Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.051 din 9 august 2006  privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru manipularea manuala a maselor care prezinta riscuri pentru lucratori, in special de afectiuni dorsolombare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.051 din 9 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru manipularea manuala a maselor care prezinta riscuri pentru lucratori, in special de afectiuni dorsolombare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 713 din 21 august 2006
HOTĂ?RÂRE nr. 1.051 din 9 august 2006
privind cerinţele minime de securitate şi sãnãtate pentru manipularea manualã a maselor care prezintã riscuri pentru lucrãtori, în special de afecţiuni dorsolombare
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 713 din 21 august 2006


În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre stabileşte cerinţele minime de securitate şi sãnãtate pentru manipularea manualã a maselor care prezintã riscuri pentru lucrãtori, în special de afecţiuni dorsolombare.
ART. 2
Prevederile <>Legii securitãţii şi sãnãtãţii în munca nr. 319/2006 se aplica în întregime domeniului prevãzut la art. 1, fãrã a aduce atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice cuprinse în prezenta hotãrâre.
ART. 3
În sensul prezentei hotãrâri, prin manipularea manualã a maselor se înţelege orice tip de transport sau sustinere a unei mase de cãtre unul ori mai mulţi lucrãtori, inclusiv ridicarea, aşezarea, impingerea, tragerea, purtarea sau deplasarea unei mase, care, datoritã caracteristicilor acesteia sau condiţiilor ergonomice necorespunzãtoare, prezintã riscuri pentru lucrãtori, în special de afecţiuni dorsolombare.

CAP. II
Obligaţiile angajatorilor

ART. 4
Angajatorul trebuie sa ia mãsuri tehnico-organizatorice necesare sau trebuie sa utilizeze mijloace corespunzãtoare, în special echipamente mecanice, pentru a evita necesitatea manipulãrii manuale a maselor de cãtre lucrãtori.
ART. 5
În cazurile în care nu se poate evita necesitatea manipulãrii manuale a maselor de cãtre lucrãtori, angajatorul trebuie sa ia mãsuri organizatorice corespunzãtoare, sa utilizeze mijloace adecvate sau sa furnizeze lucrãtorilor aceste mijloace, pentru a reduce riscul pe care îl implica manipularea manualã a acestor mase, luând în considerare elementele de referinta prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 6
În toate cazurile în care manipularea manualã a maselor de cãtre lucrator nu poate fi evitata, angajatorul trebuie sa organizeze posturile de lucru astfel încât manipularea sa fie cat mai sigura şi cu risc cat mai mic posibil pentru sãnãtate, fiind obligat de asemenea:
a) sa evalueze, în prealabil, condiţiile de securitate şi de sãnãtate pentru tipul de lucrare respectiv şi sa examineze în special caracteristicile maselor, potrivit prevederilor anexei nr. 1;
b) sa urmãreascã evitarea sau reducerea riscurilor pentru lucrãtori, în special de afecţiuni dorsolombare, prin adoptarea de mãsuri corespunzãtoare, având în vedere caracteristicile mediului de munca şi cerinţele activitãţii, potrivit prevederilor anexei nr. 1.
ART. 7
Pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 7 alin. (4) lit. c), <>art. 24, 25 şi 35 din Legea nr. 319/2006 , trebuie respectate prevederile anexei nr. 2.

CAP. III
Informarea, instruirea, consultarea şi participarea lucrãtorilor

ART. 8
(1) Fãrã a aduce atingere prevederilor <>art. 16 şi 17 din Legea nr. 319/2006 , lucrãtorii şi/sau reprezentanţii acestora trebuie sa fie informati despre toate mãsurile ce trebuie puse în practica în aplicarea prezentei hotãrâri, cu privire la protecţia securitãţii şi sãnãtãţii.
(2) Angajatorii trebuie sa se asigure ca lucrãtorii şi/sau reprezentanţii acestora primesc informaţii generale şi, ori de câte ori este posibil, informaţii precise cu privire la:
a) greutatea maselor;
b) centrul de greutate sau partea cea mai grea, atunci când pachetul este încãrcat excentric.
ART. 9
Fãrã a aduce atingere prevederilor <>art. 20 şi 21 din Legea nr. 319/2006 , angajatorii trebuie sa se asigure ca lucrãtorii primesc, în plus, o formare adecvatã şi informaţii precise cu privire la modul corect de manipulare a maselor şi la riscurile la care aceştia se expun, în special dacã aceste sarcini nu sunt efectuate corect, având în vedere prevederile anexelor nr. 1 şi 2.
ART. 10
Consultarea şi participarea lucrãtorilor şi/sau a reprezentanţilor acestora cu privire la problemele la care se face referire în prezenta hotãrâre, inclusiv în anexele la aceasta, trebuie sa se realizeze potrivit prevederilor <>art. 18 şi 19 din Legea nr. 319/2006 .

