Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.373 din 28 octombrie 2008  privind reglementarea furnizarii si transportului rutier de bunuri divizibile pe drumurile publice din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.373 din 28 octombrie 2008 privind reglementarea furnizarii si transportului rutier de bunuri divizibile pe drumurile publice din Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008

Având în vedere prevederile art. 41 alin. (1) şi ale <>art. 52 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) vehicul - orice autovehicul rutier înmatriculat ori înregistrat sau orice ansamblu format dintr-un autovehicul şi semiremorca ori remorca tractatã de acesta, cu masa totalã maximã autorizatã mai mare sau egalã cu 12,0 t, utilizat pentru transportul pe drumurile publice a bunurilor divizibile;
b) bunuri divizibile - materiale vrac transportate fãrã ambalaj, în grãmezi neordonate, sub formã de pulbere, granule sau bucãţi, provenite din exploatãri miniere, de carierã sau balastierã ori materiale fluide sau semifluide provenite de la staţii de mixturi asfaltice ori staţii de betoane, aditivi şi lianţi în construcţii, aflate pe teritoriul României, şi care sunt transportate cu vehiculele prevãzute la lit. a);
c) furnizori - operatori economici care distribuie, pe cale rutierã, bunurile divizibile cu vehiculele prevãzute la lit. a);
d) utilizatori - transportatori rutieri care deţin şi/sau utilizeazã vehiculele prevãzute la lit. a), pentru transportul bunurilor divizibile.
ART. 2
(1) Furnizorii ale cãror bunuri divizibile sunt distribuite prin utilizarea reţelei de drumuri publice din România au obligaţia sã aibã în dotare, în punctele de încãrcare, instalaţii de cântãrire a vehiculelor rutiere.
(2) Instalaţiile de cântãrire a vehiculelor rutiere, aflate în dotarea furnizorilor, trebuie sã îndeplineascã şi sã respecte condiţiile prevãzute în anexa nr. 1.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1):
a) punctele de extracţie şi distribuţie a materialelor de balastierã cu un volum autorizat de pânã la 2.000 mc;
b) punctele de intervenţie proprii deschise de Administraţia Naţionalã "Apele Române", pentru lucrãri de întreţinere a albiilor cursurilor de apã, prin lucrãri prevãzute în planul tehnic, numai cu acordul administratorului drumului;
c) punctele de intervenţie proprii deschise de Administraţia Naţionalã "Apele Române" în perioada producerii inundaţiilor sau poluãrii accidentale de mare amploare, considerate situaţii de urgenţã potrivit legii, cu informarea prealabilã a administratorului drumului.
(4) Accesul de la punctul de lucru al furnizorului la drumul public, chiar dacã acesta se realizeazã prin intermediul unui drum de utilitate privatã, va fi amenajat şi întreţinut în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 3
Tichetul de cântar eliberat de instalaţiile de cântãrire va fi semnat şi ştampilat de furnizor şi va conţine toate elementele de personalizare prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 4
Obligaţiile furnizorilor ale cãror bunuri sunt distribuite folosind reţeaua de drumuri publice din România sunt urmãtoarele:
a) sã asigure condiţiile de funcţionare pentru instalaţiile de cântãrire, prevãzute prin reglementãrile metrologice şi de furnizorul acestora;
b) sã cântãreascã şi sã emitã tichet de cântar, eliberat potrivit prevederilor art. 3, pentru toate vehiculele utilizate pentru distribuţia rutierã a bunurilor divizibile;
c) sã ţinã evidenţa cronologicã şi sistematicã a tichetelor de cântar eliberate;
d) în cazul solicitãrii utilizatorului sau conducãtorului auto de a încãrca vehiculul peste masa totalã maximã admisã prevãzutã de legislaţia în vigoare pentru configuraţia vehiculului, sã verifice existenţa la bord, în original, a autorizaţiei speciale de transport eliberate de administratorul drumului pe care circulã, corespondenţa numerelor de înmatriculare, respectarea perioadei de valabilitate şi a numãrului de curse;
e) sã ţinã evidenţa cronologicã şi sistematicã a seriilor autorizaţiilor speciale de transport, a emitenţilor acestora şi a numerelor de înmatriculare înscrise în acestea, pentru vehiculele încãrcate peste masa totalã maximã admisã, prevãzutã de legislaţia în vigoare;
f) sã nu permitã plecarea din punctul de încãrcare a vehiculelor necântãrite, cu depãşiri ale masei totale maxime admise, cu depãşiri ale masei totale pentru care a fost eliberatã autorizaţia specialã de transport sau fãrã tichet de cântar, dupã caz;
g) sã prezinte personalului de control prevãzut la art. 8 alin. (4) buletinul de verificare metrologicã al instalaţiei de cântãrire, evidenţa cronologicã şi sistematicã a tichetelor de cântar eliberate, câte un exemplar al tichetelor de cântar eliberate care sã conţinã semnãtura de primire a conducãtorului auto şi evidenţa proprie privind autorizaţiile speciale de transport - pentru vehiculele încãrcate peste masa totalã maximã admisã, prevãzutã de legislaţia în vigoare;
h) sã asigure condiţii pentru curãţarea roţilor vehiculelor, înainte de intrarea acestora pe drumul public;
i) sã nu permitã pãrãsirea punctului de încãrcare şi accesul la drumul public a vehiculelor din care se scurg bunuri divizibile sau reziduuri rezultate din exploatarea acestora;
j) sã suspende furnizarea, pe cale rutierã, a bunurilor divizibile, în perioada în care nu sunt asigurate condiţiile pentru cântãrirea vehiculelor, potrivit prevederilor prezentei hotãrâri;
k) sã aducã la cunoştinţa utilizatorilor cãrora le furnizeazã bunurile divizibile suspendarea sau reluarea furnizãrii pe cale rutierã;
l) sã prezinte administratorului drumului la care se realizeazã accesul de la punctul de lucru, în termen de 30 de zile de la sfârşitul fiecãrui an calendaristic sau de la încetarea activitãţii de exploatare a bunurilor divizibile, situaţia cantitãţilor de bunuri distribuite pe cale rutierã, conform tichetelor de cântar eliberate.
ART. 5
Obligaţiile utilizatorului sunt urmãtoarele:
