Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.430 din 4 decembrie 2003  pentru aprobarea Normelor metodologice privind situatiile in care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile administratiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrarilor de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice, proportia contributiei, procedurile, precum si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca proprietarul, altul decat statul, municipiul, orasul sau comuna    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.430 din 4 decembrie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind situatiile in care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile administratiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrarilor de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice, proportia contributiei, procedurile, precum si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca proprietarul, altul decat statul, municipiul, orasul sau comuna

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 905 din 18 decembrie 2003
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 40 alin. (4) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aprobã Normele metodologice privind situaţiile în care Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice, proporţia contribuţiei, procedurile, precum şi condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã proprietarul, altul decât statul, municipiul, oraşul sau comuna, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul culturii şi cultelor,
Rãzvan Theodorescu

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

Ministru delegat
pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

Bucureşti, 4 decembrie 2003.
Nr. 1.430.

ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
privind situaţiile în care Ministerul Culturii şi
Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale,
contribuie la acoperirea costurilor lucrãrilor de
protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice,
proporţia contribuţiei, procedurile, precum şi
condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã proprietarul,
altul decât statul, municipiul, oraşul sau comuna

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme metodologice reglementeazã cadrul organizatoric şi metodologia unitarã în vederea asigurãrii accesului egal la finanţare al oricãrei persoane fizice sau juridice de drept privat, proprietarã a unui monument istoric.
ART. 2
În sensul prezentelor norme metodologice, protejarea monumentelor istorice şi intervenţiile asupra acestora sunt definite în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificãrile ulterioare.
ART. 3
Finanţarea din partea Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţilor administraţiei publice locale, este acordatã persoanelor fizice sau juridice de drept privat care, din cauza unor motive de naturã economicã, nu au posibilitatea sã desfãşoare, cu resurse proprii, activitãţi de protejare sau de intervenţie asupra monumentelor istorice pe care le deţin în proprietate.
ART. 4
În baza prezentelor norme metodologice, Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale, efectueazã evaluarea documentaţiilor prezentate de persoanele fizice sau juridice de drept privat în vederea obţinerii finanţãrii, propun prioritãţile şi fundamenteazã necesarul contribuţiei financiare.

CAP. II
Situaţiile în care Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, precum şi proporţia contribuţiei acestora

ART. 5
Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, în urmãtoarele situaţii de interes public:
a) punerea în siguranţã şi scoaterea imediat din pericol a monumentului istoric;
b) reabilitarea structuralã şi funcţionalã a monumentului istoric;
c) reabilitarea componentelor artistice ale monumentului istoric;
d) reabilitarea componentei urbane a monumentului istoric;
e) punerea în valoare a componentelor structurale, arhitecturale, artistice şi arheologice ale monumentului istoric;
f) reintegrarea în circuitul socioeconomic şi cultural-turistic a monumentului istoric.
ART. 6
Acordarea contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţilor administraţiei publice locale, pentru acoperirea costurilor lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, se stabileşte pentru un punctaj de minimum 23 de puncte, în baza criteriilor prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice.
ART. 7
Proporţia în care Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale, pot sã acopere costurile lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat se stabileşte în funcţie de punctajul obţinut prin evaluarea criteriilor stipulate în anexa la prezentele norme metodologice, astfel:
- finanţare integralã: punctaj între 53-70 de puncte;
- finanţare parţialã: punctaj între 23-52 de puncte.
ART. 8
Din sumele prevãzute în buget în acest scop Ministerul Culturii şi Cultelor poate sã acopere total sau parţial, conform prevederilor prezentelor norme metodologice, costurile lucrãrilor de protejare a monumentelor istorice, în funcţie de grupa în care acestea sunt înscrise în Lista monumentelor istorice, indiferent de deţinãtor.
ART. 9
Consiliile judeţene, municipale, orãşeneşti şi comunale, precum şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, pot sã acopere, conform prevederilor prezentelor norme metodologice:
a) integral sau parţial, costurile lucrãrilor de intervenţie asupra monumentelor istorice care fac parte din grupa B;
b) individual sau prin cofinanţare, costurile lucrãrilor de protejare a monumentelor istorice care fac parte din grupa A, aflate pe teritoriul unitãţii administrativ-teritoriale respective.
ART. 10
Contribuţia financiarã a Ministerului Culturii şi Cultelor şi a autoritãţilor administraţiei publice locale poate fi asiguratã prin cofinanţare, precum şi în parteneriat, inclusiv cu proprietarii sau cu alte persoane fizice sau juridice.
ART. 11
Pentru situaţiile în care Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale, acordã finanţare parţialã, sunt necesare identificarea şi utilizarea altor resurse financiare, prin cofinanţare sau în parteneriat.

