Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.109 din 18 octombrie 1990  cu privire la liberalizarea preturilor si masuri de protectie sociala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.109 din 18 octombrie 1990 cu privire la liberalizarea preturilor si masuri de protectie sociala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 115 din 23 octombrie 1990

    In scopul eliminării abaterilor şi distorsiunilor din sistemul de preţuri actual,
    pentru trecerea la liberalizarea generală a preţurilor - condiţie hotaritoare pentru înfăptuirea economiei de piaţa - şi sporirea preocuparilor tuturor agenţilor economici pentru folosirea cu maxima eficienta a resurselor materiale, financiare şi umane,
    în conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale,

    Guvernul României hotărăşte:

    CAP. 1
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital de stat formează preţuri şi tarife, pe baza acţiunii conjugate a cererii şi ofertei, în toate cazurile în care pe piaţa românească exista cel puţin trei agenţi economici care produc, prestează şi comercializează acelaşi tip de bun, lucrare sau serviciu, prin negociere cu beneficiarii.
    Prevederile alineatului precedent se aplica şi de unităţile economice care urmează a se constitui în regii autonome şi societăţi comerciale, în termenul prevăzut de Legea nr. 15/1990.
    ART. 2
    In situaţiile în care nu exista condiţii pentru o concurenta reală asigurata de cel puţin trei agenţi economici potrivit prevederilor art. 1, ca şi în cazul produselor şi serviciilor subvenţionate temporar de la bugetul de stat, stabilirea preţurilor şi tarifelor se face de guvern pe baza propunerilor făcute de Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoza, urmărirea şi liberalizarea preţurilor, rezultate în urma negocierilor cu agenţii economici.
    Guvernul stabileşte preţuri şi tarife şi la unele resurse de baza, pentru care trebuie dusa o politica de protejare şi folosire raţională de către toţi agenţii economici, precum şi la unele produse şi servicii de importanta strategica pentru economia naţionala şi nivelul de trai al populaţiei.
    ART. 3
    Preţurile şi tarifele pentru produsele şi serviciile realizate de către ceilalţi agenţi economici decît cei prevăzuţi la art. 1 se stabilesc în mod liber, în funcţie de cerere şi oferta, prin negocierea părţilor.
    ART. 4
    Preţurile şi tarifele se vor negocia între agenţii economici în funcţie de acţiunea conjugata a cererii şi ofertei, pe baza concurentei libere şi loiale, fiind interzisă practicarea preţurilor de specula sau de monopol.

    CAP. 2
    Preţurile cu ridicată

    ART. 5
    Preţurile cu ridicată la materiile prime de baza, combustibil, energie şi principalele resurse naturale, cu care acestea se livreaza către toţi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, în scop productiv, sînt cele din anexa nr. 1 la prezenta hotărîre.
    Preţurile şi tarifele din anexa nr. 1 vor fi adaptate în funcţie de tendintele de durata ale evoluţiei preţurilor externe, de modificările intervenite în structura cererii şi ofertei, a cursului valutar, de rezultatul negocierilor cu agenţii economici, la propunerea Ministerului Finanţelor - Departamentului pentru prognoza, urmărirea şi liberalizarea preţurilor.
    ART. 6
    Preţurile cu ridicată ale mărfurilor din import se formează astfel:
    a) la materiile prime, combustibili şi energie destinate producţiei, preţurile în lei se formează pe baza noilor preţuri şi tarife prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta hotărîre, la care se adauga comisionul cuvenit societăţii de export-import;
    b) la materiile prime şi materialele de producţie, altele decît cele din anexa nr. 1, precum şi la piese de schimb, ansamble şi subansamble, maşini, utilaje, instalaţii complexe şi alte importuri, destinate producţiei şi investiţiilor, preţurile în lei se formează pe baza preţurilor externe în valuta, exprimate în lei la cursul în vigoare, la care se adauga, după caz, taxele vamale, impozitul pe circulaţia mărfurilor şi comisionul cuvenit societăţii de export-import.
    ART. 7
    Preţurile cu ridicată ale produselor agricole livrate la fondul de stat se determina pe baza preţurilor de contractare şi achiziţie garantate de stat, a adaosurilor şi altor avantaje acordate, precum şi a comisionului organizaţiilor achizitoare. Peste preţurile de contractare şi achiziţie, producătorii agricoli vor primi adaosuri de preţ pentru compensarea majorării preţurilor la combustibili şi unele produse industriale destinate agriculturii, pe măsura livrării produselor agricole pentru fondul de stat, adaosuri care se cuprind în preţurile produselor prelucrate.
    ART. 8
    Pentru produsele şi serviciile livrate şi executate de toţi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, se datorează impozitul pe circulaţia mărfurilor, calculat pe baza cotelor şi a notei metodologice din anexa nr. 2.
    Ministerul Finanţelor poate completa şi adapta anexa nr. 2 precum şi nivelul cotelor de impozit, în funcţie de modificările intervenite în structura producţiei şi conjunctura pieţei.
    ART. 9
    Începînd cu data de 1 noiembrie 1990, toţi agenţii economici ai căror salariaţi sînt cuprinşi în sistemul asigurărilor de stat vor lua în calculul costurilor şi vor plati o cota unica de 20% drept contribuţie pentru asigurările sociale, cu excepţia cazurilor pentru care prin prevederile legale în vigoare s-a stabilit o cota mai mare.
    ART. 10
    Pentru materiile prime din industria extractivă prevăzute în anexa nr. 3 se acorda în mod temporar subvenţii de la bugetul de stat regiilor autonome şi societăţilor comerciale producătoare.
    Nivelul subvenţiilor se determina anual de Ministerul Finanţelor şi se aproba prin buget, pe baza unei verificări temeinice a costurilor de producţie şi a măsurilor luate de producători pentru reducerea continua a subvenţiilor acordate.

