Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.196 din 24 octombrie 2002  pentru aprobarea Normelor generale privind controlul oficial al alimentelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.196 din 24 octombrie 2002 pentru aprobarea Normelor generale privind controlul oficial al alimentelor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 819 din 13 noiembrie 2002
În temeiul art. 107 din Constituţie,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Se aproba Normele generale privind controlul oficial al alimentelor, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
(2) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor vor elabora programe care stabilesc natura şi frecventa controalelor ce se efectueazã periodic.
ART. 2
Autoritãţile competente ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi ale Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, precum şi Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotãrâri.
ART. 3
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

Ministrul agriculturii,
alimentaţiei şi pãdurilor,
Ilie Sarbu

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat

Bucureşti, 24 octombrie 2002.
Nr. 1.196.


ANEXA 1


NORME GENERALE
privind controlul oficial al alimentelor

ART. 1
(1) Prezentele norme stabilesc principiile generale pentru efectuarea controlului oficial al alimentelor care sunt destinate comercializãrii pe piata interna sau exportului, precum şi alimentelor oferite cu titlu gratuit de cãtre agenţi economici, asociaţii sau fundaţii.
(2) Controlul oficial al alimentelor, denumit în continuare control, reprezintã inspecţia efectuatã de autoritãţile competente asupra alimentelor, aditivilor alimentari, vitaminelor, sarurilor minerale, oligoelementelor, altor aditivi alimentari destinaţi punerii pe piata ca atare, precum şi materialelor şi obiectelor care vin în contact cu alimentele, pentru a se verifica respectarea dispoziţiilor legale în vigoare referitoare la prevenirea riscurilor pentru sãnãtatea publica, garantarea tranzacţiilor comerciale corecte, protejarea intereselor consumatorului şi informarea acestuia.
(3) Prezentele norme sunt aplicabile şi situaţiilor în care sunt adoptate reglementãri de aceeaşi forta juridicã, cu un anumit specific, în mãsura în care nu contravin acestora.
(4) Prezentele norme nu se aplica controlului metrologic.
ART. 2
Autoritãţile competente vor lua toate mãsurile pentru a asigura efectuarea controlului alimentelor în conformitate cu prezentele norme.
ART. 3
(1) Controlul va fi efectuat:
- periodic;
- ori de câte ori se suspecteaza o neregula.
(2) Controlul se efectueazã prin utilizarea de mijloace adecvate scopului şi poate viza toate etapele de producţie, fabricaţie, import, prelucrare, depozitare, transport, distribuţie şi comercializare.
(3) Controlul va fi efectuat, de regula, fãrã avertisment prealabil.
(4) Pentru fiecare control se selecteaza dintre etapele prevãzute la alin. (2) cele mai potrivite pentru examinare.
ART. 4
Controlul efectuat potrivit prevederilor art. 5-8 va cuprinde una sau mai multe dintre urmãtoarele operaţiuni:
1. inspecţia;
2. prelevarea de probe, esantioane, analiza, respectiv examinarea acestora;
3. controlul igienei personalului;
4. examinarea materialelor scrise şi documentare;
5. examinarea tuturor sistemelor de verificare stabilite de agentul economic şi a rezultatelor obţinute.
ART. 5
(1) În timpul inspecţiei se verifica urmãtoarele:
a) starea şi modul de utilizare a terenului, a construcţiilor şi instalaţiilor, a birourilor şi a altor spaţii, a vecinatatilor, a mijloacelor de transport, maşinilor şi echipamentelor utilizate în diferitele etape prevãzute în art. 3 alin. (2);
b) materiile prime, ingredientele, materialele tehnologice auxiliare şi alte produse utilizate pentru prepararea şi producerea alimentelor;