CAP. III
Condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã persoanele fizice sau juridice de drept privat pentru a primi contribuţie financiarã din partea Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţilor administraţiei publice locale, pentru acoperirea costurilor lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice deţinute în proprietate

ART. 12
Acordarea contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţilor administraţiei publice locale, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, se poate face numai cu îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii:
a) persoana fizicã sau juridicã de drept privat sã fie proprietarã a unui monument istoric înscris în Lista monumentelor istorice, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 422/2001 , cu modificãrile ulterioare;
b) starea fizicã a monumentului istoric impune cu necesitate desfãşurarea unei activitãţi de protejare sau de intervenţie;
c) existenţa unui proiect de specialitate privind protejarea sau intervenţia asupra monumentului istoric, la nivel de expertizã tehnicã, studiu de fezabilitate, proiect tehnic cu caiet de sarcini şi detalii de execuţie, conform legislaţiei în vigoare, avizate de Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice, pentru lucrãri de consolidare-restaurare, dupã caz;
d) declaraţia pe propria rãspundere a proprietarului monumentului istoric, referitoare la faptul cã acesta nu dispune de resursele financiare necesare desfãşurãrii activitãţii de protejare sau de intervenţie;
e) identificarea şi utilizarea altor resurse financiare, în situaţia unei cofinanţãri/finanţãri parţiale din partea Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţilor administraţiei publice locale;
f) aportul partenerilor, în situaţia desfãşurãrii activitãţii de protejare sau de intervenţie în parteneriat;
g) monumentul istoric sã nu constituie obiectul unui litigiu;
h) monumentul istoric sã nu se afle sub sechestru;
i) monumentul istoric sã nu fie ipotecat.
ART. 13
Proprietarii monumentelor istorice, persoane fizice sau juridice de drept privat, care solicitã finanţare îşi asumã prin declaraţie autentificatã urmãtoarele obligaţii:
a) sã utilizeze monumentul istoric în scopul unor activitãţi socioculturale, de învãţãmânt, sãnãtate, de cult, de binefacere ori altor activitãţi asemãnãtoare sau de locuinţã (bloc ori unitate unifamilialã);
b) sã permitã accesul specialiştilor şi, dupã caz, al publicului la monumentul istoric, în condiţiile stabilite prin contract cu finanţatorul;
c) sã asigure, în toate cazurile, paza şi securitatea obiectivului;
d) sã obţinã actele necesare lucrãrilor de protejare sau de intervenţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

CAP. IV
Procedurile prin care Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat

ART. 14
Finanţarea din contribuţia Ministerului Culturii şi Cultelor şi a autoritãţilor administraţiei publice locale se va face în baza prevederilor <>Legii nr. 422/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi ale prezentelor norme metodologice, prin încheierea unui contract între:
a) Ministerul Culturii şi Cultelor şi proprietarul monumentului istoric, în situaţia acordãrii unei contribuţii financiare din partea Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) autoritatea administraţiei publice locale şi proprietarul monumentului istoric, în situaţia acordãrii unei contribuţii financiare din partea consiliilor judeţene, municipale, orãşeneşti şi comunale, precum şi din partea consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz.
ART. 15
Contractul prevãzut la art. 14 va conţine clauza obligatorie a constituirii unei garanţii imobiliare asupra monumentului istoric în cauzã, pentru o perioadã de 10 ani, în favoarea statului, respectiv a unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã teritorialã se aflã situat imobilul.
ART. 16
(1) Contribuţia financiarã a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţii administraţiei publice locale, va fi acordatã numai pe baza cererii motivate a proprietarului monumentului istoric, însoţitã de documentele justificative.
(2) Cererea privind acordarea contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţii administraţiei publice locale, depusã de proprietarul unui monument istoric, persoanã fizicã, trebuie sã cuprindã:
a) datele de identificare a solicitantului, respectiv numele şi prenumele acestuia, domiciliul, codul numeric personal, numele şi calitatea celor care reprezintã solicitantul în relaţiile cu terţii, în situaţia în care existã, numãrul de telefon/fax al acestora, felul finanţãrii solicitate: finanţare totalã/finanţare parţialã/finanţare în parteneriat, suma totalã pentru care se solicitã finanţare;
b) datele de identificare a monumentului istoric, respectiv adresa unde este situat, grupa şi poziţia la care este înscris imobilul în Lista monumentelor istorice;
c) precizarea urmãtoarelor elemente, dupã caz: valoarea monumentului istoric, starea fizicã a monumentului istoric, amplasarea monumentului istoric într-o zonã cu risc seismic ridicat, amplasarea monumentului istoric în vecinãtatea unor monumente înscrise în Lista patrimoniului mondial, amplasarea monumentului istoric într-o zonã construitã protejatã de interes naţional, includerea monumentului istoric în programe naţionale şi/sau internaţionale;
d) cauzele care au condus la necesitatea efectuãrii unor activitãţi de protejare sau de intervenţie asupra monumentului istoric;
e) o succintã prezentare a mãsurilor cuprinse în proiectul de specialitate privind protejarea sau intervenţia asupra monumentului istoric;
f) menţiuni referitoare la contribuţiile financiare ale autoritãţilor administraţiei publice centrale, respectiv ale autoritãţilor administraţiei publice locale, acordate anterior pentru acelaşi monument istoric (numãrul şi data adresei de comunicare a contribuţiei financiare, sumele care au fost acordate, precum şi modul cum au fost respectate acestea).
(3) Cererea privind acordarea contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţii administraţiei publice locale, depusã de proprietarul unui monument istoric, persoanã fizicã, trebuie sã fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) acte prin care se dovedesc veniturile solicitantului şi ale membrilor familiei sale;
b) declaraţie privind copiii, soţul/soţia aflaţi în întreţinere şi copie de pe certificatele de naştere şi de stare civilã, dupã caz;
c) copie de pe documentele care atestã eventuala stare de incapacitate de muncã;
d) declaraţie pe propria rãspundere a debitorului, cuprinzând şi veniturile, altele decât cele pentru care a depus acte doveditoare;
e) declaraţie pe propria rãspundere, autentificatã, din care sã rezulte cã:
1. monumentul istoric nu constituie obiectul unui litigiu;
2. monumentul istoric nu se aflã sub sechestru;
3. monumentul istoric nu este ipotecat;
f) declaraţia autentificatã prevãzutã la art. 13;
g) extras de pe cartea funciarã privind monumentul istoric şi copie legalizatã de pe titlul de proprietate;
h) cazier judiciar;
i) memoriu istoric, însoţit de documentar fotografic al situaţiei actuale (15 x 24 cm);
j) devizul estimativ al lucrãrilor ce urmeazã a fi executate;
k) proiect de specialitate la nivel de expertizã tehnicã, studiu de fezabilitate, proiect tehnic cu caiet de sarcini şi detalii de execuţie, conform legislaţiei în vigoare, avizate de Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice, pentru lucrãri de consolidare-restaurare, dupã caz;
l) documentaţii de specialitate, conform legislaţiei în vigoare, avizate de Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice, pentru lucrãri de componente artistice;
m) situaţia lucrãrilor efectuate anterior solicitãrii - descriere şi finanţare, dupã caz;
n) memoriu de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea lucrãrilor, în baza criteriilor prevãzute de prezentele norme metodologice;
o) plan de finanţare, în baza graficului de eşalonare a lucrãrilor;
p) plan de management, dupã caz;
q) alte documente justificative, din care sã rezulte cã solicitantul dispune de diferenţa de fonduri necesarã lucrãrilor, faţã de sumele alocate, în situaţia unei finanţãri parţiale/cofinanţãri din partea Ministerului Culturii şi Cultelor sau a autoritãţilor administraţiei publice locale, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
(4) Cererea privind acordarea contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţii administraţiei publice locale, depusã de proprietarul unui monument istoric, persoanã juridicã de drept privat, trebuie sã cuprindã:
a) date de identificare a solicitantului, respectiv forma societãţii comerciale, denumirea acesteia şi a reprezentantului fiscal, sediul, anul înfiinţãrii, certificatul de înregistrare, numele şi calitatea celor care reprezintã solicitantul în relaţiile cu terţii, numãrul de telefon/fax al acestora, felul finanţãrii solicitate: finanţare totalã/finanţare parţialã/finanţare în parteneriat, suma totalã pentru care se solicitã finanţare, numãrul contului/conturilor şi unitatea/unitãţile bancarã/bancare la care este/sunt deschis/deschise;
b) date de identificare a monumentului istoric, respectiv adresa unde este situat, grupa şi poziţia la care este înscris imobilul în Lista monumentelor istorice;
c) precizarea urmãtoarelor elemente, dupã caz: valoarea monumentului istoric, starea fizicã a monumentului istoric, amplasarea monumentului istoric într-o zonã cu risc seismic ridicat, amplasarea monumentului istoric în vecinãtatea unor monumente înscrise în Lista patrimoniului mondial, amplasarea monumentului istoric într-o zonã construitã protejatã de interes naţional, includerea monumentului istoric în programe naţionale şi/sau internaţionale;
d) cauzele care au condus la necesitatea efectuãrii unor activitãţi de protejare sau de intervenţie asupra monumentului istoric;
e) o succintã prezentare a mãsurilor cuprinse în proiectul de specialitate privind protejarea sau intervenţia asupra monumentului istoric;
f) menţiuni referitoare la contribuţiile financiare ale autoritãţilor administraţiei publice centrale, respectiv ale autoritãţilor administraţiei publice locale, acordate anterior pentru acelaşi monument istoric (numãrul şi data adresei de comunicare a contribuţiei financiare, sumele care au fost acordate, precum şi modul cum au fost respectate acestea).
(5) Cererea privind acordarea contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţii administraţiei publice locale, depusã de proprietarul unui monument istoric, persoanã juridicã de drept privat, trebuie sã fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) actul constitutiv/statutul şi actele adiţionale, dupã caz;
b) dovada dobândirii personalitãţii juridice;
c) ultima situaţie financiarã anualã;
d) ultima balanţã de verificare;
e) dovada privind bonitatea persoanei juridice de drept privat, emisã de banca la care are deschis contul;
f) raportul privind activitatea persoanei juridice de drept privat în domeniul protejãrii monumentului istoric;
g) ultimul act de control întocmit de organele competente ale Ministerului Finanţelor Publice;
h) declaraţie pe propria rãspundere, autentificatã, din care sã rezulte cã:
1. monumentul istoric nu constituie obiectul unui litigiu;
2. monumentul istoric nu se aflã sub sechestru;
3. monumentul istoric nu este ipotecat;
i) declaraţia autentificatã prevãzutã la art. 13;
j) extras de pe cartea funciarã privind monumentul istoric şi copie legalizatã de pe titlul de proprietate;
k) memoriu istoric, însoţit de documentar fotografic al situaţiei actuale (15 x 24 cm);
l) devizul estimativ al lucrãrilor ce urmeazã a fi executate;
m) proiect de specialitate la nivel de expertizã tehnicã, studiu de fezabilitate, proiect tehnic cu caiet de sarcini şi detalii de execuţie, conform legislaţiei în vigoare, avizate de Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice, pentru lucrãri de consolidare-restaurare;
n) documentaţii de specialitate, conform legislaţiei în vigoare, avizate de Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice, pentru lucrãri de componente artistice;
o) situaţia lucrãrilor efectuate anterior solicitãrii - descriere şi finanţare;
p) memoriu de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea lucrãrilor, în baza criteriilor prevãzute de prezentele norme metodologice;
q) plan de finanţare, în baza graficului de eşalonare a lucrãrilor;
r) plan de management, dupã caz;
s) alte documente justificative din care sã rezulte cã solicitantul dispune de diferenţa de fonduri necesarã lucrãrilor, faţã de sumele alocate, în situaţia unei finanţãri parţiale/cofinanţãri din partea Ministerului Culturii şi Cultelor sau a autoritãţilor administraţiei publice locale, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 17
(1) Documentaţia de solicitare a contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor se depune la direcţia pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cãrei razã teritorialã se aflã situat monumentul istoric, începând cu luna ianuarie a anului calendaristic.
(2) Data limitã de depunere a documentaţiei prevãzute la alin. (1) este ultima zi din semestrul I al anului calendaristic.
ART. 18
(1) Direcţia pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, verificã, prin personalul de specialitate trimis la faţa locului, starea fizicã a monumentului istoric.
(2) Personalul de specialitate prevãzut la alin. (1) întocmeşte un raport referitor la starea fizicã a monumentului istoric.
