Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.213 din 6 septembrie 2006  privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice si private    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.213 din 6 septembrie 2006 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice si private

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 25 septembrie 2006
HOTĂ?RÂRE nr. 1.213 din 6 septembrie 2006
privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice şi private
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 25 septembrie 2006

Având în vedere prevederile Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei şi accesul la justiţie în probleme de mediu, semnatã la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificatã prin <>Legea nr. 86/2000 ,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre stabileşte procedura-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectele publice şi private care pot avea efecte semnificative asupra mediului.
(2) Evaluarea impactului asupra mediului este parte integrantã din procedura de emitere/respingere a acordului de mediu.
(3) Autoritãţile competente pentru aplicarea prevederilor prezentei hotãrâri sunt, dupã caz, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului, Agenţia Nationala pentru Protecţia Mediului, agenţiile regionale şi locale pentru protecţia mediului.
ART. 2
(1) În înţelesul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) acord de mediu - act tehnico-juridic prin care se stabilesc condiţiile de realizare a proiectului, din punctul de vedere al impactului asupra mediului; acordul de mediu reprezintã decizia autoritãţii competente pentru protecţia mediului, care da dreptul titularului de proiect sa realizeze proiectul din punctul de vedere al protecţiei mediului;
b) drept vãtãmat - orice drept fundamental prevãzut de Constituţie sau de lege, cãruia i se aduce o atingere printr-un act administrativ;
c) evaluarea impactului asupra mediului - procesul menit sa identifice, sa descrie şi sa stabileascã, în funcţie de fiecare caz şi în conformitate cu legislaţia în vigoare, efectele directe şi indirecte, sinergice, cumulative, principale şi secundare ale unui proiect asupra sãnãtãţii oamenilor şi mediului, finalizat prin raportul evaluãrii impactului asupra mediului;
d) interes legitim privat - posibilitatea de a pretinde o anumitã conduita, în considerarea realizãrii unui drept subiectiv viitor şi previzibil, prefigurat;
e) interes legitim public - posibilitatea de a pretinde o anumitã conduita, în considerarea realizãrii unui drept fundamental care se exercita în colectiv ori, dupã caz, în considerarea apãrãrii unui interes public;
f) procedura de evaluare a impactului asupra mediului - parcurgerea etapelor ce au ca obiect stabilirea necesitãţii supunerii unui proiect evaluãrii impactului asupra mediului, evaluarea impactului asupra mediului, consultarea publicului şi a autoritãţilor publice cu responsabilitãţi în domeniul protecţiei mediului, luarea în considerare a raportului evaluãrii impactului asupra mediului şi a rezultatelor acestor consultãri în procesul decizional şi asigurarea informãrii asupra deciziei luate;
g) proiect - execuţia lucrãrilor de construcţii sau a altor instalaţii ori amenajãri, alte intervenţii asupra cadrului natural şi peisajului, inclusiv cele care implica extragerea resurselor minerale;
h) public - una sau mai multe persoane fizice sau juridice şi, în concordanta cu legislaţia ori cu practica nationala, asociaţiile, organizaţiile sau grupurile acestora;
i) public interesat - publicul afectat sau posibil a fi afectat de ori care are un interes în procesul de luare a deciziilor de mediu; organizaţiile neguvernamentale care promoveazã protecţia mediului şi îndeplinesc condiţiile cerute de legislaţia în vigoare fac parte din publicul interesat;
j) titularul proiectului - solicitantul acordului de mediu pentru un proiect privat sau autoritatea publica ce iniţiazã un proiect.
(2) Definiţiile prevãzute la alin. (1) lit. b), d) şi e) se interpreteazã în sensul acordãrii accesului larg la justiţie publicului interesat.
(3) Dispoziţiile alin. (1) lit. h) se aplica persoanelor fizice, indiferent de cetãţenie, naţionalitate sau domiciliu, iar în cazul persoanelor juridice, indiferent de locul unde sunt înregistrate ori în care se afla centrul efectiv al activitãţii lor.
ART. 3
(1) Proiectele care pot avea efecte semnificative asupra mediului datoritã, printre altele, naturii, dimensiunii sau localizarii lor fac obiectul evaluãrii impactului asupra mediului înainte de emiterea acordului de mediu. Aceste proiecte sunt prevãzute la art. 8 şi 9.
(2) Evaluarea impactului asupra mediului identifica, descrie şi evalueaza, în mod corespunzãtor şi pentru fiecare caz în parte, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri, efectele directe şi indirecte ale proiectului asupra urmãtorilor factori:
a) fiinţe umane, fauna şi flora;
b) sol, apa, aer, clima şi peisaj;
c) bunuri materiale şi patrimoniu cultural;
d) interactiunea dintre factorii mentionati la lit. a), b) şi c).
(3) Evaluarea impactului asupra mediului pentru proiectele care intra sub incidenta legislaţiei privind prevenirea şi controlul integrat al poluarii include cerinţele specifice acelei legislaţii.
(4) Evaluarea impactului asupra mediului stabileşte mãsurile de prevenire, reducere şi, unde este posibil, de compensare a efectelor semnificative adverse ale proiectului asupra factorilor prevãzuţi la alin. (2) şi contribuie la luarea deciziei de emitere/respingere a acordului de mediu.
(5) Evaluarea impactului asupra mediului se efectueazã în faza de pregãtire a studiului de fezabilitate a proiectului.
ART. 4
(1) Procedura de evaluare a impactului asupra mediului se realizeazã în etape, dupã cum urmeazã:
a) etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului;
b) etapa de definire a domeniului evaluãrii şi de realizare a raportului evaluãrii impactului asupra mediului;
c) etapa de analiza a calitãţii raportului evaluãrii impactului asupra mediului.
(2) Procedura de evaluare a impactului asupra mediului începe prin depunerea solicitãrii de emitere a acordului de mediu în faza de studiu de prefezabilitate a proiectului.
ART. 5
(1) Procedura de evaluare a impactului asupra mediului este condusã de autoritãţile competente pentru protecţia mediului, cu participarea autoritãţilor publice centrale sau locale, dupã caz, care au atribuţii şi raspunderi specifice în domeniul protecţiei mediului.
(2) Participarea autoritãţilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã în cadrul unui colectiv de analiza tehnica constituit la nivel central prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, la nivelul fiecãrui judeţ, al municipiului Bucureşti, prin ordin emis de prefect, conform legislaţiei în vigoare privind prefectul şi instituţia prefectului, iar la nivelul Administraţiei Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii", prin ordin emis de prefectul judeţului Tulcea.
(3) Autoritãţile prevãzute la alin. (1) exprima puncte de vedere în cadrul colectivului de analiza tehnica cu privire la informaţiile prezentate de titularul proiectului în etapele procedurii de evaluare a impactului asupra mediului.
(4) În scopul aplicãrii prevederilor prezentei hotãrâri, autoritãţile competente pentru protecţia mediului asigura transmiterea informaţiilor relevante autoritãţilor prevãzute la alin. (1) şi organizarea şedinţelor colectivului de analiza tehnica.
ART. 6
Autoritãţile competente pentru protecţia mediului percep taxe în cuantum de 100 lei la emiterea acordului de mediu.
ART. 7
(1) Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica:
a) proiectelor destinate apãrãrii naţionale, dacã autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului stabileşte, printr-o analiza caz cu caz, ca aplicarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului poate afecta negativ apãrarea nationala;
b) proiectelor ale cãror detalii sunt adoptate printr-un act normativ specific, dacã cerinţele prezentei hotãrâri, inclusiv cele referitoare la furnizarea informatiei, sunt îndeplinite în timpul procesului legislativ respectiv.
(2) În cazuri excepţionale, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului poate excepta, în totalitate sau în parte, de la procedura de evaluare a impactului asupra mediului un anumit proiect prevãzut în anexa nr. 1 sau 2. În acest caz, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului are urmãtoarele obligaţii:
a) sa stabileascã dacã este necesarã o alta forma de evaluare;
b) sa punã la dispoziţia publicului interesat informaţiile dobândite ca urmare a aplicãrii metodei de evaluare prevãzute la lit. a), precum şi informaţii privind decizia de exceptare şi motivele acordãrii acesteia;
c) sa informeze Comisia Europeanã, anterior luãrii deciziei de emitere/respingere a acordului de mediu, despre motivele care fundamenteazã acordarea exceptiei şi sa transmitã acesteia informaţiile puse la dispoziţia propriului public, conform legislaţiei în vigoare privind accesul la informaţia privind mediul.
(3) Decizia de exceptare se comunica titularului de proiect, anterior informãrii Comisiei Europene potrivit prevederilor alin. (2) lit. c).
(4) Prevederile alin. (2) şi (3) se aplica, dupã caz, cu respectarea procedurii prevãzute la art. 17.
ART. 8
(1) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului analizeazã proiectele publice sau private supuse procedurii de evaluare a impactului asupra mediului conform prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Proiectele publice sau private prevãzute în anexa nr. 1, precum şi orice proiecte propuse a se realiza pe un amplasament situat în perimetre de protecţie hidrogeologica prevãzute de legislaţia privind caracterul şi mãrimea zonelor de protecţie sanitarã şi hidrogeologica se supun evaluãrii impactului asupra mediului.
(3) Proiectele publice sau private pentru care trebuie stabilitã necesitatea efectuãrii evaluãrii impactului asupra mediului sunt cele:
a) prevãzute în anexa nr. 2;
b) realizate în cadrul unei arii naturale protejate, indirect legate de aceasta sau necesare pentru managementul ariei naturale protejate care, fie individual, fie împreunã cu alte proiecte, pot avea efecte semnificative asupra ariei naturale protejate, având în vedere obiectivele de conservare a acesteia, asa cum sunt prevãzute în legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3) lit. a), toate proiectele prevãzute în anexa nr. 2 ce urmeazã a fi realizate în zona costiera se supun evaluãrii impactului asupra mediului.
ART. 9
(1) Proiectele prevãzute la art. 8 alin. (3) se supun etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului. Aceasta etapa se realizeazã cu consultarea autoritãţilor din colectivul de analiza tehnica prevãzut la art. 5 alin. (2).
(2) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului decide asupra necesitãţii efectuãrii evaluãrii impactului asupra mediului prin examinarea, caz cu caz, a oricãrui proiect prevãzut la art. 8 alin. (3), folosind criteriile prevãzute în anexa nr. 3 şi, dupã caz, anumite valori de prag.
(3) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului informeazã şi pune la dispoziţia publicului decizia etapei de încadrare.
ART. 10
(1) Analizarea proiectelor conform prevederilor art. 9 se realizeazã de cãtre autoritãţile competente pentru protecţia mediului, luând în considerare informaţiile furnizate în cadrul solicitãrii de emitere a acordului de mediu, depusa de titular.
(2) Solicitarea cuprinde cel puţin:
a) descrierea şi caracteristicile amplasamentului propus;
b) descrierea şi caracteristicile proiectului şi ale activitãţilor care urmeazã a fi desfãşurate: mãrime, tehnologii şi materiale propuse a fi folosite şi utilizarea resurselor naturale;
c) descrierea activitãţilor specifice perioadei de realizare a proiectului;
d) descrierea sumarã a potenţialului impact al proiectului asupra mediului.
ART. 11
(1) Dupã stabilirea obligativitatii evaluãrii impactului asupra mediului pentru un proiect se trece la etapa de definire a domeniului evaluãrii impactului asupra mediului. În acest scop, autoritatea competenta pentru protecţia mediului pregãteşte şi transmite titularului de proiect un îndrumar referitor la problemele de mediu care trebuie tratate în raportul evaluãrii impactului asupra mediului şi la gradul de detaliere a acestora.
(2) În vederea elaborãrii indrumarului prevãzut la alin. (1), autoritatea competenta pentru protecţia mediului:
a) analizeazã memoriul de prezentare a proiectului depus de titular care detaliazã informaţiile prezentate în solicitare;
b) consulta titularul de proiect, publicul interesat şi celelalte autoritãţi publice implicate în procedura de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectul respectiv.
(3) Îndrumarul se pune la dispoziţia publicului interesat, spre informare.
(4) Îndrumarul transmis titularului de proiect nu exclude posibilitatea solicitãrii de cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului a unor informaţii suplimentare.
ART. 12
(1) Pentru toate proiectele supuse evaluãrii impactului asupra mediului titularii acestora au obligaţia de a furniza în cadrul raportului evaluãrii impactului asupra mediului informaţiile prevãzute în anexa nr. 4.
(2) Autoritãţile publice, în special cele prevãzute la art. 5 alin. (1), care deţin informaţii relevante pentru evaluarea efectelor directe şi indirecte ale proiectului, au obligaţia sa punã aceste informaţii la dispoziţia titularului de proiect.
(3) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului verifica dacã titularul proiectului a furnizat, într-o forma adecvatã, informaţiile prevãzute în anexa nr. 4.
(4) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (3), autoritãţile competente pentru protecţia mediului ţin seama de urmãtoarele aspecte:
a) sa fie solicitate şi furnizate informaţii relevante etapei respective din procedura de evaluare a impactului asupra mediului, caracteristicilor specifice proiectului sau tipului de proiect, precum şi elementelor de mediu care pot fi afectate;
b) sa fie solicitate informaţiile pe care titularul de proiect le poate furniza având în vedere, printre altele, nivelul actual al cunoaşterii şi al metodelor de evaluare.
ART. 13
Informaţiile furnizate de titularul de proiect, conform prevederilor art. 12 alin. (1), includ cel puţin urmãtoarele:
a) descrierea proiectului, cuprinzând date referitoare la amplasament, soluţii tehnice propuse şi mãrimea proiectului;
b) descrierea mãsurilor avute în vedere pentru a evita, a reduce şi, dacã este posibil, a remedia efectele adverse asupra mediului;
c) datele necesare pentru identificarea şi evaluarea principalelor efecte pe care proiectul le poate avea asupra mediului;
d) prezentarea generalã a principalelor alternative studiate de titularul de proiect, cu indicarea motivelor alegerii sale, avându-se în vedere efectele asupra mediului;
e) un rezumat fãrã caracter tehnic al informaţiilor prevãzute la lit. a)-d).
ART. 14
(1) Elaborarea raportului evaluãrii impactului asupra mediului se realizeazã pe baza indrumarului prevãzut la art. 11 alin. (1) de cãtre persoane fizice sau juridice, atestate în condiţiile legii, şi independente de titularul proiectului.
(2) Raportul evaluãrii impactului asupra mediului, al cãrui conţinut respecta prevederile art. 12 alin. (1), se înainteazã autoritãţii competente pentru protecţia mediului.
(3) Raportul evaluãrii impactului asupra mediului este supus comentariilor publicului interesat, ale cãrui observaţii sunt luate în considerare în etapa de analiza a calitãţii raportului.
(4) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului, împreunã cu autoritãţile participante în colectivul de analiza tehnica, analizeazã calitatea raportului evaluãrii impactului asupra mediului şi decide acceptarea sau refacerea raportului.
ART. 15
(1) În procedura de evaluare a impactului asupra mediului autoritãţile competente pentru protecţia mediului aduc la cunostinta publicului, din timp şi cel mai târziu imediat ce informaţia poate fi furnizatã într-un termen rezonabil, prin anunţ public şi prin afişare pe pagina proprie de web, urmãtoarele aspecte:
