Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.115 din 15 iulie 2004  privind elaborarea in parteneriat a Planului National de Dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.115 din 15 iulie 2004 privind elaborarea in parteneriat a Planului National de Dezvoltare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 694 din 2 august 2004

În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre reglementeazã cadrul instituţional şi partenerial prin care instituţiile şi organismele publice şi private stabilesc obiectivele naţionale prioritare de dezvoltare pe termen mediu pentru realizarea coeziunii economice şi sociale, precum şi programarea financiarã a mãsurilor prin care se realizeazã aceste obiective, în strânsã corelare cu orientãrile bugetare multianuale.
ART. 2
(1) Prin prezenta hotãrâre se stabilesc:
a) rolul şi atribuţiile ministerelor în cadrul structurilor parteneriale pentru elaborarea Planului Naţional de Dezvoltare, denumit în continuare PND;
b) rolul şi atribuţiile organismelor regionale în cadrul structurilor parteneriale pentru elaborarea PND;
c) rolul şi atribuţiile altor instituţii şi organisme implicate în procesul de elaborare în parteneriat a PND;
d) relaţiile dintre partenerii implicaţi în procesul de elaborare a PND.
(2) Prin prezenta hotãrâre se urmãreşte:
a) crearea cadrului legal pentru îndeplinirea cerinţelor Uniunii Europene privind respectarea principiului parteneriatului în elaborarea PND;
b) responsabilizarea instituţiilor şi organismelor implicate în procesul de elaborare a PND.
(3) Principalele autoritãţi, instituţii publice şi organisme implicate în procesul de elaborare în parteneriat a PND sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 3
(1) PND este documentul de planificare strategicã şi programare financiarã multianualã al României, aprobat de Guvern, elaborat într-un larg parteneriat, care are ca scop orientarea şi stimularea dezvoltãrii economice şi sociale a ţãrii pentru atingerea obiectivului de realizare a coeziunii economice şi sociale.
(2) PND se elaboreazã pe baza Strategiei naţionale de dezvoltare regionalã şi a strategiilor sectoriale de dezvoltare, realizând o programare a dezvoltãrii economice şi sociale a ţãrii, similarã celei realizate de statele membre ale Uniunii Europene pentru Obiectivul 1 de intervenţie a Fondurilor structurale.
(3) PND conţine analiza situaţiei economice şi sociale a ţãrii, obiectivele prioritare de dezvoltare pe termen mediu, strategia pentru realizarea obiectivelor prioritare stabilite şi programarea financiarã multianualã a mãsurilor prin care se realizeazã aceste obiective, utilizând resurse financiare interne şi externe.
(4) PND este instrument de coordonare, monitorizare şi evaluare a implementãrii obiectivelor prioritare de dezvoltare, în conformitate cu politica de coeziune a Uniunii Europene.
(5) PND fundamenteazã accesul României la fondurile de tip structural, alocate de Uniunea Europeanã României în perioada de preaderare, precum şi la instrumentele structurale, dupã aderare, reprezentând documentul pe baza cãruia se negociazã Cadrul de Sprijin Comunitar cu Comisia Europeanã.
ART. 4
În înţelesul prezentei hotãrâri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) parteneri - instituţii şi organizaţii existente la nivel local, regional şi central, guvernamentale şi neguvernamentale, publice şi private, reprezentanţi ai mediului economic, precum şi reprezentanţi ai societãţii civile, care coopereazã în procesul de elaborare a PND;
b) parteneriat - asocierea largã şi eficientã a partenerilor, prin relaţii de coordonare, consultare, negociere, cooperare şi colaborare, în scopul elaborãrii PND;
c) structuri parteneriale - structuri constituite la nivel regional şi naţional sub formã de consilii, comitete, comisii, grupuri de lucru pentru elaborarea PND. Structurile parteneriale au un caracter sistematic şi permanent, iar activitatea lor este reglementatã prin regulamente proprii de funcţionare.
ART. 5
Crearea structurilor parteneriale pentru elaborarea PND urmãreşte:
a) obţinerea consensului partenerilor asupra obiectivelor prioritare de dezvoltare incluse în PND, precum şi asupra strategiei de atingere a acestor obiective;
b) asigurarea transparenţei întregului proces de elaborare a PND;
c) responsabilizarea şi implicarea cât mai largã a partenerilor în elaborarea PND.