(3) Direcţia pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, analizeazã documentaţia depusã de solicitant, precum şi raportul referitor la starea fizicã a monumentului istoric, întocmit de personalul de specialitate, şi, dupã caz:
a) solicitã depunãtorilor transmiterea documentelor necesare, în situaţia în care documentaţia nu este completã potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice;
b) comunicã depunãtorilor faptul cã aceştia nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezentele norme metodologice pentru a fi beneficari ai contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor;
c) întocmeşte referatul de oportunitate privind finanţarea sau cofinanţarea lucrãrilor de protejare sau de intervenţie asupra monumentului istoric.
(4) În termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei, direcţia pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, transmite Direcţiei monumente istorice şi muzee din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor documentaţia depusã de solicitant, raportul referitor la starea fizicã a monumentului istoric, întocmit de personalul de specialitate, precum şi referatul de oportunitate.
ART. 19
Direcţia monumente istorice şi muzee va transmite Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice documentele prevãzute la art. 18 alin. (4), pentru a fi analizate în prima şedinţã lunarã a acestei comisii.
ART. 20
În baza criteriilor şi condiţiilor prevãzute de prezentele norme metodologice şi ţinând seama de referatele de oportunitate privind finanţarea sau cofinanţarea lucrãrilor de protejare sau de intervenţie asupra monumentelor istorice, întocmite de direcţiile pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice selecţioneazã cererile pentru care se acordã contribuţie financiarã din partea Ministerului Culturii şi Cultelor, în vederea realizãrii lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice.
ART. 21
În termen de 30 de zile de la data înregistrãrii documentaţiei prevãzute la art. 18 alin. (4), Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice formuleazã prioritãţile lucrãrilor de protejare sau de intervenţie asupra monumentelor istorice, fundamenteazã sumele necesare ce urmeazã sã fie alocate în acest scop din bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor şi le supune aprobãrii, prin ordin, ministrului culturii şi cultelor.
ART. 22
(1) Documentaţia de solicitare a contribuţiei financiare a autoritãţilor administraţiei publice locale se depune la consiliul judeţean, municipal, orãşenesc sau comunal, precum şi la consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, în a cãror razã teritorialã se aflã situat monumentul istoric, începând cu luna ianuarie a anului calendaristic.
(2) Data limitã de depunere a documentaţiei prevãzute la alin. (1) este ultima zi din semestrul I al anului calendaristic.
ART. 23
(1) Consiliul judeţean, municipal, orãşenesc sau comunal, precum şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, verificã, prin personalul de specialitate trimis la faţa locului, starea fizicã a monumentului istoric.
(2) Personalul de specialitate prevãzut la alin. (1) întocmeşte un raport referitor la starea fizicã a monumentului istoric.
ART. 24
În termen de 30 de zile de la înregistrarea raportului prevãzut la art. 23 alin. (2), consiliul judeţean, municipal, orãşenesc sau comunal, precum şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, analizeazã documentaţia depusã de solicitant, precum şi raportul referitor la starea fizicã a monumentului istoric, întocmit de personalul de specialitate, şi, dupã caz:
a) solicitã depunãtorilor transmiterea documentelor necesare, în situaţia în care documentaţia nu este completã potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice;
b) comunicã depunãtorilor faptul cã aceştia nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezentele norme metodologice pentru a fi beneficari ai contribuţiei financiare a autoritãţilor administraţiei publice locale;
c) întocmesc referatul de oportunitate privind finanţarea sau cofinanţarea lucrãrilor de protejare ori de intervenţie asupra monumentului istoric.
ART. 25
În baza criteriilor şi condiţiilor prevãzute de prezentele norme metodologice şi ţinând seama de referatele de oportunitate privind finanţarea sau cofinanţarea lucrãrilor de protejare ori de intervenţie asupra monumentelor istorice, consiliul judeţean, municipal, orãşenesc sau comunal, precum şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, selecţioneazã cererile pentru care se acordã contribuţie financiarã din partea autoritãţilor administraţiei publice locale, în vederea realizãrii lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice.
ART. 26
(1) Persoanele fizice şi juridice de drept privat cãrora li se acordã contribuţie financiarã, precum şi sumele ce urmeazã sã fie acordate sunt aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, respectiv prin hotãrâre a consiliului judeţean, municipal, orãşenesc sau comunal, precum şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz.
(2) În termen de 5 zile de la data emiterii ordinului, respectiv de la data adoptãrii hotãrârii prevãzute la alin. (1), Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice, respectiv autoritatea administraţiei publice locale, comunicã persoanelor fizice şi juridice de drept privat sumele aprobate.

CAP. V
Procedura de urgenţã

ART. 27
(1) Procedura de urgenţã este procedura excepţionalã prin care Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv autoritãţile administraţiei publice locale, acordã cu prioritate contribuţie financiarã persoanei fizice sau juridice de drept privat, proprietarã a unui monument istoric aflat în pericol iminent de distrugere sau de alterare fizicã, în vederea luãrii mãsurilor urgente necesare pentru salvarea sa.
(2) Solicitarea declanşãrii procedurii de urgenţã se face în termen de maximum douã zile de la constatarea situaţiei de urgenţã de cãtre proprietar, direcţiile pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, consiliile judeţene, municipale, orãşeneşti şi comunale, precum şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz; solicitarea se adreseazã Direcţiei monumente istorice şi muzee, pentru contribuţia financiarã a Ministerului Culturii şi Cultelor, şi consiliului judeţean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru contribuţia financiarã a autoritãţilor administraţiei publice locale.
(3) Solicitarea declanşãrii procedurii de urgenţã va fi însoţitã de raportul referitor la starea fizicã a monumentului istoric şi de referatul de oportunitate, întocmite de direcţiile pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru contribuţia financiarã a Ministerului Culturii şi Cultelor, şi de consiliile judeţene, municipale, orãşeneşti şi comunale, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, pentru contribuţia financiarã a autoritãţilor administraţiei publice locale.
(4) În situaţia în care solicitarea declanşãrii procedurii de urgenţã s-a efectuat de cãtre proprietarul monumentului istoric, se va proceda astfel:
a) pentru contribuţia financiarã a Ministerului Culturii şi Cultelor, Direcţia monumente istorice şi muzee se adreseazã direcţiei pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cãrei razã teritorialã se aflã situat monumentul istoric, în vederea transmiterii de urgenţã a raportului referitor la starea fizicã a monumentului istoric, precum şi a referatului de oportunitate;
b) pentru contribuţia financiarã a autoritãţilor administraţiei publice locale, personalul de specialitate din cadrul consiliului judeţean, respectiv din cadrul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în a cãrui razã teritorialã se aflã situat monumentul istoric, întocmeşte de urgenţã raportul referitor la starea fizicã a monumentului istoric, precum şi referatul de oportunitate.
ART. 28
(1) În termen de 3 zile de la data înregistrãrii documentaţiei prevãzute la art. 27 alin. (3), Comisia Naţionalã a Monumentelor Istorice, întrunitã în şedinţã extraordinarã, analizeazã documentaţia şi, dupã caz:
a) avizeazã documentaţia primitã, fundamenteazã suma necesarã ce urmeazã sã fie alocatã în acest scop din bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor şi o supune aprobãrii, prin ordin, ministrului culturii şi cultelor;
b) comunicã solicitantului faptul cã acesta nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezentele norme metodologice pentru a fi beneficiarul contribuţiei financiare a Ministerului Culturii şi Cultelor, în regim de urgenţã.
(2) În termen de 3 zile de la data înregistrãrii documentaţiei prevãzute la art. 27 alin. (3), consiliul judeţean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, analizeazã documentaţia şi, dupã caz:
a) fundamenteazã suma necesarã ce urmeazã sã fie alocatã în acest scop din bugetul propriu al judeţului şi o aprobã prin hotãrâre;
b) comunicã solicitantului faptul cã acesta nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezentele norme metodologice pentru a fi beneficiarul contribuţiei financiare a autoritãţii administraţiei publice locale, în regim de urgenţã.
ART. 29
În termen de 3 zile de la data emiterii ordinului ministrului culturii şi cultelor, respectiv de la data adoptãrii hotãrârii consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, Ministerul Culturii şi Cultelor, prin Direcţia monumente istorice şi muzee, respectiv consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, comunicã persoanei fizice sau juridice de drept privat suma aprobatã şi propune încheierea contractului, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 30
(1) O cotã de 30% din suma prevãzutã în bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor pentru finanţarea sau cofinanţarea lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice deţinute de persoanele fizice sau juridice de drept privat este destinatã pentru soluţionarea situaţiilor de urgenţã, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
(2) O cotã de 30% din suma prevãzutã în bugetul propriu al judeţelor şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru finanţarea sau cofinanţarea lucrãrilor de protejare asupra monumentelor istorice deţinute de persoanele fizice sau juridice de drept privat, este destinatã pentru soluţionarea situaţiilor de urgenţã, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.

