Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.222 din 13 octombrie 2005  privind stabilirea principiilor evacuarii in situatii de conflict armat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.222 din 13 octombrie 2005 privind stabilirea principiilor evacuarii in situatii de conflict armat

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 933 din 19 octombrie 2005
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 58 din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Evacuarea în situaţii de conflict armat constã în ansamblul activitãţilor de protecţie civilã care se adoptã şi se aplicã ori de câte ori acţiunile militare pun în pericol grav viaţa şi sãnãtatea populaţiei, funcţionarea corespunzãtoare a instituţiilor publice, a autoritãţilor statului, serviciilor publice şi a operatorilor economici, precum şi bunurile materiale cu valoare economicã sau care fac parte din patrimoniul cultural naţional, valorile culturale şi arhivistice importante de pe o porţiune a teritoriului naţional sau, când situaţia impune, de pe întregul teritoriu al ţãrii.
ART. 2
(1) Evacuarea se realizeazã prin strãmutarea temporarã a populaţiei, instituţiilor, operatorilor economici, bunurilor şi valorilor prevãzute la art. 1, din zonele ameninţate în zone protejate, stabilite pe teritoriul naţional sau pe cel al altor state, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, ale acordurilor bilaterale sau tratatelor internaţionale la care România este parte, dupã caz.
(2) Scopul evacuãrii îl reprezintã prezervarea vieţii şi sãnãtãţii populaţiei, punerea în siguranţã a bunurilor materiale şi valorilor culturale importante, precum şi asigurarea continuitãţii principalelor activitãţi politice, economice şi sociale, pe timpul situaţiilor de conflict armat.
(3) În funcţie de gravitatea ameninţãrii, evacuarea poate fi totalã sau parţialã.
ART. 3
(1) În situaţii de conflict armat evacuarea se aprobã de Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii la propunerea ministrului apãrãrii naţionale şi se executã în funcţie de evoluţia acţiunilor militare, pe baza planurilor întocmite în acest scop, din timp de pace.
(2) Propunerea ministrului apãrãrii naţionale privind executarea evacuãrii conţine, în principal, urmãtoarele elemente:
a) data începerii şi durata executãrii evacuãrii;
b) localitãţile din care se executã evacuarea;
c) locurile în care se executã evacuarea;
d) itinerariile/direcţiile de deplasare şi zonele interzise.
(3) În funcţie de amploarea, dinamica şi evoluţia desfãşurãrii acţiunilor militare, propunerea ministrului apãrãrii naţionale privind executarea evacuãrii poate conţine şi alte elemente specifice.
ART. 4
(1) Evacuarea se executã în funcţie de urmãtorii factori:
a) particularitãţile de relief, dispunerea geograficã, importanţa economico-socialã şi militarã a judeţelor, localitãţilor, instituţiilor publice şi operatorilor economici;
b) amploarea consecinţelor generate de conflictul armat;
c) evoluţia acţiunilor militare;
d) gradul de asigurare cu mijloace de transport;
e) posibilitãţile de care dispun localitãţile pentru asigurarea protecţiei.
(2) În funcţie de evoluţia conflictului armat, evacuarea dintr-o unitate administrativ-teritorialã se realizeazã succesiv, acordându-se prioritate evacuãrii populaţiei.
ART. 5
(1) Pe baza hotãrârii adoptate de Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii, coordonarea şi conducerea activitãţilor de evacuare se realizeazã astfel:
a) la nivel central, de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã;
b) la nivel judeţean, de prefecţi;
c) la nivel local, în mod nemijlocit, de primari;
d) la nivelul unitãţilor proprii ale ministerelor, autoritãţilor publice autonome, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi operatorilor economici, indiferent de forma de proprietate, de cãtre miniştrii, respectiv conducãtorii şi managerii acestora.
(2) Organizarea, asigurarea activitãţilor de evacuare şi protecţia documentelor/suporturilor care conţin informaţii clasificate se stabilesc prin planurile de evacuare, conform metodologiei întocmite de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã, aprobatã prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) instituţiile din Sistemul naţional de apãrare, ordine şi siguranţã publicã ce pun în aplicare planurile de acţiune, dislocare şi redislocare proprii şi ale structurilor din subordine, în funcţie de dinamica acţiunilor militare.

