Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.164 din 17 octombrie 2002  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin   Legea nr. 501/2002 , precum si pentru stabilirea unor masuri privind organizarea si functionarea Comisiei speciale de retrocedare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.164 din 17 octombrie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002 , precum si pentru stabilirea unor masuri privind organizarea si functionarea Comisiei speciale de retrocedare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 805 din 6 noiembrie 2002
În temeiul art. 107 din Constituţie, al art. 2 alin. (1) şi (3), precum şi al <>art. 5^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 501/2002 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 501/2002 , cuprinse în anexa nr. 1.
ART. 2
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se înfiinţeazã Comisia specialã de retrocedare.
(2) Se aproba componenta Comisiei speciale de retrocedare, prevãzutã în anexa nr. 2, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia, prevãzut în anexa nr. 3.
(3) Pentru exerciţiul bugetar al anului 2002 vor fi prevãzute în bugetul Ministerului Administraţiei Publice fondurile necesare în vederea desfãşurãrii activitãţii Comisiei speciale de retrocedare.
(4) Cheltuielile de personal, pentru cazare, transport şi diurna, ocazionate de deplasarile în teritoriu dispuse de Comisia specialã de retrocedare, vor fi suportate de fiecare autoritate al carei membru este desemnat în comisie.
ART. 3
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi unitãţile implicate în restituirea în natura sau acordarea despãgubirilor prevãzute de lege vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentei hotãrâri.
ART. 4
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.139/2000 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Comisiei speciale de retrocedare a unor bunuri care au aparţinut cultelor religioase din România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 28 noiembrie 2000, precum şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 967/2000 privind constituirea Comisiei speciale de retrocedare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 24 octombrie 2000.
ART. 5
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Autoritatea pentru urmãrirea aplicãrii
unitare a <>Legii nr. 10/2001
Adrian Marasoiu,
secretar de stat

Ministrul culturii şi cultelor,
Razvan Theodorescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu

Bucureşti, 17 octombrie 2002.
Nr. 1.164.

ANEXA 1


NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au
aparţinut cultelor religioase din România, aprobatã
cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 501/2002

Ordonanta de urgenta*):
"Art. 1. - (1) Imobilele care au aparţinut cultelor religioase din România şi au fost preluate în mod abuziv, cu sau fãrã titlu, de statul roman, de organizaţiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, altele decât lacasele de cult, compuse din construcţii împreunã cu terenul aferent, existente în natura, se retrocedeaza foştilor proprietari, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Sunt imobile, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta, construcţiile împreunã cu anexele acestora şi terenurile aferente lor, cu oricare dintre destinatiile avute la data preluãrii în mod abuziv, precum şi bunurile mobile devenite imobile prin încorporare în aceste construcţii.
(3) Prin centru de cult se înţelege instituţia, cu sediul în România, care coordoneazã toate unitãţile locale ale unui cult religios. Prin centru eparhial se înţelege instituţia care are jurisdicţie asupra unui numãr de unitãţi locale de cult situate într-o anumitã zona geograficã a tarii.
(4)**)
(5) În toate cazurile cererile de retrocedare a imobilelor prevãzute la alin. (1) se pot depune la Comisia specialã de retrocedare, prevãzutã de prezenta ordonanta de urgenta, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a acesteia. Dupã acest termen nu se mai pot formula cereri de restituire sau de retrocedare. Actele doveditoare ale drepturilor solicitate se pot depune în termenul util stabilit de comisie.
(6) În cazul în care imobilele care fac obiectul cererilor de retrocedare sunt afectate unor activitãţi de interes public din învãţãmânt şi cercetare, sãnãtate sau sunt destinate functionarii unor aşezãminte social-culturale, sedii ale partidelor politice legal înregistrate, misiuni diplomatice, oficii consulare, reprezentante ale organizaţiilor internaţionale interguvernamentale acreditate în România, solicitantul retrocedarii poate opta pentru:
a) restituirea numai a nudei proprietãţi, caz în care imobilul respectiv îşi va pãstra afectatiunea pe o perioada de pana la 5 ani de la data deciziei de retrocedare. În aceasta perioada proprietarul este scutit de plata impozitului pe proprietate şi, totodatã, va fi beneficiarul unei chirii în cuantumul stabilit prin hotãrâre a Guvernului. În acest interval plata cheltuielilor de întreţinere aferente imobilului respectiv revine utilizatorilor;
b) acordarea de mãsuri reparatorii prin echivalent, în condiţiile <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
(7) O data cu imobilele retrocedate în natura se restituie şi acele bunuri mobile destinate, la data preluãrii, functionarii cultului, dacã acestea au fost preluate împreunã cu imobilul respectiv şi dacã acestea mai exista la data depunerii cererii de retrocedare. Deţinãtorul actual al imobilului, la solicitarea şi în prezenta reprezentantului cultului religios care a depus cererea de retrocedare, va proceda la efectuarea inventarului bunurilor mobile existente în imobil, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de retrocedare. În cazul nerespectãrii acestui termen se va urma procedura prevãzutã la <>art. 42 alin. (2)-(4) din Legea nr. 10/2001 ."
-------------
*) Este reprodus textul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , astfel cum a fost modificat prin <>Legea nr. 501/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 31 iulie 2002.
**) Alin. (4) a fost abrogat prin <>Legea nr. 501/2002 .

