ANEXA 1
PLAN DE ACŢIUNI
pentru înlãturarea barierelor administrative din mediul de afaceri
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Mãsura/Activitatea Insti- Termen
c Pro- care soluţioneazã problema tutii de
r blema respon- reali-
t. sabile zare Observaţii
în PSAL
II*)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Incon- - Pregãtirea TOR şi selectarea - MDP - iunie - Cele doua ce-
secven- unui consultant independent 2001 rinte sunt
ta exis pentru identificarea problemelor trecute în ma-
tenta mediului de afaceri şi a tricea PSAL şi
în co- soluţiilor posibile pentru în PA, cu a-
munica- înlãturarea lor cordul BM
rea - Analiza informaţiilor existente, - MDP
Guvern referitoare la solicitarile şi
- mediu criticile formulate de mediul
de de afaceri privind barierele
afaceri administrative care stau în
calea dezvoltãrii acestuia
- Stabilirea unui grup de lucru - MDP -august - Deocamdatã
pentru identificarea problemelor 2001 grupul de lu-
mediului de afaceri şi a solu- cru functio-
tiilor posibile pentru inlatu- neaza în vir-
rarea lor; la stabilirea grupu- tutea legiti-
lui de lucru va participa şi mitatii şi au-
consultantul independent; grupul toritatii sta-
de lucru va fi aprobat prin bilite prin
hotãrâre a Guvernului PSAL II, dar
poate deveni o
entitate de
consultanţa
permanenta la
dispoziţia
partenerilor
- Grupul de lu-
cru îşi poate
schimba sau
completa com-
ponenta şi
agenda în
funcţie de
obiectivele
şi interesele
pãrţilor im-
plicate; gru-
pul poate co-
labora cu
echipa primu-
lui-ministru
pentru imple-
mentarea PEP
şi, de ase-
menea, cu
echipe sau
programe gu-
vernamentale
care au o com-
ponenta de im-
bunatatire a
mediului de
afaceri
- Angajarea FIAS pentru definirea - MDP - pre-
unui instrument de monitorizare; zentare
FIAS are un instrument aplicat CA/pri-
deja în Europa Centrala şi ma
de Est transa
- Monitorizarea soluţiilor alese - MDP -semes-
de Guvern şi publicarea rezul- trial/
tatelor monitorizarii; semes- anual
trial se publica datele privind
progresele reformei economice,
iar anual, mãsurile de eliminare
a barierelor administrative din
mediul de afaceri; toate aceste
date trebuie puse la dispoziţie
mediului de afaceri, public şi
prin organizaţiile sale
- Pregãtirea TOR şi lansarea unei - MIP, - pre-
campanii de informare publica MDP, zentare
pentru promovarea cat mai MAE CA/pri-
rapida a mãsurilor guvernamen- ma
tale cu impact imediat în transa
mediul de afaceri
- Începerea campaniei de - MIP, -1 ia-
informare publica MDP, nuarie
MAE 2002
- Constituirea în cadrul MDP a - MDP - pre-
unui grup de contact care sa zentare
monitorizeze implementarea CA/pri-
planului de acţiune, sa coor- ma
doneze activitatea consultanţi- transa
lor pentru mediul de afaceri
şi sa asigure comunicarea
dinamica dintre pãrţile
implicate
- Grupul de contact şi grupul de - MDP, - per-
lucru revizuiesc proiectele de MIMMC, manent
hotãrâri, de ordonanţe de MAP, ince-
urgenta ale Guvernului şi de SGG pand
legi, care implica obţinerea de de la
autorizaţii pentru menţinerea data
acestora din urma în limite de 1
rezonabile ianu-
arie
2002
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Insufi- - Introducerea obligativitatii -Minis- -a doua
cienta ministerelor de a consulta tere/ transa
implica- asociaţiile patronale de ramura agenţii
re a me- în pregãtirea deciziei Guvernu- guver-
diului lui cu privire la ramura respec- namen-
de afa- tiva, pana când legea transpa- tale,