CAP. II
Dimensiunea evacuãrii în situaţii de conflict armat

ART. 6
(1) În situaţii de conflict armat se evacueazã:
a) personalul autoritãţilor publice centrale şi locale, instituţiilor publice şi al operatorilor economici importanţi, cu membrii de familie, care nu sunt încadraţi în muncã, şi bunurile materiale necesare asigurãrii continuitãţii activitãţii acestora;
b) copiii, bãtrânii şi bolnavii instituţionalizaţi;
c) tezaurul României, bunurile materiale din patrimoniul cultural naţional şi documentele arhivistice;
d) fabrici sau secţii de producţie, utilaje unicat, laboratoare, institute de cercetare importante pentru economia naţionalã şi producţia de apãrare;
e) instituţii publice şi operatori economici propuşi de autoritãţile de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, care îşi pot continua activitatea în alte localitãţi;
f) nave şi aeronave din noduri importante de comunicaţii, porturi, aeroporturi şi material rulant constând în locomotive şi vagoane.
(2) Instituţiile publice, operatorii economici şi bunurile prevãzute la alin. (1) lit. c)-f) se evacueazã împreunã cu personalul minim de deservire, exploatare şi întreţinere.
(3) În cazul în care se dispune evacuarea totalã dintr-o anumitã zonã, este obligatorie strãmutarea întregii populaţii puse în pericol de acţiunile militare.
ART. 7
Locurile în care se executã evacuarea trebuie sã asigure condiţii de cazare, aprovizionare, hrãnire, asistenţã medicalã, continuarea activitãţii social-economice, funcţionarea instituţiilor, desfãşurarea procesului de învãţãmânt, reluarea producţiei.
ART. 8
(1) Evacuarea Administraţiei Prezidenţiale, Parlamentului, Guvernului şi a autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale se planificã şi se executã pe mai multe variante.
(2) Instituţiile publice de interes judeţean se evacueazã, de regulã, în aceleaşi locuri cu prefectura sau în imediata vecinãtate a acesteia.
ART. 9
Organizarea evacuãrii în situaţii de conflict armat se face pe baza:
a) planului centralizator de evacuare în situaţii de conflict armat a populaţiei şi bunurilor materiale importante, întocmit de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã în cooperare cu reprezentanţi din cadrul ministerelor ce au atribuţii în gestionarea evacuãrii, aprobat de ministrul administraţiei şi internelor şi avizat de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
b) planurilor de evacuare a ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, întocmite de specialişti din cadrul structurilor proprii, avizate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã şi aprobate de miniştrii de resort, respectiv de conducãtorii şi managerii acestora;
c) planurilor de evacuare/primire judeţene/locale a populaţiei şi bunurilor materiale importante, întocmite de inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene în cooperare cu specialişti ce au atribuţii în gestionarea evacuãrii, avizate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã şi aprobate de prefect sau primar, dupã caz.

