Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.138 din 15 noiembrie 2001  pentru aprobarea Schemei de microcredite in vederea administrarii sumelor alocate Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.138 din 15 noiembrie 2001 pentru aprobarea Schemei de microcredite in vederea administrarii sumelor alocate Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 782 din 7 decembrie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, ale <>art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit în vederea administrãrii fondurilor pentru acordarea de microcredite, precum şi ale art. 5 alin. (1) lit. c) şi alin. (4) din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 366/2001 ,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

ART. 1.
Se aproba Schema de microcredite în vederea administrãrii sumelor alocate Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
În limita sumelor alocate pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice, în termen de 30 de zile de la data aprobãrii bugetului de stat Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale poate organiza, conform legii, selecţia prin licitaţie publica a agentiilor de credit în vederea administrãrii fondului.
ART. 3
La selecţia prevãzutã la art. 2 vor participa numai agenţiile de credit care nu au în administrare un fond de microcredite acordat de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice.
ART. 4
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga secţiunea a 2-a "Microcredite" a capitolului II "Utilizarea Fondului naţional de solidaritate" din Normele metodologice de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 743/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 15 septembrie 2000, cu modificãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
----------------
Ministrul muncii
şi solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1

SCHEMA DE MICROCREDITE

în vederea administrãrii sumelor alocate Ministerului Muncii şi
Solidaritãţii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta schema de microcredite reglementeazã procedurile în baza cãrora Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale acorda în administrare fonduri publice agentiilor de credit selectate prin licitaţie deschisã organizatã în condiţiile legii.
ART. 2
Sumele alocate Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale sunt constituite prin alocari de la bugetul de stat, din sursele prevãzute la <>art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 366/2001 , prevãzute în bugetul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale în vederea acordãrii de microcredite persoanelor fizice prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. c) din ordonanta de urgenta menţionatã.
ART. 3
Agenţiile de credit sunt persoane juridice, fãrã scop lucrativ, constituite sau recunoscute potrivit legii, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit în vederea administrãrii fondurilor pentru acordarea de microcredite, precum şi criteriile prevãzute în prezenta schema de microcredite.
ART. 4
Agenţiile de credit selectate în baza procedurilor şi criteriilor aprobate prin prezenta schema, care primesc în administrare fonduri pentru acordarea de microcredite, sunt abilitate sa acorde microcredite numai persoanelor fizice care desfãşoarã sau doresc sa desfãşoare activitãţi pe cont propriu, generatoare de venituri, în vederea întreţinerii materiale proprii şi a familiei.
ART. 5
(1) Fondul pentru microcredite se acorda în administrare unei agenţii de credit de cãtre Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, în baza unui contract încheiat între Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi agenţia de credit, denumit în continuare contract de administrare.
(2) Fondul pentru microcredite acordat în administrare unei agenţii de credit nu poate fi mai mare decât echivalentul în lei al unui milion de euro, calculat la cursul comunicat de Banca Nationala a României în ziua anterioarã semnãrii contractului de administrare.
ART. 6
Durata circuitului financiar al fondului pentru microcredite prevãzut în contractul de administrare este de 48 de luni de la data încheierii acestuia, dacã printr-un alt act normativ nu se prevede altfel.
ART. 7
(1) Microcreditul reprezintã un împrumut rambursabil, cu dobanda, acordat la cererea solicitanţilor, cu valoare nominalã de pana la 10.000 euro, acordat în lei la cursul comunicat de Banca Nationala a României în ziua anterioarã eliberãrii sumelor, cu o perioada de rambursare de pana la 36 de luni, cu sau fãrã perioada de graţie.
(2) Microcreditul se acorda în baza unui contract, denumit în continuare contract de microcredite, încheiat între agenţia de credit şi beneficiarul microcreditului.

