Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.266 din 13 august 2004  pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.266 din 13 august 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 776 din 25 august 2004
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 60 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã, cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
(1) Se aprobã Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(2) Normele metodologice prevãzute la alin. (1) se aplicã tuturor autoritãţilor publice centrale şi locale, cu excepţia Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, care va elabora norme proprii, conform prevederilor <>Legii nr. 290/2002 privind organizarea şi funcţionarea unitãţilor de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti", cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Alexandru Athanasiu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 13 august 2004.
Nr. 1.266.


ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor
din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare

CAP. I
Cadrul general
ART. 1
(1) Planurile sectoriale se elaboreazã de cãtre autoritãţile publice finanţatoare, denumite în continuare autoritãţi contractante, cu avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, în calitate de autoritate de stat pentru cercetaredezvoltare.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare elaboreazã propriul sãu plan sectorial de cercetaredezvoltare, pentru care este autoritate contractantã.
(3) Planurile sectoriale conţin programe şi proiecte de cercetare-dezvoltare de interes prioritar pentru domeniul respectiv, denumite în continuare proiecte, care urmãresc realizarea obiectivelor din strategia de dezvoltare a domeniului/sectorului coordonat de autoritatea contractantã şi care sunt prevãzute sã se realizeze într-o perioadã determinatã, în limita fondurilor publice alocate cu aceastã destinaţie.
(4) Pentru definitivarea structurii planurilor sectoriale, autoritãţile contractante pot solicita propuneri de proiecte de la structuri reprezentative ale domeniului/sectorului coordonat.
ART. 2
Planul sectorial şi proiectele componente se întocmesc pe baza unei structuri-cadru obligatorii, care conţine:
a) scopul planului sectorial;
b) durata planului sectorial;
c) fondurile publice alocate cu aceastã destinaţie/fondul estimat al planului sectorial;
d) obiectivele de realizat ale planului sectorial, în conformitate cu documentele de strategie, Programul de guvernare şi/sau alte documente de importanţã pentru dezvoltarea domeniului/sectorului respectiv;
e) rezultatele estimate ale planului sectorial;
f) proiectele asociate fiecãrui obiectiv, pentru care se indicã: titlul, durata de realizare, rezumatul, rezultatele preconizate, modul de aplicare/utilizare a rezultatelor obţinute, bugetul estimat.
ART. 3
Dupã avizarea şi aprobarea planurilor sectoriale autoritãţile contractante elaboreazã pentru fiecare proiect termenii de referinţã, conform structurii prevãzute la art. 19 pct. 1.
ART. 4
Atribuirea contractelor de finanţare pentru realizarea proiectelor cuprinse în planurile sectoriale se face în sistem competiţional sau în mod direct.
ART. 5
(1) Atribuirea contractelor de finanţare în sistem competiţional se face pe baza termenilor de referinţã şi prin una dintre urmãtoarele categorii de proceduri de selectare, în condiţiile precizate în cap. III:
a) licitaţie restrânsã, respectiv procedura care se desfãşoarã în douã etape distincte, conform prevederilor art. 17 şi 21, şi prin care numai candidaţii selectaţi de cãtre autoritatea contractantã în prima etapã sunt invitaţi sã depunã oferte pentru contracte a cãror valoare este mai mare decât echivalentul în lei a 40.000 euro.
Pentru atribuirea contractului de finanţare autoritatea contractantã adreseazã invitaţia de a depune oferte unui numãr de minimum 5 potenţiali contractori, care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevãzute la cap. II, pentru a se asigura o competiţie efectivã, dar în acelaşi timp pentru ca efortul de evaluare a ofertelor sã nu fie disproporţionat de mare în raport cu valoarea contractului de finanţare;
b) cerere de ofertã, respectiv procedura competiţionalã simplificatã prin care autoritatea contractantã solicitã, fãrã publicarea unui anunţ publicitar, oferte de la mai mulţi furnizori, executanţi sau prestatori de servicii, pentru contracte a cãror valoare echivalentã în lei este mai mare de 10.000 euro, dar nu mai mare de 40.000 euro.
Selectarea contractorului prin procedura de cerere de oferte este efectuatã prin compararea ofertelor depuse de cel puţin 3 potenţiali contractori desemnaţi de cãtre autoritatea contractantã, conform prevederilor cap. III.
(2) Atribuirea contractelor de finanţare în mod direct se face în condiţiile prevãzute la cap. IV.

CAP. II
Eligibilitatea potenţialilor contractori
ART. 6
Contractele de finanţare pot fi atribuite numai potenţialilor contractori care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevãzute în prezentul capitol.