ceri în rentei actelor administrative va MDP în
proce- fi promulgatã şi aplicatã consul-
sul de tare cu
luare a CCIRB
decizi- - Mãsurarea periodicã a gradului - MDP, -semes-
ilor Gu- de satisfactie a asociaţiilor MIP, trial
vernului patronale şi de afaceri cu MIMMC,
care pri privire la participarea lor la cu
vesc în pregãtirea deciziei Guvernului con-
mod di- cu impact în mediul de afaceri sul-
rect re- (se va folosi instrumentul de tarea
glemen- monitorizare FIAS) CCIRB,
tarea AOAR,
mediului CPR,
de afa- FIC
ceri - MDP are obligaţia sa creeze o -Grupul -1 mar - Baza de date
baza de date completa cuprinzând de lu- tie poate trece la
toate asociaţiile patronale şi cru 2002 un moment dat
de afaceri, precum şi solicita- sub în management
tile şi rãspunsurile formulate, coor- public/privat
astfel încât sa poatã funda- dona- (MDP/asociaţii
menta, în orice moment, punctul rea de afaceri
de vedere al Guvernului în minis-
legatura cu aceste solicitãri trului
dez-
volta-
rii şi
prog-
nozei
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Imbuna- - TOR pentru redactarea şi imple- - DGV, -a doua - Manualul de
tatirea mentarea unui cod de "bune MFP, transa conduita fãcut
relatiei practici" (best practices) pen- MDP, public va fi la
autori- tru functionarii vamali în MIE dispoziţia ce-
tate/în- relaţiile cu publicul tatenilor în
treprin- relaţia cu au-
zator toritatea şi
se poate refe-
rii şi la alte
autoritãţi
decât vama
- Obligaţia instituţiilor autori- - MDP, -a doua - Anunţul public
zate de a face publica tematica MFP, transa determina în-
controalelor periodice şi durata MIMMC, treprinzatorul
maxima estimatã a unui astfel de MSF, sa îşi imbuna-
control, cu excepţia celor care MAPM tateasca con-
vizeazã inspectiile de mediu; duita şi se
de asemenea, se introduce obli- evita arbitra-
gativitatea publicãrii duratei riul autori-
minime dintre doua controale tatii
succesive
- Elaborarea unui proiect de lege - MIP, -a doua
cu privire la transparenta MAP transa
procedurilor administraţiei
locale şi centrale (sunshine
law), care sa dea intreprinza-
torului posibilitatea sa îşi
exprime o opinie bazatã pe
raportul cost/eficienta
- Publicarea unei liste actuali- - MDP, -1 iulie
zate cuprinzând activitãţile MAP, 2002
care necesita autorizaţii spe- MIMMC
ciale; pentru aceasta operaţiune
se poate apela la consultanţa
- TOR pentru realizarea unui - MDP, -a doua
studiu care sa ofere o soluţie MI, transa
de corelare şi realocare a MFP
activitãţilor de inspecţie şi
control ale Poliţiei economice,
Garzii Financiare, Administra-
tiei financiare şi a altor
entitãţi cu atribuţii de control
şi utilizarea studiului produs
de IRIS pe aceasta tema
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Necore- - Publicarea în limba romana a - MFP, - pre-
larea IAS, editia 2001 MDP zentare
standar- CA/pri-
delor de ma
audit fi- transa
nanciar - redactarea şi publicarea tutu- -Camera - pre-
ror normelor şi procedurilor Audi- zentare
prevãzute la art. 7 din Ordo- torilor CA/pri-
nanta de urgenta a Guvernului din ma
nr. 75/1999, referitoare la România transa
auditul financiar şi organiza-
rea sesiunilor de testare pentru
obţinerea certificatului de
auditor financiar
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Procesul - Adoptarea Codului unic pentru - MFP, -a doua - Mãsurile men-
de auto- toate societãţile comerciale - MIMMC, transa tionate sunt
rizare, în derulare în trecute în
aprobare consul- matricea PSAL