a) sã nu transporte bunuri divizibile de la furnizorii care nu cântãresc sau nu elibereazã tichet de cântar pentru toate vehiculele;
b) sã comunice furnizorului, în scris, valorile maselor totale maxime admise prevãzute de legislaţia în vigoare, pentru vehiculele utilizate;
c) sã transbordeze încãrcãtura, pe propria cheltuialã, parţial sau total, în unul sau mai multe vehicule, astfel încât sã fie respectate masele pe axe maxime admise, prevãzute de legislaţia în vigoare, sau masele înscrise în autorizaţia specialã de transport, dupã caz, în situaţia în care se constatã de cãtre personalul de control prevãzut la art. 8 alin. (4) circulaţia vehiculelor cu depãşirea maselor maxime pe axe ce pot fi autorizate;
d) sã nu transporte materiale vrac cu vehicule din dotarea cãrora le lipseşte prelata, iar în cazul în care vehiculele sunt prevãzute prin construcţie cu obloane, acestea trebuie sã fie asigurate cu sisteme de închidere care sã asigure etanşeitatea.
ART. 6
Obligaţiile conducãtorului auto sunt urmãtoarele:
a) sã deţinã la bordul vehiculului şi sã prezinte organelor de control prevãzute la art. 8 alin. (4) documentele specifice transportului, tichetul de cântar şi, dacã este cazul, autorizaţia specialã de transport;
b) sã nu circule cu vehicule care transportã bunurile divizibile de la furnizorii care nu efectueazã cântãrirea sau care nu elibereazã tichet de cântar, potrivit prezentei hotãrâri;
c) sã nu circule cu vehicule care transportã materiale vrac neacoperite cu prelatã, iar în cazul în care vehiculul este prevãzut prin construcţie cu obloane, acestea trebuie sã fie asigurate cu sisteme de închidere care sã asigure etanşeitatea;
d) sã nu plece de la punctul de încãrcare a bunurilor divizibile cu vehicule cu depãşiri ale masei totale maxime admise prevãzute de legislaţia în vigoare sau, dupã caz, cu depãşirea masei totale înscrise în autorizaţia specialã de transport, eliberatã de administratorul drumului.
ART. 7
La îndeplinirea obligaţiilor care le revin potrivit prezentei hotãrâri, furnizorii, utilizatorii şi conducãtorii auto vor avea în vedere respectarea legislaţiei privind protecţia mediului în vigoare.
ART. 8
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã contravenţionalã urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea prevederilor art. 2 alin. (1) şi (2) şi ale art. 4 lit. b), e), f), g) şi j), cu amendã de la 20.000 lei la 40.000 lei, aplicatã furnizorului;
b) încãlcarea prevederilor art. 3 şi ale art. 4 lit. c), h), i) şi l), cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, aplicatã furnizorului;
c) încãlcarea prevederilor art. 5 lit. a) şi c), cu amendã de la 5.000 lei la 10.000 lei, aplicatã utilizatorului;
d) încãlcarea prevederilor art. 5 lit. d), cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei, aplicatã utilizatorului;
e) încãlcarea prevederilor art. 6 lit. a) şi c), cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei, aplicatã conducãtorului vehiculului;
f) încãlcarea prevederilor art. 6 lit. b) şi d), cu amendã de la 2.000 lei la 4.000 lei, aplicatã conducãtorului vehiculului.
(2) În cazul constatãrii circulaţiei vehiculului cu depãşirea maselor pe axe, peste cele ce pot fi autorizate, fãrã autorizaţie specialã de transport, personalul competent conform legii va dispune, pe lângã sancţiunile prevãzute de lege, imobilizarea vehiculului în condiţiile legii, pânã la îndeplinirea obligaţiilor legale.
(3) În cazul în care la locul constatãrii contravenţiei nu se gãseşte un spaţiu pentru imobilizarea vehiculului, acesta va fi îndrumat pânã la cel mai apropiat spaţiu corespunzãtor, deplasarea urmând a se efectua pe cheltuiala contravenientului.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre:
a) administratorul drumului public la care se realizeazã accesul de la punctul de lucru al furnizorului, chiar dacã accesul se realizeazã prin intermediul unui drum de utilitate privatã, pentru nerespectarea de cãtre furnizor a obligaţiilor prevãzute la art. 2-4;
b) administratorul drumului, prin personal împuternicit, pentru nerespectarea de cãtre utilizatori sau conducãtorii auto a obligaţiilor prevãzute la art. 5 şi 6;
c) poliţiştii rutieri sau poliţiştii de frontierã, în cazul în care îşi desfãşoarã activitãţile specifice de control în lipsa personalului prevãzut la lit. b).
(5) Pentru identificarea furnizorilor şi/sau pentru verificarea respectãrii prevederilor prezentei hotãrâri, administratorul drumului poate încheia protocoale de colaborare cu subunitãţile Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, ale Administraţiei Naţionale "Apele Române", ale Gãrzii Naţionale de Mediu sau cu alte instituţii din subordinea Ministerului Mediului şi Dezvoltãrii Durabile, dupã caz.
ART. 9
(1) Contravenientul poate achita jumãtate din minimul amenzii prevãzute la art. 8 alin. (1), în condiţiile prevãzute la <>art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 8 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
Prevederile art. 4 nu se aplicã exploatãrilor utilizate de unitãţile de gospodãrire a apelor pe perioada producerii fenomenelor naturale de mare amploare, calamitãţilor, inundaţiilor sau poluãrii accidentale, considerate cazuri de forţã majorã şi care afecteazã cãile de comunicaţii şi telecomunicaţii, zone locuite şi obiective de interes naţional, la solicitarea scrisã a acestora şi numai cu acordul administratorului drumului public.
ART. 11
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 12
La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 618/2004 şi <>Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 169/2004 privind reglementarea controlului în traficul rutier al ansamblurilor de vehicule formate din autotractoare cu axa simplã motoare şi semiremorci specializate basculante, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 13 aprilie 2004, cu modificãrile ulterioare.
ART. 13
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 3 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