ART. 7
Condiţiile referitoare la eligibilitatea potenţialilor contractori se aplicã cumulativ şi în egalã mãsurã tuturor potenţialilor contractori, subcontractori, precum şi tuturor potenţialilor contractori asociaţi la o ofertã comunã, indiferent de metoda de selectare.
ART. 8
Toate persoanele fizice sau juridice române trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii de eligibilitate:
a) sã nu fie declarate, conform legii, în stare de incapacitate de platã;
b) plãţile/conturile sã nu fie blocate conform unei hotãrâri judecãtoreşti;
c) sã nu existe, în urma verificãrilor întreprinse de autoritatea contractantã, declaraţii inexacte cu privire la informaţiile solicitate de aceasta persoanei fizice sau reprezentantului persoanei juridice, în vederea selectãrii contractanţilor;
d) sã nu fi încãlcat prevederile unui alt contract de finanţare încheiat anterior cu o autoritate contractantã.
ART. 9
În cazul propunerilor de proiecte de cercetaredezvoltare, o condiţie suplimentarã de eligibilitate a potenţialilor contractori este:
a) pentru persoanele juridice, activitatea de cercetaredezvoltare sã fie prevãzutã în obiectul lor de activitate stabilit potrivit legii şi persoana juridicã respectivã sã fie atestatã pentru a desfãşura aceste activitãţi, potrivit legii;
b) pentru persoanele fizice, acestea trebuie sã fie autorizate în condiţiile legii sã desfãşoare activitate de cercetare-dezvoltare.
ART. 10
Alte condiţii de eligibilitate pot fi stabilite de cãtre autoritatea contractantã în cadrul termenilor de referinţã numai cu acordul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 11
Potenţialul contractor prezintã o declaraţie scrisã pe propria rãspundere şi dacã i se cere face dovada cãtre autoritatea contractantã cã îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 8.
ART. 12
Potenţialii contractori au obligaţia sã prezinte autoritãţii contractante documentele cerute de aceasta, în scopul de a face dovada îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate.
ART. 13
Evidenţa potenţialilor contractori se asigurã de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, care înfiinţeazã în acest scop Registrul central al potenţialilor contractori.
ART. 14
Într-un anumit proiect nu pot fi contractori, subcontractori sau contractori asociaţi la o ofertã comunã/propunere de proiect comunã, sub sancţiunea nulitãţii contractului de finanţare, persoanele juridice şi fizice care au redactat condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului ori termenii de referinţã pentru acel proiect sau au participat, în diverse etape, la selectarea contractorilor pentru proiectul respectiv.
ART. 15
Dupã semnarea contractului de finanţare contractorul nu poate angaja, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare de cãtre autoritatea contractantã, persoane juridice şi fizice care au redactat condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului sau termenii de referinţã pentru proiectul ce face obiectul contractului respectiv ori au participat în diferite faze la selectarea contractorilor pentru acel proiect.

CAP. III
Declanşarea şi desfãşurarea licitaţiei restrânse şi a cererilor de ofertã
ART. 16
Autoritatea contractantã declanşeazã procedura de licitaţie restrânsã prin elaborarea şi difuzarea unui anunţ public privind intenţia de a lansa competiţia, anunţ care se publicã în cel puţin douã publicaţii cotidiene de rãspândire naţionalã, precum şi prin pagina de Internet a autoritãţii contractante.
ART. 17
O datã cu anunţul public al intenţiei de lansare a competiţiei se solicitã şi exprimarea interesului potenţialilor contractori de a participa la aceasta, adresatã în scris autoritãţii contractante, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicãrii anunţului.
ART. 18
Anunţul public indicã, de asemenea, modalitatea prin care cei interesaţi pot consulta condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului, elaborate de cãtre autoritatea contractantã.
ART. 19
Documentaţia de participare la competiţie este elaboratã de autoritatea contractantã şi defineşte condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului, cu urmãtoarea structurã-cadru:
1. termenii de referinţã:
a) prezentarea obiectului competiţiei, care include: obiectivul şi conţinutul tematic al acestuia, calendarul acţiunilor şi fondurile publice alocate cu aceastã destinaţie;
b) instrucţiunile privind modul şi condiţiile în care se poate solicita şi obţine finanţarea, cuprinzând:
(i) condiţiile de eligibilitate a ofertanţilor;
(ii) categoriile de componente/activitãţi/acţiuni care pot fi finanţate, precum şi condiţiile de finanţare;
(iii) instrucţiunile de elaborare şi de prezentare a propunerilor de oferte;
(iv) criteriile şi modul de evaluare şi selectare a propunerilor;
2. modelul contractului de finanţare;
3. punctele de contact.