a) orice solicitare de acord de mediu;
b) faptul ca proiectul face obiectul evaluãrii impactului asupra mediului, indicând, dupã caz, şi ca proiectul intra sub incidenta prevederilor art. 17;
c) datele de contact ale autoritãţilor competente pentru emiterea/respingerea acordului de mediu, ale autoritãţilor de la care pot fi obţinute informaţii relevante, ale autoritãţilor unde se pot inainta comentarii sau adresa întrebãri, precum şi termenul pentru transmiterea acestora;
d) tipul deciziilor posibile sau, în cazul în care exista, proiectul deciziei respective;
e) faptul ca informaţiile din etapa de definire a domeniului evaluãrii şi de realizare a raportului evaluãrii impactului asupra mediului sunt puse la dispoziţia publicului;
f) locul, orarul şi mijloacele prin care informaţiile relevante sunt puse la dispoziţia publicului;
g) modalitãţile de participare a publicului, în conformitate cu art. 16 alin. (2) lit. a) şi b).
(2) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului pune la dispoziţia publicului interesat, spre consultare, într-un interval de timp rezonabil, urmãtoarele:
a) orice informaţie obţinutã în urma parcurgerii etapei de definire a domeniului evaluãrii şi de realizare a raportului evaluãrii impactului asupra mediului;
b) rapoartele şi recomandãrile relevante emise cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului la momentul informãrii publicului interesat, potrivit prevederilor alin. (1);
c) alte informaţii decât cele prevãzute la alin. (1), care sunt relevante pentru luarea deciziei şi care devin disponibile dupã momentul informãrii publicului interesat în conformitate cu prevederile alin. (1), cu respectarea dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 878/2005 privind accesul publicului la informaţia privind mediul.
ART. 16
(1) Publicul interesat are posibilitatea de a participa efectiv şi din timp la procesul de luare a deciziilor de mediu, de a se documenta şi a transmite comentarii şi opinii autoritãţii competente pentru protecţia mediului, când toate opţiunile sunt deschise şi înaintea luãrii deciziei de emitere/respingere a acordului de mediu.
(2) Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt coordonate de autoritãţile competente pentru protecţia mediului şi cuprind:
a) modalitatea de informare a publicului: prin afişe pe o anumitã zona teritorialã, publicaţii în presa centrala şi/sau localã, organizarea unor expoziţii cu planuri, schite, tabele, grafice, modele referitoare la proiectul respectiv şi altele asemenea;
b) modalitatea de consultare a publicului interesat prin informãri scrise sau dezbateri publice;
c) perioade de timp corespunzãtoare pentru etapele procedurii, cu scopul de a asigura timp suficient pentru informarea publicului şi pentru ca publicul interesat sa se pregãteascã şi sa participe efectiv la procesul de luare a deciziilor de mediu.
ART. 17
(1) În situaţia în care un proiect poate sa aibã un efect semnificativ asupra mediului altui stat sau când un alt stat posibil sa fie afectat semnificativ solicita informaţii asupra proiectului, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului transmite autoritãţii centrale de mediu din acel stat, cat mai curând posibil şi nu mai târziu de momentul când este informat propriul public, cel puţin urmãtoarele informaţii referitoare la proiect:
a) o descriere a proiectului împreunã cu orice informaţie disponibilã asupra posibilului impact transfrontier al acestuia;
b) informaţii privind tipul deciziei care urmeazã sa fie luatã.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului indica statului prevãzut la alin. (1) un interval de timp suficient în care sa precizeze dacã doreşte sa participe la procesul de luare a deciziilor de mediu.
(3) Dacã statul care a primit informaţiile prevãzute la alin. (1) comunica intenţia sa de participare la procesul de luare a deciziilor de mediu, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului îi transmite informaţiile despre proiect prevãzute la art. 15 alin. (1) şi pe cele care se pun la dispoziţia publicului interesat, conform prevederilor art. 15 alin. (2) lit. a) şi b).
(4) În cazul în care România este stat potenţial afectat, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului are obligaţia:
a) sa punã la dispoziţia autoritãţilor implicate în procesul de luare a deciziilor de mediu şi publicului interesat, într-un termen rezonabil, informaţiile prevãzute la alin. (1) şi (3), primite de la statul de origine;
b) sa asigure autoritãţilor implicate în procesul de luare a deciziilor de mediu şi publicului interesat posibilitatea de a inainta autoritãţii centrale pentru protecţia mediului din statul de origine opiniile cu privire la informaţiile prevãzute la alin. (1) şi (3), într-un interval rezonabil de timp, înainte de emiterea deciziei finale.
(5) Statele interesate iniţiazã consultãri privind, printre altele, efectele potenţiale transfrontiere ale proiectului şi mãsurile avute în vedere pentru a reduce sau a elimina astfel de efecte şi se înţeleg asupra unui interval de timp rezonabil privind durata consultãrilor.
(6) Ministerul Afacerilor Externe sprijinã demersurile autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului prevãzute la alin. (1)-(5), astfel încât publicul interesat de pe teritoriul statului afectat sa participe efectiv la procesul de luare a deciziilor de mediu, inclusiv în cazul proiectelor cu posibile efecte semnificative pe teritoriul României, iniţiate în alte state.
ART. 18
Rezultatele consultãrilor şi informaţiile obţinute conform prevederilor art. 5, art. 11-13, art. 15-17 alin. (1)-(3) şi (5) se iau în considerare în procedura de emitere/respingere a acordului de mediu pentru proiectele publice sau private care fac obiectul prezentei hotãrâri.
ART. 19
(1) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului, cu consultarea colectivului de analiza tehnica, ia decizia de emitere/respingere a acordului de mediu pe baza analizarii raportului evaluãrii impactului asupra mediului, a comentariilor şi opiniilor exprimate de publicul interesat şi a altor informaţii relevante, dupã caz.
(2) Acordul de mediu pentru proiectele care fac obiectul legislaţiei privind prevenirea şi controlul integrat al poluarii include cerinţele prevãzute de acea legislaţie.
ART. 20
(1) Acordul de mediu pentru proiectele prevãzute la art. 8 alin. (3) lit. b) se emite numai dacã proiectul nu afecteazã în mod negativ integritatea ariei naturale protejate respective.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care evaluarea impactului asupra mediului releva efecte negative asupra ariei naturale protejate şi, în lipsa unor soluţii alternative, proiectul trebuie totuşi realizat din considerente imperative de interes public major, inclusiv din ratiuni de ordin social sau economic, autoritatea publica pentru protecţia mediului competenta emite acordul de mediu numai dupã stabilirea mãsurilor compensatorii necesare pentru a proteja coerenta reţelei naţionale de arii naturale protejate sau cea globalã a reţelei Natura 2000, în cazul siturilor de interes comunitar.
(3) În situaţia în care siturile incluse în reţeaua Natura 2000, identificate conform legislaţiei în vigoare, adapostesc un tip de habitat natural prioritar şi/sau o specie prioritara, singurele considerente care pot fi invocate sunt cele legate de:
a) sãnãtatea sau siguranta publica;
b) anumite consecinţe benefice de importanta majorã pentru mediu; sau
c) alte motive imperative de interes public major, asupra cãrora s-a obţinut punctul de vedere al Comisiei Europene.
(4) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului informeazã Comisia Europeanã despre mãsurile compensatorii adoptate pentru a proteja coerenta globalã a reţelei Natura 2000.
ART. 21
(1) Autoritãţile competente pentru protecţia mediului fac publica decizia de emitere/respingere a acordului de mediu şi pun la dispoziţia publicului urmãtoarele informaţii:
a) conţinutul deciziei, care include toate condiţiile necesare a fi îndeplinite de titularul proiectului;
b) principalele motive şi considerente pe care se bazeazã decizia de emitere/respingere, inclusiv informaţii cu privire la desfãşurarea procesului de participare a publicului;
c) descrierea, dupã caz, a principalelor mãsuri pentru evitarea, reducerea şi, dacã este posibil, compensarea efectelor adverse majore.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului informeazã orice stat care a fost consultat conform prevederilor art. 17 alin. (1)-(3) şi (5) şi transmite acestora informaţiile prevãzute la alin. (1).
(3) În cazul în care România este stat potenţial afectat, autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului asigura punerea la dispoziţia propriului public interesat, într-o maniera corespunzãtoare, a informaţiilor prevãzute la alin. (1), primite de la statul de origine.
ART. 22
(1) Prevederile prezentei hotãrâri nu aduc atingere obligaţiei autoritãţilor competente pentru protecţia mediului de a respecta restricţiile impuse de legislaţia în vigoare în legatura cu confidenţialitatea comercialã şi industriala, inclusiv proprietatea intelectualã, şi protejarea interesului public.
(2) În cazul aplicãrii art. 17, transmiterea informaţiilor cãtre alte state şi primirea informatiei de la alte state fac obiectul restrictiilor prevãzute de legislaţia în vigoare a statului de origine.
ART. 23
(1) Orice persoana care face parte din publicul interesat şi care se considera vãtãmatã într-un drept al sau ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autoritãţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participãrii publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevãzute de prezenta hotãrâre, cu respectarea prevederilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
(2) Actele sau omisiunile autoritãţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participãrii publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, se ataca odatã cu decizia etapei de încadrare sau cu decizia de emitere/respingere a acordului de mediu, dupã caz.
(3) Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentala care îndeplineşte cerinţele prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. i), considerându-se ca acestea sunt vãtãmate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.
(4) Soluţionarea cererii se face potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 24
(1) Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevãzute la art. 23 trebuie sa solicite autoritãţii publice emitente, în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunostinta publicului a deciziei etapei de încadrare sau a deciziei de emitere/respingere a acordului de mediu, revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii.
(2) Autoritatea publica emitenta are obligaţia de a rãspunde la plângerea prealabilã prevãzutã la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii acesteia la acea autoritate.
(3) Procedura administrativã prealabilã prevãzutã la alin. (1) şi (2) este gratuita şi trebuie sa fie echitabila şi corecta.
ART. 25
Autoritãţile competente pentru protecţia mediului au obligaţia ca în decizia etapei de încadrare şi în decizia de emitere/respingere a acordului de mediu sa includã informaţii concrete despre procedura de contestare administrativã şi contencios administrativ prevãzutã la art. 23 şi 24.
ART. 26
(1) Titularul proiectului are obligaţia de a notifica în scris autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre orice modificare a datelor/informaţiilor care au stat la baza luãrii deciziei etapei de încadrare sau a deciziei etapei de emitere/respingere a acordului de mediu, dupã caz.
(2) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului stabileşte, cu consultarea colectivului de analiza tehnica, dacã modificarea sau extinderea adusã proiectului poate avea efecte semnificative asupra mediului, conform prevederilor prezentei hotãrâri, şi informeazã publicul în mod corespunzãtor. În caz afirmativ, autoritatea competenta pentru protecţia mediului solicita elaborarea sau, dupã caz, refacerea evaluãrii impactului asupra mediului, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor art. 11-25.
(3) În urma aplicãrii prevederilor alin. (2), acordul de mediu se revizuieste în mod corespunzãtor.
ART. 27
(1) Este interzisã realizarea fãrã obţinerea acordului de mediu a proiectelor prevãzute la:
a) art. 8 alin. (3), pentru care s-a stabilit necesitatea evaluãrii impactului asupra mediului;
b) art. 8 alin. (4);
c) anexa nr. 1.
(2) Titularii proiectelor au obligaţia respectãrii condiţiilor prevãzute în acordul de mediu.
ART. 28
(1) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã, urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea obligaţiei prevãzute la art. 26 alin. (1) şi la art. 27 alin. (1), cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 30.000 lei la 60.000 lei, pentru persoane juridice;
b) încãlcarea obligaţiei prevãzute la art. 27 alin. (2), cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice.
(2) Pentru încãlcarea obligaţiilor prevãzute de art. 27 se aplica şi sancţiunea complementara de desfiinţare a lucrãrilor şi aducerea terenului la starea iniţialã.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) şi (2) se realizeazã de personalul împuternicit din cadrul Garzii Naţionale de Mediu şi al Administraţiei Rezervatiei Biosferei "Delta Dunãrii", conform reglementãrilor legale în vigoare.
(4) Dispoziţiile referitoare la contravenţii prevãzute la alin. (1) se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Contravenientul poate achitã pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute în actul normativ, agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.
ART. 29
Proiectele transmise unei autoritãţi competente pentru protecţia mediului în vederea obţinerii acordului de mediu şi supuse evaluãrii impactului asupra mediului, înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri, se supun procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi de emitere a acordului de mediu aflate în vigoare la momentul depunerii solicitãrii.
ART. 30
(1) Metodologia de aplicare a procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului, conţinând competentele, durata etapelor procedurale şi dispoziţii privind informarea şi participarea publicului, se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
(2) Metodologia de aplicare a prevederilor art. 17 se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 31
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 32
(1) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului informeazã Comisia Europeanã cu privire la aplicarea prezentei hotãrâri şi asupra criteriilor şi/sau valorilor de prag adoptate în vederea aplicãrii prevederilor art. 9.
(2) Autoritatea centrala pentru protecţia mediului transmite Comisiei Europene actele normative naţionale care asigura conformarea cu prevederile Directivei 85/337/CEE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice sau private asupra mediului, modificatã şi completatã prin Directiva 97/11/CE şi prin Directiva 2003/35/CE .
ART. 33
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 7 alin. (2) lit. c), art. 20 alin. (3) lit. c) şi alin. (4) şi ale art. 32, care intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. 34
În situaţia în care printr-un act normativ anterior prezentei hotãrâri se face trimitere la <>Hotãrârea Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri ori generic la procedura de evaluare a impactului asupra mediului, trimiterea se va socoti facuta la dispoziţiile corespunzãtoare din prezenta hotãrâre.
ART. 35
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 686 din 17 septembrie 2002, cu modificãrile ulterioare.
(2) Actele normative emise în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 918/2002 , în mãsura în care nu contravin dispoziţiilor prezentei hotãrâri, rãmân în vigoare pana la data abrogãrii lor.