    CAP. 3
    Preţuri cu amănuntul şi măsuri de protecţie socială

    ART. 11
    Preţurile cu amănuntul la produsele care se executa şi se comercializează de cel puţin trei agenţi economici se formează pe baza preţurilor cu ridicată, negociate între producători şi comercianţi în funcţie de condiţiile pieţei, precum şi a adaosului comercial declarat al unităţilor de desfacere.
    Adaosul comercial se stabileşte de agentul economic şi se diferenţiază în funcţie de reţeaua de desfacere - cu ridicată, mic gros, cu amănuntul, de alimentaţie publica -, precum şi de natura produselor şi categoria de încadrare a unităţilor pe baza brevetelor de funcţionare.
    ART. 12
    Pentru produsele şi serviciile la care nu exista cel puţin trei agenţi economici, la cele subvenţionate temporar de la buget, precum şi la unele produse importante în consumul populaţiei - la care se impune a fi preţuri unice pe ţara - preţurile cu amănuntul şi tarifele pentru populaţie se stabilesc de guvern, pe baza propunerilor făcute de Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoza, urmărirea şi liberalizarea preţurilor, în urma negocierilor cu agenţii economici.
    ART. 13
    In conformitate cu programul privind protecţia socială a populaţiei se stabilesc următoarele măsuri:
    a) la energia electrica şi termica, chiriile pentru locuinţe, combustibilii pentru încălzit şi prepararea hranei, abonamentele pentru transport călători, prevăzute în anexa nr. 4, preţurile şi tarifele pentru populaţie, în vigoare la data prezentei hotărîri, rămîn nemodificate. La aceste produse şi servicii, diferenţele de preţ se acoperă temporar de la bugetul de stat;
    b) la produsele alimentare de baza, unele produse industriale şi servicii importante în consumul populaţiei, prevăzute în anexa nr. 5, influentele din noile preţuri cu amănuntul şi tarife - care rămîn nemodificate un an - se compensează prin acordarea unei sume fixe lunare acordate pe o persoana, suportate de unităţile la care beneficiarii sînt încadraţi, sau, după caz, din buget. Aceasta compensare se acorda salariaţilor din unităţile cu capital de stat şi cele bugetare, beneficiarilor ajutorului de şomaj, pensionarilor de asigurări sociale de stat şi IOVR şi pentru sotiile de militari în termen, beneficiare de ajutor social. Cuantumul compensaţiei se stabileşte în raport de influentele provenite din majorarea preţurilor, nivelul şi structura unui consum normal, calculat pe o persoana, pe baza bugetelor de familie;
    c) bursele, alocaţiile de hrana pentru consumuri colective şi ajutoarele sociale plătite de la bugetul de stat se vor majoră în mod corespunzător modificării preţurilor, în care scop se vor face propuneri guvernului, în termen de 15 zile;
    d) pentru produsele şi serviciile prevăzute în anexa nr. 6, ale căror preţuri şi tarife evoluează în mod liber, se va calcula trimestrial indicele mediu previzibil, de creştere a preţurilor şi tarifelor, care va sta la baza indexării salariilor şi pensiilor.
    Indicele previzibil al creşterii preţurilor şi tarifelor se va calcula de Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoza, urmărirea şi liberalizarea preţurilor, împreună cu Ministerul Comerţului şi Turismului şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
    Nivelul compensaţiilor prevăzute la lit. b) de mai sus şi indicele cu care se indexează salariile şi pensiile se aproba de guvern;
    e) se recomanda unităţilor din sectorul privat şi cooperatist, precum şi caselor de pensii din alte sectoare decît cel de stat, sa compenseze în mod corespunzător prevederilor de la lit. b), c) şi d) de mai sus efectele majorărilor de preţuri şi tarife din fondurile financiare proprii;
    f) stabilirea de către guvern de noi niveluri de dobînzi care sa asigure protejarea economiilor populaţiei depuse la Casa de Economii şi Consemnaţiuni.
    ART. 14
    Preţurile cu amănuntul la bunurile de consum provenite din import se formează ţinînd seama de preţurile externe în valuta franco frontiera romana, exprimate în lei la cursul în vigoare, taxele vamale, comisionul societăţii de export-import, adaosul societăţilor comerciale şi impozitul pe circulaţia mărfurilor stabilit de Ministerul Finanţelor în funcţie de natura produselor şi raportul dintre cerere şi oferta.

    CAP. 4
    Cursul valutar şi decontarea operaţiunilor de export-import

    ART. 15
    La 1 noiembrie 1990 cursul în lei al dolarului S.U.A. şi al rublei transferabile se stabileşte la 35 lei.
    Cursul în lei al dolarului S.U.A. şi al celorlalte valute convertibile se modifica săptămînal de Banca Naţionala a României în funcţie de evoluţia cursurilor valutare pe pieţele internăţionale şi metodologia stabilită în acest scop împreună cu Ministerul Finanţelor.
    ART. 16
    Sumele în valuta încasate sau plătite din activităţi de export-import, servicii internăţionale, turism, credite şi dobînzi externe, servicii necomerciale şi alte operaţiuni valutare se decontează şi se evidenţiază în lei la cursul stabilit de Banca Naţionala a României conform art. 15 de mai sus.
    ART. 17
    Contravaloarea în lei a mărfurilor exportate se decontează agenţilor economici pe baza preţurilor externe în valuta franco frontiera romana şi a cursului în lei al valutei.
    Ministerul Finanţelor poate acorda scutiri de la plata impozitului pe circulaţia mărfurilor la produse prelucrate, livrate la export. Acest sistem se va aplica pînă la introducerea taxei pe valoarea adăugată, cînd întregul mecanism de stimulare a exportului va fi revizuit.
    ART. 18
    Diferenţele în lei rezultate la importuri între preţul extern în valuta franco frontiera romana exprimat în lei la cursul în vigoare şi preţurile interne prevăzute la produsele din anexa nr. 1 la prezenta hotărîre se decontează de beneficiarii importurilor la şi de la un fond de regularizare constituit în cadrul bugetului de stat.
    ART. 19
    De la 1 ianuarie 1991 se introduce treptat convertibilitatea leului în cadrul licitaţiilor valutare organizate de Banca Naţionala a României sau împuterniciţii acesteia. In acest scop Ministerul Finanţelor şi Banca Naţionala a României vor elabora un program de introducere a convertibilitatii leului, corelat cu creşterea rezervelor valutare.
    In cadrul licitaţiilor valutare se fac următoarele operaţiuni:
    a) se cumpăra valuta oferită de agenţii economici indiferent de forma de proprietate, de alte persoane juridice romane şi de cetăţenii romani rezidenţi în România;
    b) se vinde valuta către agenţii economici, alte persoane juridice romane şi cetăţeni romani rezidenţi în România în vederea satisfacerii unor necesitaţi pentru efectuarea de importuri, călătorii în străinătate, participări la congrese, conferinţe şi alte manifestări ştiinţifice, culturale şi de alta natura, plata biletelor de călătorie în trafic internăţional, precum şi pentru alte activităţi.
    Cursul în lei al valutelor care formează obiectul tranzacţiilor în cadrul licitaţiilor valutare se stabileşte pe baza raportului dintre cerere şi oferta.
    Banca Naţionala a României poate interveni în cadrul licitaţiilor valutare numai în scopul protejării cursului monedei naţionale.
    Fondurile în valuta pentru intervenţii în cadrul licitaţiilor valutare se formează pe seama sumelor în valuta cumpărate de Banca Naţionala a României la aceste licitaţii, precum şi din sumele în valuta prevăzute cu aceasta destinaţie prin balanţa de plati.