Norme metodologice:
1. Sunt considerate abuzive acele preluãri de proprietate, cu privire la imobile aparţinând cultelor religioase, care s-au produs în temeiul sau ca efect al unor acte normative ori administrative emise în intervalul 6 martie 1945-22 decembrie 1989, denumit în continuare perioada de referinta, dacã nu s-au acordat despãgubiri juste şi echitabile în raport cu perioada preluãrii. În cazul în care s-au plãtit despãgubiri, dar acestea sunt considerate neîndestulãtoare, restituirea în natura sau, dupã caz, acordarea celorlalte mãsuri reparatorii prevãzute de <>Legea nr. 10/2001 este condiţionatã de restituirea despãgubirilor primite sau de scãderea valorii acestora, dupã caz, în condiţiile stabilite de aceeaşi lege.
2. Sunt considerate abuzive şi preluarile fãrã titlu ale imobilelor care au aparţinut cultelor religioase în perioada de referinta a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 .
3. Nu sunt considerate abuzive acele preluãri efectuate în temeiul unui titlu emis în perioada de referinta care urmareau repunerea în situaţia juridicã anterioarã Dictatului de la Viena.
4. Nu pot face obiectul retrocedarii lacasele de cult, respectiv bisericile, manastirile, sinagogile, moscheile, templele sau orice alte construcţii care sunt destinate oficierii de slujbe religioase. Calificarea ca lacas de cult se face de cãtre Comisia specialã de retrocedare în urma analizei situaţiei fiecãrui caz.
5. Pot face obiectul retrocedarii numai acele construcţii care existau fizic la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 .
6. Prin sintagma teren aferent se înţelege suprafata de teren afectatã utilizãrii construcţiei retrocedabile în limita imprejmuirilor existente.
7. Nu fac obiectul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 terenurile agricole situate în extravilanul localitãţilor, deoarece acestea fac obiectul legilor speciale de restituire din domeniul fondului funciar.
8. Comisia specialã de retrocedare are plenitudine de competenta în soluţionarea fazei administrative a cererilor de retrocedare, cu privire la calificarea preluarilor ca fiind abuzive sau nu, la calificarea preluarilor ca fiind cu titlu sau fãrã titlu.
9. Cererile de retrocedare pot fi depuse la Comisia specialã de retrocedare pana la data de 31 ianuarie 2003. Termenul prevãzut de <>art. 1 alin. (5) prima teza din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , introdus prin <>Legea nr. 501/2002 , este un termen de decãdere. Neexercitarea dreptului conferit de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 înlãuntrul termenului stabilit are ca principala consecinta pierderea dreptului subiectiv la acţiune cu privire la revendicarea oricãror imobile de natura celor prevãzute la art. 1 alin. (1) şi (2) din aceeaşi ordonanta de urgenta.
10. Calificarea incidentei prevederilor <>art. 1 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , introdus prin <>Legea nr. 501/2002 , revine Comisiei speciale de retrocedare. În aceste cazuri Comisia specialã de retrocedare va comunica solicitantului aceasta calificare şi îl va invita sa opteze pentru una dintre variantele prevãzute la lit. a) şi b), iar în cazul optarii pentru varianta prevãzutã la lit. b), sa precizeze mãsurile reparatorii prin echivalent, prevãzute de <>Legea nr. 10/2001 , de care acesta doreşte sa beneficieze.
11. Prin sintagma acte doveditoare prevãzutã la <>art. 1 alin. (5) teza finala din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , introdus prin <>Legea nr. 501/2002 , se înţelege:
a) orice înscrisuri care atesta dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului, la data preluãrii abuzive (act de vanzarecumparare, tranzacţie, donaţie, extras de carte funciarã, act sub semnatura privatã etc.);
b) orice acte juridice sau declaraţii care permit încadrarea preluãrii ca fiind abuzivã, cu titlu sau fãrã titlu;
c) orice acte care întemeiazã prezumţia existenţei dreptului de proprietate al solicitantului asupra imobilului, la data preluãrii abuzive (extras de carte funciarã, istoric de rol fiscal, procesul-verbal întocmit cu ocazia preluãrii, orice act emanând de la o autoritate din perioada de referinta, care atesta direct sau indirect faptul ca bunul respectiv apartinea solicitantului, pentru mediul rural - extras de pe registrul agricol);
d) acte care permit recunoaşterea calitãţii de beneficiar al retrocedarii (actul de înfiinţare, dovada continuãrii sau reluarii activitãţii cultului religios);
e) expertize judiciare sau extrajudiciare de care solicitantul înţelege sa se prevaleze în susţinerea cererii sale;
f) orice acte sau înscrisuri pe care solicitantul înţelege sa le foloseascã în dovedirea cererii sale.
12. Se admit numai copii legalizate sau certificate de pe actele doveditoare referitoare la proprietate şi la calitatea de cult religios îndreptãţit la retrocedare.
13. Pentru anumite situaţii complexe Comisia specialã de retrocedare, în virtutea plenitudinii de competenta, poate dispune elaborarea, de cãtre istorici şi/sau jurişti cu experienta, de rapoarte şi informãri cu privire la evoluţia istorica şi juridicã a preluãrii respective. De asemenea, Comisia specialã de retrocedare poate efectua audieri ale unor persoane avizate care pot furniza informaţii utile şi poate dispune deplasãri la locul situarii imobilului ale unor specialişti şi întocmirea unor note de constatare. Actele întocmite cu ocazia efectuãrii acestor proceduri sunt considerate acte doveditoare pentru soluţionarea fazei administrative a retrocedarii.
14. În cazul în care doi solicitanti pretind a fi reprezentanţii aceluiaşi cult îndreptãţit la retrocedare, soluţionarea cererilor de retrocedare se va face numai dupã expirarea termenului prevãzut la <>art. 1 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , introdus prin <>Legea nr. 501/2002 .
15. În cazul în care solicitantul retrocedarii opteazã pentru restituirea nudei proprietãţi conform prevederilor <>art. 1 alin. (6) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , introdus prin <>Legea nr. 501/2002 , starea de nudã proprietate va exista pana la punerea în posesie, dar nu mai mult de 5 ani.
16. Mãsurile reparatorii prin echivalent, prevãzute la <>art. 1 alin. (6) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , introdus prin <>Legea nr. 501/2002 , vor consta în compensarea cu alte bunuri ori servicii oferite în echivalent de deţinãtorul actual al imobilului, în acordarea de acţiuni la societãţi comerciale tranzacţionate pe piata de capital, de titluri de valoare nominalã folosite exclusiv în procesul de privatizare sau de despãgubiri bãneşti. Aceste mãsuri reparatorii pot fi combinate.
17. Prin cheltuieli de întreţinere, în sensul ordonanţei de urgenta, se înţelege cheltuielile necesare şi utile pentru buna funcţionare a activitãţilor desfãşurate în imobilul respectiv şi de natura a conserva aceeaşi stare a imobilului de la data restituirii nudei proprietãţi pana la punerea în posesie.
Efectuarea unor lucrãri de înlocuire sau de schimbare a reţelei de canalizare, a instalaţiei de alimentare cu apa, inclusiv obiectele sanitare, a instalaţiei de încãlzire centrala sau a sobelor de încãlzire, înlocuirea tamplariei de lemn uzate - usi şi ferestre, repararea sarpantei, a invelitorii, a jgheaburilor şi burlanelor, precum şi retencuirea pereţilor interiori sau exteriori se pot face numai cu acordul nudului proprietar.
18. În categoria bunurilor destinate functionarii cultului, în sensul prevederilor <>art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , introdus prin <>Legea nr. 501/2002 , se includ utilajele, instalaţiile, precum şi dotãrile aferente existente în imobil la data preluãrii acestuia.
Restituirea acestora o data cu imobilul solicitat se va face numai în mãsura în care acestea mai exista fizic la data depunerii cererii de retrocedare.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 2. - (1) În scopul verificãrii îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 1 se va constitui, prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Comisia specialã de retrocedare, care va fi formatã din:
a) un reprezentant din partea Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) un reprezentant din partea Ministerului Justiţiei;
c) un reprezentant din partea Ministerului Administraţiei Publice;
d) un reprezentant din partea Ministerului Finanţelor Publice;
e) un reprezentant din partea Secretariatului General al Guvernului.
(2) Membrii Comisiei speciale de retrocedare vor fi nominalizaţi de conducãtorul autoritãţii din care aceştia fac parte. La lucrãrile Comisiei speciale de retrocedare va lua parte, cu statut de invitat, şi un reprezentant din partea cultului religios solicitant, pentru a susţine cererea.
(3) Atribuţiile şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale Comisiei speciale de retrocedare vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(4) Secretariatul Comisiei speciale de retrocedare va fi asigurat de Ministerul Administraţiei Publice.
(5) Comisia specialã de retrocedare va analiza documentaţia prezentatã de solicitanti pentru fiecare imobil şi va dispune, prin decizie motivatã, retrocedarea imobilelor solicitate de cultele religioase sau, dupã caz, respingerea cererii de retrocedare, dacã se apreciazã ca aceasta nu este intemeiata.
(6) Deciziile Comisiei speciale de retrocedare vor putea fi atacate cu contestaţie la instanta de contencios administrativ în a carei raza teritorialã este situat imobilul solicitat, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora. Hotãrârea pronunţatã de instanta de contencios administrativ este supusã cãilor de atac potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 ."
Norme metodologice:
1. Dacã o data cu cererea de retrocedare s-au depus acte doveditoare şi solicitantul precizeazã în mod expres faptul ca nu mai are alte probe de administrat, Comisia specialã de retrocedare va dispune prin decizie motivatã asupra cererii solicitantului, în termen de 60 de zile de la data depunerii acesteia.
2. În cazul în care se apreciazã ca documentaţia este incompleta şi este necesarã completarea acesteia, termenul de 60 de zile curge de la data depunerii actelor suplimentare solicitate de Comisia specialã de retrocedare.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 3. - (1) Cererile de retrocedare se depun, prin centrul eparhial sau, dupã caz, centrul de cult, la Comisia specialã de retrocedare.
(2) Pentru fiecare imobil solicitantul va pune la dispoziţie Comisiei speciale de retrocedare, în vederea stabilirii dreptului de proprietate asupra imobilelor, actele sau orice alte dovezi necesare pentru stabilirea calitãţii de fost proprietar, în condiţiile ce se vor stabili prin regulamentul prevãzut la art. 2 alin. (3)."
Norme metodologice:
1. Cererea de retrocedare se va face pentru fiecare imobil solicitat şi va cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
- denumirea şi sediul solicitantului, indicarea actului de înfiinţare sau de recunoaştere, dupã caz;
- datele de identificare şi puterile acordate reprezentantului solicitantului;
- datele de identificare a imobilului solicitat la retrocedare (construcţia şi terenul aferent);
- indicarea actelor doveditoare de care solicitantul înţelege sa se prevaleze în susţinerea cererii;
- dacã este posibil, desemnarea optiunilor prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 ;
- indicarea adresei poştale certe la care urmeazã sa se facã comunicãrile oficiale.
2. Cererile de retrocedare se depun la secretariatul Comisiei speciale de retrocedare care funcţioneazã în cadrul Autoritãţii pentru urmãrirea aplicãrii unitare a <>Legii nr. 10/2001 , cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Smardan nr. 3, sectorul 3. Cererile de retrocedare pot fi depuse direct prin reprezentantul desemnat de solicitant, ocazie cu care se va elibera o dovada scrisã în acest sens, sau pot fi transmise şi prin posta, cu confirmare de primire Documentul eliberat de secretariat sau, dupã caz, data poştei face deplina dovada a depunerii cererii de retrocedare la acea data.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 4. - (1) Dreptul de proprietate asupra imobilului solicitat se redobândeşte pe baza deciziei Comisiei speciale de retrocedare sau a hotãrârii judecãtoreşti rãmase definitive, dupã caz.