*

Prezenta hotãrâre transpune prevederile Directivei Consiliului 85/337/CEE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 175 din 5 iulie 1985, modificatã şi completatã prin Directiva Consiliului 97/11/CE , publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 73 din 14 martie 1997, şi Directiva 2003/35/CE privind participarea publicului cu privire la elaborarea anumitor planuri şi programe în legatura cu mediul şi modificarea, în ceea ce priveşte participarea publicului şi accesul la justiţie, a directivelor Consiliului 85/337/CEE şi 96/61/CE , publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 156 din 25 iunie 2003.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

Ministrul economiei şi comerţului,
Codrut Ioan Seres

Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu

p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

p. Ministrul integrãrii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat

Bucureşti, 6 septembrie 2006.
Nr. 1.213.

ANEXA 1

LISTA
proiectelor supuse evaluãrii impactului asupra mediului

1. Agricultura:
1.1. instalaţii pentru creşterea intensiva a porcilor, cu o capacitate cel puţin egala cu:
a) 900 de locuri pentru scroafe;
b) 3.000 de locuri pentru creşterea porcilor mai mari de 30 kg;
1.2. instalaţii pentru creşterea intensiva a pasarilor, cu o capacitate cel puţin egala cu:
a) 85.000 de locuri pentru creşterea pasarilor de carne;
b) 60.000 de locuri pentru pãsãri ouatoare.

2. Industria extractiva a petrolului, gazelor naturale, carbunelui şi turbei:
2.1. extractia petrolului, când cantitatea extrasa depãşeşte 500 t/zi;
2.2. extractia gazelor naturale, când cantitatea extrasa depãşeşte 500.000 m^3/zi;
2.3. extractia carbunelui în exploatãri miniere de suprafata, când suprafata amplasamentului depãşeşte 25 ha;
2.4. extractia turbei, când suprafata amplasamentului depãşeşte 150 ha.