    CAP. 5
    Urmărirea şi controlul preţurilor şi tarifelor

    ART. 20
    Divergenţele dintre agenţii economici cu privire la nivelul preţurilor şi tarifelor supuse negocierii, precum şi sesizările din partea beneficiarilor ca la unele produse se practica de către unii producători preţuri libere fără sa existe cel puţin trei agenţi economici pentru acelaşi tip de bun, lucrare sau serviciu, ori solicita sau se practica preţuri de specula sau de monopol, se arbitreaza în vederea soluţionării de Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoza, urmărirea şi liberalizarea preţurilor, împreună cu părţile interesate. La arbitrare se va tine seama şi de preţurile practicate la produse similare pe piaţa externa.
    ART. 21
    Agenţii economici au obligaţia sa aducă la cunoştinţa beneficiarilor preţurile şi tarifele, prin cataloage sau liste de preţuri, marcarea sau inscriptionarea preţurilor pe produs şi prin afişarea vizibila a preţurilor şi tarifelor la locurile de vînzare sau prezentare.
    ART. 22
    Agenţii economici au obligaţia sa respecte preţurile şi tarifele înscrise în contractele încheiate cu beneficiarii, pentru cantităţile, volumul prestării, calitatea execuţiei şi celelalte condiţii avute în vedere la negocierea preţurilor şi tarifelor.
    ART. 23
    Urmărirea evoluţiei preţurilor şi tarifelor, calculul şi publicarea indicilor de preţuri şi tarife vor fi realizate de Comisia Naţionala pentru Statistica împreună cu Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoza, urmărirea şi liberalizarea preţurilor. In vederea realizării acestor sarcini în cadrul Comisiei Naţionale pentru Statistica se înfiinţează o Direcţie de statistica a preţurilor şi tarifelor cu un număr de 30 de posturi, peste numărul actual aprobat, şi se majorează în medie cu 5 posturi direcţiile judeţene de statistica şi Direcţia municipala de statistica Bucureşti.
    ART. 24
    Unităţile de stat, cooperatiste, private şi mixte, care efectuează activităţi productive, comerciale, de alimentaţie publica şi de servicii, sînt obligate sa pună la dispoziţia organelor statistice toate informaţiile necesare pentru înregistrarea evoluţiei preţurilor şi tarifelor.
    ART. 25
    Ministerul Finanţelor va prezenta guvernului, o data cu propunerile privind bugetul de stat, prognoza evoluţiei preţurilor şi tarifelor în exerciţiul următor, precum şi măsurile economico-financiare necesare pentru realizarea indicilor de preţuri preconizati.
    ART. 26
    Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoza, urmărirea şi liberalizarea preţurilor înfăptuieşte, prin organele de specialitate din aparatul central şi teritorial, controlul general al procesului de formare şi corecta aplicare a preţurilor şi tarifelor în economie, respectarea reglementărilor legale cu privire la loialitatea concurentei, combaterea practicării preţurilor de specula şi de monopol, luind măsuri de sancţionare a abaterilor constatate, potrivit legii.
    Sumele încasate necuvenit prin practicarea de preţuri nelegale, de specula, de monopol sau ca urmare a concurentei neloiale se vărsa integral la bugetul de stat.

    CAP. 6
    Dispoziţii finale

    ART. 27
    Prevederile prezentei hotărîri se aplica începînd cu data de 1 noiembrie 1990.
    Contractele încheiate anterior acestei date, în derulare, se realizează în condiţiile de preţ rezultate din negocierea părţilor.
    In perioada 1 noiembrie - 31 decembrie 1990 agenţii economici vor negocia noile preţuri, urmînd ca regularizarea diferenţelor de preţuri sa se facă începînd cu data aplicării acestei hotărîri.
    ART. 28
    Regiile autonome şi societăţile comerciale vor trece la determinarea noilor preţuri, în conformitate cu prevederile prezentei hotărîri, asigurindu-se o confruntare şi transmitere reciprocă a datelor între furnizori şi beneficiari, pentru luarea în considerare a efectelor modificării preţurilor la materiile prime, materiale, subansamble etc. în preţurile produselor finale.
    ART. 29
    Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital de stat vor inventaria şi reevalua stocurile de materii prime, materiale, combustibili şi alte produse existente la data de 31 octombrie 1990, potrivit normelor Ministerului Finanţelor.
    ART. 30
    Reglementările privind preţurile de deviz sînt cele prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr. 449 din 27 aprilie 1990 referitoare la întocmirea devizelor în activitatea de investiţii şi reparaţii.
    ART. 31
    Preţurile la produsele de tehnica militară destinate exclusiv sectorului de apărare se stabilesc potrivit Hotărîrii Guvernului nr. 826/25 iulie 1990.
    ART. 32
    Ministerul Finanţelor, Ministerul Resurselor şi Industriei, Ministerul Comerţului şi Turismului, celelalte ministere şi organe centrale, prefecturile şi Primăria municipiului Bucureşti vor urmări şi acţiona pentru aplicarea măsurilor de liberalizare a preţurilor prevăzute în prezenta hotărîre.
    ART. 33
    Prevederile contrare prezentei hotărîri nu se aplica.


                 PRIM-MINISTRU
                  PETRE ROMAN


    Bucureşti, 18 octombrie 1990.
    Nr. 1109.


