Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.309 din 20 noiembrie 2002  pentru aprobarea Normelor metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice si modalitatile de percepere, incasare, virare, utilizare si evidentiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.309 din 20 noiembrie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice si modalitatile de percepere, incasare, virare, utilizare si evidentiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 888 din 9 decembrie 2002
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 52 alin. (2) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice şi modalitãţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidentiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul culturii şi cultelor,
Razvan Theodorescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 20 noiembrie 2002.
Nr. 1.309.

ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
privind cuantumul timbrului monumentelor istorice şi modalitãţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidentiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Cuantumul timbrului monumentelor istorice, instituit în conformitate cu prevederile <>art. 52 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, precum şi modalitãţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidentiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia sunt reglementate prin prezentele norme metodologice.
ART. 2
Sumele provenite din aplicarea timbrului monumentelor istorice sunt gestionate, în regim extrabugetar, de cãtre Ministerul Culturii şi Cultelor prin intermediul Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice, în conformitate cu prevederile art. 30 alin. (3) lit. c) şi ale <>art. 52 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 şi ale <>art. 2 lit. c) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.258/2001 privind organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice, cu modificãrile ulterioare.

CAP. 2
Cuantumul timbrului monumentelor istorice

ART. 3
Timbrul monumentelor istorice se aplica în mod obligatoriu pentru produsele şi serviciile din categoriile prevãzute la <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 422/2001 .
ART. 4
Cuantumul timbrului monumentelor istorice reprezintã 2% din valoarea, fãrã T.V.A., a produselor şi serviciilor stipulate la art. 3.
ART. 5
(1) Valoarea timbrului monumentelor istorice se adauga la preţul de vânzare al produselor şi serviciilor, fiind imprimata distinct pe fiecare carte poştalã ilustrata, ghid turistic, caseta video, compact-disc, bilet de intrare, din categoria celor prevãzute la art. 3.
(2) Persoanele fizice sau juridice care realizeazã venituri din activitãţile prevãzute la art. 3 şi care folosesc case de marcat vor mentiona distinct pe chitanţa fiscalã contravaloarea timbrului.

CAP. 3
Modalitãţile de percepere, încasare şi virare a timbrului monumentelor istorice

ART. 6
Timbrul monumentelor istorice se percepe de la persoanele fizice şi juridice prevãzute la <>art. 52 alin. (4) din Legea nr. 422/2001 .
ART. 7
Persoanele fizice sau juridice plãtitoare au obligaţia sa calculeze şi sa înregistreze lunar în contabilitatea proprie, în conturi distincte, sumele încasate din aplicarea timbrului monumentelor istorice.
ART. 8
(1) Sumele prevãzute la art. 7 se vireazã lunar de cãtre plãtitori, pana la data de 25 a lunii urmãtoare, în contul nr. 5009 "Disponibil al instituţiilor subvenţionate de la bugetul de stat", deschis pe seama Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice la Trezoreria sectorului 4.
(2) Virarea se face cu ordin de plata, în care se va mentiona: "contravaloarea timbrului monumentelor istorice corespunzãtoare lunii .... anului .....".
ART. 9
Declaraţia lunarã privind obligaţia de plata a timbrului monumentelor istorice, întocmitã conform modelului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice, însoţitã de o copie a ordinului de plata având ştampila şi semnatura autorizata ale Trezoreriei statului sau ale societãţilor bancare, dupã caz, se va depune, direct sau prin posta, la sediul Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice pana la data de 25 a lunii urmãtoare pentru luna precedenta.
ART. 10
(1) În cazul nevirarii la termen a sumelor datorate se aplica o penalizare de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere.
(2) Penalitãţile vor fi virate în contul prevãzut la art. 8, cu ordin de plata, în care se va mentiona: "contravaloarea penalitatilor aferente timbrului monumentelor istorice corespunzãtoare lunii ... anului ....".
ART. 11
În cadrul Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice se constituie un compartiment distinct, abilitat sa încaseze, sa ţinã evidenta sumelor obţinute prin aplicarea timbrului monumentelor istorice şi sa asigure respectarea destinaţiei fondurilor astfel obţinute, potrivit legii.

CAP. 4
Modalitãţi de utilizare

ART. 12
Fondurile obţinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice se utilizeazã de Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice în conformitate cu prevederile <>art. 53 din Legea nr. 422/2001 .

CAP. 5
Modalitãţi de evidentiere a timbrului monumentelor istorice

ART. 13
Evidentierea în contabilitate a sumelor datorate şi virate cãtre Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice se face astfel:
a) agenţii economici şi persoanele juridice fãrã scop patrimonial efectueazã urmãtoarele înregistrãri contabile:


531 = % - preţul de vânzare,
(512, 411) respectiv valoarea serviciilor
707 (704) - preţul de vânzare, respectiv valoarea
serviciilor, mai puţin
valoarea timbrului
447 - valoarea timbrului
(analitic distinct)
447 = 531 (512) - valoarea timbrului datoratã, virata;
(analitic distinct)


b) persoanele juridice fãrã scop patrimonial care, potrivit legii, organizeazã şi conduc contabilitatea în partida simpla: conform Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilitãţii în partida simpla de cãtre persoanele juridice fãrã scop lucrativ, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.329/2001 ;
c) asociaţiile familiale care exercita acte de comerţ şi celelalte persoane fizice care au calitatea de comerciant: în Registrul-jurnal de încasãri şi plati, pe un rând distinct "Sume încasate reprezentând timbrul monumentelor istorice", poziţii care se centralizeazã lunar, în vederea determinãrii sumelor care urmeazã a fi virate Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice;
d) la instituţiile publice care încaseazã contravaloarea produselor şi serviciilor pentru care se datoreazã timbrul monumentelor istorice, în funcţie de sursa de finanţare a acestora:


% = 231 "Creditori"/analitic: Oficiul Naţional
al Monumentelor Istorice
13
"Casa"
105
"Disponibil al instituţiei publice"
120
"Disponibil al instituţiei publice finanţate
din venituri extrabugetare"


- virarea sumelor reprezentând timbrul monumentelor istorice cãtre Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice:


231 "Creditori"/analitic: Oficiul = %
Naţional al Monumentelor Istorice 13
"Casa"
105
"Disponibil al instituţiei publice"
120
"Disponibil al instituţiei publice
finanţate din venituri extrabugetare"


ART. 14
(1) Contravaloarea timbrului monumentelor istorice se va evidenţia separat, în conturi analitice distincte, de cãtre Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice.
(2) Pentru înregistrarea în contabilitatea Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice a operaţiunilor privind timbrul monumentelor istorice, se folosesc urmãtoarele conturi:
- 120 "Disponibil al instituţiei publice finanţate din venituri extrabugetare";
- 220 "Debitori";
- 420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri extrabugetare";
- 520 "Veniturile extrabugetare ale instituţiei publice";
- 528 "Venituri din anii precedenti şi alte surse".
(3) Principalele operaţiuni înregistrate în contabilitatea Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice sunt:
A. evidentierea creanţelor reprezentând timbrul monumentelor istorice, rezultate din declaraţiile depuse de plãtitori:


220 = 531
"Debitori"/analitic: "plãtitori" "Venituri de realizat"

B. încasarea contravalorii timbrului monumentelor istorice de la plãtitori:

120 = 220
"Disponibil al instituţiei publice "Debitori"/analitic: "plãtitori"
finanţate din venituri extrabugetare"

concomitent:

531 = 520
"Venituri de realizat" "Veniturile extrabugetare
ale instituţiei publice"

C. efectuarea cheltuielilor prevãzute de lege:

420 = 120
"Cheltuielile instituţiei "Disponibil al instituţiei
publice finanţate din venituri publice din venituri
extrabugetare" extrabugetare"

D. închiderea contului de cheltuieli la finele anului:

a) în situaţia în care veniturile încasate au fost mai mici decât
cheltuielile efectuate:

% = 420
"Cheltuielile instituţiei publice
din venituri extrabugetare"
520
"Veniturile extrabugetare ale
instituţiei publice"
528
"Venituri din anii precedenti
şi alte surse"

b) în situaţia în care veniturile încasate au fost mai mari decât
cheltuielile efectuate:

520 = 420
"Veniturile extrabugetare ale "Cheltuielile instituţiei
instituţiei publice" publice finanţate din


ART. 15
Sumele din contul timbrului monumentelor istorice rãmase neutilizate la finele anului se reporteazã în anul urmãtor.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 16
Controlul respectãrii obligaţiilor de plata se efectueazã de Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice prin intermediul compartimentului prevãzut la art. 11 de împuterniciţii Ministerului Culturii şi Cultelor, precum şi de specialiştii direcţiilor pentru cultura, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
ART. 17
Activitatea de control va viza urmãtoarele obiective:
a) verificarea calculului corect al contravalorii timbrului monumentelor istorice;
b) virarea integrala şi la termen a sumei datorate;
c) corelarea între sumele vãrsate şi cele datorate;
d) verificarea calculului corect al penalitatilor datorate pentru întârziere la virarea contravalorii timbrului monumentelor istorice;
e) utilizarea sumelor provenite din aplicarea timbrului monumentelor istorice în conformitate cu dispoziţiile art. 12.


ANEXA 1


la normele metodologice
------------------------

DECLARAIE

privind obligaţia de plata a timbrului monumentelor istorice*)
pentru luna .... anul......

Datele de identificare a plãtitorului


┌────────────────────────┬───────┬─────────────┬───────┬───────────────┬───────┐
│ Denumirea plãtitorului │ │Judeţul/ │ │Localitatea │ │
│ de tmi │ │Sectorul │ │ │ │
├────────────────────────┼───────┼─────────────┼───────┼───────────────┼───────┤
│ Codul de înregistrare │ │Strada │ │Nr. │ │
│ fiscalã a plãtitorului │ │ │ │ │ │
│ de tmi │ │ │ │ │ │
├────────────────────────┼───────┼─────────────┼───────┼───────────────┼───────┤
│ Trezoreria plãtitorului│ │Bloc/Scara/Ap│ │Cod poştal │ │
│ de tmi │ │ │ │ │ │
├────────────────────────┼───────┼─────────────┼───────┼───────────────┼───────┤
│ Numãrul de cont al │ │Telefon/Fax │ │e-mail │ │
│ plãtitorului de tmi │ │ │ │ │ │
└────────────────────────┴───────┴─────────────┴───────┴───────────────┴───────┘

Timbrul monumentelor istorice datorat pentru perioada de raportare
┌───┬────────────────────┬──────────────┬───────────────┬────────────┬─────────┐
│ │Denumirea produselor│ Valoarea │ Contravaloarea│ │ │
│Nr.│ şi/sau serviciilor │ produselor │ lunarã │ Achitat cu │ Data │
│crt│ la care │ şi/sau │ a tmi │ ordin │achitãrii│
│ │ s-a aplicat tmi │ serviciilor │tmi = 2% x Vp/s│de plata nr.│ │
│ │ │- fãrã T.V.A -│ │ │ │
│ │ │ Vp/s │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────────────┼───────────────┼────────────┼─────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │
├───┼────────────────────┼──────────────┼───────────────┼────────────┼─────────┤
│01.│ │ │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────────────┼───────────────┼────────────┼─────────┤
│02.│ │ │ │ │ │
└───┴────────────────────┴──────────────┴───────────────┴────────────┴─────────┘


Sub sancţiunile aplicabile faptei de fals în acte publice, declar ca datele din aceasta declaraţie sunt corecte şi complete.
Semnatura, Ştampila,
-----------
*) Timbrul monumentelor istorice - tmi.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016