3. Industria energetica:
3.1. termocentrale şi alte instalaţii de ardere, inclusiv instalaţii industriale pentru producerea energiei electrice, energiei termice, a aburului sau a apei calde, cu o putere de cel puţin 300 MW;
3.2. centrale nucleare şi alte reactoare nucleare, inclusiv dezafectarea ori scoaterea din funcţiune a acestora, sau reactoare*1) (cu excepţia instalaţiilor de cercetare pentru producerea şi conversia materialelor fisionabile şi a celor radioactive, a cãror putere maxima nu depãşeşte 1 kW putere termica continua);
3.3. instalaţii pentru reprocesarea combustibilului nuclear iradiat;
3.4. instalaţii pentru:
a) producerea sau imbogatirea combustibilului nuclear;
b) procesarea combustibilului nuclear iradiat sau pentru procesarea deşeurilor cu nivel ridicat de radioactivitate;
c) depozitarea finala a combustibilului nuclear iradiat;
d) depozitarea finala a deşeurilor radioactive, exclusiv;
e) stocarea, planificata pentru o perioada mai mare de 10 ani, a combustibilului nuclear iradiat sau a deşeurilor radioactive, pe un amplasament diferit de cel de producţie, exclusiv;
3.5. construirea liniilor aeriene de tensiune electrica, cu o tensiune de cel puţin 220 kV şi o lungime de cel puţin 15 km.
_____________
*1) Centralele nucleare şi alte reactoare nucleare înceteazã a mai fi considerate ca atare atunci când tot combustibilul nuclear şi alte elemente contaminate radioactiv au fost indepartate definitiv de pe amplasamentul instalaţiei.

4. Producerea şi prelucrarea metalelor:
4.1. instalaţii integrate pentru producerea fontei primare şi a otelului;
4.2. instalaţii pentru obţinerea metalelor brute neferoase din minereuri, concentrate sau din materiale secundare prin procese metalurgice, chimice sau electrolitice.

5. Industria materialelor minerale de construcţii:
5.1. instalaţii pentru extractia azbestului şi pentru prelucrarea şi transformarea azbestului şi a produselor care conţin azbest:
a) instalaţii pentru produsele de azbociment, cu o producţie anuala de cel puţin 20.000 t produs finit;
b) instalaţii pentru materiale de frictiune, cu o producţie anuala de cel puţin 50 t produs finit;
c) instalaţii pentru alte utilizãri ale azbestului, cu un consum de cel puţin 200 t anual;
5.2. cariere şi exploatãri miniere de suprafata, când suprafata amplasamentului depãşeşte 25 ha.

6. Industria chimica şi petrochimica:
6.1. instalaţii chimice integrate, cum sunt instalaţiile pentru producerea substanţelor pe scara industriala folosind procese de conversie chimica, în care mai multe unitãţi tehnologice alãturate sunt legate funcţional una de cealaltã şi sunt utilizate pentru:
a) producerea substanţelor chimice organice de baza;
b) producerea substanţelor chimice anorganice de baza;
c) producerea ingrasamintelor pe baza de fosfor, azot sau potasiu (îngrãşãminte simple sau complexe);
d) obţinerea produselor de baza pentru protecţia plantelor şi a biocidelor;
e) obţinerea produselor farmaceutice de baza folosind procese chimice sau biologice;
6.2. producerea explozibililor;
6.3. rafinarii de ţiţei (cu excepţia celor care produc numai lubrifianţi din ţiţei);
6.4. instalaţii pentru depozitarea petrolului, a produselor petrochimice sau chimice, cu o capacitate de cel puţin 200.000 t;
6.5. instalaţii pentru gazeificarea şi lichefierea a cel puţin 500 t de cãrbune sau sisturi bituminoase pe zi;
6.6. conducte pentru transportul gazelor, petrolului sau al substanţelor chimice, având un diametru mai mare de 800 mm şi o lungime de cel puţin 40 km.

7. Industria lemnului şi a hârtiei:
7.1. instalaţii industriale pentru producerea celulozei din cherestea sau materiale fibroase similare;
7.2. instalaţii industriale pentru producerea hârtiei şi a cartonului, cu o capacitate de producţie mai mare de 200 t/zi.

8. Proiecte de infrastructura:
8.1. construcţia de linii pentru traficul feroviar de lungã distanta;
8.2. construirea aerodromurilor*1) dotate cu cel puţin o pista de decolare-aterizare mai lungã de 2.100 m;
8.3. construirea de autostrazi şi de drumuri expres*2) ;
8.4. construirea drumurilor noi cu cel puţin 4 benzi sau realinierea şi/sau lãrgirea unui drum existent de doua ori mai putine benzi pana la 4 sau mai multe benzi, în cazul în care aceste drumuri noi sau realinierea lor şi/sau secţiunea largita a acestora este de cel puţin 10 km lungime continua;
8.5. cai navigabile interioare şi porturi pentru traficul fluvial interior, care permit trecerea vaselor mai mari de 1.350 t;
8.6. porturi comerciale, cheiuri pentru încãrcare şi descãrcare legate de uscat şi porturi exterioare (exclusiv cheiuri pentru feribot), care permit intrarea vaselor de cel puţin 1.350 t.
_____________
*1) Aerodrom - aeroport care se conformeazã definitiei din Convenţia de la Chicago (1944) privind înfiinţarea Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (anexa nr. 14).
*2) Drumuri expres - drumuri care se conformeazã definitiei din Acordul european privind arterele principale de trafic internaţional din 15 noiembrie 1975.

9. Alte tipuri de proiecte:
9.1. sisteme de captare a apelor subterane, acolo unde volumul anual de apa captata este de cel puţin 10 milioane m^3;
9.2. sisteme artificiale de reîncãrcare a acviferului, acolo unde volumul anual de apa reincarcata este de cel puţin 10 milioane m^3;
9.3. lucrãri de transfer al resurselor de apa între bazinele hidrografice, executate în scopul prevenirii deficitului de apa, pentru un volum anual de apa transferata de cel puţin 100 milioane m^3/an; se excepteazã transferul prin conducte al apei potabile;
9.4. lucrãri de transfer al resurselor de apa între bazinele hidrografice, pentru un debit mediu multianual al bazinului de captare de cel puţin 2.000 milioane m^3/an şi pentru o cantitate de apa transferata de cel puţin 5% din acest debit; se excepteazã transferul prin conducte al apei potabile;
9.5. baraje şi alte instalaţii proiectate sa retina sau sa stocheze permanent apa, cu o capacitate noua ori suplimentarã de apa reţinutã sau stocata de cel puţin 10 milioane m^3;
9.6. staţii pentru epurarea apelor uzate de cel puţin 150.000 echivalenti locuitor*3);
9.7. depozite pentru deşeuri periculoase sau instalaţii pentru eliminarea deşeurilor prin incinerare ori tratare chimica, operaţiune definitã în anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 426/2001, cu modificãrile ulterioare;
9.8. instalaţii cu o capacitate mai mare de 100 t/zi pentru eliminarea deşeurilor nepericuloase prin incinerare sau tratare chimica, operaţiune definitã în anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 426/2001, cu modificãrile ulterioare;
_____________
*3) Echivalenti locuitor exprima încãrcarea cu poluanti a apelor uzate, conform definitiei din Hotãrârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descãrcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

10. orice modificare sau extindere a proiectelor enumerate în prezenta anexa, dacã o asemenea modificare sau extindere întruneşte ea însãşi valorile de prag stabilite, dupã caz, în aceasta anexa.