CAP. 2
Beneficiarii de microcredite
ART. 8
(1) Beneficiari de microcredite sunt persoanele fizice aflate în situaţii de extrema dificultate, care desfãşoarã sau sunt autorizate sa desfãşoare, în condiţiile legii, activitãţi pe cont propriu, generatoare de venituri pentru întreţinerea materialã proprie şi a familiei.
(2) Se afla în situaţii de extrema dificultate, în sensul prevederilor prezentei scheme de microcredite, persoanele care nu au loc de munca şi au realizat venituri nete lunare pe membru de familie în luna precedenta solicitãrii microcreditului de pana la 50% din salariul de baza minim brut pe ţara.
ART. 9
(1) În sensul prevederilor art. 8 alin. (2), termenul familie desemneazã soţul, sotia şi copiii lor necãsãtoriţi care locuiesc şi gospodãresc împreunã.
(2) Se asimileazã termenului de familie şi persoana singura, cu sau fãrã copii necãsãtoriţi, care locuieşte şi se gospodareste singura sau împreunã cu copiii sãi.
(3) Prin termenul copil se înţelege copilul provenit din cãsãtoria soţilor, copilul unuia dintre soţi, copilul adoptat, precum şi copilul încredinţat unuia sau ambilor soţi ori dat în plasament familial sau pentru care s-a instituit tutela ori curatela potrivit legii.
ART. 10
(1) La stabilirea venitului net lunar pe membru de familie, prevãzut la art. 8 alin. (2), se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizeazã, inclusiv cele care, în condiţiile legii, provin din indemnizaţia de şomaj, creanţe legale, convenţii civile de întreţinere aflate în executare, indemnizaţii cu caracter permanent, alocaţii de stat pentru copii, alocaţii de întreţinere pentru copiii încredinţaţi sau dati în plasament, bursele pentru elevi şi studenţi acordate în condiţiile legii, precum şi ajutorul care se acorda sotiilor celor care satisfac serviciul militar obligatoriu.
(2) Dacã familia are în proprietate terenuri, clãdiri, spaţii locative sau alte bunuri mobile ori imobile, la stabilirea venitului net lunar pe membru de familie se iau în considerare arenda, chiriile, alte fructe civile produse de acestea.
ART. 11
Persoanele fizice care desfãşoarã, în condiţiile legii, activitãţi pe cont propriu pot solicita microcredit pentru achiziţionarea de mijloace fixe, materii prime, materiale, energie, combustibil, precum şi pentru alte servicii necesare realizãrii proiectului în scopul dezvoltãrii unei activitãţi pentru care au fost autorizate.
ART. 12
Persoanele fizice autorizate în condiţiile legii sa desfãşoare activitãţi pe cont propriu pot solicita microcredit dacã prezintã o propunere fundamentatã pentru iniţierea şi dezvoltarea unei afaceri.
ART. 13
Selectarea persoanelor fizice solicitante de microcredite revine agentiilor de credit şi se realizeazã pe baza criteriilor stabilite de acestea, cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 8-12.

CAP. 3
Selectarea agentiilor de credit
ART. 14
(1) Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale va întreprinde mãsurile necesare începerii procedurii de selectare, prin licitaţie deschisã, a agentiilor de credit, conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice.
(2) Selectarea agentiilor de credit se realizeazã de cãtre o comisie de evaluare, formatã din 7 membri, constituitã în cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, ale carei componenta, conducere şi atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale.
ART. 15
(1) Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale va transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice -, anunţul de participare a agentiilor de credit interesate în administrarea fondului pentru microcredite.
(2) În anunţul de participare prevãzut la alin. (1) se va stabili data limita pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie sa fie mai devreme de 40 de zile de la data publicãrii anunţului de participare.
ART. 16
(1) Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a asigura întocmirea documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, care trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele:
a) informaţii generale privind Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale;
b) cerinţele minime de calificare şi documentele ce urmeazã sa fie prezentate de candidaţi pentru îndeplinirea cerinţelor respective;
c) caietul de sarcini;
d) instrucţiuni privind datele limita care trebuie respectate şi formalitãţile care trebuie îndeplinite, inclusiv cele privind garanţia de participare şi cea de buna execuţie, referitoare la modul de pezentare şi de depunere a ofertei, precum şi perioada de valabilitate a ofertei;
e) instrucţiuni privind modul de elaborare şi de prezentare a propunerii financiare;
f) informaţii privind criteriul aplicat pentru atribuirea contractului de achiziţie publica.
(2) Structura, conţinutul şi modul de utilizare a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei sunt cele prevãzute în Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, conţinutului şi modului de utilizare a Documentaţiei standard pentru elaborarea şi prezentarea ofertei pentru achiziţia publica de servicii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 27 iunie 2001.
ART. 17
(1) Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a asigura obţinerea unui exemplar al documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei de cãtre orice agenţie de credit care a înaintat o solicitare în acest sens.
(2) Preţul de vânzare al exemplarului documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei nu trebuie sa fie mai mare decât costul multiplicãrii acestuia, la care se adauga costul transmiterii exemplarului de cãtre Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, dacã modalitatea de obţinere nu este preluarea directa de cãtre agenţiile de credit.
(3) Preţul de vânzare şi modalitatea de obţinere a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei vor fi stabilite în anunţul de participare prevãzut la art. 15 alin. (1).
ART. 18
(1) Agenţiile de credit interesate vor solicita Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.
(2) În situaţia în care agenţiile de credit vor solicita clarificãri privind elementele cuprinse în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia sa rãspundã în scris acestora în termen de 5 zile de la data înregistrãrii solicitãrii.
ART. 19
Pana la data limita de depunere a ofertelor agenţiile de credit vor transmite Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale pachetele sigilate care conţin ofertele şi documentele care le însoţesc.
ART. 20
Comisia de evaluare prevãzutã la art. 14 alin. (2) va proceda la:
a) deschiderea ofertelor;
b) examinarea şi verificarea îndeplinirii de cãtre ofertanţi a condiţiilor referitoare la eligibilitate, înregistrare, capacitate tehnica şi economico-financiarã;
c) stabilirea clarificarilor necesare cu privire la documentele prezentate de ofertanţi;
d) calificarea ofertanţilor care îndeplinesc condiţiile prevãzute la lit. b) şi excluderea celor care nu îndeplinesc condiţiile respective;
e) examinarea ofertelor prezentate de ofertanţi calificaţi şi stabilirea clarificarilor necesare cu privire la ofertele respective;
f) respingerea ofertelor necorespunzãtoare;
g) evaluarea ofertelor declarate corespunzãtoare şi stabilirea ofertei câştigãtoare;
h) întocmirea şi înaintarea cãtre conducerea Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale a hotãrârii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicãrii procedurii pentru atribuirea contractului de administrare.
ART. 21
(1) În termen de cel mult doua zile de la data la care comisia de evaluare a stabilit oferta câştigãtoare Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a transmite, simultan, tuturor ofertanţilor o comunicare, în scris, referitoare la rezultatul licitaţiei.
(2) În cazul ofertanţilor castigatori comunicarea trebuie sa precizeze şi faptul ca sunt invitaţi în vederea încheierii contractelor de administrare.
ART. 22
(1) În perioada de valabilitate a ofertei, dar nu mai devreme de 15 zile de la data transmiterii comunicãrii privind rezultatul licitaţiei, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a încheia cu agenţiile de credit câştigãtoare contractele de administrare.
(2) În vederea încheierii contractului de administrare comisia de evaluare este imputernicita sa negocieze clauzele contractuale.
(3) Modelul contractului de administrare este prezentat în anexa nr. 1.
ART. 23
În termen de 30 de zile de la data încheierii contractului de administrare Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a - Achiziţii publice -, anunţul de atribuire a contractului.