(auto- tare cu II, cu acordul
rizatii) CCIRB BM
- Verificarea prin mãsurãtori - MDP, -a doua
independente (FIAS) a raporta- MIMMC, transa
rilor de la registrul comerţului în con-
fãcute ministerelor sultare
cu
CCIRB
- Constituirea unei baze de date -MLPTL, - a doua
conţinând statutul proprieta- MJ, transa
tilor funciare, în scopul MAP,
urgentarii obţinerii certifica- MDP
tului de urbanism
- publicarea procedurilor de obti- - MLPTL -1 mar- - Se vor corela
nere de aprobãri necesare pentru MDP tie consultanţa
realizarea unei construcţii 2002 şi eforturile
programelor
similare fi-
nantate de BM
- Introducerea unei singure auto- - MSF, -1 mar-
rizatii sanitare MDP tie
2002
- Publicarea Ghidului investitoru- - MLPTL -1 sep-
lui în urbanism MDP tembrie
2002
- TOR pentru iniţierea unui pro- - MLPTL -1 ia- - Se testeaza
gram-pilot pentru testarea MDP, nuarie cat de repede
efectelor existenţei PGU asupra MAP 2002 pot fi încheia-
rapiditatii obţinerii autoriza- te procedurile
iilor de construcţie de aprobare de
cãtre functio-
narii autorita-
tilor locale,
în condiţiile
existenţei PGU
şi a bazei de
date funciare
- Începerea programului-pilot - MLPTL -a doua - Testul va per-
într-o localitate mica sau MAP, transa mite aprecierea
medie, cu acordul ministerelor MDP volumului de
implicate, pentru a evalua în investiţii ne-
corect costurile obţinerii cesar pentru
rapide a autorizaţiilor, criti- infrastructura
câte de mediul de afaceri unui astfel
de proiect
- TOR pentru studiul privind apro- - MDP, - 1 ia-
barile care pot fi obţinute MAP nuarie
prin procedura nonraspuns 2002
- TOR pentru realizarea unui - MDP, - 1 ia-
studiu care sa inventarieze SGG, nuarie
toate duplicatele solicitate MIMMC, 2002
întreprinzãtorului de cãtre MAP,
autoritãţi şi sa ofere o soluţie MMSS
funcţionalã pentru evitarea lor,
în asa fel încât informaţiile sa
ajungã la toate instituţiile
interesate fãrã ca cetãţeanul/
întreprinzãtorul sa redacteze
raportari suplimentare
- Publicarea inventarului cuprin- - toate -1 sep-
zand autorizaţiile, aprobãrile, minis- tembrie
situaţiile duplicat solicitate terele 2002
de administraţie şi înlãturarea şi în
a circa 50% dintre ele prin coor-
hotãrâri ale Guvernului sau dona-
ordine ale ministrului rea
grupu-
lui de
lucru
- Proiect de lege sau de hotãrâre/ - MDP, -a doua
ordonanta de urgenta a Guvernu- MAP transa
lui pentru implementarea proce-
durii nonraspuns
- Integrarea recomandãrilor - CCIRB - per-
pertinente ale mediului de în con- manent
afaceri în organizarea şi sultare
funcţionarea Biroului unic de cu MDP
înregistrare şi autorizare
- Studiu pentru revizuirea - MJ - pre-
procedurilor de faliment în zentare
scopul de a se identifica CA/pri-
mãsuri corective într-un mod ma
acceptabil de cãtre BM transa
- Plan de acţiune (acceptabil de - a doua
cãtre BM) pentru îmbunãtãţirea transa
procedurilor de faliment
- Dezvoltarea unui program de - a doua
intarire a sistemului judecato- transa
resc şi a cadrului legislativ
aferent pentru eficientizarea
procedurilor de faliment;
programul conţine inclusiv
asistenta tehnica pentru jude-
catori şi personal auxiliar ca
sa aprofundeze procedurile de
faliment în cazul societãţilor
comerciale, bãncilor, dar şi
pentru curţi, pentru un
management mai bun al dosarelor
comerciale
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Recla- - Introducerea de penalitãţi asu- - MFP, -a doua
marea mate de cãtre MFP, în cazul MDP transa
proce- depãşirii termenelor prevãzute
durilor de lege
de recu-
perare
a T.V.A.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Absenta - Web site comun al instituţiilor - MDP -a doua
unei în- donatoare, atât pentru activi- (grupul transa
terfete tatea de consultanţa, cat şi de con-
de comu- pentru posibilitãţile de credi- tact)
nicare tare rambursabila sau nerambur- în co-
rapida sabila care privesc mediul de labora-
şi inte- afaceri re cu
grata, CCIRB,
referi- AOAR,
toare la CPR
posibi- şi alte
litatile organi-
de fi- zatii
nantare patro-
şi rea- nale
lizare - Consultãri lunare ale tuturor - MDP, - lunar, - Intalnirea
a unor donatorilor aflaţi la Bucureşti MIE, ince- este organizatã
proiecte în relatie bilaterala sau MIMMC, pand şi prezidata de
care multilaterala, pentru a se MAE, din ministrul dez-
privesc identifica care sunt sursele cu ianua- voltarii şi
mediul de finanţare şi consultanţa pãrţi- rie prognozei care
de afa- pentru activitãţile privind me- cipa- 2002 apeleazã la
ceri diul de afaceri rea invitaţi din
repre- alte ministere
zentan- conform agendei
tilor
asocia-
tiilor
patro-
nale;
CCIRB,
AOAR,
ADER,
CPR
etc.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Proce- - Acordarea automatã a vizei cu - MAE, -a doua
duri di- caracter "business" pentru ceta- MI, transa
ficile teni din statele OECD care nu MDP
de obti- au încã acest statut
nere a
vizelor
de rezi-
denta
- Certificatul de sãnãtate poate - MSF, -a doua
fi eliberat şi de state aflate MMSS, transa
pe "lista pozitiva" MDP
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Absenta - Elaborarea Codului fiscal - MFP -a doua - Redactarea
unei transa acestui cod a
tradu- beneficiat
ceri au- deja de fonduri
autori- alocate de di-
zate a versi donatori
Codului
fiscal
(colec-
tie de
legi cu
privire
la
taxare)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Comuni- - Deschiderea unui web site în - MDP - per- - Toate activi-
care limbile romana şi engleza (grupul manent tatile de co-
directa pentru planul de acţiune de con- municare/în-
în lega- şi instituirea dialogului prin tact) formare vor fi
tura cu e-mail cu întreprinzãtori gandite pe baza
acest individuali/asociaţii pentru premisei ca MDP
proiect/ feed-back şi monitorizare este, de aseme-
trans- nea, un inter-
ferul de locutor autori-
know-how zat pentru în-
cãtre vestitorii
partea strãini şi are
romana maniere de a
atrage inves-
titii strãine
în România
- Se prezintã pe web site-ul pro- - MDP - ianu-
iectului "Plan de acţiune" pro- (grupul arie
iecte de legislaţie privind de con- 2002
taxarea, relaţiile de munca, tact),
facilitãţi, pentru a se putea în co-
colecta rapid sugestii de la labora-
mediul de afaceri re cu
CCIRB,
AOAR,
CPR,
alte
organi-
zatii
patro-
nale
intere-
sate
- Instrumentul de monitorizare - MDP - per- - Fiecare pro-
(FIAS), know-how privind redac- manent iect va inclu-
tarea TOR, elaborarea de strate- de din TOR
gii de campanie şi desfãşurarea obligaţia de
campaniilor de informare publica a face transfer
şi expertiza de promovare a afa- de expertiza
cerilor vor fi transferate cãtre grupul de
treptat grupului de contact din contact din MDP
MDP şi altor instituţii şi cãtre alte
guvernamentale implicate instituţii gu-
vernamentale
- Vor fi iden-
tificate resur-
se pentru ca
toate obliga-
tiile tehnice
ale MDP sa
poatã fi inde-
plinite la
standardele
profesionale
rezonabile
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────