    ANEXA 1


                                  LISTA
       preţurilor cu ridicata la materii prime de bază, din ţară şi din import


                                                                                  - lei/UM -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Preţ cu ridicata
crt. Produsul U/M ────────────────────────
                                                                         actual modificat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Ţiţei 50% produse albe tonă 2000,0 7000,0
 2. Gaze naturale 1000 mc 1000,0 2800,0
 3. Lignit Gcal 121,2 218,0
 4. Carbune brun Gcal 122,1 219,5
 5. Huilă energetică spălată Gcal 131,9 249,0
 6. Huilă energetică sortată Gcal 125,6 237,0
 7. Huile mixte şi slam Gcal 125,6 238,0
 8. Huilă cu sist de Banat Gcal 125,6 237,0
 9. Huilă brută de Valea Jiului - preţ mediu tonă 451,0 798,0
10. Huilă spălată pentru cocs - preţ mediu tonă 1236,0 2450,0
11. Huilă spălată pentru semicocs - preţ mediu tonă 786,1 1557,0
12. Antracit tonă 1635,0 1650,0
13. Cupru în concentrate de cupru la conţinut de 16,5% Cu tonă 42400,0 70000,0
14. Cupru în rest concentrate - preţ mediu tonă 35900,0 59300,0
15. Plumb în concentrate de plumb cu conţinut de 43% Pb tonă 12200,0 17150,0
16. Plumb în rest concentrate - preţ mediu tonă 11440,0 16100,0
17. Zinc în concentrate de zinc la conţinut de 48% zinc tonă 12590,0 29750,0
18. Zinc în rest concentrate - preţ mediu tonă 12185,0 28800,0
19. Sulf în concentrate neferoase tonă 700,0 1400,0
20. Bauxită spălată, uscată, macinată, cu 55% Al(2)O(3) şi
      4,5% SiO2 tonă 630,0 1120,0
21. Minereu de fier bulgări în stare uscată la conţinutul
      de 55% Fe tonă 466,2 924,0
22. Minereu de fier mărunt şi concentrate, în stare
      uscată, la conţinutul de 55% Fe tonă 380,8 803,0
23. Concentrat de zirconiu, la conţinut de 61-63% ZrO(2) tonă 16000,0 35000,0
24. Concentrat de ilmenit, la conţinutul de 45% TiO(2) tonă 3300,0 9800,0
25. Argilă refractară cu conţinut de 29% Al(2)O(3) tonă 509,2 797,0
26. Sare gemă - preţ mediu tonă 142,7 300,0
27. Sare în soluţie tonă 24,0 70,0
28. Cocs metalurgic pentru furnale - preţ mediu tonă 1745,0 5145,0
29. Cocs metalurgic pentru turnatorie - preţ mediu tonă 2040,0 7525,0
30. Cupru electrolitic, 99,97% Cu tonă 62480,0 120000,0
31. Plumb electrolitic, 99,98% Pb tonă 23770,0 28000,0
32. Zinc metalurgic 98,5% Zn tonă 23710,0 53000,0
33. Aluminiu bloc 99,5% Al tonă 25000,0 70000,0
34. Gazolină tonă 1582,0 7800,0
35. Benzină tip Premium I CO R 96-98 tonă 19610,0 19610,0
36. Benzină tip Premium II CO R min 95 tonă 19610,0 19610,0
37. Benzină tip Regular CO R min 87 tonă 17220,0 17220,0
38. Benzină auto normala CO R min 75 tonă 16110,0 16110,0
39. Motorină auto tonă 13950,0 13950,0
40. Petrol lampant tonă 3860,0 13250,0
41. White spirit tonă 5000,0 13750,0
42. Uleiuri pentru motor tonă 6900-36700 18150-102280
43. Uleiuri pentru transmisii tonă 20600-28700 20600-90200
44. Păcură tonă 1825,0 4000,0
45. Benzină nafta tonă 3115,0 12290,0
46. Apatită, fosforită brută tonă 900,0 5495,0
47. Masă lemnoasă pe picior - volum brut fără coajă -
      preţ mediu mc 78,2 215,0
48. Lemn brut rotund de răşinoase - preţ mediu mc 461,0 1445,0
49. Lemn brut rotund de fag - preţ mediu mc 545,0 1625,0
50. Lemn brut rotund de stejar - preţ mediu mc 641,0 2085,0
51. Lemn brut rotund de diverse specii - preţ mediu mc 379,0 1240,0
52. Lemn pentru celuloză - preţ mediu mc 403,0 1110,0
53. Lemn pentru PAL şi PFL - preţ mediu mc 315,0 1070,0
54. Distribuţia energiei termice Gcal 41,0 119,0

                        Indici ficşi - %

55. Piei brute bovină din ţară % 100,0 150,0
56. Piei brute porcine din ţară % 100,0 130,0
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────-


    NOTĂ:
    - La produsele din prezenta anexă preţurile pe calităţi şi sortimente se stabilesc de către Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoză, urmărirea şi liberalizarea preţurilor, prin negociere între producători şi beneficiari; preţurile sînt valabile atît pentru livrările din producţia internă, cît şi din import, cu excepţia pieilor de bovine şi porcine din import, la care preţurile se stabilesc conform art. 6 lit. b) din prezenta hotărîre.
    - Se menţin condiţiile de livrare actuale la data prezentei hotărîri. La benzine, motorine, petrol lampant, white spirit şi uleiuri pentru motor şi transmisie, condiţia de livrare este franco depozit sau staţia PECO, iar la păcură şi benzină nafta este tranzit franco staţia de destinaţie beneficiar.

    Preţuri de livrare pentru energia electrică


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                               Preţuri pentru energia electrică activă (D.E.E.)
                      ────────────────────────────────────────────────────────────────── Preţuri pentru
                        A. Pentru marii consumatori B. Pentru marii C. Pentru energia
                       care au instalate echipamente consumatori restul electrică
                        de măsurare corespunzătoare industriali şi consumatorilor reactivă
Nr. Energie ──────────────────────────────── similari la care la oricare livrată
crt. electrică nu se pot aplica consumator pe consumatorilor
          pe Pentru putere*) Pentru energie preţurile "A" durata cu factor de
       niveluri din lipsa nefuncţionării putere mediu
          de echipamentelor echipamentului lunar mai mic
       tensiune de măsurare de măsurare de 0,92
                      ──────────────- ──────────────- ──────────────── ────────────── ──────────────
                       Lei/KW anual Lei/Kwh Lei/Kwh
                      ──────────────- ──────────────- ──────────────── Lei/Kwh Lei/KVAR
                       Ore de Restul Ore de Restul Ore Restul
                        vîrf orelor vîrf orelor de vîrf orelor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Joasă tensiune
     (0,1-1 kV
     inclusiv) 5664 2304 2,89 0,83 4,88 1,76 2,23 0,220
 2. Medie tensiune
     (1-110 kV
     exclusiv) 3528 2640 2,23 0,80 3,33 1,22 1,52 0,150
 3. Înaltă tensiune
     (110 kV şi mai
     mari) 1556 708 2,23 0,80 2,68 1,01 1,19 0,110
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


__________
    *) În cazul echipamentelor cu un singur indicator de maxim se aplică numai preţul pentru putere în orele de vîrf.


    Preţuri de livrare pentru energia termică


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                            Consumatori şi revînzători
                                             racordaţi la ieşirea din Consumatori şi revînzători
                                              centrală electrică de racordaţi la reţele de
                                               termoficare sau din transport
                                            centrală termică (D.E.E.)
                                            ─────────────────────────── ──────────────────────────
Nr. Energia termică pe niveluri de Preţ pentru 1 Preţ Preţ pentru 1
crt. presiune Gcal/h putere pentru Gcal/h putere
                                               termică energie termică Preţ
                                            maximă anuală Lei/Gcal maximă anuală pentru
                                             contractată energie contractată energie
                                             - lei/an - - lei/Gcal - - lei/an - - lei/Gcal-
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Apă fierbinte - 371,0 - 415
 2. Abur în funcţie de presiunea
     la ieşirea din centrală, în ata:
     2.1. Presiuni pînă la 19 ata inclusiv 307274 462 442411 486
     2.2. Presiuni peste 19 ata:
          2.2.1. din prizele turbinelor 307274 532 442411 556
          2.2.2. din cazane 307274 614 442411 638
 3. Condensat nereturnat şi apă demineralizată livrată: 39,8 lei/mc
 4. Apă fierbinte nereturnată şi apă dedurizată livrată: 20,2 lei/mc
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




    ANEXA 2


                                  LISTA
          cotelor de impozit pe circulaţia mărfurilor pentru produse,
                       lucrări executate şi servicii prestate

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                                                Cota de impozit
Nr. Denumirea produsului sau grupei de produse, pe circulaţia
crt. lucrărilor executate sau serviciilor prestate mărfurilor
                                                                        %
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    CAP. I
    Sectorul metalurgic

 1. Feroaliaje; semifabricate metalurgice; laminate şi produse
     trefilate din metale neferoase şi feroase; cabluri de
     aluminiu 3
 2. Electrozi şi nipluri de grafit; cărămizi refractare;
     siliciu; electrozi sudură 4
 3. Cabluri din oţel; lanţuri; cuie; laminate zincate; cord
     metalic; împletituri din sîrmă şi bunuri de uz casnic şi
     gospodăresc fabricate de industria metalurgică 5

    CAP. II
    Sectorul construcţiilor de maşini

 1. Utilaje şi echipamente energetice, miniere, de exploatare
     geologica şi foraj şi pentru agricultură şi silvicultură;
     nave maritime şi fluviale 1
 2. Rulmenţi şi organe de asamblare 2
 3. Motoare cu ardere internă; pompe; ventilatoare; macarale;
     poduri rulante; echipament de ridicat; reductoare şi
     armături industriale; utilaje pentru industria alimentară,
     industria chimică, exploatarea şi prelucrarea lemnului,
     pentru industria materialelor de construcţii şi industria
     metalurgică; utilaje pentru construcţii şi lucrări
     terasiere 3
 4. Locomotive; vagoane pentru transport mărfuri şi călători 4
 5. Maşini pentru prelucrat metale; construcţii metalice;
     compresoare 5
 6. Tractoare; autocamioane; autobasculante şi alte
     autovehicule pentru transport marfă; remorci şi semiremorci 6
 7. Autobuze; autoutilitare; troleibuze; piese de schimb pentru
     utilaje şi echipamente din ramura construcţiilor de maşini 8
 8. Bunuri de uz casnic şi gospodaresc, fabricate de industria
     construcţiilor de maşini 10
 9. Autoturisme de oraş şi de teren 17

    CAP. III
    Sectorul electrotehnic, electronic şi mecanică fină

 1. Motoare electrice; transformatoare şi autotransformatoare;
     elemente de baterii de orice tip şi acumulatoare;
     componente electronice şi subansamble şi piese de schimb
     pentru industria electrotehnica şi electronica 2
 2. Mijloace de automatizare; echipamente electrotehnice şi de
     electronica industriala; mijloace şi accesorii ale
     tehnicii de calcul; aparataj electric 5
 3. Radioreceptoare; radiocasetofoane; pikupuri; televizoare şi
     alte echipamente pentru înregistrări şi redări audiovizuale 8
 4. Produse de mecanică fină, optică şi hidraulică, inclusiv
     piese de schimb pentru acestea; diverse bunuri de uz
     casnic şi gospodăresc fabricate de industria
     electrotehnică, electronică şi de mecanică fină 10

    CAP. IV
    Sectorul petrochimic şi chimic

 1. Benzi de transport şi curele late de transmisie din cauciuc 1
 2. Păcură; combustibili petrolieri lichizi pentru încalzire;
     produse tehnice din cauciuc; produse organice şi anorganice
     de bază; fire şi fibre chimice; coloranţi şi pigmenţi 3
 3. Anvelope; lacuri şi vopsele; detergenţi; săpun 5
 4. Benzină şi motorină auto; unsori şi uleiuri minerale;
     vaselina; produse prelucrate din mase plastice 7
 5. Cosmetice şi diverse bunuri de consum din industria chimică 10

    CAP. V
    Sectorul extractiv

 1. Ţiţei din producţia internă 65
 2. Gaze naturale din producţia internă 90
 3. Sare 5

    CAP. VI
    Sectorul textile şi pielarie

 1. Fire naturale de orice tip; fire în amestec; ţesături;
     textile neţesute; spume din poliuretani; semifabricate din
     piele naturală, sintetică şi artificială; cauciuc şi mase
     plastice; vată medicinală; diverse produse şi accesorii
     specifice sectorului textile-pielărie; aţă 3
 2. Confecţii textile din piele şi înlocuitori, din blană de
     orice fel; mănuşi; încălţăminte de orice fel; tricotaje;
     ciorapi; articole de marochinărie; pasmanterie; corturi;
     covoare mecanice 20


    NOTA:
    a) aceleasi produse pentru copii, inclusiv ghiozdane 5
    b) incaltaminte, proteze şi alte produse ortopedice neimpozabil

    CAP. VII
    Sectorul materialelor de construcţii

 1. Ciment; var; ipsos; produse din azbociment; produse din
     beton şi beton armat; produse pe baza de bitum; vata
     minerala şi produse din vata minerala; caramizi şi alte
     produse refractare 2
 2. Obiecte sanitare din portelan sau metal; produse din
     faianta; gresie şi marmura; caramizi din argila arsa;
     tigle; coame; olane; placi teracota; corpuri de incalzire
     din fonta şi tabla; alice sablaj; armaturi şi tuburi;
     piese de schimb pentru industria materialelor de
     construcţii şi exploatarea şi prelucrarea lemnului 5

    CAP. VIII
    Produse din lemn, hirtie, carton şi sticlărie

 1. Lemn rotund pentru mină şi celuloză 1
 2. Lemn rotund pentru construcţii; lemn pentru PAL şi PFL;
     busteni; lemn de foc; traverse pentru calea ferata; mangal
     de bocsa; produse stratificate din lemn; furnire; geam
     tras şi laminate; rechizite scolare, inclusiv creioane;
     platforme auto şi pentru vagoane de cale ferată; hîrtii,
     cartoane şi mucavale pentru ambalaje 3
 3. Cherestea; parchet; ambalaje; case prefabricate; placi
     innobilate; usi; ferestre; casete pentru radio si
     televizoare; hirtie pentru ziare şi tiparituri; hirtie si
     cartoane pentru alte destinatii; ambalaje din sticla 5
 4. Mobilier; instrumente muzicale; articole pentru sport;
     chibrituri; butoaie; putini; ciubere; rame şi pervazuri
     pentru tablouri; articole din sticla, ceramica şi portelan
     de menaj, pentru ornamentatii şi uz casnic; articole
     pentru corpuri de iluminat electric şi diverse bunuri de
     uz casnic şi gospodăresc din lemn, hîrtie, carton, sticlă
     şi porţelan 7

     CAP. IX
     Sectorul construcţiilor industriale

 1. Ascensoare de persoane sau mărfuri; aparataj pentru
     instalatii de conditionare şi ventilatia aerului; vase si
     rezervoare; gazometre; buncare şi silozuri metalice de uz
     general 3
 2. Boilere şi hidrofoare 5

    CAP. X
    Produse din sectorul alimentar

 1. Alcool rafinat, dublu rafinat şi tehnic 30
 2. Ţuică şi rachiuri naturale 35
 3. Băuturi din spirt 40
 4. Vinuri şi şampanie 45
 5. Bere 60
 6. Cafea şi cafea solubilă - 50
     - inlocuitori de cafea conţinînd cafea 20
 7. Ţigarete şi produse din tutun 50
 8. Produse de panificaţie, exclusiv piine 5
 9. Făină din cereale şi mălai 10
10. Carne, preparate şi conserve din carne 5
11. Lapte şi produse din lapte 5
12. Zahăr 5
13. Produse zaharoase 15
14. Băuturi racoritoare şi sucuri naturale 15
15. Grasimi vegetale şi animale 5
16. Peste şi conserve din peste 5
17. Biscuiţi şi paste făinoase 5
18. Citrice, banane, curmale, alune, arahide, susan 10

    CAP. XI
    Alte produse

 1. Lame de ras 5
 2. Pietre preţioase şi semipreţioase; bijuterii de orice fel 10

    CAP. XII
    Lucrări executate şi servicii prestate

 1. Activitatea de construcţii-montaj; lucrări de prestatii in
     construcţii şi instalatii; activitatea de cercetare in
     unitati specializate; transportul de marfa şi călători;
     lucrări de reparaţii şi intretinere la mijloace de
     transport naval, aerian, feroviar şi de transport auto de
     mărfuri şi călători, cu excepţia autoturismelor; reparaţii
     şi intretinere utilaje pentru construcţii; inchirieri
     utilaje 2
 2. Activitatea de proiectare în unităţi specializate;
     prelucrarea automată a datelor şi servicii de informatică 3
 3. Activitatea de alimentaşie publică 4
 4. Lucrări de reparaţii şi intreţinere la autoturisme;
     servicii de agrement; prestaţii turistice (cazare,
     transport auto, alte prestaţii); servicii de reparaţii la
     îmbrăcăminte şi încălţăminte; spălătorii şi curăţătorii
     chimice; multiplicare; copiere; dactilografiere; reparaţii
     articole de uz casnic şi mobilier; servicii personale
     (frizerie, coafura, manichiura şi altele asemenea) 5
 5. Executarea, pe baza de comandă, de confecţii de
     îmbrăcăminte, încălţăminte, mobilier, confecţii metalice;
     executări şi transformări de bijuterii şi alte produse
     decontate pe bază de tarif; activitatea de poştă şi
     telecomunicaţii 10
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    NOTĂ:
    Pentru produsele din import desfăcute pe valută, cotele de impozit pe circulaţia mărfurilor se reduc cu 50%.