(2) Dispoziţiile legale privind protecţia chiriaşilor, persoane fizice, se aplica în mod corespunzãtor, fãrã a putea depãşi termenul de 5 ani prevãzut la art. 5 alin. (2).
(3) Pentru imobilele preluate fãrã titlu, care au destinaţie de şcoli, spitale, grãdiniţe, centre de plasament, aziluri de bãtrâni, se vor încheia contracte de închiriere, pe o durata de 5 ani de la data emiterii deciziei de retrocedare, între noii proprietari şi utilizatorii acestora. În aceasta perioada proprietarul este scutit de plata impozitului pe proprietate, iar cheltuielile de întreţinere aferente imobilului respectiv se vor suporta de utilizatori. Limitele maxime ale chiriei aferente acestor contracte se vor stabili prin hotãrâre a Guvernului, pe categorii de utilizatori.
(4) Litigiile legate de eventualele îmbunãtãţiri aduse imobilelor care se retrocedeaza în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta de cãtre foştii deţinãtori vor fi soluţionate între proprietari şi chiriaşi, în condiţiile legii.
(5) Despãgubirile bãneşti se vor acorda în condiţiile stabilite de <>art. 38-40 din Legea nr. 10/2001 ."
Norme metodologice:
1. Prin îmbunãtãţiri aduse imobilelor care se retrocedeaza se înţelege acele lucrãri prin care s-au creat corpuri de clãdiri sau extinderi de clãdiri. Nu se includ în aceste categorii lucrãrile de reparaţii curente, capitale, consolidãri, transformãri sau modificãri structurale.
2. Prevederea <>art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , care face trimitere la dispoziţiile legale privind protecţia chiriaşilor, se referã la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 . Termenul de 5 ani la care face trimitere art. 4 alin. (3) începe sa curgã de la data creãrii noii situaţii juridice a imobilului retrocedat, respectiv de la data emiterii deciziei de retrocedare. Dacã prin procedura administrativã s-a retrocedat în natura un imobil fãcând obiectul unui contract de închiriere, noul proprietar poate sa menţinã în vigoare respectivul contract de închiriere (subrogandu-se în drepturile fostului locator), caz în care termenul de 5 ani curge de la data deciziei de retrocedare, fie poate solicita încheierea unui nou contract de închiriere cu parcurgerea procedurii prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 , caz în care termenul noului contract de închiriere începe sa curgã de la aceeaşi data (data emiterii deciziei de retrocedare).
3. Termenul de 5 ani pentru contractele prevãzute la <>art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , modificat prin <>Legea nr. 501/2002 , este un termen maxim. Acest termen poate fi redus dacã entitatea care utilizeazã imobilul are posibilitatea predãrii acestuia într-o perioada mai scurta.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 5. - (1) Proprietarii care vor redobândi dreptul de proprietate asupra imobilelor în temeiul prezentei ordonanţe de urgenta vor încheia cu deţinãtorii actuali ai acestor imobile un protocol de predare-preluare, în mod obligatoriu, în termen de 60 de zile de la data rãmânerii definitive a deciziei Comisiei speciale de retrocedare, termen dupã care, dacã protocolul nu a fost semnat, se va încheia în prezenta executorului judecãtoresc un proces-verbal de constatare unilaterala a preluãrii imobilului.
(2) Proprietarii vor intra în posesia bunurilor imobile solicitate în termen de cel mult 5 ani de la redobandirea dreptului de proprietate, în cazul imobilelor prevãzute la art. 1 alin. (6) şi la art. 4 alin. (2) şi (3), în condiţiile stabilite de protocolul prevãzut la alin. (1)."
Norme metodologice:
1. Protocolul încheiat în condiţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , modificat prin <>Legea nr. 501/2002 , între proprietarul care a redobândit dreptul de proprietate şi deţinãtorii actuali ai acestor imobile va cuprinde şi datele referitoare la starea fizica a imobilului, la instalaţiile existente în clãdiri, precum şi alte date de identificare referitoare la starea clãdirii.
2. Restituirea în natura a imobilelor preluate abuziv se face în starea în care se afla acestea la data întocmirii protocolului şi libere de orice sarcini.

