Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.205 din 27 noiembrie 2001  privind aprobarea Metodologiei de functionare a comisiei pentru protectia copilului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.205 din 27 noiembrie 2001 privind aprobarea Metodologiei de functionare a comisiei pentru protectia copilului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 774 din 4 decembrie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2001 privind reorganizarea comisiei pentru protecţia copilului,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Metodologia de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga prevederile cap. I din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 117/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice şi a mãsurilor tranzitorii de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protecţia copilului aflat în dificultate, precum şi a Metodologiei de coordonare a activitãţilor de protecţie şi de promovare a drepturilor copilului la nivel naţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 105 din 12 martie 1999, şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Autoritatea Nationala pentru
Protecţia Copilului şi Adopţie
Gabriela Coman,
secretar de stat

Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca


ANEXA 1

METODOLOGIA
de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului

ART. 1
Comisia pentru protecţia copilului, denumita în continuare comisie, este organ de specialitate al consiliului judeţean, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu activitate decizionala în domeniul protecţiei şi promovãrii drepturilor copilului, inclusiv prin adopţie.
ART. 2
(1) Comisia preia atribuţiile comisiilor de expertiza medicalã a copiilor cu handicap şi ale comisiilor de expertiza pentru învãţãmântul special, organizate în temeiul prevederilor <>art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, respectiv ale <>art. 43 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, care se desfiinţeazã.
(2) În exercitarea atribuţiilor preluate potrivit alin. (1) comisia elibereazã certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã şi certificate de expertiza şi orientare şcolarã, conform modelelor prevãzute în anexele nr. 1 şi 2.
(3) Comisia elibereazã certificat de expertiza şi orientare şcolarã şi pentru ţinerii cu handicap/deficienta care au împlinit varsta de 18 ani şi care au depãşit cu mai mult de 3 ani varsta corespunzãtoare clasei.
ART. 3
În sensul prezentei metodologii, prin deficienta se înţelege absenta, pierderea sau alterarea unei structuri ori funcţii anatomice, fiziologice sau psihologice.
ART. 4
(1) Înfiinţarea şi componenta comisiei se aproba prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, la propunerea secretarului general al judeţului, respectiv a secretarilor sectoarelor municipiului Bucureşti, potrivit legii.
(2) Modificarea componentei comisiei se aproba potrivit alin. (1).
ART. 5
În vederea exercitãrii atribuţiilor ce îi revin potrivit art. 4 secretarul general al judeţului, respectiv secretarii sectoarelor municipiului Bucureşti, are urmãtoarele obligaţii:
a) solicita primãriei municipiului resedinta de judeţ, respectiv primãriei sectorului municipiului Bucureşti, precum şi sefilor serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi Ministerului de Interne sa îşi desemneze reprezentanţi pentru a fi propuşi ca membri ai comisiei, conform <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2001 privind reorganizarea comisiei pentru protecţia copilului; pot fi membri ai comisiei numai reprezentanţii desemnaţi care sunt specialişti angajaţi ai instituţiilor respective, cu studii superioare în domeniul stiintelor socioumane, ale cãror integritate morala şi experienta profesionalã oferã garanţii corespunzãtoare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin în cadrul comisiei;
b) solicita prefectului judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, desemnarea unui reprezentant din cadrul aparatului tehnic de specialitate, cu studii superioare socioumane, care sa activeze în calitate de vicepreşedinte al comisiei;
c) propune consiliului judeţean, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, nominalizarea unei persoane ca membru al comisiei, dintre reprezentanţii organismelor private autorizate de comisie în condiţiile legii, care desfãşoarã activitãţi în domeniul protecţiei şi promovãrii drepturilor copilului; poate fi propus ca membru în comisie numai reprezentantul organismului privat, care are studii superioare socioumane şi care nu desfãşoarã activitãţi în cadrul autoritãţilor publice locale sau centrale; reprezentarea organismelor private autorizate va fi asigurata prin rotaţie pentru o perioada de un an;
d) întocmeşte proiectul de hotãrâre privind înfiinţarea şi componenta comisiei, pe care îl supune aprobãrii consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti;
e) verifica şi rãspunde de îndeplinirea de cãtre membrii comisiei a condiţiilor prevãzute la lit. a), b) şi c) şi propune consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, modificarea componentei comisiei în cazul în care aceste condiţii nu sunt îndeplinite.
ART. 6
În cazul în care s-a decis plasamentul copilului în regim de urgenta, comisia competenta sa hotãrascã menţinerea mãsurii plasamentului în regim de urgenta sau, dupã caz, încredinţarea copilului este comisia din unitatea sau, dupã caz, din subdiviziunea administrativ-teritorialã pe al carei teritoriu funcţioneazã serviciul public specializat pentru protecţia copilului, care a decis plasamentul în regim de urgenta.
ART. 7
(1) Comisia poate hotãrî încredinţarea sau plasamentul copilului unei persoane, unei familii, unui serviciu public specializat pentru protecţia copilului sau unui organism privat autorizat, care are domiciliul sau, dupã caz, sediul pe teritoriul altei unitãţi ori, dupã caz, al altei subdiviziuni administrativ-teritoriale decât cea în care funcţioneazã comisia, dacã interesul major al copilului aflat în dificultate o impune, cu avizul favorabil al comisiei din unitatea sau, dupã caz, din subdiviziunea administrativ-teritorialã respectiva.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) comisia competenta sa ia hotãrârea prezintã comisiei al carei aviz este cerut toate informaţiile pertinente pe care le deţine, referitoare la soluţionarea cauzei, precum şi motivul care impune luarea hotãrârii propuse.
(3) Comisia al carei aviz este cerut este obligatã sa comunice celeilalte comisii hotãrârea privind eliberarea avizului, în termen de 15 zile de la primirea solicitãrii şi a informaţiilor prevãzute la alin. (2). Respingerea solicitãrii de eliberare a avizului poate fi intemeiata numai pe protejarea interesului major al copilului.
(4) În cazul nerespectãrii termenului prevãzut la alin. (3) avizul favorabil al comisiei este prezumat.
(5) Dispoziţiile alin. (1)-(4) sunt aplicabile atât în cazul stabilirii unei mãsuri de protecţie, cat şi în cazul înlocuirii mãsurii stabilite.
(6) Prevederile alin. (1)-(5) nu sunt aplicabile în cazul încredinţãrii copilului în vederea adopţiei.
ART. 8
(1) În exercitarea atribuţiilor referitoare la reevaluarea periodicã şi la înlocuirea mãsurilor de protecţie a copilului aflat în dificultate, ce au fost stabilite, comisia poate înlocui mãsura plasamentului cu cea a încredinţãrii, dacã pãrinţii pun în pericol securitatea, dezvoltarea sau integritatea morala a copilului prin exercitarea în mod abuziv a drepturilor pãrinteşti sau prin neglijenţa grava în îndeplinirea obligaţiilor de pãrinte.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) sunt aplicabile prevederile legale referitoare la obligaţiile comisiei şi la efectele hotãrârii acesteia în cazul înlocuirii plasamentului în regim de urgenta cu mãsura încredinţãrii.
(3) În vederea exercitãrii efective a atribuţiilor prevãzute la alin. (1) comisia este obligatã sa analizeze relaţia şi comportamentul pãrinţilor fata de copil pe durata plasamentului, menţinerea legãturii fireşti dintre aceştia, precum şi modul în care pãrinţii îşi îndeplinesc obligaţiile fata de copil. În cazurile în care pãrinţii manifesta dezinteres vadit fata de copil, nu achitã contribuţia lunarã la întreţinerea acestuia sau refuza sa presteze activitatea neremuneratã în folosul colectivitãţii, la care au fost obligaţi, comisia va hotãrî asupra înlocuirii mãsurii plasamentului cu cea a încredinţãrii, în condiţiile legii.
ART. 9
(1) Lucrãrile de secretariat ale comisiei sunt asigurate de un secretariat care funcţioneazã în cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului din unitatea sau, dupã caz, din subdiviziunea administrativ-teritorialã respectiva.
(2) Secretariatul comisiei este condus de secretarul acesteia, numit prin dispoziţie a directorului general al serviciului public specializat pentru protecţia copilului.
(3) Secretarul comisiei primeşte o indemnizaţie de 75% din cea a unui membru al comisiei.
ART. 10
(1) Convocarea persoanelor la comisie pentru soluţionarea cauzelor privind copiii se face de cãtre secretarul comisiei.
(2) Convocarea se face în scris şi se comunica persoanei interesate fie prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, transmisã cu cel puţin 15 zile înainte de data şedinţei, fie prin curier, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei, însoţitã de procesul-verbal de îndeplinire a procedurii de convocare.
(3) În cazul în care procedura de convocare prevãzutã la alin. (2) nu poate fi îndeplinitã, convocarea se poate face prin afişare la sediul comisiei, precum şi la sediul primãriei unitãţii administrativ-teritoriale pe al carei teritoriu se afla ultimul domiciliu cunoscut al persoanei interesate, cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei. În acest caz secretarul comisiei întocmeşte procesul-verbal de îndeplinire a procedurii de convocare prin afişare, care va fi semnat şi de reprezentantul primãriei la care se afişeazã convocarea.
(4) Convocãrile persoanelor la comisie pentru soluţionarea cauzelor, confirmãrile de primire a scrisorilor recomandate, precum şi procesele-verbale de îndeplinire a procedurii de convocare se înregistreazã într-un registru special de evidenta a convocarilor de cãtre secretarul comisiei.
(5) Viciul procedural privind neîndeplinirea procedurii de convocare se acoperã în cazul prezentãrii persoanei interesate în fata comisiei la data ţinerii şedinţei. În acest caz prezentarea persoanei interesate se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei şi se înregistreazã de cãtre secretarul comisiei în registrul special de evidenta a convocarilor, cu menţiunea "prezentat în fata comisiei".
ART. 11
Şedinţele comisiei au loc în spaţii special amenajate care sa asigure confidenţialitatea datelor şi a informaţiilor referitoare la copil, care sunt prezentate comisiei, precum şi a dezbaterilor membrilor comisiei.
ART. 12
(1) Şedinţele comisiei sunt conduse de preşedintele acesteia, iar în absenta sa, de unul dintre vicepreşedinţi. La şedinţe participa în mod obligatoriu secretarul comisiei, fãrã drept de vot. Pot participa la şedinţele comisiei şi alte persoane invitate de preşedinte, de vicepreşedinţi sau de unul dintre membrii comisiei, cu acordul acesteia.
(2) În timpul şedinţei comisiei soluţionarea cauzei privind copilul cuprinde urmãtoarele etape:
1. prezentarea de cãtre secretarul comisiei a datelor de identitate ale copilului şi ale persoanelor chemate în fata comisiei pentru soluţionarea cauzei, precum şi a situaţiei privind convocãrile acestora, pe baza documentelor prevãzute la art. 10 alin. (4) şi a registrului special de evidenta a convocarilor;
2. prezentarea raportului asupra copilului, a propunerii motivate referitoare la stabilirea unei mãsuri de protecţie a copilului, precum şi a poziţiei copilului fata de mãsura propusã; prezentarea acestor date şi informaţii se face de specialistul sau, dupã caz, de specialiştii serviciului public specializat pentru protecţia copilului, care au instrumentat cauza, care vor furniza comisiei orice informaţii suplimentare solicitate de membrii acesteia; este interzisã prezentarea acestor date şi informaţii în prezenta altor persoane în afarã de membrii comisiei, de secretarul acesteia şi de specialiştii serviciului public specializat pentru protecţia copilului;
3. în cazul copilului care necesita încadrare într-o categorie de persoane cu handicap şi, dupã caz, orientare şcolarã, se procedeazã la prezentarea raportului de evaluare complexa, a planului de servicii personalizat şi a propunerii privind încadrarea copilului într-o categorie de persoane cu handicap, orientarea şcolarã a acestuia şi, dupã caz, stabilirea unei mãsuri de protecţie; prezentarea acestor date şi informaţii se face cu respectarea confidenţialitãţii prevãzute mai sus, de cãtre specialiştii serviciului de evaluare complexa a copilului;
4. audierea persoanelor chemate în fata comisiei pentru soluţionarea cauzei; acestea vor fi audiate de comisie separat, în urmãtoarea ordine: copilul care a împlinit varsta de 10 ani, pãrinţii/reprezentantul legal, persoana, familia sau reprezentantul organismului privat autorizat care doreşte sa îi fie încredinţat sau dat în plasament copilul, celelalte persoane chemate în fata comisiei pentru a da relaţii necesare soluţionãrii cauzei; dupã audierea separatã a acestor persoane comisia poate proceda la o noua audiere comuna a doua sau mai multe dintre acestea; copilului care a împlinit varsta de 10 ani i se comunica de cãtre preşedintele comisiei mãsura propusã pentru protecţia sa, consecinţele pe care stabilirea acestei mãsuri le va avea şi i se asigura dreptul de a-şi exprima în mod liber opinia cu privire la mãsura de protecţie propusã;
5. în cazul copilului care necesita încadrare într-o categorie de persoane cu handicap şi, dupã caz, orientare şcolarã, prezenta şi audierea copilului au loc numai la solicitarea expresã a comisiei;
6. dezbaterile membrilor comisiei cu privire la soluţionarea cauzei; în cadrul dezbaterilor membrii comisiei pot face noi propuneri pentru soluţionarea cauzei;
7. supunerea la vot de cãtre preşedinte a propunerilor privind soluţionarea cauzei şi adoptarea hotãrârii comisiei; membrii comisiei care se abtin sau care voteazã impotriva au obligaţia sa îşi motiveze votul exprimat.
ART. 13
(1) Audierile şi dezbaterile care au loc în şedinţele comisiei, hotãrârile adoptate de aceasta, precum şi modul în care au fost adoptate se consemneazã de secretarul comisiei în procesul-verbal al şedinţei, care se semneazã de preşedinte, vicepreşedinţi, precum şi de membrii prezenţi şi se contrasemneazã de secretarul comisiei.
(2) Procesele-verbale ale şedinţelor comisiei se consemneazã în registrul special de procese-verbale, ale cãrui pagini sunt numerotate şi poarta ştampila comisiei, precum şi semnatura secretarului comisiei.
ART. 14
(1) Hotãrârile comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor ei. Acestea se redacteazã de cãtre secretarul comisiei, potrivit procesului-verbal al şedinţei în care au fost adoptate, în termen de 3 zile de la data ţinerii şedinţei. Hotãrârea comisiei va cuprinde în mod obligatoriu codul numeric personal al persoanelor care au luat în încredinţare sau în plasament copilul, seria şi numãrul livretului de familie al acestora, în care sunt înregistrate datele de identificare ale copilului, precum şi codul numeric personal al copilului.
(2) Certificatul de încadrare a copilului într-o categorie de persoane cu handicap şi certificatul de expertiza şi orientare şcolarã constituie anexe la hotãrârea comisiei şi fac parte integrantã din aceasta; eliberarea acestor certificate este scutitã de taxa de timbru.
(3) Hotãrârile redactate potrivit alin. (1) se semneazã de preşedintele comisiei sau de unul dintre vicepreşedinţi, se contrasemneazã de secretarul comisiei şi se înregistreazã într-un registru special de evidenta a hotãrârilor; hotãrârile privind încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap şi/sau orientarea şcolarã se înregistreazã într-un registru separat de evidenta.
(4) Hotãrârile comisiei se comunica persoanelor interesate, în termen de 5 zile de la data ţinerii şedinţei. Dispoziţiile art. 10 se aplica în mod corespunzãtor.
(5) Actele emise de comisie care nu necesita adoptarea unei hotãrâri se semneazã de preşedintele acesteia sau de unul dintre vicepreşedinţi şi se înregistreazã în registrul general de intrari-iesiri al comisiei.
ART. 15
Hotãrârile comisiei cu privire la soluţionarea cererilor referitoare la încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap şi la orientarea şcolarã pot fi atacate în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 16
(1) Comisia coordoneazã activitãţile în domeniul autoritãţii tutelare şi al protecţiei drepturilor copilului, inclusiv pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea şi dezvoltarea copilului, desfãşurate de primãrii din unitãţile administrativ-teritoriale de pe teritoriul judeţului în care funcţioneazã.
(2) În exercitarea atribuţiilor care îi revin potrivit alin. (1) comisia aproba strategiile judeţene anuale, pe termen mediu şi lung, de restructurare, organizare şi dezvoltare a serviciilor de sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea şi dezvoltarea copilului, organizate de autoritãţile administraţiei publice locale de pe teritoriul judeţului. Strategiile aprobate de comisie şi adoptate de consiliul judeţean sunt obligatorii pentru consiliile locale. Primãrii asigura mãsurile necesare şi rãspund de implementarea acestor strategii.
(3) Comisia poate solicita primarilor luarea anumitor mãsuri în domeniul autoritãţii tutelare şi al protecţiei drepturilor copilului, potrivit competentelor ce le revin.
(4) Primãrii asigura sprijinul necesar pentru desfãşurarea activitãţii de protecţie a copilului, potrivit hotãrârilor comisiei, prin intermediul serviciilor de specialitate din aparatul propriu sau, dupã caz, din subordinea consiliului local, care desfãşoarã activitãţi în domeniul autoritãţii tutelare şi al protecţiei drepturilor copilului. Prin grija primarului se completeazã livretul de familie cu datele stabilite prin hotãrârea comisiei, referitoare la copilul pentru care s-a dispus mãsura de încredinţare sau plasament.
ART. 17
(1) Comisia aproba strategiile judeţene anuale, pe termen mediu şi lung, de restructurare, organizare şi dezvoltare a sistemului judeţean de protecţie a copilului, inclusiv a serviciilor de sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea şi dezvoltarea copilului, şi le supune adoptãrii consiliului judeţean.
(2) Comisia prezintã consiliului judeţean, trimestrial sau la cererea acestuia, rapoarte generale privind activitatea de protecţie a copilului, stadiul implementarii strategiilor prevãzute la alin. (1) şi propuneri de mãsuri pentru îmbunãtãţirea acestor activitãţi. Preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii comisiei asigura mãsurile necesare şi rãspund de îndeplinirea acestei obligaţii, potrivit atribuţiilor serviciilor publice sau organismelor private pe care le reprezintã.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica în mod corespunzãtor şi comisiilor care funcţioneazã în subordinea consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
ART. 18
(1) Preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii comisiei rãspund în fata consiliului judeţean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor muncipiului Bucureşti, pentru neîndeplinirea obligaţiilor care le revin potrivit legii, precum şi pentru adoptarea unor hotãrâri cu nerespectarea dispoziţiilor legale.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) Autoritatea Nationala pentru Protecţia Copilului şi Adopţie sau Ministerul Administraţiei Publice poate propune aplicarea urmãtoarelor mãsuri şi sancţiuni:
a) reţinerea parţialã sau neacordarea indemnizaţiei de şedinţa pe o perioada de pana la 6 luni;
b) solicitarea sanctionarii disciplinare a celui vinovat de cãtre conducerea instituţiei al carei reprezentant este, în condiţiile legii;
c) revocarea calitãţii de membru al comisiei;
d) suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de cãtre beneficiari în situaţia încadrãrii acestora într-o categorie de persoane cu handicap/deficienta.
(3) Mãsurile prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) se aplica prin dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarului sectorului municipiului Bucureşti, sau, dupã caz, a conducatorului instituţiei al carei reprezentant este persoana în cauza. Mãsura prevãzutã la alin. (2) lit. c) se aplica prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti.
ART. 19
În cazul eliberãrii de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã, fãrã respectarea criteriilor prevãzute la art. 22 alin. (1), membrii comisiei vor fi obligaţi, în condiţiile legii, la suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de cãtre beneficiari.
ART. 20
În vederea exercitãrii în mod corespunzãtor a atribuţiilor ce revin comisiei ca urmare a reorganizãrii, în structura serviciului public specializat pentru protecţia copilului se organizeazã serviciul de evaluare complexa a copilului, care exercita urmãtoarele atribuţii:
a) identifica, evalueaza şi monitorizeazã copiii/ţinerii cu handicap/deficienta şi dificultãţi de invatare şi adaptare socioscolara;
b) verifica îndeplinirea condiţiilor privind încadrarea copilului într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã şi, dupã caz, orientare şcolarã;
c) efectueazã anchete sociale la domiciliul copilului;
d) întocmeşte rapoarte de evaluare complexa şi planul de servicii personalizat, prevãzut în anexa nr. 3, şi propune comisiei încadrarea copilului într-o categorie de persoane cu handicap, orientarea şcolarã şi, dupã caz, stabilirea unei mãsuri de protecţie; propunerile de încadrare într-un grad de handicap, precum şi cele care se referã la orientarea şcolarã se fac pe baza certificatelor medicale eliberate de medicii specialişti, a criteriilor medicale şi a instrumentelor de evaluare prevãzute la art. 22;
e) urmãreşte realizarea planului de servicii personalizat aprobat de comisie;
f) efectueazã reevaluarea anuala a copiilor care necesita încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap, la cererea pãrintelui sau a reprezentantului legal, formulatã cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului; cererea de reevaluare poate fi formulatã şi înainte de expirarea acestui termen dacã s-au schimbat condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap;
g) efectueazã reevaluarea anuala a copiilor cu deficienta, la cererea pãrintelui sau a reprezentantului legal; cererea va fi formulatã cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului sau în situaţia în care se constata schimbarea condiţiilor pentru care s-a eliberat certificatul de expertiza şi orientare şcolarã.
ART. 21
(1) Serviciul de evaluare complexa a copilului cuprinde în mod obligatoriu cel puţin câte un specialist din urmãtoarele categorii profesionale: medic pediatru, neuropsihiatru, psiholog, psihopedagog, asistent social.
(2) În vederea înscrierii la concurs pentru ocuparea acestor posturi candidaţii trebuie sa aibã studii superioare de lungã durata şi vechime în specialitate de cel puţin 3 ani.
(3) În cazul imposibilitãţii ocupãrii acestor posturi prin concurs consiliul judeţean, respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucureşti, prin serviciul public specializat pentru protecţia copilului, va solicita angajarea acestor specialişti prin detaşare.
ART. 22
(1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei împreunã cu Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap vor elabora şi vor supune Guvernului spre adoptare criteriile medicale de încadrare a copilului într-o categorie de persoane cu handicap.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii va elabora şi va supune Guvernului spre adoptare instrumentele de evaluare în vederea orientarii şcolare a copilului.
(3) Pana la data intrãrii în vigoare a criteriilor şi instrumentelor menţionate la alin. (1) şi (2) serviciul de evaluare complexa a copilului şi comisia vor utiliza:
a) criteriile medicale prevãzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sãnãtãţii şi al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 39/11/2000 privind înfiinţarea comisiilor de expertiza medicalã a copiilor cu handicap şi aprobarea criteriilor medicale de încadrare a copiilor cu varsta între 0-18 ani în categoria de handicap;
b) instrumentele de evaluare aplicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 23
(1) Urmãrirea evoluţiei şcolare a copilului cu handicap/deficienta în vederea reevaluarii şi orientarii lui şcolare se realizeazã de cãtre comisiile interne de evaluare continua din cadrul unitãţilor de învãţãmânt special, integrat şi/sau inclusiv, care se înfiinţeazã şi se organizeazã prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii.
(2) Comisiile prevãzute la alin. (1) au obligaţia sa sesizeze comisia cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului de expertiza şi orientare şcolarã sau în situaţia în care se constata schimbarea condiţiilor pentru care s-a eliberat certificatul.
ART. 24
În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri serviciul public specializat pentru protecţia copilului va propune consiliului judeţean, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, modificarea structurii organizatorice proprii, conform prevederilor prezentei metodologii.
ART. 25
(1) Consiliul judeţean, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, va asigura organizarea de cursuri de formare iniţialã şi continua pentru preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii comisiei.
(2) Cursurile de formare iniţialã se vor desfasura în primul an de la reorganizarea comisiei, iar cursurile de formare continua din 2 în 2 ani.
(3) Programa cursurilor de formare iniţialã şi continua va fi elaborata de Autoritatea Nationala pentru Protecţia Copilului şi Adopţie în colaborare cu instituţiile şi cu reprezentanţii societãţii civile care sunt abilitaţi în acest sens.
ART. 26
Se prelungeşte de drept pentru o perioada de 30 de zile valabilitatea certificatelor de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap, eliberate de fostele comisii de expertiza medicalã, al cãror termen de valabilitate a expirat ulterior intrãrii în vigoare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 123/2001 .
ART. 27
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta metodologie.