ANEXA 2

LISTA
proiectelor pentru care trebuie stabilitã necesitatea efectuãrii
evaluãrii impactului asupra mediului

1. Agricultura, silvicultura şi acvacultura:
a) proiecte pentru restructurarea exploataţiilor agricole;
b) proiecte pentru utilizarea terenului necultivat sau a suprafeţelor parţial antropizate în scop agricol intensiv;
c) proiecte de gospodãrire a apelor pentru agricultura, inclusiv proiecte de irigaţii şi desecãri;
d) impadurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetaţie forestierã sau desfrisare în scopul schimbãrii categoriei de folosinta a terenului;
e) instalaţii pentru creşterea intensiva a septelului, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
f) crescatorii pentru piscicultura intensiva;
g) recuperarea/îmbunãtãţirea terenurilor neagricole, inclusiv a celor din mare.

2. Industria extractiva:
a) cariere, exploatãri miniere de suprafata şi de extracţie a turbei, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
b) exploatãri miniere subterane;
c) extractia mineralelor prin dragare fluviala sau marina;
d) foraje de adancime, în special:
(i) foraje geotermale;
(ii) foraje pentru depozitarea deşeurilor nucleare;
(iii) foraje pentru alimentarea cu apa, cu excepţia forajelor pentru investigarea stabilitatii solului;
e) instalaţii industriale de suprafata pentru extractia carbunelui, petrolului, gazelor naturale şi minereurilor, precum şi a sisturilor bituminoase.

3. Industria energetica:
a) instalaţii industriale pentru producerea energiei electrice, termice şi a aburului tehnologic, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
b) instalaţii industriale pentru transportul gazelor, aburului şi apei calde; transportul energiei electrice prin cabluri aeriene, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
c) stocarea la suprafata a gazelor naturale;
d) stocarea subterana a gazelor combustibile;
e) stocarea la suprafata a combustibililor fosili;
f) brichetarea industriala a carbunelui şi lignitului;
g) instalaţii pentru prelucrarea şi stocarea deşeurilor radioactive, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
h) instalaţii pentru producerea energiei hidroelectrice;
i) instalaţii cu care sunt echipate centralele eoliene în scopul producerii energiei.

4. Producerea şi prelucrarea metalelor:
a) instalaţii pentru producerea fontei sau otelului prin fuziune primara sau secundarã, inclusiv turnare continua;
b) instalaţii pentru prelucrarea metalelor feroase:
(i) laminoare la cald;
(ii) forjerii cu ciocane;
(iii) acoperiri metalice de protecţie prin topire;
c) topitorii de metale feroase;
d) instalaţii pentru forjarea, inclusiv alierea metalelor neferoase, cu excepţia metalelor preţioase, sau instalaţii pentru revalorificarea produselor (finisare, turnare în forme etc.);
e) instalaţii pentru tratarea suprafeţelor metalice şi a materialelor plastice prin procese chimice sau electrolitice;
f) fabricarea şi asamblarea de autovehicule şi fabricarea motoarelor pentru autovehicule;
g) santiere navale;
h) instalaţii pentru construcţia şi repararea aeronavelor;
i) fabricarea echipamentelor feroviare;
j) forjare la cald prin explozie;
k) instalaţii pentru coacerea şi sinterizarea minereurilor metalice.

5. Industria mineralelor:
a) cuptoare de cocs (distilarea uscata a carbunelui);
b) instalaţii pentru fabricarea cimentului;
c) instalaţii pentru producerea azbestului şi fabricarea produselor din azbest, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
d) instalaţii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticla;
e) instalaţii pentru topirea substanţelor minerale, inclusiv producţia fibrelor minerale;
f) fabricarea produselor ceramice prin ardere, în special a tiglelor, caramizilor, caramizilor refractare, placilor, gresiilor ceramice sau portelanului.

6. Industria chimica:
a) tratarea produselor intermediare şi producerea substanţelor chimice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
b) producerea pesticidelor şi a produselor farmaceutice, vopselelor şi lacurilor, elastomerilor şi peroxizilor, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
c) instalaţii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice şi chimice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1.

7. Industria alimentara:
a) fabricarea uleiurilor şi a grasimilor vegetale şi animale;
b) ambalarea şi conservarea produselor animale şi vegetale;
c) fabricarea produselor lactate;
d) fabricarea maltului şi a bãuturilor alcoolice;
e) fabricarea produselor de cofetarie şi a siropului;
f) abatoare;
g) instalaţii industriale pentru fabricarea amidonului;
h) fabrici de fãina şi ulei de peste;
i) fabrici de zahãr.

8. Industria textila, a pielariei, a lemnului şi hârtiei:
a) instalaţii industriale pentru producerea hârtiei şi a cartonului, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
b) instalaţii pentru pretratarea (operaţii ca spalare, inalbire, mercerizare) sau vopsirea fibrelor ori textilelor;
c) instalaţii pentru tabacirea/argasirea pieilor şi blanurilor;
d) instalaţii de producere şi prelucrare a celulozei.

9. Industria cauciucului:
- fabricarea şi tratarea produselor pe baza de elastomeri.

10. Proiecte de infrastructura:
a) proiecte de dezvoltare a unitãţilor industriale;
b) proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv construcţia centrelor comerciale şi a parcarilor auto;
c) construcţia cãilor ferate, altele decât cele incluse în anexa nr. 1, a instalaţiilor de transbordare intermodala şi a terminalelor intermodale;
d) construcţia aerodromurilor, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
e) construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
f) construcţia cãilor navigabile interioare, altele decât cele incluse în anexa nr. 1, lucrãri de canalizare şi lucrãri impotriva inundatiilor;
g) baraje şi alte instalaţii proiectate pentru reţinerea sau stocarea apei pe termen lung, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
h) linii de tramvai, cai ferate subterane şi de suprafata, linii suspendate sau linii similare specifice, utilizate exclusiv sau în principal pentru transportul de persoane;
i) instalaţii de conducte pentru gaze şi petrol, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
j) instalaţii de apeducte de lungime mare;
k) lucrãri pentru combaterea eroziunii costiere şi lucrãri maritime ce pot modifica profilul costier prin construcţia, de exemplu, de diguri, chei, pontoane, debarcadere sau alte lucrãri de apãrare marina, exclusiv întreţinerea şi reconstructia unor astfel de lucrãri;
l) instalaţii de extracţie a apei subterane şi de reîncãrcare artificiala a rezervelor de apa subterana, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
m) lucrãri pentru transferul resurselor de apa între bazine hidrografice, altele decât cele incluse în anexa nr. 1.

11. Alte proiecte:
a) piste permanente de curse şi testare a vehiculelor cu motor;
b) instalaţii pentru eliminarea deşeurilor, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
c) staţii pentru epurarea apelor uzate, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
d) amplasamente pentru depozitarea namolurilor provenite de la staţiile de epurare;
e) depozite de fier vechi, de vehicule uzate, inclusiv deşeuri de vehicule;
f) bancuri de proba pentru motoare, turbine sau reactoare;
g) instalaţii pentru fabricarea fibrelor minerale artificiale;
h) instalaţii pentru recuperarea sau distrugerea substanţelor explozive;
i) centre de ecarisaj.

12. Turism şi recreere:
a) partii de schi, instalaţii schilift, telecabine şi amenajãrile aferente;
b) amenajãri marine de agrement;
c) sate de vacanta şi complexuri hoteliere în afarã zonelor urbane şi amenajãrile aferente;
d) campinguri permanente şi amplasamente pentru caravane;
e) parcuri tematice.

13. a) Orice modificãri sau extinderi, altele decât cele prevãzute la pct. 10 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevãzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexa, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative adverse asupra mediului
b) Proiectele prevãzute în anexa nr. 1, efectuate exclusiv sau în principal pentru dezvoltarea şi testarea de metode sau produse noi şi care sa nu fie utilizate pe o perioada mai mare de 2 ani.

ANEXA 3

CRITERII DE SELECŢIE
pentru stabilirea necesitãţii efectuãrii evaluãrii impactului
asupra mediului

1. Caracteristicile proiectelor
La identificarea caracteristicilor proiectelor se iau în considerare urmãtoarele aspecte:
a) mãrimea proiectului;
b) cumularea cu alte proiecte;
c) utilizarea resurselor naturale;
d) producţia de deşeuri;
e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort;
f) riscul de accident, ţinându-se seama în special de substantele şi de tehnologiile utilizate.

2. Localizarea proiectelor
Se ia în considerare sensibilitatea mediului în zona geograficã posibil afectatã de proiect, avându-se în vedere în special:
2.1. utilizarea existenta a terenului;
2.2. relativã abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea şi capacitatea regenerativa a acestora;
2.3. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atentie deosebita pentru:
a) zonele umede;
b) zonele costiere;
c) zonele montane şi cele împãdurite;
d) parcurile şi rezervaţiile naturale;
e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate etc.;
f) zonele de protecţie specialã, mai ales cele desemnate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi a faunei sãlbatice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 462/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau zonele în care se efectueazã determinãri pentru includerea lor în zone clasificate de ordonanta de urgenta menţionatã anterior, zonele desemnate prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depasite;
h) ariile dens populate;
i) peisajele cu semnificatie istorica, culturalã şi arheologicã.

3. Caracteristicile impactului potenţial
Se iau în considerare efectele semnificative posibile ale proiectelor, în raport cu criteriile stabilite la pct. 1 şi 2, cu accent deosebit pe:
a) extinderea impactului: aria geograficã şi numãrul persoanelor afectate;
b) natura transfrontiera a impactului;
c) mãrimea şi complexitatea impactului;
d) probabilitatea impactului;
e) durata, frecventa şi reversibilitatea impactului.

ANEXA 4

INFORMAŢII
solicitate titularului proiectului pentru proiectele
supuse evaluãrii impactului asupra mediului

1. Descrierea proiectului, incluzând, mai ales:
a) descrierea caracteristicilor fizice ale întregului proiect şi a cerinţelor de amenajare şi utilizare a terenului în timpul fazelor de construcţie şi funcţionare;
b) descrierea principalelor caracteristici ale proceselor de producţie, de exemplu natura şi cantitatea materialelor utilizate;
c) estimarea, pe tipuri şi cantitãţi, a deşeurilor preconizate şi a emisiilor (poluare în apa, aer şi sol, zgomot, vibratii, lumina, caldura, radiatii etc.) rezultate din funcţionarea proiectului propus;
2. rezumatul principalelor alternative studiate de titular şi indicarea principalelor motive pentru alegerea finala, luând în considerare efectele asupra mediului;
3. descrierea aspectelor de mediu posibil a fi afectate în mod semnificativ de proiectul propus, în special a populaţiei, faunei, florei, solului, apei, aerului, factorilor climatici, bunurilor materiale, inclusiv patrimoniul arhitectural şi arheologic, peisajul şi interconexiunile dintre factorii de mai sus;
4. descrierea*1) efectelor semnificative posibile ale proiectului propus asupra mediului, rezultând din:
a) existenta proiectului;
b) utilizarea resurselor naturale;
c) emisiile de poluanti, zgomot şi alte surse de disconfort şi eliminarea deşeurilor; şi descrierea de cãtre titular a metodelor de prognoza utilizate în evaluarea efectelor asupra mediului;
5. descrierea mãsurilor preconizate pentru prevenirea, reducerea şi, unde este posibil, compensarea oricãror efecte semnificative adverse asupra mediului;
6. un rezumat fãrã caracter tehnic al informaţiilor furnizate la punctele precedente;
7. indicarea dificultãţilor (deficiente tehnice sau lipsa de know-how) intampinate de titularul proiectului în prezentarea informatiei solicitate.
_____________
*1) Aceasta descriere trebuie sa acopere efectele directe şi indirecte, secundare, cumulative, pe termen scurt, mediu şi lung, permanente şi temporare, pozitive şi negative ale proiectului asupra mediului.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016