                         NOTĂ METODOLOGICĂ
          privind modul de aşezare, calcul şi vărsare a
             impozitului pe circulaţia mărfurilor

    1. Persoanele juridice şi fizice autorizate care au calitatea de agenţi economici, denumite în continuare unităţi plătitoare de impozit, au obligaţia să plătească la bugetul statului impozit pe circulaţia mărfurilor.
    2. Sînt supuse impozitului pe circulaţia mărfurilor prevăzut de prezentele norme metodologice:
    a) vînzările produselor de orice fel obţinute în ţară;
    b) produsele din import;
    c) realizările unităţilor de alimentaţie publică;
    d) serviciile prestate şi lucrările executate, pentru terţi, la intern.
    3. Sînt exonerate de la plata impozitului pe circulaţia mărfurilor:
    a) produse ale industriei extractive, cu excepţia ţiţeiului, gazelor naturale şi sării;
    b) energia electrică şi termică;
    c) produsele agricole;
    d) produsele livrate la rezerva de stat şi rezerva de Mobilizare pe perioada cît au acest regim;
    e) produsele de tehnică militară;
    f) produsele aprovizionate de către unităţile comerciale la preţuri cu impozit pe circulaţia mărfurilor şi revîndute ca atare;
    g) produsele şi serviciile utilizate în consum propriu.
    4. Pentru produsele livrate sau comercializate din producţia internă, lucrări executate şi servicii prestate la intern, impozitul pe circulaţia mărfurilor se calculează prin aplicarea cotelor din prezenta anexă asupra preţului cu care se livrează sau se comercializează produsele şi, respectiv, asupra preţului de deviz sau tarifului, după caz.
    5. Impozitul pe circulaţia mărfurilor pentru produsele din import, utilizate de agenţii economici pentru nevoile proprii, se calculează prin aplicarea cotelor prevăzute în prezenta anexă asupra valorii în vamă, la trecerea în producţie sau la investiţii, a produselor respective, iar pentru produsele din import revîndute la intern, asupra preţului de vînzare. Pentru produsele vîndute în valută, impozitul pe circulaţia mărfurilor se plăteşte în valută. Pentru produsele din import desfăcute pe valută, cotele de impozit pe circulaţia mărfurilor se reduc cu 50%.
    6. Impozitul pe circulaţia mărfurilor se datorează din ziua încasării contravalorii produsului, lucrării executate sau serviciului prestat şi se varsă la bugetul statului semidecadal în termen de 3 zile de la expirarea semidecadei, cu excepţia impozitului pe circulaţia mărfurilor datorat de persoanele fizice, care se varsă lunar, în termen de 3 zile de la expirarea lunii.
    Ministerul Finanţelor, în cazuri bine justificate, poate stabili şi alte termene de plată în funcţie de volumul impozitului pe circulaţia mărfurilor, distanţa la care se află unitatea plătitoare de impozit faţă de unitatea la care se efectuează vărsămîntul sau de alte situaţii specifice fiecărui plătitor.
    Zilele legale nelucrătoare nu se iau în considerare la stabilirea termenelor de plată.
    7. Pentru produsele, lucrările executate şi serviciile prestate care nu sînt prevăzute în prezenta anexă, cotele de impozit pe circulaţia mărfurilor se stabilesc de Ministerul Finanţelor.
    8. Unităţile de nevăzători sînt scutite de la plata impozitului pe circulaţia mărfurilor, iar cele de invalizi beneficiază de o reducere a cotelor de impozit cu 50%.
    9. Obligaţia colectării şi vărsării la buget a impozitului pe circulaţia mărfurilor revine unităţilor plătitoare de impozit.
    Neplata impozitului în termenele stabilite atrage majorarea sumei de plată cu 0,05% pentru fiecare zi de întîrziere.
    Calculul majorărilor se face din ziua următoare expirării termenului de plată şi pînă la inclusiv ziua plăţii impozitului datorat. În cazuri bine justificate, Ministerul Finanţelor poate aproba reducerea sau scutirea de plată a majorărilor de întîrziere.
    10. Pentru corecta determinare a impozitului pe circulaţia mărfurilor, unităţile plătitoare au obligaţia să ţină distinct evidenţa acestuia.
    11. Controlul asupra respectării prevederilor din prezenta anexă se face de Ministerul Finanţelor şi organele sale teritoriale.
    12. Diferenţele în minus constatate la verificarea impozitului se plătesc în termen de 2 zile de la data încheierii actului de control, împreună cu majorările de întîrziere aferente, iar cele în plus se restituie în acelaşi termen sau se compensează cu plăţile următoare, la cererea unităţilor plătitoare de impozit.
    13. Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă potrivit legii penale nu sînt considerate infracţiuni:
    a) ţinerea eronată sau necorespunzătoare a evidenţelor privind calculul şi determinarea impozitului pe circulaţia mărfurilor datorat bugetului statului;
    b) refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control documentele privind evidenţa impozitului pe circulaţia mărfurilor.
    Contravenţiile de la lit. a) şi b) de mai sus se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei.
    Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzii se fac de persoanele din cadrul Ministerului Finanţelor sau organelor sale teritoriale împuternicite în acest scop de conducerea acestuia.
    14. În măsura în care nu se dispune altfel, contravenţiilor prevăzute la pct. 13 li se aplică dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
    15. Contestaţiile privind stabilirea şi încasarea impozitului pe circulaţia mărfurilor şi a majorărilor de întîrziere se depun în termen de 30 de zile de la data înştiinţării unităţii plătitoare de impozit şi se rezolvă de către direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrare. Împotriva deciziei date se poate face contestaţie la Ministerul Finanţelor, care cel mult în 40 de zile de la înregistrare este obligat să o soluţioneze. Soluţia dată este definitivă.
    Depunerea contestaţiei nu suspendă obligaţia plătitorilor cu privire la virarea la bugetul statului a sumelor datorate potrivit prezentei hotărîri.
    16. Contestaţiile cu privire la stabilirea impozitului pe circulaţia mărfurilor şi a majorărilor de întîrziere sînt supuse unei taxe de timbru de 2% calculată la suma contestată. Această taxă nu poate fi mai mică de 50 lei.
    Taxa de timbru se datorează indiferent dacă o altă contestaţie, cu acelaşi obiect, înregistrată şi rezolvată anterior a fost taxată.
    În vederea calculării taxei de timbru, unităţile plătitoare de impozit sînt obligate să specifice în scris cuantumul sumei contestate.
    În situaţia admiterii integrale sau parţiale a contestaţiei, taxa de timbru se restituia proporţional cu reducerea sumei contestate.
    17. Ministerul Finanţelor va emite instrucţiuni cu privire la modul de calcul şi evidenţă a impozitului pe circulaţia mărfurilor, care vor fi publicate în Monitorul Oficial.
    18. Pe data punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentei hotărîri se abrogă Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1.276/1962 privind impozitul pe circulaţia mărfurilor, Hotărîrea guvernului nr. 784/1990 privind impozitul pe circulaţia mărfurilor la produsele desfăcute de societăţile comerciale şi de persoanele fizice sau juridice autorizate, altele decît unităţile de stat, precum şi orice alte prevederi contrare.


