────────────────
*) Anexa nr. 2 se comunica persoanelor juridice interesate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã:
──────────────
Ministrul apãrãrii naţionale,
Ioan Mircea Pascu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
PROCEDURILE
privind achiziţiile publice de produse şi servicii care implica apãrarea nationala, ordinea publica, siguranta şi securitatea nationala
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) În conformitate cu prevederile <>art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, denumita în continuare ordonanta, prezentele proceduri asigura cadrul unitar pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţilor în vederea atribuirii contractului de achiziţie publica de produse şi servicii care implica apãrarea nationala, ordinea publica, siguranta şi securitatea nationala, precum şi o mai mare flexibilitate în luarea deciziei de cãtre autoritatea contractantã atunci când stabileşte cerinţele şi criteriile pe baza cãrora se stabileşte oferta câştigãtoare.
(2) Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achiziţie publica de produse şi servicii care implica apãrarea nationala, ordinea publica, siguranta şi securitatea nationala sunt cele enunţate la art. 2 lit. a), b), d) şi e) din ordonanta.
ART. 2
În sensul prezentelor proceduri, prin autoritate contractantã din domeniul apãrãrii naţionale, ordinii publice, siguranţei şi securitãţii naţionale, denumita în continuare autoritate contractantã, se înţelege instituţia publica sau structura din compunerea acesteia care are stabilite, prin acte normative, atribuţii specifice acestor domenii şi în care se exercita calitatea de ordonator principal, secundar sau tertiar de credite bugetare, iar prin reglementãri interne, competente în domeniul achiziţiilor.
ART. 3
Produsele şi serviciile a cãror achiziţie face obiectul prezentelor proceduri sunt prevãzute în anexa nr. 2.
CAP. 2
Programul anual al achiziţiilor publice. Estimarea valorii contractului
ART. 4
(1) Autoritatea contractantã are obligaţia de a stabili programul anual al achiziţiilor publice pentru produsele şi serviciile ce fac obiectul prezentelor proceduri.
(2) Programul anual cuprinde totalitatea contractelor de furnizare şi de servicii pe care autoritatea contractantã intenţioneazã sa le atribuie în decursul anului bugetar urmãtor.
(3) Programul anual al achiziţiilor publice de produse şi servicii se va actualiza în termen de 30 de zile de la aprobarea bugetului.
ART. 5
O autoritate contractantã în domeniul produselor şi serviciilor ce fac obiectul prezentelor proceduri are obligaţia de a estima valoarea contractului de achiziţie publica, în concordanta cu prevederile <>art. 8 din Hotãrârea Guvernului nr. 461/2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice şi/sau cu prevederile reglementãrilor interne specifice, şi de a o compara cu echivalentul în lei al pragului valoric prevãzut la art. 13 din ordonanta atunci când selecteaza procedura care urmeazã sa fie aplicatã pentru atribuirea contractului respectiv.
CAP. 3
Selectarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica
ART. 6
(1) Autoritatea contractantã are obligaţia de a atribui contractul de achiziţie publica pentru produsele şi serviciile care implica apãrarea tarii, ordinea publica, siguranta şi securitatea nationala prin aplicarea uneia dintre urmãtoarele proceduri:
a) licitaţia restrânsã pentru contractele de achiziţie publica a cãror valoare estimatã, fãrã T.V.A., este egala sau mai mare decât echivalentul în lei a 100.000 euro, care se desfãşoarã în doua etape distincte prin care numai candidaţii selectaţi în prima etapa de cãtre autoritatea contractantã sunt invitaţi sa depunã oferte;
b) negocierea competitivã, prin care autoritatea contractantã se consulta şi negociaza clauzele contractuale, exclusiv preţul, cu mai mulţi furnizori sau prestatori (2-3 candidaţi selectaţi, dintre care cel puţin unul prezintã o oferta corespunzãtoare);
c) negocierea cu o singura sursa, prin care autoritatea contractantã se consulta şi negociaza preţul şi clauzele contractuale cu un singur furnizor sau prestator;
d) cererea de oferte pentru contracte ale cãror valori estimate, fãrã T.V.A., sunt mai mici decât echivalentul în lei a 100.000 euro, prin care autoritatea contractantã solicita oferte de preţ de la minimum 5 furnizori sau prestatori şi primeşte cel puţin doua oferte corespunzãtoare;
e) cumpãrarea directa pe baza de document contabil justificativ, în cazul în care autoritatea contractantã achiziţioneazã produse sau servicii, individual determinate sau de gen, a cãror valoare, fãrã T.V.A., cumulatã pe parcursul unui an, nu depãşeşte echivalentul în lei a 1.500 euro.
