (1) în înţelesul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel: a) exerciţiu comercial cu amãnuntul: una sau mai multe activitãţi de comercializare cu amãnuntul, de alimentaţie publicã, precum şi de servicii, desfãşurate de un comerciant; b) structurã de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare: structura de vânzare cu suprafaţã de vânzare mai mare de 1.000 mp; c) centru comercial: structura de vânzare ori perimetrul comercial cu suprafaţã medie sau mare, în care se desfãşoarã activitãţi de comercializare cu amãnuntul de produse, servicii de piaţã şi de alimentaţie publicã, utilizându-se o infrastructurã comunã şi utilitãţi adecvate; suprafaţa de vânzare a unui centru comercial este rezultatã din suma suprafeţelor de vânzare cu amãnuntul de produse şi servicii de piaţã şi de alimentaţie publicã cuprinse în acesta; d) supermagazin: structura de vânzare cu amãnuntul, cu suprafaţa de pânã la 2.500 mp, reprezentativã pentru comerţul cu mãrfuri alimentare, având drept caracteristici: autoservirea, plata mãrfurilor la casele de marcat amplasate la ieşire, construcţia, de obicei, pe un singur nivel, amplasarea, de regulã, în zonele de locuinţe; e) hipermagazin: structura de vânzare cu amãnuntul, cu suprafaţa de peste 2.500 mp, care comercializeazã un mare sortiment de mãrfuri alimentare şi nealimentare şi are caracteristice: prezenţa tuturor raioanelor, inclusiv a celor cu vânzãtori, case de marcat amplasate la ieşirea din fluxul de autoservire, sector de alimentaţie publicã reprezentat prin mai multe sãli de consumaţie, construcţia, de obicei, pe un singur nivel, amplasarea în zonele periferice ale oraşului sau în marile centre comerciale, un mare numãr de locuri de parcare. (2) Tipologia structurilor de vânzare cu amãnuntul, în funcţie de grupele de mãrfuri comercializate, cuprinde magazine şi alte forme de comercializare, dupã cum urmeazã: A. Magazine nespecializate, care pot fi: a) magazine cu vânzare predominantã de produse alimentare, bãuturi şi tutun, care sunt, în principal, magazine generale alimentare ce vând preponderent mãrfuri alimentare din toate grupele de produse, precum şi unele articole nealimentare de uz curent, ca: detergenţi, cosmetice, articole de uz casnic şi altele asemenea; b) magazine cu vânzare predominantã de mãrfuri nealimentare, care sunt, în principal, magazine universale ce vând preponderent mãrfuri nealimentare din toate grupele de produse, precum şi unele mãrfuri alimentare de uz curent, ca: pâine, dulciuri, rãcoritoare şi altele asemenea. B. Magazine specializate, care pot fi: a) magazine pentru vânzarea produselor alimentare, bãuturilor şi produselor din tutun, şi anume: fructe şi legume proaspete, carne şi produse din carne, peşte, crustacee şi moluşte, pâine şi produse de patiserie, produse de bãcãnie, zahãr şi produse zaharoase, dulciuri, bãuturi şi rãcoritoare, lapte şi produse lactate, ouã, ulei şi grãsimi comestibile, fructe şi legume conservate, produse din tutun, alte produse alimentare neclasificate; b) magazine pentru vânzarea produselor nealimentare, şi anume: produse textile, îmbrãcãminte, încãlţãminte şi articole din piele, mobilã, articole de iluminat, alte articole de uz casnic, articole şi aparate electronice şi electrocasnice, articole pentru gospodãrie, cãrţi, ziare, articole de papetãrie, bunuri de ocazie, alte produse nealimentare neclasificate. C. Activitãţi de comercializare cu amãnuntul în afara magazinelor, care se desfãşoarã, conform reglementãrilor specifice, prin: vânzãri la distanţã, vânzãri directe, vânzãri prin standuri şi pieţe, vânzãri în afara spaţiilor comerciale, vânzãri prin automate, magazine mobile, case de licitaţii, Internet şi altele asemenea. ART. 3 La autorizarea panourilor de identificare/ firmelor de orice tip, ce urmeazã a fi amplasate la intrarea într-o structurã de vânzare cu amãnuntul, autoritãţile abilitate vor avea în vedere, pentru avizarea conţinutului acestora, încadrarea în prevederile prezentei hotãrâri referitoare la definirea tipologiei respectivei structuri de vânzare din punct de vedere al suprafeţei, tipului de magazin şi grupelor de mãrfuri comercializate. ART. 4 (1) Prin implantarea structurii de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare se înţelege: a) construcţia unei noi structuri de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare; b) modificarea, consolidarea sau extinderea unei structuri de vânzare cu amãnuntul existente, a cãrei suprafaţã de vânzare, dupã realizarea proiectului, va fi mai mare de 1.000 mp; c) crearea unei structuri de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare prin modificarea, transformarea sau amenajarea unui imobil existent, în care nu s-au desfãşurat activitãţi comerciale; d) schimbarea exerciţiului comercial desfãşurat de comerciant într-o structurã de vânzare cu suprafaţã mare; e) crearea unui centru comercial cu suprafaţã de vânzare totalã mai mare de 1.000 mp; f) modificarea, consolidarea sau extinderea unui centru comercial existent, a cãrui suprafaţã de vânzare totalã, dupã realizarea proiectului, va fi mai mare de 1.000 mp; g) redarea în circuitul comercial a unei structuri de vânzare cu suprafaţã mare, existentã dar nefolositã. (2) în situaţia în care pentru implantarea structurilor de vânzare, în înţelesul oricãreia dintre modalitãţile enumerate la alin. (1), sunt prevãzute lucrãri de construcţii, se vor aplica reglementãrile în vigoare privind calitatea în construcţii şi autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii. ART. 5 (1) în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, pentru avizarea implantãrii structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare, se constituie în cadrul consiliilor judeţene, în baza atribuţiilor ce le revin în organizarea şi amenajarea teritoriului, în dezvoltarea urbanisticã generalã şi în administrarea domeniului public şi privat al judeţului, Comisia socioeconomicã de examinare şi avizare a implementãrii structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare, denumitã în continuare Comisie. (2) Comisia se constituie prin dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean; secretarul general al judeţului este numit preşedintele Comisiei. (3) Din Comisie fac parte: a) 2 reprezentanţi ai consiliului judeţean din judeţul pe al cãrui teritoriu se realizeazã implantarea; b) un reprezentant al consiliului local din unitatea administrativ-teritorialã în care se realizeazã implantarea; c) 2 reprezentanţi ai primãriei din localitatea în care se realizeazã implantarea, cu atribuţii în domeniul urbanismului şi amenajãrii teritoriului şi, respectiv, în domeniul economic; d) un reprezentant al primãriei din localitatea învecinatã zonei în care se realizeazã implantarea, cu atribuţii în domeniul urbanismului şi amenajãrii teritoriului, în cazul în care noua structurã de vânzare este amplasatã la limita dintre douã localitãţi; e) un reprezentant al camerei teritoriale de comerţ şi industrie; f) câte un reprezentant al filialei judeţene a asociaţiei pentru protecţia consumatorilor, precum şi al asociaţiilor profesionale, patronale şi mediului de afaceri din judeţul pe al cãrui teritoriu se realizeazã implantarea; g) un reprezentant al instituţiei responsabile cu dezvoltarea regionalã; h) un reprezentant al agenţilor economici din imediata vecinãtate a structurii de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare, ce urmeazã a fi implantatã. (4) Pentru municipiul Bucureşti Comisia se constituie la nivelul sectoarelor, prin dispoziţie a primarilor de sector, având în componenţã reprezentanţi ai instituţiilor similare sau omoloage celor din comisia judeţeanã. (5) Din comisiile constituite la nivelul sectoarelor fac parte şi câte un reprezentant al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, al autoritãţii publice centrale cu atribuţii în domeniul comerţului interior, al autoritãţii publice centrale cu atribuţii în domeniul amenajãrii teritoriului şi al Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti. ART. 6 (1) Comisia funcţioneazã conform unui regulament propriu de organizare şi funcţionare, elaborat de membrii Comisiei în termen de 60 de zile de la data înfiinţãrii acesteia şi aprobat prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv a consiliului local de sector, în cazul municipiului Bucureşti. (2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei va stabili termenele de emitere a avizului sau a refuzului de aviz, va detalia criteriile de examinare şi avizare a solicitãrilor de implantare a structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare şi va preciza condiţiile specifice de negociere a gradului de îndeplinire a criteriilor, în funcţie de interesele comunitãţilor locale. (3) Componenţa Comisiei şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia se afişeazã la sediul consiliului judeţean, respectiv al primãriei de sector, în cazul municipiului Bucureşti. ART. 7 (1) Solicitãrile de implantare a structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare se depun la sediul consiliului judeţean în a cãrui razã teritorialã se amplaseazã structura de vânzare, respectiv la primãria de sector, în cazul municipiului Bucureşti, şi se transmit Comisiei, dupã caz, astfel: a) pentru construcţii noi şi pentru modificãri, consolidãri sau extinderi, solicitãrile se transmit înaintea obţinerii autorizaţiei de construcţie; b) pentru schimbarea unui exerciţiu comercial sau redarea în circuitul comercial a unor structuri de vânzare neutilizate, solicitãrile se transmit înaintea obţinerii autorizãrii funcţionãrii. (2) Solicitãrile de implantare a structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare vor fi însoţite de un studiu de piaţã şi