    ANEXA 3


                          LISTA
     materiilor prime din industria extractivă la care se acordă
              temporar subvenţii de la bugetul de stat

   1. Lignit din carieră
   2. Lignit din subteran
   3. Cărbune brun
   4. Huilă energetică spălată
   5. Huilă energetică sortată
   6. Huile mixte şi şlam
   7. Huilă cu şist de Banat
   8. Huilă brută de Valea Jiului
   9. Huilă spălată pentru cocs
   10. Huilă spălată pentru semicocs
   11. Antracit
   12. Cupru în concentrate de cupru
   13. Cupru în rest concentrate
   14. Plumb în concentrate de plumb
   15. Plumb în rest concentrate
   16. Zinc în concentrate de zinc
   17. Zinc în rest concentrate
   18. Minereu de fier bulgări în stare uscată
   19. Minereu de fier mărunt şi concentrate, în stare uscată
   20. Concentrat de zirconiu
   21. Concentrat de ilmenit


    ANEXA 4


                           LISTA
     produselor şi serviciilor destinate populaţiei la care preţurile
           cu amănuntul şi tarifele nu se modifică şi la care
                 se acordă subvenţii de la buget

   1. Energie electrică
   2. Energie termică
   3. Lemn de foc
   4. Cărbune şi brichete din cărbune
   5. Petrol lampant
   6. Combustibil lichid de calorifer
   7. Gaze naturale
   8. Gaze lichefiate
   9. Chirie pentru locuinţe
   10. Transport fluvial în Deltă pentru localnici
   11. Abonamentele pentru transportul de călători urban şi interurban,


    ANEXA 5


                              LISTA
        produselor şi serviciilor de bază în consumul populaţiei
        la care majorarea preţurilor şi tarifelor va fi compensată
                   prin adaosuri la salarii şi pensii

    1. Pîine şi produse de panificaţie (exclusiv produsele de patiserie)
    2. Făină şi griş
    3. Mălai
    4. Paste făinoase
    5. Orez
    6. Carne tăiată şi subproduse comestibile de bovine, porcine, ovine şi pasăre
    7. Preparate din carne, cu excepţia specialităţilor (salam-tip Sibiu, muşchi Montana, muşchi picant Azuga) şi a altor specialităţi similare
    8. Conserve din carne şi mixte (carne cu legume)
    9. Peşte şi conserve din peşte
    10. Grăsimi animale şi vegetale
    11. Lapte şi produse din lapte, cu excepţia specialităţilor de brînzeturi fermentate (tip Camembert, Rocquefort etc.)
    12. Ouă
    13. Zahăr
    14. Conserve de legume şi fructe
    15. Fasole boabe
    16. Cartofi de toamnă
    17. Medicamente de uz uman şi vată medicinală
    18. Servicii medicale
    19. Săpun de rufe şi de toaletă, cu excepţia produselor din import
    20. Detergenţi
    21. Articole pentru nou-născuţi
    22. Confecţii pentru copii
    23. Tricotaje pentru copii
    24. Încălţăminte pentru copil
    25. Unele ţesături pentru copii (finet, diftină)
    28. Pături şi pleduri pentru copii
    27. Uniforme şcolare
    28. Cărţi şcolare
    23. Caiete, maculatoare, rechizite şcolare (inclusiv ghiozdane şi serviete)


     NOTĂ:
     La produsele şi serviciile cuprinse în prezenta anexă, preţurile cu amănuntul în vigoare şi tarifele pentru populaţie rămîn nemodificate pînă la data de 31 decembrie 1990, adaosurile la salarii şi pensii urmînd a se acorda începînd cu luna ianuarie 1991, o dată cu aprobarea noilor preţuri cu amănuntul şi tarife.
     Pentru lunile noiembrie şi decembrie 1990, diferenţele dintre preţurile cu ridicata stabilite potrivit prevederilor prezentei hotărîri şi preţurile cu amănuntul în vigoare la 31 octombrie 1890, mai puţin rabatul comercial, se acoperă unităţilor producătoare de la bugetul de stat.


    ANEXA 6


                               LISTA
          produselor şi serviciilor destinate populaţiei la care
            modificările de preţuri şi tarife se vor lua în calcul
                la indexarea salariilor şi pensiilor

    I. Produse alimentare
    1. Cartofi timpurii şi de vară
    2. Legume proaspete
    3. Fructe proaspete
    4. Struguri de masă
    5. Produse zaharoase, cu excepţia specialităţilor de ciocolată
    6. Sucuri şi siropuri din producţia internă
    7. Băuturi răcoritoare şi ape minerale din producţia internă

    II. Produse nealimentare
    8. Confecţii textile, exclusiv cele executate pe comandă şi măsură individuală
    9. Tricotaje, exclusiv cele executate pe comandă şi măsură individuală
    10. Ciorapi şi şosete
    11. Încălţăminte, exclusiv cea executată pe comandă şi măsură individuală
    12. Sodă de rufe

    III. Servicii
    13. Transport de călători pe calea ferată, auto şi fluvial
    14. Servicii de poştă şi telecomunicaţii
    15. Abonamente radio-TV
    16. Servicii de întreţinere, curăţare şi reparare a îmbrăcămintei, încălţămintei şi lenjeriei
    17. Contribuţia părinţilor la creşe şi grădiniţe
    18. Unele servicii de igienă (tuns, bărbierit etc.)
    19. Cazare în unităţi hoteliere, cu excepţia celor de lux
    20. Cinematografe, teatre şi muzee

    NOTĂ:
    Produsele şi serviciile la care se acordă subvenţii de la bugetul de stat (anexa nr. 4 la prezenta hotărîre), precum şi cele la care majorările de preţuri şi tarife de la 1 ianuarie 1991 se compensează prin adaosuri la salarii şi pensii (anexa nr. 5 la prezenta hotărîre) se cuprind în calculul indicelui pentru indexarea salariilor şi pensiilor numai în situaţiile în care intervin modificări de preţuri şi tarife ulterior datei de 1 ianuarie 1991.

                    _________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016