CAP. 4
Circuitul financiar al fondului de microcredite
ART. 24
Agenţia de credit selectata va deschide la unitatea de trezorerie şi contabilitate publica în a carei raza teritorialã îşi desfãşoarã activitatea conturi în lei care nu sunt purtãtoare de dobânzi, cu urmãtoarele destinaţii:
a) un cont destinat încasãrii sumelor alocate de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, reprezentând transe ale fondului pentru microcredite;
b) un cont pentru încasarea sumelor rambursate şi a dobânzilor aferente de la beneficiarii de microcredite;
c) un cont destinat încasãrii comisionului transmis de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, corespunzãtor transelor alocate pentru fondul pentru microcredite.
ART. 25
Beneficiarul de microcredite va deschide un cont de disponibil în lei la o unitate bancarã sau la o filiala a Casei de Economii şi Consemnaţiuni în a carei raza teritorialã urmeazã sa îşi desfãşoare activitatea, pentru a primi sumele care reprezintã microcreditul.
ART. 26
Microcreditul poate fi acordat şi sub forma de bunuri şi/sau de servicii contractate şi achitate direct de agenţia de credit la furnizor, în conformitate cu prevederile contractului de microcredite.
ART. 27
(1) Prima transa acordatã agenţiei de credit din fondul pentru microcredite care face obiectul contractului va fi prevãzutã în contractul de administrare şi nu va depãşi 10% din fondul pentru microcredite.
(2) Urmãtoarele transe, pana la limita fondului pentru microcredite, vor fi solicitate Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale de cãtre agenţia de credit pe mãsura încheierii de cãtre aceasta a contractelor de microcredite, conform modelului prezentat în anexa nr. 2.
(3) Valoarea minima a unei transe va fi de 5% din fondul pentru microcredite care face obiectul contractului de administrare.
ART. 28
Microcreditele pot fi acordate şi în transe în condiţiile stabilite prin contractul de microcredite.
ART. 29
Beneficiarii de microcredite vor rambursa agenţiei de credit microcreditele şi dobânzile aferente în conturile prevãzute la art. 24 lit. b).
ART. 30
Sumele încasate de agenţiile de credit din rambursarile microcreditelor, dobânzile aferente acestora, inclusiv dobânzile încasate de la bãnci comerciale sau de la Casa de Economii şi Consemnaţiuni, dupã caz, pentru sumele care reprezintã microcredite, vor fi virate lunar de agenţiile de credit Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale în contul deschis de acesta la trezoreria statului.
ART. 31
Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale va restitui lunar bugetului de stat sumele încasate potrivit art. 30.

CAP. 5
Garanţiile şi nivelul dobânzilor
ART. 32
Agenţia de credit va negocia cu fiecare beneficiar de microcredit valoarea şi natura garanţiilor considerate acceptabile pentru fiecare proiect sau, dupã caz, propunere de afacere, în funcţie de evaluarea riscului realizatã de aceasta.
ART. 33
Responsabilitatea privind aprecierea valorii garanţiei pentru fiecare microcredit revine în exclusivitate agenţiei de credit.
ART. 34
(1) Garantarea microcreditului se face, în principal, cu bunurile achiziţionate din microcreditul acordat, precum şi cu alte bunuri care aparţin solicitantului şi/sau girantilor acestuia.
(2) Valoarea totalã a garanţiilor trebuie sa fie de cel puţin 1,5 ori valoarea microcreditului, dar nu mai mult decât dublul sumei solicitate.
(3) Bunurile care se constituie ca garanţie vor fi asigurate pe intreaga perioada de derulare a rambursarii microcreditului la o societate de asigurãri legal constituitã.
ART. 35
(1) Dobanda perceputã de la beneficiarii de microcredite va fi de 50% din taxa oficialã a scontului stabilitã de Banca Nationala a României la fondul pentru microcredite.
(2) Comisionul acordat de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale agenţiei de credit pentru administrarea fondului pentru microcredite va fi suportat din fondul alocat Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale pentru acordarea de microcredite.
(3) Valoarea comisionului prevãzut la alin. (2) nu poate depãşi cheltuielile de administrare a fondului pentru microcredite, conform documentelor justificative prezentate de agenţia de credit.

CAP. 6
Administrarea fondului pentru microcredite
ART. 36
(1) În termen de 5 zile calendaristice de la semnarea contractului de administrare agenţia de credit va proceda la informarea publica iniţialã, prin publicarea într-un cotidian naţional de mare tiraj şi afişarea la sediul sau a procedurii de acordare a microcreditelor.
(2) Procedura de acordare a microcreditelor este cea prezentatã de agenţia de credit în oferta pe baza cãreia a fost acreditata.
ART. 37
Agenţia de credit poate organiza campanii de informare publica în timpul derulãrii contractului de administrare, ori de câte ori considera ca este necesar.
ART. 38
Începând cu data stabilitã de agenţia de credit solicitantii se pot adresa acesteia cu cereri în vederea solicitãrii de microcredite.
ART. 39
(1) Agenţia de credit are obligaţia sa sprijine solicitantii de microcredite pentru întocmirea documentelor prevãzute în procedura de acordare a microcreditelor.
(2) În termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii agenţia de credit este obligatã sa comunice solicitanţilor de microcredite decizia luatã.
ART. 40
Agenţia de credit va monitoriza fiecare contract de microcredite prin:
a) urmãrirea utilizãrii, pe destinaţii, a microcreditelor, conform contractelor de microcredite;
b) urmãrirea respectãrii clauzelor contractuale, în special a celor referitoare la data stabilitã pentru plata ratelor de rambursare a microcreditului şi a dobânzii aferente;
c) verificarea activitãţii beneficiarilor de microcredite care au întârziat plata ratelor şi/sau a dobânzii şi notificarea acestora începând cu a cincea zi lucrãtoare de la data scadentei acestora;
d) verificarea integritãţii garanţiilor depuse pentru microcredit.
ART. 41
În condiţiile rezilierii contractului de administrare, în conformitate cu <>art. 4 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 , Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale va prelua toate obligaţiile agenţiei de credit ce decurg din administrarea fondului pentru microcredite pana la desemnarea prin licitaţie a unei alte agenţii de credit cãreia acesta îi va fi dat în administrare.
ART. 42
Agenţia de credit este obligatã sa restituie integral Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, pana la expirarea duratei contractului de administrare, fondul pentru microcredite dat în administrare, inclusiv dobânzile aferente.

