Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.374 din 20 decembrie 2000  pentru aprobarea Normelor privind aplicarea etapizata in traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania a aderat prin   Legea nr. 31/1994     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.374 din 20 decembrie 2000 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea etapizata in traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania a aderat prin Legea nr. 31/1994

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 11 din 9 ianuarie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (2) din Constituţia României şi ale <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 48/1999 privind transportul rutier al mãrfurilor periculoase,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele privind aplicarea etapizata în traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin <>Legea nr. 31/1994 , prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu

p. Ministrul finanţelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat

Ministrul apelor,
pãdurilor şi protecţiei mediului,
Romica Tomescu

Ministrul industriei şi comerţului,
Radu Berceanu

Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu

Ministrul apãrãrii naţionale,
Sorin Frunzaverde

p. Ministrul muncii şi
protecţiei sociale,
Alexandru Gheorghe Man,
secretar de stat

ANEXA 1


NORME
privind aplicarea etapizata în traficul intern a
prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier
internaţional al mãrfurilor periculoase
(A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957,
la care România a aderat prin <>Legea nr. 31/1994

CAP. 1
Definiţii şi dispoziţii generale

ART. 1
În sensul prezentei hotãrâri, se definesc termenii dupã cum urmeazã:

1.1. certificat A.D.R. - certificatul de pregãtire profesionalã eliberat de Ministerul Transporturilor pentru conducãtorii de autovehicule care transporta mãrfuri periculoase, în conformitate cu prevederile legale şi cu reglementãrile specifice în vigoare;
1.2. certificat de agreare - certificatul eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Roman" pentru anumite tipuri de vehicule rutiere care transporta mãrfuri periculoase, în conformitate cu prevederile legale şi cu reglementãrile specifice în vigoare;
1.3. certificat de consilier de siguranta - certificatul de pregãtire profesionalã eliberat de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., pentru consilierul de siguranta pentru transportul de mãrfuri periculoase în traficul rutier, în conformitate cu prevederile legale şi cu reglementãrile specifice în vigoare;
1.4. consilier de siguranta - persoana desemnatã de conducerea întreprinderii pentru a organiza transportul rutier al mãrfurilor periculoase, în conformitate cu prevederile legale şi cu reglementãrile specifice în vigoare;
1.5. control - activitatea desfasurata de împuterniciţii autoritãţilor şi/sau ai instituţiilor publice competente privind verificarea, inspecţia şi examinarea modului în care se efectueazã transportul rutier al mãrfurilor periculoase;
1.6. eticheta de semnalizare a pericolului - inscripţia aplicatã pe ambalaje sau vehicule pentru a semnaliza pericolele pe care le prezintã mãrfurile periculoase transportate;
1.7. fişa de siguranta - documentul remis de expeditor conducatorului auto, prin care se dau instrucţiuni scrise privind: identificarea substanţei, natura pericolelor prezentate de aceasta, tipul de echipament de protecţie recomandat sa fie utilizat, modul de intervenţie şi de alarmare a autoritãţilor în caz de accident sau de eveniment rutier;
1.8. întreprinderi - persoanele fizice sau juridice, profit sau nonprofit, precum: agenţii economici, inclusiv operatorii de transport rutier, organismele/instituţiile aflate în subordinea unei autoritãţi publice, cu/fãrã personalitate juridicã şi/sau depinzand de o autoritate cu personalitate juridicã, asociaţiile sau grupurile de persoane fãrã personalitate juridicã constituite în condiţiile legii, care transporta, incarca sau descarca mãrfuri periculoase sau determina transportul acestora şi/sau care depoziteaza temporar, colecteazã, ambaleaza sau fac livrãri de astfel de mãrfuri ca parte a operaţiunii de transport;
1.9. mãrfuri periculoase - acele substanţe şi produse al cãror transport pe cãile rutiere este interzis sau autorizat în condiţiile prevãzute în anexele A şi B la Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase (A.D.R.), cu amendamentele ulterioare;
1.10. panou de semnalizare a pericolelor - panoul de avertizare de culoare portocalie, având caracteristicile prevãzute în Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase (A.D.R.), amplasat pe vehiculul rutier, prin care se semnalizeaza marfa transportatã şi natura pericolelor prezentate de aceasta;
1.11. vehicul pentru transportul mãrfurilor periculoase - sistemul mecanic care circula pe drum cu sau fãrã mijloace proprii de propulsare şi care se utilizeazã pentru transportul mãrfurilor periculoase.
ART. 2
(1) Prezentele norme cuprind dispoziţii privind punerea în aplicare, etapizata, pe teritoriul României a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin <>Legea nr. 31/1994 , cu amendamentele ulterioare, denumit în continuare A.D.R.
(2) Prezentele norme se aplica transporturilor de mãrfuri periculoase care se efectueazã cu vehicule rutiere, integral sau parţial pe drumurile publice din România, de cãtre operatori de transport autorizaţi conform legislaţiei în vigoare, cu respectarea reglementãrilor privind circulaţia pe drumurile publice.
(3) Prezentele norme se aplica şi activitãţilor legate de ambalarea, etichetarea, manipularea, expedierea şi depozitarea mãrfurilor periculoase, efectuate de întreprinderi, cu respectarea reglementãrilor specifice în vigoare şi a prevederilor A.D.R.
(4) Prezentele norme nu se aplica transporturilor de mãrfuri periculoase efectuate cu vehicule rutiere aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, precum şi instituţiilor publice componente ale sistemului naţional de apãrare, care vor executa aceste transporturi corespunzãtor normelor proprii elaborate de acestea, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 3
Pentru vehiculele înmatriculate pana la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme Ministerul Transporturilor va urmãri aplicarea etapizata pana la data de 31 decembrie 2005 a prevederilor A.D.R., corespunzãtor condiţiilor tehnice care au stat la baza omologãrii vehiculelor respective la data fabricaţiei, fãrã ca prin aceasta sa se afecteze siguranta transporturilor.