CAP. IV
Sancţiuni

ART. 11
Încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea contravenţionalã, civilã sau penalã, dupã caz, potrivit <>Legii nr. 319/2006 .
ART. 12
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre inspectorii de munca din cadrul Inspecţiei Muncii şi de cãtre inspectorii de medicina muncii din cadrul Ministerului Sãnãtãţii Publice.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 13
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 14
Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei comunica Comisiei Europene textele dispoziţiilor de drept intern deja adoptate sau în curs de adoptare în domeniul reglementat de prezenta hotãrâre.
ART. 15
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la data de 1 octombrie 2006.

*

Prezenta hotãrâre transpune Directiva 1990/269/CEE privind cerinţele minime de securitate şi sãnãtate pentru manipularea manualã a maselor care prezintã riscuri pentru lucrãtori, în special dorsolombare, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 156/1990.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu

Ministrul economiei şi comerţului,
Codrut Ioan Seres

p. Ministrul integrãrii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

Bucureşti, 9 august 2006.
Nr. 1.051.

ANEXA 1

ELEMENTE DE REFERINTA*1)
[art. 5, art. 6 lit. a) şi b) şi art. 9 din hotãrâre]

-------
*1) În vederea efectuãrii unei analize mulţi-factor, pot fi luati în considerare simultan diferiţi factori prezentaţi în anexele nr. 1 şi 2.

1. Caracteristicile masei
Manipularea manualã a maselor poate prezenta riscuri, în special de afecţiuni dorsolombare, dacã masa este:
- prea grea sau prea mare;
- greu de manuit şi de prins;
- instabila sau cu un conţinut ce risca sa se deplaseze;
- pozitionata astfel încât necesita susţinerea sau manipularea ei la distanta fata de trunchi sau cu flexia ori rasucirea trunchiului;
- susceptibilã sa producã leziuni lucrãtorilor, din cauza marginilor şi/sau consistentei sale, în special în cazul unei coliziuni.
2. Efortul fizic necesar
Efortul fizic poate prezenta riscuri, în special de afecţiuni dorsolombare, dacã:
- este prea intens;
- nu poate fi realizat decât printr-o mişcare de rasucire a trunchiului;
- poate sa antreneze o deplasare brusca a masei;
- este realizat atunci când corpul se afla într-o poziţie instabila.
3. Caracteristicile mediului de munca
Caracteristicile mediului de munca pot determina o creştere a riscurilor, în special de afecţiuni dorsolombare, dacã:
- nu exista suficient spaţiu liber, în special pe verticala, pentru realizarea activitãţii;
- solul prezintã denivelari, prezentând pericole de împiedicare, sau este alunecos pentru incaltamintea lucrãtorului;
- locul de munca sau mediul de munca nu permite lucrãtorului manipularea manualã a maselor la o înãlţime sigura sau într-o poziţie de lucru confortabila;
- solul sau planul de lucru prezintã denivelari care implica manipularea masei la diferite niveluri;
- solul sau planul de sprijin al piciorului este instabil;
- temperatura, umiditatea sau circulaţia aerului este necorespunzãtoare.
4. Cerinţe ale activitãţii
Activitatea poate prezenta riscuri, în special de afecţiuni dorsolombare, dacã implica una sau mai multe dintre urmãtoarele cerinţe:
- efort fizic prea frecvent sau prelungit, care solicita în special coloana vertebrala;
- perioada insuficienta de repaus fiziologic sau de recuperare;
- distanţe prea mari pentru ridicare, coborare sau transport;
- ritm de munca impus printr-un proces care nu poate fi modificat de lucrator.

ANEXA 2

FACTORI INDIVIDUALI DE RISC*1)
[art. 7 şi 9 din hotãrâre]

-------
*1) În vederea efectuãrii unei analize mulţi-factor, pot fi luati în considerare simultan diferiţi factori prezentaţi în anexele nr. 1 şi 2.

Lucrãtorul este expus unor riscuri dacã:
- este necorespunzãtor din punct de vedere fizic sa execute sarcina de munca respectiva;
- poarta îmbrãcãminte, incaltaminte sau alte efecte personale necorespunzãtoare;
- nu are cunoştinţe sau instruire suficienta ori adecvatã.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016