CAP. 7
Mecanismul de raportare, evaluare, supraveghere şi control ale activitãţilor agentiilor de credit
ART. 43
Agenţiile de credit vor transmite Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale urmãtoarele situaţii:
a) situaţia privind acordarea de microcredite, conform modelului prezentat în anexa nr. 3, pana în a zecea zi lucrãtoare a fiecãrei luni;
b) raportul final privind activitatea desfasurata, conform modelului prezentat în anexa nr. 4, în termen de 30 de zile de la expirarea contractului de administrare;
c) orice situaţie pe care Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale o solicita.
ART. 44
Agenţia de credit are obligaţia sa comunice în scris Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale orice modificare intervenita în activitatea acesteia care poate conduce la nerespectarea clauzelor contractuale.
ART. 45
Agenţia de credit are obligaţia sa organizeze contabilitate distinctã în vederea înregistrãrii operaţiunilor contabile referitoare la fondul pentru microcredite, conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 46
Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale va exercita, la sediul agenţiei de credit, controlul asupra modului de administrare a fondului pentru microcredite.
ART. 47
Auditarea agentiilor de credit în legatura cu activitatea de administrare a fondului pentru microcredite se realizeazã de cãtre structurile proprii de audit ale Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, potrivit reglementãrilor legale în domeniu.
ART. 48
Agenţia de credit va pune la dispoziţie Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale bilanţul contabil şi toate documentele necesare pentru reevaluarea anuala realizatã de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 49
(1) Ca urmare a raportului de evaluare Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale îşi rezerva dreptul sa notifice agenţiei de credit, în termen de 10 zile de la aprobarea acestuia, constatãrile privind nerespectarea schemei de microcredite, a clauzelor contractului de administrare, precum şi a clauzelor contractelor de microcredite.
(2) Agenţia de credit este obligatã ca în termen de 30 de zile de la data notificãrii sa prezinte Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale mãsurile întreprinse în vederea eliminãrii aspectelor semnalate.
(3) În cazul nerespectãrii obligaţiei prevãzute la alin. (2) Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale îşi rezerva dreptul de a rezilia unilateral contractul de administrare.
ART. 50
Dacã din raportul de evaluare rezulta încãlcãri de natura penalã sau civilã, în termen de 5 zile lucrãtoare de la aprobarea raportului Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale va lua toate mãsurile necesare conform <>art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 .

CAP. 8
Dispoziţii finale
ART. 51
Pe mãsura aplicãrii prezentei scheme de microcredite aceasta va putea fi modificatã şi completatã în funcţie de rezultatele obţinute şi de schimbãrile legislative intervenite, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 52
Disponibilitãţile din sumele alocate de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale agentiilor de credit, rãmase la finele anului în contul acestora, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
ART. 53
Agenţiile de credit nu vor realiza profit din derularea contractului de administrare.
ART. 54
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta schema de microcredite.

ANEXA 1
--------
la schema de microcredite
--------------------------

Contract de administrare a fondului pentru microcredite
nr. ....... data ............

1. Pãrţi contractante
Între Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale ..............., adresa/sediu .............., telefon/fax ..........., numãr de înmatriculare la registrul comerţului .............., cod fiscal ..........., cont trezorerie ..........., reprezentat prin ................../(denumirea conducatorului), funcţia .............., în calitate de agenţie guvernamentalã,
şi între ............./(denumirea), adresa/sediu ................, telefon/fax ............, numãr de înmatriculare la registrul comerţului ........., cod fiscal ............., cont trezorerie ............, reprezentat prin ........../(denumirea conducatorului), funcţia .................,
în calitate de agenţie de credit,
a intervenit prezentul contract.

2. Obiectul contractului
2.1. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale acorda agenţiei de credit, în termen de cel mult 5 zile de la data intrãrii în vigoare a contractului, prima transa din fondul pentru microcredite în suma de ............ lei, care nu va depãşi 10% din fondul pentru microcredite.
2.2. La solicitarea agenţiei de credit, pe mãsura încheierii contractelor de microcredite între agenţia de credit şi beneficiarii de microcredite, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale acorda agenţiei de credit suma solicitatã, în termen de 10 zile de la data solicitãrii, care nu poate fi mai mica de 5% din fondul pentru microcredite.
2.3. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale plãteşte agenţiei de credit comisionul în suma de ........ lei convenit pentru derularea prezentului contract, care reprezintã cheltuielile de administrare a fondului pentru microcredite.
2.4. Agenţia de credit administreazã fondul pentru microcredite, în suma de ............. lei, pe o perioada de cel mult 48 de luni de la data intrãrii în vigoare a prezentului contract.
2.5. Disponibilitãţile din sumele alocate de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale agenţiei de credit, rãmase la finele anului în contul acesteia, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
2.6. Administrarea fondului pentru microcredite de cãtre agenţia de credit consta în acordarea de microcredite persoanelor fizice care îndeplinesc condiţiile prevãzute la cap. II din schema de microcredite aprobatã prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.138/2001.
3. Durata contractului
3.1. Durata contractului este de .............. luni de la data intrãrii în vigoare a prezentului contract (nu poate depãşi 48 de luni).
4. Definiţii
4.1. În prezentul contract urmãtorii termeni vor fi interpretati astfel:
a) contract - actul juridic care reprezintã acordul de vointa al celor doua pãrţi contractante;
b) agenţie de credit - persoana juridicã fãrã scop lucrativ, constituitã sau recunoscuta potrivit legii, care îndeplineşte cel puţin condiţiile prevãzute la <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit în vederea administrãrii fondurilor pentru acordarea de microcredite, precum şi criteriile prevãzute în schema de microcredite aprobatã prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.138/2001;
c) comision - suma plãtitã agenţiei de credit de cãtre Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, în baza contractului de administrare, pentru îndeplinirea integrala şi corespunzãtoare a tuturor obligaţiilor sale asumate prin contract, reprezentând cheltuielile de administrare a fondului pentru microcredite;
d) fond pentru microcredite - fond care se acorda în administrare unei agenţii de credit în vederea acordãrii de microcredite persoanelor fizice, care nu poate fi mai mare decât echivalentul în lei al unui milion de euro, calculat la cursul comunicat de Banca Nationala a României în ziua anterioarã semnãrii contractului de administrare;
e) microcredit - împrumut rambursabil, cu dobanda egala cu 50% din taxa oficialã a scontului stabilitã de Banca Nationala a României la fondul pentru microcredite, acordat la cererea solicitanţilor, persoane fizice, cu valoare nominalã de pana la 10.000 euro, acordat în lei la cursul comunicat de Banca Nationala a României în ziua anterioarã eliberãrii sumelor, cu o perioada de rambursare de pana la 36 de luni, cu sau fãrã perioada de graţie;
f) standarde - standardele, reglementãrile tehnice sau altele asemenea prevãzute în caietul de sarcini şi în propunerea tehnica;
g) forta majorã - un eveniment mai presus de vointa şi controlul pãrţilor, care nu se datoreazã greselii sau vinii acestora, care nu putea fi prevãzut la momentul încheierii contractului şi care face imposibila executarea acestuia.
5. Aplicabilitate
5.1. Contractul de administrare a fondului pentru microcredite intra în vigoare dupã constituirea garanţiei bancare de buna execuţie, astfel cum s-a convenit la pct. 9, la data de .............../(se precizeazã data la care intra în vigoare contractul)
6. Documentele contractului
6.1. Documentele prezentului contract sunt:
a) graficul de administrare;
b) actele adiţionale, dacã exista;
c) propunerea tehnica şi propunerea financiarã;
d) caietul de sarcini;
e) alte anexe la contract.
7. Standarde
7.1. Administrarea fondului pentru microcredite, în baza contractului, va respecta standardele prezentate de agenţia de credit în propunerea sa tehnica, precum şi cele prevãzute în caietul de sarcini.
8. Confidenţialitatea contractului
8.1 - (1) O parte contractantã nu are dreptul, fãrã acordul scris al celeilalte pãrţi:
a) de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terţe persoane, în afarã acelor persoane implicate în îndeplinirea contractului;
b) de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de derulare a contractului în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
(2) Dezvaluirea oricãrei informaţii fata de persoanele implicate în îndeplinirea contractului se va face confidenţial şi se va extinde numai asupra acelor informaţii necesare îndeplinirii contractului.
8.2. O parte contractantã va fi exoneratã de rãspunderea pentru dezvaluirea de informaţii referitoare la contract, dacã:
a) informaţia era cunoscutã partii contractante înainte ca ea sa fi fost primitã de la cealaltã parte contractantã; sau
b) informaţia a fost dezvaluita dupã ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte pãrţi contractante pentru asemenea dezvaluire; sau
c) partea contractantã a fost obligatã în mod legal sa dezvaluie informaţia.
9. Garanţia de buna execuţie a contractului
9.1 (1) Agenţia de credit are obligaţia de a constitui garanţia de buna execuţie a contractului în termen de ............... zile de la data semnãrii prezentului contract.
(2) Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a elibera garanţia pentru participare şi de a începe derularea contractului numai dupã ce agenţia de credit a fãcut dovada constituirii garanţiei de buna execuţie.
9.2. Cuantumul garanţiei de buna execuţie a contractului reprezintã 10% din fondul pentru microcredite dat în administrare.
9.3. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are dreptul de a emite pretentii asupra garanţiei de buna execuţie pentru recuperarea prejudiciului creat, dacã agenţia de credit nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin prezentul contract. Anterior emiterii unei pretenţii asupra garanţiei de buna execuţie Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a notifica de îndatã acest lucru agenţiei de credit, precizând totodatã obligaţiile care nu au fost respectate.
10. Obligaţiile agenţiei de credit
10.1 (1) Agenţia de credit are obligaţia de a administra fondul pentru microcredite în conformitate cu propunerea sa tehnica, precum şi cu respectarea prevederilor din caietul de sarcini şi a clauzelor contractuale.
(2) Agenţia de credit are obligaţia de a monitoriza fiecare contract de microcredite, conform prevederilor art. 40 din schema de microcredite aprobatã prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.138/2001.
10.2. Agenţia de credit este pe deplin responsabilã pentru administrarea fondului pentru microcredite în conformitate cu graficul de administrare convenit, prevãzut în anexa nr. .......... . Totodatã este rãspunzãtoare atât de siguranta tuturor operaţiunilor şi metodelor de administrare utilizate, cat şi de calificarea personalului folosit pe toatã durata contractului.
10.3. Agenţia de credit are obligaţia sa sprijine solicitantii de microcredite pentru întocmirea documentelor necesare obţinerii microcreditului.
10.4. Agenţia de credit este în exclusivitate responsabilã în ceea ce priveşte aprecierea valorii garanţiei negociata potrivit legii pentru fiecare microcredit, precum şi de recuperarea sumelor acordate drept microcredite.
10.5. Agenţia de credit are obligaţia de a vira în contul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale pana la data de 10 a fiecãrei luni sumele încasate din rambursãri de microcredite, dobânzile aferente, inclusiv dobanda încasatã pentru disponibilitãţile fondului pentru microcredite.
10.6. Agenţia de credit are obligaţia de a permite accesul organelor de control ale Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale la sediul sau şi de a le pune la dispoziţie toate documentele necesare efectuãrii controlului, conform legii.

11. Obligaţiile Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale
11.1. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a pune la dispoziţie agenţiei de credit orice informaţii pe care aceasta le-a cerut în propunerea tehnica şi pe care le considera necesare îndeplinirii contractului.
11.2. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a transfera în contul agenţiei de credit prima transa din fondul pentru microcredite, care este în valoare de ............ lei.
11.3. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia ca pe baza solicitãrilor agenţiei de credit şi în mãsura încheierii de cãtre aceasta a contractelor de microcredite sa transfere în contul agenţiei de credit tranşele pana la limita fondului pentru microcredite.
11.4. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale are obligaţia de a plati agenţiei de credit comisionul reprezentând cheltuielile pentru administrarea fondului pentru microcredite, conform documentelor justificative prezentate de agenţia de credit.

12. Rezilierea contractului
12.1. Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de cãtre una dintre pãrţi da dreptul partii lezate de a cere rezilierea contractului.
12.2. Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale îşi rezerva dreptul de a denunta unilateral contractul, în cel mult 30 de zile de la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevãzute la data încheierii contractului şi care conduc la nerespectarea clauzelor contractuale, cu obligaţia de a notifica agenţiei de credit în termen de cel mult 5 zile de la apariţia acestora.
12.3. În cazul rezilierii prezentului contract agenţia de credit are obligaţia sa restituie Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale fondul pentru microcredite dat în administrare şi neutilizat, inclusiv dobânzile aferente.

13. Modificarea contractului
13.1. Pãrţile contractante au dreptul, pe durata îndeplinirii contractului, de a conveni modificarea clauzelor contractului, prin act adiţional, cu acordul ambelor pãrţi.

14. Forta majorã
14.1. Forta majorã se constata de o autoritate competenta, potrivit legii.
14.2. Forta majorã exonereaza pãrţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toatã perioada în care aceasta acţioneazã.
14.3. Îndeplinirea contractului va fi suspendatã în perioada de acţiune a forţei majore, fãrã ca perioada de suspendare sa conducã la prelungirea duratei prezentului contract.
14.4. Partea contractantã care invoca forta majorã are obligaţia de a notifica celeilalte pãrţi, de îndatã şi în mod complet, producerea acesteia şi sa ia orice mãsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitãrii consecinţelor.
14.5. Dacã forta majorã acţioneazã sau se estimeaza ca va acţiona o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantã va avea dreptul sa notifice celeilalte pãrţi încetarea de plin drept a prezentului contract, cu respectarea clauzelor prevãzute la pct. 12.3.

15. Soluţionarea litigiilor
15.1. Pãrţile contractante vor incerca soluţionarea oricãrui litigiu pe cale amiabila.
15.2. În cazul în care nu reuşesc soluţionarea în mod amiabil a litigiului, acesta se soluţioneazã de cãtre instanţele judecãtoreşti competente, potrivit legii.

16. Dispoziţii finale
16.1. (1) Orice comunicare între pãrţile contractante referitoare la îndeplinirea prezentului contract trebuie sa fie transmisã în scris.
(2) Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cat şi în momentul primirii.
16.2. Comunicãrile între pãrţile contractante se pot face şi prin telefon, telegrama, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmãrii în scris a primirii comunicãrii.
16.3. Limba care guverneazã contractul este limba romana.
16.4. Contractul va fi interpretat conform legilor din România.
16.5. Prezentul contract s-a încheiat la sediul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale în doua exemplare.
17. Alte clauze contractuale
17.1. Pãrţile contractante pot stabili, în condiţiile legii, şi alte clauze contractuale privind administrarea fondului pentru microcredite.