c) produsele semifabricate;
d) produsele finite;
e) materialele şi obiectele care vin în contact cu alimentele;
f) produsele şi procedeele de curatare şi întreţinere, precum şi pesticidele;
g) procedeele utilizate pentru fabricarea sau prelucrarea alimentelor;
h) etichetarea şi prezentarea alimentelor;
i) metodele de conservare.
(2) Inspecţia prevãzutã la alin. (1) poate fi suplimentata cu urmãtoarele operaţiuni:
a) realizarea de interviuri cu conducãtorul unitãţii inspectate şi cu personalul salariat;
b) citirea valorilor înregistrate de aparatele de mãsura instalate de unitatea inspectata;
c) verificarea de cãtre autoritãţile competente, cu propriile aparate de mãsura, a valorilor înregistrate cu aparatele de mãsura instalate de unitatea inspectata.
ART. 6
(1) Pentru efectuarea de analize se vor recolta esantioane şi se vor preleva probe din produsele şi, respectiv, materiile şi materialele prevãzute în art. 5 alin. (1) lit. b)-f).
(2) Persoanele fizice şi/sau juridice care au fost supuse controlului în condiţiile prezentelor norme pot solicita o eventuala contraexpertiza ce va fi efectuatã de persoane sau de instituţii abilitate şi împuternicite în acest sens.
(3) Analizele vor fi efectuate de laboratoare acreditate. Autoritãţile competente pot da şi altor laboratoare dreptul de efectuare a acestor analize.
(4) Metodele de analiza care se utilizeazã vor fi selectate în funcţie de urmãtoarele criterii:
a) specificitate;
b) acuratete;
c) variatii ale repetabilitatii şi ale reproductivitatii în cadrul aceluiaşi laborator şi între laboratoare diferite; aceste valori trebuie sa fie obţinute în urma unui proces de colaborare organizat în conformitate cu un protocol recunoscut pe plan internaţional şi trebuie sa fie exprimate într-o forma recunoscuta pe plan internaţional;
d) limita de detectie;
e) sensibilitate;
f) practicabilitate;
g) alte criterii stabilite în funcţie de necesitaţi.
(5) Metodele de analiza care se aplica uniform unor grupe variate de mãrfuri vor avea intaietate fata de metodele care se aplica grupelor individuale de mãrfuri.
ART. 7
(1) Persoanele care, în exercitarea atribuţiilor lor, intra în contact direct sau indirect cu materiile, materialele şi/sau produsele prevãzute în art. 5 alin. (1) lit. b)-f) trebuie sa fie supuse unui control igienic în conformitate cu prevederile art. 4 pct. 3.
(2) Controlul prevãzut la alin. (1) are ca obiect verificarea respectãrii normelor de igiena privind igiena personalã şi a echipamentului şi nu are nici o legatura cu examinarile medicale obligatorii pentru persoanele care lucreazã în sectorul alimentar.
ART. 8
(1) Inspectorii pot examina în cursul etapelor de verificare prevãzute la art. 3 alin. (2) materialul scris şi documentele cu privire la activitatea controlatã deţinute de persoanele fizice şi juridice supuse controlului.
(2) Inspectorii pot face copii sau lua extrase din materialele scrise ori din documentele care le-au fost predate spre examinare.
ART. 9
În cazul în care inspectorii descoperã sau suspecteaza o neregula, ei au obligaţia sa aplice mãsurile necesare, în condiţiile legii.
ART. 10
(1) Inspectorii au dreptul, conform legii, de a realiza operaţiunile prevãzute la art. 5-9.
(2) Persoanele fizice sau juridice controlate sunt obligate sa se supunã inspecţiei şi sa asiste inspectorii în exercitarea atribuţiilor lor.
ART. 11
(1) Persoanele fizice şi juridice supuse controlului au, potrivit legii, dreptul la contestaţie impotriva mãsurilor aplicate de autoritãţile competente în decursul efectuãrii controlului.
(2) Autoritãţile competente trebuie sa stabileascã prin lege obligaţia inspectorilor privind pãstrarea secretului profesional.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016