CAP. III
Asigurarea acţiunilor de evacuare

ART. 10
(1) Mãsurile principale de asigurare a acţiunilor de evacuare se stabilesc din timp şi sunt urmãtoarele:
a) executarea recunoaşterii cãilor de comunicaţii;
b) identificarea localitãţilor/zonelor care oferã facilitãţi optime de destinaţie a evacuãrii, dintre cele nominalizate de ministrul apãrãrii naţionale;
c) cercetarea şi siguranţa transportului pe timpul executãrii acţiunii de evacuare;
d) stabilirea punctelor de adunare, îmbarcare, debarcare, primire şi repartiţie;
e) logistica evacuãrii;
f) asigurarea medicalã;
g) aprovizionarea populaţiei evacuate cu produse de primã necesitate;
h) menţinerea ordinii publice, paza bunurilor, evidenţa persoanelor care se evacueazã, fluidizarea şi, dupã caz, restricţionarea circulaţiei;
i) protecţia populaţiei;
j) protecţia informaţiilor clasificate naţionale, NATO sau UE.
(2) Detalierea mãsurilor de asigurare a acţiunilor de evacuare se realizeazã în planurile de evacuare.
ART. 11
Pentru asigurarea cercetãrii şi siguranţei pe timpul acţiunilor de evacuare, structurile de ordine publicã ale Ministerului Administraţiei şi Internelor constituie elemente de cercetare şi siguranţã specifice, care acţioneazã în punctele şi direcţiile pe care se executã evacuarea.
ART. 12
Executarea recunoaşterii cãilor de comunicaţii şi a localitãţilor unde se executã evacuarea se realizeazã de reprezentanţi ai inspectoratelor pentru situaţii de urgenţã şi ai autoritãţilor publice locale.
ART. 13
(1) Asistenţa medicalã pe timpul evacuãrii, precum şi în localitãţile de dispunere se asigurã de Ministerul Sãnãtãţii, prin direcţiile de sãnãtate publicã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Societatea Naţionalã de Cruce Roşie şi alte servicii de specialitate.
(2) Mãsurile privind organizarea şi asigurarea asistenţei medicale a forţelor participante la acţiunea de evacuare se stabilesc de fiecare comitet pentru situaţii de urgenţã şi sunt cuprinse în planurile de cooperare dintre direcţiile de sãnãtate publicã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Societatea Naţionalã de Cruce Roşie şi inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã, respectiv al municipiului Bucureşti.
ART. 14
Legãturile de comunicaţii necesare pe timpul acţiunilor de evacuare în locurile de dispunere se asigurã de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi sunt cuprinse în planurile de cooperare dintre structurile teritoriale ale acestora şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţã.
ART. 15
Mãsurile de ordine publicã, paza bunurilor, evidenţa populaţiei, fluidizarea şi, dupã caz, restricţionarea circulaţiei pe timpul evacuãrii se realizeazã de structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor şi constau în:
a) asigurarea ordinii şi siguranţei publice în punctele de adunare, îmbarcare, debarcare, primire şi repartiţie;
b) evidenţa salariaţilor şi a persoanelor care se evacueazã;
c) dirijarea circulaţiei, asigurarea prioritãţii şi siguranţei pe timpul deplasãrii coloanelor de evacuaţi;
d) paza bunurilor materiale.
ART. 16
Protecţia populaţiei împotriva operatorilor nucleari, chimici, biologici şi radiologici pe timpul organizãrii şi desfãşurãrii evacuãrii se planificã şi se realizeazã în scopul prevenirii pierderilor umane şi materiale în punctele de adunare, îmbarcare, debarcare, primire, repartiţie şi pe timpul transportului şi se referã la:
a) prevenirea cu privire la pericolul atacului din aer şi al contaminãrii nucleare, chimice, biologice şi radiologice, prin înştiinţare şi alarmare, care se va executa de cãtre serviciile de urgenţã profesioniste;
b) asigurarea adãpostirii şi protecţia împotriva contaminãrii nucleare, chimice, biologice şi radiologice, prin folosirea mijloacelor individuale de protecţie şi a proprietãţilor naturale ale terenului.
ART. 17
Mãsurile de asigurare a evacuãrii Administraţiei Prezidenţiale, Parlamentului şi Guvernului se realizeazã de Serviciul de Protecţie şi Pazã în cooperare cu Ministerul Administraţiei şi Internelor.

CAP. IV
Logistica evacuãrii

ART. 18
(1) Necesarul mijloacelor de transport pentru ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale se asigurã, la cerere, prin Planul de mobilizare a economiei naţionale.
(2) Organele de specialitate ale administraţiei publice centrale întocmesc cererile cu necesarul de mijloace de transport, vizate de ministere, pe care le transmit pentru centralizare Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã, care le înainteazã Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale, instituţiile publice şi operatorii economici transmit cererile cu necesarul de mijloace de transport la inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţã, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru centralizarea şi înaintarea acestora structurilor teritoriale ale Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale.
(4) Cantitãţile de carburanţi şi lubrifianţi se asigurã în acelaşi mod ca şi mijloacele de transport.
ART. 19
Planificarea, gestionarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare sau de altã naturã a acţiunilor de evacuare se realizeazã de autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice şi operatorii economici pe baza planurilor întocmite pe timp de normalitate.
ART. 20
(1) Logistica evacuãrii se asigurã de:
a) structurile administraţiei publice centrale şi alte instituţii pentru personalul propriu;
b) consiliile judeţene şi locale pentru populaţie şi angajaţii proprii;
c) operatorii economici pentru personalul încadrat.
(2) Logistica evacuãrii se asigurã, la cererea autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, de operatori economici, pe bazã de convenţii încheiate din timp şi anexate la planurile de evacuare în situaţii de urgenţã.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 21
(1) Metodologia organizãrii şi asigurãrii activitãţilor de evacuare, prevãzutã la art. 5 alin. (2), se emite în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri.
(2) Planurile de evacuare prevãzute la art. 9 se întocmesc şi se aprobã în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a Metodologiei organizãrii şi asigurãrii activitãţilor de evacuare.
ART. 22
Evacuarea în situaţii de urgenţã va fi reglementatã prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, emis în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
ART. 23
Prezenta hotãrâre intrã în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 24
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 222/1997 privind organizarea şi conducerea acţiunilor de evacuare în cadrul protecţiei civile, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 2 iunie 1997.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul apãrãrii naţionale,
Ioan Ion,
secretar de stat

Ministrul sãnãtãţii,
Gheorghe Eugen Nicolãescu

Bucureşti, 13 octombrie 2005.
Nr. 1.222.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016