Ministerul Muncii
şi Solidaritãţii Sociale Agenţia de credit
....................... ....................
(semnatura autorizata) (semnatura autorizata)
L.S. L.S.



ANEXA 2


la schema de microcredite
-------------------------

Agenţia de credit ........................
Contract de administrare nr. ...../.......
Fond în administrare .....................
Nr. ........./.........

SOLICITARE
de fonduri pentru acordarea de microcredite în luna ...... anul .....



┌────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────┐
│ Contracte încheiate cu beneficiarii de microcredite │ │
├────────────────┬───────────────────────────────────────┤ │
│ Nr. şi data │ Numele şi prenumele beneficiarului │ Suma solicitatã │
│ contractului │ │ - mii lei - │
├────────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │
├────────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │
├────────────────┴───────────────────────────────────────┼──────────────────┤
│ TOTAL: │ │
└────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────┘

Reprezentantul agenţiei de credit,
..................................
(numele şi prenumele, semnatura şi ştampila)

NOTA:
Se vor anexa copiile contractelor de microcredite.




ANEXA 3


la schema de microcredite
--------------------------

Agenţia de credit ..........................
Contract de administrare nr. ...../.........
Fond în administrare .......................
Nr. ......../.......


SITUAŢIA
privind acordarea de microcredite în luna .... anul .......



┌────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬─────────┐
│ │ │ Cumulat │
│ │ │ de la │
│ │ Luna │ data │
│ │curenta│ intrãrii│
│ │ │ în vi- │
│ │ │ goare │
│ │ │ a con- │
│ │ │tractului│
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│Numãr de contracte încheiate pentru acordarea │ │ │
│de microcredite │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│Valoarea microcreditelor corespunzãtoare contractelor │ │ │
│încheiate │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│Valoarea sumelor acordate ca microcredite │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│Valoarea ratelor rambursate de cãtre beneficiarii de │ │ │
│microcredite, din care: │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│ - din microcredit │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│ - dobanda aferentã │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│Valoarea ratelor nerambursate la termenul scadent de cãtre │ │ │
│beneficiarii de microcredite, din care: │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│ - din microcredit │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│ - dobanda aferentã │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│Numãr de notificãri transmise celor care nu au rambursat │ │ │
│ratele la termenul scadent │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│Valoarea sumelor rambursate cãtre Ministerul Muncii şi │ │ │
│Solidaritãţii Sociale, din care: │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│ - microcredite │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│ - dobânzi la microcredite │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼─────────┤
│ - dobânzi la disponibilitãţile fondului │ │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴─────────┘

Reprezentantul agenţiei de credit,
...........................................
(numele şi prenumele, semnatura şi ştampila)




ANEXA 4


la schema de microcredite
-------------------------

Agenţia de credit .........................
Contract de administrare nr. ....../.......
Fond în administrare ......................
Nr. ......../.........


SITUAŢIA
privind acordarea de microcredite la expirarea
perioadei de valabilitate a contractului de administrare


┌─────────────────────────────────────────────────────┬────┬────┬────┬─────────┐
│ │ │ │ │ Cumulat │
│ │2001│2002│2003│ de la │
│ │ │ │ │începutul│
│ │ │ │ │perioadei│
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│Numãr de contracte încheiate pentru acordarea │ │ │ │ │
│de microcredite │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│Valoarea microcreditelor corespunzãtoare contractelor│ │ │ │ │
│încheiate │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│Valoarea sumelor acordate ca microcredite │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│Valoarea ratelor rambursate de cãtre beneficiarii │ │ │ │ │
│de microcredite, din care: │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│ - din microcredit │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│ - dobanda aferentã │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│Valoarea ratelor nerambursate la termenul scadent de │ │ │ │ │
│cãtre beneficiarii de microcredite, din care: │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│ - din microcredit │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│ - dobanda aferentã │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│Numãr de notificãri transmise celor care nu au │ │ │ │ │
│rambursat ratele la termenul scadent │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│Valoarea sumelor rambursate cãtre Ministerul Muncii │ │ │ │ │
│şi Solidaritãţii Sociale, din care: │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│ - microcredite │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│ - dobânzi la microcredite │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼─────────┤
│ - dobânzi la disponibilitãţile fondului │ │ │ │ │
└─────────────────────────────────────────────────────┴────┴────┴────┴─────────┘

Reprezentantul agenţiei de credit,
.....................................
(numele şi prenumele, semnatura şi ştampila)


----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016