ART. 20
Dupã expirarea termenului fixat conform art. 17 autoritatea contractantã procedeazã la derularea procedurii de selecţie, corespunzãtoare obiectului competiţiei. Pentru desfãşurarea selectãrii contractorului autoritatea contractantã foloseşte datele existente în Registrul central al potenţialilor contractori, întocmit în conformitate cu prevederile art. 13, precum şi expresiile de interes primite în urma declanşãrii competiţiei, astfel cum se prevede la art. 17.
ART. 21
(1) În cazul în care numãrul intenţiilor exprimate este suficient pentru derularea procedurii corespunzãtoare, în termen de 7 zile calendaristice de la expirarea termenului prevãzut la art. 17, autoritatea contractantã selecteazã potenţialii contractori cãrora le transmite invitaţia de a participa cu oferte la competiţie.
(2) Selectarea potenţialilor contractori se efectueazã pe baza criteriilor de eligibilitate şi, în final, prin evaluarea nivelului de competenţã pe care potenţialii contractori îl invocã şi, dupã caz, îl probeazã în conducerea de proiect sau în domeniul realizãrii/execuţiei proiectului, în funcţie de obiectul respectivului contract de finanţare. Evaluarea trebuie realizatã în condiţii de competenţã, multidisciplinaritate, obiectivitate şi imparţialitate.
ART. 22
În cazul în care numãrul intenţiilor exprimate nu este suficient pentru derularea procedurii corespunzãtoare, autoritatea contractantã repetã în termen de 10 zile calendaristice şi o singurã datã procedurile prevãzute la art. 16 şi 17, dupã care procedeazã conform prevederilor art. 21.
ART. 23
Dacã şi dupã repetarea prevãzutã la art. 22 numãrul intenţiilor de care se dispune nu este suficient, se procedeazã fie la derularea procedurii cu numãrul de potenţiali contractori existent, dar nu mai mic decât doi, fie la atribuirea directã conform prevederilor art. 37 pct. 2 lit. d), în cazul existenţei unui singur potenţial contractor.
ART. 24
În cazul inexistenţei de potenţiali contractori, competiţia se considerã efectuatã fãrã rezultat, urmând a se relua eventual la o altã datã sau în alte condiţii.
ART. 25
Invitaţia de a participa la competiţie constã în solicitarea de prezentare a ofertei, cu indicarea precisã a conţinutului acesteia, a modalitãţii, a locului, a datei şi a orei limitã de depunere a ofertei. Invitaţia de a participa la competiţie este însoţitã de documentaţia de participare la aceasta şi de lista potenţialilor contractori cãrora li s-a adresat invitaţia pentru obiectul respectiv al competiţiei.
ART. 26
Oferta trebuie sã rãspundã condiţiilor prevãzute la art. 25 şi sã corespundã cerinţelor cuprinse în condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului.
ART. 27
Oferta este formatã din 3 documente distincte, prezentate ca atare, şi anume:
a) datele de identificare a potenţialului contractor;
b) oferta tehnicã;
c) oferta financiarã.
ART. 28
Oferta tehnicã şi cea financiarã trebuie sã fie elaborate în totalã concordanţã cu condiţiile de finanţare şi cu modul de realizare a contractului, prevãzute prin termenii de referinţã, conform art. 19 pct. 1.
ART. 29
Oferta tehnicã nu trebuie sã conţinã, sub sancţiunea eliminãrii din competiţie, date care ar putea indentifica ofertantul.
ART. 30
Fiecare potenţial contractor poate depune o singurã ofertã pentru fiecare proiect.
ART. 31
Oferta trebuie semnatã de cãtre ofertant sau de persoana împuternicitã de cãtre acesta.
ART. 32
Oferta se prezintã în pachete sigilate separat şi introduse într-un pachet comun, sigilat, de asemenea, cu indicarea precisã a obiectului ofertei, şi care sã nu permitã o violare a conţinutului.
ART. 33
Dupã expirarea termenului stabilit pentru depunerea ofertelor autoritatea contractantã organizeazã şi coordoneazã procesul de evaluare şi selectare a propunerilor de oferte, astfel ca în termen de 7 zile calendaristice sã se poatã comunica rezultatul, participanţilor la competiţie.
ART. 34
Comunicarea în scris a rezultatelor competiţiei cuprinde numai calitatea de "câştigãtor" sau "necâştigãtor" a participantului respectiv, precum şi invitaţia pentru ridicarea întregului material al ofertei depuse, care se înapoiazã ofertantului "necâştigãtor".
ART. 35
(1) În scopul evaluãrii ofertelor depuse pentru un anume obiect al competiţiei, autoritatea contractantã numeşte o comisie de evaluare a ofertei tehnice, financiare şi în ansamblu, care va avea ulterior rol şi de comisie de monitorizare de specialitate într-un anumit domeniu tehnico-ştiinţific. În vederea evaluãrii ofertelor depuse, autoritatea contractantã stabileşte calendarul de lucru pentru respectarea termenului prevãzut la art. 33 şi aprobã regulamentul de funcţionare a comisiei, care cuprinde cel puţin:
a) cvorumul, modul şi procedurile de lucru;
b) criteriile de evaluare, ponderile acestora şi modul de punctare;
c) algoritmul de stabilire a ierarhizãrii ofertelor.
(2) În cazul în care specialiştii din cadrul Comisiei de evaluare a ofertelor, respectiv de monitorizare a proiectelor, nu sunt angajaţi ai autoritãţii contractante, plata serviciilor depuse se stabileşte prin negociere, pe bazã de contract.
ART. 36
Conform ierarhizãrii ofertelor evaluate, propusã de cãtre Comisia de evaluare, autoritatea contractantã decide asupra rezultatului competiţiei, pe care îl comunicã participanţilor.

CAP. IV
Atribuirea în mod direct a contractelor de finanţare
ART. 37
Atribuirea contractelor de finanţare pentru realizarea proiectelor cuprinse în planurile sectoriale se face în mod direct în urmãtoarele cazuri:
1. în cazul în care valoarea contractului nu depãşeşte echivalentul în lei a 10.000 de euro;
2. indiferent de valoarea contractului, în una dintre situaţiile urmãtoare de procurare din sursã unicã de furnizare a serviciilor solicitate:
a) serviciile pot fi furnizate doar de cãtre un singur ofertant care are drepturi exclusive asupra acestora, cum ar fi lucrãrile sub protecţia drepturilor de autor;
b) serviciile pot fi furnizate de cãtre un singur ofertant din motive de naturã tehnicã sau din motive legate de protecţia unui drept de exclusivitate asupra acestora;
c) proiectul care urmeazã a fi contractat este într-un domeniu special şi poate fi condus doar de o anumitã instituţie, societate, organizaţie etc.;
d) la licitaţia restrânsã repetatã a participat un singur ofertant, care a îndeplinit condiţiile de eligibilitate şi a cãrui ofertã corespunde cerinţelor formulate de cãtre autoritatea contractantã;
e) la evaluarea ofertelor s-a constatat cã o singurã ofertã corespunde cerinţelor formulate de cãtre autoritatea contractantã;
f) contractul de finanţare are ca obiect o extindere a unor servicii sau activitãţi aflate în derulare;
g) în cazul unor circumstanţe stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 38
În cazurile prevãzute la art. 37 contractul de finanţare poate fi atribuit în mod direct numai unui ofertant care satisface condiţiile de finanţare şi modul de realizare stabilite de cãtre autoritatea contractantã. Atribuirea contractului de finanţare se realizeazã prin procedura de negociere cu o singurã sursã de furnizare a serviciilor solicitate, dupã cum urmeazã:
a) transmiterea invitaţiei de participare la negociere potenţialului contractor, însoţitã de un exemplar din materialul referitor la condiţiile de finanţare şi la modul de realizare a contractului;
b) consultarea potenţialului contractor şi negocierea inclusiv a preţului, precum şi stabilirea prevederilor finale privind conţinutul clauzelor contractuale;
c) încheierea contractului de finanţare.

CAP. V
Contractarea şi finanţarea proiectelor din planurile sectoriale
ART. 39
Pentru fiecare proiect aprobat se încheie un contract de finanţare între autoritatea contractantã şi unitatea executantã, în calitate de contractor.
ART. 40
(1) Prin contractul de finanţare se stabilesc cheltuielile estimate pentru întreaga duratã de realizare a proiectului şi se angajeazã cheltuieli numai pentru primul an bugetar.
(2) În cazul proiectelor cu o desfãşurare pe mai mulţi ani, angajarea de cheltuieli pentru anii bugetari urmãtori se face anual, prin act adiţional la contractul de finanţare, prin care vor fi prevãzute sumele pentru finanţarea proiectelor respective, stabilite în limita alocaţiilor bugetare aprobate cu aceastã destinaţie pentru anul respectiv.
ART. 41
(1) Cheltuielile care pot fi angajate şi efectuate pentru realizarea proiectelor se stabilesc prin contractul de finanţare dintre categoriile de cheltuieli prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.579/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activitãţi de cercetaredezvoltare şi de stimulare a inovãrii, finanţate de la bugetul de stat.
(2) Pentru efectuarea achiziţiilor de produse, servicii sau lucrãri necesare realizãrii proiectelor, contractorii aplicã prevederile legale privind achiziţiile publice.
ART. 42
(1) Autoritatea contractantã poate acorda trimestrial, la solicitarea scrisã a contractorului, plãţi în avans în cuantum de pânã la 30% din valoarea plãţilor prevãzute a fi efectuate în trimestrul respectiv pentru execuţia proiectului.
(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) se face la efectuarea plãţilor prevãzute în contractul de finanţare pentru trimestrul respectiv.
(3) Autoritatea contractantã poate efectua plata în avans pentru un trimestru numai dacã suma acordatã în avans pentru trimestrul precedent a fost recuperatã integral.
(4) Plãţile în avans prevãzute la alin. (1) se efectueazã, dupã semnarea contractului de finanţare, în baza convenţiei de acordare a avansului, încheiatã între pãrţi, numai în cazul îndeplinirii de cãtre contractor a condiţiilor prevãzute la <>art. 65 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 .
(5) În cazul în care recuperarea avansului acordat este programatã sã se efectueze în anul bugetar urmãtor, contractorul va prezenta, pânã la finele anului bugetar curent în care a fost acordat avansul, un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmã utilizarea integralã şi conform destinaţiilor legale a avansului acordat.
ART. 43
(1) În vederea calculãrii costurilor aferente proiectului şi fazelor sale de execuţie, pe baza cheltuielilor înregistrate în contabilitatea generalã, contractorii asigurã:
a) colectarea cheltuielilor directe pe proiect, precum şi pe faze de execuţie;
b) repartizarea cheltuielilor indirecte pe baza coeficienţilor stabiliţi în funcţie de criteriile de repartizare adoptate de contractor.
(2) Pe baza operaţiunilor prevãzute la alin. (1) contractorul întocmeşte devizul postcalcul pentru proiect, pe faze de execuţie.
(3) Devizul postcalcul va fi semnat de directorul economic sau de contabilul-şef şi de reprezentantul autorizat al contractorului, care rãspund potrivit legii pentru exactitatea, realitatea şi legalitatea cheltuielilor înscrise în acesta.
ART. 44
(1) Decontarea cheltuielilor aferente fazelor de execuţie realizate în cadrul proiectului se efectueazã de cãtre autoritatea contractantã, în limita valorii acestor faze prevãzute în contractul de finanţare, la valoarea cheltuielilor înscrise în devizul postcalcul, pe baza urmãtoarelor documente:
a) cererea de platã;
b) procesul-verbal de avizare internã;
c) raportul de activitate;
d) avizul comisiei de monitorizare;
e) devizul postcalcul.
(2) Pentru efectuarea plãţii autoritatea contractantã emite ordin de platã.

CAP. VI
Monitorizarea proiectelor
ART. 45
Activitãţile de monitorizare a proiectelor se realizeazã, în moduri specifice, de contractori şi de autoritatea contractantã.
ART. 46
(1) Contractorul stabileşte şi aplicã, în condiţiile legii, proceduri proprii de monitorizare prin care asigurã urmãrirea, verificarea în mod sistematic şi adoptarea mãsurilor adecvate, în scopul realizãrii obiectivelor prestabilite ale proiectului, precum şi utilizarea, în condiţii de legalitate şi eficienţã, a fondurilor alocate de la bugetul de stat şi prevãzute în contractul de finanţare.
(2) Pentru fiecare fazã de execuţie a unui proiect, realizatã în condiţiile contractului de finanţare, contractorul transmite autoritãţii contractante documentele prevãzute la art. 44 alin. (1).
(3) Dupã realizarea ultimei faze de execuţie dintr-un an a proiectului contractorul elaboreazã un raport de activitate privind desfãşurarea proiectului pe anul respectiv şi transmite câte un exemplar al acestuia autoritãţii contractante şi comisiei de monitorizare, alcãtuitã conform prevederilor art. 47 alin. (2).
ART. 47
(1) Autoritatea contractantã asigurã, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, prin direcţiile sale de specialitate, pentru fiecare fazã de execuţie a proiectelor, verificarea documentelor prezentate de contractori în vederea decontãrii cheltuielilor efectuate şi compararea datelor şi informaţiilor conţinute în acestea cu prevederile corespunzãtoare din contractele de finanţare.
(2) Fiecare comisie de monitorizare de specialitate într-un anumit domeniu tehnico-ştiinţific, compusã dintr-un numãr de minimum 3 specialişti în domeniul respectiv, desemnaţi de autoritatea contractantã, asigurã evaluarea şi monitorizarea de specialitate a proiectelor din cadrul planului sectorial, pe baza rapoartelor de activitate prevãzute la art. 44 alin. (1) şi la art. 46 alin. (3), în vederea luãrii deciziei de continuare a execuţiei şi finanţãrii proiectelor.
(3) Comisia de monitorizare întocmeşte rapoarte de evaluare anuale şi finale pentru proiectele aflate în derulare, pe care le transmite la direcţia de specialitate a autoritãţii contractante, în vederea decontãrii cheltuielilor efectuate.
(4) La repartizarea fondurilor pe proiecte autoritatea contractantã va ţine seama de propunerile comisiei de monitorizare, prevãzute în documentele prezentate conform prevederilor alin. (3), precum şi de necesitatea asigurãrii cu prioritate a fondurilor destinate finanţãrii proiectelor aflate în derulare.

CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 48
Rezultatele cercetãrilor obţinute în cadrul proiectelor aparţin autoritãţilor publice finanţatoare, dacã prin contract nu s-a prevãzut altfel.
ART. 49
Ministerele pot atribui, în sistem competiţional, contracte de finanţare pentru procurarea serviciilor de conducere a planurilor sectoriale, în condiţiile stabilite pentru atribuirea conducerii programelor prin Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor din Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare.
ART. 50
Pentru punerea în aplicare a prezentelor norme metodologice, în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotãrâri, autoritatea de stat pentru cercetaredezvoltare va elabora modelele documentelor specifice care vor fi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii şi publicate în Monitorul Oficial al României.
ART. 51
Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul prezentelor norme metodologice sunt cuprinse în anexa la <>Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 , completatã cu anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXĂ
la normele metodologice

DEFINIŢIILE TERMENILOR UTILIZAŢI
1. autoritate contractantã - parte într-un contract de finanţare, care, fie în baza legii, fie în baza unui alt contract de finanţare legal încheiat, la care a avut calitatea de contractor, finanţeazã realizarea unui obiectiv, stabilind în mod univoc condiţiile în care cealaltã parte va realiza contractul ce se încheie în acest scop;
2. bugetul proiectelor - valoarea totalã şi, dupã caz, defalcatã pe proiecte a contractelor de finanţare subsidiare pe care conducãtorul de program se angajeazã, prin contractul de finanţare principal, sã le încheie pentru atribuirea conducerii respectivelor proiecte. Bugetul proiectelor este prevãzut sub acest titlu în specificaţia financiarã a contractului de finanţare principal în care conducãtorul de program/proiect are calitatea de contractor;
3. caracter de recurenţã al unui contract - caracterul unui contract de a prevedea anumite drepturi şi obligaţii în funcţie şi subsecvent celor conţinute în alt contract, anterior încheiat;
4. comitet de evaluare (comitet) - grup format din 5 sau 7 persoane, desemnate de autoritatea contractantã dupã criterii de competenţã, multidisciplinaritate, obiectivitate şi imparţialitate, în vederea evaluãrii ofertelor în cadrul unei licitaţii sau al unor proceduri competiţionale simplificate;
5. conducãtor de program/proiect - autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în cazul programelor conduse de acesta sau contractorul, într-un contract de finanţare al cãrui obiect este procurarea de servicii de conducere de program/proiect şi, dupã caz, de realizare/execuţie a proiectelor situate pe ultimul nivel de detaliere a programului;
6. conducere de program/proiect - activitatea de a controla un program/proiect prin monitorizarea performanţelor şi prin decizie, în baza unui plan predefinit;
7. contract de finanţare - contractul în care una dintre pãrţi, denumitã autoritate contractantã, are dreptul şi obligaţia de a impune în mod univoc celeilalte pãrţi, denumitã contractor, obiectivele pentru care se face finanţarea şi condiţiile în care se realizeazã aceastã finanţare;
8. contract de finanţare principal - contractul de finanţare care stã la baza încheierii unui alt contract de finanţare şi prin care se conferã contractorului competenţa de a se constitui autoritate contractantã pentru acest ultim contract;
9. contract de finanţare subsidiar - contractul de finanţare încheiat de o autoritate contractantã, în baza obligaţiilor pe care aceasta şi le-a asumat, în calitate de contractor, printr-un contract de finanţare principal. Contractul de finanţare subsidiar nu poate conţine, sub sancţiunea nulitãţii, prevederi care contravin clauzelor contractului de finanţare principal;
10. contractor - parte într-un contract de finanţare, care, acceptând finanţarea şi condiţiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea contractantã, se obligã sã asigure realizarea contractului;
11. contractori asociaţi - ofertanţi asociaţi a cãror ofertã comunã/propunere de proiect comunã a fost acceptatã şi contractatã de cãtre autoritatea contractantã;
12. director de program/proiect - persoanã stabilitã de cãtre şi la nivelul conducãtorului de program/proiect, în scopul de a asigura conducerea acestuia;
13. evaluare - analiza rezultatelor obţinute în timpul şi dupã implementarea programului/proiectului şi indicarea unor acţiuni corective, acolo unde este cazul, în vederea obţinerii rezultatelor şi atingerii obiectivelor prevãzute prin instrumentele de planificare a programului/proiectului;
14. expresie de interes - notificarea interesului de a participa la o licitaţie, adresatã autoritãţii contractante, în forma stabilitã de aceasta, fie de cãtre un potenţial contractor înscris în Registrul central al potenţialilor contractori ai autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, în urma invitãrii sale de cãtre autoritatea contractantã, fie de cãtre o altã persoanã juridicã sau fizicã, în urma anunţului autoritãţii contractante privind intenţia de a lansa licitaţia, anunţ care se publicã în presa scrisã de rãspândire naţionalã şi se difuzeazã prin medii de informare specifice domeniului;
15. lista propunerilor de proiecte care se pot finanţa lista cuprinzând acele propuneri de proiect care, în urma evaluãrii, clasificãrii şi aplicãrii criteriilor suplimentare stabilite prin pachetul de informaţii al programului pot fi finanţate de autoritatea contractantã în cadrul respectivului program;
16. monitorizare - activitatea de a urmãri, a observa, a mãsura şi a verifica în mod sistematic, precum şi de a promova mãsurile adecvate pentru a menţine pe calea predefinitã o operaţiune, un proces sau altele asemenea;
17. monitor de program - persoanã stabilitã de cãtre şi la nivelul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, în scopul de a asigura monitorizarea şi evaluarea unui program;
18. ofertant - potenţial contractor care a depus o ofertã/propunere de proiect;
19. ofertanţi asociaţi - potenţiali contractori asociaţi care au depus o ofertã comunã/propunere de proiect comunã;
20. ofertã - propunerea tehnicã şi propunerea financiarã asociatã acesteia, elaborate de cãtre un potenţial contractor, în baza invitaţiei primite de acesta de la autoritatea contractantã pentru a participa la licitaţie sau la o procedurã competiţionalã simplificatã;
21. pachet de informaţii al programului - prezentare detaliatã a scopului, obiectivelor, conţinutului tematic, a calendarului acţiunilor, a fondurilor publice alocate cu aceastã destinaţie, precum şi a modului de acces la un program elaborat de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare sau, dupã caz, de cãtre altã autoritate contractantã având calitatea de conducãtor de program/proiect, în vederea selectãrii contractorilor (conducãtorilor de proiecte) prin procedura de evaluare a propunerilor de proiecte;
22. panel de evaluatori - grup compus din 3 experţi, alcãtuit de autoritatea contractantã dupã criteriul domeniilor de specialitate ale experţilor, în vederea evaluãrii uneia sau mai multor propuneri de proiecte;
23. plan anual - instrument de planificare a implementãrii unui program/proiect, elaborat de conducãtorul de program/proiect pentru durata unui an bugetar din derularea programului/proiectului, pe baza planului strategic şi a sumelor alocate anual programului/proiectului. În cazul începerii şi încheierii programului/proiectului în cursul unui singur an bugetar, planul strategic coincide cu planul anual;
24. plan strategic - principalul instrument de planificare a implementãrii unui program/proiect, elaborat de conducãtorul de program/proiect pentru întreaga duratã a programului/proiectului, pe baza contractului de finanţare, şi care cuprinde:
a) planul operaţional, prin care sunt descrise principalele activitãţi necesare implementãrii programului/proiectului, modul de implementare, termenele pentru atingerea obiectivelor propuse, termenele pentru elaborarea şi prezentarea programelor de lucru;
b) planificarea implementãrii programului/proiectului, conţinând eşalonarea în timp a principalelor activitãţi şi termenele prevãzute, inclusiv pentru anunţarea/organizarea de competiţii/licitaţii;
c) dupã caz, descrierea proiectelor;
25. program de lucru - instrument de programare a implementãrii unui program/proiect, pe baza cãruia se fundamenteazã derularea finanţãrii, elaborat de conducãtorul de program/proiect pentru durata unui trimestru/semestru din derularea programului/proiectului. Programul de lucru detaliazã acţiunile necesare realizãrii obiectivelor din planul strategic;
26. propunere de proiect - solicitare de finanţare a unui proiect iniţiat de un potenţial contractor, elaborat de cãtre acesta în cadrul tematic şi cu respectarea condiţiilor indicate prin pachetul de informaţii al unui program, în scopul de a participa la o competiţie de selectare a contractorilor, organizatã în cadrul acelui program/proiect prin procedura de evaluare a propunerilor de proiecte;