─────────────────
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban

p. Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat

p. Ministrul mediului
şi dezvoltãrii durabile,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 28 octombrie 2008.
Nr. 1.373.


ANEXA 1

Condiţiile ce trebuie îndeplinite de instalaţiile de cântãrire a vehiculelor din dotarea furnizorilor:

a) sã fie amplasate la ieşirea din punctul de lucru al furnizorului. În mod excepţional, pentru exploatãrile temporare de nisip sau pietriş situate în albia cursului de apã, al cãror amplasament se modificã frecvent, instalaţia de cântãrire poate fi amplasatã în zona de acces de la punctul de lucru al furnizorului la drumul public;
b) sã respecte condiţiile impuse de legislaţia metrologicã în vigoare privind introducerea pe piaţã, punerea în funcţiune şi controlul metrologic ulterior;
c) sã fie destinate cântãririi vehiculelor rutiere în regim static sau dinamic;
d) sã deţinã certificat de aprobare de model şi buletin de verificare metrologicã, eliberat în conformitate cu legislaţia în vigoare;
e) sã funcţioneze în amplasamente de cântãrire care respectã condiţiile impuse de legislaţia metrologicã, producãtorul şi/sau furnizorul instalaţiei de cântãrire;
f) sã elibereze în regim automat, la finalizarea cântãririi, tichetul de cântar pentru fiecare vehicul verificat;
g) sã permitã memorarea în baza de date a aplicaţiei instalaţiei de cântãrire a tuturor elementelor de personalizare a tichetului de cântar, conform prevederilor anexei nr. 2 la hotãrâre.

ANEXA 2

Tichetul de cântar eliberat de instalaţia de cântãrire a vehiculelor rutiere trebuie sã conţinã:

a) numele şi datele de identificare ale furnizorului;
b) numãrul tichetului;
c) data şi ora efectuãrii cântãririi, data şi ora tipãririi tichetului de cântar;
d) amplasamentul punctului de încãrcare rutierã;
e) codul instalaţiei şi tipul cântãririi;
f) clasa de precizie a instalaţiei de cântãrire;
g) numãrul de înmatriculare sau înregistrare al vehiculului cântãrit;
h) configuraţia vehiculului;
i) masa totalã înregistratã prin cântãrirea vehiculului sau masa totalã rezultatã, în mod automat, prin însumarea maselor pe axe, dupã caz;
j) tipul şi natura materialului transportat.

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016