CAP. II
Structurile parteneriale naţionale pentru elaborarea PND

ART. 6
(1) Pentru elaborarea în parteneriat a PND se constituie Comitetul interinstituţional pentru elaborarea PND, denumit în continuare CIP.
(2) CIP reprezintã cadrul larg partenerial constituit pentru elaborarea PND şi are rol consultativ.
(3) CIP este coordonat de Ministerul Finanţelor Publice, care asigurã şi secretariatul acestuia.
(4) CIP îşi stabileşte propriul regulament de organizare şi funcţionare, pe baza unei propuneri elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(5) CIP are în componenţa sa reprezentanţi, la nivel de decizie, ai ministerelor, agenţiilor pentru dezvoltare regionalã, instituţiilor publice centrale, institutelor de cercetare şi instituţiilor de învãţãmânt superior, precum şi reprezentanţi ai partenerilor economici şi sociali.
(6) CIP îşi desfãşoarã activitatea pe grupuri tematice, corespunzãtor problemelor care se analizeazã, şi prin întâlniri în plen, cu asigurarea reprezentãrii echilibrate a instituţiilor centrale şi regionale, precum şi a partenerilor economici şi sociali.
ART. 7
CIP avizeazã:
a) studiile şi analizele economice şi sociale elaborate în scopul fundamentãrii strategiilor sectoriale şi a strategiei naţionale de dezvoltare regionalã;
b) propunerile de obiective prioritare naţionale de dezvoltare formulate de instituţiile responsabile, în vederea includerii acestora în PND;
c) strategiile elaborate de ministere şi de alte instituţii guvernamentale pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare ale PND;
d) programarea financiarã multianualã a obiectivelor prioritare de dezvoltare ale PND, elaboratã de Ministerul Finanţelor Publice pe baza propunerilor partenerilor, precum şi propunerile de armonizare a alocãrilor financiare;
e) proiectul PND care va fi supus aprobãrii Guvernului.

CAP. III
Structurile parteneriale regionale pentru elaborarea PND

ART. 8
Consiliul pentru dezvoltare regionalã, denumit în continuare CDR, constituit la nivelul fiecãrei regiuni de dezvoltare conform <>Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionalã în România, este un organ deliberativ, ale cãrui atribuţii includ aprobarea Planului de dezvoltare regionalã, denumit în continuare PDR, care contribuie la fundamentarea PND.
ART. 9
(1) Pentru elaborarea în parteneriat a PDR se constituie, la nivelul fiecãrei regiuni de dezvoltare, Comitetul regional pentru elaborarea PDR, denumit în continuare CRP.
(2) CRP reprezintã cadrul larg partenerial al CDR pentru elaborarea PDR şi are rol consultativ.
(3) CRP este coordonat de agenţia pentru dezvoltare regionalã, care asigurã şi secretariatul acestuia.
(4) CRP îşi stabileşte propriul regulament de organizare şi funcţionare pe baza unui regulament-cadru elaborat de Ministerul Integrãrii Europene, în colaborare cu Ministerul Administraţiei şi Internelor.
(5) CRP are în componenţa sa reprezentanţi ai agenţiei pentru dezvoltare regionalã, ai prefecturilor, consiliilor judeţene, serviciilor deconcentrate ale instituţiilor publice centrale, ai institutelor de cercetãri şi instituţiilor de învãţãmânt superior, precum şi reprezentanţi ai partenerilor economici şi sociali.
(6) CRP îşi desfãşoarã activitatea pe grupuri de lucru, constituite pe diferite criterii tematice, precum şi prin întâlniri în plen, la care vor participa reprezentanţi ai grupurilor de lucru, astfel încât sã se asigure reprezentarea echilibratã a administraţiei publice locale, centrale şi a partenerilor publici şi privaţi.
(7) CRP avizeazã:
a) studiile şi analizele economice şi sociale elaborate în scopul fundamentãrii strategiei de dezvoltare a regiunii din PDR;
b) propunerile de obiective prioritare de dezvoltare formulate de instituţiile responsabile, în vederea includerii acestora în PDR;
c) strategia pentru atingerea obiectivelor prioritare de dezvoltare din PDR;
d) programarea financiarã a obiectivelor prioritare de dezvoltare;
e) proiectul PDR care va fi supus aprobãrii CRP.

CAP. IV
Rolul şi atribuţiile instituţiilor şi organismelor implicate în elaborarea în parteneriat a PND

ART. 10
Ministerul Finanţelor Publice, denumit în continuare MFP, este autoritatea publicã responsabilã cu elaborarea proiectului PND, având urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã Comitetul interinstituţional pentru elaborarea PND, asigurând preşedinţia şi secretariatul acestuia;
b) asigurã coordonarea metodologicã generalã şi stabileşte calendarul de lucru pentru elaborarea PND, pe care îl face cunoscut partenerilor;
c) asigurã prezentarea în PND a situaţiei economice şi sociale a României pe baza analizelor sectoriale şi regionale elaborate de ministere şi formuleazã concluzii asupra problemelor majore identificate;
d) organizeazã în cadrul CIP consultãri şi negocieri în vederea obţinerii acordului partenerilor asupra obiectivelor prioritare de dezvoltare care sã fie incluse în proiectul PND;
e) formuleazã strategia pentru atingerea obiectivelor prioritare de dezvoltare avizate de cãtre CIP;
f) asigurã concordanţa PND cu politicile şi reglementãrile Uniunii Europene, în special în ceea ce priveşte protecţia mediului, concurenţa, achiziţiile publice şi egalitatea de şanse;
g) colaboreazã cu Comisia Naţionalã de Prognozã la elaborarea studiului de impact macroeconomic al implementãrii obiectivelor prioritare din PND;
h) asigurã programarea financiarã multianualã a obiectivelor prioritare de dezvoltare ale PND şi o supune spre aprobare CIP;
i) asigurã verificarea ex-ante a adiţionalitãţii pentru PND;
j) elaboreazã proiectul final al PND, ţinând seama de observaţiile şi comentariile partenerilor de dialog;
k) asigurã realizarea evaluãrii ex-ante a PND de cãtre un evaluator independent;
l) prezintã Guvernului, spre aprobare, proiectul final al PND;
m) realizeazã strategia de informare şi promovare a PND şi coordoneazã procesul de punere în aplicare a acesteia.
ART. 11
(1) MFP elaboreazã bugetul de stat anual şi orientãrile bugetare pe termen mediu, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de credite, în strânsã corelare cu obiectivele prioritare de dezvoltare cuprinse în PND.
(2) MFP asigurã cofinanţarea publicã corespunzãtoare contribuţiei financiare a Uniunii Europene pentru realizarea obiectivelor prioritare de dezvoltare cuprinse în PND.
ART. 12
(1) Ministerele şi ceilalţi parteneri, prevãzuţi în anexã, care participã la elaborarea PND, elaboreazã analize detaliate asupra evoluţiei şi tendinţelor care se manifestã în domeniile pe care le coordoneazã şi identificã problemele majore ale acestora; transmit aceste analize MFP şi grupurilor tematice ale CIP.
(2) În funcţie de obiectivele prioritare de dezvoltare avizate de CIP, ministerele şi instituţiile responsabile elaboreazã strategii pentru atingerea acestor obiective, bazate pe o fundamentare riguroasã a resurselor financiare corespunzãtoare.
(3) În scopul elaborãrii analizelor şi strategiilor pentru PND, ministerele şi instituţiile responsabile îşi organizeazã colective de lucru în componenţa cãrora intrã reprezentanţi ai ministerelor şi instituţiilor publice, precum şi ai altor parteneri relevanţi.
(4) Coordonatorii colectivelor de lucru, numiţi de conducãtorii instituţiilor, reprezintã instituţiile respective în CIP.
ART. 13
Ministerul Integrãrii Europene, denumit în continuare MIE, este autoritatea publicã responsabilã cu elaborarea Strategiei naţionale de dezvoltare regionalã, având urmãtoarele atribuţii specifice:
a) elaboreazã metodologia pentru fundamentarea Planurilor de Dezvoltare Regionalã;
b) elaboreazã, pe baza analizelor regionale din PDR, analiza economico-socialã care fundamenteazã strategia de dezvoltare regionalã din PND;
c) coordoneazã din punct de vedere metodologic grupurile de lucru constituite la nivel regional şi organizeazã consultãri în vederea obţinerii acordului partenerilor asupra obiectivelor prioritare de dezvoltare ale regiunilor, care vor fi luate în considerare la elaborarea strategiei de dezvoltare regionalã din PND;