ANEXA 2

COMPONENTA
Comisiei speciale de retrocedare

1. Comisia specialã de retrocedare va fi formatã din urmãtorii membri:
a) Marasoiu Adrian - secretar de stat la Ministerul Administraţiei Publice, preşedinte al Comisiei speciale de retrocedare;
b) Silviu Clim - consilier la Ministerul Justiţiei;
c) Ştefan Ionita - director general la Ministerul Culturii şi Cultelor;
d) Nicoleta Iacob - consilier juridic la Ministerul Finanţelor Publice;
e) Attila Marko - subsecretar de stat la Secretariatul General al Guvernului.
2. Înlocuirea membrilor Comisiei speciale de retrocedare se face prin decizie a primului-ministru.

ANEXA 3

REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Comisiei speciale de retrocedare
a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România

Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea, funcţionarea, competentele, precum şi dotarea Comisiei speciale de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, denumita în continuare Comisie.
(2) Prezentul regulament stabileşte, în condiţiile legii, procedurile de retrocedare a imobilelor care au aparţinut cultelor religioase din România şi care au fost preluate în mod abuziv, cu sau fãrã titlu, de statul roman, de organizaţiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
(3) Comisia are sigiliu propriu.
Organizarea, funcţionarea şi competentele Comisiei
ART. 2
(1) Preşedintele Comisiei este reprezentantul Ministerului Administraţiei Publice.
(2) Vicepreşedintele Comisiei va fi desemnat la prima şedinţa, prin votul majoritãţii membrilor acesteia.
ART. 3
Comisia funcţioneazã la sediul Autoritãţii pentru urmãrirea aplicãrii unitare a <>Legii nr. 10/2001 , situat în municipiul Bucureşti, str. Smardan nr. 3, sectorul 3.
ART. 4
(1) Secretariatul tehnic al Comisiei va fi asigurat de Ministerul Administraţiei Publice prin Autoritatea pentru urmãrirea aplicãrii unitare a <>Legii nr. 10/2001 , care pune la dispoziţie spaţiul, personalul şi serviciile administrative necesare în vederea bunei desfasurari a activitãţii Comisiei şi secretariatului tehnic al acesteia.
(2) Componenta, organizarea şi atribuţiile secretariatului tehnic al Comisiei vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui Autoritãţii pentru urmãrirea aplicãrii unitare a <>Legii nr. 10/2001 .
ART. 5
(1) Dupã primirea cererilor de retrocedare şi a documentaţiilor aferente imobilelor deţinute de statul roman sau de unitãţile administrativ-teritoriale, preşedintele Comisiei sau, în lipsa acestuia, vicepreşedintele fixeazã un termen în vederea analizarii şi soluţionãrii cererilor cultelor religioase depuse la secretariatul tehnic al Comisiei.
(2) În vederea soluţionãrii cererilor depuse Comisia solicita toate actele sau orice alte dovezi necesare pentru stabilirea calitãţii de proprietar sau, dupã caz, pentru efectuarea de expertize ale cãror costuri vor fi suportate de centrul eparhial sau de centrul de cult solicitant.
(3) La termenul fixat este invitat sa participe un reprezentant al cultului religios respectiv, în vederea sustinerii cererii de retrocedare în baza documentelor legale prezentate.
ART. 6
Comisia va lucra în şedinţa cu minimum 4 membri şi va decide cu o majoritate de 3 voturi.
ART. 7
(1) Comisia îşi desfãşoarã lucrãrile sãptãmânal şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau, în lipsa acestuia, a vicepreşedintelui.
(2) Comisia dispune, printr-o decizie motivatã, cu privire la cererea cultului religios respectiv.
(3) Forma şi conţinutul deciziei se stabilesc de Comisie.
ART. 8
(1) Decizia poate fi atacatã în condiţiile <>art. 2 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 501/2002 .
(2) Hotãrârea pronunţatã de instanta de contencios administrativ este supusã cãilor de atac, potrivit prevederilor <>art. 2 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 501/2002 .
(3) Comisia este reprezentatã în instanta prin persoane desemnate de preşedintele Autoritãţii pentru urmãrirea aplicãrii unitare a <>Legii nr. 10/2001 .
ART. 9
Decizia Comisiei sau, dupã caz, hotãrârea judecãtoreascã rãmasã definitiva constituie titlu de proprietate.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016