CAP. 2
Condiţiile specifice de efectuare a transportului rutier al mãrfurilor periculoase

ART. 4
(1) Stabilirea condiţiilor specifice de efectuare a transportului rutier al mãrfurilor periculoase este de competenta urmãtoarelor autoritãţi publice:
a) Ministerul Transporturilor, pentru:
- reglementarea condiţiilor de efectuare a transporturilor rutiere de mãrfuri periculoase în condiţii de siguranta a transportului şi de protecţie a mediului;
- reglementarea condiţiilor de omologare, agreare şi inspecţie tehnica periodicã a vehiculelor rutiere utilizate pentru transportul anumitor categorii de mãrfuri periculoase;
- acordarea certificatelor de pregãtire profesionalã pentru conducãtorii de vehicule şi pentru consilierii de siguranta în transportul mãrfurilor periculoase;
- stabilirea, împreunã cu Ministerul de Interne şi, dupã caz, cu autoritãţile administraţiei publice locale, a traseelor interzise accesului transportului de mãrfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare a acestora;
- cercetarea, împreunã cu Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi cu Ministerul de Interne, a evenimentelor produse la transportul mãrfurilor periculoase, stabilirea şi aplicarea, împreunã cu aceste ministere şi cu alte autoritãţi/instituţii publice care au competente conform legii, a mãsurilor ce se impun în cazul accidentelor şi evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului mãrfurilor periculoase;
b) Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, pentru:
- reglementarea condiţiilor de efectuare a transporturilor rutiere de materiale radioactive în condiţii de siguranta;
- acordarea certificatelor de pregãtire profesionalã pentru conducãtorii de vehicule şi consilierii de siguranta în transportul rutier de materiale radioactive;
- stabilirea, împreunã cu Ministerul Transporturilor şi cu Ministerul de Interne şi, dupã caz, cu autoritãţile publice locale, a traseelor interzise accesului transportului rutier de materiale radioactive;
- cercetarea, împreunã cu Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, a evenimentelor produse la transportul mãrfurilor periculoase, stabilirea şi aplicarea, împreunã cu acestea şi cu alte instituţii care au competente conform legii, a mãsurilor ce se impun în cazul accidentelor şi evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului materialelor radioactive;
c) Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, pentru:
- stabilirea condiţiilor şi eliberarea acordului şi/sau a autorizaţiei de mediu pentru agenţii economici care ambaleaza şi depoziteaza, în vederea expedierii, mãrfuri periculoase şi care transporta asemenea mãrfuri;
- cercetarea, împreunã cu Ministerul Transporturilor şi cu Ministerul de Interne, a evenimentelor produse la transportul mãrfurilor periculoase, stabilirea şi aplicarea, împreunã cu acestea şi cu alte instituţii care au competente conform legii, a mãsurilor ce se impun în cazul accidentelor şi evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului mãrfurilor periculoase;
d) Ministerul Industriei şi Comerţului, pentru:
- reglementarea condiţiilor de realizare şi de omologare a ambalajelor şi recipientelor destinate transportului mãrfurilor periculoase;
- elaborarea normelor privind omologarea suprastructurilor vehiculelor rutiere specializate pentru transportul mãrfurilor periculoase;
- elaborarea fişelor de siguranta tip, pentru substantele sau grupele de substanţe prevãzute de A.D.R.;
- elaborarea normelor privind ambalarea, etichetarea, expedierea şi depozitarea mãrfurilor periculoase în conformitate cu cerinţele A.D.R.;
e) Ministerul de Interne, pentru:
- intervenţia operativã în caz de accident sau de iminenta a producerii unui eveniment în timpul transportului rutier al mãrfurilor periculoase;
- asigurarea intervenţiei în caz de evenimente în care sunt implicate vehicule ce transporta mãrfuri periculoase, cu sau fãrã incendiu, de cãtre echipe speciale dotate, echipate şi instruite corespunzãtor, din cadrul Corpului Pompierilor Militari şi al Ministerului de Interne - Comandamentul Protecţiei Civile;
- stabilirea, împreunã cu Ministerul Transporturilor şi, dupã caz, şi cu autoritãţile administraţiei publice locale, a traseelor interzise accesului transportului de mãrfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare a lor;
- cercetarea, împreunã cu Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi cu Ministerul Transporturilor, a evenimentelor produse la transportul mãrfurilor periculoase, stabilirea şi aplicarea, împreunã cu acestea şi cu alte instituţii care au competente conform legii, a mãsurilor ce se impun în cazul accidentelor şi evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului mãrfurilor periculoase;
f) Ministerul de Interne - Comandamentul Protecţiei Civile, pentru:
- elaborarea, împreunã cu autoritãţile publice şi cu întreprinderile implicate, a planurilor de alarmare şi intervenţie în caz de poluare accidentala a mediului în timpul transportului mãrfurilor periculoase;
- organizarea şi realizarea interventiilor unitãţilor specializate în caz de accidente sau evenimente grave provocate în timpul transportului rutier sau la depozitarea mãrfurilor periculoase, pentru limitarea şi înlãturarea efectelor dezastrelor ecologice provocate de acestea;
g) autoritãţile administraţiei publice locale, pentru:
- stabilirea şi semnalizarea corespunzãtoare a locurilor de parcare destinate vehiculelor ce executa transportul mãrfurilor periculoase;
- stabilirea împreunã cu Ministerul de Interne a traseelor interzise accesului transportului de mãrfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare a lor, pentru drumurile publice din administrare;
- elaborarea unor programe locale de alarmare şi intervenţie în cazul evenimentelor survenite în timpul transportului de mãrfuri periculoase;
- participarea la organizarea intervenţiei pentru limitarea efectelor accidentelor şi evenimentelor grave provocate în timpul transportului mãrfurilor periculoase.
(2) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) vor emite reglementãrile necesare pentru punerea în aplicare etapizata a prezentei hotãrâri în domeniul lor de activitate.

CAP. 3
Obligaţiile întreprinderilor

ART. 5
(1) Întreprinderile care efectueazã expeditii şi transporturi rutiere de mãrfuri periculoase sau operaţiuni de încãrcare/descãrcare legate de transportul acestora vor desemna una sau mai multe persoane în calitate de consilier de siguranta pentru a organiza transportul rutier al mãrfurilor periculoase sau operaţiunile de încãrcare/descãrcare legate de aceste transporturi.
(2) Consilierul de siguranta va deţine un certificat de pregãtire profesionalã valabil pentru activitãţile din domeniul transportului rutier al mãrfurilor periculoase, eliberat de Ministerul Transporturilor, conform reglementãrilor specifice în vigoare, care va cuprinde şi atribuţiile privind organizarea transportului rutier al mãrfurilor periculoase ce revin consilierului de siguranta în conformitate cu prezentele norme.
ART. 6
Întreprinderile care ambaleaza, eticheteaza, expediazã cu mijloace de transport rutier şi depoziteaza mãrfuri periculoase pot efectua aceste activitãţi dacã îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) au obţinut acordul şi/sau autorizaţia de mediu, eliberata de autoritatea teritorialã pentru protecţia mediului;
b) mãrfurile periculoase sunt admise la transportul rutier în condiţiile prevãzute de A.D.R.;
c) mãrfurile periculoase nu sunt încãrcate peste limita cantitativã admisã la transport, prevãzutã în A.D.R.;
d) vehiculul este încãrcat în limitele admise la transport pentru categoria respectiva de vehicul;
e) sunt respectate reglementãrile privind modul de ambalare şi etichetare a mãrfurilor periculoase prevãzute de A.D.R.;
f) au eliberat conducatorului auto fişa de siguranta întocmitã conform prescripţiilor A.D.R.;
g) au menţionat în documentul de transport caracterul de marfa periculoasa, denumirea şi numãrul de identificare ale acesteia, precum şi ca:
- substantele transportate sunt admise la transportul rutier;
- ambalarea şi etichetarea s-au fãcut în mod corespunzãtor;
- ambalarea în comun, în acelaşi colet sau container, a mai multor substanţe este admisã;
- transportul se deruleazã cu respectarea prevederilor specifice ale A.D.R., cu indicarea acestora;
h) personalul propriu desemnat pentru efectuarea operaţiunilor de încãrcare/descãrcare a fost instruit pentru efectuarea acestor operaţiuni;
i) la locul de încãrcare/descãrcare sunt afişate regulile de protecţie ce trebuie respectate pentru efectuarea acestei operaţiuni;
j) respecta regulile de siguranta aplicabile la efectuarea operaţiunilor de încãrcare/descãrcare în şi din cisterne;
k) folosesc ambalaje autorizate conform prevederilor A.D.R. pentru transportul rutier al mãrfurilor periculoase;
l) ambalarea în comun, în acelaşi colet sau container, a mãrfurilor periculoase expediate este admisã de reglementãrile în vigoare;
m) au obţinut autorizaţia de manipulare, respectiv de depozitare a materialelor radioactive, eliberata de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, în cazurile prevãzute de reglementãrile specifice emise de aceasta.
ART. 7
Operatorii de transport care efectueazã transporturi de mãrfuri periculoase pot efectua aceste activitãţi dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) deţin licenta de transport şi, dupã caz, licenta de execuţie pentru vehiculele utilizate la transportul mãrfurilor periculoase;
b) deţin certificatul de agreare eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Roman" conform prevederilor A.D.R. pentru vehiculul utilizat corespunzãtor mãrfii transportate;
c) vehiculul rutier are dotãrile şi echipamentele necesare, conform reglementãrilor specifice în vigoare;
d) vehiculele care transporta mãrfuri periculoase sunt semnalizate pe perioada efectuãrii transporturilor, conform prevederilor A.D.R., cu panouri şi etichete de pericol, conform reglementãrilor specifice în vigoare;
e) conducãtorul vehiculului deţine certificat A.D.R. valabil pentru clasa respectiva de marfa periculoasa şi tipul de vehicul rutier, eliberat de Ministerul Transporturilor;
f) aplica, în caz de accident sau de eveniment rutier, mãsurile de intervenţie şi alarmare prevãzute în fişa de siguranta. În cazul unui accident care pune în pericol ecosistemul terestru, acvatic sau care polueaza grav aerul, va fi anunţatã autoritatea teritorialã pentru protecţia mediului;
g) respecta regulile privind circulaţia vehiculelor care efectueazã transportul mãrfurilor periculoase, prevãzute de reglementãrile naţionale şi de A.D.R.;
h) pentru transportul materialelor radioactive deţin autorizaţie de transport şi, dacã este cazul, autorizaţie de expediţie, eliberate de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare;
i) în toate cazurile prevãzute de reglementãrile privind transportul materialelor radioactive, emise de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, transportul materialelor radioactive se efectueazã în colete care deţin autorizaţie de tip eliberata de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare sau, în cazul transporturilor internaţionale, validatã de aceasta.
ART. 8
Întreprinderile care efectueazã operaţiuni de transport de mãrfuri periculoase au obligaţia ca pana la data de 31 decembrie 2005 sa îşi implementeze şi sa certifice sistemul calitãţii serviciului, conform cerinţelor standardului SREN ISO 9002/1995. În cazul în care dupã aceasta data nu vor deţine acest certificat, licenta de transport de mãrfuri periculoase a întreprinderii va fi retrasã.
ART. 9
Este interzis sa se aplice pe ambalaje sau pe mijloacele de transport panouri, etichete sau inscripţii, care:
- indica pericole inexistente în cazul transportului respectiv;
- nu sunt conforme cu caracteristicile mãrfurilor transportate.
ART. 10
Expeditorii şi/sau destinatarii transportului de mãrfuri periculoase trebuie sa asigure, dupã caz, curatarea, spalarea, neutralizarea, decontaminarea sau dezinfectarea vehiculului rutier, cu excepţia cazurilor în care aceasta obligaţie, prin contractul de transport, revine operatorului de transport. Operaţiunile respective se vor realiza conform condiţiilor cuprinse în autorizaţiile emise de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.

CAP. 4
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 11
Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât sa fie considerate infracţiuni şi sa se sanctioneze ca atare, urmãtoarele fapte:
a) utilizarea vehiculelor rutiere care nu au certificat de agreare eliberat de Regia Autonomã "Registrul Auto Roman", nu au dotãrile ori echipamentele necesare sau pentru care conducãtorul auto nu deţine certificatul A.D.R. corespunzãtor;
b) folosirea de vehicule care prezintã pierderi de mãrfuri periculoase ca urmare a lipsei de etanseitate a cisternelor sau recipientelor şi ambalajelor;
c) transportul de mãrfuri periculoase în vehicule rutiere care nu au la bord extinctoare adecvate pentru stins incendiul sau acestea au termenul de folosinta expirat şi/sau nu au echipamentul de protecţie recomandat în fişa de siguranta;
d) utilizarea vehiculelor care transporta mãrfuri periculoase, care nu sunt semnalizate corespunzãtor cu panouri şi etichete de pericol conform prevederilor A.D.R. sau a cãror semnalizare este neregulamentara;
e) nedetinerea la bordul vehiculului a documentelor necesare pentru transportul mãrfurilor periculoase sau dacã aceste documente au termenul de valabilitate expirat ori nu sunt corespunzãtoare prevederilor A.D.R.;
f) utilizarea de personal neinstruit pentru efectuarea operaţiunilor de manipulare a mãrfurilor periculoase;
g) încãrcarea cu mãrfuri periculoase a vehiculelor fãrã certificat de agreare pentru vehicul sau fãrã certificat A.D.R. pentru conducãtorul auto ori dacã aceste documente au termenul de valabilitate expirat sau nu sunt corespunzãtoare mãrfii transportate;
h) folosirea la transportul rutier a ambalajelor, recipientelor sau cisternelor care nu corespund normelor prevãzute de A.D.R. sau care nu sunt autorizate, dupã caz;
i) neaplicarea pe ambalaje, recipiente sau cisterne a etichetelor de pericol sau aplicarea lor neregulamentara;
j) expedierea de mãrfuri în cisterne cu un grad de umplere neconform prescripţiilor tehnice;
k) nedeclararea în documentele de transport, ca marfa periculoasa, a mãrfii transportate sau menţionarea neconforma a riscului real al mãrfii periculoase transportate;
l) încredinţarea pentru transport a unor cantitãţi de mãrfuri periculoase mai mari decât cele permise la transportul rutier, a unor mãrfuri periculoase interzise la transport sau ambalarea în acelaşi colet sau container de mãrfuri neadmise la transportul în comun al acestora conform prevederilor A.D.R.;
m) lipsa mentiunilor expeditorului în documentele de transport, conform prevederilor A.D.R.;
n) lipsa fisei de siguranta corespunzãtoare mãrfii periculoase transportate;
o) afectarea mediului înconjurãtor prin operaţiunile de curatare, spalare, neutralizare sau dezinfectare a vehiculului rutier dupã descãrcarea mãrfurilor periculoase, efectuate necorespunzãtor, sau prin neefectuarea acestora;
p) nedesemnarea consilierilor de siguranta pentru transportul mãrfurilor periculoase;
r) nerespectarea mãsurilor de alarmare şi intervenţie prevãzute în fişa de siguranta, în cazul unor evenimente.
ART. 12
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 11 lit. c), d), e), g), o) şi r) se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, care se aplica conducatorului auto.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 11 lit. a), b), h), i), j), k), l), m) şi n) se sancţioneazã cu amenda de la 750.000 lei la 1.000.000 lei, care se aplica consilierului de siguranta, iar în parcurs, conducatorului auto.
(3) Contravenţiile prevãzute la art. 11 lit. f) şi p) se sancţioneazã cu amenda de la 750.000 lei la 1.000.000 lei, care se aplica conducatorului întreprinderii.
ART. 13
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 11 se constata şi se sancţioneazã de cãtre:
a) personalul împuternicit de ministrul transporturilor, la sediul operatorilor de transport şi la locurile de parcare, precum şi în trafic, împreunã cu organele competente din cadrul Ministerului de Interne;
b) ofiţerii şi subofiterii Ministerului de Interne, din cadrul serviciilor de circulaţie şi ai poliţiei de frontiera, pe drumurile publice şi în punctele de control pentru trecerea frontierei;
c) personalul împuternicit de ministrul industriei şi comerţului, în locurile de producere, ambalare, etichetare, încãrcare/descãrcare, depozitare a mãrfurilor periculoase şi de curatare a ambalajelor, cisternelor şi vehiculelor care au fost utilizate la transportul mãrfurilor periculoase;
d) personalul împuternicit de preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, în toate situaţiile în care sunt deţinute sau transportate materiale radioactive;
e) personalul împuternicit de ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului, în toate situaţiile, iar în trafic, împreunã cu organele abilitate ale Ministerului de Interne.
(2) Situaţia privind contravenţiile prevãzute la art. 11, constatate şi sancţionate de personalul împuternicit prevãzut la alin. (1) lit. b) şi e), va fi comunicatã trimestrial Ministerului Transporturilor.
(3) Contravenţiilor prevãzute în prezentele norme le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27.
ART. 14
În cazul sãvârşirii repetate a contravenţiilor prevãzute la art. 11 Ministerul Transporturilor poate lua mãsura retragerii certificatului de consilier de siguranta, a certificatului A.D.R. al conducatorului auto sau a licenţei de execuţie a autovehiculului.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 15
Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Industriei şi Comerţului, Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare şi Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului îşi vor exercita atribuţiile de control al transportului rutier de mãrfuri periculoase conform competentelor pe care le au, potrivit reglementãrilor specifice proprii.
ART. 16
(1) Personalul împuternicit de Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Industriei şi Comerţului, Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare şi de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, pentru activitatea de control al transportului mãrfurilor periculoase, are obligaţia sa detina cunoştinţe profesionale privind transportul rutier al mãrfurilor periculoase.
(2) Autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) vor lua mãsuri pentru instruirea pana la data de 31 decembrie 2001 a personalului propriu, împuternicit pentru activitatea de control.
ART. 17
(1) Locurile în care se efectueazã controlul vehiculelor încãrcate cu mãrfuri periculoase se stabilesc de autoritãţile competente şi/sau de personalul împuternicit pentru activitatea de control, de regula în afarã partii carosabile, astfel încât sa fie posibila repunerea în conformitate a vehiculelor gãsite în neregula.
(2) În cazurile în care personalul împuternicit pentru activitatea de control apreciazã ca prin continuarea transportului se pericliteazã într-un mod evident siguranta transportului şi a mediului înconjurãtor, vehiculul şi incarcatura sa vor fi reţinute în condiţii de siguranta pana când se realizeazã de cãtre expeditor şi/sau de operatorul de transport condiţiile prevãzute de reglementãri.
(3) Controalele se vor efectua prin sondaj şi vor acoperi, pe cat posibil, o zona extinsã a reţelei rutiere.
ART. 18
(1) Cu ocazia efectuãrii controlului se întocmeşte un buletin de control, conform modelului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme, de cãtre autoritatea competenta care a efectuat controlul. Un exemplar al acestuia se va remite conducatorului autovehiculului, care îl va prezenta organelor de control în cazul unor controale ulterioare.
(2) Buletinul de control nu exclude posibilitatea efectuãrii unui control ulterior.
ART. 19
Vehiculele înmatriculate în alte tari pot circula pe teritoriul României încãrcate cu mãrfuri periculoase, cu respectarea condiţiilor prevãzute de A.D.R.
ART. 20
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 11, sãvârşite pe teritoriul României de cãtre conducãtorii autovehiculelor înmatriculate în strãinãtate, se constata şi se sancţioneazã în conformitate cu prevederile prezentelor norme. Sancţiunile prevãzute la art. 12 se aplica conducatorului auto în calitate de persoana responsabilã cu executarea transportului.
(2) Mãsurile luate în aplicarea prevederilor alin. (1) se vor comunica de cãtre organul de control constatator Ministerului Transporturilor, care va sesiza autoritatea competenta din statul în care este înmatriculat autovehiculul.
ART. 21
Textul tradus al anexelor A şi B la A.D.R., reactualizat cu amendamentele adoptate ulterior, se asigura, la cererea celor interesaţi, de cãtre Ministerul Transporturilor prin Regia Autonomã "Registrul Auto Roman".



ANEXA 1


la norme
--------

BULETIN DE CONTROL

1. Locul controlului ................. 2. Data ............. 3. Ora .......
4. Simbolul naţional al vehiculului şi numãrul de înmatriculare ...........
5. Simbolul naţional al remorcii/semiremorcii şi numãrul de înmatriculare
...........................................................................
6. Tipul vehiculului ......................................................
7. Întreprinderea care deruleazã transportul/adresa .......................
...........................................................................
8. Naţionalitatea .........................................................
9. Conducãtorul vehiculului ...............................................
10. Ajutorul conducatorului vehiculului ...................................
11. Expeditorul, adresa, locul de încãrcare*1) ............................
...........................................................................
12. Destinatarul, adresa, locul de descãrcare*1) ..........................
13. Masa bruta a mãrfurilor periculoase în funcţie de unitatea de transport
...........................................................................
14. Depãşirea limitelor prevãzute în marginalul 10 011 [] Da [] Nu
15. Transport în :
[] cisterna [] cisterna [] container- [] baterie de
fixa mobila cisterna recipiente
[] în vrac [] în container [] ambalate
Documente la bord:
16. Existenta [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
documentului/ contravenţiei
documentelor
de transport/
însoţire:
17. Existenta [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
instrucţiunilor contravenţiei
scrise:
18. Existenta [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
autorizaţiei contravenţiei
bilaterale/
acordului
multilateral/
naţionale:
19. Existenta [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
certificatului contravenţiei
de agreare a
vehiculului:
20. Existenta [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
certificatului contravenţiei
de pregãtire
profesionalã
a soferului:
Circulaţia vehiculului:
21. Mãrfurile [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
autorizate pentru contravenţiei
transport:
22. Mãrfurile în [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
vrac: contravenţiei
23. Transporturi în [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
cisterna: contravenţiei
24. Transporturi în [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
container: contravenţiei
25. Mãrfurile [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
autorizate pentru contravenţiei
tipul de vehicul:
26. Interdicţia [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
încãrcãturii contravenţiei
mixte:
27. Manevrarea şi [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
depozitarea*2): contravenţiei
28. Scurgeri ale [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
mãrfurilor sau contravenţiei
deteriorãri
ale ambalajelor*2):
29. Numãrul ONU/ [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
etichetarea contravenţiei
ambalajului/
codul ONU
de ambalare*1),*2):
30. Marcarea [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
vehiculului şi/ contravenţiei
sau a
containerului:
31. Eticheta/ [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
etichetele de contravenţiei
pericol pentru
cisterna sau
transportul în
vrac:
32. Setul de scule [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
pentru reparaţii contravenţiei
provizorii:
33. Existenta a cel [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
puţin unei benzi contravenţiei
de semnalizare
adezive/vehicul:
34. Existenta a doua [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
lampi de contravenţiei
semnalizare
de culoare
portocalie:
35. Existenta [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
stingatorului/ contravenţiei
stingatoarelor
de incendii:
36. Existenta [] verificare [] stabilirea [] nu este cazul
echipamentului contravenţiei
personal de
protecţie
a soferului:
37. Diverse/Observaţii 38. Autoritatea/Funcţionarul/Ofiţerul
care a efectuat inspecţia


------------
*1) Se declara la "Observaţii" pentru operaţiunile de transport grupate.
*2) Verificarea violarilor vizibile.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016