impact, care trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente necesare în vederea examinãrii şi avizãrii implantãrii: a) motivaţia alegerii locului/zonei de implantare; b) harta comercialã a zonei de implantare; c) descrierea tipologicã a structurilor de vânzare existente în zonã, ca numãr, mãrime, amplasare, specializare, conform tipologiei stabilite prin prezenta hotãrâre; d) caracteristicile demografice ale zonei: populaţie, densitate, structurã, evoluţie şi altele asemenea; e) caracteristicile sociale ale zonei: categorii socioeconomice, venituri, obiceiuri de consum şi altele asemenea; f) impactul implantãrii din punct de vedere urbanistic, socioeconomic şi comercial. (3) Studiul de piaţã şi impact va trebui, de asemenea, sã rãspundã criteriilor de examinare şi avizare a structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare, conform prevederilor prezentei hotãrâri şi dispoziţiilor regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei. ART. 8 (1) Examinarea şi avizarea implantãrii structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare trebuie sã ţinã seama de urmãtoarele criterii, repartizate pe categorii, pentru a permite aprecierea diferitelor aspecte ale implantãrii, respectiv: A. Localizarea spaţialã a impactului urbanistic al implantãrii: a) încadrare în planurile de urbanism general şi zonal; b) localizare în zone cu densitate comercialã redusã, de regulã în spaţii extravilane sau în zone restructurabile şi deficitare; c) suprafaţa terenului de amplasament şi condiţiile de ocupare şi utilizare; d) încadrare plastic-volumetricã în caracterul zonei; e) accesibilitate şi impact al traficului generat şi atras asupra circulaţiei generale şi asupra transportului public: cãi de acces public şi de deservire, categorii de vehicule, parcaje, circulaţie pietonalã; f) racorduri şi solicitãri de capacitãţi şi servicii pentru reţele tehnico-edilitare; g) suprafeţe şi utilitãţi suplimentare, necesare unei eventuale extinderi. B. Protejarea intereselor consumatorilor: a) dotare cu echipamente adecvate care sã garanteze consumatorilor, pe termen scurt şi mediu, o ofertã de produse de calitate; b) servicii şi tehnici de vânzare diversificate; c) accesul consumatorilor, direct şi prin intermediul reţelelor de transport; d) orar de funcţionare flexibil; e) influenţã favorabilã asupra nivelurilor de preţuri cu amãnuntul; f) parcãri: numãr de locuri, cost, distanţã faţã de magazin. C. Impactul socioeconomic şi crearea de locuri de muncã: a) ponderea locurilor de muncã nou-create prin implantarea respectivei structuri; b) stabilitatea locului de muncã şi posibilitãţi de promovare socialã; c) respectarea prevederilor legislaţiei muncii. D. Impactul asupra comerţului existent: a) numãrul şi mãrimea concurenţilor; b) protejarea structurilor de vânzare existente; c) evitarea disfuncţionalitãţilor din mediul concurenţial. (2) Avizul pentru implantarea structurilor de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare se transmite de cãtre Comisie astfel: a) la primãria localitãţii în care se realizeazã implantarea, în vederea eliberãrii autorizaţiei de construcţie, pentru construcţii noi şi pentru modificãri, consolidãri şi extinderi; b) la solicitant, în vederea autorizãrii funcţionãrii, necesarã pentru schimbarea unei exerciţiu comercial sau redarea în circuitul comercial a unor structuri de vânzare neutilizate în acel moment. ART. 9 (1) Autoritatea administraţiei publice locale cu atribuţii în domeniul amenajãrii teritoriale şi urbanismului va elabora, în baza unei metodologii specifice logisticii urbane, şPlanul urbanistic logistic de dezvoltare a reţelei comerciale", care va fundamenta elaborarea şi actualizarea Planului de Urbanism General (PUG), reglementãrile specifice urmând a fi introduse în Regulamentul Local de Urbanism (RLU). (2) Autoritatea administraţiei publice locale cu atribuţii în domeniul amenajãrii teritoriale şi urbanismului va urmãri permanent respectarea încadrãrii noilor implantãri comerciale în prevederile prezentei hotãrâri. ART. 10 (1) Exercitarea activitãţilor de comercializare în structuri de vânzare cu amãnuntul cu suprafaţã mare, realizate dupã intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri şi care nu au fost avizate conform prevederilor acesteia sau care nu respectã criteriile pe baza cãrora au fost avizate de Comisie, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei. (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se efectueazã de cãtre organele de control abilitate ale primãriilor din raza teritorialã a localitãţilor în care funcţioneazã structura de vânzare. (3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare. ART. 11 Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NãSTASE
Contrasemneazã: ------------- p. Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie, Gabriel Nãstase