ANEXA 1


la metodologie
--------------

Consiliul Judeţean ............................
Comisia pentru protecţia copilului ............
Nr. ................/...............


CERTIFICAT
de expertiza şi orientare şcolarã
- model -

Copilul/elevul ............., nãscut la data de .............,
fiul lui ......... şi al ............, domiciliat în .....................

I. Rezultatul expertizei (concluziile evaluãrii complexe)

1. Prezintã/Nu prezintã cerinţe educative speciale (CES)
Dacã prezintã, se precizeazã:
a) Tipul de deficienta/handicap ............................................
b) Gradul/nivelul de deficienta ............................................
c) Recomandãri curiculare (cu privire la planuri de învãţãmânt, programe
analitice, manuale, metodologii didactice) .................................
d) Recomandãri privind reabilitarea/recuperarea ............................
e) Recomandãri privind satisfacerea cerinţelor educative speciale (CES) ....
............................................................................
2. Nu exista suficiente date pentru determinarea CES. Se recomanda:
amânarea, completarea, precizarea etc. .....................................

II. Orientare şcolarã

Copilul/elevul ........................... este orientat/reorientat pentru:
- unitate de învãţãmânt special ..........................................
- grupa/clasa specialã în unitate obişnuitã de învãţãmânt ................
- şcoala (gradinita) obişnuitã (integrare, menţinere, reintegrare/
reorientare), cu sau fãrã structuri/servicii de sprijin (se precizeazã
care, dacã se recomanda) ...............................................
- meseria/meseriile (la şcoala profesionalã) .............................
- şcolarizare în regim de internat (sãptãmânal sau trimestrial) de zi,
în regim extern ........................................................
- alte situaţii ..........................................................
Prezentul certificat este valabil timp de 12 luni de la data eliberãrii.
Prezentul certificat s-a întocmit în .............. exemplare.

Preşedinte, Membri, Secretar,
.............. ................ .....................
................

Acordul pãrintelui/reprezentantului legal
pentru hotãrârea de orientare şcolarã
..............................


ANEXA 2
-------
la metodologie
--------------

Consiliul Judeţean .............................
Comisia pentru protecţia copilului .............
Nr. ................../....................


CERTIFICAT
de încadrare într-o categorie de persoane
cu handicap care necesita protecţie specialã
- model -

Copilul ..........., fiul/fiica lui ......... şi al/a .........., nãscut la data de .......... în localitatea ........., judeţul ........., domiciliat în ........., str. ...... nr. ...., bl. ....., sc. ..., et. ..., ap. ...., judeţul/sectorul ........., posesor al buletinului/cãrţii de identitate seria ......... nr. ....., cod numeric personal ....., se încadreazã în gradul de handicap ....., cu diagnosticul .........., conform certificatelor medicale nr./data .........., eliberate de ............. .
Prezentul certificat este valabil timp de 12 luni de la data eliberãrii.
Prezentul certificat s-a întocmit în ............... exemplare.

Preşedinte, Membri, Secretar,
.............. ................ .....................
................



ANEXA 3


la metodologie
--------------

Consiliul Judeţean .........................................
Comisia pentru protecţia copilului .........................
Hotãrârea Comisiei pentru protecţia copilului nr. ..........
Certificatul de încadrare într-o categorie
de persoane cu handicap nr. ...............................
Certificatul de expertiza şi orientare şcolarã nr. .........


PLANUL DE SERVICII PERSONALIZAT

Numele şi prenumele copilului .............................
Data realizãrii planului de servicii personalizat .........
Dosar .....................................................
Responsabil de caz ........................................
Membrii echipei ...........................................


┌──────────────────┬───────────┬──────────────┬───────────┬─────────────┬──────┐
│Tipuri de servicii│Instituţia │ Competente │Dificultãţi│ Prioritati │Obiec-│
│ │recomandatã│ │ │ │tive │
│ │ │ │ │ │gene- │
│ │ │ │ │ │ rale │
├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤
│ │ │Ce poate face/│Ce nu poate│Ce trebuie sa│ │
│ │ │ce îi place │ face │achizitioneze│ │
│ │ │ sa facã │ │ mai întâi │ │
├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤
│1. Educaţional/ │ │ │ │ │ │
│ de cunoaştere │ │ │ │ │ │
│ şi invatare │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤
│2. Social │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤
│3. Medical │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤
│4. De consiliere/ │ │ │ │ │ │
│ psihoterapeutic │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤
│5. Alte tipuri │ │ │ │ │ │
│ de servicii │ │ │ │ │ │
│ de recuperare/ │ │ │ │ │ │
│ reabilitare │ │ │ │ │ │
└──────────────────┴───────────┴──────────────┴───────────┴─────────────┴──────┘


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016