d) propune, în colaborare cu agenţiile de dezvoltare regionalã, programarea financiarã aferentã dezvoltãrii regionale, pentru a fi integratã în PND.
ART. 14
Institutul Naţional de Statisticã colaboreazã cu MFP, cu celelalte ministere şi cu agenţiile pentru dezvoltare regionalã la elaborarea studiilor şi analizelor sectoriale şi regionale cuprinse în PND, având urmãtoarele atribuţii:
a) furnizeazã ministerelor, institutelor de cercetaredezvoltare şi agenţiilor pentru dezvoltare regionalã, prin direcţiile de specialitate, precum şi prin birourile regionale şi direcţiile judeţene de statisticã, pe bazã de protocol, informaţiile statistice necesare întocmirii studiilor şi analizelor economice şi sociale relevante pentru elaborarea PND, la nivel naţional şi regional;
b) adapteazã şi îmbunãtãţeşte, în concordanţã cu metodologia Eurostat, sistemul existent al indicatorilor statistici economici şi sociali, la nivel naţional, sectorial şi regional, pentru a rãspunde cerinţelor privind fundamentarea PND.
ART. 15
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului furnizeazã, prin direcţiile de specialitate şi reprezentanţele judeţene, ministerelor şi agenţiilor pentru dezvoltare regionalã, pe bazã de protocol, date şi informaţii statistice necesare elaborãrii studiilor şi analizelor economice şi sociale relevante pentru elaborarea PND, la nivel naţional, sectorial şi regional.
ART. 16
Comisia Naţionalã de Prognozã realizeazã prognozele macroeconomice la nivel naţional, sectorial şi regional necesare elaborãrii PND, precum şi, în colaborare cu Ministerul Finanţelor Publice, studiul de impact macroeconomic al implementãrii obiectivelor prioritare din PND.
ART. 17
Agenţiile pentru dezvoltare regionalã sunt parteneri responsabili cu elaborarea planurilor de dezvoltare regionalã, iar în calitatea lor de organizatori şi coordonatori ai structurilor parteneriale regionale au urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã activitatea comitetelor regionale pentru elaborarea planurilor de dezvoltare regionalã şi asigurã secretariatul acestora;
b) organizeazã în cadrul CRP consultãri şi dezbateri asupra planurilor de dezvoltare regionalã, în vederea realizãrii consensului;
c) reprezintã CRP la reuniunile în plen ale CIP;
d) se consultã cu MIE şi instituţiile responsabile de elaborarea strategiilor sectoriale pe tot parcursul elaborãrii planurilor de dezvoltare regionalã, pentru punerea de acord asupra obiectivelor prioritare de dezvoltare regionalã care vor fi integrate în PND;
e) colaboreazã cu MIE la elaborarea bugetelor indicative multianuale care orienteazã programarea financiarã a obiectivelor prioritare de dezvoltare şi a mãsurilor, cuprinse în PDR;
f) elaboreazã, ţinând seama de observaţiile şi comentariile partenerilor de dialog, proiectele planurilor de dezvoltare regionalã;
g) transmit CDR, spre aprobare, proiectele PDR avizate de CRP;
h) transmit MIE şi instituţiilor responsabile de elaborarea strategiilor sectoriale proiectele planurilor de dezvoltare regionalã aprobate de CDR.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 18
Cheltuielile pentru susţinerea activitãţilor desfãşurate în cadrul CIP se asigurã din bugetul MFP.
ART. 19
Instituţiile şi organizaţiile implicate în elaborarea PND asigurã, pe tot parcursul procesului, mediatizarea activitãţilor, precum şi consultarea cetãţenilor, în scopul implicãrii largi a societãţii civile în formularea strategiilor de dezvoltare.
ART. 20
Instituţiile şi organizaţiile implicate în elaborarea PND pregãtesc documentele în conformitate cu orientãrile metodologice elaborate de MFP şi le transmit acestuia, conform termenelor stabilite.
ART. 21
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.323/2002 privind elaborarea în parteneriat a Planului naţional de dezvoltare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 898 din 11 decembrie 2002.
ART. 22
Actele normative care reglementeazã organizarea şi funcţionarea autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale implicate în elaborarea PND se completeazã cu prevederile prezentei hotãrâri.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:


────────────────

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Ministrul integrãrii europene,
Alexandru Fãrcaş

Ministru de stat,
ministrul administraţiei
şi internelor,
Marian Florian Sãniuţã

Bucureşti, 15 iulie 2004.
Nr. 1.115.

ANEXĂ

AUTORITĂŢILE, INSTITUŢIILE PUBLICE ŞI ORGANISMELE
implicate în elaborarea în parteneriat a Planului Naţional
de Dezvoltare

1. Autoritãţi şi instituţii ale administraţiei publice centrale şi serviciile lor deconcentrate (dupã caz):
- Ministerul Finanţelor Publice;
- Ministerul Integrãrii Europene;
- Ministerul Afacerilor Externe;
- Ministerul Administraţiei şi Internelor:
- prefecturi;
- Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei:
- Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã, agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncã şi unitãţile regionale de implementare a programelor;
- Autoritatea Naţionalã pentru Persoanele cu Handicap;
- Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Copilului şi Adopţie;
- Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor:
- Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului şi agenţiile judeţene şi regionale;
- Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului:
- Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România;
- Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R." - S.A.;
- Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. - Cãlãtori" - S.A.;
- Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Marfã "C.F.R. - Marfã" - S.A.;
- Autoritatea Naţionalã pentru Turism;
- Ministerul Economiei şi Comerţului;
- Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale:
- Agenţia SAPARD şi birourile regionale pentru implementarea Programului SAPARD;
- Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii;
- Ministerul Culturii şi Cultelor;
- Ministerul Sãnãtãţii;
- Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;
- Ministerul Justiţiei:
- Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
- Secretariatul General al Guvernului:
- Comisia Naţionalã de Prognozã;
- Institutul Naţional de Statisticã;
- birourile regionale de statisticã;
- direcţiile judeţene de statisticã;
- Cancelaria Primului-Ministru:
- Agenţia Naţionalã pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie;
- Autoritatea Naţionalã Sanitarã Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor;
- Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului;
- Autoritatea Naţionalã pentru Tineret;
- Agenţia Românã pentru Investiţii Strãine;
- Comisia Antisãrãcie şi Promovare a Incluziunii Sociale;

2. Instituţii publice centrale autonome:
- Consiliul Concurenţei;
- Banca Naţionalã a României;
- Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare;
- Consiliul Economic şi Social;

3. Organisme regionale:
- consiliile pentru dezvoltare regionalã;
- agenţiile pentru dezvoltare regionalã;

4. Autoritãţi ale administraţiei publice locale:
- consilii judeţene;
- consilii locale;

5. Parteneri economici şi sociali:
- asociaţii patronale şi profesionale;
- sindicate;
- bãnci;
- agenţi economici;
- Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti:
- camerele de comerţ judeţene;
- Federaţia Autoritãţilor Locale din România;
- alte organizaţii neguvernamentale;
- mass-media.

6. Institute de cercetãri şi instituţii de învãţãmânt superior:
- Institutul Naţional de Cercetãri Economice al Academiei Române;
- institute de cercetare-dezvoltare;
- instituţii de învãţãmânt superior.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016