CAP. VI
Verificarea utilizãrii sumelor provenite din contribuţia financiarã a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţilor administraţiei publice locale

ART. 31
Compartimentele de control şi audit din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, alţi împuterniciţi ai Ministerului Culturii şi Cultelor, ai direcţiilor pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ai instituţiilor subordonate cu atribuţii în domeniu şi personalul specializat al consiliului judeţean, municipal, orãşenesc sau comunal, precum şi al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, verificã dacã utilizarea sumelor provenite din contribuţia financiarã a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţilor administraţiei publice locale, s-a realizat în conformitate cu prevederile contractuale.
ART. 32
(1) Verificarea utilizãrii sumelor provenite din contribuţia financiarã a Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv a autoritãţilor administraţiei publice locale, se realizeazã la domiciliul/sediul persoanei fizice sau juridice de drept privat, pe baza documentelor justificative şi a înregistrãrilor financiar-contabile, dupã caz.
(2) Personalul de specialitate al Ministerului Culturii şi Cultelor, al direcţiilor pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, al instituţiilor publice subordonate cu atribuţii în domeniu, precum şi al autoritãţilor administraţiei publice locale va verifica modul de realizare a lucrãrilor de protejare şi de intervenţie asupra monumentelor istorice.
ART. 33
(1) În urma efectuãrii verificãrilor prevãzute la art. 32, personalul de specialitate întocmeşte un raport privind utilizarea contribuţiei financiare.
(2) În situaţia în care, în urma raportului prevãzut la alin. (1), se constatã nerespectarea clauzelor contractuale, precum şi a prevederilor prezentelor norme metodologice, contractul încheiat cu Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv cu autoritatea administraţiei publice locale, va fi reziliat de plin drept.
ART. 34
Contribuţia financiarã acordatã este nerambursabilã în cazul în care beneficiarul finanţãrii îşi îndeplineşte obligaţiile contractuale.



ANEXĂ


la normele metodologice
-----------------------



───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Punctaj Punctaj
crt. Criterii de evaluare şi punctaj orientativ Finanţare Finanţare
parţialã integralã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Starea fizicã a monumentului istoric:
- precolaps: 15 puncte 2-7 7-15
- degradare generalizatã: 7 puncte
- degradare structuralã: 3 puncte
- degradare arhitecturalã: 2 puncte
- degradare componente artistice: 2 puncte
- ruinã istoricã: 2 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Amplasarea monumentului istoric într-o zonã - 10
cu risc seismic ridicat: 10 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Amplasarea monumentului istoric în zona de protecţie - 5
sau în vecinãtatea unor monumente înscrise
în Lista patrimoniului mondial: 5 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Amplasarea monumentului istoric într-o zonã construitã - 5
protejatã de interes naţional: 5 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Includerea monumentului istoric în programe
naţionale şi/sau internaţionale: 5-10 -
- programe internaţionale: 10 puncte
- programe naţionale: 5 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Capacitatea de asigurare integralã a cofinanţãrii:
- sponsorizare/cofinanţare din alte surse/cofinanţare 5-15 -
din surse proprii: 15 puncte
- 75%: 5 puncte
- 50%: 10 puncte
- 25%: 15 puncte
- < 25%: 0 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Funcţiunea monumentului istoric:
- socioculturalã/de cult/învãţãmânt/sãnãtate/ 5 15
de binefacere: 15 puncte
- alte funcţiuni/locuinţã: 5 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Posibilitãţi de concentrare a eforturilor şi de 1-10 1-10
finalizare a lucrãrilor în termen scurt, comparativ
cu anvergura lucrãrilor:
- 1-2 ani: 10 puncte
- 2-3 ani: 7 puncte
- 3-4 ani: 5 puncte
- 5 ani: 3 puncte
- > 5 ani: 1 punct
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Capacitatea de întreţinere şi protejare a monumentului 5 5
istoric dupã execuţia lucrãrilor: 5 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Capacitatea de utilizare a monumentului istoric - 5
dupã execuţia lucrãrilor - plan de management: 5 puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL PUNCTAJ: 23-52 53-70
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016