27. propunere de proiect comunã - propunere de proiect unicã, elaboratã în comun de mai mulţi potenţiali contractori;
28. raport de consens - document elaborat de panelul de evaluatori, în faza evaluãrii în panel din cadrul etapelor de evaluare ştiinţificã/tehnicã şi de evaluare a managementului, a oportunitãţii, a impactului şi a costurilor propunerii de proiect, prin care se stabilesc notele şi comentariile în consens ale panelului de evaluatori, pe baza notelor acordate şi a comentariilor consemnate anterior, în faza evaluãrii individuale, de cãtre fiecare evaluator, pentru fiecare propunere de proiect şi, în cadrul propunerii, pentru fiecare criteriu evaluat;
29. raport de activitate - document elaborat de conducãtorul de program/proiect, pe baza comparãrii stadiului efectiv al programului/proiectului cu stadiul prevãzut prin instrumentele de planificare şi programare. În cazul în care conducãtorul de program/proiect este autoritate contractantã, raportul de activitate se elaboreazã pe baza informaţiilor conţinute în rapoartele de activitate ale proiectelor finanţate prin program/proiect, rapoarte, care, la rândul lor, se elaboreazã de cãtre conducãtorii de proiecte. Raportul de activitate descrie activitãţile desfãşurate în perioada de referinţã, evidenţiazã întârzierile şi necorelãrile apãrute în derularea programului/proiectului şi cauzele acestora, propune mãsuri corective;
30. raport final de activitate - instrument de monitorizare a implementãrii unui program/proiect, elaborat de conducãtorul de program/proiect la încheierea implementãrii programului/proiectului, pe baza comparãrii stadiului final obţinut cu cel prevãzut prin instrumentele de planificare şi programare;
31. raport de evaluare - document elaborat numai de cãtre sau prin grija autoritãţii contractante. Raportul de evaluare a programului se elaboreazã de cãtre monitorul de program, iar raportul de evaluare a proiectului se elaboreazã de cãtre responsabilul de proiect. Raportul intermediar de evaluare a programului se elaboreazã la periodicitatea prevãzutã prin contractul de finanţare, de regulã trimestrial sau semestrial, iar raportul de evaluare intermediar al proiectului se elaboreazã anual. Raportul independent de evaluare se elaboreazã de cãtre echipe de evaluatori externi programului/proiectului, alcãtuite la solicitarea autoritãţii contractante. Raportul de evaluare se elaboreazã pe baza comparãrii rezultatelor efective cu cele planificate, cu accent pe analiza eficienţei utilizãrii fondurilor. Raportul de evaluare a programului/proiectului se elaboreazã pe baza informaţiilor conţinute în rapoartele de activitate ale programelor/proiectelor finanţate prin program/proiect. În cazul în care conducãtorii acestor proiecte sunt, la rândul lor, autoritãţi contractante, raportul de evaluare a programului/proiectului se elaboreazã şi pe baza rapoartelor de evaluare a proiectelor finanţate prin program/proiect;
32. responsabil de proiect - persoanã stabilitã de cãtre şi la nivelul autoritãţii contractante, în scopul de a asigura monitorizarea şi evaluarea unui proiect pentru care autoritatea contractantã procurã, printr-un contract de finanţare, serviciile de conducere şi, dupã caz, de realizare/execuţie;
33. Registrul central al potenţialilor contractori - registru de evidenţã a potenţialilor contractori, înfiinţat şi ţinut la zi de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. Registrul central al potenţialilor contractori se actualizeazã pe baza informaţiilor furnizate de autoritãţile contractante şi poate fi consultat de acestea în vederea selectãrii contractorilor;
34. specificaţie financiarã - anexã la contractul de finanţare, prin care se prevede modul de alocare a sumelor totale angajate într-un program/proiect;
35. subcontractor - persoanã juridicã sau fizicã menţionatã într-un contract de finanţare, cãtre care contractorul poate subcontracta o parte din acel contract, cu aprobarea autoritãţii contractante. Subcontractorul trebuie sã îndeplineascã criteriile de eligibilitate pentru partea din contract care urmeazã sã îi fie subcontractatã;
36. tarif - contravaloarea serviciilor de conducere a unui program/proiect şi, dupã caz, de realizare/execuţie a proiectelor situate pe ultimul nivel de detaliere a programului, prevãzut sub acest titlu în specificaţia financiarã care este anexã la contractul de finanţare prin care o autoritate contractantã procurã respectivele servicii;
37. termeni de referinţã - document prin care se stabilesc cerinţele ce trebuie respectate de potenţialii contractori în elaborarea ofertei, document elaborat de cãtre autoritatea contractantã în vederea atribuirii contractului de finanţare prin licitaţie, proceduri competiţionale simplificate sau prin atribuire directã.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016