(2) Stabilirea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica se face de cãtre ordonatorul principal, secundar sau tertiar de credite bugetare la nivelul cãruia se executa achiziţia, în baza unei note de fundamentare întocmite de structura cu atribuţii în domeniul achiziţiilor, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
ART. 7
Poate fi exclus dintr-o procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publica, respectiv nu este eligibil, orice ofertant/candidat care se afla în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt administrate de un judecãtor-sindic sau activitãţile sale comerciale sunt suspendate ori este într-o situaţie similarã cu cele anterioare, reglementatã prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a);
c) nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plata exigibile a impozitelor şi taxelor cãtre stat, precum şi a contribuţiei pentru asigurãrile sociale de stat;
d) furnizeazã informaţii false în documentele prezentate;
e) a comis o grava greseala în materie profesionalã sau nu şi-a îndeplinit obligaţiile asumate printr-un alt contract de achiziţie publica, în mãsura în care autoritatea contractantã poate aduce ca dovada mijloace probante în acest sens;
f) nu deţine şi nu prezintã la cererea autoritãţii contractante documente edificatoare care sa dovedeascã o forma de înregistrare ca persoana juridicã sau de înregistrare/atestare ori de apartenenţa din punct de vedere profesional, în conformitate cu prevederile legale din România sau din ţara în care este stabilit, dupã caz;
g) nu deţine şi nu prezintã documentele cerute de autoritatea contractantã, prin care dovedeşte capacitatea tehnica, economico-financiarã şi a sistemului de asigurare a calitãţii;
h) nu permite verificarea de cãtre autoritatea contractantã a capacitãţilor sale de producţie, de cercetare-dezvoltare, de realizare de studii şi a sistemului de management al calitãţii prin entitãţi/organisme notificate de aceasta: Organismul Militar de Certificare, Acreditare şi Supraveghere, comisii de certificare, acreditare şi supraveghere etc.;
i) este ofertant/candidat strãin care nu are sediul în România şi nu deţine o certificare sau o acreditare acordatã de un organism naţional ori internaţional, recunoscut de o ţara membra NATO, dacã în documentele procedurii de achiziţie nu se prevede în mod expres altfel;
j) nu a fost certificat pe linie de securitate de cãtre entitatea specializatã a autoritãţii contractante din domeniul apãrãrii naţionale, ordinii publice, siguranţei şi securitãţii naţionale;
k) nu permite efectuarea inspectiilor de securitate şi accesul în locurile şi în spaţiile protejate.
ART. 8
(1) În cazul în care la procedura de atribuire a unui contract participa şi ofertanţi/candidaţi strãini, iar documentaţia pe baza cãreia se realizeazã produsele şi serviciile are caracter secret, este necesar ca între Guvernul României şi guvernul tarii de origine a ofertantului/candidatului sa fie încheiat un acord-cadru de confidenţialitate pe linia schimbului de informaţii între pãrţi.
(2) În situaţia în care nu este îndeplinitã condiţia prevãzutã la alin. (1), între autoritatea contractantã şi ofertant/candidat se va încheia un acord de confidenţialitate pentru contractul care face obiectul procedurii de atribuire şi care va reglementa schimbul de informaţii cu caracter secret, precum şi modul de protejare a acestora.
CAP. 4
Întocmirea şi conţinutul documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei
ART. 9
Autoritatea contractantã are obligaţia de a asigura întocmirea documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, fie prin personalul specializat de care dispune, fie prin angajarea de consultanţi, cu respectarea prevederilor legale.
ART. 10
(1) Documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei trebuie sa cuprindã datele prevãzute la <>art. 17 din Hotãrârea Guvernului nr. 461/2001 , cu excepţia procedurilor de achiziţie prin negociere cu o singura sursa şi prin cumpãrare directa, în cazul cãrora autoritatea contractantã poate dispune simplificarea documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.
(2) Documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei va preciza criteriul pe baza cãruia se atribuie contractul de achiziţie publica, respectiv:
a) oferta cea mai avantajoasã din punct de vedere tehnico-economic; sau
b) preţul cel mai scãzut.
CAP. 5
Constituirea comisiei de evaluare
ART. 11
(1) Autoritatea contractantã are obligaţia sa constituie, o data cu iniţierea aplicãrii procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica, o comisie de evaluare.
(2) Componenta comisiei de evaluare va fi aprobatã prin decizie a ordonatorului principal, secundar sau tertiar de credite bugetare şi este formatã din cel puţin 5 membri cu pregãtire profesionalã şi experienta în domeniul achiziţiilor, astfel: